abonnement Unibet Coolblue
pi_183093388
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 00:17 schreef FireFox1 het volgende:

[..]

Ik pleit overigens voor het Duits model: De vervuiler betaald.

https://auto-en-vervoer.i(...)ng-in-duitsland.html
Betaald?
pi_183094118
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 00:17 schreef FireFox1 het volgende:

[..]

Ik pleit overigens voor het Duits model: De vervuiler betaald.

https://auto-en-vervoer.i(...)ng-in-duitsland.html
soort mrb?
  Moderator maandag 12 november 2018 @ 06:46:18 #103
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183094322
Tja het invoeren van rekeningrijden is dus niet de oplossing. De oplossing het meer gespreid gebruiken van het wegennet. Rekening rijden is een manier om mensen een incentive te geven om meer te gaan spreiden maar het is wel ten nadele van de mensen die in de file staan/die in de spits moeten rijden.

Eigenlijk is het de omgekeerde wereld :P niet in de file staan (een luxe) is dan goedkoper dan wel in de file staan. Het benadeelt de mensen die die wel in de file staan omdat het niet anders kan enorm. Eigenlijk zouden ze niet in de file staan duurder moeten maken, dan wordt dat een luxe product, en benadeel je de mensen die sowieso al de luxe hebben om niet in de file te hoeven staan.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 12 november 2018 @ 06:51:03 #104
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183094325
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 23:37 schreef Merkie het volgende:

[..]

Hoe hoog moet het bedrag zijn voordat mensen de spits gaan mijden. ¤2 is te laag volgens jou. Zou bij een bedrag van ¤50 per dag men wel bereid zijn de spits te mijden? Wat denk jij?

De wereld werkt niet volgens het aan/uit-principe. Het zal eerder ongeveer zo werken:
¤1 per dag: 1 op de 100 laat de auto staan
¤2 per dag: 5 op de 100 laat de auto staan
¤10 per dag: 20 op de 100 laat de auto staan
¤20 per dag: 50 op de 100 laat de auto staan

Ik zou adviseren iets te lezen over prijselasticiteit en de gedachte los te laten dat er werkelijk niemand in Nederland is die geen vrijheid over het bepalen van reismethode en reismoment.

Ik zal mezelf eens als voorbeeld nemen. Ik kan:
• Met de auto in de spits rijden
• Met de auto na de spits rijden
• Met de trein reizen
• Bij een lokale vestiging van mijn kantoor werken (minder reistijd, dus minder gebruik van de weg)
• Gedeeltelijk thuiswerken
• Carpoolen

Vrij veel opties dus. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die weinig tot geen alternatieven hebben, maar er zullen ook genoeg mensen zijn die wél keuze hebben (en dat hoeven er slechts een handvol te zijn voor een significant verschil in filezwaarte). Door middel van financiële prikkels kun je keuzes van mensen beïnvloeden. Dit zijn allemaal geen nieuwe concepten.

Prijselasticiteit is een fundamenteel begrip in de economie en besturing door middel van financiële prikkels is ook al honderden jaren de normaalste zaak van de wereld.
Ik begrijp nooit waarom het altijd via financiële prikkels moet, men doet net alsof mensen alleen maar te bewegen zijn door middel van geld. En helemaal in dit voorbeeld zijn mensen volgensmij ook te bewegen door middel van ongemakken als in de file staan. Ik begrijp dus echt waarom die paar extra er wel alternatieven willen zoeken voor geld maar niet voor het extra gemak van niet in de file staan.


Mijn vraag is eigenlijk hoeveel rek zit er in Nederland nog in. Eigenlijk zouden mensen gewoon meer moeten werken waar ze wonen etc. Die problemen moet je oplossen en niet gewoon dingen duurder maken in de hoop dat het systeem zichzelf wel oplost, dat is een hele luie manier van oplossen.
Er wordt dan namelijk niets opgelost er wordt alleen maar gezegd tegen de mensen in de file los het zelf op... En ik ben bang dat Nederland een te welvarend land is om deze 'prikkels' ooit op een niveau te krijgen waar het voldoende pijn doet. En ik vraag me af of dat genoeg tegen de groei in kan gaan.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bosbeetle op 12-11-2018 06:58:06 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183094425
Heb z'n radiomelding nog niet gehoord
pi_183094455
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 00:17 schreef FireFox1 het volgende:

[..]

Ik pleit overigens voor het Duits model: De vervuiler betaald.

https://auto-en-vervoer.i(...)ng-in-duitsland.html
Kilometerheffing is ook op dat principe gebaseerd. Betalen voor gebruik (=oorzaak van de vervuiling) ipv bezit.
  Moderator maandag 12 november 2018 @ 09:17:56 #107
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183095339
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 23:37 schreef Merkie het volgende:
Ik zal mezelf eens als voorbeeld nemen. Ik kan:
• Met de auto in de spits rijden
• Met de auto na de spits rijden
• Met de trein reizen
• Bij een lokale vestiging van mijn kantoor werken (minder reistijd, dus minder gebruik van de weg)
• Gedeeltelijk thuiswerken
• Carpoolen
Ik lees hieruit dat je nu nog niet de alternatieven doet :P en zou als je iets meer moet betalen dat er voor zorgen dat je ze gaat overwegen, zo ja waarom nu nog niet? Of hoop je stiekem dat anderen alternatieven gaan zoeken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183095412
Als je rekening rijden niet kan betalen moet je helemaal geen autorijden of op de VVD stemmen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Moderator maandag 12 november 2018 @ 09:27:55 #109
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183095485
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 09:22 schreef Nielsch het volgende:
Als je rekening rijden niet kan betalen moet je helemaal geen autorijden of op de VVD stemmen.
Ik ben er bang voor dat als het wordt ingevoerd men het inderdaad gewoon gaat betalen en het gedrag niet aanpast....

Volgens Arjen is het ook gericht op de mensen die niet persee in de spits hoeven te rijden, dagjes mensen, nou die vinden het al helemaal niet erg om die ene keer iets meer te betalen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183095505
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 07:28 schreef Rianne84 het volgende:
Heb z'n radiomelding nog niet gehoord
Ik ook niet inderdaad. Iig niet op 3FM.
  Moderator maandag 12 november 2018 @ 09:30:06 #111
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183095515
Wat ik trouwens nog het meest miste in het rekeningrijden segmentje was de humor er zat niet één grap in, het net zo goed een segment uit 1vandaag geweest kunnen zijn.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183095535
quote:
2s.gif Op maandag 12 november 2018 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik trouwens nog het meest miste in het rekeningrijden segmentje was de humor er zat niet één grap in, het net zo goed een segment uit 1vandaag geweest kunnen zijn.
Dat stukje over de vroem-partij was best grappig.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Moderator maandag 12 november 2018 @ 09:33:06 #113
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183095567
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 09:31 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Dat stukje over de vroem-partij was best grappig.
Mwah dat doet hij vaak beter, een stukje tekst van een politicus isoleren. Vroempoen is ook niet echt een leuk gevonden term daar had wel meer in gezeten. Vond het niet het sterkste segment.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 12 november 2018 @ 09:38:00 #114
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_183095640
Nu de files op 538
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
  maandag 12 november 2018 @ 09:38:43 #115
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_183095653
Nou op dit moment niks helaas.
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
  maandag 12 november 2018 @ 09:40:23 #116
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_183095675
Net na 9 uur wel bij Giel Beelen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_183096215
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 22:30 schreef Van_Poppel het volgende:
Jan Modaal die om 8 uur op z'n werk moet zijn, heeft geen keuze. Die kan straks betaald in de file staan.
Maar die file is dan wel een stuk korter.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_183096227
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 22:41 schreef Bosbeetle het volgende:
En km heffing is echt een symptoom van economie denken als je ergens een geldbedragje aan hangt los je het probleem op geloof ik niet zoveel van.

Helemaal als het op twee euro aankomt, als dat zou werken zou de intercity direct ook leeg zijn, is ook niet zo, zit ook helemaal vol.

En bedrijven gaan echt niet hun bedrijf andere openingstijden geven, dan betalen ze hun werknemers wel iets meer reiskosten.
In andere landen waar het is ingevoerd schijnt het anders wel degelijk een succes te zijn.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  Moderator maandag 12 november 2018 @ 10:21:23 #119
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183096272
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 10:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

In andere landen waar het is ingevoerd schijnt het anders wel degelijk een succes te zijn.
Ook in landen die kwa dichtheid vergelijkbaar zijn met nederland, waar evenveel mensen ongeveer op dezelfde afstand als nederlanders van hun werk af wonen, met een vergelijkbaar wegennet etc.

Trouwens die extreme dagen die Arjen ook aanhaalde zijn vaak dagen dat het regent of ander slecht weer is, zorgt spitsheffing er ook voor dat mensen beter gaan rijden in de regen?

Ik vind het een mooi idee van mij mogen ze het invoeren ik sta namelijk zelf nooit in de spits in de file maar ik denk dat anderen die dat niet hoeven ook niet doen, ik vraag me gewoon af hoeveel rek erin zit en of je die oprekking kunt forceren door alleen maar een kleine financiele prikkel. Als het werkt vind ik het wel weer een enorme afgang voor de mensheid dat we pas handig gaan nadenken als er iemand van bovenaf een boete op zet...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183096389
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 23:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Maar door te betalen ervoor hoeven ze er toch niet minder gebruik van te maken.

Als je ontbijt heel duur maakt heb je niet ineens mindr honger in de ochtend.

Als je rijden in de spits duur maakt betekent dat niet dat winkels later open kunnen of bedrijven ineens zeggen nee joh we gaan gewoon onze werknemers allemaal nachtdiensten laten draaien...
Of dat tante bep twee uur langer in haar bed kan blijven liggen of je een dagje uit maar even een paar uur minder lang gaat maken...

Ik denk dat er net zo veel mensen in de spits gaan rijden en dat die er gewoon lekker extra voor gaan betalen en het fileprobleem gewoon blijft bestaan. Van mij mogen ze het invoeren maar ik denk niet dat je er veel mee oplost. Ik denk wel dat we er weer een klap privacy op verliezen.
Op het moment dat iets duurder wordt, zal een deel van de mensen uitkijken naar alternatieven. Jij doet nu net of iedereen in die spits moet staan en er totaal geen alternatief is. Terwijl er voor een deel van de mensen wel degelijk een alternatief is. Die kunnen eerder naar hun werk gaan, of juist later, of vanuit huis werken, of met het OV, of met zo´n high speed e-bike. Ik noem maar wat. Als dat deel van de mensen dat wel een keuze heeft de spits gaat mijden, zal de spits voor die groep die geen keuze heeft korter worden. Om bij jouw ontbijtanalogie te blijven: als dat deel van de mensen die niet zo'n enorme honger heeft 's ochtends nu een wat kleiner ontbijt neemt, en dan met de lunch wat meer eet, kan dat ook een deel van de oplossing zijn.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_183096442
quote:
2s.gif Op maandag 12 november 2018 10:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ook in landen die kwa dichtheid vergelijkbaar zijn met nederland, waar evenveel mensen ongeveer op dezelfde afstand als nederlanders van hun werk af wonen, met een vergelijkbaar wegennet etc.

Trouwens die extreme dagen die Arjen ook aanhaalde zijn vaak dagen dat het regent of ander slecht weer is, zorgt spitsheffing er ook voor dat mensen beter gaan rijden in de regen?

Ik vind het een mooi idee van mij mogen ze het invoeren ik sta namelijk zelf nooit in de spits in de file maar ik denk dat anderen die dat niet hoeven ook niet doen, ik vraag me gewoon af hoeveel rek erin zit en of je die oprekking kunt forceren door alleen maar een kleine financiele prikkel. Als het werkt vind ik het wel weer een enorme afgang voor de mensheid dat we pas handig gaan nadenken als er iemand van bovenaf een boete op zet...
Ik meen dat het getest was in Engeland en Denemarken, dat heb ik even niet paraat. Maar die landen zijn voor zover ik weet minder dicht bevolkt, dus daar zullen mensen juist vaker verder van hun werk af wonen en afhankelijker zijn van de auto. Dus dan zou ik persoonlijk denken dat in Nederland, waar we dicht op elkaar wonen, en mensen ook vaak relatief dicht bij hun werk wonen, de kans op welslagen juist nog groter is.

Om het nu meteen landelijk in te voeren in Nederland lijkt me ook niet zo'n goed idee, want je hebt gelijk dat je situaties uit het buitenland niet zonder meer naar NL kunt vertalen. Maar het lijkt me op z'n minst een goed plan om er in NL een proef ermee te doen. Van het alternatief van de VVD (nog meer asfalt erbij) is inmiddels al ruimschoots gebleken dat dit onvoldoende werkt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Kramerica-Industries op 12-11-2018 10:43:39 ]
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  Moderator maandag 12 november 2018 @ 10:45:03 #122
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183096586
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 10:30 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Op het moment dat iets duurder wordt, zal een deel van de mensen uitkijken naar alternatieven. Jij doet nu net of iedereen in die spits moet staan en er totaal geen alternatief is. Terwijl er voor een deel van de mensen wel degelijk een alternatief is. Die kunnen eerder naar hun werk gaan, of juist later, of vanuit huis werken, of met het OV, of met zo´n high speed e-bike. Ik noem maar wat. Als dat deel van de mensen dat wel een keuze heeft de spits gaat mijden, zal de spits voor die groep die geen keuze heeft korter worden. Om bij jouw ontbijtanalogie te blijven: als dat deel van de mensen die niet zo'n enorme honger heeft 's ochtends nu een wat kleiner ontbijt neemt, en dan met de lunch wat meer eet, kan dat ook een deel van de oplossing zijn.
ja maar die incentive is er toch al namelijk ze moeten nu in de file staan... of vinden mensen betalen echt erger dan in de file staan. Sterker nog voor in de file staan betaal je al meer aan benzine omdat je met lopende moter stilstaat waarom overwegen deze mensen dan nu al niet het alternatief en wel als ze twee euro moeten betalen... ik zie de logica daar niet in. Dit economie denken gaat er van uit dat mensen alles afmeten aan hoe duur het is, en dat is volgensmij niet zo.

Sterker nog dat men in de file gaat staan met lopende moter geeft al aan dan mensen niet persee vanuit kosten denken maar eerder vanuit gemak bijvoorbeeld.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Redactie Sport maandag 12 november 2018 @ 10:49:15 #123
274204 crew  Mexicanobakker
pi_183096660
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 22:47 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Als het de files zou oplossen en het vooral het vrachtverkeer geld kost waarom rijden die dan niet alleen maar midden in de nacht, maar rijden ze gewoon in de spits.

Je kunt supermarkten ook savonds om twaalf uur bevoorraden...

Dan moeten die supermarkten wel weer werknemers betalen die die bevoorrading doen. Dat lijkt me absoluut niet de oplossing.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator maandag 12 november 2018 @ 11:26:13 #124
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183097262
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 10:49 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Dan moeten die supermarkten wel weer werknemers betalen die die bevoorrading doen. Dat lijkt me absoluut niet de oplossing.
Met andere woorden veel mensen/bedrijven/organisaties zitten gewoon vast aan de spits. De mensen die niet vast aan de spits zitten kunnen ook zonder financiele prikkel al veranderen met als winst dat ze minder in de file staan, maar dat doen ze niet. Dus of men moet echt alleen maar dingen voor geld willen doen of er veranderd met spitsheffing gewoon niet zo heel veel.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183098085
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 06:46 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja het invoeren van rekeningrijden is dus niet de oplossing. De oplossing het meer gespreid gebruiken van het wegennet. Rekening rijden is een manier om mensen een incentive te geven om meer te gaan spreiden maar het is wel ten nadele van de mensen die in de file staan/die in de spits moeten rijden.

Eigenlijk is het de omgekeerde wereld :P niet in de file staan (een luxe) is dan goedkoper dan wel in de file staan. Het benadeelt de mensen die die wel in de file staan omdat het niet anders kan enorm. Eigenlijk zouden ze niet in de file staan duurder moeten maken, dan wordt dat een luxe product, en benadeel je de mensen die sowieso al de luxe hebben om niet in de file te hoeven staan.
Dan wordt de file nog groter. In de toekomst verwacht ik wel dat (nog) meer mensen gaan thuiswerken. Dat kan de overheid ook nog stimuleren voor werkgevers en werknemers. Het kan natuurlijk niet voor elke baan maar veel mensen zitten de hele dag achter een computer en dan maakt het niet uit waar je zit.
Onder deze lijn niet schrijven
  Redactie Sport maandag 12 november 2018 @ 12:15:04 #126
274204 crew  Mexicanobakker
pi_183098169
quote:
2s.gif Op maandag 12 november 2018 11:26 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Met andere woorden veel mensen/bedrijven/organisaties zitten gewoon vast aan de spits. De mensen die niet vast aan de spits zitten kunnen ook zonder financiele prikkel al veranderen met als winst dat ze minder in de file staan, maar dat doen ze niet. Dus of men moet echt alleen maar dingen voor geld willen doen of er veranderd met spitsheffing gewoon niet zo heel veel.
Dat eerste dus, lijkt mij
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_183098345
quote:
2s.gif Op maandag 12 november 2018 11:26 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Met andere woorden veel mensen/bedrijven/organisaties zitten gewoon vast aan de spits. De mensen die niet vast aan de spits zitten kunnen ook zonder financiele prikkel al veranderen met als winst dat ze minder in de file staan, maar dat doen ze niet. Dus of men moet echt alleen maar dingen voor geld willen doen of er veranderd met spitsheffing gewoon niet zo heel veel.
Zo werkt het wel ja. Ik kan thuiswerken, ik kan met de fiets, ik heb flexibele werktijden. Toch ga ik max 4 per week met de auto naar het werk. Begin ik steevast om 8u en werk ik op de één-na-rustigste dag op de weg (woe) thuis terwijl ik ook prima di thuis zou kunnen werken. Sinds dit voorjaar ook al wel als het kan op de fiets (14 km) maar zoals vandaag dan laat ik de fiets graag staan. Ik doe dat vooralsnog voor de lol al scheelt het wel benzine. Zodra de financiële prikkel groter wordt, ga ik mijn gedrag zeker wel aanpassen. En dan nog kan ik dat prima missen die paar euro maar toch zet me dat aan het denken. Nu rijdt ik overigens veelal binnendoor ipv over de A27. Dus of provinciale wegen en bebouwde kom, vrijgesteld zou worden dan ben ik nog steeds niks kwijt.
pi_183098700
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 06:46 schreef Bosbeetle het volgende:

Eigenlijk zouden ze niet in de file staan duurder moeten maken, dan wordt dat een luxe product, en benadeel je de mensen die sowieso al de luxe hebben om niet in de file te hoeven staan.
En op welke manier gaat het duurder maken van buiten de spits om rijden er voor zorgen dat er meer mensen de spits gaan mijden? Dan wordt de spits alleen maar drukker, omdat het rijden tijdens de spits (relatief) goedkoper wordt. Dan maak je het fileprobleem dus alleen maar groter.

Ik blijf er bij: doe een pilot in Nederland met rekeningrijden. Gewoon op een bepaald traject. Kijken of het werkt. Nu heb je alleen maar mensen die op basis van zelfberedeneerde argumenten gaan betogen dat het niet zou werken, zonder dat ze dit met enig bewijs kunnen onderbouwen. Ja, zo'n proef kost geld, maar het jaarlijks aanleggen van 100-en km's extra asfalt, waarvan nu al wel duidelijk is (behalve voor de VVD, het CDA en de ANWB) dat dit op de lange termijn helemaal niets oplost, kost ook veel geld.

Ongeacht je mening over rekeningrijden: meer asfalt lost bewezen niets op. Je kunt nog beter de situatie laten zoals íe nu is dan nog meer asfalteren. Dan bespaar je tenminste nog de aanlegkosten.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_183098782
Overigens betwijfel ik het of er zoveel mensen in de file staan die niet deelnemen aan woon-werkverkeer, want dat zou het s'avonds wel heel veel drukker moeten zijn dan 's morgens.

Er zit denk ik ook weinig rek in het mijden van de spits, aangezien de spits voortaan zowat duurt van 15.00 uur (bouwvakkersbusjes) tot 19.00 uur.

Thuiswerken is eigenlijk het enige dat zoden aan de dijk zet, maar dat is weer niet voor iedereen mogelijk.
  Moderator maandag 12 november 2018 @ 13:09:05 #130
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183099371
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 12:43 schreef bloodymary1 het volgende:
Overigens betwijfel ik het of er zoveel mensen in de file staan die niet deelnemen aan woon-werkverkeer, want dat zou het s'avonds wel heel veel drukker moeten zijn dan 's morgens.

Er zit denk ik ook weinig rek in het mijden van de spits, aangezien de spits voortaan zowat duurt van 15.00 uur (bouwvakkersbusjes) tot 19.00 uur.

Thuiswerken is eigenlijk het enige dat zoden aan de dijk zet, maar dat is weer niet voor iedereen mogelijk.
Ook die bouwvakkersbusjes mag wel eens wat aan gedaan worden. Ze leveren prima werk daar niet van maar toch zie ik echt heel vaak bedrijven uit het oosten van het land aan het werk in het westen en vice versa... zou dat echt nodig zijn?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183102282
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 10:49 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Dan moeten die supermarkten wel weer werknemers betalen die die bevoorrading doen. Dat lijkt me absoluut niet de oplossing.
Klopt, maar daar zit wel een deel van het probleem. Supermarktketens besparen kosten door minder distributiecentra en grotere afstanden rijden. Door vaker te bevoorraden en voorraadruimte op te offeren aan winkeloppervlak. Dan heb je nog het just in time management in allerlei productie waarbij ook weer bespaard wordt door het wegennet zwaarder te belasten, terwijl grote webshops alweer klanten willen lokken met bezorging binnen 4 uur.

Die dingen zijn juist allemaal ontstaan door de verkeerde prijsprikkels, en zullen ook gevoelig zijn voor andere prijsprikkels. Ook de afwezigheid van een prijsprikkel maakt werkgevers lui, dat hun werknemers vrije tijd verspillen met in de file staan door de wijze waarop zij het werk organiseren, iedereen om half 9 binnen, heeft niet hun aandacht want het management is niet opgeleid om aan iets anders dan harde centjes te denken. Als ze voor elke werknemer 100 euro extra aan reiskostenvergoeding moeten dokken wordt dat vast een ander verhaal.

quote:
2s.gif Op maandag 12 november 2018 10:21 schreef Bosbeetle het volgende:

Als het werkt vind ik het wel weer een enorme afgang voor de mensheid dat we pas handig gaan nadenken als er iemand van bovenaf een boete op zet...
Dat komt ook omdat bijvoorbeeld de VVD een fictie verkoopt die we graag willen geloven: Als je een auto aanschaft dan krijg je daarmee de vrijheid om overal heen te gaan wanneer je maar wil en hem daar dan gratis bij je bestemming neer te zetten op 12m2 publieke ruimte die voor jou is vrijgehouden. Maar dat is net zoiets als het idee van alleen met de natuur zijn aan het strand van Scheveningen verkopen.

Ik vind vroempoen wel sterk gevonden omdat die het juist omdraait en daarmee die fictie tegen het licht houdt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_183107606
Klaas Dijkhoff heeft zeker niet vandaag geopperd dat rekeningrijden uit de taboesfeer gehaald moet worden?
  maandag 12 november 2018 @ 20:35:56 #133
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_183108965
quote:
2s.gif Op maandag 12 november 2018 09:17 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik lees hieruit dat je nu nog niet de alternatieven doet :P en zou als je iets meer moet betalen dat er voor zorgen dat je ze gaat overwegen, zo ja waarom nu nog niet? Of hoop je stiekem dat anderen alternatieven gaan zoeken.
Alleen carpoolen doe ik niet, de rest wel.
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 06:51 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik begrijp nooit waarom het altijd via financiële prikkels moet, men doet net alsof mensen alleen maar te bewegen zijn door middel van geld. En helemaal in dit voorbeeld zijn mensen volgensmij ook te bewegen door middel van ongemakken als in de file staan. Ik begrijp dus echt waarom die paar extra er wel alternatieven willen zoeken voor geld maar niet voor het extra gemak van niet in de file staan.


Mijn vraag is eigenlijk hoeveel rek zit er in Nederland nog in. Eigenlijk zouden mensen gewoon meer moeten werken waar ze wonen etc. Die problemen moet je oplossen en niet gewoon dingen duurder maken in de hoop dat het systeem zichzelf wel oplost, dat is een hele luie manier van oplossen.
Er wordt dan namelijk niets opgelost er wordt alleen maar gezegd tegen de mensen in de file los het zelf op... En ik ben bang dat Nederland een te welvarend land is om deze 'prikkels' ooit op een niveau te krijgen waar het voldoende pijn doet. En ik vraag me af of dat genoeg tegen de groei in kan gaan.
Mensen doen alles voor geld, echt waar.
2000 light years from home
pi_183183003
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 20:35 schreef Merkie het volgende:
Mensen doen alles voor geld, echt waar.
Zodat ze het dan uit kunnen geven aan een leven met minder ongemakken.
De ergernis van uren per week in de file staan, dat wint het bij veel mensen wel van het geld hoor.
  vrijdag 16 november 2018 @ 14:55:50 #135
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_183184591
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 13:21 schreef Roland010 het volgende:

[..]

Zodat ze het dan uit kunnen geven aan een leven met minder ongemakken.
De ergernis van uren per week in de file staan, dat wint het bij veel mensen wel van het geld hoor.
Ik denk dat je niet begrepen hebt wat ik zeg.

Hoe hoog moet het bedrag zijn voor spitsrijden om 5% minder auto's tijdens de spits op de weg te krijgen?

A. Minder dan ¤5 per dag
B. Meer dan ¤5, minder dan ¤10 per dag
C. Minder dan ¤50, meer dan ¤10 per dag
D. Meer dan ¤50 per dag

Kies.
2000 light years from home
pi_183200670
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 14:55 schreef Merkie het volgende:

[..]

Ik denk dat je niet begrepen hebt wat ik zeg.

Hoe hoog moet het bedrag zijn voor spitsrijden om 5% minder auto's tijdens de spits op de weg te krijgen?

A. Minder dan ¤5 per dag
B. Meer dan ¤5, minder dan ¤10 per dag
C. Minder dan ¤50, meer dan ¤10 per dag
D. Meer dan ¤50 per dag

Kies.
B.

Maar het zou alleen echt goed werken als het een 'pakket' aan prikkels moeten zijn. Dus 1. duurder om in de spits te rijden, 2. de alternatieven goedkoper maken 3. het makkelijker maken om b.v. meer thuis of op een eigen gekozen locatie te werken 4. bedrijven hier ook in betrekken.
  zaterdag 17 november 2018 @ 10:49:48 #137
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_183201521
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:26 schreef Roland010 het volgende:

[..]

B.

Maar het zou alleen echt goed werken als het een 'pakket' aan prikkels moeten zijn. Dus 1. duurder om in de spits te rijden, 2. de alternatieven goedkoper maken 3. het makkelijker maken om b.v. meer thuis of op een eigen gekozen locatie te werken 4. bedrijven hier ook in betrekken.
Eens, maar je moet ergens beginnen. Grote veranderingen bestaan uit veel kleine veranderingen.
2000 light years from home
  Moderator zondag 18 november 2018 @ 22:10:11 #138
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_183232337
*O*
  zondag 18 november 2018 @ 22:10:23 #139
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_183232351
*O*
Isn't it ironic, don't you think
pi_183232359
*O*
  zondag 18 november 2018 @ 22:10:51 #141
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_183232369
*O*
pi_183232373
Lubachgod
AFCA!
  zondag 18 november 2018 @ 22:11:15 #143
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_183232385
:W
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
pi_183232386
panieknaaien _O_
  zondag 18 november 2018 @ 22:11:33 #145
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_183232395
:')
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  Moderator / Redactie Sport / Devops zondag 18 november 2018 @ 22:13:07 #146
176766 crew  zoem
zoemt
pi_183232451
:')
pi_183232454
:')
AFCA!
  zondag 18 november 2018 @ 22:13:36 #148
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_183232464
:')
Isn't it ironic, don't you think
  zondag 18 november 2018 @ 22:14:54 #149
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_183232488
Nations League bash :D
pi_183232489
Fail
AFCA!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')