Dan heet het koppositie als je op de eerste plaats staat,quote:Op zaterdag 1 december 2018 10:24 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, dat is no. 1. Een berg heeft maar 1 top.
Je vergeet de belangrijkste: in de Marokkaanse (en ook de Turkse) cultuur is het oneervol en een teken van zwakte om schuld te bekennen of toe te geven dat je iets fout gedaan hebt.quote:Op zaterdag 1 december 2018 05:34 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik probeer duidelijk te maken hoe die cultuur afwijkt van de Nederlandse. Dat is op zich niet erg, maar dat heeft invloed op je psyche als je er in ondergedompeld wordt. Intuïtief ben je meer alert en kan een (licht) gevoel van onbehagen optreden. Je voelt je een vreemdeling in eigen land, je voelt je eenzaam en kwetsbaar omdat "jouw soort mensen" niet in de buurt is.
Dat is vrij normaal, maar het schept een kloof tussen "ons soort mensen" en "hunnie". Het is aan alle kanten duidelijk dat je er niet bij hoort, en in sommige gevallen wordt buitengesloten.
In Chinatown is dat niet veel anders. Bij Turken scheelt het nog dat je tenminste hun opschriften kunt lezen.
Hiermee sta je in zo'n wijk al op achterstand en zal je reactie op de mensen anders zijn dan elders, waar je je wel thuisvoelt. En op grotere schaal is dat misschien wel wat het onderliggende probleem is: Marokkanen die dat lichte onbehagen voelen bij die Nederlandse cultuur die zo afwijkt van hun eigen cultuur. Die spanning kan zich uiten in angst, dus in terugtrekking in de veilige omgeving, of boosheid met agressie.
Er zijn genoeg tekenen om niet aan te nemen dat Marokkanen net zo Nederlands als andere Nederlanders worden, op een enkele uitzondering na:
- Marokkaans paspoort. Doordat ze de Marokkaanse nationaliteit hebben, blíjven ze verbonden met Marokko en met de bemoeienis van de Marokkaanse overheid. Een van de bekendste bemoeienissen is dat ze een goedgekeurde naam moeten hebben en dus geen oerhollandse naam, noch een modenaam zoals andere Nederlanders die aan hun kinderen geven. Je kan de nationaliteit aan de naam aflezen.
- Importbruiden/gommen. Zolang er verse echtgenoten uit Marokko blijven komen, die hun afwijkende cultuur meenemen, blijft de afstand tot de Nederlandse cultuur groot. Doordat op die manier een familieband met Marokko blijft bestaan, zullen ze minder geneigd zijn om hun Marokkaanse staatsburgerschap op te geven (als dat al kan), want dan kunnen ze hun familie niet meer bezoeken en lopen ze eventuele erfenissen mis.
Ook zullen ze regelmatig Marokko bezoeken en dat als vaderland zien (en dus juichen voor dat nationale elftal).
- Marokkaanse cultuur is een islamitische cultuur, die in principe niet-Nederlands is en op punten lijnrecht tegenover de Nederlandse cultuur staat. Komt bij dat de islam gebruik maakt van het Arabisch en de Marokkaanse taal een vorm van Arabisch is, dus het moslim-zijn versterkt het Marokkaan-zijn en andersom (voor Turken is het Arabisch een vreemde taal, net als kerklatijn dat voor Nederlanders is). Verder wijkt de Marokkaanse islam iets af van die in bijvoorbeeld Turkije, waardoor er Marokkaanse en Turkse moskeeën zijn en geen gemengde. Daarmee is de Marokkaanse moskee ook een centrum voor de Marokkaanse gemeenschap, niet alleen op religieus gebied (dit zie je ook bij de Russisch-orthodoxe kerk in Nederland, het is een ontmoetingsplaats voor Russen). Er is daar dus geen integratie met andere nedermoslims, de kans dat er ooit een gezamenlijke nederislam ontstaat die zich conformeert aan Nederlandse normen en waarden is daarmee klein.
Ik vraag mij af of een psychologisch verband is tussen altijd ontkennen, want dat is gewenst gedrag, en de zeg maar foute dingen doen, dat is ongewenst gedrag, Dus populair gezegd: doe maar wat je wilt want het mag. (van je cultuur)quote:Op zaterdag 1 december 2018 10:40 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Je vergeet de belangrijkste: in de Marokkaanse (en ook de Turkse) cultuur is het oneervol en een teken van zwakte om schuld te bekennen of toe te geven dat je iets fout gedaan hebt.
Daarom wordt ook altijd ontkent als je iemand vraagt of hij het gedaan heeft, heeft de familie het altijd over "een goede jongen", wordt de schuld altijd bij de Joden/Amerikanen/whatever gelegd etc. Maar het ligt nooit aan de Marokkaan zelf.
In Marokko en Turkije bestaan sociale conventies die hier omheen werken. Je hoeft bijv nooit schuld te erkennen maar moet wel verklaren dat je zoiets nooit zal doen, het slecht is etc. - en het vervolgens stilzwijgend ook nooit meer doen.
In Nederland worden juist die conventies als oneervol en een teken van zwakte/oneerlijkheid gezien.
Dat botst.
Ik denk (maar heb geen onderzoek om dat te onderbouwen) dat het gebrek aan de sociale controle uit het moederland zelfs een nog grotere impact heeft - nml dat deze Marokkanen en Turken hun eigen ontkenningen en afschuiven van verantwoordelijkheid inmiddels oprecht zelf geloven.quote:Op zaterdag 1 december 2018 11:19 schreef cempexo het volgende:
[..]
Ik vraag mij af of een psychologisch verband is tussen altijd ontkennen, want dat is gewenst gedrag, en de zeg maar foute dingen doen, dat is ongewenst gedrag, Dus populair gezegd: doe maar wat je wilt want het mag. (van je cultuur)
Paradoxale problemen i.c. gedrag als levensstijl kan een leek niet oplossen, de maatschappij als jouw draagvlak beschouwen is een vorm van een geconditioneerd gedrag en die zienswijze vormt een verlenging van je eigen levenshouding en een voorbeeld voor anderen die dat leven ook leiden of beter gezegd willen leiden. Het lijkt me dus vooral een therapeutisch vraagstuk. Geworden.quote:Op zaterdag 1 december 2018 12:07 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Ik denk (maar heb geen onderzoek om dat te onderbouwen) dat het gebrek aan de sociale controle uit het moederland zelfs een nog grotere impact heeft - nml dat deze Marokkanen en Turken hun eigen ontkenningen en afschuiven van verantwoordelijkheid inmiddels oprecht zelf geloven.
Zoals die jongeren die hun jeugdhonk zelf hadden gesloopt en niet begrepen dat er geen jeugdhonk meer was. Het hele concept dat ze daar zelf verantwoordelijk voor waren geweest begrepen ze niet - want ze zijn nooit schuldig. Of de doodschoppers van een scheidsrechter, de berovers van een juwelier - dat daar straf op volgt is voor hen volstrekt onbegrijpelijk want "niet hun schuld" en wellicht geloven ze zelfs al werkelijk dat ze het ook niet gedaan hebben.
Eng. Maar geen idee hoe we dat op kunnen lossen.
Is de vraag niet: waarom zijn er voor dat soort neringen uitzonderingen?quote:Op zaterdag 1 december 2018 00:51 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Jeetje wat erg zeg. Mis je het in de kerk? Wanneer zou jij graag groente willen halen in de kerk?
ja.quote:Op zaterdag 1 december 2018 13:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Is de vraag niet: waarom zijn er voor dat soort neringen uitzonderingen?
Heb jij enig idee aan wat voor regelgeving een 'normale' middenstander moet voldoen, voor die überhaupt maar 1 pak melk mag verkopen?
Sociale controle wordt tegenwoordig door heel veel mensen gezien als SJW gedrag.quote:Op zaterdag 1 december 2018 12:07 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Ik denk (maar heb geen onderzoek om dat te onderbouwen) dat het gebrek aan de sociale controle uit het moederland zelfs een nog grotere impact heeft - nml dat deze Marokkanen en Turken hun eigen ontkenningen en afschuiven van verantwoordelijkheid inmiddels oprecht zelf geloven.
Zoals die jongeren die hun jeugdhonk zelf hadden gesloopt en niet begrepen dat er geen jeugdhonk meer was. Het hele concept dat ze daar zelf verantwoordelijk voor waren geweest begrepen ze niet - want ze zijn nooit schuldig. Of de doodschoppers van een scheidsrechter, de berovers van een juwelier - dat daar straf op volgt is voor hen volstrekt onbegrijpelijk want "niet hun schuld" en wellicht geloven ze zelfs al werkelijk dat ze het ook niet gedaan hebben.
Eng. Maar geen idee hoe we dat op kunnen lossen.
Kassamiep bedoelt hier mee contrôl, dat is wat anders dan controle.quote:Op zaterdag 1 december 2018 13:55 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Sociale controle wordt tegenwoordig door heel veel mensen gezien als SJW gedrag.
maar hij zegt:quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:00 schreef cempexo het volgende:
[..]
Kassamiep bedoelt hier mee contrôl, dat is wat anders dan controle.
Het gaat niet om het woord en of om de zin, maar om de strekking van de betekenis van sec dat onderwerp.quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:02 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
maar hij zegt:
"Ik denk (maar heb geen onderzoek om dat te onderbouwen) dat het gebrek aan de sociale controle uit het"
Dan moet hij dat niet letterlijk zeggen, het lijkt er sterk op dat hij dat wel bedoelde terwijl jij juist aan het interpreteren bent.quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:10 schreef cempexo het volgende:
[..]
Het gaat niet om het woord en of om de zin, maar om de strekking van de betekenis van sec dat onderwerp.
Ik weet niet of dat typisch Marokkaans (en Turks) is, of dat die mores vanuit de islam komen.quote:Op zaterdag 1 december 2018 10:40 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Je vergeet de belangrijkste: in de Marokkaanse (en ook de Turkse) cultuur is het oneervol en een teken van zwakte om schuld te bekennen of toe te geven dat je iets fout gedaan hebt.
Daarom wordt ook altijd ontkent als je iemand vraagt of hij het gedaan heeft, heeft de familie het altijd over "een goede jongen", wordt de schuld altijd bij de Joden/Amerikanen/whatever gelegd etc. Maar het ligt nooit aan de Marokkaan zelf.
In Marokko en Turkije bestaan sociale conventies die hier omheen werken. Je hoeft bijv nooit schuld te erkennen maar moet wel verklaren dat je zoiets nooit zal doen, het slecht is etc. - en het vervolgens stilzwijgend ook nooit meer doen.
In Nederland worden juist die conventies als oneervol en een teken van zwakte/oneerlijkheid gezien.
Dat botst.
Nee, sociale controle is dat de mensen uit je eigen cultuur kijken of je je wel aan de normen en waarden van die cultuur houdt en met je gedrag die cultuur niet in discrediet brengt.quote:Op zaterdag 1 december 2018 13:55 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Sociale controle wordt tegenwoordig door heel veel mensen gezien als SJW gedrag.
Het is net zo goed een probleem dat de jongeren die die cultuur willen ontsnappen daar niet goed in slagen. En dat er duizenden "goede Marokkanen" timide thuiszitten, onderdrukt door hun eigen cultuur, in Nederland.quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:39 schreef Maharski het volgende:
Gelukkig zijn er meer dan genoeg hele fijne Marokkaanse mensen, maar een cultuurprobleem hebben ze zeker wel. Het is in het algemeen genomen toch best een kutcultuur. Overdreven macho/patserig, heetgebakerd (wat daar natuurlijk weer mee verbonden is), haatdragend en 'oog-om-oog tand-om-tand'. Dat is het cultuurprobleem daar. Gewoon niet zo'n fijne atmosfeer. Daar kunnen we niet echt omheen.
Onderdrukt door hun eigen cultuur?quote:Op zaterdag 1 december 2018 16:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het is net zo goed een probleem dat de jongeren die die cultuur willen ontsnappen daar niet goed in slagen. En dat er duizenden "goede Marokkanen" timide thuiszitten, onderdrukt door hun eigen cultuur, in Nederland.
Bedoelt ie lijkt me mee dat veel Marokkanen die assimileren binnen de eigen cultuur als meelopers/verraders/te westers e.d. worden genoemd.quote:
Yep.quote:
Dat zijn de extreme doembeelden. Ik gok dat 'Marokkanen' meer last hebben van hoe ze door 'Nederlanders' worden gezien als Marokkanen.quote:Op zaterdag 1 december 2018 16:48 schreef Maharski het volgende:
[..]
Bedoelt ie lijkt me mee dat veel Marokkanen die assimileren binnen de eigen cultuur als meelopers/verraders/te westers e.d. worden genoemd.
En door hun naam zitten ze gedwongen timide thuis?quote:Op zaterdag 1 december 2018 16:58 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Yep.
Zoals in de jaren 70-80 de Marokaanse meisjes van school werden gehaald om in het huishouden mee te werken.
Of hoe ook nu nog vrouwen worden gedwongen "vrijwillig" een hoofddoekje te draaien.
En hoe Marokko nog steeds bepaalt hoe je je kind moet noemen, zelfs als dat niet handig is voor diens toekomst.
Nee, het is een van de vormen van onderdrue waardoor het niet eenvoudig is te breken met de cultuur als ze liever meegaan in de Nederlandse cultuur.quote:Op zaterdag 1 december 2018 17:07 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En door hun naam zitten ze gedwongen timide thuis?
Welke vormen van onderdrukking bedoel je verder zoal?quote:Op zaterdag 1 december 2018 17:33 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, het is een van de vormen van onderdrue waardoor het niet eenvoudig is te breken met de cultuur als ze liever meegaan in de Nederlandse cultuur.
Tip: Miepjes zijn over het algemeen niet mannelijk.quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:23 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dan moet hij dat niet letterlijk zeggen, het lijkt er sterk op dat hij dat wel bedoelde terwijl jij juist aan het interpreteren bent.
Zullen we het hem zelf vragen, anders?
Dat heeft weinig met de Marokkaanse cultuur te maken, des te meer met de cultuur onder een beperkt deel van de Marokkaanse jongeren in het buitenland. Die wijkt sterk af van de Marokkaanse cultuur en is gedeeltelijk ook ingegeven door de straat / getto / gangster cultuur. Hun gedrag is namelijk niet anders dan jongeren van een andere komaf in dezelfde situatie (Turks, Antilliaans, Surinaams etc.).quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:39 schreef Maharski het volgende:
Gelukkig zijn er meer dan genoeg hele fijne Marokkaanse mensen, maar een cultuurprobleem hebben ze zeker wel. Het is in het algemeen genomen toch best een kutcultuur. Overdreven macho/patserig, heetgebakerd (wat daar natuurlijk weer mee verbonden is), haatdragend en 'oog-om-oog tand-om-tand'. Dat is het cultuurprobleem daar. Gewoon niet zo'n fijne atmosfeer. Daar kunnen we niet echt omheen.
Zelden zoveel onzin in een post gelezen, de feiten zijn namelijk als volgt:quote:Op zaterdag 1 december 2018 05:34 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik probeer duidelijk te maken hoe die cultuur afwijkt van de Nederlandse. Dat is op zich niet erg, maar dat heeft invloed op je psyche als je er in ondergedompeld wordt. Intuïtief ben je meer alert en kan een (licht) gevoel van onbehagen optreden. Je voelt je een vreemdeling in eigen land, je voelt je eenzaam en kwetsbaar omdat "jouw soort mensen" niet in de buurt is.
Dat is vrij normaal, maar het schept een kloof tussen "ons soort mensen" en "hunnie". Het is aan alle kanten duidelijk dat je er niet bij hoort, en in sommige gevallen wordt buitengesloten.
In Chinatown is dat niet veel anders. Bij Turken scheelt het nog dat je tenminste hun opschriften kunt lezen.
Hiermee sta je in zo'n wijk al op achterstand en zal je reactie op de mensen anders zijn dan elders, waar je je wel thuisvoelt. En op grotere schaal is dat misschien wel wat het onderliggende probleem is: Marokkanen die dat lichte onbehagen voelen bij die Nederlandse cultuur die zo afwijkt van hun eigen cultuur. Die spanning kan zich uiten in angst, dus in terugtrekking in de veilige omgeving, of boosheid met agressie.
Er zijn genoeg tekenen om niet aan te nemen dat Marokkanen net zo Nederlands als andere Nederlanders worden, op een enkele uitzondering na:
- Marokkaans paspoort. Doordat ze de Marokkaanse nationaliteit hebben, blíjven ze verbonden met Marokko en met de bemoeienis van de Marokkaanse overheid. Een van de bekendste bemoeienissen is dat ze een goedgekeurde naam moeten hebben en dus geen oerhollandse naam, noch een modenaam zoals andere Nederlanders die aan hun kinderen geven. Je kan de nationaliteit aan de naam aflezen.
- Importbruiden/gommen. Zolang er verse echtgenoten uit Marokko blijven komen, die hun afwijkende cultuur meenemen, blijft de afstand tot de Nederlandse cultuur groot. Doordat op die manier een familieband met Marokko blijft bestaan, zullen ze minder geneigd zijn om hun Marokkaanse staatsburgerschap op te geven (als dat al kan), want dan kunnen ze hun familie niet meer bezoeken en lopen ze eventuele erfenissen mis.
Ook zullen ze regelmatig Marokko bezoeken en dat als vaderland zien (en dus juichen voor dat nationale elftal).
- Marokkaanse cultuur is een islamitische cultuur, die in principe niet-Nederlands is en op punten lijnrecht tegenover de Nederlandse cultuur staat. Komt bij dat de islam gebruik maakt van het Arabisch en de Marokkaanse taal een vorm van Arabisch is, dus het moslim-zijn versterkt het Marokkaan-zijn en andersom (voor Turken is het Arabisch een vreemde taal, net als kerklatijn dat voor Nederlanders is). Verder wijkt de Marokkaanse islam iets af van die in bijvoorbeeld Turkije, waardoor er Marokkaanse en Turkse moskeeën zijn en geen gemengde. Daarmee is de Marokkaanse moskee ook een centrum voor de Marokkaanse gemeenschap, niet alleen op religieus gebied (dit zie je ook bij de Russisch-orthodoxe kerk in Nederland, het is een ontmoetingsplaats voor Russen). Er is daar dus geen integratie met andere nedermoslims, de kans dat er ooit een gezamenlijke nederislam ontstaat die zich conformeert aan Nederlandse normen en waarden is daarmee klein.
Klopt. Daarom is het zo idioot dat in wijken met veel Marokkanen en bij Marokkaanse winkels Arabische woorden worden gebruikt (voor zover ik kan nagaan) en het Arabische schrift in plaats van het compleet verschillende Berberschrift wordt gebruikt. Blijkbaar hechten die Berbers nog erg aan het Arabische in de Marokkaanse cultuur. In elk geval meer dan aan de Nederlandse cultuur.quote:Op zaterdag 1 december 2018 19:23 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zelden zoveel onzin in een post gelezen, de feiten zijn namelijk als volgt:
- De meeste Marokkanen in Nederland zijn van Berberse komaf, niet van Arabische komaf. Sterker nog, vee Marokkanen beheersen het Arabisch niet eens.
Klopt ook. Toch schijnt er een soort trots of verbondenheid te zijn door die taal/dat schrift en de islam. Het is het schrift van de heilige Koran, etc. Dat moet vast goed voelen.quote:- Marokkaans Arabisch wijkt zeer sterk af van klassiek Arabisch.
Heel fijn voor de Berbers die dat niet verstaanquote:- Marokkaanse moskeeen zijn qua samenstelling diverser dan dan Turkse moskeeen. Het aantal verschillende nationaliteiten is veel groter, er wordt in Marokkaanse moskeeën doorgaans in het Arabisch en het Nederlands gepredikt.
Klopt, maar tegelijkertijd blijft er een instroom komen van mensen met een andere cultuur. Dat die vrouwen niet achterlijk zijn en hun talen spreken doet er niet toe: ze zijn onvoldoende bekend met de Nederlandse cultuur om hun kinderen met Nederlandse normen en waarden op te voeden.quote:- Het aantal importbruidjes daalt jaar op jaar zeer sterk. Los daarvan geldt steeds minder vaak dat de importbruidjes uit de bergen worden gehaald en ongeschoold zijn. Het zijn steeds vaker geschoolde dames, die ook steeds vaker Engels kunnen spreken (en zich om die reden prima hier kunnen redden).
Is dat zo? Dan is het een schande dat de Nedermocros massaal kiezen voor de niet-Nederlandse namen of varianten. Een Mohammed zal immers een achterstand hebben bij het solliciteren ten opzichte van een Adam. Het versterkt de "onzin" die ik schreef: er wordt kennelijk heel bewust afstand genomen van de Nederlandse cultuur om in alle facetten van het leven om het Marokkaanse "anderszijn" te kunnen benadrukken en integratie tegen te gaan. Waardoor je als Nederlander de indruk hebt een vreemdeling in eigen land te zijn, en je je daardoor onveiliger voelt.quote:- Er staan talloze namen op de zogenaamde namenlijst - er zijn er ook een veelvoud waarbij je niet kunt aflezen of het een Hollander, Engelsman of Marokkaan is. Denk aan een Adam of Abraham of een Miriam of een Sabrina .
Wat je met posts in dit topic vooral laat zien is dat jongeren niet gedwongen en timide thuis zitten omdat hun cultuur hen onderdrukt, maar het probleem 'm juist zit in die absurde tegenstelling die je schetst. Men moét een cultuur kiezen, geeft men een pasgeborene de naam Mohammed dan kiest men er volgens jou weer nadrukkelijk voor om afstand te nemen van de Nederlandse cultuur.quote:Op zaterdag 1 december 2018 19:54 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Klopt. Daarom is het zo idioot dat in wijken met veel Marokkanen en bij Marokkaanse winkels Arabische woorden worden gebruikt (voor zover ik kan nagaan) en het Arabische schrift in plaats van het compleet verschillende Berberschrift wordt gebruikt. Blijkbaar hechten die Berbers nog erg aan het Arabische in de Marokkaanse cultuur. In elk geval meer dan aan de Nederlandse cultuur.
[..]
Klopt ook. Toch schijnt er een soort trots of verbondenheid te zijn door die taal/dat schrift en de islam. Het is het schrift van de heilige Koran, etc. Dat moet vast goed voelen.
[..]
Heel fijn voor de Berbers die dat niet verstaan
Blijft staan dat er geen gezamenlijke Nederislam is, dus een islam die recht doet aan de Nederlandse cultuur, zoals de islams van Turkije en Marokko (en andere landen) van elkaar verschillen.
[..]
Klopt, maar tegelijkertijd blijft er een instroom komen van mensen met een andere cultuur. Dat die vrouwen niet achterlijk zijn en hun talen spreken doet er niet toe: ze zijn onvoldoende bekend met de Nederlandse cultuur om hun kinderen met Nederlandse normen en waarden op te voeden.
[..]
Is dat zo? Dan is het een schande dat de Nedermocros massaal kiezen voor de niet-Nederlandse namen of varianten. Een Mohammed zal immers een achterstand hebben bij het solliciteren ten opzichte van een Adam. Het versterkt de "onzin" die ik schreef: er wordt kennelijk heel bewust afstand genomen van de Nederlandse cultuur om in alle facetten van het leven om het Marokkaanse "anderszijn" te kunnen benadrukken en integratie tegen te gaan. Waardoor je als Nederlander de indruk hebt een vreemdeling in eigen land te zijn, en je je daardoor onveiliger voelt.
Je draait zaken om.quote:Op zaterdag 1 december 2018 20:39 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat je met posts in dit topic vooral laat zien is dat jongeren niet gedwongen en timide thuis zitten omdat hun cultuur hen onderdrukt, maar het probleem 'm juist zit in die absurde tegenstelling die je schetst. Men moét een cultuur kiezen, geeft men een pasgeborene de naam Mohammed dan kiest men er volgens jou weer nadrukkelijk voor om afstand te nemen van de Nederlandse cultuur.
Juist dit soort onzinnige opvattingen waarbij nieuwkomers tot 3e of 4e generatie direct in ieder opzicht afstand moeten doen van alles wat ook maar riekt naar het land van herkomst - omdat er anders geen sprake zou zijn van integratie of welwillendheid - is een houding die de boel meteen op slot gooit. Heb je je kind Mohammed of Saïd genoemd? Dat kan natuurlijk niet, want zo keer je je af van de Nederlandse cultuur! Zijn er in je onderneming teksten in het Arabisch te vinden? Schandalig, dat wordt opgevat als motie van wantrouwen t.a.v. je bereidheid om hier welkom genoemd te worden!
Treurig, om het maar zacht uit te drukken.
Nee, ik zie prima wat je aan het doen bent.quote:
Dat mes snijdt aan 2 kanten. De ene kant zijn jongeren die heel makkelijk in de slachtofferrol duiken. De andere kant zijn mensen als jij die heel bewust bij iedere associatie met het land van herkomst roepen dat er sprake is van onwelwillendheid en een afkeer jegens 'de Nederlandse cultuur!!!!' en daarmee iedere vorm van vermenging op slot gooien en een motie van wantrouwen uitspreken.quote:Er is een verschil in cultuur. Ik neem aan dat we het daarover eens zijn.
Waarschijnlijk door cultuurverschillen is er een buitenproportioneel groot aantal Marokkaanse jongeren dat problemen krijgt en veroorzaakt. Daardoor krijgen ze als groep een slechte naam. Doordat ze zo nadrukkelijk die andere cultuur aanhangen, krijgen alle uitingen van die cultuur een slechte naam, óók een voornaam. En maar janken dat ze geen stageplaats vinden...
Je kunt ook voor een gulden middenweg kiezen door niet zo kapot moeilijk te doen over mensen bij wie je meerdere culturele elementen terugziet. En niet je hakken in de modder te steken bij een enge, buitenlandse tekst.quote:En in plaats van een gulden middenweg te kiezen door je kind een minder belastende naam te geven gaan de hakken in het Saharazand en wordt de eigen cultuur nog inniger omarmd.
Ook kun je je arabische teksten vervangen door Nederlandse zodat je beter communiceert.
Wat is de reden voor die stereotype namen? Van die Arabische teksten in het openbaar? Het is in elk geval niet bevorderlijk om beter in de Nederlandse maatschappij te worden opgenomen.
Waarom lopen die jongeren met Marokkaanse vlaggen op hun kleding?
De tweede/derde generatie Marokkanen is al zo ontzettend veel Nederlandser dan hun ouders, ik zie geen reden waarom die trend van vernederlandsing zich niet zou doorzetten. Over 30 jaar hebben we het echt niet meer over een Marokkanenprobleem.quote:Op zaterdag 1 december 2018 08:54 schreef cempexo het volgende:
[..]
Het is onoplosbaar, de Marokkaanse cultuur is een geheel andere cultuur dan de Nederlandse cultuur. Dat wat je beschrijft heeft te maken met een sociaal gewenst gedrag. Dat wat je wilt zien en je wilt horen.
Inmiddels heeft 23 procent van de Nederlandse bevolking een migratieachtergrond. Daar nemen de Marokkanen een toppositie in.
Dat is niet zo. Het was de eerste generatie die ondanks alles veel Nederlandser was. Is onderzoek naar gedaan, latere generaties hangen veel meer naar "het vaderland" en de islam. Als er een trend is dan is het niet dat we naar elkaar toegroeien.quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:52 schreef Kaji het volgende:
[..]
De tweede/derde generatie Marokkanen is al zo ontzettend veel Nederlandser dan hun ouders, ik zie geen reden waarom die trend van vernederlandsing zich niet zou doorzetten. Over 30 jaar hebben we het echt niet meer over een Marokkanenprobleem.
Het lijkt me onmogelijk dat de eerste generatie Nederlandser zou zijn dan hun kinderen die hier zijn opgegroeid; heb je hier een bron van? Het is ook totaal niet mijn ervaring. De 2e/3e generatie spreekt veel beter Nederlands, heeft een veel grotere kennis van de Nederlandse cultuur en doet veel meer mee in alle lagen van de samenleving dan de 1e generatie.quote:Op zondag 2 december 2018 00:42 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is niet zo. Het was de eerste generatie die ondanks alles veel Nederlandser was. Is onderzoek naar gedaan, latere generaties hangen veel meer naar "het vaderland" en de islam. Als er een trend is dan is het niet dat we naar elkaar toegroeien.
Je legt mij woorden in de mond die ik niet heb gezegd en je beantwoordt mijn vragen niet.quote:Op zaterdag 1 december 2018 21:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, ik zie prima wat je aan het doen bent.
[..]
Dat mes snijdt aan 2 kanten. De ene kant zijn jongeren die heel makkelijk in de slachtofferrol duiken. De andere kant zijn mensen als jij die heel bewust bij iedere associatie met het land van herkomst roepen dat er sprake is van onwelwillendheid en een afkeer jegens 'de Nederlandse cultuur!!!!' en daarmee iedere vorm van vermenging op slot gooien en een motie van wantrouwen uitspreken.
[..]
Je kunt ook voor een gulden middenweg kiezen door niet zo kapot moeilijk te doen over mensen bij wie je meerdere culturele elementen terugziet. En niet je hakken in de modder te steken bij een enge, buitenlandse tekst.
Juist door mensen voor zo'n ridicule keuze te dwingen en te roepen dat ze of heel expliciet moeten kiezen voor 'de Marokkanse' of 'de Nederlandse cultuur' zorg je dat mensen zich afzetten tegen die valse en laffe schijntegenstelling.
Ik wijs aan wat je aan het doen bent. Mensen voor een keuze stellen; of de Nederlandse, of de Marokkaanse cultuur.quote:Op zondag 2 december 2018 00:47 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je legt mij woorden in de mond die ik niet heb gezegd en je beantwoordt mijn vragen niet.
Ook daarin fixeer je je - heel typisch - bij 'Nederlanders' op de groep die er positief voor staat en bij 'Marokkanen' weer op de groep die er het slechtste bij staat.quote:Het is net als bij de Zwarte Piet controverse: Nederlanders hebben veel gedaan (en doen dat nog steeds) om aan de gevoeligheden van Marokkanen tegemoet te komen en hen te begrijpen, maar andersom is die beweging er helemaal niet, in tegendeel: het wordt steeds meer een paralelle samenleving.
Dat is een jaartje of 30 geprobeerd. Het werkte blijkbaar niet heel goed - iig niet bij deze bevolkingsgroep.quote:Op zaterdag 1 december 2018 21:20 schreef Xa1pt het volgende:
Je kunt ook voor een gulden middenweg kiezen door niet zo kapot moeilijk te doen over mensen bij wie je meerdere culturele elementen terugziet. En niet je hakken in de modder te steken bij een enge, buitenlandse tekst.
Cultuur kun je niet integreren, zowel de Nederlandse in de Marokkaanse als wel de Marokkaanse in de Nederlandse.quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:52 schreef Kaji het volgende:
[..]
De tweede/derde generatie Marokkanen is al zo ontzettend veel Nederlandser dan hun ouders, ik zie geen reden waarom die trend van vernederlandsing zich niet zou doorzetten. Over 30 jaar hebben we het echt niet meer over een Marokkanenprobleem.
Ik heb het ook over mensen die integreren, en dat kan zeker wel.quote:Op zondag 2 december 2018 07:27 schreef cempexo het volgende:
[..]
Cultuur kun je niet integreren, zowel de Nederlandse in de Marokkaanse als wel de Marokkaanse in de Nederlandse.
Culturen van landen zijn niet jaren oud, maar zijn eeuwen oud. Niet een enkeling of een groepje kan invloed tot verandering in een cultuur toepassen maar de bevolking van het land zelf. Dat gebeurt niet daar de authentieke bevolking geen reden heeft om te veranderen.
Waarom moet er een keuze worden gemaakt?quote:Op zondag 2 december 2018 02:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik wijs aan wat je aan het doen bent. Mensen voor een keuze stellen; of de Nederlandse, of de Marokkaanse cultuur.
[..]
Ook daarin fixeer je je - heel typisch - bij 'Nederlanders' op de groep die er positief voor staat en bij 'Marokkanen' weer op de groep die er het slechtste bij staat.
De realiteit is veel genuanceerder. Maar alles om maar weer te kunnen kankeren op buitenlanders en vooral niet de hand in eigen boezem te steken of er een beetje realistisch naar te kijken.
Er zijn uitzonderingen maar voor het grootste deel van de groep is het gewoon zo.quote:Op zondag 2 december 2018 02:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik wijs aan wat je aan het doen bent. Mensen voor een keuze stellen; of de Nederlandse, of de Marokkaanse cultuur.
[..]
Ook daarin fixeer je je - heel typisch - bij 'Nederlanders' op de groep die er positief voor staat en bij 'Marokkanen' weer op de groep die er het slechtste bij staat.
De realiteit is veel genuanceerder. Maar alles om maar weer te kunnen kankeren op buitenlanders en vooral niet de hand in eigen boezem te steken of er een beetje realistisch naar te kijken.
Integratie bestaat niet.quote:Op zondag 2 december 2018 09:05 schreef Kaji het volgende:
[..]
Ik heb het ook over mensen die integreren, en dat kan zeker wel.
Het berberschrift is nagenoeg dood. Berbers is voornamelijk een spreektaal. Berbers zijn door de eeuwen heen gearabiseerd en dus in eigen thuisland was het Arabisch voorheen de enige officiele taal. Inmiddels is dat anders. De meeste Marokkaanse winkels zijn bovendien vernoemd naar een stad (bijv. Casablanca - dat is niet Arabisch, Marrakech (ook niet Arabisch) of Agadir (ook niet Arabisch). Los daarvan zit er een goed commercieel verhaal achter het hanteren van buitenlandse namen. Grieks restaurant Jantje klinkt niet. Grieks restaurant Kostas daarentegen of Spaans restaurant La Cazuela daarentegen... oftewel dit is selectief gezeik en heeft geen reet te maken met het vraagstuk rondom Marokkaanse jongeren.quote:Op zaterdag 1 december 2018 19:54 schreef Lunatiek het volgende:
Klopt. Daarom is het zo idioot dat in wijken met veel Marokkanen en bij Marokkaanse winkels Arabische woorden worden gebruikt (voor zover ik kan nagaan) en het Arabische schrift in plaats van het compleet verschillende Berberschrift wordt gebruikt. Blijkbaar hechten die Berbers nog erg aan het Arabische in de Marokkaanse cultuur. In elk geval meer dan aan de Nederlandse cultuur.
De verbondenheid is geen grondslag voor afwijkend gedrag. De straatjongens die vervelend doen hanteren als voertaal het Nederlands.quote:Klopt ook. Toch schijnt er een soort trots of verbondenheid te zijn door die taal/dat schrift en de islam. Het is het schrift van de heilige Koran, etc. Dat moet vast goed voelen.
Er is wel degelijk een NederIslam. Dat jij je daar niet in kan vinden, maakt niet dat die dus niet bestaat. Wat jij wil is een Islam waar jij je in kan vinden. Dat gaat niet gebeuren natuurlijk.quote:Heel fijn voor de Berbers die dat niet verstaan
Blijft staan dat er geen gezamenlijke Nederislam is, dus een islam die recht doet aan de Nederlandse cultuur, zoals de islams van Turkije en Marokko (en andere landen) van elkaar verschillen.
De instroom is zoals ik al zei al jaren aan het dalen. Los daarvan bieden de Nederlandse normen en waarden voldoende bandbreedte om kinderen succesvol op te laten groeien met ook andere culturele elementen. Ik lees tussen neus en lippen door dat jij daar moeite mee hebt. Maar dat is natuurlijk niet mijn probleem of het probleem van die mensen. Als zij zich verbonden voelen met zowel dit land als het land van herkomst, als zij zowel het Nederlands als het Arabisch en of Berbers willen spreken, als zij de Islam willen hanteren als leidraad in hun leven, dan heb jij dat maar de accepteren.quote:Klopt, maar tegelijkertijd blijft er een instroom komen van mensen met een andere cultuur. Dat die vrouwen niet achterlijk zijn en hun talen spreken doet er niet toe: ze zijn onvoldoende bekend met de Nederlandse cultuur om hun kinderen met Nederlandse normen en waarden op te voeden.
Die Mohammed is evengoed een Nederlander. Niet meer of minder Nederlander dan Jan, Piet of Kees. We leven in 2018. Mensen moeten zich realiseren dat namen niets zeggen over persoonlijkheden en dat afkomst dat evengoed niet doet. Diegene die zich dat tot op heden niet realiseren en menen dat discrimineren op basis van naam of herkomst gewoon moet kunnen, die moeten zich aanpassen.quote:Is dat zo? Dan is het een schande dat de Nedermocros massaal kiezen voor de niet-Nederlandse namen of varianten. Een Mohammed zal immers een achterstand hebben bij het solliciteren ten opzichte van een Adam. Het versterkt de "onzin" die ik schreef: er wordt kennelijk heel bewust afstand genomen van de Nederlandse cultuur om in alle facetten van het leven om het Marokkaanse "anderszijn" te kunnen benadrukken en integratie tegen te gaan. Waardoor je als Nederlander de indruk hebt een vreemdeling in eigen land te zijn, en je je daardoor onveiliger voelt.
Ik zie anders het levende bewijs van wel dagelijks om me heen.quote:
Omdat je alles wat niet-Nederlands is ziet als afkeer jegens de Nederlandse cultuur.quote:Op zondag 2 december 2018 09:21 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waarom moet er een keuze worden gemaakt?
Gezien de onwetendheid t.a.v. dit onderwerp vraag ik me dat nogal af. Maar je hebt vast wel een bron die dat staaft.quote:Op zondag 2 december 2018 09:23 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Er zijn uitzonderingen maar voor het grootste deel van de groep is het gewoon zo.
En normaalste zaak van de wereld dat een winkel in een moskee zich daar niet aan hoeft te houden?quote:
Aan jou als expert dan de vraag: wat is dan WEL de oorzaak van de problematiek ? Want de perceptie dat er problemen zijn is iig vrij hardnekkig.quote:Op zondag 2 december 2018 13:34 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Gezien de onwetendheid t.a.v. dit onderwerp vraag ik me dat nogal af. Maar je hebt vast wel een bron die dat staaft.
Natuurlijk zijn die er, dat ontkent niemand. En waar dat probleem is ontstaan of wat daarvan de oorzaak is, tja, er zijn heel veel zaken die daar een rol in spelen en de laatste decennia zijn er overal steken laten vallen. Ik pretendeer geen oplossing te hebben, die is er namelijk niet. Maar zoals TS al aangaf verwacht ik wel dat met de tijd er een geleidelijke samenvloeiing plaatsvindt. Niet overal, maar wel over de brede linie. Dat zie je nu ook al.quote:Op zondag 2 december 2018 14:37 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Aan jou als expert dan de vraag: wat is dan WEL de oorzaak van de problematiek ? Want de perceptie dat er problemen zijn is iig vrij hardnekkig.
Nogmaals de vraag die je niet beantwoord: wat is de oorzaak van de problematiek?quote:Op zondag 2 december 2018 14:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn die er, dat ontkent niemand. En waar dat probleem is ontstaan of wat daarvan de oorzaak is, tja, er zijn heel veel zaken die daar een rol in spelen en de laatste decennia zijn er overal steken laten vallen. Ik pretendeer geen oplossing te hebben, die is er namelijk niet. Maar zoals TS al aangaf verwacht ik wel dat met de tijd er een geleidelijke samenvloeiing plaatsvindt. Niet overal, maar wel over de brede linie. Dat zie je nu ook al.
Wat in ieder geval niet helpt is zoals een Lunatiek iedere vorm van multi-culturaliteit wegzetten als 'afkeer van de Nederlandse cultuur'. Nou ja, misschien als je assimilatie als doel hebt maar dan kun je net zo goed hopen dat het weer hier iedere dag perfect is.
En hoewel die kinderen opgroeiden met normaal Nederlands stappen ze tòch ergens in de puberteit over op een vet accent en mocrostraattaal. Toevallig ook de leeftijd van de probleemjongeren.quote:Op maandag 3 december 2018 01:45 schreef Aloulu het volgende:
Opvoeding. Daar begint en eindigt het. Maar Marokkanen maken wel een inhaalslag. Belangrijke factor is dat Nederlands als moedertaal gestaag aan invloed wint bij inmiddels vele tweede generatie ouders en in welke taal zij met hun kinderen spreken. En het helpt daarbij dat middels wetgeving op subtiele wijze het aantal "importbruidjes" zeer sterk is afgenomen dat afgelopen vijftien jaar.
Ik ken bijna geen Marokkaanse vrienden van halverwege dertig (hier geboren al dan niet opgegroeid) die met hun partner een andere taal spreken thuis dan Nederlands. En dat heeft direct invloed op hoe hun kinderen opgroeien. Vergeleken bij vroeger.
Het probleem is dat je geen verschil maakt tussen Nederlandse staatsburgers (mensen met een Nederlands paspoort) en etnische Nederlanders (mensen die leven in en met de Nederlandse cultuur). Er is een zeer grote kans dat Mohammed géén etnische Nederlander is. Je ziet Nederlandse staatsburgers met een niet-westerse migratie-achtergrond hoogst zelden (zeg maar: nooit) meedoen met Nederlandse culturele uitingen of dingen die te maken hebben met Nederlands erfgoed. Zelfs als het om de omgeving gaat (natuur en landschap) zie je ze niet. Ze interesseren zich niet voor Nederlandse geschiedenis, folklore of tradities. Ergo: geen etnische Nederlander, niet "ons soort mensen".quote:Op zondag 2 december 2018 09:33 schreef Mutant01 het volgende:
Die Mohammed is evengoed een Nederlander. Niet meer of minder Nederlander dan Jan, Piet of Kees. We leven in 2018. Mensen moeten zich realiseren dat namen niets zeggen over persoonlijkheden en dat afkomst dat evengoed niet doet. Diegene die zich dat tot op heden niet realiseren en menen dat discrimineren op basis van naam of herkomst gewoon moet kunnen, die moeten zich aanpassen.
Straatcultuur. In die subcultuur is dat normaal. En niet beperkt tot Marokkaanse jongens die daar onderdeel van uitmaken.quote:Op maandag 3 december 2018 04:06 schreef Lunatiek het volgende:
En hoewel die kinderen opgroeiden met normaal Nederlands stappen ze tòch ergens in de puberteit over op een vet accent en mocrostraattaal. Toevallig ook de leeftijd van de probleemjongeren.
Is "er is niet één duidelijke oorzaak" nu echt te ingewikkeld? Het gedrag van bepaalde figuren is de oorzaak van dat probleem, maar er zijn tegelijkertijd allerlei factoren die daar niet bepaald helpend in te noemen zijn of zelfs e.e.a. versterken.quote:Op maandag 3 december 2018 04:03 schreef Lunatiek het volgende:
Nogmaals de vraag die je niet beantwoord: wat is de oorzaak van de problematiek?¨
Nou nee. En zelfs als je dat als probleem zou zien; dat probleem valt niet op te lossen. Tenzij je deportatie voorstaat. Maar ook dat gaat niet gebeuren.quote:Aangezien je "oplossing" samenvloeing is, is dan de hardnekkige "multiculturaliteit" dir ik benoem (ik noem het bewust afwenden van de leitkultur) niet inderdaad het probleem?
Ik wacht nog steeds met smart op een bron die deze bewering staaft.quote:Er is geen beweging naar samenvloeing, huidige jongeren zijn veel meer bezig met het cultiveren van hun Marokkaans-islamitische identiteit dan voorgaande genetaties.
Dat zie je ook bij Marokkanen.quote:Dat je niet hoeft te kiezen maar ook kunt mengen zie je aan andere groepen migranten, die géén problemen veroorzaken. Het grote verschil is in mijn ogen dat die anderen de cultuur van de familie niet superieur vinden aan de Nederlandse, maar gelijkwaardig.
Het gebeurt hier in sommige gevallen allemaal wat omfloerster en verdekter.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad, dat met name PVV zo groot is in kleine dorpjes waar geen Nederlandse Marokkaan woont is net zoiets. Maar in Nederland is het toch minder dat je echt in zo'n bubbel kunt zitten. Tenminste, als je wel eens een journaal ziet bij NOS of RTL. Ik ben het trouwens niet eens met je omschrijving van EenVandaag, maar dat gaat hier offtopic.
In Amerika heb je volgens mij wel veel meer een soort verzuiling, ook in het nieuws. Je krijgt dan dus altijd het nieuws binnen wat jouw inzichten bevestigt.
Zoals al eerder in dit topic besproken zorgen de huidige migratieregels ervoor dat de toekomstige ouders in Nederland opgroeien en zal dit probleem vanzelf oplossen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 21:10 schreef Kyzbech_Tuguzhoko het volgende:
Parallel hieraan ouders steunen met opvoeding en leren polderen/verNederlandsen (zoals openingspost ook betoogt). Hiermee leer je een nieuwe generatie jeugd deelnemen aan de Nederlandse maatschappij. Ouders zullen ook in hun eigen kring MOETEN erkennen dat opvoeding in dit deel van de wereld anders werkt dan waar hun oorsprong ligt. Moskee, onderwijs, sportclubs, belangenverenigingen: erkennen, ondersteunen en doceren. Met elkaar aan de slag. En schadelijke elementen (salafisme prediken bijvoorbeeld, Nederlandse wetten ondermijnen, oerconservatieve opvattingen doceren zoals richting vrouwen en homo's) met z'n allen isoleren en negeren. De Marokkaanse ouder zal een progressieve sprong moeten maken om haar jeugd te redden. Je kids zijn hier niet om tzt terug te keren naar Marokko zoals het aloude dogma voorschrijft! Nee, ze blijven en maak ze klaar voor deze maatschappij!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |