aanvullende bron: https://tweakers.net/nieuws/146361/kabinet-wil-aanschaf-elektrische-auto-subsidieren-met-6000-euro-in-2021.htmlquote:’Accijns benzine en diesel omhoog voor subsidie stekkerauto’
DEN HAAG - De accijns op benzine en diesel moet nog hoger worden om megasubsidies voor de aanschaf van elektrische auto’s uit te kunnen delen. Ook moeten mensen om die reden meer wegenbelasting gaan betalen.
Deze plannen liggen op tafel bij de onderhandelingen over een klimaatakkoord, melden verschillende media. De aanschafsubsidie zou op het hoogtepunt zesduizend euro moeten bedragen.
Benzine en diesel duurder
Om miljarden aan subsidies rond te kunnen pompen willen de onderhandelaars rijden op benzine en diesel duurder maken door een accijns verhoging van een eurocent in 2020 en nog eens een cent drie jaar later.
RAI Vereniging, ANWB en Bovag, die samen met de milieubeweging onderhandelen over de toekomst van de automobilist, willen de plannen nog niet inhoudelijk verdedigen. Volgens de autoclubs „zijn de gesprekken nog in volle gang.” Eind december staat de presentatie van het klimaatakkoord gepland. Het kabinet moet daarna beslissen welke voorstellen worden overgenomen.
Afgelopen weekend kwam naar buiten dat ook rekeningrijden weer op tafel ligt. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft al laten weten dat een voorstel voor het heffen per kilometer de prullenbak in kan.
Niet alleen in Nederland dreigt de automobilist meer te moeten gaan betalen voor klimaatplannen. In Frankrijk zijn momenteel grote protesten tegen de accijnsverhogingen door de regering-Macron.
bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2859161/accijns-benzine-en-diesel-omhoog-voor-subsidie-stekkerauto
Ik weet niet hoe rijk je moet zijn om in een Renault ZOE, Nissan Leaf of Huyundai Ioniq te rijden?quote:Op donderdag 29 november 2018 23:53 schreef BasEnAad het volgende:
Dus de rijken gaan in dure gesubsidieerde auto's rijden en de middenstand betaalt?
Je kan die misgelopen BPM natuurlijk niet 100% meetellen, de persoon die zo'n Tesla in de lease heeft zou anders wss een auto in een lagere prijsklasse geleased hebben met een lagere BPM, lagere bijtelling, etc.quote:Het is trouwens als zo ver: https://www.telegraaf.nl/(...)esla-slurpt-subsidie
Maar dat zijn wel allemaal nieuwe auto's he. Lang niet iedereen kan zich een nieuw model veroorloven.quote:Op donderdag 29 november 2018 23:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe rijk je moet zijn om in een Renault ZOE, Nissan Leaf of Huyundai Ioniq te rijden?
Want ook voor dat soort modellen zal de subsidie gelden.
Klopt, maar je had het over "rijken" dus ik vroeg "hoe rijk moet je zijn om..."quote:Op vrijdag 30 november 2018 00:00 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Maar dat zijn wel allemaal nieuwe auto's he. Lang niet iedereen kan zich een nieuw model veroorloven.
Als je geld hebt, is het allemaal makkelijk praten met bijdragen aan het milieu en uiteindelijk ook je eigen portemonnee.
Die komen er aan, er is vrijwel geen merk dat niet met de ontwikkeling van meerdere modellen bezig is.quote:Op vrijdag 30 november 2018 00:14 schreef Captain_Ghost het volgende:
Men kan ook beter autofabrikanten dwingen nu minste 2 a 3 modellen die op 100% elektrische rijdt.
Op dit moment is er erg weinig aanbod.
Beetje krom bij de Tesla, maar er zijn genoeg goedkopere modellen waar iedereen in Nederland beter van zou worden als ze de nieuwe mainstream zouden worden. En de prijzen tov de fossiele brandstoffen nemen ook zonder subsidie al jaren af.quote:Op donderdag 29 november 2018 23:53 schreef BasEnAad het volgende:
Dus de rijken gaan in dure gesubsidieerde auto's rijden en de middenstand betaalt?
Het is trouwens als zo ver: https://www.telegraaf.nl/(...)esla-slurpt-subsidie
Krijg je allemaal van die paupers die hun ijzerschroot met subsidie gaan verkopen voor dikke winsten terwijl dat geld ook naar nieuwe Tesla's voor VVD'ers had kunnen gaan. Maw gaat niet gebeuren.quote:Op vrijdag 30 november 2018 00:14 schreef Captain_Ghost het volgende:
Men kan ook beter autofabrikanten dwingen nu minste 2 a 3 modellen die op 100% elektrische rijdt.
Op dit moment is er erg weinig aanbod.
Ook moet overheid subsidie verstrekken om verbrandingsmotor naar recycling te brengen.
Als een groot deel van de wereld overstapt naar elektrische auto's en ons stroomnet niet ontploft hebben ze dat ook niet meer nodig.quote:Op vrijdag 30 november 2018 00:23 schreef Mr.Ping het volgende:
Het is maar tijdelijk, zodra er meer mensen in zo'n elektrische auto gaan rijden zullen al die voordeeltjes verdwijnen.
Dit.quote:Op vrijdag 30 november 2018 00:07 schreef Eenskijken het volgende:
''rijken'' zijn mensen die een nieuwe auto kunnen kopen/veroorloven.
de middenstand zijn mensen die normaal gesproken alleen een tweedehands auto kunnen kopen.
dus het klopt min of meer wel dat de gemiddelde burger hier weer voor de kosten opdraait en de elite mag gesubsidieerd rond gaan rijden
Kwartje van kok.quote:Op vrijdag 30 november 2018 00:23 schreef Mr.Ping het volgende:
Het is maar tijdelijk, zodra er meer mensen in zo'n elektrische auto gaan rijden zullen al die voordeeltjes verdwijnen.
Ik heb er weleens van gehoord.quote:
Ja, de VVD milieuclubquote:Op vrijdag 30 november 2018 00:48 schreef Fir3fly het volgende:
Belachelijk. Elektrisch rijden is een mythe die ons door milieuclubs door de strot gedauwd wordt. Subsidies daarop zijn misdadig en het is al zo vaak bewezen dat het niet werkt.
Dat getal haal je uit je eigen kont.quote:Op vrijdag 30 november 2018 00:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
VW investeert er 44 miljard in, om maar een merk te noemen.
De VVD heeft gewoon nul verstand van techniek. Dat is geen verrassing. Verder werken subsidies niet. Uiteindelijk kost het alleen maar een bak geld en levert niets op, want mensen willen helemaal geen elektrische auto's.quote:
De Hyundai is te doen voor vele v.a. ¤33.995,- / v.a. ¤429 / mndquote:Op donderdag 29 november 2018 23:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe rijk je moet zijn om in een Renault ZOE, Nissan Leaf of Huyundai Ioniq te rijden?
Want ook voor dat soort modellen zal de subsidie gelden.
[..]
Je kan die misgelopen BPM natuurlijk niet 100% meetellen, de persoon die zo'n Tesla in de lease heeft zou anders wss een auto in een lagere prijsklasse geleased hebben met een lagere BPM, lagere bijtelling, etc.
https://www.nu.nl/economie/5577428/volkswagen-steekt-44-miljard-in-elektrisch-en-autonoom-rijden.htmlquote:Op vrijdag 30 november 2018 00:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat getal haal je uit je eigen kont.
En waar haalt nu.nl het vandaan dan? Ik kan het nergens anders vinden. Het enige dat wel zeker is is dat VW in dezelfde periode 90 miljard gaat investeren in conventionele auto's.quote:
Klopt, kilometerheffing / rekeningrijden of hoe het ook heet, komt er.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:05 schreef descon het volgende:
Laat ze eerst maar wat meer oplaadpunten maken.
Overigens uitstel van executie van rekening rijden. Als straks iedereen elektrisch rijd moeten ze dat gat in de begroting door lagere accijns inkomsten nog wel opgevangen worden.
Je kan het nergens anders vinden? Lol? Echt? Man? Dan wil je het niet vinden...quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En waar haalt nu.nl het vandaan dan? Ik kan het nergens anders vinden. Het enige dat wel zeker is is dat VW in dezelfde periode 90 miljard gaat investeren in conventionele auto's.
Daarnaast gaat het hier over een zeer klein aantal volledige elektrische auto's, zoals gewoonlijk is het overgrote deel van de modellen hybride. En die hebben weer, jawel, benzine of diesel nodig .
Wat is de originele bron? En geen antwoorden op de andere punten zie ik al weer.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:07 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je kan het nergens anders vinden? Lol? Echt? Man? Dan wil je het niet vinden...
https://www.google.nl/search?source=hp&ei=_34AXKegLeforgTnxI3gCQ&q=volkswagen+44+miljard+elektrisch+rijden&btnK=Google+zoeken&oq=volkswagen+44+miljard+elektrisch+rijden&gs_l=psy-ab.3...1836.7883..8054...0.0..0.117.3589.36j4......0....1..gws-wiz.....0..0j35i39j0i131j0i67j0i131i67j0i22i30j0i22i10i30j33i21j33i160.oeHVxEWYW_U
quote:Leusden,15november2018
Volkswagen bouwt drie fabrieken om voor elektrische auto’s
Volkswagen zet grote stappen op weg naar emissievrij rijden. Na Zwickau gaat Volkswagen ook in de fabrieken in Emden en Hannover volledig elektrische Volkswagens produceren.
Volkswagen transformeert in volle vaart zijn fabrieken om de grootschalige productie van elektrische auto’s mogelijk te maken. De fabrieken in Emden en Hannover worden ook versneld klaargestoomd als EV-productiefaciliteiten. Samen met de fabriek in Zwickau ontstaat zo het grootste productienetwerk voor elektrisch aangedreven auto’s in Europa.
2020
In 2020 start Volkswagen in Zwickau met de productie van het eerste lid van de geheel nieuwe generatie elektrische personenauto’s, de ID.. De fabrieken in Emden en Hannover beginnen vanaf 2022 met de productie van elektrische personenauto’s. In de Volkswagen-bedrijfswagenfabriek in Hannover, waar naar verwachting vanaf 2022 de elektrische ID.Buzz-modellen in productie gaan, worden ze gebouwd naast bedrijfswagenmodellen met conventionele aandrijving.
Verschuivingen
De productie van modellen die momenteel in Emden en Hannover worden geproduceerd, wordt stap voor stap overgeheveld naar andere Volkswagen-fabrieken. Details daarover worden binnenkort bekend gemaakt.
Volkswagen.nl is de bron...quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat is de originele bron? En geen antwoorden op de andere punten zie ik al weer.
Dat is wel een probleem. Ik moet straks ook zien dat bij het nieuwe milieubeleid de echte grote vervuilers gaan betalen in plaats van Jan Modaal. Het draagvlak voor milieumaatregelen zal daar grotendeels vanaf hangen.quote:Op vrijdag 30 november 2018 00:03 schreef Elfletterig het volgende:
In 2011 kocht ik een zeer zuinige eco-dieselauto. Omdat ik die energiebewuste (maar duurdere) keuze maakte, hoefde ik tot 2014 geen wegenbelasting te betalen. Inmiddels is het 2018 en ben ik een milieucrimineel. Als Duitsland z'n plannen doordrukt, kan ik straks diverse steden niet eens meer in met m'n auto.
De overheid toont zich hoogst onbetrouwbaar. Je moet maar net het geld hebben om een nieuwe auto te schaffen. En om een 7 jaar oude diesel (die inmiddels amper nog wat waard is) in te ruilen voor een nog oudere benzineauto is ook zo wat...
Omdat ik werk in mijn woonplaats gebruik ik mijn auto weinig. Daarom kan er wat mij betreft niet snel genoeg een kilometerheffing of spitsheffing komen. Het is bizar dat je als automobilist moet betalen voor het bezit van een auto, in plaats van voor het gebruik en de milieuvervuiling.
Waar staat die 44 miljard dan? Waar staat hoeveel daarvan wordt geïnvesteerd in volledig elektrisch aangedreven auto's? Hoeveel volledig elektrisch aangedreven modellen zullen er overblijven?quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:10 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Volkswagen.nl is de bron...
En nee, ik ga geen antwoorden geven op onjuistheden.
VW: Vanaf 2025 zal 50% volledig elektrisch zijn, vanaf 2030 100% elektrisch.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waar staat die 44 miljard dan? Waar staat hoeveel daarvan wordt geïnvesteerd in volledig elektrisch aangedreven auto's? Hoeveel volledig elektrisch aangedreven modellen zullen er overblijven?
Nogmaals, het geld dat uiteindelijk terecht komt bij volledig elektrisch aangedreven auto's waar het in dit topic over gaat is minuscuul vergeleken bij het geld dat naar hybride en verbrandingsmotoren gaat.
Op hybrides hoeft geen subsidie meer als de voordelen zo groot zijn.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:16 schreef Fir3fly het volgende:
Het is een grove schande dat de subsidie voor hybrides gestopt werd. Dat zijn auto's met alleen maar voordelen. Consumenten willen ze hebben, fabrikanten willen ze produceren en ze leveren meteen dikke winst op wat betreft uitstoot. Maar nee, de regering kan niet zonder de melkkoe .
Ik zie nog steeds geen 44 miljard. En PR-praatjes zijn leuk maar irrelevant. Geen antwoord op welke van mijn vragen dan ook.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:16 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
VW: Vanaf 2025 zal 50% volledig elektrisch zijn, vanaf 2030 100% elektrisch.
Dat is vrij ambitieus.
. Als je dat echt denkt ben je compleet van het padje af. Elektrische auto's zijn een hype en niets minder dan dat. Duur, langzaam, onhandig en je komt er nooit ver genoeg mee. Prima voor in de stad maar op de snelweg gaat het nooit werken.quote:Na 2030 koop je in Nederland overigens alleen nog nieuwe elektrische auto's.
Jawel, want de aanschafprijs is hoger. Maar dat zal na verloop van tijd ook wel beter worden, aangezien alle autofabrikanten er zoveel geld in pompen. Veel meer dan in volledig elektrische auto's.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Op hybrides hoeft geen subsidie meer als de voordelen zo groot zijn.
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2017/oktober/regeerakkoord-vanaf-2030-alleen-nog-nieuwe-elektrische-autosquote:Op vrijdag 30 november 2018 01:19 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
. Als je dat echt denkt ben je compleet van het padje af. Elektrische auto's zijn een hype en niets minder dan dat. Duur, langzaam, onhandig en je komt er nooit ver genoeg mee. Prima voor in de stad maar op de snelweg gaat het nooit werken.
Waaarom negeer je constant mijn posts en kom je steeds met irrelevante links die vragen beantwoorden die ik helemaal niet stel ? Wat de politiek over 12 jaar wil doen is compleet irrelevant en natuurlijk volledig lachwekkend. Politici leven niet in de realiteit, dat is waar ik het over heb maar volgens mij kan ik net zo goed tegen een muur praten .quote:
Je beweerde dat VW geen 44 miljard gaat investeren in elektrisch rijden (fabrieken, infrastructuur, autonomie, etc) en dat het kabinet geen plan heeft om in 2030 alleen nog verkoop van elektrische auto's toe te staan.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waaarom negeer je constant mijn posts en kom je steeds met irrelevante links die vragen beantwoorden die ik helemaal niet stel ? Wat de politiek over 12 jaar wil doen is compleet irrelevant en natuurlijk volledig lachwekkend. Politici leven niet in de realiteit, dat is waar ik het over heb maar volgens mij kan ik net zo goed tegen een muur praten .
Grootste deel van de prijs van benzine en diesel bestaat al uit accijns en btw, al zou Shell het gratis aanbieden, dan scheelt het nog niet heel veel.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:24 schreef Fir3fly het volgende:
Oh ja je vergeet natuurlijk ook dat hoe meer elektrische auto's er komen hoe goedkoper benzine/diesel wordt. Wat gaan ze dan doen, accijns nog maar weer verhogen?
En ik heb gelijk. Het grootste gedeelte van dat geld gaat naar hybride modellen.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je beweerde dat VW geen 44 miljard gaat investeren in elektrisch rijden (fabrieken, infrastructuur, autonomie, etc)
Dat heb ik niet gezegd. Je moet echt even wat beter lezen. Voor de tweede keer: wat het kabinet voor leuke plannetjes heeft is volledig irrelevant. Het gaat niet gebeuren want de realiteit is dat volledig elektrisch rijden niet rendabel is, niet handig is en vooral ook meer geluidsoverlast veroorzaakt.quote:en dat het kabinet geen plan heeft om in 2030 alleen nog verkoop van elektrische auto's toe te staan.
Glijdende schaal en afgezien dat hier en daar iemand dat wel in z'n achterzak heeft, noem ik dat voor wat je krijgt nu niet echt betaalbaar.quote:Op vrijdag 30 november 2018 00:52 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
De Hyundai is te doen voor vele v.a. ¤33.995,- / v.a. ¤429 / mnd
Er zit nu 30% winstmarge op, meer dan genoeg ruimte dus.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Grootste deel van de prijs van benzine en diesel bestaat al uit accijns en btw, al zou Shell het gratis aanbieden, dan scheelt het nog niet heel veel.
En weer uitgeluld dus. Tjonge jonge .quote:
Nou, dan weet je ook ongeveer welk percentage de overheid er nog bij op kan doen om dat te corrigeren.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Er zit nu 30% winstmarge op, meer dan genoeg ruimte dus.
Ik moest lachen om je opmerking over geluidsoverlast van elektrische auto'squote:Op vrijdag 30 november 2018 01:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En weer uitgeluld dus. Tjonge jonge .
En dan aangeklaagd worden door Shell. Handig zeg.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nou, dan weet je ook ongeveer welk percentage de overheid er nog bij op kan doen om dat te corrigeren.
Ze zijn veel zwaarder en maken dus meer lawaai.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik moest lachen om je opmerking over geluidsoverlast van elektrische auto's
Gaat inderdaad lachen worden, al die domme lui die elke dag hun grasmaaiertjes moeten opladen terwijl ik in mijn hybride makkelijk 1000km op een tank kan doen .quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:39 schreef MaGNeT het volgende:
Dit topic is over 12 jaar lachen, heb 'm alvast in m'n Google agenda staan. Hopen dat Danny dan niet de stekker eruit heeft getrokken.
Wel eerlijk blijven hè met noemen van (pro)centen.... jouw 30% winst is bruto (inclusief handling) en komt overeen met ca. 7.5 ct van de productieprijs van ca. 35 ct waar de overheid 110ct per liter optelt. (totaal prijs ¤1.52).quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Er zit nu 30% winstmarge op, meer dan genoeg ruimte dus.
quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ze zijn veel zwaarder en maken dus meer lawaai.
De olieprijs gaat omlaag, evenals de productiekosten.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:43 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wel eerlijk blijven hè met noemen van (pro)centen.... jouw 30% winst is bruto (inclusief handling) en komt overeen met ca. 7.5 ct van de productieprijs van ca. 35 ct waar de overheid 110ct per liter optelt. (totaal prijs ¤1.52).
Ik zie niet goed hoe je van die 7.6ct winst per liter (bestaand uit marge, transport en beheer) nog substantieel iets af kan/wilt halen. Hooguit een cent of zo waarna het onrendabel wordt.
En dat vertaalt zich dan ook in een lagere prijs aan de pomp.....wat niets te maken heeft met winst percentages. Daarentegen doet de overheid bij een lagere prijs gelijk een extra heffing die blijvend is. De productiekosten veranderen trouwens nauwelijks, veel efficiënter dan nu gaat het niet.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De olieprijs gaat omlaag, evenals de productiekosten.
Exact.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:45 schreef Vallon het volgende:
[..]
En dat vertaalt zich dan ook in een lagere prijs aan de pomp.....
Op lage snelheid maken ze weinig geluid. Op hoge snelheid echter meer. Snelwegen zullen lawaaiiger worden.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Grappig dat er blijkbaar een groep is die anti-elektrische auto is omdat je ze niet hoort aankomen en een groep die last heeft van het harde geluid.
Mijn grasmaaier werkt overigens ook op een accu, erg handig, lekker stil, geen snoeren en de accu past ook in de heggenschaar.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Gaat inderdaad lachen worden, al die domme lui die elke dag hun grasmaaiertjes moeten opladen terwijl ik in mijn hybride makkelijk 1000km op een tank kan doen .
Oh en autonoom rijden is natuurlijk helemaal een lachertje.
Heb je daar een bron voor?quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:47 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Op lage snelheid maken ze weinig geluid. Op hoge snelheid echter meer. Snelwegen zullen lawaaiiger worden.
Hoe komt dat dan? Naar mijn weten wordt boven circa 40-60 km/u het geluid voornamelijk door de banden op het wegdek veroorzaakt. Afhankelijk van type wegdek, type band en of het nat is.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:47 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Op lage snelheid maken ze weinig geluid. Op hoge snelheid echter meer. Snelwegen zullen lawaaiiger worden.
Klopt, maar elektrische auto's zijn 25 tot 30% zwaarder en maken dan dus meer lawaai.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Hoe komt dat dan? Naar mijn weten wordt boven circa 40-60 km/u het geluid voornamelijk door de banden op het wegdek veroorzaakt. Afhankelijk van type wegdek, type band en of het nat is.
http://www.tirereview.com/the-fight-against-tire-noise/quote:
quote:In general, vehicles carrying a light load produce lower tire noise than those with heavy loads.
Klinkt logisch inderdaad.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Klopt, maar elektrische auto's zijn 25 tot 30% zwaarder en maken dan dus meer lawaai.
Dan sta ik net bij m’n eerste klant. :’) 280km is leuk als je alleen ff om boodschappen moet.quote:Op vrijdag 30 november 2018 00:52 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
De Hyundai is te doen voor vele v.a. ¤33.995,- / v.a. ¤429 / mnd
Dit is nog wel een probleem voor een deel van de mensen "280 kilometer"
Je kunt ook een tweedehands electrische auto kopen. Die zijn goedkoper.quote:Op vrijdag 30 november 2018 00:41 schreef Bocaj het volgende:
Als de mensen die met zo'n subsidie nog steeds niet kunnen kopen en dus op benzine/diesel auto aangewezen zijn niet ook nog eens de rekening gepresenteerd krijgen in de vorm van hogere wegenbelasting of duurdere brandstof......................
Mijn Tesla langzaam? Ongeschikt voor de snelweg? Apart. Mijn ervaring is juist dat hij erg snel is en ik heel Europa door kan crossen zonder problemen.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:19 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik zie nog steeds geen 44 miljard. En PR-praatjes zijn leuk maar irrelevant. Geen antwoord op welke van mijn vragen dan ook.
[..]
. Als je dat echt denkt ben je compleet van het padje af. Elektrische auto's zijn een hype en niets minder dan dat. Duur, langzaam, onhandig en je komt er nooit ver genoeg mee. Prima voor in de stad maar op de snelweg gaat het nooit werken.
Regeren is vooruitzien. Maar daar ontbreekt het weer voor 100% aan in de politiek.quote:Op vrijdag 30 november 2018 00:23 schreef Mr.Ping het volgende:
Het is maar tijdelijk, zodra er meer mensen in zo'n elektrische auto gaan rijden zullen al die voordeeltjes verdwijnen.
Maar of het met accu is, is even afwachten!quote:Op vrijdag 30 november 2018 07:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Mijn Tesla langzaam? Ongeschikt voor de snelweg? Apart. Mijn ervaring is juist dat hij erg snel is en ik heel Europa door kan crossen zonder problemen.
Fijne auto, niets mis mee. Elektrisch is zonder meer de toekomst.
Ik verwacht heel weinig van waterstof omdat ik daar al decennia lang over hoor en de problemen hetzelfde blijven, waar de accu zich in hoog tempo omtwikkelt.quote:Op vrijdag 30 november 2018 09:01 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Maar of het met accu is, is even afwachten!
Ik verwacht veel van waterstof.... (Voor electrische aandrijving of directe verbranding)
De model 3 leverbaar? Wat? Rijden die uberhaupt al in Nederland?quote:Op vrijdag 30 november 2018 09:07 schreef nils7 het volgende:
Goed nieuws
Nu nog kiezen uit de:
Ampera-e
Kona-e
Leaf
Model 3
Niro-e
De enige fatsoenlijke betaalbare elektrische auto's die de komende tijd leverbaar zijn.
Weet je wat een schande is? Dat de overheid miljoenen subsidies heeft gegeven aan ondernemers en leaserijders voor auto's die nooit opgeladen worden en daarmee zoveel meer co2 uitstoten (zware bakken zoals de metsubsidie foutlander) dan auto's waar echt bakken met BPM over betaald moeten worden. Echt het meest foute wat de overheid de afgelopen jaren heeft uitgevoerdquote:Op vrijdag 30 november 2018 01:16 schreef Fir3fly het volgende:
Het is een grove schande dat de subsidie voor hybrides gestopt werd. Dat zijn auto's met alleen maar voordelen. Consumenten willen ze hebben, fabrikanten willen ze produceren en ze leveren meteen dikke winst op wat betreft uitstoot. Maar nee, de regering kan niet zonder de melkkoe .
De grote vervuilers worden ontzien. Maar schrale troost: als die wél naar rato werden belast, werd de rekening alsnog op consumenten afgewenteld.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:11 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat is wel een probleem. Ik moet straks ook zien dat bij het nieuwe milieubeleid de echte grote vervuilers gaan betalen in plaats van Jan Modaal. Het draagvlak voor milieumaatregelen zal daar grotendeels vanaf hangen.
Yup. En als ze nou het OV interessanter maken gaat gewoon de prijs volgend jaar weer met 6% omhoog.quote:Op vrijdag 30 november 2018 10:26 schreef Elfletterig het volgende:
Dat het Openbaar Vervoer een volwaardig alternatief is, is een lachwekkend idee. In menig trein worden mensen in de spits nu al als vee vervoerd, op elkaar gepakt.
Maar er word wel weer subsidie gegeven en iedereen elektrisch en dat zonder kernenergie. Een topprestie van een ongekende orde(kuch). Om er dan een achter te komen dat ook het opwekken van elektra vervuilend is. Ooit moest iedereen diesel gaan rijden want dat zou het milieu veel minder belasten.quote:Op vrijdag 30 november 2018 10:52 schreef Ryan3 het volgende:
Dus én de warmtepomp invoeren vanaf 2030 en elektrische mobiliteit vanaf 2030 en dan allemaal op windmolens, om er dan voor te zorgen dat er een vermindering van de opwarming van de gemiddelde temperatuur van 0,0003 oC ontstaat? https://www.nrc.nl/nieuws(...)en-13584998-a1578000
Maar in feite is dat dus nog te laat? Als de hoeveelheid CO2-uitstoot niet voor 2030 nog substantieler verminderd is dan de doelstellingen van Parijs dan kun je die reductie van 2 graden opwarming sws op je buik schrijven. De inspanningen moeten vervijfvoudigd worden volgens recent rapport: https://www.nrc.nl/nieuws(...)het-te-laat-a2756756
In NL blijft de uitstoot stijgen.
Hoeveel CO2 zit er überhaupt in de lucht? circa 0,04 vol-% (400 ppm).
Ja, tegenwoordig zie je trouwens het verschijnsel van 'groene stress' zijn opwachting maken... Mensen zijn als een gek de bladeren in hun tuinen aan het opruimen, daar waar men ze verleden jaar nog veel langer liet liggen en komen dan met ingewikkelde berekeningen aanzetten dat het bladervrij maken van hun tuin er iig voor zorgt dat de gemiddelde temperatuur op aarde 0,0000000[..]00000003 oC minder stijgt dit seizoen dan verleden jaar. Alleen weer zonde dat de meeste mensen die bladeren opruimen met een bladzuiger en dat het gebeurt in het weekend natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 november 2018 11:08 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maar er word wel weer subsidie gegeven en iedereen elektrisch en dat zonder kernenergie. Een topprestie van een ongekende orde(kuch). Om er dan een achter te komen dat ook het opwekken van elektra vervuilend is. Ooit moest iedereen diesel gaan rijden want dat zou het milieu veel minder belasten.
Als je naar klanten gaat is je auto je gereedschap en dan koop je goed gereedschap met een betere accuduur. Of je wacht nog enkele jarenquote:Op vrijdag 30 november 2018 06:26 schreef Silven het volgende:
[..]
Dan sta ik net bij m’n eerste klant. :’) 280km is leuk als je alleen ff om boodschappen moet.
Precies, of iedereen zomaar 35.000 euro op tafel heeft liggen. Maar wacht daar hebben ze nu weer die lease contracten voor uitgevonden om Jan met de Pet deze auto te kunnen gunnen. Maar het is gewoon een ordinaire lening. In geen 100 jaar dus. Een heel leven lang zullen massa's automobilisten maandelijks voor hun particuliere lease auto blijven betalen. Want als de looptijd voorbij is zul je toch nog altijd een auto nodig hebben.quote:Op vrijdag 30 november 2018 01:31 schreef Vallon het volgende:
Zot plan om mensen die niet anders kunnen te laten betalen voor de hobby van een ander.
[..]
Glijdende schaal en afgezien dat hier en daar iemand dat wel in z'n achterzak heeft, noem ik dat voor wat je krijgt nu niet echt betaalbaar.
Vooral wanneer dat E-blik (Ioniq) van 35K vergelijkt met zeg een qua klasse Suzuki Baleno van ¤15K... en dan heb ik het nog niet over het gedoe van laden (& verwarming in de winter).
Ook die lease-auto's komen vanzelf op de 2e-hands markt, zonder nieuwe auto's geen 2e-hands auto's. Je moet ergens beginnen.quote:Op vrijdag 30 november 2018 11:43 schreef Cherni het volgende:
[..]
Precies, of iedereen zomaar 35.000 euro op tafel heeft liggen. Maar wacht daar hebben ze nu weer die lease contracten voor uitgevonden om Jan met de Pet deze auto te kunnen gunnen. Maar het is gewoon een ordinaire lening. In geen 100 jaar dus. Een heel leven lang zullen massa's automobilisten maandelijks voor hun particuliere lease auto blijven betalen. Want als de looptijd voorbij is zul je toch nog altijd een auto nodig hebben.
Tja maar dan krijg je natuurlijk geen subsidie meer.quote:Op vrijdag 30 november 2018 11:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ook die lease-auto's komen vanzelf op de 2e-hands markt, zonder nieuwe auto's geen 2e-hands auto's. Je moet ergens beginnen.
Waarom zou er subsidie moeten zitten op een gebruikte auto?quote:Op vrijdag 30 november 2018 11:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja maar dan krijg je natuurlijk geen subsidie meer. Totale waanzin dit soort subsidies.
Tja maar dan krijg je natuurlijk geen subsidie meer. Totale waanzin dit soort subsidies.quote:Op vrijdag 30 november 2018 11:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ook die lease-auto's komen vanzelf op de 2e-hands markt, zonder nieuwe auto's geen 2e-hands auto's. Je moet ergens beginnen.
Waarom op een nieuwe?quote:Op vrijdag 30 november 2018 11:50 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waarom zou er subsidie moeten zitten op een gebruikte auto?
Omdat men zich als doel heeft gesteld om de brandstofauto uit te faseren vanaf 2030.quote:
Om hem verkocht te krijgen. Zonder subsidies op een Tesla rijdt er echt niemand in. Hooguit een enkele Musketeer.quote:
Ditquote:Op donderdag 29 november 2018 23:53 schreef BasEnAad het volgende:
Dus de rijken gaan in dure gesubsidieerde auto's rijden en de middenstand betaalt?
Ik zou nog even wachten dan.quote:Op vrijdag 30 november 2018 09:07 schreef nils7 het volgende:
Goed nieuws
Nu nog kiezen uit de:
Ampera-e
Kona-e
Leaf
Model 3
Niro-e
De enige fatsoenlijke betaalbare elektrische auto's die de komende tijd leverbaar zijn.
Elektriciteit kan je schoon opwekken, diesel en benzine niet. Ik zou letterlijk 8 maanden per jaar mijn elektrische auto thuis kunnen opladen aan eigen zonnestroom. Scheelt wel dat ik weinig rij en thuis werk, de auto stat dus overdag ook veel thuis op m'n oprit.quote:Op vrijdag 30 november 2018 11:53 schreef LorneMalvo het volgende:
Blijft toch bizar dat de enorm vervuilende electrische auto als een heilige graal wordt gezien in de hele klimaatdiscussie. Hoe wordt electriciteit opgewekt? Wat is de ecologische voetafdruk van die inefficiente accu's? En dan heb ik het niet eens over de marginale invloed van particuliere auto's ten opzichte van wat 'de industrie' aan vervuiling teweegbrengt en we in die categorie veel effectiever het uitstoot probleem kunnen aanpakken.
Dus iemand die een tweede hands koopt doet niet mee om te milieu te sparen. Al zou die subsidie naar ratio zijn. Als die subsidie natuurlijk echt bedoeld is om mensen van de benzine af te krijgen. Heel rechts gaat door het lint als het om het sociaal stelsel gaat maar dit soort vormen van subsidie vinden ze geweldig.quote:Op vrijdag 30 november 2018 11:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Omdat men zich als doel heeft gesteld om de brandstofauto uit te faseren vanaf 2030.
Wil je iedereen op elektrisch (en waterstof brandstofcel = ook elektrisch) krijgen dan is een subsidie een prima stimulans. Daarna zal de markt het zelf moeten oplossen
Naarmate er meer nieuwe elektrische auto's op de markt komen, komen er ook vanzelf meer 2e-hands elektrische auto's op de markt en zal het aandeel van brandstofauto's vanzelf afnemen.quote:Op vrijdag 30 november 2018 11:58 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dus iemand die een tweede hands koopt doet niet mee om te milieu te sparen. Al zou die subsidie naar ratio zijn. Als die subsidie natuurlijk echt bedoeld is om mensen van de benzine af te krijgen. Heel rechts gaat door het lint als het om het sociaal stelsel gaat maar dit soort vormen van subsidie vinden ze geweldig.
2021 zou prima passen, loopt m'n (prive) lease van m'n huidige Niro afquote:Op vrijdag 30 november 2018 11:56 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ik zou nog even wachten dan.
Ampera-e (geen navigatie en Opel )
Kona-e (qua prijs prima maar het blijft ene plastic bak van binnen+levertijd?)
Leaf (qua prijs prima maar het blijft ene plastic bak van binnen + verouderde systemen)
Model 3 (prima maar prijzig en levertijd?)
Niro-e (qua prijs prima maar het blijft ene plastic bak van binnen+levertijd?)
Ik zou even wachten op de Europese merken, Volkswagen I.D. serie, PSA en Volvo V40 wat allemaal volgend jaar komt.
Ik rij mijn Citroen in 2 jaar aan de kant en dan is het leuk elektrisch shoppen
Ze staan al in de showrooms dus hoe lang zal het nog zijn.quote:Op vrijdag 30 november 2018 09:57 schreef Gunner het volgende:
[..]
De model 3 leverbaar? Wat? Rijden die uberhaupt al in Nederland?
[..]
Weet je wat een schande is? Dat de overheid miljoenen subsidies heeft gegeven aan ondernemers en leaserijders voor auto's die nooit opgeladen worden en daarmee zoveel meer co2 uitstoten (zware bakken zoals de metsubsidie foutlander) dan auto's waar echt bakken met BPM over betaald moeten worden. Echt het meest foute wat de overheid de afgelopen jaren heeft uitgevoerd
Den haag: "Nee dat zagen we echt niet aankomen hoor"
Het opwekken kán relatief schoon. In jouw specifieke geval, met bij wijze van spreken een voetbalveld aan zonnenpanelen, kun je 1 auto 8 maanden opladen. Niet eens een jaar en je gebruikt de auto nog weinig ook. Voordat elektriciteit grootschalig schoon opgewekt wordt op een redelijk efficiënte manier zijn we misschien wel 100 jaar verder. Zeker gelet op dat de vervuilende opwekkers momenteel nog volop draaien en echt niet zo maar gesloten gaan worden. Dit alles nog los van het zeer vervuilende en inefficiënte accu materiaalquote:Op vrijdag 30 november 2018 11:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Elektriciteit kan je schoon opwekken, diesel en benzine niet. Ik zou letterlijk 8 maanden per jaar mijn elektrische auto thuis kunnen opladen aan eigen zonnestroom. Scheelt wel dat ik weinig rij en thuis werk, de auto stat dus overdag ook veel thuis op m'n oprit.
Een voetbalveld panelen is onzin.quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:10 schreef LorneMalvo het volgende:
[..]
Het opwekken kán relatief schoon. In jouw specifieke geval, met bij wijze van spreken een voetbalveld aan zonnenpanelen, kun je 1 auto 8 maanden opladen. Niet eens een jaar en je gebruikt de auto nog weinig ook. Voordat elektriciteit grootschalig schoon opgewekt wordt op een redelijk efficiënte manier zijn we misschien wel 100 jaar verder. Zeker gelet op dat de vervuilende opwekkers momenteel nog volop draaien en echt niet zo maar gesloten gaan worden. Dit alles nog los van het zeer vervuilende en inefficiënte accu materiaal
Jij hebt die mogelijkheid, maar voor het overgrote deel van de bevolking is die mogelijkheid niet aanwezig.quote:Op vrijdag 30 november 2018 11:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Elektriciteit kan je schoon opwekken, diesel en benzine niet. Ik zou letterlijk 8 maanden per jaar mijn elektrische auto thuis kunnen opladen aan eigen zonnestroom. Scheelt wel dat ik weinig rij en thuis werk, de auto stat dus overdag ook veel thuis op m'n oprit.
Dat ontken ik ook niet.quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:22 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Jij hebt die mogelijkheid, maar voor het overgrote deel van de bevolking is die mogelijkheid niet aanwezig.
Probeer je eens in te leven in mensen die niet een vrijstaand huis wonen, niet een eigen oprit hebben en die gewoon naar hun werk moeten overdag.
Niet veel mensen kunnen even 35.000¤ op tafel leggen voor een auto, een warmtepomp en 50 zonnepanelen.
Wel klasse dat je in ieder geval wel inziet dat juist die subsidie opgebracht word door mensen die niet instaat zijn een elektrische auto te kopen. En wanneer zij dat wel kunnen is die vorm van subsidie inmiddels al afgeschaft.quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat ontken ik ook niet.
Toch zal dat wel de eerste groep zijn die de overstap maakt naar een elektrische auto.
Tussen 2025 en 2030 verwacht men geen prijsverschil meer tussen een elektrische- of brandstofauto, je hebt dan een range vanaf zo'n 400km in de goedkope modellen.
Het vervelende is dan ook niet zo dat elektrische auto's nu nog zo duur zijn en dat alleen "de elite" het kan betalen, het vervelende is dat iedereen die geen geld heeft voor een elektrische auto wel de subsidies gaat opbrengen.
Ik heb daar in de OP geen mening over gegeven, dat lijkt me ook niet nodig.
Dit is een typische VVD benadering, maar blijkbaar vonden we het nodig om die 3x een kabinet te laten vormen.
quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat ontken ik ook niet.
Toch zal dat wel de eerste groep zijn die de overstap maakt naar een elektrische auto.
Tussen 2025 en 2030 verwacht men geen prijsverschil meer tussen een elektrische- of brandstofauto, je hebt dan een range vanaf zo'n 400km in de goedkope modellen.
Het vervelende is dan ook niet zo dat elektrische auto's nu nog zo duur zijn en dat alleen "de elite" het kan betalen, het vervelende is dat iedereen die geen geld heeft voor een elektrische auto wel de subsidies gaat opbrengen.
Ik heb daar in de OP geen mening over gegeven, dat lijkt me ook niet nodig.
Dit is een typische VVD benadering, maar blijkbaar vonden we het nodig om die 3x een kabinet te laten vormen.
Ook nog maar recent dus.quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:06 schreef nils7 het volgende:
Ze staan al in de showrooms dus hoe lang zal het nog zijn.
https://www.autojunk.nl/2(...)oductie-in-amsterdam
Je efficiency valt nog wat tegenquote:Op vrijdag 30 november 2018 12:12 schreef MaGNeT het volgende:
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=70798&sid=62890
Ik mag dan wel behoren tot de doelgroep van de VVD, ik ben al jaren lid van de SPquote:Op vrijdag 30 november 2018 12:31 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wel klasse dat je in ieder geval wel inziet dat juist die subsidie opgebracht word door mensen die niet instaat zijn een elektrische auto te kopen. En wanneer zij dat wel kunnen is die vorm van subsidie inmiddels al afgeschaft.
Daar heb ik al 3 jaar een topic over lopenquote:Op vrijdag 30 november 2018 12:10 schreef SeLang het volgende:
Waar ik op zit te wachten zijn zelfrijdende auto's die je gewoon online bestelt als je ze nodig hebt. Dat kan heel goedkoop want geen chauffeur die een inkomen moet verdienen en super efficiënte benutting van kapitaal, aangezien die auto 24/7 wordt gebruikt.
Geen vaste kosten meer, geen parkeerproblemen, etc.
Dat zou dus echt spotgoedkoop moeten kunnen, vergeleken met de kosten van een eigen auto. Al zal de overheid dat natuurlijk wel weer zwaar gaan belasten als dit over ~10 jaar realiteit is.
Mijn auto wordt vaak maanden achtereen niet gebruikt dus hartstikke zonde van het geld, maar voor die paar keer dat ik hem wil gebruiken is huren dan weer teveel gedoe...
Dat is eenvoudig te verklarenquote:Op vrijdag 30 november 2018 12:37 schreef Gunner het volgende:
[..]
Je efficiency valt nog wat tegen
Dan kan je wel 100 panelen hebben liggen maar dat is dan wel een belangrijke factor.
Is ook zo, was ook meer grappig bedoelt. 2018 was verder een puik jaar.quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:42 schreef MaGNeT het volgende:
Een beter dak heb ik niet, dus het is wat het is
Ja, niets te klagen, nu in November al over de 385kWh.quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:44 schreef Gunner het volgende:
[..]
Is ook zo, was ook meer grappig bedoelt. 2018 was verder een puik jaar.
Dat is ongeveer mijn verbruik voor het hele jaar. Inclusief verwarming en warm water (geen gas hier)quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:46 schreef MaGNeT het volgende:
Oktober zelfs over de 1000kWh... echt bizar...
Dat wordt in mijn woning wat lastiger, ook geen gas hierquote:Op vrijdag 30 november 2018 12:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is ongeveer mijn verbruik voor het hele jaar. Inclusief verwarming en warm water (geen gas hier)
Mijn hele energiekosten (incl vastrecht) zijn 2 tientjes per maand of zo. Ik ben natuurlijk wel de helft van het jaar op reis.quote:Op vrijdag 30 november 2018 13:00 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat wordt in mijn woning wat lastiger, ook geen gas hier
Vorige bewoners verbruikten zo'n 1400m3 aardgas per jaar, ik kom naar verwachting op zo'n 3000kWh voor verwarmen en warm water.
Maar goed, 1400m3 aardgas is ¤910 en 3000kWh is ¤630 dus dat scheelt alweer iets. Overdag wek ik ook nog wat stroom op dus zolang de zon schijnt verbruik ik dat deels direct op in de warmtepomp.
Mijn voorschot is ¤5 per maand en krijg zo'n ¤900 per jaar terug (eigenlijk ¤840 na verrekening voorschot) met dank aan de zon.quote:Op vrijdag 30 november 2018 13:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mijn hele energiekosten (incl vastrecht) zijn 2 tientjes per maand of zo. Ik ben natuurlijk wel de helft van het jaar op reis.
Cool!quote:Op vrijdag 30 november 2018 13:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Mijn voorschot is ¤5 per maand en krijg zo'n ¤900 per jaar terug (eigenlijk ¤840 na verrekening voorschot) met dank aan de zon.
GreenChoice betaalt hier ¤0,11 per terug geleverde kWh.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
Update: nu al 12,6kWhquote:Op vrijdag 30 november 2018 12:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik heb me nog maar kortgeleden aangemeld bij PVOutput en het is winter maar toch alweer 8,7kWh opgewekt vandaag.
quote:Op vrijdag 30 november 2018 13:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Cool!
Ik heb helaas maar 5 Watt capaciteit.
Toch genoeg om 5 maanden op te leven als enige energiebronHaha, dat is wel stoer! Ik ben niet zo van het reizen maar stiekem wel een beetje jaloers op mensen die de achterdeur op slot doen en maandenlang weg zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
M'n fretten zouden het wel tof vinden denk ik
Daar gaat het uiteindelijk wel naar toe.quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Daar heb ik al 3 jaar een topic over lopen
PTA / stelling: einde van het autobezit is nabij
Ik ben behoorlijk onder de indruk van de vorderingen bij Waymo.
quote:Op vrijdag 30 november 2018 13:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Cool!
Ik heb helaas maar 5 Watt capaciteit.
Toch genoeg om 5 maanden op te leven als enige energiebronOp wie moet ik meer jaloers zijn?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hmm, lastige keuze.
Nu weer ontopic aub
In de grote steden zal het sowieso erg snel rendabel zijn, gebrek aan parkeerruimte en het OV brengt je niet altijd waar je moet zijn zonder 2x over te stappen.quote:Op vrijdag 30 november 2018 13:27 schreef nils7 het volgende:
[..]
Daar gaat het uiteindelijk wel naar toe.
Autobezit is ook vrij duur voor het gemiddelde uurtje waarvoor we hem per dag maar nodig hebben.
Je merkt het in de US al met Uber.
Ideaal binnen 2 minuten (in drukke gebieden) komt er 1 voor rijden en zet je af waar je wil.
Denk dat autobezit nog wel blijft, zat mensen die dat niet kunnen of willen opgeven maar het is een uitkomst voor mensen in het OV en er zullen zat mensen zijn die de auto de deur uit doen.
Ben ik het eens met je eens.quote:Op vrijdag 30 november 2018 00:03 schreef Elfletterig het volgende:
In 2011 kocht ik een zeer zuinige eco-dieselauto. Omdat ik die energiebewuste (maar duurdere) keuze maakte, hoefde ik tot 2014 geen wegenbelasting te betalen. Inmiddels is het 2018 en ben ik een milieucrimineel. Als Duitsland z'n plannen doordrukt, kan ik straks diverse steden niet eens meer in met m'n auto.
De overheid toont zich hoogst onbetrouwbaar. Je moet maar net het geld hebben om een nieuwe auto te schaffen. En om een 7 jaar oude diesel (die inmiddels amper nog wat waard is) in te ruilen voor een nog oudere benzineauto is ook zo wat...
Omdat ik werk in mijn woonplaats gebruik ik mijn auto weinig. Daarom kan er wat mij betreft niet snel genoeg een kilometerheffing of spitsheffing komen. Het is bizar dat je als automobilist moet betalen voor het bezit van een auto, in plaats van voor het gebruik en de milieuvervuiling.
Dat verhaal van die accu's en slecht voor het milieu komt vrijwel iedere keer weer terug. Dat is deels correct.quote:Op vrijdag 30 november 2018 13:29 schreef Roces18 het volgende:
Subsidie en het rondpompfeestje is weer rond hoor. Geef mijn belasting alleen aan overheidszaken aub. Niet aan idealistische consumentenpropaganda. En niet eens weten hoe slecht voor het milieu al die nieuwe auto's zijn om nog maar te zwijgen over die accu's. Kan je beter oude auto's oprijden!!!!! Korte termijndenkers
Zoek je even op wat middenstand betekent? Dank je wel!quote:Op donderdag 29 november 2018 23:53 schreef BasEnAad het volgende:
Dus de rijken gaan in dure gesubsidieerde auto's rijden en de middenstand betaalt?
Het is trouwens als zo ver: https://www.telegraaf.nl/(...)esla-slurpt-subsidie
Dan pakken ze het openbaar vervoer maar. Dat subsidiëren de rijken al decennia lang.quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:31 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wel klasse dat je in ieder geval wel inziet dat juist die subsidie opgebracht word door mensen die niet instaat zijn een elektrische auto te kopen. En wanneer zij dat wel kunnen is die vorm van subsidie inmiddels al afgeschaft.
Laten we eerst de hele wereld op één niveau qua uitstoot krijgen, wij hebben maar een heel klein stukje lucht boven ons land en dan toch weer voorop willen lopen, het wordt en is een hele industrie, net als de asiel/migranten industrie die degenen die het mogen betalen heel veel geld kosten.... belasting geld wel te verstaan.quote:Op vrijdag 30 november 2018 13:35 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat verhaal van die accu's en slecht voor het milieu komt vrijwel iedere keer weer terug. Dat is deels correct.
Het oppompen van 96.000.000 (!) vaten ruwe olie per dag is echter ook geen aanwinst voor het milieu en toch zie ik diezelfde mensen met het grootste gemak iedere dag weer in zo'n olieverbrander stappen.
Elektrische auto's hebben voordelen, geen oliewissel, geen distributieset, geen uitlaten, langere levensduur remmen. De grondstoffen in de accu's zijn gewild en prima recyclebaar, zoals andere grondstoffen bij autodemontage bedrijven nu ook al teruggewonnen worden.
Klopt het had middenklasse moeten zijn.quote:Op vrijdag 30 november 2018 14:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zoek je even op wat middenstand betekent? Dank je wel!
maar dit is toch gewoon ouderwets denken. Die auto's is een goede stap, en dan tegelijk zorgen voor groene stroom en het is toch prima.quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:22 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Jij hebt die mogelijkheid, maar voor het overgrote deel van de bevolking is die mogelijkheid niet aanwezig.
Probeer je eens in te leven in mensen die niet een vrijstaand huis wonen, niet een eigen oprit hebben en die gewoon naar hun werk moeten overdag.
Niet veel mensen kunnen even 35.000¤ op tafel leggen voor een auto, een warmtepomp en 50 zonnepanelen.
quote:Op vrijdag 30 november 2018 11:50 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waarom zou er subsidie moeten zitten op een gebruikte auto?
quote:Op vrijdag 30 november 2018 11:51 schreef Cherni het volgende:
[..]
Waarom op een Waarom op een nieuwe
Zie hier de discussie in een notendop. Het spelen met willekeur.quote:Op vrijdag 30 november 2018 11:52 schreef MaGNeT het volgende:
[quote] Op vrijdag 30 november 2018 11:52 schreef MaGNeT het volgende:[..]Omdat men zich als doel heeft gesteld om de brandstofauto uit te faseren vanaf 2030.
De gedachte dat de subsidie ten goede komt aan de "eindgebruiker" is sws een illusie.quote:Wil je iedereen op elektrisch (en waterstof brandstofcel = ook elektrisch) krijgen dan is een subsidie een prima stimulans. Daarna zal de markt het zelf moeten oplossen
Waar denk ik ouderwets?quote:Op vrijdag 30 november 2018 14:17 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
maar dit is toch gewoon ouderwets denken. Die auto's is een goede stap, en dan tegelijk zorgen voor groene stroom en het is toch prima.
Eco-diesel meetquote:Op vrijdag 30 november 2018 00:03 schreef Elfletterig het volgende:
In 2011 kocht ik een zeer zuinige eco-dieselauto.
Zeer goede post. Dit inzicht zie je zelden, zeker niet bij hen die gebruikmaken van de subsidie. Ook op het techneutenforum ben ik dit nog nooit tegengekomen.quote:Op vrijdag 30 november 2018 14:17 schreef Vallon het volgende:
Zie hier de discussie in een notendop. Het spelen met willekeur.
Omdat "men" zich ten doel heeft gesteld de markt te manipuleren gaat men draaien aan knopjes zonder dat duidelijk is wat dat veroorzaakt. Regeltjes maken die huidige auto's 'onbruikbaar' maakt en nieuwe auto's grotendeels onbereikbaar. Ik vind het onacceptabel dat overheden op deze wijze de "ontluikende" industrie subsidieert.
[..]
De gedachte dat de subsidie ten goede komt aan de "eindgebruiker" is sws een illusie.
De susidie is er vooral om dat "veel te dure" spul verkocht te krijgen.
Wanneer je werkelijk een keuze wil voorschotelen moet er qua (gebruiks)kosten geen verschil zijn, het verschil moet zitten in de gebruikswaarde. Pas dan heb je marktwerking.
Marktwerking is niet een kwestie van opgelegde prijs door de overheid maar één die de door markt wordt bepaald met wat de consument voor de geboden "nutbaarheid" moet/wil/kan betalen.
In dat perspectief is een elektrisch voertuig veelbelovend maar nog niet gereed om te (kunnen) concurreren. De enige taak die een overheid heeft is toetsen of een nieuwe op de markt komend voertuig voldoet aan de wettelijke eisen en niet om reeds goedgekeurde vehikels van de markt te verwijderen.
Accu's worden 10 tot 15% goedkoper per jaar, per kWh opslagcapaciteit.quote:Op vrijdag 30 november 2018 14:17 schreef Vallon het volgende:
[..]
[..]
[..]
Zie hier de discussie in een notendop. Het spelen met willekeur.
Omdat "men" zich ten doel heeft gesteld de markt te manipuleren gaat men draaien aan knopjes zonder dat duidelijk is wat dat veroorzaakt. Regeltjes maken die huidige auto's 'onbruikbaar' maakt en nieuwe auto's grotendeels onbereikbaar. Ik vind het onacceptabel dat overheden op deze wijze de "ontluikende" industrie subsidieert.
[..]
De gedachte dat de subsidie ten goede komt aan de "eindgebruiker" is sws een illusie.
De susidie is er vooral om dat "veel te dure" spul verkocht te krijgen.
Wanneer je werkelijk een keuze wil voorschotelen moet er qua (gebruiks)kosten geen verschil zijn, het verschil moet zitten in de gebruikswaarde. Pas dan heb je marktwerking.
Marktwerking is niet een kwestie van opgelegde prijs door de overheid maar één die de door markt wordt bepaald met wat de consument voor de geboden "nutbaarheid" moet/wil/kan betalen.
In dat perspectief is een elektrisch voertuig veelbelovend maar nog niet gereed om te (kunnen) concurreren. De enige taak die een overheid heeft is toetsen of een nieuwe op de markt komend voertuig voldoet aan de wettelijke eisen en niet om reeds goedgekeurde vehikels van de markt te verwijderen.
quote:Op vrijdag 30 november 2018 14:35 schreef Klepper272 het volgende:
Leuk plaatje, maar wat wil je hier mee zeggen?
Niet echt. De subsidie is bedoeld om iets over het dode punt te krijgen. Als subsidie langdurig nodig is, is er iets mis. Is het beperkt nodig dan is het succesvol.quote:Op vrijdag 30 november 2018 14:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeer goede post. Dit inzicht zie je zelden, zeker niet bij hen die gebruikmaken van de subsidie. Ook op het techneutenforum ben ik dit nog nooit tegengekomen.
Voor het staal en aluminium in auto's is dat niet anders...quote:Op vrijdag 30 november 2018 14:45 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Weleens bij stilgestaan wat voor milieuschade er wordt aangericht bij minen van grondstoffen voor de productie van windmolens?
Elektriciteit schone energie noemen is niet correct
Misschien zou je het minder milieubelastend kunnen noemen.
https://www.theguardian.c(...)th-village-pollution
https://i.dailymail.co.uk(...)05DC-625_634x286.jpg
Staal en aluminium heb je ook voor elektrische auto's nodig.quote:Op vrijdag 30 november 2018 14:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Voor het staal en aluminium in auto's is dat niet anders...
En zoek voor de gein eens op plaatjes van uranium mijnen... ook kerncentrales zijn niet schoon... en dan nog al het staal en beton wat nodig is voor de bouw...
Consumeren is vervuilend.
Auto's, ik noemde geen specifieke uitvoeringenquote:Op vrijdag 30 november 2018 14:58 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Staal en aluminium heb je ook voor elektrische auto's nodig.
Ik hoef ze niet te lezen, het is geen geheim dat het mijnen van grondstoffen niet overal met grote zorg voor de omgeving gebeurtquote:Klopt, kernenergie is ook niet schoon en waterkracht energie is ook niet schoon.
Heb je desbetreffende artikelen gelezen ?
Consumeren is vervuilen idd.
Dat vind ik persoonlijk jammer dat je daar geen kennis van neemt.quote:Op vrijdag 30 november 2018 15:00 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Auto's, ik noemde geen specifieke uitvoeringen
[..]
Ik hoef ze niet te lezen, het is geen geheim dat het mijnen van grondstoffen "niet overal met grote zorg voor de omgeving gebeurt"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |