abonnement Unibet Coolblue
pi_183382147
Hoooi,

Na wat googlen een aantal topics tegen gekomen op fok waarbij hulp werd geboden met de legrichting van een laminaat vloer bepalen.

Graag zou ik jullie mening willen horen wat betreft de beste legrichting in een nieuw appartement.

Het betreft een klein appartement met 42m3 laminaat verdeeld over drie kamers. Bijgevoegd de plattegrond en een foto van de woonkamer.

Men noemt vaak, in de lengte van de kamer en richting de licht inval. Helaas kan dat in dit appartement niet. Wat is doorgaans belangrijker? Ik zou stellen dat vooral het ruimte gevoel voorop staat wat betreft de legrichting.

Jullie ervaring is zeer welkom!
https://pasteboard.co/HOXTfD6.jpg

Groet, Yke
pi_183382303
Wat jij mooi vindt.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_183382560
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 15:38 schreef Ykevvv het volgende:

Het betreft een klein appartement met 42m3 laminaat verdeeld over drie kamers. Bijgevoegd de plattegrond en een foto van de woonkamer.

Men noemt vaak, in de lengte van de kamer en richting de licht inval. Helaas kan dat in dit appartement niet.
Ik zie 2 kamers plus de hal; daar moet laminaat in? Ik zou zoals hierboven gesteld, per kamer de mooiste richting kiezen en eventueel onder en deur, een overgangsstrip maken. Alles 100% doorleggen, klinkt mooi en makkelijk, maar zeker bij je indeling waarbij de hal ertussen zit, lijkt het me een ingewikkelde klus (maar wie ben ik …).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183382773
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 15:38 schreef Ykevvv het volgende:

Men noemt vaak, in de lengte van de kamer en richting de licht inval. Helaas kan dat in dit appartement niet.
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 15:56 schreef blomke het volgende:

[..]

klinkt mooi en makkelijk, maar zeker bij je indeling waarbij de hal ertussen zit, lijkt het me een ingewikkelde klus (maar wie ben ik …).
Je kunt toch gewoon bij de voordeur beginnen en dan in de de banen "van beneden naar boven" op de tekening leggen? Dan kun je prima doorleggen, alleen in de onderste slaapkamer moet je 1 baan achteruit, lijkt me geen rocket science?
pi_183382805
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 16:08 schreef kingjotte het volgende:
alleen in de onderste slaapkamer moet je 1 baan achteruit, lijkt me geen rocket science?
Dat niet alleen, in de woonkamer kom je halverwege de kamer binnen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183382870
Oh je hebt gelijk blomke, echter lijkt me dit ook wel te doen. Je gaat moet dan in de woonkamer ook een baan over de lengte doorzagen maar dan heb je het wel doorliggend.

Anders gewoon per kamer doen en dorpels er in leggen. Ik zou het wel allemaal dezelfde richting op leggen anders oogt het rommelig.
  maandag 26 november 2018 @ 16:20:28 #7
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_183382999
Als 't puur omde mooi gaat, zou ik kijken hoe je je bank zou neerzetten en evenwijdig daaraan.

Dat als basis en vanuit daar kijken of je de andere kamers hetzelfde doet of anders.
pi_183383235
Bedankt voor de antwoorden.
In feite heb ik nu twee vragen,

• Welke legrichting is het mooist(hierbij wordt de hele woning zo gelegd) Dus geen overgangstrip.
Lengte van de woonkamer accentueren of juist de breedte en het licht mee pakken?
• Waar het best te beginnen, ik kan me voorstellen dat een halve baan midden in de woonkamer niet de beste optie is. Daar zou ik me haast nu al aan ergeren. Idealiter dus te beginnen in de woonkamer niet?

Top dat jullie je inzichten geven, ben hier niet erg bekend mee. Het leggen zelf krijgen we hulp bij dus dat moet goed komen

Groet, Yke
pi_183383548
Zelf zou ik bij het balkon beginnen in de woonkamer (zeg maar met het licht mee van rechtsachter naar linksachter) en dan meteen de kamer doorleggen. Je pakt dan op een gegeven moment een stukje hal mee, als de huiskamer klaar is heb je dus je begin in de hal al en ga je daar verder. Daarna leg je het op dezelfde manier door in de slaapkamer.
pi_183383673
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 16:48 schreef LorneMalvo het volgende:
Zelf zou ik bij het balkon beginnen in de woonkamer (zeg maar met het licht mee van rechtsachter naar linksachter) en dan meteen de kamer doorleggen. Je pakt dan op een gegeven moment een stukje hal mee, als de huiskamer klaar is heb je dus je begin in de hal al en ga je daar verder. Daarna leg je het op dezelfde manier door in de slaapkamer.
Dan moet je de slaapkamer terugleggen(andersom) en dat is geen werken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_183383779
Bedankt Lorne, dat lijkt me de juiste aanpak voor leggen in de richting van het licht.

Wat zou t best zijn voor leggen in de lengte richting van de woonkamer?
Wellicht vanuit de kleine ruimte naast de keuken en vanuit de rechter kant in de slaapkamer richting de hal leggen? Gezien dit dezelfde afstand is kom je in de hal even 'breed' uit.

Of kun je dan beter aan de deur kant beginnen en dan doorleggen de kamers in?
pi_183383792
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 16:54 schreef halfway het volgende:

[..]

Dan moet je de slaapkamer terugleggen(andersom) en dat is geen werken.
Dat hoeft niet? Je blijft steeds in dezelfde richting leggen. Als het ware van boven naar beneden en dan in de breedte als je de plattegrond pakt
pi_183383886
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 17:00 schreef Ykevvv het volgende:
Bedankt Lorne, dat lijkt me de juiste aanpak voor leggen in de richting van het licht.

Wat zou t best zijn voor leggen in de lengte richting van de woonkamer?
Wellicht vanuit de kleine ruimte naast de keuken en vanuit de rechter kant in de slaapkamer richting de hal leggen? Gezien dit dezelfde afstand is kom je in de hal even 'breed' uit.

Of kun je dan beter aan de deur kant beginnen en dan doorleggen de kamers in?
Je maakt het jezelf daar niet makkelijk mee en ik twijfel of dat mooi is. Maar goed, dat blijft uiteindelijk een kwestie van smaak.

In het geval dat je de lengte van de woonkamer wil pakken dan heb je in mijn ogen weinig andere opties dan bij de voordeur te beginnen. Je pakt dan de hal en kun je daarna kiezen of je huiskamer of slaapkamer eerst doet.
pi_183383931
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 17:05 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Je maakt het jezelf daar niet makkelijk mee en ik twijfel of dat mooi is. Maar goed, dat blijft uiteindelijk een kwestie van smaak.

In het geval dat je de lengte van de woonkamer wil pakken dan heb je in mijn ogen weinig andere opties dan bij de voordeur te beginnen. Je pakt dan de hal en kun je daarna kiezen of je huiskamer of slaapkamer eerst doet.
Bedankt voor je hulp! , dan is wat betreft het leggen nu de aanpak wel bepaald. Zou ik jou ngo mogen vragen naar je mening waarom je twijfelt aan hoe dat oogt? (misschien zie ik wat over het hoofd)
pi_183384337
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 17:08 schreef Ykevvv het volgende:

[..]

Bedankt voor je hulp! , dan is wat betreft het leggen nu de aanpak wel bepaald. Zou ik jou ngo mogen vragen naar je mening waarom je twijfelt aan hoe dat oogt? (misschien zie ik wat over het hoofd)
Geen dank

Met het licht mee kom je minder in het zicht uit met de laatste planken dan in de breedte. Daarnaast lijkt het mij mooier om de voordeur binnen te stappen en de planken voor je uit te zien liggen ipv dwars.

Succes!
pi_183390101
Ik zou het laminaat in de richting naar de ramen doen.

Laat je niet weerhouden door laminaat terug te moeten leggen, of de verkeerde klikrichting of je het het noemen wilt.

Denk ook na of je het onder de kozijnen wilt doorleggen. Dat is een stuk mooier, vergt iets meer werk maar vooral even goed nadenken waar je dan moet beginnen. Je moet dan eigenlijk bij het kozijn beginnen.

Ik heb mij bij thuis een boven en zolderverdieping gedaan en op beide verdiepingen ben ik in het midden begonnen. Dat terugleggen stelt niks voor. Je tilt de plak even op en klikt de volgende er dan zo in.

Je kunt beter helemaal tegen de muur met een dun strookje uitkomen als dat je net bij de hal verkeerd uitkomt.

Wat ook verstandig is om eerst 2 lange banen te maken en die goed recht leggen. Dat moet dan je referentielijn worden. Nu valt het in dit appartement wel mee, maar ik zelf had 10.80 meter lange banen in de hal en dan 2 slaapkamers in en het ligt er uiteindelijk toch een beetje scheef in.

Dat ze je zo op het oog niet, enkel bij de kast of ergens langs een plint.

(edit:tekening nog eens bekeken, voor deur zit ergens anders, maar richting laminaat blijft hetzelfde)
pi_183392538
Ik zou het in de lengterichting vanaf de deur door de slaapkamer naar het raam doen. De eerste baan leg je dan tegen de muur tussen slaapkamer en woonkamer aan. Dat is de langste zichtlijn in huis. Als deze recht ligt is al het andere waarschijnlijk ook redelijk recht. Voor of achteruit leggen maakt bij de meeste laminaatsoorten niet zo gek veel uit. De verkeerde lijn nemen om mee te beginnen erger je je nog jaren lang aan.
pi_183396059
Alright guys dank voor al jullie inzichten,

Het wordt de richting richting het licht. Over de breedte dus.

Wat betreft het leggen beginnen we rechts boven in de tekening. We hoeven dan slechts een klein deel 'terug' te leggen in de gang en slaapkamer. Ook is het gemakkelijk recht te leggen door aan een muur te beginnen. Hoe we uitkomen wij de deurkozijnen kijken we dan even aan en fixen we gewoon netjes. Zo hoeven we niet te beginnen met rij halve rij of midden in de woonkamer! Zal nog even een fototje posten als t allemaal ligt :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')