abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183359247
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:13 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maar een financiële incentive geven aan de mensen die dus op andere tijden zouden willen werken wil je niet... Dat vind je "ouderwets denken" Maar met de huidige maatschappij komt er geen verandering.
Rekeningrijden is een financiële incentive.

Het OV verbeteren en goedkoper maken ook.

Maar er zal wel flink geld tegenaan moeten ja om te investeren in het OV en om werkgevers te stimuleren mee te gaan in flexibelere werktijden, andere vestigingsplaatsen enz.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 25 november 2018 @ 13:17:46 #127
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183359250
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:13 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maar een financiële incentive geven aan de mensen die dus op andere tijden zouden willen werken wil je niet... Dat vind je "ouderwets denken" Maar met de huidige maatschappij komt er geen verandering.
Een financiele incentive geven is niet gelijk aan iets duurder maken.

Straffen werkt niet zo goed als belonen. Schijnen mensen ook niet te snappen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 25 november 2018 @ 13:18:52 #128
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183359272
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 12:58 schreef Tomatenboer het volgende:

Nee, want die brandstofkosten zijn niet gediferentieerd naar drukte en tijdstip. Terwijl het voordeel van rekeningrijden nu juist is dat men kan beprijzen naar tijdstip, verkeersdrukte en locatie.
Ja, bovenop een basistarief plus de brandstofaccijnzen. Onder het motto driedubbel genaaid houdt beter.

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 25-11-2018 13:25:12 ]
  zondag 25 november 2018 @ 13:20:13 #129
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183359294
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:02 schreef westwoodblvd het volgende:

Accijns =/= wegenbelasting, heeft een ander doel.
Wegenbelasting (geld specifiek bedoeld voor de wegen en de bijbehorende infrastructuur) bestaat al lang niet meer.
pi_183359303
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Volgens mij moeten we met z'n allen een flinke mentaliteitsverandering ondergaan. Velen zijn vastgeroest in ouderwets denken met hun "straffen om de spits in te moeten".

Volgens mij is dit nog altijd een maatschappij brede keuze maar kunnen velen met gemak flexibeler werken. Andere tijdstippen, thuiswerken, dichterbij werken enz.

Ja, dat vergt wel op grote schaal een andere en meedenkende houding vanuit het bedrijfsleven. Maar Hey, we leven tenslotte al in een 24 / 7 economie toch?
Het probleem is dat de rekening en ook het initiatief steeds bij de arbeider komt te liggen. Zodra we rekeningrijden hebben ingevoerd komen die busverbindingen er alsnog niet en gaan bedrijven alsnog niet spreiden etc. Die meedenkende houding vanuit het bedrijfsleven kun je vergeten. Waarom zouden ze ook. Het is immers jou keuze om daar te werken. Want dat zal dan de volgende discussie zijn.
pi_183359310
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 13:18 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ja, bovenop een basistarief plus de brandstofaccijnzen. Onder het motto driedubble genaaid houdt beter.
Nou, het lijkt mij wel logisch dat tegenover invoering van een stelsel van rekeningrijden de MRB wordt afgeschaft en dat het netto voor een gemiddelde rijder niet duurder wordt, met het enige verschil dat er nu dus gestuurd wordt op tijdstip en locatie en de automobilist dus ook goedkoper uit kan zijn als deze die tijden en locaties / knelpunten mijdt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_183359338
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:17 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Een financiele incentive geven is niet gelijk aan iets duurder maken.

Straffen werkt niet zo goed als belonen. Schijnen mensen ook niet te snappen.
Straffen is hetzelfde als belonen, maar dat begrijp jij niet.

Maak spitsrijden 5cent / kilometer en buiten de spits 2 cent.

Dan zeg je "buiten de spits 3 cent korting" i.p.v. "in de spits 3 cent duurder"
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_183359363
Mogen ze van mij gelijk invoeren.. voor onze situatie ideaal..
Onze privé bak rijdt denk ik net 2000 kilometer per jaar.. de rest doen we met de leasebak.

Betaal nu 55 euro wegenbelasting voor die paar kilometer per maand.

Spitsheffing hoeft voor mij niet omdat dat niet eerlijk is ten opzichte van mensen die file moeten rijden.
Ik was hier...
  zondag 25 november 2018 @ 13:27:55 #134
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183359395
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:21 schreef Tomatenboer het volgende:

Nou, het lijkt mij wel logisch dat tegenover invoering van een stelsel van rekeningrijden de MRB wordt afgeschaft en dat het netto voor een gemiddelde rijder niet duurder wordt, met het enige verschil dat er nu dus gestuurd wordt op tijdstip en locatie en de automobilist dus ook goedkoper uit kan zijn als deze die tijden en locaties / knelpunten mijdt.
Zie hier een berekening met het basistarief alleen en een enkele reisafstand van 40 km, ergo fors duurder: NWS / Middeninkomens in ons land staan onder zware druk

quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:11 schreef AchJa het volgende:

Maar goed, om even terug te komen op het basistarief van 6.7 ct/km gaat je dat bij een enkele reisafstand naar het werk van 40km (niet echt heel bijzonder) zo'n 115 euro p/m kosten... Dan is het leuk dat men de MRB afschaft maar voor 115 euro p/m kun je nu een hele dikke diesel rijden...
  zondag 25 november 2018 @ 13:30:00 #135
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183359425
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:23 schreef ludovico het volgende:

[..]

Straffen is hetzelfde als belonen, maar dat begrijp jij niet.

Maak spitsrijden 5cent / kilometer en buiten de spits 2 cent.

Dan zeg je "buiten de spits 3 cent korting" i.p.v. "in de spits 3 cent duurder"
Met het plan van Eurlings zouden we dit jaar op 6.7 ct/km als basistarief zitten... Daarbovenop zou nog een spitsheffing moeten komen... :')
pi_183359536
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 13:30 schreef AchJa het volgende:

[..]

Met het plan van Eurlings zouden we dit jaar op 6.7 ct/km als basistarief zitten... Daarbovenop zou nog een spitsheffing moeten komen... :')
Ga jij er minder om autorijden? Die 100 euro aan wegenbelasting... Kun je 1500km / maand dit soort tarieven voor betalen.

Geen gekke bedragen hoor.

In theorie zou ik voorstander zijn maar praktisch teveel onzekerheden m.b.t. privacy / hackbaarheid / uitvoering / kosten / andere zaken waar ze op falen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_183359744
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ga jij er minder om autorijden? Die 100 euro aan wegenbelasting... Kun je 1500km / maand dit soort tarieven voor betalen.

Geen gekke bedragen hoor.

In theorie zou ik voorstander zijn maar praktisch teveel onzekerheden m.b.t. privacy / hackbaarheid / uitvoering / kosten / andere zaken waar ze op falen.
Dat bewijst dan toch gewoon dat het in theorie al niet werkt?

Tenzij je de tarieven echt hoog maakt, maar dan komt het vooral doordat je het armste deel van de bevolking van de weg prijst.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  zondag 25 november 2018 @ 13:52:14 #138
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183359748
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ga jij er minder om autorijden? Die 100 euro aan wegenbelasting... Kun je 1500km / maand dit soort tarieven voor betalen.

Geen gekke bedragen hoor.
Even hoor... 100 Euro p/m aan wegenbelasting dan zit je in de categorie diesel van 1251 t/m 1350 kg...

Bij de km prijs van 6.7 ct/km (basistarief!) ligt het omslagpunt (rekeningrijden duurder dan MRB) voor een benzine Polo op slechts 8 km enkele reis... :')

De lui die binnen 10km van hun werk wonen zijn echt niet de lui die de files veroorzaken.
pi_183359940
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 22:58 schreef westwoodblvd het volgende:
Overigens een prima idee. Het is heel raar dat iemand die 8 uur per dag in de auto zit net zo veel wegenbelasting betaald als iemand die in het weekend naar de supermarkt en terug rijdt. B
In principe wel, alleen de uitvoering zal een vergelijkbaar miljoenen-verslindend project worden als de ov-chipkaart. Een paar private bedrijven zullen er fiks aan verdienen en de zakelijke veelrijder zal ontzien worden, want dat worden ze altijd.
.
  zondag 25 november 2018 @ 14:07:36 #140
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183359976
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:05 schreef Fer het volgende:

[..]

In principe wel, alleen de uitvoering zal een vergelijkbaar miljoenen-verslindend project worden als de ov-chipkaart. Een paar private bedrijven zullen er fiks aan verdienen en de zakelijke veelrijder zal ontzien worden, want dat worden ze altijd.
Dat denk ik ook , met kentekenherkenning kun je heel veel flikken
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 25 november 2018 @ 14:08:22 #141
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183359996
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 13:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Even hoor... 100 Euro p/m aan wegenbelasting dan zit je in de categorie diesel van 1251 t/m 1350 kg...

Bij de km prijs van 6.7 ct/km (basistarief!) ligt het omslagpunt (rekeningrijden duurder dan MRB) voor een benzine Polo op slechts 8 km enkele reis... :')

De lui die binnen 10km van hun werk wonen zijn echt niet de lui die de files veroorzaken.
ik ben 30 jaar op de fiets gegaan 22 km heen en 22 km terug, met fiets van de zaak en toch reiskosten vergoeding
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 25 november 2018 @ 14:14:12 #142
80382 manny
30 is best veel
pi_183360124
R
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:05 schreef Fer het volgende:

[..]

In principe wel, alleen de uitvoering zal een vergelijkbaar miljoenen-verslindend project worden als de ov-chipkaart. Een paar private bedrijven zullen er fiks aan verdienen en de zakelijke veelrijder zal ontzien worden, want dat worden ze altijd.
Implementatie zal niet de schoonheidsprijs verdienen, maar de OV chipkaart is uiteindelijk toch een succes, of mis ik dan van alles ?

rekeningrijden zal zeker een flinke implementatie met vallen en opstaan worden. Maar daarna heb je een systeem waarbij de vervuiler / veroorzaker betaalt. Dat lijkt me een prima te verdedigen uitgangspunt.

En natuurlijk heeft iedereen in zijn hoofd een reden bedacht waarom al die anderen wel een alternatief hebben, maar ze zelf echt, echt, echt in de spits moeten rijden... tja. precies daarom is die extra financiële duw nodig.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_183360330
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 13:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Even hoor... 100 Euro p/m aan wegenbelasting dan zit je in de categorie diesel van 1251 t/m 1350 kg...

Bij de km prijs van 6.7 ct/km (basistarief!) ligt het omslagpunt (rekeningrijden duurder dan MRB) voor een benzine Polo op slechts 8 km enkele reis... :')

De lui die binnen 10km van hun werk wonen zijn echt niet de lui die de files veroorzaken.
Hoe goedkoop is die benzine polo dan wel niet in wegenbelasting?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_183360362
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 13:52 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Dat bewijst dan toch gewoon dat het in theorie al niet werkt?

Tenzij je de tarieven echt hoog maakt, maar dan komt het vooral doordat je het armste deel van de bevolking van de weg prijst.
Het gaat om het prijsverschil op bepaalde tijden / in stedelijke gebieden. Niet om het basistarief daar wordt helemaal niks mee verdient. Dat is het idee daar van helemaal niet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 25 november 2018 @ 14:30:57 #145
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183360571
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:23 schreef ludovico het volgende:

[..]

Straffen is hetzelfde als belonen, maar dat begrijp jij niet.

Maak spitsrijden 5cent / kilometer en buiten de spits 2 cent.

Dan zeg je "buiten de spits 3 cent korting" i.p.v. "in de spits 3 cent duurder"
Nee. Jij snapt er niks van.

Je maakt het een gewoon duurder. Het andere niet goedkoper.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 25 november 2018 @ 14:31:06 #146
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183360573
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:21 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hoe goedkoop is die benzine polo dan wel niet in wegenbelasting?
73 euro per kwartaal in Noord Holland... (946 kg).

Maar dit is wel weer tekenend voor dit soort discussies. Mensen die totaal geen benul van de materie hebben gaan er weer wat van vinden.

Edit: Dus ook dat inspelen op dat "gebruik ipv bezit" is redelijk overdreven allemaal.

[ Bericht 3% gewijzigd door AchJa op 25-11-2018 14:42:33 ]
  zondag 25 november 2018 @ 14:39:29 #147
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_183360716
Kijk als je bijvoorbeeld met 100 euro extra pm ten opzicht van nu, file vrij naar het werk kan rijden zou ik het direct betalen. De vraag is natuurlijk of dit wel echt zo is en je niet alsnog in de file staat.
pi_183360751
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

73 euro per kwartaal in Noord Holland... (946 kg).

Maar dit is wel weer tekenend voor dit soort discussies. Mensen die totaal geen benul van de materie hebben gaan er weer wat van vinden.
Alleen dan heb je wel een beneden gemiddeld zware auto.

Maar goed, naar mijn mening zou het basistarief voor rekeningrijden ook niet op 6,7 cent per kilometer moeten liggen maar misschien op hooguit de helft van dat bedrag.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_183361075
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nee. Jij snapt er niks van.

Je maakt het een gewoon duurder. Het andere niet goedkoper.
Zaken zijn altijd relatief, je begrijpt mijn voorbeeld toch?

Als iets duurder is is het ander altijd goedkoper. Andere zijde van het zelfde muntje.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 25 november 2018 @ 14:55:32 #150
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183361091
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:41 schreef Tomatenboer het volgende:

Alleen dan heb je wel een beneden gemiddeld zware auto.
Dat staat volkomen los van deze discussie natuurlijk, iedereen mag zelf bepalen in wat voor auto die rond gaat rijden. Daarbij zie ik genoeg auto's van die categorie rondrijden op de snelwegen.

En de opvolgende categorie (951-1050 kg) is twee tientjes per kwartaal meer...

quote:
Maar goed, naar mijn mening zou het basistarief voor rekeningrijden ook niet op 6,7 cent per kilometer moeten liggen maar misschien op hooguit de helft van dat bedrag.
In het middeninkomen topic heb ik al uitgelegd en aangetoond dat het op zijn minst budgetneutraal dient te gebeuren dus ik zie absoluut geen reden dat het goedkoper gaat worden dan 6.7 ct/km. Mind you, dat waren de plannen voor 2012... Denk je nou echt dat het 7 jaar later goedkoper zou worden?

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 25-11-2018 15:01:41 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')