abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183195859
Zo zat ik op mijn gemak Universiteit Nederland te kijken op youtube.
Een van die afleveringen ging over het bovenstaande onderwerp.

Het is niet duidelijk waarom er een oerknal is ontstaan en waar het vandaan komt.
Ik vind het persoonlijk ook een hele goede vraag, waarom zat al het materie op een punt, dus van niets naar iets?
Heeft iemand een goede suggestie?
pi_183196128
Er zijn verschillende theorieën. Een veelvoorkomende theorie is dat bij de oerknal er enorm veel materie alle kanten op is geslingerd, maar dat het universum uiteindelijk weer terug in zal krimpen tot een punt, waardoor al die materie weer bij elkaar komt.

Zodra dat dan een 'critical mass' bereikt, zal er weer een nieuwe oerknal plaatsvinden. Maar goed, dat geeft geen verklaring voor zeg maar de 'allereerste' oerknal.

Een andere veelgehoorde theorie is dat het universum alleen maar zal uit blijven breiden, waardoor de afstand tussen zonnenstelsels alleen maar groter wordt, en op termijn alle sterren ophouden met branden, en het hele universum een koud niemandsland zal worden.

Lang verhaal kort: we hebben wel wat ideeën, maar weten niks zeker :T
pi_183196592
Ik denk dat je sowieso het begrip eerste moet loslaten als je gaat voor inkrimpen en uitdijen. Dat is makkelijk voor ons brein, maar totaal onnodig.

Andere verklaring (Krauss), kan zijn dat er in hogere dimensies andere universa tegen elkaar botsen en daardoor ontstaat er een nieuwe. Zoek maar eens op universe from nothing op yt.
  zaterdag 17 november 2018 @ 03:10:55 #4
22565 asco
Los in deze tent
pi_183199509
42,
Duhh.
  zaterdag 17 november 2018 @ 03:55:38 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_183199646
In de vraag zit al een suggestie van voor en na, dus tijd. Als je tijd weglaat, kun je ook niet meer spreken over voor of na.
Ik kan alleen iets zeggen over wanneer tijd bestond, inflatie vond toen plaats. Binnen een fractie van een seconde was het heelal onmetelijk groot. En het groeit nog steeds, steeds sneller.
pi_183199814
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 03:10 schreef asco het volgende:
42,
Duhh.
Bedankt voor de vis ^O^
pi_183200017
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 03:55 schreef BasEnAad het volgende:
In de vraag zit al een suggestie van voor en na, dus tijd. Als je tijd weglaat, kun je ook niet meer spreken over voor of na.
Ik kan alleen iets zeggen over wanneer tijd bestond, inflatie vond toen plaats. Binnen een fractie van een seconde was het heelal onmetelijk groot. En het groeit nog steeds, steeds sneller.
Zonder tijd geen groei.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  zaterdag 17 november 2018 @ 06:34:44 #8
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_183200032
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 06:22 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Zonder tijd geen groei.
Dat klopt, maar tijd komt tegelijk met ruimte. Er is niet zoiets als voordat het universum er was.
pi_183204853
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 23:02 schreef Vanillekwark het volgende:
Er zijn verschillende theorieën. Een veelvoorkomende theorie is dat bij de oerknal er enorm veel materie alle kanten op is geslingerd, maar dat het universum uiteindelijk weer terug in zal krimpen tot een punt, waardoor al die materie weer bij elkaar komt.

Zodra dat dan een 'critical mass' bereikt, zal er weer een nieuwe oerknal plaatsvinden. Maar goed, dat geeft geen verklaring voor zeg maar de 'allereerste' oerknal.

Een andere veelgehoorde theorie is dat het universum alleen maar zal uit blijven breiden, waardoor de afstand tussen zonnenstelsels alleen maar groter wordt, en op termijn alle sterren ophouden met branden, en het hele universum een koud niemandsland zal worden.

Lang verhaal kort: we hebben wel wat ideeën, maar weten niks zeker :T
Ik dacht aan een kettingreactie betreft het ontstaan van de oerknal.
pi_183210259
Kan de wetenschap geen reactie op geven.
Ja leuk, oerknal.
Uit het totale niets kwam een gigantische knal waardoor ineens alles er was en ging uitdaaien waardoor alle processen gestart zijn voor alle vormingen.

Geloofwaardig. Not.
  zaterdag 17 november 2018 @ 19:21:47 #11
286575 Roces18
Chef de party
pi_183210275
Omdat eigenlijk niks en niemand bestaat behalve jij.
Wij zijn allemaal jou verbeelding.

Jij wordt kunstmatig in cryo-sleep gehouden voor organ-harvesting.
WAKE UP !!!!!!!!!!
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183218834
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 19:20 schreef bianconeri het volgende:
Kan de wetenschap geen reactie op geven.
Ja leuk, oerknal.
Uit het totale niets kwam een gigantische knal waardoor ineens alles er was en ging uitdaaien waardoor alle processen gestart zijn voor alle vormingen.

Geloofwaardig. Not.
Wat denk jij dan?
  zondag 18 november 2018 @ 10:19:02 #13
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_183218855
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 03:10 schreef asco het volgende:
42,
Duhh.
Dit moet echt stoppen. Denk je werkelijk dat er in de hele wereld ook maar 1 iemand is die nog steeds gaat zitten gniffelen als deze ‘grap’ gemaakt wordt?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zondag 18 november 2018 @ 10:20:52 #14
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_183218876
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 19:20 schreef bianconeri het volgende:
Kan de wetenschap geen reactie op geven.
Ja leuk, oerknal.
Uit het totale niets kwam een gigantische knal waardoor ineens alles er was en ging uitdaaien waardoor alle processen gestart zijn voor alle vormingen.

Geloofwaardig. Not.
Echt he, denken dat ze het beter weten dan het perfecte woord van god! Wat een minkukels...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zondag 18 november 2018 @ 10:24:51 #15
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_183218928
Door God gemaakt. Hoe kan je het anders verklaren?
Man of Steal.
  zondag 18 november 2018 @ 17:06:29 #16
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_183225466
Ik denk niet dat men op FOK! een antwoord heeft op iets wat de meest knappe koppen niet weten.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  zondag 18 november 2018 @ 17:07:02 #17
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_183225478
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 10:24 schreef SuperNeger het volgende:
Door God gemaakt. Hoe kan je het anders verklaren?
Dit zeiden ze ook over de zon en de maan vroeger.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  zondag 18 november 2018 @ 17:11:04 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183225557
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 23:02 schreef Vanillekwark het volgende:
Er zijn verschillende theorieën. Een veelvoorkomende theorie is dat bij de oerknal er enorm veel materie alle kanten op is geslingerd, maar dat het universum uiteindelijk weer terug in zal krimpen tot een punt, waardoor al die materie weer bij elkaar komt.

Zodra dat dan een 'critical mass' bereikt, zal er weer een nieuwe oerknal plaatsvinden. Maar goed, dat geeft geen verklaring voor zeg maar de 'allereerste' oerknal.

Een andere veelgehoorde theorie is dat het universum alleen maar zal uit blijven breiden, waardoor de afstand tussen zonnenstelsels alleen maar groter wordt, en op termijn alle sterren ophouden met branden, en het hele universum een koud niemandsland zal worden.

Lang verhaal kort: we hebben wel wat ideeën, maar weten niks zeker :T
Een big crunch zal niet plaatsvinden, de snelheid waarmee het universum expandeert neem toe, niet af.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183225614
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 17:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een big crunch zal niet plaatsvinden, de snelheid waarmee het universum expandeert neem toe, niet af.
Zoals we nu kunnen waarnemen ja :) Het lijkt me ook stug, een cold death lijkt me waarschijnlijker, MAAR we kunnen een big crunch niet uitsluiten. Misschien dat we gewoon nog in de uitbreidingsfase van een explosie zitten, en dat over een miljard miljard miljard jaar het gaat afnemen.

As said, denk ook niet dat het het meest waarschijnlijke scenario is, maar uitsluiten kunnen we het niet.
  zondag 18 november 2018 @ 17:17:29 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183225651
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 17:14 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Zoals we nu kunnen waarnemen ja :) Het lijkt me ook stug, een cold death lijkt me waarschijnlijker, MAAR we kunnen een big crunch niet uitsluiten. Misschien dat we gewoon nog in de uitbreidingsfase van een explosie zitten, en dat over een miljard miljard miljard jaar het gaat afnemen.

As said, denk ook niet dat het het meest waarschijnlijke scenario is, maar uitsluiten kunnen we het niet.
Wat zou de afname van de expansie dan veroorzaken? Of zelfs omkeren? Zwaartekracht iig niet want dat effect wordt door de expansie steeds zwakker.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183225912
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 17:06 schreef Quotidien het volgende:
Ik denk niet dat men op FOK! een antwoord heeft op iets wat de meest knappe koppen niet weten.
Mee eens, maar ik was erg benieuwd naar verschillende meningen.
pi_183225933
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 17:14 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Zoals we nu kunnen waarnemen ja :) Het lijkt me ook stug, een cold death lijkt me waarschijnlijker, MAAR we kunnen een big crunch niet uitsluiten. Misschien dat we gewoon nog in de uitbreidingsfase van een explosie zitten, en dat over een miljard miljard miljard jaar het gaat afnemen.

As said, denk ook niet dat het het meest waarschijnlijke scenario is, maar uitsluiten kunnen we het niet.
Het uitdijen gaat toch steeds sneller? Je zou dan verwachten dat het een constante snelheid heeft.
pi_183225963
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 10:24 schreef SuperNeger het volgende:
Door God gemaakt. Hoe kan je het anders verklaren?
Volgende vraag: waar komt God vandaan?
pi_183233632
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 17:40 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Volgende vraag: waar komt God vandaan?
Ken ik niet.
pi_183233663
Tsja de oerknal is gewoon een theorie.
Mischien is er wel geen begin en ook geen einde. Hoe moeilijk dat ook te begrijpen is als mens zijnde want voor ons is er altijd een begin en einde.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')