abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183485390
Ik heb een kabel vanaf m'n meterkast naar de schuur lopen. dit is een apparte groep. Hierop zit de vriezer in de schuur, de tuinverlichting en een stopcontact in de tuin.

Door wat vocht in het stopcontact buiten is de groep er wel eens uitgeknald. dit is niet zo'n ramp als het gebeurd terwijl ik thuis ben, maar als dat niet het geval is zit m'n vriezer zonder stroom.

Kan ik nog een extra groepschakelaar in m'n schuur plaatsen, waarachter m'n tuinverlichting en buitenstopcontact zit ? Dan loop ik geen risico dat m'n vriezer zonder stroom komt te zitten.
pi_183485486
Knalt echt de groep eruit of de aardlek? Meestal knalt de aardlek bij vocht.
.
pi_183485581
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:15 schreef Fer het volgende:
Knalt echt de groep eruit of de aardlek? Meestal knalt de aardlek bij vocht.
Mijn installatie bestaat uit enkel aarlekschakelaars en dus geen groepen. maar wil het verhaal niet lastiger maken dan het is. Is het dan alsnog mogelijk om een groep of een aardlek in de schuur bij te plaatsen ?
pi_183485655
Volgens mij kun je de aardlekautomaat dan vervangen met een gewone groep en in de schuur opsplitsen in 2 aparte aardlekschakelaars.

Het is wel degelijk relevant, omdat het de aardlekfunctie betreft, die de groep uitschakelt.
.
pi_183485957
Ok, dat klinkt als een goede optie. Bedankt voor het meedenken. Ik zal even kijken wat ik hier voor nodig heb en denk dat het moet kunnen werken zoals jij aangeeft. Bedankt!
pi_183486092
Afhankelijk van de aardverspreidingsweerstand is dit geen optie. Mogelijk moet de kabel naar de schuur in de woning met een aardlekschakelaar beveiligd worden.

Je zou dan binnen een 300mA selectieve aardlekschakelaar moeten toepassen en in de schuur twee 30mA aardlekschakelaars.

Uiteraard moet je ook beveiligingen tegen overbelasting en kortsluiting hebben. Als je schrijft dat je geen groepen hebt maar alleen aardlekschakelaars, dan bedoel je neem ik aan aardlekautomaten?
pi_183487178
Waarom niet in de schuur een schakelaar voor dat stopcontact er tussen plaatsen? Of de doos uit de tuin halen en op een drogere plaats aan of in de schuur plaatsen?
pi_183489006
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:24 schreef Fer het volgende:
Volgens mij kun je de aardlekautomaat dan vervangen met een gewone groep en in de schuur opsplitsen in 2 aparte aardlekschakelaars.

Het is wel degelijk relevant, omdat het de aardlekfunctie betreft, die de groep uitschakelt.
Vreemde combinatie; de kabel loopt dan zonder ALS door de tuin naar de 2 ALS-en in de schuur?

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:38 schreef Jeroen68 het volgende:
Ok, dat klinkt als een goede optie. Bedankt voor het meedenken. Ik zal even kijken wat ik hier voor nodig heb en denk dat het moet kunnen werken zoals jij aangeeft. Bedankt!
Als je in de meterkast 16A afzekert, kan je een (of meerdere) subgroep(en) in de schuur maken die 2 stappen lager is, i.e. 6A groepen, misschien is dat genoeg voor de tuinverlichting.

Overigens doe ik tuinverlichting altijd achter een trafo, 24 V of zo, nooit problemen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183489018
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:11 schreef Jeroen68 het volgende:
Kan ik nog een extra groepschakelaar in m'n schuur plaatsen, waarachter m'n tuinverlichting en buitenstopcontact zit ? Dan loop ik geen risico dat m'n vriezer zonder stroom komt te zitten.
Een schakelaar voor de boel buiten, kan ook, maar het risico bestaat dat je 'm vergeet…..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183489151
2 6A automaten in de schuur lijkt mij geen oplossing voor het probleem, als momenteel door vocht de aardlekautomaat eruit springt.

Misschien is de oplossing van Xander wel het beste.

300ma aardlekautomaat in de meterkast en dan in de schuur 2 aardlekschakelaars van 30ma. Dan is de kabel ook beveiligd en combinatie selectief.
.
pi_183489193
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 09:19 schreef Fer het volgende:
2 6A automaten in de schuur lijkt mij geen oplossing voor het probleem, als momenteel door vocht de aardlekautomaat eruit springt.
Dat klopt. Eigenlijk moet het probleem (de aardlek) worden opgespoord en gerepareerd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183489881
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 09:19 schreef Fer het volgende:
Misschien is de oplossing van Xander wel het beste.

300ma aardlekautomaat in de meterkast en dan in de schuur 2 aardlekschakelaars van 30ma. Dan is de kabel ook beveiligd en combinatie selectief.
En dan niet zomaar een 300mA aardlekschakelaar, maar daadwerkelijk een "selectieve" aardlekschakelaar, te herkennen aan een vierkantje met een S. Deze reageren niet alleen op een hogere stroom, maar ook nog eens trager. Als je een normale 300mA en 30mA aardlekschakelaar in serie zet is het nog niet selectief, bij een lekstroom >300mA zullen ze er allebei uit springen.

In dit verhaal mist natuurlijk nog de beveiliging tegen overbelasting / kortsluiting. In principe kun je de kabel in de woning beveiligen met B16 / 300mA "S" en dan in de schuur enkel twee 30mA aardlekschakelaars plaatsen. Nog mooier is natuurlijk om dan in de schuur 2x B6 / 30mA te plaatsen als dat genoeg is voor de beoogde verbruikers. Dan hebben behalve aardfouten ook overbelasting en kortsluiting in de tuin geen invloed meer op de vriezer.
pi_183492540
Een degelijk stop contact die juist is geplaatst kan wel wat water hebben.

Ik zou van je installatie afblijven en een degelijk stop contact aanschaffen (niet die van de gamma op de grond) deze vervangen en als je het goed wil doen maak je een houten dakje boven het stopcontact.

Kost je 30 euro en een half uur werk. Ipv allerlei dure en arbeidsintensieve omwegen om een ondeugdelijk product te kunnen houden.
  Moderator zondag 2 december 2018 @ 13:29:27 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_183492899
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 13:12 schreef Nico987 het volgende:
Een degelijk stop contact die juist is geplaatst kan wel wat water hebben.

Ik zou van je installatie afblijven en een degelijk stop contact aanschaffen (niet die van de gamma op de grond) deze vervangen en als je het goed wil doen maak je een houten dakje boven het stopcontact.

Kost je 30 euro en een half uur werk. Ipv allerlei dure en arbeidsintensieve omwegen om een ondeugdelijk product te kunnen houden.
Je ziet in de praktijk toch heel veel mensen die installatiematerialen daar toepassen waar het nou net niet voor bedoeld is. Of wartels rondom kabeldozen niet hard genoeg aandraaien, kabeldozen die weggestopt worden niet goed afgieten met hars.

Of kabels zo leggen dat er vocht langs de kabel in het stopcontact of schakelaar kan lopen.
Het mooiste is nog altijd de kabel van de onderkant uit de wandcontactdoos in. Zoals op dit voorbeeld.



Maar dan met een degelijk merk en materiaal IP44 / IP65 buitenstopcontact. ;)
pi_183492962
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 13:12 schreef Nico987 het volgende:
Een degelijk stop contact die juist is geplaatst kan wel wat water hebben.

Ik zou van je installatie afblijven en een degelijk stop contact aanschaffen (niet die van de gamma op de grond) deze vervangen en als je het goed wil doen maak je een houten dakje boven het stopcontact.
En dan de tuinverlichting nog.

En ook al mankeert er (nog) helemaal niets aan de tuininstallatie, ik kan de wens wel begrijpen om een situatie te realiseren waarin problemen in de tuin niet zorgen voor problemen met de vriezer.
  Moderator zondag 2 december 2018 @ 17:17:20 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_183508442
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 13:12 schreef Nico987 het volgende:
Een degelijk stop contact die juist is geplaatst kan wel wat water hebben.

Ik zou van je installatie afblijven en een degelijk stop contact aanschaffen (niet die van de gamma op de grond) deze vervangen en als je het goed wil doen maak je een houten dakje boven het stopcontact.

Kost je 30 euro en een half uur werk. Ipv allerlei dure en arbeidsintensieve omwegen om een ondeugdelijk product te kunnen houden.
Hier sluit ik me volledig bij aan. Je kan beter het werkelijke probleem aanpakken dan aan symptoombestrijding doen.

Wil je toch de vriezer en buitenverlichting op aparte groepen, is dan niet gewoon een aparte kabel vanuit de meterkast naar het stopcontact van de vriezer een optie? Kan op een eigen groep, maar ook bijgeplaatst op een groep van het woonhuis.
pi_183509909
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 13:32 schreef XanderH het volgende:

[..]

En dan de tuinverlichting nog.

En ook al mankeert er (nog) helemaal niets aan de tuininstallatie, ik kan de wens wel begrijpen om een situatie te realiseren waarin problemen in de tuin niet zorgen voor problemen met de vriezer.
Ik heb ook mijn vriezer op de groep in de schuur, die ook de tuin in gaat. Ik heb alle stopcontacten onder een afdakje hangen etc nog nooit een probleem mee gehad.

Als het puur om de vriezer gaat zal ik een andere groep zoeken waar de vriezer bij kan.
pi_183602299
quote:
99s.gif Op zondag 2 december 2018 01:08 schreef qajariaq het volgende:
Waarom niet in de schuur een schakelaar voor dat stopcontact er tussen plaatsen? Of de doos uit de tuin halen en op een drogere plaats aan of in de schuur plaatsen?
Of een betere kwaliteit stopcontact monteren.Eentje waar de schroefgaten NIET in het midden zitten.Die worden vaak lek,ook al heb je de dopjes er op geplaatst.Goede stopcontacten zijn b.v. van Berker.Maar dus diegene kopen die op de buitenste hoeken de schroefgaten hebben.
Nou zit ik mezelf tegen te spreken wat dat betreft,maar Berker heeft stopcontacten met gaten in het midden,maar de schroeven moeten door een rubberachtig materiaal heen dat volledig om de schroef sluit. En verder zorg ik er altijd voor dat de kabel aan de onderkant zit,dat is het meest veilige.Verder natuurlijk wel op een rechte wand monteren,kan er geen water achter langs naar binnen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Galantfan op 08-12-2018 11:11:52 ]
pi_183602429
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:20 schreef Jeroen68 het volgende:

[..]

Mijn installatie bestaat uit enkel aarlekschakelaars en dus geen groepen. maar wil het verhaal niet lastiger maken dan het is. Is het dan alsnog mogelijk om een groep of een aardlek in de schuur bij te plaatsen ?
Weet je wel dat dan eigenlijk de maximale stroombeveiliging 40 ampère is??En dan nog langzaam ook!!!!!Er zit alleen maar een bimetaaltje voor stroombeveiliging in en dat kost tijd om te verwarmen voor dat die af slaat.Je MOET groepsschakelaars hebben!!Van 16 ampère!
pi_183603248
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 11:07 schreef Galantfan het volgende:
Weet je wel dat dan eigenlijk de maximale stroombeveiliging 40 ampère is??En dan nog langzaam ook!!!!!Er zit alleen maar een bimetaaltje voor stroombeveiliging in en dat kost tijd om te verwarmen voor dat die af slaat.Je MOET groepsschakelaars hebben!!Van 16 ampère!
Waarschijnlijk heeft de TS automaten, d.w.z. ALS & overstroombeveiliging in één. Alleen haalt ie wat termen door elkaar waardoor dit misverstand ontstaat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183604499
Is mogelijk,maar ik heb ook wel eens zo'n groepenkast gezien bij een klant,echt alleen maar ALS!
pi_183618377
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 13:29 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je ziet in de praktijk toch heel veel mensen die installatiematerialen daar toepassen waar het nou net niet voor bedoeld is. Of wartels rondom kabeldozen niet hard genoeg aandraaien, kabeldozen die weggestopt worden niet goed afgieten met hars.

Of kabels zo leggen dat er vocht langs de kabel in het stopcontact of schakelaar kan lopen.
Het mooiste is nog altijd de kabel van de onderkant uit de wandcontactdoos in. Zoals op dit voorbeeld.

[ afbeelding ]

Maar dan met een degelijk merk en materiaal IP44 / IP65 buitenstopcontact. ;)
Yep echter daar mis ik een lus voordat de kabel de hut binnen gaat, is daar het volgende probleem met water overlast.
pi_183624866
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 13:31 schreef Galantfan het volgende:
Is mogelijk,maar ik heb ook wel eens zo'n groepenkast gezien bij een klant,echt alleen maar ALS!
Ik heb inderdaad alleen maar ALS en zeker géén automaten.
pi_183624890
Van hoeveel amp?
pi_183625023
16A
pi_183625039
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 15:36 schreef Jeroen68 het volgende:
16A
Niets mis mee dan!

De juiste vragen stellen heren, zo hoort het ook in de politiek, als die verzuimen de juiste vraag te stellen gaat het geheid mis.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 09-12-2018 15:38:26 ]
pi_183625051
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 15:37 schreef john2406 het volgende:

[..]

Niets mis mee dan!
Nee, met die 16A ALS is zeker niets mis.
pi_183625917
He?Een ALS van 16 ampere??????Nog nooit gezien..En ik heb in mijn carriere veel gezien.
Als je een groepenkast koopt is de standaard dat er per 4 groepen een ALS zit van 30 Milliampere aardlek en 40 amp beveiliging en dus langzaam.Nog langzamer dan een C waarde groepsschakelaar.

Denk toch dat hij dan combi's heeft.
pi_183626159
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 15:23 schreef Jeroen68 het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad alleen maar ALS en zeker géén automaten.
Je brengt een aantal mensen in de war door de verkeerde termen te gebruiken.

- Een aardlekschakelaar beveiligt enkel tegen lekstromen / verschilstromen. Hij meet de stroom door de fase geleider(s) en de nulgeleider, wanneer daar meer dan (bijvoorbeeld) 30mA verschil in zit zal hij uitschakelen. Een aardlekschakelaar biedt geen enkele beveiliging bij kortsluiting of overbelasting. Er staat wel een stroom op vermeld (bijvoorbeeld "25A" of vaak "40A"), dit is de maximale stroom die door het component mag lopen / die door het component afgeschakeld kan worden zonder dat de aardlekschakelaar kapot gaat. Die aanduiding van de maximale stroom betekent niet dat er een beveiliging in zit om de stroom te beperken.
- Een installatieautomaat beveiligt tegen overbelasting of kortsluiting. Deze schakelt af wanneer er (langdurig) meer dan de nominaalstroom doorheen loopt en hij schakelt heel snel af wanneer er plotseling een hele hoge stroom doorheen loopt (kortsluiting). Hoe snel de installatieautomaat reageert hangt af van de karakteristiek (bijvoorbeeld "B" of "C").
- Een aardlekautomaat is een combinatie van de twee bovenstaande componenten

Jij hebt als het goed is de laatste variant, een aardlekautomaat. Dit combineert een aardlekschakelaar en een installatieautomaat. Je hebt dus zeker wél automaten zitten. Althans, dat hoop ik!

Dit is een aardlekautomaat (zoiets als wat jij hopelijk hebt zitten):

Je vindt op dit component diverse coderingen die je ook op een aardlekschakelaar terug zult vinden, zoals de uitschakelstroom (IΔN) van "0,03A", het type (type "A"), maar ook diverse coderingen die je op een installatieautomaat terug zult vinden zoals de karakteristiek ("B"), nominaalstroom ("16") en de maximale kortsluitstroom ("6000"). Het principeschema is op dit plaatje niet bepaald duidelijk maar als je goed kijkt dan zie je vlak boven de meetspoel (de rechthoekige balk met 2 zwarte blokjes aan de uiteinden) in de linker geleider nog twee kronkeltjes getekend die de thermische en magnetische beveiliging tegen overbelasting en kortsluitstroom moeten voorstellen:


Dit is een aardlekschakelaar ("ALS"):

Op dit component vind je dus de uitschakelstroom (IΔN) van in dit geval "0,01A", het type (type "A"), de maximale stroom ("16A"), maar bijvoorbeeld geen karakteristiek, nominaalstroom of maximale kortsluitstroom. In het principeschema mis je ook de twee kronkeltjes zoals op het vorige plaatje. Dit component biedt geen beveiliging tegen overbelasting of kortsluiting en is volstrekt ongeschikt om zonder verdere componenten je huisinstallatie te beveiligen.

quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 16:27 schreef Galantfan het volgende:
He?Een ALS van 16 ampere??????Nog nooit gezien..En ik heb in mijn carriere veel gezien.
Ze bestaan blijkbaar wel, ik heb er zojuist één gevonden. :+ Echt gangbaar zijn ze niet, nee...

quote:
Als je een groepenkast koopt is de standaard dat er per 4 groepen een ALS zit van 30 Milliampere aardlek en 40 amp beveiliging en dus langzaam.Nog langzamer dan een C waarde groepsschakelaar.
Zo'n schakelaar heeft geen "40 amp beveiliging". Die 40A is simpelweg de maximale stroom waar het component voor gebruikt mag worden. Vergelijk het met de "10A" die op een standaard lichtschakelaar gedrukt staat. Laat 100A door die aardlekschakelaar (of lichtschakelaar) lopen en hij doet niets hoor. Totdat je hem schakelt, dan blijven de contacten waarschijnlijk kleven. ;)

quote:
Denk toch dat hij dan combi's heeft.
Daar ga ik wel van uit ja.
pi_183629524
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 16:43 schreef XanderH het volgende:
Daar ga ik wel van uit ja.
Ik ook al weet ik niet of deze het benul ervan heeft?
pi_183631624
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 16:43 schreef XanderH het volgende:

[..]

Je brengt een aantal mensen in de war door de verkeerde termen te gebruiken.

- Een aardlekschakelaar beveiligt enkel tegen lekstromen / verschilstromen. Hij meet de stroom door de fase geleider(s) en de nulgeleider, wanneer daar meer dan (bijvoorbeeld) 30mA verschil in zit zal hij uitschakelen. Een aardlekschakelaar biedt geen enkele beveiliging bij kortsluiting of overbelasting. Er staat wel een stroom op vermeld (bijvoorbeeld "25A" of vaak "40A"), dit is de maximale stroom die door het component mag lopen / die door het component afgeschakeld kan worden zonder dat de aardlekschakelaar kapot gaat. Die aanduiding van de maximale stroom betekent niet dat er een beveiliging in zit om de stroom te beperken.
- Een installatieautomaat beveiligt tegen overbelasting of kortsluiting. Deze schakelt af wanneer er (langdurig) meer dan de nominaalstroom doorheen loopt en hij schakelt heel snel af wanneer er plotseling een hele hoge stroom doorheen loopt (kortsluiting). Hoe snel de installatieautomaat reageert hangt af van de karakteristiek (bijvoorbeeld "B" of "C").
- Een aardlekautomaat is een combinatie van de twee bovenstaande componenten

Jij hebt als het goed is de laatste variant, een aardlekautomaat. Dit combineert een aardlekschakelaar en een installatieautomaat. Je hebt dus zeker wél automaten zitten. Althans, dat hoop ik!

Dit is een aardlekautomaat (zoiets als wat jij hopelijk hebt zitten):
[ afbeelding ]
Je vindt op dit component diverse coderingen die je ook op een aardlekschakelaar terug zult vinden, zoals de uitschakelstroom (IΔN) van "0,03A", het type (type "A"), maar ook diverse coderingen die je op een installatieautomaat terug zult vinden zoals de karakteristiek ("B"), nominaalstroom ("16") en de maximale kortsluitstroom ("6000"). Het principeschema is op dit plaatje niet bepaald duidelijk maar als je goed kijkt dan zie je vlak boven de meetspoel (de rechthoekige balk met 2 zwarte blokjes aan de uiteinden) in de linker geleider nog twee kronkeltjes getekend die de thermische en magnetische beveiliging tegen overbelasting en kortsluitstroom moeten voorstellen:
[ afbeelding ]

Dit is een aardlekschakelaar ("ALS"):
[ afbeelding ]
Op dit component vind je dus de uitschakelstroom (IΔN) van in dit geval "0,01A", het type (type "A"), de maximale stroom ("16A"), maar bijvoorbeeld geen karakteristiek, nominaalstroom of maximale kortsluitstroom. In het principeschema mis je ook de twee kronkeltjes zoals op het vorige plaatje. Dit component biedt geen beveiliging tegen overbelasting of kortsluiting en is volstrekt ongeschikt om zonder verdere componenten je huisinstallatie te beveiligen.

[..]

Ze bestaan blijkbaar wel, ik heb er zojuist één gevonden. :+ Echt gangbaar zijn ze niet, nee...

[..]

Zo'n schakelaar heeft geen "40 amp beveiliging". Die 40A is simpelweg de maximale stroom waar het component voor gebruikt mag worden. Vergelijk het met de "10A" die op een standaard lichtschakelaar gedrukt staat. Laat 100A door die aardlekschakelaar (of lichtschakelaar) lopen en hij doet niets hoor. Totdat je hem schakelt, dan blijven de contacten waarschijnlijk kleven. ;)

[..]

Daar ga ik wel van uit ja.
Tja,dan moet ik je toch tegen spreken,er zit wel degelijk een bimetaal beveiliging in.Dus dat betekent dat als de stroom mindert hij weer aan gaat.Dat heb ik van experts van Hager gelezen,dus die zullen het toch wel weten,niet? ;) Of die in alle ALS zitten zou ik niet weten..Kan merk gebonden zijn.
Overigens een peper dure oplossing,Zo'n automaat is veel duurder dan een ALS.Dus heb je zeg maar 12 groepen,kost het 1000 euro zo'n groepenkast.Tenminste voor mij.Als kleine zelfstandige.

[ Bericht 1% gewijzigd door Galantfan op 09-12-2018 22:07:27 ]
pi_183631820
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 13:29 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je ziet in de praktijk toch heel veel mensen die installatiematerialen daar toepassen waar het nou net niet voor bedoeld is. Of wartels rondom kabeldozen niet hard genoeg aandraaien, kabeldozen die weggestopt worden niet goed afgieten met hars.

Of kabels zo leggen dat er vocht langs de kabel in het stopcontact of schakelaar kan lopen.
Het mooiste is nog altijd de kabel van de onderkant uit de wandcontactdoos in. Zoals op dit voorbeeld.

[ afbeelding ]

Maar dan met een degelijk merk en materiaal IP44 / IP65 buitenstopcontact. ;)
Daar loopt het water dan weer lekker de houten muur naar binnen..KIT!!!Of een lusje maken met de kabel..
pi_183632960
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 22:00 schreef Galantfan het volgende:

[..]

Tja,dan moet ik je toch tegen spreken,er zit wel degelijk een bimetaal beveiliging in.Dus dat betekent dat als de stroom mindert hij weer aan gaat.Dat heb ik van experts van Hager gelezen,dus die zullen het toch wel weten,niet? ;) Of die in alle ALS zitten zou ik niet weten..Kan merk gebonden zijn.
Heb je toevallig een link naar waar die experts dat geschreven hebben? :)

Volgens mij klopt het niet. Zojuist ook even alle documentatie van Hager zitten doorbladeren maar ik lees er niets over. Ook op dit soort mooie plaatjes zie ik er niets van:


Ook is dit iets wat naar mijn idee uit het schemaatje getekend op de automaat zou moeten blijken. Niets van een bimetaal te zien daar.

Wat ik wel lees is dit:


Vertel eens, waarom zou die voorbeveiliging nog nodig zijn als de aardlekschakelaars zelf beveiligd zijn? :)

Daarnaast zijn er voor thuisinstallaties volgens mij helemaal geen componenten die na een fout automatisch weer inschakelen.

Hier een mooi schrijven van Hager over aardlekschakelaars: http://www.hager.nl/files(...)RDLEKSCHAKELAARS.PDF

Maar ik leer graag wat nieuws, dus als je een bron voor me hebt over die bimetaaltjes dan houd ik me aanbevolen!
pi_183633758
Poe poe,daar vraag je me wat!Ik weet niet eens of ik het online gelezen heb..Maar zal eens gaan zoeken..
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')