abonnement Unibet Coolblue
pi_183528833
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:

[..]

zekers, even een foto voor de liefhebbers

[ afbeelding ]

6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.

[ afbeelding ]

Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
Prachtig ding man. :Y
  dinsdag 4 december 2018 @ 17:21:45 #53
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_183534253
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:13 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

RWD slip is idd eenvoudig te corrigeren, onderstuurd glijden over de voorwielen is vervelender.
Het is precies andersom :X
Onderstuur is te corrigeren met gas los, bij overstuur heb je kans op lift off oversteer als je gas los laat.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 4 december 2018 @ 19:34:30 #54
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_183536542
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 09:16 schreef john2406 het volgende:

[..]

AWD bestaat helemaal niet dan komt men moeilijk de bocht om!

Zonder diff haast niet te doen.

Kennis kocht zich na dat die bij ons genoten had van quattro, een AWD subaru, niks over die auto alleen het verkoop praatje, hallo die van mij is AWD continu alle wielen aangedreven!
Houdt toch op met dat fabeltje jonge, dat bestaat niet zeg ik tegen hem, het is of een normaal diff of een sperdiff daar je anders de bocht niet om komt of die wagen vreet banden!
Wat is dat vraagt die, sperr diff drijft de wielen aan die het minste draaien dus in de bocht de binnenste normaal diff drijf de buitenste aan!

Nog een paar weken gehad die auto en opeens zag ik hem niet meer, volgens mij aan de kinderen gegeven?
echt waar? Nooit geweten.

Ik dacht altijd dat een sper gewoon alles lockte, dus dat alle wielen dan hetzelfde aantal omwentelingen maakten. Domme ik, heb ik al die tijd onzin lopen verkopen ;( :{ :X
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 4 december 2018 @ 19:37:39 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183536641
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 19:34 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

echt waar? Nooit geweten.

Ik dacht altijd dat een sper gewoon alles lockte, dus dat alle wielen dan hetzelfde aantal omwentelingen maakten. Domme ik, heb ik al die tijd onzin lopen verkopen ;( :{ :X
Zelfs Wikipedia heeft het mis
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sperdifferentieel
Gelukkig hebben we sjonnie het orakel
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 4 december 2018 @ 19:47:22 #56
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_183536928
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 19:34 schreef Sounddragon het volgende:
echt waar? Nooit geweten.

Ik dacht altijd dat een sper gewoon alles lockte, dus dat alle wielen dan hetzelfde aantal omwentelingen maakten. Domme ik, heb ik al die tijd onzin lopen verkopen ;( :{ :X
Dat je dát nou niet wist zeg!
Het is vast wel een eer om door zo'n fantastische kennisbom gecorrigeerd te worden *;
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 4 december 2018 @ 19:48:05 #57
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_183536945
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zelfs Wikipedia heeft het mis
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sperdifferentieel
Gelukkig hebben we sjonnie het orakel
er is wel zoiets als een limited slip diff, die heb je in allelei soorten en maten, maar sper is sper. Op mijn werkspeeltje heb ik de keuze tussen langs- en dwarssper, maar sper is sper, dat komt van 'geblokkeerd' ofwel ver-/gesperd.

Limited slip is leuk in de sneeuw op rotondes trouwens; één wiel spint, ding gooit de sper erop, en zie dan maar hoe je die rotonde over komt ^O^ _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 4 december 2018 @ 19:52:13 #58
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183537058
Het is toch wel een prestatie van onze sjonnie, of hij spreekt onzin, of hij verteld onzin, of hij doet het allebeide tegelijk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 4 december 2018 @ 23:25:57 #59
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183541924
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 19:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Jij hebt het over kvk... waar heb je die onzin vandaan?
Dat is namerlijk de grootst mogelijkste onzin
In jouw termen "groots mogelijke onzin", kan het nog sterker ? :N

Maar je hebt gelijk :Y je kan/mag je - kennelijk - niet inschrijven omdat het Handelsregister niet bedoeld is om alleen/zo dan de BTW betaald over panelen en installatie terug te krijgen.
Dat moet je (voor de BTW korting op zonnepanelen), rechtstreeks doen bij de belastingdienst. Normaliter leid(de alleen) het inschrijven bij de KvK om aangemerkt worden als ondernemer voor de BTW en dus een BTW nummer waarmee je de BTW met de belastingdienst kan verrekenen.
NB: Veel leveranciers regelen dit voor -en namens jou zodat je vaak daarvan niets merkt......

Fiscaal/juridisch moet je je (dus) wel voorzien van een BTW nummer mits je de BTW wil terugvragen. Fiscaal wordt je dan ondernemer :7 mits/omdat je stroom produceert en val je - zo als semi-particulier & weinig BTW gedoe - onder de KOR (Kleine Ondernemers Regeling) zodat je geen last hebt van BTW aangifte.

Ben je echter al ondernemer dan wordt het lastig om privé als particulier, die BTW te verrekenen.
Strikt genomen plaats je dan de ZP installatie op je bedrijfsbalans waarna je dus geen BTW betaalt. Dit is weer niet handig omdat je dan ook de teruggeleverde stroom in je boekhouding moet gaan opvoeren waarvan/over je de BTW verrrekend etc.etc. Handiger is dan de panelen eventueel op naam van je fiscale partner mits aanwezig - die dan fiscaal ondernemer wordt - te zetten.

Uitgangspunt van mijn betoog was dat het ronduit raar is dat je als particulier deze toeren 8)7 moet uithalen die geheel passen in het klimaatbeleid. Leuker kunnen we/ze het niet maken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 4 december 2018 @ 23:28:57 #60
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183541974
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 19:34 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

echt waar? Nooit geweten.

Ik dacht altijd dat een sper gewoon alles lockte, dus dat alle wielen dan hetzelfde aantal omwentelingen maakten. Domme ik, heb ik al die tijd onzin lopen verkopen ;( :{ :X
Een helical doet wel wat hij zegt.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_183542040
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 10:34 schreef kaasplankje het volgende:
Gewoon 308gti pakken met 263pk en sper diff. Alleen geen subsidie.
Stoer doen als je peugeot rijdt :') Dan ben je fout bezig.
pi_183542747
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 19:34 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

echt waar? Nooit geweten.

Ik dacht altijd dat een sper gewoon alles lockte, dus dat alle wielen dan hetzelfde aantal omwentelingen maakten. Domme ik, heb ik al die tijd onzin lopen verkopen ;( :{ :X
Niet verwarren met een jeep uit militaire dienst he.

Of ik verwar het evt. dat zou ook nog kunnen.
pi_183542790
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 10:34 schreef kaasplankje het volgende:
Gewoon 308gti pakken met 263pk en sper diff. Alleen geen subsidie.
Twee wiel aangedreven, dan geef hem voor het stoplicht maar geen full power. Zag laatst een golfje staan getuned, ook zoveel pk op twee wielen, niet mee te rijden vermoed ik, als dan doe het met een vierwiel aandrijving.
  woensdag 5 december 2018 @ 07:04:03 #64
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183544033
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 23:32 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Stoer doen als je peugeot rijdt :') Dan ben je fout bezig.
Nee dan liever een verroest bootanker uit de 70s met een draaikolk in de tank.
  woensdag 5 december 2018 @ 10:10:47 #65
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_183545777
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 07:04 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Nee dan liever een verroest bootanker uit de 70s met een draaikolk in de tank.
dat 'bootanker', is wel bijna 50 jaar oud inmiddels.. Moet jouw digipeug nog maar even zien te halen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_183545886
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 23:32 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Stoer doen als je peugeot rijdt :') Dan ben je fout bezig.
Ach, die oude listige hothatches (205 GTI, 106 Rallye) waren best tof.
  woensdag 5 december 2018 @ 11:02:32 #67
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_183546501
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 00:14 schreef john2406 het volgende:

[..]

Niet verwarren met een jeep uit militaire dienst he.

Of ik verwar het evt. dat zou ook nog kunnen.
bij een legerjeep moest je handmatig locken, dan heb je daarna een gesperd differentieel. Bij een sper is dat standaard, moderne 4x4's doen dat elektronisch.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 5 december 2018 @ 11:05:29 #68
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_183546546
Mate van sper kon je vaak handmatig stellen door moeren bij de voorwielen.
pi_183546732
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 11:02 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

bij een legerjeep moest je handmatig locken, dan heb je daarna een gesperd differentieel. Bij een sper is dat standaard, moderne 4x4's doen dat elektronisch.
Achteraf denk ik dat mijn uitleg niet juist was, op de audi heb ik zo een sperr echter niet gebruiken voor normaal mee te rijden lees ik zojuist, dus niet boven 30 kmh. Ik dacht dat ik het juist uitleggen deed echter dat is/was dus niet zo. het is een 200 turbo quattro trouwens.

Ik zou hem nog niet willen ruilen voor 10 cedesen.
  woensdag 5 december 2018 @ 13:36:49 #70
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183549022
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 11:19 schreef john2406 het volgende:
200 turbo quattro
Krijg je daar onderhand geen slooppremie voor om 'm in te ruilen voor een Renault Zoe of een Nissan leaf?
pi_183559417
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 13:36 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Krijg je daar onderhand geen slooppremie voor om 'm in te ruilen voor een Renault Zoe of een Nissan leaf?
Als dat een slooppremie worden gaat van rond de 20.000 dan mag het geen cent er onder.
Dat ding rijdt nog tijdens een kernaanval als alle elektronica is uit gevallen.
Heb er wel meer ouder nog die ook nog rijden dan, echter dit is wel een favoriet van mij!
pi_183563355
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 13:36 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Krijg je daar onderhand geen slooppremie voor om 'm in te ruilen voor een Renault Zoe of een Nissan leaf?
Oja en dat peugeotje van je sleep ik als een caravan achter deze aan, met je 263 pk. Die pk s krijg je toch niet op de straat overgebracht!
  donderdag 6 december 2018 @ 11:00:06 #73
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183563504
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 10:49 schreef john2406 het volgende:

[..]

Oja en dat peugeotje van je sleep ik als een caravan achter deze aan, met je 263 pk. Die pk s krijg je toch niet op de straat overgebracht!
Hahaha.
  vrijdag 7 december 2018 @ 15:35:31 #74
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_183586100
quote:
Verder gaat de motorrijtuigenbelasting voor diesel- en benzineauto's omhoog.
Nog verder omhoog. Stelletje grafbakken in Den Haag. Ik wordt al keihard genaaid met de MRB omdat ik een hybride rij , die zijn immers zwaarder en ben al een MRB klasse meer gaan betalen omdat de korting vanwege het gewicht is komen te vervallen. Nu gaan ze de MRB nóg meer verhogen. Ik betaal letterlijk meer aan MRB dan aan benzine elke maand omdat ik niet veel rij (lijkt me beter voor het milieu). Flikker dan op zijn minst gewoon de benzineprijs verder omhoog en laat die vaste lasten voor wat ze zijn. Dan heb je ook motivatie om minder te rijden. Een hogere MRB is gewoon geld cashen :r

Tijd om hier de gele hesjes ook maar aan te trekken.

En die doelstelling ook: In 2030 alleen nog electrische auto's. :')!!!!!! Net zo realitisch als in 2021 van het gas af.

_O-
Wat denken ze, dat Jan modaal geld heeft voor een nieuwe auto. Die kopen hooguit 2e hands. Dit is gewoon weer een subsidie voor de rijken.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_183741644
Wel grappig, je zou bijna denken dat Tennet hier meeleest, of m'n bierviltje was nog best ok:

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:29 schreef MaGNeT het volgende:
Klopt m'n bierviltje?

Elektrisch verbruik in Nederland ligt jaarlijks overigens op 120 miljard kWh.
Voor 8 miljoen elektrische auto's is zo'n 400gWh (400.000.000kWh) x 52 weken = 20,8 miljard kWh per jaar extra nodig.

Dat is "maar" 17,33% extra, tenzij ik ergens een grote rekenfout maak.
En voor die groei hebben we ook nog eens zo'n 15 tot 20 jaar de tijd, niet alle auto's zijn van de ene op de andere dag vervangen.
Artikel van vandaag:

bron: https://tweakers.net/reviews/6639/7/van-snelladen-tot-slim-laden-voldoende-laadpalen-voldoende-stroom-is-er-straks-genoeg-stroom.html

quote:
Het korte antwoord is: ja, er zal genoeg stroom beschikbaar zijn. Er zijn weliswaar enkele knelpunten, vooral lokaal voor het laagspanningsnet, maar die zijn oplosbaar. Allereerst is het belangrijk om te realiseren dat de overstap niet van de ene op de andere dag gaat. Er zijn momenteel ongeveer veertigduizend volledig elektrische auto's in Nederland en de verkoop lijkt ieder jaar te verdubbelen. Zelfs als in 2030 alleen nog emissievrije auto's verkocht worden en er dan misschien twee miljoen elektrische auto's in Nederland rondrijden, zal het vervolgens nog vele jaren duren voordat het hele wagenpark elektrisch is. Oftewel, de groei gaat geleidelijk en daarop valt te anticiperen.

Achttien procent meer stroom
Woordvoerder Jeroen Brouwers van Tennet rekende Tweakers voor hoeveel meer energie nodig is. "Als je ervan uitgaat dat 7 miljoen huishoudens in de toekomst ook 7 miljoen auto's bezitten, zal dat in Nederland leiden tot 21TWh extra stroomverbruik per jaar, gebaseerd op het huidige aantal kilometers. Aangezien er momenteel zo'n 120TWh per jaar wordt verbruikt, komt dat dus neer op bijna 18 procent van het huidige gebruik."

Die berekening is gebaseerd op een gemiddelde van 15.000km per jaar, wat naar boven afgerond is, en een gemiddeld verbruik van 1kWh per 5km. Dat betekent een verbruik van 3000kWh per jaar per auto, wat gelijk is aan het gemiddelde gebruik van een Nederlands huishouden.
:D
pi_183741741
En mocht iemand een laadpaal bezet houden terwijl hij niet écht aan het laden is:

https://blog.iusmentis.com/2018/11/07/hoe-illegaal-is-het-om-andermans-elektrische-auto-op-te-laden-bij-de-ikea

quote:
Hoe illegaal is het om andermans elektrische auto op te laden bij de IKEA?
7 november 2018, 08:09 | AE 10939 | Informatiemaatschappij | 56 reacties
De ‘valsspelers’ bij Ikea, zo opende een column van Maarten Hachmang bij E-driving.com. Maarten geniet ervan om naar Ikea te gaan, omdat hij dan op vol vermogen met zijn elektrische auto kan rijden – bij Ikea kun je lekker rustig weer snelladen namelijk terwijl je winkelt. Alleen viel dat deze keer tegen: alle plekken bezet, waaronder door een benzineauto en een elektrische auto die niet daadwerkelijk aan het laden was. Heel ergerlijk, in het bijzonder die laatste:

Is eigenlijk nog een stapje erger dan een foutgeparkeerde benzinebak. Hij hoort immers de problemen te kennen die E-rijders ervaren, en tóch zet ’ie bewust zijn auto neer en sluit zélfs de kabel aan. Maar vervolgens is ‘ie te krenterig om twee euro voor een volle batterij te betalen. … Ik besloot de ‘imitatie ev-rijder’ wat stroom cadeau te doen door mijn laadpas langs de paal te swipen. Met een luide ‘piep’ blokkeerde de laadpaal zijn laadkabel en de auto startte met laden. De laadkabel kan alleen maar losgemaakt worden door mijn pasje langs de paal te swipen óf door de paal stroomloos te maken.
Creatief gevonden, en de eigenaar (“een kalende man van middelmatige leeftijd”) stond inderdaad luid klagend bij de klantenservice. Maar als ict-jurist ga ik me dan toch afvragen, dit voelt als iets dat niet moet kunnen maar hoe zou het strafbaar kunnen zijn?

Door met de eigen laadpas het laadproces te activeren, wordt de laadkabel vergrendeld totdat het laadproces is afgerond of totdat de pashouder deze opnieuw langs de paal houdt. Daarmee is de auto dus niet meer mee te nemen. Juridisch gezien heet dat vernieling, art. 350 Strafrecht:

Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
De reden is dat je met deze tankpas-actie de auto tijdelijk ‘onbruikbaar’ maakt, de eigenaar kan er immers niet mee wegrijden. Dat je dat doet met een technische truc in plaats van een wielklem of hem klemzetten met je Tesla, doet voor het misdrijf niet ter zake. In de praktijk verwacht ik er niet veel van, omdat dit als delict te ‘klein’ is om wat mee te kunnen. Binnen de Richtlijnen van het OM over vernieling kom ik eigenlijk niet eens bij de kleinste boete uit.

Het blijft me wel verbazen, de creativiteit van mensen in hoe je nieuwe systemen kunt gebruiken.

Arnoud
pi_183741766
Eigenlijk best wel grappig om te zien hoe de overheid alles zet op de ouderwetse elektrische auto, terwijl we in een tijd leven waarbij ontwikkelingen in rap tempo aan ons voorbij gaan.
Als overheid zou ik juist veel meer gaan kijken naar nieuwe en andere technologieën waarmee we ons gaan vervoeren. De drone of de zonneauto staan al op ons te wachten en wat kunnen we nog meer verwachten. Dus hoezo met zijn allen in de file, we vliegen straks allemaal met een drone.
pi_183741799
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:09 schreef MakkieR het volgende:
Eigenlijk best wel grappig om te zien hoe de overheid alles zet op de ouderwetse elektrische auto, terwijl we in een tijd leven waarbij ontwikkelingen in rap tempo aan ons voorbij gaan.
Als overheid zou ik juist veel meer gaan kijken naar nieuwe en andere technologieën waarmee we ons gaan vervoeren. De drone of de zonneauto staan al op ons te wachten en wat kunnen we nog meer verwachten. Dus hoezo met zijn allen in de file, we vliegen straks allemaal met een drone.
Ik geloof niet dat we straks allemaal met een drone vliegen. Sowieso ik niet met m'n vliegangst.
En zonneauto? Dat lijkt me gewoon elektrisch rijden en dan zal je toch echt 3 maanden per jaar stil staan als je die niet via het stopcontact laadt.
pi_183741880
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:40 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nog niet op lpg, die is nog veel goedkoper daar in dat land, en als je er zou wonen niks meer betreffende de wegenbelasting, die weten hoe het hoort.
Is ook wel aan hun infra te zien(wegen).

Maar in Nederland is het wel overdreven spik en span.
Scheurtje in het weg hup hele weg eruit.
  zaterdag 15 december 2018 @ 11:19:11 #80
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183741900
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:09 schreef MakkieR het volgende:
Eigenlijk best wel grappig om te zien hoe de overheid alles zet op de ouderwetse elektrische auto, terwijl we in een tijd leven waarbij ontwikkelingen in rap tempo aan ons voorbij gaan.
Als overheid zou ik juist veel meer gaan kijken naar nieuwe en andere technologieën waarmee we ons gaan vervoeren. De drone of de zonneauto staan al op ons te wachten en wat kunnen we nog meer verwachten. Dus hoezo met zijn allen in de file, we vliegen straks allemaal met een drone.
Zonneauto?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183741914
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat we straks allemaal met een drone vliegen. Sowieso ik niet met m'n vliegangst.
En zonneauto? Dat lijkt me gewoon elektrisch rijden en dan zal je toch echt 3 maanden per jaar stil staan als je die niet via het stopcontact laadt.
Ik had liever gezien dat waterstof iets zou worden, schijnbaar niet.
  zaterdag 15 december 2018 @ 11:23:28 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183741948
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:19 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]

Ik had liever gezien dat waterstof iets zou worden, schijnbaar niet.
Waarom?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183741954
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:19 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]

Ik had liever gezien dat waterstof iets zou worden, schijnbaar niet.
Waterstof moet nu eenmaal eerst geproduceerd worden, dat kan uit aardgas maar ook uit elektrolyse.

De eerste oplossing, maken uit aardgas, is niet echt een vooruitgang, dan kan je net zo goed een auto direct op aardgas laten rijden.
De 2e oplossing, waterstof maken uit elektrolyse heeft een fors verlies aan rendement, dus kan je die stroom beter direct in een accu laden.

Het laden van een waterstofauto is ook niet zonder obstakels, zo kost een tankinstallatie miljoenen en kan het tot een half uur duren voor een tankstation weer op druk is om een auto te tanken. Ook bij het tanken gaat (door de hoge druk die opgebouwd moet worden) een hoop energie (rendement) verloren.

Al met al is waterstof mooi op papier maar heeft het in de praktijk nogal wat haken en ogen.
  zaterdag 15 december 2018 @ 17:40:22 #84
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183747508
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:23 schreef MaGNeT het volgende:
De 2e oplossing, waterstof maken uit elektrolyse heeft een fors verlies aan rendement, dus kan je die stroom beter direct in een accu laden.

Het laden van een waterstofauto is ook niet zonder obstakels, zo kost een tankinstallatie miljoenen en kan het tot een half uur duren voor een tankstation weer op druk is om een auto te tanken. Ook bij het tanken gaat (door de hoge druk die opgebouwd moet worden) een hoop energie (rendement) verloren.

Al met al is waterstof mooi op papier maar heeft het in de praktijk nogal wat haken en ogen.
Wel interessant om daar 's wat anders E2E (en-to-end) over na te denken.

Je kunt je afvragen of verlies (klimaattechnisch gezien) telt bij waterstof (maken). Het (energie)verlies gaat immers omgezet worden in H2O wat op zichzelf helemaal niet erg is. Natuurlijk is dat NU duurder omdat wordt gerekend vanuit fossiele kosten.
Het probleem met accu's is vooral dat ze a) te kleine capaciteit hebben, b) ook milieubelastend zijn en c) geringe energiedichtheid hebben qua gewicht.

Met Waterstof(gas) is - als eerst indruk - makkelijker in te passen in onze maatschappij. Motoren kun je o.a. relatief makkelijk ombouwen. De energiedichtheid is sws 2 tot 3 keer groter is dan die van benzine,laat staan die van een accu en daarmee erg aantrekkelijk. Natuurlijk is er een probleem van maken (elektrolyse), opslaan (vloeibaar maken) en distributie (vooral veiligheid).

Stel dat we onze "accu" inspanningen zetten op waterstof (en dan niet die rare chemisch gecombineerde fuel cellen) kan dat op termijn wel's beter zijn.
Tuurlijk ben je - veel - energie kwijt aan het (aan)maken en samenpersen maar so what...... er is geen verlies qua schade aan milieu en klimaat.

In de spoiler mijn bierviltje.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus, natte vinger, groene accu-laad elektriciteit technologie heeft een rendement van laten we zeggen 55% en dat van pure waterstof, zeg 25%, ruwweg minder dan de helft daarvan. Voor de discussie is het simpel te stellen dat waterstof technologie het dubbele is van accu's.

Het voordeel van waterstof zit 'm vooral in a) geschiktheid als voortgezette ontplof-technologie, b) zeer hoge energiedichtheid daardoor c) beter inpasbaar voor zware industrie en d) geen moeilijk afvalproducten. Het grootste voordeel is dat accu's met alle gedane investeringen, economisch & technlogisch gezien een lucratievere groeimarkt.
NB: Waterstof wordt vooral gezien al gevaarlijk, wat komt door de grote energiedichtheid die immers 2-3 keer groter is dan van benzine. Ook een 100kWh, laat staan erg grotere, accu geven ook zo hun (op/laad)gevaren van explosies/brand.

Al zou je maar 20% of zelfs 10% rendement van door aangemaakte "Waterstof" uit PV/Wind kunnen toepassen dan is dat niet echt te zien als verlies in het totaalrendement.
Het nadeel van (op)laad-accu's, laat staan die van fossiel; is dat die om ingewikkelde ontginning vraagt en complexe afvalproducten opleveren.

Ik noem dit ook omdat onze denken vooral gebaseerd is op ouderwetse kosten in geld van grondstof verkrijging -en het gebruik, die kapitaaltechnisch nu moeten renderen.
Natuurlijk is waterstof net als LPG (en trouwens ook benzine) gevaarlijk waarbij we dat nu beter in de hand hebben dan destijds met de Hindenburg.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 15 december 2018 @ 17:41:53 #85
206731 Mortaxx
Doomer
pi_183747536
Prachtig hoe Henk de nieuwe Tesla van Roderick mag subsidiëren :')
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_183747566
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:41 schreef Mortaxx het volgende:
Prachtig hoe Henk de nieuwe Tesla van Roderick mag subsidiëren :')
Roderick betaalt ze terug met schone lucht en minder klimaatgezeik. En toch krijgt Roderick geen dank je wel van H&I. Stelletje ondankbare honden zijn het!
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 15 december 2018 @ 17:45:46 #87
206731 Mortaxx
Doomer
pi_183747603
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Roderick betaalt ze terug met schone lucht en minder klimaatgezeik. En toch krijgt Roderick geen dank je wel van H&I. Stelletje ondankbare honden zijn het!
Schone lucht?
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_183747652
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:45 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Schone lucht?
Jazeker. Tenzij H&I toevallig op vakantie zijn waar die Tesla en de onderdelen daarvan worden geproduceerd. Maar H&I gaan lekker fantasieloos op vakantie, dus die kans acht ik klein.
pi_183747673
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:40 schreef Vallon het volgende:

[..]

Wel interessant om daar 's wat anders E2E (en-to-end) over na te denken.

Je kunt je afvragen of verlies (klimaattechnisch gezien) telt bij waterstof (maken). Het (energie)verlies gaat immers omgezet worden in H2O wat op zichzelf helemaal niet erg is. Natuurlijk is dat NU duurder omdat wordt gerekend vanuit fossiele kosten.
Het probleem met accu's is vooral dat ze a) te kleine capaciteit hebben, b) ook milieubelastend zijn en c) geringe energiedichtheid hebben qua gewicht.

Met Waterstof(gas) is - als eerst indruk - makkelijker in te passen in onze maatschappij. Motoren kun je o.a. relatief makkelijk ombouwen. De energiedichtheid is sws 2 tot 3 keer groter is dan die van benzine,laat staan die van een accu en daarmee erg aantrekkelijk. Natuurlijk is er een probleem van maken (elektrolyse), opslaan (vloeibaar maken) en distributie (vooral veiligheid).

Stel dat we onze "accu" inspanningen zetten op waterstof (en dan niet die rare chemisch gecombineerde fuel cellen) kan dat op termijn wel's beter zijn.
Tuurlijk ben je - veel - energie kwijt aan het (aan)maken en samenpersen maar so what...... er is geen verlies qua schade aan milieu en klimaat.

In de spoiler mijn bierviltje.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus, natte vinger, groene accu-laad elektriciteit technologie heeft een rendement van laten we zeggen 55% en dat van pure waterstof, zeg 25%, ruwweg minder dan de helft daarvan. Voor de discussie is het simpel te stellen dat waterstof technologie het dubbele is van accu's.

Het voordeel van waterstof zit 'm vooral in a) geschiktheid als voortgezette ontplof-technologie, b) zeer hoge energiedichtheid daardoor c) beter inpasbaar voor zware industrie en d) geen moeilijk afvalproducten. Het grootste voordeel is dat accu's met alle gedane investeringen, economisch & technlogisch gezien een lucratievere groeimarkt.
NB: Waterstof wordt vooral gezien al gevaarlijk, wat komt door de grote energiedichtheid die immers 2-3 keer groter is dan van benzine. Ook een 100kWh, laat staan erg grotere, accu geven ook zo hun (op/laad)gevaren van explosies/brand.

Al zou je maar 20% of zelfs 10% rendement van door aangemaakte "Waterstof" uit PV/Wind kunnen toepassen dan is dat niet echt te zien als verlies in het totaalrendement.
Het nadeel van (op)laad-accu's, laat staan die van fossiel; is dat die om ingewikkelde ontginning vraagt en complexe afvalproducten opleveren.

Ik noem dit ook omdat onze denken vooral gebaseerd is op ouderwetse kosten in geld van grondstof verkrijging -en het gebruik, die kapitaaltechnisch nu moeten renderen.
Natuurlijk is waterstof net als LPG (en trouwens ook benzine) gevaarlijk waarbij we dat nu beter in de hand hebben dan destijds met de Hindenburg.
De waterstof auto's die nu in productie zijn / ontwikkeld worden zijn elektrische auto's die met een met waterstof gevulde brandstofcel rijden. Het zijn geen verbrandingsmotoren.
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 15 december 2018 @ 17:51:51 #90
206731 Mortaxx
Doomer
pi_183747693
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Jazeker. Tenzij H&I toevallig op vakantie zijn waar die Tesla en de onderdelen daarvan worden geproduceerd. Maar H&I gaan lekker fantasieloos op vakantie, dus die kans acht ik klein.
Misschien moet je je eens verdiepen in welke grondstoffen nodig zijn voor bijvoorbeeld de accu's

En die elektriciteit wordt natuurlijk nog steeds opgewekt door steenkool te verbranden
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_183747911
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:51 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Misschien moet je je eens verdiepen in welke grondstoffen nodig zijn voor bijvoorbeeld de accu's

En die elektriciteit wordt natuurlijk nog steeds opgewekt door steenkool te verbranden
De standaard borrelpraat die we ieder topic weer voorbij zien komen.
Maar goed, ik zal weer happen:

Ik heb je op FOK! nooit zien klagen over de 96 miljoen vaten ruwe aardolie die we iedere dag uit de grond pompen, de miljarden liters brandstof en motorolie die we dagelijks verstoken.

Zo'n accu kan 1000-2000x opgeladen worden, grondstoffen zijn waardevol en herbruikbaar.

Kolencentrales wekken zo'n 28% van alle stroom op in Nederland.
Daarnaast kan je stroom groen opwekken, dat is met benzine wat lastiger.
  zaterdag 15 december 2018 @ 18:07:01 #92
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183747971
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:50 schreef MaGNeT het volgende:
De waterstof auto's die nu in productie zijn / ontwikkeld worden zijn elektrische auto's die met een met waterstof gevulde brandstofcel rijden. Het zijn geen verbrandingsmotoren.
Dat is wat ik ter discussie stel. Waarom geen auto's met motor die rechtstreeks op waterstof werken ?
Ook makkelijk voor je verwarming thuis etc.etc. Het is eenvoudiger om die transitie te maken. Beetje techneut zal geen echte grote moeite hebben z'n huidige auto of ketel om te bouwen etc.etc.

Hoef je ook geen ingewikkelde nieuwe technologie te gebruiken. Dat waterstof niet bekeken wordt is - afgezien van complot gedachten - vooral gedreven omdat het niet zou renderen (t.o.v. wat en hoe gewogen ?) ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183748026
quote:
12s.gif Op zaterdag 15 december 2018 18:07 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat is wat ik ter discussie stel. Waarom geen auto's met motor die rechtstreeks op waterstof werken ?
Ook makkelijk voor je verwarming thuis etc.etc. Het is eenvoudiger om die transitie te maken. Beetje techneut zal geen echte grote moeite hebben z'n huidige auto of ketel om te bouwen etc.etc.

Hoef je ook geen ingewikkelde nieuwe technologie te gebruiken. Dat waterstof niet bekeken wordt is - afgezien van complot gedachten - vooral gedreven omdat het niet zou renderen (t.o.v. wat en hoe gewogen ?) ?
Ik ben normaal niet zo van het "link dumpen" maar onderstaande legt het zeer goed uit, alle voor- en nadelen van waterstof als brandstof met berekeningen en onderbouwingen door iemand die gewerkt heeft met waterstof.

Wordt gezien als valide.

https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-1

Je kan vanuit die link ook doorklikken naar de andere 2 delen.

Complotdenken doe ik op dit vlak niet aan, het is bekend wat een tankinstallatie voor waterstof kost, hoe lang het duurt om druk op te bouwen (en de volgende auto kan tanken), hoeveel rendement daarbij verloren gaat (comprimeren kost energie), bij het tanken moet dat nogmaals in stappen om bevriezing te voorkomen, etc. Het is complex en een stuk langzamer dan gewoon tanken.

Het produceren van waterstof op een schone manier is zeker mogelijk, bijvoorbeeld met groene stroom (elektrolyse). Maar je kan heel wat dure techniek overslaan in een auto door het rechtstreeks in een accu te laden.

Daarnaast is de techniek duur en levensduur van brandstofcellen nog zeer beperkt.

En het is zeker niet zo dat het niet bekeken wordt, je ziet alleen dat fabrikanten iedere keer waterstofauto's onderzoeken / aankondigen en dat er vervolgens geen productie op gang komt. Hyundai wil dat nu doorbreken maar voor dat productierijp is, zijn accu's minimaal alweer 2x beter en goedkoper.

https://tweakers.net/nieuws/146785/hyundai-wil-vanaf-2030-jaarlijks-500000-waterstof-elektrische-autos-produceren.html

Toyota zet nu in op solid state accu's en beweert dat in hun eerste elektrische auto's werkend te gaan krijgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-12-2018 18:19:14 ]
pi_183748306
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:51 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Misschien moet je je eens verdiepen in welke grondstoffen nodig zijn voor bijvoorbeeld de accu's

En die elektriciteit wordt natuurlijk nog steeds opgewekt door steenkool te verbranden
Die grondstoffen worden bij H&I in de achtertuin gedolven?

En de superchargers van Tesla worden gevoed met solarpower. De meeste Tesla eigenaren die ik ken hebben ook hun daken vol met zonnepanelen.

Dus: nee.
pi_183748993
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:41 schreef Mortaxx het volgende:
Prachtig hoe Henk de nieuwe Tesla van Roderick mag subsidiëren :')
Roderick betaalt op allerlei manieren al vele malen meer dan Henk. Logisch dat er weinig meer af te pakken valt bij Roderick. En dan een belastingkorting ook nog als subsidie zien.

Iemand moet die dure technologiepntwikkeling betalen. Dat doet Roderick. Zodat Henk straks aan een tesla kan sleutelen i.p.v. een diesel. Daarnaast kan Henk straks genieten van de tweedehands van Roderick en van de opgeschaalde technologie die Roderick nu betaalt. Aangezien het gedrag van Roderick iedereen een beter milieu oplevert wordt dat voor een klein deel van belasting vrijgesteld.

Makkelijk, makkelijk

Die huursubsidie , zorgtoeslag, lagere belasting over zijn totale inkomen, daar doet Henk geheel niets bijzonders voor.

We hoeven echt geen medelijden te hebben met Roderick. Maar dit is echt heel simpel communistisch gelul.
Whatever...
pi_183749285
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 19:05 schreef Spanky78 het volgende:
Iemand moet die dure technologiepntwikkeling betalen. Dat doet Roderick.
Nee, dat doet hij overduidelijk niet. De rest betaalt dat voor hem.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183749699
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 19:24 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nee, dat doet hij overduidelijk niet. De rest betaalt dat voor hem.
Is niet waar, de kosten worden gedeeld. Dit omdat wij met zijn allen nieuwe technologie willen hebben betalen we daar aan mee.

Niet met subsidie maar met belastingverlaging. Dat is, zeker voor een iets dat echt meer kost bij jonge technologie helemaal niet gek. Het is ook biet te vergelijken met afschaffen van dividendbelasting oid.
Whatever...
pi_183750027
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 19:45 schreef Spanky78 het volgende:
Dit omdat wij met zijn allen nieuwe technologie willen hebben betalen we daar aan mee.

Niet met z'n allen. Vraag dat maar eens aan echte mensen. Het is niet fair dat rijken met subsidie van dat "met z'n allen" profiteren. Die "allen" waar je het over hebt betalen daar alleen voor maar profiteren op geen enkele wijze. Jouw bericht komt ook duidelijk weer uit een koker van iemand die zich aan de profiterende kant bevindt. Het zijn prachtige speeltjes voor de rijken die best zo'n ding zelf zouden kunnen betalen maar dat nooit doen als de rest er niet aan meebetaalt. Het is zo vals en hypocriet. En vunzig wat mij betreft.

Zonder subsidie wordt er geen enkele Tesla verkocht. Dat wat betreft de goede bedoelingen van hen die profiteren. Gezien dat gegeven weet je eigenlijk al genoeg. Ze willen graag zo'n gave bolide maar dan moeten die "allen" wel enkele tienduizenden euri sponsoren. Dat klopt toch niet?

Het is eigenlijk als alles op het gebied van de energietransitie: zij die het makkelijk zelf kunnen betalen profiteren en de rest (het gepeupel) betaalt dat voor ze. Dat moeten we toch niet willen? Erg eerlijk klinkt dat niet.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 15 december 2018 @ 20:18:54 #99
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183750500
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 19:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Niet met z'n allen. Vraag dat maar eens aan echte mensen. Het is niet fair dat rijken met subsidie van dat "met z'n allen" profiteren. Die "allen" waar je het over hebt betalen daar alleen voor maar profiteren op geen enkele wijze. Jouw bericht komt ook duidelijk weer uit een koker van iemand die zich aan de profiterende kant bevindt. Het zijn prachtige speeltjes voor de rijken die best zo'n ding zelf zouden kunnen betalen maar dat nooit doen als de rest er niet aan meebetaalt. Het is zo vals en hypocriet. En vunzig wat mij betreft.

Zonder subsidie wordt er geen enkele Tesla verkocht. Dat wat betreft de goede bedoelingen van hen die profiteren. Gezien dat gegeven weet je eigenlijk al genoeg. Ze willen graag zo'n gave bolide maar dan moeten die "allen" wel enkele tienduizenden euri sponsoren. Dat klopt toch niet?

Het is eigenlijk als alles op het gebied van de energietransitie: zij die het makkelijk zelf kunnen betalen profiteren en de rest (het gepeupel) betaalt dat voor ze. Dat moeten we toch niet willen? Erg eerlijk klinkt dat niet.
Trek jij je hypotheekrente af?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183750853
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 19:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Niet met z'n allen. Vraag dat maar eens aan echte mensen. Het is niet fair dat rijken met subsidie van dat "met z'n allen" profiteren. Die "allen" waar je het over hebt betalen daar alleen voor maar profiteren op geen enkele wijze. Jouw bericht komt ook duidelijk weer uit een koker van iemand die zich aan de profiterende kant bevindt. Het zijn prachtige speeltjes voor de rijken die best zo'n ding zelf zouden kunnen betalen maar dat nooit doen als de rest er niet aan meebetaalt. Het is zo vals en hypocriet. En vunzig wat mij betreft.

Zonder subsidie wordt er geen enkele Tesla verkocht. Dat wat betreft de goede bedoelingen van hen die profiteren. Gezien dat gegeven weet je eigenlijk al genoeg. Ze willen graag zo'n gave bolide maar dan moeten die "allen" wel enkele tienduizenden euri sponsoren. Dat klopt toch niet?

Het is eigenlijk als alles op het gebied van de energietransitie: zij die het makkelijk zelf kunnen betalen profiteren en de rest (het gepeupel) betaalt dat voor ze. Dat moeten we toch niet willen? Erg eerlijk klinkt dat niet.
In Nederland zijn mensen met een hoog loonnettobetalers. Dat betekent dat ze vooral veel bijdragen Ik begrijp dat je dat niet wilt horen. Als je dan maatregelen neem tom zaken te stimuleren in de vorm van belastingverlaging, is het logisch dat mensen die al heel veel betalen daarvan kunnen profiteren.

Dus ja, hypotheekrenteaftrek is dan wat hoger omdat ze over dat laatste stukje loon heel veel belasting betalen. En zo is het ook met dure nieuwe technologie die we met zijn allen willen. Nee, veel mensen kunnen geen zonnepanelen betalen, of een tesla. Maar we willen dat wel stimuleren.

Als je dat doet heb je altijd een club rijkeren die dit als eerste kan adopteren. De technologie wordt groter, volwassen, de prijs gaat omlaag en hey, henk kan het ineens ook betalen.

Zodra je dit soort maatregelen niet neemt omdat het zielig is voor armere mensen, gebeurt er nooit wat. Regressief links ben je.

In de energietransitie zou je beter kunnen wijzen op de grote bedrijven, multinationals die nauwelijks energiebelasting betalen. Die sowieso amper belasting betalen. Die paar euro om minder vervuilende auto's op de weg te brengen, je trapt er wel weer lekker in.

Overigens zijn bijna alle tesla rijders in Nederland mensen die netto extreem veel meer bijdragen dan ze uit die gezamenlijk geldpot halen. Een beetje HRA, een wat minder hoge bijtelling (is nogal wat eh, 22% van de nieuwprijs bijbetalen voor een auto die niet van jou is, zelfs al is die auto 4 jaar oud). Verder betalen deze mensen vooral heel veel mee aan al die regelingen voor mensen die het zelf nooit zouden kunnen betalen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Spanky78 op 15-12-2018 20:37:57 ]
Whatever...
pi_183751006
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 19:24 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nee, dat doet hij overduidelijk niet. De rest betaalt dat voor hem.
Nee, want de sigaar die Roderick krijgt komt uit zijn eigen doos.
pi_183751034
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 18:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De standaard borrelpraat die we ieder topic weer voorbij zien komen.
Maar goed, ik zal weer happen:

Ik heb je op FOK! nooit zien klagen over de 96 miljoen vaten ruwe aardolie die we iedere dag uit de grond pompen, de miljarden liters brandstof en motorolie die we dagelijks verstoken.

Zo'n accu kan 1000-2000x opgeladen worden, grondstoffen zijn waardevol en herbruikbaar.

Kolencentrales wekken zo'n 28% van alle stroom op in Nederland.
Daarnaast kan je stroom groen opwekken, dat is met benzine wat lastiger.
Die olie wordt toch opgepompt voor panty s plastic en nog onnoembare dingen waar ik geen weet van heb.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')