abonnement Unibet Coolblue
pi_183238451


quote:
'Vuurvulkaan' Guatemala spuwt alweer lava en as

In Guatemala is de Volcán de Fuego (Vuurvulkaan) zondag beginnen uitbarsten. De vulkaan spuwt lava en as uit, zo heeft de rampenbestrijdingsdienst van het Centraal-Amerikaanse land gemeld.

Volgens de dienst is het al de vijfde uitbarsting dit jaar van de vulkaan op 35 kilometer van de hoofdstad Guatemala-Stad. Er is nog geen sprake van evacuaties.

Op 3 juni veroorzaakte een verwoestende eruptie van de 3.763 meter hoge Volcán de Fuego nog 190 bevestigde doden. Bijna 240 mensen gelden nog als vermist.

De vorige uitbarsting dateert van begin november. Ze leidde niet tot schade of gewonden.
Inmiddels wel oproep tot evacuatie:

quote:
Thousands urged to flee Guatemala's killer "Volcano of Fire"

GUATEMALA CITY -- Disaster coordination authorities have asked 10 communities in Guatemala to evacuate and go to safe areas after an increased eruption of the Volcano of Fire.

The 10 communities have at least 2,000 residents, but each community will decide if they evacuate or not. Antigua al Rescate, an organization that helped communities after a devastating eruption in June, and a newspaper in the capital reported at least three communities were doing so.

Images of the volcano after midnight showed glowing lava at the summit. The volcano is located among the departments of Escuintla, Chimaltenango and Sacatepéquez in the south-central part of the country.

David de León, spokesman for the National Coordinator for Disaster Reduction, told The Associated Press that at least eight communities should leave.

De León said monitoring of the volcano's activity during the day Sunday showed the intensity of the eruption was being maintained, so the evacuation was called for to protect people.

The 12,300-feet Volcano of Fire is one of the most active in Central America.

An eruption in June killed 194 people and left at least 234 missing, although organizations supporting the communities have insisted there are thousands of missing persons. It spewed more ash and lava in October, prompting warnings for the nearby communities.
pi_183267512
Paar dagen geleden stond ik nog op de naastgelegen Acatenango vulkaan. Toen ook al veel kleine uitbarstingen van de Fuego. Onze gids zei dat voorafgaand aan de grote uitbarsting in juni elke 10 min een uitbarsting was. Toen even getimed en ik kwam ook op zo'n 10 min. Was gaaf, had de grote uitbarsting wel willen zien, maar dat moet wel eng zijn geweest vanaf daar.
pi_183278224
Ik heb ook op Acatenango gestaan, ongeveer anderhalve maand voor de eerste grote uitbarsting. Vooral 's nachts waren die kleine erupties prachtig. Zie je rondom Fuego nog veel schade?

Maar, dude, de wens om die grote uitbarsting te zien? Er zijn een paar honderd doden gevallen!
“If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.”
pi_183279307
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:39 schreef Schuifpui het volgende:
Paar dagen geleden stond ik nog op de naastgelegen Acatenango vulkaan. Toen ook al veel kleine uitbarstingen van de Fuego. Onze gids zei dat voorafgaand aan de grote uitbarsting in juni elke 10 min een uitbarsting was. Toen even getimed en ik kwam ook op zo'n 10 min. Was gaaf, had de grote uitbarsting wel willen zien, maar dat moet wel eng zijn geweest vanaf daar.
Hoe ver is dat er vanaf dan? Nog leuke plaatjes geschoten? O-)
pi_183279637
Ik heb ooit met een excursie de Fuego beklommen. Hij was destijds matig actief. Onze gids leek het een heel goed idee om de lavastroom van dichtbij te bekijken, ikzelf was nogal huiverig. Dat was vooral omdat ik weinig hand-on ervaring had met lava natuurlijk. Ik vond het er nogal indrukwekkend uitzien en bleef een paar metertjes naar achter staan samen met een deel van de groep.
Plotseling begon een deel van de hogeropgelegen lava zich van de stroom af te scheiden en te gaan rollen in onze richting. Gids in paniek, wij allemaal rennen. Gelukkig brak het stuk op een rots en vlogen de stukjes vooral over ons heen.
Sindsdien sta ik altijd nog verder naar achter bij vulkanische activiteiten. Blijkbaar weten de lokale gidsen ook niet zo heel goed waar het nog veilig is.
pi_183297332
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 07:23 schreef res_cogitans het volgende:
Ik heb ook op Acatenango gestaan, ongeveer anderhalve maand voor de eerste grote uitbarsting. Vooral 's nachts waren die kleine erupties prachtig. Zie je rondom Fuego nog veel schade?

Maar, dude, de wens om die grote uitbarsting te zien? Er zijn een paar honderd doden gevallen!
Niet de grote van juni, die van maandag. Dat is me wel groot genoeg. Hoorde dat mensen wel om 03:00 van de Acatenango af moesten.
pi_183297337
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 09:21 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Hoe ver is dat er vanaf dan? Nog leuke plaatjes geschoten? O-)
Plaats later nog wel wat!

De Acatenango en de Fuego zitten min of meer aan elkaar vast, het is eigenlijk dezelfde bergrug. Lopen is volgens mij zo'n twee uur incl de hoogteverschillen. Hemelsbreed weet ik niet precies, zal het eens opzoeken. De knallen volgde vrij snel op de rook. Wel gaaf om meerdere keren per nacht wakker te worden door een vulkaan.
pi_183297857
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2018 03:20 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Niet de grote van juni, die van maandag. Dat is me wel groot genoeg. Hoorde dat mensen wel om 03:00 van de Acatenango af moesten.
OK, dat scheelt al ;)

En dat is wel klote, als je dan er af moet. Zitten ploeteren om bij basecamp te komen, paar uurtjes geslapen en nét voordat je naar de top mag om naar een van de mooiste uitzichten die je ooit zult zien te mogen kijken, er weer af moeten.

Dit is een van de foto's die ik heb genomen. Hier zie je vulkaan Agua, net na zonsopgang.

“If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.”
pi_183312605
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 07:30 schreef res_cogitans het volgende:

[..]

OK, dat scheelt al ;)

En dat is wel klote, als je dan er af moet. Zitten ploeteren om bij basecamp te komen, paar uurtjes geslapen en nét voordat je naar de top mag om naar een van de mooiste uitzichten die je ooit zult zien te mogen kijken, er weer af moeten.

Dit is een van de foto's die ik heb genomen. Hier zie je vulkaan Agua, net na zonsopgang.

[ afbeelding ]
Wij hadden ook net zo goed vanaf basecamp naar beneden kunnen gaan. Op dag 2 Was het volledig grijs, regenachtig, keiharde wind en ijskoud. Niets mooie uitzichten. :(

Maar dag 1 was het al zeker waard. Lekker bij het kampvuur van een goeie show genieten.
pi_183493390
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 09:21 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Hoe ver is dat er vanaf dan? Nog leuke plaatjes geschoten? O-)
Net even opgemeten in google earth, het is een kleine 3 km van Acatenango basecamp tot de krater van de Fuego over land. In een rechte lijn, niet over land, nog wat minder. Klopt ook wel met de vertraging van het geluid.



Wat foto's, allereerst met een goedkope 4 jaar oude smartphone. Overdag is zie je alleen rook een nauwelijks vuur en lava:


Dan 's nachts, wat niet heel lekker gaat met een smartphone camera. Dit soort erupties heb je elke 10-20 minuten. Het is wel vrij lastig om een foto te nemen, want je staat echt 10 min lang met ijskoude handen je camera vast te houden voor je besluit toch je handen even op te warmen en precies dan komt er natuurlijk elke keer een eruptie.



Dan met een goede camera van iemand uit de groep met lange belichtingstijd.

Voor de volledigheid even z'n Instagram waar ik de foto vandaan heb: https://www.instagram.com(...)rce=ig_web_copy_link

Wat je zelf ziet, zit een beetje tussen deze twee foto's in. De lange belichtingstijd laat het lijken alsof er meer vuur is, door dat de gloeiende stenen op de foto een streep trekken en in het echt maar op één plek tegelijk te zien zijn. Maar je ziet ook zeker een stuk meer dan met een smartphone camera.

We hebben dus 3-4 uur lang naar deze show zitten kijken bij een kampvuur en ik had nog wel een week daar kunnen blijven. Helaas de volgende dag alleen mist, regen, keiharde wind en ijskoud. Heb zelf nog even zitten twijfelen om de allerlaatste dag van m'n trip dit nog eens te doen, maar de weersverwachting was minder goed dan de eerste keer.
pi_183493726
Wow, heel vet.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  Moderator zondag 2 december 2018 @ 14:36:14 #12
8781 crew  Frutsel
pi_183494044
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 13:55 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Net even opgemeten in google earth, het is een kleine 3 km van Acatenango basecamp tot de krater van de Fuego over land. In een rechte lijn, niet over land, nog wat minder. Klopt ook wel met de vertraging van het geluid

Etc etc
Wow mooi hoor. Lijkt me prachtig om eens te doen en zien. Thx
pi_183495112
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 14:36 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Wow mooi hoor. Lijkt me prachtig om eens te doen en zien. Thx
Thanks. Het is zeker aan te raden!

Sowieso is Guatemala een gaaf land en de vulkaan kan je vanuit Antigua bezoeken, wat een hele leuke en vriendelijke stad is. Je kan ook nog de Pacaya vulkaan beklimmen, dat is een van de andere drie actieve vulkanen in Guatemala. Ik zou aanraden eerst de Pacaya te doen met zonsondergang, ook heel mooi. Dat kan in één middag van 14:00 tot 20:00 inclusief reizen. Daarna kan je dan de Acatenango beklimmen met eventueel een uitstapje naar de Fuego (2 uur extra lopen). Dat laatste wist ik niet, anders had ik dat ook wel gedaan. Dan kan nog een stuk dichterbij komen. Je staat dan net iets voor 'La Aurora' op het google earth kaartje.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')