Rekeningrijden is een financiële incentive.quote:Op zondag 25 november 2018 13:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar een financiële incentive geven aan de mensen die dus op andere tijden zouden willen werken wil je niet... Dat vind je "ouderwets denken" Maar met de huidige maatschappij komt er geen verandering.
Een financiele incentive geven is niet gelijk aan iets duurder maken.quote:Op zondag 25 november 2018 13:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar een financiële incentive geven aan de mensen die dus op andere tijden zouden willen werken wil je niet... Dat vind je "ouderwets denken" Maar met de huidige maatschappij komt er geen verandering.
Ja, bovenop een basistarief plus de brandstofaccijnzen. Onder het motto driedubbel genaaid houdt beter.quote:Op zondag 25 november 2018 12:58 schreef Tomatenboer het volgende:
Nee, want die brandstofkosten zijn niet gediferentieerd naar drukte en tijdstip. Terwijl het voordeel van rekeningrijden nu juist is dat men kan beprijzen naar tijdstip, verkeersdrukte en locatie.
Wegenbelasting (geld specifiek bedoeld voor de wegen en de bijbehorende infrastructuur) bestaat al lang niet meer.quote:Op zondag 25 november 2018 13:02 schreef westwoodblvd het volgende:
Accijns =/= wegenbelasting, heeft een ander doel.
Het probleem is dat de rekening en ook het initiatief steeds bij de arbeider komt te liggen. Zodra we rekeningrijden hebben ingevoerd komen die busverbindingen er alsnog niet en gaan bedrijven alsnog niet spreiden etc. Die meedenkende houding vanuit het bedrijfsleven kun je vergeten. Waarom zouden ze ook. Het is immers jou keuze om daar te werken. Want dat zal dan de volgende discussie zijn.quote:Op zondag 25 november 2018 13:09 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Volgens mij moeten we met z'n allen een flinke mentaliteitsverandering ondergaan. Velen zijn vastgeroest in ouderwets denken met hun "straffen om de spits in te moeten".
Volgens mij is dit nog altijd een maatschappij brede keuze maar kunnen velen met gemak flexibeler werken. Andere tijdstippen, thuiswerken, dichterbij werken enz.
Ja, dat vergt wel op grote schaal een andere en meedenkende houding vanuit het bedrijfsleven. Maar Hey, we leven tenslotte al in een 24 / 7 economie toch?
Nou, het lijkt mij wel logisch dat tegenover invoering van een stelsel van rekeningrijden de MRB wordt afgeschaft en dat het netto voor een gemiddelde rijder niet duurder wordt, met het enige verschil dat er nu dus gestuurd wordt op tijdstip en locatie en de automobilist dus ook goedkoper uit kan zijn als deze die tijden en locaties / knelpunten mijdt.quote:Op zondag 25 november 2018 13:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, bovenop een basistarief plus de brandstofaccijnzen. Onder het motto driedubble genaaid houdt beter.
Straffen is hetzelfde als belonen, maar dat begrijp jij niet.quote:Op zondag 25 november 2018 13:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Een financiele incentive geven is niet gelijk aan iets duurder maken.
Straffen werkt niet zo goed als belonen. Schijnen mensen ook niet te snappen.
Zie hier een berekening met het basistarief alleen en een enkele reisafstand van 40 km, ergo fors duurder: NWS / Middeninkomens in ons land staan onder zware drukquote:Op zondag 25 november 2018 13:21 schreef Tomatenboer het volgende:
Nou, het lijkt mij wel logisch dat tegenover invoering van een stelsel van rekeningrijden de MRB wordt afgeschaft en dat het netto voor een gemiddelde rijder niet duurder wordt, met het enige verschil dat er nu dus gestuurd wordt op tijdstip en locatie en de automobilist dus ook goedkoper uit kan zijn als deze die tijden en locaties / knelpunten mijdt.
quote:Op woensdag 21 november 2018 18:11 schreef AchJa het volgende:
Maar goed, om even terug te komen op het basistarief van 6.7 ct/km gaat je dat bij een enkele reisafstand naar het werk van 40km (niet echt heel bijzonder) zo'n 115 euro p/m kosten... Dan is het leuk dat men de MRB afschaft maar voor 115 euro p/m kun je nu een hele dikke diesel rijden...
Met het plan van Eurlings zouden we dit jaar op 6.7 ct/km als basistarief zitten... Daarbovenop zou nog een spitsheffing moeten komen...quote:Op zondag 25 november 2018 13:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
Straffen is hetzelfde als belonen, maar dat begrijp jij niet.
Maak spitsrijden 5cent / kilometer en buiten de spits 2 cent.
Dan zeg je "buiten de spits 3 cent korting" i.p.v. "in de spits 3 cent duurder"
Ga jij er minder om autorijden? Die 100 euro aan wegenbelasting... Kun je 1500km / maand dit soort tarieven voor betalen.quote:Op zondag 25 november 2018 13:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Met het plan van Eurlings zouden we dit jaar op 6.7 ct/km als basistarief zitten... Daarbovenop zou nog een spitsheffing moeten komen...
Dat bewijst dan toch gewoon dat het in theorie al niet werkt?quote:Op zondag 25 november 2018 13:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ga jij er minder om autorijden? Die 100 euro aan wegenbelasting... Kun je 1500km / maand dit soort tarieven voor betalen.
Geen gekke bedragen hoor.
In theorie zou ik voorstander zijn maar praktisch teveel onzekerheden m.b.t. privacy / hackbaarheid / uitvoering / kosten / andere zaken waar ze op falen.
Even hoor... 100 Euro p/m aan wegenbelasting dan zit je in de categorie diesel van 1251 t/m 1350 kg...quote:Op zondag 25 november 2018 13:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ga jij er minder om autorijden? Die 100 euro aan wegenbelasting... Kun je 1500km / maand dit soort tarieven voor betalen.
Geen gekke bedragen hoor.
In principe wel, alleen de uitvoering zal een vergelijkbaar miljoenen-verslindend project worden als de ov-chipkaart. Een paar private bedrijven zullen er fiks aan verdienen en de zakelijke veelrijder zal ontzien worden, want dat worden ze altijd.quote:Op zaterdag 24 november 2018 22:58 schreef westwoodblvd het volgende:
Overigens een prima idee. Het is heel raar dat iemand die 8 uur per dag in de auto zit net zo veel wegenbelasting betaald als iemand die in het weekend naar de supermarkt en terug rijdt. B
Dat denk ik ook , met kentekenherkenning kun je heel veel flikkenquote:Op zondag 25 november 2018 14:05 schreef Fer het volgende:
[..]
In principe wel, alleen de uitvoering zal een vergelijkbaar miljoenen-verslindend project worden als de ov-chipkaart. Een paar private bedrijven zullen er fiks aan verdienen en de zakelijke veelrijder zal ontzien worden, want dat worden ze altijd.
ik ben 30 jaar op de fiets gegaan 22 km heen en 22 km terug, met fiets van de zaak en toch reiskosten vergoedingquote:Op zondag 25 november 2018 13:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Even hoor... 100 Euro p/m aan wegenbelasting dan zit je in de categorie diesel van 1251 t/m 1350 kg...
Bij de km prijs van 6.7 ct/km (basistarief!) ligt het omslagpunt (rekeningrijden duurder dan MRB) voor een benzine Polo op slechts 8 km enkele reis...
De lui die binnen 10km van hun werk wonen zijn echt niet de lui die de files veroorzaken.
Implementatie zal niet de schoonheidsprijs verdienen, maar de OV chipkaart is uiteindelijk toch een succes, of mis ik dan van alles ?quote:Op zondag 25 november 2018 14:05 schreef Fer het volgende:
[..]
In principe wel, alleen de uitvoering zal een vergelijkbaar miljoenen-verslindend project worden als de ov-chipkaart. Een paar private bedrijven zullen er fiks aan verdienen en de zakelijke veelrijder zal ontzien worden, want dat worden ze altijd.
Hoe goedkoop is die benzine polo dan wel niet in wegenbelasting?quote:Op zondag 25 november 2018 13:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Even hoor... 100 Euro p/m aan wegenbelasting dan zit je in de categorie diesel van 1251 t/m 1350 kg...
Bij de km prijs van 6.7 ct/km (basistarief!) ligt het omslagpunt (rekeningrijden duurder dan MRB) voor een benzine Polo op slechts 8 km enkele reis...
De lui die binnen 10km van hun werk wonen zijn echt niet de lui die de files veroorzaken.
Het gaat om het prijsverschil op bepaalde tijden / in stedelijke gebieden. Niet om het basistarief daar wordt helemaal niks mee verdient. Dat is het idee daar van helemaal niet.quote:Op zondag 25 november 2018 13:52 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat bewijst dan toch gewoon dat het in theorie al niet werkt?
Tenzij je de tarieven echt hoog maakt, maar dan komt het vooral doordat je het armste deel van de bevolking van de weg prijst.
Nee. Jij snapt er niks van.quote:Op zondag 25 november 2018 13:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
Straffen is hetzelfde als belonen, maar dat begrijp jij niet.
Maak spitsrijden 5cent / kilometer en buiten de spits 2 cent.
Dan zeg je "buiten de spits 3 cent korting" i.p.v. "in de spits 3 cent duurder"
73 euro per kwartaal in Noord Holland... (946 kg).quote:Op zondag 25 november 2018 14:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoe goedkoop is die benzine polo dan wel niet in wegenbelasting?
Alleen dan heb je wel een beneden gemiddeld zware auto.quote:Op zondag 25 november 2018 14:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
73 euro per kwartaal in Noord Holland... (946 kg).
Maar dit is wel weer tekenend voor dit soort discussies. Mensen die totaal geen benul van de materie hebben gaan er weer wat van vinden.
Zaken zijn altijd relatief, je begrijpt mijn voorbeeld toch?quote:Op zondag 25 november 2018 14:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee. Jij snapt er niks van.
Je maakt het een gewoon duurder. Het andere niet goedkoper.
Dat staat volkomen los van deze discussie natuurlijk, iedereen mag zelf bepalen in wat voor auto die rond gaat rijden. Daarbij zie ik genoeg auto's van die categorie rondrijden op de snelwegen.quote:Op zondag 25 november 2018 14:41 schreef Tomatenboer het volgende:
Alleen dan heb je wel een beneden gemiddeld zware auto.
In het middeninkomen topic heb ik al uitgelegd en aangetoond dat het op zijn minst budgetneutraal dient te gebeuren dus ik zie absoluut geen reden dat het goedkoper gaat worden dan 6.7 ct/km. Mind you, dat waren de plannen voor 2012... Denk je nou echt dat het 7 jaar later goedkoper zou worden?quote:Maar goed, naar mijn mening zou het basistarief voor rekeningrijden ook niet op 6,7 cent per kilometer moeten liggen maar misschien op hooguit de helft van dat bedrag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |