aanvullende bron: https://tweakers.net/nieuws/146361/kabinet-wil-aanschaf-elektrische-auto-subsidieren-met-6000-euro-in-2021.htmlquote:’Accijns benzine en diesel omhoog voor subsidie stekkerauto’
DEN HAAG - De accijns op benzine en diesel moet nog hoger worden om megasubsidies voor de aanschaf van elektrische auto’s uit te kunnen delen. Ook moeten mensen om die reden meer wegenbelasting gaan betalen.
Deze plannen liggen op tafel bij de onderhandelingen over een klimaatakkoord, melden verschillende media. De aanschafsubsidie zou op het hoogtepunt zesduizend euro moeten bedragen.
Benzine en diesel duurder
Om miljarden aan subsidies rond te kunnen pompen willen de onderhandelaars rijden op benzine en diesel duurder maken door een accijns verhoging van een eurocent in 2020 en nog eens een cent drie jaar later.
RAI Vereniging, ANWB en Bovag, die samen met de milieubeweging onderhandelen over de toekomst van de automobilist, willen de plannen nog niet inhoudelijk verdedigen. Volgens de autoclubs „zijn de gesprekken nog in volle gang.” Eind december staat de presentatie van het klimaatakkoord gepland. Het kabinet moet daarna beslissen welke voorstellen worden overgenomen.
Afgelopen weekend kwam naar buiten dat ook rekeningrijden weer op tafel ligt. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft al laten weten dat een voorstel voor het heffen per kilometer de prullenbak in kan.
Niet alleen in Nederland dreigt de automobilist meer te moeten gaan betalen voor klimaatplannen. In Frankrijk zijn momenteel grote protesten tegen de accijnsverhogingen door de regering-Macron.
bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2859161/accijns-benzine-en-diesel-omhoog-voor-subsidie-stekkerauto
Heb nog ergens een potje kunnen aanboren voor een nieuw deel. Game on!quote:Op vrijdag 30 november 2018 20:14 schreef MaGNeT het volgende:
De subsidie voor dit topic is bijna op.
quote:Nederlanders kopen in 2030 alleen nog elektrische auto's, er rijden dan 2 miljoen elektrische auto's op de weg en er zijn 1,8 miljoen laadpunten verspreid over het hele land. Het kabinet en de mobiliteitssector denken dat deze doelstellingen haalbaar zijn door subsidie en belastingmaatregelen.
Dit blijkt uit vertrouwelijke stukken die in handen zijn van de NOS en die zijn besproken aan de zogenoemde Mobiliteitstafel, een onderdeel van het Klimaatakkoordoverleg. De onderhandelende partijen - het Rijk en de mobiliteitssector - zijn het volgens bronnen bijna eens over alle maatregelen. Maar de onderwerpen liggen zo gevoelig dat de gesprekken langer duren dan gedacht.
Aanschafsubsidie
Onder de voorgenomen maatregelen vallen belastingvoordelen en subsidies. Voor nieuwe emissieloze auto's voor privégebruik komt er in 2021 een aanschafsubsidie van 6000 euro, aflopend naar 2200 euro in 2030.
Elektrische auto's blijven tot 2025 vrijgesteld van bpm, dat is de aanschafbelasting. Vanaf 2025 betaalt de koper eenmalig 350 euro. Verder gaan volledig elektrische rijders vanaf 2025 motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen. Tot dat jaar zijn zij nog helemaal vrijgesteld.
Voor zakelijke auto's komt er een verlaagde bijtelling en een aanschafsubsidie die in 2021 begint bij 3430 euro en terugloopt tot 1830 euro in 2024. De zogenoemde milieu-investeringsaftrek (MIA) die bedrijven nu voor elektrische auto's of laadpunten kunnen aanvragen vervalt na 2020.
Tweedehands elektrisch rijden
Het kabinet en de onderhandelaars willen dat ook tweedehands elektrische auto's hergebruikt gaan worden. De maatregelen:
- Tot 2025 vrijstelling van motorrijtuigenbelasting
- Tweedehands auto's moeten in Nederland gehouden worden door een subsidie die export voorkomt
- Hergebruik autobatterijen, inleveren tegen geld
- Onderzoek haalbaarheid leasen tweedehands elektrische auto's
Benzine en diesel duurder
Rijden op benzine en diesel moet duurder worden. De accijns op benzine wordt vanaf 2020 met 1 cent verhoogd, die op diesel in 2020 met 1 cent en in 2023 nogmaals met 1 cent. Dit kan aardig oplopen voor mensen die veel rijden en leidt nog tot discussie. Verder gaat de motorrijtuigenbelasting voor diesel- en benzineauto's omhoog.
Sommige plannen lopen tot 2030, maar eigenlijk vinden alle partijen dat de toekomst van elektrisch rijden na 2025 nog erg onzeker is. Daarom wordt er geld voor gereserveerd tot 2025. De komende jaren moet uit onderzoek blijken hoe elektrisch rijden zich ontwikkelt.
Belastinginkomsten vallen weg
De maatregelen worden voor 85 procent betaald door het zogenoemde 'autodomein', dat zijn alle particulieren en bedrijven die daadwerkelijk gebruik maken van een motorrijtuig.
Door het aanpassen van belastingen, zoals het verlagen of afschaffen van de bpm en de motorrijtuigenbelasting, loopt de overheid op de lange termijn veel belastinginkomsten mis.
Het kabinet heeft met de onderhandelaars afgesproken te gaan onderzoeken hoe er in de toekomst op een andere manier belasting geheven kan worden. Daarbij wordt rekening gehouden met "betalen naar gebruik en milieubelasting". Of dat een zogenoemde kilometerheffing wordt of een andere vorm van rekeningrijden is nog niet duidelijk.
De maatregelen moeten het kopen van een elektrische auto voor iedereen haalbaar maken.
bron: https://nos.nl/artikel/2261387-iedereen-aan-de-elektrische-auto-6000-euro-subsidie-in-2021.html
Die personen die nu ook al voor 4% bijtelling zo'n auto kunnen rijden.quote:Op maandag 3 december 2018 08:45 schreef MaGNeT het volgende:
Wat ik me wel afvraag... wie gaat er in 2020 nog een elektrische auto kopen als diezelfde auto in 2021 met ¤6000 subsidie komt?
Die subsidie komt er niet. En als die er toch komt maken ze die pas op het laatst bekend.quote:Op maandag 3 december 2018 08:45 schreef MaGNeT het volgende:
Wat ik me wel afvraag... wie gaat er in 2020 nog een elektrische auto kopen als diezelfde auto in 2021 met ¤6000 subsidie komt?
quote:Op maandag 3 december 2018 09:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die subsidie komt er niet. En als die er toch komt maken ze die pas op het laatst bekend.
quote:Aanschafsubsidie
Onder de voorgenomen maatregelen vallen belastingvoordelen en subsidies. Voor nieuwe emissieloze auto's voor privégebruik komt er in 2021 een aanschafsubsidie van 6000 euro, aflopend naar 2200 euro in 2030.
Ik denk ook dat dit onderdeel is van proefballonnetjes oplaten om te zien hoe ze (op)stijgen, (op)vallen en (af)knappen. Onze discussies zijn op zichzelf leuk om zaken door te prikken. Je vraagt je wel af wat het realiteitsbesef is van de bedenkers.quote:Op maandag 3 december 2018 09:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die subsidie komt er niet. En als die er toch komt maken ze die pas op het laatst bekend.
Trap er toch niet in, iedereen massaal aan de electro en dan zeker die 1 miljard per maand accijns kado krijgen.quote:Op maandag 3 december 2018 09:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die subsidie komt er niet. En als die er toch komt maken ze die pas op het laatst bekend.
Valt bij EV wel wat mee, die willen marktaandeel, zeker met nieuw opkomende merken erbij.quote:Op maandag 3 december 2018 18:01 schreef LorneMalvo het volgende:
Fijn voor de producent om te wetem. Dan kan hij alvast zijn prijzen omhoog gooien
Jij hebt het over kvk... waar heb je die onzin vandaan?quote:Op zondag 2 december 2018 18:52 schreef Vallon het volgende:
[..]
Rustig aan met (je zo) diskwalificeren !!!!!
Zie o.a. https://www.energielevera(...)epanelen-terugvragen
[..]
hiervoor moet je je (destijds, tijdelijk) inschrijven etc.etc. je hoeft trouwens niet daadwerklijk Watts terug te storten in het net.
Mooi voor je.quote:Op maandag 3 december 2018 22:23 schreef funnywell het volgende:
Reden dat ik een Mercedes uit 1978 rijd en 1x per maand in Belgie benzine haal.
Nog niet op lpg, die is nog veel goedkoper daar in dat land, en als je er zou wonen niks meer betreffende de wegenbelasting, die weten hoe het hoort.quote:Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:
[..]
zekers, even een foto voor de liefhebbers
[ afbeelding ]
6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.
[ afbeelding ]
Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
In 1979 zal de eigenaar van die auto zich vast even achter de oren hebben gekrabt.quote:Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:
[..]
zekers, even een foto voor de liefhebbers
[ afbeelding ]
6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.
[ afbeelding ]
Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
Voor iemand die 1x in de maand een tank benzine leeg rijdt zal LPG niet zo interessant zijn. Daarnaast is de auto dan ook niet echt origineel meer.quote:Op maandag 3 december 2018 22:40 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nog niet op lpg, die is nog veel goedkoper daar in dat land, en als je er zou wonen niks meer betreffende de wegenbelasting, die weten hoe het hoort.
Als zijnde een ZZP er zou ik er ook zo over denken.quote:Op maandag 3 december 2018 22:42 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In 1979 zal de eigenaar van die auto zich vast even achter de oren hebben gekrabt.
Interesant of CO2 uitstoot?quote:Op maandag 3 december 2018 22:42 schreef MaGNeT het volgende:
Voor iemand die 1x in de maand een tank benzine leeg rijdt zal LPG niet zo interessant zijn. Daarnaast is de auto dan ook niet echt origineel meer.
Wat is er mis met pietquote:Op maandag 3 december 2018 22:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Deze discussie is een beetje als binnen roken en zwarte piet. Langzaam ziet iedereen het licht en X jaar na dato vind je het bizar dat het niet veel eerder veranderd is.
LP nooit interessant gevonden omdat ik altijd wagens rij met mechanische injectie, zo ook deze mercedes. Carburateur is me weer te ouderwets.quote:Op maandag 3 december 2018 22:40 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nog niet op lpg, die is nog veel goedkoper daar in dat land, en als je er zou wonen niks meer betreffende de wegenbelasting, die weten hoe het hoort.
gore stinkbak, als ik achter je rij altijd meteen alle ramen dicht en airco op interne circulatie.quote:Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:
[..]
zekers, even een foto voor de liefhebbers
[ afbeelding ]
6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.
[ afbeelding ]
Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
Rot op joh. Zwarte piet vergelijken met een feit. BLACK PIET = BLACKquote:Op maandag 3 december 2018 22:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Deze discussie is een beetje als binnen roken en zwarte piet. Langzaam ziet iedereen het licht en X jaar na dato vind je het bizar dat het niet veel eerder veranderd is.
Bazenbakquote:Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:
[..]
zekers, even een foto voor de liefhebbers
[ afbeelding ]
6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.
[ afbeelding ]
Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
Valt mee, origineel had deze een katalysator. Maar die heb ik er onderuit gesloopt. Verbruikte teveel vermogen en was geen APK vereiste. Onze slappe overheid heeft t pas in 1997 verplicht haha. Tot 1995 kwamen er nog nieuwe auto's op de weg met carburateur in Nederland. Dus deze Mercedes was bijna 20 jaar zijn tijd vooruit.quote:Op maandag 3 december 2018 22:53 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
gore stinkbak, als ik achter je rij altijd meteen alle ramen dicht en airco op interne circulatie.
[..]
Waren of zijn? Heeft je pa ze verheukerd.quote:Op maandag 3 december 2018 22:58 schreef MadJackthePirate het volgende:
Mijn pa heeft een 350SL en een 280SE, dat waren pas echt mooie auto's.
Zijn, maar zo worden ze niet meer gemaakt, dus vandaar de verleden tijd. Zo goed als ze uit de fabriek kwamen rollen worden ze nooit meer.quote:Op maandag 3 december 2018 23:00 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waren of zijn? Heeft je pa ze verheukerd.
Enigste nadeel laat je achterwege? Achterwiel aandrijving en automaat!quote:Op maandag 3 december 2018 22:59 schreef funnywell het volgende:
[..]
Valt mee, origineel had deze een katalysator. Maar die heb ik er onderuit gesloopt. Verbruikte teveel vermogen en was geen APK vereiste. Onze slappe overheid heeft t pas in 1997 verplicht haha. Tot 1995 kwamen er nog nieuwe auto's op de weg met carburateur in Nederland. Dus deze Mercedes was bijna 20 jaar zijn tijd vooruit.
Achterwielaandrijving is sowieso beter dan voorwielaandrijving.quote:Op maandag 3 december 2018 23:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Enigste nadeel laat je achterwege? Achterwiel aandrijving en automaat!
In de winter een auto uit die tijd, jij bent echt van gisteren geloof ik he?quote:Op maandag 3 december 2018 23:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Achterwielaandrijving is sowieso beter dan voorwielaandrijving.
Nadelen? Een wagen als dit hoor je niet handmatig te bedienen. Een BMW als een E39 hoort ook niet als hand bedient te worden. En achterwielaandrijving een nadeel. Kan ze niet noemen. Het gevoel van vooruit geduwd worden is zoveel malen prettiger dan vooruit getrokken te moeten worden.quote:Op maandag 3 december 2018 23:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Enigste nadeel laat je achterwege? Achterwiel aandrijving en automaat!
Ik voor mij houd het op quattro, ik ben een watje.quote:Op maandag 3 december 2018 23:05 schreef funnywell het volgende:
[..]
Nadelen? Een wagen als dit hoor je niet handmatig te bedienen. Een BMW als een E39 hoort ook niet als hand bedient te worden. En achterwielaandrijving een nadeel. Kan ze niet noemen. Het gevoel van vooruit geduwd worden is zoveel malen prettiger dan vooruit getrokken te moeten worden.
Heb jaren Volvo 740 / 940 gereden met achterwielaandrijving, gaat prima in de sneeuw. Als ze het in Zweden kunnenquote:Op maandag 3 december 2018 23:04 schreef john2406 het volgende:
[..]
In de winter een auto uit die tijd, jij bent echt van gisteren geloof ik he?
En daarbij automaat en 177 pk?
Wat is er mis met echt weg contact in de winter ipv al die elektronica. Je voelt de auto en je corrigeert het. Achterkant uitbreken doet me niks, corrigeer ik binnen een tel. Makkelijker dan wanneer de voorkant uitbreekt. En vrij ploegen is nog steeds makkelijker dan met voorwielaandrijving en te weinig gewicht op de wielen. Kom je nergens. Heb m al gebruikt in mn ouders hun aangekochte bos om bomen vrij te trekken die bleven hangen in een ander nadat ze waren omgezaagd.quote:Op maandag 3 december 2018 23:04 schreef john2406 het volgende:
[..]
In de winter een auto uit die tijd, jij bent echt van gisteren geloof ik he?
En daarbij automaat en 177 pk?
RWD slip is idd eenvoudig te corrigeren, onderstuurd glijden over de voorwielen is vervelender.quote:Op maandag 3 december 2018 23:11 schreef funnywell het volgende:
[..]
Wat is er mis met echt weg contact in de winter ipv al die elektronica. Je voelt de auto en je corrigeert het. Achterkant uitbreken doet me niks, corrigeer ik binnen een tel. Makkelijker dan wanneer de voorkant uitbreekt. En vrij ploegen is nog steeds makkelijker dan met voorwielaandrijving en te weinig gewicht op de wielen. Kom je nergens. Heb m al gebruikt in mn ouders hun aangekochte bos om bomen vrij te trekken die bleven hangen in een ander nadat ze waren omgezaagd.
En 177 pk is machtig, tik zo de 220km/h aan in Duitsland. Denk dat ze tegenwoordig het vermogen van de motor opgeven ipv het vermogen op de wielen wat aan de weg wordt overgedragen.
audi heeft 182 pk, en quattro, kan je leuke dingen mee in de winter hoor!quote:Op maandag 3 december 2018 23:11 schreef funnywell het volgende:
[..]
Wat is er mis met echt weg contact in de winter ipv al die elektronica. Je voelt de auto en je corrigeert het. Achterkant uitbreken doet me niks, corrigeer ik binnen een tel. Makkelijker dan wanneer de voorkant uitbreekt. En vrij ploegen is nog steeds makkelijker dan met voorwielaandrijving en te weinig gewicht op de wielen. Kom je nergens. Heb m al gebruikt in mn ouders hun aangekochte bos om bomen vrij te trekken die bleven hangen in een ander nadat ze waren omgezaagd.
En 177 pk is machtig, tik zo de 220km/h aan in Duitsland. Denk dat ze tegenwoordig het vermogen van de motor opgeven ipv het vermogen op de wielen wat aan de weg wordt overgedragen.
Handig, maar om daarvoor een Quattro te hebben Heb de laatste jaren niet zoveel vrachtwagens gezien die vast stonden in de sneeuw.quote:Op maandag 3 december 2018 23:14 schreef john2406 het volgende:
[..]
audi heeft 182 pk, en quattro, kan je leuke dingen mee in de winter hoor!
als het zijn moet trek ik een vrachtwagen uit de sneeuw ermee.
Vanwege dat ze met slicks rijden die extreem breed zijn.quote:Op maandag 3 december 2018 23:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Heb jaren Volvo 740 / 940 gereden met achterwielaandrijving, gaat prima in de sneeuw. Als ze het in Zweden kunnen
En de koningsklasse van de autosport is ook achterwielaandrijving...
Ik vermoed dat ik mijn audi scheef zou trekken met zo een gevaarte en een Tesla blijft recht?quote:
Traction control, ESP/ESC, ABS... allemaal handige hulpmiddelen om te zorgen dat je wielen onafhankelijk van elkaar niet doorslippen bij gasgeven, slippen of remmen.quote:Op maandag 3 december 2018 23:24 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat ik mijn audi scheef zou trekken met zo een gevaarte en een Tesla blijft recht?
Toen waren er ook nog geen miljoenen Nederlanders die per se een auto moeten/willen. En het liefst twee, en voor de deur.quote:Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:
[..]
zekers, even een foto voor de liefhebbers
[ afbeelding ]
6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.
[ afbeelding ]
Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
Elektronica dus, wat kan uitvallen als geen degelijke kabels gebruikt worden, audi had er ook een handje aan hoor, de s ogen daar en tegen?quote:Op maandag 3 december 2018 23:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Traction control, ESP/ESC, ABS... allemaal handige hulpmiddelen om te zorgen dat je wielen onafhankelijk van elkaar niet doorslippen bij gasgeven, slippen of remmen.
Tegenwoordig vind ik, moet men al daar ze niet meer te vertrouwen zijn en dus altijd een backup moet/mag hebben!quote:Op maandag 3 december 2018 23:29 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Toen waren er ook nog geen miljoenen Nederlanders die per se een auto moeten/willen. En het liefst twee, en voor de deur.
Goede tijden.
AWD bestaat helemaal niet dan komt men moeilijk de bocht om!quote:Op maandag 3 december 2018 23:10 schreef MaGNeT het volgende:
Tesla Model 3 is overigens ook automaat en achterwielaandrijving, tenzij je de 2-motorige versie koopt, die is AWD.
Prachtig ding man.quote:Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:
[..]
zekers, even een foto voor de liefhebbers
[ afbeelding ]
6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.
[ afbeelding ]
Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
Het is precies andersomquote:Op maandag 3 december 2018 23:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
RWD slip is idd eenvoudig te corrigeren, onderstuurd glijden over de voorwielen is vervelender.
echt waar? Nooit geweten.quote:Op dinsdag 4 december 2018 09:16 schreef john2406 het volgende:
[..]
AWD bestaat helemaal niet dan komt men moeilijk de bocht om!
Zonder diff haast niet te doen.
Kennis kocht zich na dat die bij ons genoten had van quattro, een AWD subaru, niks over die auto alleen het verkoop praatje, hallo die van mij is AWD continu alle wielen aangedreven!
Houdt toch op met dat fabeltje jonge, dat bestaat niet zeg ik tegen hem, het is of een normaal diff of een sperdiff daar je anders de bocht niet om komt of die wagen vreet banden!
Wat is dat vraagt die, sperr diff drijft de wielen aan die het minste draaien dus in de bocht de binnenste normaal diff drijf de buitenste aan!
Nog een paar weken gehad die auto en opeens zag ik hem niet meer, volgens mij aan de kinderen gegeven?
Zelfs Wikipedia heeft het misquote:Op dinsdag 4 december 2018 19:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
echt waar? Nooit geweten.
Ik dacht altijd dat een sper gewoon alles lockte, dus dat alle wielen dan hetzelfde aantal omwentelingen maakten. Domme ik, heb ik al die tijd onzin lopen verkopen
Dat je dát nou niet wist zeg!quote:Op dinsdag 4 december 2018 19:34 schreef Sounddragon het volgende:
echt waar? Nooit geweten.
Ik dacht altijd dat een sper gewoon alles lockte, dus dat alle wielen dan hetzelfde aantal omwentelingen maakten. Domme ik, heb ik al die tijd onzin lopen verkopen
er is wel zoiets als een limited slip diff, die heb je in allelei soorten en maten, maar sper is sper. Op mijn werkspeeltje heb ik de keuze tussen langs- en dwarssper, maar sper is sper, dat komt van 'geblokkeerd' ofwel ver-/gesperd.quote:Op dinsdag 4 december 2018 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zelfs Wikipedia heeft het mis
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sperdifferentieel
Gelukkig hebben we sjonnie het orakel
In jouw termen "groots mogelijke onzin", kan het nog sterker ?quote:Op maandag 3 december 2018 19:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Jij hebt het over kvk... waar heb je die onzin vandaan?
Dat is namerlijk de grootst mogelijkste onzin
Een helical doet wel wat hij zegt.quote:Op dinsdag 4 december 2018 19:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
echt waar? Nooit geweten.
Ik dacht altijd dat een sper gewoon alles lockte, dus dat alle wielen dan hetzelfde aantal omwentelingen maakten. Domme ik, heb ik al die tijd onzin lopen verkopen
Stoer doen als je peugeot rijdt Dan ben je fout bezig.quote:Op dinsdag 4 december 2018 10:34 schreef kaasplankje het volgende:
Gewoon 308gti pakken met 263pk en sper diff. Alleen geen subsidie.
Niet verwarren met een jeep uit militaire dienst he.quote:Op dinsdag 4 december 2018 19:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
echt waar? Nooit geweten.
Ik dacht altijd dat een sper gewoon alles lockte, dus dat alle wielen dan hetzelfde aantal omwentelingen maakten. Domme ik, heb ik al die tijd onzin lopen verkopen
Twee wiel aangedreven, dan geef hem voor het stoplicht maar geen full power. Zag laatst een golfje staan getuned, ook zoveel pk op twee wielen, niet mee te rijden vermoed ik, als dan doe het met een vierwiel aandrijving.quote:Op dinsdag 4 december 2018 10:34 schreef kaasplankje het volgende:
Gewoon 308gti pakken met 263pk en sper diff. Alleen geen subsidie.
Nee dan liever een verroest bootanker uit de 70s met een draaikolk in de tank.quote:Op dinsdag 4 december 2018 23:32 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Stoer doen als je peugeot rijdt Dan ben je fout bezig.
dat 'bootanker', is wel bijna 50 jaar oud inmiddels.. Moet jouw digipeug nog maar even zien te halen.quote:Op woensdag 5 december 2018 07:04 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nee dan liever een verroest bootanker uit de 70s met een draaikolk in de tank.
Ach, die oude listige hothatches (205 GTI, 106 Rallye) waren best tof.quote:Op dinsdag 4 december 2018 23:32 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Stoer doen als je peugeot rijdt Dan ben je fout bezig.
bij een legerjeep moest je handmatig locken, dan heb je daarna een gesperd differentieel. Bij een sper is dat standaard, moderne 4x4's doen dat elektronisch.quote:Op woensdag 5 december 2018 00:14 schreef john2406 het volgende:
[..]
Niet verwarren met een jeep uit militaire dienst he.
Of ik verwar het evt. dat zou ook nog kunnen.
Achteraf denk ik dat mijn uitleg niet juist was, op de audi heb ik zo een sperr echter niet gebruiken voor normaal mee te rijden lees ik zojuist, dus niet boven 30 kmh. Ik dacht dat ik het juist uitleggen deed echter dat is/was dus niet zo. het is een 200 turbo quattro trouwens.quote:Op woensdag 5 december 2018 11:02 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
bij een legerjeep moest je handmatig locken, dan heb je daarna een gesperd differentieel. Bij een sper is dat standaard, moderne 4x4's doen dat elektronisch.
Krijg je daar onderhand geen slooppremie voor om 'm in te ruilen voor een Renault Zoe of een Nissan leaf?quote:
Als dat een slooppremie worden gaat van rond de 20.000 dan mag het geen cent er onder.quote:Op woensdag 5 december 2018 13:36 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Krijg je daar onderhand geen slooppremie voor om 'm in te ruilen voor een Renault Zoe of een Nissan leaf?
Oja en dat peugeotje van je sleep ik als een caravan achter deze aan, met je 263 pk. Die pk s krijg je toch niet op de straat overgebracht!quote:Op woensdag 5 december 2018 13:36 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Krijg je daar onderhand geen slooppremie voor om 'm in te ruilen voor een Renault Zoe of een Nissan leaf?
Hahaha.quote:Op donderdag 6 december 2018 10:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
Oja en dat peugeotje van je sleep ik als een caravan achter deze aan, met je 263 pk. Die pk s krijg je toch niet op de straat overgebracht!
Nog verder omhoog. Stelletje grafbakken in Den Haag. Ik wordt al keihard genaaid met de MRB omdat ik een hybride rij , die zijn immers zwaarder en ben al een MRB klasse meer gaan betalen omdat de korting vanwege het gewicht is komen te vervallen. Nu gaan ze de MRB nóg meer verhogen. Ik betaal letterlijk meer aan MRB dan aan benzine elke maand omdat ik niet veel rij (lijkt me beter voor het milieu). Flikker dan op zijn minst gewoon de benzineprijs verder omhoog en laat die vaste lasten voor wat ze zijn. Dan heb je ook motivatie om minder te rijden. Een hogere MRB is gewoon geld cashenquote:Verder gaat de motorrijtuigenbelasting voor diesel- en benzineauto's omhoog.
Artikel van vandaag:quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:29 schreef MaGNeT het volgende:
Klopt m'n bierviltje?
Elektrisch verbruik in Nederland ligt jaarlijks overigens op 120 miljard kWh.
Voor 8 miljoen elektrische auto's is zo'n 400gWh (400.000.000kWh) x 52 weken = 20,8 miljard kWh per jaar extra nodig.
Dat is "maar" 17,33% extra, tenzij ik ergens een grote rekenfout maak.
En voor die groei hebben we ook nog eens zo'n 15 tot 20 jaar de tijd, niet alle auto's zijn van de ene op de andere dag vervangen.
quote:Het korte antwoord is: ja, er zal genoeg stroom beschikbaar zijn. Er zijn weliswaar enkele knelpunten, vooral lokaal voor het laagspanningsnet, maar die zijn oplosbaar. Allereerst is het belangrijk om te realiseren dat de overstap niet van de ene op de andere dag gaat. Er zijn momenteel ongeveer veertigduizend volledig elektrische auto's in Nederland en de verkoop lijkt ieder jaar te verdubbelen. Zelfs als in 2030 alleen nog emissievrije auto's verkocht worden en er dan misschien twee miljoen elektrische auto's in Nederland rondrijden, zal het vervolgens nog vele jaren duren voordat het hele wagenpark elektrisch is. Oftewel, de groei gaat geleidelijk en daarop valt te anticiperen.
Achttien procent meer stroom
Woordvoerder Jeroen Brouwers van Tennet rekende Tweakers voor hoeveel meer energie nodig is. "Als je ervan uitgaat dat 7 miljoen huishoudens in de toekomst ook 7 miljoen auto's bezitten, zal dat in Nederland leiden tot 21TWh extra stroomverbruik per jaar, gebaseerd op het huidige aantal kilometers. Aangezien er momenteel zo'n 120TWh per jaar wordt verbruikt, komt dat dus neer op bijna 18 procent van het huidige gebruik."
Die berekening is gebaseerd op een gemiddelde van 15.000km per jaar, wat naar boven afgerond is, en een gemiddeld verbruik van 1kWh per 5km. Dat betekent een verbruik van 3000kWh per jaar per auto, wat gelijk is aan het gemiddelde gebruik van een Nederlands huishouden.
quote:Hoe illegaal is het om andermans elektrische auto op te laden bij de IKEA?
7 november 2018, 08:09 | AE 10939 | Informatiemaatschappij | 56 reacties
De ‘valsspelers’ bij Ikea, zo opende een column van Maarten Hachmang bij E-driving.com. Maarten geniet ervan om naar Ikea te gaan, omdat hij dan op vol vermogen met zijn elektrische auto kan rijden – bij Ikea kun je lekker rustig weer snelladen namelijk terwijl je winkelt. Alleen viel dat deze keer tegen: alle plekken bezet, waaronder door een benzineauto en een elektrische auto die niet daadwerkelijk aan het laden was. Heel ergerlijk, in het bijzonder die laatste:
Is eigenlijk nog een stapje erger dan een foutgeparkeerde benzinebak. Hij hoort immers de problemen te kennen die E-rijders ervaren, en tóch zet ’ie bewust zijn auto neer en sluit zélfs de kabel aan. Maar vervolgens is ‘ie te krenterig om twee euro voor een volle batterij te betalen. … Ik besloot de ‘imitatie ev-rijder’ wat stroom cadeau te doen door mijn laadpas langs de paal te swipen. Met een luide ‘piep’ blokkeerde de laadpaal zijn laadkabel en de auto startte met laden. De laadkabel kan alleen maar losgemaakt worden door mijn pasje langs de paal te swipen óf door de paal stroomloos te maken.
Creatief gevonden, en de eigenaar (“een kalende man van middelmatige leeftijd”) stond inderdaad luid klagend bij de klantenservice. Maar als ict-jurist ga ik me dan toch afvragen, dit voelt als iets dat niet moet kunnen maar hoe zou het strafbaar kunnen zijn?
Door met de eigen laadpas het laadproces te activeren, wordt de laadkabel vergrendeld totdat het laadproces is afgerond of totdat de pashouder deze opnieuw langs de paal houdt. Daarmee is de auto dus niet meer mee te nemen. Juridisch gezien heet dat vernieling, art. 350 Strafrecht:
Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
De reden is dat je met deze tankpas-actie de auto tijdelijk ‘onbruikbaar’ maakt, de eigenaar kan er immers niet mee wegrijden. Dat je dat doet met een technische truc in plaats van een wielklem of hem klemzetten met je Tesla, doet voor het misdrijf niet ter zake. In de praktijk verwacht ik er niet veel van, omdat dit als delict te ‘klein’ is om wat mee te kunnen. Binnen de Richtlijnen van het OM over vernieling kom ik eigenlijk niet eens bij de kleinste boete uit.
Het blijft me wel verbazen, de creativiteit van mensen in hoe je nieuwe systemen kunt gebruiken.
Arnoud
Ik geloof niet dat we straks allemaal met een drone vliegen. Sowieso ik niet met m'n vliegangst.quote:Op zaterdag 15 december 2018 11:09 schreef MakkieR het volgende:
Eigenlijk best wel grappig om te zien hoe de overheid alles zet op de ouderwetse elektrische auto, terwijl we in een tijd leven waarbij ontwikkelingen in rap tempo aan ons voorbij gaan.
Als overheid zou ik juist veel meer gaan kijken naar nieuwe en andere technologieën waarmee we ons gaan vervoeren. De drone of de zonneauto staan al op ons te wachten en wat kunnen we nog meer verwachten. Dus hoezo met zijn allen in de file, we vliegen straks allemaal met een drone.
Is ook wel aan hun infra te zien(wegen).quote:Op maandag 3 december 2018 22:40 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nog niet op lpg, die is nog veel goedkoper daar in dat land, en als je er zou wonen niks meer betreffende de wegenbelasting, die weten hoe het hoort.
Zonneauto?quote:Op zaterdag 15 december 2018 11:09 schreef MakkieR het volgende:
Eigenlijk best wel grappig om te zien hoe de overheid alles zet op de ouderwetse elektrische auto, terwijl we in een tijd leven waarbij ontwikkelingen in rap tempo aan ons voorbij gaan.
Als overheid zou ik juist veel meer gaan kijken naar nieuwe en andere technologieën waarmee we ons gaan vervoeren. De drone of de zonneauto staan al op ons te wachten en wat kunnen we nog meer verwachten. Dus hoezo met zijn allen in de file, we vliegen straks allemaal met een drone.
Ik had liever gezien dat waterstof iets zou worden, schijnbaar niet.quote:Op zaterdag 15 december 2018 11:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat we straks allemaal met een drone vliegen. Sowieso ik niet met m'n vliegangst.
En zonneauto? Dat lijkt me gewoon elektrisch rijden en dan zal je toch echt 3 maanden per jaar stil staan als je die niet via het stopcontact laadt.
Waarom?quote:Op zaterdag 15 december 2018 11:19 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Ik had liever gezien dat waterstof iets zou worden, schijnbaar niet.
Waterstof moet nu eenmaal eerst geproduceerd worden, dat kan uit aardgas maar ook uit elektrolyse.quote:Op zaterdag 15 december 2018 11:19 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Ik had liever gezien dat waterstof iets zou worden, schijnbaar niet.
Wel interessant om daar 's wat anders E2E (en-to-end) over na te denken.quote:Op zaterdag 15 december 2018 11:23 schreef MaGNeT het volgende:
De 2e oplossing, waterstof maken uit elektrolyse heeft een fors verlies aan rendement, dus kan je die stroom beter direct in een accu laden.
Het laden van een waterstofauto is ook niet zonder obstakels, zo kost een tankinstallatie miljoenen en kan het tot een half uur duren voor een tankstation weer op druk is om een auto te tanken. Ook bij het tanken gaat (door de hoge druk die opgebouwd moet worden) een hoop energie (rendement) verloren.
Al met al is waterstof mooi op papier maar heeft het in de praktijk nogal wat haken en ogen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus, natte vinger, groene accu-laad elektriciteit technologie heeft een rendement van laten we zeggen 55% en dat van pure waterstof, zeg 25%, ruwweg minder dan de helft daarvan. Voor de discussie is het simpel te stellen dat waterstof technologie het dubbele is van accu's.
Het voordeel van waterstof zit 'm vooral in a) geschiktheid als voortgezette ontplof-technologie, b) zeer hoge energiedichtheid daardoor c) beter inpasbaar voor zware industrie en d) geen moeilijk afvalproducten. Het grootste voordeel is dat accu's met alle gedane investeringen, economisch & technlogisch gezien een lucratievere groeimarkt.
NB: Waterstof wordt vooral gezien al gevaarlijk, wat komt door de grote energiedichtheid die immers 2-3 keer groter is dan van benzine. Ook een 100kWh, laat staan erg grotere, accu geven ook zo hun (op/laad)gevaren van explosies/brand.
Al zou je maar 20% of zelfs 10% rendement van door aangemaakte "Waterstof" uit PV/Wind kunnen toepassen dan is dat niet echt te zien als verlies in het totaalrendement.
Het nadeel van (op)laad-accu's, laat staan die van fossiel; is dat die om ingewikkelde ontginning vraagt en complexe afvalproducten opleveren.
Ik noem dit ook omdat onze denken vooral gebaseerd is op ouderwetse kosten in geld van grondstof verkrijging -en het gebruik, die kapitaaltechnisch nu moeten renderen.
Natuurlijk is waterstof net als LPG (en trouwens ook benzine) gevaarlijk waarbij we dat nu beter in de hand hebben dan destijds met de Hindenburg."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Roderick betaalt ze terug met schone lucht en minder klimaatgezeik. En toch krijgt Roderick geen dank je wel van H&I. Stelletje ondankbare honden zijn het!quote:Op zaterdag 15 december 2018 17:41 schreef Mortaxx het volgende:
Prachtig hoe Henk de nieuwe Tesla van Roderick mag subsidiëren
Schone lucht?quote:Op zaterdag 15 december 2018 17:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Roderick betaalt ze terug met schone lucht en minder klimaatgezeik. En toch krijgt Roderick geen dank je wel van H&I. Stelletje ondankbare honden zijn het!
Jazeker. Tenzij H&I toevallig op vakantie zijn waar die Tesla en de onderdelen daarvan worden geproduceerd. Maar H&I gaan lekker fantasieloos op vakantie, dus die kans acht ik klein.quote:
quote:Op zaterdag 15 december 2018 17:40 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wel interessant om daar 's wat anders E2E (en-to-end) over na te denken.
Je kunt je afvragen of verlies (klimaattechnisch gezien) telt bij waterstof (maken). Het (energie)verlies gaat immers omgezet worden in H2O wat op zichzelf helemaal niet erg is. Natuurlijk is dat NU duurder omdat wordt gerekend vanuit fossiele kosten.
Het probleem met accu's is vooral dat ze a) te kleine capaciteit hebben, b) ook milieubelastend zijn en c) geringe energiedichtheid hebben qua gewicht.
Met Waterstof(gas) is - als eerst indruk - makkelijker in te passen in onze maatschappij. Motoren kun je o.a. relatief makkelijk ombouwen. De energiedichtheid is sws 2 tot 3 keer groter is dan die van benzine,laat staan die van een accu en daarmee erg aantrekkelijk. Natuurlijk is er een probleem van maken (elektrolyse), opslaan (vloeibaar maken) en distributie (vooral veiligheid).
Stel dat we onze "accu" inspanningen zetten op waterstof (en dan niet die rare chemisch gecombineerde fuel cellen) kan dat op termijn wel's beter zijn.
Tuurlijk ben je - veel - energie kwijt aan het (aan)maken en samenpersen maar so what...... er is geen verlies qua schade aan milieu en klimaat.
In de spoiler mijn bierviltje.De waterstof auto's die nu in productie zijn / ontwikkeld worden zijn elektrische auto's die met een met waterstof gevulde brandstofcel rijden. Het zijn geen verbrandingsmotoren.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus, natte vinger, groene accu-laad elektriciteit technologie heeft een rendement van laten we zeggen 55% en dat van pure waterstof, zeg 25%, ruwweg minder dan de helft daarvan. Voor de discussie is het simpel te stellen dat waterstof technologie het dubbele is van accu's.
Het voordeel van waterstof zit 'm vooral in a) geschiktheid als voortgezette ontplof-technologie, b) zeer hoge energiedichtheid daardoor c) beter inpasbaar voor zware industrie en d) geen moeilijk afvalproducten. Het grootste voordeel is dat accu's met alle gedane investeringen, economisch & technlogisch gezien een lucratievere groeimarkt.
NB: Waterstof wordt vooral gezien al gevaarlijk, wat komt door de grote energiedichtheid die immers 2-3 keer groter is dan van benzine. Ook een 100kWh, laat staan erg grotere, accu geven ook zo hun (op/laad)gevaren van explosies/brand.
Al zou je maar 20% of zelfs 10% rendement van door aangemaakte "Waterstof" uit PV/Wind kunnen toepassen dan is dat niet echt te zien als verlies in het totaalrendement.
Het nadeel van (op)laad-accu's, laat staan die van fossiel; is dat die om ingewikkelde ontginning vraagt en complexe afvalproducten opleveren.
Ik noem dit ook omdat onze denken vooral gebaseerd is op ouderwetse kosten in geld van grondstof verkrijging -en het gebruik, die kapitaaltechnisch nu moeten renderen.
Natuurlijk is waterstof net als LPG (en trouwens ook benzine) gevaarlijk waarbij we dat nu beter in de hand hebben dan destijds met de Hindenburg.
Misschien moet je je eens verdiepen in welke grondstoffen nodig zijn voor bijvoorbeeld de accu'squote:Op zaterdag 15 december 2018 17:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jazeker. Tenzij H&I toevallig op vakantie zijn waar die Tesla en de onderdelen daarvan worden geproduceerd. Maar H&I gaan lekker fantasieloos op vakantie, dus die kans acht ik klein.
De standaard borrelpraat die we ieder topic weer voorbij zien komen.quote:Op zaterdag 15 december 2018 17:51 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Misschien moet je je eens verdiepen in welke grondstoffen nodig zijn voor bijvoorbeeld de accu's
En die elektriciteit wordt natuurlijk nog steeds opgewekt door steenkool te verbranden
Dat is wat ik ter discussie stel. Waarom geen auto's met motor die rechtstreeks op waterstof werken ?quote:Op zaterdag 15 december 2018 17:50 schreef MaGNeT het volgende:
De waterstof auto's die nu in productie zijn / ontwikkeld worden zijn elektrische auto's die met een met waterstof gevulde brandstofcel rijden. Het zijn geen verbrandingsmotoren.
Ik ben normaal niet zo van het "link dumpen" maar onderstaande legt het zeer goed uit, alle voor- en nadelen van waterstof als brandstof met berekeningen en onderbouwingen door iemand die gewerkt heeft met waterstof.quote:Op zaterdag 15 december 2018 18:07 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat is wat ik ter discussie stel. Waarom geen auto's met motor die rechtstreeks op waterstof werken ?
Ook makkelijk voor je verwarming thuis etc.etc. Het is eenvoudiger om die transitie te maken. Beetje techneut zal geen echte grote moeite hebben z'n huidige auto of ketel om te bouwen etc.etc.
Hoef je ook geen ingewikkelde nieuwe technologie te gebruiken. Dat waterstof niet bekeken wordt is - afgezien van complot gedachten - vooral gedreven omdat het niet zou renderen (t.o.v. wat en hoe gewogen ?) ?
Die grondstoffen worden bij H&I in de achtertuin gedolven?quote:Op zaterdag 15 december 2018 17:51 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Misschien moet je je eens verdiepen in welke grondstoffen nodig zijn voor bijvoorbeeld de accu's
En die elektriciteit wordt natuurlijk nog steeds opgewekt door steenkool te verbranden
Roderick betaalt op allerlei manieren al vele malen meer dan Henk. Logisch dat er weinig meer af te pakken valt bij Roderick. En dan een belastingkorting ook nog als subsidie zien.quote:Op zaterdag 15 december 2018 17:41 schreef Mortaxx het volgende:
Prachtig hoe Henk de nieuwe Tesla van Roderick mag subsidiëren
Nee, dat doet hij overduidelijk niet. De rest betaalt dat voor hem.quote:Op zaterdag 15 december 2018 19:05 schreef Spanky78 het volgende:
Iemand moet die dure technologiepntwikkeling betalen. Dat doet Roderick.
Is niet waar, de kosten worden gedeeld. Dit omdat wij met zijn allen nieuwe technologie willen hebben betalen we daar aan mee.quote:Op zaterdag 15 december 2018 19:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee, dat doet hij overduidelijk niet. De rest betaalt dat voor hem.
Niet met z'n allen. Vraag dat maar eens aan echte mensen. Het is niet fair dat rijken met subsidie van dat "met z'n allen" profiteren. Die "allen" waar je het over hebt betalen daar alleen voor maar profiteren op geen enkele wijze. Jouw bericht komt ook duidelijk weer uit een koker van iemand die zich aan de profiterende kant bevindt. Het zijn prachtige speeltjes voor de rijken die best zo'n ding zelf zouden kunnen betalen maar dat nooit doen als de rest er niet aan meebetaalt. Het is zo vals en hypocriet. En vunzig wat mij betreft.quote:Op zaterdag 15 december 2018 19:45 schreef Spanky78 het volgende:
Dit omdat wij met zijn allen nieuwe technologie willen hebben betalen we daar aan mee.
Trek jij je hypotheekrente af?quote:Op zaterdag 15 december 2018 19:58 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Niet met z'n allen. Vraag dat maar eens aan echte mensen. Het is niet fair dat rijken met subsidie van dat "met z'n allen" profiteren. Die "allen" waar je het over hebt betalen daar alleen voor maar profiteren op geen enkele wijze. Jouw bericht komt ook duidelijk weer uit een koker van iemand die zich aan de profiterende kant bevindt. Het zijn prachtige speeltjes voor de rijken die best zo'n ding zelf zouden kunnen betalen maar dat nooit doen als de rest er niet aan meebetaalt. Het is zo vals en hypocriet. En vunzig wat mij betreft.
Zonder subsidie wordt er geen enkele Tesla verkocht. Dat wat betreft de goede bedoelingen van hen die profiteren. Gezien dat gegeven weet je eigenlijk al genoeg. Ze willen graag zo'n gave bolide maar dan moeten die "allen" wel enkele tienduizenden euri sponsoren. Dat klopt toch niet?
Het is eigenlijk als alles op het gebied van de energietransitie: zij die het makkelijk zelf kunnen betalen profiteren en de rest (het gepeupel) betaalt dat voor ze. Dat moeten we toch niet willen? Erg eerlijk klinkt dat niet.
In Nederland zijn mensen met een hoog loonnettobetalers. Dat betekent dat ze vooral veel bijdragen Ik begrijp dat je dat niet wilt horen. Als je dan maatregelen neem tom zaken te stimuleren in de vorm van belastingverlaging, is het logisch dat mensen die al heel veel betalen daarvan kunnen profiteren.quote:Op zaterdag 15 december 2018 19:58 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Niet met z'n allen. Vraag dat maar eens aan echte mensen. Het is niet fair dat rijken met subsidie van dat "met z'n allen" profiteren. Die "allen" waar je het over hebt betalen daar alleen voor maar profiteren op geen enkele wijze. Jouw bericht komt ook duidelijk weer uit een koker van iemand die zich aan de profiterende kant bevindt. Het zijn prachtige speeltjes voor de rijken die best zo'n ding zelf zouden kunnen betalen maar dat nooit doen als de rest er niet aan meebetaalt. Het is zo vals en hypocriet. En vunzig wat mij betreft.
Zonder subsidie wordt er geen enkele Tesla verkocht. Dat wat betreft de goede bedoelingen van hen die profiteren. Gezien dat gegeven weet je eigenlijk al genoeg. Ze willen graag zo'n gave bolide maar dan moeten die "allen" wel enkele tienduizenden euri sponsoren. Dat klopt toch niet?
Het is eigenlijk als alles op het gebied van de energietransitie: zij die het makkelijk zelf kunnen betalen profiteren en de rest (het gepeupel) betaalt dat voor ze. Dat moeten we toch niet willen? Erg eerlijk klinkt dat niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |