abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183268682

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht


quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:

Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:35:05 #2
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_183268700
Johan Derksen zei maandagavond bij Veronica Inside buitengewoon genoten te hebben van het interview van Gerard Cox in de Telegraaf. De 78-jarige Rotterdamse cabaretier noemde daarin Sylvana Simons ‘’wáárdeloze muts’’ en de Denk-politici Kuzu en Oztürk ‘’twee Turkse griezels.’’
‘’Het was alsof ik zelf aan het woord was en helemaal mee eens dus’’, reageerde Derksen gisteravond, die eraan toevoegde: ‘’Fuck off met je veegpieten.’’
Die laatste cri de coeur sloeg op de taakstraf die de rechter de blokkeer-Friezen had opgelegd naar aanleiding van het afzetten van de rijksweg naar Dokkum om daarmee anti Zwarte Piet-demonstranten te beletten een kinderfeest te versjteren. ‘’Gewoon een kwestie van zo’n rechter om de show te stelen’’, oordeelde Derksen. ‘’Dit zijn normaal strafmaten in Nederland voor een moord.’’

‘’Ik ben blij dat Cox het allemaal een keer goed heeft gezegd’’, vond de voetbalanalist. ‘’In de zestiger jaren hebben we bevochten om alles te mogen zeggen in Nederland en nu moeten we op onze woorden gaan passen, omdat we bij het minste geringste voor racisten worden aangezien. Daar pas ik voor. Cox ook, blijkt nu. Hij is 78, gaat het theater weer in en wil gewoon zeggen wat hij denkt zonder de kans te lopen dat een of andere idioot je uitmaakt voor racist omdat toevallig ook de PVV pro zwarte Piet is. Cox heeft niks met de PVV, ik heb niks met de PVV, maar dat wil niet zeggen dat we onze mond dan maar moeten houden. ’’

Cox veegde in De Telegraaf terloops ook nog de vloer aan met het derde Denk-Kamerlid Farid Azarkan, met wie Derksen in het verleden in het programma Pauw ook al eens een aanvaring heeft gehad, waarbij ook toen het verwijt ‘racisme viel.’
‘’Als de multiculturele samenleving je niet bevalt, moet je oprotten, zeiden die twee van Denk’’, aldus Cox. ‘’Wat een humor! Hebben we aan de Partij van de Arbeid te wijten hè. En nu is er nog een derde bij, die Marokkaanse meneer, dat is helemaal een engerd zeg. Wat een verschrikkelijke man, met z’n fake news over de PVV. Niet dat de PVV deugt overigens.”
Cox tenslotte: ‘’Die islam… Pim Fortuyn zei: ’Dat is een achterlijke woestijngodsdienst’ en daar had hij natuurlijk groot gelijk in.’’
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:37:18 #3
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183268746
In post twee weet iemand er de islam alweer met de haren bij te slepen. :').
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 20 november 2018 @ 18:39:13 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183268795
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:37 schreef Ringo het volgende:
In post twee weet iemand er de islam alweer met de haren bij te slepen. :').
Bij de eerste 2 woorden (Johan Derksen) stopte ik al met lezen :P
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator dinsdag 20 november 2018 @ 18:40:39 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183268822
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:35 schreef Ciclon het volgende:

ff een link naar de bron erbij plaatsen pls
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183269007
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:37 schreef Ringo het volgende:
In post twee weet iemand er de islam alweer met de haren bij te slepen. :').
Niemand sleept de islam er met de haren bij dramaqueen, het is gewoon een quote van Cox.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:51:51 #7
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_183269064
Derksen, de gevierde opiniemaker.
pi_183269086
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:01 schreef Ciclon het volgende:

Zwarte ook niet. Je hoort ze onderling altijd Nikker tegen elkaar zeggen, als een blanke dat zegt is de hek van de dam..
Ik heb echt nog nooit een gekleurd persoon het woord 'nikker' horen gebruiken. Sporadisch wordt wel eens het engelse 'nigger' gebruikt, maar ook dat is in Nederland niet heel gebruikelijk. Maar dat men 'nikker' zou gebruiken zuig je als je het mij vraagt gewoon uit je duim. Het is een archaisch racistisch scheldwoord dat al vrij lang niet meer wordt gebruikt, en zeker niet door gekleurde mensen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:53:50 #9
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183269112
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:57 schreef Ciclon het volgende:

Wit, zwart, neger, blanke, roomblank, bruin... pff zijn slechts woordjes om iets aan te duiden. Mensen die zich daarom druk maken, adviseer ik om een afspraak te maken met de GGZ
True. Als de anti's daar eerst naar toe waren gegaan, dan was het allemaal voorbij geweest voor het was begonnen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:53:52 #10
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183269113
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:37 schreef Ringo het volgende:
In post twee weet iemand er de islam alweer met de haren bij te slepen. :').
Net zo open voor discussie als de zeurpieten. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 20 november 2018 @ 19:03:33 #11
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183269319
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:49 schreef Hathor het volgende:
Niemand sleept de islam er met de haren bij dramaqueen, het is gewoon een quote van Cox.
Die volstrekt niet terzake doet, maar toch. :').
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183270338
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:23 schreef Ringo het volgende:
Haha, kijk iedereen eens getriggerd zijn.
Kwestie van passende woordparen.
zwart en wit
donker en licht

Het is niet zo ingewikkeld. De worm zit in je eigen hoofd.
Onzin. Ten eerste is het woordpaar blank en zwart duidelijker aangezien het zich tot huidskleur beperkt en ten tweede was dat niet de motivatie van de NOS.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:35 schreef Ciclon het volgende:
Johan Derksen zei
Flikker op met die Derksen. Dom figuur die zelfs over voetbal niks zinnigs weet te zeggen. We hebben zijn publiek in Eindhoven bezig gezien.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_183270439
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 19:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Onzin. Ten eerste is het woordpaar blank en zwart duidelijker aangezien het zich tot huidskleur beperkt en ten tweede was dat niet de motivatie van de NOS.

[..]

Flikker op met die Derksen. Dom figuur die zelfs over voetbal niks zinnigs weet te zeggen. We hebben zijn publiek in Eindhoven bezig gezien.
Voor een dom figuur heeft hij inmiddels wel een aardige staat van dienst.
Hoe gaat het met je eigen carriere ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_183270599
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 19:49 schreef TLC het volgende:

[..]

Voor een dom figuur heeft hij inmiddels wel een aardige staat van dienst.
Hoe gaat het met je eigen carriere ?
Staat van dienst waarin? Mensen die moeilijk lezen van een mening voorzien?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_183270985
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  dinsdag 20 november 2018 @ 22:29:57 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183274495
We hadden dat onderzoek over "Zaanse kinderen willen roetveegpiet" in deze topicreeks sceptisch benadert. En wat blijkt? Nepnieuws!

https://www.deorkaan.nl/k(...)-zwarte-piet-houden/
pi_183274581
quote:
6s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:39 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Bij de eerste 2 woorden (Johan Derksen) stopte ik al met lezen :P
Ik verwachte een film is mij die oude ... op tv heeft het Nederlands elftal eens een keer gewonnen!
  woensdag 21 november 2018 @ 04:56:18 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183277842
Wim Pijbes van het Rijksmuseum met wijze woorden over de traditie, in 2013, maar nog steeds actueel:
https://www.nporadio1.nl/(...)ten-over-zwarte-piet
pi_183277850
Black Face is taboe, dan doen we maar gewoon Yellow Face. :')

Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_183278346
quote:
En wat is je punt?
Op de ABC eilanden vieren ze ook Sinterklaas en begrijpen ze totaal niet de commotie die hier in Nederland plaats vind. Zwarte Piet = zwart, ook op de ABC eilanden vinden ze dit heel normaal.

Zullen we dan ook maar eens beginnen over die 'geweldige' Spaanse traditie: de stierenrennen in Pamplona. Dit monsterlijke evenement is ook nog steeds niet aan banden gelegd, want: traditie. Om maar slechts 1 voorbeeld te noemen hoor...
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
pi_183278461
quote:
Loop nu met een paar gasten verkleed als Semana Santa processiegangers en vraag dezelfde mensen wat ze daar van vinden.

Zonder eerlijke en volledige context alleen uitgaan van 'uiterlijk'. Hoe oppervlakkig en hol ben je dan.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 21 november 2018 @ 08:26:01 #23
3542 Gia
User under construction
pi_183278681
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 19:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Ten eerste is het woordpaar blank en zwart
Dan sluit je de hele groep bruine mensen uit.

Als Piet niet geschminkt is, zie je alle verschillende kleuren die mensen kunnen hebben.
Schmink je alle pieten gitzwart, dan zijn ze allemaal hetzelfde.
Geen rassen, geen blank, bruin en zwart. Allemaal gelijk.
pi_183278958
Roy Kable, nog zo'n KOZP gast:
quote:
IK ROEP OP TOT HET OPRICHTEN EN ORGANISEREN VAN EEN ZELFDEFENSIE LEGER!
Met teksten als:

"Net als de Black Panthers in Amerika"
"Ons is de oorlog verklaard"
"Die voetbalhooligans zijn terroristen"
"Mark Rutte heeft hen gemotiveerd"
"De politie is er niet om jou te beschermen"
"Zelfdefensie, niet voor agressie maar om onszelf te beschermen"
"Oproep aan alle vechtsporters en groot gebouwde mensen"

Afijn, ben daar afgehaakt. Is namelijk een vrij lang betoog.....voor degene die er zin in heeft:

https://m.facebook.com/st(...)3&id=100005065741788
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 21 november 2018 @ 08:57:26 #25
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183278986
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 08:55 schreef Montagui het volgende:
Roy Kable, nog zo'n KOZP gast:

[..]

Met teksten als:

"Net als de Black Panthers in Amerika"
"Ons is de oorlog verklaard"
"Die voetbalhooligans zijn terroristen"
"Mark Rutte heeft hen gemotiveerd"
"De politie is er niet om jou te beschermen"
"Zelfdefensie, niet voor agressie maar om onszelf te beschermen"
"Oproep aan alle vechtsporters en groot gebouwde mensen"

Afijn, ben daar afgehaakt. Is namelijk een vrij lang betoog.....voor degene die er zin in heeft:

https://m.facebook.com/st(...)3&id=100005065741788
Niet echt slim. Vooral lekker doorgaan met escaleren en polariseren. :N
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_183279133
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:37 schreef Ringo het volgende:
In post twee weet iemand er de islam alweer met de haren bij te slepen. :').
Maak je geen zorgen Ringo, jouw plekje in het Paradijs is allang veiliggesteld voor jou. De groep maagden ook wel.
pi_183279358
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 08:57 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Niet echt slim. Vooral lekker doorgaan met escaleren en polariseren. :N
Paar tellen gekeken :D

-Je weet toch?
-Bradda
-Snap je?

Enige wat nog mist is een Stone Island shirtje voor die knakker. Misschien dat Sinterklaas 'm er eentje kado kan doen?
pi_183279392
quote:
6s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:39 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Bij de eerste 2 woorden (Johan Derksen) stopte ik al met lezen :P
eng he om iets te lezen wat gewoon de waarheid is en 90 procent van nl hetmee eens is.
pi_183280141
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 21 november 2018 @ 10:36:21 #31
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183280462
quote:
Er war Superstar, er war populär...
  woensdag 21 november 2018 @ 11:37:43 #32
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183281436
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 08:55 schreef Montagui het volgende:
Roy Kable, nog zo'n KOZP gast:

[..]

Met teksten als:

"Net als de Black Panthers in Amerika"
"Ons is de oorlog verklaard"
"Die voetbalhooligans zijn terroristen"
"Mark Rutte heeft hen gemotiveerd"
"De politie is er niet om jou te beschermen"
"Zelfdefensie, niet voor agressie maar om onszelf te beschermen"
"Oproep aan alle vechtsporters en groot gebouwde mensen"

Afijn, ben daar afgehaakt. Is namelijk een vrij lang betoog.....voor degene die er zin in heeft:

https://m.facebook.com/st(...)3&id=100005065741788
Geef zo iemand heel veel media aandacht dan krijg je idd rellen. Bedankt Hilversum.
pi_183281957
Echte kindervrienden, dat zie je zo.

Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 21 november 2018 @ 12:08:45 #34
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183282006
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:05 schreef Molurus het volgende:
Echte kindervrienden, dat zie je zo.

[ afbeelding ]
Dat het hele sinterklaasfeest verziekt is door de pro's en de anti's is wel duidelijk inmiddels.
pi_183282016
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:08 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Dat het hele sinterklaasfeest verziekt is door de pro's en de anti's is wel duidelijk inmiddels.
Goed om te horen dat in deze context nu ook de pro's worden genoemd. Werd wel tijd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 21 november 2018 @ 12:16:28 #36
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183282136
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Goed om te horen dat in deze context nu ook de pro's worden genoemd. Werd wel tijd.
Ik heb persoonlijk niets tegen zwarte piet, maar wil ook niets te maken hebben met die pegida hooligans.
pi_183282166
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:16 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ik heb persoonlijk niets tegen zwarte piet, maar wil ook niets te maken hebben met die pegida hooligans.
^O^

Ik hoop dat dit geldt voor het grootste deel van de gematigde voorstanders van het behoud van ZP.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_183282392
162 topics over een non-issue als dit, godsallemachtig :')
pi_183282413
Dit is echt de domste maatschappelijke discussie die ik ooit heb meegemaakt
pi_183282417
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:08 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Dat het hele sinterklaasfeest verziekt is door de pro's en de anti's is wel duidelijk inmiddels.
Dat er überhaupt pro's en anti's zijn is al ziek genoeg.
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
pi_183282447
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 08:55 schreef Montagui het volgende:
Roy Kable, nog zo'n KOZP gast:

[..]

Met teksten als:

"Net als de Black Panthers in Amerika"
"Ons is de oorlog verklaard"
"Die voetbalhooligans zijn terroristen"
"Mark Rutte heeft hen gemotiveerd"
"De politie is er niet om jou te beschermen"
"Zelfdefensie, niet voor agressie maar om onszelf te beschermen"
"Oproep aan alle vechtsporters en groot gebouwde mensen"

Afijn, ben daar afgehaakt. Is namelijk een vrij lang betoog.....voor degene die er zin in heeft:

https://m.facebook.com/st(...)3&id=100005065741788
Geestelijk zieken die denken dat ze in oorlog zijn :')
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  woensdag 21 november 2018 @ 12:34:12 #42
3542 Gia
User under construction
pi_183282473
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:09 schreef Molurus het volgende:

Goed om te horen dat in deze context nu ook de pro's worden genoemd. Werd wel tijd.
Je weet dat die pro's er niet zouden zijn als er geen anti's waren?

Als er geen tegengeluid tegen kozp zou zijn, zou de conclusie luiden dat het niemand interesseert hoe piet eruit ziet.
pi_183282485
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:30 schreef westwoodblvd het volgende:
Dit is echt de domste maatschappelijke discussie die ik ooit heb meegemaakt
Het lijkt een soort proxy-oorlog te zijn geworden die niet zozeer gaat over Sinterklaas, maar over de Nederlandse culturele identiteit, immigratie, racisme, enzovoort.

Er zit toch best veel verborgen xenofobie en racisme in onze samenleving, en die komen hier tot uiting. Het Sinterklaasfeest zelf is het probleem niet, het zijn de onderliggende sentimenten die daarmee zichtbaar worden die een probleem zijn. En dat is wel echt een serieuze kwestie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_183282489
En politici die dit aangrijpen om mensen weer eens ouderwets tegen elkaar op te hitsen zouden zich ook moeten gaan schamen
pi_183282512
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het lijkt een soort proxy-oorlog te zijn geworden die niet zozeer gaat over Sinterklaas, maar over de Nederlandse culturele identiteit, immigratie, racisme, enzovoort.

Er zit toch best veel verborgen xenofobie en racisme in onze samenleving, en die komen hier tot uiting. Het Sinterklaasfeest zelf is het probleem niet, het zijn de onderliggende sentimenten die daarmee zichtbaar worden die een probleem zijn. En dat is wel echt een serieuze kwestie.
Het grootste probleem is dat veel mensen in Nederland het niet kunnen hebben als ze terechtgewezen worden door een ander. En daarom wordt er nu met eieren en bierblikjes gegooid bij de Sinterklaas intocht. :')
pi_183282514
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Je weet dat die pro's er niet zouden zijn als er geen anti's waren?
Two wrongs don't make a right.

Overigens durf ik wel te stellen dat "stinkhoer" roepen en nazi-gebaren maken bij een intocht die bedoeld is voor kinderen ruim ernstiger is dan wat die anti-demonstranten ooit hebben gedaan. Maar somehow zijn mensen zoals jij daar stekeblind voor.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_183282568
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:35 schreef Elfletterig het volgende:

Dat laatste zou een prima plan zijn. De meest zinnige opmerking die in lange tijd uit je vingers is gekomen. Het Sinterklaasfeest is een unieke traditie en erkend cultureel erfgoed.
Ontzettend slecht idee. Er is zelfs geen kleine kans dat dit ooit gaat gebeuren.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_183282608
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ontzettend slecht idee. Er is zelfs geen kleine kans dat dit ooit gaat gebeuren.
Dit dus. En een ultiem zwaktebod.
pi_183282610


[ Bericht 100% gewijzigd door Klepper272 op 21-11-2018 12:41:53 ]
  woensdag 21 november 2018 @ 12:41:59 #51
3542 Gia
User under construction
pi_183282620
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:34 schreef Molurus het volgende:

Het lijkt een soort proxy-oorlog te zijn geworden die niet zozeer gaat over Sinterklaas, maar over de Nederlandse culturele identiteit, immigratie, racisme, enzovoort.

Er zit toch best veel verborgen xenofobie en racisme in onze samenleving, en die komen hier tot uiting. Het Sinterklaasfeest zelf is het probleem niet, het zijn de onderliggende sentimenten die daarmee zichtbaar worden die een probleem zijn. En dat is wel echt een serieuze kwestie.
Volgens mij viel het tot de zp-discussie begon, best mee met racisme in Nederland. Rotte appels heb je nu eenmaal overal en onder elke bevolkingsgroep. Ja, zwarten discrimineren ook. Oh jee.

Toen het commentaar op zp begon, ging dat al heel snel van "we voelen ons er niet fijn bij" naar "zwarte piet is racisme"
En nu is iedereen die sinterklaas viert met zwarte pieten een racist.
Kinderen die zwarte piet leuk en lief vinden zijn gewoon racisten.

"En het is oorlog!"

Vind je het gek dat mensen nu feller reageren op negers dan 7 jaar geleden?
Ze doen dit zichzelf aan.

Volgend jaar nog harder van anti-kant? Dan sta ik niet in voor de tegenacties.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 21-11-2018 12:47:01 ]
  woensdag 21 november 2018 @ 12:43:32 #52
3542 Gia
User under construction
pi_183282654
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Two wrongs don't make a right.

Overigens durf ik wel te stellen dat "stinkhoer" roepen en nazi-gebaren maken bij een intocht die bedoeld is voor kinderen ruim ernstiger is dan wat die anti-demonstranten ooit hebben gedaan. Maar somehow zijn mensen zoals jij daar stekeblind voor.
Erger dan een kind uitschelden voor 'racist'?
pi_183282687
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:43 schreef Gia het volgende:

[..]

Erger dan een kind uitschelden voor 'racist'?
Niemand scheldt kinderen uit voor racist. Dat is net zoiets als je verzetten tegen arrestatie uitleggen als openlijke geweldpleging.

Als je het moet hebben van dit soort idiote stropoppen heb je het debat al op voorhand verloren.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 21 november 2018 @ 12:46:20 #54
3542 Gia
User under construction
pi_183282707
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ontzettend slecht idee. Er is zelfs geen kleine kans dat dit ooit gaat gebeuren.
Eh, waarop reageert elfletterig? Zie die post niet eens.
pi_183282715
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:46 schreef Gia het volgende:

[..]

Eh, waarop reageert elfletterig? Zie die post niet eens.
Daar zijn de linkjes in de quote voor.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_183282726
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Two wrongs don't make a right.

Overigens durf ik wel te stellen dat "stinkhoer" roepen en nazi-gebaren maken bij een intocht die bedoeld is voor kinderen ruim ernstiger is dan wat die anti-demonstranten ooit hebben gedaan. Maar somehow zijn mensen zoals jij daar stekeblind voor.
Mwah, stinkhoer roepen gaat niet veel verder dan een nietsvermoedende moeder en haar kind in haar gezicht uitmaken voor racist en nazi, en daar ben jij op jouw beurt dan blijkbaar weer blind voor.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  woensdag 21 november 2018 @ 12:49:57 #57
3542 Gia
User under construction
pi_183282780
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:45 schreef Molurus het volgende:
Niemand scheldt kinderen uit voor racist. Dat is net zoiets als je verzetten tegen arrestatie uitleggen als openlijke geweldpleging.

Als je het moet hebben van dit soort idiote stropoppen heb je het debat al op voorhand verloren.
Oh, ik dacht dat 'jullie' iedereen die zwarte piet omarmt als racisten zien.
Vooral kinderen houden van zwarte piet.

En kom niet weer met die kutsmoes dat het kinderen niets uitmaakt, dat is pertinent onwaar.
  woensdag 21 november 2018 @ 12:51:10 #58
3542 Gia
User under construction
pi_183282800
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar zijn de linkjes in de quote voor.
Je zit dus gewoon te crossposten!
Sneu.
pi_183282804
En verder, in navolging op die gepflipte SP-ster in Haarlem nu Michael van Zeijl's clubje weer in Utrecht:
quote:
Twee Utrechtse winkels ‘gesommeerd’ om pieten uit etalage te halen

De Utrechtse winkels Betsies Kookwinkel aan de Vismarkt en G.A.J. Van den Heiligenberg aan de Lijnmarkt zijn door Majority Perspective gesommeerd de afbeeldingen van zwarte pieten uit hun etalages te verwijderen. De winkels zouden daarmee bijdragen aan de ‘dehumanisering van niet witte mensen’. Nico Toes, eigenaar van Betsies Kookwinkel, is niet onder de indruk.

Het personeel in Betsies Kookwinkel is behoorlijk geschrokken van de dreigende taal in de brief. Met name de beschuldiging dat ze met het in de etalage zetten van een kleine piet - ‘een racistische stereotypering’ - een bijdrage zouden leveren aan systematische onderdrukking. Voor het personeel is het gewoon sinterklaastijd. Niet meer, niet minder.

Nico Toes wil er niet al te veel woorden aan vuil maken. De kleine piet blijft gewoon in de etalage staan. „Ik ga er niet voor door de knieën. Straks is het weer kerst en zetten we een kerstman en rendieren in de etalage. Begint de Partij voor de Dieren dan ook te protesteren dat het dierenmishandeling is om rendieren voor een slee te spannen?”

Toes heeft in het Parool het artikel gelezen over Sylvana Simons. „Ik kan me heel erg goed voorstellen dat gekleurde mensen zich in Nederland regelmatig niet begrepen of bedreigd voelen. Maar de piet blijft in de etalage staan.”

Toes en zijn personeel hebben al veel steunbetuigingen gehad naar aanleiding van de brief, die veel stof deed opwaaien. Een personeelslid kende het woord sommeren niet eens. „Ik moest het opzoeken. Dat is best wel wat dat ze ons sommeren. Dat kunnen ze toch niet zomaar?”

Majority Perspective is een stichting die zich inzet tegen systematische onderdrukking. In het bestuur zit onder andere Utrechter Rogier Meijerink. In de brief aan beide winkels hebben ze het niet over Zwarte Piet maar over ‘blackface‘, een term die werd gebruikt om een karikatuur van Afrikaanse slaven in Amerika weer te geven.

Eigenaresse Van den Heiligenberg van de gelijknamige meubelwinkel heeft gehoord van de oproep. „Maar ik heb de brief van die aardige meneer die nu vast nog op bed ligt omdat-ie toch niets anders te doen heeft, nog niet gelezen. Ik kan nu al wel vertellen: ga niet wijken. Misschien hoor ik straks nog van die aardige meneer als hij wakker is. Maar de pieten blijven in de etalage staan. Dat kan ik nu al wel vertellen.”

Van Majority Perspective was vandaag niemand bereikbaar.
https://www.ad.nl/utrecht(...)gn=socialsharing_web
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183282832
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:51 schreef Montagui het volgende:
En verder, in navolging op die gepflipte SP-ster in Haarlem nu Michael van Zeijl's clubje weer in Utrecht:

[..]

https://www.ad.nl/utrecht(...)gn=socialsharing_web
Goh, de fascisten weer in actie
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_183282913
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:47 schreef Hathor het volgende:

[..]

Mwah, stinkhoer roepen gaat niet veel verder dan een nietsvermoedende moeder en haar kind in haar gezicht uitmaken voor racist en nazi, en daar ben jij op jouw beurt dan blijkbaar weer blind voor.
Er is wel meer. Zijn toch zes personen in Eindhoven opgepakt voor geweldpleging tegenover politie en demonstranten en racistische leuzen. Landelijk weet ik verder niet, maar toch wel aardig uit de hand gelopen.
pi_183282939
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:41 schreef Gia het volgende:

[..]

Volgens mij viel het tot de zp-discussie begon, best mee met racisme in Nederland. Rotte appels heb je nu eenmaal overal en onder elke bevolkingsgroep. Ja, zwarten discrimineren ook. Oh jee.

Toen het commentaar op zp begon, ging dat al heel snel van "we voelen ons er niet fijn bij" naar "zwarte piet is racisme"
En nu is iedereen die sinterklaas viert met zwarte pieten een racist.
Kinderen die zwarte piet leuk en lief vinden zijn gewoon racisten.

"En het is oorlog!"

Vind je het gek dat mensen nu feller reageren op negers dan 7 jaar geleden?
Ze doen dit zichzelf aan.

Volgend jaar nog harder van anti-kant? Dan sta ik niet in voor de tegenacties.
dat je dat racistische asociale gedrag van die rechtse tokkies goedpraat vind ik wel bijzonder hoor :P
pi_183283060
Onderstaande in de spoiler was 5 jaar geleden al. Daar wordt een nietsvermoedende vrouw aangevallen omdat ze aan het demonstreren is en de pro pieten haar betichten van anti zwarte piet zijn, terwijl ze daar helemaal niet voor stond. Dus ''dat die negers het wel aan zichzelf hebben te danken''; ik kan er echt niet bij, dat soort uitspraken. :') Wat mij betreft zijn dit soort tokkie pro pieten zwakzinnige types die zin hebben in confrontatie, rellen en uit zijn op geweld en dreiging. Want dat vinden ze leuk. Nu zogenaamd onder het mom van een kinderfeestje om het veilig te houden voor de kinderen, terwijl ze daar negerhoer staan te schreeuwen en met bananen en eieren gooien met kinderen nog op de schouders. Zeer kindvriendelijk. :')

Ik vind het schandalig en heel bizar dat er mensen zijn die dat gedrag goed praten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_183283104
quote:
14s.gif Op woensdag 21 november 2018 13:10 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
Onderstaande in de spoiler was 5 jaar geleden al. Daar wordt een nietsvermoedende vrouw aangevallen omdat ze aan het demonstreren is en de pro pieten haar betichten van anti zwarte piet zijn, terwijl ze daar helemaal niet voor stond. Dus ''dat die negers het wel aan zichzelf hebben te danken''; ik kan er echt niet bij, dat soort uitspraken. :') Wat mij betreft zijn dit soort tokkie pro pieten zwakzinnige types die zin hebben in confrontatie, rellen en uit zijn op geweld en dreiging. Want dat vinden ze leuk. Nu zogenaamd onder het mom van een kinderfeestje om het veilig te houden voor de kinderen, terwijl ze daar negerhoer staan te schreeuwen en met bananen en eieren gooien met kinderen nog op de schouders. Zeer kindvriendelijk. :')

Ik vind het schandalig en heel bizar dat er mensen zijn die dat gedrag goed praten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:')
  woensdag 21 november 2018 @ 13:16:00 #65
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183283129
quote:
14s.gif Op woensdag 21 november 2018 13:10 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
Onderstaande in de spoiler was 5 jaar geleden al. Daar wordt een nietsvermoedende vrouw aangevallen omdat ze aan het demonstreren is en de pro pieten haar betichten van anti zwarte piet zijn, terwijl ze daar helemaal niet voor stond. Dus ''dat die negers het wel aan zichzelf hebben te danken''; ik kan er echt niet bij, dat soort uitspraken. :') Wat mij betreft zijn dit soort tokkie pro pieten zwakzinnige types die zin hebben in confrontatie, rellen en uit zijn op geweld en dreiging. Want dat vinden ze leuk. Nu zogenaamd onder het mom van een kinderfeestje om het veilig te houden voor de kinderen, terwijl ze daar negerhoer staan te schreeuwen en met bananen en eieren gooien met kinderen nog op de schouders. Zeer kindvriendelijk. :')

Ik vind het schandalig en heel bizar dat er mensen zijn die dat gedrag goed praten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat dus. Negerhoer hier, kankernikker daar. Allemaal geen punt, want denk aan du kinduruh!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_183283202
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:41 schreef Gia het volgende:

[..]

Volgens mij viel het tot de zp-discussie begon, best mee met racisme in Nederland. Rotte appels heb je nu eenmaal overal en onder elke bevolkingsgroep. Ja, zwarten discrimineren ook. Oh jee.

Toen het commentaar op zp begon, ging dat al heel snel van "we voelen ons er niet fijn bij" naar "zwarte piet is racisme"
En nu is iedereen die sinterklaas viert met zwarte pieten een racist.
Kinderen die zwarte piet leuk en lief vinden zijn gewoon racisten.

"En het is oorlog!"

Vind je het gek dat mensen nu feller reageren op negers dan 7 jaar geleden?
Ze doen dit zichzelf aan.

Volgend jaar nog harder van anti-kant? Dan sta ik niet in voor de tegenacties.
'Vind je het gek dat mensen nu feller reageren op negers?'

:')
pi_183283249
quote:
17s.gif Op woensdag 21 november 2018 13:16 schreef Copycat het volgende:

[..]

Dat dus. Negerhoer hier, kankernikker daar. Allemaal geen punt, want denk aan du kinduruh!
:')
pi_183283444
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:51 schreef Montagui het volgende:
En verder, in navolging op die gepflipte SP-ster in Haarlem nu Michael van Zeijl's clubje weer in Utrecht:

[..]

https://www.ad.nl/utrecht(...)gn=socialsharing_web
heerlijke winkel. Buig niet voor die werkloze kansparels
pi_183283693
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 13:36 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

heerlijke winkel. Buig niet voor die werkloze kansparels
En dan gaat het om een zwarte piet pop ter grootte van een teddybeertje, echt...hebben die lui nou echt niks anders om zich druk over te maken? :|W
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  woensdag 21 november 2018 @ 13:58:09 #70
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183283851
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:41 schreef Gia het volgende:

[..]

Volgens mij viel het tot de zp-discussie begon, best mee met racisme in Nederland. Rotte appels heb je nu eenmaal overal en onder elke bevolkingsgroep. Ja, zwarten discrimineren ook. Oh jee.

Toen het commentaar op zp begon, ging dat al heel snel van "we voelen ons er niet fijn bij" naar "zwarte piet is racisme"
En nu is iedereen die sinterklaas viert met zwarte pieten een racist.
Kinderen die zwarte piet leuk en lief vinden zijn gewoon racisten.

"En het is oorlog!"

Vind je het gek dat mensen nu feller reageren op negers dan 7 jaar geleden?
Ze doen dit zichzelf aan.


Volgend jaar nog harder van anti-kant? Dan sta ik niet in voor de tegenacties.
Dat is behoorlijk dom
Huidskleur zegt niets over of iemand zich Nederlander voelt/is
pi_183283882
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 13:20 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

'Vind je het gek dat mensen nu feller reageren op negers?'

:')
Sommige users _O_ .
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_183284054
quote:
7s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:53 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Goh, de fascisten weer in actie
Civielrechtelijke acties, typisch fascisme.
pi_183284127
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:51 schreef Gia het volgende:

[..]

Je zit dus gewoon te crossposten!
Sneu.
Crosspost op verzoek van degene die ik quote. Spreek hem anders ff aan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_183284137
Kozp kan in de stront zakken
pi_183284179
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:49 schreef Gia het volgende:

[..]

Oh, ik dacht dat 'jullie' iedereen die zwarte piet omarmt als racisten zien.
Dat heb ik in elk geval nooit beweerd. Dat is ook niet hoe ik daar tegenaan kijk.

quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:49 schreef Gia het volgende:

Vooral kinderen houden van zwarte piet.
Er is geen enkele reden om te denken dat kinderen specifieke voorkeuren hebben als het gaat om fantasiefiguren. Het zijn op dit moment voornamelijk (vaak kinderloze) volwassenen die hier doen alsof de wereld vergaat als het uiterlijk van ZP verandert.

quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:49 schreef Gia het volgende:

En kom niet weer met die kutsmoes dat het kinderen niets uitmaakt, dat is pertinent onwaar.
Je kunt het ontkennen tot je een ons weegt, dat maakt het niet minder waar.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_183284208
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:05 schreef Molurus het volgende:
Echte kindervrienden, dat zie je zo.

[ afbeelding ]
links of rechtsom zijn we allemaal tot een zekere hoogte verneukt door onze ouders :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183284218
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2018 14:18 schreef Slayage het volgende:

[..]

links of rechtsom zijn we allemaal tot een zekere hoogte verneukt door onze ouders :P
:Y

Daar wordt een hele nieuwe generatie asocialen gekweekt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 21 november 2018 @ 14:19:04 #78
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183284224
Ik vind dat van die eieren volkomen toelaatbaar. Echt wel iets om voor een volgende intocht in het achterhoofd te houden. Ik wil Jerry Airfryer en consorten voortaan in regenpak zien verschijnen.
Met een beetje mazzel zijn er producenten die deze eieren gratis beschikbaar stellen. Zoiets kan makkelijk uitgroeien tot een traditie
pi_183284278
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2018 14:18 schreef Slayage het volgende:

[..]

links of rechtsom zijn we allemaal tot een zekere hoogte verneukt door onze ouders :P
_O- Wow dat is een kind. Ik dacht gewoon een volwassen persoon, wat erg.

  woensdag 21 november 2018 @ 14:25:42 #80
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183284316
quote:
14s.gif Op woensdag 21 november 2018 14:22 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

_O- Wow dat is een kind. Ik dacht gewoon een volwassen persoon, wat erg.

[ afbeelding ]
Dit kan toch hartstikke leuk worden. Allemaal verkleed als Zwarte Pieten eieren gooien naar KOZP

pi_183284359
quote:
14s.gif Op woensdag 21 november 2018 14:22 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

_O- Wow dat is een kind. Ik dacht gewoon een volwassen persoon, wat erg.
Die gaat hier later met nostalgie aan terugdenken. "Ik wil een kinderfeestje zoals het was toen ik klein was, waarbij we rotte eieren naar negers gooien enzo."
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_183284391
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 14:16 schreef Molurus het volgende:

Dat heb ik in elk geval nooit beweerd. Dat is ook niet hoe ik daar tegenaan kijk.
Jij misschien niet maar zo'n type als Rosanne Hertzberger (schrijver, columnist en wetenschapper) dan weer wel.
quote:
“Ik wil graag mijn hartelijke felicitaties aanbieden aan Afriyie en alle andere antipietactivisten. Wanneer de voorstanders van Zwarte Piet alleen nog uit neonazi’s en ‘stinkhoer’-roepende voetbalhooligans bestaat, dan heb je gewonnen.”
Zij schrijft toch duidelijk dat als je voorstander bent dat je dan een neonazi bent. Voorstanders bestaan alleen nog maar uit neonazi's.

Het kopiëren van de tweet lukt even niet, dus dan maar zo:

https://tpo.nl/column/briefje-van-jan-aan-rosanne-y-hertzberger/

En zo blijft dat achterlijke geframe (gestart door Quinsy en Jerry) van álle pro-Pieters maar voortduren.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183284520
Dankzij dat Zwarte Piet-geneuzel weet je altijd wie de Sjonnies zijn onder je bekenden. Op Facebook zie ik immers alweer wat gekkies roepen om het hoofd van premier Rutte.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 21 november 2018 @ 14:40:24 #84
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183284536
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 14:30 schreef Montagui het volgende:

[..]

Jij misschien niet maar zo'n type als Rosanne Hertzberger (schrijver, columnist en wetenschapper) dan weer wel.

[..]

Zij schrijft toch duidelijk dat als je voorstander bent dat je dan een neonazi bent. Voorstanders bestaan alleen nog maar uit neonazi's.

Het kopiëren van de tweet lukt even niet, dus dan maar zo:

https://tpo.nl/column/briefje-van-jan-aan-rosanne-y-hertzberger/

En zo blijft dat achterlijke geframe (gestart door Quinsy en Jerry) van álle pro-Pieters maar voortduren.
Het is inderdaad verbazend hoeveel klassieke redeneringsfouten er aan beide zijden van de discussie worden gemaakt.
pi_183284555
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 14:30 schreef Montagui het volgende:

[..]

Jij misschien niet maar zo'n type als Rosanne Hertzberger (schrijver, columnist en wetenschapper) dan weer wel.
Er is geen mening zo gek of er is wel ergens iemand die hem heeft.

Maar waarom we ons bezig zouden moeten houden met de slechtste standpunten en de slechtste argumenten daarvoor moet je me even uitleggen.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 14:30 schreef Montagui het volgende:

[..]

En zo blijft dat achterlijke geframe (gestart door Quinsy en Jerry) van álle pro-Pieters maar voortduren.
En wat jij nu doet is zeker geen framen? :')

Nee, dat ik voor de inmiddels 100e keer moet zeggen dat ik niet van mening ben dat alle ZP-liefhebbers Nazi's zijn zal vast wel toeval zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 21 november 2018 @ 14:50:43 #86
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183284743
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2018 14:39 schreef KoosVogels het volgende:
Dankzij dat Zwarte Piet-geneuzel weet je altijd wie de Sjonnies zijn onder je bekenden. Op Facebook zie ik immers alweer wat gekkies roepen om het hoofd van premier Rutte.
Dus je zit op Facebook en hebt daar vrienden?
Wij zijn niet goed genoeg voor je? :(
pi_183284750
Dat er kinderen zijn uitgescholden door anti zwarte piet demonstranten, dat werd hier gezegd, is ook onzin. :P Heb dat filmpje net bekeken. Stemmingmakerij.

  woensdag 21 november 2018 @ 14:51:27 #88
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183284767
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

^O^

Ik hoop dat dit geldt voor het grootste deel van de gematigde voorstanders van het behoud van ZP.
Wat denk je, dat framen is men goed zat:
https://tpo.nl/column/briefje-van-jan-aan-rosanne-y-hertzberger
pi_183284842
quote:
15s.gif Op woensdag 21 november 2018 14:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die gaat hier later met nostalgie aan terugdenken. "Ik wil een kinderfeestje zoals het was toen ik klein was, waarbij we rotte eieren naar negers gooien enzo."
Ja, arm kind, in zo'n milieu moeten opgroeien :{
pi_183284870
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 14:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er is geen mening zo gek of er is wel ergens iemand die hem heeft.

Maar waarom we ons bezig zouden moeten houden met de slechtste standpunten en de slechtste argumenten daarvoor moet je me even uitleggen.

[..]

En wat jij nu doet is zeker geen framen? :')

Nee, dat ik voor de inmiddels 100e keer moet zeggen dat ik niet van mening ben dat alle ZP-liefhebbers Nazi's zijn zal vast wel toeval zijn.
Je weet net zo goed als ik dat gematigde meningen in deze discussie er niet toe doen. Al zou dat wel meer dan wenselijk zijn! Wat dat betreft zou het misschien goed zijn om dat eens te peilen. Aan de andere kant lijkt in een 'discussie-impasse' waar alleen maar plaats lijkt voor de extremen, 'kick out' Zwarte Piet of Zwarte Piet blijft, een gematigde mening best lastig voor te stellen. Hoe zie je dat voor je?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183284975
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 11:00 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Omdat de boodschap jou niet aanstaat? Zo werkt het niet.
Ga je met een Ajax vlag bij een thuiswedstrijd van feyenoord staan zwaaien?
Ga je een pegida bbq houden vlak voor een moskee waar een gebedsdienst wordt gehouden?

Waarom ga je dan wel bij de intocht van Sinterklaas tegen het feest demonstreren?
Of is dat opeens een speciale boodschap?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183285256
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Two wrongs don't make a right.

Overigens durf ik wel te stellen dat "stinkhoer" roepen en nazi-gebaren maken bij een intocht die bedoeld is voor kinderen ruim ernstiger is dan wat die anti-demonstranten ooit hebben gedaan. Maar somehow zijn mensen zoals jij daar stekeblind voor.
nazi gebaren zijn nauwelijks bewezen.

Even andere stukjes van mij:
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 19:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ja, opgeklopt vanuit de media.
De beelden zaterdag op twitter vertellen wat anders. Maar dat doet er niet toe toch? Als we de tegenstanders van kozp maar lekker kunnen framen als nazi's kan kozp volgend jaar weer kinderen uitschelden, ouders toeschreeuwen dat ze racist zijn en zich vooral niet houden aan opgelegde verordeningen bij de intochten zodat het een kinderfeest blijft.

Kozp en ge, dat zijn de aanstichters en uitlokkers van het geweld. Al jaren.
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 23:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Het moment van escalatie is vanuit meerdere hoeken op fikm gezet. Daarvoor ook genoeg materiaal. In die filmpjes is geen enkele nazi klank te horen geweest.
Er stond daar zo veel pers, inclusief vice, dat als er nazileuzen zouden gescandeerd worden, het echt wel op inet was terecht gekomen en heel erg breed uitgemeten was geweest.
Iedereen heeft een mobiel, kozp ook. Nergens zijn nazi spreekkoren te horen. Denk daar even over na.

Fakenews.
Van een verwijderde post gister van mij van 23.36:

De 3x doodsbedreigingen van die mongool van ge.
Dat intimideren van ouders en kinderen in gouda. Of nu weer in zaandam
Het absoluut niet (willen) houden aan de gestelde voorwaarden van demonstraties door kozp
De openlijke geweldpleging van airfryer tegen overheidspersoneel
Het door een zeurpiet een tienermeisje wat tikken verkopen omdat ze in een ZP kostuum rondliep
Moet ik verder gaan?

En dan is 1 opmerking genoeg voor een totale escalatie aan de kant van links. Even serieus? Hoe selectief ben je dan als je dat echt meent?
Jarenlang worden we dood gegooid met antiblank racisme van de kant van de anti's en een groepje pro's die 'stinkhoer' roept + een twijfelachtig genomen foto van vice is genoeg om het allemaal gelijk te trekken?

Dat is gewoonweg ziek.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183285292
quote:
15s.gif Op woensdag 21 november 2018 14:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die gaat hier later met nostalgie aan terugdenken. "Ik wil een kinderfeestje zoals het was toen ik klein was, waarbij we rotte eieren naar negers gooien enzo."
Vergeet de lynchtouwen niet
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  woensdag 21 november 2018 @ 15:19:17 #94
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183285326
“Gewone Nederlander is het beu.”

Je bedoelt die racistische tokkies?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_183285365
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:19 schreef Copycat het volgende:
“Gewone Nederlander is het beu.”

Je bedoelt die racistische tokkies?
Ik denk dat als je over straat loopt en willekeurig het mensen vraagt, 99/100 het wel beu zijn?
Zijn dat allemaal racistische tokkies dan?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183285425
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:20 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik denk dat als je over straat loopt en willekeurig het mensen vraagt, 99/100 het wel beu zijn?
Zijn dat allemaal racistische tokkies dan?
Ja natuurlijk, zo rollen we tegenwoordig. Je bent ook een leugenaar als je mensen er aan herinnert dat gewone ouders met kinderen in de voorgaande jaren door kOZP op straat geintimideerd en voor racist zijn uitgemaakt.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  woensdag 21 november 2018 @ 15:24:51 #97
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183285430
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:20 schreef Red_85 het volgende:

Ik denk dat als je over straat loopt en willekeurig het mensen vraagt, 99/100 het wel beu zijn?
Zijn dat allemaal racistische tokkies dan?
Dat eerste denk ik sowieso al niet. En dat tweede is natuurlijk een beetje een domme gevolgtrekking, want ik denk nl eerder dat 99/100 van de ‘normale Nederlanders’ dit soort racistische spreekkoren en gooipartijen afkeurt.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_183285474
quote:
7s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:24 schreef Copycat het volgende:

[..]

Dat eerste denk ik sowieso al niet. En dat tweede is natuurlijk een beetje een domme gevolgtrekking, want ik denk nl eerder dat 99/100 van de ‘normale Nederlanders’ dit soort racistische spreekkoren en gooipartijen afkeurt.
Zet je daarom normale Nederlanders tussen aanhalingstekens?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_183285484
quote:
7s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:24 schreef Copycat het volgende:

[..]

Dat eerste denk ik sowieso al niet. En dat tweede is natuurlijk een beetje een domme gevolgtrekking, want ik denk nl eerder dat 99/100 van de ‘normale Nederlanders’ dit soort racistische spreekkoren en gooipartijen afkeurt.
Denk ik ook. Maar ik denk dat ze tegelijkertijd al heel lang afkeuren wat kozp aan het doen is. En met name airfryer, simons, nzume, gario en meijering..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183285525
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:27 schreef Hathor het volgende:

[..]

Zet je daarom normale Nederlanders tussen aanhalingstekens?
Er zijn verrassend veel mensen die denken dat ze normaal zijn terwijl ze dat niet zijn, en die dat trachten te onderbouwen door te doen alsof 99 van de 100 Nederlanders dezelfde mening heeft.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_183285552
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zijn verrassend veel mensen die denken dat ze normaal zijn terwijl ze dat niet zijn, en die dat trachten te onderbouwen door te doen alsof 99 van de 100 Nederlanders dezelfde mening heeft.
En daar herken je je wel een beetje in?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_183285579
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:30 schreef Hathor het volgende:

[..]

En daar herken je je wel een beetje in?
Nee, totaal niet. Ik pretendeer zeker niet dat 99 van de 100 Nederlanders dezelfde mening heeft als ik.

En sowieso is het nogal een matig argument: of je een degelijk standpunt hebt en of je argumenten voor dat standpunt hout snijden is niet afhankelijk van het percentage mensen dat dezelfde mening heeft. Gelijk hebben is geen democratie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_183285591
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zijn verrassend veel mensen die denken dat ze normaal zijn terwijl ze dat niet zijn, en die dat trachten te onderbouwen door te doen alsof 99 van de 100 Nederlanders dezelfde mening heeft.
Goh, je kan er niet tegen dat ik een reactie van je wegvaag met argumenten, dus ga je het maar zo doen?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183285619
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Goh, je kan er niet tegen dat ik een reactie van je wegvaag met argumenten, dus ga je het maar zo doen?
Je spreekt een vermoeden uit, dat is natuurlijk geen heel sterk argument.

Zo denk ik dat ongeveer 5 op de 100 mensen het beu zijn. Is jouw reactie nu weggevaagd?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_183285631
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:32 schreef Molurus het volgende:
Gelijk hebben is geen democratie.
Dat is wel een interessante.

Democratie is ook geen gelijk hebben. Maar het geeft je nog geen recht iedereen maar uit te schelden voor racist en een kinderfeest te verpesten omdat je je speciaal voelt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183285632
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 14:53 schreef the-eye het volgende:

[..]

De Nazi's moesten niets van Zwarte Piet hebben. Verboden hem.
quote:
Nazi’s zijn nu kindervrienden
Zaterdag liepen er blackface nazi’s in Rotterdam tijdens de Sint-intocht snoepgoed en racistische propaganda uit te delen aan kinderen met hun nietsvermoedende ouders.
https://joop.bnnvara.nl/opinies/nazis-zijn-nu-kindervrienden
Aldus Fransisco van Jole. En om kracht bij te zetten plaatst hij onder die woorden een foto van Adolf Hitler en echte nazi's die snoepgoed uitdelen aan kinderen.
Die foto plaats ik hier maar niet, want die zou, geheel terecht natuurlijk, verwijdert worden.

Zover is het dus al gekomen. Een paar jaar geleden was het normaal om als ouder te zeggen dat je naar een intocht bent geweest met je kinderen en dat jullie genoten hebben van de Sint en zijn zwarte pieten. Nu wordt het woord zwarte piet niet eens meer genoemd, dat is vervangen door 'blackfacepieten' die nazipropaganda aan kinderen uitdelen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183285676
quote:
14s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:34 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Je spreekt een vermoeden uit, dat is natuurlijk geen heel sterk argument.

Zo denk ik dat ongeveer 5 op de 100 mensen het beu zijn. Is jouw reactie nu weggevaagd?
Educated guess eerder als je de discussie een tijdje volgt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183285698
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[..]

Aldus Fransisco van Jole. En om kracht bij te zetten plaatst hij onder die woorden een foto van Adolf Hitler en echte nazi's die snoepgoed uitdelen aan kinderen.
Die foto plaats ik hier maar niet, want die zou, geheel terecht natuurlijk, verwijdert worden.

Zover is het dus al gekomen. Een paar jaar geleden was het normaal om als ouder te zeggen dat je naar een intocht bent geweest met je kinderen en dat jullie genoten hebben van de Sint en zijn zwarte pieten. Nu wordt het woord zwarte piet niet eens meer genoemd, dat is vervangen door 'blackfacepieten' die nazipropaganda aan kinderen uitdelen.
Oh, die viezer aanrander noemt anderen nu nazi's

Geweldig
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_183285846
En dat op basis van een foto waarop welgeteld 1 persoon met z'n hand omhoog staat?
pi_183285925
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ga je met een Ajax vlag bij een thuiswedstrijd van feyenoord staan zwaaien?
Ga je een pegida bbq houden vlak voor een moskee waar een gebedsdienst wordt gehouden?

Waarom ga je dan wel bij de intocht van Sinterklaas tegen het feest demonstreren?
Of is dat opeens een speciale boodschap?
Of op Koningsdag tegen het koningshuis demonstreren. Ja, dat mag.
pi_183285986
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2018 13:59 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Sommige users _O_ .
Dat hele gezeik omtrent Sinterklaas zorgt er in ieder geval voor dat je de racisten onder ons wat beter herkent. Dat is dan weer een voordeel.
pi_183286062
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:57 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat hele gezeik omtrent Sinterklaas zorgt er in ieder geval voor dat je de racisten onder ons wat beter herkent. Dat is dan weer een voordeel.
Lief dagboek....
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_183286067
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:57 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat hele gezeik omtrent Sinterklaas zorgt er in ieder geval voor dat je de racisten onder ons wat beter herkent. Dat is dan weer een voordeel.
Wat is jouw definitie van een racist dan?
pi_183286087
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat is jouw definitie van een racist dan?
Blanken toch?
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_183286124
quote:
7s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:01 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Blanken toch?
Nee, witten.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_183286136
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat is jouw definitie van een racist dan?
Mensen beoordelen op hun huidskleur of afkomst. Iemand die zegt "dankzij de anti's reageer ik nog feller op negers" is wel het sterkste voorbeeld uit dit topic.
pi_183286156
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:02 schreef Hathor het volgende:

[..]

Nee, witten.
Oh kut ja -O-
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  woensdag 21 november 2018 @ 16:05:05 #118
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183286169
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 11:04 schreef Xa1pt het volgende:

Dat deed het nooit dus dat het nu wel om de kinderen zou draaien is wat ongeloofwaardig.
Vreemd.....de AZP's zeggen toch echt dat Zwarte Piet niet zwart mag zijn, omdat het een feest moet zijn voor alle kinderen.....dus jij hebt het een en ander gemist, blijkbaar.

Anyway, het protesteren bij de intocht is alleen maar bedoeld als provocatie.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 21 november 2018 @ 16:05:28 #119
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183286181
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:02 schreef Hathor het volgende:

[..]

Nee, witten.
Mensen die blanken met witten aanduiden.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 21 november 2018 @ 16:06:19 #120
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183286197
quote:
9s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:03 schreef Xa1pt het volgende:

Mensen beoordelen op hun huidskleur of afkomst.
Zoals blanken beoordeeld worden door anders gekleurden, bedoel je?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_183286211
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Vreemd.....de AZP's zeggen toch echt dat Zwarte Piet niet zwart mag zijn, omdat het een feest moet zijn voor alle kinderen.....dus jij hebt het een en ander gemist blijkbaar.
Welnee, die stok gebruiken mensen alleen maar als het ze uitkomt. Dan wordt roepen dat het je om de kinderen te doen is wel wat ongeloofwaardig.
pi_183286223
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:51 schreef Montagui het volgende:
En verder, in navolging op die gepflipte SP-ster in Haarlem nu Michael van Zeijl's clubje weer in Utrecht:

Eigenaresse Van den Heiligenberg van de gelijknamige meubelwinkel heeft gehoord van de oproep. „Maar ik heb de brief van die aardige meneer die nu vast nog op bed ligt omdat-ie toch niets anders te doen heeft, nog niet gelezen.
_O-
pi_183286224
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Zoals blanken beoordeeld worden door anders gekleurden, bedoel je?
Dat komt ook voor, ja. Wat is je punt precies?
  woensdag 21 november 2018 @ 16:09:09 #124
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183286245
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:06 schreef Xa1pt het volgende:

Welnee, die stok gebruiken mensen alleen maar als het ze uitkomt.
Ah, ok, dus je kiest zelf een beetje welke feiten je wel of niet goed uitkomen. Duidelijk.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 21 november 2018 @ 16:10:11 #125
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183286262
quote:
7s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:07 schreef Xa1pt het volgende:

Dat komt ook voor, ja. Wat is je punt precies?
Dat ik het met je eens ben; de racisten zijn makkelijk te herkennen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_183286280
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ah, ok, dus je kiest zelf een beetje welke feiten je wel of niet goed uitkomen. Duidelijk.
Wat hebben APV's in godsnaam met dat punt te maken? :')
  woensdag 21 november 2018 @ 16:18:18 #127
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183286400
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 14:56 schreef Montagui het volgende:

[..]

Je weet net zo goed als ik dat gematigde meningen in deze discussie er niet toe doen. Al zou dat wel meer dan wenselijk zijn! Wat dat betreft zou het misschien goed zijn om dat eens te peilen. Aan de andere kant lijkt in een 'discussie-impasse' waar alleen maar plaats lijkt voor de extremen, 'kick out' Zwarte Piet of Zwarte Piet blijft, een gematigde mening best lastig voor te stellen. Hoe zie je dat voor je?
Vergeet niet dat meningen door de media worden weggeschoffeld, zoals met het nieuws dat de Zaanse kinderen een roetveegpiet prima vonden. Wat de echte kinderen die ondervraagd waren ècht wilden, was de oude vertrouwde Zwarte Piet. Maar dat mocht zo kort voor de intocht niet in het nieuws.
pi_183286409
quote:
9s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:03 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Mensen beoordelen op hun huidskleur of afkomst. Iemand die zegt "dankzij de anti's reageer ik nog feller op negers" is wel het sterkste voorbeeld uit dit topic.
Je hebt er op basis van gedane uitspraken dus 1 kunnen vinden...

Want ik ben wel benieuwd wie mensen hier nu zit te beoordelen op huidskleur en afkomst. Vooralsnog valt mij eigenlijk alleen dat witte privilege gewauwel op als het dan toch om huidskleur gaat.
pi_183286431
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:18 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je hebt er op basis van gedane uitspraken dus 1 kunnen vinden...
Er zijn er wel meer te vinden. In deze reeks, social media, Frontpage. Er is genoeg racistische bagger te vinden.
pi_183286435
Demonstraties verbieden tijdens intochten kan gewoon, Nijmegen deed dat, Den Haag deed dat
pi_183286550
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:20 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er zijn er wel meer te vinden. In deze reeks, social media, Frontpage. Er is genoeg racistische bagger te vinden.
Op Facebook schrik ik er van, wat een bagger komt daar voorbij, echt het afvoerputje van Nederland zeg, misschien is het op Twitter ook zo maar dat volg ik niet zo.
  woensdag 21 november 2018 @ 16:34:30 #132
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183286647
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[..]

Aldus Fransisco van Jole. En om kracht bij te zetten plaatst hij onder die woorden een foto van Adolf Hitler en echte nazi's die snoepgoed uitdelen aan kinderen.
Die foto plaats ik hier maar niet, want die zou, geheel terecht natuurlijk, verwijdert worden.

Zover is het dus al gekomen. Een paar jaar geleden was het normaal om als ouder te zeggen dat je naar een intocht bent geweest met je kinderen en dat jullie genoten hebben van de Sint en zijn zwarte pieten. Nu wordt het woord zwarte piet niet eens meer genoemd, dat is vervangen door 'blackfacepieten' die nazipropaganda aan kinderen uitdelen.
Ja ik had de drek van Van Jole al gelezen.
Totdat er een een keer iemand werk van maakt en zo'n figuur voor het gerecht daagt. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat je zo maar voor nazi uitgemaakt kan worden
pi_183286672
quote:
7s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:53 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Of op Koningsdag tegen het koningshuis demonstreren. Ja, dat mag.
Zit daar een risico factor omheen voor het publiek?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 21 november 2018 @ 16:39:44 #134
3542 Gia
User under construction
pi_183286713
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 14:16 schreef Molurus het volgende:

Je kunt het ontkennen tot je een ons weegt, dat maakt het niet minder waar.
Even zogoed kun je stellen dat zwarte kindjes geen last hebben van zwarte piet als dit niet door de ouders wordt aangepraat. Ik ken een zwart jongetje dat, toen hij nog klein was, altijd verkleed als zp naar school ging. Vond het geweldig dat hij daar zoveel op leek. Zo kan het ook!

Het is maar net wat je ze leert.
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2018 14:18 schreef Slayage het volgende:

links of rechtsom zijn we allemaal tot een zekere hoogte verneukt door onze ouders :P
Precies, en dat gebeurt in beide kampen.
Zowel de anti's die hun kinderen leren dat zp racisme is als de pro's die hun kinderen leren dat zp moet blijven.
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 14:19 schreef the-eye het volgende:
Ik vind dat van die eieren volkomen toelaatbaar. Echt wel iets om voor een volgende intocht in het achterhoofd te houden. Ik wil Jerry Airfryer en consorten voortaan in regenpak zien verschijnen.
Met een beetje mazzel zijn er producenten die deze eieren gratis beschikbaar stellen. Zoiets kan makkelijk uitgroeien tot een traditie
Ja, net als met die tomaten in Spanje! Goed plan
pi_183286733
quote:
9s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:03 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Mensen beoordelen op hun huidskleur of afkomst. Iemand die zegt "dankzij de anti's reageer ik nog feller op negers" is wel het sterkste voorbeeld uit dit topic.
Ja, en hoe waren ook alweer de protesten van de antipieten begonnen? Wat zit daar voor racisme achter?

'white privilege'
'witte afstammelingen van slavenhouders'
'witte mensen moeten eens luisteren'

Blablabla. De enige waar je het op terug kan herleiden zijn de racisten van kozp en ge zelf. Niet omdraaien die stelling.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183286755
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ja, en hoe waren ook alweer de protesten van de antipieten begonnen? Wat zit daar voor racisme achter?

'white privilege'
'witte mensen moeten eens luisteren'

Blablabla. De enige waar je het op terug kan herleiden zijn de racisten van kozp en ge zelf. Niet omdraaien die stelling.
Jaja, volgens jou ligt alles aan de anti's. Het ligt iets genuanceerder dan dat.
pi_183286778
quote:
7s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Jaja, volgens jou ligt alles aan de anti's. Het ligt iets genuanceerder dan dat.
Welke nuance dan precies? Zij kwamen toch met de aanval op het feest en zette iedereen weg die voor ZP is, als racist?
Als ik zo de voorvallen en aanstichters bekijk van deze hele discussie, zie ik niets anders dan kozp en aanhangende lieden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183286801
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Welke nuance dan precies? Zij kwamen toch met de aanval op het feest en zette iedereen weg die voor ZP is, als racist?
Het is echt zinloos om op jou en je stropoppen te reageren dus veel moeite ga ik daar niet aan verspillen.
  woensdag 21 november 2018 @ 16:46:23 #139
3542 Gia
User under construction
pi_183286817
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:32 schreef Molurus het volgende:

Gelijk hebben is geen democratie.
Wie bepaalt dan wie er gelijk heeft in deze?
quote:
9s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:03 schreef Xa1pt het volgende:

Iemand die zegt "dankzij de anti's reageer ik nog feller op negers" is wel het sterkste voorbeeld uit dit topic.
Begrijpend lezen is moeilijk. Weet het.
Ik heb gezegd dat het niet vreemd is dat er nu feller gereageerd wordt op negers, niet dat ik dat doe.
pi_183286837
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:57 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat hele gezeik omtrent Sinterklaas zorgt er in ieder geval voor dat je de racisten onder ons wat beter herkent. Dat is dan weer een voordeel.
Ja en nee. Dat er een groot taboe zit op racisme mag wat mij betreft best zo blijven.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_183286902
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:46 schreef Gia het volgende:

[..]

Wie bepaalt dan wie er gelijk heeft in deze?

[..]

Begrijpend lezen is moeilijk. Weet het.
Ik heb gezegd dat het niet vreemd is dat er nu feller gereageerd wordt op negers, niet dat ik dat doe.
Dat maakt natuurlijk geen reet uit verder, dat is nu net het punt.
  woensdag 21 november 2018 @ 16:51:21 #142
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183286916
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:34 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ja ik had de drek van Van Jole al gelezen.
Totdat er een een keer iemand werk van maakt en zo'n figuur voor het gerecht daagt. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat je zo maar voor nazi uitgemaakt kan worden
Kun je je voorstellen dat je met zo iemand een inhoudelijke discussie hebt?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_183287007
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:46 schreef Gia het volgende:

[..]

Wie bepaalt dan wie er gelijk heeft in deze?
Dat valt lastig in algemene termen te zeggen aangezien dit een moreel vraagstuk betreft en er ruim meer dan 2 standpunten zijn.

Maar ik ben geneigd de mensen die de minste drogredenen gebruiken het meest serieus te nemen. En sorry... maar een ad populum is toch echt een ordinaire drogreden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 21 november 2018 @ 16:57:54 #144
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_183287036
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:20 schreef Bottendaal het volgende:
Demonstraties verbieden tijdens intochten kan gewoon, Nijmegen deed dat, Den Haag deed dat
Lijkt me ook heel verstandig.
pi_183287072
quote:
Politie onderzoekt racisme en geweld intocht Groningen
De Groningse politie is een ’oriënterend onderzoek’ begonnen naar geweld en racisme tijdens de intocht van Sinterklaas in de stad. Daartoe is besloten na een gesprek tussen de politie en leden van actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP).
https://www.telegraaf.nl/(...)ld-intocht-groningen
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183287109
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[..]

Aldus Fransisco van Jole. En om kracht bij te zetten plaatst hij onder die woorden een foto van Adolf Hitler en echte nazi's die snoepgoed uitdelen aan kinderen.
Die foto plaats ik hier maar niet, want die zou, geheel terecht natuurlijk, verwijdert worden.

Zover is het dus al gekomen. Een paar jaar geleden was het normaal om als ouder te zeggen dat je naar een intocht bent geweest met je kinderen en dat jullie genoten hebben van de Sint en zijn zwarte pieten. Nu wordt het woord zwarte piet niet eens meer genoemd, dat is vervangen door 'blackfacepieten' die nazipropaganda aan kinderen uitdelen.
Van Jole zou toch moeten weten dat de eerste die met een onversneden Godwin komt per definitie af is?
pi_183287164
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Van Jole zou toch moeten weten dat de eerste die met een onversneden Godwin komt per definitie af is?
Hij weet ook dat hij niet zijn tong in de mond van een collega moet douwen als zij zegt dat ze dat niet wil.
En toch is hij het gezicht dat #metoo bij het VARA publiek bij moet brengen. Nog altijd.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183287184
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:20 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er zijn er wel meer te vinden. In deze reeks, social media, Frontpage. Er is genoeg racistische bagger te vinden.
Ik kan op internet wel meer vinden (over het complete spectrum) maar ik had het over dit topic... Kritiek hebben op KOZP of zwarte piet willen laten zoals het nu is lijkt mij geen racisme.
pi_183287186
Waarom zijn er eigenlijk zoveel van die 'demonstranten' geallieerd aan GroenLinks en de PVV?

Bewijst maar weer eens dat het tegenpolen zijn aan de andere kant van het spectrum.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  woensdag 21 november 2018 @ 17:13:20 #150
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_183287324
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ja, en hoe waren ook alweer de protesten van de antipieten begonnen? Wat zit daar voor racisme achter?

'white privilege'
'witte afstammelingen van slavenhouders'
'witte mensen moeten eens luisteren'

Blablabla. De enige waar je het op terug kan herleiden zijn de racisten van kozp en ge zelf. Niet omdraaien die stelling.
De FB pagina's van die figuren staan ook vol van haat naar de witte mens. Ze denken dat ze het alleenrecht op de waarheid hebben over hoe de mens in elkaar steekt en dat de witte man de bron is van al het kwaad op deze wereld, samen met de joden uiteraard, want men is altijd pro- Palestina. Heb je een andere mening, wordt je direct geblokkeerd van de pagina.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ciclon op 21-11-2018 17:20:48 ]
pi_183287360
Nuchter beschouwd is het toch te gek van woorden dat er sowieso politie inzet nodig is bij een sinterklaas intocht en ja hij was nodig, hard nodig.
Het gaat om een figuur die niet eens bestaat, waar zijn we bezig zeg!!
Nederland is echt totaal de weg kwijt, van beide kanten en ik ben eerlijk zeker de bij pro kant moet er toch gedacht worden na dit weekend "Wat hebben we eigenlijk gedaan"
Ook hier, 162 delen al waar ik zelf ook schuldig aan ben, en niemand die van mening is veranderd ;)

Het feest is naar mening nu besmet met geweld, er zal volgend jaar een heel goed draaiboek moeten komen, liefst zie ik intochten zonder demonstraties maar dat zal niet lukken
pi_183287486
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat valt lastig in algemene termen te zeggen aangezien dit een moreel vraagstuk betreft en er ruim meer dan 2 standpunten zijn.

Maar ik ben geneigd de mensen die de minste drogredenen gebruiken het meest serieus te nemen. En sorry... maar een ad populum is toch echt een ordinaire drogreden.
Ik ben geneigd de mensen die in 1 post 3 maal drogreden in de mond nemen niet serieus te nemen.
  woensdag 21 november 2018 @ 17:23:27 #153
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_183287541
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:14 schreef Bottendaal het volgende:
Nuchter beschouwd is het toch te gek van woorden dat er sowieso politie inzet nodig is bij een sinterklaas intocht en ja hij was nodig, hard nodig.
Het gaat om een figuur die niet eens bestaat, waar zijn we bezig zeg!!
Nederland is echt totaal de weg kwijt, van beide kanten en ik ben eerlijk zeker de bij pro kant moet er toch gedacht worden na dit weekend "Wat hebben we eigenlijk gedaan"
Ook hier, 162 delen al waar ik zelf ook schuldig aan ben, en niemand die van mening is veranderd ;)

Het feest is naar mening nu besmet met geweld, er zal volgend jaar een heel goed draaiboek moeten komen, liefst zie ik intochten zonder demonstraties maar dat zal niet lukken
De mensen hebben weemoed naar hoe het ooit was, zonder die eeuwige klachten gezang van bepaalde groepjes, zonder negatieve media aandacht en aandachtsgeile BN ers. Toen was het 1 groot feest.
pi_183287548
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:14 schreef Bottendaal het volgende:
Nuchter beschouwd is het toch te gek van woorden dat er sowieso politie inzet nodig is bij een sinterklaas intocht en ja hij was nodig, hard nodig.
Het gaat om een figuur die niet eens bestaat, waar zijn we bezig zeg!!
Nederland is echt totaal de weg kwijt, van beide kanten en ik ben eerlijk zeker de pro kant moet er toch gedacht worden na dit weekend "Wat hebben we eigenlijk gedaan"
Ook hier, 162 delen al waar ik zelf ook schuldig aan ben, en niemand die van mening is veranderd ;)

Het feest is naar mening nu besmet met geweld, er zal volgend jaar een heel goed draaiboek moeten komen, liefst zie ik intochten zonder demonstraties maar dat zal niet lukken
Het probleem is dat als je nauwelijks tegengas geeft aan KOZP, zoals in de eerste jaren gedaan is, het probleem ook erger wordt. En KOZP hun zin geven is al helemaal geen optie.

Als je dan intochten hebt waar duizenden ouders en kinderen zijn die negeren dat ze uitgescholden worden of ergens anders gaan staan, maar waar ook een paar hooligans zijn die wel tegengas geven, dan lijkt het of zo'n intocht puur uit 2 kampen bestond.

In werkelijkheid heb je schreeuwende tegenstanders, een paar man die daar op totaal verkeerde manier op reageert en nog steeds duizenden mensen die alleen maar hoopt dat ze met rust worden gelaten.

En vervolgens is iedereen die geen moeite heeft met zwarte piet blackfacepiet een vuile racistische nazi :')
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183287623
quote:
7s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:45 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het is echt zinloos om op jou en je stropoppen te reageren dus veel moeite ga ik daar niet aan verspillen.
Zijn feiten opeens stropoppen of kun je er geen argument tegen plaatsen en ga je je nu laf verstoppen?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183287645
We moeten gewoon de kleine clubjes extremisten (ja, beide zijden) niet meer alle mogelijkheden bieden om bewust dit volksfeest naar de knoppen te helpen en er een soort infantiele rassenoorlog voor in de plaats te brengen.

Hun haat spuien ze maar lekker op een andere manier. Of helemaal niet, maar voor sommige mensen is dat schijnbaar te moeilijk.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 21 november 2018 @ 17:28:48 #157
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183287654
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 15:57 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat hele gezeik omtrent Sinterklaas zorgt er in ieder geval voor dat je de racisten onder ons wat beter herkent. Dat is dan weer een voordeel.
Als dat voorheen dan blijkbaar zo moeilijk was kunnen we stellen dat je er ook geen last van had
pi_183287659
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:13 schreef Ciclon het volgende:

[..]

De FB pagina's van die figuren staan ook vol van haat naar de witte mens. Ze denken dat ze het alleenrecht op de waarheid hebben over hoe de mens in elkaar steekt en dat de witte man de bron is van al het kwaad op deze wereld, samen met de joden uiteraard, want men is altijd pro- Palestina. Heb je een andere mening, wordt je direct geblokkeerd van de pagina.
Dit.

Dat mensen het nog steeds niet door (willen) hebben, is echt onbegrijpelijk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183287691
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het probleem is dat als je nauwelijks tegengas geeft aan KOZP, zoals in de eerste jaren gedaan is, het probleem ook erger wordt. En KOZP hun zin geven is al helemaal geen optie.

Als je dan intochten hebt waar duizenden ouders en kinderen zijn die negeren dat ze uitgescholden worden of ergens anders gaan staan, maar waar ook een paar hooligans zijn die wel tegengas geven, dan lijkt het of zo'n intocht puur uit 2 kampen bestond.

In werkelijkheid heb je schreeuwende tegenstanders, een paar man die daar op totaal verkeerde manier op reageert en nog steeds duizenden mensen die alleen maar hoopt dat ze met rust worden gelaten.

En vervolgens is iedereen die geen moeite heeft met zwarte piet blackfacepiet een vuile racistische nazi :')
Er moet gewoon gezocht worden naar een andere manier om tegengas te geven, zoals in Amstelveen met dat drumkorps, zonder geweld en schelden
pi_183287705
Zo'n DWDD dat in de laatste 2 afleveringen Dieuwertje Blok en Sylvana Simons als hoofdgasten uitnodigt om hun haat te spuien zorgt ook alleen maar voor polarisatie.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 21 november 2018 @ 17:34:08 #161
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_183287764
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Zo'n DWDD dat in de laatste 2 afleveringen Dieuwertje Blok en Sylvana Simons als hoofdgasten uitnodigt om hun haat te spuien zorgt ook alleen maar voor polarisatie.
Ga dan WNL kijken of Powned
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_183287798
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:30 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Er moet gewoon gezocht worden naar een andere manier om tegengas te geven, zoals in Amstelveen met dat drumkorps, zonder geweld en schelden
Als je figuren met megafoons, waarvan je weet dat ze leuzen als 'racisten' en ga je schamen' schreeuwen, naast kinderen plaatst die gewoon een gezellig feest willen vieren, dan mag je bijzonder trots zijn op al die duizenden voorstanders die zich wel gewoon verdragen.

Maar beter plaats je al die racisten gewoon op een industrieterrein waar ze kunnen schreeuwen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183287824
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:34 schreef Falco het volgende:

[..]

Ga dan WNL kijken of Powned
Heb ik ook gedaan. Maar half Nederland kijkt wel naar DWDD en het is wel duidelijk dat zulk soort figuren niet bijdragen aan een constructieve dialoog en alleen voor polarisatie zorgen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 21 november 2018 @ 17:39:36 #164
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183287865
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:30 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Er moet gewoon gezocht worden naar een andere manier om tegengas te geven, zoals in Amstelveen met dat drumkorps, zonder geweld en schelden
Ik vind eieren gooien een goede manier. Heeft de plaatselijke middenstand wat aan en voegt een leuke bezigheid voor jongeren en volwassenen toe aan het feest voor kleintjes.
Zoiets zou uitgebouwd kunnen worden met prijzen voor goede treffers. :) Om mee te mogen doen moet je wel verkleed als Zwarte Piet zijn
pi_183287906
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:14 schreef Bottendaal het volgende:
Nuchter beschouwd is het toch te gek van woorden dat er sowieso politie inzet nodig is bij een sinterklaas intocht en ja hij was nodig, hard nodig.
Het gaat om een figuur die niet eens bestaat, waar zijn we bezig zeg!!
Nederland is echt totaal de weg kwijt, van beide kanten en ik ben eerlijk zeker de bij pro kant moet er toch gedacht worden na dit weekend "Wat hebben we eigenlijk gedaan"
Ook hier, 162 delen al waar ik zelf ook schuldig aan ben, en niemand die van mening is veranderd ;)

Het feest is naar mening nu besmet met geweld, er zal volgend jaar een heel goed draaiboek moeten komen, liefst zie ik intochten zonder demonstraties maar dat zal niet lukken
Of geen intocht.
Viert ieder zijn eigen feestje thuis of bij de klaverjasclub of waar dan ook.
Je hebt toch geen intocht nodig om Sinterklaas te vieren?
  woensdag 21 november 2018 @ 17:42:41 #166
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183287933
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:41 schreef Wup2 het volgende:

[..]

Of geen intocht.
Viert ieder zijn eigen feestje thuis of bij de klaverjasclub of waar dan ook.
Je hebt toch geen intocht nodig om Sinterklaas te vieren?
Sint komt ineens uit de hemel vallen :')

De intocht is een belangrijk deel van het verhaal
pi_183287960
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:42 schreef the-eye het volgende:
De intocht is een belangrijk deel van het verhaal
ow.
  woensdag 21 november 2018 @ 17:45:18 #168
308523 the-eye
I'm a Live Wire
  woensdag 21 november 2018 @ 17:55:39 #169
3542 Gia
User under construction
pi_183288175
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:14 schreef Bottendaal het volgende:
Nuchter beschouwd is het toch te gek van woorden dat er sowieso politie inzet nodig is bij een sinterklaas intocht en ja hij was nodig, hard nodig.
Het gaat om een figuur die niet eens bestaat, waar zijn we bezig zeg!!
Nederland is echt totaal de weg kwijt, van beide kanten en ik ben eerlijk zeker de bij pro kant moet er toch gedacht worden na dit weekend "Wat hebben we eigenlijk gedaan"
Ook hier, 162 delen al waar ik zelf ook schuldig aan ben, en niemand die van mening is veranderd ;)

Het feest is naar mening nu besmet met geweld, er zal volgend jaar een heel goed draaiboek moeten komen, liefst zie ik intochten zonder demonstraties maar dat zal niet lukken
In onze geweldige stad was bij de intocht geen agent, als zodanig herkenbaar, te bekennen.
En gewoon goed geschminkte zwarte pieten. Geen demonstraties, geen geweld, alleen feest.
En nu dagelijks bij ons prachtige kasteel waar Sint met al zijn pieten logeert!
Blij dat ik hier woon.
pi_183288196
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:42 schreef the-eye het volgende:

[..]

Sint komt ineens uit de hemel vallen :')

De intocht is een belangrijk deel van het verhaal
150 jaar geleden bestond de intocht niet hoor - en sinterklaas hobbelt hier toch al een 1000+ jaar rond.
  woensdag 21 november 2018 @ 18:00:39 #171
3542 Gia
User under construction
pi_183288242
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:30 schreef Bottendaal het volgende:

Er moet gewoon gezocht worden naar een andere manier om tegengas te geven, zoals in Amstelveen met dat drumkorps, zonder geweld en schelden
In Eindhoven begon het toch ook vooral met het zingen van Sinterklaas, wie kent hem niet....totdat de optocht gepasseerd was. Daarna vonden de supporters dat de 'gasten' wel konden vertrekken en daar wilden ze graag een handje bij helpen.

Maar inderdaad, volgend jaar drumbands overal standby. Komt er een demonstratie, dan pal daarvoor gaan staan en gas geven, zodat de spreekkoren niet te verstaan zijn voor de kinderen.
pi_183288245
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:30 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Er moet gewoon gezocht worden naar een andere manier om tegengas te geven, zoals in Amstelveen met dat drumkorps, zonder geweld en schelden
OF er moet eens een keer geluisterd worden en geprobeerd worden zich in de ander te verplaatsen. Van beide kanten.

Want dat is de afgelopen decennia niet gebeurd - afgezien van wat blanken die wel voor de donkere medemens besloten dat wat kleine aanpassingen aan het uiterlijk al het racisme zou verwijderen en de negertjes niet meer zouden kunnen klagen.

Tsja. Met die houding krijg je kozpers die geen enkel vertrouwen meer hebben in de goede bedoelingen van de ander.
  woensdag 21 november 2018 @ 18:05:26 #173
3542 Gia
User under construction
pi_183288306
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:41 schreef Wup2 het volgende:

[..]

Of geen intocht.
Viert ieder zijn eigen feestje thuis of bij de klaverjasclub of waar dan ook.
Je hebt toch geen intocht nodig om Sinterklaas te vieren?
Hè? Geen intocht? Hoe dan?
Het verhaal gaat dat Sinterklaas in Spanje woont en één keer per jaar met de stoomboot vol cadeautjes en snoep naar Nederland komt.
Jij wilt die stoomboot, zonder media-aandacht ergens aan laten meren en dan even vluchtig vermelden dat de Sint gearriveerd is en dat mensen hem kunnen bestellen met pieten naar keuze bij de sinterklaascentrales overal in den lande?

Doe normaal, zeg!
  woensdag 21 november 2018 @ 18:08:18 #174
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183288340
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:57 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

150 jaar geleden bestond de intocht niet hoor - en sinterklaas hobbelt hier toch al een 1000+ jaar rond.
Ja en?
Slavernij of eigenlijk de handel in slaven bestaat ook allang niet meer maar daar blijven sommigen ook maar aan vasthouden.
  woensdag 21 november 2018 @ 18:08:23 #175
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183288341
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:34 schreef Falco het volgende:

[..]

Ga dan WNL kijken of Powned
Met die logica kan je tegen de zeurpieten zeggen; ga dan Kerst vieren. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_183288354
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:05 schreef Gia het volgende:

[..]

Hè? Geen intocht? Hoe dan?
Het verhaal gaat dat Sinterklaas in Spanje woont en één keer per jaar met de stoomboot vol cadeautjes en snoep naar Nederland komt.
Jij wilt die stoomboot, zonder media-aandacht ergens aan laten meren en dan even vluchtig vermelden dat de Sint gearriveerd is en dat mensen hem kunnen bestellen met pieten naar keuze bij de sinterklaascentrales overal in den lande?

Doe normaal, zeg!
ja dat was me al verteld door the-eye. Ik vind het stiekem nog steeds geen slechte optie.
  woensdag 21 november 2018 @ 18:09:47 #177
3542 Gia
User under construction
pi_183288358
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:57 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

150 jaar geleden bestond de intocht niet hoor - en sinterklaas hobbelt hier toch al een 1000+ jaar rond.
150 jaar geleden is de slavernij afgeschaft. Daarvoor waren negers 'gewoon' slaven. Zullen we ook weer terug daarnaartoe gaan, dan?

Wat een kul argument, dat iets maar moet zijn zoals het 150 jaar geleden was.

Zo'n feest is nu eenmaal niet statisch. Tradities wijzigen met de tijd mee. Vroeger gaf de sint alleen handjes, nu boksen en high fives. Stoer toch!
  woensdag 21 november 2018 @ 18:11:45 #178
3542 Gia
User under construction
pi_183288384
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:09 schreef Wup2 het volgende:

ja dat was me al verteld door the-eye. Ik vind het stiekem nog steeds geen slechte optie.
Ben het met je eens als het gaat over 'niet meer op tv'. Althans, niet bij de NPO.
Elke plaatselijke tv-zender kan dan de eigen intocht uitzenden.
Zou voor de Helmondse kindjes beter zijn dan wat er nu op tv was.
pi_183288394
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:09 schreef Gia het volgende:
150 jaar geleden is de slavernij afgeschaft. Daarvoor waren negers 'gewoon' slaven
Zijn we dat niet allemaal al is het van de maatschappij, economie!
pi_183288400
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:00 schreef Gia het volgende:

[..]

In Eindhoven begon het toch ook vooral met het zingen van Sinterklaas, wie kent hem niet....totdat de optocht gepasseerd was. Daarna vonden de supporters dat de 'gasten' wel konden vertrekken en daar wilden ze graag een handje bij helpen.

Maar inderdaad, volgend jaar drumbands overal standby. Komt er een demonstratie, dan pal daarvoor gaan staan en gas geven, zodat de spreekkoren niet te verstaan zijn voor de kinderen.
Vind je het gek dat mensen nu feller reageren op hysterische vrouwen dan 7 jaar geleden?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_183288423
quote:
2s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:12 schreef OllieA het volgende:

[..]

Vind je het gek dat mensen nu feller reageren op hysterische vrouwen dan 7 jaar geleden?
Zie eens wat de vrouwen in het voetbal lieten zien, opeens konden de mannen het toen ook, altijd het geld gekregen om te lanterfanten?
  woensdag 21 november 2018 @ 18:14:58 #182
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183288425
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:09 schreef Gia het volgende:

Tradities wijzigen met de tijd mee.
Evolutie, geen revolutie. En omdat de meerderheid dat wil. Niet als gevolg van de dictatuur van de minderheid.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_183288432
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Evolutie, geen revolutie. En omdat de meerderheid dat wil. Niet als gevolg van de dictatuur van de minderheid.
De meerderheid van 1000 wat eraan mee mochten doen?
pi_183288477
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:00 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

OF er moet eens een keer geluisterd worden en geprobeerd worden zich in de ander te verplaatsen. Van beide kanten. (...) Met die houding krijg je kozpers die geen enkel vertrouwen meer hebben in de goede bedoelingen van de ander.
Het zijn de KOZP-ers die niet te vertrouwen zijn. Met hun dubbele, verborgen agenda. Nu eerst dit, daarna dat. Dat snap je zelf toch ook wel? Ze zullen niet/nooit tevreden zijn.

De meerderheid moet toegeven aan een zeer kleine minderheid. En die meerderheid is het zat. Dan krijg je dus excessen als "kankerhoer". Wat die man die dat gezegd heeft (en het zo weer zou doen) niet doorheeft is dat het de ZwartePiet-zaak geen goed doet. Het geeft munitie aan de tegenstanders: "voorstanders van ZP zijn ongemanierde, racistische tokkies". Negeren van KOZP en aanverwanten is het beste wat een ZwartePietenliefhebber kan doen.

Heb het hier al vaker gezegd: de slag in de winkels heeft KOZP gewonnen. Er is bijna geen ZP meer te bekennen in de winkels en op verpakkingen. Zeer spijtig naar mijn idee. Het doet echt afbreuk aan de beleving van de sinterklaastijd. Ben zeer benieuwd of dat nog gaat veranderen, maar ik ben er bang voor.
pi_183288549
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ontzettend slecht idee. Er is zelfs geen kleine kans dat dit ooit gaat gebeuren.
Het gebeurt niet omdat onze politici te laf zijn om het Nederlandse culturele erfgoed daadwerkelijk te beschermen. En let op: niks is heilig, zelfs Dodenherdenking niet. Dezelfde links-extremisten die met aanslagen tegen Sinterklaas dreigen, zijn ook al bezig om aan de stoelpoten van de Dodenherdenking te zagen.

Uiteindelijk zwicht heel Nederland gewoon voor een klein groepje links-extremisten, cq. voor terreur. Politici van "deugende" partijen als D66, GroenLinks en PvdA kijken de andere kant op en politici van rechtse partijen als CDA en VVD zijn te laf om stelling te nemen.
pi_183288556
quote:
15s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:19 schreef DavidTwente het volgende:

[..]

Het zijn de KOZP-ers die niet te vertrouwen zijn. Met hun dubbele, verborgen agenda. Nu eerst dit, daarna dat. Dat snap je zelf toch ook wel? Ze zullen niet/nooit tevreden zijn.
Is het ooit in je opgekomen dat ze misschien wel precies zo over jou en je motieven denken ? En dat ze daar zelfs redenen voor zouden kunnen hebben ?

En omdat beide partijen daar niet over willen nadenken krijg je dus hakjes in het zand en steeds verdere ontsporing.
pi_183288586
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:23 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Is het ooit in je opgekomen dat ze misschien wel precies zo over jou en je motieven denken ? En dat ze daar zelfs redenen voor zouden kunnen hebben ?

En omdat beide partijen daar niet over willen nadenken krijg je dus hakjes in het zand en steeds verdere ontsporing.
Wat dus is begonnen door KOZP. Met hun steeds verdergaande eisen en ongenuanceerde "ben je voor ZP, dan ben je een racist". En dat pikken mensen niet meer. En terecht.
  woensdag 21 november 2018 @ 18:26:11 #188
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183288602
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:51 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Kun je je voorstellen dat je met zo iemand een inhoudelijke discussie hebt?
Ik vind het eerlijk gezegd te schofterig voor woorden dat gegooi met "Nazi"
Je mist dan echt het besef welke verschrikkingen mensen hebben moeten doorstaan tussen '40 en '45. Je gaat dat leed niet gebruiken om je punt kracht bij te zetten
pi_183288619
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:25 schreef DavidTwente het volgende:

[..]

Wat dus is begonnen door KOZP. Met hun steeds verdergaande eisen en ongenuanceerde "ben je voor ZP, dan ben je een racist".
Is dat zo ? Of negeer je nu een flink aantal decennia aan voorgeschiedenis die JIJ misschien niet hebt meegekregen omdat het je totaal niet boeide - maar zij wel ? Voorgeschiedenis die hen wellicht wel heeft overtuigd dat de andere partij niet te vertrouwen, racistisch etc. is ?

Goh. Ja. Dat doe je.

Als je dat gevoel kan wegnemen is de strijd al driekwart gewonnen. Maar dan zal je eerst eens moeten proberen je in de ander te verplaatsen.

En nogmaals: dat moeten zij ook. Maar op dit moment heeft iedereen een waas voor de ogen en vingers in de oren.
pi_183288623
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:23 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het gebeurt niet omdat onze politici te laf zijn om het Nederlandse culturele erfgoed daadwerkelijk te beschermen. En let op: niks is heilig, zelfs Dodenherdenking niet. Dezelfde links-extremisten die met aanslagen tegen Sinterklaas dreigen, zijn ook al bezig om aan de stoelpoten van de Dodenherdenking te zagen.

Uiteindelijk zwicht heel Nederland gewoon voor een klein groepje links-extremisten, cq. voor terreur. Politici van "deugende" partijen als D66, GroenLinks en PvdA kijken de andere kant op en politici van rechtse partijen als CDA en VVD zijn te laf om stelling te nemen.
Ik denk dat dit toch te pessimistisch is. Dodenherdenking bleek nog steeds wel onlosmakelijk verbonden te zijn met traditie. En Sinterklaasfeest is in feite nog steeds grotendeels overal onaangetast gebleven. De Allerhande heeft nu een vega-kerstnummer, dus dat is nog wel even slikken, geloof ik.
I´m back.
pi_183288627
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:25 schreef DavidTwente het volgende:

[..]

Wat dus is begonnen door KOZP. Met hun steeds verdergaande eisen en ongenuanceerde "ben je voor ZP, dan ben je een racist". En dat pikken mensen niet meer. En terecht.
Als iemand mij voor racist uitscheldt, dan lach ik die persoon hard uit.
Dan ga ik vervolgens niet tegen een demonstrerende vrouw roepen dat ze een "hoer van de zwarten" is, want daarmee zou ik immers juist bevestigen dat die eerste persoon gelijk had.
pi_183288642
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:27 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Als iemand mij voor racist uitscheldt, dan lach ik die persoon hard uit.
Dan ga ik vervolgens niet tegen een demonstrerende vrouw roepen dat ze een "hoer van de zwarten" is, want daarmee zou ik immers juist bevestigen dat die eerste persoon gelijk had.
Bedankt weer voor deze heldere analyse spuit elf.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183288646
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:26 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ik vind het eerlijk gezegd te schofterig voor woorden dat gegooi met "Nazi"
Je mist dan echt het besef welke verschrikkingen mensen hebben moeten doorstaan tussen '40 en '45. Je gaat dat leed niet gebruiken om je punt kracht bij te zetten
Remlof vindt dit niet leuk.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183288654
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:27 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Als iemand mij voor racist uitscheldt, dan lach ik die persoon hard uit.
Dan ga ik vervolgens niet tegen een demonstrerende vrouw roepen dat ze een "hoer van de zwarten" is, want daarmee zou ik immers juist bevestigen dat die eerste persoon gelijk had.
Dat had ik al gezegd in mijn post #184, tweede alinea.
  woensdag 21 november 2018 @ 18:30:37 #195
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183288667
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:27 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Als iemand mij voor racist uitscheldt, dan lach ik die persoon hard uit.
Dan ga ik vervolgens niet tegen een demonstrerende vrouw roepen dat ze een "hoer van de zwarten" is, want daarmee zou ik immers juist bevestigen dat die eerste persoon gelijk had.
Kan je me uitleggen wat er precies racistisch is aan die uitspraak? Is het, het gebruik van de term zwarte? Vertel me dan eens waarom de term witte geen probleem is
pi_183288706
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:00 schreef Kassamiep het volgende:

Want dat is de afgelopen decennia niet gebeurd - afgezien van wat blanken die wel voor de donkere medemens besloten dat wat kleine aanpassingen aan het uiterlijk al het racisme zou verwijderen en de negertjes niet meer zouden kunnen klagen.
Welk racisme? Komt dat van die 12%?
pi_183288741
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:23 schreef Kassamiep het volgende:
Is het ooit in je opgekomen dat ze misschien wel precies zo over jou en je motieven denken ? En dat ze daar zelfs redenen voor zouden kunnen hebben ?

En omdat beide partijen daar niet over willen nadenken krijg je dus hakjes in het zand en steeds verdere ontsporing.
Ja, dat is teveel gevraagd.
Zie al die naievelingen die de blokkeerfriezen steunden zonder er bij stil te staan waarvoor ze nou eigenlijk veroordeeld zijn.
pi_183288792
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:27 schreef Ryan3 het volgende:
Ik denk dat dit toch te pessimistisch is. Dodenherdenking bleek nog steeds wel onlosmakelijk verbonden te zijn met traditie. En Sinterklaasfeest is in feite nog steeds grotendeels overal onaangetast gebleven. De Allerhande heeft nu een vega-kerstnummer, dus dat is nog wel even slikken, geloof ik.
haha
pi_183288818
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:38 schreef Wup2 het volgende:

[..]

haha
Grote ophef daarover.
I´m back.
pi_183288841
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:35 schreef Wup2 het volgende:

[..]

Ja, dat is teveel gevraagd.
Zie al die naievelingen die de blokkeerfriezen steunden zonder er bij stil te staan waarvoor ze nou eigenlijk veroordeeld zijn.
Veroordeeld wat was de intentie, is dat gelukt ja of nee?
Daar zit hem de steun neem ik aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2018 18:41:46 ]
pi_183288851
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:35 schreef Wup2 het volgende:

[..]

Ja, dat is teveel gevraagd.
Zie al die naievelingen die de blokkeerfriezen steunden zonder er bij stil te staan waarvoor ze nou eigenlijk veroordeeld zijn.
Ach ja, "naievelingen". Wel een lief woord eigenlijk.
De blokkeerfriezen zijn een deel van de mensen die het zat zijn. En dan krijg je dit soort ongepaste acties, waavoor ze gestraft worden. Maar wie wind zaait, zal storm oogsten (en ¤ 200.000,= voor rechtsbijstand binnenhalen).
  woensdag 21 november 2018 @ 18:43:25 #202
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183288884
quote:
7s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:41 schreef DavidTwente het volgende:

[..]

Ach ja, "naievelingen". Wel een lief woord eigenlijk.
De blokkeerfriezen zijn een deel van de mensen die het zat zijn. En dan krijg je dit soort ongepaste acties, waavoor ze gestraft worden. Maar wie wind zaait, zal storm oogsten (en ¤ 200.000,= voor rechtsbijstand binnenhalen).
Wow! is het al 200.000?
pi_183288888
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:41 schreef john2406 het volgende:
Veroordeeld wat was de intentie, is dat gelukt ja of nee?
Daar zit hem de steun neem ik aan.
ja dat denk ik ook. Dat is toch onnadenkend?
pi_183288902
quote:
7s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:41 schreef DavidTwente het volgende:

[..]

Ach ja, "naievelingen". Wel een lief woord eigenlijk.
De blokkeerfriezen zijn een deel van de mensen die het zat zijn. En dan krijg je dit soort ongepaste acties, waavoor ze gestraft worden. Maar wie wind zaait, zal storm oogsten (en ¤ 200.000,= voor rechtsbijstand binnenhalen).
Volgens mij mag op die i een dubbel punt in dat lief woord?
pi_183288925
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:43 schreef Wup2 het volgende:

[..]

ja dat denk ik ook. Dat is toch onnadenkend?
Wat was de intentie van dat speelgoed uitdelen dan?

Ik laat bewust dat N woord weg, weet niet of ze al in de leeftijd van 40 tot 45 waren of zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2018 18:45:40 ]
pi_183288934
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:27 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Is dat zo ? Of negeer je nu een flink aantal decennia aan voorgeschiedenis die JIJ misschien niet hebt meegekregen omdat het je totaal niet boeide - maar zij wel ? Voorgeschiedenis die hen wellicht wel heeft overtuigd dat de andere partij niet te vertrouwen, racistisch etc. is ?

Goh. Ja. Dat doe je.

Als je dat gevoel kan wegnemen is de strijd al driekwart gewonnen. Maar dan zal je eerst eens moeten proberen je in de ander te verplaatsen.

En nogmaals: dat moeten zij ook. Maar op dit moment heeft iedereen een waas voor de ogen en vingers in de oren.
Waarom moeten wij ons proberen te verplaatsen in de kozp gang ?
pi_183289003
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:43 schreef the-eye het volgende:

[..]

Wow! is het al 200.000?
¤ 201.310,= om precies te zijn.

https://www.doneeractie.nl/blokkeeractie-a7-hoger-beroep/-31174
  woensdag 21 november 2018 @ 18:50:01 #208
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183289021
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:45 schreef Spectator19 het volgende:

[..]

Waarom moeten wij ons proberen te verplaatsen in de kozp gang ?
Calvinstische erfenis. Altijd jezelf wegcijferen en kijken of er nog ergens schuld is die je op de één of andere manier op je kan nemen.
pi_183289022
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:27 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Als iemand mij voor racist uitscheldt, dan lach ik die persoon hard uit.
Dan ga ik vervolgens niet tegen een demonstrerende vrouw roepen dat ze een "hoer van de zwarten" is, want daarmee zou ik immers juist bevestigen dat die eerste persoon gelijk had.
Van al die miljoenen 'rascisten' die KOZP jarenlang kon beledigen is er nu 1 groepje dat zich zo misdraagt. Dat noem ik eerder een prestatie.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183289027
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:44 schreef john2406 het volgende:

[..]

Volgens mij mag op die i een dubbel punt in dat lief woord?
Volgens mij moet er lieve staan ipv lief? ;)
pi_183289064
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:50 schreef the-eye het volgende:
Altijd jezelf wegcijferen
Cijfer je maar weg ik doe er niet aan mee!
pi_183289076
quote:
16s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:50 schreef DavidTwente het volgende:

[..]

Volgens mij moet er lieve staan ipv lief? ;)
Heb jij goed gezien dank ervoor.
  woensdag 21 november 2018 @ 18:58:21 #214
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183289168
quote:
Alleen dat bedrag is al een argument als deze mensen voor de rechter staan. Laat zien hoe brede steun er is voor hun actie. :)
pi_183289234
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:30 schreef the-eye het volgende:

[..]

Kan je me uitleggen wat er precies racistisch is aan die uitspraak? Is het, het gebruik van de term zwarte? Vertel me dan eens waarom de term witte geen probleem is
Hoe kom je erbij dat ik "hoer van de witten" geen probleem zou hebben gevonden?
pi_183289246
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:52 schreef john2406 het volgende:

[..]

Heb jij goed gezien dank ervoor.
Volgens mij moet er een komma tussen "gezien" en "dank". Of een punt na "gezien". En dan "dank" met een hoofdletter.
pi_183289247
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:58 schreef the-eye het volgende:

[..]

Alleen dat bedrag is al een argument als deze mensen voor de rechter staan. Laat zien hoe brede steun er is voor hun actie. :)
Als dat al invloed heeft werkt het strafverhogend.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 21 november 2018 @ 19:06:30 #218
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183289278
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:03 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat ik "hoer van de witten" geen probleem zou hebben gevonden?
Dus de term witten vind je racistisch?
pi_183289309
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:23 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Is het ooit in je opgekomen dat ze misschien wel precies zo over jou en je motieven denken ? En dat ze daar zelfs redenen voor zouden kunnen hebben ?

En omdat beide partijen daar niet over willen nadenken krijg je dus hakjes in het zand en steeds verdere ontsporing.
De pro-pieten hebben geen dubbele agenda, zoals de anti-pieten dat wel hebben. Hoe denk je hoe dat over komt bij de pro-pieten? Die anti-pieten zijn niet te vertrouwen. Geen wonder dat pro-pieten hun hakken in het zand zetten. Tot hier en niet verder! Is dat wel eens in je opgekomen?
  woensdag 21 november 2018 @ 19:08:34 #220
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183289322
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als dat al invloed heeft werkt het strafverhogend.
Dat is wellicht wensdenken van je maar het lijkt me toch de bedoeling dat een rechter rekening houdt met de maatschappelijk impact van iets.
pi_183289323
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:06 schreef the-eye het volgende:

[..]

Dus de term witten vind je racistisch?
Nee.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 21 november 2018 @ 19:11:17 #222
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183289371
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als dat al invloed heeft werkt het strafverhogend.
Wtf
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 21 november 2018 @ 19:11:24 #223
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183289373
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:08 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Nee.
De term zwarten wel?
pi_183289430
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:11 schreef the-eye het volgende:

[..]

De term zwarten wel?
Nee.
Heb je ooit van het woord "context" gehoord?
pi_183289521
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:11 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Wtf
Lijkt me logisch: voorbeeldfunctie.

Als mensen denken dat zulke acties geoorloofd zijn is het aan de rechter om een duidelijk signaal af te geven dat dat helemaal niet geoorloofd is.

En als mensen vinden dat het legaal zou moeten zijn, ook best... maar dien dan maar wetsvoorstellen in. Maar tot die tijd mag je toch echt geen snelwegen blokkeren, ongeacht hoeveel steun er daarvoor bestaat.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 21 november 2018 @ 19:19:12 #226
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183289530
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:14 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Nee.
Heb je ooit van het woord "context" gehoord?
Ja (Je mag wel iets uitgebreider reageren hoor)
Wat je bedoelt is dat "hoer van die zwarte" racistisch is door de context
Lukt het je dan ook om figuur van Zwarte Piet in de juiste context te zien dus niet bedoeld als middel om slavernij op te hemelen?
pi_183289540
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik denk dat dit toch te pessimistisch is. Dodenherdenking bleek nog steeds wel onlosmakelijk verbonden te zijn met traditie. En Sinterklaasfeest is in feite nog steeds grotendeels overal onaangetast gebleven. De Allerhande heeft nu een vega-kerstnummer, dus dat is nog wel even slikken, geloof ik.
Je gebruikt in je reactie drie keer het woord nog. Dat zegt alles.
pi_183289597
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:19 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ja (Je mag wel iets uitgebreider reageren hoor)
Wat je bedoelt is dat "hoer van die zwarte" racistisch is door de context
Lukt het je dan ook om figuur van Zwarte Piet in de juiste context te zien dus niet bedoeld als middel om slavernij op te hemelen?
Wat ik bedoel is dat "zwarte" een ander betekenis heeft in "zwarte goud" dan in bijvoorbeeld "zwarte hoer".
Zoals "kanker" een andere betekenis heeft in het woord "kankerpatiënt" dan in "kankerwijf".
Dat maakt het nogal vermoeiend als jij me steeds bepaalde teksten in de mond probeert te leggen. Je hoeft niet voor mij na te denken, probeer het eerst eens voor jezelf.
pi_183289626
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:20 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je gebruikt in je reactie drie keer het woord nog. Dat zegt alles.
Nou ja, geeft aan dat nog niet alles verloren is dus, toch?
I´m back.
pi_183289730
Als ik zeker wist dat men hiermee tevreden zou zijn met die Pieten weg gaf ik nog toe, echter ik denk dat het volgende al klaar ligt, geen een vinger!
  woensdag 21 november 2018 @ 19:33:25 #231
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183289886
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:22 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is dat "zwarte" een ander betekenis heeft in "zwarte goud" dan in bijvoorbeeld "zwarte hoer".
Zoals "kanker" een andere betekenis heeft in het woord "kankerpatiënt" dan in "kankerwijf".
Dat maakt het nogal vermoeiend als jij me steeds bepaalde teksten in de mond probeert te leggen. Je hoeft niet voor mij na te denken, probeer het eerst eens voor jezelf.
Als ik je niet begrijp kan ik toch beter aan jou vragen wat je bedoelt. Je bent nogal kort van stof dus geef ik aan hoe ik denk dat je iets bedoelt. Met de verwachring dat je me corrigeert als ik het mis heb

Nu is de zin "Ze is de hoer van die zwarte" een belediging gericht aan de blonde meid. Hoe kan dat dan racistisch zijn als het niet om het woord zwart als aanduiding voor iemand met een kleurtje gaat?
Is de zin "Ze is de hoer van die neger" of "ze is de hoer van die jongen van kleur" ook nog steeds racistisch?

Als ik nu bijvoorbeeld zeg "De buurvrouw van die Surinamer is een gore tyfushoer" is dat dan volgens jou racistisch?

[ Bericht 3% gewijzigd door the-eye op 21-11-2018 19:41:20 ]
pi_183289921
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:27 schreef john2406 het volgende:
Als ik zeker wist dat men hiermee tevreden zou zijn met die Pieten weg gaf ik nog toe, echter ik denk dat het volgende al klaar ligt, geen een vinger!
Precies. Steeds meer mensen die dit door gaan krijgen. En dan gaan de hakken in het zand.
pi_183289935
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:27 schreef john2406 het volgende:
Als ik zeker wist dat men hiermee tevreden zou zijn met die Pieten weg gaf ik nog toe, echter ik denk dat het volgende al klaar ligt, geen een vinger!
Wat is het volgende dan?
I´m back.
pi_183290118
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, geeft aan dat nog niet alles verloren is dus, toch?
Wacht maar af. Ga maar eens kijken hoe de vlag erbij hangt omstreeks 2025. Tegen die tijd is het Sinterklaasfeest wel zo'n beetje kapot en hebben een jaarlijkse Dodenherdenking-discussie, omdat Grauwe Eeuw-achtigen samen met deugende politici en BN'ers hun invulling van Dodenherdenking gaan opdringen.

En dit is niet eens een gewaagde voorspelling of een revolutionair, visionair vergezicht. Dit is gewoon het resultaat als we op de huidige koers doorgaan. Zie het maar als een grafiekje, met een lijn die in (bijvoorbeeld) 2025 een bepaald punt bereikt.
pi_183290131
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat is het volgende dan?
Zogenaamde besmette namen verwijderen, hoe je je mag verkleden (met carnaval), "witte media geen macht geven", acties gericht op personen. Zomaar wat geplukt uit het volgende stuk:

https://www.ad.nl/binnenl(...)rauwe-eeuw~a1b673f7/
pi_183290179
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:41 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wacht maar af. Ga maar eens kijken hoe de vlag erbij hangt omstreeks 2025. Tegen die tijd is het Sinterklaasfeest wel zo'n beetje kapot en hebben een jaarlijkse Dodenherdenking-discussie, omdat Grauwe Eeuw-achtigen samen met deugende politici en BN'ers hun invulling van Dodenherdenking gaan opdringen.

En dit is niet eens een gewaagde voorspelling of een revolutionair, visionair vergezicht. Dit is gewoon het resultaat als we op de huidige koers doorgaan. Zie het maar als een grafiekje, met een lijn die in (bijvoorbeeld) 2025 een bepaald punt bereikt.
Ik kan niet voor andere regio's spreken, maar 1 ding is zeker; hier in het oosten zal over 5 jaar het hele feest nog hetzelfde zijn als 5 jaar terug.
pi_183290187
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:33 schreef the-eye het volgende:

[..]

Als ik je niet begrijp kan ik toch beter aan jou vragen wat je bedoelt. Je bent nogal kort van stof dus geef ik aan hoe ik denk dat je iets bedoelt. Met de verwachring dat je me corrigeert als ik het mis heb
Ik werd pas zo kort van stof toen jij me allerlei uitspraken in de mond ging leggen. Oprechte interesse in wat ik zou kunnen bedoelen leidt doorgaans niet tot "Dus … vind je...?" vragen.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:33 schreef the-eye het volgende:

[..]
Nu is de zin "Ze is de hoer van die zwarte" een belediging gericht aan de blonde meid. Hoe kan dat dan racistisch zijn als het niet om het woord zwart als aanduiding voor iemand met een kleurtje gaat?
Is de zin "Ze is de hoer van die neger" of "ze is de hoer van die jongen van kleur" ook nog steeds racistisch?
Een blanke vrouw om het feit dat ze in een KOZP-vak staat uitmaken voor "hoer van de negers" of "hoer van de kleurlingen" is inderdaad niet minder racistisch dan haar voor "hoer van de zwarten" uitmaken.
pi_183290261
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:41 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wacht maar af. Ga maar eens kijken hoe de vlag erbij hangt omstreeks 2025. Tegen die tijd is het Sinterklaasfeest wel zo'n beetje kapot en hebben een jaarlijkse Dodenherdenking-discussie, omdat Grauwe Eeuw-achtigen samen met deugende politici en BN'ers hun invulling van Dodenherdenking gaan opdringen.

En dit is niet eens een gewaagde voorspelling of een revolutionair, visionair vergezicht. Dit is gewoon het resultaat als we op de huidige koers doorgaan. Zie het maar als een grafiekje, met een lijn die in (bijvoorbeeld) 2025 een bepaald punt bereikt.
Ik vind het te pessimistisch hoor. Sinterklaas blijft, vooral in de provincie. Dodenherdenking blijft ook op de manier zoals we traditioneel doen. Er was een enorme backlash daarover toen dat dit jaar ter discussie werd gesteld. Nog nooit zoveel NL'ers gaven aan dit jaar aan dodenherdenking gedaan te hebben, volgens mij. Volgend jaar heb je hier in het zuiden het 75-jarige jubileum van de Slag om de Schelde, daar wordt echt veel energie in gestoken in deze streek en in Zeeland.

We kunnen niet in de toekomst kijken natuurlijk, maar de wal keert het schip langzaam.
I´m back.
  woensdag 21 november 2018 @ 19:47:08 #239
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183290284
quote:
15s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:41 schreef DavidTwente het volgende:

[..]

Zogenaamde besmette namen verwijderen, hoe je je mag verkleden (met carnaval), "witte media geen macht geven", acties gericht op personen. Zomaar wat geplukt uit het volgende stuk:

https://www.ad.nl/binnenl(...)rauwe-eeuw~a1b673f7/
quote:
Volgens Van Zeijl hebben veel gekleurde Nederlanders niet eens door hoezeer ze gediscrimineerd worden: ze zijn 'witgewassen' door de Nederlandse samenleving. ,,Ze zijn producten van de kolonisatie'', zegt hij in Rotterdam.Zelfs de anti-racismebeweging wordt gekoloniseerd, en gerund door witte mensen. ,,Die weten niet eens wat racisme is. Dat witte perspectief kennen we nu wel. Het is nu onze tijd.''
Dus gaat de blanke/witte Michael van Zeijl ze dat wel even vertellen en actie voeren. _O-
Wanneer wordt deze verwarde kerel opgesloten?
pi_183290333
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:43 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Ik kan niet voor andere regio's spreken, maar 1 ding is zeker; hier in het oosten zal over 5 jaar het hele feest nog hetzelfde zijn als 5 jaar terug.
Ik woon ook in het oosten, maar ik ben daar verre van zeker van. De links-extremisten beperken zich allang niet meer tot de Randstad met hun protesten. En de media doen de rest van het werk. Stukje bij beetje wordt ons ingeprent dat Zwarte Piet puur racisme is.

In plaats van zich afzijdig te houden, beginnen politieke partijen inmiddels al expliciet stelling te nemen tegen Zwarte Piet, zoals dat joch van D66. Asscher zaagt al jaren aan de stoelpoten van het feest en andere politici zullen gretig volgen.
pi_183290352
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:46 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik vind het te pessimistisch hoor. Sinterklaas blijft, vooral in de provincie. Dodenherdenking blijft ook op de manier zoals we traditioneel doen. Er was een enorme backlash daarover toen dat dit jaar ter discussie werd gesteld. Nog nooit zoveel NL'ers gaven aan dit jaar aan dodenherdenking gedaan te hebben, volgens mij. Volgend jaar heb je hier in het zuiden het 75-jarige jubileum van de Slag om de Schelde, daar wordt echt veel energie in gestoken in deze streek en in Zeeland.

We kunnen niet in de toekomst kijken natuurlijk, maar de wal keert het schip langzaam.
We spreken elkaar - bij leven en welzijn - opnieuw zo rond 2025. Dan maken we de balans op.
pi_183290387
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:49 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

We spreken elkaar - bij leven en welzijn - opnieuw zo rond 2025. Dan maken we de balans op.
Akkoord.
I´m back.
pi_183290438
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:47 schreef the-eye het volgende:

[..]

[..]

Dus gaat de blanke/witte Michael van Zeijl ze dat wel even vertellen en actie voeren. _O-
Wanneer wordt deze verwarde kerel opgesloten?
De man is niet gek of verward. Wat veel mensen niet door hebben is dat het een verdienmodel is. Voor hem, voor een Sylvana Simons, voor anderen. Het is gewoon big business.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 21 november 2018 @ 19:53:00 #244
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183290495
quote:
15s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:41 schreef DavidTwente het volgende:

[..]

Zogenaamde besmette namen verwijderen, hoe je je mag verkleden (met carnaval), "witte media geen macht geven", acties gericht op personen. Zomaar wat geplukt uit het volgende stuk:

https://www.ad.nl/binnenl(...)rauwe-eeuw~a1b673f7/
Dat die club überhaupt aandacht krijgt. Dat zijn zelf de grootste racisten.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_183290553
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:53 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat die club überhaupt aandacht krijgt. Dat zijn zelf de grootste racisten.
Maar dat zijn wel de types die aandacht vragen en krijgen van de media. En daardoor dingen in gang kunnen zetten.
  woensdag 21 november 2018 @ 19:55:19 #246
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183290567
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:51 schreef DavidTwente het volgende:

[..]

De man is niet gek of verward. Wat veel mensen niet door hebben is dat het een verdienmodel is. Voor hem, voor een Sylvana Simons, voor anderen. Het is gewoon big business.
Waar krijgt hij dan pegels van?
pi_183290623
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:48 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik woon ook in het oosten, maar ik ben daar verre van zeker van. De links-extremisten beperken zich allang niet meer tot de Randstad met hun protesten. En de media doen de rest van het werk. Stukje bij beetje wordt ons ingeprent dat Zwarte Piet puur racisme is.

In plaats van zich afzijdig te houden, beginnen politieke partijen inmiddels al expliciet stelling te nemen tegen Zwarte Piet, zoals dat joch van D66. Asscher zaagt al jaren aan de stoelpoten van het feest en andere politici zullen gretig volgen.
Islampartij Nida wil dat zwarte pieten opgepakt en vervolgd worden. Jesse Klaver heeft al meerdere malen aangegeven dat hij van zwarte piet af wil en er zijn nog veel meer politieke voorbeelden van openlijke politieke haat tegen zwarte piet en mensen die niets verkeerds in zp zien
https://twitter.com/groenlinks/status/1064592659942117376
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 21 november 2018 @ 19:57:54 #248
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183290646
quote:
15s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:54 schreef DavidTwente het volgende:

[..]

Maar dat zijn wel de types die aandacht vragen en krijgen van de media. En daardoor dingen in gang kunnen zetten.
Als media moet je ook je verantwoordelijheid nemen. Ik las dat gemeentes in contact staan net die groep, wtf? We gaan toch ook niet met neonazi's babbelen en in contact blijven? Doodzwijgen dit soort marginalen. Die idioot van zeil zit er ook bij, dat zegt genoeg.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_183290710
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:46 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik vind het te pessimistisch hoor. Sinterklaas blijft, vooral in de provincie. Dodenherdenking blijft ook op de manier zoals we traditioneel doen. Er was een enorme backlash daarover toen dat dit jaar ter discussie werd gesteld. Nog nooit zoveel NL'ers gaven aan dit jaar aan dodenherdenking gedaan te hebben, volgens mij. Volgend jaar heb je hier in het zuiden het 75-jarige jubileum van de Slag om de Schelde, daar wordt echt veel energie in gestoken in deze streek en in Zeeland.

We kunnen niet in de toekomst kijken natuurlijk, maar de wal keert het schip langzaam.
Leuk. Ik vond het 450 jarige jubileum [maar ja, wat is 450 jaar...] van de Tachtigjarige Oorlog wat magertjes eigenlijk.
pi_183290772
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:59 schreef Wup2 het volgende:

[..]

Leuk. Ik vond het 450 jarige jubileum [maar ja, wat is 450 jaar...] van de Tachtigjarige Oorlog wat magertjes eigenlijk.
Ja, dat was wat magertjes idd. Maar idem mbt 200 jaar Nederlandse eenheidsstaat. Ook magertjes. Geschiedenis leeft niet echt in NL. Wat zonde is ergens.
I´m back.
  woensdag 21 november 2018 @ 20:02:45 #251
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183290804
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Islampartij Nida wil dat zwarte pieten opgepakt en vervolgd worden. Jesse Klaver heeft al meerdere malen aangegeven dat hij van zwarte piet af wil en er zijn nog veel meer politieke voorbeelden van openlijke politieke haat tegen zwarte piet en mensen die niets verkeerds in zp zien
https://twitter.com/groenlinks/status/1064592659942117376


  Moderator woensdag 21 november 2018 @ 20:04:14 #252
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183290853
quote:
15s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:41 schreef DavidTwente het volgende:

[..]

Zogenaamde besmette namen verwijderen, hoe je je mag verkleden (met carnaval), "witte media geen macht geven", acties gericht op personen. Zomaar wat geplukt uit het volgende stuk:

https://www.ad.nl/binnenl(...)rauwe-eeuw~a1b673f7/
de Toppers en hun fans zijn racisten _O-

gewoon niet reageren op deze idioten man, niet beleefd, niet onbeleefd, niet de lokale harde kern eropaf sturen, gewoon doodse stilte

kindjes die vragen worden over geslagen :W w/
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183290858
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:02 schreef the-eye het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat zou Jesse nooit toestaan. Alleen witte eieren mag je voor zo'n doel gebruiken. Die zijn bovendien ook nog minder belastend voor het milieu
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183291095
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:57 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Als media moet je ook je verantwoordelijheid nemen. Ik las dat gemeentes in contact staan net die groep, wtf? We gaan toch ook niet met neonazi's babbelen en in contact blijven? Doodzwijgen dit soort marginalen. Die idioot van zeil zit er ook bij, dat zegt genoeg.
Utrecht werkte lange tijd samen met de Grauwe Eeuw totdat het duidelijk werd dat die club een vrouw met de dood bedreigde omdat ze niet meteen een cowboy en indianenfeestje wilde stopzetten en er rond diezelfde tijd bedreigingen van De Grauwe Eeuw naar Waterstaat gestuurd werden omdat die niet de naam van de Coentunnel aan wilden passen.

En in Rotterdam heeft Aboutaleb vorig jaar een bindend Convenant van Rutu ondertekend die zwarte piet volledig afschaft in 3 jaar. Dat deed hij nadat al bekend was dat leden van Rutu banden hadden met KOZP
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183291099
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:01 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, dat was wat magertjes idd. Maar idem mbt 200 jaar Nederlandse eenheidsstaat. Ook magertjes. Geschiedenis leeft niet echt in NL. Wat zonde is ergens.
Nee maar ZP blijkbaar weer wel....vreemd toch?
pi_183291188
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:04 schreef sp3c het volgende:

[..]

de Toppers en hun fans zijn racisten _O-

gewoon niet reageren op deze idioten man, niet beleefd, niet onbeleefd, niet de lokale harde kern eropaf sturen, gewoon doodse stilte

kindjes die vragen worden over geslagen :W w/
Maar het vreemde is nu, dat een "zij is een hoer van een zwarte"-roeper als dorpsidioot wordt neergezet (wat ie ook is), maar deze Van Zeijl volop media-aandacht krijgt. Als gerespecteerd en volwaardige discussiepartner :r
pi_183291304
https://www.dumpert.nl/me(...)n_zwarte_buurt_.html

Dit is een zwarte buurt _O- MAD

Goed dat de omstanders ingrijpen.
  woensdag 21 november 2018 @ 20:15:51 #258
8369 speknek
Another day another slay
pi_183291321
quote:
15s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:41 schreef DavidTwente het volgende:

[..]

Zogenaamde besmette namen verwijderen, hoe je je mag verkleden (met carnaval), "witte media geen macht geven", acties gericht op personen. Zomaar wat geplukt uit het volgende stuk:

https://www.ad.nl/binnenl(...)rauwe-eeuw~a1b673f7/
Van Zeijl is een debiel, niet echt representatief voor de rest. Dat gezegd had zelfs hij pas weer besloten te demonstreren tegen zwarte piet toen bleek dat NTR gelogen had en er ook niet-roetpieten bij de intocht zouden zijn. Uit letterlijk niets blijkt dat de roetpieten een opmaat naar meer eisen zouden zijn. Roetpieten zijn geen blackface en daarmee is de kous af.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_183291335
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:55 schreef the-eye het volgende:

[..]

Waar krijgt hij dan pegels van?
Wat betreft Van Zeijl kan ik het niet vinden. Maar zijn stichting is nogal actief met van alles en nog wat. En maken dus ook kosten. Hoe dat gefinancierd wordt, kan ik niet achter komen.
pi_183291461
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:15 schreef speknek het volgende:

[..]

Van Zeijl is een debiel, niet echt representatief voor de rest. Dat gezegd had zelfs hij pas weer besloten te demonstreren tegen zwarte piet toen bleek dat NTR gelogen had en er ook niet-roetpieten bij de intocht zouden zijn. Uit letterlijk niets blijkt dat de roetpieten een opmaat naar meer eisen zouden zijn. Roetpieten zijn geen blackface en daarmee is de kous af.
Van Zeijl is 1 van de oprichters van de 2 clubs die zich tegen het figuur zwarte piet verzetten. Hij is verder, op Airfryer na, het meest prominent aan het woord over dit onderwerp.

Wat fijn dat jij bepaald dat hij niet representatief is op dit onderwerp. Vind je die hooligan die al vloekend in Eindhoven 2 seconden in beeld kwam wel representatief voor de voorstanders?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 21 november 2018 @ 20:21:51 #262
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183291503
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:16 schreef DavidTwente het volgende:

[..]

Wat betreft Van Zeijl kan ik het niet vinden. Maar zijn stichting is nogal actief met van alles en nog wat. En maken dus ook kosten. Hoe dat gefinancierd wordt, kan ik niet achter komen.
Van KOZP las ik dat er geld van een kunstprijs 35000 naar toe was gegaan
pi_183291521
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:21 schreef the-eye het volgende:

[..]

Van KOZP las ik dat er geld van een kunstprijs 35000 naar toe was gegaan
Nee, dat was Majority Perspective. Maar die zijn natuurlijk wel direct gelinkt aan KOZP
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183291531
https://www.dumpert.nl/me(...)n_zwarte_buurt_.html

Tering jantje.. die is ver heen.

Spuit elf.

Mevrouwtje is wel ver heen alsnog :P

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2018 20:26:14 ]
  woensdag 21 november 2018 @ 20:24:58 #265
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183291575
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:15 schreef speknek het volgende:

[..]

Roetpieten zwarte pieten zijn geen blackface en daarmee is de kous af.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183291588
https://www.ad.nl/rotterd(...)gn=socialsharing_web

Fidan Ekiz, een verstandige vrouw ^O^
  woensdag 21 november 2018 @ 20:25:31 #267
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183291593
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:15 schreef tralalala het volgende:
https://www.dumpert.nl/me(...)n_zwarte_buurt_.html

Dit is een zwarte buurt _O- MAD

Goed dat de omstanders ingrijpen.
Je ziet daar die man met dreadlocks zich toch ook behoorlijk opwinden. Wordt er ooit weleens nagedacht hoe het voor deze mensen is.
pi_183291638
Historisch onderzoek: Zwarte Piet is racistische blackface-traditie

Het uiterlijk van Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op de racistische blackface minstrels die in de 19de eeuw populair waren in met name het zuiden van de Verenigde Staten. Dat schrijft historica Elisabeth Koning na uitgebreid onderzoek. Haar artikel ‘Zwarte Piet, een blackfacepersonage‘ is gepubliceerd in Tijdschrift voor Geschiedenis (TvG).

Hoewel anti-racisten al langer wijzen op de link tussen het karikaturale uiterlijk van Zwarte Piet en de Amerikaanse blackface-personages, houden voorstanders van de knecht van Sinterklaas stug vol dat het een niets met het ander te maken heeft. De kleur van de Pieten is afkomstig van het roet van de schoorsteen, zo luidt de vergoelijkende verklaring meestal. Met die toch al flinterdunne redenering (de kleding van de pieten is immers brandschoon) wordt nu door Koning de vloer aangeveegd. Zo laat ze in haar artikel zien dat het blackface-toneel weliswaar zijn oorsprong had in de Verenigde Staten, maar ook in Europa – Nederland niet uitgezonderd – grote populariteit genoot. Ook wijst ze erop dat Jan Schenkman, de bedenker van Piet in zijn huidige vorm, een groot liefhebber was van deze vorm van toneel.
...
Hoewel Zwarte Piet in die eerste jaren wel al aanwezig is in de verhalen van Schenkman, wordt Sinterklaas tijdens de vieringen nog niet vergezeld door een knecht met dit uiterlijk. Pas wanneer aan het begin van de twintigste eeuw film als medium aan populariteit wint en de blackface-voorstellingen van het toneel verdwijnen, verplaatsen de minstrels zich van het theater naar het Sinterklaasfeest.

Koning toont in haar onderzoek uitgebreid aan dat de fictieve figuur van Zwarte Piet wel degelijk een zwart persoon is en niet een wit persoon die door het roet van de schoorsteen zwart is geworden. Zo komen in Sinterklaasvertellingen uit het begin van de twintigste eeuw passages voor als ‘een “schone” negersnoet, hoort zo zwart te zijn als roet’ in een verhaal waarin de knecht in een zak meel is gevallen en de Sint hem ‘heel smerig’ vindt. In een ander verhaal wordt Piet ‘wit van schrik’ na het bespioneren van een stout kind, met daaropvolgend de dialoog: ‘‘Maar Piet, jij kán toch niet wit worden?’ Waarop Zwarte Piet antwoordt: ‘Och nee, dat is waar!’ In meerdere verhalen wordt Zwarte Piet vergeleken met een aap.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 21 november 2018 @ 20:37:42 #269
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183291938
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:14 schreef Bottendaal het volgende:
Nuchter beschouwd is het toch te gek van woorden dat er sowieso politie inzet nodig is bij een sinterklaas intocht en ja hij was nodig, hard nodig.
Het gaat om een figuur die niet eens bestaat, waar zijn we bezig zeg!!
Nederland is echt totaal de weg kwijt, van beide kanten en ik ben eerlijk zeker de bij pro kant moet er toch gedacht worden na dit weekend "Wat hebben we eigenlijk gedaan"
Ook hier, 162 delen al waar ik zelf ook schuldig aan ben, en niemand die van mening is veranderd ;)

Het feest is naar mening nu besmet met geweld, er zal volgend jaar een heel goed draaiboek moeten komen, liefst zie ik intochten zonder demonstraties maar dat zal niet lukken
Het zal al helpen als je alleen toeschouwers en demonstranten uit de eigen gemeente toelaat.
  Moderator woensdag 21 november 2018 @ 20:40:06 #270
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183291987
gewoon ergens buiten zicht en wmb ook niet meer op meerdere plekken tegelijk want dat is niet te beveiligen blijkbaar, allemaal op het Malieveld met een hek ertussen

prima dat ze willen protesteren enzo maar op deze manier gaat het nergens over
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 21 november 2018 @ 20:48:07 #271
8369 speknek
Another day another slay
pi_183292216
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Van Zeijl is 1 van de oprichters van de 2 clubs die zich tegen het figuur zwarte piet verzetten. Hij is verder, op Airfryer na, het meest prominent aan het woord over dit onderwerp.

Wat fijn dat jij bepaald dat hij niet representatief is op dit onderwerp. Vind je die hooligan die al vloekend in Eindhoven 2 seconden in beeld kwam wel representatief voor de voorstanders?
Nee natuurlijk ben jij geen racistische voetbalhooligan denk ik, je nickname werkt niet mee. De Grauwe Eeuw bestaat twee jaar(?), dit debat loopt al vijftig jaar. Zelfs KOZP is nieuw. De ZP=Racisme zou je eventueel nog als oorspronkelijke spreekbuis voor de nieuwste opleving kunnen noemen, maar is verder niet strak georganiseerd.

Of wou je soms dat ik vanaf nu langs jou heen ga praten en enkel nog zeg "dat is niet wat dikke voetbalnazi wil", want dat is namelijk wel hoe jij discussieert.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 21 november 2018 @ 20:50:44 #272
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183292302
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nee, dat was Majority Perspective. Maar die zijn natuurlijk wel direct gelinkt aan KOZP
Nee... Die hebben al een paar jaar ruzie. Majority Perspective zijn extremistische ruziemakers. Die maken veel ruzie met mogelijke medestanders.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Airfryer
Die persoon bestaat niet. Niet zo fantaseren of iemands naam belachelijk maken
  woensdag 21 november 2018 @ 20:52:31 #274
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183292328
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:57 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Als media moet je ook je verantwoordelijheid nemen. Ik las dat gemeentes in contact staan net die groep, wtf? We gaan toch ook niet met neonazi's babbelen en in contact blijven? Doodzwijgen dit soort marginalen. Die idioot van zeil zit er ook bij, dat zegt genoeg.
Als je ze negeert ( :') ) krijg je een racismeclaim aan je broek en een tik op je vingers van Verene Shepherd, Amnesty en andere wereldwijde deugclubs.
pi_183292340
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee natuurlijk ben jij geen racistische voetbalhooligan denk ik, je nickname werkt niet mee. De Grauwe Eeuw bestaat twee jaar(?), dit debat loopt al vijftig jaar. Zelfs KOZP is nieuw. De ZP=Racisme zou je eventueel nog als oorspronkelijke spreekbuis voor de nieuwste opleving kunnen noemen, maar is verder niet strak georganiseerd.

Of wou je soms dat ik vanaf nu langs jou heen ga praten en enkel nog zeg "dat is niet wat dikke voetbalnazi wil", want dat is namelijk wel hoe jij discussieert.
Nee hoor, maar ik vind dat je wat tekort door de bocht gaat door te zeggen dat van Zeiijl niet representatief is voor de tegenstanders, het is namelijk 1 van de prominentste figuren in het debat.

Wel geef ik je gelijk als je zegt dat je de tegenstanders niet moet afrekenen op 1 figuur, hoe prominent dan ook. Hopelijk doe je dat ook bij de voorstanders. Tijdens de intochten waren er honderdduizenden voorstanders aanwezig en op 100 na heeft iedereen zich keurig gedragen en de beledigingen van de tegenpartij genegeerd. Dat is percentueel een veel betere prestatie dan van de tegenstanders.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 21 november 2018 @ 20:54:03 #276
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183292365
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee natuurlijk ben jij geen racistische voetbalhooligan denk ik, je nickname werkt niet mee. De Grauwe Eeuw bestaat twee jaar(?), dit debat loopt al vijftig jaar. Zelfs KOZP is nieuw. De ZP=Racisme zou je eventueel nog als oorspronkelijke spreekbuis voor de nieuwste opleving kunnen noemen, maar is verder niet strak georganiseerd.

Of wou je soms dat ik vanaf nu langs jou heen ga praten en enkel nog zeg "dat is niet wat dikke voetbalnazi wil", want dat is namelijk wel hoe jij discussieert.
Dus voetbalmanager heeft gelijk en van Zeijl is wel representatief voor de anti-groep.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 21 november 2018 @ 20:55:13 #278
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183292388
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee natuurlijk ben jij geen racistische voetbalhooligan denk ik, je nickname werkt niet mee. De Grauwe Eeuw bestaat twee jaar(?), dit debat loopt al vijftig jaar. Zelfs KOZP is nieuw. De ZP=Racisme zou je eventueel nog als oorspronkelijke spreekbuis voor de nieuwste opleving kunnen noemen, maar is verder niet strak georganiseerd.
Waarom zijn dat dan wel consequent de groepen die achter alle protesten zitten en de enige mensen die in de media terecht komen?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 21 november 2018 @ 20:56:01 #279
8369 speknek
Another day another slay
pi_183292404
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:26 schreef Slayage het volgende:
Historisch onderzoek: Zwarte Piet is racistische blackface-traditie

Het uiterlijk van Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op de racistische blackface minstrels die in de 19de eeuw populair waren in met name het zuiden van de Verenigde Staten. Dat schrijft historica Elisabeth Koning na uitgebreid onderzoek. Haar artikel ‘Zwarte Piet, een blackfacepersonage‘ is gepubliceerd in Tijdschrift voor Geschiedenis (TvG).

Hoewel anti-racisten al langer wijzen op de link tussen het karikaturale uiterlijk van Zwarte Piet en de Amerikaanse blackface-personages, houden voorstanders van de knecht van Sinterklaas stug vol dat het een niets met het ander te maken heeft. De kleur van de Pieten is afkomstig van het roet van de schoorsteen, zo luidt de vergoelijkende verklaring meestal. Met die toch al flinterdunne redenering (de kleding van de pieten is immers brandschoon) wordt nu door Koning de vloer aangeveegd. Zo laat ze in haar artikel zien dat het blackface-toneel weliswaar zijn oorsprong had in de Verenigde Staten, maar ook in Europa – Nederland niet uitgezonderd – grote populariteit genoot. Ook wijst ze erop dat Jan Schenkman, de bedenker van Piet in zijn huidige vorm, een groot liefhebber was van deze vorm van toneel.
...
Hoewel Zwarte Piet in die eerste jaren wel al aanwezig is in de verhalen van Schenkman, wordt Sinterklaas tijdens de vieringen nog niet vergezeld door een knecht met dit uiterlijk. Pas wanneer aan het begin van de twintigste eeuw film als medium aan populariteit wint en de blackface-voorstellingen van het toneel verdwijnen, verplaatsen de minstrels zich van het theater naar het Sinterklaasfeest.

Koning toont in haar onderzoek uitgebreid aan dat de fictieve figuur van Zwarte Piet wel degelijk een zwart persoon is en niet een wit persoon die door het roet van de schoorsteen zwart is geworden. Zo komen in Sinterklaasvertellingen uit het begin van de twintigste eeuw passages voor als ‘een “schone” negersnoet, hoort zo zwart te zijn als roet’ in een verhaal waarin de knecht in een zak meel is gevallen en de Sint hem ‘heel smerig’ vindt. In een ander verhaal wordt Piet ‘wit van schrik’ na het bespioneren van een stout kind, met daaropvolgend de dialoog: ‘‘Maar Piet, jij kán toch niet wit worden?’ Waarop Zwarte Piet antwoordt: ‘Och nee, dat is waar!’ In meerdere verhalen wordt Zwarte Piet vergeleken met een aap.



Dit zeg ik al jaren. Als je de chronologie van de introductie van minstrel shows en films in Nederland ziet en de plotselinge flanderization van het zwarte piet karakter met bijbehorende blackface is het zo, zo duidelijk, maar gelukkig schopt een historicus eens de open deur in.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_183292429
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Tijdens de intochten waren er honderdduizenden voorstanders aanwezig en op 100 na heeft iedereen zich keurig gedragen en de beledigingen van de tegenpartij genegeerd. Dat is percentueel een veel betere prestatie dan van de tegenstanders.
Je bent verbaal geweld aan het bagatelliseren, goedpraten , want het is jouw clubje en je komt met een drogredenering dat de vijand van jouw club zich erger gedroeg afgelopen week ?
pi_183292458
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dus voetbalmanager heeft gelijk en van Zeijl is wel representatief voor de anti-groep.
wel;ja..... is deze verkettering van jou representatief voor de pro-groep?
pi_183292490
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:54 schreef AchJa het volgende:

[..]

Manmanman...
Ja, in Rotterdam is de bom echt wel gebarsten en daar gaan er volgend jaar met alleen maar roetvegen ook rellen komen dankzij dit soort figuren. En ondertussen is iedereen ook boos dat zwarte pieten als nazistische terroristen behandeld worden. Het is echt een 'oplossing' met alleen maar verliezers.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 21 november 2018 @ 20:59:28 #283
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183292500
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:26 schreef Slayage het volgende:
Historisch onderzoek: Zwarte Piet is racistische blackface-traditie

Het uiterlijk van Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op de racistische blackface minstrels die in de 19de eeuw populair waren in met name het zuiden van de Verenigde Staten. Dat schrijft historica Elisabeth Koning na uitgebreid onderzoek. Haar artikel ‘Zwarte Piet, een blackfacepersonage‘ is gepubliceerd in Tijdschrift voor Geschiedenis (TvG).

Hoewel anti-racisten al langer wijzen op de link tussen het karikaturale uiterlijk van Zwarte Piet en de Amerikaanse blackface-personages, houden voorstanders van de knecht van Sinterklaas stug vol dat het een niets met het ander te maken heeft. De kleur van de Pieten is afkomstig van het roet van de schoorsteen, zo luidt de vergoelijkende verklaring meestal. Met die toch al flinterdunne redenering (de kleding van de pieten is immers brandschoon) wordt nu door Koning de vloer aangeveegd. Zo laat ze in haar artikel zien dat het blackface-toneel weliswaar zijn oorsprong had in de Verenigde Staten, maar ook in Europa – Nederland niet uitgezonderd – grote populariteit genoot. Ook wijst ze erop dat Jan Schenkman, de bedenker van Piet in zijn huidige vorm, een groot liefhebber was van deze vorm van toneel.
...
Hoewel Zwarte Piet in die eerste jaren wel al aanwezig is in de verhalen van Schenkman, wordt Sinterklaas tijdens de vieringen nog niet vergezeld door een knecht met dit uiterlijk. Pas wanneer aan het begin van de twintigste eeuw film als medium aan populariteit wint en de blackface-voorstellingen van het toneel verdwijnen, verplaatsen de minstrels zich van het theater naar het Sinterklaasfeest.

Koning toont in haar onderzoek uitgebreid aan dat de fictieve figuur van Zwarte Piet wel degelijk een zwart persoon is en niet een wit persoon die door het roet van de schoorsteen zwart is geworden. Zo komen in Sinterklaasvertellingen uit het begin van de twintigste eeuw passages voor als ‘een “schone” negersnoet, hoort zo zwart te zijn als roet’ in een verhaal waarin de knecht in een zak meel is gevallen en de Sint hem ‘heel smerig’ vindt. In een ander verhaal wordt Piet ‘wit van schrik’ na het bespioneren van een stout kind, met daaropvolgend de dialoog: ‘‘Maar Piet, jij kán toch niet wit worden?’ Waarop Zwarte Piet antwoordt: ‘Och nee, dat is waar!’ In meerdere verhalen wordt Zwarte Piet vergeleken met een aap.

Dat Piet niet zwart is van het roet was natuurlijk wel duidelijk. Dat Nederland sinds het midden van de 19e eeuw af en toe werd aangedaan door reizende minstrel-gezelschappen viel ook wel uit de krantenadvertenties op Delpher op te maken. Ik ben wel benieuwd welk nieuw materiaal zij heeft gevonden waarmee zij een en ander aan Schenkman kan verbinden, hoe zij de relatie tussen de Amerikaanse blackface, Schenkmans boekpersonage en de Zwarte Piet van de intochten ziet, en wat zij doet met de zwarte helper van Alberdingk Thijms "strooiavond" uit 1828.

Ik zie dat er rechtstreeks naar de paper wordt gelinkt. Ik ga hem doornemen.
pi_183292527
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je bent verbaal geweld aan het bagatelliseren, goedpraten , want het is jouw clubje en je komt met een drogredenering dat de vijand van jouw club zich erger gedroeg afgelopen week ?
Ik heb werkelijk geen idee wat je nu allemaal bedoeld en insinueert, maar het heeft in elk geval niets te maken met wat ik gezegd heb.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 21 november 2018 @ 21:00:27 #285
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183292538
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:56 schreef speknek het volgende:

[..]

Dit zeg ik al jaren. Als je de chronologie van de introductie van minstrel shows en films in Nederland ziet en de plotselinge flanderization van het zwarte piet karakter met bijbehorende blackface is het zo, zo duidelijk, maar gelukkig schopt een historicus eens de open deur in.
https://joop.bnnvara.nl/o(...)-of-blackface-noemen

Een andere historicus is het niet met je eens, en heeft gelijk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 21 november 2018 @ 21:03:43 #286
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183292639
Nou ja, ze is doctorandus, zoals de meesten van ons hier. :P

quote:
Drs. Elisabeth Koning (1989) studeerde
Geschiedenis (traject Amerikanistiek)
en American Studies aan de Universiteit
van Amsterdam en Emory University (Atlanta,
Georgia) en behaalde een diploma
in American Studies aan Smith College
(Northampton, Massachusetts). Zij werkt
als medewerker educatie en evenementen
bij het Noord-Hollands Archief in
Haarlem.
  woensdag 21 november 2018 @ 21:03:59 #287
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183292652
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wel;ja..... is deze verkettering van jou representatief voor de pro-groep?
Welke verkettering? En ik hoor niet tot de pro-groep.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 21 november 2018 @ 21:04:16 #288
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183292662
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:26 schreef Slayage het volgende:
Historisch onderzoek: Zwarte Piet is racistische blackface-traditie

Het uiterlijk van Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op de racistische blackface minstrels die in de 19de eeuw populair waren in met name het zuiden van de Verenigde Staten. Dat schrijft historica Elisabeth Koning na uitgebreid onderzoek. Haar artikel ‘Zwarte Piet, een blackfacepersonage‘ is gepubliceerd in Tijdschrift voor Geschiedenis (TvG).

Hoewel anti-racisten al langer wijzen op de link tussen het karikaturale uiterlijk van Zwarte Piet en de Amerikaanse blackface-personages, houden voorstanders van de knecht van Sinterklaas stug vol dat het een niets met het ander te maken heeft. De kleur van de Pieten is afkomstig van het roet van de schoorsteen, zo luidt de vergoelijkende verklaring meestal. Met die toch al flinterdunne redenering (de kleding van de pieten is immers brandschoon) wordt nu door Koning de vloer aangeveegd. Zo laat ze in haar artikel zien dat het blackface-toneel weliswaar zijn oorsprong had in de Verenigde Staten, maar ook in Europa – Nederland niet uitgezonderd – grote populariteit genoot. Ook wijst ze erop dat Jan Schenkman, de bedenker van Piet in zijn huidige vorm, een groot liefhebber was van deze vorm van toneel.
...
Hoewel Zwarte Piet in die eerste jaren wel al aanwezig is in de verhalen van Schenkman, wordt Sinterklaas tijdens de vieringen nog niet vergezeld door een knecht met dit uiterlijk. Pas wanneer aan het begin van de twintigste eeuw film als medium aan populariteit wint en de blackface-voorstellingen van het toneel verdwijnen, verplaatsen de minstrels zich van het theater naar het Sinterklaasfeest.

Koning toont in haar onderzoek uitgebreid aan dat de fictieve figuur van Zwarte Piet wel degelijk een zwart persoon is en niet een wit persoon die door het roet van de schoorsteen zwart is geworden. Zo komen in Sinterklaasvertellingen uit het begin van de twintigste eeuw passages voor als ‘een “schone” negersnoet, hoort zo zwart te zijn als roet’ in een verhaal waarin de knecht in een zak meel is gevallen en de Sint hem ‘heel smerig’ vindt. In een ander verhaal wordt Piet ‘wit van schrik’ na het bespioneren van een stout kind, met daaropvolgend de dialoog: ‘‘Maar Piet, jij kán toch niet wit worden?’ Waarop Zwarte Piet antwoordt: ‘Och nee, dat is waar!’ In meerdere verhalen wordt Zwarte Piet vergeleken met een aap.

De Joop. Fijne neutrale bron ook weer :')
pi_183292682
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:26 schreef Slayage het volgende:

Historisch onderzoek: Zwarte Piet is racistische blackface-traditie
quote:
Over de auteur
Drs. Elisabeth Koning (1989) studeerde
Geschiedenis (traject Amerikanistiek)
en American Studies aan de Universiteit
van Amsterdam en Emory University (At
lanta, Georgia) en behaalde een diploma
in American Studies aan Smith College
(Northampton, Massachusetts). Zij werkt
als medewerker educatie en evenemen-
ten bij het Noord-Hollands Archief in
Haarlem.
E-mail: elisabeth.koning@fulbrightmail.org
Nuff said...
pi_183292693
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 21:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De Joop. Fijne neutrale bron ook weer :')
Sowieso is het meeste wat de universiteiten uitspuwen uit de linkse hoek afkomstig.
  woensdag 21 november 2018 @ 21:05:45 #291
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183292709
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:56 schreef speknek het volgende:

Dit zeg ik al jaren. Als je de chronologie van de introductie van minstrel shows en films in Nederland ziet en de plotselinge flanderization van het zwarte piet karakter met bijbehorende blackface is het zo, zo duidelijk, maar gelukkig schopt een historicus eens de open deur in.
Als je ziet hoeveel vage aannames ze doet om tot die conclusie te komen, dan past de toon van dit artikel inderdaad prima bij het verhaal van de anti-zwarte-piet groeperingen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_183292733
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:56 schreef speknek het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dit zeg ik al jaren. Als je de chronologie van de introductie van minstrel shows en films in Nederland ziet en de plotselinge flanderization van het zwarte piet karakter met bijbehorende blackface is het zo, zo duidelijk, maar gelukkig schopt een historicus eens de open deur in.
Hmmm...

"Ook aan het hof van Oranje werd
soortgelijke kleding gedragen door zwarte
bedienden in de achttiende eeuw. Deze
mogelijke inspiratiebronnen voor Zwarte
Piets kleding sluiten echter niet uit dat
blackface-voorstellingen invloed hebben
uitgeoefend op de manier waarop de kleding
door witte acteurs werd ingezet in het
uitbeelden van Zwarte Piet."

"Dat Zwarte
Piet een zwart personage is, en niet een
wit personage dat zwart is geworden door
bijvoorbeeld het roet uit de schoorsteen,
wordt bevestigd in het avondsprookje
‘Piet de schoorsteenveger’ uit 1928."

"Het staat vast dat schrijvers, acteurs
en tekenaars Zwarte Piet vanaf 1850 onmiskenbaar
blijven weergeven als een
zwart persoon. Dit wordt bevestigd door
de naam van de zwarte schmink die werd
gebruikt door Zwarte Piet-acteurs in 1938:
‘Prima, geparfumeerd, negerzwart.’ Het
belang van zwarte schmink kan niet onderschat
worden. De knecht, die de naam
Zwarte Piet begon aan te nemen, werd
immers nagespeeld door witte mensen
met zwarte schmink en vertoonde geleidelijk
meer blackface-eigenschappen."

"Sluit niet uit", een avondsprookje als bewijs dat Zwarte Piet een neger moet zijn, een schmink die "negerzwart" is.
Ik vind het allemaal niet zo sterk eerlijk gezegd.
pi_183292750
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 21:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik heb werkelijk geen idee wat je nu allemaal bedoeld en insinueert, maar het heeft in elk geval niets te maken met wat ik gezegd heb.
Nog eens je maakt een drogredenering .
Je bagatelliseert zo het verbaal geweld dit weekend van hufterige pro-pieters en
tevens roep je dat demonstrerende anti-pieters erger waren dit weekend.
  woensdag 21 november 2018 @ 21:07:59 #294
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183292783
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 21:03 schreef Iblardi het volgende:
Nou ja, ze is doctorandus, zoals de meesten van ons hier. :P

[..]

Han van der Horst is ook een gerenommeerde historicus. En 'jouw' doctorandus is Amerikaans geindoctrineerd. Say no more.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_183292811
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:59 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat Piet niet zwart is van het roet was natuurlijk wel duidelijk. Dat Nederland sinds het midden van de 19e eeuw af en toe werd aangedaan door reizende minstrel-gezelschappen viel ook wel uit de krantenadvertenties op Delpher op te maken. Ik ben wel benieuwd welk nieuw materiaal zij heeft gevonden waarmee zij een en ander aan Schenkman kan verbinden, hoe zij de relatie tussen de Amerikaanse blackface, Schenkmans boekpersonage en de Zwarte Piet van de intochten ziet, en wat zij doet met de zwarte helper van Alberdingk Thijms "strooiavond" uit 1828.

Ik zie dat er rechtstreeks naar de paper wordt gelinkt. Ik ga hem doornemen.
Of de verschijning van den zwarten knecht van St. Nikolaas met kettingen, die de kinders verschrikt, uit 1836.

Het eerste wat me opvalt is haar mogelijke bias:
quote:
Over de auteur
Drs. Elisabeth Koning (1989) studeerde Geschiedenis (traject Amerikanistiek) en American Studies aan de Universiteit van Amsterdam en Emory University (Atlanta, Georgia) en behaalde een diploma in American Studies aan Smith College (Northampton, Massachusetts). Zij werkt als medewerker educatie en evenementen bij het Noord-Hollands Archief in Haarlem.
Maar ik ga hem ook doornemen. :)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183292846
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 21:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De Joop. Fijne neutrale bron ook weer :')
Stukken beter dan vele fokusers.
Maar bespreek de inhoud zelve.
pi_183292886
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 21:08 schreef Montagui het volgende:

Het eerste wat me opvalt is haar mogelijke bias:
Ze heeft nog iets op haar repetoire:

quote:
Race: Between Slavery and Emancipation Uncle Tom’s Cabin and American blackface minstrelsy in the Netherlands from the 1840s to the 1880s
Dan weet je meteen uit welke hoek de wind waait.
pi_183292926
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 21:04 schreef Lunatiek het volgende:

De Joop. Fijne neutrale bron ook weer :')
het gaat om het document en die is degelijk onderbouwd

https://tijdschriftvoorge(...)ackfacepersonage.pdf
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 21 november 2018 @ 21:12:40 #299
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183292941
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ze doet een boel aannames en legt verbanden die op zijn minst twijfelachtig te noemen zijn.
Los daarvan: als het zo overduidelijk was, had KOZP of iemand anders dat in de afgelopen jaren kunnen vinden. Dat je heel diep moet graven om iets aan te tonen geeft al aan dat het geen gesneden koek is, voor beide partijen.
Bijvoorbeeld dat Schenkman dol was op Blackface op het toneel: waar haal je dat vandaan? En waarom is er niks te vinden over minstrelshows in Nederland? Hoe ging Schenkman dan naar dat toneel kijken? Hoe rijmt het met zijn wèl bekende afkeer van slavernij en humanistische denkbeelden?
  woensdag 21 november 2018 @ 21:13:00 #300
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_183292955
Sylvana legt het op 2 nog even uit :r
Haters everywhere but I don't really care.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')