quote:Op maandag 26 november 2018 10:15 schreef dopemin het volgende:
Want tien een kleine drie minuten extra wachten is zo erg of zo?
Soort van groene golf?quote:Op maandag 26 november 2018 10:18 schreef Resistor het volgende:
Ze moeten de factor 'machinist' uit de trein halen, zodat de treinen in plaats van mooie afgeronde snelheden zoals 140km/h bv. 142,6km/h kunnen rijden op bepaalde trajecten, en op andere stukken 136,7km/h zodat treinen op de minuut binnen komen en op de minuut weer weg kunnen rijden.
Computers uit laten rekenen hoe veel tijd er nodig is om de afstand tussen stations af te leggen, en daar de dienstregeling en snelheden op aanpassen in plaats van een mens laten puzzelen.
Ja. Beetje zoals met die borden die de adviessnelheden aangeven voor automobilisten, maar dan nog wat nauwkeuriger.quote:
Je droomt wat veel. Er zijn te veel variabelen om dit exact uit te rekenen. In en uitstappen, weersomstandigheden, goederen treinen, storingen etc etc.quote:Op maandag 26 november 2018 10:18 schreef Resistor het volgende:
Ze moeten de factor 'machinist' uit de trein halen, zodat de treinen in plaats van mooie afgeronde snelheden zoals 140km/h bv. 142,6km/h kunnen rijden op bepaalde trajecten, en op andere stukken 136,7km/h zodat treinen op de minuut binnen komen en op de minuut weer weg kunnen rijden.
Computers uit laten rekenen hoe veel tijd er nodig is om de afstand tussen stations af te leggen, en daar de dienstregeling en snelheden op aanpassen in plaats van een mens laten puzzelen.
Zit je alleen met stoptreinen versus sneltreinen, kruisingen, etc. Dan heb je wel flink wat extra spoor nodig, zeg maar.quote:Op maandag 26 november 2018 10:25 schreef Resistor het volgende:
[..]
Ja. Beetje zoals met die borden die de adviessnelheden aangeven voor automobilisten, maar dan nog wat nauwkeuriger.
En dan met stoppen om passagiers in- en uit te laten stappen in plaats van soepel doorrijden
Vertrekkende trein net weg, aankomende trein net in zicht, zelfs met stations die niet allemaal even ver van elkaar af liggen.
Ik mis een *gniffel*-smileyquote:Op maandag 26 november 2018 10:28 schreef Mortaxx het volgende:
Beter maken ze de treinen een stuk langer. Kwartier wachten maakt me weinig uit. Uitpuilende treinen alsof je op transport naar het oosten bent gezet wel
Dan moet je de complete infra ombouwen tot een metronet. Dat is onbetaalbaar.quote:Op maandag 26 november 2018 10:36 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Zit je alleen met stoptreinen versus sneltreinen, kruisingen, etc. Dan heb je wel flink wat extra spoor nodig, zeg maar.
Dan moeten ze ook veel perrons verlengen, als dat al kan. En daarnaast is de gemiddelde reiziger ook zo lui dat ze allemaal in dezelfde wagon willen staan die het dichtst bij de in/uitgang van het station staat.quote:Op maandag 26 november 2018 10:28 schreef Mortaxx het volgende:
Beter maken ze de treinen een stuk langer. Kwartier wachten maakt me weinig uit. Uitpuilende treinen alsof je op transport naar het oosten bent gezet wel
Daarom loop ik altijd naar het einde Soms is daar wel plek.quote:Op maandag 26 november 2018 10:39 schreef mstx het volgende:
[..]
Dan moeten ze ook veel perrons verlengen, als dat al kan. En daarnaast is de gemiddelde reiziger ook zo lui dat ze allemaal in dezelfde wagon willen staan die het dichtst bij de in/uitgang van het station staat.
Schiphol, leiden, den haag hebben genoeg perron om intercity's met meer dan drie wagons te laten rijdenquote:Op maandag 26 november 2018 10:39 schreef mstx het volgende:
[..]
Dan moeten ze ook veel perrons verlengen, als dat al kan. En daarnaast is de gemiddelde reiziger ook zo lui dat ze allemaal in dezelfde wagon willen staan die het dichtst bij de in/uitgang van het station staat.
als je de metro's in wereldsteden ziet, dat netwerk kan je zo over de map van nl leggen en dan is heel de randstad verbonden met elkaar. Kwestie van willen ipv dat gejank om geld, zelfde met Schiphol.. Bouw die meuk gewoon in de Noordzee.quote:Op maandag 26 november 2018 10:38 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dan moet je de complete infra ombouwen tot een metronet. Dat is onbetaalbaar.
Het geld groeit immers aan bomen.quote:Op maandag 26 november 2018 10:45 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
als je de metro's in wereldsteden ziet, dat netwerk kan je zo over de map van nl leggen en dan is heel de randstad verbonden met elkaar. Kwestie van willen ipv dat gejank om geld, zelfde met Schiphol.. Bouw die meuk gewoon in de Noordzee.
Het gaat bij stroomlijn materieel zoals die dubbeldekkers Virm niet alleen om de perron lente maar ook om technische redenen kunnen dat niet meer dan 12 tot 14 bakken worden. Dat heeft met de lijn spanning te maken. Als je dan tractie geeft vliegen de onderstations eruit. Dus ook het materieel zal dan aangepast moeten worden.quote:Op maandag 26 november 2018 10:41 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Schiphol, leiden, den haag hebben genoeg perron om intercity's met meer dan drie wagons te laten rijden
Je moet altijd streven naar verbeteringen. Je kunt niet achterblijven. Maar dat lukt natuurlijk niet in een zeer kort tijdsbestek. Daar heb je doodeenvoudig de middelen niet voor.quote:Op maandag 26 november 2018 10:59 schreef Loekie1 het volgende:
Straks is de kans 50% dat je niet op tijd bij een afspraak bent als je met de NS gaat. Nu is die kans al 10%.
Klopt als een bus, je komt op tijd of je komt niet op tijd: 50% dus.quote:Op maandag 26 november 2018 10:59 schreef Loekie1 het volgende:
Straks is de kans 50% dat je niet op tijd bij een afspraak bent als je met de NS gaat.
dat zal allemaal wel maar als je op het ene moment wel een trein kunt laten rijden die 5 keer zo lang is kan dat op een ander moment ookquote:Op maandag 26 november 2018 10:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het gaat bij stroomlijn materieel zoals die dubbeldekkers Virm niet alleen om de perron lente maar ook om technische redenen kunnen dat niet meer dan 12 tot 14 bakken worden. Dat heeft met de lijn spanning te maken. Als je dan tractie geeft vliegen de onderstations eruit. Dus ook het materieel zal dan aangepast moeten worden.
In principe is alles mogelijk maar als vervoerders ook nog winst moeten maken dan kost dat een vermogen. En dan is de vraag wie gaat dat allemaal betalen.
Je moet en dat materieel waar ook onderhoud aan uitgevoerd moet worden hebben en dan de kosten. Heel NL staat wel op zijn kop als de kaartjes weer duurder worden en studenten zouden ontploffen als zij geen gebruik kunnen maken van gratis ov.quote:Op maandag 26 november 2018 11:06 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
dat zal allemaal wel maar als je op het ene moment wel een trein kunt laten rijden die 5 keer zo lang is kan dat op een ander moment ook
ns maakt een prima winst en ondertussen verbranden ze geld in Engelandquote:Op maandag 26 november 2018 11:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je moet en dat materieel waar ook onderhoud aan uitgevoerd moet worden hebben en dan de kosten. Heel NL staat wel op zijn kop als de kaartjes weer duurder worden en studenten zouden ontploffen als zij geen gebruik kunnen maken van gratis ov.
Met plannen maken hoe daar straks goed op in te kunnen springen.quote:
Het gaat niet om de wachttijden maar om de capaciteiten natuurlijk..quote:Op maandag 26 november 2018 10:15 schreef dopemin het volgende:
Want tien minuten wachten is zo erg of zo? Pomp er een extra wagon aan en klaar.
Als je een belangrijke afspraak hebt ga je niet met de trein lijkt me. Sowieso ga je niet met de trein als je aanwezigheid ergens van enig belang is.quote:Op maandag 26 november 2018 10:59 schreef Loekie1 het volgende:
Straks is de kans 50% dat je niet op tijd bij een afspraak bent als je met de NS gaat. Nu is die kans al 10%.
jij doelt eigenlijk op een visie die in 40-45 op grote schaal werd toegepast in de treinsector?quote:Op maandag 26 november 2018 11:08 schreef Loekie1 het volgende:
Als we per se zoveel mensen erbij willen in de Randstad, zul je mensen staande in treinen moeten gaan vervoeren.
Voor die extra wagon is op het station toch geen ruimte meerquote:Op maandag 26 november 2018 10:15 schreef dopemin het volgende:
Want tien minuten wachten is zo erg of zo? Pomp er een extra wagon aan en klaar.
Studenten nog verder kaalplukken, wat een geniaal ideequote:Op maandag 26 november 2018 16:44 schreef harrievankempen het volgende:
Of je schaft gratis OV voor alle studenten gewoon eens af.
Dat lijkt me niet handig, maar het aanpassen van de collegetijden zou wel eens tijd worden. Dan weer je de studenten uit de spits, scheelt al een stuk.quote:Op maandag 26 november 2018 16:44 schreef harrievankempen het volgende:
Of je schaft gratis OV voor alle studenten gewoon eens af.
Toch ergens wel treurig dat het zo gesteld is. Had een paar jaar geleden een sollicitatiegesprek voor een stage in Utrecht. Ik moest vanuit Groningen komen. Eerste keer heb ik een half uur marge ingebouwd. Tweede keer niet meer. M'n vader vroeg daarnaar. Ik zei : ja, ik blijf niet bezig. Ik mag er vanuit gaan dat de trein rijdt. Rijdt ie niet, dan ben ik gewoon te laat, jammer dan. Als ik de trein niet meer vertrouw, kost het mij steeds een half uur buffertijd en dat vind ik nogal wat. Dat snapte mijn vader wel. Alleen bij héle belangrijke afspraken zou ik een buffer inbouwen, anders niet hoor.quote:Op maandag 26 november 2018 13:22 schreef Nobu het volgende:
[..]
Als je een belangrijke afspraak hebt ga je niet met de trein lijkt me. Sowieso ga je niet met de trein als je aanwezigheid ergens van enig belang is.
Nee, maar geef gewoon toe als NS dat er niet genoeg zitplaatsen zijn. Haal de zitplaatsen weg en dan kunnen er nog veel meer mensen staan dan nu het geval is, bovendien heb je niet meer dat sommige zitten en anderen moeten staan.quote:Op maandag 26 november 2018 16:14 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
jij doelt eigenlijk op een visie die in 40-45 op grote schaal werd toegepast in de treinsector?
Vaak komen ze nu al opdagen met te weinig wagons. Ik denk dan altijd, hoe durven ze?! Haal even ergens anders een wagon vandaan maar kom niet met 3 karren en een paardenkop als er 50 man op een perron staat te wachten.quote:Op maandag 26 november 2018 10:15 schreef dopemin het volgende:
Want tien minuten wachten is zo erg of zo? Pomp er een extra wagon aan en klaar.
Ja of installeer meer klapstoelen. Die uitgebreide 4-persoons suites met tafeltje en prullenbakje zijn zeker niet meer van deze tijd.quote:Op maandag 26 november 2018 17:23 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Nee, maar geef gewoon toe als NS dat er niet genoeg zitplaatsen zijn. Haal de zitplaatsen weg en dan kunnen er nog veel meer mensen staan dan nu het geval is, bovendien heb je niet meer dat sommige zitten en anderen moeten staan.
De grond in die wereldsteden is echter kurkdroog; de belangrijke delen van Nederland liggen onder zeeniveau.quote:Op maandag 26 november 2018 10:45 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
als je de metro's in wereldsteden ziet, dat netwerk kan je zo over de map van nl leggen en dan is heel de randstad verbonden met elkaar. Kwestie van willen ipv dat gejank om geld, zelfde met Schiphol.. Bouw die meuk gewoon in de Noordzee.
En zelfs bij een metronetwerk krijgen we het niet voor mekaar om een trein onder GOA2 semi-automatisch én comfortabel én energie/tijd-optimaal te laten rijden.quote:Op maandag 26 november 2018 10:32 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je droomt wat veel. Er zijn te veel variabelen om dit exact uit te rekenen. In en uitstappen, weersomstandigheden, goederen treinen, storingen etc etc.
Bovendien rijd een machinist nooit met afgeronde snelheden. En heb je met seinopvolging te maken. Het is geen metronetwerk. Dat is een totaal andere infra.
Maar een metronet heeft het grote voordeel dat je veel minder wissels hebt, meer keerlussen, geen overwegen(althans niet dat ik weet) geen andere vervoerders zoals goederenvervoer.quote:Op maandag 26 november 2018 19:34 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En zelfs bij een metronetwerk krijgen we het niet voor mekaar om een trein onder GOA2 semi-automatisch én comfortabel én energie/tijd-optimaal te laten rijden.
Eén drupje regen op een bovengronds trajectdeel, een minimale afwijking in de tractie en het systeem gaat rare dingen doen.
Dat kan als ze er een soort metrosysteem van maken. Leg voor de grap eens het metrostelsel van Londen over de Randstad...quote:Op maandag 26 november 2018 10:18 schreef Resistor het volgende:
Ze moeten de factor 'machinist' uit de trein halen, zodat de treinen in plaats van mooie afgeronde snelheden zoals 140km/h bv. 142,6km/h kunnen rijden op bepaalde trajecten, en op andere stukken 136,7km/h zodat treinen op de minuut binnen komen en op de minuut weer weg kunnen rijden.
Computers uit laten rekenen hoe veel tijd er nodig is om de afstand tussen stations af te leggen, en daar de dienstregeling en snelheden op aanpassen in plaats van een mens laten puzzelen.
Het Londense metronet is niet geheel ondergronds en ook daar schijnt het soms te regenenquote:Op maandag 26 november 2018 19:34 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En zelfs bij een metronetwerk krijgen we het niet voor mekaar om een trein onder GOA2 semi-automatisch én comfortabel én energie/tijd-optimaal te laten rijden.
Eén drupje regen op een bovengronds trajectdeel, een minimale afwijking in de tractie en het systeem gaat rare dingen doen.
De metro van Frankfurt heeft in ieder geval wel overwegen in de buitenwijken.quote:Op maandag 26 november 2018 19:42 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maar een metronet heeft het grote voordeel dat je veel minder wissels hebt, meer keerlussen, geen overwegen(althans niet dat ik weet) geen andere vervoerders zoals goederenvervoer.
Wat is eigenlijk de belangrijkste reden om een machinist niet te vervangen door een automatische piloot?quote:Op maandag 26 november 2018 19:42 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maar een metronet heeft het grote voordeel dat je veel minder wissels hebt, meer keerlussen, geen overwegen(althans niet dat ik weet) geen andere vervoerders zoals goederenvervoer.
Oké, ik ken dat net niet. Waar Ik wel erg bekend mee ben is het RER systeem in Parijs. Dit is niet een echt metronetwerk en daar heb je ook wel een paar overwegen. De RER C heeft er zelfs een aantal maar die zijn compleet te verwaarlozen. Dat net is instaat om de gigantische massa van Parijs te vervoeren. Het is een net met bovenleiding en lijkt nog het meeste op het normale spoor. Persoonlijk vind ik dat een van de mooiste systemen en dat zou ik wel in Nederland wensen.quote:Op maandag 26 november 2018 19:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De metro van Frankfurt heeft in ieder geval wel overwegen in de buitenwijken.
Mensen zijn bang om in een voertuig zonder bestuurder te stappen. De Rotterdamse metro heeft daarom al decennia lang tamelijk nutteloze bestuurders in de metro's.quote:Op maandag 26 november 2018 19:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk de belangrijkste reden om een machinist niet te vervangen door een automatische piloot?
Het laat zich ook prima vergelijken met de Duitse S-Bahnen, met name die in Berlijn, Hamburg, München en het Ruhrgebied. Uiteindelijk blijft het allemaal hoogfrequent vervoer in stedelijke gebieden.quote:Op maandag 26 november 2018 20:04 schreef Cherni het volgende:
[..]
Oké, ik ken dat net niet. Waar Ik wel erg bekend mee ben is het RER systeem in Parijs. Dit is niet een echt metronetwerk en daar heb je ook wel een paar overwegen. De RER C heeft er zelfs een aantal maar die zijn compleet te verwaarlozen. Dat net is instaat om de gigantische massa van Parijs te vervoeren. Het is een net met bovenleiding en lijkt nog het meeste op het normale spoor. Persoonlijk vind ik dat een van de mooiste systemen en dat zou ik wel in Nederland wensen.
Ik weet niet of je er persoonlijk ook bekend mee bent. Maar hoe, sta je daar tegenover?
Studenten reisproduct is geen gift van de NS toch?quote:Op maandag 26 november 2018 11:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je moet en dat materieel waar ook onderhoud aan uitgevoerd moet worden hebben en dan de kosten. Heel NL staat wel op zijn kop als de kaartjes weer duurder worden en studenten zouden ontploffen als zij geen gebruik kunnen maken van gratis ov.
onzin, ik zit gemiddeld 6 dagen per week in de trein en bijna ben altijd ruim op tijd.quote:Op maandag 26 november 2018 13:22 schreef Nobu het volgende:
[..]
Als je een belangrijke afspraak hebt ga je niet met de trein lijkt me. Sowieso ga je niet met de trein als je aanwezigheid ergens van enig belang is.
Wel van de overheid en laat die nu 100% aandeelhouder zijn. Maar niet dat ik dat een probleem vind. Maar het is wel een post op de begroting. En in de spits reizen behoorlijk wat scholieren.quote:Op maandag 26 november 2018 20:19 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Studenten reisproduct is geen gift van de NS toch?
בעסטע גרוסען Flip.
Ja dat wel inderdaad.quote:Op maandag 26 november 2018 20:25 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wel van de overheid en laat die nu 100% aandeelhouder zijn. Maar niet dat ik dat een probleem vind. Maar het is wel een post op de begroting. En in de spits reizen behoorlijk wat scholieren.
Mijn geliefde baan . Nu zal het mij niet meer gaan raken. Maar je hoeft ook geen rekening te houden met een hobbyist. In zoverre zal het in de toekomst zeker een keer gaan gebeuren.quote:Op maandag 26 november 2018 19:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk de belangrijkste reden om een machinist niet te vervangen door een automatische piloot?
Allemaal indirecte redenen dus. Maar als ik je dus goed begrijp, dan is het technisch mogelijk om dat wat de machinist in de cabine doet, te vervangen door iets computergestuurds zonder dat er dan dingen misgaan met het rijden van de trein?quote:Op maandag 26 november 2018 20:40 schreef Cherni het volgende:
[..]
Mijn geliefde baan . Nu zal het mij niet meer gaan raken. Maar je hoeft ook geen rekening te houden met een hobbyist. In zoverre zal het in de toekomst zeker een keer gaan gebeuren.
Maar je zult altijd wel iemand nodig moeten hebben in een trein. Al is het maar om in noodsituaties in te grijpen. Of om service te verlenen tussen honderden reizigers. En bij het stranden van een trein heb je toch personeel nodig. Een machinist krijgt dan een andere functie.
Ja, mits de infra en het seinenstelsel daarin worden meegenomen.quote:Op maandag 26 november 2018 20:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Allemaal indirecte redenen dus. Maar als ik je dus goed begrijp, dan is het technisch mogelijk om dat wat de machinist in de cabine doet, te vervangen door iets computergestuurds zonder dat er dan dingen misgaan met het rijden van de trein?
Die krijg je niet op snelheid. En ik kan nog wel een aardig rijtje nadelen bedenken.quote:Op maandag 26 november 2018 21:11 schreef polderturk het volgende:
Zou een kabelbaan zoals in de alpen helpen? Een paar van buiten de stad tot aan het centrum van de stad.
Moet je wel geen hoogtevrees hebbenquote:Op maandag 26 november 2018 21:11 schreef polderturk het volgende:
Zou een kabelbaan zoals in de alpen helpen? Een paar van buiten de stad tot aan het centrum van de stad.
Haha, de Fransen hebben inderdaad ook wel een goede reden voor innovatie.quote:Op maandag 26 november 2018 21:43 schreef Cherni het volgende:
@Janneke
https://www.google.nl/url(...)ust=1543351118794945
Nog een leuk artikel. Die Fransen zijn behoorlijk ver als het om innovatie gaat.
Uiteindelijk kun je ook daar de machinist vervangen. Maar dat kost een hoop extra techniek, extreem hoge betrouwbaarheid en een achtervang op een uitgebreidere verkeersleiding. En meer veiligheidskritische techniek die tot een lagere beschikbaarheid van materiaal en infra leidt.Uiteindelijk is het een business-case die op dit moment vaak nog in het voordeel van de machinist uitslaat.quote:Op maandag 26 november 2018 20:40 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maar je zult altijd wel iemand nodig moeten hebben in een trein. Al is het maar om in noodsituaties in te grijpen. Of om service te verlenen tussen honderden reizigers. En bij het stranden van een trein heb je toch personeel nodig. Een machinist krijgt dan een andere functie.
En daar wordt volledig en 100% van de tijd (semi-)automatisch gereden?quote:Op maandag 26 november 2018 19:57 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het Londense metronet is niet geheel ondergronds en ook daar schijnt het soms te regenen
Maar 1 lijn, en die ligt volledig ondergronds.quote:Op maandag 26 november 2018 22:09 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En daar wordt volledig en 100% van de tijd (semi-)automatisch gereden?
Dit roep ik al 20 jaar. Het is te gek dat de treinen tijdens de spits mutje vol zitten en daarbuiten 4 stoelen tot je beschikking hebt. Als je over de gehele dag kijkt heeft de trein maar een bezettingsgraad van iets meer dan 30%.quote:Op maandag 26 november 2018 16:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet handig, maar het aanpassen van de collegetijden zou wel eens tijd worden. Dan weer je de studenten uit de spits, scheelt al een stuk.
Leuk dat je boemeltje van Arriva netjes op tijd tussen twee stallen rijdt, op de trajecten die er toe doen ben je minstens een keer per week later.quote:Op maandag 26 november 2018 20:20 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
onzin, ik zit gemiddeld 6 dagen per week in de trein en bijna ben altijd ruim op tijd.
ik woon in Amsterdam, prutserquote:Op dinsdag 27 november 2018 10:21 schreef Nobu het volgende:
[..]
Leuk dat je boemeltje van Arriva netjes op tijd tussen twee stallen rijdt, op de trajecten die er toe doen ben je minstens een keer per week later.
Ik wilde ook al zoiets tikken, maar je was me voor.quote:Op dinsdag 27 november 2018 12:43 schreef Bocaj het volgende:
EN DAAROM zijn er teveel mensen in Nederland!
Misschien eens een baan gaan zoeken dan, ervaar je ook nog eens hoe het is om ergens op tijd te moeten zijn.quote:Op dinsdag 27 november 2018 11:50 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
ik woon in Amsterdam, prutser
ik heb al heel veel jaren een baan en ben altijd eerder dan filerijdende collega’squote:Op dinsdag 27 november 2018 15:46 schreef Nobu het volgende:
[..]
Misschien eens een baan gaan zoeken dan, ervaar je ook nog eens hoe het is om ergens op tijd te moeten zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |