abonnement Unibet Coolblue
pi_183500517

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht


quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:

Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_183500562
quote:
Het punt is dat zware bewezen misdrijven en misstanden worden genegeerd en Sinterklaas blijkbaar het ergste is dat er mis is met Nederland.

Ik zou eerst eens lezen de volgende keer, en oh, argumenten ipv "ik noem je dom dus ik heb gewonnen" dat telt al jaren niet meer :').
Dus er mag geen discussie plaatsvinden over het Sinterklaasfeest omdat er ergere dingen gebeuren in ons land?

Je beseft dat dat nergens op slaat?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 2 december 2018 @ 19:21:44 #3
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_183500591
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 19:20 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dus er mag geen discussie plaatsvinden over het Sinterklaasfeest omdat er ergere dingen gebeuren in ons land?

Je beseft dat dat nergens op slaat?

Dit is wederom geen argument maar dus weer een : ik zeg dat je dom bent dus ik heb gewonnen.

A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_183500803
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 19:21 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Het gaat natuurlijk al fout met je bewering dat andere misstanden worden genegeerd?

Of moeten de anti-Pieters tijdens hun protest ook even melden dat de islam ook heel kut is?

Verlang je dat ook van de Groningers die protesteren tegen gaswinning? Dat ze tijdens hun protesten ook aandacht hebben voor andere misstanden?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 2 december 2018 @ 19:32:55 #5
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_183500871
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 19:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het gaat natuurlijk al fout met je bewering dat andere misstanden worden genegeerd?

Of moeten de anti-Pieters tijdens hun protest ook even melden dat de islam ook heel kut is?

Verlang je dat ook van de Groningers die protesteren tegen gaswinning? Dat ze tijdens hun protesten ook aandacht hebben voor andere misstanden?
"Ook die Ozcan Akyol, wel roepen dat er HAAT wordt geuit door pro ZP mensen, maar geen woord over moslims die zijn opgepakt wegens beramen van een aanslag, haatpreken in moskeeen waar "de politie niet welkom is" uit pure haat door de islam jegens Nederland. Overal keiharde haat en racisme jegens Nederlanders. Aanslagen over de hele wereld"

Dit bedoel ik dus, dat had ik al netjes verwoord in de post die je weer eens niet gelezen hebt. Eerst je eigen straatje eens schoonvegen en je dan HEEL misschien eens druk maken om een totaal onschuldige traditie.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_183500942
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 19:32 schreef HeatWave het volgende:

[..]

"Ook die Ozcan Akyol, wel roepen dat er HAAT wordt geuit door pro ZP mensen, maar geen woord over moslims die zijn opgepakt wegens beramen van een aanslag, haatpreken in moskeeen waar "de politie niet welkom is" uit pure haat door de islam jegens Nederland. Overal keiharde haat en racisme jegens Nederlanders. Aanslagen over de hele wereld"

Dit bedoel ik dus, dat had ik al netjes verwoord in de post die je weer eens niet gelezen hebt. Eerst je eigen straatje eens schoonvegen en je dan HEEL misschien eens druk maken om een totaal onschuldige traditie.
Sorry, maar ik snap niet waarom de bezwaren van Akyol jegens pro-Piet hooligans minder legitiem zijn als hij zich eerder niet heeft uitgesproken tegen haatmoslims (wat hij overigens echt al tig keer heeft gedaan in zijn columns, hij neemt het vaak zelfs op voor de PVV).
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 2 december 2018 @ 19:37:48 #7
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_183500985
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 19:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Sorry, maar ik snap niet waarom de bezwaren van Akyol jegens pro-Piet hooligans minder legitiem zijn als hij zich eerder niet heeft uitgesproken tegen haatmoslims (wat hij overigens echt al tig keer heeft gedaan in zijn columns, hij neemt het vaak zelfs op voor de PVV).
Sja, ik kan er ook niets aan doen dat je dat niet snapt. Ik ben gewoon van mening dat dat gejank over racisme eens moet kappen, en dat is idd geen argument maar een mening.

Er zijn ergere dingen als Zwarte Piet en daar moet men zich eens druk om maken, allochtoon en autochtoon.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  zondag 2 december 2018 @ 19:49:54 #8
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183501256
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 19:37 schreef HeatWave het volgende:
Sja, ik kan er ook niets aan doen dat je dat niet snapt. Ik ben gewoon van mening dat dat gejank over racisme eens moet kappen, en dat is idd geen argument maar een mening.
Gelijk heb je! Als hardwerkende racist word je tegenwoordig echt in het verdomhoekje geduwd! Je hoeft op FB maar iets lelijks over negers of moslims of allebei te roepen en je staat gelijk met je kop op social media :r.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 2 december 2018 @ 19:51:27 #9
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_183501296
quote:
10s.gif Op zondag 2 december 2018 19:49 schreef Ringo het volgende:

[..]

Gelijk heb je! Als hardwerkende racist word je tegenwoordig echt in het verdomhoekje geduwd! Je hoeft op FB maar iets lelijks over negers of moslim of allebei te roepen en je staat gelijk met je kop op social media :r.
Of je hoeft maar een foto van Brigitte Bardot op te handen en mensen beginnen te janken.

Mensen janken maar om het janken, en dat weet jij dondersgoed zelf ook wel.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  zondag 2 december 2018 @ 20:03:24 #10
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183501563
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 19:32 schreef HeatWave het volgende:

[..]

"Ook die Ozcan Akyol, wel roepen dat er HAAT wordt geuit door pro ZP mensen, maar geen woord over moslims die zijn opgepakt wegens beramen van een aanslag, haatpreken in moskeeen waar "de politie niet welkom is" uit pure haat door de islam jegens Nederland. Overal keiharde haat en racisme jegens Nederlanders. Aanslagen over de hele wereld"

Dit bedoel ik dus, dat had ik al netjes verwoord in de post die je weer eens niet gelezen hebt. Eerst je eigen straatje eens schoonvegen en je dan HEEL misschien eens druk maken om een totaal onschuldige traditie.
Tip over Eus; lees z’n boeken. Die man wordt door veel moslims verguisd.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 2 december 2018 @ 20:05:24 #11
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_183501619
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 20:03 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Tip over Eus; lees z’n boeken. Die man wordt door veel moslims verguisd.
Sja, wie niet? :').

Maar dan nog moet ie zich niet zo druk maken om dit non-probleem.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  zondag 2 december 2018 @ 20:14:01 #12
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_183501842
Net op het nieuws.
50% van de Nederlanders (ondervraagden) vindt dat zwarte piet best mag veranderen.

Waar de fuck hebben ze deze enquête gehouden? In een AZC?

Dit moet toch klare onzin zijn lijkt me.
pi_183501960
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 20:14 schreef Mubassie het volgende:
Net op het nieuws.
50% van de Nederlanders (ondervraagden) vindt dat zwarte piet best mag veranderen.

Waar de fuck hebben ze deze enquête gehouden? In een AZC?

Dit moet toch klare onzin zijn lijkt me.
Van I&O research.

quote:
I&O Research is een maatschappelijk betrokken onderzoeksbureau, waar talent de ruimte krijgt zich te ontplooien. Samen met onze klanten streven wij naar het beste resultaat.

We werken voor overheid en non-profitorganisaties. In de overheidssector is I&O Research het grootste onderzoeksbureau van Nederland, gerekend in omzet en aantal werknemers (volgens de Marktonderzoek Associatie, MOA 2017).

Het is onze missie bij te dragen aan beter onderbouwde beslissingen van onze klanten door onderzoek en advies.
Maatschappelijk betrokken en samen met de opdrachtgever, de overheid, komen we tot het gewenste antwoord ;)
pi_183502000
In 2016 vonden 65% van de Nederlanders dat ZP zwart moest blijven.
In 2018 vinden 50% van de Nederlanders dat ZP zwart moet blijven.

_O_ mooie ontwikkeling _O_
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183502032
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 20:14 schreef Mubassie het volgende:

Dit moet toch klare onzin zijn lijkt me.
Waarom denk je dat het onzin is?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183502043
quote:
10s.gif Op zondag 2 december 2018 20:19 schreef Slayage het volgende:
In 2016 vonden 65% van de Nederlanders dat ZP zwart moest blijven.
In 2018 vinden 50% van de Nederlanders dat ZP zwart moet blijven.

_O_ mooie ontwikkeling _O_
Vond en vindt.

Maar ik vergeef je gebrek aan taalgevoel, net als je goedgelovigheid.
  zondag 2 december 2018 @ 20:23:29 #17
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_183502112
quote:
10s.gif Op zondag 2 december 2018 20:20 schreef Slayage het volgende:

[..]

Waarom denk je dat het onzin is?
Omdat de media graag alles ophitst. Net zoals jullie trouwens ;)
pi_183502707
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 20:23 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Omdat de media graag alles ophitst. Net zoals jullie trouwens ;)
Weet dat je zelf zo'n ophitser ben met dit soort valse beschuldigingen
pi_183503138
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 20:14 schreef Mubassie het volgende:
Net op het nieuws.
50% van de Nederlanders (ondervraagden) vindt dat zwarte piet best mag veranderen.

Waar de fuck hebben ze deze enquête gehouden? In een AZC?

Dit moet toch klare onzin zijn lijkt me.
Ach, denk dat heel weinig mensen moeite met roetveegpiet hebben, kinderen al helemaal niet.

Punt is dat ZP weg moet. En dit is pas het begin, het gezeik om dodenherdenking begint nu alweer.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183503496
Is er ook bekend hoeveel procent van de mensen niet meer aan Sinterklaas doen door dit oeverloze geouwehoer wat al jaren aan gaat. Mensen die het spuugzat zijn en het daarom maar overslaan?
Overal klinken al kerstliedjes, her en der staan kerstbomen.
Ik kan mij goed herinneren dat er niets van kerst te bespeuren was tot Sinterklaas weer vertrok naar Spanje. Ieder jaar lijkt men wel eerder met kerst bezig te zijn dan voorgaande jaren.

Tegenwoordig werken we ons spastisch door de dagen rond Sinterklaas heen. Het feest moet zowat worden gevierd met de gordijnen dicht. Of de pieten nu zwart zijn of niet.

Maar een lijst met cijfers en percentages, want daar houden we zo van in dit topic, van mensen die het gewoonweg hebben opgegeven, puur door het gejammer van alle kanten, is die ook bekend?
  zondag 2 december 2018 @ 21:25:46 #21
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183503835
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 20:14 schreef Mubassie het volgende:
Net op het nieuws.
50% van de Nederlanders (ondervraagden) vindt dat zwarte piet best mag veranderen.

Waar de fuck hebben ze deze enquête gehouden? In een AZC?

Dit moet toch klare onzin zijn lijkt me.
Ik heb aan die enguete meegedaan en hij was sturend.
pi_183504539
Uit die enquete blijkt overigens ook dat 69% Zwarte Piet helemaal niet weg wil. (Ik meen ook conform de opiniepeiling van 1vandaag?). 50% wil alleen Zwarte Piet en 19% óók Zwarte Piet.

Verder, het is maar hoe je de cijfers (naar je eigen mening/voordeel) wil uitleggen en wie, wat en waar er aan meegedaan heeft.

Het zegt mij niet zoveel. Ik zou me er in ieder geval niet krampachtig aan vastklampen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 2 december 2018 @ 22:13:11 #23
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183505078
quote:
10s.gif Op zondag 2 december 2018 20:19 schreef Slayage het volgende:
In 2016 vonden 65% van de Nederlanders dat ZP zwart moest blijven.
In 2018 vinden 50% van de Nederlanders dat ZP zwart moet blijven.

_O_ mooie ontwikkeling _O_
Oh...

quote:
Zwarte Piet is de afgelopen jaren genoeg veranderd. Voor het eerst sinds jaren is het
aantal mensen dat wil dat het uiterlijk van Zwarte Piet wordt aangepast, niet gestegen.
Net als vorig jaar wil 68% van de mensen dat Zwarte Piet zwart blijft. Dit komt vooral
door verharding van het maatschappelijk debat. Dit blijkt uit een gewogen peiling van
EenVandaag onder 40.000 deelnemers. Ruim een kwart (28%) wil wel dat het uiterlijk
wordt aangepast.
quote:
'Zwarte Piet is geen racisme'
Vind je Zwarte Piet wel of geen racistisch fenomeen?
Ik vind Zwarte Piet wel een racistisch fenomeen: 17%
Ik vind Zwarte Piet geen racistisch fenomeen: 80%
Weet niet / geen mening: 3%
En dit komt uit Speknek zijn stokpaardje...
  zondag 2 december 2018 @ 22:15:48 #24
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183505143
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 20:14 schreef Mubassie het volgende:
Net op het nieuws.
50% van de Nederlanders (ondervraagden) vindt dat zwarte piet best mag veranderen.

Waar de fuck hebben ze deze enquête gehouden? In een AZC?

Dit moet toch klare onzin zijn lijkt me.
Mensen zien nu hoe het werkt. Je kunt rustig je eigen Zwarte Piet zwart laten, geen haan die ernaar kraait, en je bent met miljoenen die een zwarte Zwarte Piet prefereren. Het is echter niet erg dat de gutmenschen in Amsterdam een roetveeledelmanpiet hebben als een soort therapiet, daar heeft de rest van Nederland geen last van. En met alle alternatieven voor het Sinterklaasjournaal doet het er ook niet meer toe wat de NTR dicteert.
Ik ben ook om hoor. Maak Zwarte Piet maar zoals je zelf wilt, alleen EIS ik dat MIJN Zwarte Piet zwart blijft, zie rechten van de mens, verdrag dit dat, recht op uitoefenen eigen cultuur. En zo denken er blijkbaar meer over, als Sinterklaascommitees de opdracht krijgen voor zwarte Zwarte Pieten dan blijven de pieten daar zwart, en toch kun je de sneeuwvlokjes hun witte pieten gunnen. Wel kindermishandeling, maar dat is een ander verhaal.
  zondag 2 december 2018 @ 22:18:56 #25
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183505238
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 21:25 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ik heb aan die enguete meegedaan en hij was sturend.
Kun je daar wat meer over vertellen?
pi_183505470
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 22:18 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Kun je daar wat meer over vertellen?
Er werd een drietrap gebruikt.

1. Ben u voor Zwarte Piet.
2. Bent u voor een geleidelijke aanpassing.
3. Bent u voor het afschaffen van de hulp van Sint.

Dan kies je al snel voor 2. Dat is de minst extreme keuze.

Maar als je de mensen vraagt om een Zwarte Piet, Bonte Piet of Minion. Kiest vrijwel iedereen voor de eerste.

Dan moet je namelijk concreet een keuze maken.
  Moderator zondag 2 december 2018 @ 23:33:27 #27
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183506612
ik zou gewoon 1. kiezen?

lijken mij gewoon prima vragen op deze manier, het is de conclusie waar het meestal misgaat
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183506621
quote:
10s.gif Op zondag 2 december 2018 20:19 schreef Slayage het volgende:
In 2016 vonden 65% van de Nederlanders dat ZP zwart moest blijven.
In 2018 vinden 50% van de Nederlanders dat ZP zwart moet blijven.

_O_ mooie ontwikkeling _O_
niet in de dorpen hoor, laat Amsterdam maar lekker stinken in die blanke Piet. In de dorpen zo zwart als drop

[ Bericht 0% gewijzigd door kurk_droog op 03-12-2018 08:19:40 ]
  zondag 2 december 2018 @ 23:48:05 #29
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183506749
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 22:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Mensen zien nu hoe het werkt. Je kunt rustig je eigen Zwarte Piet zwart laten, geen haan die ernaar kraait, en je bent met miljoenen die een zwarte Zwarte Piet prefereren. Het is echter niet erg dat de gutmenschen in Amsterdam een roetveeledelmanpiet hebben als een soort therapiet, daar heeft de rest van Nederland geen last van. En met alle alternatieven voor het Sinterklaasjournaal doet het er ook niet meer toe wat de NTR dicteert.
Ik ben ook om hoor. Maak Zwarte Piet maar zoals je zelf wilt, alleen EIS ik dat MIJN Zwarte Piet zwart blijft, zie rechten van de mens, verdrag dit dat, recht op uitoefenen eigen cultuur. En zo denken er blijkbaar meer over, als Sinterklaascommitees de opdracht krijgen voor zwarte Zwarte Pieten dan blijven de pieten daar zwart, en toch kun je de sneeuwvlokjes hun witte pieten gunnen. Wel kindermishandeling, maar dat is een ander verhaal.
:D
  zondag 2 december 2018 @ 23:57:17 #30
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183506855
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 22:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Er werd een drietrap gebruikt.

1. Ben u voor Zwarte Piet.
2. Bent u voor een geleidelijke aanpassing.
3. Bent u voor het afschaffen van de hulp van Sint.

Dan kies je al snel voor 2. Dat is de minst extreme keuze.

Maar als je de mensen vraagt om een Zwarte Piet, Bonte Piet of Minion. Kiest vrijwel iedereen voor de eerste.

Dan moet je namelijk concreet een keuze maken.
Dank voor je verhelderende antwoord ^O^
  maandag 3 december 2018 @ 08:59:13 #31
8369 speknek
Another day another slay
pi_183508978
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 22:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Er werd een drietrap gebruikt.

1. Ben u voor Zwarte Piet.
2. Bent u voor een geleidelijke aanpassing.
3. Bent u voor het afschaffen van de hulp van Sint.

Dan kies je al snel voor 2. Dat is de minst extreme keuze.

Maar als je de mensen vraagt om een Zwarte Piet, Bonte Piet of Minion. Kiest vrijwel iedereen voor de eerste.

Dan moet je namelijk concreet een keuze maken.
Als dit daadwerkelijk de vragen waren, zijn ze niet mutual exclusive, maar eerder specificeringen, en verwacht je dus meer false positives in de bovengelegen antwoorden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 3 december 2018 @ 10:11:06 #32
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183509700
Gelukkig is het bijna 5 december, dan kan het repeterende inhoudelijke ver pissen een paar maanden terug in de kast. Gaan we rond februari weer beginnen met de discussie over voorjaarsbrochure en verstopeieren.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_183509755
quote:
17s.gif Op maandag 3 december 2018 10:11 schreef Copycat het volgende:
Gelukkig is het bijna 5 december, dan kan het repeterende inhoudelijke ver pissen een paar maanden terug in de kast. Gaan we rond februari weer beginnen met de discussie over voorjaarsbrochure en verstopeieren.
Ah ja, de woede om het zogenaamde verdwijnen van het Paasfeest.

Vraag me af hoeveel van die zelfverklaarde cultuurbewakers op Eerste Paasdag in de kerk zitten.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_183509769
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 10:18 schreef KoosVogels het volgende:
Vraag me af hoeveel van die zelfverklaarde cultuurbewakers op Eerste Paasdag in de kerk zitten.
Als jezelf niet gaat blijft dat een vraag, ga zelf eens dan kan je het zelf betrachten.
pi_183509779
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 10:19 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als jezelf niet gaat blijft dat een vraag, ga zelf eens dan kan je het zelf betrachten.
Ook als ik wel in de kerk ga zitten, blijft dat een vraag.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_183509792
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 10:20 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ook als ik wel in de kerk ga zitten, blijft dat een vraag.
Je hebt je oogjes dicht in de kerk?

Eieren heb ik wel verstopt, altijd niet alleen met passen, ik loop er niet te koop mee.
pi_183509830
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 10:22 schreef john2406 het volgende:

[..]

Je hebt je oogjes dicht in de kerk?
Kom op John, iets langer nadenken. Dan begrijp je ongetwijfeld mijn reactie.

Je kunt het!
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 3 december 2018 @ 10:34:47 #38
3542 Gia
User under construction
pi_183509941
quote:
17s.gif Op maandag 3 december 2018 10:11 schreef Copycat het volgende:
Gelukkig is het bijna 5 december, dan kan het repeterende inhoudelijke ver pissen een paar maanden terug in de kast. Gaan we rond februari weer beginnen met de discussie over voorjaarsbrochure en verstopeieren.
Je slaat het nieuwjaarsgezeik over een vuurwerkverbod over.
En valt er niets over Kerst te zeiken? Mogen we dát nog wel gewoon vieren zoals we dat willen?
  maandag 3 december 2018 @ 10:37:30 #39
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183509969
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 10:34 schreef Gia het volgende:

Je slaat het nieuwjaarsgezeik over een vuurwerkverbod over.
En valt er niets over Kerst te zeiken? Mogen we dát nog wel gewoon vieren zoals we dat willen?
Oh, vast valt er daar ook het eea over te zeiken. We zien het de komende weken vanzelf wel hier verschijnen :Y) .
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_183509970
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 10:34 schreef Gia het volgende:
Mogen we dát nog wel gewoon vieren zoals we dat willen?
Ik vier alles zoals ik wil, ik houd mij aan dat hele gezeik niet op.
pi_183510465
Stand per zojuist op de vraag: "Moet Zwarte Piet gewoon zwart blijven"

JA: 8808
NEE: 752

Ofwel, meer dan 90% wil nog steeds dat Zwarte Piet zwart blijft. *O*

http://www.snelreferendum.nl/
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 3 december 2018 @ 11:30:24 #42
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_183510705
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 11:14 schreef Montagui het volgende:
Stand per zojuist op de vraag: "Moet Zwarte Piet gewoon zwart blijven"

JA: 8808
NEE: 752

Ofwel, meer dan 90% wil nog steeds dat Zwarte Piet zwart blijft. *O*

http://www.snelreferendum.nl/
Gezien de uitkomsten van andere referenda/kliklijstjes/snellevraagregistraties/... heb je hiermee alleen bewijs in handen waarom een referendum geen enkele waarde heeft.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  maandag 3 december 2018 @ 11:51:42 #43
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183511131
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 10:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Je slaat het nieuwjaarsgezeik over een vuurwerkverbod over.
En valt er niets over Kerst te zeiken? Mogen we dát nog wel gewoon vieren zoals we dat willen?
Nee, dat moet vega en dat willen we niet :')
  maandag 3 december 2018 @ 12:23:23 #44
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183511800
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 11:14 schreef Montagui het volgende:
Stand per zojuist op de vraag: "Moet Zwarte Piet gewoon zwart blijven"

JA: 8808
NEE: 752

Ofwel, meer dan 90% wil nog steeds dat Zwarte Piet zwart blijft. *O*

http://www.snelreferendum.nl/
Zou dat dan wel representatief zijn..?
pi_183512058
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 12:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Zou dat dan wel representatief zijn..?
Lijkt me niet. Maar wordt een beetje moe van dat gegoochel met cijfertjes uit opiniepeilingen.

Groot staat op teletekst en allerlei media dat nog maar 50% zou willen vasthouden aan een zwarte Zwarte Piet.

Lees je het onderzoek eens door dan staat er dat 50% wil vasthouden aan alléén een zwarte Zwarte Piet, maar ook dat 19% naast andersoortige Pieten OOK een zwarte Zwarte Piet wil houden.

DUS 69% wil een zwarte Zwarte Piet behouden. :7

Verder kan me al die peilingen gestolen worden. Totaal niet representatief voor de lokale tendens alhier. Die lijkt wat dat betreft verdacht veel meer op die van die internet referendum site. 8}
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183512189
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 10:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ah ja, de woede om het zogenaamde verdwijnen van het Paasfeest.

Vraag me af hoeveel van die zelfverklaarde cultuurbewakers op Eerste Paasdag in de kerk zitten.
Ik begrijp niet zo goed waarom hier zo lacherig over gedaan wordt. Ik vind Pasen prima zoals het is en vind je erg jammer als dat zou veranderen naar Voorjaar oid.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  Moderator maandag 3 december 2018 @ 12:45:41 #47
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183512222
naja als je al die peilingen bij elkaar optelt en uitzoekt wat de vragen zijn en waar de antwoorden vandaan komen dan krijg je best nuttige info denk ik

maar das een beetje monnikenwerk dus doet iedereen het maar met de antwoorden die goed uitkomen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183512274
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 12:44 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Ik begrijp niet zo goed waarom hier zo lacherig over gedaan wordt. Ik vind Pasen prima zoals het is en vind je erg jammer als dat zou veranderen naar Voorjaar oid.
Dat gebeurt dan ook niet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_183512294
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 12:47 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat gebeurt dan ook niet.
Dat is de kop in het zand steken.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_183512350
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 12:48 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Dat is de kop in het zand steken.
Ik heb dat nog niet zo gevolgd, wie zijn daar nou weer voorstanders voor om dat te veranderen?
pi_183512397
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 12:48 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Dat is de kop in het zand steken.
Tsja, misschien moeten Nederlanders dan ook daadwerkelijk Pasen vieren. Nu wordt het vooral gezien als een extra vrije dag en een goede gelegenheid om een pretpark te bezoeken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Moderator maandag 3 december 2018 @ 12:54:20 #52
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183512401
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 12:51 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Ik heb dat nog niet zo gevolgd, wie zijn daar nou weer voorstanders voor om dat te veranderen?
hipsters en antireligeuzen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 3 december 2018 @ 12:55:13 #53
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183512420
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 12:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Tsja, misschien moeten Nederlanders dan ook daadwerkelijk Pasen vieren. Nu wordt het vooral gezien als een extra vrije dag en een goede gelegenheid om een pretpark te bezoeken.
waarom moet dat?

of beter gezegd waarom kan pasen niet gewoon een extra vrije dag en een goede gelegenheid om een pretpark te zoeken zijn?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183512490
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 12:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

waarom moet dat?

of beter gezegd waarom kan pasen niet gewoon een extra vrije dag en een goede gelegenheid om een pretpark te zoeken zijn?
Oh, begrijp me niet verkeerd, dat moet iedereen helemaal zelf weten. Maar het is wat gek om te klagen dat Pasen verandert in 'Lentefeest' als steeds meer Nederlanders geen flauw idee hebben waarom Pasen wordt gevierd.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Moderator maandag 3 december 2018 @ 12:59:47 #55
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183512512
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 12:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Oh, begrijp me niet verkeerd, dat moet iedereen helemaal zelf weten. Maar het is wat gek om te klagen dat Pasen verandert in 'Lentefeest' als steeds meer Nederlanders geen flauw idee hebben waarom Pasen wordt gevierd.
dat is helemaal niet gek, Nederlanders kennen Pasen en Lentefeest is iets anders

of hetzelfde met een andere naam maar die shit veranderen is helemaal nergens voor nodig want geen hont heeft er last van en op deze manier begrijpt niemand er straks nog wat van
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 3 december 2018 @ 13:02:55 #56
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183512574
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 10:18 schreef KoosVogels het volgende:

Ah ja, de woede om het zogenaamde verdwijnen van het Paasfeest.

Vraag me af hoeveel van die zelfverklaarde cultuurbewakers op Eerste Paasdag in de kerk zitten.
Niet in de kerk, wel fikkie stoken. *O*
pi_183512623
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 12:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Oh, begrijp me niet verkeerd, dat moet iedereen helemaal zelf weten. Maar het is wat gek om te klagen dat Pasen verandert in 'Lentefeest' als steeds meer Nederlanders geen flauw idee hebben waarom Pasen wordt gevierd.
Dreigt dit met Kerst ook niet dezelfde kant op te gaan?
En Pinksteren dan?
pi_183512799
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 12:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Tsja, misschien moeten Nederlanders dan ook daadwerkelijk Pasen vieren. Nu wordt het vooral gezien als een extra vrije dag en een goede gelegenheid om een pretpark te bezoeken.
Wat maakt dat nou uit? Als dat de definitie van Pasen is samen met een ontbijtje, een paasvuur en paaseieren zoeken dan is dat toch prima?
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_183512872
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 13:05 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Dreigt dit met Kerst ook niet dezelfde kant op te gaan?
En Pinksteren dan?
Volgens mij valt dat wel mee. Rond Pasen lees je wel eens wat in de krant over dat de Hema z'n paasfolder heeft omgedoopt tot 'lentefolder' waarna een of andere politicus in Den Haag weer een onderwerp heeft om Kamervragen over te stellen.

Maar in het echte leven merk ik helemaal niks van het verdwijnen of Kerst of Pasen. Sterker, hier in de regio flikker je al over de kerstboom-verkooppunten, overal hangt kerstversiering en SkyRadio draait goddomme nu al de hele kerstmuziek.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_183513887
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2018 13:18 schreef Slayage het volgende:

[..]

eigenlijk gaat het niet zo zeer over ZP, de vergelijking is niet minder begrijpelijk. een onherkenbaar persoon op straat, net als de burka, integraal helm enz. zoals in de wet beschreven "god mag weten wat hij te verbergen heeft".


quote:
’Zwarte piet’ schiet op man in auto
Bij een schietincident in de Utrechtse wijk Ondiep is een auto beschoten. De chauffeur raakte daarbij gewond.
Het slachtoffer is ter plekke door een ambulance behandeld, meldt de politie Utrecht. In de voorruit van de auto is een kogelgat te zien. Volgens buurtbewoners is de man in zijn arm geschoten door een dader die verkleed was
https://www.telegraaf.nl/(...)hiet-op-man-in-autos als zwarte piet.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183515090
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 19:07 schreef speknek het volgende:

[..]

Goeie meltdown.

Vluchtelingen, asielzoekers, Arabieren. Nuttig voor dit topic. Als je die op een hoop gooit voor dit topic is er niks zwakzinnigs aan een opmerking over je wereldbeeld.
Het zich niet weten te concentreren op het onderwerp zie je wel erg vaak bij mensen die zichzelf graag heel vaak en heel hard rechs noemen, maar in dit geval ligt het iets gecompliceerder.

Hij gooit het niet zozeer op een hoop, het ligt op een hoop. Het is niet zo dat de zwart activistische Nederlanders zeggen dat ze er ook bij horen en dat het ook hun feest is, en dat de grenzen dicht moeten. Om een of andere reden gaat dat bijna altijd samen met de wens tot meer massa-immigratie, meer vluchtelingen, meer asielzoekers, meer Arabieren, meer islam. Zeker bij hun blanke medestanders, het lijkt wel of ZP weg moet om meer verwelkomend te zijn voor mensen die hier komen om Nederlands geld naar een ver buitenland te sturen. Het sluit aan bij de grote globalistenagenda van ondere Goldman Sachs, de anti-democratische open grenzen ideologie en de internationale solidariteit tussen 'Afrikanen', op huidskleur dus.

Als het een discussie was geweest tussen Nederlanders q.q. over een Nederlands feest die zeggen 'he, wij horen er ook bij en wij vinden de gelijkenis met een zwarte niet zo bij Nederland passen' dan was dit al lang op zijn Nederlands ingepolderd. Maar er spelen allerlei andere agenda's mee.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_183516931
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 14:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[..]

:D !
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183518727
De Sinterklaas docu gisteren op NPO was geweldig https://www.uitzendinggemist.net/aflevering/457336/Kruispunt.html

[ Bericht 67% gewijzigd door Slayage op 03-12-2018 18:58:17 ]
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183540008
Gedegen onderzoek naar een gelaagd personage; "de zwarte man".

http://demodernetijd.nl/w(...)l-voorpublicatie.pdf
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 4 december 2018 @ 23:08:52 #65
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183541587
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 21:53 schreef Montagui het volgende:
Gedegen onderzoek naar een gelaagd personage; "de zwarte man".

http://demodernetijd.nl/w(...)l-voorpublicatie.pdf
Ook veel recapitulatie van bekend materiaal, maar er stonden een paar dingen in die ik nog niet eerder had gelezen. Met name het feit dat Italiaanse tradities ook referenties naar Moren bevatten is interessant. Ik volg niet helemaal de conclusie dat "de karikaturale verbeelding en interpretatie van deze figuur in de late negentiende en de eerste helft van de twintigste eeuw" door zijn verbondenheid aan een racistisch verleden "een pijnlijk en onuitwisbaar onderdeel geworden [is] van zijn hedendaagse identiteit". De Zwarte Piet als karikatuur van zwarten als "onnozel, dienstbaar en ondergeschikt" behoort volgens mij evengoed tot het verleden als de types van de angstaanjagende schoorsteenveger, zwarte boeman, eerzuchtige Othello, exotische Morenkoning, etc., van wie hij wellicht een versmelting is, maar die we dan weer niet mogen meewegen in de beoordeling van zijn al dan niet racistische karakter. Zijn hedendaagse uiterlijk had hij al ver voor de 20e eeuw verkregen, terwijl zijn hedendaagse imago weinig meer met dat van de vroeg-20e-eeuwse dommekracht of clown te maken heeft en zo weinig ondergeschikt is als binnen de gegeven gezagsverhoudingen maar kan.
pi_183544429
En over een dagje is de Sint weer het land uit.

De zwarte pieten discussie nog niet. Daarin is niks veranderd, die was dit jaar precies hetzelfde als vorig jaar. Die traditie lijkt nog even door te gaan.

De trend dat er steeds minder Zwarte Pieten zijn zet onverminderd door. Mijn verwachting is dat de discussie langer zal blijven bestaan als zwarte Piet. Op enkele hardnekkige standvastigen na.
pi_183545856
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 08:15 schreef papert het volgende:
En over een dagje is de Sint weer het land uit.

De zwarte pieten discussie nog niet. Daarin is niks veranderd, die was dit jaar precies hetzelfde als vorig jaar. Die traditie lijkt nog even door te gaan.

De trend dat er steeds minder Zwarte Pieten zijn zet onverminderd door. Mijn verwachting is dat de discussie langer zal blijven bestaan als zwarte Piet. Op enkele hardnekkige standvastigen na.
Hier niet hoor, even veel zwarte pieten als vorig jaar en dat zal hier ook voorlopig niet veranderen en dan praat ik over een grote stad in Gelderland
  woensdag 5 december 2018 @ 10:24:03 #68
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183545966
Zwarte piet sterft langzaam uit, als een grutto in het open veld. En in tegenstelling tot de grutto is dat maar goed ook.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 5 december 2018 @ 10:28:55 #69
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183546028
quote:
14s.gif Op woensdag 5 december 2018 10:24 schreef Ringo het volgende:
Zwarte piet sterft langzaam uit, als een grutto in het open veld. En in tegenstelling tot de grutto is dat maar goed ook.
Goede analogie. Persoonlijk prefereer ik de rijke variatie van het coulissenlandschap boven de kaalslag van het open veld.
pi_183546816
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 10:16 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Hier niet hoor, even veel zwarte pieten als vorig jaar en dat zal hier ook voorlopig niet veranderen en dan praat ik over een grote stad in Gelderland
Hier op school ook alleen zwarte pieten, Rotterdam...

En ik ben natuurlijk een zware racist als ik zeg dat de kinderen met een andere tint dan RAL 9016 als eerste de zakken gevuld hadden met strooigoed.
Wel leuk dat ze ondanks al het gezeik gewoon mogen meedoen, ouders stonden trouwens ook niet te demonstreren.
pi_183546844
quote:
14s.gif Op woensdag 5 december 2018 10:24 schreef Ringo het volgende:
Zwarte piet sterft langzaam uit, als een grutto in het open veld. En in tegenstelling tot de grutto is dat maar goed ook.
weet jij hoeveel er van die dingen nog in Denemarken rondlopen?
Idem met de partijzen.
  woensdag 5 december 2018 @ 11:34:40 #72
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_183546956
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 10:28 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Goede analogie. Persoonlijk prefereer ik de rijke variatie van het coulissenlandschap boven de kaalslag van het open veld.
Het toeval wil dat ik ooit eens het genoegen heb gehad n grutto te zien sterven in een open veld. Dat ging verrassend snel.
Sindsdien gebruik ik dan ook nog weleens de expressie 'Dat ging sneller dan n stervende grutto' wanneer ik duidelijk wil maken dat het heel wat sneller ging dan ik eigenlijk voor mogelijk hield.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_183547594
quote:
14s.gif Op woensdag 5 december 2018 10:24 schreef Ringo het volgende:
Zwarte piet sterft langzaam uit, als een grutto in het open veld. En in tegenstelling tot de grutto is dat maar goed ook.


Nu je het zegt zie ik de gelijkenis ineens.
  woensdag 5 december 2018 @ 12:10:11 #74
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_183547679
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 12:05 schreef miaeak het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Nu je het zegt zie ik de gelijkenis ineens.
_O- ! Briljant.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_183547830
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 11:25 schreef ootjekatootje het volgende:

En ik ben natuurlijk een zware racist als ik zeg dat de kinderen met een andere tint dan RAL 9016 als eerste de zakken gevuld hadden met strooigoed.
Gij zegt het. Dat zou best kunnen, vooral als je zo op huidskleur let
pi_183547867
Red de Grutto, red Zwarte Piet, koop 'Red de Rijke Weide Kaas'!

Met dank aan Henk Pelleboer uit Mastenbroek.

https://www.redderijkewei(...)912503512.1544006805
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183548041
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183548265
HIj was toch niet zo zeer begonnen? In 2009 was er ook al volop gezeik.
pi_183548417
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 12:41 schreef miaeak het volgende:
HIj was toch niet zo zeer begonnen? In 2009 was er ook al volop gezeik.
die actie van hem met gario was kennelijk in 2011
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183548445
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 12:54 schreef Slayage het volgende:

[..]

die actie van hem met gario was kennelijk in 2011
Nouja wel lullig voor hem. Maar het was toch onvermijdelijk.
  woensdag 5 december 2018 @ 13:04:42 #81
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_183548568
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 12:26 schreef Slayage het volgende:
een goede interview met afriye

https://www.trouw.nl/same(...)ver-praten~acc20c46/
Interessant stuk.
Respect voor deze man, hoor.
En respect voor de mensen die het er moeilijk mee hebben.
Dat verandert alles
  woensdag 5 december 2018 @ 13:08:30 #82
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183548638
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 12:41 schreef miaeak het volgende:
HIj was toch niet zo zeer begonnen? In 2009 was er ook al volop gezeik.
Ik weet niet wat jij onder “volop gezeik” verstaat maar er kwam pas een brede discussie los na Dordrecht, waar Afriye en Gario een keurig tegengeluid lieten horen, dat door de plaatselijke Hermandad à la Franco werd beantwoord.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183548669
Ja, maar hij wilde zich laten horen en zijn kant van het verhaal vertellen.
Eerljik gezegd denk ik meer dan Sylvana meer invloed in heftigheid van de polarisatie heeft gehad dan hij.
  woensdag 5 december 2018 @ 13:12:38 #84
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183548704
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 13:10 schreef miaeak het volgende:
Ja, maar hij wilde zich laten horen en zijn kant van het verhaal vertellen.
Eerljik gezegd denk ik meer dan Sylvana meer invloed in heftigheid van de polarisatie heeft gehad dan hij.
Het gif in de discussie komt vooral van degenen die weigeren te luisteren naar Afriye of Simons.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183548718
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 13:12 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het gif in de discussie komt vooral van degenen die weigeren te luisteren naar Afriye of Simons.
Ja, omdat ze zich aangevallen voelden door onder andere de mensen die roepen dat het racisme is.
  woensdag 5 december 2018 @ 13:16:13 #86
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183548754
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 13:13 schreef miaeak het volgende:
Ja, omdat ze zich aangevallen voelden door onder andere de mensen die roepen dat het racisme is.
Ja, het ontbreekt veel mensen aan zelfreflectie.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183548784
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 13:16 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ja, het ontbreekt veel mensen aan zelfreflectie.
Bij mij kwam de hele zwarte pieten discussie via Sylvana binnen. En die ging hard.
pi_183550365
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 13:16 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ja, het ontbreekt veel mensen aan zelfreflectie.
Onder anderen bij Sylvana Simons, Sunny Bergman, Anna Steijn en Kevin Roberson.
pi_183550440
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:04 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Onder anderen bij Sylvana Simons, Sunny Bergman, Anna Steijn en Kevin Roberson.
...en de rest van dat dramclubje en hun sympathisanten.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183550443
https://www.geenstijl.nl/5145163/rigtersrellen/

Zeker ook respect voor deze man :')
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  woensdag 5 december 2018 @ 15:10:46 #91
3542 Gia
User under construction
pi_183550478
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 13:16 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ja, het ontbreekt veel mensen aan zelfreflectie.
Nee, het is geen racisme. Er valt niks te zelfreflecteren.
pi_183550496
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 12:26 schreef Slayage het volgende:
een goede interview met afriye

https://www.trouw.nl/same(...)ver-praten~acc20c46/
De crimineel die een agent sloeg wil dus geen ruzie :')

Ok :')
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_183550506
quote:
Voor een volledig beeld, hier het verhaal van zijn kant.

https://www.oneworld.nl/a(...)-in-de-cel-belandde/
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183550556
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:08 schreef Montagui het volgende:

[..]

...en de rest van dat dramclubje en hun sympathisanten.
Ik behoor zelf ook tot een minderheid, maar ik walg van het zelfmedelijden van dat soort figuren.
  woensdag 5 december 2018 @ 15:39:09 #95
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183550891
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:12 schreef Montagui het volgende:

[..]

Voor een volledig beeld, hier het verhaal van zijn kant.

https://www.oneworld.nl/a(...)-in-de-cel-belandde/
Kijkend naar de foto’s, kan ik niet anders concluderen dan dat de man net zo geloofwaardig is als de Fabeltjeskrant. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_183550938
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:12 schreef Montagui het volgende:

[..]

Voor een volledig beeld, hier het verhaal van zijn kant.

https://www.oneworld.nl/a(...)-in-de-cel-belandde/
Het volledige beeld is dat hij niet op zijn aangewezen plek stond om de demo te houden, vervolgens stond hij agressief uit te dagen op een totaal verkeerde plek en kreeg waar hij naar op zoek was.
Alleen te weinig zituren.

De rest is onzin.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 5 december 2018 @ 15:45:25 #97
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183550977
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:08 schreef Montagui het volgende:
...en de rest van dat dramclubje en hun sympathisanten.
Er is meer dan voldoende draagvlak onder donkere Nederlanders om het uiterlijk van zwarte piet aan te passen. Met goede argumenten.
Ik snap eigenlijk niet waarom je die groep Nederlanders wegzet als “dat dramclubje en hun sympathisanten”.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183551012
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 13:12 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het gif in de discussie komt vooral van degenen die weigeren te luisteren naar Afriye of Simons.
Onzin.

Het probleem is dat het debat gekaapt wordt door extremisten:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)ket-racisme-a3051945
pi_183551017
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:45 schreef Ringo het volgende:

[..]

Er is meer dan voldoende draagvlak onder donkere Nederlanders om het uiterlijk van zwarte piet aan te passen. Met goede argumenten.
Ik snap eigenlijk niet waarom je die groep Nederlanders wegzet als “dat dramclubje en hun sympathisanten”.
Er is ook meer dan voldoende draagvlak onder donkere Nederlanders dat ZP zwart kan blijven.
En er zijn meer Nederlanders dan alleen donkere. Ik snap eigenlijk niet dat de ene groep meer stemrecht heeft dan de ander omdat ze een ander kleurtje zouden hebben.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 5 december 2018 @ 15:48:41 #100
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183551030
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:45 schreef Ringo het volgende:

[..]

Er is meer dan voldoende draagvlak onder donkere Nederlanders om het uiterlijk van zwarte piet aan te passen. Met goede argumenten.
Ik snap eigenlijk niet waarom je die groep Nederlanders wegzet als “dat dramclubje en hun sympathisanten”.
Het is meer een RAMclubje. :Y
(Nee, daar bedoel ik geen Random Access Memory mee)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_183551032
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 13:12 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het gif in de discussie komt vooral van degenen die weigeren te luisteren naar Afriye of Simons.
Het gif in de discussie is gekomen door o.a. die 2 door een hele groep weg te zetten als intense racisten.
Niet omdraaien.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 5 december 2018 @ 15:54:23 #102
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183551118
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:48 schreef Red_85 het volgende:
Het gif in de discussie is gekomen door o.a. die 2 door een hele groep weg te zetten als intense racisten.
Niet omdraaien.
Zwarte piet is een racistisch fenomeen, daar kun je niet langer omheen. De vraag is natuurlijk of je je met zoʼn fenomeen wilt blijven afficheren, ondanks alle negatieve connotaties. Als je dat per se wilt blijven doen, dan maakt jou dat inderdaad tot een racist. Mooier kunnen we het niet maken!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 5 december 2018 @ 15:55:14 #103
262 Re
Kiss & Swallow
pi_183551130
De discussie is gif Punt
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 5 december 2018 @ 15:56:05 #104
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183551142
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:55 schreef Re het volgende:
De discussie is gif Punt
Dat klopt. Gewoon aanpassen die griezel, niks aan de hand.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 5 december 2018 @ 15:59:12 #105
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_183551182
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:54 schreef Ringo het volgende:

[..]

Zwarte piet is een racistisch fenomeen, daar kun je niet langer omheen. De vraag is natuurlijk of je je met zoʼn fenomeen wilt blijven afficheren, ondanks alle negatieve connotaties. Als je dat per se wilt blijven doen, dan maakt jou dat inderdaad tot een racist. Mooier kunnen we het niet maken!
Mooi dat jij even bepaald wat racisme is of niet.

¨Racisme is het exceptionalistische idee dat rassen gerangschikt kunnen worden als superieur en inferieur ten opzichte van elkaar. Daaruit voortvloeiend kunnen voor het ene ras andere maatstaven worden aangelegd dan voor het andere.¨

Zwarte Piet heeft dus niks met racisme te maken, en anders ga je maar een ander woord verzinnen met de definitie die jij geeft aan ZP
pi_183551203
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:45 schreef Ringo het volgende:

[..]

Er is meer dan voldoende draagvlak onder donkere Nederlanders om het uiterlijk van zwarte piet aan te passen. Met goede argumenten.
Ik snap eigenlijk niet waarom je die groep Nederlanders wegzet als “dat dramclubje en hun sympathisanten”.
En er is een overdonderend draagvlak onder de rest van Nederland (van spierwit tot pikzwart) om het uiterlijk van Zwarte Piet niet aan te passen. Met goede argumenten.

Ik snap eigenlijk niet waarom nooit naar die groep Nederlanders geluisterd wordt of hoeft te worden. Luisteren doe je namelijk naar elkaar, en niet door te provoceren en dan je vingers in de oren te stoppen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183551402
quote:
14s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:56 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dat klopt. Gewoon aanpassen die griezel, niks aan de hand.
en dan door naar het volgende? Of dacht jij serieus dat men er genoegen mee nam...
pi_183552131
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:54 schreef Ringo het volgende:

[..]

Zwarte piet is een racistisch fenomeen, daar kun je niet langer omheen. De vraag is natuurlijk of je je met zoʼn fenomeen wilt blijven afficheren, ondanks alle negatieve connotaties. Als je dat per se wilt blijven doen, dan maakt jou dat inderdaad tot een racist. Mooier kunnen we het niet maken!
Dan zijn we maar gewoon racisten, geen probleem.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_183552184
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:54 schreef Ringo het volgende:

[..]

Zwarte piet is een racistisch fenomeen, daar kun je niet langer omheen. De vraag is natuurlijk of je je met zoʼn fenomeen wilt blijven afficheren, ondanks alle negatieve connotaties. Als je dat per se wilt blijven doen, dan maakt jou dat inderdaad tot een racist. Mooier kunnen we het niet maken!
1. Wat jouw definitie van een racistisch fenomeen is, is dat niet voor een ander.
2. ZP is geen racistisch fenomeen. Hij is als racistisch ervaren door een stel schreeuwers met blankenhaat welke overal racisme achter zien en een dubbele agenda hebben.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183552337
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 10:16 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Hier niet hoor, even veel zwarte pieten als vorig jaar en dat zal hier ook voorlopig niet veranderen en dan praat ik over een grote stad in Gelderland
Dat kan. De transitie gaat nog wel een poosje duren, maar is eenrichtingsverkeer, en gaat niet meer terug. Ook in die grote stad in Gelderland komt dat proces nog wel op gang.

In het dorp waar ik woon zijn alle pieten ook nog zwart. Dit jaar waren er voor het eerst kinderen die zich hardop afvroegen waarom de nieuwe pieten er niet waren. Ik verwacht er volgend jaar dus wel enkele.
  woensdag 5 december 2018 @ 17:05:41 #111
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183552370
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:54 schreef Ringo het volgende:

[..]

Zwarte piet is een racistisch fenomeen, daar kun je niet langer omheen. De vraag is natuurlijk of je je met zoʼn fenomeen wilt blijven afficheren, ondanks alle negatieve connotaties. Als je dat per se wilt blijven doen, dan maakt jou dat inderdaad tot een racist. Mooier kunnen we het niet maken!
Misschien is het niet erg aardig om je niets van andermans gevoeligheden aan te trekken, maar het feit dat je zijn of haar negatieve connotaties ten aanzien van Zwarte Piet niet deelt en daar dan ook niet naar handelt maakt je natuurlijk niet tot een racist, net zo min als (bij wijze van extreem voorbeeld, dat al vaker is langsgekomen) een hindoe die aan het swastikasymbool wil vasthouden daarmee een nazi is.
pi_183552490
Ik ben liever een racist in de ogen van enkele extreme figuren, dan dat ik hun definitie van wat normaal is accepteer en me daadwerkelijk als een racist ga gedragen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183552706
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:05 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Misschien is het niet erg aardig om je niets van andermans gevoeligheden aan te trekken, maar het feit dat je zijn of haar negatieve connotaties ten aanzien van Zwarte Piet niet deelt en daar dan ook niet naar handelt maakt je natuurlijk niet tot een racist, net zo min als (bij wijze van extreem voorbeeld, dat al vaker is langsgekomen) een hindoe die aan het swastikasymbool wil vasthouden daarmee een nazi is.
Je zou zelfs een stap verder kunnen gaan en je af kunnen vragen of het niet beter zou zijn als we negatieve symbolen als de swastika en blackface JUIST weer positief gaan gebruiken "zodat de slechterikjes niet winnen en hun stempel blijven drukken".

Dan moet je Piet wel nog een factor 10 cooler maken natuurlijk.
pi_183552757
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:04 schreef papert het volgende:

Dit jaar waren er voor het eerst kinderen die zich hardop afvroegen waarom de nieuwe pieten er niet waren. Ik verwacht er volgend jaar dus wel enkele.
Allahu Akbar! _O_
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183552805
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:28 schreef Slayage het volgende:

[..]

Allahu Akbar! _O_
Piet was toch een Islamitische Moor, geknecht door de nobele Christelijke Sint :P ?
pi_183552893
Kan iemand mij uitleggen waarom zwartepiet zwart is? Want ik kan daar maar geen goede antwoord op vinden.
pi_183552928
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:54 schreef Ringo het volgende:

[..]

Zwarte piet is een racistisch fenomeen, daar kun je niet langer omheen.
Hee dat rijmt.

Accepteer de punchline.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183553132
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:35 schreef Starmanelon het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom zwartepiet zwart is? Want ik kan daar maar geen goede antwoord op vinden.
Je kunt niet zoeken bedoel je? ;)
http://sintenpietengilde.nl/symboliek-zwarte-piet/
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  woensdag 5 december 2018 @ 17:52:07 #119
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183553174
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:05 schreef Iblardi het volgende:
Misschien is het niet erg aardig om je niets van andermans gevoeligheden aan te trekken, maar het feit dat je zijn of haar negatieve connotaties ten aanzien van Zwarte Piet niet deelt en daar dan ook niet naar handelt maakt je natuurlijk niet tot een racist, net zo min als (bij wijze van extreem voorbeeld, dat al vaker is langsgekomen) een hindoe die aan het swastikasymbool wil vasthouden daarmee een nazi is.
Als je als hindoe niet wilt aannemen dat sommige joden nogal problemen hebben met het gebruik van die swastika en daarover lachend je schouders ophaalt, ben je misschien geen antisemiet maar wel een klootzak.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 5 december 2018 @ 17:52:17 #120
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183553177
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:35 schreef Starmanelon het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom zwartepiet zwart is? Want ik kan daar maar geen goede antwoord op vinden.
Er zijn vele redenen. Veelal uit overlevering.

Er is geen Bijbel, Koran of Thora waarin alles precies beschreven is.

Daarom is deze discussie dan ook zo volstrekt kansloos.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_183553244
quote:
In de aanloop naar Sinterklaas duiken op Facebook steeds vaker nepnieuwsberichten op over Zwarte Piet. De posts blijken het werk van een 46-jarige ex-cameraman uit Wageningen. Hij runde jarenlang een nepnieuwsimperium met een miljoenenpubliek.

Je zou denken dat nepnieuws in Nederland relatief niet zo’n groot probleem is. Maar hé: “Jenny Douwes veroordeeld tot 18 maanden cel!”, “Als dit bericht 300.000 keer gedeeld wordt maakt de NTR de Pieten weer Zwart!”, “Rechter verbiedt Zwarte Piet bij landelijke intocht!” – allemaal nep. Niet waar, maar wel gelezen door honderdduizenden of zelfs miljoenen mensen. Die mensen worden niet alleen op het verkeerde been gezet; de content kan mensen wie het ‘nieuws’ betreft schaden.
https://brandpuntplus.kro(...)5xBD9YUM-_ZodkiLoGew
pi_183553278
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:35 schreef Starmanelon het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom zwartepiet zwart is? Want ik kan daar maar geen goede antwoord op vinden.
Wat maakt het uit?
pi_183553316
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:49 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Je kunt niet zoeken bedoel je? ;)
http://sintenpietengilde.nl/symboliek-zwarte-piet/
Wat een vaag verhaal zeg. Dus zwartepiet is een verbeelding van het kwade ofzo? Waar willen we toch kinderen helemaal niet mee lastig vallen?
  woensdag 5 december 2018 @ 17:59:33 #124
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183553335
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:52 schreef Ringo het volgende:

[..]

Als je als hindoe niet wilt aannemen dat sommige joden nogal problemen hebben met het gebruik van die swastika en daarover lachend je schouders ophaalt, ben je misschien geen antisemiet maar wel een klootzak.
Daarom. Maar goed, dat was een hypothetisch voorbeeld.
pi_183553336
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:57 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Wat maakt het uit?
Nou ik wil weten aan welke kant ik sta, maar dat kan ik niet weten zonder te weten waarom zwartepiet zwart is.
  woensdag 5 december 2018 @ 18:03:00 #126
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183553429
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:37 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Hee dat rijmt.

Accepteer de punchline.
We kunnen ter gelegenheid van Sinterklaasavond de discussie verder wel in rijmvorm laten verlopen.

Anti:
"Zwarte piet is een racistisch fenomeen,
daar kun je niet langer omheen."

Pro:
"Piet is niet racistisch; hij meent het juist goed.
’t Gaat niet om je kleurtje, maar om wat je doet."
pi_183553442
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:59 schreef Starmanelon het volgende:

[..]

Nou ik wil weten aan welke kant ik sta, maar dat kan ik niet weten zonder te weten waarom zwartepiet zwart is.
Waarom?

Heb je een favoriete voetbalclub?
pi_183553494
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:03 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Waarom?

Heb je een favoriete voetbalclub?
Nou gewoon omdat als iemand aan mij vraagt wat ik ervan vind, dat ik dan een onderbouwde mening kan geven.

Mijn favoriete voetbalclub is Chicken Inn

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Chicken_Inn_FC

[ Bericht 5% gewijzigd door Starmanelon op 05-12-2018 18:12:01 ]
  woensdag 5 december 2018 @ 18:12:19 #129
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183553634
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:59 schreef Iblardi het volgende:
Daarom. Maar goed, dat was een hypothetisch voorbeeld.
Kortom, dit land zit vol klootzakken die maar niet willen aannemen dat zwarte piet voor veel (donkere) mensen een nare stereotypering is.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183553720
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:12 schreef Ringo het volgende:

[..]

Kortom, dit land zit vol klootzakken die maar niet willen aannemen dat zwarte piet voor veel (donkere) mensen een nare stereotypering is.
Ze nemen het wel aan, maar geven geen ene fuck ;)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  Redactie Sport woensdag 5 december 2018 @ 18:17:18 #131
274204 crew  Mexicanobakker
pi_183553730
Kunnen we deze discussie niet voortaan afschaffen?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_183553772
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:30 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Piet was toch een Islamitische Moor, geknecht door de nobele Christelijke Sint :P ?
Dat verhaal ken ik niet.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183553797
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:35 schreef Starmanelon het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom zwartepiet zwart is? Want ik kan daar maar geen goede antwoord op vinden.
Omdat hij een negeroide man is duh!
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183553809
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:20 schreef Slayage het volgende:

[..]

Omdat hij een negeroide man is duh!
Bron?
pi_183553817
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:20 schreef Slayage het volgende:

[..]

Omdat hij een negeroide man is duh!
Sinterklaas en zijn knecht ;)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 5 december 2018 @ 18:24:39 #136
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183553891
Nog steeds veel ongenuanceerd gejank zonder goede onderbouwing.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_183553904
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:17 schreef Mexicanobakker het volgende:
Kunnen we deze discussie niet voortaan afschaffen?
Jouw kleinkinderen zullen ook deze discussie voeren ;)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 5 december 2018 @ 18:33:28 #138
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183554048
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:16 schreef Slayage het volgende:
Ze nemen het wel aan, maar geven geen ene fuck ;)
Superieur juichend vanuit de ivoren toren van hun witte meerderheidsgelijk.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183554107
Vandaag in het dorpje Alverna zijn er kinderen die als zwarte piet of als sint verkleed waren naar huis gestuurd.
Ze moesten zich omkleden
Kinderen van slag,verontwaardigde ouders natuurlijk

Dit allemaal omdat de docenten vonden dat zwarte piet niet meer kon

Bron:De Gelderlander

Sorry, ik zie net dat daar al een appart topic voor geopend is

[ Bericht 10% gewijzigd door Bottendaal op 05-12-2018 18:53:04 ]
  woensdag 5 december 2018 @ 18:42:42 #140
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183554205
quote:
14s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:33 schreef Ringo het volgende:

[..]

Superieur juichend vanuit de ivoren toren van hun witte meerderheidsgelijk.
Ze voelen zich waarschijnlijk eerder belaagd, daar achter dat Hollandse dijkje. Een toren zou ik het niet noemen.
pi_183554254
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:03 schreef Iblardi het volgende:

[..]

We kunnen ter gelegenheid van Sinterklaasavond de discussie verder wel in rijmvorm laten verlopen.

Anti:
"Zwarte piet is een racistisch fenomeen,
daar kun je niet langer omheen."

Pro:
"Piet is niet racistisch; hij meent het juist goed.
’t Gaat niet om je kleurtje, maar om wat je doet."
Jij bent wel een baas _O_
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183554286
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:05 schreef Starmanelon het volgende:

[..]

Nou gewoon omdat als iemand aan mij vraagt wat ik ervan vind, dat ik dan een onderbouwde mening kan geven.

Mijn favoriete voetbalclub is Chicken Inn

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Chicken_Inn_FC
Naast dat je loopt te trollen; ben je daar voorstander van omdat ze geel zijn?
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 5 december 2018 @ 18:50:26 #143
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183554337
Als je de term wit gebruikt doe je niet meer mee, hoor.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 5 december 2018 @ 18:51:27 #144
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183554364
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:42 schreef Iblardi het volgende:
Ze voelen zich waarschijnlijk eerder belaagd, daar achter dat Hollandse dijkje. Een toren zou ik het niet noemen.
Ha, daar is ie hoor, de slachtoffercultus. Het jezelf kleiner maken dan je bent. De parmantige wenteling in zelfmedelijden. Iemand moppert eens over een rare dorpse traditie en verklaart die achterhaald en meteen doet men alsof de Eigen Cultuur op het punt staat vermorzeld te worden.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 5 december 2018 @ 18:52:18 #145
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183554387
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:50 schreef Straatcommando. het volgende:
Als je de term wit gebruikt doe je niet meer mee, hoor.
/care

Zwart mag zeker wel? :')
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 5 december 2018 @ 18:57:05 #146
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_183554460
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:52 schreef Ringo het volgende:

[..]

/care

Zwart mag zeker wel? :')
Wat ben jij een sneu bestaan.
Ga jezelf schamen man.
  woensdag 5 december 2018 @ 18:58:09 #147
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183554473
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:51 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ha, daar is ie hoor, de slachtoffercultus. Het jezelf kleiner maken dan je bent. De parmantige wenteling in zelfmedelijden. Iemand moppert eens over een rare dorpse traditie en verklaart die achterhaald en meteen doet men alsof de Eigen Cultuur op het punt staat vermorzeld te worden.
Zo zo, een parmantige wenteling nog wel. Het is me toch wat.
  woensdag 5 december 2018 @ 18:59:21 #148
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183554493
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:58 schreef Iblardi het volgende:
Zo zo, een parmantige wenteling nog wel. Het is me toch wat.
Je ziet het voor je, hè?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  User die overal opduikt 2022 woensdag 5 december 2018 @ 19:00:30 #149
186611 Haags
pi_183554511
Zo, nu de Sint periode erop zit kunnen we dit kattengejank nu eindelijk ook eens achter ons laten? :)
Zonder wrijving geen glans
  woensdag 5 december 2018 @ 19:01:49 #150
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183554538
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:00 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Zo, nu de Sint periode erop zit kunnen we dit kattengejank nu eindelijk ook eens achter ons laten? :)
Wat dacht je zelluf?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183554544
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:00 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Zo, nu de Sint periode erop zit kunnen we dit kattengejank nu eindelijk ook eens achter ons laten? :)
Nog even geduld. De Goedheiligman is nog niet klaar voor vandaag. Vannacht België nog even meepikken en dan is het klaar. ~:)
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_183554580
Respect trouwens voor de agent die undercover ging bij de demonstratie van KOZP in Rotterdam en daarom hun voorman Elvin Rigters direct neer kon knuppelen toen hij agressief werd naar een passerende automobilist.

Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 5 december 2018 @ 19:04:17 #153
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183554590
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:52 schreef Ringo het volgende:

[..]

/care

Zwart mag zeker wel? :')
Iemand die wit is is dood en iemand die zwart is is verbrand. Dus nee oprotten met die polariserende termen.

Het feit dat je die vraag aan mij stelt zegt overigens heel veel over jou.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 5 december 2018 @ 19:07:07 #154
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183554639
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Iemand die wit is is dood en iemand die zwart is is verbrand. Dus nee oprotten met die polariserende termen.

Het feit dat je die vraag aan mij stelt zegt overigens heel veel over jou.
Ok, regenboogpiet.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 5 december 2018 @ 19:09:32 #155
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183554679
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Respect trouwens voor de agent die undercover ging bij de demonstratie van KOZP in Rotterdam en daarom hun voorman Elvin Rigters direct neer kon knuppelen toen hij agressief werd naar een passerende automobilist.

[ afbeelding ]
Aangezien de groep zeurpieten veel kleiner is dan de pro-pieten moeten we dit toch even wegen.

1 zeurpiet die los gaat staat toch wel zeker voor 10 pro-pieten. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_183554689
quote:
6s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:07 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ok, regenboogpiet.
Rot toch op man
  woensdag 5 december 2018 @ 19:13:36 #157
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183554748
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:10 schreef Bottendaal het volgende:
Rot toch op man
Doe ik afbreuk aan je gevoel van nationale eenheid?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183554775
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:13 schreef Ringo het volgende:

[..]

Doe ik afbreuk aan je gevoel van nationale eenheid?
Nee, je bent hier alleen maar aan het provoceren
  woensdag 5 december 2018 @ 19:19:54 #159
3542 Gia
User under construction
pi_183554863
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:12 schreef Ringo het volgende:

[..]

Kortom, dit land zit vol klootzakken die maar niet willen aannemen dat zwarte piet voor veel (donkere) mensen een nare stereotypering is.
Nee, dat voelen ze zo. Dat is hun interpretatie. Maar het IS niet zo.
pi_183554886
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:42 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ze voelen zich waarschijnlijk eerder belaagd, daar achter dat Hollandse dijkje. Een toren zou ik het niet noemen.
:D !
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 5 december 2018 @ 19:21:53 #161
3542 Gia
User under construction
pi_183554907
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:21 schreef Slayage het volgende:

Sinterklaas en zijn knecht ;)
Knecht betekent niets anders dan lagere werknemer. Niets mis mee.
pi_183554908
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, dat voelen ze zo. Dat is hun interpretatie. Maar het IS niet zo.
ZP is geen stereotypering of het is niet naar?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183554944
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Knecht betekent niets anders dan lagere werknemer. Niets mis mee.
En die knecht moet toevallig altijd een blanke man zijn die doet alsof hij zwart is :D
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 5 december 2018 @ 19:24:57 #164
3542 Gia
User under construction
pi_183554968
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:21 schreef Slayage het volgende:

[..]

ZP is geen stereotypering of het is niet naar?
Het is geen stereotypering van een neger. Dat zit tussen de negeroortjes.
pi_183555002
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:24 schreef Gia het volgende:

[..]

Het is geen stereotypering van een neger. Dat zit tussen de negeroortjes.
Daarom worden zoveel zwarte mensen tot op de dag vandaag uitgescholden voor zwarte piet _O-
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 5 december 2018 @ 19:27:31 #166
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183555007
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:23 schreef Slayage het volgende:

[..]

En die knecht moet toevallig altijd een blanke man zijn die doet alsof hij zwart is :D
Eh, nee.


pi_183555105
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:24 schreef Gia het volgende:

[..]

Het is geen stereotypering van een neger. Dat zit tussen de negeroortjes.
Tot de jaren 60 (in sommige regios van Nederland tot ver in de jaren 80) zat het ook wel tussen de blankenoortjes hoor ;)
pi_183555114
Het enige wat de anti-Pieten op dit forum nog rest is zuigen, trollen en provoceren. Uiteraard naar goed voorbeeld van Jerry en consorten. Ze zijn goed afgericht.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 5 december 2018 @ 19:33:41 #169
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183555133
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:26 schreef Slayage het volgende:

[..]

Daarom worden zoveel zwarte mensen tot op de dag vandaag uitgescholden voor zwarte piet _O-
En dezelfde redenering kun je natuurlijk ook feilloos toepassen op vuurtorens (stereotyperingen van roodharige mensen), koeien en olifanten (stereotyperingen van dikke mensen), honden (stereotyperingen van brutale mensen), dwergen (stereotyperingen van kleine mensen), enzovoorts.
pi_183555146
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:31 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Tot de jaren 60 (in sommige regios van Nederland tot ver in de jaren 80) zat het ook wel tussen de blankenoortjes hoor ;)
Veel mensen zijn vergeten dat tot voor kort zwarte piet nog met een surinaams accent sprak. Maar het zit tussen de neger oortjes 8}
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183555190
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:33 schreef Iblardi het volgende:

[..]

En dezelfde redenering kun je natuurlijk ook feilloos toepassen op vuurtorens (stereotyperingen van roodharige mensen), koeien en olifanten (stereotyperingen van dikke mensen), honden (stereotyperingen van brutale mensen), dwergen (stereotyperingen van kleine mensen), enzovoorts.
Net zo verwerpelijk!

Alleen is het met zwarte piet vele malen erger omdat de karikatuur bejubeld tijdens een nationaal feest, waardoor iedereen ermee geconfronteerd wordt en iedereen ermee moet dealen en iedereen er een mening over heeft :B
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 5 december 2018 @ 19:37:32 #172
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183555193
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:34 schreef Slayage het volgende:

[..]

Veel mensen zijn vergeten dat tot voor kort zwarte piet nog met een surinaams accent sprak. Maar het zit tussen de neger oortjes 8}
Ik heb toch het idee dat dat meer een lokaal verschijnsel was dat vooral voorkwam in plaatsen waar veel Surinamers woonden. Het is natuurlijk lastig na te gaan hoe wijdverbreid het fenomeen nu precies was, maar uit mijn eigen jeugd (jaren 70, buiten de Randstad) herinner ik mij dat niet en ook op de nationale televisie lijkt het geen ingang te hebben gevonden.
pi_183555220
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:26 schreef Slayage het volgende:

[..]

Daarom worden zoveel zwarte mensen tot op de dag vandaag uitgescholden voor zwarte piet _O-
Voor de hele pietendiscussie gebeurde dit nauwelijks. Niet vaker in elk geval dan andere willekeurige scheldwoorden. En dat het na de komst van deze hele polariserende discussie steeds vaker zou gebeuren, dat wist iedereen.

Sterker: Sylvana, Airfryer, Gario en de antipieten cultiveren deze tegenstellingen en haat alleen maar. Hoe meer negatieve aandacht hoe beter. Ook als de gemiddelde getinte Nederlander alleen maar last heeft van deze hele discussie.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 5 december 2018 @ 19:44:15 #174
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183555353
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:34 schreef Slayage het volgende:

[..]

Veel mensen zijn vergeten dat tot voor kort zwarte piet nog met een surinaams accent sprak. Maar het zit tussen de neger oortjes 8}
Nou, ik zou zeggen: klaag al die individuele Piet vertolkers maar aan.

Nergens staat verplicht dat ze dit accent moesten hebben.

En anders klaag je toch gewoon Hans Teeuwen aan?

Veel succes!
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_183555539
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:44 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Nou, ik zou zeggen: klaag al die individuele Piet vertolkers maar aan.

Nergens staat verplicht dat ze dit accent moesten hebben.

En anders klaag je toch gewoon Hans Teeuwen aan?

Veel succes!
Dat is juist de methode die de anti-pieten het meest gebruiken.
Burgemeesters, de NTR, scholen, gemeentes en bedrijven worden aangeklaagd als ze ook maar iets met een zwarte piet doen. De afgelopen zoveel jaar is iedere gemeente die de landelijke intocht organiseerde aangeklaagd, ook als ze geen zwarte pieten meer gebruiken. De NTR wordt aangeklaagd terwijl ze nog maar 1 zwart pietje hebben.

En dat alles in de hoop dat deze aangeklaagden dat jaar of het jaar daarop afstappen van zwarte piet. Bij veel is het gewoon makkelijker om maar toe te geven in plaats van dat je je maar moet blijven verdedigen in de rechtbank terwijl je sowieso imagoschade op loopt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183555621
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat is juist de methode die de anti-pieten het meest gebruiken.
Burgemeesters, de NTR, scholen, gemeentes en bedrijven worden aangeklaagd als ze ook maar iets met een zwarte piet doen. De afgelopen zoveel jaar is iedere gemeente die de landelijke intocht organiseerde aangeklaagd, ook als ze geen zwarte pieten meer gebruiken. De NTR wordt aangeklaagd terwijl ze nog maar 1 zwart pietje hebben.

En dat alles in de hoop dat deze aangeklaagden dat jaar of het jaar daarop afstappen van zwarte piet. Bij veel is het gewoon makkelijker om maar toe te geven in plaats van dat je je maar moet blijven verdedigen in de rechtbank terwijl je sowieso imagoschade op loopt.
Daarom durven winkels ook bijna geen zwarte piet meer te tonen
  woensdag 5 december 2018 @ 19:57:50 #177
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183555662
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat is juist de methode die de anti-pieten het meest gebruiken.
Burgemeesters, de NTR, scholen, gemeentes en bedrijven worden aangeklaagd als ze ook maar iets met een zwarte piet doen. De afgelopen zoveel jaar is iedere gemeente die de landelijke intocht organiseerde aangeklaagd, ook als ze geen zwarte pieten meer gebruiken. De NTR wordt aangeklaagd terwijl ze nog maar 1 zwart pietje hebben.

En dat alles in de hoop dat deze aangeklaagden dat jaar of het jaar daarop afstappen van zwarte piet. Bij veel is het gewoon makkelijker om maar toe te geven in plaats van dat je je maar moet blijven verdedigen in de rechtbank terwijl je sowieso imagoschade op loopt.
En? Hebben ze nog een zaak gewonnen?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Moderator woensdag 5 december 2018 @ 19:59:59 #178
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183555730
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:37 schreef Slayage het volgende:

[..]

Net zo verwerpelijk!

Alleen is het met zwarte piet vele malen erger omdat de karikatuur bejubeld tijdens een nationaal feest, waardoor iedereen ermee geconfronteerd wordt en iedereen ermee moet dealen en iedereen er een mening over heeft :B
ik denk niet dat dat waar is
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183555821
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:33 schreef Iblardi het volgende:

[..]

En dezelfde redenering kun je natuurlijk ook feilloos toepassen op vuurtorens (stereotyperingen van roodharige mensen), koeien en olifanten (stereotyperingen van dikke mensen), honden (stereotyperingen van brutale mensen), dwergen (stereotyperingen van kleine mensen), enzovoorts.
Ik heb gehoord dat Miss Piggy ook niet meer mag.
pi_183556102
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:57 schreef thedeedster het volgende:

[..]

En? Hebben ze nog een zaak gewonnen?
Nee, want zwarte piet is uiteraard geen racisme.
Maar daar gokken ze ook helemaal niet op. De ophef en ellende is voor genoeg bedrijven, gemeentes en burgemeesters genoeg om maar toe te geven.

De voorstanders (die veel talrijker zijn) hebben de intochten in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam niet verstoord terwijl daar zwarte piet (zo goed als) afgeschaft is. Als je als bedrijf of burgemeester weet dat je jaar in jaar uit een steeds grotere ellende krijgt van tegenstanders, terwijl je tevens weet dat de voorstanders wel het fatsoen hebben om het feest niet te verstoren als jij toegeeft aan de eisen van anti-pieten, dan is je keus sneller gemaakt.

Speknek gebruikt dat zelfs als argument: kijk eens dat het gelijk rustig is als zwarte piet in de ban gedaan is!
Intimidatie, dreiging en verstoring inzetten om je zin door te drijven en daar dan nog trots op zijn ook :r
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 5 december 2018 @ 20:21:24 #181
8369 speknek
Another day another slay
pi_183556266
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:32 schreef Montagui het volgende:
Het enige wat de anti-Pieten op dit forum nog rest is zuigen, trollen en provoceren. Uiteraard naar goed voorbeeld van Jerry en consorten. Ze zijn goed afgericht.
Tsja zwarte piet is dan ook over, dit topic is niet meer dan een groepje mensen in de ontkenningsfase die ofwel een cognitieve dissonantie tot onoverbrugbaar ravijn hebben opgebouwd, ofwel hun eigen naargeestigheid en onwil om samen te leven met buutnlanders heeft geprojecteerd op een complottheorie van cultuurvernietiging, ofwel Iblardi is. Daar past ook weinig anders dan trollen bij.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 5 december 2018 @ 20:23:53 #182
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183556329
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 20:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nee, want zwarte piet is uiteraard geen racisme.
Maar daar gokken ze ook helemaal niet op. De ophef en ellende is voor genoeg bedrijven, gemeentes en burgemeesters genoeg om maar toe te geven.

De voorstanders (die veel talrijker zijn) hebben de intochten in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam niet verstoord terwijl daar zwarte piet (zo goed als) afgeschaft is. Als je als bedrijf of burgemeester weet dat je jaar in jaar uit een steeds grotere ellende krijgt van tegenstanders, terwijl je tevens weet dat de voorstanders wel het fatsoen hebben om het feest niet te verstoren als jij toegeeft aan de eisen van anti-pieten, dan is je keus sneller gemaakt.

Speknek gebruikt dat zelfs als argument: kijk eens dat het gelijk rustig is als zwarte piet in de ban gedaan is!
Intimidatie, dreiging en verstoring inzetten om je zin door te drijven en daar dan nog trots op zijn ook :r
En daarom ben ik er helemaal klaar mee.

Alleen wil ik niets toegeven.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_183556407
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 20:21 schreef speknek het volgende:

[..]

Tsja zwarte piet is dan ook over, dit topic is niet meer dan een groepje mensen in de ontkenningsfase die ofwel een cognitieve dissonantie tot onoverbrugbaar ravijn hebben opgebouwd, ofwel hun eigen naargeestigheid en onwil om samen te leven met buutnlanders heeft geprojecteerd op een complottheorie van cultuurvernietiging, ofwel Iblardi is. Daar past ook weinig anders dan trollen bij.
Zwarte piet is echt niet over, dat hoop je wel maar dat is echt niet zo, ze zullen misschien best terrein verloren hebben maar weg zijn ze niet en dat zal ook nog niet zomaar gebeuren
pi_183556489
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 20:26 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Zwarte piet is echt niet over, dat hoop je wel maar dat is echt niet zo, ze zullen misschien best terrein verloren hebben maar weg zijn ze niet en dat zal ook nog niet zomaar gebeuren
Tradities roei je niet zomaar uit. Stapje voor stapje ;)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  Redactie Sport woensdag 5 december 2018 @ 20:33:33 #185
274204 crew  Mexicanobakker
pi_183556541
Jammer van al het getroll
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  woensdag 5 december 2018 @ 20:37:46 #186
8369 speknek
Another day another slay
pi_183556631
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 20:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Speknek gebruikt dat zelfs als argument: kijk eens dat het gelijk rustig is als zwarte piet in de ban gedaan is!
Intimidatie, dreiging en verstoring inzetten om je zin door te drijven en daar dan nog trots op zijn ook :r
Eh nee ik ben trots om iets zonder geweld op te lossen als redelijke mensen. En zwarte piet ging toch al weg, dus sneller werkt een stuk beter voor de vrede dan geleidelijk. Jij daarentegen...

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 13:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ze zijn aangevallen. Meerdere gewonden en arrestaties.
En beide alleen onder KOZP'ers :)
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 13:19 schreef RensAjacied het volgende:

[..]

Hebben ze al tikken gehad?
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 13:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

:Y
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 13:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ah, de politie heeft de KOZP'ers klappen gegeven nadat hooligans eieren en vuurwerk gooiden in de groep _O_

Oh, en de hooligans hebben ook klappen uitgedeeld aan KOZP.

Woordvoerder huilt nu

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 13:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Niet zo hypocriet doen heh.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_183556642
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 20:23 schreef thedeedster het volgende:

[..]

En daarom ben ik er helemaal klaar mee.

Alleen wil ik niets toegeven.
Ik vind dat je best compromissen mag sluiten, maar dat het nu te ver gaat en dat vooral de manier waarop er nu veranderingen afgedwongen verkeerd is.

Elke gemeente, scholengemeenschap of mediabedrijf zou afstand moeten nemen van clubs als KOZP, RUTU en de GE.
In sommige steden en scholen zijn er een aantal mensen die ook zonder zulke zieke clubs moeite hebben met zp. Daar kan je best in overleg wat aanpassingen doen of er een roetveegpiet aan toevoegen. Dat zijn de uitzonderingen, want bijna overal in Nederland zijn er nauwelijks mensen met problemen met zp.

Zwarte piet zal zich zo op een natuurlijke wijze ontwikkelen. Als dat betekent dat er over 15 jaar meer andere soorten pieten zijn dan zwarte pieten, dan is dat zo. En dat geld ook als Nederlanders over 15 jaar nog steeds het feest willen vieren met alleen zwarte pieten. Van bovenaf allerlei veranderingen er doorheen drukken is in ieder geval geen bevredigende oplossing.

En verder hebben tegenstanders meer dan genoeg mogelijkheden om hun beklag te doen. Daarvoor hoef je ze echt niet een feest voor te laten verstoren. Dat geld dan ook voor hooligans en andere voorstanders. Maar iets zegt me dat je van hun ook geen last zal hebben als je tegenstanders niet laat demonstreren tijdens de intocht zelf.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183556743
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 20:37 schreef speknek het volgende:

[..]

Eh nee ik ben trots om iets zonder geweld op te lossen als redelijke mensen. En zwarte piet ging toch al weg, dus sneller werkt een stuk beter voor de vrede dan geleidelijk. Jij daarentegen...
Ik vind het een compliment aan de voorstanders dat het in Amsterdam en Utrecht probleemloos is verlopen terwijl daar geen zwarte pieten meer zijn. En het is jammer dat daar jaren van verstoring en intimidatie van tegenstanders aan vooraf zijn gegaan.

Zulk gedrag moet je niet belonen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183557029
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 20:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]


De voorstanders (die veel talrijker zijn) hebben de intochten in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam niet verstoord terwijl daar zwarte piet (zo goed als) afgeschaft is. Als je als bedrijf of burgemeester weet dat je jaar in jaar uit een steeds grotere ellende krijgt van tegenstanders, terwijl je tevens weet dat de voorstanders wel het fatsoen hebben om het feest niet te verstoren als jij toegeeft aan de eisen van anti-pieten, dan is je keus sneller gemaakt.

🤣 Goede trol, dit ligt er wel iets teveel bovenop. Enorm veel fatsoen bij de voorstanders van zwarte piet.

https://www.google.nl/amp(...)len-voor-zwarte-piet

En als je het toch meende, tuurlijk zijn dit de extremen. Maar dit soort foto's ga je nooit vinden van mensen die protesteren tegen zwarte piet.
pi_183557441
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 20:57 schreef papert het volgende:

[..]

🤣 Goede trol, dit ligt er wel iets teveel bovenop. Enorm veel fatsoen bij de voorstanders van zwarte piet.

https://www.google.nl/amp(...)len-voor-zwarte-piet

En als je het toch meende, tuurlijk zijn dit de extremen. Maar dit soort foto's ga je nooit vinden van mensen die protesteren tegen zwarte piet.
Eerlijk gezegd vind ik dat geen pro pieten, het zijn relschoppers die hier dus mooi een gelegenheid hadden herrie te trappen , het zijn voetbal hooligans
  woensdag 5 december 2018 @ 21:23:59 #191
8369 speknek
Another day another slay
pi_183557687
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 20:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vind het een compliment aan de voorstanders dat het in Amsterdam en Utrecht probleemloos is verlopen terwijl daar geen zwarte pieten meer zijn. En het is jammer dat daar jaren van verstoring en intimidatie van tegenstanders aan vooraf zijn gegaan.

Zulk gedrag moet je niet belonen.
Ja dat vind ik ook, alhoewel ik niet denk dat er in de eerste plaats heel veel waren. De meeste mensen die zo tegen verandering zijn hebben geen kinderen of kinderen die al lang niet meer in Sinterklaas geloven, dus die hoeven verder ook geen verantwoordelijkheid te nemen. Ik gok zo dat de gemiddelde 28-38 jarige in Utrecht en Amsterdam redelijk progressief is en graag wil dat hun kinderen met alle andere kinderen vriendjes zijn. Dat verklaart ook waarom de verandering zo soepel en snel is doorgevoerd. Nu vindt landelijk nog maar 38% van de 18-34 jarigen dat zwarte piet zwart moet blijven, dat zal in de grote steden zelfs nog een stuk lager zijn.

Ik geloof ook niet dat er jaren aan verstoring en intimidatie in Utrecht en Amsterdam is geweest. Ook landelijk toen pas 2 jaar ofzo.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_183558077
quote:
Nu vindt landelijk nog maar 38% van de 18-34 jarigen dat zwarte piet zwart moet blijven, dat zal in de grote steden zelfs nog een stuk lager zijn.
Dit is grote onzin dat niemand gelooft. En nee, ik hoef dat suggestieve 'onderzoek' niet nog een keer te zien.

Het feit dat ook dit jaar bijna alle intochten en feesten alleen maar zwarte pieten hadden zegt genoeg. En in die 3 plaatsen waar geen zp meer was, is dat niet omdat degene die dat vieren dat zo graag wilden, maar omdat dat van bovenaf opgedrongen was.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183558124
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 23:08 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ook veel recapitulatie van bekend materiaal, maar er stonden een paar dingen in die ik nog niet eerder had gelezen. Met name het feit dat Italiaanse tradities ook referenties naar Moren bevatten is interessant.
Idem. Er zit toch meer schoorsteenveger in Zwarte Piet dan ik dacht.
quote:
Ik volg niet helemaal de conclusie dat "de karikaturale verbeelding en interpretatie van deze figuur in de late negentiende en de eerste helft van de twintigste eeuw" door zijn verbondenheid aan een racistisch verleden "een pijnlijk en onuitwisbaar onderdeel geworden [is] van zijn hedendaagse identiteit". De Zwarte Piet als karikatuur van zwarten als "onnozel, dienstbaar en ondergeschikt" behoort volgens mij evengoed tot het verleden als de types van de angstaanjagende schoorsteenveger, zwarte boeman, eerzuchtige Othello, exotische Morenkoning, etc., van wie hij wellicht een versmelting is, maar die we dan weer niet mogen meewegen in de beoordeling van zijn al dan niet racistische karakter. Zijn hedendaagse uiterlijk had hij al ver voor de 20e eeuw verkregen, terwijl zijn hedendaagse imago weinig meer met dat van de vroeg-20e-eeuwse dommekracht of clown te maken heeft en zo weinig ondergeschikt is als binnen de gegeven gezagsverhoudingen maar kan.
Nee, die conclusie kan ik ook niet helemaal volgen, zeker niet door het voorgaande onderzoek. Nu betreft het hier wel een verenging die met name de periode eind 18e eeuw tot begin 20e eeuw onderzoekt en misschien daarmee een 'open einde' wil aangeven. Niettemin blijkt ook hieruit weer dat er veel meer gelaagdheid zit in Zwarte Piet. Zwarte Piet is niet eenduidig. Niet voor Schenkman, niet door Schenkman en ook niet na Schenkman.

Edit: inderdaad toch een 'open einde'. Men gaat verder:
quote:
Met het onderzoek wilden de historici in eerste instantie een wetenschappelijk verantwoord beeld schetsen van de geschiedenis van het Sinterklaasfeest. 'Hoe meer we ons in het onderwerp verdiepten, hoe interessanter, merkwaardiger en complexer het verhaal rond het ontstaan van Zwarte Piet bleek. Al gauw werd duidelijk dat er een schat aan nog onbekende bronnen en gegevens lag. Een belangrijke bron van informatie vormden bijvoorbeeld kranten en tijdschriften uit de negentiende eeuw, maar ook illustraties in kinderboeken en oude archieffoto's van intochten. En er valt nog steeds een hoop te ontdekken. Zo is Hanneke net gestart met een promotieonderzoek naar de praktijk van de sinterklaasviering in de periode 1750-1850.'
https://www.ou.nl/-/sinterklaas

[ Bericht 18% gewijzigd door Montagui op 05-12-2018 22:01:03 ]
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 5 december 2018 @ 21:44:06 #194
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183558131
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:19 schreef Gia het volgende:
Nee, dat voelen ze zo. Dat is hun interpretatie. Maar het IS niet zo.
Bepaal jij dat?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183558153
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 21:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dit is grote onzin dat niemand gelooft. En nee, ik hoef dat suggestieve 'onderzoek' niet nog een keer te zien.
Niemand?
Het is uitslag van een serieus onderzoek en past niet goed in je denkwijze..... je kan het niet verwerken, niet met andere onderzoekingen pareren .... en dan ga je het maar dogmatisch ontkennen.... Allemaal nepnieuws.
Ik dacht dat dit cijfer van eenvandaag komt en die heeft een naam hoog te houden en zal wel een serieus verantwoord onderzoek hebben opgezet.
  Moderator woensdag 5 december 2018 @ 21:47:13 #196
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183558179
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 20:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik vind het een compliment aan de voorstanders dat het in Amsterdam en Utrecht probleemloos is verlopen terwijl daar geen zwarte pieten meer zijn. En het is jammer dat daar jaren van verstoring en intimidatie van tegenstanders aan vooraf zijn gegaan.

Zulk gedrag moet je niet belonen.
ik vind het niet veroorzaken van problemen nu niet echt een compliment waard hoor ... eerder gewoon normaal

daarnaast kom je gewoon zwarte Pieten tegen in Amsterdam dus als je echt echte problemen hebt met andere Pieten kom je ook nog wel aan je trekken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183558215
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 21:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Niemand?
Het is uitslag van een serieus onderzoek en past niet goed in je denkwijze..... je kan het niet verwerken, niet met andere onderzoekingen pareren .... en dan ga je het maar dogmatisch ontkennen.... Allemaal nepnieuws.
Ik dacht dat dit cijfer van eenvandaag komt en die heeft een naam hoog te houden en zal wel een serieus verantwoord onderzoek hebben opgezet.
Het onderzoek van 1vandaag en dat van I&O geven allebei aan dat zeker 69% niet af wil van Zwarte Piet.

Ook maar een cijfer hoor.

Zou wel eens een onderzoek willen zien per provincie.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183558444
De onschuld van een kind:

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183558475
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 21:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik vind het niet veroorzaken van problemen nu niet echt een compliment waard hoor ... eerder gewoon normaal

daarnaast kom je gewoon zwarte Pieten tegen in Amsterdam dus als je echt echte problemen hebt met andere Pieten kom je ook nog wel aan je trekken
Ok, dan is dat eerder een klacht dat Jeffrey en de KOZP'ers overal waar ze komen de feestvreugde verpesten en nu de centrale intocht in die 3 plaatsen zonder zwarte pieten gevierd word, de voorstanders wel weten hoe ze zich normaal weten te gedragen. Speknek en ik hadden het alleen over de centrale intochten die zonder zwarte pieten gevierd werden en waar geen demonstraties of ellende van voorstanders is geweest.

In Rotterdam was er wel ellende, maar dat was omdat er toch een paar zwarte pieten waren en dat was niet vanwege demonstraties of ellende van voorstanders.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator woensdag 5 december 2018 @ 22:06:47 #200
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183558504
ok ... lekker duidelijk _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183558675
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 22:06 schreef sp3c het volgende:
ok ... lekker duidelijk _O-
Best wel duidelijk.

Er zijn nu 3 steden waar bij de centrale intocht geen (of bijna geen) zp meer zijn. Bij alle drie zijn er tot nu toe geen voorstanders geweest die daar tegen wilden demonstreren of het feest wilden verpesten.

Speknek gebruikte dat eerder als argument om meer intochten zwarte pietenvrij te maken en ik vind het goed van de voorstanders, maar zou het fout vinden als zoiets als reden gebruikt word om meer intochten zonder zp te gaan vieren.

Wat vind je daar onduidelijk aan?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183558819
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 22:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Best wel duidelijk.

Er zijn nu 3 steden waar bij de centrale intocht geen (of bijna geen) zp meer zijn. Bij alle drie zijn er tot nu toe geen voorstanders geweest die daar tegen wilden demonstreren of het feest wilden verpesten.

Speknek gebruikte dat eerder als argument om meer intochten zwarte pietenvrij te maken en ik vind het goed van de voorstanders, maar zou het fout vinden als zoiets als reden gebruikt word om meer intochten zonder zp te gaan vieren.

Wat vind je daar onduidelijk aan?
Het is gewoon chantage. Doe wat wij zeggen, of we komen tussen de kinderen jullie feestje verstoren.
  woensdag 5 december 2018 @ 23:15:01 #203
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183559558
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Voor de hele pietendiscussie gebeurde dit nauwelijks. Niet vaker in elk geval dan andere willekeurige scheldwoorden. En dat het na de komst van deze hele polariserende discussie steeds vaker zou gebeuren, dat wist iedereen.
Waar haal je deze volkswijsheid eigenlijk vandaan?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 5 december 2018 @ 23:17:15 #204
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183559603
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 22:26 schreef luxerobots het volgende:
Het is gewoon chantage. Doe wat wij zeggen, of we komen tussen de kinderen jullie feestje verstoren.
Het is ook helemaal niet gezond om kinderen onder het mom van een “feestje” met zulke raciale stereotyperingen te infecteren.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183559686
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 23:17 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het is ook helemaal niet gezond om kinderen onder het mom van een “feestje” met zulke raciale stereotyperingen te infecteren.
Daarom moeten ze hun mening ook ergens anders verkondigen, niet tussen de kinderen.
  woensdag 5 december 2018 @ 23:22:34 #206
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_183559688
Hoeveel topics hebben jullie eigenlijk nodig voordat jullie je realiseren dat dit een welles-nietesdiscussie zonder einde is?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  woensdag 5 december 2018 @ 23:23:43 #207
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183559707
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 23:22 schreef EP3 het volgende:
Hoeveel topics hebben jullie eigenlijk nodig voordat jullie je realiseren dat dit een welles-nietesdiscussie zonder einde is?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Honderdduizendmiljoeneenentwintigelf.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 5 december 2018 @ 23:28:26 #208
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_183559757
Jammer dat dit absoluut niet om ZP gaat. Die hetze over ZP is enkel het symbool om de zogenaamde witte suprematie te doorbreken en de witte cultuur te vernietigen. Net zoals 'wij' hebben gedaan in Afrika, Indië en Amerika. Dat men voorbij het feit gaat dat elke cultuur een andere cultuur onderworpen en evt. vernietigde, past niet in het verhaallijn van die anti's. Je zou je maar in je eigen vingers snijden heaa..... Tevens vergeet men, dat niet het gros van NL (mensen buiten de elite) geen afstammelingen zijn van slavenhouders, maar juist zij zelf afstammelingen zijn van zowel slavenhouders als slaven. De witte meesters hielden namelijk wel van wat wild en exotisch vlees.
pi_183559762
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 22:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Best wel duidelijk.

Er zijn nu 3 steden waar bij de centrale intocht geen (of bijna geen) zp meer zijn. Bij alle drie zijn er tot nu toe geen voorstanders geweest die daar tegen wilden demonstreren of het feest wilden verpesten.

Speknek gebruikte dat eerder als argument om meer intochten zwarte pietenvrij te maken en ik vind het goed van de voorstanders, maar zou het fout vinden als zoiets als reden gebruikt word om meer intochten zonder zp te gaan vieren.

Wat vind je daar onduidelijk aan?
De demostraties bij de intochten buiten Amsterdam zijn mogelijk gemaakt door bussen met activisten en spandoeken uit Amsterdam. De activisten waren gewoon op.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_183559804
quote:
12s.gif Op woensdag 5 december 2018 23:29 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

De demostraties bij de intochten buiten Amsterdam zijn mogelijk gemaakt door bussen met activisten en spandoeken uit Amsterdam. De activisten waren gewoon op.
Waren ze overal maar op

[ Bericht 0% gewijzigd door Bottendaal op 05-12-2018 23:54:26 ]
  woensdag 5 december 2018 @ 23:52:39 #211
8369 speknek
Another day another slay
pi_183560073
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 23:28 schreef Ciclon het volgende:
Jammer dat dit absoluut niet om ZP gaat. Die hetze over ZP is enkel het symbool om de zogenaamde witte suprematie te doorbreken en de witte cultuur te vernietigen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 5 december 2018 @ 23:59:26 #212
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183560125
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 23:28 schreef Ciclon het volgende:
Jammer dat dit absoluut niet om ZP gaat. Die hetze over ZP is enkel het symbool om de zogenaamde witte suprematie te doorbreken en de witte cultuur te vernietigen.
Het is echt een complot lieve mensen, mogelijk zelfs van de marxisten!!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183560241
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 23:52 schreef speknek het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Geweldige scene is dat!
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183560268
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 23:28 schreef Ciclon het volgende:
Jammer dat dit absoluut niet om ZP gaat. Die hetze over ZP is enkel het symbool om de zogenaamde witte suprematie te doorbreken en de witte cultuur te vernietigen.
Niggah please! 8}
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  donderdag 6 december 2018 @ 00:13:08 #215
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_183560272
quote:
17s.gif Op woensdag 5 december 2018 23:59 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het is echt een complot lieve mensen, mogelijk zelfs van de marxisten!!
De Joden werden er ook ingeluisd toen ze werden gestuurd naar werkkampen... Wil je nu een lolly?
pi_183560276
quote:
17s.gif Op woensdag 5 december 2018 23:59 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het is echt een complot lieve mensen, mogelijk zelfs van de marxisten!!
"It is a genocide!"

-peterson
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  donderdag 6 december 2018 @ 00:25:48 #217
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_183560371
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 23:33 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Waren ze overal maar op
Hadden ze de handjes uit de mouwen gestoken waren ze gewoon aan het werk, helaas.
pi_183560382
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183560394
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 00:13 schreef Ciclon het volgende:

[..]

De Joden werden er ook ingeluisd toen ze werden gestuurd naar werkkampen... Wil je nu een lolly?
Heeeeeeeeee een godwinnetje.... in geen jaren meer gezien.
Wat bedoel je nou.... "men" wil het blanke ras vermoorden ?
Wie is "men" ? KOZP ? Rutte en zijn maten ?
pi_183560418
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 00:28 schreef Bluesdude het volgende:

Wat bedoel je nou.... "men" wil het blanke ras vermoorden ?
Wie is "men" ?
De White supremacists, duh!
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183560479
quote:
Dit ja.

Het lijkt een item van vanjewelste te zijn, landelijke ophef zou je denken en dan ga je met je kinderen de stad in en het is gewoon nog steeds dezelfde Sint en zwarte pieten als 30 jaar geleden! Alleen daarom al had de Randstad uitgevonden moeten worden.
  donderdag 6 december 2018 @ 05:57:50 #222
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183561384
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 12:26 schreef Slayage het volgende:
een goede interview met afriye

https://www.trouw.nl/same(...)ver-praten~acc20c46/
Slaat weer nergens op, het gebruikelijke gejank.
"...minder rechten dan witte mensen..."
"...om de associatie met roetmop te voorkomen..."
Blijkt trouwens wel uit dat hij zelf als kind nooit het Sinterklaasfeest heeft gevierd.
En nee, die mensen als Jeffrey Airfryer zullen nooit een etnische Nederlander worden.
  donderdag 6 december 2018 @ 06:03:51 #223
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183561390
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:45 schreef Ringo het volgende:

[..]

Er is meer dan voldoende draagvlak onder donkere Nederlanders om het uiterlijk van zwarte piet aan te passen. Met goede argumenten.
Ik snap eigenlijk niet waarom je die groep Nederlanders wegzet als “dat dramclubje en hun sympathisanten”.
Waarom passen ze dat uiterlijk dan niet aan? Ze komen toch niet bij blanken op de Sinterklaasvisite dus niemand heeft er last van.
  donderdag 6 december 2018 @ 06:07:54 #224
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183561396
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:35 schreef Starmanelon het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom zwartepiet zwart is? Want ik kan daar maar geen goede antwoord op vinden.
  donderdag 6 december 2018 @ 06:09:46 #225
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183561398
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:52 schreef Ringo het volgende:

[..]

Als je als hindoe niet wilt aannemen dat sommige joden nogal problemen hebben met het gebruik van die swastika en daarover lachend je schouders ophaalt, ben je misschien geen antisemiet maar wel een klootzak.
In theorie. Ik ken geen enkele jood die een probleem heeft met hindoe-symboliek. Dus de hindoe hoeft zich niet te verplaatsen in niet-bestaand sentiment.
Dat laatste wordt wel van de "racistische" Nederlander geëist.
  donderdag 6 december 2018 @ 06:11:42 #226
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183561402
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:58 schreef Starmanelon het volgende:

[..]

Wat een vaag verhaal zeg. Dus zwartepiet is een verbeelding van het kwade ofzo? Waar willen we toch kinderen helemaal niet mee lastig vallen?
Nee. Daarom is het ook geen kinderfeest.
  donderdag 6 december 2018 @ 06:19:06 #227
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183561410
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:12 schreef Ringo het volgende:

[..]

Kortom, dit land zit vol klootzakken die maar niet willen aannemen dat zwarte piet voor veel (donkere) mensen een nare stereotypering is.
Het zijn die (donkere) mensen die stereotyperen. Dàt moet dus veranderen. "Decolonise your mind" zeg maar. Leren niet alles zwart wit te zien. Geen cultural misappopriation door de Zwarte Piet van de etnische Nederlanders gelijk te stellen aan het Amerikaanse fenomeen Blackface.
Racistisch tuigvolk is het, met fascistische trekken.
  donderdag 6 december 2018 @ 06:19:43 #228
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183561411
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:20 schreef Slayage het volgende:

[..]

Omdat hij een negeroide man is duh!
Racist!
  donderdag 6 december 2018 @ 06:24:13 #229
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183561422
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 19:34 schreef Slayage het volgende:

[..]

Veel mensen zijn vergeten dat tot voor kort zwarte piet nog met een surinaams accent sprak. Maar het zit tussen de neger oortjes 8}
Het verschil tussen nep-Spaans en nep-Surinaams niet kennen :')
  donderdag 6 december 2018 @ 06:29:09 #230
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183561428
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 20:30 schreef Slayage het volgende:

[..]

Tradities roei je niet zomaar uit. Stapje voor stapje ;)
Daar komt de aap uit de mouw.
  donderdag 6 december 2018 @ 06:37:16 #231
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183561447
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 23:17 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het is ook helemaal niet gezond om kinderen onder het mom van een “feestje” met zulke raciale stereotyperingen te infecteren.
Het zijn geen raciale stereotyperingen. Als een kind iets anders ziet dan een Zwarte Piet is er iets misgegaan in de opvoeding. Kinderen denken niet eens in rassen. De meeste volwassenen in Nederland ook niet.
  donderdag 6 december 2018 @ 06:38:00 #232
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183561448
quote:
10s.gif Op woensdag 5 december 2018 23:22 schreef EP3 het volgende:
Hoeveel topics hebben jullie eigenlijk nodig voordat jullie je realiseren dat dit een welles-nietesdiscussie zonder einde is?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Meer dan de COS van Utopia.
  donderdag 6 december 2018 @ 06:45:33 #233
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183561479
quote:
Het maakt de kinderen niet uit welke kleur Zwarte Piet heeft:
quote:
„Tijdens een knutselles over Sinterklaas hebben alle leerlingen Zwarte Pieten gemaakt”, schrijft een leerkracht van een multiculturele school. „Terwijl ik nog zo benadrukt had dat de kinderen zelf een kleur voor de Piet mochten kiezen.”
... als het maar zwart is.
Anders gezegd: kinderen hebben geen moeite met een zwarte Zwarte Piet, dus waarom zou je dat veranderen?
  donderdag 6 december 2018 @ 07:39:29 #234
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183561637
Dag Sinterklaasje, dag Piet.

Tot september, weer!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_183561695
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 06:19 schreef Lunatiek het volgende:

Racistisch tuigvolk is het, met fascistische trekken.
Ik constateer niet anders. Constant de nadruk op wit/zwart, het schofferen van hun 'whitey helpers', het afgeven op de 'witte' racisten en kolonialisten. Hún mening, hún perceptie, hún gevoel is het enige juiste, andere meningen, percepties en gevoelens worden niet geaccepteerd. Erger nog, die doen er niet toe. Nul punt nul dialoog, alleen maar zenden en framen (met behulp van hun online trollen-sympathisanten). Racistisch en fascistisch tot op het bot. Je zou hen maar steunen....

Jammer ook dat de media in het algemeen geen ruggengraat heeft en alleen hen een podium biedt, via interviews, talkshows en 'gekleurde' berichtgeving. Onderzoeksjournalistiek bestaat niet meer of wordt afgedaan als niet relevant. Media welke een ander beeld schetsen, een ander geluid proberen in te brengen worden door het online trollenleger afgeschilderd als racisten, extremisten en terroristen. Take over van Twitter en internationale eenzijdige berichtgeving waarmee een compleet volk, een complete cultuur wordt weggezet als intolerant en racistisch etc etc,.

Daarbij ben ik er wel van overtuigd dat de core anti-Piet activisten ook écht menen dat Zwarte Piet racisme is, een overblijfsel van het Nederlandse kolonialisme en slavernij. Hierbij vooral en voornamelijk gevoed door een Amerikaanse blik. Hen neem ik alleen kwalijk dat ze niet willen luisteren. Maar met oogkleppen op en vingers in de oren is het moeilijk luisteren. Wat dat betreft zijn hun sympathisanten een stuk kwalijker, en pathetisch tegelijk. Zij laten zich voor hun karretje spannen denkende dat ze aan de 'juiste kant van het morele gelijk staan' en hebben geen idee hoe dicht ook zij schuren aan het fascisme. Ze hebben het domweg niet door, hoe intelligent ze zichzelf ook vinden.

Uiteindelijk zijn de anti-Piet activisten niets meer of minder dan goedgelovige en goedbedoelende pionnen. Voor wat? Herstelbetalingen? Ontwrichting?

De tijd zal het uitwijzen.

Bij deze maar meteen een oproep voor de intocht van 2019: We zoeken een stad met een burgemeester met ruggengraat! Een burgemeester die niet zwicht voor racistisch en fascistisch dramvolk. Die geen schrik heeft voor dreigende taal. Die demonstraties toestaat, maar uit de buurt van de kinderen. Die staat voor 'ons' Nederland waar het Sinterklaasfeest ál een inclusief feest is en altijd al is geweest. Die Sinterklaas inhaalt met al zijn Zwarte Pieten.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183561796
quote:
14s.gif Op donderdag 6 december 2018 07:39 schreef Copycat het volgende:
Dag Sinterklaasje, dag Piet.

Tot september, weer!
Reken daar maar niet op. De antipieten houden het onder de aandacht tot in den treurnis en de media gaat weer lekker meedoen.
Let maar op, dit soort dram en jank artikeltjes zoals de quote van lunatiek ga je veel meer zien.

quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 05:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Slaat weer nergens op, het gebruikelijke gejank.
"...minder rechten dan witte mensen..."
"...om de associatie met roetmop te voorkomen..."
Blijkt trouwens wel uit dat hij zelf als kind nooit het Sinterklaasfeest heeft gevierd.
En nee, die mensen als Jeffrey Airfryer zullen nooit een etnische Nederlander worden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 6 december 2018 @ 08:22:27 #237
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183561838
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 08:15 schreef Red_85 het volgende:

Reken daar maar niet op. De antipieten houden het onder de aandacht tot in den treurnis en de media gaat weer lekker meedoen.
Let maar op, dit soort dram en jank artikeltjes zoals de quote van lunatiek ga je veel meer zien.

Ja, ik zie dat Lunatiek er nog steeds maar druk mee is. Die zal waarschijnlijk niet kunnen wachten tot september.
Tot juni dan maar?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 6 december 2018 @ 08:23:07 #238
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183561842


[ Bericht 100% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 06-12-2018 08:40:20 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Redactie Sport donderdag 6 december 2018 @ 08:33:23 #239
274204 crew  Mexicanobakker
pi_183561894
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 06:45 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het maakt de kinderen niet uit welke kleur Zwarte Piet heeft:

[..]

... als het maar zwart is.
Anders gezegd: kinderen hebben geen moeite met een zwarte Zwarte Piet, dus waarom zou je dat veranderen?
Dit is toch geen onderzoek joh. Als ik mijn buurjongen van 5 vertel een auto te tekenen en in de straat staan alleen maar rode auto’s, dan tekent ie vanzelf een rode auto.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  donderdag 6 december 2018 @ 08:35:39 #240
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183561902
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 23:17 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het is ook helemaal niet gezond om kinderen onder het mom van een “feestje” met zulke raciale stereotyperingen te infecteren.
Welke raciale stereotyperingen zijn dat?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 6 december 2018 @ 08:43:03 #241
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183561945
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 08:33 schreef Mexicanobakker het volgende:

Dit is toch geen onderzoek joh. Als ik mijn buurjongen van 5 vertel een auto te tekenen en in de straat staan alleen maar rode auto’s, dan tekent ie vanzelf een rode auto.
Jij hebt zelf geen kinderen, neem ik aan? Want wat je zegt over je buurjongen klopt niet.
En zelfs as het wel zou kloppen, de stelling van Lunatiek dat kinderen geen problemen hebben met Zwarte Piet, is door het gegeven voorbeeld prima te onderbouwen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 6 december 2018 @ 08:56:56 #242
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183562039
quote:
14s.gif Op donderdag 6 december 2018 08:22 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ja, ik zie dat Lunatiek er nog steeds maar druk mee is. Die zal waarschijnlijk niet kunnen wachten tot september.
Tot juni dan maar?
Eerst nog ditdat, minstens 6 januari en 21 februari.
  donderdag 6 december 2018 @ 08:58:12 #243
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183562050
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 08:33 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Dit is toch geen onderzoek joh. Als ik mijn buurjongen van 5 vertel een auto te tekenen en in de straat staan alleen maar rode auto’s, dan tekent ie vanzelf een rode auto.
Ook als je uitdrukkelijk zegt dat de auto een andere kleur mag hebben?

Punt is dat de kinderen niks kwaads zien in dat zwart.
  donderdag 6 december 2018 @ 08:58:32 #244
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183562055
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 08:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Eerst nog ditdat, minstens 6 januari en 21 februari.
Veel plezier met je hobby. Je kunt er maar eentje hebben!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_183562071
Dag discussie, tot volgend jaar
  donderdag 6 december 2018 @ 09:01:45 #246
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183562074
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 09:00 schreef Bottendaal het volgende:
Dag discussie, tot volgend jaar
Maak ergens in juli je bleke borst maar weer nat.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 6 december 2018 @ 09:05:42 #247
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183562101
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 08:43 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Jij hebt zelf geen kinderen, neem ik aan? Want wat je zegt over je buurjongen klopt niet.
En zelfs as het wel zou kloppen, de stelling van Lunatiek dat kinderen geen problemen hebben met Zwarte Piet, is door het gegeven voorbeeld prima te onderbouwen.
Ho, wacht even. Het is niet míjn stelling. Ik lees al een aantal topicdelen het argument "de kinderen maakt het niet uit". Maar als ze een keuze hebben en hun uitdrukkelijk die keuze wordt gegeven, kiezen ze tóch voor zwart.

Ja, geen echt onderzoek maar een van de policor Turken in het debat deed het onderzoek alleen onder zijn eigen kinderen. Naam vergeten, Yelic of zo? Uitkomt: "kinderen maakt het niet uit, dus verander maar".

En dat "onderzoek" in Zaanstad, "huppeldepup veel procent van de kinderen maakt het niet uit." Verzwegen deel: "maar als ze moesten kiezen dan kiest de overweldigende meerderheid voor zwart".
  donderdag 6 december 2018 @ 09:06:39 #248
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183562109
quote:
14s.gif Op donderdag 6 december 2018 08:58 schreef Copycat het volgende:

[..]

Veel plezier met je hobby. Je kunt er maar eentje hebben!
Folklore en antropologie, erg boeiend.
  donderdag 6 december 2018 @ 09:07:34 #249
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183562113
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 09:06 schreef Lunatiek het volgende:

Folklore en antropologie, erg boeiend.
Wel een beetje jammer om ze zo narrow op een pietluttig dingetje te proberen toepassen. Maar dat is mijn mening.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 6 december 2018 @ 09:26:40 #250
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183562267
quote:
7s.gif Op donderdag 6 december 2018 09:07 schreef Copycat het volgende:

[..]

Wel een beetje jammer om ze zo narrow op een pietluttig dingetje te proberen toepassen. Maar dat is mijn mening.
*piet*luttig roepen en dan nog denken dat Piet een neger is verpietert de discussie.
  donderdag 6 december 2018 @ 09:27:13 #251
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183562275
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 09:26 schreef Lunatiek het volgende:

*piet*luttig roepen en dan nog denken dat Piet een neger is verpietert de discussie.
:?
Ja. Denk ik.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_183562855
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:45 schreef Ringo het volgende:

[..]

Er is meer dan voldoende draagvlak onder donkere Nederlanders om het uiterlijk van zwarte piet aan te passen. Met goede argumenten.
Ik snap eigenlijk niet waarom je die groep Nederlanders wegzet als “dat dramclubje en hun sympathisanten”.
Omdat in principe iedereen die volwassen is en zich druk maakt om een fictief figuur in een dwangbuis hoort. Maar hij af en toe gedwangvoerd wordt. Zowel de voor als tegenstanders.
pi_183562900
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:52 schreef Ringo het volgende:

[..]

Als je als hindoe niet wilt aannemen dat sommige joden nogal problemen hebben met het gebruik van die swastika en daarover lachend je schouders ophaalt, ben je misschien geen antisemiet maar wel een klootzak.
Of als Jood lichtgeraakt. Het is maar hoe je het ziet.
pi_183562914
quote:
14s.gif Op donderdag 6 december 2018 08:22 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ja, ik zie dat Lunatiek er nog steeds maar druk mee is. Die zal waarschijnlijk niet kunnen wachten tot september.
Tot juni dan maar?
Je gaat eerder wat horen van de zeurpieten dan van de propieten.
De zeurpieten pakken namelijk alles aan om lekker ze zeuren en hebben toch tijd zat als beroepsgekwetsten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 6 december 2018 @ 10:17:37 #255
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183562930
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 10:16 schreef Red_85 het volgende:

Je gaat eerder wat horen van de zeurpieten dan van de propieten.
De zeurpieten pakken namelijk alles aan om lekker ze zeuren en hebben toch tijd zat als beroepsgekwetsten.
Ik zie dat toch wat anders. Maar dat mag!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 6 december 2018 @ 10:18:43 #256
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183562945
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 09:05 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ho, wacht even. Het is niet míjn stelling.
Weet niet of hij origineel van jou is, of dat je hem gewoon herhaalt, maar het gaat me om deze stelling:
quote:
Anders gezegd: kinderen hebben geen moeite met een zwarte Zwarte Piet, dus waarom zou je dat veranderen?
En daar ben ik het mee eens.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_183562954
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 09:26 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

*piet*luttig roepen en dan nog denken dat Piet een neger is verpietert de discussie.
Piet is volgens mij een oerhollandse naam hoe kan dat dan een .... zijn?
  donderdag 6 december 2018 @ 10:23:36 #258
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183562997
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 15:45 schreef Ringo het volgende:

Er is meer dan voldoende draagvlak onder donkere Nederlanders om het uiterlijk van zwarte piet aan te passen. Met goede argumenten.
De argumenten slaan echt nergens op.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_183563034
Nergens vind ik iets vergezocht, echter wanneer zijn deze tevreden, wat is het volgende?

Hun land naar Nederland halen met alle voor en nadelen?
  donderdag 6 december 2018 @ 10:27:13 #260
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183563045
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:52 schreef Ringo het volgende:

Als je als hindoe niet wilt aannemen dat sommige joden nogal problemen hebben met het gebruik van die swastika en daarover lachend je schouders ophaalt, ben je misschien geen antisemiet maar wel een klootzak.
Je vergelijkt de symboliek van de swastika met Zwarte Piet?????
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 6 december 2018 @ 10:29:32 #261
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183563066
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:52 schreef Ringo het volgende:

[..]

Als je als hindoe niet wilt aannemen dat sommige joden nogal problemen hebben met het gebruik van die swastika en daarover lachend je schouders ophaalt, ben je misschien geen antisemiet maar wel een klootzak.
Hoezo eigenlijk? Als een symbool belangrijk is voor jouw culturele beleving waarom zou jij dan per se jouw cultuur veranderen om de gemoederen van een al dan niet kleine groep mensen te bedaren. Waarom hebben anderen altijd voorrang?

Waarom maakt het jou een klootzak als je uiteindelijk gewoon kiest om verder te gaan met je leven ipv jezelf en je gebruiken op te offeren voor mensen die er een beroep van maken om zich beledigd te voelen?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183563105
quote:
Schoolmeesters moesten erop letten dat ze de sinterklaasviering niet de norm laten zijn. Want dan zouden allochtonenkinderen het gevoel kunnen krijgen dat er bij hen iets mis is.
Dit is een quote van mogelijk de grootste mafklapster onder de ...... (niet goed geïntegreerden in de maatschappij). Ze heeft op social media uit eigen inititief al een soort balkje voor haar ogen in haar profielfoto, in de vorm van een getekende zonnebril.

[ Bericht 1% gewijzigd door spectrumanalyser op 06-12-2018 11:02:47 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Redactie Sport donderdag 6 december 2018 @ 10:37:14 #263
274204 crew  Mexicanobakker
pi_183563158
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 08:58 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ook als je uitdrukkelijk zegt dat de auto een andere kleur mag hebben?

Punt is dat de kinderen niks kwaads zien in dat zwart.
Nee klopt, maar dat is dan ook niet jet punt van de discussie. Voor kinderen zal het over 10 jaar geen reet uitmaken als hij pimpelpaars met witte stippen is, en als dat het generieke beeld is tekent iedereen hem paars (overwegend zonder die stippen uit luiheid)
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_183563175
quote:
7s.gif Op donderdag 6 december 2018 10:29 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Hoezo eigenlijk? Als een symbool belangrijk is voor jouw culturele beleving waarom zou jij dan per se jouw cultuur veranderen om de gemoederen van een al dan niet kleine groep mensen te bedaren. Waarom hebben anderen altijd voorrang?

Waarom maakt het jou een klootzak als je uiteindelijk gewoon kiest om verder te gaan met je leven ipv jezelf en je gebruiken op te offeren voor mensen die er een beroep van maken om zich beledigd te voelen?
Nou ja, in het genoemde voorbeeld kun je natuurlijk ook gewoon even je verstand gebruiken als Hindoe. De swastika staat sinds WOII symbool voor de moord op miljoenen joden. Voor talloze mensen is het de uitbeelding van een van de meest donkere episodes uit de menselijke geschiedenis.

Waarom zou je daar geen rekening mee willen houden?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_183563279
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 10:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nou ja, in het genoemde voorbeeld kun je natuurlijk ook gewoon even je verstand gebruiken als Hindoe. De swastika staat sinds WOII symbool voor de moord op miljoenen joden. Voor talloze mensen is het de uitbeelding van een van de meest donkere episodes uit de menselijke geschiedenis.

Waarom zou je daar geen rekening mee willen houden?
Of gewoon even je verstand gebruiken als Jood, omdat je ook weet dat het voor Hindoes een heilig symbool is? Waarom zou je als Jood daar geen rekening mee willen houden?

Waarom zouden Joden meer recht hebben op verstand van de Hindoes ipv dat de Hindoes mogen rekenen op verstand van de Joden?

Puur in het algemeen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183563329
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 10:46 schreef Montagui het volgende:

[..]

Of gewoon even je verstand gebruiken als Jood, omdat je ook weet dat het voor Hindoes een heilig symbool is? Waarom zou je als Jood daar geen rekening mee willen houden?

Waarom zouden Joden meer recht hebben op verstand van de Hindoes ipv dat de Hindoes mogen rekenen op verstand van de Joden?

Puur in het algemeen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_183563395
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 10:48 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:')

Het is de combinatie.

Die slaat in deze natuurlijk helemaal nergens op en heeft niets met het Hindoe geloof te maken.

En al helemaal geen antwoord op mijn vraag.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183563941
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 10:37 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Nee klopt, maar dat is dan ook niet jet punt van de discussie. Voor kinderen zal het over 10 jaar geen reet uitmaken als hij pimpelpaars met witte stippen is, en als dat het generieke beeld is tekent iedereen hem paars (overwegend zonder die stippen uit luiheid)
Grote vraag is en blijft hoe je die overgang naar die pimpelpaars piet gaat maken, over de rug van de kinderen die nu geloven.

Kom jij maar eens met een goed verhaal aan hoe de pieten ineens pimpelpaars worden. Duidelijk dat jij geen ervaring hebt met kinderen...

Enge ziekte uit Spanje?

Wat je creëert is een generatie die straks of geen Sinterklaasfeest meer hebben want de basis is kapot.

Roetveegpieten zijn dus echt de max om het glad en geloofwaardig te laten verlopen.
pi_183563998
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 10:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nou ja, in het genoemde voorbeeld kun je natuurlijk ook gewoon even je verstand gebruiken als Hindoe. De swastika staat sinds WOII symbool voor de moord op miljoenen joden. Voor talloze mensen is het de uitbeelding van een van de meest donkere episodes uit de menselijke geschiedenis.

Waarom zou je daar geen rekening mee willen houden?
Dus als ik de Marokkaanse vlag aanstootgevend vind, en ik 15 medestanders vind omdat ik slechte ervaringen heb met Marokkanen...

Dan kan ik die laten verbieden?
pi_183564103
:s)

Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183564315
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 11:24 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Dus als ik de Marokkaanse vlag aanstootgevend vind, en ik 15 medestanders vind omdat ik slechte ervaringen heb met Marokkanen...

Dan kan ik die laten verbieden?
Wie heeft het over een verbod?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_183564627
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 11:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wie heeft het over een verbod?
De Grauwe Eeuw, NIDA, GL en PvdA Rotterdam, KOZP en diverse prominente anti-piet personen onder andere.
Soms letterlijk en soms woorden van die strekking 'doorgaan tot niemand zich meer als een zwarte piet durft of mag verkleden' enz enz
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183564658
Ben dit aan het luisteren atm. Ben benieuwd naar jullie meningen.
pi_183564679
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 11:58 schreef wuuht het volgende:
Ben dit aan het luisteren atm. Ben benieuwd naar jullie meningen.
Naomie Pieter is hier al verschillende keren benoemd. Ik weet nu al dat dat geen genuanceerd verhaal gaat zijn.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183564824
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183565095
De nieuwe ZP

Rapper Boef deelt honderden cadeaus uit aan kinderen in asielzoekerscentrum

pi_183565127
beetje jammer dat hij niet als ZP of de sint gekleed ging :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  donderdag 6 december 2018 @ 12:33:50 #278
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_183565139
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 11:58 schreef wuuht het volgende:
Ben dit aan het luisteren atm. Ben benieuwd naar jullie meningen.
Alleen die ontevreden kutkop al. Nee dank je.

Het is 6 december, wat mij betreft zijn we voorlopig weer klaar.
pi_183565141
Dit jaar waren 98,2% van alle intochten met zwarte pieten. Bij sinterklaas centrales is er bijna geen vraag naar roetveeg pieten. De beste oplossing is stoppen met de landelijke intocht en het sinterklaas journaal. En dan kan iedereen het vieren hoe ze dit zelf willen.
pi_183565196
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 11:58 schreef wuuht het volgende:
Ben dit aan het luisteren atm. Ben benieuwd naar jullie meningen.
2,5 uur? nee dankje :D
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183565211
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 12:33 schreef vrouwtje-theelepel het volgende:
Dit jaar waren 98,2% van alle intochten met zwarte pieten. Bij sinterklaas centrales is er bijna geen vraag naar roetveeg pieten. De beste oplossing is stoppen met de landelijke intocht en het sinterklaas journaal. En dan kan iedereen het vieren hoe ze dit zelf willen.
Nee. Niet stoppen met de landelijke intocht!!! Die zijn de enige die een beetje meebewegen en hij moet wel officieel aankomen... Kindjes voor de tv met een bakje pepernoten kijken hoe hij aankomt en de spanning of het wel goed gaat dit jaar.
Dat is echt te mooi om te stoppen.
pi_183565312
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 11:58 schreef wuuht het volgende:
Ben dit aan het luisteren atm. Ben benieuwd naar jullie meningen.
ben nu toch wel aan het luisteren :P

waarin zijn beschrijft dat toen ze een keer gevraagd werd om zwarte piet te spelen en dat ze dat dan ook deed maar dat ze er een vreemd gevoel bij had, maar dat ze niet kon benoemen waarom dat was en dat haar bewustwording pas begon in 2011 met de actie van gario.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183565594
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 07:50 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik constateer niet anders. Constant de nadruk op wit/zwart, het schofferen van hun 'whitey helpers', het afgeven op de 'witte' racisten en kolonialisten. Hún mening, hún perceptie, hún gevoel is het enige juiste, andere meningen, percepties en gevoelens worden niet geaccepteerd. Erger nog, die doen er niet toe. Nul punt nul dialoog, alleen maar zenden en framen (met behulp van hun online trollen-sympathisanten). Racistisch en fascistisch tot op het bot. Je zou hen maar steunen....

Jammer ook dat de media in het algemeen geen ruggengraat heeft en alleen hen een podium biedt, via interviews, talkshows en 'gekleurde' berichtgeving. Onderzoeksjournalistiek bestaat niet meer of wordt afgedaan als niet relevant. Media welke een ander beeld schetsen, een ander geluid proberen in te brengen worden door het online trollenleger afgeschilderd als racisten, extremisten en terroristen. Take over van Twitter en internationale eenzijdige berichtgeving waarmee een compleet volk, een complete cultuur wordt weggezet als intolerant en racistisch etc etc,.

Daarbij ben ik er wel van overtuigd dat de core anti-Piet activisten ook écht menen dat Zwarte Piet racisme is, een overblijfsel van het Nederlandse kolonialisme en slavernij. Hierbij vooral en voornamelijk gevoed door een Amerikaanse blik. Hen neem ik alleen kwalijk dat ze niet willen luisteren. Maar met oogkleppen op en vingers in de oren is het moeilijk luisteren. Wat dat betreft zijn hun sympathisanten een stuk kwalijker, en pathetisch tegelijk. Zij laten zich voor hun karretje spannen denkende dat ze aan de 'juiste kant van het morele gelijk staan' en hebben geen idee hoe dicht ook zij schuren aan het fascisme. Ze hebben het domweg niet door, hoe intelligent ze zichzelf ook vinden.

Uiteindelijk zijn de anti-Piet activisten niets meer of minder dan goedgelovige en goedbedoelende pionnen. Voor wat? Herstelbetalingen? Ontwrichting?

De tijd zal het uitwijzen.

Bij deze maar meteen een oproep voor de intocht van 2019: We zoeken een stad met een burgemeester met ruggengraat! Een burgemeester die niet zwicht voor racistisch en fascistisch dramvolk. Die geen schrik heeft voor dreigende taal. Die demonstraties toestaat, maar uit de buurt van de kinderen. Die staat voor 'ons' Nederland waar het Sinterklaasfeest ál een inclusief feest is en altijd al is geweest. Die Sinterklaas inhaalt met al zijn Zwarte Pieten.

Dit is wel een treffend filmpje als je 'm goed analyseert (verder gewoon grappig natuurlijk)


Blank en aziaat, minuten lang grappen en grollen zonder verwijzing naar ras.
2 donkere amerikanen stappen er bij in en meteen grappen als 'white boy'. Ze zijn er zelf extreem mee bezig altijd.
beter een knipoog dan een blauw oog
  donderdag 6 december 2018 @ 14:24:19 #284
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183566730
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 12:33 schreef vrouwtje-theelepel het volgende:
Dit jaar waren 98,2% van alle intochten met zwarte pieten. Bij sinterklaas centrales is er bijna geen vraag naar roetveeg pieten. De beste oplossing is stoppen met de landelijke intocht en het sinterklaas journaal. En dan kan iedereen het vieren hoe ze dit zelf willen.
Eens.
  donderdag 6 december 2018 @ 14:33:07 #285
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183566878
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 12:38 schreef miaeak het volgende:

[..]

Nee. Niet stoppen met de landelijke intocht!!! Die zijn de enige die een beetje meebewegen en hij moet wel officieel aankomen... Kindjes voor de tv met een bakje pepernoten kijken hoe hij aankomt en de spanning of het wel goed gaat dit jaar.
Dat is echt te mooi om te stoppen.
Ze kunnen live kijken bij de plaatselijke intocht of een uitzending bij de locale/regionale tv-zender.
pi_183567005
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 06:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee. Daarom is het ook geen kinderfeest.
Even vastleggen voor de discussie volgend jaar.
Wel een interessante invalshoek: Sinterklaas is geen kinderfeest.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  donderdag 6 december 2018 @ 14:42:49 #287
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183567014
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 10:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nou ja, in het genoemde voorbeeld kun je natuurlijk ook gewoon even je verstand gebruiken als Hindoe. De swastika staat sinds WOII symbool voor de moord op miljoenen joden. Voor talloze mensen is het de uitbeelding van een van de meest donkere episodes uit de menselijke geschiedenis.

Waarom zou je daar geen rekening mee willen houden?
Omdat er geen Jood wakker ligt van een hindoe-symbool? Waarom zou jij het dan wel doen?
  donderdag 6 december 2018 @ 14:43:28 #288
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183567017
quote:
2s.gif Op donderdag 6 december 2018 14:41 schreef OllieA het volgende:

[..]

Even vastleggen voor de discussie volgend jaar.
Wel een interessante invalshoek: Sinterklaas is geen kinderfeest.
Daar hebben we het eerder over gehad hoor.
pi_183567034
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 12:33 schreef vrouwtje-theelepel het volgende:
Dit jaar waren 98,2% van alle intochten met zwarte pieten. Bij sinterklaas centrales is er bijna geen vraag naar roetveeg pieten. De beste oplossing is stoppen met de landelijke intocht en het sinterklaas journaal. En dan kan iedereen het vieren hoe ze dit zelf willen.
Eigenlijk zouden er regionale omroepen of andere media-partijen moeten opstaan die genoeg lef hebben om een traditionele intocht te organiseren en op tv of internet uit te zenden. In het overgrote deel van Nederland bestaat hier behoefte aan.

Het is totaal bizar om te zien dat een paar grote media-organisaties en grote bedrijven hun oren naar een stel links-extremisten laten hangen en hun opvatting over het Sinterklaasfeest aan heel Nederland dicteren.

Gisterenavond in de Sint-show van NPO1: "Sinterklaas, wie kent hem niet? Sinterklaas, Sinterklaas en natuurlijk onze Piet".... - serieus, hoe diep kun je zinken?
pi_183567057
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 14:44 schreef Elfletterig het volgende:

Gisterenavond in de Sint-show van NPO1: "Sinterklaas, wie kent hem niet? Sinterklaas, Sinterklaas en natuurlijk onze Piet"?
_O_ _O_ _O_
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183567095
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 11:58 schreef wuuht het volgende:
Ben dit aan het luisteren atm. Ben benieuwd naar jullie meningen.
Rijp voor de inrichting.

Ondertussen, op Aruba:
amvanoorschot twitterde op woensdag 05-12-2018 om 17:26:14 Bijzonder dat op Aruba, op de school van mijn dochter, de Zwarte Pieten-discussie geen rol lijkt te spelen. https://t.co/KuhAXYVYTp reageer retweet
pi_183567144
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 14:48 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Rijp voor de inrichting.

Ondertussen, op Aruba:
amvanoorschot twitterde op woensdag 05-12-2018 om 17:26:14 Bijzonder dat op Aruba, op de school van mijn dochter, de Zwarte Pieten-discussie geen rol lijkt te spelen. https://t.co/KuhAXYVYTp reageer retweet
[ afbeelding ]
Met de afwijkend gekleurde en extreem aangezette wenkbrauwen lijken dit meer een soort negatieve Oempaloempa's.
pi_183567146
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 12:30 schreef riazop het volgende:
De nieuwe ZP

Rapper Boef deelt honderden cadeaus uit aan kinderen in asielzoekerscentrum

Hoeveel schuift dit nou eigenlijk? Zo'n (bij)baan als spammer en social influencer, verdient dat een beetje? Krijg je per website betaald of per geplaatst bericht?
pi_183567960
quote:
10s.gif Op donderdag 6 december 2018 14:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Met de afwijkend gekleurde en extreem aangezette wenkbrauwen lijken dit meer een soort negatieve Oempaloempa's.
_O-
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183568745
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 12:33 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Alleen die ontevreden kutkop al. Nee dank je.

Het is 6 december, wat mij betreft zijn we voorlopig weer klaar.
Lijkt me niet zo moeilijk om hier inhoudelijk commentaar op te verzinnen toch?
pi_183570054
Sylvain Ephimenco maakt gehakt van het gezever van Jerry Afriyie. https://www.trouw.nl/opin(...)-gebruiken~a6559667/
pi_183570128
Jaja, mensen het is 6 december. Het gezeik is weer voorbij _O_ _O_

Bij de intochten was 98.2 procent zwart. HAHAHAHAHAHA 10 JAAR 'discussie'.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183570609
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 14:51 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Hoeveel schuift dit nou eigenlijk? Zo'n (bij)baan als spammer en social influencer, verdient dat een beetje? Krijg je per website betaald of per geplaatst bericht?
'Rapper' Boef is in de eerste plaats een artiest. Zoveel mogelijk aandacht zorgt ervoor dat hij populairder word en meer kan vragen voor een optreden. Dat het vaak negatieve aandacht betreft maakt in de rapwereld niet zoveel uit. Vaak is negatieve aandacht in combinatie met een negatief imago (Boef) juist beter dan braaf overkomen. Het maskeert bovendien de matige rapkwaliteiten van hem.

Zo'n filmpje is puur bedoeld om aandacht te genereren. De locatie van een AZC is ook bewust gekozen omdat daar zijn doelgroep vandaan komt. De cadeaus zijn dan ook niets anders dan een investering voor de toekomst. Zie het als een slager die geld investeert in een nieuw apparaat voor zijn zaak.

Aangezien Boef meerdere keren noemt dat de cadeaus van Intertoys komen zou het best wel eens kunnen dat hij niet of minder heeft moeten betalen voor die dingen.

Of zo'n social influencer ook een hoop geld oplevert weet ik niet precies. Ook zonder een cent inkomsten is het een handige tool voor Boef om zijn populariteit te vergroten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183570625
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 17:45 schreef BoneThugss het volgende:
Jaja, mensen het is 6 december. Het gezeik is weer voorbij _O_ _O_

Bij de intochten was 98.2 procent zwart. HAHAHAHAHAHA 10 JAAR 'discussie'.
^O^

In before the usual suspects die roepen dat zwarte piet een fenomeen is dat in rap tempo aan populariteit verliest en binnen 3, 5 of 10 jaar verdwenen zal zijn :')
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183570651
'Rapper' Boef :')

Het gaat hier gvd om een fantasie- figuur.

Wat deze 'rapper', ik weet wel beter in deze 'discussie'.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')