abonnement Unibet Coolblue
pi_183344319
Diplomatiek incident: Frankrijk ‘oncomfortabel’ met Nederland

Frankrijk ageert ongekend fel tegen de Nederlandse opstelling in de EU. Ons land vormt momenteel met andere noordelijke landen een club om tegenwicht te bieden aan de macht van landen als Frankrijk en trapt daarbij duidelijk op wat tenen.



Tijdens een diner met minister Wopke Hoekstra (Financiën) - waarbij De Telegraaf deels aanwezig was - ontspon zich een opmerkelijk diplomatiek incident. De Franse minister Bruno le Maire (Financiën en Economische Zaken) brieste dat hij ’oncomfortabel’ wordt van zulke clubs die bovendien ’gevaarlijk voor Europa’ kunnen zijn.

Het diner dat de twee ministers en hun staf op het Parijse ministerie van Le Maire hadden, werd donderdagavond op hoogst ongebruikelijke wijze afgesloten. Terwijl hij net zijn koffie kreeg en Hoekstra recht tegenover hem zat, stak Le Maire geïrriteerd van wal over de koers van Nederland in de EU toen deze krant, samen met de Financial Times, aanschoof.

De Nederlandse minister Hoekstra is namelijk de oprichter en aanvoerder van een nieuw ’Hanze-verbond’. Dat is een club noordelijke landen die samen tegenwicht wil bieden aan machtige landen als Frankrijk. Een van de speerpunten van de club is dat er geen aparte eurozonebegroting moet komen waarmee snel miljarden overgemaakt kunnen worden aan landen in de problemen. Als er zo’n fonds komt, zoals de Fransen voorstellen, vrezen de Hanze-landen dat er in de toekomst te snel belastinggeld wordt gegeven aan landen in Europa die het niet zo nauw nemen met de regels.

Geïrriteerd
Gevraagd naar het ’Hanze-verbond’ speelt Le Maire eerst geïrriteerd alsof hij niet eens weet welke landen met die term bedoeld worden. „Je bedoelt dat, eh, verbond van noordelijke landen?” Eerder werd in Europa ook al gepoogd om te doen alsof het verbond niet zo veel voorstelt en nu doet Le Maire hetzelfde maar dan recht tegenover de oprichter van het verbond. Direct daarna laat hij echter duidelijk merken dat hij het verbond wel degelijk kent en dat het hem dwars zit. „Ik geef de voorkeur aan eerlijk zijn: ik ben oncomfortabel met het idee van nieuwe cirkels, nieuwe clubs, nieuwe verbonden creëren binnen Europa.”

Volgens de Franse minister zorgt dat alleen maar voor verdeeldheid terwijl Europa nu eenheid nodig heeft. „En als je nieuwe scheidingen wil creëren tussen noord en zuid of tussen oost en west, dan zul je nooit Frankrijk aan je kant hebben.” De minister zegt dat er een risico is dat het ’gezamenlijke project’ anders verzwakt wordt, besloten clubs zouden ’gevaarlijk voor Europa’ zijn.



Beter uitleggen
Maar als hij dan zo tegen clubs is, is hij dan ook tegen de Frans-Duitse bond? Dat is toch ook een club van landen? Zelfs een die voorstellen doet die er regelmatig doorheen worden gedrukt. „Dat is totaal anders! Dat is geen club”, reageert Le Maire fel. „Dat is de kern van de Europese ambitie: vrede tussen Frankrijk en Duitsland.”

Le Maire zegt dat er ook zonder verbond heus geluisterd wordt naar de afzonderlijke landen. Maar als dat waar is, is het dan mogelijk dat er toch geen aparte eurozonebegroting komt aangezien een groep landen daar tegen is? „Nee”, zegt de Franse minister. Le Maire zal het plan beter ’uitleggen’ aan de andere landen en hij denkt dat hij, op zijn beurt, de landen op andere punten tegemoet kan komen. Maar die eurozonebegroting komt er, volgens hem.

Wopke en de zeven dwergen
Het is precies deze reflex die er voor zorgt dat de noordelijke landen zich willen verenigen: anders wordt de zin van grote landen als Frankrijk telkens doorgedreven. Maar het is in elk geval opvallend dat waar het Hanze-verbond - dat startte met acht landen en later uitbreidde naar tien - eerder nog smalend ’Wopke en de zeven dwergen’ werd genoemd, het nu een speler is waarvan Frankrijk nerveus wordt.

Na afloop wilde Hoekstra niet veel dieper ingaan op de, voor zo’n diner hoogst ongebruikelijke, tirade van Le Maire. Hij benadrukte dat het diner voorafgaand aan dit moment ’zeer constructief’ was en dat de twee landen het over heel veel zaken wél eens zijn.
https://www.telegraaf.nl/(...)rtabel-met-nederland
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183344472
Hoezo was de telegraaf (deels) aanwezig bij dat diner?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183344533
Wat mij altijd verbaast als ik dit soort dingen lees is het een "EU" maar denken we nog steeds in landen die lijnrecht verschillen in opvattingen. Het is dus een unie maar stiekem zijn het gewoon aparte landjes met hun agenda en belangen. Nog een reden waarom een unie kansloos is. De grote economische machten zullen altijd de zaak dicteren.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 24 november 2018 @ 17:43:33 #4
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_183344546
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 17:42 schreef Bart2002 het volgende:
Wat mij altijd verbaast als ik dit soort dingen lees is het een "EU" maar denken we nog steeds in landen die lijnrecht verschillen in opvattingen. Het is dus een unie maar stiekem zijn het gewoon aparte landjes met hun agenda en belangen. Nog een reden waarom een unie kansloos is. De grote economische machten zullen altijd de zaak dicteren.
ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden, helaas de realiteit
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_183344563
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 17:38 schreef oranjevogel1 het volgende:
Hoezo was de telegraaf (deels) aanwezig bij dat diner?
Ik denk dat het de bedoeling was om de goede diplomatieke banden tussen Frankrijk en Nederland te benadrukken en dat de tirade van Bruno hoogst ongebruikelijk en onvoorzien was.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183344687
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 17:38 schreef oranjevogel1 het volgende:
Hoezo was de telegraaf (deels) aanwezig bij dat diner?
Hun nieuwe aanwinst op de redactie, H.Zijlstra, heeft nogal goede connecties.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_183345782
Eigenlijk had Hoekstra uit protest een geel hesje aan moeten trekken.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zaterdag 24 november 2018 @ 19:13:49 #8
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183345963
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 17:42 schreef Bart2002 het volgende:
Wat mij altijd verbaast als ik dit soort dingen lees is het een "EU" maar denken we nog steeds in landen die lijnrecht verschillen in opvattingen. Het is dus een unie maar stiekem zijn het gewoon aparte landjes met hun agenda en belangen. Nog een reden waarom een unie kansloos is. De grote economische machten zullen altijd de zaak dicteren.
Dat is dan ook niet stiekem het geval, dat is gewoon het geval. De EU haar voorlopers zijn oa opgericht om te zorgen dat er geen oorlog meer kwam tussen bijvoorbeeld DLD en Frankrijk. als je samen in een unie of zone zit, moet je wel samenwerken.. dat was de theorie, tenminste.

Uiteindelijk hebben we meer aan de NAVO dan de EU of EEG te danken op dat gebied. Unie my ass, elk land heeft zijn eigen belangen. Wat overigens ook heel normaal is.

De huidige kolos die zich EU noemt heeft nog weinig te maken met het originele plan (of juist wel, ligt maar net aan je invalshoek)maar alles met meer (financiële)macht en uiteindelijke federalisatie, iets wat er nooit maar dan ook nooit van gaat komen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_183346213
Hoekstra is een Fries, die zal niet zo onder de indruk zijn van het geetter van le Maire
There are only 151 Pokémon.
  zaterdag 24 november 2018 @ 19:28:19 #10
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_183346270
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 17:42 schreef Bart2002 het volgende:
De grote economische machten zullen altijd de zaak dicteren.
Jah euh, daarom dat Hanze verbond hè?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_183346375
Een kat in het nauw.. ze zijn gewoon bang dat het hanze verbond de EU 2.0 wordt. Zonder bijbetalingen naar de knoflooklanden
pi_183346421
In de huidige Europese Unie is het onvermijdelijk dat er aparte clubjes ontstaan die voor hun eigen belangen strijden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')