abonnement Unibet Coolblue
pi_183431178
Terwijk het beneden in de woonkamer behaaglijk warm is, blijft het in de werkkamer op de 1e verdieping best fris, niet fijn als je aan je bureau zit te werken.

Ok, radiatorthermostaat dus. Ik weet al dat ik geen slimme of op afstand 'bestuurbaar' ding wil.

Ik kwam er eentje tegen van Honeywell.
Er staat: Past op alle gangbare thermostaatventielen van Honeywell, Braukmann, MNG, Heimeier en Oventrop.

Ik heb gekeken maar het enige wat ik kan zien is de vermelding 'sar' op de draaiknop en de vermelding 'JBS' op het metalen deel (kraanhuis?) eronder. Google leert mij dat SAR hoort bij Comap. Is dat iets bijzonders? Mag ik ervan uitgaan dat het wel gaat passen zonder verloopstukken ed.?

Huis is van 2000.


pi_183431838
Je kan die knop monteren, maar als de cv niet aanspringt, omdat de woonkamer warm genoeg is, zal het in de werkkamer ook niet warm worden.
.
pi_183434124
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 23:02 schreef Jippo het volgende:
Terwijk het beneden in de woonkamer behaaglijk warm is, blijft het in de werkkamer op de 1e verdieping best fris, niet fijn als je aan je bureau zit te werken.

Zit er nu een open/dicht kraan? Zo ja, dan kan je niet 1 op 1 daar een thermostaatknop op zetten. Voetventiel al verder opengedraaid??

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 29-11-2018 08:45:58 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183434699
quote:
1s.gif Op woensdag 28 november 2018 23:27 schreef Fer het volgende:
Je kan die knop monteren, maar als de cv niet aanspringt, omdat de woonkamer warm genoeg is, zal het in de werkkamer ook niet warm worden.
Een radiatorthermostaat is dus feitelijk alleen handig als je niet wilt dat de ruimtes die je niet gebruikt verwarmd worden?
pi_183434773
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 08:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Zit er nu een open/dicht kraan? Zo ja, dan kan je niet 1 op 1 daar een thermostaatknop op zetten. Voetventiel al verder opengedraaid??
Volgens mij wel, het ziet er zo uit:



Ik zal eens kijken of het voetventiel verder open kan, ik neem aan dat ik bij het pijltje dat naar boven wijst moet zijn?

pi_183441389
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 09:41 schreef Jippo het volgende:

Ik zal eens kijken of het voetventiel verder open kan, ik neem aan dat ik bij het pijltje dat naar boven wijst moet zijn?

[ afbeelding ]
Links de wartel/dop eraf draaien en met imbus, zeskant 1 slag opendraaien.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183444491
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 08:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Zit er nu een open/dicht kraan? Zo ja, dan kan je niet 1 op 1 daar een thermostaatknop op zetten. Voetventiel al verder opengedraaid??
Voetventiel juist niet verder open draaien, grote kans dat het ingeregeld is en dan ga je dat om zeep helpen.

Als ts het boven warmer wilt hebben dan moet hij beneden gewoon de thermostaat hoger zetten en een radiator eventueel dichtdraaien.
pi_183444644
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 09:32 schreef Jippo het volgende:

[..]

Een radiatorthermostaat is dus feitelijk alleen handig als je niet wilt dat de ruimtes die je niet gebruikt verwarmd worden?
Nee een radiatorthermostaat zorgt ervoor dat een ruimte niet warmer wordt dan de temoeratuur welke ingesteld is, zolang er warmte geleverd wordt.

Iedere comfortstand kost echter energie.
Thermostaat in de woonkamer:
Door de thermostaat wordt bepaald of de ketel warmte mag leveren of niet.
Wanneer de ruimte op temperatuur is krijgen de andere ruimten niets meer.

Probleem kan deels getackeld worden door de pompnadraaitijd sterk te verhogen, hiermee blijft de warmte circuleren waardoor de andere kamers toch warmte krijgen, nadeel is wel dat de woonkamer wat versneld afgekoeld wordt waardoor de ketel weer eerder zal aangaan.
Al met al kost het langer laten draaien van de pomp dus extra energie voor de pomp en een wat hoger gasverbruik, dit kan deels weer verminderd worden door thermostaatkranen in de overige kamers te plaatsen.

Ketel puur op ketelthermostaat en bypass.
Ketel gaat werken op ketelthermostaat en draait 24/7
Radiatoren dienen allen voorzien te zijn van thermostaatknoppen, sterk energieverhogend verbruik.

Weersafhankelijk
Ketel gaat werken op basis van buitentemperatuur, goedkoper dan op ketelthermostaat echter ook sterk energieverhogend verbruik.
Ook hier de radiatoren voorzien van thermostaatkranen.

Weersafhankelijk met nachtverlaging, zie weersafhankelijk alleen is het totale verbruik wat lager.

Als je maar een uurtje in de werkkamer aanwezig bent, kun je ook een infraroodpaneel overwegen.
pi_183445289
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 09:32 schreef Jippo het volgende:

[..]

Een radiatorthermostaat is dus feitelijk alleen handig als je niet wilt dat de ruimtes die je niet gebruikt verwarmd worden?
Nee, een thermostaatkraan gebruik om de een ruimte die normaal te warm wordt, te begrenzen. Mijn badkamer wordt met de kraan vol open zeker 25c. De thermostaatkraan gaat nu dicht zodra hij 21-22c is en de ketel nog doorstookt. Idem voor de slaapkamers/hal. Die kunnen normaal net zo warm worden als de woonkamer, maar heb thermostaatkranen ingesteld op 17-18c, zodat het daar koeler blijft.

Een andere optie is weersafhankelijk stoken, maar dat werkt eigenlijk nooit echt goed en kost vooral gas.
.
pi_183453162
Ik dacht dat (net als bij kranen) de warme leiding altijd links zit en de koude leiding rechts?
(in mijn huis is dat overal het geval namelijk)
Dan zou het onderblok verkeerd om zitten toch?
pi_183454265
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 19:12 schreef klipper het volgende:

Voetventiel juist niet verder open draaien, grote kans dat het ingeregeld is en dan ga je dat om zeep helpen.

Het is dus niet ingeregeld als het op die werkkamer te koud blijft. Meer circulatie = iets meer warmte afgifte = beter inregelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')