Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegenquote:Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
qltel 27-11-2018 07:18 print
Nul slachtoffers door ongevallen op spoorovergangen, dat is het streven van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat). Daarom worden alle overwegen die niet beveiligd zijn door spoorbomen en bellen binnen vijf jaar opgeheven of beveiligd. Deze nieuwe doelstelling wil Van Veldhoven met gemeenten, provincies, belangenverenigingen en spoorbeheerder ProRail vastleggen in een gezamenlijk convenant. Daarnaast stelt zij een landelijk bemiddelaar aan, die ervoor moet zorgen dat bestuurlijke processen rondom het opheffen of beveiligen van overwegen vlotter verlopen. De staatssecretaris schrijft dit vandaag aan de Tweede Kamer in reactie op een eerder verschenen rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).
Staatssecretaris Van Veldhoven: "Hoewel Nederland bij de koplopers hoort als het gaat om overwegveiligheid, is elk ongeval op een overweg er voor mij één te veel. Het spoor- en wegverkeer in ons land groeit. Overwegen die niet zijn beveiligd door spoorbomen en bellen zijn gewoon niet meer van deze tijd. We gaan er daarom voor zorgen dat we binnen vijf jaar, maar het liefst nog sneller, van al deze overwegen af zijn."
Versnellen
De afgelopen jaren werden al zo'n 25 onbewaakte spoorovergangen opgeheven of beveiligd. Binnen vijf jaar moet dit ook gebeurd zijn met de 135 die er nu nog zijn. Bovenop de 39 miljoen euro die voor de aanpak hiervan al beschikbaar was, trok Van Veldhoven afgelopen zomer nog eens 25 miljoen extra uit. Voor het verder verbeteren van de veiligheid op spoorovergangen die wel voorzien zijn van spoorbomen en bellen, stelde zij toen ook nog 25 miljoen euro ter beschikking. Naast geld, kost de aanpak van onbeveiligde overwegen tijd. In veel gevallen verloopt het proces voortvarend, maar soms is versnelling nodig. Van Veldhoven stelt daarom een landelijk bemiddelaar overwegen aan. Deze persoon wordt verantwoordelijk voor de voortvarende uitvoering van het convenant dat een eind moet maken aan alle onbewaakte spoorovergangen tussen Rijk, gemeenten, provincies, recreatieve belangenverenigingen en spoorbeheerder ProRail dat een eind moet maken aan alle onbewaakte spoorovergangen
Vanuit ProRail wordt de aansturing op de aanpak van overwegen verzwaard en wordt nu bekeken welke interne procedures nog sneller kunnen. Wanneer tussen de verschillende partijen langdurige onenigheid over de gewenste oplossing voor een onbewaakte overweg dreigt te ontstaan, moet zo snel mogelijk de hulp van een arbitragecommissie worden ingeschakeld. Als stok achter de deur onderzoekt Van Veldhoven ook wettelijke mogelijkheden om de aanpak van overwegveiligheid verder te versnellen, zoals een zogeheten 'aanwijzingsbevoegdheid'.
Flitspalen en campagnes
ProRail heeft de afgelopen jaren al veel inzicht gekregen in de oorzaken van ongevallen. Hierdoor is bekend dat roekeloos gedrag van weggebruikers op- en rond overwegen een grote factor is. Eind dit jaar wordt bekeken of flitspalen bij overwegen kunnen bijdragen aan het terugdringen van risicovol gedrag. Via campagnes blijft ProRail alle weggebruikers wijzen op de regels die gelden rondom spoorovergangen.
Door de inzet vanuit het Rijk en decentrale overheden zijn Nederlandse overwegen veel veiliger geworden. Zo nam sinds 2000 het aantal slachtoffers van ongevallen op overwegen al af met 70%. Verschillende kabinetten investeerden door de jaren heen al zo'n 680 miljoen euro in overwegveiligheid.
In principe eens, maar blijkbaar kunnen mensen er nog steeds niet mee omgaan en vallen er nog steeds doden.quote:Op dinsdag 27 november 2018 10:55 schreef Chia het volgende:
Op sommige plekken betekent dat dus dat fietsers en voetgangers kilometers om moeten. Zo lang de overgangen overzichtelijk zijn (niet vlak na een bocht oid) en je er met gezond verstand gewoon veilig kan oversteken vind ik het wel erg betuttelend inderdaad.
Darwinquote:Op dinsdag 27 november 2018 11:26 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
In principe eens, maar blijkbaar kunnen mensen er nog steeds niet mee omgaan en vallen er nog steeds doden.
Dan krijg je de afweging tussen algemeen belang en mensen tegen zichzelf in bescherming nemen.
Zeker hoor, maar dat is geen beleid in Nederlandquote:
Maar zijn die doden dan ook fietsers en voetgangers? en vraag me af of die niet ook bij bewaakte overgangen net zo goed met enige regelmaat verongelukken door roekeloosheidquote:Op dinsdag 27 november 2018 11:26 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
In principe eens, maar blijkbaar kunnen mensen er nog steeds niet mee omgaan en vallen er nog steeds doden.
Dan krijg je de afweging tussen algemeen belang en mensen tegen zichzelf in bescherming nemen.
Tja, zo moeilijk kan het toch niet zijn om naar links en rechts te kijken vlak voor het oversteken?quote:Op dinsdag 27 november 2018 11:34 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ja lache, dode mensen, ff Darwin roepen
Iedereen maakt wel eens een fout.quote:Op dinsdag 27 november 2018 11:38 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Tja, zo moeilijk kan het toch niet zijn om naar links en rechts te kijken vlak voor het oversteken?
Jep. Maar dan ook meteen de laatste.quote:Op dinsdag 27 november 2018 11:41 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Iedereen maakt wel eens een fout.
Klopt. Maar de foutjes worden ook gemaakt bij zebrapaden. En daar hoor je niemand over.quote:Op dinsdag 27 november 2018 11:41 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Iedereen maakt wel eens een fout.
trein is smal en rijdt 120-140 km/u. Afhankelijk van weer omstandigheid kan het soms behoorlijk onzichtbaar zijn. Je hoort hem niet totdat veel te dichterbij is en of al voorbij rijdt.quote:Op dinsdag 27 november 2018 11:38 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Tja, zo moeilijk kan het toch niet zijn om naar links en rechts te kijken vlak voor het oversteken?
Voor die laatste groep, die hebben gewoon pech, ik zie liever niet dat daar onze belastingcentjes naartoe gaan. Beter investeren in goede voorlichting.quote:Op dinsdag 27 november 2018 11:49 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
trein is smal en rijdt 120-140 km/u. Afhankelijk van weer omstandigheid kan het soms behoorlijk onzichtbaar zijn. Je hoort hem niet totdat veel te dichterbij is en of al voorbij rijdt.
Tenslotte er zijn ook mensen die dom bezig, zoals telefoon of minder tijd voor neemt om checken of het veilig is.
Als dit de oorzaak is wat is dan het nut van een beveiligde spoorwegovergang ten opzichte van een onbeveiligde? Onbeveiligde spoorwegovergangen zijn het probleem niet; het is de Pavlovreactie die ontstaat nadat er een ongeval plaatsvindt op een onbeveiligde spoorwegovergang. De overgang was onbeveiligd dus dat was de oorzaak! Als ik zie onder welke omstandigheden het ongeluk gebeurd is dan zijn de meest fatale ongevallen voornamelijk vrachtwagens of landbouwvoertuigen die vast zijn komen te zitten op een overgang. Ik zou toch eerder de hellingbaan of de krappe bocht ervoor opheffen in plaats van de spoorbomen op een vastgelopen vrachtwagen laten dalen....quote:Op dinsdag 27 november 2018 10:28 schreef rutger05 het volgende:
Hierdoor is bekend dat roekeloos gedrag van weggebruikers op- en rond overwegen een grote factor is.
Als je je telefoon of die paar seconden belangrijker vindt dan je leven is er toch wel wat mis met je.quote:Op dinsdag 27 november 2018 11:49 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
trein is smal en rijdt 120-140 km/u. Afhankelijk van weer omstandigheid kan het soms behoorlijk onzichtbaar zijn. Je hoort hem niet totdat veel te dichterbij is en of al voorbij rijdt.
Tenslotte er zijn ook mensen die dom bezig, zoals telefoon of minder tijd voor neemt om checken of het veilig is.
dit dusquote:Op dinsdag 27 november 2018 10:59 schreef Leipo666 het volgende:
als ze ze vervangen door bijvoorbeeld tunnels, bruggen of bewaakte overgangen dan is dat prima, maar niet de simpele weg nemen en ze gewoon helemaal weghalen
Dat is ook wel een factor.quote:Op dinsdag 27 november 2018 11:49 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
trein is smal en rijdt 120-140 km/u. Afhankelijk van weer omstandigheid kan het soms behoorlijk onzichtbaar zijn. Je hoort hem niet totdat veel te dichterbij is en of al voorbij rijdt.
Tenslotte er zijn ook mensen die dom bezig, zoals telefoon of minder tijd voor neemt om checken of het veilig is.
Zoiets wordt vaak geroepen door de mensen die nog nooit met de neus op bepaalde feiten zijn gedrukt.quote:
quote:
Dat ligt aan de fietser, niet aan de overweg. Tegen stupiditeit is geen wetgeving of hekwerk bestand.quote:
Links en rechts kijken; daar kun je mee thuiskomen! Dit zijn overigens klassieke gevallen bij bewaakte spoorwegovergangen waarbij fietsers/voetgangers niet wachten totdat de spoorbomen omhoog zijn maar alvast oversteken omdat de trein toch voorbij is.quote:
Kijk, dit kabinet doet ook wel goede dingen, deze vind ik wel goed.quote:Op dinsdag 27 november 2018 18:04 schreef Cherni het volgende:
Een trein blijft een sluipmoordenaar. Zeker het nieuwe materieel(Je hoort ze nog amper). Je kunt het niet vaak genoeg zeggen, maar goed naar links en rechts kijken en niet direct oversteken als een trein net voorbij raast. In bovenstaand filmpje is dat duidelijk te zien. Persoon denkt hops de goederentrein is voorbij en dan is het goed. Maar je moet 2 sporen over. Nu ken ik dat overpad helaas te goed. Maar daar gaat het vaker mis. Dat overpad geeft toegang tot een sportcomplex etc.
Met een onbewaakte overweg heb je als machinist maar een voordeel. Die valt nooit in de storing.
Het is natuurlijk onmogelijk alle overwegen te saneren. Maar dat overwegen veel problemen opleveren is een feit.
Nu zit het in mijn hoofd maar tijdens het rangeren kom je ogen te kort. Niets gehaast ondernemen en bij de les blijven.
Maar er zijn helaas personen waarbij niets helpt, hoe veilig je het ook maakt.quote:Op dinsdag 27 november 2018 18:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Kijk, dit kabinet doet ook wel goede dingen, deze vind ik wel goed.
Ik ben voor veiligheid. Veiligheid is alles!
Soms lijkt dat overdreven, totdat het fout gaat.
Je moet het vaak herhalen dan veranker je dat in de hersentjes.quote:Op dinsdag 27 november 2018 18:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maar er zijn helaas personen waarbij niets helpt, hoe veilig je het ook maakt.
En ook al heb je een ahob dan steken mensen over of kruipen onder de slagboom door. Dat zie je regelmatig. Bij het station Oisterwijk bijvoorbeeld, hebben ze slagbomen met hekwerk moeten maken. Men kroop gewoon onder de bomen door om de trein naar Tilburg niet te missen.quote:Op dinsdag 27 november 2018 18:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je moet het vaak herhalen dan veranker je dat in de hersentjes.
Voor degene die graag met trein willen knuffelen.. heb je geen verankering in hersens nodig.quote:Op dinsdag 27 november 2018 18:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je moet het vaak herhalen dan veranker je dat in de hersentjes.
Nein, eigen verantwoordelijkheid ist verboten!quote:Op dinsdag 27 november 2018 10:28 schreef rutger05 het volgende:
Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid voor hun veiligheid.
Ik zit met verbazing naar dat kanaal van Prorail te kijken. Wat doen mensen toch achtelijke bij het spoor.quote:
Zelfmoord is ook een groter probleem.quote:Op dinsdag 27 november 2018 19:12 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik zit met verbazing naar dat kanaal van Prorail te kijken. Wat doen mensen toch achtelijke bij het spoor.
Wat ik me afvraag hoevaak het echt fout gaat. Om eerlijk te zijn dacht ik dat zelfmoord een groter probleem was.
Ja, dat lijkt mij ook het grootste probleem op het spoor.quote:Op dinsdag 27 november 2018 19:17 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zelfmoord is ook een groter probleem.
Ik deel die mening niet. Overwegen waar veel verkeer moet kruisen en vaak voor storingen zorgen zou ik het eerste aanpakken als dat uiteraard mogelijk is. Bijvoorbeeld tussen Boxtel en Vucht waarbij omwonenden te maken hebben passerende treinen. En als we ook nog om de 7,5 min een IC trein willen laten rijden liggen die overwegen meer dicht dan dat ze geopend zijn. Dat zorgt ook voor irritatie met alle gevolgen.quote:Op dinsdag 27 november 2018 19:47 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt mij ook het grootste probleem op het spoor.
Maar gezien het filmpje hierboven ben ik nu ook voorstander om alle onbewaakte overwegen bij dubbelspoor dit jaar al te gaan sluiten.
Omdat ik zo slim ben om goed uit te kijken ja. Als er geen stoplichten bij een kruispunt zijn dan rij jij ook gewoon zomaar door?quote:Op dinsdag 27 november 2018 16:17 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zoiets wordt vaak geroepen door de mensen die nog nooit met de neus op bepaalde feiten zijn gedrukt.
Ok dus omdat wij goed uitkijken doet iedere andere aap dat ook automatisch? Tieners en kinderen onder zo'n trein.. shit happens, hadden ze maar...quote:Op dinsdag 27 november 2018 23:24 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
[..]
Omdat ik zo slim ben om goed uit te kijken ja. Als er geen stoplichten bij een kruispunt zijn dan rij jij ook gewoon zomaar door?
Dan voed je je kinderen goed op, mensen die zo achterlijk zijn om niet uit kijken kan ik missen als kiespijnquote:Op dinsdag 27 november 2018 23:30 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ok dus omdat wij goed uitkijken doet iedere andere aap dat ook automatisch? Tieners en kinderen onder zo'n trein.. shit happens, hadden ze maar...
Daarom ben je ook niet capabel om de grote lijnen uit te zetten.quote:Op woensdag 28 november 2018 16:54 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
[..]
Dan voed je je kinderen goed op, mensen die zo achterlijk zijn om niet uit kijken kan ik missen als kiespijn
Lijkt me nogal overdreven. Een bewaakte overgang is veiliger dan een onbewaakte.quote:Op dinsdag 27 november 2018 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
Op naar de rubbertegeltjesmaatschappij. Kapitalen uitgeven om te beschermen wat niet te beschermen valt, met als gevolg dat mensen nog minder op gaan letten dan ze nu al doen.
Als ze in de gewenste situatie niet opletten knallen ze tegen de spoorboom aan in plaats van onder de trein met een dode en vertraging tot gevolg.quote:Op dinsdag 27 november 2018 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
Op naar de rubbertegeltjesmaatschappij. Kapitalen uitgeven om te beschermen wat niet te beschermen valt, met als gevolg dat mensen nog minder op gaan letten dan ze nu al doen.
Dat zijn aannemens die jij maakt.quote:Op woensdag 28 november 2018 18:51 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Daarom ben je ook niet capabel om de grote lijnen uit te zetten.
quote:Op dinsdag 27 november 2018 10:55 schreef Chia het volgende:
Op sommige plekken betekent dat dus dat fietsers en voetgangers kilometers om moeten. Zo lang de overgangen overzichtelijk zijn (niet vlak na een bocht oid) en je er met gezond verstand gewoon veilig kan oversteken vind ik het wel erg betuttelend inderdaad.
Dus je weet dat niet iedereen gezond verstand heeft.quote:Op dinsdag 27 november 2018 11:33 schreef Chia het volgende:
[..]
Maar zijn die doden dan ook fietsers en voetgangers? en vraag me af of die niet ook bij bewaakte overgangen net zo goed met enige regelmaat verongelukken door roekeloosheid
Zo maakte ik een keer mee dat een vrouw voor de gesloten spoorboom bleef staan toen er een trein aan kwam. Er was wel net voldoende ruimte waardoor er niets gebeurde, maar
Aannamesquote:Op donderdag 29 november 2018 00:54 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
[..]
vat zijn aannemens die jij maakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |