abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_183485769
registreer om deze reclame te verbergen
Klopt m'n bierviltje?

Elektrisch verbruik in Nederland ligt jaarlijks overigens op 120 miljard kWh.
Voor 8 miljoen elektrische auto's is zo'n 400gWh (400.000.000kWh) x 52 weken = 20,8 miljard kWh per jaar extra nodig.

Dat is "maar" 17,33% extra, tenzij ik ergens een grote rekenfout maak.
En voor die groei hebben we ook nog eens zo'n 15 tot 20 jaar de tijd, niet alle auto's zijn van de ene op de andere dag vervangen.
  zaterdag 1 december 2018 @ 23:32:53 #177
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183485837
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:29 schreef MaGNeT het volgende:
Klopt m'n bierviltje?

Elektrisch verbruik in Nederland ligt jaarlijks overigens op 120 miljard kWh.
Voor 8 miljoen elektrische auto's is zo'n 400gWh x 52 weken = 20,8 miljard kWh per jaar extra nodig.

Dat is "maar" 17,33% extra, tenzij ik ergens een grote rekenfout maak.
En voor die groei hebben we ook nog eens zo'n 15 tot 20 jaar de tijd, niet alle auto's zijn van de ene op de andere dag vervangen.
8 miljoen auto's. Wat voor auto's? Gaat dit ook om vrachtauto's en bussen en zo? Tellen we de museummodellen mee die we niet voor elektrische gaan vervangen?
pi_183485869
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

8 miljoen auto's. Wat voor auto's? Gaat dit ook om vrachtauto's en bussen en zo? Tellen we de museummodellen mee die we niet voor elektrische gaan vervangen?
8 miljoen personenauto's in Nederland. Mogelijk gaat een deel niet vervangen worden, oldtimers en enkele verstokte Fok!'ers. Maar het aantal auto's groeit natuurlijk ook iets dus ik denk dat 8 miljoen elektrische auto's wel realistisch is als je wil berekenen hoeveel stroom je daarvoor moet gaan produceren.

Vrachtwagens zullen voor een groot deel ook elektrisch kunnen worden.
Vrachtwagens leggen in Nederland gemiddeld zo'n 120.000km per jaar af, ongeveer 350km per dag en zitten zo'n 50 uur per week op de weg.
Een elektrische vrachtwagen (als voorbeeld Tesla Semi) zou zo'n 500 tot 600 miles op een volle lading moeten kunnen afleggen, dus meer dan 800km op een lading.

Als je kan laden bij distributiecentra en klanten tijdens laden / lossen dan wordt range nog minder een issue. En iets wat 50 uur per week rijdt, staat ook 118 uur per week stil ;)

[ Bericht 9% gewijzigd door MaGNeT op 01-12-2018 23:41:17 ]
  zaterdag 1 december 2018 @ 23:38:16 #179
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183485944
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
12s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:11 schreef Vallon het volgende:

[..]

Zal moeilijk worden.... tenzij we eens afstappen van eindeloze patentbescherming die nu het bijkans onmogelijk maakt om te komen tot een echte uitwisselstandaard. Genoeg voorbeelden.

Veel "accu" technologie wordt strategisch op- en weggekocht middels patentrechten door energie/olie maatschappijen. Denk aan het "penlite"-patent die o.a. Tesla dwong haar accu packs op te bouwen op basis van penlite-formaat.
Ander voorbeeld: Chevron bron kon (tot 2014) blokkeren dat EV-fabrikanten NiMH batterijen konden gebruiken voor (consument) voertuigen. Het "voordeel" is dat daarmee het daarmee (de nu iets betere maar duurder/gevoeliger/ingewikkelder) Lithium vs LiON technologie een forse boost gaf.

Wanneer je echt transitie wilt hebben moet je imho accutechnologie in het belang van klimaattransitie "nationaliseren" of hooguit een uitoefeningsrecht te geven van 5 jaar.

Elon Musk heeft dat ergens weer goed begrepen door "handig" een flink aantal eigen patenten "gratis" vrij te geven voor concurrenten mits ze vermelden dat ze van tesla zijn/komen. Tesla bepaalt daarmee de EV-standaard.
Me dunkt dat patentbescherming via politiek/overheid wel beperkt kan worden als het transitiebeleid zo belangrijkerijk is. Of laat Europa patenten kopen of zoiets. Het is in elk geval geen technische hindernis meer.
  zaterdag 1 december 2018 @ 23:50:14 #180
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183486171
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

8 miljoen personenauto's in Nederland. Mogelijk gaat een deel niet vervangen worden, oldtimers en enkele verstokte Fok!'ers. Maar het aantal auto's groeit natuurlijk ook iets dus ik denk dat 8 miljoen elektrische auto's wel realistisch is als je wil berekenen hoeveel stroom je daarvoor moet gaan produceren.
De vraag is, als het zo gigantisch veel stroom vraagt, je de tweede gezinsauto, het boodschappenkarretje, niet beter kan ontmoedigen of vervangen door modellen die vele malen zuiniger zijn (type golfkarretje, elektrische tuktuk en zo). Misschien kunnen die zelfs (deels) op eigen zonne-energie rijden. En daar dus ook de infrastructuur voor verbeteren.
pi_183486193
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 19:51 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wat lul je nou Petrolhead. :D Het aantal vaten klopt en worden er meer. Wat is nou precies de drogreden?

Ik zie jou trouwens altijd posten in jouw eigen belang: zoveel mogelijk kilometers draaien omdat dat blijkbaar "moet". Alles wat jij zegt is eigenbelang opdat je lekker in je zuipende verspillende wagen waar je voor de dag mee kunt komen kan blijven doorrijden. Het boeit je niets.

Jij wil op jouw manier door en als dat aan de kaak wordt gesteld ga je blazen.
men maakt meer producten uit een vat olie als alleen de fractie 'brandstof' dus die hoeveelheid vaten kan wel klopppen, maar als we morgen massaal stoppen met autorijden op fossiele brandstoffen, scheelt dat wellicht 20%, van de rest maken we plastics, smeermiddelen en nog tig andere producten die we vast niet willen missen. Jouw tig-miljoen vaten zijn dus leuk voor het roepen van grote getallen, maar compleet uit de lucht gegrepen.

Ik snap heus wel dat mijn auto niet meehelpt, maar zolang er geen decent alternatief is waarbij ik niet inlever op financiŽn, comfort en/of gebruiksgemak, blijf ik lekker doordieselen.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_183486202
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:50 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De vraag is, als het zo gigantisch veel stroom vraagt, je de tweede gezinsauto, het boodschappenkarretje, niet beter kan ontmoedigen of vervangen door modellen die vele malen zuiniger zijn (type golfkarretje, elektrische tuktuk en zo). Misschien kunnen die zelfs (deels) op eigen zonne-energie rijden. En daar dus ook de infrastructuur voor verbeteren.
Op zonne-energie rijden kan ook prima door te gebruik te maken van je eigen PV-installatie. Voordeel is dat je geen stroom weggooit als het wagentje een week niet gebruik wordt.
pi_183486213
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:51 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

men maakt meer producten uit een vat olie als alleen de fractie 'brandstof' dus die hoeveelheid vaten kan wel klopppen, maar als we morgen massaal stoppen met autorijden op fossiele brandstoffen, scheelt dat wellicht 20%, van de rest maken we plastics, smeermiddelen en nog tig andere producten die we vast niet willen missen. Jouw tig-miljoen vaten zijn dus leuk voor het roepen van grote getallen, maar compleet uit de lucht gegrepen.

Ik snap heus wel dat mijn auto niet meehelpt, maar zolang er geen decent alternatief is waarbij ik niet inlever op financiŽn, comfort en/of gebruiksgemak, blijf ik lekker doordieselen.
Gezien je onderschrift past elektrisch rijden juist uitstekend bij je.

Maar verder ingaand op je post:

Je zal naar ieder van die miljoenen vaten ruwe olie moeten gaan kijken of dat anders kan.
Met elektrisch rijden kijk je naar een deel, ik besef ook dat de vraag naar ruwe olie stijgt door de toenemende welvaart in opkomende economieŽn. Een ieder zal zijn deel moeten doen, je kan niet op je handen gaan zitten omdat een ander dat ook doet.
  zondag 2 december 2018 @ 00:03:39 #184
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183486344
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Op zonne-energie rijden kan ook prima door te gebruik te maken van je eigen PV-installatie. Voordeel is dat je geen stroom weggooit als het wagentje een week niet gebruik wordt.
Ik bedoel meer deze benadering, zonder stopcontact:
aliancys-nuna9.jpg
Passen vast veel boodschappen onder die zonnepanelen :+
  zondag 2 december 2018 @ 00:03:40 #185
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183486345
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:29 schreef MaGNeT het volgende:
Klopt m'n bierviltje?

Elektrisch verbruik in Nederland ligt jaarlijks overigens op 120 miljard kWh.
Voor 8 miljoen elektrische auto's is zo'n 400gWh x 52 weken = 20,8 miljard kWh per jaar extra nodig.

Dat is "maar" 17,33% extra, tenzij ik ergens een grote rekenfout maak.
En voor die groei hebben we ook nog eens zo'n 15 tot 20 jaar de tijd, niet alle auto's zijn van de ene op de andere dag vervangen.
Komt prima in de buurt, lijkt mij. Ik rekende in 3 volcontinu Maasvlakte centrales extra (1GWatt, goed voor ca 8-9 miljard kWh).

Eens dat het over tijd is uitgesmeerd waarbij je opnieuw het eerdere financierings cq. investeringsprobleem wordt aangesneden. Met 20 jaar als transitietermijn, zal over 5 jaar geen zinnig rekenend mens nog een (nieuwe) brandstofauto gaan kopen. Sws grote uitdagingen...... ik zie de gele hesjes als permanent verschijnsel ontstaan.
Hegel: "De waarheid is subjectief"
pi_183486367
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 00:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik bedoel meer deze benadering, zonder stopcontact:
[ afbeelding ]
Passen vast veel boodschappen onder die zonnepanelen :+
Ja, best leuk, maar van november tot februari staat dat ding dan erg vaak stil op de oprit :P

Het is niet voor niets dat ze in AustraliŽ in de lente op pad gaan met dat ding en niet in de winter :P Zonne-opbrengst is daar in oktober 3x hoger dan in juni.
  zondag 2 december 2018 @ 00:10:48 #187
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183486415
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:50 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De vraag is, als het zo gigantisch veel stroom vraagt, je de tweede gezinsauto, het boodschappenkarretje, niet beter kan ontmoedigen of vervangen door modellen die vele malen zuiniger zijn (type golfkarretje, elektrische tuktuk en zo). Misschien kunnen die zelfs (deels) op eigen zonne-energie rijden. En daar dus ook de infrastructuur voor verbeteren.
Er zullen vast en zeker, mits toegestaan door RDW belangen, een verscheidenheid aan voertuigen bijkomen.

Van e-skates, e-steps, e-bikes, e-cars tot e-roadtrains. De gebroeders Das hadden daar in de 60-er jaren al heel mooie ontwerpen voor.
Hegel: "De waarheid is subjectief"
pi_183486431
quote:
14s.gif Op zondag 2 december 2018 00:03 schreef Vallon het volgende:

[..]

ik zie de gele hesjes als permanent verschijnsel ontstaan.
Als Renault nog meer elektrische autos's gaat verkopen gaat de Wegenwacht het idd druk krijgen.
Maar je bedoelt vast wat anders :+
  zondag 2 december 2018 @ 00:15:32 #189
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183486455
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 00:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als Renault nog meer elektrische autos's gaat verkopen gaat de Wegenwacht het idd druk krijgen.
Maar je bedoelt vast wat anders :+
Die van Renault :D had ik nog niet maar wel stilstaande voertuigen alsmede protesten die het gebeuren kleur gaan geven.
Hegel: "De waarheid is subjectief"
pi_183487051
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Gezien je onderschrift past elektrisch rijden juist uitstekend bij je.

Maar verder ingaand op je post:

Je zal naar ieder van die miljoenen vaten ruwe olie moeten gaan kijken of dat anders kan.
Met elektrisch rijden kijk je naar een deel, ik besef ook dat de vraag naar ruwe olie stijgt door de toenemende welvaart in opkomende economieŽn. Een ieder zal zijn deel moeten doen, je kan niet op je handen gaan zitten omdat een ander dat ook doet.
ja hoor, ik zou graag een Tesla rijden, ware het niet dat dat vooralsnog onbetaalbaar is voor de gewone man, nog buiten het feit dat mijn werk zich zelden op een lokatie bevindt waar ik zou kunnen laden, wat het dus wel enigzins onpraktisch maakt.
Zodra er een beetje fatsoenlijk keus in betaalbare full electrics is en ik een 100% kans heb op een laadplek op mijn bestemming, ga ik elektrisch rijden.
Torque makes life easy.
Team Jean
  zondag 2 december 2018 @ 08:17:52 #191
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183488848
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 00:57 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ja hoor, ik zou graag een Tesla rijden, ware het niet dat dat vooralsnog onbetaalbaar is voor de gewone man, nog buiten het feit dat mijn werk zich zelden op een lokatie bevindt waar ik zou kunnen laden, wat het dus wel enigzins onpraktisch maakt.
Zodra er een beetje fatsoenlijk keus in betaalbare full electrics is en ik een 100% kans heb op een laadplek op mijn bestemming, ga ik elektrisch rijden.
En velen met jou de gemiddelde leeftijd van een personenauto is meer dan 10 jaar. NL rijdt dus in een economisch afgeschreven voertuig.

Overheid kan dus flink meer gaan heffen op fossiele brandstof maar er is bijna niemand die daardoor uit zijn oude auto stapt want men heeft helemaal geen geld voor een nieuwe elektrieke.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nauto-s-steeds-ouder
  zondag 2 december 2018 @ 08:25:55 #192
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183488868
Waterstof ik vraag me af of dat de oplossing is. Waterstof is geen brandstof maar net als een accu een energiedrager. Er gaat veel verloren het is minder efficiŽnt dan elektrisch rijden.
  zondag 2 december 2018 @ 08:29:43 #193
453049 BoneThugss
often copied, never duplicated
pi_183488882
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 22:08 schreef GewoonKees het volgende:

[..]

Lieve Bart,

Jij zei het volgende:

"Behalve als je "zakenman" bent (tip..). Want dan kost ie opeens 1 scheet en 3 knikkers. De zakenman heeft zo'n ding voor minder dan een Aygo een particulier kost."

En ik heb je uitgelegd dat dat niet klopt. Zou je ook eens moeten proberen. Citeren en dan met feiten komen. Wie weet komen we er dan uit.

Nergens zeg ik dat ik het zwaar heb. En maak je geen zorgen, ik kan het makkelijk betalen. Nul strijd. Die belasting die ik betaal om jouw uitkeringen en toeslagen te bekostigen neem ik ook voor lief. Dus alsjeblieft geen medelijden.

Ik vind een tesla heerlijk voordelig in verbruik en bijtelling. Thanks allemaal!
:') :')
Op vrijdag 3 maart 2017 21:36 schreef Geerd het volgende:
Ik zou haar keihard doen!!
  zondag 2 december 2018 @ 08:59:20 #194
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183489017
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 08:17 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

En velen met jou de gemiddelde leeftijd van een personenauto is meer dan 10 jaar. NL rijdt dus in een economisch afgeschreven voertuig.

Overheid kan dus flink meer gaan heffen op fossiele brandstof maar er is bijna niemand die daardoor uit zijn oude auto stapt want men heeft helemaal geen geld voor een nieuwe elektrieke.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nauto-s-steeds-ouder
En dat is dan ook waar het om gaat, melken van de burger
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183489071
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 18:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Behalve als je "zakenman" bent (tip..). Want dan kost ie opeens 1 scheet en 3 knikkers. De zakenman heeft zo'n ding voor minder dan een Aygo een particulier kost. We moeten dus allemaal "zakenmannen" worden. :P Overigens betalen wij die voordelen voor de Tesla gebruikers. Dat is zo krom als het maar kan maar toch is dat zo.
Waarom blijf jij stug ‘feiten’ hier op het forum mikken die volledig uit de duim gezogen zijn en ver naast de waarheid?
pi_183490587
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 22:27 schreef Vallon het volgende:

[..]

Het voordeel daarvan is ook dat je die - al of niet in tandem - goed kunt gebruiken voor andere toepassingen en werkwijzen. Beetje denken in tools/gereedschap en gedachte van de Tesla accu waarmee je (ook, dan stekkerend) je huis van energie kunt voorzien.

//--//

Ongeacht blijft het punt dat een accu omgerekend per gewichtseenheid, nog heel ver af staan van wat je nu met brandstof beschikbaar hebt/kunt. Een 250kg zware accu herbergt in een gedroomde laboratoriumsituatie maximaal 50kWh wat je met 5 liter (zeg. 4 kg) benzine in een jerrycan ook hebt.
Een accu(mulator) is imo geen echte (eind)oplossing, dit nog los van produceren, hergebruik en niet te vergeten de enorme laadinfrastructuur die nodig zal gaan zijn om (zeg wekelijks) 8 miljoen auto te (her)laden (cq. te voorzien nieuw e-pack. We hebben niet allemaal een oprijlaan.)
Totaal benodigde (week)capaciteit om om al die auto's op te laden is 400gigaWh, zeg 3 permanent werkende Maasvlakte Centrales van 1GW voor alleen (gespreid) opladen van e-auto's..... wat best heel veel is wanneer je bedenkt dat er momenteel pas ca 1gWh 10gWh uit wind & zon voortkomt.

Het verhaal van accu(laad) waanzin en probleem kan je mede onderbouwd destilleren/nalezen op climate-gate. Al zwak je het verhaal af, dan nog ontkom je niet aan de indruk dat "men" door energieridders wordt meegesleept in een veel te mooi verhaal.

Los daarvan moet je natuurlijk wat en vooral inzetten op duurzaam als eerlijke keuze niet alleen qua gebruik maar ook levensduur van PV's, WP's en Accu's, eerder denken in termen van 100 jaar gebruiksduur dan nu in hooguit 10 jaar.

Disclaimer e.e.a uit de losse pols gerekend, mocht ik echt ergens fors scheef zitten, laat weten.
dat het elektra net en de voorzieningen daarvoor elektrische auto's en warmtepompen niet aankunnen weet toch al iedereen, behalve de politiek?
pi_183490595
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 09:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Waarom blijf jij stug ‘feiten’ hier op het forum mikken die volledig uit de duim gezogen zijn en ver naast de waarheid?
Jij hebt niet zoveel ervaring met hem of wel?
Ik ken iemand die ik geregeld tegenkom die niet zo arrogant, eigenwijs en krankzinnig is. Ik ga er niet eens meer tegen in, hij roept maar poep als hij dat wil. Zo denk ik ook hier op fok over deze user.
pi_183490643
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 08:17 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

En velen met jou de gemiddelde leeftijd van een personenauto is meer dan 10 jaar. NL rijdt dus in een economisch afgeschreven voertuig.

Overheid kan dus flink meer gaan heffen op fossiele brandstof maar er is bijna niemand die daardoor uit zijn oude auto stapt want men heeft helemaal geen geld voor een nieuwe elektrieke.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nauto-s-steeds-ouder
en het feit dat je nog naar je werk moet gaan, dus een keuze heb je niet. Er blijft dan gewoon minder geld over om uit te geven aan de horeca, apparaten of andere luxe dingen.
  zondag 2 december 2018 @ 11:54:34 #199
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_183490959
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 00:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik bedoel meer deze benadering, zonder stopcontact:
[ afbeelding ]
Passen vast veel boodschappen onder die zonnepanelen :+
Ik zou in de broek schijten als ik daarmee op de wegas voor gesorteerd sta te wachten, of de stoel is tevens een toilet.
  zondag 2 december 2018 @ 11:56:06 #200
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_183491002
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 11:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

en het feit dat je nog naar je werk moet gaan, dus een keuze heb je niet. Er blijft dan gewoon minder geld over om uit te geven aan de horeca, apparaten of andere luxe dingen.
Mag gaan werken en dan spaar je geld je hoeft namelijk niet mee te doen aan de economie.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')