abonnement Unibet Coolblue
pi_183337972
quote:
Ruim 7000 klachten en tips na invoering van nieuwe privacywet

Sinds de invoering van de nieuwe privacywet, een half jaar geleden, zijn er ruim 7000 klachten en tips binnengekomen over mogelijke schendingen. Ook hadden veel mensen er vragen over.

Binnenlandredactie 24-11-18, 08:36
Bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kwamen tienduizend telefonische vragen binnen, meldt dagblad Trouw. De privacy staat hoog op de agenda van burgers en organisaties, maar er gaat nog genoeg mis en er is onduidelijkheid over wat wel en niet mag.

Volgens privacyadvocaat Otto Volgenant, van Boekx Advocaten, is het voor gebruikers lastig hun recht te halen. Grote bedrijven ‘graven zich met de AVG in de hand juridisch in’, stelt de jurist. Zijn kantoor ziet veel zaken van gebruikers die een beroep doen op ‘het recht om vergeten te worden’.

Niet om bang te maken
Kleine organisaties, zoals scholen en verenigingen, durven geen foto's meer te maken of de e-mailadressen van hun leden te vermelden. Volgenant meent dat de AVG er niet is om deze organisaties bang te maken, maar mensen te beschermen tegen grote bedrijven als Google en Facebook.

Sommige klachten hebben geleid tot onderzoek. Met stevig boetes tot gevolg. De privacywaakhond constateerde bijvoorbeeld dat bij het UWV de bescherming van data niet op orde was. Als de uitkeringsinstantie dat niet binnen een jaar oplost, dan volgt een dwangsom van 150.000 euro per maand.

Geen onnodige drempels
David Korteweg van online burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom ziet ook dat bedrijven nog niet altijd goed omgaan met verzoeken van mensen om inzage in de gegevens die er over hen worden bewaard. Bij een bedrijf als KPN bijvoorbeeld, dat wel online data verzamelt maar alleen verzoeken per post in behandeling neemt.

,,Volgens de AVG mogen er geen onnodige drempels worden opgeworpen”, zegt Korteweg. Toch vindt hij het te vroeg om dus maar te concluderen dat de privacy niet is verbeterd het afgelopen half jaar. ,,Veel gaat afhangen van hoe de toezichthouders handhaven en hoe de wet geïnterpreteerd gaat worden.”

De AP zegt druk bezig te zijn met het analyseren van alle klachten en tips die binnenkwamen. Knelpunten die naar voren komen, krijgen als eerste aandacht. De eerste officiële evaluatie van de wet, waar de Tweede Kamer om heeft gevraagd, volgt in januari, laat het ministerie van justitie en veiligheid weten.



https://www.ad.nl/binnenl(...)privacywet~a9ab01d5/
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_183338802
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_183338967
Clown
pi_183339525
bij mij op het werk houden ze zich er ook niet aan. Iemand was ziek en er werd gewoon door iemand ander verteld wat hij had....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183339548
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 11:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
bij mij op het werk houden ze zich er ook niet aan. Iemand was ziek en er werd gewoon door iemand ander verteld wat hij had....
Moet hij een klacht indienen bij de instanties

schadeclaim van 1 miljoen
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_183343318
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 11:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
bij mij op het werk houden ze zich er ook niet aan. Iemand was ziek en er werd gewoon door iemand ander verteld wat hij had....
Dat was ook zonder de AVG al niet toegestaan.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')