abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183305119
Ik heb een nieuwe dimmer gekocht omdat ik deze met Hue wil aansturen:
https://www.busch-jaeger.(...)l/zigbee-light-link/

ZigBee Light Link LED-dimmer insert
Art.-Nr. 6715 U-500
+
ZigBee Light Link control element, 4gang
Art.-Nr. 6737-84

Afgezien van het zigbee gedeelte, krijg ik de dimmer uberhaupt niet aan de praat. De ledjes op de dimmer gaan wel aan, dus hij krijgt correct stroom, maar de verlichting die hij rechtstreeks moet aansturen gaat niet aan. Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

Dit was de oude dimmer waarmee het gewoon werkte:


Dit is de nieuwe, op z'n plek. Stroom komt binnen in de L en vertrekt via de N. Het wieltje rechtsboven heb ik al in z'n laagste stand en in het midden en in deze stand geprobeerd.


Iemand suggesties, of eventueel een idee hoe ik contact op kan nemen met Busch-Jaeger (hun site is niet heel behulpzaam)?
Wheeeeeeee?
pi_183305308
Welke kleur draad zit op contact L, welke op N en welke bij het golfje links van contact L?
pi_183305366
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 15:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Welke kleur draad zit op contact L, welke op N en welke bij het golfje links van contact L?
Bruin op L, Zwart op N, niks op het golfje.
Wheeeeeeee?
pi_183305392
Dat gaat nooit werken.

N hoort een blauwe draad op uit te komen.
pi_183305415
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 15:38 schreef Ivo1985 het volgende:
Dat gaat nooit werken.

N hoort een blauwe draad op uit te komen.
en zwart op het golfje
pi_183305419
bruin/zwart op L
blauw op N
Lamp op golfje

Maar heb je wel de juiste, is de oude dimmer geen hotel schakeling?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_183305448
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 15:38 schreef Ivo1985 het volgende:
Dat gaat nooit werken.

N hoort een blauwe draad op uit te komen.
Dat snap ik, maar er is geen blauwe draad, en zoals gezegd werkte het dus wel met de andere dimmer. Daar zat zwart in de pijl naar beneden.
Mogelijk is deze dimmer ooit geinstalleerd geweest als extra/hotel schakelaar en is het daarom een zwarte draad? Maar ik heb geen idee waar de hoofdschakelaar ervan zou moeten zitten. Hoe dan ook: die staat "aan" want zoals gezegd heeft het altijd gewerkt.
Wheeeeeeee?
pi_183305463
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 15:42 schreef DeltaBlast het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar er is geen blauwe draad, en zoals gezegd werkte het dus wel met de andere dimmer. Daar zat zwart in de pijl naar beneden.
Mogelijk is deze dimmer ooit geinstalleerd geweest als extra schakelaar en is het daarom een zwarte draad? Maar ik heb geen idee waar de hoofdschakelaar ervan zou moeten zitten. Hoe dan ook: die staat "aan" want zoals gezegd heeft het altijd gewerkt.
Wordt de lamp bedient met meerdere knoppen (hotelschakeling?)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_183305477
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 15:43 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Wordt de lamp bedient met meerdere knoppen (hotelschakeling?)
Nee. Misschien wel ooit zo geweest, maar ik zou niet weten waar dan de hoofdknop is/was. Mogelijk gewoon doorverbonden en dichtgestuct indertijd.

Edit: het betreft buitenverlichting dus het zou me niks verbazen als er ooit buiten een knop is geweest. Maar die is er nu zeker weten niet meer...
Wheeeeeeee?
pi_183305598
Simpel gezegd je nieuwe dimmer heeft zelf ook N nodig zo'n oude dimmer had dat niet nodig. Daar komt L (bruin of zwart) binnen en geeft dat door aan (bruin of zwart) wat naar de lamp loopt.

(zoals de handleiding ook vermeld: https://www.busch-jaeger-(...)LINE/0173-1-8463.pdf)

Wat ik zou doen:

Fitting bij de lamp bekijken, welke kleur loopt daar heen: bruin of zwart. Deze komt op golfje. Of de gok nemen dat de vorige dimmer goed zat en de gene die op pijltje naar buiten stond op golfje doen. De andere komt op L. En dan nog een draad trekken naar N (van een stopcontact in de buurt of meterkast, zou een blauwe draad moeten zijn)

(In theorie zou je ook een draad extra naar de lamp kunnen trekken en die verbinden met de gebruikte 'N' bij de lamp, daar loopt de leiding van de dimmer al naartoe en zou mogelijk wel de makkelijkste weg kunnen zijn maar ik zou dat niet snel doen)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_183305722
De grap is (bedenk ik nu) dat de lampjes op de dimmer dus nu wel werken omdat je met de buitenlamp nu al een verbinding maakt me N. Dus heel erg ver zat je er niet vanaf ;)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_183305804
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 15:52 schreef boegschroef het volgende:
Simpel gezegd je nieuwe dimmer heeft zelf ook N nodig zo'n oude dimmer had dat niet nodig. Daar komt L (bruin of zwart) binnen en geeft dat door aan (bruin of zwart) wat naar de lamp loopt.

Wat ik zou doen:

Fitting bij de lamp bekijken, welke kleur loopt daar heen: bruin of zwart. Deze komt op golfje. Of de gok nemen dat de vorige dimmer goed zat en de gene die op pijltje naar buiten stond op golfje doen. De andere komt op L. En dan nog een draad trekken naar N (van een stopcontact in de buurt of meterkast, zou een blauwe draad moeten zijn)

(In theorie zou je ook een draad extra naar de lamp kunnen trekken en die verbinden met de gebruikte 'N' bij de lamp, daar loopt de leiding van de dimmer al naartoe en zou mogelijk wel de makkelijkste weg kunnen zijn maar ik zou dat niet snel doen)
Ik kan helaas niet bij de fitting van de lamp: het betreft buitenspots die in een overkapping zijn weggewerkt.. ik heb geen idee waar de travo/driver zou moeten zitten en er zit overal rockboard overheen getimmerd. Is vast allemaal niet up to code, maar zo heb ik het nou eenmaal gekocht :p

Ik heb er niet genoeg verstand van om te begrijpen hoe het volgens jou moet werken (waarom werkt de zwarte draad niet als nuldraad?), maar ik zal m'n best doen. Er zit wel een blouwe draad in de pot, helaas zit de lasklem al vol... ik zou er 1 moeten doorknippen, strippen en extra lasklem moeten plaatsen maar dat kan opzich wel denk ik.
Wheeeeeeee?
pi_183305946
Als ik dit zo zie loopt de leiding naar boven naar de buitenlamp (blauw en draad van dimmer) Dus als ik zou gokken is zwart naar de lamp dus op golfje, bruin op L en inderdaad de blauwe aftakken naar de dimmer. Gezien dit knutselwerk zou ik gewoon een nieuwe steek lasdop voor 4 halen, alles uit de 3 trekken en in de 4 stoppen en een extra kort kabeltje naar de dimmer en klaar.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_183307323
De oude was geen led dimmer, de nieuwe wel.
Gebruik je nu ook ledlampen?

Oude dimmer was fase op middelste of eerste ingaannde pijltje, de nul ging naar de lamp en kwam via schakeldraad L lamp terug naar uitgaande positie op dimmer ofwel aansluiting 3
pi_183307360


Aansluitschema oude dimmer
pi_183307421
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 16:13 schreef boegschroef het volgende:
Dus als ik zou gokken is zwart naar de lamp dus op golfje, bruin op L en inderdaad de blauwe aftakken naar de dimmer. Gezien dit knutselwerk zou ik gewoon een nieuwe steek lasdop voor 4 halen, alles uit de 3 trekken en in de 4 stoppen en een extra kort kabeltje naar de dimmer en klaar.
Precies dit dus. ^O^

Niet gaan prullen met een draad doorknippen en extra lasklem toevoegen. Doosje is al vol zat met die bestaande klemmen...
pi_183307492

Aansluitschema nieuwe dimmer.

blauw zul je er dus bij moeten trekken zoals eerder aangegeven door anderen.
pi_183310131
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 16:13 schreef boegschroef het volgende:
Als ik dit zo zie loopt de leiding naar boven naar de buitenlamp (blauw en draad van dimmer) Dus als ik zou gokken is zwart naar de lamp dus op golfje, bruin op L en inderdaad de blauwe aftakken naar de dimmer. Gezien dit knutselwerk zou ik gewoon een nieuwe steek lasdop voor 4 halen, alles uit de 3 trekken en in de 4 stoppen en een extra kort kabeltje naar de dimmer en klaar.
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 17:46 schreef klipper het volgende:
De oude was geen led dimmer, de nieuwe wel.
Gebruik je nu ook ledlampen?

Oude dimmer was fase op middelste of eerste ingaannde pijltje, de nul ging naar de lamp en kwam via schakeldraad L lamp terug naar uitgaande positie op dimmer ofwel aansluiting 3
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2018 17:53 schreef XanderH het volgende:

[..]

Precies dit dus. ^O^

Niet gaan prullen met een draad doorknippen en extra lasklem toevoegen. Doosje is al vol zat met die bestaande klemmen...
Bedankt voor de uitgebreide reacties en schemas en uitleg allemaal!
Ik moest even eten en m'n dochter in bed stoppen (kleine kinderen + elektra = niet handig) dus het duurde even...

Ik heb de instructies opgevolgd en de drie blauwe uit de lasklem gesloopt en er een grotere lasklem ingepropt en die naar de dimmer getrokken en dat geheel met veel moeite weer in het gat gepropt... en het werkt! :D

Yay! Nu kan ik de buitenverlichting met m'n telefoon aan/uit zetten + dimmen ^_^

Mijn dank is groot!
_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ B:)B *; :D
Wheeeeeeee?
pi_183354357
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 20:16 schreef DeltaBlast het volgende:

[..]

[..]

[..]

Bedankt voor de uitgebreide reacties en schemas en uitleg allemaal!
Ik moest even eten en m'n dochter in bed stoppen (kleine kinderen + elektra = niet handig) dus het duurde even...

Ik heb de instructies opgevolgd en de drie blauwe uit de lasklem gesloopt en er een grotere lasklem ingepropt en die naar de dimmer getrokken en dat geheel met veel moeite weer in het gat gepropt... en het werkt! :D

Yay! Nu kan ik de buitenverlichting met m'n telefoon aan/uit zetten + dimmen ^_^

Mijn dank is groot!
_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ B:)B *; :D
En toen verloor hij zijn telefoon en zaten ze de hele dag en nacht in het donker...
Ik snap dat niet hoor,alles regelen met je telefoon.Gewoon een afstandbediening die gewoon thuis op je tafel ligt..
pi_183358895
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 00:55 schreef Galantfan het volgende:

[..]

En toen verloor hij zijn telefoon en zaten ze de hele dag en nacht in het donker...
Ik snap dat niet hoor,alles regelen met je telefoon.Gewoon een afstandbediening die gewoon thuis op je tafel ligt..
Ik snap dat niet hoor, mensen die in het verleden leven. Laat mensen gewoon, het enige dat nu anders is dat ze OOK met de telefoon het kunnen regelen. Niet dat het moet, er zit nog steeds een knop die ook werkt.
pi_183360734
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 00:55 schreef Galantfan het volgende:

[..]

En toen verloor hij zijn telefoon en zaten ze de hele dag en nacht in het donker...
Ik snap dat niet hoor,alles regelen met je telefoon.Gewoon een afstandbediening die gewoon thuis op je tafel ligt..
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 12:49 schreef Randy_S het volgende:

[..]

Ik snap dat niet hoor, mensen die in het verleden leven. Laat mensen gewoon, het enige dat nu anders is dat ze OOK met de telefoon het kunnen regelen. Niet dat het moet, er zit nog steeds een knop die ook werkt.
Wat Randy al zegt: het is ook.
De oude dimmer was 1 knop, that's it. De nieuwe dimmer heeft nog steeds dezelfde mogelijkheid (aan/uit/dimmen) plus heeft 6 extra programmeerbare knoppen waarmee ik elke lamp in het huis kan bedienen. Daarnaast heb ik nog andere "schakelaars" (draadloze hue switches) wat dus in feite ook lichtknoppen zijn die op de normale plekken zitten, maar je ook van de muur af kan pakken (magnetisch) en overal binnenshuis kan gebruiken, waarmee je ook alle lampen kan bedienen. Met gebruik van scenes kan je ook meerdere lampen tegelijk bedienen. Verder kan je ze op deze manier ook nog op tijd laten schakelen (zelfs gerandomiseerd om inbrekers te verwarren), of de verlichting zelfs jou laten volgen. Ook kan je de boel bedienen vanuit de browser: via een website, of zelfs rechtstreeks met plugins.
En daarnaast kan je dus ook nog de boel met je telefoon bedienen. Van waar dan ook ter wereld (mits je internet hebt). En met meerdere personen tegelijk (ieder op z'n eigen telefoon).

Maarja, een afstandsbediening die gewoon thuis op je tafel ligt verlies je natuurlijk minder snel dan alle telefoons in je huishouden :P
Wheeeeeeee?
pi_183364018
Ja,ik weet van dat Philips Hue systeem,vreselijk duur,er zijn goedkopere merken.En nou nou,je kan van uit Nigeria je licht regelen.wow!Niet dus,totaal onnodig. :6
pi_183369584
quote:
16s.gif Op zondag 25 november 2018 17:01 schreef Galantfan het volgende:
Ja,ik weet van dat Philips Hue systeem,vreselijk duur,er zijn goedkopere merken.En nou nou,je kan van uit Nigeria je licht regelen.wow!Niet dus,totaal onnodig. :6
De dimmer waar deze post over gaat is dus een ander merk, whatever :P

Maargoed ik snap wel dat je jaloers bent dat bij jou thuis de lampen niet meekleuren met de ambilight rond een 75" UHD tv :*

Onnodige dingen maken het leven mooi O+
Wheeeeeeee?
pi_183373022
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 00:55 schreef Galantfan het volgende:

[..]

En toen verloor hij zijn telefoon en zaten ze de hele dag en nacht in het donker...
Ik snap dat niet hoor,alles regelen met je telefoon.Gewoon een afstandbediening die gewoon thuis op je tafel ligt..
Tot je in de bed ligt en denkt, had ik het licht nou uitgezet in de woonkamer?
pi_183374008
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 21:10 schreef DeltaBlast het volgende:

[..]

De dimmer waar deze post over gaat is dus een ander merk, whatever :P

Maargoed ik snap wel dat je jaloers bent dat bij jou thuis de lampen niet meekleuren met de ambilight rond een 75" UHD tv :*

Onnodige dingen maken het leven mooi O+
Ambilight?Nog zo'n idioterie..Walgelijk!
pi_183374026
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 23:21 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Tot je in de bed ligt en denkt, had ik het licht nou uitgezet in de woonkamer?
Gewoon je gewoon aan leren..Bovendien zie ik het van uit mijn slaapkamer,want de deur naar de trap staat altijd open.Dus als ik het traplicht uit doe zie ik dan het licht nog aan in de kamer.Oja,dan moet je nog even naar beneden,is dt wat je bedoeld?lui,lui,lui...
  Moderator maandag 26 november 2018 @ 09:56:58 #27
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_183376465
Gaan we nu hier weer lief doen tegen elkaar *;

Dat je het wel of niet onnodige gadgets vind moet iedereen zelf weten, maar ga elkaar daar niet mee zitten vervelen/stangen e.d. ;)
pi_183385361
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 23:21 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Tot je in de bed ligt en denkt, had ik het licht nou uitgezet in de woonkamer?
En dan zeg je gewoon he siri zet alle lampen uit.

Of he google zet alle lampen uit, ligt er maar net aan welke je heb
pi_183426466
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 00:26 schreef Galantfan het volgende:

[..]

Ambilight?Nog zo'n idioterie..Walgelijk!
Google Home...
Sonoff....
Tradfri...
Nest...

Nog best goedkope versies van dit materiaal, het is niet allemaal zo duur als de Hue spullen (die ik zelf ook aan de prijzige kant vind). Sonoff is een chinees merk wat wel een goede reputatie heeft maar qua prijs goed te doen is en veel opties geeft. De google home is op zichzelf wel een iets duurdere investering maar geeft veel mogelijkheden en is natuurlijk gewoon een box met goed geluid... de opties zijn bijna gratis als je het zo bekijkt.
(De nest spullen vind ik ook prijzig maar ik noemde even op wat ik had en deze zat bij een energie contract).
I'm right and you know it
pi_183426576
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 18:25 schreef klipper het volgende:

[..]

En dan zeg je gewoon he siri zet alle lampen uit.

Of he google zet alle lampen uit, ligt er maar net aan welke je heb
Hij stond aan jouw kant in de discussie en bedoelde dat juist :D
I'm right and you know it
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')