abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183201943

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht

Alternatieve Sinterklaas journaals:

  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 17 november 2018 @ 11:30:50 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183201969
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik hoop dat dat een vrouw is, maar ik heb wel sterke twijfels _O-
HAhahahahaha!!!!! Tis een kerel ja :') Had het eerst niet in de gaten _O- _O- _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 17 november 2018 @ 11:30:53 #3
22565 asco
Los in deze tent
pi_183201970
Toch wel lekker een ochtendje me kapot ergeren aan al die blanke linkse halve zolen. ^O^
pi_183201976
Liggen er al neergeknuppelde KOZP'ers op straat?
pi_183201978
I´m back.
pi_183201980
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183201984
Anti-pietenbetogers boos over demonstratievak in Leeuwarden; groep zoekt plek langs route


Actiegroep Kick Out Zwarte Piet is het niet eens met het toegewezen demonstratievak op het Wilhelminaplein in Leeuwarden.

Volgens Joyce Beukema, die de betoging heeft aangemeld, zou er een plaats beloofd zijn aan de route van de Sinterklaasintocht. ,,Ik voel me genaaid."


https://www.lc.nl/incomin(...)-route-23829699.html
  zaterdag 17 november 2018 @ 11:31:35 #8
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_183201988
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:27 schreef Montagui het volgende:
Demonstranten in Den Helder. Best sneu.

[ afbeelding ]
Misschien wil het StaatsJournaal met creatief camera werk het aantal "demonstranten" wat meer doen lijken, hebben ze immers goede ervaring mee.
&lt;signature here&gt;.
  zaterdag 17 november 2018 @ 11:32:16 #9
3542 Gia
User under construction
pi_183202000
quote:
6s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:30 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

HAhahahahaha!!!!! Tis een kerel ja :') Had het eerst niet in de gaten _O- _O- _O-
Die roze schoentjes? Of die gast met zijn beentje omhoog alsof hij moet piesen?
pi_183202006
quote:
Geruchten zijn dat ook de harde kern van Cambuur komt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 17 november 2018 @ 11:33:25 #11
8369 speknek
Another day another slay
pi_183202012
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 10:23 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Omdat het niet voldoende aanpassing is voor de groep die klaagt.
De groep die klaagt is iets meer dan de vier man en een paardenkop van de grauwe eeuw. Ik klaag hier al sinds 2013, lang vóór kozp of dgw een ding was.

Ik kan ook wel een propieten Facebook pagina aanhalen en zeggen "de pro pieten zijn niet tevreden als de allochtonen hun mond dicht houden, ze moeten ook nog eens helemaal het land uit".

Ja sommige mensen zijn nooit tevreden. Het is een stroman om te denken dat dit voor alle inmiddels 40 % die vinden dat zwarte piet aangepast moet/kan worden, zou gelden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_183202016
Scheveningen/Den Haag

  zaterdag 17 november 2018 @ 11:33:50 #13
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183202023
Is dit het bozewitteknuppelsverzameltopic?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183202025
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:31 schreef ExTec het volgende:

[..]

Misschien wil het StaatsJournaal met creatief camera werk het aantal "demonstranten" wat meer doen lijken, hebben ze immers goede ervaring mee.
Misschien sluit de lokale GroenLinks afdeling hier ook wel aan.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183202030
quote:
10s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:33 schreef Ringo het volgende:
Is dit het bozewitteknuppelsverzameltopic?
Ja, jij bent dus niet welkom
  zaterdag 17 november 2018 @ 11:34:25 #16
22565 asco
Los in deze tent
pi_183202032
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Geruchten zijn dat ook de harde kern van Cambuur komt.
Mooi, hopelijk komt er een clash. ~O>
pi_183202038
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:13 schreef ExTec het volgende:

[..]

Maar je hebt het over het fijne volk wat ook niet te beroerd is om zij een zij mee te demonstreren met volk wat spandoeken draagt met daarop "DOOD AAN ALLE JODEN" hé?
Marokkanen die protesteren tegen Joden, je verwacht het niet :+

  zaterdag 17 november 2018 @ 11:35:09 #18
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_183202044
quote:
10s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:33 schreef Ringo het volgende:
Is dit het bozewitteknuppelsverzameltopic?
Nee, dit is een topic waar mensen kunnen proberen zichzelf boven het gepeupel te verheffen, door uitbundig te etaleren "hoe erg ik daar wel niet boven sta".
&lt;signature here&gt;.
pi_183202047
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:33 schreef speknek het volgende:
voor alle inmiddels 40 % die vinden dat zwarte piet aangepast moet/kan worden, zou gelden.
Jouw onzin wordt steeds meer lachwekkender. :')
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  User die overal opduikt 2022 zaterdag 17 november 2018 @ 11:35:29 #20
186611 Haags
pi_183202049
nvm.
Zonder wrijving geen glans
  zaterdag 17 november 2018 @ 11:36:03 #21
22565 asco
Los in deze tent
pi_183202055
quote:
99s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:34 schreef CrashO het volgende:

[..]

Marokkanen die protesteren tegen Joden, je verwacht het niet :+

[ afbeelding ]
:r :r
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 17 november 2018 @ 11:36:34 #22
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183202062
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:34 schreef asco het volgende:

[..]

Mooi, hopelijk komt er een clash. ~O>
*O* *O*
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 17 november 2018 @ 11:36:45 #23
8369 speknek
Another day another slay
pi_183202066
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Jouw onzin wordt steeds meer lachwekkender. :')
Je bedoelt lachwekkenderder?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 17 november 2018 @ 11:37:02 #24
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_183202069
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:34 schreef asco het volgende:

[..]

Mooi, hopelijk komt er een clash. ~O>
Dit ^O^
  zaterdag 17 november 2018 @ 11:37:17 #25
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183202073
quote:
10s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:35 schreef ExTec het volgende:
Nee, dit is een topic waar mensen kunnen proberen zichzelf boven het gepeupel te verheffen, door uitbundig te etaleren "hoe erg ik daar wel niet boven sta".
Hoe anders? Meejouwen met het grauw en hopen dat ene of andere F-side dat clubje vreedzame boe-roepers wel in de pan hakt?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')