abonnement Unibet Coolblue
pi_183344328
Hi Fok! Al jaren (circa 15 jaar) lees ik soms met heel veel plezier de grote klusprojecten die hier verschijnen; ik keek ook altijd met veel verbazing wat men wel niet allemaal kan :-).

Nu heb ik besloten mijn comfortzone uit te gaan; ik ga twee wandjes maken van een gips-hout constructie, 1 muurtje rondom een trapgat met deur richting trap met, in deze binnenmuur wil ik ook het liefst nog een raam plaatsen. En een wand die de ruimte opdeelt. Er onstaat dan een ruimste van circa 22m2; dat wordt een slaapkamer. En een ruimte van circa 7m2; hier komen alle kasten te staan en dingen die we uit het zicht willen. Het betreft een 'studio' van een nieuwbouwhuis. Oftewel; een grote ruimte als zolder met gigantische ramen. Heel mooi en wil daar nu echt een functie aangeven; voorheen was het enkel een soort van zolder.

Nu ben ik al enkele weken aan het googelen en filmpjes aan het kijken maar ik kan echt weinig informatie vinden op over het bouwen van een muurtje met daarin een deurkozijn. Zou toch graag wat vragen willen slijten in de hoop nog wat goede tips te krijgen.

- Vandaag hebben we een Lundia opdekdeur besteld, 83 x 231.5cm. We wilde een industriele deur, we hebben dus gekozen voor type Charlie; zwart met glas. Heel tof (en goede aanbieding ivm Black Friday :-))/

Nu hoopte ik een kant-en klaar kozijn te kunnen kopen voor deze deur (die al op maat is inl. voorboren scharnietpunten) maar dat heb ik tot op heden niet gevonden. Wel kozijnen van 95cm breed die jezelf op maat kan zagen. Toch begrijp ik niet hoe je dat moet doen, de bovendorpel is namelijk ook voorzien van inkepingen aan beide zijde; als je dat dus op maat zaagt, moet je die inkepingen ook aanpassen? En het inhangen van een deur, hoe lastig is dit? .

- Wat voor breedte / dikte balkjes kan ik het beste gebruiken om het frame op te bouwen voor de gipsen wanden? De betonnen vloer is voorzien van vloerverwarming, ik zal het frame op de vloer dus lijmen ipv slagpluggen. En, is het handig om om rondom (tegen muur, plafond en vloer) andere dikte balken te gebruiken dan de staander?

- 1 gipswand komt tegen het trapgat aan; echter is het nog heel erg de vraag hoe ik ga werken vanuit het trapgat; hoogteverschil loopt op tot 6 meter met alle risico's van dien. Ik heb trapladders en trapsteigers gezien, maar het ziet er niet supercomfortabel / veilig uit. Als iemand een goede tip heeft, heel graag!

Ik zal later enkele foto's plaatsen, afgelopen 2 weke de studio leeggeruimd en vandaag de vloer eruit getrokken. Moet nog veel opruimen en wegwerken voordat ik echt aan de slag kan :-). Eerste wat hierna in planning staat is sleuven maken in de muur voor verleggen van stroom en daarna kan het opbouwen van de eerste wand beginnen.

Hopelijk kan ik hier een beetje hulp en tips vinden; ik ga alles alleen doen en heb echt nul ervaring :-)
pi_183344435

Werken in het trappenhuis
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_183345196
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 november 2018 17:36 schreef valentijn101 het volgende:
[ afbeelding ]
Werken in het trappenhuis
Mooi voorbeeld en oplossing, maar in de trap zit een 'draai' en het is grotendeels een open trap. Dit is hier niet echt een optie vrees ik...

[ Bericht 0% gewijzigd door Stevie_ op 24-11-2018 19:31:37 ]
pi_183348193
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 17:29 schreef Stevie_ het volgende:

Nu hoopte ik een kant-en klaar kozijn te kunnen kopen voor deze deur (die al op maat is inl. voorboren scharnietpunten) maar dat heb ik tot op heden niet gevonden. Wel kozijnen van 95cm breed die jezelf op maat kan zagen. Toch begrijp ik niet hoe je dat moet doen, de bovendorpel is namelijk ook voorzien van inkepingen aan beide zijde; als je dat dus op maat zaagt, moet je die inkepingen ook aanpassen? En het inhangen van een deur, hoe lastig is dit? .

- Wat voor breedte / dikte balkjes kan ik het beste gebruiken om het frame op te bouwen voor de gipsen wanden? De betonnen vloer is voorzien van vloerverwarming, ik zal het frame op de vloer dus lijmen ipv slagpluggen. En, is het handig om om rondom (tegen muur, plafond en vloer) andere dikte balken te gebruiken dan de staander?

Hopelijk kan ik hier een beetje hulp en tips vinden; ik ga alles alleen doen en heb echt nul ervaring :-)
- de dorpel en de stijlen kan je gewoon op maat zagen, inderdaad wel de inkeping aanpassen. Vaak zijn er al enkele inkepingen deels gemaakt op de veel voorkomende afstanden. Met een handzaag en een beitel is het klusje prima te doen.

- zelf heb ik voor de staanders en het frame dezelfde dikte gebruikt 69x44.

Success met de klus gaat vast lukken.
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
pi_183365164
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 november 2018 20:55 schreef Norro-tje het volgende:

[..]

- de dorpel en de stijlen kan je gewoon op maat zagen, inderdaad wel de inkeping aanpassen. Vaak zijn er al enkele inkepingen deels gemaakt op de veel voorkomende afstanden. Met een handzaag en een beitel is het klusje prima te doen.

- zelf heb ik voor de staanders en het frame dezelfde dikte gebruikt 69x44.

Success met de klus gaat vast lukken.
Ah thx voor je reactie!

Ik zie dat deurkozijnen van 115mm geschikt zijn voor een wanddikte van 90mm.

Echter, met gips van 12,5mm zou je dus balkjes moeten hebben van 65mm. Maar, dat is geen standaard maat, dat is 69mm.

Dus ik snap er echt even niks van; hoe krijg ik de juiste dikte wand die geschikt is voor een deurkozijn van 115mm?

[ Bericht 10% gewijzigd door Stevie_ op 25-11-2018 20:30:37 ]
pi_183370548
Gipsplaat van 9mm gebruiken. Dan kom je op 87mm uit, met nog wat afwerking kom je wel rond de 90.

En anders aan een kant 9mm plaat gebruiken dan kom je op 90.5mm uit.
pi_183371936
quote:
6s.gif Op zondag 25 november 2018 21:47 schreef StupidDutch het volgende:
Gipsplaat van 9mm gebruiken. Dan kom je op 87mm uit, met nog wat afwerking kom je wel rond de 90.

En anders aan een kant 9mm plaat gebruiken dan kom je op 90.5mm uit.
Goed idee, maar, qua stevigheid niet handig denk ik. Immers, bij 9mm dikke gipswanden moet je staanders om de 30cm plaatsen, bij 12,5mm om de 60cm. Vandaar dat ik voor 12,5mm kies.

Ik vind het best gek dat er blijkbaar niet een goede combinatie met hout en gips van 12,5mm + standaard kozijn mogelijk is.

Waar ik ook tegenaan loop; de standaard deurkozijnen zijn geschikt voor max 231.5 cm hoge deuren. Maar, je moet toch wel 3 - 4cm marge nemen i.v.m. bv. een houten vloer van 1cm dik + kier onder deur voor onze mechanisch ventilatie (en sowieso moet er natuurlijk ruimte zitten tussen vloer - onderkant deur). Hoe ga je dat voor elkaar krijgen als het kozijn 'maar' 231.5cm hoog is? Die zou eigenlijk minimaal 235cm moeten zijn, maar dat lijkt niet het geval....

[ Bericht 9% gewijzigd door Stevie_ op 25-11-2018 23:00:17 ]
  maandag 26 november 2018 @ 01:22:14 #8
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_183374523
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 22:36 schreef Stevie_ het volgende:

[..]

Goed idee, maar, qua stevigheid niet handig denk ik. Immers, bij 9mm dikke gipswanden moet je staanders om de 30cm plaatsen, bij 12,5mm om de 60cm. Vandaar dat ik voor 12,5mm kies.

Ik vind het best gek dat er blijkbaar niet een goede combinatie met hout en gips van 12,5mm + standaard kozijn mogelijk is.

Waar ik ook tegenaan loop; de standaard deurkozijnen zijn geschikt voor max 231.5 cm hoge deuren. Maar, je moet toch wel 3 - 4cm marge nemen i.v.m. bv. een houten vloer van 1cm dik + kier onder deur voor onze mechanisch ventilatie (en sowieso moet er natuurlijk ruimte zitten tussen vloer - onderkant deur). Hoe ga je dat voor elkaar krijgen als het kozijn 'maar' 231.5cm hoog is? Die zou eigenlijk minimaal 235cm moeten zijn, maar dat lijkt niet het geval....
Meestal monteer je het deurkozijn aan twee staanders die tot aan het plafond lopen, hierop plaats je ook je gipsplaten. Dat die dan niet 'in' het kozijn passen maakt geen flaus aus. Er zijn overigens kozijnen met een 94 mm sparing, maar daar zou ik me dus niet blind op staren.

En qua hoogte? Als je een hoge vloer verwacht zet je het kozijn op klosjes, anders zaag je wat van je deur af (onderkant). Of is het een opdekdeur? dan wordt de rand die over het kozijn valt ook meegerekend. Scheelt weer iets.
pi_183375450
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 01:22 schreef ralfie het volgende:

[..]

Meestal monteer je het deurkozijn aan twee staanders die tot aan het plafond lopen, hierop plaats je ook je gipsplaten. Dat die dan niet 'in' het kozijn passen maakt geen flaus aus. Er zijn overigens kozijnen met een 94 mm sparing, maar daar zou ik me dus niet blind op staren.

En qua hoogte? Als je een hoge vloer verwacht zet je het kozijn op klosjes, anders zaag je wat van je deur af (onderkant). Of is het een opdekdeur? dan wordt de rand die over het kozijn valt ook meegerekend. Scheelt weer iets.
Het is een opdekdeur, bewust gekozen omdat het afhangen dan iets minder nauw komt. En in het hele huis is voorzien van opdekdeuren. Zit nu echt te twijfelen om de bestelling van de deur te wijzigen naar 211cm hoogte ipv 231.5cm.

Die kalksponning, zoals ze het noemen, moet ik dan weggeschaven? Of gewoon tegen de staanders aanschroeven en klaar?

*update*

Ok, oplossing; ik ga balkjes van 38 x 89 gebruiken. Daar valt de kalksponningprecies overheen en is wellicht ook wel de mooiste oplossing; met gips tegen het kozijn 'verzink' ik als het ware het kozijn waardoor ik het daarna netjes kan afwerken met een lat.

[ Bericht 5% gewijzigd door Stevie_ op 26-11-2018 09:21:10 ]
pi_183384282
Zelf heb ik tegen de balken een underlayment platen van 9mm geschroeft en daarop de gipsplaten.
Stevige wand en een voordeel dat je gewoon een schroef in de muur kan draaien.

Je underlaymentplaat valt dan in de kalksponnng en je gipsplaat tegen het kozijn aan.
deze heb ik zelf afgewerkt met een architraaf, maar dit hoeft niet natuurlijk.
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')