abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183432324


Er zijn pogingen om de Franse protestbeweging 'gele hesjes' ook in Nederland van de grond te krijgen. In de besloten Facebookgroep Gele Hesjes NL, die zondag is opgericht, hebben zich inmiddels enkele duizenden mensen aangemeld. Daar delen ze hun onvrede over tal van onderwerpen en roepen ze op tot protest, zoals dat in Frankrijk en België al te zien is geweest.

In Frankrijk richtten de 'gele hesjes' zich in eerste instantie tegen de verhoogde brandstofprijzen. Daarna groeide hun eisenpakket. Ook de Nederlandse 'gele hesjes' hebben een lange lijst van actiepunten. Zo gaat het in de Facebookgroep onder meer over verlaging van de accijnzen, een ander zorgstelsel en migratiebeleid, verlaging van de pensioenleeftijd en een basisinkomen voor iedereen.

'Statement tegen regering'
De groep wordt beheerd door iemand die zich Jody Proef noemt. Hij wil zelf geen interview geven, maar schuift moderator Ingeborg Westerhoff naar voren als woordvoerder. "Wat we willen, kan voor iedereen verschillend zijn", zegt zij. "Iedereen moppert en klaagt, en denkt daarin alleen te staan. We willen laten zien dat je niet alleen bent. En het is ook een statement tegen de regering."

Westerhoff zegt door te gaan "tot niemand meer om ons heen kan". Zaterdag, als de groep in Den Haag wil demonstreren, trekt ze zelf een geel hesje aan omdat ze zich niet gehoord voelt. "Persoonlijk geloof ik niet dat we nog een democratie hebben. Een meerderheid wil niet in de EU, wil de euro niet, stemde tegen het associatieverdrag met Oekraïne, en er wordt helemaal niets mee gedaan. Wat mij betreft stapt Rutte direct op en vertrekt Nederland direct uit de Europese Unie."

Occupy
Jacquelien van Stekelenburg, hoogleraar Sociale Verandering en Conflict aan de VU, ziet bij de 'gele hesjes' veel overeenkomsten met de Occupybeweging, die in 2011 wereldwijd tentenkampen opzette. "Net als toen is er een breed repertoire van klachten, zitten er geen grote organisaties achter de protesten en verspreiden de protesten zich snel. Het verschil is dat Occupy zich richtte tegen het grote geld, en de 'gele hesjes' tegen het regeringsbeleid."

Of de groep in Nederland daadwerkelijk voet aan de grond krijgt, vindt ze moeilijk te voorspellen. "De meeste Nederlanders staan niet zo positief tegen actievoeren. Vooral mensen die rechts georiënteerd zijn, zijn moeilijk in beweging te krijgen."

Vreedzaam
De Nederlandse 'gele hesjes' laten zich inspireren door de protesten in Frankrijk. Daar zijn inmiddels twee doden en honderden gewonden gevallen. "Het is de bedoeling dat we hier vreedzaam blijven", zegt Westerhof.

De gemeente Den Haag zegt nog geen melding voor de bijeenkomst te hebben gekregen. Op het Plein voor het Binnenhof, waar het protest gepland is, mogen zich van de gemeente maximaal honderd mensen verzamelen. Worden het er meer, dan zal de politie ze naar het Malieveld begeleiden.

https://nos.nl/artikel/22(...)ich-op-facebook.html

https://www.facebook.com/groups/357019281711886/

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2018 23:52:20 ]
pi_183432339
quote:
De "echte gele hesjes" zijn mensen uit de middenklasse die de maatschappij proberen duidelijk te maken dat ze moeite hebben om op het einde van de maand de eindjes aan mekaar te knopen"
Dat zijn dus mensen die zichzelf wijs maken middenklasse te zijn.
Klassenbewustzijn in Nederland. _O-

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2018 23:53:37 ]
pi_183432682
Het land is gered
pi_183433648
Wij zijn geen volk dat schreeuwend de straten op gaat en verandering eist. Dat leeft niet hier. Verder dan facebook komen ze niet :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_183433665
Ah, de boze witte man.
pi_183433674
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 06:38 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ah, de boze witte man.
Ingeborg is toch echt een vrouw. Dus boze witte vrouwen mogen ook meedoen!
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_183433950
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 23:53 schreef Insomnia2.0 het volgende:

[..]

Dat zijn dus mensen die zichzelf wijs maken middenklasse te zijn.
Klassenbewustzijn in Nederland. _O-
Er zullen er vast wat tussen zitten die best aardig verdienen maar hun inkomen afstaan aan een veel te hoge hypotheek.
pi_183434099
Zodra zo'n beweging van één onderwerp afstapt naar 30 verschillende nog voor ze ook maar een demo hebben gehouden weet je dat die kansloos is. :')
pi_183434122
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 08:22 schreef Glazenmaker het volgende:
Zodra zo'n beweging van één onderwerp afstapt naar 30 verschillende nog voor ze ook maar een demo hebben gehouden weet je dat die kansloos is. :')
Hoezo kansloos? Gewoon op het binnenhof demonstreren en vervolgens de 2e kamer bestormen. Want we hebben toch geen democratie dus kunnen al die volksvertegenwoordigers wel naar huis })
  donderdag 29 november 2018 @ 08:27:41 #10
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183434130
quote:
De groep wordt beheerd door iemand die zich Jody Proef noemt. Hij wil zelf geen interview geven, maar schuift moderator Ingeborg Westerhoff naar voren als woordvoerder. "Wat we willen, kan voor iedereen verschillend zijn", zegt zij. "Iedereen moppert en klaagt, en denkt daarin alleen te staan. We willen laten zien dat je niet alleen bent. En het is ook een statement tegen de regering."
:')
Halfjes.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 29 november 2018 @ 08:29:18 #11
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183434136
quote:
7s.gif Op donderdag 29 november 2018 06:42 schreef Pheno het volgende:

Ingeborg is toch echt een vrouw. Dus boze witte vrouwen mogen ook meedoen!
Ingeborg is de moderator die het woord voor ‘Jody Proef’ mocht voeren. Jody was zijn scootmobiel aan het parkeren, denk ik. Geel hesje over de rugleuning.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_183434141
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 06:38 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ah, de boze witte man.
Mild geirriteerde aanstellers is more like it. :D
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  donderdag 29 november 2018 @ 08:41:14 #13
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_183434205
Het zullen wel weer dezelfde standaard tokkies zijn die altijd opduiken bij dit soort protesten. Normale mensen hebben daar geen tijd voor, en ook geen behoefte aan.

Hebben die mensen niet gewoon een baan of zo? Wie heeft er zoveel tijd voor dit soort onzin?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 29 november 2018 @ 08:45:33 #14
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183434220
Beter gaan ze in Amsterdam demonstreren.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183435496
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 08:41 schreef karr-1 het volgende:
Het zullen wel weer dezelfde standaard tokkies zijn die altijd opduiken bij dit soort protesten. Normale mensen hebben daar geen tijd voor, en ook geen behoefte aan.

Hebben die mensen niet gewoon een baan of zo? Wie heeft er zoveel tijd voor dit soort onzin?
Ze hebben het allemaal zo slecht, thuis zitten en handje ophouden voor wat geld.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_183435663
Maar waar demonstreren ze voor dan? Benzine is helemaal niet duur en een beetje arbeider heeft een leasebak dus boeiend.
  donderdag 29 november 2018 @ 11:08:59 #17
351614 ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_183435670
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 11:08 schreef kurk_droog het volgende:
Maar waar demonstreren ze voor dan? Benzine is helemaal niet duur en een beetje arbeider heeft een leasebak dus boeiend.
Nou, leer mij een bouwvakker met een leasbak kennen dan.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  donderdag 29 november 2018 @ 11:09:08 #18
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183435671
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 11:08 schreef kurk_droog het volgende:
Maar waar demonstreren ze voor dan? Benzine is helemaal niet duur en een beetje arbeider heeft een leasebak dus boeiend.
Dat kan voor iedereen verschillend zijn, aldus moderator Ingeborg.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_183435702
Ik wil ook zo'n hesje.
pi_183435713
quote:
"Persoonlijk geloof ik niet dat we nog een democratie hebben. Een meerderheid wil niet in de EU, wil de euro niet, stemde tegen het associatieverdrag met Oekraïne, en er wordt helemaal niets mee gedaan. Wat mij betreft stapt Rutte direct op en vertrekt Nederland direct uit de Europese Unie
Je protestactie beginnen met leugens, dat belooft veel goeds.
  donderdag 29 november 2018 @ 12:54:32 #21
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_183437191
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 11:12 schreef uienpoeder het volgende:
Ik wil ook zo'n hesje.
http://www.anwb.nl
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_183438136
quote:
11s.gif Op donderdag 29 november 2018 11:08 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Nou, leer mij een bouwvakker met een leasbak kennen dan.
die zitten echt niet krap qua loon hoor :')

Helemaal in deze tijd is het goud geld verdienen
pi_183438491
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 08:26 schreef Hugo862 het volgende:

[..]

Hoezo kansloos? Gewoon op het binnenhof demonstreren en vervolgens de 2e kamer bestormen. Want we hebben toch geen democratie dus kunnen al die volksvertegenwoordigers wel naar huis })
Dit soort clubjes zullen eerder zichzelf aanvallen dan de 2e kamer in gevaar brengen. Waar ga je een groep vinden die bij elkaar gekomen is vanwege brandstofprijzen en het helemaal met elkaar eens is over immigratie en basisinkomens?
  donderdag 29 november 2018 @ 15:31:11 #24
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_183440084
Hopelijk word het geen verboden Organisatie , want ik rijd elke dag met een geel hesje aan >:) })
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
  vrijdag 30 november 2018 @ 16:01:45 #25
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_183459291
quote:
Een meerderheid wil niet in de EU, wil de euro niet, stemde tegen het associatieverdrag met Oekraïne, en er wordt helemaal niets mee gedaan.
Oja, van die mensen die denken dat het hele Nederlandse volk achter hen staat omdat al hun vrienden op feesboek er ook zo over denken. :{w
Dat verandert alles
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')