abonnement Unibet Coolblue
pi_183364539
Hallo allemaal,

Recent heb ik door een kennis een gaskachel laten installeren in mijn huis (ivm gebrek aan CV). Deze kennis heeft wel vaker gaskachels aangesloten zonder problemen.

De kachel staat in mijn woonkamer, die is in mijn opzicht voldoende geventileerd, daarnaast is de kachel aangesloten op mijn schoorsteen. De gaskachel deed het aan het begin prima, ik heb deze de hele dag en nacht probleemloos kunnen gebruiken. Vannochtend vond ik het te warm in mijn huis dus heb ik de gasknop op de kachel iets verder dichtgedraaid, ik kon mij herinneren dat er wel een gele vlam te zien was. Een aantal minuten laten ging mijn CO-melder af.

Sinds dien heb ik de gaskachel ivm veiligheidsoverwegingen niet meer aangezet, Mijn vraag is dus, kan het zijn dat deze specifieke gasstand zorgt voor de vorming van CO, of is het onder geen enkele omstandigheid normaal dat er CO gemeld wordt?


Bijgevoegd is een foto van de gaskachel en aansluiting.
https://imgur.com/a/LfkYZa1
pi_183364782
Alleen bij 100% volledige verbranding ontstaat geen CO, maar in de praktijk zul je dat niet halen.

De stroomsnelheid van gas en lucht kan van invloed zijn op de mengverhouding, dus de stand waarop de kachel brandt kan inderdaad de hoeveelheid CO die vrij komt beïnvloeden.

Normaliter is het echter de bedoeling dat de verbrandingsgassen via de rookgasafvoer de kachel verlaten en daarbij niet in de leefruimte terecht komen. Een gashaard met open systeem hoort lucht (zuurstof) aan te zuigen vanuit de leefruimte en de warme rookgassen moeten naar buiten toe. In jouw geval gaan er twee dingen mis en dat kan beide dezelfde, maar ook verschillende oorzaken hebben.

In geval dezelfde oorzaak:
- Je hebt onderdruk in je huis. Bijvoorbeeld door een afzuigkap of entraal ventilatiesysteem in combinatie met te weinig open Ventilatieroosters) waardoor de luchtstroom in het rookkanaal en de kachel omgedraaid worden: er wordt via het rookkanaal en de kachel lucht de kamer in gezogen. Dit zorgt voor minder goede verbranding in de kachel (meer Co productie) en zorgt er voor dat de verbrandingsgassen in huis komen. Dit verschijnsel zal bij een lagere temperatuur in het rookkanaal (kachel op lage stand) sneller voorkomen dan bij een hogere temperatuur. Een hogere temperatuur zorgt namelijk voor betere 'trek' in het rookkanaal de juiste kant op.

In geval verschillende oorzaken:
-De rookgasafvoer zit niet goed (luchtdicht aangesloten) waardoor verbrandingsgassen je huis in lekken
- Kachel is vervuild of werkt om een andere reden niet helemaal correct, waardoor niet op elke stand een optimale verbranding wordt behaald.
Deze combinatie zorgt voor CO in de kamer.

En alle gevallen geldt: laat het nakijken en verhelpen
  Redactie Frontpage zondag 25 november 2018 @ 17:50:52 #3
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_183364848
Laat een erkend installateur de installatie controleren.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_183365552
Kijk je polis er even op na maar dingen als een cv e.d. Moeten door een erkend installateur gekeurd zijn.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_183366532
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 18:31 schreef valentijn101 het volgende:
Kijk je polis er even op na maar dingen als een cv e.d. Moeten door een erkend installateur gekeurd zijn.
Ik heb nog nooit een CV keuring gezien of gehad.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_183366666
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 19:20 schreef Chinless het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een CV keuring gezien of gehad.
Mijn ketel krijgt iedere 2 jaar een sticker dat hij nagekeken is (niet gekeurd)

niet verplicht, wel zo slim :) Zeker als je CO2 melder afgaat, dan is het foute boel

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2018 19:29:05 ]
pi_183369078
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 17:32 schreef paap21 het volgende:
Hallo allemaal,

[ afbeelding ]
Bijgevoegd is een foto van de gaskachel en aansluiting.
https://imgur.com/a/LfkYZa1
Als ik zie hoe het is aangelegd, dan asap:

quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 17:50 schreef JeMoeder het volgende:
Laat een erkend installateur de installatie controleren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183370404
Misschien ook je schoorsteen (laten) vegen.
pi_183370417
Is er wel kacheltape gebruikt ? Als je bij de warmteservice langsgaat dan weten ze daar wel welke verlopen je moet hebben.
pi_183380650
Bedankt voor jullie antwoorden.

quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 17:47 schreef Ivo1985 het volgende:
Alleen bij 100% volledige verbranding ontstaat geen CO, maar in de praktijk zul je dat niet halen.

De stroomsnelheid van gas en lucht kan van invloed zijn op de mengverhouding, dus de stand waarop de kachel brandt kan inderdaad de hoeveelheid CO die vrij komt beïnvloeden.

Normaliter is het echter de bedoeling dat de verbrandingsgassen via de rookgasafvoer de kachel verlaten en daarbij niet in de leefruimte terecht komen. Een gashaard met open systeem hoort lucht (zuurstof) aan te zuigen vanuit de leefruimte en de warme rookgassen moeten naar buiten toe. In jouw geval gaan er twee dingen mis en dat kan beide dezelfde, maar ook verschillende oorzaken hebben.

In geval dezelfde oorzaak:
- Je hebt onderdruk in je huis. Bijvoorbeeld door een afzuigkap of entraal ventilatiesysteem in combinatie met te weinig open Ventilatieroosters) waardoor de luchtstroom in het rookkanaal en de kachel omgedraaid worden: er wordt via het rookkanaal en de kachel lucht de kamer in gezogen. Dit zorgt voor minder goede verbranding in de kachel (meer Co productie) en zorgt er voor dat de verbrandingsgassen in huis komen. Dit verschijnsel zal bij een lagere temperatuur in het rookkanaal (kachel op lage stand) sneller voorkomen dan bij een hogere temperatuur. Een hogere temperatuur zorgt namelijk voor betere 'trek' in het rookkanaal de juiste kant op.

In geval verschillende oorzaken:
-De rookgasafvoer zit niet goed (luchtdicht aangesloten) waardoor verbrandingsgassen je huis in lekken
- Kachel is vervuild of werkt om een andere reden niet helemaal correct, waardoor niet op elke stand een optimale verbranding wordt behaald.
Deze combinatie zorgt voor CO in de kamer.

En alle gevallen geldt: laat het nakijken en verhelpen
De afvoer was inderdaad niet volledig luchtdicht, de redenering van de persoon die deze kachel aangesloten is als volgt: de afvoer hoeft niet volledig dicht, zolang er maar een trek ontstaat waardoor de vuile lucht wordt opgezogen. Nu ik jouw reactie lees kan ik begrijpen wat hier mogelijk verkeerd is gegaan.

Als ik het dus goed begrijp, ontstond de onvolledige verbranding dus doordat de afvoer niet helemaal luchtdicht was of was er al sprake van onvolledige verbranding maar is dit terecht gekomen in mijn huis door de slechte afvoer?

De kachel zelf was vorige week nog door de oorspronkelijke eigenaar in gebruik, dus dat het aan de afvoer ligt zou voor de hand liggend zijn.
pi_183381380
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 14:29 schreef paap21 het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden.

[..]

De afvoer was inderdaad niet volledig luchtdicht, de redenering van de persoon die deze kachel aangesloten is als volgt: de afvoer hoeft niet volledig dicht
Voordat je dood gaat: kachel uit, niet meer gebruiken tot je een expert er naar hebt laten kijken.

die kennis van je is een prutser, wie weet wat voor fouten er nog meer zijn gemaakt

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2018 15:04:30 ]
  Moderator maandag 26 november 2018 @ 16:56:24 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_183383718
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 14:29 schreef paap21 het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden.

[..]

De afvoer was inderdaad niet volledig luchtdicht, de redenering van de persoon die deze kachel aangesloten is als volgt: de afvoer hoeft niet volledig dicht, zolang er maar een trek ontstaat waardoor de vuile lucht wordt opgezogen. Nu ik jouw reactie lees kan ik begrijpen wat hier mogelijk verkeerd is gegaan.

Als ik het dus goed begrijp, ontstond de onvolledige verbranding dus doordat de afvoer niet helemaal luchtdicht was of was er al sprake van onvolledige verbranding maar is dit terecht gekomen in mijn huis door de slechte afvoer?

De kachel zelf was vorige week nog door de oorspronkelijke eigenaar in gebruik, dus dat het aan de afvoer ligt zou voor de hand liggend zijn.
Kachel in ieder geval niet meer gebruiken !

En in ieder geval door een erkend installateur na laten kijken, al was het maar om je eigen gemoedsrust. Zowel de kachel als de achterliggende installatie !
pi_183385562
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 19:27 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

Mijn ketel krijgt iedere 2 jaar een sticker dat hij nagekeken is (niet gekeurd)
[ afbeelding ]
niet verplicht, wel zo slim :) Zeker als je CO2 melder afgaat, dan is het foute boel
De verzekering eist wel degelijk dat je onderhoud aan je apparatuur laat verrichten.
Bij brand veroorzaakt door bv de cv-ketel en geen onderhoud is er dus een grote kans dat de verzekeraar niet uitkeert.
overigens wordt hier keuring en onderhoud door sommigen door elkaar gebruikt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')