abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_183420362
registreer om deze reclame te verbergen
De laatste dagen is er redelijk wat ophef over deze ontwikkeling. Er zijn twee meisjes geboren met gemodificeerd DNA om ze minder vatbaar te maken voor HIV (wat een eerste stap moet zijn naar andere modificaties.)

Ben wel benieuwd wat FOK!ers hiervan vinden. Persoonlijk denk ik dat het een ontwikkeling is die je niet kan stoppen en je er wel onderzoek naar moet blijven doen. Ik ben wel verbaasd dat er ook zoveel ophef over is uit China zelf, aangezien die vaak juist trots willen zijn op hun eigen onderzoeken.
quote:
Chinees is trots op aanpassen baby-dna, maar maakt ook excuses

De Chinese onderzoeker die de wereld schokte met de bekendmaking van de geboorte van twee meisjes met gemodificeerd dna, is trots op zijn werk. He Jiankui gaf op een grote internationale conferentie in Hongkong voor het eerst tekst en uitleg aan collega's over zijn grensverleggende onderzoek. Bewijs voor zijn claims gaf hij niet, maar hij bood wel zijn excuses aan voor hoe die naar buiten waren gekomen.

Volgens He is er mogelijk nog een baby met aangepast dna op komst. De zwangerschap zou zo pril zijn, dat nog niet met een echo kan worden vastgesteld of de vrouw daadwerkelijk in verwachting is.

Gevolgen onbekend
He's claims zijn uitermate controversieel. Wetenschappers wijzen erop dat de meisjes hun dna zullen doorgeven aan hun kinderen, met onbekende gevolgen. Ook is totaal onduidelijk of de genetische aanpassing gevolgen heeft voor de meisjes zelf.

Meer dan honderd vakgenoten hadden gisteren ernstige bezwaren geuit tegen het gebrek aan transparantie van de Chinees. Ze noemden zijn experimenten gestoord. He verwierp bezwaren dat hij in het geheim had gewerkt. Volgens de onderzoeker heeft hij in de afgelopen drie jaar op verschillende momenten verteld over zijn werk.

'Minder vatbaar voor hiv'
Hij bevestigde op de conferentie dat hij zijn onderzoek voorlopig heeft gestaakt. Het is niet duidelijk hoe het nu verdergaat met de stellen die hij zou behandelen. Zeven koppels doen volgens hem mee aan de ivf-behandeling, steeds met een hiv-positieve vader en een hiv-negatieve moeder.

De onderzoeker zou met een nieuwe techniek een stukje dna hebben weggehaald in de bevruchte eicel, waardoor de kinderen minder vatbaar zouden zijn voor hiv, dat aids kan veroorzaken. De eicel werd vervolgens teruggeplaatst bij de moeder.

In deze video wordt uitgelegd hoe de techniek werkt die He Jiankui zou hebben gebruikt:

He bood aan het begin van zijn lezing excuses aan voor de manier waarop het nieuws maandag naar buiten was gekomen. Dat gebeurde met een reeks YouTube-filmpjes, in plaats van publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift of presentatie op een conferentie.

Onderzoeker spreekt op conferentie over zijn dna-modificaties
He zei dat de studie voor een beoordeling naar een vakblad is gestuurd. Hij vertelde er niet bij welk tijdschrift. De universiteit in Shenzhen waar He werkt, zegt niets van een officiële studie te weten.

Het lijkt er niet op dat He de zorgen bij zijn vakgenoten heeft weggenomen. "De onzekerheden die er voorafgaand aan de lezing waren, zijn er in belangrijke mate nog steeds", zei professor Guido de Wert vanuit Hongkong in het NOS Radio 1 Journaal. Hij is hoogleraar Biomedische Ethiek aan de Universiteit van Maastricht en houdt zich bezig met de morele kant van genetische experimenten.

De sfeer in de zaal was volgens hem moeilijk te beschrijven. "Je voelde om je heen vooral verbazing, verbijstering, ongeloof, irritatie, een mix van dat alles."

Een van de uitvinders van de gebruikte dna-techniek noemde het een totaal onaanvaardbare ontwikkeling. "We hebben geen antwoorden gehoord. We moeten nog steeds duidelijk krijgen waarom hij dit heeft gedaan", zei Jennifer Doudna.

Een van de conferentieleiders, de Amerikaanse Nobelprijswinnaar David Baltimore, vindt het onderzoek onverantwoord. "Dit was geen transparant proces. We kwamen er pas achter nadat de kinderen waren geboren."

Volgens Baltimore heeft de zelfregulering van de wetenschappelijke gemeenschap gefaald; de conferentie komt naar verwachting morgen met een mededeling over hoe de toekomst van het vakgebied eruit moet zien.
https://nos.nl/artikel/22(...)akt-ook-excuses.html

Ligt natuurlijk wel het gevaar op de loer dat rijke ouders hun kinderen misschien nog meer voorsprong kunnen geven met (meer kans op) betere intelligentie, zicht of andere zaken.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_183420383
Slechte ontwikkeling dit.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_183420412
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 15:26 schreef Hathor het volgende:
Slechte ontwikkeling dit.
Ik vind het lastig. Het is namelijk zoals ik schreef denk ik niet te stoppen. Sommige rijke lui zullen hier bakken met geld aan willen uitgeven als hun kinderen daadwerkelijk naar hun inzicht geschapen kunnen worden. Zeker in China waar ouders obessed kunnen zijn met het uiterlijk en presteren van hun kind. En waar geld is, is altijd een weg.
pi_183420418
quote:
2s.gif Op woensdag 28 november 2018 15:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik vind het lastig. Het is namelijk zoals ik schreef denk ik niet te stoppen. Sommige rijke lui zullen hier bakken met geld aan willen uitgeven als hun kinderen daadwerkelijk naar hun inzicht geschapen kunnen worden. Zeker in China.
Er word totaal niet stilgestaan bij eventuele neveneffecten.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_183420431
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 15:30 schreef Hathor het volgende:

[..]

Er word totaal niet stilgestaan bij eventuele neveneffecten.
Ja dat is het gevaar idd. Wat als deze kinderen ook weer kinderen krijgen. Gaat dat goed? of blijkt dat deze kinderen opeens met een defect geboren worden.
pi_183420502
cool-jurassic-park-ian-malcolm-quotes-volkswagen-receives-a-prestigious-prize-for-science-jurassic-park-ian-malcolm-quotes.gif
  woensdag 28 november 2018 @ 15:42:12 #7
385501 Nikonlover
KLB aandachtshoer 2013
pi_183420592
quote:
2s.gif Op woensdag 28 november 2018 15:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ja dat is het gevaar idd. Wat als deze kinderen ook weer kinderen krijgen. Gaat dat goed? of blijkt dat deze kinderen opeens met een defect geboren worden.
Dat moeten ze maar ff uitproberen ;)
Ik ben een Nikon :-)
pi_183420727
quote:
6s.gif Op woensdag 28 november 2018 15:42 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Dat moeten ze maar ff uitproberen ;)
Moeten ze nog even wachten denk ik :P
pi_183421113
Als men daarmee een ziekte zoals downey of een andere handicapte afwijking ermee genezen of geholpen. Dat kan ik nog wel begrijpen en accepteren. Maar dan moet men de praktijk in volledig transparantie blijven en openbaar staan.

Echter zodra iemand aan bijvoorbeeld kleuren van haar of huid of de lichaamssterkte gaat aanpassen. Dan is de grens al overheen.

Andere punt is dat men in nabij toekomst een mens zich gaat aanpassen tegen veranderende milieu en of ruimtevaart. Daar ligt ook in de gevaar tussenin.
Al nationaal zorgfonds getekend? Zo niet, bezoek www.nationaalzorgfonds.nl
  woensdag 28 november 2018 @ 16:19:01 #10
230450 ShevaJB
What have we become... Animals
pi_183421149
Over 200 jaar heb je dus alleen nog maar perfecte chinezen.
Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet

Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:
Eindbaas ^O^
  woensdag 28 november 2018 @ 16:45:27 #11
381065 vigen98
Cryptokoning 2018
pi_183421611
Mensen proberen voor God te spelen :N
Elke pen is machtiger dan een zwaard of een blaffer.
  woensdag 28 november 2018 @ 17:07:37 #12
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_183421990
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 16:45 schreef vigen98 het volgende:
Doen we toch al eeuwen? :P Vaccinaties, medicijnen, maar ook een beetje bepalen welke dieren het het niet waard zijn om van uitsterven te redden (door ons toedoen) en welke wel.

En planten kruisen is ook spelen met genen in feite he :P dat doen we al een paar duizend jaar :D
pi_183422809
Interessant.
pi_183422902
Als China bereidt is tot genetische aanpassing van mensen is de toekomst aan hen.
Rijke oudere heteroseksuele blanke mannen zijn de nieuwe Joden.
  woensdag 28 november 2018 @ 17:57:55 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183422917
In 1987 maakte Wim Kayzer voor de VPRO de serie beter dan God over genmanipulatie. Daar werd gezegd dat het binnen een jaar of 10 zover zou zijn dat je een kind kon laten maken dat heel goed kon tennissen.
We zijn 31 jaar verder en we kunnen nu net hiv resistentie inbouwen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 28 november 2018 @ 17:59:40 #16
45206 Pietverdriet
pi_183422948
quote:
2s.gif Op woensdag 28 november 2018 15:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik vind het lastig. Het is namelijk zoals ik schreef denk ik niet te stoppen. Sommige rijke lui zullen hier bakken met geld aan willen uitgeven als hun kinderen daadwerkelijk naar hun inzicht geschapen kunnen worden. Zeker in China waar ouders obessed kunnen zijn met het uiterlijk en presteren van hun kind. En waar geld is, is altijd een weg.
dank niet dat daar het grote geld in zit. Dat zal zitten in medische preventie van erfelijke ziekten.
Prima toch als je kan zorgen dat je kind geen taaislijm ziekte of zoiets krijgt?
pi_183423280
Zoals met alles, ligt het niet aan de uitvinding zelf maar aan de toepassing.
Er zijn altijd "foute" toepassingen.
Een broodmes kan ook verkeerd gebruikt worden
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 28 november 2018 @ 18:19:32 #18
45206 Pietverdriet
pi_183423326
Eind jaren 80 een serie lezingen gevolgd bij de KUN, de mens in Genen delen.
Prof Derksen deed daar een interessant verhaal dat vrijwel alle nieuwe technologie met Frankenstein angsten gepaard ging. Hij wist dat historisch goed te onderbouwen.
pi_183423399
quote:

[..]

Wat is daar mis mee dan? Tot nu toe is het bij iedere technologie geweest dat rijkere mensen er eerder van konden genieten. Rijkelui een voorsprong van 10 jaar geven vind ik niet erg als je ziet wat voor een geweldige vooruitgang in levenskwaliteit voor iedereen dit kan betekenen. Rijke mensen konden ook 10 jaar eerder mobiel bellen en zo betere zakenkansen krijgen, maar lag je daar wakker van?
pi_183423431
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 16:45 schreef vigen98 het volgende:
Beste wat we ooit gedaan hebben. Of eet jij graag wilde bananen en granen?
  woensdag 28 november 2018 @ 18:29:05 #21
45206 Pietverdriet
pi_183423482
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 18:24 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Wat is daar mis mee dan? Tot nu toe is het bij iedere technologie geweest dat rijkere mensen er eerder van konden genieten. Rijkelui een voorsprong van 10 jaar geven vind ik niet erg als je ziet wat voor een geweldige vooruitgang in levenskwaliteit voor iedereen dit kan betekenen. Rijke mensen konden ook 10 jaar eerder mobiel bellen en zo betere zakenkansen krijgen, maar lag je daar wakker van?
Deze technologie van genmanipulatie wordt al jaren ingezet om bv gistcellen te gebruiken om medicijnen heel goedkoop te kunnen maken in bioreactoren.
  woensdag 28 november 2018 @ 18:42:00 #22
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_183423756
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 18:24 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Is niet perse iets mis mee idd. Maar dat hangt ervan af hoever het door kan gaan. Als je straks een heel ander ras krijgt wat op alle vlakken beter is dan een 'gewone man' (lang, sterk, slim, sterk immuunsysteem, etc) dan krijgt je een soort tweederangs burgers.
pi_183423804
quote:
2s.gif Op woensdag 28 november 2018 18:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Is niet perse iets mis mee idd. Maar dat hangt ervan af hoever het door kan gaan. Als je straks een heel ander ras krijgt wat op alle vlakken beter is dan een 'gewone man' (lang, sterk, slim, sterk immuunsysteem, etc) dan krijgt je een soort tweederangs burgers.
Dus? Bejaarden zijn nu ook inferieure wezens ten opzichte van 20ers. Kijk jij neer op bejaarden of wil je ze slecht behandelen?
  woensdag 28 november 2018 @ 18:49:46 #24
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_183423915
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 18:44 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Dus? Bejaarden zijn nu ook inferieure wezens ten opzichte van 20ers. Kijk jij neer op bejaarden of wil je ze slecht behandelen?
Vind ik niet helemaal vergelijkbaar. Maargoed het is eenzelfde soort discussie als met implantaten en cyborg achtige dingen en onsterfelijkheid. Het kan een tweedeling veroorzaken, of juist iedereen kansen geven. afhankelijk van hoe de samenleving ermee om gaat. Ik ben benieuwd. Ik ben er daarom op zich ook niet op tegen hoor (ik zou wel eerst afwachten hoe kinderen van deze kinderen zich ontwikkelen voor je het massaal gaat toepassen echter.)
  woensdag 28 november 2018 @ 18:54:38 #25
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_183424029
Gattaca in real life dit
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')