abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 14 november 2018 @ 13:44:10 #1
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183142396

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht

[ Bericht 2% gewijzigd door Lunatiek op 14-11-2018 18:46:18 ]
  woensdag 14 november 2018 @ 13:46:14 #2
3542 Gia
User under construction
pi_183142439
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 11:59 schreef speknek het volgende:

[..]

Er is een duidelijke reden waarom zwarte mensen / negers geen neger genoemd willen worden, namelijk omdat het de enige huidskleur ter wereld is die als ander ras aangeduid wordt. Er is geen reden waarom ik als wit/blank persoon geschoffeerd wordt door wit of blank, behalve dan dat mensen als jij getriggerd raken door iemands politieke voorkeur.
Indianen (roodhuiden), Eskimo's, Inuit, wat je wil.
Ze komen niet uit resp. Indianië, Inuitië
  woensdag 14 november 2018 @ 13:49:07 #3
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183142503
Sorry voor de topickaap.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 13:37 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

is dat belangrijk? als je naar het hele plaatje kijkt, kan je toch niet veel anders concluderen, dan dat de ' witten' onderdrukkers waren, en zelfs nog steeds zijn.
Dat is dus de grote leugen van diverse organisaties die aan het anti-pietengedoe zijn gelieerd, en is in zichzelf een racistische voorstelling van zaken. Onderdrukkers vind je in alle groepen mensen, bij alle kleuren mensen, ja ook bij blanken. De slachtoffers vind je ook onder alle groepen mensen, door de hele geschiedenis heen. Onderdrukken is geen eigenschap van "wit". Het is ook niet per se racistisch, want mensen onderdrukken ook groepen van hun eigen "ras" of kleur.
Dat hele plaatje dat je noemt, zie jij maar voor minder dan de helft.

Het onderdrukken is natuurlijk niet oké, maar om het een groep te verwijten is niet oké: de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet. Elke groep of de voorouders daarvan is zowel dader als slachtoffer. Het heeft geen enkele zin daarom iets van een andere groep te eisen omdat ze schuldig zijn, je bent zelf net zo goed schuldig als je van dezelfde voorwaarden uitgaat.
  woensdag 14 november 2018 @ 13:51:39 #4
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183142554
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 13:46 schreef Gia het volgende:

[..]

Indianen (roodhuiden), Eskimo's, Inuit, wat je wil.
Ze komen niet uit resp. Indianië, Inuitië
Vergeet de controverse rond de Bosjesmannen niet. Policors wilden die mensen San noemen, een inheemse naam en niet de naam van de blanke Zuid-Afrikaanse onderdrukker (de Nederlanders daar ooit). Maar de Bosjesmannen vonden die inheemse naam maar niks, omdat dat "buitenstaanders" betekent (kennelijk was die naam door verwante volkeren gegeven) en willen nu per se Bosjesmannen genoemd worden, wat ze als een soort geuzennaam zien.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 14 november 2018 @ 14:00:19 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183142761
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 13:38 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Voor zover ik weet alleen bij speciale onderdelen en niet grootschalig. Maar goed, waar het om gaat is dat dit de versie is die wij in 40-45 als "de bezetter" hebben leren kennen. De associatie ligt dus voor de hand. :)
Yep. Grenspolitie, brandweer, etc.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183143045
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 13:49 schreef Lunatiek het volgende:
Sorry voor de topickaap.

[..]

Dat is dus de grote leugen van diverse organisaties die aan het anti-pietengedoe zijn gelieerd, en is in zichzelf een racistische voorstelling van zaken. Onderdrukkers vind je in alle groepen mensen, bij alle kleuren mensen, ja ook bij blanken. De slachtoffers vind je ook onder alle groepen mensen, door de hele geschiedenis heen. Onderdrukken is geen eigenschap van "wit". Het is ook niet per se racistisch, want mensen onderdrukken ook groepen van hun eigen "ras" of kleur.
Dat hele plaatje dat je noemt, zie jij maar voor minder dan de helft.

Het onderdrukken is natuurlijk niet oké, maar om het een groep te verwijten is niet oké: de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet. Elke groep of de voorouders daarvan is zowel dader als slachtoffer. Het heeft geen enkele zin daarom iets van een andere groep te eisen omdat ze schuldig zijn, je bent zelf net zo goed schuldig als je van dezelfde voorwaarden uitgaat.
dat klopt wel, maar het gaat hier ook om het resultaat. de westerse onderdrukking was gewoon veel effectiever, en de basis voor de wereld zoals die nu is. daar kan je niet omheen.
en ik ben zelf wit, dus ik mag best mijn eigen afkomst bekritiseren. en benoemen dat wij, puur door de loop van de geschiedenis, een morele schuld hebben uitstaan.
pi_183143372
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:14 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

dat klopt wel, maar het gaat hier ook om het resultaat. de westerse onderdrukking was gewoon veel effectiever, en de basis voor de wereld zoals die nu is. daar kan je niet omheen.
en ik ben zelf wit, dus ik mag best mijn eigen afkomst bekritiseren. en benoemen dat wij, puur door de loop van de geschiedenis, een morele schuld hebben uitstaan.
Het mes snijdt aan twee kanten. Dankzij onze voorvaderen kent de wereld instituten zoals de VN en mensenrechten. Daar zijn wel veel doden voor gevallen.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  woensdag 14 november 2018 @ 14:30:22 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183143382
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:14 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

dat klopt wel, maar het gaat hier ook om het resultaat. de westerse onderdrukking was gewoon veel effectiever, en de basis voor de wereld zoals die nu is. daar kan je niet omheen.
en ik ben zelf wit, dus ik mag best mijn eigen afkomst bekritiseren. en benoemen dat wij, puur door de loop van de geschiedenis, een morele schuld hebben uitstaan.
Je doet aan geschiedvervalsing op racistische basis. De werkelijkheid is veel diverser en genuanceerder. Je geeft de blanke Europeaan een veel te grote rol in de wereldgeschiedenis. Op zich niet zo opmerkelijk, omdat wij hier vooral de geschiedenis van de blanke Europeaan leren en niet over de geschiedenis van andere volkeren, noch de details van de geschiedenis van verre buitenlanden. Daar kun je door studie iets aan doen.

Wij hebben geen enkele morele schuld ten opzichte van de rest van de wereld.
pi_183143444
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:14 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

dat klopt wel, maar het gaat hier ook om het resultaat. de westerse onderdrukking was gewoon veel effectiever, en de basis voor de wereld zoals die nu is. daar kan je niet omheen.
en ik ben zelf wit, dus ik mag best mijn eigen afkomst bekritiseren. en benoemen dat wij, puur door de loop van de geschiedenis, een morele schuld hebben uitstaan.
Voor zover als ik terug kan kijken naar mijn afkomst (ongeveer tot 1900) zie ik niets om me 'wit schuldig' over te voelen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 14 november 2018 @ 14:43:21 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183143637
De uitspraak van de rechter. Heeft dat ook gevolgen voor de lokale intochten? Als zwarte piet niet meer mag, mag dat alleen bij de landelijke intocht niet of ook lokaal?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 14 november 2018 @ 14:45:15 #11
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183143662
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 12:23 schreef Lunatiek het volgende:
....
De huidskleur van de acteur doet bij de gitzwarte Zwarte Piet niet ter zake want de zwarte schminck maakt iedereen gelijk, terwijl die bij de roetveegpiet wel een rol speelt. Kortom, iederéén, ongeacht huidskleur, kon Zwarte Piet spelen. ....
Hier raak je een kern..... wat in essentie voor mij altijd de associatie was. iedereen, ongeacht onderliggende huidskleur of afkomst etc.etc. kan/kon "eenvoudig" zwartepiet spelen. Het aanzwarten en accentueren van het beeld & spraak, maakt(e) het ook moeilijk om te raden wie het in werkelijkheid was.

//--//

Het is in in- en intriest dat het feestbeeld is weggekaapt door een stel racisten die het inzetten om hun "zaak" daarmee op het podium te krijgen.

Wat je en hoe je nu ook/nog Zwarte Piet, vorm geeft, er zal voortaan altijd dat opgeplakte beeld van "racisme" worden gehouden. Om de discussie te vermijden, neem je maar het beste afscheid. De terechte reden ook waarom ondernemers zich er - al veel eerder - vanaf keren. Strijden voor een verloren zaak, is alleen maar verliezen.

Het maakt het recente kort geding verder relevant..... juist door het wijzigen - op expliciete aangave van de racismekaart door tegenstanders - van het uiterlijk, bevestig je juist dat er een racistisch component in het (visuele) beeld zit.
Een rechter kan haast niet anders dan daarmee in dat beeld meegaan, juist omdat "voorstanders" zo hun best doen om dat racisme-beeld in visueel opzicht weg te nemen. Voorstander bevestigen daarmee (onbedoeld) juist dat er dus een (sws gevoelsmatig) racisme-component aanwezig is.

Hoe je racisme ook uitdost, toedekt of weglaat; het blijft immers racisme. Het karakter & beeld van KKK veranderd echt niet wanneer ze nu ineens rode hoedjes zouden gaan dragen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183143712
quote:
6s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:43 schreef Nikonlover het volgende:
De uitspraak van de rechter. Heeft dat ook gevolgen voor de lokale intochten? Als zwarte piet niet meer mag, mag dat alleen bij de landelijke intocht niet of ook lokaal?
Lijkt mij wel als hij/zij oordeelt dat ZP racistisch is, dan kunnen ze natuurlijk vragen om alle intochten te verbieden en hebben ze gewonnen. Verliezen ze dit dan gooien ze het natuurlijk weer op "discriminatie" en stappen ze zoals gisteren al aangegeven naar het Europese hof. Stelt die ze in het ongelijk zullen ze weer "discriminatie" schreeuwen.
  woensdag 14 november 2018 @ 14:49:02 #13
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_183143714
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:14 schreef pokkerdepok het volgende:
en benoemen dat wij, puur door de loop van de geschiedenis, een morele schuld hebben uitstaan.
Hoe hoog is die schuld? En hoe staat die t.o.v. de schuld van andere volkeren? Of heeft alleen de boze blanke man een erfschuld? Wanneer staan we quitte? Vragen vragen....
  woensdag 14 november 2018 @ 14:50:10 #14
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_183143731
Popcorn en bier om 4 uur, livestream:
https://www.nhnieuws.nl/n(...)aanstad-door-of-niet
Haters everywhere but I don't really care.
pi_183143792
Hoe ga je aan kinderen uitleggen als ouder dat er geen sinterklaas intocht zal zijn. Dat kan toch niet waar zijn.
pi_183143798
quote:
6s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:43 schreef Nikonlover het volgende:
De uitspraak van de rechter. Heeft dat ook gevolgen voor de lokale intochten? Als zwarte piet niet meer mag, mag dat alleen bij de landelijke intocht niet of ook lokaal?
Ik verwacht niet dat de rechter een beerput gaat opentrekken. Die zal reageren dat het comité in Zaanstad uiterst zorgvuldig te werk is gegaan en dat dat voldoende is.

De 4 bestuursleden hebben ook niet voor niets al gebiedsverboden gekregen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 14 november 2018 @ 14:56:20 #17
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183143818
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:48 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Lijkt mij wel als hij/zij oordeelt dat ZP racistisch is, dan kunnen ze natuurlijk vragen om alle intochten te verbieden en hebben ze gewonnen. Verliezen ze dit dan gooien ze het natuurlijk weer op "discriminatie" en stappen ze zoals gisteren al aangegeven naar het Europese hof. Stelt die ze in het ongelijk zullen ze weer "discriminatie" schreeuwen.
Belangrijke uitspraak dus
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 14 november 2018 @ 14:57:11 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183143826
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:55 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik verwacht niet dat de rechter een beerput gaat opentrekken. Die zal reageren dat het comité in Zaanstad uiterst zorgvuldig te werk is gegaan en dat dat voldoende is.

De 4 bestuursleden hebben ook niet voor niets al gebiedsverboden gekregen.
Oohja :) :) :) :) :) :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 14 november 2018 @ 15:04:35 #19
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183143930
quote:
6s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:43 schreef Nikonlover het volgende:
De uitspraak van de rechter. Heeft dat ook gevolgen voor de lokale intochten? Als zwarte piet niet meer mag, mag dat alleen bij de landelijke intocht niet of ook lokaal?
Dat lijkt me niet. Immers, de gedaagden zijn de organisatoren van de landelijke intocht. Er is geen zaak tegen de winkeliersvereniging van Batsershuizerveen.
  woensdag 14 november 2018 @ 15:11:26 #20
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183144050
quote:
11s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:49 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Hoe hoog is die schuld? En hoe staat die t.o.v. de schuld van andere volkeren? Of heeft alleen de boze blanke man een erfschuld? Wanneer staan we quitte? Vragen vragen....
Er zijn mensen die menen dat de racisme-discussie een terugkeer is van de erfzonde:
https://www.rtlz.nl/opini(...)schiedenis-slavernij
https://www.volkskrant.nl(...)-privilege~b369f938/
https://www.groene.nl/artikel/het-verpieterde-debat
https://joostniemoller.nl(...)r-erfzonde-longread/

De erfzonde betekent eeuwige boetedoening, voor elke generatie opnieuw.
  woensdag 14 november 2018 @ 15:24:27 #21
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_183144277
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er zijn mensen die menen dat de racisme-discussie een terugkeer is van de erfzonde:
https://www.rtlz.nl/opini(...)schiedenis-slavernij
https://www.volkskrant.nl(...)-privilege~b369f938/
https://www.groene.nl/artikel/het-verpieterde-debat
https://joostniemoller.nl(...)r-erfzonde-longread/

De erfzonde betekent eeuwige boetedoening, voor elke generatie opnieuw.
Lijkt me wat genuanceerder. Als we niet zo massaal de symboliek uit die tijd in stand hielden zouden we er ook minder gezeik mee hebben.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 14 november 2018 @ 15:26:01 #22
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183144299
Nog een half uurtje
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183144357
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er zijn mensen die menen dat de racisme-discussie een terugkeer is van de erfzonde:
https://www.rtlz.nl/opini(...)schiedenis-slavernij
https://www.volkskrant.nl(...)-privilege~b369f938/
https://www.groene.nl/artikel/het-verpieterde-debat
https://joostniemoller.nl(...)r-erfzonde-longread/

De erfzonde betekent eeuwige boetedoening, voor elke generatie opnieuw.
Maar alleen voor blanken ?
pi_183144365
Wie was er eigenlijk aanwezig als woordvoerder van de pro-pieten of werkt het niet zo? Dit is toch een eenzijdige rechtszaak van een anti-club die alleen maar negatieve argumenten zullen aandragen, maar de andere kant van de medaille is toch ook interessant zou ik denken zou een rechter een fatsoenlijke afweging willen maken?
  woensdag 14 november 2018 @ 15:30:18 #25
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_183144367
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet. Immers, de gedaagden zijn de organisatoren van de landelijke intocht. Er is geen zaak tegen de winkeliersvereniging van Batsershuizerveen.
Lijkt mij idd ook niet. Dit gaat puur om de landelijke intocht.
  woensdag 14 november 2018 @ 15:30:54 #26
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_183144374
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:29 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Maar alleen voor blanken ?
Duh, uiteraard 😜
Haters everywhere but I don't really care.
  woensdag 14 november 2018 @ 15:31:32 #27
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183144384
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:24 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Lijkt me wat genuanceerder. Als we niet zo massaal de symboliek uit die tijd in stand hielden zouden we er ook minder gezeik mee hebben.
Of nog iets genuanceerder: als mensen niet van mening waren dat de symboliek uit die tijd in stand wordt gehouden, of het nu waar is of niet. Want Zwarte Piet is al decennialang niet meer de onderdanige dienaar van de Sint, laat staan van "de blanke". (Dat is hij überhaupt nooit geweest, anders had hij als zwarte al die Nederlandse kindertjes heus niet in de zak mee naar Spanje mogen nemen.)
pi_183144399
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:29 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Maar alleen voor blanken ?
Uiteraard!
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  woensdag 14 november 2018 @ 15:34:48 #29
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_183144441
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:31 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Of nog iets genuanceerder: als mensen niet van mening waren dat de symboliek uit die tijd in stand wordt gehouden, of het nu waar is of niet. Want Zwarte Piet is al decennialang niet meer de onderdanige dienaar van de Sint, laat staan van "de blanke". (Dat is hij überhaupt nooit geweest, anders had hij als zwarte al die Nederlandse kindertjes heus niet in de zak mee naar Spanje mogen nemen.)
Ja sorry, maar dat is de perceptie bij de anti-crowd als ook bij een internationale organisatie als de VN.
Dat lul je er echt niet meer uit. We gaan moeten dealen met die perceptie, wat ons welgeteld 2 opties geeft:

1. We passen het zodanig aan dat het gros van de anti-crowd het ermee eens is. Je zult altijd randfiguren hebben (zoals Michael van Zeijl) die niet rusten totdat elke Sinterklaas ergens doodbloedend op een straathoek ligt, maar die moet je gewoon keihard aanpakken. En die zullen ook snel de steun verliezen als de meesten het eens zijn met de nieuwe uitbeelding.

2. Ondanks dat we zelf weten/voelen/etc. dat het niet racistisch is, houden we het huidige beeld in stand, wat dus tevens de perceptie in stand houdt bij de tegenstanders dat we allemaal een stel racisten zijn. En we bereiden ons voor op vele jaren meer van rechtzaken, protestacties en ongetwijfeld ook geweld. Maar we hebben in ieder geval onze principes nog!

[ Bericht 15% gewijzigd door DustPuppy op 14-11-2018 15:47:09 ]
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_183144462
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:31 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Of nog iets genuanceerder: als mensen niet van mening waren dat de symboliek uit die tijd in stand wordt gehouden, of het nu waar is of niet. Want Zwarte Piet is al decennialang niet meer de onderdanige dienaar van de Sint, laat staan van "de blanke". (Dat is hij überhaupt nooit geweest, anders had hij als zwarte al die Nederlandse kindertjes heus niet in de zak mee naar Spanje mogen nemen.)
Als kind vond ik ZP altijd fantastisch, die was 10x leuker dan Sinterklaas. En ik denk dat vele kinderen zo denken, dat was toch de grappige, soms klungelige, acrobaat die cadeautjes en snoep kwam uitdelen. Er is geen kind in Nederland wat daar een zwarte slaaf in zag of ziet.
pi_183144607
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:29 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Het mes snijdt aan twee kanten. Dankzij onze voorvaderen kent de wereld instituten zoals de VN en mensenrechten. Daar zijn wel veel doden voor gevallen.
niet dat dat niet fijn is hoor, als je in een hutje woont en elke dag pap eet...
maar de balans van dat mes met twee kanten is wel flink uit balans.
  woensdag 14 november 2018 @ 15:47:21 #32
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183144672
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:24 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Lijkt me wat genuanceerder. Als we niet zo massaal de symboliek uit die tijd in stand hielden zouden we er ook minder gezeik mee hebben.
Welke symboliek?
  woensdag 14 november 2018 @ 15:47:45 #33
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_183144681
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:47 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Welke symboliek?
Please stop.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  woensdag 14 november 2018 @ 15:48:00 #34
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_183144686
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:48 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Lijkt mij wel als hij/zij oordeelt dat ZP racistisch is, dan kunnen ze natuurlijk vragen om alle intochten te verbieden en hebben ze gewonnen. Verliezen ze dit dan gooien ze het natuurlijk weer op "discriminatie" en stappen ze zoals gisteren al aangegeven naar het Europese hof. Stelt die ze in het ongelijk zullen ze weer "discriminatie" schreeuwen.
Is een uitspraak van het Europese hof bindend ?
Ik ben inmiddels overleden
pi_183144699
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:30 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je doet aan geschiedvervalsing op racistische basis. De werkelijkheid is veel diverser en genuanceerder. Je geeft de blanke Europeaan een veel te grote rol in de wereldgeschiedenis. Op zich niet zo opmerkelijk, omdat wij hier vooral de geschiedenis van de blanke Europeaan leren en niet over de geschiedenis van andere volkeren, noch de details van de geschiedenis van verre buitenlanden. Daar kun je door studie iets aan doen.

Wij hebben geen enkele morele schuld ten opzichte van de rest van de wereld.
nog even verder studeren.. het is vooral een geschiedenis van oneerlijke handel. daar is niet veel aan veranderd, behalve dat we nu niet meer zoveel dwang kunnen opleggen als vroeger.
je realiseert je ook, dat het kolonialisme pas 60-70 jaar tot het verleden behoort?
pi_183144700
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:47 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Please stop.
De grachtengordel platgooien?

Paleis op de dam in de fik?
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_183144706
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:33 schreef Montagui het volgende:

[..]

Voor zover als ik terug kan kijken naar mijn afkomst (ongeveer tot 1900) zie ik niets om me 'wit schuldig' over te voelen.
je woont hier, toch? profiteer jij niet van onze welvaart?
  woensdag 14 november 2018 @ 15:49:36 #38
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_183144714
quote:
15s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:48 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Is een uitspraak van het Europese hof bindend ?
Volgens mij kun je dat als regering prima naast je neer leggen.

Levert alleen wel jurisprudentie op voor eventuele daaropvolgende rechtzaken.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_183144715
quote:
15s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:48 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Is een uitspraak van het Europese hof bindend ?
Lijkt mij wel:

De uitspraken van het Hof zijn definitief (er is geen hoger beroep mogelijk) en bindend voor de betrokken staten

Bron
  woensdag 14 november 2018 @ 15:49:54 #40
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183144722
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:29 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Maar alleen voor blanken ?
Uiteraard, White privilege heet die nieuwe erfzonde en dat is alleen voor blanken (en bounties, denk ik, maar dat is sowieso een groep die in dit debat meestal wordt vergeten: de mensen met een donkere huid die "vanbinnen blank zijn", wat zich vooral uit in succesvol zijn in een blanke maatschappij, in tegenstelling tot de "echte zwarten").
pi_183144726
quote:
6s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:43 schreef Nikonlover het volgende:
De uitspraak van de rechter. Heeft dat ook gevolgen voor de lokale intochten? Als zwarte piet niet meer mag, mag dat alleen bij de landelijke intocht niet of ook lokaal?
zulke uitspraken worden vaak gezien als maatstaaf. de kans dat veel andere zaken hetzelfde zullen gaan, is dan groot.
pi_183144740
quote:
15s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:48 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Is een uitspraak van het Europese hof bindend ?
Er is geen enkele rechter die blanken zal verbieden zich zwart te schminken.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 14 november 2018 @ 15:51:30 #43
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183144753
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:30 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Wie was er eigenlijk aanwezig als woordvoerder van de pro-pieten of werkt het niet zo? Dit is toch een eenzijdige rechtszaak van een anti-club die alleen maar negatieve argumenten zullen aandragen, maar de andere kant van de medaille is toch ook interessant zou ik denken zou een rechter een fatsoenlijke afweging willen maken?
De tegenpartijen van Majority Perspective waren o.a. de NTR, de gemeente Zaanstad. De organisatoren van de landelijke intocht dus. Niet perse pro-piet activisten (zo zou ik de NTR ook niet willen noemen :') )
pi_183144755
Hoe laat is die uitspraak vandaag?

Ik wacht met belangstelling af.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_183144774
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:50 schreef Montagui het volgende:

[..]

Er is geen enkele rechter die blanken zal verbieden zich zwart te schminken.
Dit is het Europese hof, daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Dat is ook zo'n apart kliekje wat ver weg staat van de realiteit en samenleving.
pi_183144780
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:49 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

je woont hier, toch? profiteer jij niet van onze welvaart?
Ik kan er toch niets aan doen dat ik hier geboren ben?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183144788
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:51 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De tegenpartijen van Majority Perspective waren o.a. de NTR, de gemeente Zaanstad. De organisatoren van de landelijke intocht dus. Niet perse pro-piet activisten (zo zou ik de NTR ook niet willen noemen :') )
Dat wordt dan leuk zo meteen verwacht ik :')
pi_183144798
quote:
11s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:49 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Hoe hoog is die schuld? En hoe staat die t.o.v. de schuld van andere volkeren? Of heeft alleen de boze blanke man een erfschuld? Wanneer staan we quitte? Vragen vragen....
vrij hoog. we zullen moeten zorgen dat we als wereld gelijkwaardig met elkaar omgaan. en dat is trouwens iedereens verantwoordelijkheid.
als andere volkeren ook een beerputje hebben, dan is het aan hun om daaraan wat te doen.

puur kapitalistisch bekeken; gelijke kansen. iets idealistischer; gelijke welvaart voor iedereen.
pi_183144831
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:54 schreef Maver24 het volgende:
Hoe ga je aan kinderen uitleggen als ouder dat er geen sinterklaas intocht zal zijn. Dat kan toch niet waar zijn.
die burgemeester zet gewoon de boel op scherp. dreigen het feest te cancellen, zodat iedereen de anti-pieten gaat haten. walgelijk mannetje.

laat sinterklaas gewoon alleen komen, of met ongeschminkte pieten in een jogging broek. who cares. t gaat toch om die katholieke mafkees..
  woensdag 14 november 2018 @ 15:56:41 #50
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183144844
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:34 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Ja sorry, maar dat is de perceptie bij de anti-crowd als ook bij een internationale organisatie als de VN.
Dat lul je er echt niet meer uit. We gaan moeten dealen met die perceptie, wat ons welgeteld 2 opties geeft:

1. We passen het zodanig aan dat het gros van de anti-crowd het ermee eens is. Je zult altijd randfiguren hebben (zoals Michael van Zeijl) die niet rusten totdat elke Sinterklaas ergens doodbloedend op een straathoek ligt, maar die moet je gewoon keihard aanpakken. En die zullen ook snel de steun verliezen als de meesten het eens zijn met de nieuwe uitbeelding.

2. Ondanks dat we zelf weten/voelen/etc. dat het niet racistisch is, houden we het huidige beeld in stand, wat dus tevens de perceptie in stand houdt bij de tegenstanders dat we allemaal een stel racisten zijn. En we bereiden ons voor op vele jaren meer van rechtzaken, protestacties en ongetwijfeld ook geweld. Maar we hebben in ieder geval onze principes nog!

3. Je voert een campagne met onderwijs waarin je duidelijk maakt wat Zwarte Piet werkelijk is om die misperceptie aan te passen, óók bij de VN. Om te beginnen door de documentaires van Arnold Jan Scheer op een fatsoenlijk tijdstip door de NTR te laten uitzenden, om maar wat te noemen. Je kunt een cultureel verbond aangaan met andere landen die een roetzwarte wintergeest in hun folklore kennen om te laten zien dat het niet één landje is met een koloniaal verleden dat "aan racisme doet", maar dat dit antropologisch in Auraziatisch verband is en niets met kolonisme, slavernij en racisme heeft te maken. Je zorgt ervoor dat toeristen van heinde en verre naar Nederland komen om dit unieke feest te vieren en te ervaren.
pi_183144855
‘Anti-Piet-activisten zijn werkloze idioten’

video https://www.telegraaf.nl/(...)campaign=twitterfeed
pi_183144860
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er zijn mensen die menen dat de racisme-discussie een terugkeer is van de erfzonde:
https://www.rtlz.nl/opini(...)schiedenis-slavernij
https://www.volkskrant.nl(...)-privilege~b369f938/
https://www.groene.nl/artikel/het-verpieterde-debat
https://joostniemoller.nl(...)r-erfzonde-longread/

De erfzonde betekent eeuwige boetedoening, voor elke generatie opnieuw.
beetje onzin.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 14 november 2018 @ 15:57:37 #53
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183144867
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183144890
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:52 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik kan er toch niets aan doen dat ik hier geboren ben?
dat doet niet ter zake. we zijn een maatschappij. je leeft erin, en we zijn rijk.
pi_183144903
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Hoe laat is die uitspraak vandaag?

Ik wacht met belangstelling af.
16:00 dus elk moment, staat een livestream in dit topic.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:00:16 #56
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183144916
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:47 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Please stop.
Welke symboliek bedoel je? Welke symboliek uit die tijd wordt in stand gehouden?
pi_183144930
quote:
Ik zit al de 3e 4e reclame spot te kijken...

Edit: En beeld, en schakel net in met een lachende rechter die in ieder geval één partij belachelijk lijkt te maken. :P
  woensdag 14 november 2018 @ 16:01:04 #58
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_183144936
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

3. Je voert een campagne met onderwijs waarin je duidelijk maakt wat Zwarte Piet werkelijk is om die misperceptie aan te passen, óók bij de VN. Om te beginnen door de documentaires van Arnold Jan Scheer op een fatsoenlijk tijdstip door de NTR te laten uitzenden, om maar wat te noemen. Je kunt een cultureel verbond aangaan met andere landen die een roetzwarte wintergeest in hun folklore kennen om te laten zien dat het niet één landje is met een koloniaal verleden dat "aan racisme doet", maar dat dit antropologisch in Auraziatisch verband is en niets met kolonisme, slavernij en racisme heeft te maken. Je zorgt ervoor dat toeristen van heinde en verre naar Nederland komen om dit unieke feest te vieren en te ervaren.
Heb net uitgelegd dat dat niet gaat werken, maar leef je uit.

En dat de huidige afbeelding niks te maken zou hebben met kolonialisme is rabiate onzin, maar dat weet je zelf ook wel, denk ik. But hey, whatever makes you sleep at night.

Tevens als je zover terug wilt gaan, stel ik voor dat je terugvalt op Krampus.
Je weet wel, wat het was voor iemand in de 19e eeuw bedacht er een negroïde jongeman van te maken.

Of als dat te eng is, ga je nog verder terug. Haal Huginn en Muninn erbij desnoods!
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  woensdag 14 november 2018 @ 16:02:58 #59
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183144974
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:48 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

nog even verder studeren.. het is vooral een geschiedenis van oneerlijke handel. daar is niet veel aan veranderd, behalve dat we nu niet meer zoveel dwang kunnen opleggen als vroeger.
je realiseert je ook, dat het kolonialisme pas 60-70 jaar tot het verleden behoort?
Oneerlijke handel? Dat was overal wel en niet voorbehouden aan "het westen" of "de blanken". Er waren talloze gehaaide handelsnaties, waaronder de Chinezen, de Indiërs, de Arabieren, de Ottomanen. En hoewel men in Afrika niet zozeer aan overzeese handel deed (behalve de handel met de Arabieren), zaten die heus niet in stronthutjes te kniezen en alles eerlijk te verdelen: daar was ook handel. Onder meer in slaven.
pi_183144980
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 14:14 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

dat klopt wel, maar het gaat hier ook om het resultaat. de westerse onderdrukking was gewoon veel effectiever, en de basis voor de wereld zoals die nu is. daar kan je niet omheen.
en ik ben zelf wit, dus ik mag best mijn eigen afkomst bekritiseren. en benoemen dat wij, puur door de loop van de geschiedenis, een morele schuld hebben uitstaan.
Ten opzichte van wie? De slavernij mag Nederland dan niks opgeleverd hebben, het maakt wel heel veel stuk. Maar Nederland heeft Suriname en de Antillen dan ook niet gedumpt, het enige wat die Surinamers en Antillianen hoeven te doen is het vliegtuig naar Nederland pakken en ze behoren tot de meeste geprivilegeerde 1% van de wereldbevolking. Ze zijn veel beter af dan de nazaten van Afrikaanse slavenhandelaars bijvoorbeeld, met uitzondering Afriyie maar die kon om mij onduidelijke redenen ook naar Nederland komen.

Als er een morele schuld was dan is die wel ruimschoots afgelost lijkt me. Daarnaast kun je afvragen wat die moraliteit dan is. Moeten we onze huidige mores op het verleden projecteren? Durf je te beweren dat als de machtsverhoudingen van destijds anders hadden gelegen, de slachtoffers van toen niet hetzelfde hadden gedaan tov de daders van toen?

Het is compleet anders dan bijvoorbeeld in de VS waarin de lijn vanuit verleden rechtstreeks doorgetrokken is naar het heden waardoor er een achterstandspositie en kansarmoede is blijven bestaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_183144983
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:00 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Ik zit al de 3e 4e reclame spot te kijken...

Edit: En beeld, en schakel net in met een lachende rechter die in ieder geval één partij belachelijk lijkt te maken. :P
hij zei iets over roetveegpieten, en vond het erg grappig. geloof niet dat ie doorhad dat ie al live was.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:03:52 #62
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183144988
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:49 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

je woont hier, toch? profiteer jij niet van onze welvaart?
Die lui van KOZP en consorten wonen hier ook, dus wat is je punt?
pi_183145013
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Oneerlijke handel? Dat was overal wel en niet voorbehouden aan "het westen" of "de blanken". Er waren talloze gehaaide handelsnaties, waaronder de Chinezen, de Indiërs, de Arabieren, de Ottomanen. En hoewel men in Afrika niet zozeer aan overzeese handel deed (behalve de handel met de Arabieren), zaten die heus niet in stronthutjes te kniezen en alles eerlijk te verdelen: daar was ook handel. Onder meer in slaven.
ja so what. er waren ook niet westerse uitbuiters. OOK. en met aanzienlijk minder invloed en reikwijdte
  woensdag 14 november 2018 @ 16:05:09 #64
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_183145016
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:03 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

hij zei iets over roetveegpieten, en vond het erg grappig. geloof niet dat ie doorhad dat ie al live was.
Of de internationale journalisten al wisten hoe ze 'roetveegpiet' gingen vertalen.
pi_183145019
Indien ze ongelijk krijgen verwacht ik een hoop geschreeuw met termen als "racisme", waarna de rechter meermaals moet oproepen tot rust anders wordt de zaal ontruimd.
pi_183145023
We gaan beginnen.
pi_183145033
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:05 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Indien ze ongelijk krijgen verwacht ik een hoop geschreeuw met termen als "racisme", waarna de rechter meermaals moet oproepen tot rust anders wordt de zaal ontruimd.
En daarna worden ze gearresteerd en is het voorlopig weer even rustig.
pi_183145043
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Oneerlijke handel? Dat was overal wel en niet voorbehouden aan "het westen" of "de blanken". Er waren talloze gehaaide handelsnaties, waaronder de Chinezen, de Indiërs, de Arabieren, de Ottomanen. En hoewel men in Afrika niet zozeer aan overzeese handel deed (behalve de handel met de Arabieren), zaten die heus niet in stronthutjes te kniezen en alles eerlijk te verdelen: daar was ook handel. Onder meer in slaven.
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Oneerlijke handel? Dat was overal wel en niet voorbehouden aan "het westen" of "de blanken". Er waren talloze gehaaide handelsnaties, waaronder de Chinezen, de Indiërs, de Arabieren, de Ottomanen. En hoewel men in Afrika niet zozeer aan overzeese handel deed (behalve de handel met de Arabieren), zaten die heus niet in stronthutjes te kniezen en alles eerlijk te verdelen: daar was ook handel. Onder meer in slaven.
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:03 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

hij zei iets over roetveegpieten, en vond het erg grappig. geloof niet dat ie doorhad dat ie al live was.
Roetveegpieten zijn ook erg lachwekkend
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  woensdag 14 november 2018 @ 16:06:25 #69
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_183145048
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:05 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Indien ze ongelijk krijgen verwacht ik een hoop geschreeuw met termen als "racisme", waarna de rechter meermaals moet oproepen tot rust anders wordt de zaal ontruimd.
Dit inderdaad ook.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  woensdag 14 november 2018 @ 16:06:33 #70
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_183145054
WE ZIJN LIVE
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_183145066
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:06 schreef richolio het volgende:
WE ZIJN LIVE
Waar? Ik volg een Telegraaf verslaggever op twitter.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:07:17 #72
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_183145070
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:07 schreef Infection het volgende:

[..]

Waar? Ik volg een Telegraaf verslaggever op twitter.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)rte-Piet-wel-of-niet
  woensdag 14 november 2018 @ 16:07:25 #73
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_183145072
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:07 schreef Infection het volgende:

[..]

Waar? Ik volg een Telegraaf verslaggever op twitter.

Livestream
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_183145094
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:03 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ten opzichte van wie? De slavernij mag Nederland dan niks opgeleverd hebben, het maakt wel heel veel stuk. Maar Nederland heeft Suriname en de Antillen dan ook niet gedumpt, het enige wat die Surinamers en Antillianen hoeven te doen is het vliegtuig naar Nederland pakken en ze behoren tot de meeste geprivilegeerde 1% van de wereldbevolking. Ze zijn veel beter af dan de nazaten van Afrikaanse slavenhandelaars bijvoorbeeld, met uitzondering Afriyie maar die kon om mij onduidelijke redenen ook naar Nederland komen.

Als er een morele schuld was dan is die wel ruimschoots afgelost lijkt me. Daarnaast kun je afvragen wat die moraliteit dan is. Moeten we onze huidige mores op het verleden projecteren? Durf je te beweren dat als de machtsverhoudingen van destijds anders hadden gelegen, de slachtoffers van toen niet hetzelfde hadden gedaan tov de daders van toen?

Het is compleet anders dan bijvoorbeeld in de VS waarin de lijn vanuit verleden rechtstreeks doorgetrokken is naar het heden waardoor er een achterstandspositie en kansarmoede is blijven bestaan.
suriname en de antillen zijn aanzienlijk armer dat wij.
hoe hebben wij die schuld afgelost?
en die lijn loopt bij ons net zo goed door.
pi_183145097
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:05 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ja so what. er waren ook niet westerse uitbuiters. OOK. en met aanzienlijk minder invloed en reikwijdte
Zeg je nou dat de Ottomanen (bijvoorbeeld) minder erg waren dan westerse landen _O-
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_183145110
quote:
9s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:05 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Of de internationale journalisten al wisten hoe ze 'roetveegpiet' gingen vertalen.
oh okee... dat valt mee.
pi_183145139
Die zelfhaters hier :') _O-
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  woensdag 14 november 2018 @ 16:10:56 #78
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_183145147
Gaat de verkeerde kant op :D
Haters everywhere but I don't really care.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:11:39 #79
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_183145156
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:10 schreef matthijst het volgende:
Gaat de verkeerde kant op :D
Meneer de rechter kan zijn twitter maar beter vast op privé zetten.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:11:40 #80
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183145158
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:53 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

vrij hoog. we zullen moeten zorgen dat we als wereld gelijkwaardig met elkaar omgaan. en dat is trouwens iedereens verantwoordelijkheid.
als andere volkeren ook een beerputje hebben, dan is het aan hun om daaraan wat te doen.

puur kapitalistisch bekeken; gelijke kansen. iets idealistischer; gelijke welvaart voor iedereen.
Jij vind dat je gelijkwaardig met elkaar om moet gaan. Dat is een vorm van westers denken. Mensen in India en moslims denken daar heel anders over. Je bent kortom bezig met kolonialisme van de geest.
Kapitalisme drijft op ongelijkheid en een ongelijke verdeeldheid van welvaart en ongelijke kansen. Socialisme en in het bijzonder communisme is daarin theoretisch veel sterker, maar het blijkt dat mensen in de praktijk zichzelf toch "meer gelijk dan anderen" vinden, varkens dat we zijn.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:11:47 #81
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_183145161
Ik heb nog niks vreemds gehoord, tot nu toe.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_183145166
quote:
7s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:08 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Zeg je nou dat de Ottomanen (bijvoorbeeld) minder erg waren dan westerse landen _O-
ik zei niet erg. minder invloed en reikwijdte.
en de verrijking van het ottmaanse rijk is een kwestie van, misschien, turkije. de onze is aan ons.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:12:35 #83
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_183145176
Of de blanke stichting recht heeft om te klagen :D
Haters everywhere but I don't really care.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:13:14 #84
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183145191
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:57 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

beetje onzin.
Ik geef je vier bronnen van links tot rechts op het politieke spectrum (er zijn er meer als je zoekt) en jij komt terug met die twee woorden? Doe eens wat beter je best als je iets wilt weerleggen. Kom met bronnen of onderbouw je mening.
pi_183145195
Ik open alvast een webshopje met fakkels.
pi_183145209
quote:
14s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:13 schreef Infection het volgende:
Ik open alvast een webshopje met fakkels.
Ik ben de hooivork al aan het slijpen.

Aan de AIVD: Dit is een grapje, niet meteen deze reactie scharen bij rechts-extremistische opmerkingen.
pi_183145233
Wat een prutswerk.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:16:18 #88
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_183145250
Maar goed, kneusjes gaan nu naar Europees hof. Zit verder van NL af, dus misschien daar zelfde hippies als bij de VN.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_183145251
quote:
14s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:13 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Ik ben de hooivork al aan het slijpen.

Aan de AIVD: Dit is een grapje, niet meteen deze reactie scharen bij rechts-extremistische opmerkingen.
_O-
pi_183145259
Gaat goed voor Zwarte Piet.
pi_183145270
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:12 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ik zei niet erg. minder invloed en reikwijdte.
en de verrijking van het ottmaanse rijk is een kwestie van, misschien, turkije. de onze is aan ons.
Nou als je zo betrokken bent met het lot van de onderdrukte medemens hoort dat dat er natuurlijk ook bij .
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_183145271
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:16 schreef matthijst het volgende:
Maar goed, kneusjes gaan nu naar Europees hof. Zit verder van NL af, dus misschien daar zelfde hippies als bij de VN.
Krijgen we zeker zo'n rechter die zich afvraagt waarom Nederland überhaupt een tweede kerstman nodig heeft (zoals die gek van het VN) _O-
pi_183145272
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Jij vind dat je gelijkwaardig met elkaar om moet gaan. Dat is een vorm van westers denken. Mensen in India en moslims denken daar heel anders over. Je bent kortom bezig met kolonialisme van de geest.
Kapitalisme drijft op ongelijkheid en een ongelijke verdeeldheid van welvaart en ongelijke kansen. Socialisme en in het bijzonder communisme is daarin theoretisch veel sterker, maar het blijkt dat mensen in de praktijk zichzelf toch "meer gelijk dan anderen" vinden, varkens dat we zijn.
ja leuk geprobeert.
werkelijk kapitalisme gaat wel degelijk uit van gelijke kansen.
het kapitalisme zoals zich dat meestal openbaart, en heeft openbaart, is dan ook meer elitisme.
alleen de elite heeft belang bij het in stand houden hiervan. niet de rest van de mensheid.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:17:30 #94
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183145274
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:58 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

dat doet niet ter zake. we zijn een maatschappij. je leeft erin, en we zijn rijk.
Dat waren we na het failliet van de VOC en afschaffing van de slavernij niet meer, we zijn eind negentiende eeuw door bittere armoede gegaan, de Eerste Wereldoorlog was een aanslag op onze handelsnatie door de gesloten grenzen, we zijn niet ongeschonden uit de crisis van het Interbellum gekomen en de rest is in de Tweede Wereldoorlog vernietigd, waardoor de Amerikanen Marshallhulp moesten geven zodat we er weer bovenop kwamen - nog tot ver na de oorlog waren goederen hier op de bon, ter illustratie. Vervolgens verloren we onze overzeese wingewesten om slechts enkele geldslurpende pokkeneilandjes over te houden.
Natuurlijk zijn er enkele rijke families, maar omdat die vooral beleggen en in het buitenland investeren heeft de gewone Nederlander daar geen profijt van.

Dus wat is je punt?
pi_183145292
Even wat anders... Kees Flodder is beetje een matige sinterklaas toch?
pi_183145299
Oei noemen ze dit nou een vormfout?
'Juist door het verschil kan je onderscheid maken. Iedereen is anders, wat ons gelijk maakt is dat we mensen zijn met respect naar elkaar, toch . . .�
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 14 november 2018 @ 16:18:40 #97
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183145300
INTOCHT GAAT DOOR _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183145305
8} 8} 8} 8}
pi_183145311
quote:
6s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:18 schreef Nikonlover het volgende:
INTOCHT GAAT DOOR _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
*O* 8} *O* 8} *O*
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_183145314
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:16 schreef matthijst het volgende:
goed, kneusjes gaan nu naar Europees hof. Zit verder van NL af, dus misschien daar zelfde hippies als bij de VN.
En 95% van Nederland zal hun reet afvegen met de uitspraak van het Europese hof, hand in hand met de fantastische geïntegreerde en wat donkere mede Nederlanders die gezamenlijk met de rest van het land dit prachtige feest vieren.

Waarna de anti-pieten roeptoeters weer overgaan op geweld natuurlijk.
pi_183145315
Once you go black.....
  woensdag 14 november 2018 @ 16:19:25 #102
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_183145316
quote:
6s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:18 schreef Nikonlover het volgende:
INTOCHT GAAT DOOR _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Mensen die serieus dachten dat dit überhaupt op het spel stond :')
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_183145323
quote:
6s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:18 schreef Nikonlover het volgende:
INTOCHT GAAT DOOR _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Zoals het hoort. Het zou wat zijn als het niet door ging...
pi_183145327
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:13 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik geef je vier bronnen van links tot rechts op het politieke spectrum (er zijn er meer als je zoekt) en jij komt terug met die twee woorden? Doe eens wat beter je best als je iets wilt weerleggen. Kom met bronnen of onderbouw je mening.
het concept van erfzonde is niet van toepassing hier, en wordt alleen aangehaald om iets redelijks in het absurde te trekken. bovendien is het een soort religieus christelijk concept, en doet dus nergens toe.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:20:01 #105
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_183145329
Haters everywhere but I don't really care.
pi_183145330
Haha rechtzaak ontoegankelijk verklaard.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:20:08 #107
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183145333
Goh, verrassend... ;)
  woensdag 14 november 2018 @ 16:20:09 #108
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_183145335
quote:
6s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:18 schreef Nikonlover het volgende:
INTOCHT GAAT DOOR _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
:')

ga weg nikonlover
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_183145337
8} w/ 8}
pi_183145342
  woensdag 14 november 2018 @ 16:20:24 #111
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183145343
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:05 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ja so what. er waren ook niet westerse uitbuiters. OOK. en met aanzienlijk minder invloed en reikwijdte
Dat waag ik ernstig te betwijfelen. Kijk alleen al naar de invloed van de Mongoolse horden, of de verspreiding van de Islam.
pi_183145354
quote:
7s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:17 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Nou als je zo betrokken bent met het lot van de onderdrukte medemens hoort dat dat er natuurlijk ook bij .
uiteraard. maar waarom verleg je de focus naar het ottomaanse rijk?
  User die overal opduikt 2022 woensdag 14 november 2018 @ 16:21:43 #113
186611 Haags
pi_183145379
Hoppa: de intocht gaat door :)
Zonder wrijving geen glans
pi_183145385
De stichting had ook verloren als de zaak wel toegankelijk was. Doei Van Zeijl en andere boeroepers!
  woensdag 14 november 2018 @ 16:22:00 #115
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_183145388
Voor zaterdag nog wat extra popcorn halen denk ik.
Haters everywhere but I don't really care.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:22:26 #116
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183145401
quote:
6s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:18 schreef Nikonlover het volgende:
INTOCHT GAAT DOOR _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
En zonder aanpassingen van het uiterlijk van Zwarte Piet lees ik op Twitter.
pi_183145403
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:21 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Hoppa: de intocht gaat door :)
Racisme!!! DISCRIMINAZI!!!!!

pi_183145409
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

En zonder aanpassingen van het uiterlijk van Zwarte Piet lees ik op Twitter.
Mooi al die roetpieten weg en gewoon weer zwarte pieten!
pi_183145413
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:19 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Mensen die serieus dachten dat dit überhaupt op het spel stond :')
Dit :') . Met samengeknepen billetjes voor de TV of er niet een of andere D66-rechter serieus zou besluiten om de intocht te verbieden.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_183145414
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:22 schreef matthijst het volgende:
Voor zaterdag nog wat extra popcorn halen denk ik.
Ik ga voor pepernoten met VOC-kruiden en een glaasje melk
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 14 november 2018 @ 16:23:11 #121
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183145419
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:20 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Haha rechtzaak ontoegankelijk verklaard.
Huh?
pi_183145424
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:17 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat waren we na het failliet van de VOC en afschaffing van de slavernij niet meer, we zijn eind negentiende eeuw door bittere armoede gegaan, de Eerste Wereldoorlog was een aanslag op onze handelsnatie door de gesloten grenzen, we zijn niet ongeschonden uit de crisis van het Interbellum gekomen en de rest is in de Tweede Wereldoorlog vernietigd, waardoor de Amerikanen Marshallhulp moesten geven zodat we er weer bovenop kwamen - nog tot ver na de oorlog waren goederen hier op de bon, ter illustratie. Vervolgens verloren we onze overzeese wingewesten om slechts enkele geldslurpende pokkeneilandjes over te houden.
Natuurlijk zijn er enkele rijke families, maar omdat die vooral beleggen en in het buitenland investeren heeft de gewone Nederlander daar geen profijt van.

Dus wat is je punt?
en al die tijd waren wij nog steeds de eerste wereld.
wel grappig dat je de marshallhulp aanhaalt. prima voorbeeld van ons helpt ons. en hup, we waren er weer bovenop. het westen houdt de rijkdom en macht gewoon nog even vast..
pi_183145428
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

3. Je voert een campagne met onderwijs waarin je duidelijk maakt wat Zwarte Piet werkelijk is om die misperceptie aan te passen, óók bij de VN. Om te beginnen door de documentaires van Arnold Jan Scheer op een fatsoenlijk tijdstip door de NTR te laten uitzenden, om maar wat te noemen. Je kunt een cultureel verbond aangaan met andere landen die een roetzwarte wintergeest in hun folklore kennen om te laten zien dat het niet één landje is met een koloniaal verleden dat "aan racisme doet", maar dat dit antropologisch in Auraziatisch verband is en niets met kolonisme, slavernij en racisme heeft te maken. Je zorgt ervoor dat toeristen van heinde en verre naar Nederland komen om dit unieke feest te vieren en te ervaren.
Waarmee je "de traditie" net zo goed om zeep helpt omdat niemand het zo vierde ;)
pi_183145431
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:20 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

uiteraard. maar waarom verleg je de focus naar het ottomaanse rijk?
Waarom heb jij het alleen over de slechte blanke man en de schulden van de slechte blanke man
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  woensdag 14 november 2018 @ 16:24:30 #125
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_183145451
quote:
10s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:22 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dit :') . Met samengeknepen billetjes voor de TV of er niet een of andere D66-rechter serieus zou besluiten om de intocht te verbieden.
_O-
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_183145452
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat waag ik ernstig te betwijfelen. Kijk alleen al naar de invloed van de Mongoolse horden, of de verspreiding van de Islam.
wat heeft het ze opgeleverd.. denk je werkelijk dat dat vergelijkbaar is met wat wij nub hebben gecreeerd?
pi_183145463
quote:
7s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:23 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Waarom heb jij het alleen over de slechte blanke man
dat zijn wij.
pi_183145473
quote:
7s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:23 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Waarom heb jij het alleen over de slechte blanke man
Het gaat velen niet om de inhoud of het onderwerp, het gaat erom dat ze aan de kant staan die tegen de blanke man is. Indien dit gezeur ooit voorbij is komt er wel weer een groepje die op een ander onderwerp de aanval zal openen op de blanke man/vrouw - cultuur. De personen die zich achter dat kamp scharen kan ik je al op een briefje aangeven nog voordat de discussie gestart is.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:25:51 #129
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183145475
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:23 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

en al die tijd waren wij nog steeds de eerste wereld.
wel grappig dat je de marshallhulp aanhaalt. prima voorbeeld van ons helpt ons. en hup, we waren er weer bovenop. het westen houdt de rijkdom en macht gewoon nog even vast..
Wat een verknipt beeld van de wereldgeschiedenis heb jij. Goed, het Ottomaanse rijk lag in de negentiende eeuw op apegapen maar andere landen waren geenszins "ontwikkelingslanden". De meeste Afrikaanse landen werden dat ook pas toen de kolonisten er de stekker uittrokken en die landen in chaos achterlieten.
pi_183145478
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:25 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

dat zijn wij.
_O-
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  woensdag 14 november 2018 @ 16:26:12 #131
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183145483
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:23 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Waarmee je "de traditie" net zo goed om zeep helpt omdat niemand het zo vierde ;)
Hoe vierde?
  Moderator woensdag 14 november 2018 @ 16:26:13 #132
42184 crew  DaMart
pi_183145484
Die rechter snapt het tenmiste *O*.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 14 november 2018 @ 16:26:39 #133
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183145500
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:25 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

dat zijn wij.
Het enige wat bij jou in slechte zin opvalt is het totale gebrek aan geschiedeniskennis
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_183145501
Goeie rechter wel. Gewoon lekker nuchter en redelijk.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:26:49 #135
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183145506
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:24 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

wat heeft het ze opgeleverd.. denk je werkelijk dat dat vergelijkbaar is met wat wij nub hebben gecreeerd?
Het overtreft wat wij nu hebben.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:27:06 #136
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_183145515
dit kan wel eens de laatste keer zijn deze Intocht in huidige vorm.
pi_183145518
quote:
14s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:26 schreef DaMart het volgende:
Die rechter snapt het tenmiste *O*.
Elke rechter snapt dit.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_183145522
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:27 schreef KingRadler het volgende:
dit kan wel eens de laatste keer zijn deze Intocht in huidige vorm.
Neuh.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:27:28 #139
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_183145524
Er zijn toch al aanpassingen?
Maar dat is niet genoeg, voor de huilpieten.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_183145536
Maar goed, verder veranderd er niet heel veel natuurlijk :).
  woensdag 14 november 2018 @ 16:27:55 #141
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_183145539
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:27 schreef matthijst het volgende:
Er zijn toch al aanpassingen?
Maar dat is niet genoeg, voor de huilpieten.
er lopen nog altijd zwarte pieten rond
pi_183145540
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:26 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Hoe vierde?
Met zwarte piet als zwarte wintergeest.
Ik vind het een cool idee om te gaan doen hoor; maar het is natuurlijk net zoiets als regenboogpiet of roetveegpiet.
pi_183145542
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:27 schreef KingRadler het volgende:
dit kan wel eens de laatste keer zijn deze Intocht in huidige vorm.
Klopt, volgend jaar gewoon weer volledige zwarte pieten. *O*

oO/ oO/ 8} w/
  woensdag 14 november 2018 @ 16:28:28 #144
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_183145555
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:27 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Klopt, volgend jaar gewoon weer volledige zwarte pieten. *O*

oO/ oO/ 8} w/
volgend jaar helemaal geen zwarte pieten
  woensdag 14 november 2018 @ 16:28:31 #145
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_183145557
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:27 schreef KingRadler het volgende:

[..]

er lopen nog altijd zwarte pieten rond
Ja, precies goed. Sommige zwarter, sommige witter.
Anders is het racisme omdat er geen negers bij zitten.
Haters everywhere but I don't really care.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:28:31 #146
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183145558
Bedoelen jullie met dat de rechtszaak "niet toegankelijk" is de autocorrect versie van "niet ontvankelijk"? In dat geval valt er bij MP niets te janken omdat er dan geen inhoudelijke uitspraak is.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:28:36 #147
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_183145562
Conclusie: er verandert niets
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_183145567
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:28 schreef richolio het volgende:
Conclusie: er verandert niets
Tijd voor feest.
pi_183145577
Jaaah!

Volgende slag gewonnen.
Nu de oorlog nog.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 14 november 2018 @ 16:29:40 #150
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_183145583
Is er niet al een setje klassieke sinterklaasjournaals te downloaden?
Schotel je je koters gewoon jaren 90 Pieten voor.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_183145584
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:27 schreef KingRadler het volgende:

[..]

er lopen nog altijd zwarte pieten rond
Ze willen het hele feest om zeep helpen, gisteren nog aangegeven. Geen aanpassingen, geen roetveeg pieten maar het volledig karikatuur weg inclusief die "witte slavendrijver"

Krijgen ze dat voor elkaar komt het volgende onderwerp wel weer wat "racistisch" zou zijn, er lopen een hoop geesteszieken rond in deze samenleving, tijd dat de enige aandacht wat ze nog krijgen professionele hulp is.
pi_183145591
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat een verknipt beeld van de wereldgeschiedenis heb jij. Goed, het Ottomaanse rijk lag in de negentiende eeuw op apegapen maar andere landen waren geenszins "ontwikkelingslanden". De meeste Afrikaanse landen werden dat ook pas toen de kolonisten er de stekker uittrokken en die landen in chaos achterlieten.
daar zeg je het dan toch.. wij hadden daar maatschappijen opgeboudt die naast de werkelijke maatschappij fuinctioneerden. en alle rijkdom afvloeide naar ons.
pi_183145595
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:27 schreef KingRadler het volgende:
dit kan wel eens de laatste keer zijn deze Intocht in huidige vorm.
Er zullen dit jaar ruim 1100 intochten zijn met enkel zwarte pieten waar zo goed als iedereen blij mee is. De woede en ophef die tegenstanders uitten op de nationale intocht is een ander verhaal. Die is nu zwaar beveiligd en de dreiging daarop zal de komende jaren blijven helaas.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183145597
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:28 schreef KingRadler het volgende:

[..]

volgend jaar helemaal geen zwarte pieten
Reken maar van wel, daar durf ik wel een weddenschap voor aan te gaan.
pi_183145599
quote:
7s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:25 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

_O-
?
  woensdag 14 november 2018 @ 16:30:19 #156
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_183145600
quote:
14s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:28 schreef Infection het volgende:

[..]

Tijd voor feest.
Alsof dit iets verandert - de discussie gaat gewoon door lijkt me

Er is amper een inhoudelijke uitspraak en er stond eigenlijk sowieso al niet echt iets op het spel. We dachten toch hopelijk niet echt dat ze de landelijke intocht zouden verbieden?
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  woensdag 14 november 2018 @ 16:30:23 #157
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_183145604
Muhahaha.
Hij vindt 't jankerdjes.
Haters everywhere but I don't really care.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:30:28 #158
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183145610
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:27 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Met zwarte piet als zwarte wintergeest.
Ik vind het een cool idee om te gaan doen hoor; maar het is natuurlijk net zoiets als regenboogpiet of roetveegpiet.
Euh... dat is niet zoals we het noemen, maar Zwarte Piet (en zijn voorgangers) valt wel degelijk in de overkoepelende Euraziatische traditie van zwarte wintergeesten.

Tenzij jij nog steeds denkt dat we met Zwarte Piet de onderdrukking van de negerslaven uit het kolonisalistische tijdperk vieren.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:30:48 #159
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_183145618
Precies, stichting zijn terroristen.
Haters everywhere but I don't really care.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:31:01 #160
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_183145626
Het is denk ik onvermijdelijk dat het uiterlijk van Traditionele Zwarte Piet verandert. Zal alleen nog wel even duren
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 14 november 2018 @ 16:31:03 #161
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183145628
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:28 schreef Lunatiek het volgende:
Bedoelen jullie met dat de rechtszaak "niet toegankelijk" is de autocorrect versie van "niet ontvankelijk"? In dat geval valt er bij MP niets te janken omdat er dan geen inhoudelijke uitspraak is.
Correct. Oa omdat ze niet eens in gesprek zijn geweest met de betrokken partijen. Het is de VS niet :D
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_183145645
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:26 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Het enige wat bij jou in slechte zin opvalt is het totale gebrek aan geschiedeniskennis
okee lol
  Moderator woensdag 14 november 2018 @ 16:31:38 #163
42184 crew  DaMart
pi_183145646
quote:
2s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:27 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Elke rechter snapt dit.
Klopt. Alsof die racistische claim om Zwarte Piet wegens zijn uiterlijk te verbannen, kans van slagen had :D.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_183145661
Conclusie: het is aan de samenleving, niet de rechter of politiek.

Dus de overgrote meerderheid in Nederland is voor Zwarte Piet, dus gewoon volledige Zwarte Pieten, of althans de meerderheid van de pieten. We willen toch een fatsoenlijke vertegenwoordiging van de maatschappij? :+
pi_183145664
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:30 schreef richolio het volgende:

[..]

Alsof dit iets verandert - de discussie gaat gewoon door lijkt me

Er is amper een inhoudelijke uitspraak en er stond eigenlijk sowieso al niet echt iets op het spel. We dachten toch hopelijk niet echt dat ze de landelijke intocht zouden verbieden?
Niets verbaast mij tegenwoordig meer. Maar een verbod had ik inderdaad niet verwacht, wel een aanpassing. En zelfs die komt er niet. Dus 1-0 voor de voorstanders van ZP.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:32:20 #166
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183145667
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:30 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

daar zeg je het dan toch.. wij hadden daar maatschappijen opgeboudt die naast de werkelijke maatschappij fuinctioneerden. en alle rijkdom afvloeide naar ons.
Ja, zo doe je dat. Zo deed iedereen dat die op een bepaald moment de macht kon grijpen. Dat gebeurt nog steeds zo. Heeft ook niks met blank zijn te maken, maar alles met mens zijn. Mensen zijn nu eenmaal niet zo lief tegen buitenstaanders, dat is hun aard.
pi_183145670
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:26 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het overtreft wat wij nu hebben.
leg uit. hoe overtreft de verworvenheid van het mongoolse rijk wat wij nu hebben.
pi_183145675
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:30 schreef richolio het volgende:

[..]

Alsof dit iets verandert - de discussie gaat gewoon door lijkt me

Er is amper een inhoudelijke uitspraak en er stond eigenlijk sowieso al niet echt iets op het spel. We dachten toch hopelijk niet echt dat ze de landelijke intocht zouden verbieden?
Had organisatorisch dit jaar ook bij onmogelijk geweest lijkt me. Ze hadden hooguit kunnen zeggen dat ze binnen x jaar moeten veranderen.

Los van deze discussie, ik ben wel blij dat deze terroristjes de zaak niet gewonnen hebben. Die zijn ook veel te extreem.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:32:57 #169
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183145684
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:30 schreef matthijst het volgende:
Muhahaha.
Hij vindt 't jankerdjes.
Wie? Waar?
pi_183145685
Rechter: 'Ik wens u allen een vredig sinterklaasfeest' :')
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183145686
Een vredig sinterklaasfeest <O) 8}
pi_183145698
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Rechter: 'Ik wens u allen een vredig sinterklaasfeest' :')
Niets mis mee toch?
  woensdag 14 november 2018 @ 16:33:43 #173
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183145707
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:31 schreef richolio het volgende:
Het is denk ik onvermijdelijk dat het uiterlijk van Traditionele Zwarte Piet verandert. Zal alleen nog wel even duren
Natuurlijk verandert dat, de enige constante is immers verandering. Alleen moet dat van binnenuit komen, vrijwillig in plaats van onder dwang.
pi_183145714
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:33 schreef Infection het volgende:

[..]

Niets mis mee toch?
Vredig is niet het eerste wat bij mij opkomt als het over Sinterklaas gaat.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183145716
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:33 schreef Infection het volgende:

[..]

Niets mis mee toch?
oO/ oO/
pi_183145722
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Vredig is niet het eerste wat bij mij opkomt als het over Sinterklaas gaat.
Want? Het is een kindervriend...
  User die overal opduikt 2022 woensdag 14 november 2018 @ 16:34:43 #177
186611 Haags
pi_183145734
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Rechter: 'Ik wens u allen een vredig sinterklaasfeest' :')
Met mooie zwarte pieten.

Die zin had er wel bij gemogen uiteraard. :)
Zonder wrijving geen glans
  woensdag 14 november 2018 @ 16:35:23 #178
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183145751
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:31 schreef DaMart het volgende:

[..]

Klopt. Alsof die racistische claim om Zwarte Piet wegens zijn uiterlijk te verbannen, kans van slagen had :D.
Die kans bestaat nog steeds, omdat er geen inhoudelijke uitspraak is geweest. De zaak is niet ontvankelijk verklaard. M.a.w. als de eisende partij zijn huiswerk beter had gedaan dan was dat risico er wel degelijk.
pi_183145786
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:35 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Die kans bestaat nog steeds, omdat er geen inhoudelijke uitspraak is geweest. De zaak is niet ontvankelijk verklaard. M.a.w. als de eisende partij zijn huiswerk beter had gedaan dan was dat risico er wel degelijk.
De rechter heeft toch ook aangegeven dat als het wel ontvankelijk was verklaard, dat de NTR niet vooraf toestemming nodig heeft en dat de intocht niet vooraf verboden kan worden? Pas achteraf kan de inhoud van een tv-uitzending (of welke uiting dan ook) gekeurd worden.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:37:48 #180
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183145798
quote:
14s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:32 schreef Infection het volgende:

[..]

Niets verbaast mij tegenwoordig meer. Maar een verbod had ik inderdaad niet verwacht, wel een aanpassing. En zelfs die komt er niet. Dus 1-0 voor de voorstanders van ZP.
Een aanpassing? Op basis waarvan dan? Ik zie zo'n rechter toch ook niet oordelen dat de organisatie maar even met dat clubje om de tafel gaan zitten om een voor hen acceptabele Zwarte Piet te ontwerpen.
pi_183145800
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:35 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Die kans bestaat nog steeds, omdat er geen inhoudelijke uitspraak is geweest. De zaak is niet ontvankelijk verklaard. M.a.w. als de eisende partij zijn huiswerk beter had gedaan dan was dat risico er wel degelijk.
Dat geloof je niet echt, toch?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:40:05 #182
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183145856
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:34 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Met mooie zwarte pieten.

Die zin had er wel bij gemogen uiteraard. :)
De klassieke versies zijn inderdaad een stuk esthetischer dan de roetvarianten. Door het "slordige" schminkwerk missen die toch wat van de oude magie.
pi_183145861
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:37 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

De rechter heeft toch ook aangegeven dat als het wel ontvankelijk was verklaard, dat de NTR niet vooraf toestemming nodig heeft en dat de intocht niet vooraf verboden kan worden? Pas achteraf kan de inhoud van een tv-uitzending (of welke uiting dan ook) gekeurd worden.
Stel dat ze na de intocht nogmaals een rechtszaak aanspannen - en dat de rechter dan zou oordelen dat ze volkomen gelijk hadden en het een racistische bedoening van hier tot ginder was die niet mag.

Dan zal dat wel enige impact hebben op de intocht van volgend jaar.
  woensdag 14 november 2018 @ 16:41:01 #184
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183145876
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:32 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

leg uit. hoe overtreft de verworvenheid van het mongoolse rijk wat wij nu hebben.
Het was een van de grootste rijken in de geschiedenis en legde de basis voor het rijk van de mogols van India, tegenwoordig goed voor ca. 1/5 van de wereldbevolking en een economie die beter draait dan die van ons. Het heeft een basis gelegd voor de rijkdom van India, Perzië en China, inclusief geestelijke rijkdom. En de rest google je zelf maar.
Wat hebben wij te bieden: een schamel rijkje van overzeese gebieden waarbij we voortdurend werden bedreigd door Spanjaarden, Portugezen, Britten, Arabieren, Chinezen, Indiërs en niet vergeten de inlanders zelf. Duizenden Nederlanders zijn overleden vanwege dat kolonialisme, bij de VOC overleed gemiddeld ongeveer een derde van de opvarenden, dus heil en glorie is dat geenszins.
pi_183145912
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:40 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Stel dat ze na de intocht nogmaals een rechtszaak aanspannen - en dat de rechter dan zou oordelen dat ze volkomen gelijk hadden en het een racistische bedoening van hier tot ginder was die niet mag.

Dan zal dat wel enige impact hebben op de intocht van volgend jaar.
Pak je verlies grauwe miep
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 14 november 2018 @ 16:43:26 #186
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183145917
Die gehele discussie gaat nergens over. Nederland is niet steenrijk geworden door de slavenhandel. De welvaart die we er van hebben gehad zijn we ook weer kwijtgeraakt.

Daarnaast was Nederland niet eens de grootste speler op gebied van slavenhandel. Een goeie stropop is het wel.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 14 november 2018 @ 16:44:19 #187
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183145936
quote:
5s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:37 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dat geloof je niet echt, toch?
Ik geloof dat als je Majority Perspective een goede gewiekste advocaat geeft die altijd wel een juridische stok kan vinden om Sinterklaas te slaan. Het ligt er heel erg aan hoe je zo'n zaak voorbereidt en welke eis je stelt. Er gebeuren wel meer dingen bij rechtszaken waarbij ik vol ongeloof het vonnis en de argumentatie aanhoor.
pi_183146035
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:43 schreef Spectator19 het volgende:

[..]

Pak je verlies grauwe miep
Ik ben pro-piet, remember ?
Maar wel pro Piet de neger en anti "Piet waarover we krampachtig gaan doen dat hij geen neger voorstelt en de afgelopen 100 jaar niet als neger is gespeeld omdat we allemaal te laf zijn om toe te geven dat we nu eenmaal een beetje racistisch zijn".

Ik kan leven met Piet de Krampus/demon/kinderschrik als men besluit het te veranderen.
pi_183146039
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:44 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik geloof dat als je Majority Perspective een goede gewiekste advocaat geeft die altijd wel een juridische stok kan vinden om Sinterklaas te slaan. Het ligt er heel erg aan hoe je zo'n zaak voorbereidt en welke eis je stelt. Er gebeuren wel meer dingen bij rechtszaken waarbij ik vol ongeloof het vonnis en de argumentatie aanhoor.
Idem geldt voor de pro-kant. Pak de juiste invalshoek en de anti-kant heeft geen poot om op te staan.

Daarom. Hoeveel rechtszaken je ook wil voeren, niemand kan dit écht winnen.

Beter houdt iedereen op met zeuren en laat iedereen zijn eigen Sinterklaasfeest vieren, met het eigen gezin, de eigen buurt, het eigen dorp, de eigen stad etc. En als het Sinterklaasjournaal of de Nationale intocht niet overeenkomt met hoe je het zelf viert dan kijk je maar niet. Overigens zou het dergelijke nationale instituten wel sieren om mee te gaan met het grootste draagvlak.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183146047
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:43 schreef Straatcommando. het volgende:
Die gehele discussie gaat nergens over. Nederland is niet steenrijk geworden door de slavenhandel. De welvaart die we er van hebben gehad zijn we ook weer kwijtgeraakt.

Daarnaast was Nederland niet eens de grootste speler op gebied van slavenhandel. Een goeie stropop is het wel.
En dan nog een belangrijk argument, de Nederlanders verantwoordelijk voor de slavenhandel was nog minder dan 1% van de bevolking. Mensen die ervan profiteerden zijn vooral de rijkere families met blauw bloed waarvan de nakomelingen veelal in Amsterdam en omstreken zitten. De rest, oftewel de voorouders van 99% van de (blanke) bevolking had het zelf ontzettend zwaar en velen hadden het niet beter dan de gemiddelde slaaf. Maar toch wordt iedereen verantwoordelijk gehouden door een kamp wat zelf alleen naar kan roeptoeteren niet iedereen over één kam te scheren in andere discussies.
pi_183146074
Uitspraak
pi_183146107
Maar dat overleg voeren... mag je als organisatie weigeren om met dit clubje te praten?
  User die overal opduikt 2022 woensdag 14 november 2018 @ 16:53:00 #193
186611 Haags
pi_183146111
Zou trouwens wel geniaal zijn als tijdens het Sintjournaal vanavond ineens de hele stoomboot vol met zwarte pieten staat. _O-
Zonder wrijving geen glans
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 14 november 2018 @ 16:54:11 #194
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183146137
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:50 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

En dan nog een belangrijk argument, de Nederlanders verantwoordelijk voor de slavenhandel was nog minder dan 1% van de bevolking. Mensen die ervan profiteerden zijn vooral de rijkere families met blauw bloed waarvan de nakomelingen veelal in Amsterdam en omstreken zitten. De rest, oftewel de voorouders van 99% van de (blanke) bevolking had het zelf ontzettend zwaar en velen hadden het niet beter dan de gemiddelde slaaf. Maar toch wordt iedereen verantwoordelijk gehouden door een kamp wat zelf alleen naar kan roeptoeteren niet iedereen over één kam te scheren in andere discussies.
Sterker nog, de onderlaag van de samenleving waren juist diegenen op voc schepen. Je verdiende er niet goed en volgens mij ging een derde nog dood ook.

De enigen die er rijk van werden waren de staat en diens aandeelhouders.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 14 november 2018 @ 16:54:43 #195
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183146148
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:52 schreef indiaantje89 het volgende:
Maar dat overleg voeren... mag je als organisatie weigeren om met dit clubje te praten?
Vast, maar dan schaadt je je eigen positie wel natuurlijk.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_183146195
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:54 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Vast, maar dan schaadt je je eigen positie wel natuurlijk.
Nouja, dit clubje dreigt gewoon met moord op sinterklaas. Dan ben je toch wel in de positie om een gesprek te weigeren lijkt me? (nu praat ik specifiek over stichting Majority Prespective). Los van de ZP discussie om, dit is geen fijn clubje om mee te praten.
pi_183146205
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:40 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Stel dat ze na de intocht nogmaals een rechtszaak aanspannen - en dat de rechter dan zou oordelen dat ze volkomen gelijk hadden en het een racistische bedoening van hier tot ginder was die niet mag.

Dan zal dat wel enige impact hebben op de intocht van volgend jaar.
Dan ben je weer een jaar verder en is de impact er nauwelijks meer.

Het probleem is dat we hier met figuren te maken hebben die de roetveegpiet ook niet acceptabel vindt.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 14 november 2018 @ 16:58:37 #198
408813 crew  trein2000
pi_183146224
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:51 schreef indiaantje89 het volgende:
Uitspraak
[ afbeelding ]
Dat is geen uitspraak. Dat is een persbericht
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_183146243
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:58 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat is geen uitspraak. Dat is een persbericht
Maar ik geloof je hoor...
pi_183146258
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:53 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Zou trouwens wel geniaal zijn als tijdens het Sintjournaal vanavond ineens de hele stoomboot vol met zwarte pieten staat. _O-
Reken zaterdag maar op een hele kade vol Zwarte Pieten. Denk dat 9/10 vrijwilligers zich zeker laten schminken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 14 november 2018 @ 17:00:12 #201
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183146269
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:57 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Nouja, dit clubje dreigt gewoon met moord op sinterklaas. Dan ben je toch wel in de positie om een gesprek te weigeren lijkt me? (nu praat ik specifiek over stichting Majority Prespective).
Ah zo. Durf ik niet te zeggen. Zij zullen dan geheid zeggen "zie je wel, zij willen niet" maar die tulpenclub is alle redelijkheid wel voorbij ja.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 14 november 2018 @ 17:00:43 #202
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183146279
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:51 schreef indiaantje89 het volgende:
Uitspraak
[ afbeelding ]
Thx, was al op zoek naar details.

Kortom, geen inhoudelijke uitspraak, zaak niet ontvankelijk omdat er (vooraf) geen poging tot overleg/gesprek heeft plaatsgevonden. Volgend jaar opnieuw....

Opvallend hoe men in de rechtspraak zo de inhoudelijke behandeling vooralsnog ontloopt. Slimme rakkers. Zo, ook (met) de A7-blokkade die werd afgedaan met overtreding verkeerswet, angst-aanjagen en (ontnemen van) recht op demonstratie. Net of dat het niet ging over het "feestje".

Vraag mij trouwens ook af... hoe je grond/wettelijk strafbaar kunt zijn van het beramen of uitkramen van een moord op een onbestaande/fictieve verschijning.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183146321
Op naar het Europees Hof dus.
pi_183146384
quote:
14s.gif Op woensdag 14 november 2018 17:00 schreef Vallon het volgende:

[..]

Thx, was al op zoek naar details.

Kortom, geen inhoudelijke uitspraak, zaak niet ontvankelijk omdat er (vooraf) geen poging tot overleg/gesprek heeft plaatsgevonden. Volgend jaar opnieuw....

Opvallend hoe men in de rechtspraak zo de inhoudelijke behandeling vooralsnog ontloopt. Slimme rakkers. Zo, ook (met) de A7-blokkade die werd afgedaan met overtreding verkeerswet, angst-aanjagen en (ontnemen van) recht op demonstratie. Net of dat het niet ging over het "feestje".

Vraag mij trouwens ook af... hoe je grond/wettelijk strafbaar kunt zijn van het beramen of uitkramen van een moord op een onbestaande/fictieve verschijning.
Hoezo, sinterklaas bestaat toch echt?

Maar uhh, denk dat je in dit geval het wel aan een echt mens kan koppelen. Dus lijkt me wel degelijk strafbaar. Als je Daniel Radcliffe neerschiet dan kom je er niet mee weg dat je Harry Potter hebt neergeschoten denk ik :P.
pi_183146429
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:30 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

daar zeg je het dan toch.. wij hadden daar maatschappijen opgeboudt die naast de werkelijke maatschappij fuinctioneerden. en alle rijkdom afvloeide naar ons.
Nee. Er was daar helemaal geen rijkdom en de WIC was een financiele mislukking. Dat was in eerste instantie niet zo heel erg omdat het meer een oorlogsinstrument was in de strijd met de Spanjaarden en Portugezen. Zeevaart en oorlog waren met elkaar verweven en een oorlogsinspanning die zichzelf kon bedruipen was mooi meegenomen.

Nederland is destijds rijk geworden van handel. Zelfs de enorme VOC met zijn oneerlijke handelspraktijken was maar een hele kleine bijdrage aan de rijkdom, en ook die verdiende veel meer aan de handel binnen Azie door gewoon goederen te verschepen van aanbieders naar vragers en andersom dan met dat hele eind heen en weer varen naar Nederland of arme Indonesiers met het geweer op de strot in een monopolie dwingen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_183146504
Maar eigenlijk was het vandaag dus gewoon het sinterklaas journaal voor volwassenen ^O^
pi_183146544
Ik snap echt niet dat zwarten mensen hier over zeuren. Ik merk het totaal niet in mijn omgeving ook. Het is een beetje wanneer roodharige zeiken om Clowns die standaard rood haar hebben.
pi_183146585
quote:
14s.gif Op woensdag 14 november 2018 17:00 schreef Vallon het volgende:

[..]

Thx, was al op zoek naar details.

Kortom, geen inhoudelijke uitspraak, zaak niet ontvankelijk omdat er (vooraf) geen poging tot overleg/gesprek heeft plaatsgevonden. Volgend jaar opnieuw....

Opvallend hoe men in de rechtspraak zo de inhoudelijke behandeling vooralsnog ontloopt. Slimme rakkers.
Hij zoekt juist het doen van een inhoudelijke uitspraak op terwijl dat helemaal niet nodig is vanwege de niet-ontvankelijkheid.

quote:
Zo, ook (met) de A7-blokkade die werd afgedaan met overtreding verkeerswet, angst-aanjagen en (ontnemen van) recht op demonstratie. Net of dat het niet ging over het "feestje".
Onzin, dat ging ook alleen maar om het tegenhouden van de demonstratie bij de intocht zelf.

Als je van een rechter wil horen dat Zwarte Piet een met Surinaams accent sprekende blackface-achtige figuur moet zijn die dom en onderdanig doet moet ik je teleurstellen. Het gaat niet goed met rechtspraak maar rechters hebben nog altijd een IQ van boven de 80.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_183146615
Michael haalt bakZeijl..... :') :') :')
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_183146709
quote:
14s.gif Op woensdag 14 november 2018 17:00 schreef Vallon het volgende:
Vraag mij trouwens ook af... hoe je grond/wettelijk strafbaar kunt zijn van het beramen of uitkramen van een moord op een onbestaande/fictieve verschijning.
Met de optochten die voor de deur staan is Sinterklaas even geen onbestaand en fictieve verschijning, maar gewoon een acteur die kinderen wil vermaken.
pi_183146735
#ALTIJD maar dan ook #ALTIJDREADY _O_ _O_
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183146813
Mooie uitspraak van de rechter:

De rechter sloot af met moreel appel. ,,Ik vraag u allen: is dit de manier waarop we het sinterklaasfeest willen vieren?” Volgens hem onderschatten mensen de complexiteit van het dossier. Hij roept op tot gesprek, óók over structureel racisme in de samenleving. Op dit moment is de zwartepietendiscussie ‘een gesprek tussen doven', aldus de rechter.
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-doorgaan~a215aac1/

Over het Sinterklaasjournaal, zegt de rechter dat de NTR genoeg moeite heeft gedaan om de figuur van Zwarte Piet de afgelopen jaren aan te passen aan de kritiek.

De rechter vindt dat de stichting zich te weinig aantrekt van de verandering van Zwarte Piet in de maatschappij. Voor de één gaat dat te snel, de ander vindt dat dat te langzaam gaan, aldus de rechter. ,,Er is te meer reden in gesprek te blijven. Ik wens u allen een vredig Sinterklaasfeest," aldus de rechter.
https://www.telegraaf.nl/(...)-kan-gewoon-doorgaan
pi_183146837
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 17:24 schreef Loekie1 het volgende:
Mooie uitspraak van de rechter:

De rechter sloot af met moreel appel. ,,Ik vraag u allen: is dit de manier waarop we het sinterklaasfeest willen vieren?” Volgens hem onderschatten mensen de complexiteit van het dossier. Hij roept op tot gesprek, óók over structureel racisme in de samenleving. Op dit moment is de zwartepietendiscussie ‘een gesprek tussen doven', aldus de rechter.
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-doorgaan~a215aac1/
Ik denk dat de beste man racisme en discriminatie niet helemaal kan onderscheiden. Want discriminatie is overal en zeker in de minder ontwikkelde landen.
pi_183146876
Wij hebben als Nederlander Zwarte Piet in ons hart gesloten en toch worden wij beticht van racisme.

Dan willen wij Zwarte Piet zijn uiterlijk aanpassen, is het nog niet goed. Wij mogen blijkbaar niet van Zwarte Piet houden.

Er is geen plaats meer voor liefde, alleen voor haat.
pi_183146880
quote:
14s.gif Op woensdag 14 november 2018 17:00 schreef Vallon het volgende:

[..]

Zo, ook (met) de A7-blokkade die werd afgedaan met overtreding verkeerswet, angst-aanjagen en (ontnemen van) recht op demonstratie. Net of dat het niet ging over het "feestje".
Vreemde vergelijking. In die rechtszaak heeft men gewoon gekeken naar de gepleegde misdrijven, dat was immers waar de zaak om draaide, niet om een "feestje".
  woensdag 14 november 2018 @ 17:33:05 #216
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_183146959
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 17:12 schreef Duveldrinker het volgende:
Ik snap echt niet dat zwarten mensen hier over zeuren. Ik merk het totaal niet in mijn omgeving ook. Het is een beetje wanneer roodharige zeiken om Clowns die standaard rood haar hebben.
Die zwarte mensen die daar over zeuren zijn op één hand te tellen , in mijn vrienden en kennissenkring zijn ze iig niet kotsen ze op KOZP en co
Ik ben inmiddels overleden
pi_183146969
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 17:26 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]

Ik denk dat de beste man racisme en discriminatie niet helemaal kan onderscheiden. Want discriminatie is overal en zeker in de minder ontwikkelde landen.
Dat is waar, maar de rechter heeft goed gezien dat er blijkbaar partijen zijn die uit zijn op polarisatie en die het gesprek helemaal niet willen aangaan.
pi_183147013
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 17:33 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Dat is waar, maar de rechter heeft goed gezien dat er blijkbaar partijen zijn die uit zijn op polarisatie en die het gesprek helemaal niet willen aangaan.
Klopt maar zoals boven deze post is aangegeven, het is een zeer selectief groepje die overal tegen is. En allemaal te lui zijn om te werken.
pi_183147088
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 17:36 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]

Klopt maar zoals boven deze post is aangegeven, het is een zeer selectief groepje die overal tegen is. En allemaal te lui zijn om te werken.
Werken hebben ze inderdaad nog nooit van gehoord, vandaag dus een mooie nederlaag voor dat zure tuig.
Kick out KOZP
pi_183147305
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 17:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nederland is destijds rijk geworden van handel. Zelfs de enorme VOC met zijn oneerlijke handelspraktijken was maar een hele kleine bijdrage aan de rijkdom, en ook die verdiende veel meer aan de handel binnen Azie door gewoon goederen te verschepen van aanbieders naar vragers en andersom dan met dat hele eind heen en weer varen naar Nederland of arme Indonesiers met het geweer op de strot in een monopolie dwingen.
Inderdaad, ons land haalde een enorm deel van de inkomsten/winsten uit het Oostzee gebied, de zogenaamde moedernegotie
(moeder aller handel).
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_183148039
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 17:53 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Inderdaad, ons land haalde een enorm deel van de inkomsten/winsten uit het Oostzee gebied, de zogenaamde moedernegotie
(moeder aller handel).
Maar die discussie moet je ook niet willen aangaan, want dan kunnen we ook nog wel gaan zeuren over de miljoenen europeanen die slaaf werden gemaakt door het Ottomaanse rijk! Dus dat wordt dan jijbakken!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_183148063
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 17:40 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Werken hebben ze inderdaad nog nooit van gehoord, vandaag dus een mooie nederlaag voor dat zure tuig.
Kick out KOZP
Groen(S)links lijkt ook een aardige vinger in de pap te hebben.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183148098
mooi nieuws, ik zou zeggen Kickout Kickout Zwarte Piet ^O^
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_183148503
Er lijkt een verschil tussen savonds in dit topic en overdag.

Ontopic: de kosten van het kort geding, wie mag dat allemaal weer gaan ophoesten. En dan ook nog honger beroep.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_183148796
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:41 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het was een van de grootste rijken in de geschiedenis en legde de basis voor het rijk van de mogols van India, tegenwoordig goed voor ca. 1/5 van de wereldbevolking en een economie die beter draait dan die van ons. Het heeft een basis gelegd voor de rijkdom van India, Perzië en China, inclusief geestelijke rijkdom. En de rest google je zelf maar.
Wat hebben wij te bieden: een schamel rijkje van overzeese gebieden waarbij we voortdurend werden bedreigd door Spanjaarden, Portugezen, Britten, Arabieren, Chinezen, Indiërs en niet vergeten de inlanders zelf. Duizenden Nederlanders zijn overleden vanwege dat kolonialisme, bij de VOC overleed gemiddeld ongeveer een derde van de opvarenden, dus heil en glorie is dat geenszins.
okee, niks dus. mongolie, of de kern van ht voormalig mongools rijk, is arm and zeer dun onbevolkt. steden zijn relatief iets nieuws. alle kennis komt van buiten.
en zelfs al tel je alles wat je net hebt opgenoemd mee, dan nog is dat maar een fractie van de impact die de opkomst van de moderne, westerse beschaving op de wereld heeft. het verschil tussen ons en een on-ontwikkeld land is astronomisch. de technische vooruitgang ongekend, kennis, wetenschap, noem maar op.
je kan rustig stellen, dat er twee dingen zijn. alles voor deze ontwikkeling, en alles sinds. de wereld is compleet veranderd.

en daar hebben wij verreweg het meest van geprofiteerd. klinkt logisch, maar helaas ook door middel van uitbuiting en onderdrukking. en dat is waar het hier over gaat.

en trouwens, de westerse, witte, beschaving is dus niet alleen nederland. en volgens mij was Groot Britannie het grootste rijk ter wereld. de spanjaarden en portugesen horen er ook bij.

duizenden nederlanders zijn overlenden? er waren 12 miljoen natives in noord amerika. nu zijn er nog een paar honderd duizend over. en dat is maar een gevolg van de westerse expantie.
  woensdag 14 november 2018 @ 19:24:08 #226
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183148805
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 19:05 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er lijkt een verschil tussen savonds in dit topic en overdag.

Ontopic: de kosten van het kort geding, wie mag dat allemaal weer gaan ophoesten. En dan ook nog honger beroep.
In de OP staat in een spoiler welke partijen KOZP, Grauwe Eeuw en dus ook Majority Perspective sponsoren ^O^
  woensdag 14 november 2018 @ 19:28:27 #227
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183148901
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 19:23 schreef pokkerdepok het volgende:

duizenden nederlanders zijn overlenden? er waren 12 miljoen natives in noord amerika. nu zijn er nog een paar honderd duizend over. en dat is maar een gevolg van de westerse expantie.
Ja, een gevolg van.
Maar niet de directe schuld van. Hoe konden die mensen weten dat andere mensen dood zouden gaan aan de ziektes die de mensen uit Europa meenamen? Want daar zijn de meesten aan gestorven. Natuurlijk ook in oorlogen, maar er is geen sprake van grootschalige geplande genocide op de native Americans. Dat er zoveel dood gingen in met name Midden-Amerika was helemaal niet de bedoeling, want zo moesten er steeds meer slaven worden aangevoerd, wat kapitalen kostte.
pi_183149686
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 19:28 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, een gevolg van.
Maar niet de directe schuld van. Hoe konden die mensen weten dat andere mensen dood zouden gaan aan de ziektes die de mensen uit Europa meenamen? Want daar zijn de meesten aan gestorven. Natuurlijk ook in oorlogen, maar er is geen sprake van grootschalige geplande genocide op de native Americans. Dat er zoveel dood gingen in met name Midden-Amerika was helemaal niet de bedoeling, want zo moesten er steeds meer slaven worden aangevoerd, wat kapitalen kostte.
ja anders hadden ze de indianen als slaven kunnen gebruiken...
en tja, zoveeel dingen gingen per ongeluk, of met de beste intenties, of gewoon omdat men dat toen normaal vond. maar is allemaal wel gebeurt.
pi_183149927
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 19:28 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, een gevolg van.
Maar niet de directe schuld van. Hoe konden die mensen weten dat andere mensen dood zouden gaan aan de ziektes die de mensen uit Europa meenamen? Want daar zijn de meesten aan gestorven. Natuurlijk ook in oorlogen, maar er is geen sprake van grootschalige geplande genocide op de native Americans. Dat er zoveel dood gingen in met name Midden-Amerika was helemaal niet de bedoeling, want zo moesten er steeds meer slaven worden aangevoerd, wat kapitalen kostte.
en de aarde is echt plat hoor....
Van intenten krijg je autisme
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183149967
quote:
Absoluut gestoord
pi_183150023
quote:
Dat botsplinters verhaal. Man man man... waar zijn we mee bezig dat ‘men’ dit soort figuren serieus neemt..
  woensdag 14 november 2018 @ 20:10:56 #233
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183150064
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 20:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

en de aarde is echt plat hoor....
Van intenten krijg je autisme
Verklaar je nader.

Mijn stelling: het decimeren van de native Americans is niet met opzet gedaan. De meesten zijn door ziekten gestorven en de Europeanen konden niet weten dat zij a) die ziekten bij zich droegen en b) dat de native Americans daaraan zouden sterven.
Moeten wij ons dan schuldig voelen over de dood van die mensen? Het is meer een kwestie van "shit happens".
  Moderator woensdag 14 november 2018 @ 20:11:32 #234
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183150090
powned :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183150197
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 20:11 schreef sp3c het volgende:
powned :')
:').
  Moderator woensdag 14 november 2018 @ 20:16:19 #236
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183150264
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 20:14 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

:').
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 20:09 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Dat botsplinters verhaal. Man man man... waar zijn we mee bezig dat ‘men’ dit soort figuren serieus neemt..
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183150288
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 20:16 schreef sp3c het volgende:

[..]


[..]

:?
  Moderator woensdag 14 november 2018 @ 20:19:25 #238
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183150387
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 20:16 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

:?
ze zijn de enigen die deze gast serieus nemen atm volgens mij

en dat ze hem dan 2 keer in anderhalve dag ofzo voor de camera hetzelfde plaatje laten afspelen prima maar om er dan de tweede keer weer niets boeiends uit te krijgen is wel heel slecht hoor :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183150403
quote:
Ziekelijk, echt in en ingestoord.

Dan kan je we afgeven op powned (soms wel terecht), maar dit soort uitspraken kunnen echt niet. Een degelijke fatsoenlijke anti ZP organisatie zou hier direct afstand van moeten nemen van deze gekken.
pi_183150427
quote:
Geestelijk ziek, man man man _O-
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_183150501
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 20:10 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Verklaar je nader.

Mijn stelling: het decimeren van de native Americans is niet met opzet gedaan. De meesten zijn door ziekten gestorven en de Europeanen konden niet weten dat zij a) die ziekten bij zich droegen en b) dat de native Americans daaraan zouden sterven.
Moeten wij ons dan schuldig voelen over de dood van die mensen? Het is meer een kwestie van "shit happens".
https://en.wikipedia.org/(...)e_Siege_of_Fort_Pitt
  Moderator woensdag 14 november 2018 @ 20:22:13 #242
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183150507
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 20:19 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Ziekelijk, echt in en ingestoord.

Dan kan je we afgeven op powned (soms wel terecht), maar dit soort uitspraken kunnen echt niet. Een degelijke fatsoenlijke anti ZP organisatie zou hier direct afstand van moeten nemen van deze gekken.
mja de 'journalist' zit die gast gewoon te voeren

moeten we nu bang zijn voor aanslagen?
nou ik hoop iig dat de ouders er nachtmerries van krijgen ja

sterk is het niet maar met zulke vragen moet je ook niets verwachten hoor :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183150561
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 20:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

ze zijn de enigen die deze gast serieus nemen atm volgens mij

en dat ze hem dan 2 keer in anderhalve dag ofzo voor de camera hetzelfde plaatje laten afspelen prima maar om er dan de tweede keer weer niets boeiends uit te krijgen is wel heel slecht hoor :')
Dat ligt toch niet aan Powned dan, hij was de enige van die partij aanwezig, nogal een belangrijk figuur blijkbaar.

Gewoon een mentaal beperkte gast. Heeft ie zelf niet door alleen.
  Moderator woensdag 14 november 2018 @ 20:24:10 #244
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183150590
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 20:23 schreef Scrummie2.0 het volgende:

[..]

Dat ligt toch niet aan Powned dan, hij was de enige van die partij aanwezig, nogal een belangrijk figuur blijkbaar.

Gewoon een mentaal beperkte gast. Heeft ie zelf niet door alleen.
ja prima idd dat zeg ik al en powned kan er he-le-maal niets mee :')

jammer
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183150605
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 19:28 schreef Lunatiek het volgende:
Hoe konden die mensen weten dat andere mensen dood zouden gaan aan de ziektes die de mensen uit Europa meenamen?
Daarom vertel ik 'xenofobie'-roepers: ''It is in the biology, stupid.''
pi_183150775
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 20:22 schreef sp3c het volgende:

[..]

mja de 'journalist' zit die gast gewoon te voeren

moeten we nu bang zijn voor aanslagen?
nou ik hoop iig dat de ouders er nachtmerries van krijgen ja

sterk is het niet maar met zulke vragen moet je ook niets verwachten hoor :')
Hou toch op, men kan voeren wat ze willen. Maar dit soort uitspraken komen gewoon van meneer van zelf vandaan. Niet meer niet minder.
  Moderator woensdag 14 november 2018 @ 20:32:51 #247
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183150874
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 20:29 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Hou toch op, men kan voeren wat ze willen. Maar dit soort uitspraken komen gewoon van meneer van zelf vandaan. Niet meer niet minder.
nee ik hou niet op

dit zijn gewoon hele slechte vragen en idd hele slechte antwoorden van twee debieltjes die voor de tweede keer in twee dagen verbaal met elkaar in de clinch gaan en wederom op een gelijkspelletje uitkomen :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183151035
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 20:32 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee ik hou niet op

dit zijn gewoon hele slechte vragen en idd hele slechte antwoorden van twee debieltjes die voor de tweede keer in twee dagen verbaal met elkaar in de clinch gaan en wederom op een gelijkspelletje uitkomen :')
Dit soort uitspraken hebben ze ook al op Facebook gedaan. Is Facebook nu ook een debiel platform die hem uitlokt tot dit soort uitspraken?

Je mag tegen piet zijn als je wil hoor. Maar dit soort uitspraken gaan gewoon veel en veel te ver. Heef niks met Powned te maken.
  Moderator woensdag 14 november 2018 @ 20:40:52 #249
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183151126
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 20:37 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Dit soort uitspraken hebben ze ook al op Facebook gedaan. Is Facebook nu ook een debiel platform die hem uitlokt tot dit soort uitspraken?
ligt een beetje aan de vragen die facebook hem stelde denk ik?

quote:
Je mag tegen piet zijn als je wil hoor. Maar dit soort uitspraken gaan gewoon veel en veel te ver. Heef niks met Powned te maken.
ik ben voor zwarte Piet maar deze stukjes van Powned zijn gewoon echt heel slecht
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 14 november 2018 @ 20:41:43 #250
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183151161
ik vind de uitspraak overigens niet eens zo heel bijzonder eerlijk gezegd

had geen ban gevraagd :N
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183151358
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 18:36 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Maar die discussie moet je ook niet willen aangaan, want dan kunnen we ook nog wel gaan zeuren over de miljoenen europeanen die slaaf werden gemaakt door het Ottomaanse rijk! Dus dat wordt dan jijbakken!
Het kan wel positief zijn om duidelijk te maken dat de gouden eeuw niet (geheel) op de kolonisatie steunde.

Dat is immers wel waar het clubje de grauwe eeuw hun verhaal op bouwt.

Het beeld is nu immers dat wij onze welvaart te danken hebben aan het uitbuiten van slaven, wat slechts in zeer beperkte mate klopt.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_183151369
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 20:41 schreef sp3c het volgende:
ik vind de uitspraak overigens niet eens zo heel bijzonder eerlijk gezegd

had geen ban gevraagd :N
Dat botsplinter verhaal komt voort uit datzelfde verhaal natuurlijk van zijn grote vriend, die dus nu weer vast zit.

Begrijp niet zo dat je dat niet te ver vind gaan eigenlijk. Maar goed, iedereen zijn grenzen.
  Moderator woensdag 14 november 2018 @ 20:50:55 #253
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183151529
nou hopen dat die ouders nachtmerries hebben kan me niet zo veel boeien hoor
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183151561
quote:
Is dat niet gewoon strafbaar? Wat een idioot.
pi_183151613
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 20:50 schreef sp3c het volgende:
nou hopen dat die ouders nachtmerries hebben kan me niet zo veel boeien hoor
Van hun kinderen onder de botsplinters, met dit verhaal erachter:

quote:
‘We moeten een prijs op het hoofd van Sinterklaas zetten. Dubbele prijs als het tijdens de nationale intocht is zodat alle kinderen getuigen ervan zijn, zelfs massaal onder zijn hersenen en botsplinters bedekt zitten. Maw zonder twijfel morsdood. Zo kan de NPO geen onzinverhaaltje ophangen met een nieuwe Sinterklaas en zijn we voorgoed van dat feest af. (En van die irritante Flodder-acteur die Sinterklaas speelt).’
Kom nou.
pi_183151689
quote:
Apart ook dat zijn commentaar met dat het feest achter de toegangspoortjes en hekken plaatsvindt, met alleen witte kindertjes, met name door de anti zp lui/organisaties komt. Toen ik jong was vierde ik en de mensen om mij heen (ook donkere kinderen) Sinterklaas en er is nooit ook maar 1 seconde in mij opgekomen dat het racistisch was. Deze beeldvorming ontstond pas door het gehuil van ze.
  Moderator woensdag 14 november 2018 @ 20:55:56 #257
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183151692
pfff moet je hier eens in een topic over pedo's of nog erger dierenmishandelaars kijken _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183151823
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 20:55 schreef sp3c het volgende:
pfff moet je hier eens in een topic over pedo's of nog erger dierenmishandelaars kijken _O-
Dat lijkt me nou niet echt vergelijkbaar, al zal er genoeg inderdaad niet door de beugel kunnen.
  Moderator woensdag 14 november 2018 @ 21:02:49 #260
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183151903
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 21:00 schreef AchJa het volgende:
Die man gaat zeker al die actiegroepjes af...

:') _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183152572
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 21:00 schreef AchJa het volgende:
Die man gaat zeker al die actiegroepjes af...

Hij is er maar druk mee.
  Redactie Frontpage / Weblog woensdag 14 november 2018 @ 21:24:06 #262
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_183152757
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 21:00 schreef AchJa het volgende:
Die man gaat zeker al die actiegroepjes af...

En dodenherdenking:

GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_183153033
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 21:00 schreef AchJa het volgende:
Die man gaat zeker al die actiegroepjes af...

Zo'n beroepsklager.

Als hij maar kan janken over iets, dan is ie al tevreden.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 14 november 2018 @ 21:31:41 #264
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_183153063
Vroeger was dat de dorpsgek.
Nu krijgt ie een podium door de linkse knuffelaars.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_183153172
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 21:31 schreef matthijst het volgende:
Vroeger was dat de dorpsgek.
Nu krijgt ie een podium door de linkse knuffelaars.
Ik zou powned niet direct links noemen.
pi_183153393
Rogier Meijerink

Zaak over de Utrechtse krakersrellen

https://www.npostart.nl/de-rechtbank/19-11-2013/NCRV_1641376
  woensdag 14 november 2018 @ 22:18:59 #267
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_183154278
quote:
Wtf dus dit zijn de mensen die tegen zwarte piet zijn? Wat een psychopaten, werkelijk ongelofelijk.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 14 november 2018 @ 22:24:23 #269
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183154448
Waarom geeft de media zo'n knuppel een podium? Omdat het kijkers en "ophef" creëert?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_183154478
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 22:24 schreef Straatcommando. het volgende:
Waarom geeft de media zo'n knuppel een podium? Omdat het kijkers en "ophef" creëert?
Waarschijnlijk idd, zonder social media zal deze idioot geen enkele aandacht krijg.
pi_183154835
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 22:25 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Waarschijnlijk idd, zonder social media zal deze idioot geen enkele aandacht krijg.
Gouden tijden voor dit soort types. Tig manieren (social media, verstoringen, rechtzaken aanspannen, honderdmiljoenmiljard organisaties om je mee te bemoeien of desnoods zelf op te richten, etc) om aandacht te krijgen en de media gaat er graag in mee. 20 jaar geleden was hij waarschijnlijk niet veel verder gekomen dan het lokale krantje. Met z'n boomhut. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door saparmurat_niyazov op 14-11-2018 22:43:23 ]
pi_183154842
quote:
Ik mag hopen dat dit als een doodsbedreiging gezien wordt?
  woensdag 14 november 2018 @ 22:42:54 #273
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_183155025
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 22:37 schreef Infection het volgende:

[..]

Ik mag hopen dat dit als een doodsbedreiging gezien wordt?
Voor zo'n figuur hebben ze de long stay in het leven geroepen lijkt me
pi_183155220
quote:
Koekoek 8)7

Waar is het in godsnaam misgegaan in het leven van die vent? Nietig hoopje mens vol met frustraties.
pi_183155493
quote:
15s.gif Op woensdag 14 november 2018 22:48 schreef boekenplank. het volgende:

[..]

Koekoek 8)7

Waar is het in godsnaam misgegaan in het leven van die vent? Nietig hoopje mens vol met frustraties.
Geeft gewoon zijn mening.
pi_183155649
triest natuurlijk dat men dan weer op dit soort figuren gaat focussen. hoef je niet over de echte issues na te denken, kan je het gewoon aan de kant schuiven, lekker makkelijk.
pi_183155671
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 23:04 schreef pokkerdepok het volgende:
triest natuurlijk dat men dan weer op dit soort figuren gaat focussen. hoef je niet over de echte issues na te denken, kan je het gewoon aan de kant schuiven, lekker makkelijk.
Deze figuren zijn de aanstichters van dit hele zooitje. Gek dat er dan op hen wordt gefocust hè?

:')
pi_183155694
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 22:58 schreef rosalinde93 het volgende:

[..]

Geeft gewoon zijn mening.
En die is gestoord
pi_183155769
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 23:05 schreef Infection het volgende:

[..]

Deze figuren zijn de aanstichters van dit hele zooitje. Gek dat er dan op hen wordt gefocust hè?

:')
nee, het issue zwarte piet bestaat ook gewoon zonder hen, hoor...
pi_183155799
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 23:06 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

En die is gestoord
alleen zn botsplinter opmerking was vrij gestoord.
pi_183155805
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 23:08 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

nee, het issue zwarte piet bestaat ook gewoon zonder hen, hoor...
Dus god bestaat toch?
Hoor/lees hier vaker van niet!
pi_183155838
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 23:09 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

alleen zn botsplinter opmerking was vrij gestoord.
Vind je? Kwam geen zinnig woord uit
  woensdag 14 november 2018 @ 23:17:29 #283
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_183155981
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 23:08 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

nee, het issue zwarte piet bestaat ook gewoon zonder hen, hoor...
Mwah, in sommige hoofdjes.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_183156183
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 21:00 schreef AchJa het volgende:
Die man gaat zeker al die actiegroepjes af...

:D

Je krijgt bijna medelijden met zo'n figuur.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 14 november 2018 @ 23:34:17 #285
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183156319
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 21:00 schreef AchJa het volgende:
Die man gaat zeker al die actiegroepjes af...

Godverdomme _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183156333
quote:
Ah, zie hier de ware aard van de anti zwarte piet extremisten.
  woensdag 14 november 2018 @ 23:36:41 #287
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_183156364
Dit soort kneuzen moet je gewoon doodzwijgen.
pi_183156510
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 23:36 schreef WheeledWarrior het volgende:
Dit soort kneuzen moet je gewoon doodzwijgen.
Misschien wordt wie wel betaald, voor de reclame van het sinterklaasfeest?
pi_183156532
quote:
heeft gewoon een punt hier
pi_183156539
quote:
14s.gif Op woensdag 14 november 2018 23:47 schreef locoG het volgende:

[..]

heeft gewoon een punt hier
Welk punt?
pi_183156754
quote:
14s.gif Op woensdag 14 november 2018 23:47 schreef locoG het volgende:

[..]

heeft gewoon een punt hier
Wie die welke die peuk aansteekt zonder te vragen of de reporter?
  donderdag 15 november 2018 @ 06:36:38 #292
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_183158298
Rogier vindt alles racisme en kolonialisme. Misschien moet hij zich eens verdiepen in de geschiedenis van de shaggies waar hij blijkbaar niet tien minuten zonder kan.
  donderdag 15 november 2018 @ 08:45:45 #293
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_183158926
quote:
11s.gif Op donderdag 15 november 2018 06:36 schreef Twiitch het volgende:
Rogier vindt alles racisme en kolonialisme. Misschien moet hij zich eens verdiepen in de geschiedenis van de shaggies waar hij blijkbaar niet tien minuten zonder kan.
Beter gaat hij geestelijke hulp zoeken.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 15 november 2018 @ 08:55:14 #294
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183159027
Zit ff op hem te googlen maar die vent zit dus ook achter het verstoren van dodenherdenking :')


Ik juich het niet toe maar ik zou er geen probleem mee hebben als ze hem zaterdag een paar tikkies geven.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 15 november 2018 @ 08:57:13 #295
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_183159042
quote:
6s.gif Op donderdag 15 november 2018 08:55 schreef Nikonlover het volgende:
Zit ff op hem te googlen maar die vent zit dus ook achter het verstoren van dodenherdenking :')


Ik juich het niet toe maar ik zou er geen probleem mee hebben als ze hem zaterdag een paar tikkies geven.
Deze man is echt geestelijk ziek. Lijdt aan achtervolgingswaanzin of weet ik hoe ze die waanbeelden allemaal noemen.
pi_183159059
quote:
6s.gif Op donderdag 15 november 2018 08:55 schreef Nikonlover het volgende:
Zit ff op hem te googlen maar die vent zit dus ook achter het verstoren van dodenherdenking :')


Ik juich het niet toe maar ik zou er geen probleem mee hebben als ze hem zaterdag een paar tikkies geven.
Ja, en nog een hele lijst aan andere actiegroepen. Er zijn er in dit topic al heel wat gepost. Deze man is een beroepsactivist. Een ander beroep heeft hij trouwens niet.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 15 november 2018 @ 09:00:52 #297
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183159071
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 08:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ja, en nog een hele lijst aan andere actiegroepen. Er zijn er in dit topic al heel wat gepost. Deze man is een beroepsactivist. Een ander beroep heeft hij trouwens niet.
En alles is racisme. Wat een enge vent :')

Beroepsactivist..... Kunnen we hem niet ontslaan?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')