Als het de files zou oplossen en het vooral het vrachtverkeer geld kost waarom rijden die dan niet alleen maar midden in de nacht, maar rijden ze gewoon in de spits.quote:Op zondag 11 november 2018 22:46 schreef bamibij het volgende:
[..]
Die groep hoeft de spits ook helemaal niet uit. Heb je wel gekeken en geluisterd?
De meeste werknemers moeten gewoon tussen half 8 en 9 uur beginnen. Die hebben dus geen enkele keuze. Je moet eerst die 8h-17h mentaliteit aanpakken voordat je met rekeningrijden begint. Ik geloof niet dat automobilisten de auto laten staan door het rekeningrijden; niemand gaat immers voor z'n lol in de file staan.quote:Op zondag 11 november 2018 22:31 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat een onzin. Je hebt als werknemer en werkgever altijd een keuze.
Ja, echt een discussie die nooit gevoerd wordt.quote:Op zondag 11 november 2018 22:48 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Goed slotitem, blij dat iemand dit eindelijk een keer aankaart.
Dan moet alleen niet iedereen dat gaan doen .quote:Op zondag 11 november 2018 22:43 schreef TC03 het volgende:
[..]
's Ochtends thuis werken, 's middags naar kantoor. Prima.
Volgens lubach zaten er dus ook veel shoppers en dagjesmensen tussen.quote:Op zondag 11 november 2018 22:48 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
De meeste werknemers moeten gewoon tussen half 8 en 9 uur beginnen. Die hebben dus geen enkele keuze. Je moet eerst die 8h-17h mentaliteit aanpakken voordat je met rekeningrijden begint. Ik geloof niet dat automobilisten de auto laten staan door het rekeningrijden; niemand gaat immers voor z'n lol in de file staan.
Vrijdag staan er de hele dag files omdat men meer gespreid naar huis gaat... De spits is dan veel langerquote:Op zondag 11 november 2018 22:47 schreef TC03 het volgende:
[..]
Hij zei niet 'overgroot' maar 'groot', en hij had het alleen over de avondspits.
Desalniettemin, slechts een reductie van 5% of 10% leidt al tot fors minder files. Daarom staan er vrijdagochtend bijna geen files.
Naar wat ik ervan meekrijg is het vooral een wedstrijdje wie het hardst kan roepen tegen een filetax te zijn, terwijl de wetenschappelijke consensus in het publiek debat vaak ondersneeuwt.quote:Op zondag 11 november 2018 22:49 schreef bamibij het volgende:
[..]
Ja, echt een discussie die nooit gevoerd wordt.
De avondspits. In de ochtend staat er geen file.quote:Op zondag 11 november 2018 22:50 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vrijdag staan er de hele dag files omdat men meer gespreid naar huis gaat... De spits is dan veel langer
Nogmaals. Om die groep gaat het niet. Het gaat erom dat mensen ook om 10:00 naar tante Bep kunnen karren ipv om 8:00. Rekeningrijden kan die groep het zetje geven, waardoor mensen die echt moeten, (vaker) filevrij de spits door kunnen.quote:Op zondag 11 november 2018 22:47 schreef Bosbeetle het volgende:
Je kunt supermarkten ook savonds om twaalf uur bevoorraden...
Als mensen al zo dom zijn om voor tante bep in de file te gaan staan dan willen ze ook voor tante bep wel twee euro meer betalenquote:Op zondag 11 november 2018 22:51 schreef bamibij het volgende:
[..]
Nogmaals. Om die groep gaat het niet. Het gaat erom dat mensen ook om 10:00 naar tante Bep kunnen karren ipv om 8:00. Rekeningrijden kan die groep het zetje geven, waardoor mensen die echt moeten, (vaker) filevrij de spits door kunnen.
Er zal een groep zijn voor wie het slecht uitpakt omdat ze nauwelijks keuze hebben. Echter is het uiteindelijk altijd een financiële kwestie die met de juiste maatregelen adequaat aangepakt kan worden.quote:Op zondag 11 november 2018 22:48 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
De meeste werknemers moeten gewoon tussen half 8 en 9 uur beginnen. Die hebben dus geen enkele keuze. Je moet eerst die 8h-17h mentaliteit aanpakken voordat je met rekeningrijden begint. Ik geloof niet dat automobilisten de auto laten staan door het rekeningrijden; niemand gaat immers voor z'n lol in de file staan.
Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt het tegenovergestelde.quote:Op zondag 11 november 2018 22:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als mensen al zo dom zijn om voor tante bep in de file te gaan staan dan willen ze ook voor tante bep wel twee euro meer betalen
En in dat onderzoek hebben ze als test heel Nederland vijf jaar rekening laten rijden? Of hebben ze een aantal modellen toegepast en komt het daar uit?quote:Op zondag 11 november 2018 22:53 schreef bamibij het volgende:
[..]
Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt het tegenovergestelde.
Denk niet dat die mensen van te voren realiseren dat ze in de file gaan staan.quote:Op zondag 11 november 2018 22:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als mensen al zo dom zijn om voor tante bep in de file te gaan staan dan willen ze ook voor tante bep wel twee euro meer betalen
Het systeem zal natuurlijk zorgvuldig ingericht moeten worden en de hoogte van de heffing zal onderzocht moeten worden, maar ik zie geen enkele reden waarom dit niet zou werken. Het is simpelweg een spel van vraag en aanbod, bij hogere prijzen vermindert de vraag. Dat is basiseconomie.quote:Op zondag 11 november 2018 22:59 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En in dat onderzoek hebben ze als test heel Nederland vijf jaar rekening laten rijden? Of hebben ze een aantal modellen toegepast en komt het daar uit?
Ook het voorbeeld van Zweden was een heel ander verhaal, daar gingen volgens het stukje minder mensen naar die specifieke plek, maar er werd niets gezegd over eventuele parkeerplekken net buiten het centrum.
Met andere woorden eerst zien dan geloven wat mij betreft, volgensmij zijn we gewoon een te rijk landje om ons heel veel van zo'n tax aan te trekken, helemaal als die maar 2 euro is.
Ik ken niemand die zich niet realiseerd dat er sochtends file staat, sterker nog dat is vaak de reden dat ze al in de spits weg gaan zodat ze kans hebben op tijd te zijn.quote:Op zondag 11 november 2018 22:59 schreef yosander het volgende:
[..]
Denk niet dat die mensen van te voren realiseren dat ze in de file gaan staan.
Ja oké uiteraard is idd geen absolute waarheid, maar jouw aanname dat we ''een te rijk landje zijn om ons er veel van aan te trekken'' geloof ik dan weer niet in..quote:Op zondag 11 november 2018 22:59 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En in dat onderzoek hebben ze als test heel Nederland vijf jaar rekening laten rijden? Of hebben ze een aantal modellen toegepast en komt het daar uit?
Ook die heeft een keuze ja.quote:Op zondag 11 november 2018 22:46 schreef tombolafan het volgende:
[..]
altijd ja? Een leerkracht op een basisschool ook?
Ik vind het een beetje de fout die echt enorm veel gemaakt wordt door ergens een markt van te maken los je het probleem niet op. Markten werken met schaarste, niet file rijden is schaars dus wordt rijden duur, als je er zo'n systeem aan gaat hangen zorg je in het einde vooral dat het duurder wordt voor de consument maar niet dat het automatisch minder schaars wordt.quote:Op zondag 11 november 2018 23:00 schreef Merkie het volgende:
[..]
Het systeem zal natuurlijk zorgvuldig ingericht moeten worden en de hoogte van de heffing zal onderzocht moeten worden, maar ik zie geen enkele reden waarom dit niet zou werken. Het is simpelweg een spel van vraag en aanbod, bij hogere prijzen vermindert de vraag. Dat is basiseconomie.
De autoweg is al een markt...quote:Op zondag 11 november 2018 23:05 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vind het een beetje de fout die echt enorm veel gemaakt wordt door ergens een markt van te maken los je het probleem niet op.
Ik zie het probleem niet van schaarste, als rekeningrijden er toe leidt dan werknemers minder gebruik hoeven te maken van dit schaarse goed dan is dat toch een win-win situatie.quote:Op zondag 11 november 2018 23:05 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje de fout die echt enorm veel gemaakt wordt door ergens een markt van te maken los je het probleem niet op. Markten werken met schaarste, niet file rijden is schaars dus wordt rijden duur, als je er zo'n systeem aan gaat hangen zorg je in het einde vooral dat het duurder wordt voor de consument maar niet dat het automatisch minder schaars wordt.
Het aanbod zit namelijk in dit geval vast aan de vraag (mensen die ergens heen gaan) en het aanbod vermeerderen kan alleen door de vraag te verminderen.
Maar door te betalen ervoor hoeven ze er toch niet minder gebruik van te maken.quote:Op zondag 11 november 2018 23:08 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet van schaarste, als rekeningrijden er toe leidt dan werknemers minder gebruik hoeven te maken van dit schaarse goed dan is dat toch een win-win situatie.
Reiskostenvergoeding is niet verplicht.quote:Op zondag 11 november 2018 22:52 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
En anders voer je een wet in dat de filetax deel uit gaat maken van de reiskostenvergoeding. Dan veranderen werkgevers een stuk sneller van mentaliteit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |