abonnement Unibet Coolblue
pi_183372688
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht welke enkele weken geleden is opgeleverd *O*.

Als meerwerk hebben we Euro 570,- betaald voor het volgende:
Het verzwaren van de huisaansluiting van 1 x 35 Ampere naar 3 x 25 Ampere.

Tijdens de oplevering is een "bouwkundige adviseur" ( :R ) van VEH meegegaan en die heeft bevestigd dat er een 3 fase aansluiting in de meterkast van onze woning zit (ik ben een leek op dat gebied).

Nu kreeg ik afgelopen week een brief van onze netbeheerder waarin staat aangegeven dat er een capaciteit aanwezig is met 1x 35A. Aanpassen kost behalve heel veel tijd ook 285 euro.

Ik heb begrepen dat de netbeheerder de aansluiting verzorgt. Wie is verantwoordelijk voor de juiste aansluiting, de aannemer of de netbeheerder?
En als straks de keuken wordt geinstalleerd, komen we dan in de problemen met 1x 35a ipv 3x 25a (kookplaat is periflex 11kw)? We hebben verder geen EV of andere stroomvreters. Wel zonnepanelen.
pi_183372902
Aannemer in deze eh. daar ben je het toch mee overeengekomen en heb je een veel te hoog bedrag voor betaald?

Al sluit de netbeheerder dit wel aan in de hoofdzekeringkast.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_183373053
quote:
5s.gif Op zondag 25 november 2018 23:06 schreef Sport_Life het volgende:
Tijdens de oplevering is een "bouwkundige adviseur" ( :R ) van VEH meegegaan en die heeft bevestigd dat er een 3 fase aansluiting in de meterkast van onze woning zit (ik ben een leek op dat gebied).

Nu kreeg ik afgelopen week een brief van onze netbeheerder waarin staat aangegeven dat er een capaciteit aanwezig is met 1x 35A.
En, wie van de twee heeft er gelijk?

Het is geen rocketscience dus die adviseur van VEH zal het vast wel bij het juiste eind hebben. Dan heeft de netbeheerder zijn administratie dus niet op orde. En jij vraagt je af of je daar de aannemer op aan moet spreken...?

Post anders eens een foto van de groepenkast, de meter en de hoofdzekeringenkast, dan heb je het zo duidelijk.

Voor een 11kW fornuis zul je daadwerkelijk een driefasenaansluiting moeten hebben, deze kan niet geīnstalleerd worden op 1x35A.
pi_183373246
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 23:22 schreef XanderH het volgende:

[..]

En, wie van de twee heeft er gelijk?

Het is geen rocketscience dus die adviseur van VEH zal het vast wel bij het juiste eind hebben. Dan heeft de netbeheerder zijn administratie dus niet op orde. En jij vraagt je af of je daar de aannemer op aan moet spreken...?

Post anders eens een foto van de groepenkast, de meter en de hoofdzekeringenkast, dan heb je het zo duidelijk.

Voor een 11kW fornuis zul je daadwerkelijk een driefasenaansluiting moeten hebben, deze kan niet geīnstalleerd worden op 1x35A.
hmm ik dacht dat de meterkast wel 3x25a is (dat zegt die man van VEH en geloof ik ook wel) , maar dat de netbheerder maar 1 kabel heeft aangesloten (geloof me, ik heb gekkere dingen voorbij zien komen in ons huis of bij buren |:( ). Kan natuurlijk ook zijn dat de administratie niet klopt zoals jij zegt.
pi_183373454
Zorg eerst eens dat het duidelijk is hoe het precies zit voordat je aan de vervolgstappen gaat denken...

Nieuwbouw is tegenwoordig altijd met bereikbare installatieautomaten als hoofdzekeringen. Ik kan me niet voorstellen dat die adviseur van VEH niet in staat is om dit juist te beoordelen.
pi_183373530
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 23:41 schreef XanderH het volgende:
Zorg eerst eens dat het duidelijk is hoe het precies zit voordat je aan de vervolgstappen gaat denken...

Nieuwbouw is tegenwoordig altijd met bereikbare installatieautomaten als hoofdzekeringen. Ik kan me niet voorstellen dat die adviseur van VEH niet in staat is om dit juist te beoordelen.
Dat is mooi, want dan is het dus een administratieve fout? :). Als het in de meterkast te zien is, dan moet hij het gezien hebben. Dank voor je hulp en geruststelling ;) (we willen er met een week of 4 wonen anders zijn we dakloos :))
pi_183373626
Het dak doet het sowieso, ongeacht de netaansluiting. ;)

Regel die foto's eens dan kun je meer zekerheid krijgen.
pi_183373816
Laat maar, ik verwar 1×35 met 3×35.

Maar Liander biedt 1×35 helemaal niet meer aan staat op hun site) , dus weet je zeker dat je dat nu hebt? :o
Somebody that I used to know
pi_183373923
Dak is al enige tijd waterdicht ;)
Foto's regel ik dinsdag even :).
En we hebben hier in het westen Stedin, niet Liander :)
pi_183374009
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 23:41 schreef XanderH het volgende:
Zorg eerst eens dat het duidelijk is hoe het precies zit voordat je aan de vervolgstappen gaat denken...

Nieuwbouw is tegenwoordig altijd met bereikbare installatieautomaten als hoofdzekeringen. Ik kan me niet voorstellen dat die adviseur van VEH niet in staat is om dit juist te beoordelen.
Je zal ook een driefase elektriciteitsmeter moeten hebben waarvoor de netbeheerder verantwoordelijk is.
pi_183375883
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 23:47 schreef Sport_Life het volgende:
Dat is mooi, want dan is het dus een administratieve fout? :). Als het in de meterkast te zien is, dan moet hij het gezien hebben. Dank voor je hulp en geruststelling ;) (we willen er met een week of 4 wonen anders zijn we dakloos :))
Hoeveel hoofdzekeringen (onder de meter) tel je?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 26 november 2018 @ 09:37:34 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_183376154
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 09:09 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoeveel hoofdzekeringen (onder de meter) tel je?
Dat kan een goede indicatie zijn, maar soms zijn ze nog gewoon weggewerkt achter een kap met een zegel. Waardoor je niet kunt zien wat er geplaatst of aangesloten is.

Foto's zeggen altijd meer dan woorden :)
pi_183376186
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 09:37 schreef Vonkenboer het volgende:

Dat kan een goede indicatie zijn, maar soms zijn ze nog gewoon weggewerkt achter een kap met een zegel. Waardoor je niet kunt zien wat er geplaatst of aangesloten is.

Wat ik bij nieuwbouw zie (en dat zegt niet alles), zijn de hoofdzekeringen, gewoon automaten door de bewoner te bedienen.

Overigens zot dat er ¤570 extra wordt gerekend voor iets standaards.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 26 november 2018 @ 09:40:20 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_183376199
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 09:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat ik bij nieuwbouw zie (en dat zegt niet alles), zijn de hoofdzekeringen, gewoon automaten door de bewoner te bedienen.

Overigens zot dat er ¤570 extra wordt gerekend voor iets standaards.
Meerwerk kosten zijn altijd duur; daar moet iedereen wat aan verdienen ;)
pi_183376769
Wie heeft de elektra aansluiting aangevraagd? En wanneer heb jij gemeld dat er een 3-fasen aansluiting moest komen?

Bij projectmatige nieuwbouw doet de aannemer/ontwikkelaar de aanvraag voor de nutsvoorzieningen. Dan is het ook zijn verantwoordelijkheid dat dat goed gedaan en goed uitgevoerd wordt. En ook dat wanneer jij een wijziging doorvoert en daarvoor van de aannemer een meerwerk rekening ontvangt, dat de wijziging correct en volledig is uitgevoerd. Welke partij er dan eventueel een fout heeft gemaakt moeten de partijen onderling dan maar uitvechten, de aannemer/ontwikkelaar waar jij de rekeningen aan betaalt moet simpelweg leveren wat jij met hem hebt afgesproken.

Ben je particulier opdrachtgever, dan kan het allemaal anders liggen en kan het zo zijn dat je zelf verantwoordelijk bent voor de aansluiting op de nutsvoorzieningen. De aannemer moet dan alleen maar zorgen voor een geschikte groepenkast, jij zelf voor de juiste hoofdaansluiting van de netbeheerder.
pi_183376812
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 09:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat ik bij nieuwbouw zie (en dat zegt niet alles), zijn de hoofdzekeringen, gewoon automaten door de bewoner te bedienen.

Overigens zot dat er ¤570 extra wordt gerekend voor iets standaards.
Tja meerwerk wordt idd goed aan verdient.
De aannemer heeft nogal last van hoge inkoopprijzen en belast dat op allerlei manieren door.. (we hebben inmiddels een advocaat om bepaalde zaken die niet conform koa zijn recht te trekken).

De VON prijs was gelukkig relatief laag voor de huidige waarde dat scheelt dan weer.
pi_183376861
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 10:21 schreef Ivo1985 het volgende:
Wie heeft de elektra aansluiting aangevraagd? En wanneer heb jij gemeld dat er een 3-fasen aansluiting moest komen?

Bij projectmatige nieuwbouw doet de aannemer/ontwikkelaar de aanvraag voor de nutsvoorzieningen. Dan is het ook zijn verantwoordelijkheid dat dat goed gedaan en goed uitgevoerd wordt. En ook dat wanneer jij een wijziging doorvoert en daarvoor van de aannemer een meerwerk rekening ontvangt, dat de wijziging correct en volledig is uitgevoerd. Welke partij er dan eventueel een fout heeft gemaakt moeten de partijen onderling dan maar uitvechten, de aannemer/ontwikkelaar waar jij de rekeningen aan betaalt moet simpelweg leveren wat jij met hem hebt afgesproken.

Ben je particulier opdrachtgever, dan kan het allemaal anders liggen en kan het zo zijn dat je zelf verantwoordelijk bent voor de aansluiting op de nutsvoorzieningen. De aannemer moet dan alleen maar zorgen voor een geschikte groepenkast, jij zelf voor de juiste hoofdaansluiting van de netbeheerder.
Het is projectmatige nieuwbouw en de aannemer is 100% verantwoordelijk uiteindelijk. Dat staat los van de vraag wie verantwoordelijk is voor de uitvoering van de aansluiting. Desalniettemin zal het sneller zijn wanneer ik zelf de netbeheerder benader eea in overleg met de aannemer. Maar ik post eerst ff wat foto's vanavond.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 26-11-2018 10:40:01 ]
pi_183376975
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 10:24 schreef Sport_Life het volgende:

Tja meerwerk wordt idd goed aan verdient.
De aannemer heeft nogal last van hoge inkoopprijzen en belast dat op allerlei manieren door.. (we hebben inmiddels een advocaat om bepaalde zaken die niet conform koa zijn recht te trekken).

De VON prijs was gelukkig relatief laag voor de huidige waarde dat scheelt dan weer.
Nieuwbouw in de Randstad?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183376993
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 10:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Nieuwbouw in de Randstad?
In 1 van de 4 grote steden.

Als je ziet hoeveel er mis gaat ben ik ook niet verbaasd dat er zoveel gerekent wordt voor meerwerk.. Bij de buren tot 2x toe de verkeerde douche tegels, aannemer is nu voor de 2e keer bezig de tegels te verwijderen.. Vandaar dat ik ook niet raar sta te kijken als er bij ons 1 fase is aangesloten.

[ Bericht 4% gewijzigd door Sport_Life op 26-11-2018 10:47:04 ]
pi_183377125
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 10:37 schreef Sport_Life het volgende:
Als je ziet hoeveel er mis gaat ben ik ook niet verbaasd dat er zoveel gerekent wordt voor meerwerk.. (bij de buren tot 2x toe de verkeerde douche tegels, aannemer is nu voor de 2e keer bezig de tegels te verwijderen.. )
Hopeloos.

Bij mijn schoonfamilie ging het al in de ontwerpfase mis. Dakconstructie verkeerd berekend, waardoor er voor het plaatse, nog een extra H-balk moest komen. Loopt dwars over de slaapverdieping, in het zicht. Uit coulance, is ie door de aannemer nog bekleed met gipsplaat, anders keek je tegen gemenied staal aan.

Dakramen op verkeerde plaats in het klapdak; ter plekke van de scheidingswanden op de slaapkamers.

Voordeur aan de verkeerde kant de scharnieren, waardoor de deur tegen de trap aankwam n maar voor 45 graden open kon.

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 26-11-2018 11:07:21 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183377919
quote:
Foto's zeggen altijd meer dan woorden :)
Dit. En een netbeheerder schaart de aansluitingen 1x25, 1x 35, 1x40 en 3x25 onder hetzelfde capaciteitstarief.
pi_183378755
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 11:50 schreef markje1 het volgende:

[..]

Dit. En een netbeheerder schaart de aansluitingen 1x25, 1x 35, 1x40 en 3x25 onder hetzelfde capaciteitstarief.
Dat wel, maar waarom dan niet gewoon de juiste omschrijving op de bevestiging.
pi_183379211
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 12:50 schreef Sport_Life het volgende:
Dat wel, maar waarom dan niet gewoon de juiste omschrijving op de bevestiging.
Dat heet "bureaucratie".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183379248
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 10:37 schreef Sport_Life het volgende:
Vandaar dat ik ook niet raar sta te kijken als er bij ons 1 fase is aangesloten.
Hoeveel groepen heb je?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183383593
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 10:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Hopeloos.

Bij mijn schoonfamilie ging het al in de ontwerpfase mis. Dakconstructie verkeerd berekend, waardoor er voor het plaatse, nog een extra H-balk moest komen. Loopt dwars over de slaapverdieping, in het zicht. Uit coulance, is ie door de aannemer nog bekleed met gipsplaat, anders keek je tegen gemenied staal aan.

Dakramen op verkeerde plaats in het klapdak; ter plekke van de scheidingswanden op de slaapkamers.

Voordeur aan de verkeerde kant de scharnieren, waardoor de deur tegen de trap aankwam n maar voor 45 graden open kon.
Tjeeeemig :{ dat zijn wel ernstige missers.

Sorry TO heb van meters geen verstand. Maar denk genoeg kennis hier in het topic die je foto prima kunnen inschatten. Succes ^O^
Alius aliud dicit
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')