Binnen de non-food is hier veel in veranderd. Tot ~6-7 jaar geleden was het een soort Wilde Westen, iedereen kon maar doen wat hij wilde. De verantwoordelijkheid werd gemakkelijk afgeschoven naar elkaar en de NVWA deed hier niet moeilijk over. Dus de gemiddelde kwaliteitssysteem was simpel van een retailer: "Jij bent mijn leverancier, jij bent 100% verantwoordelijk."quote:Op zaterdag 17 november 2018 10:49 schreef oranjevogel1 het volgende:
Wat is jouw mening over ketenaansprakelijkheid?
Het lastige is dat deze acties vaak ruim van te voren zijn gepland, soms is Oranje nog niet eens gekwalificeerd voordat een actie al moet worden ontwikkeld.quote:Op zaterdag 17 november 2018 10:51 schreef Bosbeetle het volgende:
Oeh die spaaracties zijn natuurlijk wel spannend, heb jij het ontbreken van oranje op het WK en EK meegemaakt en heeft dat veel weerslag gehad op het inkoopbeleid en acties?
Welke instrumenten gebruiken ze daar zoal voor?quote:Op zaterdag 17 november 2018 10:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:
dus de NVWA is tegenwoordig veel meer druk aan het zetten op de grote retailers in plaats van de importeurs
In plaats van steekproefsgewijs controle worden nu controles op systeemniveau gedaan. Je krijgt dan een groep inspecteurs over de vloer die dan de hele dag vragen stellen en over je schouder meekijken op je computer. Dossiers over consumentenklachten worden doorgespit, risicoanalyses voor het wel/niet terugroepen van artikelen worden bestudeerd, etc... Het is erg pittig. Hierdoor wordt je als retailer gedwongen ook veel strenger te zijn op jouw leveranciers/importeurs, die zullen op hun beurt weer strenger worden op hun fabrieken. De eisen van de retailer maken nu meer indruk op leveranciers dan een NVWA inspecteur.quote:Op zaterdag 17 november 2018 11:02 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Welke instrumenten gebruiken ze daar zoal voor?
Creeert dit niet een ongelijk speelveld, waarbij er sprake is van oneerlijke concurrentie tussen grote retailers en kleinere e-commerce spelers?
Ohja helemaal vergeten, volgende keer probeer ik het te onthouden.quote:Op zaterdag 17 november 2018 11:11 schreef Postbus100 het volgende:
Bosbeetle, zou VWJW niet het topic openen? vanwege de kleurtjes?
Oké, topquote:Op zaterdag 17 november 2018 11:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ohja helemaal vergeten, volgende keer probeer ik het te onthouden.
Mijn interpretatie van een A-merk is dat deze verkrijgbaar moet zijn bij verschillende supermarkten (sommige supermarkten werken samen en kopen gezamenlijk in, dan telt het niet). Daarnaast heb je de huismerken oftewel de private labels. De private label kan je zowel in goede kwaliteit (bijvoorbeeld AH huismerk) krijgen als budget (de vroegere Euroshopper).quote:Op zaterdag 17 november 2018 11:26 schreef Lunatiek het volgende:
Als ik aan de producten van een supermarkt denk, dan denk ik aan dingen als A-merken, eigen prodicten en de goedkope, algemene merken. Hoe zag dat er bij jou uit?
Ik denk dan niet zozeer aan een antwoord als "B-merk is kut", maar wat ik bedoel is dat de A-merken en sommige goedkope, algemene merken niet bij één supermarkt in de winkel liggen, maar ook bij de concurrent en zelfs in het buitenland. Is de aanpak daarvan heel anders dan die van eigen merken, die immers slechts beperkt verkrijgbaar zijn (in de eigen supermarkt (zoals het AH--merk), c.q. alleen bij de supermarkten van dezelfde eigenaar (zoals het merk g'woon).
In hoeverre kijk je naar wat er in het buitenland gebeurt bij dit werk?
Een voorbeeld: toen Red Bull voor het eerst op de Europese markt kwam, was het in Nederland verboden. Een paar jaar later was er toch een markt voor energydrinks op basis van taurine en kon Red Bull ook hier worden verkocht. Waar gaan die kwaliteitseisen dan nog over als er blijkbaar geen algemene richtlijnen zijn.
Een andere beweging die ik zie is dat er steeds meer locale producten worden aangeboden in de supermarkten, dus bijvoorbeeld melk van de plaatselijke boer. Hoe wordt dit gecontroleerd?
Marges in de supermarktwereld zijn flinterdun, het draait echt op grote volumes draaien. Ik ken niet alle marges, maar je moet denken in de ordergrote van 10%-20% bij de bedrijven die ik ken.quote:Op zaterdag 17 november 2018 12:14 schreef Piger het volgende:
Niet kwaliteitsgerelateerd maar misschien heb je een antwoord: Als er een 1+1 gratis actie is, is dat dan in samenwerking met de leverancier of is de bruto marge op een product zo hoog dat dit nog net uit kan?
Andere vraag: Hoe wordt er op kwaliteit gecontroleerd? Het is duidelijk dat je niet zomaar uit kan gaan van de leverancier, maar als supermarktketen lijkt me dit wel moeilijk. Hoe kom je erachter dat je zalm inderdaad niet gekleurd is?
Enerzijds is het soms gewoon chantage, ze gebruiken oneerlijke praktijken om hun zin door te drijven. Kijk naar het veranderen van de definitie van kiloknaller door Wakker Dier, dat is schandalig. Kijk naar Foodwatch, zij proberen met negatief nieuws technisch onmogelijke dingen afdwingen (eisen betreft minerale olien in verpakkingen). Je kan je hier moeilijk tegen wapenen, enige wat je kan doen is het gesprek aangaan.quote:Op zaterdag 17 november 2018 14:44 schreef snabbi het volgende:
Waarom laten die supermarkten zich zo chanteren door organisaties als WakkerDier.
Uiteindelijk kopen consumenten die grootverpakkingen vlees en trekken de aanbiedingen die klanten naar de winkel om veel andere zooi te verkopen. Natuurlijk reageren een aantal mensen verontwaardigd als je ze er naar vraagt, maar daarna laden ze als nog hun karretje vol.
De supermarkt is zeer goed om andere partijen hun wil op te leggen, maar gaat ten onder aan zo'n kleine club. Dan krijg je een paar weken spotjes tegen jouw organisatie. Als je niet reageert vliegt het wel weer over. Alleen als je wel reageert zet je hun in hun macht.
Hoe kijk jij daar naar?
ALDI en Lidl voor de wekelijkse boodschap, hier krijg je toch de beste prijs/kwaliteit. Voor het gemak ga ik gewoon naar de AH om de hoek.quote:Op zaterdag 17 november 2018 15:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Naar welke supermarkt ga je zelf eigenlijk het liefste en waarom?
Blijven mailen. Hoewel vaak op keiharde cijfers wordt besloten, zijn er situaties waar een inkoper naar inzicht een beslissing moet maken. Als flink aantal keren iets wordt genoemd, heb je kans dat de inkoper hierover wordt geïnformeerd, dan kan het meespelen. Hiervoor kan je het beste het hoofdkantoor mailen, in de winkel aangeven heeft geen zin.quote:Op zaterdag 17 november 2018 15:40 schreef bloempjuh het volgende:
Waarom haalt de AH elke keer producten die ik echt kei lekker vind uit de schappen en wat kan ik doen om dat te stoppen? Mijn AH zegt dat deze producten (bijvoorbeeld: onderstaande producten) 'gewoon niet genoeg verkopen'. Ik kocht ze meer dan wekelijks. Hoeveel van deze had ik moeten kopen om wel 'genoeg' te zijn?
Rachel's Organic Yoghurt, ToMeato groentengehakt, pepermuntranja...
Als je ervoor zou kiezen terug te gaan, krijg je uiteraard je geld terug.quote:Op zaterdag 17 november 2018 18:51 schreef Zolderkamer het volgende:
Oh leuk.. Ik heb vanmorgen een stortdouche set (3 tientjes) bij de Aldi gekocht.. en vanmiddag geinstalleerd..
Prima dingetje.. mooie metalen materialen.. ware het niet dat de koppelingen op de slangen verwisseld zijn tijdens de fabricage.. (deze slangen zijn kant en klaar met koppelingen, en niet te demonteren)
Op de lange slang zit de houder voor de handdouche, die (ook volgens de handleiding) op de korte slang had moeten zitten..
De korte slang zou naar de handdouche moeten gaan, en de lange naar de mengkraan..
Nou is de korte slang veel te kort om naar de mengkraan te gaan..
(De lange slang aan de handdouche is wel makkelijk en zit niet in de weg, ik had natuurlijk nog een slang van de oude doucheset, dus heb ik die gebruikt)
Ik vind het wel best zo, ermee teruggaan is ook geen optie na installatie..
Maarre als je nou zoiets aan de hand hebt, word dan de hele batch uit de winkels gehaald, en waar gaat het dan naartoe? Via opkopers naar een ver land, beland het op de stort, of gaat het met korting alsnog gewoon vanuit de betreffende supermarkt naar de klant?
(dat laatste kan ik me niet indenken trouwens vanwege de goede naam van een bedrijf)
Oh.. linkje naar de douche voor de liefhebber: https://www.aldi.nl/onze-(...)he-5013.article.html
Oh leuk..! Ik heb het in elk geval even via de Aldi site gemeld.. en een oplossing gevraagd.quote:Op zaterdag 17 november 2018 19:43 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Als je ervoor zou kiezen terug te gaan, krijg je uiteraard je geld terug.
Mocht je alleen een nieuwe slang willen op juiste lengte, dan kan je of naar de winkel gaan, of het regionale hoofdkantoor mailen of telefoonnummer bellen die bijgesloten zit in de verpakking. Het verhaal uitleggen en zeer waarschijnlijk zullen ze je een nieuwe slang toesturen als deze beschikbaar is. Ik heb een hand gehad in het opstellen van deze garantieprocedure, mocht je vastlopen, laat het even weten.
Als Aldi de melding krijgt zullen zij dit onderzoeken. Mocht blijken dat het een structurele fout is, dan gaat het de volgende dag de schappen uit (kan 1-2 dagen kosten om te onderzoeken). De resterende stuks gaan dan terug naar de leverancier, die kan ervoor kiezen alles te herstellen en later opnieuw aan te bieden, aanbieden aan een opkoper voor weinig geld of worst case is vernietigen.
De opkoper kan dan de losse onderdelen ergens proberen te slijten of exporteren.
Ook is er een kans op een flinke boete voor de leverancier, Aldi loopt immers nu omzet mis en loopt imago schade op door het niet beschikbaar hebben van geadverteerde producten. Verder heb je dan ook paar honderd chagrijnige mensen bij de Aldi want een terughaalactie vanuit de winkels naar de magazijnen is een logistieke rompslomp.
Het zal je af en toe verbazen hoe "kleine" problemen worden opgepakt. Het lijkt klein, maar het kan best wel wat gevolgen hebben. Als inderdaad blijkt dat het probleem bij alle verpakkingen is, dan zal de directie hiervan op de hoogte worden gebracht.quote:Op zaterdag 17 november 2018 20:03 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Oh leuk..! Ik heb het in elk geval even via de Aldi site gemeld.. en een oplossing gevraagd.
Ook de zin in de advertentie:
*Eenvoudige montage door in hoogte verstelbare wandsteunen.
Klopt niet, er is er maar eentje verstelbaar (en als gevolg moest ik twee gaten bij boren en twee oude gaten afdichten)
Het zou leuk zijn als ze me een passende (correcte slang) zouden toesturen, maar verder ben ik te lui/is het de moeite niet..
Wel erg top van je aanbieding om me evt te helpen als ik ergens vastloop, maar er zijn vast mensen met belangrijkere zaken dan een slang van een paar euro..
Ook erg leuk om te lezen dat ik met de opties van de gevolgen (terug naar de leverancier etc) de plank niet zo ver missloeg.. Ik vind de opkoophandel zoals (bijv) Kooistra dat doet, dan ook een prachtig en fascinerend onderwerp.. met "te strakke verpakkingen" of andere redenen van het "uit de handel halen" die je zelf nooit had kunnen bedenken..
Je hebt in elk geval een leuk beroep!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |