abonnement Unibet Coolblue
pi_183221714
Ik zou graag onze zolder van binnen uit willen isoleren. Het is een hellend dak met pannen en een asbesthoudend dakbeschot. Gelukkig om de 60 cm kepers die we kunnen gebruiken voor de bevestiging. Ons plan is: dampopen folie-glaswol-dampremmende folie-gips.
Kan dit of gaat er een vochtprobleem komen met condens tegen de asbest platen?
pi_183222255
dat is precies het tegenovergestelde hoe het hoort.
Dat staat ook allemaal op google.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183222401
Op google staan tegengestelde verhalen vandaar dat ik het hier vraag. Dampdichte folie uiteraard aan warme zijde.
pi_183226300
Vochtig asbest laat uiteraard geen asbestvezels meer los, dus ja...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_183226403
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 18:02 schreef Daffodil31LE het volgende:
Vochtig asbest laat uiteraard geen asbestvezels meer los, dus ja...
ik begrijp je antwoord niet :) Ik probeer erachter te komen of ik vochtproblemen ga krijgen als ik isoleer tegen het asbest dakbeschot. Ik weet niet of dat dampopen is of dat er condens tegen gaat zitten waardoor de glaswol en dakconstructie nat wordt.
  zondag 18 november 2018 @ 19:13:44 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_183227726
Asbest platen zijn voor zover ik weet dampopen.
Wat ik niet snap is dat je het niet weghaalt als je toch bezig bent met je dak. Kan je op het dak renovatieplaten leggen. Significant minder werk en minder risico op problemen met spanten en/of kepers.
pi_183228253
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 19:13 schreef bleiblei het volgende:
Asbest platen zijn voor zover ik weet dampopen.
Wat ik niet snap is dat je het niet weghaalt als je toch bezig bent met je dak. Kan je op het dak renovatieplaten leggen. Significant minder werk en minder risico op problemen met spanten en/of kepers.
Een dakhelft ligt volledig dicht met zonnepanelen en alle dakpannen moeten er dan af. Van binnenuit kunnen we zelf isoleren, van buitenaf durven we niet want de gevel is hoog, zeker 12 meter... Moeten we dus uitbesteden plus asbest saneren is duur en dit geval niet nodig (niet aan buitenlucht en prima brandwerend. Maar ik snap je gedachte en hebben we uiteraard wel overwogen.
pi_183229259
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 13:32 schreef Audreyoot het volgende:
Ik zou graag onze zolder van binnen uit willen isoleren. Het is een hellend dak met pannen en een asbesthoudend dakbeschot. Gelukkig om de 60 cm kepers die we kunnen gebruiken voor de bevestiging. Ons plan is: dampopen folie-glaswol-dampremmende folie-gips.
Kan dit of gaat er een vochtprobleem komen met condens tegen de asbest platen?
Wat ik op internet lees, is asbestcementplaat, dampopen. Je opbouw klopt dus qua gelaagdheid (dampremmend = dampdicht btw). Overigens zou ik voor steenwol i.p.v. glaswol kiezen, maar dat staat los van de volgorde.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183230000
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 20:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat ik op internet lees, is asbestcementplaat, dampopen. Je opbouw klopt dus qua gelaagdheid (dampremmend = dampdicht btw). Overigens zou ik voor steenwol i.p.v. glaswol kiezen, maar dat staat los van de volgorde.
Thanks, ik las zoveel verschillende dingen dat ik door het bos de bomen niet meer zag. Vanwaar steenwol ipv glas? Dacht dat steenwol eerder werd gekozen voor akoestische isolatie maar weet ik niet zeker.
pi_183230134
quote:
17s.gif Op zondag 18 november 2018 20:52 schreef Audreyoot het volgende:
Vanwaar steenwol ipv glas? Dacht dat steenwol eerder werd gekozen voor akoestische isolatie maar weet ik niet zeker.
Glaswol is het meest gore spul om te verwerken (na asbest).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183230624
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 20:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Glaswol is het meest gore spul om te verwerken (na asbest).
Ja oké :p
pi_183230900
Ik heb dit na-jaar ook onze zolder geisoleerd. Wij hebben ook asbest platen. De dikte van de kepers is 6cm. Hier hebben wij dus glaswol van 6 cm dik tussen de kepers geplaatst. Bovenop de kepers hebben we PIR platen aan de kepers geschroeft. Deze pir platen hebben aan allebei de zijdes alu folie en aan 1 kant ook nog eens gipsplaten. Hierdoor is er geen apart dampscherm meer nodig en door de gips platen is het ook meteen afgewerkt.
pi_183231397
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 21:19 schreef Francois1994 het volgende:
Ik heb dit na-jaar ook onze zolder geisoleerd. Wij hebben ook asbest platen. De dikte van de kepers is 6cm. Hier hebben wij dus glaswol van 6 cm dik tussen de kepers geplaatst. Bovenop de kepers hebben we PIR platen aan de kepers geschroeft. Deze pir platen hebben aan allebei de zijdes alu folie en aan 1 kant ook nog eens gipsplaten. Hierdoor is er geen apart dampscherm meer nodig en door de gips platen is het ook meteen afgewerkt.
Zo'n situatie hebben we ook een we willen de kepers opdikken voor dikkere wol. Jij hebt dus eigenlijk dubbel geïsoleerd? Werkt dat goed samen die wol en pir?
pi_183233577
Als jullie er voldoende ruimte tussen laten om te ventileren zal het kunnen, reken op 2 cm liefst 3 cm.
pi_183240170
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 23:05 schreef john2406 het volgende:
Als jullie er voldoende ruimte tussen laten om te ventileren zal het kunnen, reken op 2 cm liefst 3 cm.
Hier lees ik dus tegenstrijdige info over, Isover schrijft:
Isoleer direct tegen het dakbeschot aan.
Een spouw tussen de isolatie en het dakbeschot kan juist vochtproblemen veroorzaken. Dit heeft ook een negatieve invloed op de isolatie

https://www.isover.nl/opl(...)aten-en-klimaatfolie
pi_183242178
quote:
17s.gif Op maandag 19 november 2018 12:39 schreef Audreyoot het volgende:
Isover schrijft:
Isoleer direct tegen het dakbeschot aan.
Een spouw tussen de isolatie en het dakbeschot kan juist vochtproblemen veroorzaken. Dit heeft ook een negatieve invloed op de isolatie

https://www.isover.nl/opl(...)aten-en-klimaatfolie
Ik zou dat advies van Isover aanhouden; zolang je de isolatie maar niet indrukt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183242651
quote:
17s.gif Op zondag 18 november 2018 21:37 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Zo'n situatie hebben we ook een we willen de kepers opdikken voor dikkere wol. Jij hebt dus eigenlijk dubbel geïsoleerd? Werkt dat goed samen die wol en pir?
Is een vaak voorkomende techniek, minerale wol tussen de kepers, pir platen tegen de kepers. Pir platen hebben (zeker in theorie) een veel hogere isolatiewaarde (bij gelijke dikte). Om een beetje in de buurt te komen van moderne standaarden qua dakisolatie zou je toch zeker 16 cm glaswol moeten voorzien. Met pir volstaat 10 c. In combinatie, dan moet je aan het rekenen gaan.
Ik heb zelf met (10 cm flexibele) houtwol(platen) gewerkt, prachtig materiaal, zowel om mee te werken als qua technische eigenschappen. Maar wel een stuk duurder dan glaswol. In combinatie met 10 cm pir platen. Als ik het nu zou overdoen, zou ik gewoon 20 cm houtwol nemen. Iets mindere pure isolatiewaarde, maar zeer goed scorend op andere vlakken. En tegenwoordig gebruik ik liever zoveel mogelijk natuurlijke materialen.
pi_183242756
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik zou dat advies van Isover aanhouden; zolang je de isolatie maar niet indrukt.
Ja denk ook dat ik dat doe, geen spouw en niet indrukken idd :)
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:29 schreef NealMoonshine het volgende:

[..]

Is een vaak voorkomende techniek, minerale wol tussen de kepers, pir platen tegen de kepers. Pir platen hebben (zeker in theorie) een veel hogere isolatiewaarde (bij gelijke dikte). Om een beetje in de buurt te komen van moderne standaarden qua dakisolatie zou je toch zeker 16 cm glaswol moeten voorzien. Met pir volstaat 10 c. In combinatie, dan moet je aan het rekenen gaan.
Ik heb zelf met (10 cm flexibele) houtwol(platen) gewerkt, prachtig materiaal, zowel om mee te werken als qua technische eigenschappen. Maar wel een stuk duurder dan glaswol. In combinatie met 10 cm pir platen. Als ik het nu zou overdoen, zou ik gewoon 20 cm houtwol nemen. Iets mindere pure isolatiewaarde, maar zeer goed scorend op andere vlakken. En tegenwoordig gebruik ik liever zoveel mogelijk natuurlijke materialen.
En kan ik dan gewoon beide rd waardes optellen of werkt dat zo niet? Stel voor ik pak 5cm glaswol (moet even kepers meten) en die zou een rd hebben van 1,8 (even theoretisch :P), ik zet er vervolgens PIR van rd 2 tegenaan, is dan de totale isolatiewaarde 3,8 of werkt dit zo niet?
pi_183242821
quote:
17s.gif Op maandag 19 november 2018 14:35 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

En kan ik dan gewoon beide rd waardes optellen of werkt dat zo niet? Stel voor ik pak 5cm glaswol (moet even kepers meten) en die zou een rd hebben van 1,8 (even theoretisch :P), ik zet er vervolgens PIR van rd 2 tegenaan, is dan de totale isolatiewaarde 3,8 of werkt dit zo niet?
Ja zo werkt het inderdaad.
pi_183243467
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:37 schreef NealMoonshine het volgende:

[..]

Ja zo werkt het inderdaad.
Top, lijkt me misschien nog beter qua isolatie omdat je met glaswol natuurlijk tussen de kepers werkt en deze ook een koudebrug zijn denk ik.
pi_183247143
Ik zou de dampopen folie daar ook weglaten. Die hoort niet daar maar op het dakbeschot. Ik denk ook niet dat isover dat daar adviseert?
pi_183250934
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 18:06 schreef tiho1 het volgende:
Ik zou de dampopen folie daar ook weglaten. Die hoort niet daar maar op het dakbeschot. Ik denk ook niet dat isover dat daar adviseert?
Wat bedoel je precies? Als ik al dampopen gebruik dan sowieso tegen dakbeschot ja. Maar ik denk dat ik eerder voor klimaatfolie aan de warme zijde kies en afhankelijk van het ISO materiaal geen dampopen folie aan de koude kant.
pi_183253509
Ik bedoel dat ie daar niet hoort, maar aan de buitenkant op het dakbeschot onder de pannen. Met geen enkele soort isolatie hoort ie aan de binnenkant.
pi_183258319
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:20 schreef tiho1 het volgende:
Ik bedoel dat ie daar niet hoort, maar aan de buitenkant op het dakbeschot onder de pannen. Met geen enkele soort isolatie hoort ie aan de binnenkant.
Dat is ook weer nieuw voor me (of bedoel jij soms dat dampopen alleen geplaatst wordt bij het ontbreken van dakbeschot?), van isolatiemateriaal.nl:
Waarom damp-open folie
Damp-open folie wordt aan de koude kant (buitenzijde) geplaatst. De koude kant bevindt zich tussen de dakbedekking en het isolatiemateriaal. Een damp-open folie zorgt ervoor dat opgehoopt vocht dat in het isolatiemateriaal zit, naar buiten toe kan verdampen. Ook zorgt het ervoor dat er geen vocht van buitenaf binnenkomt. De voornaamste functie van deze folie is dus het droog houden van de isolatie. Hierdoor blijft het isolatiemateriaal in goede staat.


Andere reden waarom ik deze folie tegen het dakbeschot zou plaatsen is dat wanneer wij het dak laten vernieuwen, en dan wel het asbest laten verwijderen, de isolatie binnen niet 'besmet' raakt. Anders kan je die er ook weer uittrekken.

[ Bericht 7% gewijzigd door Audreyoot op 20-11-2018 08:21:00 ]
pi_183258600
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:20 schreef tiho1 het volgende:
Ik bedoel dat ie daar niet hoort, maar aan de buitenkant op het dakbeschot onder de pannen. Met geen enkele soort isolatie hoort ie aan de binnenkant.
Dampopen wordt bij een dakbeschot met pannen i.d.d. onder de pannen en op het dakbeschot gelegd.

Maar er zijn ook opbouwen, waarbij dampopen direct op de isolatie wordt geplaatst: wandsystemen met plank- of paneelafwerking aan de buitenkant.

Functie van dampopen is nl. isolatie/dakbeschot beschermen tegen vocht van buitenaf.

In dit geval van Audreyoot is het inderdaad de vraag of dampopen functioneel is gezien de waterdichte laag die ook waterdicht is.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')