abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 20 november 2018 @ 10:26:32 #1
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183260086

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht


quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:

  dinsdag 20 november 2018 @ 10:26:54 #2
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183260095
quote:
_O-

Maar vooral dit stuk:
"Zelfs Christa Noella die nu door ons is geroyeerd liep toen nog met ons mee"

Hoe diep het racisme is geworteld bij KOZP wordt ook prima geïllustreerd:
"Het lijkt er op dat steeds meer demonstraties alleen nog maar bestaan uit onze witte broeders. Ik juig toe dat zij hun witte privilege inzetten voor ONZE zaak."
pi_183260118
White privilege is denk ik vooral dat je met een donkere huidskleur net iets meer moeite moet doen om hetzelfde te bereiken. Je moet net iets socialer zijn, net iets netter, etc.

Haal je er toch niet uit, want het is psychologisch. Mensen zijn allemaal net een beetje anders. We demonstreren ook niet zodat iemand met Down naar d'r universiteit kan
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_183260162
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:26 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

_O-

Maar vooral dit stuk:
"Zelfs Christa Noella die nu door ons is geroyeerd liep toen nog met ons mee"

Hoe diep het racisme is geworteld bij KOZP wordt ook prima geïllustreerd:
"Het lijkt er op dat steeds meer demonstraties alleen nog maar bestaan uit onze witte broeders. Ik juig toe dat zij hun witte privilege inzetten voor ONZE zaak."
Lachen.....nu beginnen ze zich ook al te irriteren aan al die witten die denken voor hen te moeten spreken. _O-
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_183260166
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
White privilege is denk ik vooral dat je met een donkere huidskleur net iets meer moeite moet doen om hetzelfde te bereiken. Je moet net iets socialer zijn, net iets netter, etc.

Haal je er toch niet uit, want het is psychologisch. Mensen zijn allemaal net een beetje anders. We demonstreren ook niet zodat iemand met Down naar d'r universiteit kan
Ook dat niet, genoeg mensen die het heel ver geschopt hebben, gewoon omdat ze competent zijn!
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_183260170
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:20 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Ik ben zo'n donkere Nederlander en ik merk helemaal niets van die magische miraculeuze barrieres voor mensen met een donkerder pigment. Ik denk oprecht dat mensen zich aanstellen, al kan ik me alleen op mijn eigen ervaringen baseren.
Niet iedereen heeft daar evenveel last van, en ik denk zeker dat dit in Nederland minder speelt dan in - zeg - de Verenigde Staten. Maar dat Neil deGrasse Tyson (willekeurig voorbeeld) een zeer succesvolle carrière heeft wil natuurlijk niet zeggen dat het niet voorkomt.

Gemiddeld werkt blank zijn in je voordeel, dat denk ik wel. Ook in Nederland.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_183260189
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:16 schreef AchJa het volgende:

[..]

Maar jij wil echt met droge ogen beweren dat we hier in Nederland de blanken voortrekken?
Niet bewust, meestal niet. Maar dat betekent niet dat het niet gebeurt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_183260194
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:33 schreef Molurus het volgende:
Gemiddeld werkt blank zijn in je voordeel, dat denk ik wel. Ook in Nederland.
Als men met dat in het achterhoofd ergens op afstapt heeft men al half verloren toch?
pi_183260201
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:34 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als men met dat in het achterhoofd ergens op afstapt heeft men al half verloren toch?
Idd.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_183260206
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
White privilege is denk ik vooral dat je met een donkere huidskleur net iets meer moeite moet doen om hetzelfde te bereiken. Je moet net iets socialer zijn, net iets netter, etc.

Haal je er toch niet uit, want het is psychologisch. Mensen zijn allemaal net een beetje anders. We demonstreren ook niet zodat iemand met Down naar d'r universiteit kan
‘Wit privilege’ duidend op de voordelen die een witte huidskleur met zich meebrengt in deze samenleving. Zo worden witte mensen bij een sollicitatie beoordeeld op hun cv in plaats van op hun naam. Schooladviezen zijn gebaseerd op hun kunnen, niet op hun etnische achtergrond. Witte mensen worden nooit etnisch geprofileerd, ze hoeven zich nooit te verantwoorden voor een hele groep, ze kunnen genieten van een beeldcultuur waarin hun eigen huidskleur domineert. De liefde voor hun kleur zit zelfs in die beelden zelf – doorgaans zijn studiolampen afgesteld op het optimaal belichten van een witte huid, ook al maakt datzelfde licht een bruine huid al snel effen en grauw. Het was überhaupt pas in de jaren tachtig dat Kodak zijn filmemulsie aanpaste om de kleur bruin goed op beeld te krijgen. Dit na klachten van bedrijven dat hun chocola en houten meubelen niet goed uitkwamen in reclames.

Maar bovenal is wit privilege nooit hoeven nadenken over al deze voordelen. Waardoor witte mensen kunnen blijven geloven dat ze hun eventuele succes enkel en alleen te danken hebben aan hun eigen kwaliteiten.
  dinsdag 20 november 2018 @ 10:35:55 #11
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183260213
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:33 schreef Molurus het volgende:
Gemiddeld werkt blank zijn in je voordeel, dat denk ik wel. Ook in Nederland.
Nou dat vraag ik me af, ik kom uit een arbeiderwijk van origine en bij mij op de basisschool in de klas kreeg maar 1 iemand HBO advies na CITO uitslagen. Mij werd verteld dat ik maar met mijn handen moest gaan werken. Later bleek dat ik erg makkelijk kon leren. Later zet je dat aan het denken.
pi_183260225
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:35 schreef kaasplankje het volgende:
Later bleek dat ik erg makkelijk kon leren.
Hoeveel later?
  Redactie Sport dinsdag 20 november 2018 @ 10:42:19 #13
274204 crew  Mexicanobakker
pi_183260288
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:32 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Ook dat niet, genoeg mensen die het heel ver geschopt hebben, gewoon omdat ze competent zijn!
Is volgens mij gewoon bewezen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  dinsdag 20 november 2018 @ 10:42:46 #14
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183260296
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:36 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hoeveel later?
Nou een paar jaar.
pi_183260303
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:42 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Nou een paar jaar.
Zelfde als puberen bij de een komt het vroeg bij de ander laat?
pi_183260310
quote:
11s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:42 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Is volgens mij gewoon bewezen.
Uit wetenschappelijk onderzoek?
  Redactie Sport dinsdag 20 november 2018 @ 10:44:22 #17
274204 crew  Mexicanobakker
pi_183260316
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:35 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

‘Wit privilege’ duidend op de voordelen die een witte huidskleur met zich meebrengt in deze samenleving. Zo worden witte mensen bij een sollicitatie beoordeeld op hun cv in plaats van op hun naam. Schooladviezen zijn gebaseerd op hun kunnen, niet op hun etnische achtergrond. Witte mensen worden nooit etnisch geprofileerd, ze hoeven zich nooit te verantwoorden voor een hele groep, ze kunnen genieten van een beeldcultuur waarin hun eigen huidskleur domineert. De liefde voor hun kleur zit zelfs in die beelden zelf – doorgaans zijn studiolampen afgesteld op het optimaal belichten van een witte huid, ook al maakt datzelfde licht een bruine huid al snel effen en grauw. Het was überhaupt pas in de jaren tachtig dat Kodak zijn filmemulsie aanpaste om de kleur bruin goed op beeld te krijgen. Dit na klachten van bedrijven dat hun chocola en houten meubelen niet goed uitkwamen in reclames.

Maar bovenal is wit privilege nooit hoeven nadenken over al deze voordelen. Waardoor witte mensen kunnen blijven geloven dat ze hun eventuele succes enkel en alleen te danken hebben aan hun eigen kwaliteiten.
Maar dat is al niet echt aan de orde in Nederland. Maar er zit die onderlaag aan die ik noem. Die haal je nooit weg.

Etnisch profileren en racisme lijkt mij onwenselijk ja.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_183260321
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:16 schreef AchJa het volgende:

Maar jij wil echt met droge ogen beweren dat we hier in Nederland de blanken voortrekken?
Ja.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Redactie Sport dinsdag 20 november 2018 @ 10:45:24 #20
274204 crew  Mexicanobakker
pi_183260329
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:43 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Uit wetenschappelijk onderzoek?
Daar staat me wat van bij ja, maar pin me er niet op vast. Ik ga geen bronnen zoeken voor een discussie op FOK!, dus ik hou het op "een goede mogelijkheid"
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_183260333
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:44 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja.
Waar, hoe.
Met sollicitaties is al bewezen ja, maar verder qua voortrekken, hoe wordt dat bedoeld?
pi_183260349
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:35 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

‘Wit privilege’ duidend op de voordelen die een witte huidskleur met zich meebrengt in deze samenleving. Zo worden witte mensen bij een sollicitatie beoordeeld op hun cv in plaats van op hun naam. Schooladviezen zijn gebaseerd op hun kunnen, niet op hun etnische achtergrond. Witte mensen worden nooit etnisch geprofileerd, ze hoeven zich nooit te verantwoorden voor een hele groep, ze kunnen genieten van een beeldcultuur waarin hun eigen huidskleur domineert. De liefde voor hun kleur zit zelfs in die beelden zelf – doorgaans zijn studiolampen afgesteld op het optimaal belichten van een witte huid, ook al maakt datzelfde licht een bruine huid al snel effen en grauw. Het was überhaupt pas in de jaren tachtig dat Kodak zijn filmemulsie aanpaste om de kleur bruin goed op beeld te krijgen. Dit na klachten van bedrijven dat hun chocola en houten meubelen niet goed uitkwamen in reclames.

Maar bovenal is wit privilege nooit hoeven nadenken over al deze voordelen. Waardoor witte mensen kunnen blijven geloven dat ze hun eventuele succes enkel en alleen te danken hebben aan hun eigen kwaliteiten.
Doe mij meer van dit racisme en foute vooroordelen
Zelden zo veel frustratie in een post zien staan _O-
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183260350
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:44 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja.
Blanken zijn zich er meestal niet van bewust dat zulke verschillen bestaan. En dat is precies wat de term "white privilege" beoogt te adresseren: het is geen verwijt naar blanken, maar puur een poging om mensen bewust te maken van die verschillen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_183260356
Jenny laat het er niet bij zitten:
quote:
Jenny Douwes dient klacht in bij Raad van Europa tegen Nederlandse Staat
https://www.omropfryslan.(...)en-nederlandse-staat
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183260357
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:44 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Maar dat is al niet echt aan de orde in Nederland. Maar er zit die onderlaag aan die ik noem. Die haal je nooit weg.

Etnisch profileren en racisme lijkt mij onwenselijk ja.
Pssst:
http://ec.europa.eu/COMMF(...)PECIAL/surveyKy/2077;jsessionid=5C53BEEC88976C26C7760974F98A77AB.cfusion07001?CFID=3517016&CFTOKEN=d68c9c7ca1282e12-C8826CDE-B8E4-7EC6-E2147D1DDD866DC9#p=1&instruments=SPECIAL&yearFrom=1974&yearTo=2016&surveyKy=2077
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183260363
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Doe mij meer van dit racisme en foute vooroordelen
Zelden zo veel frustratie in een post zien staan _O-
Bepaalde dingen erin kloppen volgens mij zeker wel hoor.
pi_183260367
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:35 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

‘Wit privilege’ duidend op de voordelen die een witte huidskleur met zich meebrengt in deze samenleving. Zo worden witte mensen bij een sollicitatie beoordeeld op hun cv in plaats van op hun naam. Schooladviezen zijn gebaseerd op hun kunnen, niet op hun etnische achtergrond. Witte mensen worden nooit etnisch geprofileerd, ze hoeven zich nooit te verantwoorden voor een hele groep, ze kunnen genieten van een beeldcultuur waarin hun eigen huidskleur domineert. De liefde voor hun kleur zit zelfs in die beelden zelf – doorgaans zijn studiolampen afgesteld op het optimaal belichten van een witte huid, ook al maakt datzelfde licht een bruine huid al snel effen en grauw. Het was überhaupt pas in de jaren tachtig dat Kodak zijn filmemulsie aanpaste om de kleur bruin goed op beeld te krijgen. Dit na klachten van bedrijven dat hun chocola en houten meubelen niet goed uitkwamen in reclames.

Maar bovenal is wit privilege nooit hoeven nadenken over al deze voordelen. Waardoor witte mensen kunnen blijven geloven dat ze hun eventuele succes enkel en alleen te danken hebben aan hun eigen kwaliteiten.
Dat heb je gewoon gekopieerd van:
https://www.groene.nl/artikel/de-witte-navel
pi_183260370
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:47 schreef Montagui het volgende:
Jenny laat het er niet bij zitten:

[..]

https://www.omropfryslan.(...)en-nederlandse-staat
Dat dat maar veel geld mag kosten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_183260373
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:45 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Waar, hoe.
Met sollicitaties is al bewezen ja, maar verder qua voortrekken, hoe wordt dat bedoeld?
Wellicht is 'voortrekken' niet het juiste woord. Het gebeurt namelijk onbewust. Je geeft het zelf al aan: als getint persoon moet je doorgaans net iets meer moeite doen om hetzelfde te bereiken.

Zo heb ik nog nooit moeite gehad met het vinden van een baan, kan ik mij niet voorstellen wat het is om random aangehouden te worden door de politie en ben ik nimmer aangesproken op het gedrag van mensen met dezelfde huidskleur of culturele achtergrond.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_183260376
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Doe mij meer van dit racisme en foute vooroordelen
Zelden zo veel frustratie in een post zien staan _O-
Het duiden van die term is frustratie? Kun je zo slecht lezen?

Het laatste gedeelte slaat nergens op, maar verder klopt het aardig.
pi_183260383
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:47 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat heb je gewoon gekopieerd van:
https://www.groene.nl/artikel/de-witte-navel
ja dat klopt, dat is toch de definitie van witte privilege?
pi_183260391
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:47 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat heb je gewoon gekopieerd van:
https://www.groene.nl/artikel/de-witte-navel
:D

Ook dat nog

Waaw, wat kan je zinken zeg.
Zet het dan op z'n minst in een quote.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183260393
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:47 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Bepaalde dingen erin kloppen volgens mij zeker wel hoor.
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Pssst:
http://ec.europa.eu/COMMF(...)PECIAL/surveyKy/2077;jsessionid=5C53BEEC88976C26C7760974F98A77AB.cfusion07001?CFID=3517016&CFTOKEN=d68c9c7ca1282e12-C8826CDE-B8E4-7EC6-E2147D1DDD866DC9#p=1&instruments=SPECIAL&yearFrom=1974&yearTo=2016&surveyKy=2077
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 20 november 2018 @ 10:49:42 #34
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183260397
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:33 schreef Molurus het volgende:

[..]
Gemiddeld werkt blank zijn in je voordeel, dat denk ik wel. Ook in Nederland.
Oh, absoluut. Maar dat is gewoon logisch; je trekt toch eerder toe naar mensen die (meer) op je lijken. Is gewoon de natuur.

Wat echter ook speelt, is dat het zeurpieten eerder averechts gaat werken voor de donkere Nederlanders. Er gaan gewoon situaties komen waarin zij zich gaan verontschuldigen voor het gedrag van zeurpieten en SJW-ers.

Als dat niet al gebeurt.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_183260401
quote:
11s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:42 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Is volgens mij gewoon bewezen.
Of aangenomen.

Als je het over de onderlaag hebt, ik behoor daar toe en kan dus uit eigen bron putten als het gaat om hoe de omgang is onderling en welke kansen men heeft ongeacht afkomst en huidskleur.
Die is altijd gewoon gelijkwaardig geweest, het zijn juist discussies als deze die men dwingt tot stellingname en welke gaat doorwerken in de samenleving.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_183260408
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]

:D

Ook dat nog

Waaw, wat kan je zinken zeg.
Zet het dan op z'n minst in een quote.
Wat is er erg aan dat ik een definitie kopieer? _O- Ik reageer op 'ik denk dat het dit is' en ik geef de definitie van een website, terwijl ik verder discussieer over wat het precies is.
pi_183260421
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:49 schreef thedeedster het volgende:
Er gaan gewoon situaties komen waarin zij zich gaan verontschuldigen voor het gedrag van zeurpieten en SJW-ers.

Als dat niet al gebeurt.
Welnee. Belachelijk dit.

Bieden alle blanke mensen ook hun excuses aan voor de zwakzinnige tokkies van afgelopen zaterdag die schelden en met eieren lopen te gooien? Ik mag hopen van niet toch.
pi_183260449
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 07:55 schreef kaasplankje het volgende:
Ik wil nu graag een artikel in de Speld lezen waarin NIDA een verzoek indient om zwarte piet het land uit te zetten.
quote:
Nida betreurt het dat er in Rotterdam Zwarte Pieten rondliepen zoals in alle kleinere gemeenten rondom Rotterdam met rooie lippen en zwart kroeshaar. Dat was volgens de islamtische politieke partij niet de afspraak van het herenakoord vorig jaar tussen de bemiddelende studenten van Erasmus en de burgemeester. Er zouden alleen witte Pieten zijn met roetvegen. De studenten zeggen dat Nida één jaar te vroeg is met die conclusie. De echte pikzwarte Pieten verdwijnen binnen de afspraken van ‘beraad-2017’ pas in 2019 uit het straatbeeld van Rotterdam.
https://dagblad010.nl/sinterklaasintocht-onder-vergrootglas/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183260456
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:49 schreef thedeedster het volgende:
Oh, absoluut. Maar dat is gewoon logisch; je trekt toch eerder toe naar mensen die (meer) op je lijken
Oei bij mij werd dat ruzie dan!

Zal maar tegen nog zo een aanlopen als dat ikzelf ben.
pi_183260457
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:48 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het duiden van die term is frustratie? Kun je zo slecht lezen?

Het laatste gedeelte slaat nergens op, maar verder klopt het aardig.
Jep.
Het proberen te kopiëren van het VS sfeertje naar NL is gewoon dikke onzin.
Mensen die dit bezigen hebben ergens wat frustratie opgelopen en denken het hier mee goed te kunnen praten. Mooie kapstok. Mooie stropop. Maar in de spiegel kijken en zelfreflectie toepassen op het eigen gedrag? Over hoe zij in het leven staan en zich opstellen richting de maatschappij?

Nope. Het is allemaal de schuld van de grote boze blanke afstammeling van de slavenhouder.

Flikker. Toch. Op. :Z
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 20 november 2018 @ 10:54:19 #41
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183260466
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Blanken zijn zich er meestal niet van bewust dat zulke verschillen bestaan. En dat is precies wat de term "white privilege" beoogt te adresseren: het is geen verwijt naar blanken, maar puur een poging om mensen bewust te maken van die verschillen.
Geef eens voorbeelden dan.
pi_183260478
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Jep.
Het proberen te kopiëren van het VS sfeertje naar NL is gewoon dikke onzin.
Mensen die dit bezigen hebben ergens wat frustratie opgelopen en denken het hier mee goed te kunnen praten. Mooie kapstok. Mooie stropop. Maar in de spiegel kijken en zelfreflectie toepassen op het eigen gedrag? Over hoe zij in het leven staan en zich opstellen richting de maatschappij?

Nope. Het is allemaal de schuld van de grote boze blanke afstammeling van de slavenhouder.

Flikker. Toch. Op. :Z
Stuk van sollicitatie, etnisch profileren: klopt allemaal wel!
pi_183260505
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:54 schreef the-eye het volgende:

[..]

Geef eens voorbeelden dan.
https://nos.nl/op3/artike(...)e-werd-gehouden.html

Op 30 mei werd Typhoon staande gehouden in zijn nieuwe auto. Toen de rapper vroeg waarom, zei de agent: omdat de auto niet matcht met het profiel van de bestuurder en dat hij dacht dat de auto mogelijk met drugsgeld was gekocht. Later legde een politiewoordvoerder uit: "Het gaat om een combinatie van een jonge leeftijd en een splinternieuwe, luxe auto, maar ook zijn huidskleur speelde een rol."

https://www.metronieuws.n(...)e-privilege-goed-uit

pi_183260559
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Jep.
Het proberen te kopiëren van het VS sfeertje naar NL is gewoon dikke onzin.
Mensen die dit bezigen hebben ergens wat frustratie opgelopen en denken het hier mee goed te kunnen praten. Mooie kapstok. Mooie stropop. Maar in de spiegel kijken en zelfreflectie toepassen op het eigen gedrag? Over hoe zij in het leven staan en zich opstellen richting de maatschappij?
Pas dit eens toe op jezelf. :D

Het is een Engelstalige term, maar het principe zelf is niet alleen van toepassing in de VS.
pi_183260580
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Blanken zijn zich er meestal niet van bewust dat zulke verschillen bestaan. En dat is precies wat de term "white privilege" beoogt te adresseren: het is geen verwijt naar blanken, maar puur een poging om mensen bewust te maken van die verschillen.
Wat vervolgens per definitie racistisch is. Want het gaat over 'als je van etnische afkomst X hebt, dan gedraag je je op manier X'.

Probeer dat eens met:
'zwart' en 'crimineel'
'lichtgetint' en 'terroristische'

Dan staan de bijeens, denks, gl's en pvda's op hun achterste benen.

2 maten? Op z'n minst.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183260599
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:56 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

https://nos.nl/op3/artike(...)e-werd-gehouden.html

Op 30 mei werd Typhoon staande gehouden in zijn nieuwe auto. Toen de rapper vroeg waarom, zei de agent: omdat de auto niet matcht met het profiel van de bestuurder en dat hij dacht dat de auto mogelijk met drugsgeld was gekocht. Later legde een politiewoordvoerder uit: "Het gaat om een combinatie van een jonge leeftijd en een splinternieuwe, luxe auto, maar ook zijn huidskleur speelde een rol."

https://www.metronieuws.n(...)e-privilege-goed-uit

Dat gezegd ben ik vroeger ook vaak zomaar aangehouden, omdat ik toen een nieuwe Porsche reed als 20 jarig snotjongetje.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_183260610
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:47 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat heb je gewoon gekopieerd van:
https://www.groene.nl/artikel/de-witte-navel
Dat hele verhaal haalt zichzelf keihard onderuit door dit ene zinnetje...

Want racisme is een wit probleem, en het zijn dus ook witte mensen die het moeten oplossen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_183260612
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:56 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

https://nos.nl/op3/artike(...)e-werd-gehouden.html

Op 30 mei werd Typhoon staande gehouden in zijn nieuwe auto. Toen de rapper vroeg waarom, zei de agent: omdat de auto niet matcht met het profiel van de bestuurder en dat hij dacht dat de auto mogelijk met drugsgeld was gekocht. Later legde een politiewoordvoerder uit: "Het gaat om een combinatie van een jonge leeftijd en een splinternieuwe, luxe auto, maar ook zijn huidskleur speelde een rol."

https://www.metronieuws.n(...)e-privilege-goed-uit
Het is gewoon statistiek, jonge man, donkere huidskleur, dure auto.

Dat komt statistisch weinig voor, en als het al voorkomt is de kans op criminaliteit groot.

Het zou ook vreemd zijn als de politie om niet te discrimineren tante Suus in haar Fiat Panda aanhoudt.
pi_183260617
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:00 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Dat gezegd ben ik vroeger ook vaak zomaar aangehouden, omdat ik toen een nieuwe Porsche reed als 20 jarig snotjongetje.
Tsja :)
pi_183260621
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:56 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

https://nos.nl/op3/artike(...)e-werd-gehouden.html

Op 30 mei werd Typhoon staande gehouden in zijn nieuwe auto. Toen de rapper vroeg waarom, zei de agent: omdat de auto niet matcht met het profiel van de bestuurder en dat hij dacht dat de auto mogelijk met drugsgeld was gekocht. Later legde een politiewoordvoerder uit: "Het gaat om een combinatie van een jonge leeftijd en een splinternieuwe, luxe auto, maar ook zijn huidskleur speelde een rol."

https://www.metronieuws.n(...)e-privilege-goed-uit

Lees mijn vorige post over statistiek eens.

''Is dat uw fiets?''

''Hoezo?''

Ze doen het er ook om hè.
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:04:24 #51
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183260653
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:56 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

https://nos.nl/op3/artike(...)e-werd-gehouden.html

Op 30 mei werd Typhoon staande gehouden in zijn nieuwe auto. Toen de rapper vroeg waarom, zei de agent: omdat de auto niet matcht met het profiel van de bestuurder en dat hij dacht dat de auto mogelijk met drugsgeld was gekocht. Later legde een politiewoordvoerder uit: "Het gaat om een combinatie van een jonge leeftijd en een splinternieuwe, luxe auto, maar ook zijn huidskleur speelde een rol."

https://www.metronieuws.n(...)e-privilege-goed-uit

Hoevaak denk je dat ik als blanke (zonder strafblad) ben aangehouden met daarbij toch echt een stel onredelijke en niet zulke prettige ervaringen? Een te oude auto, een te nieuwe auto, een leer jassie, lang haar, punkie haardracht, op een ongewoon tijdstip op een bepaalde plaats etc. Allemaal zaken waardoor ik net even uit de toon bij de rest in de omgeving viel.
pi_183260654
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:01 schreef luxerobots het volgende:
Het zou ook vreemd zijn als de politie om niet te discrimineren tante Suus in haar Fiat Panda aanhoudt.
Laat Suus in dezelfde porsche rijden en die ander in de panda anders!
pi_183260656
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:54 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Stuk van sollicitatie, etnisch profileren: klopt allemaal wel!
Stuk van sollicitatie is geen discriminatie. Dat is ervaring.
Als je 10x iemand hebt aangenomen van een bepaald profiel en het is 10x naar afgelopen, dan denk je bij de volgende persoon 3x na.

Niet zo heel raar.

Voor de rest moet je dat eu onderzoek even lezen waar ik naar link. NL staat ergens bovenaan bij 'niet discriminerende landen' met een zeer hoge score.

Dat hele gelul dat NL extreem rechts / fascistisch / racistisch tyfustuig is en zo ook wordt neergezet door de antipieten in de buitenlandse media, is gewoon smaad, laster en dikke onzin.

Die hele 'white privilege' bewering ook.

Dat is gewoon klaar nu.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183260673
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:56 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

https://nos.nl/op3/artike(...)e-werd-gehouden.html

Op 30 mei werd Typhoon staande gehouden in zijn nieuwe auto. Toen de rapper vroeg waarom, zei de agent: omdat de auto niet matcht met het profiel van de bestuurder en dat hij dacht dat de auto mogelijk met drugsgeld was gekocht. Later legde een politiewoordvoerder uit: "Het gaat om een combinatie van een jonge leeftijd en een splinternieuwe, luxe auto, maar ook zijn huidskleur speelde een rol."

https://www.metronieuws.n(...)e-privilege-goed-uit

'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183260683
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:04 schreef Red_85 het volgende:
Stuk van sollicitatie is geen discriminatie. Dat is ervaring.
Als je 10x iemand hebt aangenomen van een bepaald profiel en het is 10x naar afgelopen, dan denk je bij de volgende persoon 3x na.
Zo zie ik het ook!

Bedanken zich dan maar bij hun voorgangers.
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:05:46 #56
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183260684
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:08 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja, ik denk niet dat er kwade opzet achter de verweving van Santa's helpers met zwarte piet zat. Veeleer wilden de Canadezen twee leuke tradities samenvoegen. Ik vermoed ook dat er geen kwade opzet achter de introductie van blackface in zwarte piet zat, veeleer was dat gewoon een bekende manier waarop blanken zich als zwarten konden schminken.

Maar voor het resultaat maakt dat niets uit.
Maar "dehumanisatie volgens het tekstboek", zoals jij het noemde, gebeurt juist wel intentioneel. Dan stel je mensen of groepen mensen voor als niet-menselijk of minder menselijk dan de jouwe (iemand is een "monster" of een "rat"; een bepaalde groep bestaat uit "kakkerlakken" of "robots") om de natuurlijke gevoelens van empathie uit te schakelen zodat de drempel ten aanzien van geweld tegen of onderdrukking van die persoon of groep wordt verlaagd. Ik zie niet hoe het generiek maken van een sympathieke fantasiefiguur die door de meeste mensen niet als representatief voor een bepaalde sociale groep wordt gezien, zou leiden tot marginalisering "de zwarte" in onze samenleving.
pi_183260741
"White privilege" scheert het complete "witte ras" over een kam. Maar dat is prima, want het is "de waarheid".

Maar laten we de samenleving lekker blijven polariseren, dan komt het vast goed.

Ikzelf ben de laatste jaren steeds racistischer geworden. Ook al wil ik het niet, ik betrap me erop dat ik vaak denk: Och, had ik kunnen verwachten.

Van een brutale bek tegen een kassameisje als de korting er niet automatisch afgaat tot het aftrappen van onze autospiegel als mijn vrouw een voorrangsfout maakt, waarna de bedreigingen en "kankerhoeren" haar om de oren vliegen. Allemaal ervaringen die mij als persoon vormen.

Mijn persoonlijke ervaring is dat het veel vaker fout gaat met bepaalde types, dus ja, dan ga ik mij anders opstellen naar die types. Ook heb ik liever een wit persoon als collega. Hoeven we in ieder geval niet om de cultuurverschillen heen te werken. Ik heb dit genoeg geprobeerd, maar iedere keer kan ik blijven geven, en blijft de andere helft nemen.
Superslim, IQ van 129
pi_183260768
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:10 schreef Dorothykloon het volgende:
Ik heb dit genoeg geprobeerd, maar iedere keer kan ik blijven geven, en blijft de andere helft nemen.
Wat bedoel je hier precies mee?
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:13:52 #59
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183260788
Het zieke van deze discussie is dat het de boel lekker omdraait.

Ik ben als blanke Nederlandse jongen in mijn jeugd vaak zat voor rotte vis uitgemaakt voor mijn huidskleur of afkomst als blanke Nederlander. Dat is de verwachtingswaarde in Amsterdam. Het is dan ook wel van de zotte dat er dan van die beschut opgevoede academische miepjes naar je toe komen om je te vertellen dat jij wit privilege hebt en dat jij jouw kansen in moet zetten om vreemden maar even succesvol te maken ongeacht of die mensen daar hun best voor hebben gedaan,.

Ik heb gewoon hard gewerkt, ga goed met geld om, heb mezelf waardevol gemaakt voor de arbeidsmarkt, ik trap geen herrie op straat en ik kleed me niet alsof ik net weg ben gerend van een brute woningroof, ik praat niet alsof ik mijn gangstervriendjes probeer te commanderen tijdens een sollicitatiegesprek. Dat er zich kansen voor mij openen is een niet-bizar gevolg van mijn GEDRAG.

Niemand houdt jou tegen om je eigen bedrijf te starten als je zoooo overtuigd bent dat mensen jou verkeerd beoordelen dan is dat immers de route toch? Of ga je weigeren jezelf aan te nemen? Als persoon die inmiddels ook sollicitaties afneemt en mensen zoekt voor werk kan ik zeggen: Werkgevers in Nederland staan te springen om talent. Ongeacht afkomst, huidskleur... whatever... als jij overkomt als iemand die niet een totaal stuk schroot bent dan ben je nagenoeg overal welkom. Zoek het lekker bij jezelf ipv al je tekortkomingen op te hangen aan de zogenaamd boze (blanke) maatschappij.

Nederlanders zijn, nog meer dan andere westerse volken, meer dan bereid om mensen een kans te geven die tonen dat ze willen participeren in de samenleving. Als het je allemaal niet bevalt en je hebt het oh zo zwaar in dit land en je bent overtuigd dat de "witman" jou tegenhoudt.. vertrek lekker naar een ander land waar mensen met jouw kleurtje of afkomst wel succesvol zijn. Ik wil wedden dat ze jou daar ook gewoon uitkotsen omdat jouw mentaliteit gewoon verrot is.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183260831
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Stuk van sollicitatie is geen discriminatie. Dat is ervaring.
Als je 10x iemand hebt aangenomen van een bepaald profiel en het is 10x naar afgelopen, dan denk je bij de volgende persoon 3x na.

Niet zo heel raar.
Jij kunt het dan weliswaar allemaal heel begrijpelijk en prima vinden, maar dat maakt het nog niet ineens geen discriminatie. Je vindt discriminatie kennelijk prima.

quote:
Voor de rest moet je dat eu onderzoek even lezen waar ik naar link. NL staat ergens bovenaan bij 'niet discriminerende landen' met een zeer hoge score.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niet wordt gediscrimineerd. Alleen aanzienlijk minder dan elders op de wereld.

quote:
Dat hele gelul dat NL extreem rechts / fascistisch / racistisch tyfustuig is en zo ook wordt neergezet door de antipieten in de buitenlandse media, is gewoon smaad, laster en dikke onzin.

Die hele 'white privilege' bewering ook.

Dat is gewoon klaar nu.
Nope. White privilege blijft nog wel een tijdje een term die van toepassing is. Zo heel moeilijk is het allemaal niet. Dat je dit afdoet als dikke onzin en je vingers in je oren stopt zegt veel over je gebrek aan zelfreflectie.
  Moderator dinsdag 20 november 2018 @ 11:21:13 #61
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183260885
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:04 schreef the-eye het volgende:

[..]

Hoevaak denk je dat ik als blanke (zonder strafblad) ben aangehouden met daarbij toch echt een stel onredelijke en niet zulke prettige ervaringen? Een te oude auto, een te nieuwe auto, een leer jassie, lang haar, punkie haardracht, op een ongewoon tijdstip op een bepaalde plaats etc. Allemaal zaken waardoor ik net even uit de toon bij de rest in de omgeving viel.
is ook iets wat je zelf in de hand hebt heb ik gemerkt
ik werk vrij vroeg en zeker donderdag en vrijdag was het nagenoeg iedere dag raak, tot het punt dat ze me in de wachtkamer konden beschrijven
'waar gaan we zo vroeg naar toe meneer?' IDkaart laten zien, ff checken en gaan
1 keer zelfs meegenomen naar het bureautje waar ik tot in de middag in de cel heb gezeten :')

gegeven moment heb ik zo'n oranje veiligheidshesje geregeld en die doe ik dus iedere ochtend aan als ik wegga ... naast een vriendelijk goedemorgen komt er niets meer uit oom agent!
ging echt van minimaal 1 keer in de 2 weken ID checken naar nooit meer
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183260886
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 21:02 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, issue dat te weinig wordt opgepikt, zeker niet in de media, spiegeling aan de geschiedenis van de VS.
De meeste media doen zelfs mee. Duidelijkste voorbeeld is natuurlijk 'wit', dat is ook om aansluiting te zoeken bij de Amerikaanse terminologie van hun problematische rassenrelaties. Maar ik heb ook weleens een reportage op de NOS gezien waarbij dames rond een black hair festival mochten doen alsof ze gedwongen worden om hun te straightenen en vervolgens kwamen ze met een verzameling vooroorlogse stripboekjes met negerkarikaturen alsof er al niet 4 generaties zijn opgegroeid in de wetenschap dat die fout zijn. En het woord 'neger' is ineens het N-woord natuurlijk, dat kun je mensen nog wijsmaken ook omdat het Nederlandse N-woord nooit meer gebruikt wordt.

quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 21:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Over dingen in onze samenleving.
Als je het woord blackface gebruikt heb je het over een Amerikaanse traditie, niet over de Nederlandse samenleving. Dan kun je ook niet meer claimen dat ZP racistisch is maar zijn vierders niet, want mensen die blackface doen zijn wel degelijk racistisch. Als je er met je Black Panther petje bij gaat staan en BLM erbij sleept heb je het ook niet over onze samenleving.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 06:01 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Gezien de al ruim 50 jaar voortdurende krampachtig afwijzende, agressieve en gewelddadige reacties vol vreemdelingenhaat op de suggestie dat de kleur van een fictief karakter aangepast zou kunnen worden zodat deze wat minder op een bestaande bevolkingsgroep lijkt... kunnen we veilig stellen dat het over de Nederlandse gaat.
Onzin, dat is een discussie van begin jaren 70, toen de eerste grote groepen Surinamers en Antillianen hier kwamen wonen. Het bleek toen allemaal niet zo'n probleem en is het allemaal onder de radar verdwenen. Dat kun je terecht vinden of niet maar mensen gingen bij wijze van spreken in een ruk door van de anti-apartheidsdemonstratie of 'Nederland bekent kleur' naar de schmink voor ZP. Kijk anders even naar de verbijstering toen Doutzen Kroes het aankaartte als iets waar zij zich voor schaamde. Het is gewoon geschiedvervalsing om te doen alsof er een lineaire ontwikkeling is rechtstreeks vanuit de slavernij.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_183260896
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:13 schreef SpecialK het volgende:
Nederlanders zijn, nog meer dan andere westerse volken, meer dan bereid om mensen een kans te geven die tonen dat ze willen participeren in de samenleving. Als het je allemaal niet bevalt en je hebt het oh zo zwaar in dit land en je bent overtuigd dat de "witman" jou tegenhoudt.. vertrek lekker naar een ander land waar mensen met jouw kleurtje of afkomst wel succesvol zijn. Ik wil wedden dat ze jou daar ook gewoon uitkotsen omdat jouw mentaliteit gewoon verrot is.
Ik geloof, juist ook doordat ik de denkwijze van mensen lees op internet, dus juist wel in wit privilege. En grappig: ik dacht eerst dat alleen de zwakzinnige, laagopgeleide personen racistisch zijn (zoals de hooligans van afgelopen zaterdag :) ), maar ik besef mij steeds meer hoe naïef dat was. Racisme zit in alle lagen van de Nederlandse samenleving. Dat lees ik hier.
pi_183260901
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:17 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Jij kunt het dan weliswaar allemaal heel begrijpelijk en prima vinden, maar dat maakt het nog niet ineens geen discriminatie. Je vindt discriminatie kennelijk prima.

[..]

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niet wordt gediscrimineerd. Alleen aanzienlijk minder dan elders op de wereld.

[..]

Nope. White privilege blijft nog wel een tijdje een term die van toepassing is. Zo heel moeilijk is het allemaal niet. Dat je dit afdoet als dikke onzin en je vingers in je oren stopt zegt veel over je gebrek aan zelfreflectie.
Misschien ben jij wel gewoon racistisch, heb je dat al eens overwogen?
Een naam en profiel zegt namelijk weinig over afkomst en huidskleur.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:23:27 #65
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183260913
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:22 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Ik geloof, juist ook doordat ik de denkwijze van mensen lees op internet, dus juist wel in wit privilege. En grappig: ik dacht eerst dat alleen de zwakzinnige, laagopgeleide personen racistisch zijn (zoals de hooligans van afgelopen zaterdag :) ), maar ik besef mij steeds meer hoe naïef dat was. Racisme zit in alle lagen van de Nederlandse samenleving. Dat lees ik hier.
Jij bent hier de racist, vriend. Dat is het grappige aan dit verhaal. Alleen besef je het niet.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183260917
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:22 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Ik geloof, juist ook doordat ik de denkwijze van mensen lees op internet, dus juist wel in wit privilege. En grappig: ik dacht eerst dat alleen de zwakzinnige, laagopgeleide personen racistisch zijn (zoals de hooligans van afgelopen zaterdag :) ), maar ik besef mij steeds meer hoe naïef dat was. Racisme zit in alle lagen van de Nederlandse samenleving. Dat lees ik hier.
Je moest eens weten, ik heb genoeg discriminatie gezien door de jaren heen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_183260925
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:21 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar ik heb ook weleens een reportage op de NOS gezien waarbij dames rond een black hair festival mochten doen alsof ze gedwongen worden om hun te straightenen
Wát? :P
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:23:54 #68
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_183260931

Kijk, dit is toch veel beter! >:O
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_183260932
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:13 schreef SpecialK het volgende:
Het zieke van deze discussie is dat het de boel lekker omdraait.

Ik ben als blanke Nederlandse jongen in mijn jeugd vaak zat voor rotte vis uitgemaakt voor mijn huidskleur of afkomst als blanke Nederlander. Dat is de verwachtingswaarde in Amsterdam. Het is dan ook wel van de zotte dat er dan van die beschut opgevoede academische miepjes naar je toe komen om je te vertellen dat jij wit privilege hebt en dat jij jouw kansen in moet zetten om vreemden maar even succesvol te maken ongeacht of die mensen daar hun best voor hebben gedaan,.

Ik heb gewoon hard gewerkt, ga goed met geld om, heb mezelf waardevol gemaakt voor de arbeidsmarkt, ik trap geen herrie op straat en ik kleed me niet alsof ik net weg ben gerend van een brute woningroof, ik praat niet alsof ik mijn gangstervriendjes probeer te commanderen tijdens een sollicitatiegesprek. Dat er zich kansen voor mij openen is een niet-bizar gevolg van mijn GEDRAG.

Niemand houdt jou tegen om je eigen bedrijf te starten als je zoooo overtuigd bent dat mensen jou verkeerd beoordelen dan is dat immers de route toch? Of ga je weigeren jezelf aan te nemen? Als persoon die inmiddels ook sollicitaties afneemt en mensen zoekt voor werk kan ik zeggen: Werkgevers in Nederland staan te springen om talent. Ongeacht afkomst, huidskleur... whatever... als jij overkomt als iemand die niet een totaal stuk schroot bent dan ben je nagenoeg overal welkom. Zoek het lekker bij jezelf ipv al je tekortkomingen op te hangen aan de zogenaamd boze (blanke) maatschappij.

Nederlanders zijn, nog meer dan andere westerse volken, meer dan bereid om mensen een kans te geven die tonen dat ze willen participeren in de samenleving. Als het je allemaal niet bevalt en je hebt het oh zo zwaar in dit land en je bent overtuigd dat de "witman" jou tegenhoudt.. vertrek lekker naar een ander land waar mensen met jouw kleurtje of afkomst wel succesvol zijn. Ik wil wedden dat ze jou daar ook gewoon uitkotsen omdat jouw mentaliteit gewoon verrot is.
Het mes snijdt aan 2 kanten natuurlijk. Ja, er zijn groepen mensen die wel heel makkelijk de slachtofferrol in springen en alles op de grote, boze maatschappij gooien die hen geen kansen geeft. Maar feit is wel dat 'allochtonen' wat achterlopen t.o.v. de 'eckte blanke Nederlander'. Dat gesprek dood willen gooien door te roepen dat ze dan maar op moeten rotten naar het buitenland lijkt me ook niet echt een constructieve of volwassen insteek.
pi_183260940
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:23 schreef DustPuppy het volgende:
[ afbeelding ]
Kijk, dit is toch veel beter! >:O
Helemaal mee eens.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_183260947
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:23 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Jij bent hier de racist, vriend. Dat is het grappige aan dit verhaal. Alleen besef je het niet.
Dus concluderen dat racisme in alle lagen voorkomt is racistisch?
pi_183260963
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:22 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Misschien ben jij wel gewoon racistisch, heb je dat al eens overwogen?
Een naam en profiel zegt namelijk weinig over afkomst en huidskleur.
Eh, hoe? Wil je nu echt net doen alsof er geen discriminatie en racisme voorkomt hier? En de mensen die beweren van wel; dat zijn de echte racisten?
pi_183260964
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:21 schreef Weltschmerz het volgende:
En het woord 'neger' is ineens het N-woord natuurlijk, dat kun je mensen nog wijsmaken ook omdat het Nederlandse N-woord nooit meer gebruikt wordt.

Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, dat "zwart" betekent (en weer afgeleid is van het Latijnse niger). De term had oorspronkelijk betrekking op zwarte slaven, werd later een vrij gangbare term voor mensen met een donkere huidskleur en wordt in de 21e eeuw steeds meer ervaren als racistisch beladen.

Ik zeg het dus niet meer. Raar woord toch? Hoewel ik niet weet of het zo is (het staat er), als mensen het al vervelend vinden om zo genoemd te worden, laat maar.

quote:
10s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:23 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Jij bent hier de racist, vriend. Dat is het grappige aan dit verhaal. Alleen besef je het niet.
Ooh. Waarom?
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:26:08 #74
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183260972
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:23 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het mes snijdt aan 2 kanten natuurlijk. Ja, er zijn groepen mensen die wel heel makkelijk de slachtofferrol in springen en alles op de grote, boze maatschappij gooien die hen geen kansen geeft. Maar feit is wel dat 'allochtonen' wat achterlopen t.o.v. de 'eckte blanke Nederlander'. Dat gesprek dood willen gooien door te roepen dat ze dan maar op moeten rotten naar het buitenland lijkt me ook niet echt een constructieve of volwassen insteek.
Het is een privilege wat blanke Nederlanders niet hebben. Als blanke Nederlander die in de put zit kan je het alleen maar bij jezelf zoeken. Er is geen plek waar je naartoe kunt ontvluchten. Geen basis waarbij je kan denken "oeh.. als ik daar was opgegroeid was ik wel geaccepteerd door de maatschappij".

Mensen met een andere culturele achtergrond hebben dat privilege wel. Dus ik zeg.. maak er eens gebruik van en zie hoe snel je ook daar om jouw gedrag wordt uitgekotst.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:27:08 #75
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183260991
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:25 schreef Moneyfornothing1 het volgende:


[..]

Ooh. Waarom?
Omdat jij inherente schuld en verantwoordelijkheid legt bij mensen op basis van hun huidskleur. Dat is nagenoeg de definitie van racisme.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183261001
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:27 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Omdat jij inherente schuld en verantwoordelijkheid legt bij mensen op basis van hun huidskleur. Dat is nagenoeg de definitie van racisme.
Waar heb je het toch over?
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:29:05 #77
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183261036
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:27 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Waar heb je het toch over?
Jij bent hier degene die onironisch termen zoals wit privilege probeert te verdedigen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183261043
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:25 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Eh, hoe? Wil je nu echt net doen alsof er geen discriminatie en racisme voorkomt hier?
Waar niet? een samenleving zonder discriminatie en racisme is een utopie.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_183261078
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:26 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het is een privilege wat blanke Nederlanders niet hebben. Als blanke Nederlander die in de put zit kan je het alleen maar bij jezelf zoeken. Er is geen plek waar je naartoe kunt ontvluchten. Geen basis waarbij je kan denken "oeh.. als ik daar was opgegroeid was ik wel geaccepteerd door de maatschappij".

Mensen met een andere culturele achtergrond hebben dat privilege wel. Dus ik zeg.. maak er eens gebruik van en zie hoe snel je ook daar om jouw gedrag wordt uitgekotst.
Dat lijkt me geen privilege. Je hebt het nu over misbruik van die term. Klopt, dat komt voor, maar dat maakt de term zelf niet ineens ongeldig.
  Beste debater 2022 dinsdag 20 november 2018 @ 11:30:58 #80
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_183261079
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:27 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Omdat jij inherente schuld en verantwoordelijkheid legt bij mensen op basis van hun huidskleur. Dat is nagenoeg de definitie van racisme.
Die houden we erin de volgende keer dat iemand weer een 'lichtgetint vermoeden' heeft.

Wit privilege is verder natuurlijk onzin: opnieuw een uit de VS overgewaaide term.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_183261093
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:12 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Wat bedoel je hier precies mee?
Dat ik extra voor hem werkte als hij culturele verplichtingen had. Maar toen ik op kerstavond en tijdens carnaval telefoondienst had wilde hij niet helpen. "De rest van het jaar ben je ook geen christen en ook voor mij is het een feestdag". Het gaat mij echt niet om de "voor wat hoort wat", wel vind ik het belangrijk dat er een intentie is om elkaar tegemoet te komen.

Vroeger was ik teamleider op de zaterdag bij een logistiek bedrijf met een divers personeelsbestand. Het waren altijd dezelfde die te laat kwamen of zich ziek meldden. Ook was de norm om ontslag te nemen bij bevolkingsgroepen anders. Netjes ontslag nemen vs niet meer op komen dagen. Zelfs de bedrijfskleding kregen we vaker niet dan wel terug.

Dit zijn 2 van de 100den voorbeelden die ik heb.

Ik vind ook niet dat "ze" allemaal "het land uit moeten" (vind ik zo'n domme opmerking) ofzo. Ik heb ook vrienden met een andere culturele achtergrond. Wel heeft het langer geduurd voordat ik deze vrienden vertrouwde. Super-oneerlijk tegenover hun, dat weet ik. Gevalletje: Gedeelte verpest het voor de hele groep. Ik ben in de basis wel vriendelijk tegen iedereen hoor, ik neem mijn slechte ervaringen echter wel mee in nieuwe situaties, waardoor ik me dus anders opstel tegen bepaalde bevolkingsgroepen. Ik begrijp dat dat discriminatie is.
Superslim, IQ van 129
pi_183261098
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:29 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Waar niet? een samenleving zonder discriminatie en racisme is een utopie.
Je kunt er natuurlijk naar streven om dat zoveel mogelijk uit te bannen.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 20 november 2018 @ 11:33:15 #83
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183261120
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:34:51 #84
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183261142
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:30 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat lijkt me geen privilege. Je hebt het nu over misbruik van die term. Klopt, dat komt voor, maar dat maakt de term zelf niet ineens ongeldig.
De term is ongeldig in zichzelf omdat het tracht gelijkheid te scheppen door een niet-homogene groep mensen over 1 kam te scheren. Alsof ik ook maar enige loyaliteit heb richting andere blanke mensen... alsof we regelmatig meetings houden om onze meningen te synchroniseren.

Het is een term die gebruikt wordt door mensen die het op het slagveld der ideeen niet kunnen winnen en het dan maar gaan hebben over kenmerken waaraan je totaal niet iemands gedrag kunt afmeten.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:34:52 #85
3542 Gia
User under construction
pi_183261144
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:23 schreef DustPuppy het volgende:
[ afbeelding ]
Kijk, dit is toch veel beter! >:O
Mwa, kwestie van tijd en dan zien negers ook dit als een karikatuur van hen, dus racisme.
Beest links op het plaatje lijkt ook wel een beetje op zwarte Piet.

En anders krijg je wel de yuppie ouders die dit te eng vinden voor hun kinderen.
pi_183261151
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:31 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je kunt er natuurlijk naar streven om dat zoveel mogelijk uit te bannen.
Kan maar dan gooit er iemand een balletje omhoog, ik noem maar eens iets, ligt het aan mijn kleur, en dan heeft men de poppen aan het dansen!

Naarmate het gesprek vorderen doet toch?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2018 11:36:07 ]
  Beste debater 2022 dinsdag 20 november 2018 @ 11:35:37 #87
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_183261158
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:34 schreef SpecialK het volgende:

[..]

De term is ongeldig in zichzelf omdat het tracht gelijkheid te scheppen door een niet-homogene groep mensen over 1 kam te scheren. Alsof ik ook maar enige loyaliteit heb richting andere blanke mensen... alsof we regelmatig meetings houden om onze meningen te synchroniseren.

Het is een term die gebruikt wordt door mensen die het op het slagveld der ideeen niet kunnen winnen en het dan maar gaan hebben over kenmerken waaraan je totaal niet iemands gedrag kunt afmeten.
Helemaal eens.

En dit geldt voor alle groepen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:36:36 #88
3542 Gia
User under construction
pi_183261172
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:24 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dus concluderen dat racisme in alle lagen voorkomt is racistisch?
Beweren dat elke voetbalfan laagopgeleid is....
pi_183261186
Ik deed het ook wel eens hoor, in de vorm van had ik maar tieten dan ging het mij misschien beter af!
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:37:36 #90
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183261197
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:17 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Jij kunt het dan weliswaar allemaal heel begrijpelijk en prima vinden, maar dat maakt het nog niet ineens geen discriminatie. Je vindt discriminatie kennelijk prima.

[..]

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niet wordt gediscrimineerd. Alleen aanzienlijk minder dan elders op de wereld.

[..]

Nope. White privilege blijft nog wel een tijdje een term die van toepassing is. Zo heel moeilijk is het allemaal niet. Dat je dit afdoet als dikke onzin en je vingers in je oren stopt zegt veel over je gebrek aan zelfreflectie.
Zolang jij daarin blijft geloven zal je er ongetwijfeld mee te maken houden. Niemand zit te wachten op een racisme schreeuwer.
pi_183261222
White privilege. :') x 1000000. "Jullie witten snappen het niet!"

Racisme verpakt in een leuke term zodat zogenaamde anti racisten racistisch kunnen doen. Flikker op zeg.
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:39:34 #92
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183261233
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:31 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je kunt er natuurlijk naar streven om dat zoveel mogelijk uit te bannen.
Uitbannen kan op 2 manieren.

1. Neutrale manieren (anoniem solliciteren, etc..)
2. Niet-neutrale manieren... (blanke mensen een schuldgevoel aanpraten).

Als de weegschaal straks omslaat hoe weet cultuurmarxistisch Nederland dan dat het tijd is om blanke mensen met rust te laten en hun pijlen op een andere groep te richten? Hoe weten we dat de weegschaal überhaupt al 1 kant op staat op dit moment of het verleden? Wat zijn de meetinstrumenten hiervoor? Worden deze cijfers jaarlijks geupdate om progressie te meten? Zijn de meetinstrumenten gevoelig voor persoonlijke bias? Meten we correlatie ipv causatie?

Gaan we echt onze maatschappij lopen verzuren omdat een kleine groep mensen denkt dat er nog wraak genomen moet worden voor eventueel specifiek onrecht in het verleden?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:41:11 #93
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183261260
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:32 schreef Hathor het volgende:

[..]

Lachen.....nu beginnen ze zich ook al te irriteren aan al die witten die denken voor hen te moeten spreken. _O-
Dat is al tijden aan de gang. 2014 werd dat al geroepen in Nederland, rond Sunny Bergman.
pi_183261261
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:39 schreef SpecialK het volgende:
Gaan we echt onze maatschappij lopen verzuren omdat een kleine groep mensen denkt dat er nog wraak genomen moet worden voor eventueel specifiek onrecht in het verleden?
Lot werd toch veranderd in een zoutpilaar door om te kijken of niet?
pi_183261286
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:31 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je kunt er natuurlijk naar streven om dat zoveel mogelijk uit te bannen.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_183261328
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:39 schreef Scrummie2.0 het volgende:
"Jullie witten snappen het niet!"
Ik begrijp het maar al te goed bij gelegenheid wil ik ook vrouwtje zijn terwijl ik een mannetje ben, het is niet anders ik ben een mannetje daar heb ik het mee te doen!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2018 11:46:29 ]
pi_183261366
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:34 schreef SpecialK het volgende:

[..]

De term is ongeldig in zichzelf omdat het tracht gelijkheid te scheppen door een niet-homogene groep mensen over 1 kam te scheren.
Nee, het duidt een onbewust proces.
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:50:11 #98
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183261379
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:49 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, het duidt een onbewust proces.
Nee. Het neemt een onbewust proces aan als hoofdverklaring voor een negatief gevoel in de andere groep.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:50:55 #99
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183261392
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:45 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik begrijp het maar al te goed bij gelegenheid wil ik ook vrouwtje zijn terwijl ik een mannetje ben, het is niet anders ik ben een mannetje daar heb ik het mee te doen!
In onze samenleving mag ook jij zijn wie je wilt zijn. ;)
pi_183261396
Volgens mij mag een vrouw zich nog dagelijks bewijzen, is dat ook?
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:51:45 #101
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183261401
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
White privilege is denk ik vooral dat je met een donkere huidskleur net iets meer moeite moet doen om hetzelfde te bereiken. Je moet net iets socialer zijn, net iets netter, etc.
Het staat in dit stuk beschreven: https://www.volkskrant.nl(...)-je-kleur-~bb927fc6/:
"Heb je bij het afsluiten van een lening wel eens gedacht dat jouw ras een obstakel is? Ben je wel eens ergens geweigerd op basis van je ras? Als je wit bent, is het antwoord altijd nee. "
Toch vraag ik me af of op basis van ras/kleur je meer moeite hebt met het krijgen van een lening in Nederland, als je andere factoren uitsluit. In de USA kan ik me zoiets goed voorstellen, al weet ik niet of het echt zo is. Maar in Nederland, nee.

Neem bij gelijke kansen ook dat belachelijke Surinaamse/Antilliaanse accent mee, dat mensen die derde generatie Nederlander nog steeds met straattaal cultiveren. Dan sta je net als d'n boertjens uut d'n Achterhoek geliek op 'n achterstaand. Om nog maar te zwijgen van de houding van "wij zijn zielig, wij hoeven niet te werken." Dáár zit het verschil, niet in de huidskleur. Daarom lukt het "bounties" wel om succesvol te zijn.
pi_183261403
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:50 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

In onze samenleving mag ook jij zijn wie je wilt zijn. ;)
Jij begrijpt het niet he, alleen als het mij toevallig goed uitkomen doet anders niet!
pi_183261407
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:49 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, het duidt een onbewust proces.
Het is uit de US overgewaaide hysterie die op niets is gebaseerd. Zoals zoveel slechts uit de US over waait helaas. Cultural appropriation, ook zoiets.
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:53:08 #104
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183261431
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:51 schreef john2406 het volgende:

[..]

Jij begrijpt het niet he, alleen als het mij toevallig goed uitkomen doet anders niet!
Nee ik snap daar idd niets van maar als je af en toe als vrouw je wilt profileren is dat geen probleem hoor.
pi_183261455
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:53 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Nee ik snap daar idd niets van maar als je af en toe als vrouw je wilt profileren is dat geen probleem hoor.
Bij een staande houding zou ik het wel op prijs stellen, erbuiten niet.

Daarvoor houd ik teveel van mijn ....
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:55:54 #106
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183261477
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:35 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

‘Wit privilege’ duidend op de voordelen die een witte huidskleur met zich meebrengt in deze samenleving. Zo worden witte mensen bij een sollicitatie beoordeeld op hun cv in plaats van op hun naam. Schooladviezen zijn gebaseerd op hun kunnen, niet op hun etnische achtergrond. Witte mensen worden nooit etnisch geprofileerd, ze hoeven zich nooit te verantwoorden voor een hele groep, ze kunnen genieten van een beeldcultuur waarin hun eigen huidskleur domineert. De liefde voor hun kleur zit zelfs in die beelden zelf – doorgaans zijn studiolampen afgesteld op het optimaal belichten van een witte huid, ook al maakt datzelfde licht een bruine huid al snel effen en grauw. Het was überhaupt pas in de jaren tachtig dat Kodak zijn filmemulsie aanpaste om de kleur bruin goed op beeld te krijgen. Dit na klachten van bedrijven dat hun chocola en houten meubelen niet goed uitkwamen in reclames.

Maar bovenal is wit privilege nooit hoeven nadenken over al deze voordelen. Waardoor witte mensen kunnen blijven geloven dat ze hun eventuele succes enkel en alleen te danken hebben aan hun eigen kwaliteiten.
Dat heeft er vooral mee te maken dat blank hier dominant is. Zelfs in de USA (iets van 75% blank, met een deel Hispanian dat niet goed ingedeeld kan worden, plus nog enkele procenten Aziaten en een marginaal aandeel native americans, wat voor de blacks niet veel meer dan 10-15% overlaat). Waarom zou je als 95% van de bevolking blank is moeten gaan genieten van de zwarte beeldcultuur van slechts die 5% (of daaromtrend). Of waar de rechtszaak van Jenny Douwes over gaat: heb je geen recht op je eigen cultuur als je blank bent (of in haar geval: Fries)?
pi_183261494
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:39 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Uitbannen kan op 2 manieren.

1. Neutrale manieren (anoniem solliciteren, etc..)
2. Niet-neutrale manieren... (blanke mensen een schuldgevoel aanpraten).

Als de weegschaal straks omslaat hoe weet cultuurmarxistisch Nederland dan dat het tijd is om blanke mensen met rust te laten en hun pijlen op een andere groep te richten? Hoe weten we dat de weegschaal überhaupt al 1 kant op staat op dit moment of het verleden? Wat zijn de meetinstrumenten hiervoor? Worden deze cijfers jaarlijks geupdate om progressie te meten? Zijn de meetinstrumenten gevoelig voor persoonlijke bias? Meten we correlatie ipv causatie?

Gaan we echt onze maatschappij lopen verzuren omdat een kleine groep mensen denkt dat er nog wraak genomen moet worden voor eventueel specifiek onrecht in het verleden?
Cultuurmarxisme. :')

En zowel 1 als 2 worden ingezet. 2 is niet zo constructief maar 1 blijkt ook al lastig en stuit op weerstand.
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:57:03 #108
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183261496
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:35 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Nou dat vraag ik me af, ik kom uit een arbeiderwijk van origine en bij mij op de basisschool in de klas kreeg maar 1 iemand HBO advies na CITO uitslagen. Mij werd verteld dat ik maar met mijn handen moest gaan werken. Later bleek dat ik erg makkelijk kon leren. Later zet je dat aan het denken.
Ja. Vooral omdat je nu nog niet snapt dat je op de basisschool advies krijgt voor de middelbare school en niet voor HBO o.i.d.
pi_183261523
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:52 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Het is uit de US overgewaaide hysterie die op niets is gebaseerd.
Het komt alleen in de VS voor?
  Redactie Sport dinsdag 20 november 2018 @ 11:59:39 #110
274204 crew  Mexicanobakker
pi_183261539
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:52 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Het is uit de US overgewaaide hysterie die op niets is gebaseerd. Zoals zoveel slechts uit de US over waait helaas. Cultural appropriation, ook zoiets.
Om te doen alsof het iets "fouts" is, is de overgewaaide hysterie. Dat het onbewust is maakt dat we er weinig aan kunnen doen
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_183261550
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:23 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Wát? :P
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)sen-hun-plek-op.html

Ik zie dat hier echt niet, nou is Groningen altijd wat relaxter dan de rest van het land, maar ik denk dat ze jaloerse blikken van bakfietsmoeders met verlept dun haar richting krullenbollen voor racisme aanzien.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:25 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, dat "zwart" betekent (en weer afgeleid is van het Latijnse niger). De term had oorspronkelijk betrekking op zwarte slaven, werd later een vrij gangbare term voor mensen met een donkere huidskleur en wordt in de 21e eeuw steeds meer ervaren als racistisch beladen.

Ik zeg het dus niet meer. Raar woord toch? Hoewel ik niet weet of het zo is (het staat er), als mensen het al vervelend vinden om zo genoemd te worden, laat maar.
Ik vind dat de aangesprokenen daar over gaan, net zoals ik mij bijvoorbeeld niet 'wit' hoef te laten noemen. Maar dan moet je daar wel consensus over bereiken en dat fatsoenlijk bekend maken. Nu wordt het gebruikt om te doen alsof mensen achteloos het N-woord gebruiken, terwijl ze denken een neutraal woord te gebruiken en ze het N-woord waarschijnlijjk nog nooit gebruikt hebben en al decennia niet meer hebben gehoord. Het lijkt me overigens sterk dat de term oorspronkelijk werd gebruikt voor zwarte slaven aangezien Nederland een halve eeuw de wereldzeeen bevaren heeft terwijl het weigerde mee te doen met de slavernij zoals de rest van de wereld.

Dat komt ook weer uit de VS, waar het woord 'negro' taboe is geworden omdat het teveel op het N-woord leek. Terwijl Martin Luther King het ook gewoon als neutrale term gebruikte. Hoeveel Amerikaans cultureel imperialisme wil je accepteren? Ik kan het woord neger ook zomaaar gebruikt hebben, het is alleen niet mijn gewoonte om mensen aan te spreken op een dergelijk uiterlijk kenmerk, dus hoe zou ik dat moeten weten? Het is nou niet dat er veel gelegenheden zijn geweest om mij daarin te corrigeren.

Daarnaast vraag ik mij af of het wel verstandig is om de taal uit een minder racistisch tijdperk in Nederland te vervangen door taal uit een aanzienlijk racistischer land en tijd. Maar goed, ik vraag me dan ook af of bepaalde groeperingen wel streven naar minder racisme of dat ze het juist willen omdat het ze een doel in het leven geeft.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:00:31 #112
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183261552
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:52 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Het is uit de US overgewaaide hysterie die op niets is gebaseerd. Zoals zoveel slechts uit de US over waait helaas.
het grappigste is dat het zelfs in de VS inderdaad nergens op slaat.
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:56 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Cultuurmarxisme. :')
Als jij een beter verzamelwoord hebt voor mensen die duidelijk een soort filosofie van gelijkheid van uitkomst aanhangen dan gebruik ik die graag. Deze vind ik (ondanks dat jij het wellicht associeert met wat edgelords op youtube) nog het beste passen maar als je iets beters voor me hebt dan neem ik het zo over.

quote:
En zowel 1 als 2 worden ingezet. 2 is niet zo constructief maar 1 blijkt ook al lastig en stuit op weerstand.
1 inzetten kan prima. Geen probleem. Lekker mee door gaan.

2.... dan ben je gewoon de maatschappij aan het verkankeren. Vooral als de overheid er aan mee gaat lopen doen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183261560
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:50 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nee. Het neemt een onbewust proces aan als hoofdverklaring voor een negatief gevoel in de andere groep.
Het gaat niet over een gevoel, alleen over bepaalde processen.
pi_183261568
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:37 schreef john2406 het volgende:
Ik deed het ook wel eens hoor, in de vorm van had ik maar tieten dan ging het mij misschien beter af!
Female privilige.....
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183261584
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:00 schreef SpecialK het volgende:

[..]

het grappigste is dat het zelfs in de VS inderdaad nergens op slaat.


1 inzetten kan prima. Geen probleem. Lekker mee door gaan.

2.... dan ben je gewoon de maatschappij aan het verkankeren. Vooral als de overheid er aan mee gaat lopen doen.
Maar je zegt wel tegen die mensen uit 1 dat ze op mogen rotten naar een ander land?
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:02:33 #116
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183261590
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:44 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Maar dat is al niet echt aan de orde in Nederland. Maar er zit die onderlaag aan die ik noem. Die haal je nooit weg.

Etnisch profileren en racisme lijkt mij onwenselijk ja.
In Nederland werken we met netwerken. Je moet zorgen dat je vriendjes wordt met de juiste kruiwagens. Voor een deel zal dat je familie zijn die je zullen introduceren binnen hun vrienden- en kennissenkring. Voor een ander deel is dat het "old boys netwerk", met clubs als de Rotary, en studentenverenigingen. Vrienden stoppen elkaar baantjes toe.
Daarom was het voor vrouwen lastig een goede baan te krijgen, die mochten immers niet studeren, laat staan lid worden van een studentenvereniging en dan moet je ook nog in de invloedrijke disputen komen.
Voor arbeiderskinderen was dat ook heel lastig, omdat je ouders de juiste mensen niet kennen. Van oudsher was het de adel die de juiste connecties had.
Dat is inmiddels bijgetrokken in Nederland, maar je moet wel zelf willen. Als jij in je kansloze kringetje blijft rondhangen, dan ga je de juiste mensen niet leren kennen. Dat geldt voor tokkies net zo goed als voor mensen die in kringen van hun etnische achtergrond blijven hangen, waaronder Marokkanen, Turken, Surinamers. Die mensen werken liever aan een droomleven in dat land van herkomst van hun voorouders dan dat ze hier iets opzetten voor hun nazaten.
  Redactie Sport dinsdag 20 november 2018 @ 12:05:00 #117
274204 crew  Mexicanobakker
pi_183261631
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

In Nederland werken we met netwerken. Je moet zorgen dat je vriendjes wordt met de juiste kruiwagens. Voor een deel zal dat je familie zijn die je zullen introduceren binnen hun vrienden- en kennissenkring. Voor een ander deel is dat het "old boys netwerk", met clubs als de Rotary, en studentenverenigingen. Vrienden stoppen elkaar baantjes toe.
Daarom was het voor vrouwen lastig een goede baan te krijgen, die mochten immers niet studeren, laat staan lid worden van een studentenvereniging en dan moet je ook nog in de invloedrijke disputen komen.
Voor arbeiderskinderen was dat ook heel lastig, omdat je ouders de juiste mensen niet kennen. Van oudsher was het de adel die de juiste connecties had.
Dat is inmiddels bijgetrokken in Nederland, maar je moet wel zelf willen. Als jij in je kansloze kringetje blijft rondhangen, dan ga je de juiste mensen niet leren kennen. Dat geldt voor tokkies net zo goed als voor mensen die in kringen van hun etnische achtergrond blijven hangen, waaronder Marokkanen, Turken, Surinamers. Die mensen werken liever aan een droomleven in dat land van herkomst van hun voorouders dan dat ze hier iets opzetten voor hun nazaten.
Dit is irrelevant aan het psychologische aspect. Mee eens dat dat in Amerika nog sterker is waardoor white privilege als sterker gezien kan worden daar
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:06:35 #118
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183261657
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:01 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het gaat niet over een gevoel, alleen over bepaalde processen.
Het gaat wel degelijk over een gevoel. Who can even argue? _O-

Mensen voelen een soort van vage vorm van ongerechtigheid... hebben geleerd dat te associëren met ras of afkomst. Krijgen constant te horen dat mensen met een bepaalde kleur hen niet accepteren... voelen vervolgens outrage.... gaan er dus maar vanuit dat alle blankies er lekker warmpjes bijzitten of in elke vergelijkbare situatie een voetje voor hebben.

Er wordt soms een halfbakken onderzoek bijgehaald over discriminatie waar ook weer gaten in te schieten zijn...

Het is wat mij betreft vooral een gevoelskwestie verpakt als academische waarheid door... activisten met een agenda.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:07:35 #119
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183261673
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:02 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Maar je zegt wel tegen die mensen uit 1 dat ze op mogen rotten naar een ander land?
Nee hoor. Als jij vraagt om anoniem solliciteren of een andere maatregel die ik neutraal acht dan ben je wat mij betreft geen inherent slachtoffer die een lesje moet leren in verantwoordelijkheid nemen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183261704
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:07 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nee hoor. Als jij vraagt om anoniem solliciteren of een andere maatregel die ik neutraal acht dan ben je wat mij betreft geen inherent slachtoffer die een lesje moet leren in verantwoordelijkheid nemen.
Maar als je het hebt over white privilege wel?
pi_183261705
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:56 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

https://nos.nl/op3/artike(...)e-werd-gehouden.html

Op 30 mei werd Typhoon staande gehouden in zijn nieuwe auto. Toen de rapper vroeg waarom, zei de agent: omdat de auto niet matcht met het profiel van de bestuurder en dat hij dacht dat de auto mogelijk met drugsgeld was gekocht. Later legde een politiewoordvoerder uit: "Het gaat om een combinatie van een jonge leeftijd en een splinternieuwe, luxe auto, maar ook zijn huidskleur speelde een rol."

https://www.metronieuws.n(...)e-privilege-goed-uit

Sunny Bergman, lekker objectief ja _O- _O-

Whitey helper nummer 1 _O-
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_183261719
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:06 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het gaat wel degelijk over een gevoel. Who can even argue? _O-

Mensen voelen een soort van vage vorm van ongerechtigheid... hebben geleerd dat te associëren met ras of afkomst. Krijgen constant te horen dat mensen met een bepaalde kleur hen niet accepteren... voelen vervolgens outrage.... gaan er dus maar vanuit dat alle blankies er lekker warmpjes bijzitten of in elke vergelijkbare situatie een voetje voor hebben.
Dat betekent die term dus juist niet.
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:13:10 #123
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183261765
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:09 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Maar als je het hebt over white privilege wel?
Yup. Dat is duidelijk een constructie bedacht om sociaal-geaccepteerd de racist uit te hangen. Als jij denkt dat blanke mensen jouw leven verstieren en lekker massaal melk drinken om suprematie naar elkaar te signaleren terwijl ze jouw kansen afpakken...

Dan is het vrije westen niks voor jou. Rot lekker op naar een plek waar mensen net zoals jou denken in gelijkheid van uitkomsten of waar jij denkt met jouw huidskleur een voetje voor te hebben.

Een advies wat in principe geldt voor mensen van alle kleuren maar wat makkelijker is voor mensen met een andere culturele achtergrond.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:14:36 #124
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183261801
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:10 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat betekent die term dus juist niet.
Dat jij die term in een positiever licht wil stellen betekent niet dat het een andere definitie heeft. Maar probeer het vooral te associeren met positievere woorden en concepten om de verzuurde toxische maatschappijvergallende achtergrond te verbloemen.

Ik adviseer febreze.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183261804
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:13 schreef SpecialK het volgende:
Dan is het vrije westen niks voor jou. Rot lekker op naar een plek waar mensen net zoals jou denken in gelijkheid van uitkomsten of waar jij denkt met jouw huidskleur een voetje voor te hebben.
Begin jij je geduld te verliezen?

Laat je niet verlokken.
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:15:24 #126
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183261816
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:35 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

‘Wit privilege’ duidend op de voordelen die een witte huidskleur met zich meebrengt in deze samenleving. Zo worden witte mensen bij een sollicitatie beoordeeld op hun cv in plaats van op hun naam. Schooladviezen zijn gebaseerd op hun kunnen, niet op hun etnische achtergrond. Witte mensen worden nooit etnisch geprofileerd, ze hoeven zich nooit te verantwoorden voor een hele groep, ze kunnen genieten van een beeldcultuur waarin hun eigen huidskleur domineert. De liefde voor hun kleur zit zelfs in die beelden zelf – doorgaans zijn studiolampen afgesteld op het optimaal belichten van een witte huid, ook al maakt datzelfde licht een bruine huid al snel effen en grauw. Het was überhaupt pas in de jaren tachtig dat Kodak zijn filmemulsie aanpaste om de kleur bruin goed op beeld te krijgen. Dit na klachten van bedrijven dat hun chocola en houten meubelen niet goed uitkwamen in reclames.

Maar bovenal is wit privilege nooit hoeven nadenken over al deze voordelen. Waardoor witte mensen kunnen blijven geloven dat ze hun eventuele succes enkel en alleen te danken hebben aan hun eigen kwaliteiten.
Echt een verhaal wat 1 op 1 toepasbaar is op Nederland idd, vooral dat Kodak het verrekte om zijn emulsie aan te passen... manmanman... Wat een onzin... En als je het hele artikel leest gaat het vnl weer over Wekker, Coast, Spencer, West, Trump, Nixon en weet ik het... Er zijn iig weer bar weining Nederlandse voorbeelden te onderkennen.

Enne:

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:47 schreef luxerobots het volgende:

Dat heb je gewoon gekopieerd van:
https://www.groene.nl/artikel/de-witte-navel
Thanks voor deze nuttige aanvulling!

Het valt mij de laatste tijd al vaker op dat er vnl in dit topic enorm selectief geplakt en geknipt wordt door bepaalde lieden, post op zijn minst het volledige verhaal en als je het al ergens "gejat" hebt doe er op zijn minst een bronvermelding bij dan kunnen we het hele stuk lezen en een oordeel vormen.
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:16:29 #127
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183261835
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:22 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Ik geloof, juist ook doordat ik de denkwijze van mensen lees op internet, dus juist wel in wit privilege. En grappig: ik dacht eerst dat alleen de zwakzinnige, laagopgeleide personen racistisch zijn (zoals de hooligans van afgelopen zaterdag :) ), maar ik besef mij steeds meer hoe naïef dat was. Racisme zit in alle lagen van de Nederlandse samenleving. Dat lees ik hier.
En wat ga je er nu aan doen?

Wij hier zijn toch onverbeterlijk. Ga je nu iedereen afmaken?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:18:04 #128
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183261870
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:23 schreef DustPuppy het volgende:
[ afbeelding ]
Kijk, dit is toch veel beter! >:O
Kan natuurlijk prima. Dan hebben we naast een kinderversie (pepernootjes en vrolijke pieten) en een volwassenenversie (humoristische gedichten en surprises) ook een adolescentenvariant van de Sinterklaasviering.
pi_183261881
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:00 schreef Weltschmerz het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)sen-hun-plek-op.html

Ik zie dat hier echt niet, nou is Groningen altijd wat relaxter dan de rest van het land, maar ik denk dat ze jaloerse blikken van bakfietsmoeders met verlept dun haar richting krullenbollen voor racisme aanzien.
Voorheen relaxten donkere vrouwen vaker het haar, daar gaat je haar ook nog eens dood van. Zonde dus. Maar sinds een aantal jaar is er juist een black hair beweging op gang gekomen. Dat klopt wel. En natuurlijk is het schoonheidsideaal in Nederland 'blank', met stijl haar, nou ja we kennen het wel van de televisie en de bladen. Dat is nou eenmaal zo en dat is eigenlijk ook niet gek vind ik. En het is dan ook niet gek dat meisjes met een andere huidskleur en een andere haarstructuur dat dan als voorbeeld nemen en haren gaan stijlen. Maar ik vind die bewustwording juist wel mooi en goed om te zien.
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:18:58 #130
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183261887
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:14 schreef john2406 het volgende:

[..]

Begin jij je geduld te verliezen?

Laat je niet verlokken.
Ik besef mij dat "rot op uit dit land" een zin is die veelal geassocieerd is met mensen die wel echt racistisch zijn. Ik ga er vanuit dat mensen die mijn volledige posts hier lezen snappen hoe ik het bedoel.. zelfs mensen die soms hun best doen om mij verkeerd te lezen zoals Xapt vertrouw ik daar nog wel mee.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:20:41 #131
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183261955
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:05 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Dit is irrelevant aan het psychologische aspect. Mee eens dat dat in Amerika nog sterker is waardoor white privilege als sterker gezien kan worden daar
Ik ontken het bestaan van white privilege niet maar het lijkt me niet juist om te doen alsof het standaard doorwerkt. Als je wil weten hoe sterk dat is dan moet je naar de geadopteerden kijken.

Nederland is namelijk nog steeds wel een klassenmaatschappij en netwerken en kruiwagens zijn belangrijk. Ook niet eerlijk, maar dat heeft op zich niks met huidskleur te maken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_183261958
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:13 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Yup. Dat is duidelijk een constructie bedacht om sociaal-geaccepteerd de racist uit te hangen. Als jij denkt dat blanke mensen jouw leven verstieren en lekker massaal melk drinken om suprematie naar elkaar te signaleren terwijl ze jouw kansen afpakken...

Dan is het vrije westen niks voor jou. Rot lekker op naar een plek waar mensen net zoals jou denken in gelijkheid van uitkomsten of waar jij denkt met jouw huidskleur een voetje voor te hebben.

Een advies wat in principe geldt voor mensen van alle kleuren maar wat makkelijker is voor mensen met een andere culturele achtergrond.
Ook dat betekent die term niet.
pi_183261964
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:18 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Voorheen relaxten donkere vrouwen vaker het haar, daar gaat je haar ook nog eens dood van. Zonde dus. Maar sinds een aantal jaar is er juist een black hair beweging op gang gekomen. Dat klopt wel. En natuurlijk is het schoonheidsideaal in Nederland 'blank', met stijl haar, nou ja we kennen het wel van de televisie en de bladen. Dat is nou eenmaal zo en dat is eigenlijk ook niet gek vind ik. En het is dan ook niet gek dat meisjes met een andere huidskleur en een andere haarstructuur dat dan als voorbeeld nemen en haren gaan stijlen. Maar ik vind die bewustwording juist wel mooi en goed om te zien.
:')

En black hair beweging :')

''Natuurlijk is schoonheidsideaal blank'' :')

:')

:') :') :')
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_183261965
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind dat de aangesprokenen daar over gaan, net zoals ik mij bijvoorbeeld niet 'wit' hoef te laten noemen. Maar dan moet je daar wel consensus over bereiken en dat fatsoenlijk bekend maken. Nu wordt het gebruikt om te doen alsof mensen achteloos het N-woord gebruiken, terwijl ze denken een neutraal woord te gebruiken en ze het N-woord waarschijnlijjk nog nooit gebruikt hebben en al decennia niet meer hebben gehoord. Het lijkt me overigens sterk dat de term oorspronkelijk werd gebruikt voor zwarte slaven aangezien Nederland een halve eeuw de wereldzeeen bevaren heeft terwijl het weigerde mee te doen met de slavernij zoals de rest van de wereld.

Dat komt ook weer uit de VS, waar het woord 'negro' taboe is geworden omdat het teveel op het N-woord leek. Terwijl Martin Luther King het ook gewoon als neutrale term gebruikte. Hoeveel Amerikaans cultureel imperialisme wil je accepteren? Ik kan het woord neger ook zomaaar gebruikt hebben, het is alleen niet mijn gewoonte om mensen aan te spreken op een dergelijk uiterlijk kenmerk, dus hoe zou ik dat moeten weten? Het is nou niet dat er veel gelegenheden zijn geweest om mij daarin te corrigeren.

Daarnaast vraag ik mij af of het wel verstandig is om de taal uit een minder racistisch tijdperk in Nederland te vervangen door taal uit een aanzienlijk racistischer land en tijd. Maar goed, ik vraag me dan ook af of bepaalde groeperingen wel streven naar minder racisme of dat ze het juist willen omdat het ze een doel in het leven geeft.
Ja, de aangesprokenen gaan daar ook over. In dit geval dus donkere mensen. Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal komt het Spaanse woord negro in het Nederlands voor het eerst voor in 1602. In 1644 komt het woord neger voor in de betekenis van 'zwarte slaaf'[1][2]. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord neger tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had.[3]

Ik weet het niet, vind het heel moeilijk. Maar ik ben wel van mening dat als een groep het vervelend vindt om zo genoemd te worden, dan ga ik het niet zeggen. Of dat nou wit, neger of welk woord dan ook is. Juist als het zo'n lading heeft ga ik het echt niet noemen. Ik heb nog niet ghoord dat mensen moeite hebben met wit, maar nu lees ik dat jij niet zo genoemd wil worden of is het slechts een voorbeeld?
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:23:52 #136
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183261971
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:22 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ook dat betekent die term niet.
Doe normaal, man. Ik gaf in die post niet eens een andere definitie. Ben je nu maar gestopt met lezen?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183261987
quote:
15s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:23 schreef SpaceOddity het volgende:
''Natuurlijk is schoonheidsideaal blank'' :')

Ja, het is niet donker :')
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:25:58 #138
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183261999
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:24 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Ja, het is niet donker :')
Kan jij mij verklaren waarom in Thailand de schoonheidsideaal de lichtere huidskleur is eigenlijk
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183262007
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:24 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Ja, het is niet donker :')
Ach donder op man.

Als er één land is waar huidskleur en/of afkomst niet bepalend is voor het schoonheids ideaal, dan is het nederland wel.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_183262033
quote:
15s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:26 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Ach donder op man.

Als er één land is waar huidskleur en/of afkomst niet bepalend is voor het schoonheids ideaal, dan is het nederland wel.
Wat een wereldvreemd gelul is dit nou weer, hoe kan je het ontkennen. Bizar _O-

quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:25 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Kan jij mij verklaren waarom in Thailand de schoonheidsideaal de lichtere huidskleur is eigenlijk
In delen van Afrika ook. Geen idee eigenlijk! Heb jij een idee?
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:30:26 #141
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183262065
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:28 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

In delen van Afrika ook. Geen idee eigenlijk! Heb jij een idee?
Ik wel. Ik ben nieuwsgierig naar jouw verklaring. Je eerste ingeving... noem het een experimentje.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183262067
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik vind dat de aangesprokenen daar over gaan, net zoals ik mij bijvoorbeeld niet 'wit' hoef te laten noemen. Maar dan moet je daar wel consensus over bereiken en dat fatsoenlijk bekend maken. Nu wordt het gebruikt om te doen alsof mensen achteloos het N-woord gebruiken, terwijl ze denken een neutraal woord te gebruiken en ze het N-woord waarschijnlijjk nog nooit gebruikt hebben en al decennia niet meer hebben gehoord. Het lijkt me overigens sterk dat de term oorspronkelijk werd gebruikt voor zwarte slaven aangezien Nederland een halve eeuw de wereldzeeen bevaren heeft terwijl het weigerde mee te doen met de slavernij zoals de rest van de wereld.

Dat komt ook weer uit de VS, waar het woord 'negro' taboe is geworden omdat het teveel op het N-woord leek. Terwijl Martin Luther King het ook gewoon als neutrale term gebruikte. Hoeveel Amerikaans cultureel imperialisme wil je accepteren? Ik kan het woord neger ook zomaaar gebruikt hebben, het is alleen niet mijn gewoonte om mensen aan te spreken op een dergelijk uiterlijk kenmerk, dus hoe zou ik dat moeten weten? Het is nou niet dat er veel gelegenheden zijn geweest om mij daarin te corrigeren.

Daarnaast vraag ik mij af of het wel verstandig is om de taal uit een minder racistisch tijdperk in Nederland te vervangen door taal uit een aanzienlijk racistischer land en tijd. Maar goed, ik vraag me dan ook af of bepaalde groeperingen wel streven naar minder racisme of dat ze het juist willen omdat het ze een doel in het leven geeft.
De NOS heeft er trouwens echt een potje van gemaakt. Omdat blank te positief is, is het omgezet naar wit. Blijkbaar mag elke groep zichzelf positief neerzetten, maar mogen blanken dat niet.

Daarbij zien ze een lichte en donkere huid als een tegenstelling. Terwijl het in feite natuurlijk allemaal kleine verschillen zijn. Evolutionair gezien heeft men in het noorden een lichte huid en rond de evenaar een donkere. Daar zitten ontelbaar veel tinten tussen.

https://over.nos.nl/nieuw(...)ms-wit-en-soms-blank

quote:
Tegenstelling
Rond het gebruik van wit en blank ontstond vorig jaar op de redactie de vraag of we wit of blank zouden moeten gebruiken. De Taalcommissie kwam toen met een advies dat de hoofdredactie heeft overgenomen. We gebruiken bij voorkeur wit in berichten omdat blank in tegenstelling tot zwart een positieve connotatie heeft. En dat doen we met name bij nieuws waarin het over de tegenstelling met zwart (of de relatie tussen wit en zwart) gaat. Blank roept associaties op met rein en schoon en zwart is dat dan blijkbaar niet. Die gedachte ligt er achter. Van een verbod van het gebruiken van het woord blank is geen sprake.

Uiteindelijk is de hoofdredactie verantwoordelijk voor de gemaakte keuzes."

Marcel Gelauff
Hoofdredacteur NOS Nieuws
https://over.nos.nl/nieuw(...)ms-wit-en-soms-blank
Je ziet wel dat de NOS zich voor het karretje van de racismeschreeuwvers heeft laten spannen.
pi_183262072
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:30 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik wel. Ik ben nieuwsgierig naar jouw verklaring. Je eerste ingeving... noem het een experimentje.
Geen idee ^O^
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:31:58 #144
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183262091
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:25 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

De term had oorspronkelijk betrekking op zwarte slaven, werd later een vrij gangbare term voor mensen met een donkere huidskleur en wordt in de 21e eeuw steeds meer ervaren als racistisch beladen.

Ik zeg het dus niet meer. Raar woord toch? Hoewel ik niet weet of het zo is (het staat er), als mensen het al vervelend vinden om zo genoemd te worden, laat maar.

Wat op Wikipedia wordt beweerd is inderdaad niet altijd waar. Ook in de eerste helft van de 17e eeuw is er in Nederlandstalige bronnen sprake van "Negros" die aan kust van Guinee wonen en handel drijven met Europeanen en van "vrye Negers" in West-Indië. Het lijkt me dus van oudsher in de eerste plaats een etnische of raciale aanduiding te zijn.
pi_183262108
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:30 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik wel. Ik ben nieuwsgierig naar jouw verklaring. Je eerste ingeving... noem het een experimentje.
- Misschien heeft het met zeldzaamheid te maken. Iets dat zeldzaam is, wordt vaak gewaardeerd.

- Misschien is het cultureel, mensen met een lichte huid werken binnen, hebben een goede baan, terwijl donkerdere mensen op het land werken.

- Of misschien is het cultureel in de zin dat ze het internationale Amerikaanse/Westerse schoonheidsideaal overgenomen hebben en daarom blank mooier vinden.
pi_183262112
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:14 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat jij die term in een positiever licht wil stellen betekent niet dat het een andere definitie heeft. Maar probeer het vooral te associeren met positievere woorden en concepten om de verzuurde toxische maatschappijvergallende achtergrond te verbloemen.

Ik adviseer febreze.
Je maakt er een stropop van. En je ridiculiseert het nogal.

"White privilege betekent dat mensen melk met elkaar drinken om hun suprematie te benadrukken. Mensen die dat denken moeten oprotten."

Ja, ok man.
pi_183262116
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik quote hem nog maar eens want hier wordt weer (zoals verwacht overigens) net zo makkelijk overheen gelezen.
Number of interviews:
1.008
pi_183262132
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:35 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

‘Wit privilege’ duidend op de voordelen die een witte huidskleur met zich meebrengt in deze samenleving. Zo worden witte mensen bij een sollicitatie beoordeeld op hun cv in plaats van op hun naam. Schooladviezen zijn gebaseerd op hun kunnen, niet op hun etnische achtergrond. Witte mensen worden nooit etnisch geprofileerd, ze hoeven zich nooit te verantwoorden voor een hele groep, ze kunnen genieten van een beeldcultuur waarin hun eigen huidskleur domineert. De liefde voor hun kleur zit zelfs in die beelden zelf – doorgaans zijn studiolampen afgesteld op het optimaal belichten van een witte huid, ook al maakt datzelfde licht een bruine huid al snel effen en grauw. Het was überhaupt pas in de jaren tachtig dat Kodak zijn filmemulsie aanpaste om de kleur bruin goed op beeld te krijgen. Dit na klachten van bedrijven dat hun chocola en houten meubelen niet goed uitkwamen in reclames.

Maar bovenal is wit privilege nooit hoeven nadenken over al deze voordelen. Waardoor witte mensen kunnen blijven geloven dat ze hun eventuele succes enkel en alleen te danken hebben aan hun eigen kwaliteiten.
Nu haal je twee dingen door elkaar. Etnische achtergrond is wat anders dan huidskleur. Racisme gaat over huidskleur, niet over cultuur of geloof. Het is dan ook geen blank privilege om niet na te hoeven denken of je je kinderen behalve het lokale dialect ook accentloos ABN leert. Dat is iets wat heel veel plattelanders moeten doen, want als je een ander dan een Hollands accent hebt beperkt dat de carrieremogelijkheden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_183262148
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:23 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Doe normaal, man. Ik gaf in die post niet eens een andere definitie. Ben je nu maar gestopt met lezen?
Ja, ze denken dat we melk met elkaar drinken om suprematie te benadrukken en onze kansen af te pakken. Hurrrdurrr!!

Kom op man. :')
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:35:58 #150
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183262164
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]

- Misschien heeft het met zeldzaamheid te maken. Iets dat zeldzaam is, wordt vaak gewaardeerd.

- Misschien is het cultureel, mensen met een lichte huid werken binnen, hebben een goede baan, terwijl donkerdere mensen op het land werken.
Dit is een van de grootste redenen idd. Goed man.

quote:
- Of misschien is het cultureel in de zin dat ze het internationale Amerikaanse/Westerse schoonheidsideaal overgenomen hebben en daarom blank mooier vinden.
Dit is de go-to reden van een hoop cultuurmarxisten. In combinatie met het favoriete verwijt: "kolonisatie".
Het grappige is dat dit al heel heel lang een schoonheidsstandaard is in Thailand. Ver voordat Amerika of het koloniserende westen zelfs bestond. Dus dat kan het niet zijn.

Daarnaast is Thailand nooit een westerse kolonie geweest. _O-

Maar nee... "blanke mensen hebben met geweld de wereld overtuigd dat zij de enige knappe mensen zijn"
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:36:38 #151
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183262176
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je maakt er een stropop van. En je ridiculiseert het nogal.

"White privilege betekent dat mensen melk met elkaar drinken om hun suprematie te benadrukken. Mensen die dat denken moeten oprotten."

Ja, ok man.
Ik zeg niet dat dat is wat het betekent. Ik geef slechts voorbeelden van hoe mensen denken dat het werkt. En mensen denken serieus dat dat een ding was trouwens.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183262207
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:35 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dit is een van de grootste redenen idd. Goed man.

[..]

Dit is de go-to reden van een hoop cultuurmarxisten. In combinatie met het favoriete verwijt: "kolonisatie".
Het grappige is dat dit al heel heel lang een schoonheidsstandaard is in Thailand. Ver voordat Amerika of het koloniserende westen zelfs bestond. Dus dat kan het niet zijn.

Daarnaast is Thailand nooit een westerse kolonie geweest. _O-
dus conclusie:
1) een witte huidskleur is zeldzaam
2)mensen met een blanke huidskelur hebben vaker goede banen
3) mensen met een zwarte huidskleur werken op het land

en dat is de reden voor het schoonheidsideaal als ik je uitleg goed begrijp?
pi_183262214
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:36 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat dat is wat het betekent. Ik geef slechts voorbeelden van hoe mensen denken dat het werkt. En mensen denken serieus dat dat een ding was trouwens.
Dus je grijpt de meest extreme interpretaties aan om iedereen die die term bezigt maar er niet zulke ridicule voorbeelden bij bedenkt de deur te wijzen.

Goed verhaal weer.
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:40:18 #154
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183262222
De Egyptenaren, Grieken en Romeinen beeldden hun geïdealiseerde vrouwentypes trouwens ook in lichtere tinten af. De mannen waren juist bruin (of eigenlijk gebronsd).


  dinsdag 20 november 2018 @ 12:41:02 #155
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183262235
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:38 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

dus conclusie:
1) een witte huidskleur is zeldzaam
2)mensen met een blanke huidskelur hebben vaker goede banen
3) mensen met een zwarte huidskleur werken op het land

en dat is de reden voor het schoonheidsideaal als ik je uitleg goed begrijp?
Vooral alleen 3.

Werk je op het land dan word je bruin van de zon.

In Nederland ben je met een kleurtje juist the man want blijkbaar heb je het goed genoeg om veel vrije tijd en vakantie te nemen.

In Nederland is die associatie minder sterk dan in Thailand.. maar niemand uit het westen die hen heeft lopen overtuigen dat blanke mensen aantrekkelijker zijn.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183262242
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:35 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dit is een van de grootste redenen idd. Goed man.

[..]

Dit is de go-to reden van een hoop cultuurmarxisten. In combinatie met het favoriete verwijt: "kolonisatie".
Het grappige is dat dit al heel heel lang een schoonheidsstandaard is in Thailand. Ver voordat Amerika of het koloniserende westen zelfs bestond. Dus dat kan het niet zijn.

Daarnaast is Thailand nooit een westerse kolonie geweest. _O-

Maar nee... "blanke mensen hebben met geweld de wereld overtuigd dat zij de enige knappe mensen zijn"
Jij hebt het gelijk over kolonialisme, waar ik het niet eens over heb.

Ze kijken in Thailand ook films uit Hollywood, ze spelen games uit Japan en het Westen en zien tal van westerse reclames. Helemaal niet gek om die invloed ook te benoemen.

In hoeverre ze licht inderdaad mooier vinden, en waardoor dat komt, daar kun je papers over vol schrijven.
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:42:56 #157
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183262268
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:39 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dus je grijpt de meest extreme interpretaties aan om iedereen die die term bezigt maar er niet zulke ridicule voorbeelden bij bedenkt de deur te wijzen.

Goed verhaal weer.
Toon mij maar eens redelijke posities mbt het concept van wit privilege. Het is vooral een concept wat gebezigd wordt door... mensen met een bepaalde extremistische politieke inslag. Als je naïef genoeg bent om dit te geloven ben je ook vaak naïef genoeg om andere idiote dingen toe te laten in je hersenen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183262293
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:28 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

Wat een wereldvreemd gelul is dit nou weer, hoe kan je het ontkennen. Bizar _O-

Nou zie hier een mooi voorbeeld in hoe percepties kunnen verschillen.

In modeblaadjes, reclames, op tv enz zie ik vaak genoeg mooie vrouwen die niet blank zijn. De huidige miss Nederland is zelf half braziliaans.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_183262295
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:17 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Jij kunt het dan weliswaar allemaal heel begrijpelijk en prima vinden, maar dat maakt het nog niet ineens geen discriminatie. Je vindt discriminatie kennelijk prima.

[..]
Het is geen discriminatie. Het is ervaring. Nogmaals, als je 10x een nare ervaring hebt gehad met een medewerker van een bepaald profiel, denk je 3x na voordat je iemand uitnodigt van datzelfde profiel. Mocro's, kampers, tokkies, Surinamers, Antillianen, Rotterdammers... I don't care. Maar toevallig omdat er bij een bepaald profiel een kleurtje past bij die nare ervaringen, is het discriminatie en mag het niet?
Meten met 2 maten. Positieve discriminatie is ook discriminatie. Daar ga jij even keihard aan voorbij.
quote:
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niet wordt gediscrimineerd. Alleen aanzienlijk minder dan elders op de wereld.
Nou dan. Wat kozp, ge en aanverwanten willen overbrengen is aangedikte geënsceneerde bullshit. Buitenom leden van de nvu/stormfront is niemand hier in dit land een racist.
quote:
[..]
quote:
Nope. White privilege blijft nog wel een tijdje een term die van toepassing is. Zo heel moeilijk is het allemaal niet. Dat je dit afdoet als dikke onzin en je vingers in je oren stopt zegt veel over je gebrek aan zelfreflectie.
Overal en om alles gaan janken wat blanken doen/niet doen, is een gebrek aan zelfreflectie en per definitie racisme. Wil je dat uitbannen? Ga je je maar werken voor je geld en leg je niet continu de schuld bij mensen puur omdat ze een kleurtje hebben.
Daar zou jij je toch hard voor moeten maken zoals je jezelf profileert in ieder topic.

Voor de rest is het een erg hoog dit gehalte:
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:48:29 #160
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183262368
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:05 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Dit is irrelevant aan het psychologische aspect. Mee eens dat dat in Amerika nog sterker is waardoor white privilege als sterker gezien kan worden daar
Ik vermoed dat het een ander psychologisch effect is: dat vele "zwarten" ontzettend bang zijn om uit hun comfortzone te stappen en in een cultuur met overwegen blanken te stappen, die ook nog een heel andere cultuur hebben. Je ziet, zeker in de grote steden, een segregatie die op basis van afzondering is, niet van buitensluiting. Mensen uit diverse culturen die allerlei winkels en andere bedrijven hebben die zich specifiek richten op de eigen cultuur, anderen zijn welkom, maar de doelgroep is de eigen cultuur. Die komen dus niet of nauwelijks in aanraking met mensen van de Nederlandse cultuur. Tot op zekere hoogte kan dat werken, kun je daar werk vinden en een partner, maar je zult nooit de stap maken naar de netwerken die meedraaien bij het verdelen van de betere banen en de partners die toegang bieden voor dergelijke netwerken.
Het heeft ook te maken met een sterk "wij vs zij" gehalte, Nederlanders zijn bereid iedereen in de armen te sluiten die meedoet met de Nederlandse cultuur, maar als je het steeds hebt over "ons" en daarmee níet de Nederlanders bedoelt, dan graaf je al je loopgraaf. Vaak komt dat nog met kritiek op de Nederlandse cultuur (als in "bestaat niet", "is niet spiritueel", "heeft geen culinaire hoogstandjes", en nu dus ook "is racisme") dan zal zo'n Nederlander geen toenaderingspoging meer doen. Wil je dan nog die felbegeerde baan, ja, dan zul je er inderdaad harder aan moeten trekken, maar dat heeft geen reet met je huidskleur te maken.
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:49:37 #161
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183262387
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:09 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Sunny Bergman, lekker objectief ja _O- _O-

Whitey helper nummer 1 _O-
Gelukkig zijn documentaires net zoals goede onderzoeken, en kunnen ze niet gemanipuleerd worden door alleen selectief bepaald beeldmateriaal te laten zien wat je punt versterkt en alles wat het ontkracht niet te laten zien. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:50:35 #162
13456 AchJa
Shut up!!!
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:50:51 #163
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183262409
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:41 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Jij hebt het gelijk over kolonialisme, waar ik het niet eens over heb.

Ze kijken in Thailand ook films uit Hollywood, ze spelen games uit Japan en het Westen en zien tal van westerse reclames. Helemaal niet gek om die invloed ook te benoemen.

In hoeverre ze licht inderdaad mooier vinden, en waardoor dat komt, daar kun je papers over vol schrijven.
Er is altijd ruimte voor nuance en specificatie. Ik denk alleen dat standaard gejank over "alles wat slecht is in de wereld komt door blanke suprematie" op plekken zoals dit nogal lekker hard uit elkaar pleurt. Kan je een stropop noemen misschien maar ik ben er zat tegengekomen onderhand dat het niet als stropop meer voelt.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183262462
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:42 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Toon mij maar eens redelijke posities mbt het concept van wit privilege. Het is vooral een concept wat gebezigd wordt door... mensen met een bepaalde extremistische politieke inslag. Als je naïef genoeg bent om dit te geloven ben je ook vaak naïef genoeg om andere idiote dingen toe te laten in je hersenen.
Het is geen extreem concept. Kennelijk doe je zelf vooral moeite om het te ridiculiseren en niet om de nuance op te zoeken. En dan ga je op basis daarvan mensen voor rotte vis uitmaken en zeggen dat ze op moeten rotten. Netjes.
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:54:26 #165
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183262483
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:41 schreef luxerobots het volgende:

[..]

In hoeverre ze licht inderdaad mooier vinden, en waardoor dat komt, daar kun je papers over vol schrijven.
Dat zou bijvoorbeeld ook Chinese invloed kunnen zijn. Daar gold een witte huid al in de middeleeuwen als schoonheidsideaal, lang voor de Westerse expansie.
pi_183262495
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:23 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Ja, de aangesprokenen gaan daar ook over. In dit geval dus donkere mensen. Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal komt het Spaanse woord negro in het Nederlands voor het eerst voor in 1602. In 1644 komt het woord neger voor in de betekenis van 'zwarte slaaf'[1][2]. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord neger tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had.[3]
Ik weet niet precies hoe dat zit, maar onderdeel van de geschiedvervalsing t.a.v. Nederland is het volledig negeren van het principieel verzet tegen de slavernij in de eerste helft van de gouden eeuw, als enige land. Het doen alsof de slavernij zich ook uitstrekte over de Nederlandse samenleving, terwijl iedereen met een voet op Nederlandse bodem per definitie vrij was en dat er ook gewoon een heleboel vrije zwarten en andere kleurtjes rondliepen. Het doen alsof Nederland rijk is geworden van koloniale overheersing en slavernij, wat pertinente onzin is.

quote:
Ik weet het niet, vind het heel moeilijk. Maar ik ben wel van mening dat als een groep het vervelend vindt om zo genoemd te worden, dan ga ik het niet zeggen. Of dat nou wit, neger of welk woord dan ook is. Juist als het zo'n lading heeft ga ik het echt niet noemen.
Ik ook, maar dan moet je daar wel fair in zijn en dat bekend maken, niet gebruiken om mensen van racisme te beschuldigen die zich daar niet van bewust zijn.

quote:
Ik heb nog niet ghoord dat mensen moeite hebben met wit, maar nu lees ik dat jij niet zo genoemd wil worden of is het slechts een voorbeeld?
Nee, ik heb grote moeite met politiek gemotiveerde en politiek beperkende taalverandering van bovenaf. Ik heb grote moeite met het importeren van een Amerikaans begrippenkader met bijbehorende raciale implicaties. En de taalverarming, in de zin van dat wit wegvalt als precisering, bevalt me niet. Wit is namelijk ook in het geval van huidskleur niet gewoon blank en ook niet bleek. Wit is een specifieke blanke huidskleur die wel eens voorkomt, of duidt op gebrek aan zon.

Ik voel me dan ook niet zozeer beledigd door de term, of het zou intellectueel beledigd moeten zjin, als wel politiek aangevallen. Ik wil die Amerikaanse tegenstellingen tussen blank en zwart niet. Niet in de samenleving en niet in de taal.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:55:07 #167
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183262496
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:53 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het is geen extreem concept. Kennelijk doe je zelf vooral moeite om het te ridiculiseren en niet om de nuance op te zoeken. En dan ga je op basis daarvan mensen voor rotte vis uitmaken en zeggen dat ze op moeten rotten. Netjes.
Ik nodigde je uit om een niet-ridicule conceptie te geven aan de term.

Ga je daar nog wat mee doen of... ga je gewoon lekker inhakken op wat jij en ik beiden blijkbaar belachelijk vinden.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183262504
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:23 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het mes snijdt aan 2 kanten natuurlijk. Ja, er zijn groepen mensen die wel heel makkelijk de slachtofferrol in springen en alles op de grote, boze maatschappij gooien die hen geen kansen geeft. Maar feit is wel dat 'allochtonen' wat achterlopen t.o.v. de 'eckte blanke Nederlander'. Dat gesprek dood willen gooien door te roepen dat ze dan maar op moeten rotten naar het buitenland lijkt me ook niet echt een constructieve of volwassen insteek.
Komt doordat die minderheid zelf bizar staat tegenover de NL maatschappij. Zie de mocrojeugd of de lieden van kozp. Zelf alleen maar met verwijten komen en misdragingen, maar wel verwachten dat alles zo maar naar je toekomt waaien. En als het niet komt, dan ligt het vast wel aan de kk-kaas, want dat zijn zulke racisten.

Dat rijmt gewoon niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183262513
quote:
VARAgids verliest tientallen abonnees na cover met Sylvana Simons.
https://www.telegraaf.nl/(...)r-met-sylvana-simons
quote:
Ook schrijft ze dat lezers reageerden met de mededeling dat ze de voorkant van de gids hadden afgescheurd, voordat ze die gingen lezen.
Prompt gaat de Vara haar lezers de les lezen!!!!

quote:
Daarom staan in de huidige VARAgids interviews met Bram Vermeulen, die zich uitspreekt over het koloniale verleden van Nederland in Zuid-Afrika en over ’een kinderachtig debat over kinderfeesten en schoorstenen’ en leest publiciste Hasna El Maroudi de VARA-abonnees de les over ’wit wassen’, waarbij bijvoorbeeld blanke acteurs de rollen spelen van niet-blanke personages.
============================
Je zou dat vodje toch in de fik steken!!!!
  dinsdag 20 november 2018 @ 12:57:38 #170
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183262537
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:18 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Voorheen relaxten donkere vrouwen vaker het haar, daar gaat je haar ook nog eens dood van. Zonde dus. Maar sinds een aantal jaar is er juist een black hair beweging op gang gekomen. Dat klopt wel. En natuurlijk is het schoonheidsideaal in Nederland 'blank', met stijl haar, nou ja we kennen het wel van de televisie en de bladen. Dat is nou eenmaal zo en dat is eigenlijk ook niet gek vind ik. En het is dan ook niet gek dat meisjes met een andere huidskleur en een andere haarstructuur dat dan als voorbeeld nemen en haren gaan stijlen. Maar ik vind die bewustwording juist wel mooi en goed om te zien.
Dat er "blanker" uit willen zien is iets dat ook speelt in Afrika. Daar waar dus maar weinig blanken wonen. Dat is ergens in de jaren '80, '90 op tv geweest, omdat het levensgevaarlijk was zoals die meisjes zich daar met giftige stoffen blanker probeerden te maken. Dat was in de tijd rondom de discussie of Michael Jackson ook zoiets deed.
En andersom, jezelf als blanke een "afro" aanmeten mag ook niet. Waar menige Jood al tegenaan is gelopen, want daar zijn er die van nature kroeshaar hebben in combinatie met een (vrijwel) blanke huid. Die worden dus door negers de tering gescholden wegens culturele toe-eigening.
pi_183262568
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik quote hem nog maar eens want hier wordt weer (zoals verwacht overigens) net zo makkelijk overheen gelezen.
De waarheid doet er niet toe in de ID-politics.

Toch? Ongebreideld het onderbuikje laten schreeuwen dat het allemaal 'racisme' is. Dat doet er toe. Hoe harder je dat doet, hoe meer je gehoord wordt door de policor en zij ook nog eens gaan mee schreeuwen.

-O-
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 20 november 2018 @ 13:01:02 #172
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183262595
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:23 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

Ik heb nog niet ghoord dat mensen moeite hebben met wit, maar nu lees ik dat jij niet zo genoemd wil worden of is het slechts een voorbeeld?
Er zijn massa's mensen die niet wit genoemd willen worden, om diverse redenen.
pi_183262609
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:28 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Wat een wereldvreemd gelul is dit nou weer, hoe kan je het ontkennen. Bizar _O-

[..]

In delen van Afrika ook. Geen idee eigenlijk! Heb jij een idee?
Ik denk dat er een ander wereldvreemd is hier in dit topic.

Hint, klik hier
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183262637
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat er "blanker" uit willen zien is iets dat ook speelt in Afrika. Daar waar dus maar weinig blanken wonen. Dat is ergens in de jaren '80, '90 op tv geweest, omdat het levensgevaarlijk was zoals die meisjes zich daar met giftige stoffen blanker probeerden te maken. Dat was in de tijd rondom de discussie of Michael Jackson ook zoiets deed.
En andersom, jezelf als blanke een "afro" aanmeten mag ook niet. Waar menige Jood al tegenaan is gelopen, want daar zijn er die van nature kroeshaar hebben in combinatie met een (vrijwel) blanke huid. Die worden dus door negers de tering gescholden wegens culturele toe-eigening.
In afrika zelf wordt er zelfs gediscrimineerd tussen donkere mensen. Hoe donkerder je bent in sommige gebieden, hoe lager aanzien je hebt.

Bizar wel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183262690
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 13:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]

In afrika zelf wordt er zelfs gediscrimineerd tussen donkere mensen. Hoe donkerder je bent in sommige gebieden, hoe lager aanzien je hebt.

Bizar wel.
Gelukkig lost het verbieden van een fictief sprookjes figuur al deze problemen op :).
pi_183262760
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 13:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]

In afrika zelf wordt er zelfs gediscrimineerd tussen donkere mensen. Hoe donkerder je bent in sommige gebieden, hoe lager aanzien je hebt.

Bizar wel.
Is toch ook in India het geval
  dinsdag 20 november 2018 @ 13:10:50 #177
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183262769
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, ik heb grote moeite met politiek gemotiveerde en politiek beperkende taalverandering van bovenaf. Ik heb grote moeite met het importeren van een Amerikaans begrippenkader met bijbehorende raciale implicaties. En de taalverarming, in de zin van dat wit wegvalt als precisering, bevalt me niet. Wit is namelijk ook in het geval van huidskleur niet gewoon blank en ook niet bleek. Wit is een specifieke blanke huidskleur die wel eens voorkomt, of duidt op gebrek aan zon.
Het "wit" zoals dat wordt gebruikt in "wat zie je wit" en "wit wegtrekken" is inderdaad geen synoniem voor "blank", dat in de praktijk naar de normale roze-achtige huidskleur van het (noordelijke) Europese menstype verwijst. Het heeft in elk geval een vrij specifieke betekenis die niet gedekt wordt door het veel ruimere toepassingsbereik van het woord "wit". Vervanging door "wit" vind ik dan ook een vorm van taalverloedering en de nogal pedante wijze waarop men dit probeert op te dringen is ergerlijk. Voor mijn part verzin je een alternatief voor "zwart" als aanduiding voor de typische huidskleur van Afrikaanse mensen, maar ga niet het ene kwaad met het andere bestrijden.
  dinsdag 20 november 2018 @ 13:16:16 #178
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183262870
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:28 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

In delen van Afrika ook. Geen idee eigenlijk! Heb jij een idee?
Een Surinaamse, zeer donkere collega vertelde me over de geboorte van haar kind, waarvan de vader overigens ook een zwarte Surinamer was. Ze vertelde vol ontroering erover, alsof het iets magisch was: het kind kwam blank ter wereld, in de minuten direct na de geboorte kleurde de huid donkerder.
Ik weet niet of dat normaal is, of dat het überhaupt waar is, of dat ze bedoelde "als een blank kind", want blanke baby's zijn doorgaans paars, roze en blauwig direct na de geboorte. Google levert op dat kinderen van ouders met een donkere huidskleur in hun eerste maanden steeds meer bijkleuren. Dus dan zou je kunnen aannemen dat een lichte huidskleur is omdat het zo is als een onschuldige baby wordt geboren.

Koppel daaraan de islam (populair in Afrika waar veel donkere mensen leven), waarvan de folklore zegt dat de Zwarte Steen te Mekka ooit wit was, maar door de zonden van de mensen zwart is geworden. Daar kan een kern van waarheid inzitten, maar hoe dan ook: zo'n verhaal heeft impact op mensen.
  dinsdag 20 november 2018 @ 13:16:25 #179
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183262873
Afrikanen zijn zelf ook racistisch, nog erger dan "wij".
pi_183262885
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:56 schreef Bocaj het volgende:

[..]

https://www.telegraaf.nl/(...)r-met-sylvana-simons

[..]

Prompt gaat de Vara haar lezers de les lezen!!!!

[..]

============================
Je zou dat vodje toch in de fik steken!!!!
Wie en wat wordt er dan wit gewassen
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  dinsdag 20 november 2018 @ 13:20:03 #181
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183262953
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Vooral alleen 3.

Werk je op het land dan word je bruin van de zon.

In Nederland ben je met een kleurtje juist the man want blijkbaar heb je het goed genoeg om veel vrije tijd en vakantie te nemen.

In Nederland is die associatie minder sterk dan in Thailand.. maar niemand uit het westen die hen heeft lopen overtuigen dat blanke mensen aantrekkelijker zijn.
Vrugah was dat wel zo. Daar komt ook de term werklozenkleurtje vandaan.
Toen droegen vrouwen ook vaak grote hoeden op het strand om zich tegen de zon te beschermen
pi_183263128
Ondertussen meld RTL dat de meeste inwoners in Nederland achter de voordeur onverminderd racisten blijven

quote:
Sinterklaascentrales: 'Vraag naar roetveegpiet stijgt nauwelijks'

Hoewel de discussie over Zwarte Piet weer in alle hevigheid is losgebarsten, hebben sinterklaascentrales het onverminderd druk. De vraag naar roetveegpieten bij bedrijven en particulieren stijgt maar mondjesmaat, zo blijkt uit een rondgang. "De meeste pieten blijven traditionele pieten."

Wie nu naar de Sinterklaas Centrale Amsterdam belt, kan waarschijnlijk geen sint of piet meer boeken voor de hoofdstedelijke regio. Centralevoorzitter Dirk Bloothoofd en zijn twintig sinterklazen en vijftig pieten zijn tot 6 december 'fully booked'. "We doen in totaal zo'n 350 bezoeken", vertelt hij aan RTL Z.

In de ochtend bezoeken teams met een sint en minimaal twee pieten scholen en kinderdagverblijven, in de middag en avond zijn particulieren en bedrijven aan de beurt. De bezoeken duren 20 minuten en kosten 75 euro; de centrale werkt veelal op vrijwillige basis.

Ommezwaai
Bloothoofd heeft de vraag naar pieten de laatste jaren een beetje zien veranderen. Vooral scholen en bedrijven gaan tegenwoordig voor roetveegpieten, maar bij huisbezoeken blijft de aankleding traditioneel.

"Misschien zien we over vijf jaar wel een volledige ommezwaai naar roetveegpieten, maar het kan ook zijn dat de discussie doodbloedt", zegt de voorzitter. "Op dit moment is 95 procent van de pieten die wij verhuren nog zwart."

Logistieke uitdaging
De Sinterklaas Centrale Amsterdam probeert zoveel mogelijk te voldoen aan de vraag van klanten, maar zegt ook dat het een logistieke uitdaging is om dat te doen. "Teams doen meerdere bezoeken per dag, soms aan de lopende band. Ik moet dan zorgen dat er zowel zwarte pieten als roetveegpieten in een team zitten, die capaciteit is er niet altijd."

Regenboog- of kaaspieten of andere varianten doet het bedrijf niet meer. "Heel eerlijk: het moet wel leuk blijven", zegt Bloothoofd erover. "Paars of 'blauw van de kou', het is geen gezicht. En de pieten vinden het zelf meestal ook niet leuk."

Traditionele Pieten
Ook bij de Sinterklaas Centrale Groningen in Zuidbroek kiezen klanten nog voor traditionele pieten. De centrale met twintig medewerkers maakt deel uit van FM Entertainment, dat onder andere ook clowns en steltlopers verhuurt. De komende weken voert het bedrijf zo'n honderd sintbezoeken aan bedrijven en particulieren uit: 60 euro voor een half uur met twee pieten.

"Eén bedrijf vroeg recent om roetveegpieten", zegt Fokko Lageman, eigenaar van het bedrijf. "Wij merken hier in het Noorden eigenlijk bijna niks van de hele pietendiscussie. Gelukkig. Want ook al ben ik helemaal niet tegen verandering; Sinterklaas is een mooi feest en het zou enorm zonde zijn als dat overschaduwd wordt."

Bruine schmink
Bij het Sinterklaascentrum Rotterdam helpen ze al 35 jaar sinterklaasfeesten organiseren, zoals intochten en bezoeken bij bedrijven. Het verhuren van pakken en andere benodigdheden neemt de grootste hap uit zijn tijd. De rest van het jaar houdt de ondernemer zich bezig met kerstmannen, oliebollen en patat.

De bruine schmink, pakken en accessoires die worden gebruikt zijn bijna zonder uitzondering zoals die vijfendertig jaar geleden ook waren, ziet eigenaar Rene van den Eijk. "Weet u, de tegenstanders zijn maar een kleine groep. En ze krijgen veel aandacht. In de praktijk blijven de pieten meestal gewoon pieten. We kiezen nu alleen voor iets lichtere schmink."

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zegt de ondernemer. "Van de vijftig aanvragen is er altijd wel een die anders is. Maar ik zie geen trend in de stijgende vraag naar roetveegpieten. Sommige bedrijven kiezen uit respect voor hun personeel bijvoorbeeld voor een pannenkoekenfeest in plaats van een sinterklaasfeest. Dat is prima, je moet iedereen in zijn waarde laten."
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
  dinsdag 20 november 2018 @ 13:37:10 #183
308523 the-eye
I'm a Live Wire
  dinsdag 20 november 2018 @ 13:37:33 #184
8369 speknek
Another day another slay
pi_183263289
Ik vind het een beetje verbazingwekkende cijfers. De scholen en kinderdagverblijven willen roetveegpieten, en de particulieren zwarte pieten, en we verhuren 95 procent zwarte pieten. Hoeveel particulieren zijn er in godesnaam dat ze 20x zoveel afnemen als alle scholen en kinderdagverblijven bij elkaar? Het lijkt me dat ze niet representatief zijn voor de markt, of de beste man is niet eerlijk.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 20 november 2018 @ 13:43:53 #185
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183263398
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 13:37 schreef speknek het volgende:
Het lijkt me dat ze niet representatief zijn voor de markt, of de beste man is niet eerlijk.
Waarom zou dat?
Ik denk dat een paar plaatsen uitgezonderd mensen helemaal geen probleem hebben met zwarte piet. Dat speelt enkel in de steden van de randstad. En daar waren ook maar 60 KOZP demonstranten. (in Rotterdam)
  dinsdag 20 november 2018 @ 13:52:41 #186
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183263517
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 13:37 schreef speknek het volgende:
Ik vind het een beetje verbazingwekkende cijfers. De scholen en kinderdagverblijven willen roetveegpieten, en de particulieren zwarte pieten, en we verhuren 95 procent zwarte pieten. Hoeveel particulieren zijn er in godesnaam dat ze 20x zoveel afnemen als alle scholen en kinderdagverblijven bij elkaar? Het lijkt me dat ze niet representatief zijn voor de markt, of de beste man is niet eerlijk.
Het aantal basisscholen en kinderdagverblijven in Amsterdam zou rond de 400 liggen. Dat zou het aantal particulieren op ongeveer 7600 brengen, op een stad met ongeveer 800.000 inwoners. Ik heb geen idee of dat een realistisch beeld oplevert.
  dinsdag 20 november 2018 @ 13:53:13 #187
8369 speknek
Another day another slay
pi_183263524
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 13:43 schreef kaasplankje het volgende:
Waarom zou dat?
Ik denk dat een paar plaatsen uitgezonderd mensen helemaal geen probleem hebben met zwarte piet. Dat speelt enkel in de steden van de randstad. En daar waren ook maar 60 KOZP demonstranten. (in Rotterdam)
Ja maar dit was een interview met een Amsterdams bedrijf, waar roetveegpiet de enige piet is op scholen en gemeentelijke evenementen. Kan zijn dat het Amsterdamse bedrijf niet haar afzetmarkt in de stad heeft natuurlijk.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 13:52 schreef Iblardi het volgende:
Het aantal basisscholen en kinderdagverblijven in Amsterdam zou rond de 400 liggen. Dat zou het aantal particulieren op ongeveer 7600 brengen, op een stad met ongeveer 800.000 inwoners. Ik heb geen idee of dat een realistisch beeld oplevert.
Ja maar ze deden 350 bezoeken, dus de conclusie zou dan zijn dat ze "maar" 17 van de 400 scholen en kinderdagverblijven bezoeken. Wat natuurlijk best zou kunnen, de meeste scholen zullen misschien ook geen professionele sinterklaas en pieten inhuren, maar gewoon met de directeur en een paar vaders werken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 20 november 2018 @ 14:24:11 #188
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183263961
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:56 schreef Bocaj het volgende:

[..]

https://www.telegraaf.nl/(...)r-met-sylvana-simons

[..]

Prompt gaat de Vara haar lezers de les lezen!!!!

[..]

============================
Je zou dat vodje toch in de fik steken!!!!
Wel 60... :')

Daarbij als een Vara lezer (vooral te vinden in de Joop hoek) zich al zo opwindt over de persoon Sylvana moet je je echt gaan afvragen bij wie het probleem ligt.
pi_183263982
quote:
"Op dit moment is 95 procent van de pieten die wij verhuren nog zwart."
De NTR en Dieuwertje Blok kunnen veranderen wat ze willen, maar als zelfs 95% van de Amsterdamse particulieren traditioneel zwarte pieten willen, dan gaan ze echt niet zorgen voor een verdwijning van zwarte piet in Nederland.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 20 november 2018 @ 14:34:20 #190
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183264126
Als zwarte piet niet meer zwart mag zijn is dat discriminatie op basis van huidskleur en dat is bij de grondwet verboden.
pi_183264144
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:40 schreef Iblardi het volgende:
De Egyptenaren, Grieken en Romeinen beeldden hun geïdealiseerde vrouwentypes trouwens ook in lichtere tinten af. De mannen waren juist bruin (of eigenlijk gebronsd).

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
die mannen daar zijn zo bruin omdat het geimporteerde slaven waren, het middenoosten/arabieren hebben de slavenhandel nl uitgevonden!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_183264164
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 13:43 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Waarom zou dat?
Ik denk dat een paar plaatsen uitgezonderd mensen helemaal geen probleem hebben met zwarte piet. Dat speelt enkel in de steden van de randstad. En daar waren ook maar 60 KOZP demonstranten. (in Rotterdam)
ik woon in de randstad en ik heb geen probleem met zwarte piet, het wordt ons door de strot geduwd!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_183264188
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 13:10 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het "wit" zoals dat wordt gebruikt in "wat zie je wit" en "wit wegtrekken" is inderdaad geen synoniem voor "blank", dat in de praktijk naar de normale roze-achtige huidskleur van het (noordelijke) Europese menstype verwijst. Het heeft in elk geval een vrij specifieke betekenis die niet gedekt wordt door het veel ruimere toepassingsbereik van het woord "wit".
Het is gewoon een ander huidtype, dat je bijvoorbeeld vaak bij roodharigen ziet. Je kunt het ook roomblank of melkwit noemen, maar wit is een van de vele varieteiten van blank, zoals er binnen zwart ook meerdere tinten zijn.

quote:
Vervanging door "wit" vind ik dan ook een vorm van taalverloedering en de nogal pedante wijze waarop men dit probeert op te dringen is ergerlijk. Voor mijn part verzin je een alternatief voor "zwart" als aanduiding voor de typische huidskleur van Afrikaanse mensen, maar ga niet het ene kwaad met het andere bestrijden.
Wat mij het meeste stoort is het politiek gemotiveerd aansluiting zoeken bij het Amerikaans, in een kennelijke poging Amerikaanse rassenrelaties te projecteren dan wel te importeren. Ik zit daar maatschappelijk niet op te wachten, maar al helemaal niet persoonlijk. Lijkt me niks, zo'n mentale kleurstalenmap in je hoofd waar je iedereen die je tegenkomt tegenaan houdt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_183264209
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:58 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het komt alleen in de VS voor?
Ook in Canada
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_183264299
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 14:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het is gewoon een ander huidtype, dat je bijvoorbeeld vaak bij roodharigen ziet. Je kunt het ook roomblank of melkwit noemen, maar wit is een van de vele varieteiten van blank, zoals er binnen zwart ook meerdere tinten zijn.

[..]

Wat mij het meeste stoort is het politiek gemotiveerd aansluiting zoeken bij het Amerikaans, in een kennelijke poging Amerikaanse rassenrelaties te projecteren dan wel te importeren. Ik zit daar maatschappelijk niet op te wachten, maar al helemaal niet persoonlijk. Lijkt me niks, zo'n mentale kleurstalenmap in je hoofd waar je iedereen die je tegenkomt tegenaan houdt.
Het over witte en zwarte mensen hebben is gewoon vertaald engels, slecht vertaald dan! Met nederlands heeft het weinig van doen. Maar waar van Gaals engels gebrabbel nog humor heeft, slaat dit witte en zwarte totaal de plank mis. (zijn er nog mensen die beelspraak begrijpen?).
Het wordt gebruikt om blanke mensen weg te zetten!

De vara, en de rest van de linkse kliek gebruikt het continue, zo fijn om je eigen aanhang steeds te schoppen, jongens ga zo door!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_183264341
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft daar evenveel last van, en ik denk zeker dat dit in Nederland minder speelt dan in - zeg - de Verenigde Staten. Maar dat Neil deGrasse Tyson (willekeurig voorbeeld) een zeer succesvolle carrière heeft wil natuurlijk niet zeggen dat het niet voorkomt.

Gemiddeld werkt blank zijn in je voordeel, dat denk ik wel. Ook in Nederland.
Ik heb een vriendin uit de Antillen, toen ze pas hier was keek ze haar ogen uit.....blanken die werkten als taxichauffer, buschauffeur of ziekenverzorgster....!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_183264621
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 14:34 schreef kaasplankje het volgende:
Als zwarte piet niet meer zwart mag zijn is dat discriminatie op basis van huidskleur en dat is bij de grondwet verboden.
De rechter heeft vorige week nog gesteld dat het uiterlijk van ZP een mening is. Mensen verbieden zich te verkleden, zoals een paar rotterdamse polipartijen dat willen, is dus een verbod op de vrijheid van meningsuiting.

Dat kenniet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183264734
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]

De rechter heeft vorige week nog gesteld dat het uiterlijk van ZP een mening is. Mensen verbieden zich te verkleden, zoals een paar rotterdamse polipartijen dat willen, is dus een verbod op de vrijheid van meningsuiting.

Dat kenniet.
Die partijen wilden het spelen via de gemeentelijke vergunningen.
Om een intocht te houden, of dat nu door particulieren, een voetbalclub of een winkeliersvereniging gehouden wordt, moet je eerst een vergunning aanvragen bij de gemeente.
Vaak moet je dan eerst ontheffingen aanvragen en voldoen aan bepaalde voorwaarden.

Deze 3 politieke partijen wilden dat de gemeente geen vergunningen meer verleende als er zwarte pieten bij zouden zijn. Officieel is het dan niet verboden, maar je krijgt er gewoon geen vergunning meer voor.
Als losse zwarte piet over straat lopen om bij mensen thuis pakjesavond te vieren mag nog wel. Alleen geen openbare viering meer.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183264767
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Die partijen wilden het spelen via de gemeentelijke vergunningen.
Om een intocht te houden, of dat nu door particulieren, een voetbalclub of een winkeliersvereniging gehouden wordt, moet je eerst een vergunning aanvragen bij de gemeente.
Vaak moet je dan eerst ontheffingen aanvragen en voldoen aan bepaalde voorwaarden.

Deze 3 politieke partijen wilden dat de gemeente geen vergunningen meer verleende als er zwarte pieten bij zouden zijn. Officieel is het dan niet verboden, maar je krijgt er gewoon geen vergunning meer voor.
Dan is er dus zeker een technisch verbod.

Ben benieuwd wat de rechter daar van gaat vinden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 20 november 2018 @ 15:32:00 #200
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183264853
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 22:18 schreef AchJa het volgende:

De war on terror, artikel 5, Tora Bora, Irak, Pol e Khomri, Uruzgan, dreiginsniveau naar significant... Het had wel degelijk impact hier.
En nu, in 2018, is er niets wezenlijks veranderd door 9-11.

quote:
Het was iig ruim belangrijker dan het gezwam over Zwarte Piet.
Het 'gezwam over Zwarte Piet' gaat onze samenleving structureel veranderen. Noem dat maar minder belangrijk.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 20 november 2018 @ 15:34:50 #201
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183264899
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 14:38 schreef Weltschmerz het volgende:

Het is gewoon een ander huidtype, dat je bijvoorbeeld vaak bij roodharigen ziet. Je kunt het ook roomblank of melkwit noemen, maar wit is een van de vele varieteiten van blank, zoals er binnen zwart ook meerdere tinten zijn.
Nee, hoor. Wit is geen 'ander huidtype' of andere varieteit. Het huidtype noemen wij (in de Nederlandse taal) gewoon blank. Racisten gebruiken de term 'wit'.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 20 november 2018 @ 15:59:05 #202
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183265423
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Nee, hoor. Wit is geen 'ander huidtype' of andere varieteit. Het huidtype noemen wij (in de Nederlandse taal) gewoon blank.
Duidelijke begrippen: ʼwitʼ tegenover ʼzwartʼ. ʼBlankʼ is mooimakerij. Niks mis met wit. Wen er maar aan, witnek.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183265450
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
White privilege is denk ik vooral dat je met een donkere huidskleur net iets meer moeite moet doen om hetzelfde te bereiken. Je moet net iets socialer zijn, net iets netter, etc.

Haal je er toch niet uit, want het is psychologisch. Mensen zijn allemaal net een beetje anders. We demonstreren ook niet zodat iemand met Down naar d'r universiteit kan
White privilege is voor extreem-links wat white genocide is voor extreem-rechts. Als mensen white privilege serieus nemen, weet je dat ze iets te goed geluisterd hebben naar hun SJW-hoogleraar. Of ze lezen teveel Joop.nl, Sargasso, OneWorld of andere debielenblogjes.

Verschil is wel dat white genocide een kwestie is van getallen:
1. Blanken zijn wereldwijd in de minderheid
2. Hun aantal neemt nog eens af omdat we hier het begrip anticonceptie kennen en niet 10 kinderen nodig hebben om ons te verzorgen want welvaartsniveau is hoog in blanke landen.
3. Rechts haalt buitenlanders binnen om de lonen omlaag te krijgen, links haalt ze binnen als stemvee. De negatieve gevolgen zijn voor burgers die hier niet om gevraagd hebben.

White privilege daarentegen is een op hol geslagen sociaal theorie'tje van de anti-blanke postkoloniale 'denkers', die inspiratie haalde uit de cultuurmarxisten van de Frankfurter Schule.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  dinsdag 20 november 2018 @ 16:03:35 #204
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_183265526
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:00 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

White privilege is voor extreem-links wat white genocide is voor extreem-rechts. Als mensen white privilege serieus nemen, weet je dat ze iets te goed geluisterd hebben naar hun SJW-hoogleraar. Of ze lezen teveel Joop.nl, Sargasso, OneWorld of andere debielenblogjes.

Verschil is wel dat white genocide een kwestie is van getallen:
1. Blanken zijn wereldwijd in de minderheid
2. Hun aantal neemt nog eens af omdat we hier het begrip anticonceptie kennen en niet 10 kinderen nodig hebben om ons te verzorgen want welvaartsniveau is hoog in blanke landen.
3. Rechts haalt buitenlanders binnen om de lonen omlaag te krijgen, links haalt ze binnen als stemvee. De negatieve gevolgen zijn voor burgers die hier niet om gevraagd hebben.

White privilege daarentegen is een op hol geslagen sociaal theorie'tje van de anti-blanke postkoloniale 'denkers', die inspiratie haalde uit de cultuurmarxisten van de Frankfurter Schule.
Dit!


Speelt trouwens in heel West- Europa. Oost- Europa heeft er vrij weinig last van..
pi_183265645
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 13:37 schreef speknek het volgende:
Ik vind het een beetje verbazingwekkende cijfers. De scholen en kinderdagverblijven willen roetveegpieten, en de particulieren zwarte pieten, en we verhuren 95 procent zwarte pieten. Hoeveel particulieren zijn er in godesnaam dat ze 20x zoveel afnemen als alle scholen en kinderdagverblijven bij elkaar? Het lijkt me dat ze niet representatief zijn voor de markt, of de beste man is niet eerlijk.
quote:
Vooral scholen en bedrijven gaan tegenwoordig voor roetveegpieten, maar bij huisbezoeken blijft de aankleding traditioneel.
Dit kun je op verschillende manier interpreteren. Het kan zijn dat de meeste (>50%) scholen en bedrijven voor roetveegpieten gaan of dat van de roetveegpieten (oftewel die 5%) in verhouding het meeste naar scholen en bedrijven gaan.

Maar schijnbaar is zelfs in Amsterdam er nauwelijks vraag naar de roetveegpiet. Het lijkt er dus vooral op dat dit iets is wat leeft in de media en sommige gemeentes, maar nauwelijks voorziet in de behoeftes van de bevolking.

[ Bericht 0% gewijzigd door MrBadGuy op 20-11-2018 16:28:48 ]
pi_183265823
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:14 schreef Slayage het volgende:
Nu Zwarte Piet voor zoveel rumoer zorgde bij de intocht
Huh? Volgens mij zorgde de aanwezigheid van luidruchtige demonstranten voor rumoer.
pi_183265865
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:16 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Huh? Volgens mij zorgde de aanwezigheid van luidruchtige demonstranten voor rumoer.
nee het waren vooral de nazis die gewelddadig bezig waren voor de rumoer
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_183265904
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:18 schreef Slayage het volgende:

[..]

nee het waren vooral de nazis die gewelddadig bezig waren voor de rumoer
De oorzaak was in ieder geval niet Zwarte Piet.
pi_183265961
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:19 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

De oorzaak was in ieder geval niet Zwarte Piet.
klopt het waren de zwarte piet vaandeldragers ;)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  dinsdag 20 november 2018 @ 16:37:27 #211
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183266292
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:59 schreef Ringo het volgende:

[..]

Duidelijke begrippen: ʼwitʼ tegenover ʼzwartʼ. ʼBlankʼ is mooimakerij. Niks mis met wit. Wen er maar aan, witnek.
Racist gespot.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 20 november 2018 @ 16:39:23 #212
3542 Gia
User under construction
pi_183266338
quote:
Toont duidelijk aan dat de meeste mensen dit belachelijk vinden.
Ik geloof ook niet dat dit ook in 't echt zo gebeurt. Dit filmpje is in scene gezet.

Kinderen zouden dit in hun onschuld nog kunnen zeggen.
pi_183266501


Wat klopt hier niet?
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_183266518
Naar aanleiding van de al dan niet Hitlergroet in Eindhoven: Kick Out Zwarte Piet werkt samen met antisemieten. https://twitter.com/wierdduk/status/1064471478815637504
pi_183266570
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:47 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Naar aanleiding van de al dan niet Hitlergroet in Eindhoven: Kick Out Zwarte Piet werkt samen met antisemieten. https://twitter.com/wierdduk/status/1064471478815637504
Ah.. kijk nou..

Is er nog iemand die wil volhouden dat het voor de anti-Pieters om het Zwarte Piet en in het verlengde het Sinterklaasfeest gaat? Of betreft het hier een militante anti-blanke beweging, waar straks de standbeelden van hun sokkel getrokken worden, de naamboordjes gewijzigd en er op hoge toon geëist wordt dat Suikerfeest een officiële feestdag moet worden?

In navolging van Bosma's voorstel aangaande de Blokkeerfriezen: lintje voor alle verzetshelden die zaterdag opstonden tegen de volksvijanden. :Y
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 20 november 2018 @ 16:53:20 #216
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183266620
Gaan weweer lekker knulletjes?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 20 november 2018 @ 16:54:16 #217
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183266631
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:59 schreef Ringo het volgende:

[..]

Duidelijke begrippen: ʼwitʼ tegenover ʼzwartʼ. ʼBlankʼ is mooimakerij. Niks mis met wit. Wen er maar aan, witnek.
Wit en zwart komen uit de koker van de NOS. Ik snap niet dat iedereen die termen overneemt.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 20 november 2018 @ 16:54:44 #218
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_183266641
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  dinsdag 20 november 2018 @ 16:55:23 #219
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183266649
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:47 schreef Oostwoud het volgende:
[ afbeelding ]

Wat klopt hier niet?
Inderdaad, wat klopt er niet? Het komt wel zo'n beetje overeen met de lezing van de politie over de incidenten van die dag, waarbij de fysieke agressie voornamelijk van de hooligans uitging.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 20 november 2018 @ 16:56:39 #220
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183266675
quote:
.
Dat waren het ook gewoon, maar er wordt weer handig gebruik van gemaakt om alle pro pieters weg te zetten als debielen of "extreem rechts "
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 20 november 2018 @ 16:57:59 #221
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_183266700
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:47 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Naar aanleiding van de al dan niet Hitlergroet in Eindhoven: Kick Out Zwarte Piet werkt samen met antisemieten. https://twitter.com/wierdduk/status/1064471478815637504
KOZP en al die andere groepjes hebben een bloedhekel aan Wierd Duk.
  dinsdag 20 november 2018 @ 16:58:40 #222
3542 Gia
User under construction
pi_183266718
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:50 schreef Oostwoud het volgende:

Ah.. kijk nou..

Is er nog iemand die wil volhouden dat het voor de anti-Pieters om het Zwarte Piet en in het verlengde het Sinterklaasfeest gaat? Of betreft het hier een militante anti-blanke beweging, waar straks de standbeelden van hun sokkel getrokken worden, de naamboordjes gewijzigd en er op hoge toon geëist wordt dat Suikerfeest een officiële feestdag moet worden?

In navolging van Bosma's voorstel aangaande de Blokkeerfriezen: lintje voor alle verzetshelden die zaterdag opstonden tegen de volksvijanden. :Y
Daarom is het nutteloos om ook maar iets te veranderen aan zwarte piet.
Ten eerste is het nooit genoeg.
Ten tweede, zouden zij hun zin krijgen en piet zou volledig verdwijnen, of Sinterklaas volledig afgeschaft, dan zoeken ze toch weer een nieuwe/andere reden om amok te maken.

Zit in hun bloed, denk ik.
  dinsdag 20 november 2018 @ 16:59:31 #223
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_183266737
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:50 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Ah.. kijk nou..

Is er nog iemand die wil volhouden dat het voor de anti-Pieters om het Zwarte Piet en in het verlengde het Sinterklaasfeest gaat? Of betreft het hier een militante anti-blanke beweging, waar straks de standbeelden van hun sokkel getrokken worden, de naamboordjes gewijzigd en er op hoge toon geëist wordt dat Suikerfeest een officiële feestdag moet worden?

In navolging van Bosma's voorstel aangaande de Blokkeerfriezen: lintje voor alle verzetshelden die zaterdag opstonden tegen de volksvijanden. :Y
Er is inderdaad een hetze gaande tegen alles wat blank is. Die groepjes zien blanken als inferieur en als oorzaak van al het slechte in de wereld.

Om Bogarde maar half te citeren: ¨Deze witman buigt voor niemand¨
  dinsdag 20 november 2018 @ 16:59:57 #224
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_183266748
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:56 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

.
Dat waren het ook gewoon, maar er wordt weer handig gebruik van gemaakt om alle pro pieters weg te zetten als debielen of "extreem rechts "
True, maar aan de andere kant... waarom geef je nou de hitlergroet als 'supporter'. Kan je dan niet in die ene hersencel bedenken dat dat je doel meer kwaad dan goed doet?

De supporters verpesten het iig voor zichzelf. Dat het andere normale pro piet mensen raakt is wel kwalijk natuurlijk.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:03:00 #225
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183266803
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:59 schreef Ciclon het volgende:

Er is inderdaad een hetze gaande tegen alles wat blank is. Die groepjes zien blanken als inferieur en als oorzaak van al het slechte in de wereld.
Niet als inferieur, maar als bedreiging. En ze denken dat wij alles voor niks krijgen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:04:42 #226
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_183266836
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Niet als inferieur, maar als bedreiging. En ze denken dat wij alles voor niks krijgen.
De ironie is dat zij zelf naar een land zijn gekomen waar de blanken ruim in de meerderheid zijn. En dan doel ik met name op die Ashanti, Jerry Afriye
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 20 november 2018 @ 17:07:26 #227
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183266894
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

True, maar aan de andere kant... waarom geef je nou de hitlergroet als 'supporter'. Kan je dan niet in die ene hersencel bedenken dat dat je doel meer kwaad dan goed doet?

De supporters verpesten het iig voor zichzelf. Dat het andere normale pro piet mensen raakt is wel kwalijk natuurlijk.
Die "supporters" vinden het maar wat mooi dat ze op "duh buituhlanders" kunnen kankeren. Net zoals een deel van die anti figuren het heerlijk vinden om tegen de Nederlandse identiteit te trappen (incluis dat soort reacties dus)
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:10:57 #228
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183266952
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:04 schreef Ciclon het volgende:

De ironie is dat zij zelf naar een land zijn gekomen waar de blanken ruim in de meerderheid zijn. En dan doel ik met name op die Ashanti, Jerry Afriye
Op zoek naar geld....
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:11:47 #229
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_183266967
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Op zoek naar geld....
Die gozer is zelfs ontslagen als beveiliger, de stumperd.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:12:07 #230
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183266971
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:59 schreef Ciclon het volgende:
Er is inderdaad een hetze gaande tegen alles wat blank is.
Wit.
Tevens: :').
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:12:34 #231
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183266981
quote:
6s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:12 schreef Ringo het volgende:

Wit.
Racist gespot.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:14:59 #232
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183267007
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Racist gespot.
Gewoon een eerlijkere term.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:15:22 #233
8369 speknek
Another day another slay
pi_183267018
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:09 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]


[..]

Dit kun je op verschillende manier interpreteren. Het kan zijn dat de meeste (>50%) scholen en bedrijven voor roetveegpieten gaan of dat van de roetveegpieten (oftewel die 5%) in verhouding het meeste naar scholen en bedrijven gaan.

Maar schijnbaar is zelfs in Amsterdam er nauwelijks vraag naar de roetveegpiet. Het lijkt er dus vooral op dat dit iets is wat leeft in de media en sommige gemeentes, maar nauwelijks voorziet in de behoeftes van de bevolking.
Haha zoveel wishful thinking.
In een steekproef vorig jaar bleek 84% van de basisscholen in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam over te zijn op roetveegpieten, en we weten dat Amsterdam voor loopt op den Haag en Rotterdam. In Utrecht is het overigens 100%. In Arnhem hadden ze vorig jaar aangekondigd in 3 jaar tijd naar 100 te gaan.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:16:07 #234
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183267029
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:14 schreef Ringo het volgende:

[..]

Gewoon een eerlijkere racistische term.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:16:32 #235
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183267036
quote:
6s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:12 schreef Ringo het volgende:

Wit.
Wat is de bedoeling hier achter? Of denk je nu echt dat de gemiddelde kaaskop vloekend en tierend achter het scherm zit te schuimbekken?

Het interesseert helemaal niemand iets.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:16:54 #236
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183267044
quote:
Dat is ʼzwartʼ ook niet, dus je zeurt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:17:27 #237
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183267061
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:16 schreef AchJa het volgende:
Wat is de bedoeling hier achter? Of denk je nu echt dat de gemiddelde kaaskop vloekend en tierend achter het scherm zit te schuimbekken?

Het interesseert helemaal niemand iets.
Haha, en dan toch reageren.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183267068
quote:
6s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:12 schreef Ringo het volgende:

[..]

Wit.
Tevens: :').
Blank.
  Moderator dinsdag 20 november 2018 @ 17:17:44 #239
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183267071
ik zeg ook altijd wit in dit soort discussies

en zwart
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:17:45 #240
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183267072
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:16 schreef Ringo het volgende:

Dat is ʼzwartʼ ook niet
Maar wit wel.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:18:26 #241
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183267086
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Maar wit wel.
White supremacist gespot.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 20 november 2018 @ 17:18:35 #242
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183267090
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:14 schreef Ringo het volgende:

[..]

Gewoon een eerlijkere term.
Juist niet. Het benadrukt alleen maar een verschil terwijl wit wit is en blank en donker een groter spectrum beslogen. Niet iedereen die blank is is wit.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_183267096
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:14 schreef Ringo het volgende:

[..]

Gewoon een eerlijkere term.
je druk maken om een term.

Vandaar ook de racismekaart steevast trekken. Dat is ook zo'n leuke term, dat 'racisme'.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:18:59 #244
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183267097
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:14 schreef Ringo het volgende:

[..]

Gewoon een eerlijkere term.
Alsof wit per definitie eerlijker is.

Weer zo'n typisch geval van woordracisme, al dan niet onbewust.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:20:42 #245
8369 speknek
Another day another slay
pi_183267127
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:00 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

White privilege is voor extreem-links wat white genocide is voor extreem-rechts. Als mensen white privilege serieus nemen, weet je dat ze iets te goed geluisterd hebben naar hun SJW-hoogleraar. Of ze lezen teveel Joop.nl, Sargasso, OneWorld of andere debielenblogjes.

Verschil is wel dat white genocide een kwestie is van getallen:
1. Blanken zijn wereldwijd in de minderheid
2. Hun aantal neemt nog eens af omdat we hier het begrip anticonceptie kennen en niet 10 kinderen nodig hebben om ons te verzorgen want welvaartsniveau is hoog in blanke landen.
3. Rechts haalt buitenlanders binnen om de lonen omlaag te krijgen, links haalt ze binnen als stemvee. De negatieve gevolgen zijn voor burgers die hier niet om gevraagd hebben.

White privilege daarentegen is een op hol geslagen sociaal theorie'tje van de anti-blanke postkoloniale 'denkers', die inspiratie haalde uit de cultuurmarxisten van de Frankfurter Schule.
_O-.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:21:11 #246
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183267135
quote:
6s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:18 schreef Ringo het volgende:

White supremacist gespot.
...scherpe reactie....
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:22:10 #247
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183267157
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:20 schreef speknek het volgende:

[..]

_O-.
Je hebt zeker nog nooit eerder zo veel tekst in 1 keer gelezen. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:23:03 #248
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183267175
Haha, kijk iedereen eens getriggerd zijn.
Kwestie van passende woordparen.
zwart en wit
donker en licht

Het is niet zo ingewikkeld. De worm zit in je eigen hoofd.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:23:53 #249
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183267190
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:23 schreef Ringo het volgende:

Kwestie van passende woordparen.
Kwestie van racisme.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator dinsdag 20 november 2018 @ 17:25:18 #250
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183267216
jaja ...
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 20 november 2018 @ 17:26:16 #251
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183267233
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:23 schreef Ringo het volgende:
Haha, kijk iedereen eens getriggerd zijn.
Kwestie van passende woordparen.
zwart en wit
donker en licht

Het is niet zo ingewikkeld. De worm zit in je eigen hoofd.
Ahaahahab getriggerd!! :D

Kleuter. Daarnaast is de definitie van die woorden niet hetzelfde.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:26:18 #252
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator dinsdag 20 november 2018 @ 17:26:50 #253
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183267239
is dit nu echt boeiend allemaal?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 20 november 2018 @ 17:27:20 #254
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183267251
Als je hier niet komt om te discussiëren, blijf dan vooral weg.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_183267283
Ik nomineer infiltratiepiet voor Woord van het Jaar trouwens.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  Moderator dinsdag 20 november 2018 @ 17:30:06 #256
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183267305
hopelijk blijft het bij dit jaar
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:31:22 #257
3542 Gia
User under construction
pi_183267330
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:23 schreef Ringo het volgende:
Haha, kijk iedereen eens getriggerd zijn.
Kwestie van passende woordparen.
zwart en wit
donker en licht

Het is niet zo ingewikkeld. De worm zit in je eigen hoofd.
Donker en licht klopt tenminste. Niemand is wit. Iedereen is een bepaalde tint bruin, variërend van cremekleurig naar heel donker bruin.
Chinezen zijn geelbruin, indianen roodbruin. Maar allemaal bruin.

Vraag me wel af wat evolutionair gezien de reden is waarom veel afrikanen dikke lippen hebben. Terwijl europeanen, o.a., juist smallere lippen hebben.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 20 november 2018 @ 17:32:26 #258
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183267361
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:30 schreef sp3c het volgende:
hopelijk blijft het bij dit jaar
Ik hoop het. Of in ieder geval dat demo's in goede banen worden geleid zoals in Zaandam. Daar waren geen problemen etussen de pro's en antis
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:36:26 #259
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183267449
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:23 schreef Ringo het volgende:
Haha, kijk iedereen eens getriggerd zijn.
Kwestie van passende woordparen.
zwart en wit
donker en licht

Het is niet zo ingewikkeld. De worm zit in je eigen hoofd.
"Blank en bruin" dekt de lading beter, en het allitereert ook nog eens.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:38:31 #260
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_183267496
https://www.facebook.com/(...)7DjhsAGuBOuj7huWYnLI

Dat dit persoontje megalomaan was wist ik wel, maar dit tsjonge jonge jonge, meid/jonge nog aan toe!
  Moderator dinsdag 20 november 2018 @ 17:38:51 #261
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183267507
dan zou ik voor blank en donker gaan

maar het blijft een beetje zeuren om het zeuren hoor, zwart en wit lijkt me prima
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:39:32 #262
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_183267518
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:38 schreef sp3c het volgende:
dan zou ik voor blank en donker gaan

maar het blijft een beetje zeuren om het zeuren hoor, zwart en wit lijkt me prima
Mij kan het serieus m'n reet roesten wat ze voor benaming geven. Dat gaat echt helemaal nergens over.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:43:25 #263
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183267605
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:26 schreef Straatcommando. het volgende:
Kleuter. Daarnaast is de definitie van die woorden niet hetzelfde.
Ik snap dat je je als “blanke” graag heel speciaal voelt in deze wereld, je hebt recht op een verwrongen zelfbeeld, maar als we met elkaar de term ʼzwartʼ willen gebruiken, is de term ʼwitʼ allicht ook geen probleem.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator dinsdag 20 november 2018 @ 17:44:38 #264
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183267629
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:39 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Mij kan het serieus m'n reet roesten wat ze voor benaming geven. Dat gaat echt helemaal nergens over.
eens, uiteindelijk gaat het er toch een beetje om welke lading je iets meegeeft

'er liep een witte man in de straat'

is wat anders als

'er liep een witte man in de straat :r'
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 20 november 2018 @ 17:45:12 #265
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183267643
lijkt mij
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183267657
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:29 schreef Oostwoud het volgende:
Ik nomineer infiltratiepiet voor Woord van het Jaar trouwens.
De PvdA Rotterdam heeft 1 van de namen van de infiltratiepieten genoemd en er de foto bij gepost die dat bewijst: de leider van Pegida Edwin Wagensveld

Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:46:36 #267
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183267671
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:36 schreef Iblardi het volgende:
"Blank en bruin" dekt de lading beter, en het allitereert ook nog eens.
Dat zou kunnen. Ik snap alleen niet zo goed wat veel witte mensen tegen wit hebben, terwijl ze al sinds weetikhoelang over zwart spreken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183267705
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:43 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ik snap dat je je als “blanke” graag heel speciaal voelt in deze wereld, je hebt recht op een verwrongen zelfbeeld, maar als we met elkaar de term ʼzwartʼ willen gebruiken, is de term ʼwitʼ allicht ook geen probleem.
Nee wij gebruikten neger, maar dat mocht opeens niet meer!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:48:43 #269
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183267726
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:47 schreef ietjefietje het volgende:
Nee wij gebruikten neger, maar dat mocht opeens niet meer!
Jij gebruikt vooral veel uitroeptekens.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator dinsdag 20 november 2018 @ 17:49:41 #270
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183267748
neger mag ook nog gewoon
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183267750
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De PvdA Rotterdam heeft 1 van de namen van de infiltratiepieten genoemd en er de foto bij gepost die dat bewijst: de leider van Pegida Edwin Wagensveld

[ afbeelding ]
En nu, wat is de ten laste legging, voor zwarte piet spelen is een grondrecht!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_183267776
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:49 schreef sp3c het volgende:
neger mag ook nog gewoon
nou eh, laatst heeft iemand een heel boek zitten kuisen, en overal zwarte ingevuld!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_183267780
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:31 schreef Gia het volgende:

[..]

Donker en licht klopt tenminste. Niemand is wit. Iedereen is een bepaalde tint bruin, variërend van cremekleurig naar heel donker bruin.
Chinezen zijn geelbruin, indianen roodbruin. Maar allemaal bruin.

Vraag me wel af wat evolutionair gezien de reden is waarom veel afrikanen dikke lippen hebben. Terwijl europeanen, o.a., juist smallere lippen hebben.
alle Afrikanen stammen af van Mick Jagger.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_183267786
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:46 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dat zou kunnen. Ik snap alleen niet zo goed wat veel witte mensen tegen wit hebben, terwijl ze al sinds weetikhoelang over zwart spreken.
Ik ben blank en niet wit. Als ik wit ben, ben ik ziek. Ik corrigeer mensen dan ook die mij wit noemen.
  Moderator dinsdag 20 november 2018 @ 17:51:11 #275
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183267789
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:50 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

nou eh, laatst heeft iemand een heel boek zitten kuisen, en overal zwarte ingevuld!
nou en?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:52:48 #276
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183267823
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:51 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Ik ben blank en niet wit. Als ik wit ben, ben ik ziek. Ik corrigeer mensen dan ook die mij wit noemen.
Bedankt Hans.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:52:53 #277
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183267827
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De PvdA Rotterdam heeft 1 van de namen van de infiltratiepieten genoemd en er de foto bij gepost die dat bewijst: de leider van Pegida Edwin Wagensveld

[ afbeelding ]
Hebben ze hem naar zijn ID gevraagd ofzo?
pi_183267845
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:49 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

En nu, wat is de ten laste legging, voor zwarte piet spelen is een grondrecht!
Dat moet je niet aan mij vragen. De PvdA wil dat het OM gaat kijken of deze zwarte pieten vervolgd kunnen worden. Wat mij betreft hebben ze zich prima aan de regels gehouden.

Ik ben er geen fan van dat clubjes al Voorpost en Pegida zich met het Sinterklaasfeest gaan bemoeien, maar zolang ze dat op deze manier doen zie ik er ook geen probleem in.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:55:10 #279
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183267875
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:50 schreef Hathor het volgende:

[..]

alle Afrikanen stammen af van Mick Jagger.
Dat liedje over die suiker was volgens mij niet autobiografisch...
  Moderator dinsdag 20 november 2018 @ 17:55:35 #280
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183267887
probleem is dat 'de tegenstander' zometeen ook infiltratiepieten gaat sturen en dan heb voor je het weet echt knokpartijen tussen de kleine kinderen

dan zie ik ze toch liever zoals dat nu gaat in een vakje op afstand moeilijk doen tegen elkaar
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183267890
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hebben ze hem naar zijn ID gevraagd ofzo?
Nee, ze hebben privefoto's en camerabeelden van de intocht bestudeerd om ze te ontmaskeren.
Anders was het waarschijnlijk niet eens bekend geweest dat deze 2 clubs mee hadden gedaan aan de intocht.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183267894
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:52 schreef Ringo het volgende:

[..]

Bedankt Hans.
Graag gedaan Mohammed.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:56:43 #283
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183267909
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Nee, ze hebben privefoto's en camerabeelden van de intocht bestudeerd om ze te ontmaskeren.
Anders was het waarschijnlijk niet eens bekend geweest dat deze 2 clubs mee hebben gedaan aan de intocht.
Nuttig speurwerk dus.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:57:29 #284
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_183267922
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:46 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dat zou kunnen. Ik snap alleen niet zo goed wat veel witte mensen tegen wit hebben, terwijl ze al sinds weetikhoelang over zwart spreken.
Denk niet dat iemand dat boeit zonder identiteitscrisis. Alleen werkloze schooiers die aan het staatsinfuus hangen, kunst en cultuur studenten, gender- studenten en als die andere subsidie- vreters boeit dat wat. Niet zo gek, als je werk geen aandacht van je vraagt, verleg je je aandacht maar op iets totaal onbenulligs.

Wit, zwart, neger, blanke, roomblank, bruin... pff zijn slechts woordjes om iets aan te duiden. Mensen die zich daarom druk maken, adviseer ik om een afspraak te maken met de GGZ
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:59:30 #285
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183267969
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:57 schreef Ciclon het volgende:
Wit, zwart, neger, blanke, roomblank, bruin... pff zijn slechts woordjes om iets aan te duiden. Mensen die zich daarom druk maken, adviseer ik om een afspraak te maken met de GGZ
Daarom, wat ik zeg: ik snap niet waarom witten zich zo druk om de term ʼwitʼ maken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183267974
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:55 schreef sp3c het volgende:
probleem is dat 'de tegenstander' zometeen ook infiltratiepieten gaat sturen en dan heb voor je het weet echt knokpartijen tussen de kleine kinderen
Zolang het niet tot knokken komt lijkt me dat wel waard om Afriyie als infiltratiepiet te zien :P
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:00:46 #287
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183268001
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Nee, ze hebben privefoto's en camerabeelden van de intocht bestudeerd om ze te ontmaskeren.
Anders was het waarschijnlijk niet eens bekend geweest dat deze 2 clubs mee hadden gedaan aan de intocht.
Ik denk dat de PvdA dan toch echt met een beter verhaal moet komen om het volgende te kunnen uitvoeren:

quote:
De PvdA wil dat het OM gaat kijken of deze zwarte pieten vervolgd kunnen worden.
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:01:08 #288
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_183268013
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:56 schreef Ringo het volgende:

[..]

Nuttig speurwerk dus.
Glijdende schaal. Volgend jaar worden van alle zwarte piet spelers de namen gepubliceerd.
  Moderator dinsdag 20 november 2018 @ 18:01:09 #289
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183268014
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Zolang het niet tot knokken komt lijkt me dat wel waard om Afriyie als infiltratiepiet te zien :P
je snapt mijn punt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:01:50 #290
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_183268029
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:59 schreef Ringo het volgende:

[..]

Daarom, wat ik zeg: ik snap niet waarom witten zich zo druk om de term ʼwitʼ maken.
Zwarte ook niet. Je hoort ze onderling altijd Nikker tegen elkaar zeggen, als een blanke dat zegt is de hek van de dam..

Ik noem een Hindoestaanse vriend van me altijd mijn Pieten- vriend of Curry.. Net als dat hij een rooie vriend van ons Bassie noemt.

Nou nou wat erg.
  Moderator dinsdag 20 november 2018 @ 18:02:17 #291
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183268039
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik denk dat de PvdA dan toch echt met een beter verhaal moet komen om het volgende te kunnen uitvoeren:

[..]

is gewoon preken voor het koor, het OM zegt straks 'nee niets' en niemand doet daar verder nog wat mee want de puntjes zijn al binnen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:02:22 #292
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183268040
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:01 schreef butz0rs het volgende:

Glijdende schaal. Volgend jaar worden van alle zwarte piet spelers de namen gepubliceerd.
Als het die persoon al is... Laat ze dat eerst maar eens bewijzen voordat ze verdere actie gaan ondernemen.
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:04:59 #293
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_183268081
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:01 schreef butz0rs het volgende:

[..]

Glijdende schaal. Volgend jaar worden van alle zwarte piet spelers de namen gepubliceerd.
Waarom is er eigenlijk geen VOG-plicht voor Zwarte Pieten? (En Sinterklazen)?
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:05:42 #294
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183268090
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:46 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dat zou kunnen. Ik snap alleen niet zo goed wat veel witte mensen tegen wit hebben, terwijl ze al sinds weetikhoelang over zwart spreken.
Het was mijn indruk dat mensen zich jarenlang in allerlei bochten wrongen om vooral geen termen te gebruiken waaraan aanstoot zou kunnen worden genomen, hetgeen onder meer tot vage eufemismen als "donkere mensen" leidde. Ik dacht dat "zwart" uiteindelijk wel vrij algemeen als een acceptabele neutrale aanduiding werd beschouwd, ook door degenen die het betreft, maar kennelijk leidt dat nu dan toch weer tot een soort wraakoefenening in de vorm van een demonstratief gebruik van het woordje "wit".

"Neger" vermijd ik in elk geval liever, dat heeft een rare etnografische connotatie.
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:07:28 #295
8369 speknek
Another day another slay
pi_183268127
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Je hebt zeker nog nooit eerder zo veel tekst in 1 keer gelezen. :)
Oh nee als wetenschapper lees ik wel vaker veel lange werken. Nazi propaganda daarentegen kom ik in mijn lijn van werk inderdaad weinig tegen. Daar word je meestal voor ontslagen. En nee ontslagen worden voor het publiceren van nazistische complottheorien is geen SJW gone mad.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:07:58 #296
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_183268136
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:04 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Waarom is er eigenlijk geen VOG-plicht voor Zwarte Pieten? (En Sinterklazen)?
Omdat je normaal gesproken als zwarte piet niet met een kind alleen in een kleedkamer of wc komt.
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:09:14 #297
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183268161
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:05 schreef Iblardi het volgende:
Het was mijn indruk dat mensen zich jarenlang in allerlei bochten wrongen om vooral geen termen te gebruiken waaraan aanstoot zou kunnen worden genomen, hetgeen onder meer tot vage eufemismen als "donkere mensen" leidde. Ik dacht dat "zwart" uiteindelijk wel vrij algemeen als een acceptabele neutrale aanduiding werd beschouwd, ook door degenen die het betreft, maar kennelijk leidt dat nu dan toch weer tot een soort wraakoefenening in de vorm van een demonstratief gebruik van het woordje "wit".

"Neger" vermijd ik in elk geval liever, dat heeft een rare etnografische connotatie.
Waarom zie je “wit” als een wraakwoord, terwijl je “zwart” beschouwt als een acceptabele, neutrale term?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:13:00 #298
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183268238
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:09 schreef Ringo het volgende:

[..]

Waarom zie je “wit” als een wraakwoord
Omdat ik weet dat het min of meer met die intentie wordt gebruikt.

quote:
terwijl je “zwart” beschouwt als een acceptabele, neutrale term?
Omdat ik dacht dat men dat vond. Dat was kennelijk een misvatting.
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:14:20 #299
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_183268265
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:07 schreef butz0rs het volgende:

[..]

Omdat je normaal gesproken als zwarte piet niet met een kind alleen in een kleedkamer of wc komt.
Een beetje pedopiet weet daar vast wel wat op te verzinnen.

Nee, het lijkt me een goed idee om dat in ieder geval voor volgend jaar wel in te voeren. Het gaat wel om kinderen.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:17:01 #300
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183268340
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:13 schreef Iblardi het volgende:
Omdat ik weet dat het min of meer met die intentie wordt gebruikt.
Het gebruik ervan is niet meer dan een semantische gelijkschakeling met de term ʼzwartʼ.
quote:
Omdat ik dacht dat men dat vond. Dat was kennelijk een misvatting.
Waarom? De term ʼzwartʼ is toch nog steeds neutraal en acceptabel?
Net als ʼwitʼ.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 20 november 2018 @ 18:28:15 #301
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183268556
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:17 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het gebruik ervan is niet meer dan een semantische gelijkschakeling met de term ʼzwartʼ.
En ook wel om de tegenstander een lesje te leren, want het "geeft de betrekkelijke absurditeit van de terminologie aan - ‘witten’ zijn net zomin wit als ‘zwarten’ zwart zijn" (Nederveen Pieterse, Wit over Zwart). Dat vind ik pedant.

quote:
Waarom? De term ʼzwartʼ is toch nog steeds neutraal en acceptabel?
Net als ʼwitʼ.
Het lijkt erop van niet. Ik ben bereid welk woord ook te gebruiken dat de algemene goedkeuring kan wegdragen, en de suggestie dat "zwart" de functie heeft degenen die het aanduidt in een hoek te zetten vind ik storend.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')