abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 13 november 2018 @ 15:17:16 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183123935

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183124009
Ik haat sinterklaas
  dinsdag 13 november 2018 @ 15:21:49 #3
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183124015
quote:
Bron: nu.nl 13nov18
De gemeente Zaanstad vreest dat de landelijke intocht geen doorgang kan vinden als de rechtbank de stichting Majority Perspective volledig in het gelijk stelt. De stichting eist dat de zwarte pieten worden ontdaan van de in hun ogen racistische stereotyperende kenmerken en gedragingen.
Tja, dat wordt leuk.... intocht van alleen Sinterklaas..... zonder whatever Piet.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 13 november 2018 @ 15:23:31 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183124047
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:21 schreef C.L.Werner het volgende:
Ik haat sinterklaas
Kom eens met een onderbouwing
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183124054
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:21 schreef Vallon het volgende:

[..]

Tja, dat wordt leuk.... intocht van alleen Sinterklaas..... zonder whatever Piet.
Je hebt altijd stroopwafel piet nog. Waar mensen zich al niet druk over kunnen maken :')
pi_183124069
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:21 schreef C.L.Werner het volgende:
Ik haat sinterklaas
Moest je als klein kind de staf van Sinterklaas vasthouden?
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  dinsdag 13 november 2018 @ 15:24:50 #7
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183124074
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:23 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Je hebt altijd stroopwafel piet nog. Waar mensen zich al niet druk over kunnen maken :')
Hoe ziet die er dan uit.... geen kleurtje noch herkenbare kenmerken, mag ik hopen ... of .... oO/
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 13 november 2018 @ 15:24:54 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183124077
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:24 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Moest je als klein kind de staf van Sinterklaas vasthouden?
_O- <O)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183124078
quote:
Wat ziek die gast.
Weet ook van geen stoppen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183124092
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:23 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Kom eens met een onderbouwing
Okee. Een feest die de stereotypering van negers aanbidt en goedkeurt kan ik niet leuk vinden. Een feest, een goedheilig man die zijn blanke superioriteit over slaven en negers uit kan ik niet goedkeuren. :R

Daarom kerst O+
pi_183124100
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:24 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Moest je als klein kind de staf van Sinterklaas vasthouden?
:')
pi_183124114
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:25 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Een feest die de stereotypering van negers aanbidt
Ik ben geen Pro Piet, maar stereotypering van negers? The fuck?
Het heersend stereotype van negers is dat ze 17 eeuwse kleren dragen, handstands doen, panties aanhebben en met snoepjes strooien?

In Hollywood, dáár worden pas stereotypen negers aangebeden. Wellicht moet men daar gaan protesteren?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_183124154
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:26 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Hoe bedoel je, hoe hard we willen gaan? Als er geen intocht is dan gaan we zelf maar een intocht regelen? Of wat bedoel je?
Daad bij woord toevoegen idd. Eigen feesten bouwen, kozp en ge de mond snoeren. De traditie levend houden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183124158
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:25 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Okee. Een feest die de stereotypering van negers aanbidt en goedkeurt kan ik niet leuk vinden. Een feest, een goedheilig man die zijn blanke superioriteit over slaven en negers uit kan ik niet goedkeuren. :R

Daarom kerst O+
Het boeit echt niemand of jij het goedkeurt of niet.

Mensen moeten lekker doen wat ze zelf willen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183124164
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:27 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Ik ben geen Pro Piet, maar stereotypering van negers? The fuck?




Het een kan niet meer volgens de burgers (het stripverhaal), het ander kan wel (de traditionele zwarte piet). Krom en bizar. De VN heeft zich hier ook al over uitgesproken.
pi_183124189
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:29 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het een kan niet meer volgens de burgers (het stripverhaal), het ander kan wel (de traditionele zwarte piet). Krom en bizar. De VN heeft zich hier ook al over uitgesproken.
Het kan allebei
pi_183124195
Teletekst 107 houdt het er nog gewoon bij:

quote:
Er komt in ieder geval geen volledig
verbod op de intocht van Sinterklaas in
Zaanse Schans,hooguit een verbod op een
volledig zwarte piet.De rechter zei dat
bij het begin van het kort geding van
tegenstanders van Zwarte Piet tegen de
organisatoren van de intocht,waaronder
omroep NTR en de gemeente Zaanstad.

De pieten worden bij de intocht in
gradaties geschminkt,van 'roetvegen'
tot volledig zwart.De advocaat van de
tegenstanders vindt dat discriminerend.

De gemeente zegt dat er geen sprake is
van een racistische,stereotiepe piet.De
NTR beroept zich bij het uiterlijk van
de pieten op de redactionele vrijheid.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183124210
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:27 schreef ThePlaneteer het volgende:

In Hollywood, dáár worden pas stereotypen negers aangebeden. Wellicht moet men daar gaan protesteren?
Dat gebeurt ook en gelukkig zien we steeds meer diversiteit in films. Hulde daarvoor!

quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:29 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Het boeit echt niemand of jij het goedkeurt of niet.

Mensen moeten lekker doen wat ze zelf willen.
Okee, helemaal goed. Ik ga naar een optocht waar alleen roetveegpieten te zien zijn. Zo leer ik het mijn kinderen ook.
pi_183124216
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 14:39 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

[..]

MaikeHVNL twitterde op dinsdag 13-11-2018 om 13:05:28 Volgens mijn collega’s in de zaal heb ik dit verkeerd begrepen, excuses. Zou gaan om het filmen van het kort geding, niet om het uitzenden van de #intocht zaterdag. Advocaat MP wilde verbod op filmopnames in de rechtszaal https://t.co/SwVnk2nRNi reageer retweet
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 november 2018 14:44 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Als het wordt verboden is de beer echt los
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 14:42 schreef Infection het volgende:

[..]

Oei. Het kan alsnog gewoon verboden worden dus.
Het kan best dat het NTR-gedeelte van de intocht verboden wordt, of dusdanig verminkt dat het nergens meer over gaat.

Prima, gaan de vrijwilligersorganisaties (lees: lokale huisvaders en verenigingsmensen, nietsvermoedend aangevuld met extreem-rechtse knokploegen) door als echte Zwarte Pieten . Rijdt een alternatieve Sinterklaas binnen, kleed die mooi aan met een écht kruis op de mijter en het feest kan gewoon doorgaan.

Als er dan gerichte aanvallen komen van linksradicalen, dan is er sprake van noodweer, verdedigend is dan toegestaan.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_183124219
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:29 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het een kan niet meer volgens de burgers (het stripverhaal), het ander kan wel (de traditionele zwarte piet). Krom en bizar. De VN heeft zich hier ook al over uitgesproken.
Negers zouden willen dat ze eens als kindervrienden werden neergezet.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_183124231
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:32 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Dat gebeurt ook en gelukkig zien we steeds meer diversiteit in films. Hulde daarvoor!

[..]

Okee, helemaal goed. Ik ga naar een optocht waar alleen roetveegpieten te zien zijn. Zo leer ik het mijn kinderen ook.
Hartstikke leuk voor je :7
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_183124249
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:32 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Negers zouden willen dat ze eens als kindervrienden werden neergezet.
En waar slaat deze racistische opmerking op?
  dinsdag 13 november 2018 @ 15:35:23 #23
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183124274
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:29 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Het boeit echt niemand of jij het goedkeurt of niet.

Mensen moeten lekker doen wat ze zelf willen.
Als je op zoek bent naar 240 uur taakstraf.... dan wel ja.....

//--//
BTW heerlijk (af)zeiktopic , vooral ook omdat we hier het "feestje" definitief in de ban hebben gedaan. Ook omdat op school allerlei onzin wordt uitgesproken zoals voorkomen dat we geen inpakpapier gebruiken waar een zwarte piet op staat. We zijn er zogezegd klaar mee met al die richtlijnen.
Het "feestje"kan je nu/niet meer onbevangen vieren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 13 november 2018 @ 15:35:25 #24
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183124277
Snap hem ook niet. Kortgeding gaat om de landelijke intocht in Zaanstad/Zaandijk. Door heel Nederland zijn honderden intochten, de meeste met egkte Zwarte Pieten, dus pak je er alleen de kindjes mee die niet naar een echte intocht kunnen gaan (wegens ziek en zo) en geen lokale tv zender hebben die een intocht uitzendt.
pi_183124287
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:32 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

[..]

[..]

Het kan best dat het NTR-gedeelte van de intocht verboden wordt, of dusdanig verminkt dat het nergens meer over gaat.

Prima, gaan de vrijwilligersorganisaties (lees: lokale huisvaders en verenigingsmensen, nietsvermoedend aangevuld met extreem-rechtse knokploegen) door. Rijdt een alternatieve Sinterklaas binnen, kleed die mooi aan met een écht kruis op de mijter en het feest kan gewoon doorgaan.

Als er dan gerichte aanvallen komen van linksradicalen, dan is er sprake van noodweer, verdedigend is dan toegestaan.
Vrijwilligers komen in zwarte schmink als er dan een aanval van linksradicalen gaat het helemaal los vrees ik. Niet alleen noodweer.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 15:36:35 #26
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183124300
er gaat gewoon weer helemaal niets gebeuren man :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 13 november 2018 @ 15:37:53 #27
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183124328
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:32 schreef ThePlaneteer het volgende:

Negers zouden willen dat ze eens als kindervrienden werden neergezet.
Oh?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 15:38:30 #28
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_183124340
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:32 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Dat gebeurt ook en gelukkig zien we steeds meer diversiteit in films. Hulde daarvoor!

[..]

Okee, helemaal goed. Ik ga naar een optocht waar alleen roetveegpieten te zien zijn. Zo leer ik het mijn kinderen ook.
Ik vond die diversiteit maar aardig opgedrongen anders...

'Er waren te weinig zwarte grammy winnaars'. Kan het misschien zo zijn dat de donkere medemens gewoon niet goed genoeg waren voor de grammy's? Donkere mensen klagen zo snel over een stigma wat ooit in het verleden is ontstaan door slavernij. Ja een (hueue) inktzwarte periode uit de geschiedenis. Maar om anno 2018 letterlijk te klagen dat er te weinig zwarte winnaars waren gaat mij weer wat ver. Zoals gezegd ; wellicht waren ze niet goed genoeg dit jaar. Volgend jaar beter.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_183124344
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:34 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

En waar slaat deze racistische opmerking op?
Dat is een prima stereotype!
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_183124369
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:36 schreef sp3c het volgende:
er gaat gewoon weer helemaal niets gebeuren man :')
Let jij maar eens op beste vriend.
Topics worden geopend, internethelden zullen schuimen en #nietmijnzwartepiet wordt trending topic op twitter.
Dat zal ze leren!

Nederland anno 2018 :')
  dinsdag 13 november 2018 @ 15:40:29 #31
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183124373
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:38 schreef ThePlaneteer het volgende:

Dat is een prima stereotype!
Wil je me dat svp even uitleggen?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 15:41:09 #32
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183124387
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:35 schreef Lunatiek het volgende:
Snap hem ook niet. Kortgeding gaat om de landelijke intocht in Zaanstad/Zaandijk. Door heel Nederland zijn honderden intochten, de meeste met egkte Zwarte Pieten, dus pak je er alleen de kindjes mee die niet naar een echte intocht kunnen gaan (wegens ziek en zo) en geen lokale tv zender hebben die een intocht uitzend.
kun je er altijd nog voor kiezen om gewoon het feestje met vrienden en familie in de huiskamer te vieren met vrienden en familie enzo zoals het hoort

al die officiele en semi officiele intochten boeiden mij echt geen reet en op tv deed men er nog niet aan volgens mij (en anders heb ik het nooit gevolgd :P ) ... is prima te genieten :Y

en dan kun je nog zelf je Piet kiezen ook *O*
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 15:42:07 #33
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183124401
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:40 schreef Copycat het volgende:

[..]

Wil je me dat svp even uitleggen?
in de regel worden we niet neergezet als vrolijke kindervrienden maar als rappende drugsdealers
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183124417
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:40 schreef Copycat het volgende:

[..]

Wil je me dat svp even uitleggen?
Bij kindervrienden heb ik een positieve emotie. Uitgezonder van Bill Cosby maar dat heeft hij later zelf verpest.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  dinsdag 13 november 2018 @ 15:43:38 #35
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183124424
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:42 schreef sp3c het volgende:

in de regel worden we niet neergezet als vrolijke kindervrienden maar als rappende drugsdealers
Ligt ook maar met aan jouw referentiekader.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  dinsdag 13 november 2018 @ 15:44:07 #36
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183124434
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:43 schreef ThePlaneteer het volgende:

Bij kindervrienden heb ik een positieve emotie. Uitgezonder van Bill Cosby maar dat heeft hij later zelf verpest.

I rest my case.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 15:45:00 #37
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183124447
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:43 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ligt ook maar met aan jouw referentiekader.
dat lijkt me toch een wat wereldvreemd beeld hoor

het stereotype is gewoon echt niet positief, waar dat vandaan komt en of dat terecht is (in mijn geval niet natuurlijk) wil ik best in het midden laten maar laten we niet doen alsof dat niet zo is
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183124457
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:44 schreef Copycat het volgende:

[..]

I rest my case.
Wat is je case.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_183124476
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:45 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat lijkt me toch een wat wereldvreemd beeld hoor

het stereotype is gewoon echt niet positief, waar dat vandaan komt en of dat terecht is (in mijn geval niet natuurlijk) wil ik best in het midden laten maar laten we niet doen alsof dat niet zo is
Interessante vraag.

Bij zwarten is er meer werkeloosheid, heel veel meer criminaliteit, minder gezinsstructuur, meer armoede. En er zijn nu wel gelijke rechten. Hoe zit dat? Zijn zwarten dan misschien toch gezamenlijk anders van karakter, en gaat dit dus verder dan de huidskleur?
pi_183124525
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:46 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Interessante vraag.

Bij zwarten is er meer werkeloosheid, heel veel meer criminaliteit, minder gezinsstructuur, meer armoede. En er zijn nu wel gelijke rechten. Hoe zit dat? Zijn zwarten dan misschien toch gezamenlijk anders van karakter, en gaat dit dus verder dan de huidskleur?
Gaat dit verder dan huidskleur? Man, alsof huidskleur iets te maken heeft met je karakter :')
Gewoon sociaal-economisch verklaarbaar.

En dan noem je mij een racist _O-
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  dinsdag 13 november 2018 @ 15:49:14 #41
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183124530
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:45 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat lijkt me toch een wat wereldvreemd beeld hoor

het stereotype is gewoon echt niet positief, waar dat vandaan komt en of dat terecht is (in mijn geval niet natuurlijk) wil ik best in het midden laten maar laten we niet doen alsof dat niet zo is
Het stereotype van de gangsta rapper is toch echt mijlenver verwijderd van dat van een Obama. Bijvoorbeeld. Of een advocaat Roethof. Referentiekader dus.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_183124540
Ik ben ook anti zwarte piet. Ik wil zo min mogelijk associaties met zwarte mensen hebben in het dagelijks leven.

Ik wil alleen maar witte pieten. Het liefst kaalgeschoren.
pi_183124553
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:48 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Gaat dit verder dan huidskleur? Man, alsof huidskleur iets te maken heeft met je karakter :')
Gewoon sociaal-economisch verklaarbaar.

En dan noem je mij een racist _O-
Jij bent ook een racist. Jij stelt dat Negers zouden willen dat ze kindervrienden zijn, in een poging lollig te doen.

Ik stel een legitieme vraag zonder racistisch te zijn.

Jij trollt alleen maar en zou allang een permaban moeten krijgen.
pi_183124554
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:45 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat lijkt me toch een wat wereldvreemd beeld hoor

het stereotype is gewoon echt niet positief, waar dat vandaan komt en of dat terecht is (in mijn geval niet natuurlijk) wil ik best in het midden laten maar laten we niet doen alsof dat niet zo is
Nou ik ervaar dat ook absoluut niet zo. Woon je in de Bijlmer of zo?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 15:51:14 #45
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183124555
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:46 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Interessante vraag.

Bij zwarten is er meer werkeloosheid, heel veel meer criminaliteit, minder gezinsstructuur, meer armoede. En er zijn nu wel gelijke rechten. Hoe zit dat? Zijn zwarten dan misschien toch gezamenlijk anders van karakter, en gaat dit dus verder dan de huidskleur?
ik denk dat je moet beginnen met 'zwarten' niet op 1 hoop te gooien want ze zijn er in alle soorten en maten en met een heel divers scala aan culturen

als ik naar de Surinaamse kant van mijn familie kijk dan is de gezinsstructuur en de familieband bv een stuk sterker dan aan de Nederlandse kant ... ja ok de vader is vaak wel heel erg lang sigaretten halen maar de gezinnetjes zijn een stuk hechter dan wij als Nederlanders gewend zijn

om maar wat te noemen

antwoord op je vraag is dan: sommigen wel en sommigen niet :)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 15:51:53 #46
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183124564
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:49 schreef Copycat het volgende:

[..]

Het stereotype van de gangsta rapper is toch echt mijlenver verwijderd van dat van een Obama. Bijvoorbeeld. Of een advocaat Roethof. Referentiekader dus.
Obama is ook niet echt het stereotype of wel?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183124573
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

Obama is ook niet echt het stereotype of wel?
Een ganster rapper toch ook niet. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_183124585
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik denk dat je moet beginnen met 'zwarten' niet op 1 hoop te gooien want ze zijn er in alle soorten en maten en met een heel divers scala aan culturen

als ik naar de Surinaamse kant van mijn familie kijk dan is de gezinsstructuur en de familieband bv een stuk sterker dan aan de Nederlandse kant ... ja ok de vader is vaak wel heel erg lang sigaretten halen maar de gezinnetjes zijn een stuk hechter dan wij als Nederlanders gewend zijn

om maar wat te noemen

antwoord op je vraag is dan: sommigen wel en sommigen niet :)
Interessante discussie. Dan moet je naar bevolkingsgroepen kijken inderdaad.
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 15:53:50 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183124603
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:51 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nou ik ervaar dat ook absoluut niet zo. Woon je in de Bijlmer of zo?
zeeheldenbuurt in Den Haag

en of je het zo ervaart lijkt me niet relevant bij het benoemen van een stereotype
de stereotype Hollander is gierig en zuinig, ik ken er geen een die zo is volgens mij maar ik zou niet durven ontkennen dat dat stereotype niet bestaat
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 13 november 2018 @ 15:53:56 #50
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183124605
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

Obama is ook niet echt het stereotype of wel?
Die werd door sommige weer een blanke neger genoemd omdat hij zich niet zwart genoeg zou gedragen. Ofzo.

Dat zijn dan doorgaans mensen die het hardste racisme roepen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 13 november 2018 @ 15:53:56 #51
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183124606
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:51 schreef sp3c het volgende:

Obama is ook niet echt het stereotype of wel?
Als je referentiekader enkel uit 90s gangsta rappers bestaat, wordt dat wel een beetje eng. Dan Zoë je inderdaad enkel die uitvergrote types. Jammer wel.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_183124610
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:50 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Jij bent ook een racist. Jij stelt dat Negers zouden willen dat ze kindervrienden zijn, in een poging lollig te doen.
Omdat ik zeg dat negers graag een positieve stereotypering willen ben ik racist.

Okeeeee
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 13 november 2018 @ 15:54:33 #53
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183124617
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:52 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Interessante discussie. Dan moet je naar bevolkingsgroepen kijken inderdaad.
Veel meer dan dat. Educatie, locatie, zelfs voeding.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 15:55:05 #54
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183124625
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:52 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Interessante discussie. Dan moet je naar bevolkingsgroepen kijken inderdaad.
beste is gewoon om naar individuen te kijken denk ik

dat geforceerde hokjesdenken maakt dingen alleen maar moeilijk zonder reden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183124659
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

zeeheldenbuurt in Den Haag

en of je het zo ervaart lijkt me niet relevant bij het benoemen van een stereotype
de stereotype Hollander is gierig en zuinig, ik ken er geen een die zo is volgens mij maar ik zou niet durven ontkennen dat dat stereotype niet bestaat
Nou lijkt mij wel, ik denk dat het denkbeeld sterk verschilt tussen bijvoorbeeld Friesland of Amsterdam. Bij een neger denk ik niet gelijk aan een rapper of zo. :D
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 15:57:31 #56
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183124666
quote:
9s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:53 schreef Copycat het volgende:

[..]

Als je referentiekader enkel uit 90s gangsta rappers bestaat, wordt dat wel een beetje eng. Dan Zoë je inderdaad enkel die uitvergrote types. Jammer wel.
je weet wat een stereotype is toch?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 15:59:15 #57
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183124701
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:57 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nou lijkt mij wel, ik denk dat het denkbeeld sterk verschilt tussen bijvoorbeeld Friesland of Amsterdam. Bij een neger denk ik niet gelijk aan een rapper of zo. :D
nee ik ook niet .... dat doet er toch niet toe :?

hoe worden negers in jouw ogen over het algemeen neergezet?
positief?
kindervriendelijk?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183124723
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:59 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee ik ook niet .... dat doet er toch niet toe :?

hoe worden negers in jouw ogen over het algemeen neergezet?
positief?
kindervriendelijk?
Niet per se positief, ook niet negatief. En kindervriendelijk wel.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  dinsdag 13 november 2018 @ 16:01:56 #59
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183124739
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:57 schreef sp3c het volgende:

je weet wat een stereotype is toch?
Ja. Een donkere man een op een samenbrengen met een Fuck tha Police gangsta rapper is imo een erg kortzichtige stereotypering. Maar dat zijn stereotyperingen meestal. Het wordt een beetje pijnlijk als je die als waarheid gaat zien.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 16:03:43 #60
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183124784
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:01 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ja. Een donkere man een op een samenbrengen met een Fuck tha Police gangsta rapper is imo een erg kortzichtige stereotypering. Maar dat zijn stereotyperingen meestal. Het wordt een beetje pijnlijk als je die als waarheid gaat zien.
ja en gras is groen, natuurlijk is het kortzichtig

daarom is het ook een stereotype _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183124787
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:01 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ja. Een donkere man een op een samenbrengen met een Fuck tha Police gangsta rapper is imo een erg kortzichtige stereotypering. Maar dat zijn stereotyperingen meestal. Het wordt een beetje pijnlijk als je die als waarheid gaat zien.
Maar zelfs als kortzichtige stereotypering kom ik die niet tegen in mijn omgeving. :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_183124803
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:01 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ja. Een donkere man een op een samenbrengen met een Fuck tha Police gangsta rapper is imo een erg kortzichtige stereotypering. Maar dat zijn stereotyperingen meestal. Het wordt een beetje pijnlijk als je die als waarheid gaat zien.
Stereotypes bevatten vaak een kern van waarheid, maar zijn ongenuanceerde generalisaties.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  dinsdag 13 november 2018 @ 16:06:30 #63
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183124855
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:03 schreef sp3c het volgende:

ja en gras is groen, natuurlijk is het kortzichtig

daarom is het ook een stereotype _O-
Ja. Dat schreef ik dan ook. Het gaat vooral om dat zinnetje erachter.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_183124861
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:59 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee ik ook niet .... dat doet er toch niet toe :?

hoe worden negers in jouw ogen over het algemeen neergezet?
positief?
kindervriendelijk?
Met het woord neger ga je al snel de negatieve kant op naar mijn mening.

Ik ben zelf geen neger, maar heb een aardig kleurtje. En ik heb niet het gevoel dat Nederland stappen aan het zetten is wat betreft discriminatie en racisme. Voor dat de heftigheid van de discussie losbrak vond ik dat we op de "juiste weg" waren.

De laatste jaren heb ik het idee dat we flink wat stappen terug gezet hebben, en daar heeft deze discussie ook heel veel invloed op gehad naar mijn idee.

Het is niet "maar een kinderfeest", daar is de discussie al veel te hard voor gevoerd door beide kampen. En heb echt het idee dat deze discussie invloed heeft op de maatschappij. Ook al hebben mogelijk straks geen Zwarte Pieten meer.. ik heb niet het idee dat we er als maatschappij er beter door worden, het werkt juist averechts naar mijn optiek.
pi_183124874
quote:
12s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:35 schreef Vallon het volgende:

[..]

Als je op zoek bent naar 240 uur taakstraf.... dan wel ja.....

//--//
BTW heerlijk (af)zeiktopic , vooral ook omdat we hier het "feestje" definitief in de ban hebben gedaan. Ook omdat op school allerlei onzin wordt uitgesproken zoals voorkomen dat we geen inpakpapier gebruiken waar een zwarte piet op staat. We zijn er zogezegd klaar mee met al die richtlijnen.
Het "feestje"kan je nu/niet meer onbevangen vieren.
Binnen de grenzen van de wet, Henk.

En ik bepaal zelf wel of ik iets "onbevangen kan vieren" of niet.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 13 november 2018 @ 16:07:41 #66
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183124877
quote:
9s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:53 schreef Copycat het volgende:

[..]

Als je referentiekader enkel uit 90s gangsta rappers bestaat, wordt dat wel een beetje eng. Dan Zoë je inderdaad enkel die uitvergrote types. Jammer wel.
Hij zegt niet dat hij het ermee eens is, hij benoemt het stereotype gewoon. "De Obama" is toch geen stereotype?
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 16:07:57 #67
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183124883
quote:
17s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:06 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ja. Dat schreef ik dan ook. Het gaat vooral om dat zinnetje erachter.
same difference

ja en gras is groen, natuurlijk is het eng als men stereotypes als waarheid gaat zien

daarom is het ook een stereotype _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 13 november 2018 @ 16:08:31 #68
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183124893
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:07 schreef sp3c het volgende:

same difference

ja en gras is groen, natuurlijk is het eng als men stereotypes als waarheid gaat zien

daarom is het ook een stereotype _O-
Oké.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 16:10:32 #69
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183124924
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:06 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Met het woord neger ga je al snel de negatieve kant op naar mijn mening.

Ik ben zelf geen neger, maar heb een aardig kleurtje. En ik heb niet het gevoel dat Nederland stappen aan het zetten is wat betreft discriminatie en racisme. Voor dat de heftigheid van de discussie losbrak vond ik dat we op de "juiste weg" waren.

De laatste jaren heb ik het idee dat we flink wat stappen terug gezet hebben, en daar heeft deze discussie ook heel veel invloed op gehad naar mijn idee.

Het is niet "maar een kinderfeest", daar is de discussie al veel te hard voor gevoerd door beide kampen. En heb echt het idee dat deze discussie invloed heeft op de maatschappij. Ook al hebben mogelijk straks geen Zwarte Pieten meer.. ik heb niet het idee dat we er als maatschappij er beter door worden, het werkt juist averechts naar mijn optiek.
dat weet ik wel zeker ik heb in de afgelopen pak hem beet 6 jaar meer zwarte pieten grappen over me heen gekregen dan in de ruim 30 jaar ervoor :')

om maar een klein voorbeeldje te noemen

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183124933
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:06 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Met het woord neger ga je al snel de negatieve kant op naar mijn mening.

Ik ben zelf geen neger, maar heb een aardig kleurtje. En ik heb niet het gevoel dat Nederland stappen aan het zetten is wat betreft discriminatie en racisme. Voor dat de heftigheid van de discussie losbrak vond ik dat we op de "juiste weg" waren.

De laatste jaren heb ik het idee dat we flink wat stappen terug gezet hebben, en daar heeft deze discussie ook heel veel invloed op gehad naar mijn idee.

Het is niet "maar een kinderfeest", daar is de discussie al veel te hard voor gevoerd door beide kampen. En heb echt het idee dat deze discussie invloed heeft op de maatschappij. Ook al hebben mogelijk straks geen Zwarte Pieten meer.. ik heb niet het idee dat we er als maatschappij er beter door worden, het werkt juist averechts naar mijn optiek.
Met dank aan de anti pieten die er vanaf het begin met een gestrekt in zijn gegaan en tja, dan kan je ook een gestrekt been terug verwachten
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 13 november 2018 @ 16:12:04 #71
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183124953
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:10 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat weet ik wel zeker ik heb in de afgelopen pak hem beet 6 jaar meer zwarte pieten grappen over me heen gekregen dan in de ruim 30 jaar ervoor :')

om maar een klein voorbeeldje te noemen

[ afbeelding ]
Heb je een donkere huidskleur? Dat wist ik niet!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183125019
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:10 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat weet ik wel zeker ik heb in de afgelopen pak hem beet 6 jaar meer zwarte pieten grappen over me heen gekregen dan in de ruim 30 jaar ervoor :')

om maar een klein voorbeeldje te noemen

[ afbeelding ]
Of mensen die je heel bewust gaan vragen wat jou mening daar over is...

Toevallig afgelopen week nog meegemaakt. Ik woon in een klein dorpje waar ze nog de krant bellen als ze een buitenlander op straat zien lopen. Dus mijn dochter is de enige "niet blanke" kind van de klas. Kregen wij toch een telefoontje of we er problemen mee hadden als er "Zwarte" Pieten komen op school.

Ik heb daar geen enkel probleem mee. En het is misschien lief dat ze bellen, maar ergens is het ook confronterend... je bent toch anders dan de anderen.
pi_183125032
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:10 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat weet ik wel zeker ik heb in de afgelopen pak hem beet 6 jaar meer zwarte pieten grappen over me heen gekregen dan in de ruim 30 jaar ervoor :')

om maar een klein voorbeeldje te noemen

[ afbeelding ]
De afgelopen 30 jaar is racisme ook niet zo'n heel groot dingetje geweest, totdat een paar beroepswerklozen als een stel aandachtshoeren elk punt aan moesten grijpen om het woordje "racisme!" te kunnen roepen. En juist dat werkt averechts.
pi_183125053
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:12 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Heb je een donkere huidskleur? Dat wist ik niet!
Hoort ook geen zak uit te maken.

Als we ze geel maken worden de Chinezen boos en met rood de Roodhuiden.

Wat dacht je van de kerstman met z'n elfjes. Lilliputters zouden zich weleens beledigd kunnen voelen!!!1
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 16:20:01 #75
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183125107
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:15 schreef Infection het volgende:

[..]

De afgelopen 30 jaar is racisme ook niet zo'n heel groot dingetje geweest, totdat een paar beroepswerklozen als een stel aandachtshoeren elk punt aan moesten grijpen om het woordje "racisme!" te kunnen roepen. En juist dat werkt averechts.
het is nog steeds niet echt een groot dingetje in Nederland maar deze discussie brengt het voor mijn gevoel wel wat naar de voorgrond en dat is bij tijd en wijlen wel wat irritant
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183125198
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:15 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Of mensen die je heel bewust gaan vragen wat jou mening daar over is...

Toevallig afgelopen week nog meegemaakt. Ik woon in een klein dorpje waar ze nog de krant bellen als ze een buitenlander op straat zien lopen. Dus mijn dochter is de enige "niet blanke" kind van de klas. Kregen wij toch een telefoontje of we er problemen mee hadden als er "Zwarte" Pieten komen op school.

Ik heb daar geen enkel probleem mee. En het is misschien lief dat ze bellen, maar ergens is het ook confronterend... je bent toch anders dan de anderen.
Wel netjes toch? En je bent in die zin toch ook anders? Vanuit esthetisch perspectief.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 16:26:59 #77
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183125233
het zou netjes zijn als ze alle ouders zouden vragen of ze er problemen mee hadden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183125281
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:26 schreef sp3c het volgende:
het zou netjes zijn als ze alle ouders zouden vragen of ze er problemen mee hadden
Waarom dan? Om de gelijke behandeling?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_183125303
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:25 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Wel netjes toch? En je bent in die zin toch ook anders? Vanuit esthetisch perspectief.
Zeker is het netjes (al weet ik niet wat ze er mee doen als ik er wel een probleem mee heb).

Maar het is ergens wel vreemd, ik heb zelf ook altijd in een blanke klas gezeten (op 1 Surinaamse jongen uitgezonderd). En wij deden gewoon mee, nooit iets aan ons of onze ouders gevraagd.

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat ze alleen voor mij zoiets zouden aanpassen, want hier is het echt nog Zwarte Pietenland (zuid-west Brabant).
pi_183125373
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:29 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Zeker is het netjes (al weet ik niet wat ze er mee doen als ik er wel een probleem mee heb).

Maar het is ergens wel vreemd, ik heb zelf ook altijd in een blanke klas gezeten (op 1 Surinaamse jongen uitgezonderd). En wij deden gewoon mee, nooit iets aan ons of onze ouders gevraagd.

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat ze alleen voor mij zoiets zouden aanpassen, want hier is het echt nog Zwarte Pietenland (zuid-west Brabant).
Mja nu vul je veel zaken in na een net telefoontje. Ik denk dat ze dan de dialoog aan zouden gaan, daar zijn scholen wel van toch. :P

En het is zo in het nieuws en de media de laatste tijd, iets waar je normaal nooit aan zou denken, dat zwarte piet racistisch is volgens sommige mensen, is toch iets waar je aan denkt nu of je het nou kolder vindt of niet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 16:37:50 #81
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183125475
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:28 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Waarom dan? Om de gelijke behandeling?
de gelijke behandeling is leuk voor de andere ouders, zou wat dat betreft netjes zijn om hun ook om hun mening te vragen idd

maar het is zoals indiaantje89 zegt gewoon niet leuk om in een hokje geplaatst te worden zonder reden, ook als het met de beste intenties van de wereld is niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183125548
Ik kan er niet wakker om liggen hoor, dat ook weer niet. Maar het is toch anders dan "vroeger".

Wat mij betreft mag iedereen zijn eigen piet nemen zoals hij/zij/het dat wil. Als we dat ook maar van elkaar accepteren.
pi_183125610
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

de gelijke behandeling is leuk voor de andere ouders, zou wat dat betreft netjes zijn om hun ook om hun mening te vragen idd

maar het is zoals indiaantje89 zegt gewoon niet leuk om in een hokje geplaatst te worden zonder reden, ook als het met de beste intenties van de wereld is niet
Ja dat zou misschien beter zijn. Al snap ik zo'n school ook wel weer. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_183125613
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:41 schreef indiaantje89 het volgende:
Ik kan er niet wakker om liggen hoor, dat ook weer niet. Maar het is toch anders dan "vroeger".

Wat mij betreft mag iedereen zijn eigen piet nemen zoals hij/zij/het dat wil. Als we dat ook maar van elkaar accepteren.
Dat zou het beste zijn denk ik ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 16:46:12 #85
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183125633
ja ik snap zo'n school ook wel, die willen geen protestanten met spandoeken voor de deur _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183125643
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:46 schreef sp3c het volgende:
ja ik snap zo'n school ook wel, die willen geen protestanten met spandoeken voor de deur _O-
Ja voor je het weet gaat het op social media of iets. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_183125686
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:29 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Zeker is het netjes (al weet ik niet wat ze er mee doen als ik er wel een probleem mee heb).

Maar het is ergens wel vreemd, ik heb zelf ook altijd in een blanke klas gezeten (op 1 Surinaamse jongen uitgezonderd). En wij deden gewoon mee, nooit iets aan ons of onze ouders gevraagd.

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat ze alleen voor mij zoiets zouden aanpassen, want hier is het echt nog Zwarte Pietenland (zuid-west Brabant).
Het slaat ook gewoon nergens op dat ze je daar voor bellen.

Typische Nederlandse kneuterigheid. Ik kan er eigenlijk alleen maar om lachen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183125707
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:48 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Het slaat ook gewoon nergens op dat ze je daar voor bellen.

Typische Nederlandse kneuterigheid. Ik kan er eigenlijk alleen maar om lachen.
Ik snap het wel. Voor je t weet heb je een kort geding aan je broek.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_183125713
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:46 schreef sp3c het volgende:
ja ik snap zo'n school ook wel, die willen geen protestanten met spandoeken voor de deur _O-
Dat speelt natuurlijk wel mee voor een groot deel.

Je staat tegenwoordig zo met je kanus op YT.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 16:49:57 #90
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183125727
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:41 schreef indiaantje89 het volgende:
Ik kan er niet wakker om liggen hoor, dat ook weer niet. Maar het is toch anders dan "vroeger".

Wat mij betreft mag iedereen zijn eigen piet nemen zoals hij/zij/het dat wil. Als we dat ook maar van elkaar accepteren.
nee ik ook niet en zoals gezegd valt het in Nederland allemaal reuze mee wat racisme betreft maar om nu te doen alsof Obama de stereotype negert is hier vind ik wel heel erg het andere uiterste hoor

wmb ook gewoon leven en laten leven, iedere gek zijn eigen gebrek en iedere miet zijn eigen Piet ofzoiets net zoals ze in bv Suriname doen (deden?), daar maken ze zelf lekker uit welke kleur ze opsmeren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 13 november 2018 @ 16:51:40 #91
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183125777
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:49 schreef sp3c het volgende:

nee ik ook niet en zoals gezegd valt het in Nederland allemaal reuze mee wat racisme betreft maar om nu te doen alsof Obama de stereotype negert is hier vind ik wel heel erg het andere uiterste hoor
_O- _O- _O-
Dat zeg ik echt helemaal nergens.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 16:52:57 #92
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183125799
ik noemde ook geen namen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 13 november 2018 @ 16:53:33 #93
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183125820
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:52 schreef sp3c het volgende:
ik noemde ook geen namen
Obama was best wel voldoende.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 16:54:23 #94
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183125844
oke :)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183126115
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:41 schreef sp3c het volgende:

[..]

kun je er altijd nog voor kiezen om gewoon het feestje met vrienden en familie in de huiskamer te vieren met vrienden en familie enzo zoals het hoort

al die officiele en semi officiele intochten boeiden mij echt geen reet en op tv deed men er nog niet aan volgens mij (en anders heb ik het nooit gevolgd :P ) ... is prima te genieten :Y

en dan kun je nog zelf je Piet kiezen ook *O*
Kijk, zo simpel is het nou. Het feestje in de huiskamer is de traditie, de intocht en het tv-gebeuren is (commerciële) bijzaak.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 17:18:05 #96
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183126302
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 november 2018 17:07 schreef OllieA het volgende:

[..]

Kijk, zo simpel is het nou. Het feestje in de huiskamer is de traditie, de intocht en het tv-gebeuren is (commerciële) bijzaak.
daar heb ik toch de mooiste herinneringen aan :Y

kwam vaak geen piet bij kijken, Pa ging gewoon ff roken en die rende keihard naar zijn auto om de zak van sinterklaas te halen die hij dan na een paar keer kloppen bij tegen de voordeur aan knalde om weer keihard terug te rennen naar de achterdeur met zijn dikke buik

wij allemaal 'hahahaha je hebt hem weer gemist, wat een lul joh :')'

die paar pieten die je dan zag ieder jaar zag je op school, maar niet goed want je bekeek het vanonder de tafel omdat ze keihard met pepernoten liepen te smijten _O-

mooie tijden waren dat nog O+
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 13 november 2018 @ 17:18:25 #97
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183126306
We kunnen wel door blijven zeuren over stereotype negers enzo. Maar waar ik benieuwd naar ben is of er gevolgen zijn voor de lokale intochten. Als de NTR geen pieten mag laten meelopen, mogen de lokale intochten dat dan ook niet?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 17:20:45 #98
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183126356
niemand zat te zeuren, was gewoon een discussie en als je daar geen zin in hebt dan log je maar uit :W
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 13 november 2018 @ 17:22:13 #99
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183126388
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 17:20 schreef sp3c het volgende:
niemand zat te zeuren, was gewoon een discussie en als je daar geen zin in hebt dan log je maar uit :W
Ik vond het gezeur. Maar dat is niet het antwoord op mijn vraag
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 17:27:14 #100
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183126516
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 november 2018 17:22 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Ik vond het gezeur. Maar dat is niet het antwoord op mijn vraag
ja dan moet je hem maar op een normale manier stellen he
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 13 november 2018 @ 17:29:53 #101
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_183126572
Waarom moet Sinterklaas dood hij heeft er niet om gevraagd. Heb zelf geen moeite hoe hij eruit ziet.
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 17:30:24 #102
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183126581
waar heb jij het nou weer over
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 13 november 2018 @ 17:31:12 #103
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_183126598
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 17:30 schreef sp3c het volgende:
waar heb jij het nou weer over
Die activist die ze hebben opgepakt.
  dinsdag 13 november 2018 @ 17:31:49 #104
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183126611
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 17:18 schreef sp3c het volgende:

[..]

daar heb ik toch de mooiste herinneringen aan :Y

kwam vaak geen piet bij kijken, Pa ging gewoon ff roken en die rende keihard naar zijn auto om de zak van sinterklaas te halen die hij dan na een paar keer kloppen bij tegen de voordeur aan knalde om weer keihard terug te rennen naar de achterdeur met zijn dikke buik

wij allemaal 'hahahaha je hebt hem weer gemist, wat een lul joh :')'

Zo ging het bij ons ook meestal.

Ook hebben familieleden weleens voor Sint en Piet gespeeld. De witte pruik en baard voor de Sint en de zwarte pruik en schmink voor Piet zijn wat dat betreft perfecte camouflagemiddelen.
pi_183126639
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 17:18 schreef sp3c het volgende:

[..]

daar heb ik toch de mooiste herinneringen aan :Y

kwam vaak geen piet bij kijken, Pa ging gewoon ff roken en die rende keihard naar zijn auto om de zak van sinterklaas te halen die hij dan na een paar keer kloppen bij tegen de voordeur aan knalde om weer keihard terug te rennen naar de achterdeur met zijn dikke buik

wij allemaal 'hahahaha je hebt hem weer gemist, wat een lul joh :')'

die paar pieten die je dan zag ieder jaar zag je op school, maar niet goed want je bekeek het vanonder de tafel omdat ze keihard met pepernoten liepen te smijten _O-

mooie tijden waren dat nog O+
Toen ik nog gelovig was werd er op de ramen getimmerd, en kwam even later een hand in een zwarte handschoen om de deur en een tweede hand smeet pepernoten naar binnen. Maar dan zat ik al achter het tafelkleed, beducht voor de roe. Want daar werd nog ruim mee gedreigd.

Jaren later werd het nog veel leuker, want toen werd het een feestje met kleine cadeautjes en veel vileine gedichten over je familieleden. Je mocht er net zoveel maken als je wilde, over stommiteiten, blunders en dat soort zaken in het voorbije jaar. Daar heb ik erg goede herinneringen aan. Klaas en Piet speelden daar eigenlijk maar een bijrol in.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 13 november 2018 @ 17:33:28 #106
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183126650
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 17:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dan moet je hem maar op een normale manier stellen he
oO/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183126704
Waarom moet een kinderfeest dat al jaren zo gevierd wordt, door een minderheid verpest worden....

Bah
see what is invisible to others.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 13 november 2018 @ 17:38:21 #108
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183126742
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 17:31 schreef KingRadler het volgende:

[..]

Die activist die ze hebben opgepakt.
Is een verwarde man
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 17:40:40 #109
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183126783
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 17:32 schreef OllieA het volgende:

[..]

Toen ik nog gelovig was werd er op de ramen getimmerd, en kwam even later een hand in een zwarte handschoen om de deur en een tweede hand smeet pepernoten naar binnen. Maar dan zat ik al achter het tafelkleed, beducht voor de roe. Want daar werd nog ruim mee gedreigd.

Jaren later werd het nog veel leuker, want toen werd het een feestje met kleine cadeautjes en veel vileine gedichten over je familieleden. Je mocht er net zoveel maken als je wilde, over stommiteiten, blunders en dat soort zaken in het voorbije jaar. Daar heb ik erg goede herinneringen aan. Klaas en Piet speelden daar eigenlijk maar een bijrol in.
oeh dat laatste was ook altijd mooi ja, en dan de cadeautjes verpakken in 3 rollen tape en verstoppen in smerige pindakaas met brinta papjes enzo _O-

maar dat was meer voor de wat oudere leeftijd als niemand meer in de goedheiligman geloofde

is godverdomme een leuk familiefeestje jonge!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 13 november 2018 @ 17:49:57 #110
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183126949
Ik herinner mij vooral veel last-minute-projecten. En surprises die voor of tijdens het uitpakken kapot gingen. :')
  dinsdag 13 november 2018 @ 18:07:54 #111
8369 speknek
Another day another slay
pi_183127268
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 17:36 schreef IShootPeople het volgende:
Waarom moet een kinderfeest dat al jaren zo gevierd wordt, door een minderheid verpest worden....

Bah
1. The measure of any society is how it treats its minorities.
2. Hoe is het precies verpest?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_183127269
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 17:36 schreef IShootPeople het volgende:
Waarom moet een kinderfeest dat al jaren zo gevierd wordt, door een minderheid verpest worden....

Bah
Omdat het uitkeringstrekkers zijn die niets beters te doen hebben.
pi_183127271
Het moet maar eens een keertje afgelopen, die haast dwingende 'diversiteit' en politiek correct denken komt mij aardig de strot uit. Ik heb geen hekel aan allochtonen (ben zelf deels Frans namelijk), maar al die eisen om vrijwel alle westerse landen te veranderen komen voornamelijk van ofwel Arabische ofwel onder andere uit voornamelijk Surinaamse of wellicht ook Antilliaanse hoek (alhoewel die laatste minder fanatiek zijn). Dit is Nederland zoals het is, en als het hun niet bevalt moet je het die groeperingen het eigenlijk zo aangenaam maken. Let wel, degene die al die eisen opleggen. Het is geen vragen maar opleggen van hun.

Ik ken mensen die het spuugzat beginnen te worden dat het in Europa alleen maar gaat om Arabieren en Afrikanen of andere andersgekleurden niet voor het hoofd te stoten. Is het niet vanwege die islam, dan is het wel om zulk soort gemekker.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 18:09:51 #114
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183127305
jeetje
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183127308

Wat een volk. Godverdomme :')
pi_183127367
Anders mogen blanke autochtone NL'ers weleens gaan rellen dat op het Kwaku feest doordat daar geen blanken mochten komen, zo heb ik weleens gelezen.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  dinsdag 13 november 2018 @ 18:14:21 #117
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_183127371
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:10 schreef Infection het volgende:

Wat een volk. Godverdomme :')
Wauw
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_183127383
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:13 schreef StarmanFR het volgende:
Anders mogen blanke autochtone NL'ers weleens gaan rellen dat op het Kwaku feest doordat daar geen blanken mochten komen, zo heb ik weleens gelezen.
Daar wil je ook niet komen.
pi_183127420
Meneer uit bovenstaand filmpje (vanaf 1:35) is trouwens opgepakt vanmiddag:

TPOnl twitterde op dinsdag 13-11-2018 om 18:16:46 Extreem-linkse activist Michael van Zeijl opnieuw opgepakt voor doodsbedreiging Sinterklaas https://t.co/4PywrGl5ZA reageer retweet
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 18:18:21 #120
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183127428
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:13 schreef StarmanFR het volgende:
Anders mogen blanke autochtone NL'ers weleens gaan rellen dat op het Kwaku feest doordat daar geen blanken mochten komen, zo heb ik weleens gelezen.
je mag daar gewoon komen als witmans :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 13 november 2018 @ 18:23:57 #121
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183127524
Van Zeijl schijnt opnieuw opgepakt te zijn:

https://tpo.nl/2018/11/13(...)reiging-sinterklaas/

Misschien niet ieders favoriete site, maar je kunt er wel zien hoe die engerd er uit ziet. Opdat u het weet. :{
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_183127538
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:23 schreef thedeedster het volgende:
Van Zeijl schijnt opnieuw opgepakt te zijn:

https://tpo.nl/2018/11/13(...)reiging-sinterklaas/

Misschien niet ieders favoriete site, maar je kunt er wel zien hoe die engerd er uit ziet. Opdat u het weet. :{
Met z'n psychopatische kutkop. Hij verdient een paar tanden minder.
pi_183127570
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:07 schreef speknek het volgende:

[..]

1. The measure of any society is how it treats its minorities.
2. Hoe is het precies verpest?
Is een donkere huidskleur nu ook al een minderheid volgens jou?

En verder zijn hier een aantal users met een donkere huidskleur aan het woord geweest en die vinden dat het in Nederland reuze meevalt met discriminatie. Mooi
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 13 november 2018 @ 18:29:20 #124
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183127631
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:10 schreef Infection het volgende:

Wat een volk. Godverdomme :')
UItschot
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_183127655
Niet doen

[ Bericht 98% gewijzigd door Straatcommando. op 13-11-2018 18:33:54 ]
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_183127677
pi_183127693
quote:
Nog zo'n droeftoeter.
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 18:34:03 #129
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183127705
powned blijft ook wel aids hoor

net alsof je naar twee mensen zit te kijken die solitare tegen elkaar proberen te spelen :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183127712
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:34 schreef sp3c het volgende:
powned blijft ook wel aids hoor

net alsof je naar twee mensen zit te kijken die solitare tegen elkaar proberen te spelen :')
Powned is de enige die nog kritiek heeft tegen dit soort uitschot. In deze dagen hard nodig.
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 18:38:26 #131
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183127766
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:34 schreef Infection het volgende:

[..]

Powned is de enige die nog kritiek heeft tegen dit soort uitschot. In deze dagen hard nodig.
kritiek vind ik een groot woord hier

veel verder dan aapjes kijken komt het eigenlijk zelden
'haha kijk een mongooltje, laat ik hem aan zijn jas trekken en dezelfde domme vraag blijven
herhalen'

als je er een gezien hebt dan heb je ze allemaal wel gezien
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183127770
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:38 schreef sp3c het volgende:

[..]

kritiek vind ik een groot woord hier

veel verder dan aapjes kijken komt het eigenlijk zelden
'haha kijk een mongooltje, laat ik hem aan zijn jas trekken en dezelfde domme vraag blijven
herhalen'

als je er een gezien hebt dan heb je ze allemaal wel gezien
Toch blijft de dierentuin leuk
  dinsdag 13 november 2018 @ 18:38:59 #133
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_183127775
quote:
Wat een open deuren zeg.

Het probleem is dat mensen die niet denken zoals Annemiek Visser en Danny Blokpoel en alleen maar ervan overtuigd zijn dat er niets racistisch aan Zwarte Piet is over één kam worden geschoren met de Vissertjes en Blokpoelletjes van deze wereld. Wij zijn kennelijk nét zo racistisch en verwerpelijk.

Zwarte Piet verbieden lost de problemen die Akyol aanstipt bovendien totaal niet op, integendeel, dus het nut van deze column ontgaat me compleet.

Daarnaast is Akyols schets van de blokkade (volgens hem blijkbaar geen blokkade) gisteren natuurlijk feitelijk onjuist. Als het geen agressief protest was en er alleen wat werd gezongen en boekjes uitgedeeld, was er geen enkele aanleiding voor de politie om in te grijpen. En dat hebben ze wel gedaan.
pi_183127778
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:38 schreef sp3c het volgende:

[..]

kritiek vind ik een groot woord hier

veel verder dan aapjes kijken komt het eigenlijk zelden
'haha kijk een mongooltje, laat ik hem aan zijn jas trekken en dezelfde domme vraag blijven
herhalen'

als je er een gezien hebt dan heb je ze allemaal wel gezien
Tja, ze laten wel aan Nederland zien met wat voor mogolen we hier te maken hebben. Misschien dat er dan eens een keer iets aan gedaan wordt.
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 18:40:54 #135
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183127799
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:38 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Toch blijft de dierentuin leuk
als die ene zwerver was gaan trippen wel maar daar zijn ze dan net niet scherp genoeg voor bij Powned ... terwijl daar toch niet zo heel veel voor nodig is volgens mij _O-

ipv daarvan staattie rustig zijn shaggie te draaien en zijn malle praatje te doen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 13 november 2018 @ 18:43:03 #136
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183127826
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:07 schreef speknek het volgende:

[..]

1. The measure of any society is how it treats its minorities.
2. Hoe is het precies verpest?
1. Volgens dat criterium (voor wat eigenlijk?) zouden we hier relatief veilig moeten zitten.
2. De traditie is op drift geraakt en mensen zijn boos op elkaar.
  dinsdag 13 november 2018 @ 18:44:03 #137
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183127846
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

als die ene zwerver was gaan trippen wel maar daar zijn ze dan net niet scherp genoeg voor bij Powned ... terwijl daar toch niet zo heel veel voor nodig is volgens mij _O-

ipv daarvan staattie rustig zijn shaggie te draaien en zijn malle praatje te doen
Topshow toch dat gezwam?
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 18:45:53 #138
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183127878
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:44 schreef AchJa het volgende:

[..]

Topshow toch dat gezwam?
op zich ... beetje lachen/huilen

ik trek dat powned boertje zo slecht, kan er echt geen reet van
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 13 november 2018 @ 18:46:42 #139
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator dinsdag 13 november 2018 @ 18:47:03 #140
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183127910
terecht denk ik
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_183127912
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:38 schreef Zelva het volgende:

[..]

Wat een open deuren zeg.

Het probleem is dat mensen die niet denken zoals Annemiek Visser en Danny Blokpoel en alleen maar ervan overtuigd zijn dat er niets racistisch aan Zwarte Piet is over één kam worden geschoren met de Vissertjes en Blokpoelletjes van deze wereld. Wij zijn kennelijk nét zo racistisch en verwerpelijk.

Zwarte Piet verbieden lost de problemen die Akyol aanstipt bovendien totaal niet op, integendeel, dus het nut van deze column ontgaat me compleet.

Daarnaast is Akyols schets van de blokkade (volgens hem blijkbaar geen blokkade) gisteren natuurlijk feitelijk onjuist. Als het geen agressief protest was en er alleen wat werd gezongen en boekjes uitgedeeld, was er geen enkele aanleiding voor de politie om in te grijpen. En dat hebben ze wel gedaan.
Hij heeft zn column niet omdat hij zo bijzonder talentvol is he
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  dinsdag 13 november 2018 @ 18:57:41 #142
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_183128146
Van Zeijl opgepakt :W
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_183128307
quote:
Zoals zo vaak is ook dit weer een staaltje verontwaardiging die even terecht als selectief is. Ik kom dit enorm vaak tegen, zeker onder opiniemakers en columnisten. Je hoeft het artikel in De Telegraaf van vandaag maar even te lezen om te zien hoe veel haat er in Nederland leeft tegen blanken. Extreem-linkse splintergroepen maken zich er schuldig aan en ook onder bepaalde groepen moslims is het volop aanwezig.

Daarmee wordt deze column van Eus een eenzijdige open deur.
  dinsdag 13 november 2018 @ 19:19:07 #144
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_183128696
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:10 schreef Infection het volgende:

Wat een volk. Godverdomme :')
Louter geestelijk gestoorden. Zwarte Piet is racistisch, opstaan voor de rechter is het eren van kolonialisme. Karikaturen zijn het.
pi_183128737
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:10 schreef Infection het volgende:

Wat een volk. Godverdomme :')
Die verslaggever lult hem goed eruit. Beetje jammer dat die junk niks wilt zeggen.
pi_183129051
Vier activisten tegen Zwarte Piet mogen Zaanstad niet in bij intocht
https://www.nu.nl/algemee(...)-in-bij-intocht.html
  dinsdag 13 november 2018 @ 19:33:28 #147
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183129072
quote:
Eus snapt het niet helemaal. Dat heb je met mensen die van hun eigen cultuur zijn losgezongen.
pi_183129081
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:07 schreef speknek het volgende:

[..]

1. The measure of any society is how it treats its minorities.
2. Hoe is het precies verpest?
1.
Minderheden hebben het hier prima. Iedereen heeft gelijke kansen en kan z'n feestjes vieren.
Het is hier eerder dat de minority de majority als kak behandeld.
2.
Een essentieel onderdeel van het kinderfeest wordt vernietigd. Sint kan niet zonder Zwarte piet.

Je post slaat nergens op.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 13 november 2018 @ 19:34:02 #149
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_183129085
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:57 schreef Drekkoning het volgende:
Van Zeijl opgepakt :W
Dat is toch die debiel die op Sinterklaas wilde schieten? Echt geen meerwaarde voor de maatschappij zo'n figuur
pi_183129087
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:10 schreef Infection het volgende:

Wat een volk. Godverdomme :')
We laten ons gijzelen door een klein clubje extreem-linkse idioten en de media doen volop mee. Als je zo'n mafklapper hoort praten, is het net alsof -ie is voorgeprogrammeerd. Er valt geen zinnig woord mee te wisselen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')