abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 28 november 2018 @ 19:20:13 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183424654
Die man heeft gewoon veel jachten en helikopters. Wat een paranoia tegenwoordig :')

quote:
Finnen breken zich het hoofd: waarom legt een steenrijke Rus aanlegsteigers en een helipad aan op een van hun eilanden?



Terwijl de wereld naar de spanningen tussen Rusland en Oekraïne kijkt in de buurt van de Krim, zit Rusland ook in het noorden niet stil. Want waarom kocht de steenrijke Rus Pavel Melnikov de voorbije jaren een hoop Finse eilandjes op naast strategisch belangrijke scheepvaartroutes, en beginnen sommige stilaan op een versterkte burcht te lijken?

Zijn ze een toevluchtsoord voor crimineel geld dat er op slinkse manier wordt witgewassen? Of dienen ze als schuilplaats voor een geheim Russisch spionagenetwerk? Of zijn ze zelfs de voorbode van een eventuele Russische militaire aanwezigheid in de regio?

Feit is dat het eiland Sakkiluoto en een tiental andere eilanden in de baai van het Finse Turku vragen oproepen. Veel vragen. Vragen die ook de Finse veiligheidsdiensten zich stellen. Midden september organiseerde de speciale veiligheidsdienst Keskusrikospoliisi met maar liefst 400 zwaarbewapende manschappen een raid op Sakkiluoto en zestien andere eilanden. De agenten gebruikten daarbij helikopters, boten en een surveillancevliegtuig. Het luchtruim boven de baai werd tijdens de hele operatie afgesloten.

Sakkiluoto is een van de honderden eilanden in de Finse baai van Turku, voor de gelijknamige stad met een strategisch belangrijke haven in het zuiden van het land. De eilanden liggen tussen Finland en Zweden en vormen een belangrijke poort via de Oostzee naar de Baltische staten, Zweden en via Polen en Duitsland ook de rest van Europa.

Financiële fraude
Volgens de politie vond de raid plaats als onderdeel van een onderzoek naar witwasoperaties en fraude. De eilanden en de infrastructuur erop zijn in handen van de schimmige firma Airiston Helmi met eigenaar Pavel Melnikov, een steenrijke Rus. In de raad van bestuur zitten ook andere Russen met schimmige bedrijven op de Britse Maagdeneilanden en andere belastingparadijzen, ontdekte The New York Times.

Officieel is Airiston Helmi actief in het toerisme, maar de lokale inwoners en omwonenden van de eilanden hebben daar in de praktijk nog niets van gemerkt. Melnikov wordt in de jaarrekeningen voorgesteld als Rus, maar ook als Let of Maltees.

Wat de inwoners de laatste jaren wel zagen, is hoe Melnikov steeds meer eilanden kon aankopen en op Sakkiluoto bijvoorbeeld negen aanlegsteigers, een helipad, een tiental huizen en een zwembad met een camouflagenet erover bouwde. Sindsdien wordt het complex in de gaten gehouden door tientallen bewakingscamera’s, ongenode gasten krijgen van privébewakers de raad het eiland niet te betreden.

The New York Times kon spreken met een Finse aannemer die de afgelopen jaren betrokken was bij de bouwwerken op het eiland. Kaj Karlsson zei zich zelf af te vragen waarom hij aanlegsteigers en een helipad moest aanleggen, en waarom er zo veel bewakingscamera’s moesten komen op een plaats zonder inwoners of criminaliteit. “Normaal heeft een eiland één of twee aanlegsteigers, maar waarom negen?”

Zak met half miljoen cash
Veel inwoners die de actie in september met eigen ogen konden aanschouwen, vragen zich ook af waarom de inval met zo veel machtsvertoon moest plaatsvinden, als het enkel om financiële misdrijven zou gaan. Volgens Finse media werden bij de raid wapens en een plastic zak met 500.000 euro in cash aangetroffen en meegenomen. In totaal zou er meer dan drie miljoen euro zijn geconfisqueerd. Zelfs de Finse president werd de hele tijd van de operatie op de hoogte gehouden. De burgemeester van Parainen, waar het eiland onder valt, sprak zijn twijfel met zoveel woorden uit: “Ik denk niet dat dit enkel om witwassen gaat. Hier is meer aan de hand.”

De Finse politie wil officieel geen commentaar kwijt over de zaak. Twee personen werden opgepakt en in verdenking gesteld, de Est Boris Iljitsov en de Rus Gleb Eremin. Wie ze precies zijn en wat hun rol is, is niet bekend. Het onderzoek loopt nog.

Invasie-oefening
Finse media stortten zich wel op de zaak. De autoriteiten zouden Melnikovs bedrijf al jarenlang in de gaten houden, zonder goed te weten waar ze eigenlijk naar moeten zoeken. Alarmbellen zouden zijn afgegaan toen Rusland in juli een invasie-oefening hield op Gogland, een soortgelijk maar Russisch eiland in de golf van Finland 300 kilometer van Sakkiluoto. De vrees bestaat dan ook dat het niet gewoon in handen is van een Russische ondernemer die er op termijn het toerisme wil ontwikkelen, maar dat Rusland er eigenlijk strategische geopolitieke infrastructuur aan het uitbouwen is.

Sakkiluoto en de andere ondertussen Russische eilanden zijn bijzonder goed gelegen in de buurt van belangrijke scheepvaartroutes voor het zuidelijke deel van Finland, merken Finse journalisten op. Alle schepen die van en naar Turku varen komen er langs. Ook de gebruikelijke scheepvaartroutes van en naar de Baltische staten liggen niet ver. Routes die tijdens eventuele toekomstige spanningen wel eens van cruciaal belang kunnen zijn.



“Dit is paranoïde”
Rusland ontkent officieel van overheidszijde iets met de aankoop van de eilanden te maken te hebben. Russische premier Dmitri Medvedev bezocht Helsinki enkele dagen na de raid, en kreeg er de vraag voor de voeten geworpen of Rusland in het geheim landingszones voor militaire helikopters aan het bouwen is. “Ik weet niet welke zieke geesten dit bedenken”, antwoordde Medvedev fel. “Dit is paranoïde.”

In Finland is de relatie met Rusland een gevoelige zaak. Beide landen delen een grens van meer dan 1.000 kilometer, en de Russische expansiedrang wordt er sinds de annexatie van de Krim in 2014 met argusogen gevolgd. Finland is geen lid van de NAVO, maar stuurde in oktober wel troepen naar Noorwegen om er deel te nemen aan de grootste militaire oefeningen sinds het einde van de Koude Oorlog.

https://www.hln.be/nieuws(...)n-eilanden~a0b487b4/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 28 november 2018 @ 19:24:07 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_183424765
Russen zijn niet te vertrouwen, je moet altijd alert zijn.
pi_183424771
Waarom verkochten de Finnen al die eilandjes ook alweer?
pi_183424937
Onzin iedere hardwerkende belastingbetalende burger mag prima wat land bezitten!
pi_183425099
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 19:24 schreef BasEnAad het volgende:
Russen zijn niet te vertrouwen, je moet altijd alert zijn.
Tja waarom verkoop je dan al je bezit aan buitenlandse mogendheden. De Griekse havens zijn ook deels opgekocht door Chinezen. Maar ja allemaal korte termijn denken om even als overheid je begroting weer op orde te krijgen.
pi_183425521
Nokia _O_
U MAD?
pi_183425540
Verdiep je eerst eens in de geschiedenis. Na alles wat Rusland de Finnen heeft geflikt lijkt mij hun paranoia niet meer dan logisch.
  woensdag 28 november 2018 @ 20:19:59 #8
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_183426506
quote:
18s.gif Op woensdag 28 november 2018 19:49 schreef Jaeger85 het volgende:
Verdiep je eerst eens in de geschiedenis. Na alles wat Rusland de Finnen heeft geflikt lijkt mij hun paranoia niet meer dan logisch.
Dan moeten ze de eilanden niet verkopen, toch?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_183427683
quote:
1s.gif Op woensdag 28 november 2018 20:19 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Dan moeten ze de eilanden niet verkopen, toch?
het blijft natuurlijk gewoon Fins grondgebied. Het is niet alsof een belg een stuk land koopt aan de grens dat dit ineens belgisch grondgebied is. (al denken sommige besnedelanders daar anders over)
pi_183429184
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 21:10 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

het blijft natuurlijk gewoon Fins grondgebied. Het is niet alsof een belg een stuk land koopt aan de grens dat dit ineens belgisch grondgebied is. (al denken sommige besnedelanders daar anders over)
Of wat er ook maar aan de hand is in Baarle-Nassau.
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 28 november 2018 @ 23:15:03 #11
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_183431504
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 21:10 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

het blijft natuurlijk gewoon Fins grondgebied. Het is niet alsof een belg een stuk land koopt aan de grens dat dit ineens belgisch grondgebied is. (al denken sommige besnedelanders daar anders over)
Zit er ook een groot verschil eigenlijk in bananen die je in Rusland en in Finland op de markt ziet liggen?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 29 november 2018 @ 08:11:43 #12
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_183434020
quote:
1s.gif Op woensdag 28 november 2018 20:19 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Dan moeten ze de eilanden niet verkopen, toch?
Ja, dat lijkt me wel een redelijk uitgangspunt. Zou het van de EU mogen? Dat je het aan een bepaalde nationaliteit niet toestaan om onroerend goed te kopen? Moet je ook meteen iets regelen om te voorkomen dat het via advocatenkantoren en holdings etc gaat. Het enige dat echt werkt hiertegen is strenge identiteitscontrole aan de grens en geen visa voor Russen afgeven ( hebben ze überhaupt visa nodig?).
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  donderdag 29 november 2018 @ 08:18:33 #13
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_183434075
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2018 08:11 schreef nixxx het volgende:

[..]

Ja, dat lijkt me wel een redelijk uitgangspunt. Zou het van de EU mogen? Dat je het aan een bepaalde nationaliteit niet toestaan om onroerend goed te kopen? Moet je ook meteen iets regelen om te voorkomen dat het via advocatenkantoren en holdings etc gaat. Het enige dat echt werkt hiertegen is strenge identiteitscontrole aan de grens en geen visa voor Russen afgeven ( hebben ze überhaupt visa nodig?).
EU kan hier niks aan doen, net zoals de EU niks doet aan lidstaten als Malta, Cyprus en Griekenland die letterlijk Schengenpaspoorten verkopen aan rijke Russen en Chinezen.
pi_183434091
Waarom heet die Finse baai 'Turku'?
  donderdag 29 november 2018 @ 08:25:58 #15
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_183434120
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 08:20 schreef polderturk het volgende:
Waarom heet die Finse baai 'Turku'?
Rustig aan Henk, niet alles waar de letters TUR in staan hebben wat te maken met jouw vaderland.
pi_183434126
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 08:20 schreef polderturk het volgende:
Waarom heet die Finse baai 'Turku'?
Er is zelfs een Finse stad die zo heet. Heeft overigens geen fuck te maken met Turken of Turkije, mocht je dat denken.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 29 november 2018 @ 08:33:02 #17
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_183434158
quote:
7s.gif Op donderdag 29 november 2018 08:18 schreef Twiitch het volgende:

[..]

EU kan hier niks aan doen, net zoals de EU niks doet aan lidstaten als Malta, Cyprus en Griekenland die letterlijk Schengenpaspoorten verkopen aan rijke Russen en Chinezen.
Nee, ik bedoel juist dat de EU regels wel eens dwars kunnen liggen als je hier iets aan probeert te doen. De heilige markt gaat natuurlijk boven nationale veiligheid.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  donderdag 29 november 2018 @ 09:02:24 #18
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_183434359
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 08:27 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Er is zelfs een Finse stad die zo heet. Heeft overigens geen fuck te maken met Turken of Turkije, mocht je dat denken.
Die stad heeft ook nog eens een eigen FC Inter.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_183434526
Ik ben absoluut geen Rusland-fan... sterker nog, Poetin is een gewelddadige dictator in "democratische" schaapskleren die voor geen meter te vertrouwen is.

Maar zelfs ik vind dit nogal sensatiebelust.

[ Bericht 1% gewijzigd door Nielsch op 29-11-2018 09:23:48 ]
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_183435267
Schiermonnikoog was tot einde WO II ook Duits particulier bezit.
pi_183436602
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 08:20 schreef polderturk het volgende:
Waarom heet die Finse baai 'Turku'?
Ben je hier al eens geweest? Het schijnt een hele goede vakantie locatie te zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')