abonnement Unibet Coolblue
pi_183446036
Dit topic nav recentelijke berichtgeving over de problemen in het Tilburgse zwembad, de kermis in Bussum, het kopschoppen van de bejaarde dame in Eindhoven. Allemaal pijnlijke zaken waar toevallig of niet Marokkaanse jongeren bij betrokken zijn. Kenmerkend aan deze zaken is het cynisme, de meedogenloosheid en de agressie waarmee dit soort daden gepaard gaat. Als we goed in onze media gaan rondspitten en her-en-der wat doorvragen, zijn er nog talloze andere voorbeelden uit deze categorie misdaden op te noemen, waar Marokkaanse jongeren het middelpunt blijken te zijn. Wat ook meegenomen kan worden is het percentage lichtgetinte daders bij Opsporing Verzocht -veelal Marrokanen, en wellicht zelfs het percentage Syriëgangers van Marokkaanse komaf.
Gevolg van dit type berichtgeving is beeldvorming. Als je teveel van bovenstaande artikelen leest, kom je tot de pijnlijke conclusie dat er echt een enorm probleem met Marokkaanse jongeren is. Of met de woorden van Wilders te spreken: een Marokkanenprobleem. Dit lijkt misschien wel het allergrootste maatschappelijke issue van Nederland. En omdat er zo weinig over gedebatteerd wordt, zonder twijfel het allergrootste probleem in de taboesfeer.

Vanuit mijn persoonlijke ervaring heb ik weinig problemen met Marokkaanse jongeren gehad. Sterker nog: het klikt over het algemeen wel. Maar ik ben een bepaald type, wat misschien tot de tribale kringen wordt toegelaten en daardoor een andere behandeling krijg, dat realiseer ik me wel. Vanuit mijn ervaringen van de straat, zijn de omgangsvormen vrij tribaal. Je bent one of the guys, of niet. Vaak gebaseerd op eigen afkomst, gestalte of subcultuur. Als ze weten dat je kickbokst bijvoorbeeld: poeslief, maar dat is meteen het geraffineerde. Om me heen heb ik echter wel problemen gezien. Agressie, bedreiging, tirranie, diepgewortelde wraak jegens anderen (vaak na gezichtsverlies, bijv na verloren vechtpartij). In mijn optiek niet te vergelijken met andere etnische minderheden in Nederland.
Ik zeg er wel bij dat veel van deze Marokkaanse jongeren thuis in een enorm spanningsveld leven. Daar komt ook veel stress en frustratie bij kijken, misschien in combinatie met wat exotisch temperament. Het continu leven tussen twee totaal verschillende culturen. Dat doet iets met een mens. Niemand is hier tegen bestand.

Wat ik graag zou willen zien is dat ouders inzien dat hun (Marokkaanse) kinderen een Nederlands leven zouden moeten kunnen leiden. Biertje bij de sportclub, Hollands vriendinnetje, luisteren naar autoriteit, vrouwen gelijk aan mannen, benadrukken van kansen en rijkdom van Nederland, vrijheid van religie, loslaten van materiele hebzucht, inzien van belangen langere termijn (opleiding etc), confronteren met positieve rolmodellen. Laat deze kids lekker Nederlander zijn, zonder dat je daarbij de afkomst hoeft te verloochenen. Als ouders dit doen (waar de sleutel in mijn optiek ligt), komt het hartstikke goed. Ik vind Marokkanen fijne, levendige en kleurrijke figuren. Hartstocht, temperament, altijd humor, vaak sportief, trots. Allemaal zaken die iets toevoegen aan Nederland en ik me ook bij thuisvoel (vandaar de initiele klik met Marokkanen).
Wat ik er aan toe wil voegen is een stukje andere kant van het verhaal, wat beeldvorming met mensen kan doen. Als je ogenschijnlijk tot een kwetsbare groep behoort, dan leer je inzien dat mensen op je aanwezigheid reageren en zich van je trachten te distantiëren. Dat is een vreemd besef, maar je voelt het. Gevolgd worden in winkels, tasje vastklemmen, jassen bij je uit de buurt halen in een kroeg, routinecontrole politie, niemand wil naast je zitten in het OV, mag niet naar binnen bij kroegen met portiers (pasje, verkeerde schoenen etc). Dat werkt cynisme in de hand en dat wordt ook een optelsom. Je hebt doorlopend het gevoel dat de maatschappij niet van je houdt. En dat kan, in combinatie met wat stress en tegenspoed tot wraakgevoelens lijden. Etnische Nederlanders kennen dit niet echt, die links- of rechtsom toch tot de hoogste kaste behoren. Helemaal degenen met een gespreid bedje thuis. Zodra je de hele dag weggehoond wordt (thuis en op straat) en je fluitend Jan-Diederik ziet rondhuppelen, dan kan haalt dat iets naars naar boven. Het is het gevoel om een voetbalwedstrijd met 10-0 te verliezen en uitgelachen te worden. Krenkend. En dan krijg je de neiging om nog effe een dieprode kaart te pakken in 90+4. Misschien is het jaloezie. Het is ook oneerlijk, in zekere zin. Ik wil mensen niet de slachtofferrol in drukken, maar dit doet pijn en die pijn is continu. Denk daar eens over na.

Omdat ik wil weten hoe representatief deze beeldvorming is en wat de ervaringen van andere individuen zijn, heb ik een ieder 2 vragen te stellen (die ik hierboven voor mezelf eigenlijk heb beantwoord):

1. Als je in een stad met relatief veel Marokkaanse gezinnen woont of bezoekt. Heb je oprecht iets te vrezen in een openbaar zwembad, het OV, een discotheek of de kermis? Voel je je onveilig op straat, of op school? Moet je echt op je hoede zijn? Wat zijn jouw ervaringen met Marokkaanse jongeren?

2. Wat zou volgens jou een oplossing kunnen zijn? En dan meteen het raakvlak met dit subforum: wat zou de politiek ermee moeten/kunnen doen?

[ Bericht 6% gewijzigd door Kyzbech_Tuguzhoko op 29-11-2018 20:48:28 ]
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 29 november 2018 @ 20:33:49 #2
408813 crew  trein2000
pi_183446129
Ik voel mij niet snel onveilig, dat weiger ik simpelweg. Maar ik zie in mijn omgeving wel dat mensen niet blij worden als ergens een clubje marrokanen opduikt.

Politiek is een oplossing superlastig. Want preventief kan er, terecht, heel weinig. Blijft over hard aanpakken, of eigenlijk vooral een hoge pakkans, als er iets niet door de beugel kan. En verder het tegengaan van segregatie.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_183447004
Antwoord op je titel: ja
  donderdag 29 november 2018 @ 21:22:52 #4
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_183447089
Imo zou de politie gewoon de vrijheid moeten hebben veel harder op te treden als ze wantoestanden signaleren.

Niet alleen bij groepen allochtonen zie je dit probleem. Ook bij hooligans, uitgaande roomblanke jongeren etc.

Mensen denken maar dat ze, vooral in groepsverband, alles kunnen maken. Als je ziet hoe die tuigvlogger en zijn posse er een teringzooi van maakten in Zaandam en men daar gewoon niks tegen doet. Ook politie werd gefilmd en er schijnt zelfs een afspraak gemaakt te zijn over het filmen van politie met die rat.

Dat soort tuig wat mensen terroriseert moet je met een wapenstok wegtikken en het maakt me ook helemaal niks uit als daar wat botten breken. Er circuleert ook al een half jaar of wat een filmpje op facebook waar politie na een stapavond een geweldadige vent inrekent en zijn vriendin zich daar wel even mee gaat bemoeien. Wordt weggeduwd en is helemaal van de kaart dus valt languit op de grond. Staat dan op en haalt uit naar de agent en die slaat haar dus tegen de vlakte. Wordt er moord en brand geschreeuwd over de politie.

Daar kweek je een klimaat mee dat alles maar kan. Laat men de wet en diens handhavers gewoon weer respecteren als je niet meer wil dat dit soort groepjes de straten beheersen.
Laffe huichelaar
pi_183447591
Ik ben een stevige man, en heb weinig te vrezen van jongeren, en voel me niet onveilig. Maar ik kan me de angst van een jonge vrouw/meid wel voorstellen.

Het probleem doet zich voornamelijk voor in groepsverband. Alleen zijn die gastjes niets en hebben geen grote bek.

Ik ben het eens met timmmm dat de politie veel te weinig respect krijgt en dat de politie best wat harder mag optreden.Beetje zoals de Guardia Civil vroeger. Die sloeg eerst en stelde daarna vragen. Politiegeweld? Ja, dat mag van mij, als men de bevelen van de politie niet wil opvolgen. Bot gebroken of blauw oog? Had je maar moeten luisteren en de bevelen van de politie moeten opvolgen. Vind je dat je toevallig in een rel terecht kwam en dat je onschuldig bent? Had je maar eerder uit je doppen moeten kijken en een blokje om moeten lopen toen je dichtbij kwam.

Hoe kan de politiek hier iets aan doen? Meer blauw op straat zodat de pakkans groter is. Dat kan ook in de vorm van meer en beter cameratoezicht. En dat kan ook bv in zwembaden (niet in de kleedruimtes natuurlijk) of op de kermis.
En de straffen mogen ook wel omhoog. Flink laten voelen dat dat soort gedrag onacceptabel is.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_183448306
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 20:28 schreef Kyzbech_Tuguzhoko het volgende:
Hollands vriendinnetje,
Het gebrek aan dat Hollandse vriendinnetje is de reden van de problemen in het Tilburgse zwembad, waar je hier boven naar suggereert?
quote:
Laat deze kids lekker Nederlander zijn, zonder dat je daarbij de afkomst hoeft te verloochenen.
Contradictio in terminis.
quote:
Allemaal zaken die iets toevoegen aan Nederland
Daar verschillen de meningen dus over.
quote:
Etnische Nederlanders kennen dit niet echt, die links- of rechtsom toch tot de hoogste kaste behoren.
Onzin, genoeg ethnische Nederlanders die buiten de boot vallen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183448425
Ik geloof dat verhaal over de opvoeding niet zo. Denk eerder dat het jarenlang gebrek aan opvoeding is geweest. Veel van de huidige probleemmakers, zijn geboren uit een huwelijk van een laaggeleide Marokkaanse Nederlander en een geimporteerde partner uit het vaderland, zonder Nederlandse kennis.

Het aantal importhuwelijken is al gedaalt en die wel mogen overkomen voldoen aan de strengere eisen en hebben ieder geval een werkende ouder met voldoende inkomen. Minder zullen opgroeien aan de onderkant van de maatschappij en hopelijk zien we met der tijd resultaten hiervan.
.
pi_183448729
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 21:22 schreef timmmmm het volgende:
Imo zou de politie gewoon de vrijheid moeten hebben veel harder op te treden als ze wantoestanden signaleren.

Niet alleen bij groepen allochtonen zie je dit probleem. Ook bij hooligans, uitgaande roomblanke jongeren etc.

Mensen denken maar dat ze, vooral in groepsverband, alles kunnen maken. Als je ziet hoe die tuigvlogger en zijn posse er een teringzooi van maakten in Zaandam en men daar gewoon niks tegen doet. Ook politie werd gefilmd en er schijnt zelfs een afspraak gemaakt te zijn over het filmen van politie met die rat.

Dat soort tuig wat mensen terroriseert moet je met een wapenstok wegtikken en het maakt me ook helemaal niks uit als daar wat botten breken. Er circuleert ook al een half jaar of wat een filmpje op facebook waar politie na een stapavond een geweldadige vent inrekent en zijn vriendin zich daar wel even mee gaat bemoeien. Wordt weggeduwd en is helemaal van de kaart dus valt languit op de grond. Staat dan op en haalt uit naar de agent en die slaat haar dus tegen de vlakte. Wordt er moord en brand geschreeuwd over de politie.

Daar kweek je een klimaat mee dat alles maar kan. Laat men de wet en diens handhavers gewoon weer respecteren als je niet meer wil dat dit soort groepjes de straten beheersen.
Jij verlangt dus naar een soort politiestaat waarin de overheid mensen gaat afranselen als ze lastig doen?
pi_183448902
Het is aan de ene kant heel fijn om eindelijk eens een goed topic over zo’n gevoelig onderwerp te lezen, waarvoor hulde TS! Niks veroordelends, maar juist mogelijke oplossingen ook al lijken die soms heel ver weg.

En tegelijk zie je hoe in&in rot en haatvol men is zodra het woord Marokkaan voorbij komt, door meteen over zo’n topic heen te walsen en voor te stellen dat de politie er met de stok overheen gaat. Nee dat zal helpen hoor, nadat er eindelijk eens iets constructiefs wordt geopend :’)

[ Bericht 1% gewijzigd door trein2000 op 29-11-2018 22:57:46 ]
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 29 november 2018 @ 22:55:22 #10
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_183449125
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2018 22:36 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Jij verlangt dus naar een soort politiestaat waarin de overheid mensen gaat afranselen als ze lastig doen?
Nee, dat is niet wat er staat
Laffe huichelaar
pi_183449288
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2018 22:36 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Jij verlangt dus naar een soort politiestaat waarin de overheid mensen gaat afranselen als ze lastig doen?
Niks mis mee. Wie niet wil horen moet maar voelen. In Spanje slaat men je ook bont en blauw, dan heb jij de volgende keer geen grote bek meer tegen de guardia civil. In Nederland klagen ze agenten al aan als ze vinden dat ze hardhandig zijn opgepakt.
pi_183449366
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 22:55 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Nee, dat is niet wat er staat
"Dat soort tuig wat mensen terroriseert moet je met een wapenstok wegtikken en het maakt me ook helemaal niks uit als daar wat botten breken."

Je hebt zeker nooit van proportionaliteit gehoord. Heb je enig idee hoe hard je met zo'n stok moet slaan voordat je iemands botten breekt? Veel harder dan ooit nodig zou zijn om iemand of een groep onder controle te krijgen.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 29 november 2018 @ 23:14:43 #13
408813 crew  trein2000
pi_183449428
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2018 23:10 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

"Dat soort tuig wat mensen terroriseert moet je met een wapenstok wegtikken en het maakt me ook helemaal niks uit als daar wat botten breken."

Je hebt zeker nooit van proportionaliteit gehoord. Heb je enig idee hoe hard je met zo'n stok moet slaan voordat je iemands botten breekt? Veel harder dan ooit nodig zou zijn om iemand of een groep onder controle te krijgen.
Dit, ik vind dat de politie best sneller geweld mag toepassen. Maar wel proportioneel.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 30 november 2018 @ 04:52:12 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183451223
Om te beginnen met vraag 2: de politiek kan er vermoedelijk weinig mee. Je kunt een hard beleid voeren en subsidies afschaffen, maar ook dan zal het voortwoekeren zolang de Marokkanen nog de Marokkaanse nationaliteit behouden en dat consequenties heeft.

Vraag 1: is er een serieuze bedreiging? Dat ligt deels aan je eigen gedrag, bijvoorbeeld je reactie op uitlokking.
Er is hier echter een ander mechanisme: je onprettig voelen omdat je buitengesloten wordt. Zelfs als er niemand op straat is, want je snapt de teksten op de winkels niet, je weet niet wat er te koop is. Je kan de grafitti niet lezen. Je begrijpt niet waarom er een groentewinkel in de moskee is. De beeldtaal van bedrijven van Marokkanen is oosters, Arabisch, exotisch, vreemd. Waarom heet de Marokkaanse vistent "Marrakech" en niet "De Haringboer" of zo, en de pizzaboer "Casablanca" in plaats van "Capri"? En dan nog met een Arabisch aandoend font.
Alsof je in een ver buitenland bent.
Marokkaanse vlaggen overal.

Kom je mensen tegen, dan kijken ze je niet aan. Ze groeten je niet. Onderling praten ze een taal die je niet verstaat, je hebt geen idee waar ze het over hebben. Ze dragen rare kleding, niet wat voor Nederlanders min of meer de norm is. Hoofddoekjes, maar ook andere afwijkingen: mannen in een soort jurk, hordes op sportslippers die Nederlanders alleen in het zwembad of bij de douche in de sportzaal dragen. Armoedige sportbroeken. Oudere vrouwen in vormeloze verpakking. Om maar te zwijgen van de standaard signalementen in Opsporing verzocht. Het is daarmee heel duidelijk een andere cultuur dan de Nederlandse. Zelfs arme etnische Nederlanders kleden zich anders, met armoe heeft dit niks te maken.
Nee, bedreigend is het niet direct, maar instinct geeft een sterke prikkel dat je op je hoede moet zijn omdat het zo nadrukkelijk anders is.

Je merkt nog meer rare dingen. De ongezellige koffiehuizen met tl-licht en formica tafels. De klandizie bestaat uitsluitend uit oudere Marokkanen. Dat maakt dat je je net zo min welkom voelt als in een Jordaans bruin café met alleen Mokumse stamgasten.
In de buurtsuper van de Marokkaan zie je geen bekende merken. De winkels zien er sjofel uit, alsof ze minstens 50 jaar oud zijn en slecht onderhouden. Geen hippe frisse kleuren, geen gelikte inrichting en met de hygiëne lijkt men de hand te lichten. Het is een verpaupering van het straatbeeld, waardoor je echt een achterbuurtgevoel krijgt.
Zelfs een keten als Albert Heijn kent een wereld van verschil als je de sfeer en inrichting vergelijkt tussen verschillende wijken. Het zijn niet alleen de caissières met hoofddoekjes of vakkenvullers die onderling Marokkaans praten die het verschil maken, en ook niet de klanten.
Kijk je bij een meubelzaak naar binnen dan merk je ook hoe anders die mensen kennelijk wonen. Het assortiment wijkt duidelijk af van dat in winkels in andere wijken.
Het is geen harde segregatie, want het staat iedereen vrij te kopen wat hij wil, maar er is wel degelijk segregatie door het specifieke aanbod.

Dat er hangjongeren zijn in zo'n wijk is logisch, die heb je overal. Het verschil is dat je deze niet verstaat en dus geen idee hebt wat ze over je zeggen. Je kunt er niet gevat op reageren als je zou willen.
Het is echter wel duidelijk dat dit hun buurt is en dat jij de vreemdeling bent, zelfs als je 100 meter verderop woont. In hun ogen heb jij daar niks te zoeken. Ze nemen vaak een dreigende houding aan. Hun reactie op vrouwen is primitief en beledigend.
Je zult zelden een Marokkaan zien die die jongeren terecht wijst, waardoor je je erg eenzaam gaat voelen: áls er iets gebeurt, zal dan iemand je helpen?

De politiek kan daar weinig mee. Een winkelier bepaalt zelf hoe zijn winkel eruit ziet en wat hij verkoopt. Bewoners gaan hun eigen gang, als daar de hele dag de gordijnen dicht zijn is dat niet verboden. Zolang er genoeg Marokkanen zijn die naar de winkeliers gaan, hoeven ze zich niet aan de wensen van Nederlanders te voldoen, dat is immers hun doelgroep niet.
Het zal eerder gemeentepolitiek zijn, de welstandscommissie die in de gaten houdt of het straatbeeld nog aantrekkelijk is. Alleen is daar steeds meer de klad in gekomen, en een verbod op Arabische architectuur van moskeeën wordt vaak als islamofobie gezien.
De stadsregels van Gouda (o.a. "Spreek Nederlands") kunnen niet gehandhaafd worden en halen niks uit.
pi_183451237
Politie moet eerder schieten
U MAD?
  vrijdag 30 november 2018 @ 05:16:58 #16
286575 Roces18
Chef de party
pi_183451244
Zijn gewoon incidenten.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183459119
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 04:52 schreef Lunatiek het volgende:
Om te beginnen met vraag 2: de politiek kan er vermoedelijk weinig mee. Je kunt een hard beleid voeren en subsidies afschaffen, maar ook dan zal het voortwoekeren zolang de Marokkanen nog de Marokkaanse nationaliteit behouden en dat consequenties heeft.

Vraag 1: is er een serieuze bedreiging? Dat ligt deels aan je eigen gedrag, bijvoorbeeld je reactie op uitlokking.
Er is hier echter een ander mechanisme: je onprettig voelen omdat je buitengesloten wordt. Zelfs als er niemand op straat is, want je snapt de teksten op de winkels niet, je weet niet wat er te koop is. Je kan de grafitti niet lezen. Je begrijpt niet waarom er een groentewinkel in de moskee is. De beeldtaal van bedrijven van Marokkanen is oosters, Arabisch, exotisch, vreemd. Waarom heet de Marokkaanse vistent "Marrakech" en niet "De Haringboer" of zo, en de pizzaboer "Casablanca" in plaats van "Capri"? En dan nog met een Arabisch aandoend font.
Alsof je in een ver buitenland bent.
Marokkaanse vlaggen overal.

Kom je mensen tegen, dan kijken ze je niet aan. Ze groeten je niet. Onderling praten ze een taal die je niet verstaat, je hebt geen idee waar ze het over hebben. Ze dragen rare kleding, niet wat voor Nederlanders min of meer de norm is. Hoofddoekjes, maar ook andere afwijkingen: mannen in een soort jurk, hordes op sportslippers die Nederlanders alleen in het zwembad of bij de douche in de sportzaal dragen. Armoedige sportbroeken. Oudere vrouwen in vormeloze verpakking. Om maar te zwijgen van de standaard signalementen in Opsporing verzocht. Het is daarmee heel duidelijk een andere cultuur dan de Nederlandse. Zelfs arme etnische Nederlanders kleden zich anders, met armoe heeft dit niks te maken.
Nee, bedreigend is het niet direct, maar instinct geeft een sterke prikkel dat je op je hoede moet zijn omdat het zo nadrukkelijk anders is.

Je merkt nog meer rare dingen. De ongezellige koffiehuizen met tl-licht en formica tafels. De klandizie bestaat uitsluitend uit oudere Marokkanen. Dat maakt dat je je net zo min welkom voelt als in een Jordaans bruin café met alleen Mokumse stamgasten.
In de buurtsuper van de Marokkaan zie je geen bekende merken. De winkels zien er sjofel uit, alsof ze minstens 50 jaar oud zijn en slecht onderhouden. Geen hippe frisse kleuren, geen gelikte inrichting en met de hygiëne lijkt men de hand te lichten. Het is een verpaupering van het straatbeeld, waardoor je echt een achterbuurtgevoel krijgt.
Zelfs een keten als Albert Heijn kent een wereld van verschil als je de sfeer en inrichting vergelijkt tussen verschillende wijken. Het zijn niet alleen de caissières met hoofddoekjes of vakkenvullers die onderling Marokkaans praten die het verschil maken, en ook niet de klanten.
Kijk je bij een meubelzaak naar binnen dan merk je ook hoe anders die mensen kennelijk wonen. Het assortiment wijkt duidelijk af van dat in winkels in andere wijken.
Het is geen harde segregatie, want het staat iedereen vrij te kopen wat hij wil, maar er is wel degelijk segregatie door het specifieke aanbod.

Dat er hangjongeren zijn in zo'n wijk is logisch, die heb je overal. Het verschil is dat je deze niet verstaat en dus geen idee hebt wat ze over je zeggen. Je kunt er niet gevat op reageren als je zou willen.
Het is echter wel duidelijk dat dit hun buurt is en dat jij de vreemdeling bent, zelfs als je 100 meter verderop woont. In hun ogen heb jij daar niks te zoeken. Ze nemen vaak een dreigende houding aan. Hun reactie op vrouwen is primitief en beledigend.
Je zult zelden een Marokkaan zien die die jongeren terecht wijst, waardoor je je erg eenzaam gaat voelen: áls er iets gebeurt, zal dan iemand je helpen?

De politiek kan daar weinig mee. Een winkelier bepaalt zelf hoe zijn winkel eruit ziet en wat hij verkoopt. Bewoners gaan hun eigen gang, als daar de hele dag de gordijnen dicht zijn is dat niet verboden. Zolang er genoeg Marokkanen zijn die naar de winkeliers gaan, hoeven ze zich niet aan de wensen van Nederlanders te voldoen, dat is immers hun doelgroep niet.
Het zal eerder gemeentepolitiek zijn, de welstandscommissie die in de gaten houdt of het straatbeeld nog aantrekkelijk is. Alleen is daar steeds meer de klad in gekomen, en een verbod op Arabische architectuur van moskeeën wordt vaak als islamofobie gezien.
De stadsregels van Gouda (o.a. "Spreek Nederlands") kunnen niet gehandhaafd worden en halen niks uit.
Bestudeer de werken van Maslow, dan leer je dat integratie niet bestaat.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_183459136
Dat was een vraag in de jaren 90, het is een feit in 2018.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2018 15:52:54 ]
pi_183459625
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 04:52 schreef Lunatiek het volgende:
Om te beginnen met vraag 2: de politiek kan er vermoedelijk weinig mee. Je kunt een hard beleid voeren en subsidies afschaffen, maar ook dan zal het voortwoekeren zolang de Marokkanen nog de Marokkaanse nationaliteit behouden en dat consequenties heeft.

Vraag 1: is er een serieuze bedreiging? Dat ligt deels aan je eigen gedrag, bijvoorbeeld je reactie op uitlokking.
Er is hier echter een ander mechanisme: je onprettig voelen omdat je buitengesloten wordt. Zelfs als er niemand op straat is, want je snapt de teksten op de winkels niet, je weet niet wat er te koop is. Je kan de grafitti niet lezen. Je begrijpt niet waarom er een groentewinkel in de moskee is. De beeldtaal van bedrijven van Marokkanen is oosters, Arabisch, exotisch, vreemd. Waarom heet de Marokkaanse vistent "Marrakech" en niet "De Haringboer" of zo, en de pizzaboer "Casablanca" in plaats van "Capri"? En dan nog met een Arabisch aandoend font.
Alsof je in een ver buitenland bent.
Marokkaanse vlaggen overal.

Kom je mensen tegen, dan kijken ze je niet aan. Ze groeten je niet. Onderling praten ze een taal die je niet verstaat, je hebt geen idee waar ze het over hebben. Ze dragen rare kleding, niet wat voor Nederlanders min of meer de norm is. Hoofddoekjes, maar ook andere afwijkingen: mannen in een soort jurk, hordes op sportslippers die Nederlanders alleen in het zwembad of bij de douche in de sportzaal dragen. Armoedige sportbroeken. Oudere vrouwen in vormeloze verpakking. Om maar te zwijgen van de standaard signalementen in Opsporing verzocht. Het is daarmee heel duidelijk een andere cultuur dan de Nederlandse. Zelfs arme etnische Nederlanders kleden zich anders, met armoe heeft dit niks te maken.
Nee, bedreigend is het niet direct, maar instinct geeft een sterke prikkel dat je op je hoede moet zijn omdat het zo nadrukkelijk anders is.

Je merkt nog meer rare dingen. De ongezellige koffiehuizen met tl-licht en formica tafels. De klandizie bestaat uitsluitend uit oudere Marokkanen. Dat maakt dat je je net zo min welkom voelt als in een Jordaans bruin café met alleen Mokumse stamgasten.
In de buurtsuper van de Marokkaan zie je geen bekende merken. De winkels zien er sjofel uit, alsof ze minstens 50 jaar oud zijn en slecht onderhouden. Geen hippe frisse kleuren, geen gelikte inrichting en met de hygiëne lijkt men de hand te lichten. Het is een verpaupering van het straatbeeld, waardoor je echt een achterbuurtgevoel krijgt.
Zelfs een keten als Albert Heijn kent een wereld van verschil als je de sfeer en inrichting vergelijkt tussen verschillende wijken. Het zijn niet alleen de caissières met hoofddoekjes of vakkenvullers die onderling Marokkaans praten die het verschil maken, en ook niet de klanten.
Kijk je bij een meubelzaak naar binnen dan merk je ook hoe anders die mensen kennelijk wonen. Het assortiment wijkt duidelijk af van dat in winkels in andere wijken.
Het is geen harde segregatie, want het staat iedereen vrij te kopen wat hij wil, maar er is wel degelijk segregatie door het specifieke aanbod.

Dat er hangjongeren zijn in zo'n wijk is logisch, die heb je overal. Het verschil is dat je deze niet verstaat en dus geen idee hebt wat ze over je zeggen. Je kunt er niet gevat op reageren als je zou willen.
Het is echter wel duidelijk dat dit hun buurt is en dat jij de vreemdeling bent, zelfs als je 100 meter verderop woont. In hun ogen heb jij daar niks te zoeken. Ze nemen vaak een dreigende houding aan. Hun reactie op vrouwen is primitief en beledigend.
Je zult zelden een Marokkaan zien die die jongeren terecht wijst, waardoor je je erg eenzaam gaat voelen: áls er iets gebeurt, zal dan iemand je helpen?

De politiek kan daar weinig mee. Een winkelier bepaalt zelf hoe zijn winkel eruit ziet en wat hij verkoopt. Bewoners gaan hun eigen gang, als daar de hele dag de gordijnen dicht zijn is dat niet verboden. Zolang er genoeg Marokkanen zijn die naar de winkeliers gaan, hoeven ze zich niet aan de wensen van Nederlanders te voldoen, dat is immers hun doelgroep niet.
Het zal eerder gemeentepolitiek zijn, de welstandscommissie die in de gaten houdt of het straatbeeld nog aantrekkelijk is. Alleen is daar steeds meer de klad in gekomen, en een verbod op Arabische architectuur van moskeeën wordt vaak als islamofobie gezien.
De stadsregels van Gouda (o.a. "Spreek Nederlands") kunnen niet gehandhaafd worden en halen niks uit.
He zal je maar over al deze dingen druk maken. "Armoedige sportbroeken", "tl verlichting in het koffiehuis", allemachtig. :')
  vrijdag 30 november 2018 @ 16:26:09 #20
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183459720
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:21 schreef westwoodblvd het volgende:

He zal je maar over al deze dingen druk maken. "Armoedige sportbroeken", "tl verlichting in het koffiehuis", allemachtig. :')
En waarom is er een groenteboer in de moskee!!??!!11!??11!!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_183459747
Puur afgaand op de titel (Rest niet gelezen omdat Marokkaanse Jongeren) ja.
Zelden asocialer volk meegemaakt :') 0,0 respect en fatsoen.
pi_183460596
Natuurlijk is er een probleem.

De term 'kutmarrokaan' komt niet uit de lucht vallen. Maar i don't give a fuck. Ken zat mocro's die meer verdienen dan ik en zichzelf de tering in werken.

Afkomst zeg geen fuck, milieu en cultuur dat is gwn verrot bij die gasten.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183460876
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2018 22:36 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Jij verlangt dus naar een soort politiestaat waarin de overheid mensen gaat afranselen als ze lastig doen?
Nee, afranselen niet, maar ik vraag me wel af waarom er soms zo soft wordt opgetreden. Vallen jongeren mensen lastig in een zwembad? Eruit gooien met politie en ze een half jaar niet meer binnenlaten.

Er wordt heel veel gesignaleerd maar vaker niet dan wel adequaat ingegrepen.
pi_183460983
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, afranselen niet, maar ik vraag me wel af waarom er soms zo soft wordt opgetreden. Vallen jongeren mensen lastig in een zwembad? Eruit gooien met politie en ze een half jaar niet meer binnenlaten.

Er wordt heel veel gesignaleerd maar vaker niet dan wel adequaat ingegrepen.
Zoals altijd is er meer nuance bij een verhaal die het nieuws niet haalt. Vele van die kinderen hadden een verbod, maar omdat de scanner niet werkte konden ze niet controleren wie wie was. Je leest natuurlijk nooit in het nieuws "5 jongeren geweigerd bij zwembad wegens verbod".
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 30 november 2018 @ 17:42:12 #25
408813 crew  trein2000
pi_183461028
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:40 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Zoals altijd is er meer nuance bij een verhaal die het nieuws niet haalt. Vele van die kinderen hadden een verbod, maar omdat de scanner niet werkte konden ze niet controleren wie wie was. Je leest natuurlijk nooit in het nieuws "5 jongeren geweigerd bij zwembad wegens verbod".
Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom die verboden noodzakelijk zijn. Hier in tukkerland, waar de enige buitenlander in het dorp de plaatselijke Chinees is, hebben we die ongein niet. En al helemaal geen scanners.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_183461263
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:40 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Zoals altijd is er meer nuance bij een verhaal die het nieuws niet haalt. Vele van die kinderen hadden een verbod, maar omdat de scanner niet werkte konden ze niet controleren wie wie was. Je leest natuurlijk nooit in het nieuws "5 jongeren geweigerd bij zwembad wegens verbod".
Ik zie de nuance niet.
Maakt het mijn inziens nog ernstiger.
Als ik het goed begrijp hadden ze dus een verbod, komen toch binnen ondanks het verbod en misdragen zich dan ook nog!
pi_183461278
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, afranselen niet, maar ik vraag me wel af waarom er soms zo soft wordt opgetreden. Vallen jongeren mensen lastig in een zwembad? Eruit gooien met politie en ze een half jaar niet meer binnenlaten.

Er wordt heel veel gesignaleerd maar vaker niet dan wel adequaat ingegrepen.
Eens.
pi_183461349
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:26 schreef Copycat het volgende:

[..]

En waarom is er een groenteboer in de moskee!!??!!11!??11!!
Tja, als dat het enige is wat je uit zijn betoog haalt. :')
Een discussie voeren op argumenten blijkt lastig.
pi_183461689
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:56 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ik zie de nuance niet.
Maakt het mijn inziens nog ernstiger.
Als ik het goed begrijp hadden ze dus een verbod, komen toch binnen ondanks het verbod en misdragen zich dan ook nog!
Het is geen nuance ten aanzien van de raddraaiers, maar wel ten aanzien van het frame dat we hier alles maar laten gebeuren of dat er niet ingegrepen zou worden.
pi_183461719
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 18:18 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Het is geen nuance ten aanzien van de raddraaiers, maar wel ten aanzien van het frame dat we hier alles maar laten gebeuren of dat er niet ingegrepen zou worden.
Ok, nu is het mij duidelijk wat je bedoeld.
pi_183461818
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:40 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Zoals altijd is er meer nuance bij een verhaal die het nieuws niet haalt.
Ongetwijfeld maar dat laat onverlet dat er wel eens zaken niet helemaal scherp worden aangepakt. Maar goed, dat is inherent aan een samenleving.
pi_183462051
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 18:26 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ongetwijfeld maar dat laat onverlet dat er wel eens zaken niet helemaal scherp worden aangepakt. Maar goed, dat is inherent aan een samenleving.
In een land met 17 miljoen mensen gaat er wel eens wat fout.
pi_183462464
Tja ik denk dat veel mensen die groepen bontkraagjes liever ontlopen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 30 november 2018 @ 19:18:57 #34
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183462789
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 18:00 schreef Klepper272 het volgende:

Tja, als dat het enige is wat je uit zijn betoog haalt. :')
Een discussie voeren op argumenten blijkt lastig.
Ik vind het vooral een opeenhoping van vreemde voorbeelden. Weinig betoog.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_183463146
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 november 2018 19:18 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik vind het vooral een opeenhoping van vreemde voorbeelden. Weinig betoog.
Argumenteer dan waarom jij het vreemde voorbeelden vind.
Iemand belachelijk maken met een cynische opmerking is makkelijk, maar niet zo bevorderlijk voor de discussie.
pi_183464201
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 19:32 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Argumenteer dan waarom jij het vreemde voorbeelden vind.
Iemand belachelijk maken met een cynische opmerking is makkelijk, maar niet zo bevorderlijk voor de discussie.
TL-verlichting, de kleding, meubels, inrichting, dat wordt als bedreigend ervaren. Ehm. Ok.
pi_183464519
quote:
9s.gif Op vrijdag 30 november 2018 20:12 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

TL-verlichting, de kleding, meubels, inrichting, dat wordt als bedreigend ervaren. Ehm. Ok.
Ten eerste, hij geeft antwoord op de vraag van de TS

quote:
Je zult zelden een Marokkaan zien die die jongeren terecht wijst, waardoor je je erg eenzaam gaat voelen: áls er iets gebeurt, zal dan iemand je helpen?
Hier maakt hij een punt, daar kun je eens of oneens mee zijn.
  vrijdag 30 november 2018 @ 20:34:41 #38
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183464788
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 15:51 schreef cempexo het volgende:

[..]

Bestudeer de werken van Maslow, dan leer je dat integratie niet bestaat.
Daar heb ik Maslow niet voor nodig.
  vrijdag 30 november 2018 @ 20:36:01 #39
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183464834
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:21 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

He zal je maar over al deze dingen druk maken. "Armoedige sportbroeken", "tl verlichting in het koffiehuis", allemachtig. :')
Het is niet "druk maken om". Het is een observatie. Schilderswijk Den Haag, 1990-2015.
  vrijdag 30 november 2018 @ 20:36:44 #40
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183464848
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:26 schreef Copycat het volgende:

[..]

En waarom is er een groenteboer in de moskee!!??!!11!??11!!
Ja leg eens uit waarom de middenstand wel in de moskee wordt toegelaten maar niet in de kerk.
  vrijdag 30 november 2018 @ 20:38:49 #41
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183464909
quote:
9s.gif Op vrijdag 30 november 2018 20:12 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

TL-verlichting, de kleding, meubels, inrichting, dat wordt als bedreigend ervaren. Ehm. Ok.
Ik was vergeten te melden dat ze ook enorm veel moeite hebben met het begrijpend lezen van de Nederlandse taal.
pi_183464910
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 20:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja leg eens uit waarom de middenstand wel in de moskee wordt toegelaten maar niet in de kerk.
Vraag dat aan de kerk?
  vrijdag 30 november 2018 @ 20:40:18 #43
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183464964
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 november 2018 20:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Vraag dat aan de kerk?
Het is niet de kerk die bepaalt dat dat niet mag.
pi_183465354
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 20:38 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik was vergeten te melden dat ze ook enorm veel moeite hebben met het begrijpend lezen van de Nederlandse taal.
Ok, en nu?
  vrijdag 30 november 2018 @ 21:10:27 #45
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183465850
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 20:52 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ok, en nu?
~O>
  zaterdag 1 december 2018 @ 00:20:47 #46
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_183470227
Allereerst mijn complimenten voor de eloquente openingspost.
quote:
1. Als je in een stad met relatief veel Marokkaanse gezinnen woont of bezoekt. Heb je oprecht iets te vrezen in een openbaar zwembad, het OV, een discotheek of de kermis? Voel je je onveilig op straat, of op school? Moet je echt op je hoede zijn? Wat zijn jouw ervaringen met Marokkaanse jongeren?
Zelf heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met Marokkaanse jongeren, hoewel er toch aardig wat in mijn buurt wonen. Ik kom denk ik verder ook weinig op plekken waar zij wel komen, en ik geloof zeker dat anderen wel problemen ervaren.
quote:
2. Wat zou volgens jou een oplossing kunnen zijn? En dan meteen het raakvlak met dit subforum: wat zou de politiek ermee moeten/kunnen doen?
Ik denk dat de politiek er momenteel weinig mee kan, en dat mensen hierin te veel van de politiek verwachten. Het is een kwestie van tijd voordat de nakomelingen van Marokkaanse gastarbeiders net zo 'Nederlands' zijn als jij en ik. Laten we ook niet vergeten dat tribaal gedrag iets is van jongens in het algemeen, niet alleen van Marokkanen. Wel lijkt me duidelijk dat er de nodige fouten zijn gemaakt bij de integratie van Marokkaanse gastarbeiders. Voor de politiek is het denk ik vooral zaak lering te trekken uit deze ervaring bij de toelating van toekomstige groepen immigranten (betere begeleiding, spreiding en minder grote groepen uit één cultuur toelaten).
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
  zaterdag 1 december 2018 @ 00:49:38 #47
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_183470474
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 20:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is niet "druk maken om". Het is een observatie. Schilderswijk Den Haag, 1990-2015.
Wat is er dan zo erg aan.

Ik zie het probleem van veel van die jongeren wel, maar die dingen die jij noemt gaan echt helemaal nergens over.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  zaterdag 1 december 2018 @ 00:51:19 #48
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_183470488
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 20:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja leg eens uit waarom de middenstand wel in de moskee wordt toegelaten maar niet in de kerk.
Jeetje wat erg zeg. Mis je het in de kerk? Wanneer zou jij graag groente willen halen in de kerk?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  zaterdag 1 december 2018 @ 00:56:06 #49
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_183470519
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 00:20 schreef Kaji het volgende:
Allereerst mijn complimenten voor de eloquente openingspost.

[..]

Zelf heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met Marokkaanse jongeren, hoewel er toch aardig wat in mijn buurt wonen. Ik kom denk ik verder ook weinig op plekken waar zij wel komen, en ik geloof zeker dat anderen wel problemen ervaren.

[..]

Ik denk dat de politiek er momenteel weinig mee kan, en dat mensen hierin te veel van de politiek verwachten. Het is een kwestie van tijd voordat de nakomelingen van Marokkaanse gastarbeiders net zo 'Nederlands' zijn als jij en ik. Laten we ook niet vergeten dat tribaal gedrag iets is van jongens in het algemeen, niet alleen van Marokkanen. Wel lijkt me duidelijk dat er de nodige fouten zijn gemaakt bij de integratie van Marokkaanse gastarbeiders. Voor de politiek is het denk ik vooral zaak lering te trekken uit deze ervaring bij de toelating van toekomstige groepen immigranten (betere begeleiding, spreiding en minder grote groepen uit één cultuur toelaten).
Dit vind ik een zeer nette comment en ik wil je dan oprecht bedanken voor deze nuance. Het is inderdaad zo dat jongeren vrij tribaal gedrag vertonen, ik merk soms zelf ook dat ik me dan meer ga irriteren aan 'buitenlandse' jongeren, terwijl die ook gewoon nl zijn en vaak net zo irritant zijn als alle andere jongeren.

Een puber gaat tegen de maatschappij en ouders in. Verschillende achtergronden kunnen uiteindelijk wel verschillen in wat voor 'kattekwaad' ze uithalen, maar het komt op hetzelfde neer.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  zaterdag 1 december 2018 @ 00:57:10 #50
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_183470533
De opvoeding is het probleem. Maar moederlief heeft thuis toch niets te zeggen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zaterdag 1 december 2018 @ 00:58:40 #51
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_183470542
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 00:56 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Dit vind ik een zeer nette comment en ik wil je dan oprecht bedanken voor deze nuance. Het is inderdaad zo dat jongeren vrij tribaal gedrag vertonen, ik merk soms zelf ook dat ik me dan meer ga irriteren aan 'buitenlandse' jongeren, terwijl die ook gewoon nl zijn en vaak net zo irritant zijn als alle andere jongeren.

Een puber gaat tegen de maatschappij en ouders in. Verschillende achtergronden kunnen uiteindelijk wel verschillen in wat voor 'kattekwaad' ze uithalen, maar het komt op hetzelfde neer.
Spugen, betasten, sissen en mensen uitschelden voor 'hoer' gaat ver voorbij aan kattenkwaad.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zaterdag 1 december 2018 @ 01:24:36 #52
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_183470796
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 00:58 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Spugen, betasten, sissen en mensen uitschelden voor 'hoer' gaat ver voorbij aan kattenkwaad.
Dat is ook zeer kwalijk wanneer dat gebeurt.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_183470904
Ze zijn meestal achterbaks maar er zijn veel uitzonderingen.
  zaterdag 1 december 2018 @ 05:34:52 #54
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183471860
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 00:49 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Wat is er dan zo erg aan.

Ik zie het probleem van veel van die jongeren wel, maar die dingen die jij noemt gaan echt helemaal nergens over.
Ik probeer duidelijk te maken hoe die cultuur afwijkt van de Nederlandse. Dat is op zich niet erg, maar dat heeft invloed op je psyche als je er in ondergedompeld wordt. Intuïtief ben je meer alert en kan een (licht) gevoel van onbehagen optreden. Je voelt je een vreemdeling in eigen land, je voelt je eenzaam en kwetsbaar omdat "jouw soort mensen" niet in de buurt is.
Dat is vrij normaal, maar het schept een kloof tussen "ons soort mensen" en "hunnie". Het is aan alle kanten duidelijk dat je er niet bij hoort, en in sommige gevallen wordt buitengesloten.
In Chinatown is dat niet veel anders. Bij Turken scheelt het nog dat je tenminste hun opschriften kunt lezen.
Hiermee sta je in zo'n wijk al op achterstand en zal je reactie op de mensen anders zijn dan elders, waar je je wel thuisvoelt. En op grotere schaal is dat misschien wel wat het onderliggende probleem is: Marokkanen die dat lichte onbehagen voelen bij die Nederlandse cultuur die zo afwijkt van hun eigen cultuur. Die spanning kan zich uiten in angst, dus in terugtrekking in de veilige omgeving, of boosheid met agressie.

Er zijn genoeg tekenen om niet aan te nemen dat Marokkanen net zo Nederlands als andere Nederlanders worden, op een enkele uitzondering na:
- Marokkaans paspoort. Doordat ze de Marokkaanse nationaliteit hebben, blíjven ze verbonden met Marokko en met de bemoeienis van de Marokkaanse overheid. Een van de bekendste bemoeienissen is dat ze een goedgekeurde naam moeten hebben en dus geen oerhollandse naam, noch een modenaam zoals andere Nederlanders die aan hun kinderen geven. Je kan de nationaliteit aan de naam aflezen.
- Importbruiden/gommen. Zolang er verse echtgenoten uit Marokko blijven komen, die hun afwijkende cultuur meenemen, blijft de afstand tot de Nederlandse cultuur groot. Doordat op die manier een familieband met Marokko blijft bestaan, zullen ze minder geneigd zijn om hun Marokkaanse staatsburgerschap op te geven (als dat al kan), want dan kunnen ze hun familie niet meer bezoeken en lopen ze eventuele erfenissen mis.
Ook zullen ze regelmatig Marokko bezoeken en dat als vaderland zien (en dus juichen voor dat nationale elftal).
- Marokkaanse cultuur is een islamitische cultuur, die in principe niet-Nederlands is en op punten lijnrecht tegenover de Nederlandse cultuur staat. Komt bij dat de islam gebruik maakt van het Arabisch en de Marokkaanse taal een vorm van Arabisch is, dus het moslim-zijn versterkt het Marokkaan-zijn en andersom (voor Turken is het Arabisch een vreemde taal, net als kerklatijn dat voor Nederlanders is). Verder wijkt de Marokkaanse islam iets af van die in bijvoorbeeld Turkije, waardoor er Marokkaanse en Turkse moskeeën zijn en geen gemengde. Daarmee is de Marokkaanse moskee ook een centrum voor de Marokkaanse gemeenschap, niet alleen op religieus gebied (dit zie je ook bij de Russisch-orthodoxe kerk in Nederland, het is een ontmoetingsplaats voor Russen). Er is daar dus geen integratie met andere nedermoslims, de kans dat er ooit een gezamenlijke nederislam ontstaat die zich conformeert aan Nederlandse normen en waarden is daarmee klein.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lunatiek op 01-12-2018 05:40:25 ]
pi_183472395
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 00:20 schreef Kaji het volgende:
Allereerst mijn complimenten voor de eloquente openingspost.

[..]

Zelf heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met Marokkaanse jongeren, hoewel er toch aardig wat in mijn buurt wonen. Ik kom denk ik verder ook weinig op plekken waar zij wel komen, en ik geloof zeker dat anderen wel problemen ervaren.

[..]

Ik denk dat de politiek er momenteel weinig mee kan, en dat mensen hierin te veel van de politiek verwachten. Het is een kwestie van tijd voordat de nakomelingen van Marokkaanse gastarbeiders net zo 'Nederlands' zijn als jij en ik. Laten we ook niet vergeten dat tribaal gedrag iets is van jongens in het algemeen, niet alleen van Marokkanen. Wel lijkt me duidelijk dat er de nodige fouten zijn gemaakt bij de integratie van Marokkaanse gastarbeiders. Voor de politiek is het denk ik vooral zaak lering te trekken uit deze ervaring bij de toelating van toekomstige groepen immigranten (betere begeleiding, spreiding en minder grote groepen uit één cultuur toelaten).
Het is onoplosbaar, de Marokkaanse cultuur is een geheel andere cultuur dan de Nederlandse cultuur. Dat wat je beschrijft heeft te maken met een sociaal gewenst gedrag. Dat wat je wilt zien en je wilt horen.

Inmiddels heeft 23 procent van de Nederlandse bevolking een migratieachtergrond. Daar nemen de Marokkanen een toppositie in.

[ Bericht 4% gewijzigd door cempexo op 01-12-2018 09:13:07 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zaterdag 1 december 2018 @ 09:27:00 #56
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183472663
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 08:54 schreef cempexo het volgende:


Inmiddels heeft 23 procent van de Nederlandse bevolking een migratieachtergrond. Daar nemen de Marokkanen een toppositie in.

CBS is het niet met je eens:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-migratieachtergrond
pi_183472738
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 09:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

CBS is het niet met je eens:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-migratieachtergrond
Tussen 1 januari 2015 en 1 januari 2018 nam het aantal inwoners met een Nederlandse achtergrond met 26 duizend af en kwamen er ruim 306 duizend inwoners met een migratieachtergrond bij.

Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zaterdag 1 december 2018 @ 10:06:34 #58
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183473115
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 09:33 schreef cempexo het volgende:

[..]

Tussen 1 januari 2015 en 1 januari 2018 nam het aantal inwoners met een Nederlandse achtergrond met 26 duizend af en kwamen er ruim 306 duizend inwoners met een migratieachtergrond bij.

[ afbeelding ]
En dan nog meer Turken dan Marokkanen volgens je CBS lijstje.
pi_183473337
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 10:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

En dan nog meer Turken dan Marokkanen volgens je CBS lijstje.
Ik schrijf dus toppositie.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zaterdag 1 december 2018 @ 10:24:30 #60
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183473349
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 10:23 schreef cempexo het volgende:

[..]

Ik schrijf dus toppositie.
Ja, dat is no. 1. Een berg heeft maar 1 top.
pi_183473371
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 10:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, dat is no. 1. Een berg heeft maar 1 top.
Dan heet het koppositie als je op de eerste plaats staat,
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_183473529
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 05:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik probeer duidelijk te maken hoe die cultuur afwijkt van de Nederlandse. Dat is op zich niet erg, maar dat heeft invloed op je psyche als je er in ondergedompeld wordt. Intuïtief ben je meer alert en kan een (licht) gevoel van onbehagen optreden. Je voelt je een vreemdeling in eigen land, je voelt je eenzaam en kwetsbaar omdat "jouw soort mensen" niet in de buurt is.
Dat is vrij normaal, maar het schept een kloof tussen "ons soort mensen" en "hunnie". Het is aan alle kanten duidelijk dat je er niet bij hoort, en in sommige gevallen wordt buitengesloten.
In Chinatown is dat niet veel anders. Bij Turken scheelt het nog dat je tenminste hun opschriften kunt lezen.
Hiermee sta je in zo'n wijk al op achterstand en zal je reactie op de mensen anders zijn dan elders, waar je je wel thuisvoelt. En op grotere schaal is dat misschien wel wat het onderliggende probleem is: Marokkanen die dat lichte onbehagen voelen bij die Nederlandse cultuur die zo afwijkt van hun eigen cultuur. Die spanning kan zich uiten in angst, dus in terugtrekking in de veilige omgeving, of boosheid met agressie.

Er zijn genoeg tekenen om niet aan te nemen dat Marokkanen net zo Nederlands als andere Nederlanders worden, op een enkele uitzondering na:
- Marokkaans paspoort. Doordat ze de Marokkaanse nationaliteit hebben, blíjven ze verbonden met Marokko en met de bemoeienis van de Marokkaanse overheid. Een van de bekendste bemoeienissen is dat ze een goedgekeurde naam moeten hebben en dus geen oerhollandse naam, noch een modenaam zoals andere Nederlanders die aan hun kinderen geven. Je kan de nationaliteit aan de naam aflezen.
- Importbruiden/gommen. Zolang er verse echtgenoten uit Marokko blijven komen, die hun afwijkende cultuur meenemen, blijft de afstand tot de Nederlandse cultuur groot. Doordat op die manier een familieband met Marokko blijft bestaan, zullen ze minder geneigd zijn om hun Marokkaanse staatsburgerschap op te geven (als dat al kan), want dan kunnen ze hun familie niet meer bezoeken en lopen ze eventuele erfenissen mis.
Ook zullen ze regelmatig Marokko bezoeken en dat als vaderland zien (en dus juichen voor dat nationale elftal).
- Marokkaanse cultuur is een islamitische cultuur, die in principe niet-Nederlands is en op punten lijnrecht tegenover de Nederlandse cultuur staat. Komt bij dat de islam gebruik maakt van het Arabisch en de Marokkaanse taal een vorm van Arabisch is, dus het moslim-zijn versterkt het Marokkaan-zijn en andersom (voor Turken is het Arabisch een vreemde taal, net als kerklatijn dat voor Nederlanders is). Verder wijkt de Marokkaanse islam iets af van die in bijvoorbeeld Turkije, waardoor er Marokkaanse en Turkse moskeeën zijn en geen gemengde. Daarmee is de Marokkaanse moskee ook een centrum voor de Marokkaanse gemeenschap, niet alleen op religieus gebied (dit zie je ook bij de Russisch-orthodoxe kerk in Nederland, het is een ontmoetingsplaats voor Russen). Er is daar dus geen integratie met andere nedermoslims, de kans dat er ooit een gezamenlijke nederislam ontstaat die zich conformeert aan Nederlandse normen en waarden is daarmee klein.
Je vergeet de belangrijkste: in de Marokkaanse (en ook de Turkse) cultuur is het oneervol en een teken van zwakte om schuld te bekennen of toe te geven dat je iets fout gedaan hebt.

Daarom wordt ook altijd ontkent als je iemand vraagt of hij het gedaan heeft, heeft de familie het altijd over "een goede jongen", wordt de schuld altijd bij de Joden/Amerikanen/whatever gelegd etc. Maar het ligt nooit aan de Marokkaan zelf.

In Marokko en Turkije bestaan sociale conventies die hier omheen werken. Je hoeft bijv nooit schuld te erkennen maar moet wel verklaren dat je zoiets nooit zal doen, het slecht is etc. - en het vervolgens stilzwijgend ook nooit meer doen.
In Nederland worden juist die conventies als oneervol en een teken van zwakte/oneerlijkheid gezien.

Dat botst.
pi_183474008
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 10:40 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Je vergeet de belangrijkste: in de Marokkaanse (en ook de Turkse) cultuur is het oneervol en een teken van zwakte om schuld te bekennen of toe te geven dat je iets fout gedaan hebt.

Daarom wordt ook altijd ontkent als je iemand vraagt of hij het gedaan heeft, heeft de familie het altijd over "een goede jongen", wordt de schuld altijd bij de Joden/Amerikanen/whatever gelegd etc. Maar het ligt nooit aan de Marokkaan zelf.

In Marokko en Turkije bestaan sociale conventies die hier omheen werken. Je hoeft bijv nooit schuld te erkennen maar moet wel verklaren dat je zoiets nooit zal doen, het slecht is etc. - en het vervolgens stilzwijgend ook nooit meer doen.
In Nederland worden juist die conventies als oneervol en een teken van zwakte/oneerlijkheid gezien.

Dat botst.
Ik vraag mij af of een psychologisch verband is tussen altijd ontkennen, want dat is gewenst gedrag, en de zeg maar foute dingen doen, dat is ongewenst gedrag, Dus populair gezegd: doe maar wat je wilt want het mag. (van je cultuur)
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_183474556
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 11:19 schreef cempexo het volgende:

[..]

Ik vraag mij af of een psychologisch verband is tussen altijd ontkennen, want dat is gewenst gedrag, en de zeg maar foute dingen doen, dat is ongewenst gedrag, Dus populair gezegd: doe maar wat je wilt want het mag. (van je cultuur)
Ik denk (maar heb geen onderzoek om dat te onderbouwen) dat het gebrek aan de sociale controle uit het moederland zelfs een nog grotere impact heeft - nml dat deze Marokkanen en Turken hun eigen ontkenningen en afschuiven van verantwoordelijkheid inmiddels oprecht zelf geloven.

Zoals die jongeren die hun jeugdhonk zelf hadden gesloopt en niet begrepen dat er geen jeugdhonk meer was. Het hele concept dat ze daar zelf verantwoordelijk voor waren geweest begrepen ze niet - want ze zijn nooit schuldig. Of de doodschoppers van een scheidsrechter, de berovers van een juwelier - dat daar straf op volgt is voor hen volstrekt onbegrijpelijk want "niet hun schuld" en wellicht geloven ze zelfs al werkelijk dat ze het ook niet gedaan hebben.

Eng. Maar geen idee hoe we dat op kunnen lossen.
pi_183475468
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 12:07 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Ik denk (maar heb geen onderzoek om dat te onderbouwen) dat het gebrek aan de sociale controle uit het moederland zelfs een nog grotere impact heeft - nml dat deze Marokkanen en Turken hun eigen ontkenningen en afschuiven van verantwoordelijkheid inmiddels oprecht zelf geloven.

Zoals die jongeren die hun jeugdhonk zelf hadden gesloopt en niet begrepen dat er geen jeugdhonk meer was. Het hele concept dat ze daar zelf verantwoordelijk voor waren geweest begrepen ze niet - want ze zijn nooit schuldig. Of de doodschoppers van een scheidsrechter, de berovers van een juwelier - dat daar straf op volgt is voor hen volstrekt onbegrijpelijk want "niet hun schuld" en wellicht geloven ze zelfs al werkelijk dat ze het ook niet gedaan hebben.

Eng. Maar geen idee hoe we dat op kunnen lossen.
Paradoxale problemen i.c. gedrag als levensstijl kan een leek niet oplossen, de maatschappij als jouw draagvlak beschouwen is een vorm van een geconditioneerd gedrag en die zienswijze vormt een verlenging van je eigen levenshouding en een voorbeeld voor anderen die dat leven ook leiden of beter gezegd willen leiden. Het lijkt me dus vooral een therapeutisch vraagstuk. Geworden.

[ Bericht 0% gewijzigd door cempexo op 01-12-2018 14:22:43 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zaterdag 1 december 2018 @ 13:28:48 #66
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_183475757
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 00:51 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Jeetje wat erg zeg. Mis je het in de kerk? Wanneer zou jij graag groente willen halen in de kerk?
Is de vraag niet: waarom zijn er voor dat soort neringen uitzonderingen?

Heb jij enig idee aan wat voor regelgeving een 'normale' middenstander moet voldoen, voor die überhaupt maar 1 pak melk mag verkopen?
&lt;signature here&gt;.
  zaterdag 1 december 2018 @ 13:45:29 #67
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_183476026
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 13:28 schreef ExTec het volgende:

[..]

Is de vraag niet: waarom zijn er voor dat soort neringen uitzonderingen?

Heb jij enig idee aan wat voor regelgeving een 'normale' middenstander moet voldoen, voor die überhaupt maar 1 pak melk mag verkopen?
ja.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  zaterdag 1 december 2018 @ 13:55:16 #68
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_183476193
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 12:07 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Ik denk (maar heb geen onderzoek om dat te onderbouwen) dat het gebrek aan de sociale controle uit het moederland zelfs een nog grotere impact heeft - nml dat deze Marokkanen en Turken hun eigen ontkenningen en afschuiven van verantwoordelijkheid inmiddels oprecht zelf geloven.

Zoals die jongeren die hun jeugdhonk zelf hadden gesloopt en niet begrepen dat er geen jeugdhonk meer was. Het hele concept dat ze daar zelf verantwoordelijk voor waren geweest begrepen ze niet - want ze zijn nooit schuldig. Of de doodschoppers van een scheidsrechter, de berovers van een juwelier - dat daar straf op volgt is voor hen volstrekt onbegrijpelijk want "niet hun schuld" en wellicht geloven ze zelfs al werkelijk dat ze het ook niet gedaan hebben.

Eng. Maar geen idee hoe we dat op kunnen lossen.
Sociale controle wordt tegenwoordig door heel veel mensen gezien als SJW gedrag.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_183476291
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 13:55 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Sociale controle wordt tegenwoordig door heel veel mensen gezien als SJW gedrag.
Kassamiep bedoelt hier mee contrôl, dat is wat anders dan controle.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zaterdag 1 december 2018 @ 14:02:12 #70
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_183476306
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 14:00 schreef cempexo het volgende:

[..]

Kassamiep bedoelt hier mee contrôl, dat is wat anders dan controle.
maar hij zegt:

"Ik denk (maar heb geen onderzoek om dat te onderbouwen) dat het gebrek aan de sociale controle uit het"
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_183476439
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 14:02 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

maar hij zegt:

"Ik denk (maar heb geen onderzoek om dat te onderbouwen) dat het gebrek aan de sociale controle uit het"
Het gaat niet om het woord en of om de zin, maar om de strekking van de betekenis van sec dat onderwerp.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zaterdag 1 december 2018 @ 14:23:14 #72
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_183476624
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 14:10 schreef cempexo het volgende:

[..]

Het gaat niet om het woord en of om de zin, maar om de strekking van de betekenis van sec dat onderwerp.
Dan moet hij dat niet letterlijk zeggen, het lijkt er sterk op dat hij dat wel bedoelde terwijl jij juist aan het interpreteren bent.

Zullen we het hem zelf vragen, anders?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  zaterdag 1 december 2018 @ 14:31:32 #73
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183476738
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 10:40 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Je vergeet de belangrijkste: in de Marokkaanse (en ook de Turkse) cultuur is het oneervol en een teken van zwakte om schuld te bekennen of toe te geven dat je iets fout gedaan hebt.

Daarom wordt ook altijd ontkent als je iemand vraagt of hij het gedaan heeft, heeft de familie het altijd over "een goede jongen", wordt de schuld altijd bij de Joden/Amerikanen/whatever gelegd etc. Maar het ligt nooit aan de Marokkaan zelf.

In Marokko en Turkije bestaan sociale conventies die hier omheen werken. Je hoeft bijv nooit schuld te erkennen maar moet wel verklaren dat je zoiets nooit zal doen, het slecht is etc. - en het vervolgens stilzwijgend ook nooit meer doen.
In Nederland worden juist die conventies als oneervol en een teken van zwakte/oneerlijkheid gezien.

Dat botst.
Ik weet niet of dat typisch Marokkaans (en Turks) is, of dat die mores vanuit de islam komen.

De reden waarom ik het niet noem is omdat je hier pas mee wordt geconfronteerd nadat er iets is voorgevallen. Het is niet dat je de Marokkaanse slagerij binnenloopt en men massaal de schuld aan een ander geeft. Dat is pas als je er met je Nederlandse geheven vingertje op wijst dat het vlees buiten op de stoep zetten waarbij het vlees contact maakt met de stoeptegels niet zo hygiënisch is. "Iek niet weten, ik niet begraip".
  zaterdag 1 december 2018 @ 14:39:08 #74
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183476828
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 13:55 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Sociale controle wordt tegenwoordig door heel veel mensen gezien als SJW gedrag.
Nee, sociale controle is dat de mensen uit je eigen cultuur kijken of je je wel aan de normen en waarden van die cultuur houdt en met je gedrag die cultuur niet in discrediet brengt.

SJW willen de cultuur van anderen aanpassen aan hun eigen standaarden die zij moreel verheven boven de rest vinden. Ze zitten niet uit het keukenraam te kijken of Pietje van de buren zijn handen van Sientje af kan houden.
pi_183476839
Gelukkig zijn er meer dan genoeg hele fijne Marokkaanse mensen, maar een cultuurprobleem hebben ze zeker wel. Het is in het algemeen genomen toch best een kutcultuur. :) Overdreven macho/patserig, heetgebakerd (wat daar natuurlijk weer mee verbonden is), haatdragend en 'oog-om-oog tand-om-tand'. Dat is het cultuurprobleem daar. Gewoon niet zo'n fijne atmosfeer. Daar kunnen we niet echt omheen.
Eens kijken
  zaterdag 1 december 2018 @ 16:15:11 #76
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183478049
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 14:39 schreef Maharski het volgende:
Gelukkig zijn er meer dan genoeg hele fijne Marokkaanse mensen, maar een cultuurprobleem hebben ze zeker wel. Het is in het algemeen genomen toch best een kutcultuur. :) Overdreven macho/patserig, heetgebakerd (wat daar natuurlijk weer mee verbonden is), haatdragend en 'oog-om-oog tand-om-tand'. Dat is het cultuurprobleem daar. Gewoon niet zo'n fijne atmosfeer. Daar kunnen we niet echt omheen.
Het is net zo goed een probleem dat de jongeren die die cultuur willen ontsnappen daar niet goed in slagen. En dat er duizenden "goede Marokkanen" timide thuiszitten, onderdrukt door hun eigen cultuur, in Nederland.
pi_183478310
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 16:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is net zo goed een probleem dat de jongeren die die cultuur willen ontsnappen daar niet goed in slagen. En dat er duizenden "goede Marokkanen" timide thuiszitten, onderdrukt door hun eigen cultuur, in Nederland.
Onderdrukt door hun eigen cultuur?
pi_183478501
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 december 2018 16:33 schreef Xa1pt het volgende:
Onderdrukt door hun eigen cultuur?
Bedoelt ie lijkt me mee dat veel Marokkanen die assimileren binnen de eigen cultuur als meelopers/verraders/te westers e.d. worden genoemd.
Eens kijken
  zaterdag 1 december 2018 @ 16:58:05 #79
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183478621
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 december 2018 16:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Onderdrukt door hun eigen cultuur?
Yep.
Zoals in de jaren 70-80 de Marokaanse meisjes van school werden gehaald om in het huishouden mee te werken.
Of hoe ook nu nog vrouwen worden gedwongen "vrijwillig" een hoofddoekje te draaien.
En hoe Marokko nog steeds bepaalt hoe je je kind moet noemen, zelfs als dat niet handig is voor diens toekomst.
pi_183478759
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 16:48 schreef Maharski het volgende:

[..]

Bedoelt ie lijkt me mee dat veel Marokkanen die assimileren binnen de eigen cultuur als meelopers/verraders/te westers e.d. worden genoemd.
Dat zijn de extreme doembeelden. Ik gok dat 'Marokkanen' meer last hebben van hoe ze door 'Nederlanders' worden gezien als Marokkanen.
pi_183478774
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 16:58 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Yep.
Zoals in de jaren 70-80 de Marokaanse meisjes van school werden gehaald om in het huishouden mee te werken.
Of hoe ook nu nog vrouwen worden gedwongen "vrijwillig" een hoofddoekje te draaien.
En hoe Marokko nog steeds bepaalt hoe je je kind moet noemen, zelfs als dat niet handig is voor diens toekomst.
En door hun naam zitten ze gedwongen timide thuis?
pi_183478808
In Marokkaanse gezinnen, lees dus de Marokkaanse cultuur, speelt coercive behaviour een belangrijke als wel een dominante rol.

Coercive behaviour is een vorm van dwingend tot zeer dwingend gedrag. Inclusief ja of nee fysieke straffen door hun opvoeders.

In gezinsinteracties heeft 'coercive behavior' doorgaans een of meer van de volgende karakteristieken:a) het eerste wat ouders doen bij ongewenst of irriterend gedrag van kinderen is verbaal straffen (verwijten, uitschelden, kleineren, berispen); b) het eerste wat ouders doen bij ongewenst of irriterend gedrag van kinderen is fysiek straffen.

Voor zowel a) als b) geldt dat deze reacties heel snel en heel vaak worden gegeven. Voorts is er sprake van afwezigheid van reacties zoals c) het kind waarschuwen maar verder niet interveniëren en d) het kind verbaal of anderszins met de nodige uitleg en begrip tot een ander gedrag proberen te stimuleren en e) het kind vooral belonen en prijzen bij gewenst gedrag en zelden straffen bij ongewenst gedrag.

Een belangrijke factor in de ontwikkeling van dwingend gedrag bij kinderen is dat ouders of opvoeders die zelf 'coercive behavior'-patronen vertonen, niet in staat zijn of vaardigheden missen om systematisch en voorspelbaar grenzen te stellen, een kind te leren zich naar die grenzen te richten en die grenzen indien gevraagd of gewenst steeds weer opnieuw uit te leggen.

In plaats daarvan dwingen de ouders door verbaal of fysiek geweld aanpassing aan de gestelde grenzen of de ouderlijke verlangens bij het kind af. Door bij voorbeeld gebrek aan toezicht laten ouders het niet zelden zover komen dat kinderen de gestelde grenzen overschrijden en reageren pas later.

Ook komt het voor dat ouders bij wijze van disciplinering hun kinderen provoceren de grenzen te overschrijden om hen vervolgens daarvoor te straffen.


Dit is dus paradoxaal gedrag aanleren

[ Bericht 38% gewijzigd door cempexo op 01-12-2018 18:58:16 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zaterdag 1 december 2018 @ 17:33:39 #83
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183479177
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 december 2018 17:07 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

En door hun naam zitten ze gedwongen timide thuis?
Nee, het is een van de vormen van onderdrue waardoor het niet eenvoudig is te breken met de cultuur als ze liever meegaan in de Nederlandse cultuur.
pi_183479219
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 17:33 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, het is een van de vormen van onderdrue waardoor het niet eenvoudig is te breken met de cultuur als ze liever meegaan in de Nederlandse cultuur.
Welke vormen van onderdrukking bedoel je verder zoal?
pi_183480117
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 14:23 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Dan moet hij dat niet letterlijk zeggen, het lijkt er sterk op dat hij dat wel bedoelde terwijl jij juist aan het interpreteren bent.

Zullen we het hem zelf vragen, anders?
Tip: Miepjes zijn over het algemeen niet mannelijk.

En ik bedoelde het hele systeem van complexe sociale interactie waarbinnen iemand geen "eer" verliest door schuld te moeten bekennen of verantwoordelijkheid voor iets te hoeven nemen - maar de maatschappij toch niet instort omdat deze op een andere manier zorgt voor correctie en boetedoening. Een systeem wat hier in Nederland niet bestaat omdat we hier verwachten dat iemand eerlijk is (volgens buitenlanders: op het botte af) en gepaste schaamte toont.

De definie van lunatiek van een paar post verder klopt hier aardig mee; maar wellicht was sociale controle idd niet de juiste term.
pi_183480762
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 14:39 schreef Maharski het volgende:
Gelukkig zijn er meer dan genoeg hele fijne Marokkaanse mensen, maar een cultuurprobleem hebben ze zeker wel. Het is in het algemeen genomen toch best een kutcultuur. :) Overdreven macho/patserig, heetgebakerd (wat daar natuurlijk weer mee verbonden is), haatdragend en 'oog-om-oog tand-om-tand'. Dat is het cultuurprobleem daar. Gewoon niet zo'n fijne atmosfeer. Daar kunnen we niet echt omheen.
Dat heeft weinig met de Marokkaanse cultuur te maken, des te meer met de cultuur onder een beperkt deel van de Marokkaanse jongeren in het buitenland. Die wijkt sterk af van de Marokkaanse cultuur en is gedeeltelijk ook ingegeven door de straat / getto / gangster cultuur. Hun gedrag is namelijk niet anders dan jongeren van een andere komaf in dezelfde situatie (Turks, Antilliaans, Surinaams etc.).
Allah Al Watan Al Malik
pi_183480999
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 05:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik probeer duidelijk te maken hoe die cultuur afwijkt van de Nederlandse. Dat is op zich niet erg, maar dat heeft invloed op je psyche als je er in ondergedompeld wordt. Intuïtief ben je meer alert en kan een (licht) gevoel van onbehagen optreden. Je voelt je een vreemdeling in eigen land, je voelt je eenzaam en kwetsbaar omdat "jouw soort mensen" niet in de buurt is.
Dat is vrij normaal, maar het schept een kloof tussen "ons soort mensen" en "hunnie". Het is aan alle kanten duidelijk dat je er niet bij hoort, en in sommige gevallen wordt buitengesloten.
In Chinatown is dat niet veel anders. Bij Turken scheelt het nog dat je tenminste hun opschriften kunt lezen.
Hiermee sta je in zo'n wijk al op achterstand en zal je reactie op de mensen anders zijn dan elders, waar je je wel thuisvoelt. En op grotere schaal is dat misschien wel wat het onderliggende probleem is: Marokkanen die dat lichte onbehagen voelen bij die Nederlandse cultuur die zo afwijkt van hun eigen cultuur. Die spanning kan zich uiten in angst, dus in terugtrekking in de veilige omgeving, of boosheid met agressie.

Er zijn genoeg tekenen om niet aan te nemen dat Marokkanen net zo Nederlands als andere Nederlanders worden, op een enkele uitzondering na:
- Marokkaans paspoort. Doordat ze de Marokkaanse nationaliteit hebben, blíjven ze verbonden met Marokko en met de bemoeienis van de Marokkaanse overheid. Een van de bekendste bemoeienissen is dat ze een goedgekeurde naam moeten hebben en dus geen oerhollandse naam, noch een modenaam zoals andere Nederlanders die aan hun kinderen geven. Je kan de nationaliteit aan de naam aflezen.
- Importbruiden/gommen. Zolang er verse echtgenoten uit Marokko blijven komen, die hun afwijkende cultuur meenemen, blijft de afstand tot de Nederlandse cultuur groot. Doordat op die manier een familieband met Marokko blijft bestaan, zullen ze minder geneigd zijn om hun Marokkaanse staatsburgerschap op te geven (als dat al kan), want dan kunnen ze hun familie niet meer bezoeken en lopen ze eventuele erfenissen mis.
Ook zullen ze regelmatig Marokko bezoeken en dat als vaderland zien (en dus juichen voor dat nationale elftal).
- Marokkaanse cultuur is een islamitische cultuur, die in principe niet-Nederlands is en op punten lijnrecht tegenover de Nederlandse cultuur staat. Komt bij dat de islam gebruik maakt van het Arabisch en de Marokkaanse taal een vorm van Arabisch is, dus het moslim-zijn versterkt het Marokkaan-zijn en andersom (voor Turken is het Arabisch een vreemde taal, net als kerklatijn dat voor Nederlanders is). Verder wijkt de Marokkaanse islam iets af van die in bijvoorbeeld Turkije, waardoor er Marokkaanse en Turkse moskeeën zijn en geen gemengde. Daarmee is de Marokkaanse moskee ook een centrum voor de Marokkaanse gemeenschap, niet alleen op religieus gebied (dit zie je ook bij de Russisch-orthodoxe kerk in Nederland, het is een ontmoetingsplaats voor Russen). Er is daar dus geen integratie met andere nedermoslims, de kans dat er ooit een gezamenlijke nederislam ontstaat die zich conformeert aan Nederlandse normen en waarden is daarmee klein.
Zelden zoveel onzin in een post gelezen, de feiten zijn namelijk als volgt:

- De meeste Marokkanen in Nederland zijn van Berberse komaf, niet van Arabische komaf. Sterker nog, vee Marokkanen beheersen het Arabisch niet eens.
- Marokkaans Arabisch wijkt zeer sterk af van klassiek Arabisch.
- Marokkaanse moskeeen zijn qua samenstelling diverser dan dan Turkse moskeeen. Het aantal verschillende nationaliteiten is veel groter, er wordt in Marokkaanse moskeeën doorgaans in het Arabisch en het Nederlands gepredikt.
- Het aantal importbruidjes daalt jaar op jaar zeer sterk. Los daarvan geldt steeds minder vaak dat de importbruidjes uit de bergen worden gehaald en ongeschoold zijn. Het zijn steeds vaker geschoolde dames, die ook steeds vaker Engels kunnen spreken (en zich om die reden prima hier kunnen redden).
- Er staan talloze namen op de zogenaamde namenlijst - er zijn er ook een veelvoud waarbij je niet kunt aflezen of het een Hollander, Engelsman of Marokkaan is. Denk aan een Adam of Abraham of een Miriam of een Sabrina .
Allah Al Watan Al Malik
pi_183481166
1. Als je in een stad met relatief veel Marokkaanse gezinnen woont of bezoekt. Heb je oprecht iets te vrezen in een openbaar zwembad, het OV, een discotheek of de kermis? Voel je je onveilig op straat, of op school? Moet je echt op je hoede zijn? Wat zijn jouw ervaringen met Marokkaanse jongeren?

In Borgerhout voel je de troosteloosheid. Mannen en vrouwen mixen niet met elkaar maar leven in gescheiden werelden. Er mag niet gedate en geëxperimenteerd worden waardoor je jezelf niet leert kennen, je voorkeur enz. Het niet mixen van de seksen is misschien wel een groter probleem dan wordt gedacht. Zet een randomn groepje mannen bij elkaar en ze vervelen zich, er is niks te doen, want het zijn troosteloze wijken waar weinig vertier is, dan krijg je al snel een soort apenrots. De 1 op 1 contacten zijn prima, sterker nog, ze staan veel meer open voor contact dan andere bevolkingsgroepen. Als je op straat loopt of in de kroeg heb je zo contact. Charmant, hoffelijk, de humor klopt ook. Ik ga dat niet cynisch benaderen. Maar problemen zijn er natuurlijk ook (zoals TS vermeld).

Goede ideeën. Verandering begint bij jezelf, als je niet wilt veranderen, zullen zaken hetzelfde blijven.
  zaterdag 1 december 2018 @ 19:54:46 #89
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183481604
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 19:23 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zelden zoveel onzin in een post gelezen, de feiten zijn namelijk als volgt:

- De meeste Marokkanen in Nederland zijn van Berberse komaf, niet van Arabische komaf. Sterker nog, vee Marokkanen beheersen het Arabisch niet eens.
Klopt. Daarom is het zo idioot dat in wijken met veel Marokkanen en bij Marokkaanse winkels Arabische woorden worden gebruikt (voor zover ik kan nagaan) en het Arabische schrift in plaats van het compleet verschillende Berberschrift wordt gebruikt. Blijkbaar hechten die Berbers nog erg aan het Arabische in de Marokkaanse cultuur. In elk geval meer dan aan de Nederlandse cultuur.

quote:
- Marokkaans Arabisch wijkt zeer sterk af van klassiek Arabisch.
Klopt ook. Toch schijnt er een soort trots of verbondenheid te zijn door die taal/dat schrift en de islam. Het is het schrift van de heilige Koran, etc. Dat moet vast goed voelen.

quote:
- Marokkaanse moskeeen zijn qua samenstelling diverser dan dan Turkse moskeeen. Het aantal verschillende nationaliteiten is veel groter, er wordt in Marokkaanse moskeeën doorgaans in het Arabisch en het Nederlands gepredikt.
Heel fijn voor de Berbers die dat niet verstaan :')
Blijft staan dat er geen gezamenlijke Nederislam is, dus een islam die recht doet aan de Nederlandse cultuur, zoals de islams van Turkije en Marokko (en andere landen) van elkaar verschillen.

quote:
- Het aantal importbruidjes daalt jaar op jaar zeer sterk. Los daarvan geldt steeds minder vaak dat de importbruidjes uit de bergen worden gehaald en ongeschoold zijn. Het zijn steeds vaker geschoolde dames, die ook steeds vaker Engels kunnen spreken (en zich om die reden prima hier kunnen redden).
Klopt, maar tegelijkertijd blijft er een instroom komen van mensen met een andere cultuur. Dat die vrouwen niet achterlijk zijn en hun talen spreken doet er niet toe: ze zijn onvoldoende bekend met de Nederlandse cultuur om hun kinderen met Nederlandse normen en waarden op te voeden.

quote:
- Er staan talloze namen op de zogenaamde namenlijst - er zijn er ook een veelvoud waarbij je niet kunt aflezen of het een Hollander, Engelsman of Marokkaan is. Denk aan een Adam of Abraham of een Miriam of een Sabrina .
Is dat zo? Dan is het een schande dat de Nedermocros massaal kiezen voor de niet-Nederlandse namen of varianten. Een Mohammed zal immers een achterstand hebben bij het solliciteren ten opzichte van een Adam. Het versterkt de "onzin" die ik schreef: er wordt kennelijk heel bewust afstand genomen van de Nederlandse cultuur om in alle facetten van het leven om het Marokkaanse "anderszijn" te kunnen benadrukken en integratie tegen te gaan. Waardoor je als Nederlander de indruk hebt een vreemdeling in eigen land te zijn, en je je daardoor onveiliger voelt.
pi_183482478
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 19:54 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Klopt. Daarom is het zo idioot dat in wijken met veel Marokkanen en bij Marokkaanse winkels Arabische woorden worden gebruikt (voor zover ik kan nagaan) en het Arabische schrift in plaats van het compleet verschillende Berberschrift wordt gebruikt. Blijkbaar hechten die Berbers nog erg aan het Arabische in de Marokkaanse cultuur. In elk geval meer dan aan de Nederlandse cultuur.

[..]

Klopt ook. Toch schijnt er een soort trots of verbondenheid te zijn door die taal/dat schrift en de islam. Het is het schrift van de heilige Koran, etc. Dat moet vast goed voelen.

[..]

Heel fijn voor de Berbers die dat niet verstaan :')
Blijft staan dat er geen gezamenlijke Nederislam is, dus een islam die recht doet aan de Nederlandse cultuur, zoals de islams van Turkije en Marokko (en andere landen) van elkaar verschillen.

[..]

Klopt, maar tegelijkertijd blijft er een instroom komen van mensen met een andere cultuur. Dat die vrouwen niet achterlijk zijn en hun talen spreken doet er niet toe: ze zijn onvoldoende bekend met de Nederlandse cultuur om hun kinderen met Nederlandse normen en waarden op te voeden.

[..]

Is dat zo? Dan is het een schande dat de Nedermocros massaal kiezen voor de niet-Nederlandse namen of varianten. Een Mohammed zal immers een achterstand hebben bij het solliciteren ten opzichte van een Adam. Het versterkt de "onzin" die ik schreef: er wordt kennelijk heel bewust afstand genomen van de Nederlandse cultuur om in alle facetten van het leven om het Marokkaanse "anderszijn" te kunnen benadrukken en integratie tegen te gaan. Waardoor je als Nederlander de indruk hebt een vreemdeling in eigen land te zijn, en je je daardoor onveiliger voelt.
Wat je met posts in dit topic vooral laat zien is dat jongeren niet gedwongen en timide thuis zitten omdat hun cultuur hen onderdrukt, maar het probleem 'm juist zit in die absurde tegenstelling die je schetst. Men moét een cultuur kiezen, geeft men een pasgeborene de naam Mohammed dan kiest men er volgens jou weer nadrukkelijk voor om afstand te nemen van de Nederlandse cultuur.

Juist dit soort onzinnige opvattingen waarbij nieuwkomers tot 3e of 4e generatie direct in ieder opzicht afstand moeten doen van alles wat ook maar riekt naar het land van herkomst - omdat er anders geen sprake zou zijn van integratie of welwillendheid - is een houding die de boel meteen op slot gooit. Heb je je kind Mohammed of Saïd genoemd? Dat kan natuurlijk niet, want zo keer je je af van de Nederlandse cultuur! Zijn er in je onderneming teksten in het Arabisch te vinden? Schandalig, dat wordt opgevat als motie van wantrouwen t.a.v. je bereidheid om hier welkom genoemd te worden!

Treurig, om het maar zacht uit te drukken.
  zaterdag 1 december 2018 @ 21:14:50 #91
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183482999
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 december 2018 20:39 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wat je met posts in dit topic vooral laat zien is dat jongeren niet gedwongen en timide thuis zitten omdat hun cultuur hen onderdrukt, maar het probleem 'm juist zit in die absurde tegenstelling die je schetst. Men moét een cultuur kiezen, geeft men een pasgeborene de naam Mohammed dan kiest men er volgens jou weer nadrukkelijk voor om afstand te nemen van de Nederlandse cultuur.

Juist dit soort onzinnige opvattingen waarbij nieuwkomers tot 3e of 4e generatie direct in ieder opzicht afstand moeten doen van alles wat ook maar riekt naar het land van herkomst - omdat er anders geen sprake zou zijn van integratie of welwillendheid - is een houding die de boel meteen op slot gooit. Heb je je kind Mohammed of Saïd genoemd? Dat kan natuurlijk niet, want zo keer je je af van de Nederlandse cultuur! Zijn er in je onderneming teksten in het Arabisch te vinden? Schandalig, dat wordt opgevat als motie van wantrouwen t.a.v. je bereidheid om hier welkom genoemd te worden!

Treurig, om het maar zacht uit te drukken.
Je draait zaken om.

Er is een verschil in cultuur. Ik neem aan dat we het daarover eens zijn.
Waarschijnlijk door cultuurverschillen is er een buitenproportioneel groot aantal Marokkaanse jongeren dat problemen krijgt en veroorzaakt. Daardoor krijgen ze als groep een slechte naam. Doordat ze zo nadrukkelijk die andere cultuur aanhangen, krijgen alle uitingen van die cultuur een slechte naam, óók een voornaam. En maar janken dat ze geen stageplaats vinden...

En in plaats van een gulden middenweg te kiezen door je kind een minder belastende naam te geven gaan de hakken in het Saharazand en wordt de eigen cultuur nog inniger omarmd.
Ook kun je je arabische teksten vervangen door Nederlandse zodat je beter communiceert.

Wat is de reden voor die stereotype namen? Van die Arabische teksten in het openbaar? Het is in elk geval niet bevorderlijk om beter in de Nederlandse maatschappij te worden opgenomen.

Waarom lopen die jongeren met Marokkaanse vlaggen op hun kleding?
pi_183483099
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 21:14 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je draait zaken om.
Nee, ik zie prima wat je aan het doen bent.

quote:
Er is een verschil in cultuur. Ik neem aan dat we het daarover eens zijn.
Waarschijnlijk door cultuurverschillen is er een buitenproportioneel groot aantal Marokkaanse jongeren dat problemen krijgt en veroorzaakt. Daardoor krijgen ze als groep een slechte naam. Doordat ze zo nadrukkelijk die andere cultuur aanhangen, krijgen alle uitingen van die cultuur een slechte naam, óók een voornaam. En maar janken dat ze geen stageplaats vinden...
Dat mes snijdt aan 2 kanten. De ene kant zijn jongeren die heel makkelijk in de slachtofferrol duiken. De andere kant zijn mensen als jij die heel bewust bij iedere associatie met het land van herkomst roepen dat er sprake is van onwelwillendheid en een afkeer jegens 'de Nederlandse cultuur!!!!' en daarmee iedere vorm van vermenging op slot gooien en een motie van wantrouwen uitspreken.

quote:
En in plaats van een gulden middenweg te kiezen door je kind een minder belastende naam te geven gaan de hakken in het Saharazand en wordt de eigen cultuur nog inniger omarmd.
Ook kun je je arabische teksten vervangen door Nederlandse zodat je beter communiceert.

Wat is de reden voor die stereotype namen? Van die Arabische teksten in het openbaar? Het is in elk geval niet bevorderlijk om beter in de Nederlandse maatschappij te worden opgenomen.

Waarom lopen die jongeren met Marokkaanse vlaggen op hun kleding?
Je kunt ook voor een gulden middenweg kiezen door niet zo kapot moeilijk te doen over mensen bij wie je meerdere culturele elementen terugziet. En niet je hakken in de modder te steken bij een enge, buitenlandse tekst.

Juist door mensen voor zo'n ridicule keuze te dwingen en te roepen dat ze of heel expliciet moeten kiezen voor 'de Marokkanse' of 'de Nederlandse cultuur' zorg je dat mensen zich afzetten tegen die valse en laffe schijntegenstelling.
  zaterdag 1 december 2018 @ 23:52:09 #93
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_183486195
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 08:54 schreef cempexo het volgende:

[..]

Het is onoplosbaar, de Marokkaanse cultuur is een geheel andere cultuur dan de Nederlandse cultuur. Dat wat je beschrijft heeft te maken met een sociaal gewenst gedrag. Dat wat je wilt zien en je wilt horen.

Inmiddels heeft 23 procent van de Nederlandse bevolking een migratieachtergrond. Daar nemen de Marokkanen een toppositie in.

De tweede/derde generatie Marokkanen is al zo ontzettend veel Nederlandser dan hun ouders, ik zie geen reden waarom die trend van vernederlandsing zich niet zou doorzetten. Over 30 jaar hebben we het echt niet meer over een Marokkanenprobleem.
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
  zondag 2 december 2018 @ 00:42:00 #94
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183486790
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:52 schreef Kaji het volgende:

[..]

De tweede/derde generatie Marokkanen is al zo ontzettend veel Nederlandser dan hun ouders, ik zie geen reden waarom die trend van vernederlandsing zich niet zou doorzetten. Over 30 jaar hebben we het echt niet meer over een Marokkanenprobleem.
Dat is niet zo. Het was de eerste generatie die ondanks alles veel Nederlandser was. Is onderzoek naar gedaan, latere generaties hangen veel meer naar "het vaderland" en de islam. Als er een trend is dan is het niet dat we naar elkaar toegroeien.
  zondag 2 december 2018 @ 00:46:29 #95
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_183486886
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 00:42 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is niet zo. Het was de eerste generatie die ondanks alles veel Nederlandser was. Is onderzoek naar gedaan, latere generaties hangen veel meer naar "het vaderland" en de islam. Als er een trend is dan is het niet dat we naar elkaar toegroeien.
Het lijkt me onmogelijk dat de eerste generatie Nederlandser zou zijn dan hun kinderen die hier zijn opgegroeid; heb je hier een bron van? Het is ook totaal niet mijn ervaring. De 2e/3e generatie spreekt veel beter Nederlands, heeft een veel grotere kennis van de Nederlandse cultuur en doet veel meer mee in alle lagen van de samenleving dan de 1e generatie.

Op FOK! zie je bijvoorbeeld ook geen eerste generatie Marokkaanse immigranten, maar wel aardig wat van hun kinderen.
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
  zondag 2 december 2018 @ 00:47:03 #96
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183486894
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 21:20 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, ik zie prima wat je aan het doen bent.

[..]

Dat mes snijdt aan 2 kanten. De ene kant zijn jongeren die heel makkelijk in de slachtofferrol duiken. De andere kant zijn mensen als jij die heel bewust bij iedere associatie met het land van herkomst roepen dat er sprake is van onwelwillendheid en een afkeer jegens 'de Nederlandse cultuur!!!!' en daarmee iedere vorm van vermenging op slot gooien en een motie van wantrouwen uitspreken.

[..]

Je kunt ook voor een gulden middenweg kiezen door niet zo kapot moeilijk te doen over mensen bij wie je meerdere culturele elementen terugziet. En niet je hakken in de modder te steken bij een enge, buitenlandse tekst.

Juist door mensen voor zo'n ridicule keuze te dwingen en te roepen dat ze of heel expliciet moeten kiezen voor 'de Marokkanse' of 'de Nederlandse cultuur' zorg je dat mensen zich afzetten tegen die valse en laffe schijntegenstelling.
Je legt mij woorden in de mond die ik niet heb gezegd en je beantwoordt mijn vragen niet.

Het is net als bij de Zwarte Piet controverse: Nederlanders hebben veel gedaan (en doen dat nog steeds) om aan de gevoeligheden van Marokkanen tegemoet te komen en hen te begrijpen, maar andersom is die beweging er helemaal niet, in tegendeel: het wordt steeds meer een paralelle samenleving.
pi_183487990
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 00:47 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je legt mij woorden in de mond die ik niet heb gezegd en je beantwoordt mijn vragen niet.
Ik wijs aan wat je aan het doen bent. Mensen voor een keuze stellen; of de Nederlandse, of de Marokkaanse cultuur.

quote:
Het is net als bij de Zwarte Piet controverse: Nederlanders hebben veel gedaan (en doen dat nog steeds) om aan de gevoeligheden van Marokkanen tegemoet te komen en hen te begrijpen, maar andersom is die beweging er helemaal niet, in tegendeel: het wordt steeds meer een paralelle samenleving.
Ook daarin fixeer je je - heel typisch - bij 'Nederlanders' op de groep die er positief voor staat en bij 'Marokkanen' weer op de groep die er het slechtste bij staat.

De realiteit is veel genuanceerder. Maar alles om maar weer te kunnen kankeren op buitenlanders en vooral niet de hand in eigen boezem te steken of er een beetje realistisch naar te kijken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Xa1pt op 02-12-2018 02:40:31 ]
pi_183488740
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 21:20 schreef Xa1pt het volgende:
Je kunt ook voor een gulden middenweg kiezen door niet zo kapot moeilijk te doen over mensen bij wie je meerdere culturele elementen terugziet. En niet je hakken in de modder te steken bij een enge, buitenlandse tekst.
Dat is een jaartje of 30 geprobeerd. Het werkte blijkbaar niet heel goed - iig niet bij deze bevolkingsgroep.
Dus wat is je alternatief ?
pi_183488782
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:52 schreef Kaji het volgende:

[..]

De tweede/derde generatie Marokkanen is al zo ontzettend veel Nederlandser dan hun ouders, ik zie geen reden waarom die trend van vernederlandsing zich niet zou doorzetten. Over 30 jaar hebben we het echt niet meer over een Marokkanenprobleem.
Cultuur kun je niet integreren, zowel de Nederlandse in de Marokkaanse als wel de Marokkaanse in de Nederlandse.

Culturen van landen zijn niet jaren oud, maar zijn eeuwen oud. Niet een enkeling of een groepje kan invloed tot verandering in een cultuur toepassen maar de bevolking van het land zelf. Dat gebeurt niet daar de authentieke bevolking geen reden heeft om te veranderen.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zondag 2 december 2018 @ 09:05:09 #100
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_183489059
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 07:27 schreef cempexo het volgende:

[..]

Cultuur kun je niet integreren, zowel de Nederlandse in de Marokkaanse als wel de Marokkaanse in de Nederlandse.

Culturen van landen zijn niet jaren oud, maar zijn eeuwen oud. Niet een enkeling of een groepje kan invloed tot verandering in een cultuur toepassen maar de bevolking van het land zelf. Dat gebeurt niet daar de authentieke bevolking geen reden heeft om te veranderen.
Ik heb het ook over mensen die integreren, en dat kan zeker wel.
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
  zondag 2 december 2018 @ 09:21:21 #101
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183489159
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 02:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik wijs aan wat je aan het doen bent. Mensen voor een keuze stellen; of de Nederlandse, of de Marokkaanse cultuur.

[..]

Ook daarin fixeer je je - heel typisch - bij 'Nederlanders' op de groep die er positief voor staat en bij 'Marokkanen' weer op de groep die er het slechtste bij staat.

De realiteit is veel genuanceerder. Maar alles om maar weer te kunnen kankeren op buitenlanders en vooral niet de hand in eigen boezem te steken of er een beetje realistisch naar te kijken.
Waarom moet er een keuze worden gemaakt?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')