quote:Met de omroepbezuinigingen heeft NPO3 de nodige klappen gekregen. Met name de latenightprogrammering is uitgekleed, toch weet de VPRO vanavond een nieuwe talkshow te introduceren. Zondag met Lubach is een satirische nieuwsshow van Arjen Lubach, een beetje naar Amerikaans voorbeeld. Gaat zoiets dan eindelijk lukken in Nederland?
“De vergelijking is al oneerlijk, omdat we de budgetten en mensen niet hebben van die shows”, vertelt Lubach in gesprek met het AD. “We zouden nooit zo’n show kunnen maken.” De programmamaker put dan ook uit zijn eigen verleden en ervaring. “Ik ga een show maken met alle dingen die ik al heb gedaan en leuk vind. Ik maakte de rapservice voor Koefnoen, ik schreef de Recensiekoning voor De Volkskrant en ik heb de taalrubriek bij DWDD. Het wordt een soort mix van dingen die ik kan.” De redactie van Zondag met Lubach bestaat uit zo’n 20 man.
Hij verklaart: “De sleutel van een satirische nieuwsshow is het nieuws brengen op zo’n manier en toon en met zo’n soort humor, dat het toegankelijk is voor mensen die zich op een andere manier niet voor het onderwerp zouden interesseren.
Zondag met Lubach, 21.20 uur 22u, VPRO (NPO3)
Is wel de makkelijkste in te voeren oplossing. Meer asfalt leidt tot meer verkeer en het OV zit voorlopig ook aan zijn maxquote:Op zondag 11 november 2018 22:28 schreef monkyyy het volgende: Kilometer heffing
Prima, alleen in die walgelijke randstad waar het continue vaststaat. De rest van Nederland kan bespaard worden.quote:
Ook goed investeren in OV dan.quote:Op zondag 11 november 2018 22:30 schreef yosander het volgende:
[..]
Is wel de makkelijkste in te voeren oplossing. Meer asfalt leidt tot meer verkeer en het OV zit voorlopig ook aan zijn max
Wat een onzin. Je hebt als werknemer en werkgever altijd een keuze.quote:Op zondag 11 november 2018 22:30 schreef Van_Poppel het volgende:
Jan Modaal die om 8 uur op z'n werk moet zijn, heeft geen keuze. Die kan straks betaald in de file staan.
Hij kan dus betaald doorrijden zonder file als het goed isquote:Op zondag 11 november 2018 22:30 schreef Van_Poppel het volgende:
Jan Modaal die om 8 uur op z'n werk moet zijn, heeft geen keuze. Die kan straks betaald in de file staan.
Kunnen ze mooi de inkomsten van het rekeningrijden voor gebruikenquote:Op zondag 11 november 2018 22:31 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ook goed investeren in OV dan.
Daar hoeft sowieso niemand in de spits te rijden (lol)quote:Op zondag 11 november 2018 22:30 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Prima, alleen in die walgelijke randstad waar het continue vaststaat. De rest van Nederland kan bespaard worden.
Dan moet je werkgevers wel verplichten dat werknemers op flexibelere uren kunnen starten.quote:Op zondag 11 november 2018 22:31 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat een onzin. Je hebt als werknemer en werkgever altijd een keuze.
totaalidiotenquote:Op zondag 11 november 2018 22:32 schreef bamibij het volgende:
19 miljard voor nog meer asfalt
De vvd
Precies, ik ben ervan overtuigd dat zeker de helft echt wel flexibeler kan werken en waarbij 8 tot 17 echt geen must is.quote:Op zondag 11 november 2018 22:32 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Dan moet je werkgevers wel verplichten dat werknemers op flexibelere uren kunnen starten.
Betaald in de file staanquote:
quote:
Alle grote bedrijven hebben 0,0 belang bij het reduceren van de 9-tot-5-mentaliteit zolang er geen financiële prikkel tegenover staat.quote:Op zondag 11 november 2018 22:30 schreef Gehrman het volgende:
Ouderwetse werkgevers met 9 tot 5 mentaliteit moeten gedwongen worden tot flexibele tijden.
Wat? Onnavolgbare logica.quote:Op zondag 11 november 2018 22:41 schreef Bosbeetle het volgende:
En km heffing is echt een symptoom van economie denken als je ergens een geldbedragje aan hangt los je het probleem op geloof ik niet zoveel van.
Helemaal als het op twee euro aankomt, als dat zou werken zou de intercity direct ook leeg zijn, is ook niet zo.
Leggen we daar ineens de grens?quote:
's Ochtends thuis werken, 's middags naar kantoor. Prima.quote:Op zondag 11 november 2018 22:34 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Precies, ik ben ervan overtuigd dat zeker de helft echt wel flexibeler kan werken en waarbij 8 tot 17 echt geen must is.
Veel werkgevers en werknemers zijn alleen vastgeroest in oude gewoontes.
Op elke snelweg (zeker binnen de randstad) wordt je kenteken toch al gescand.quote:
Een symptoom van economie denken? Er is een x percentage dat in de spits rijdt, terwijl dat niet nodig is. Een deel daarvan stopt daarmee als het meer geld kost, waardoor de file (deels) wordt opgelostquote:Op zondag 11 november 2018 22:41 schreef Bosbeetle het volgende:
En km heffing is echt een symptoom van economie denken als je ergens een geldbedragje aan hangt los je het probleem op geloof ik niet zoveel van.
Hoezo zou je als je om acht uur op je werk moet zijn de auto laten staan en/of te laat komen omdat je twee euro meer meot betalen?quote:
Vanaf 9:00 reis je met veel goedkope kortingskaarten met 40% korting. Lange rijen op stations hoor rond 8:55 elke ochtend.quote:Op zondag 11 november 2018 22:41 schreef Bosbeetle het volgende:
Helemaal als het op twee euro aankomt, als dat zou werken zou de intercity direct ook leeg zijn, is ook niet zo, zit ook helemaal vol.
Ja ook lekker privacy gevoeligquote:Op zondag 11 november 2018 22:43 schreef yosander het volgende:
[..]
Op elke snelweg (zeker binnen de randstad) wordt je kenteken toch al gescand.
Plus het pakt de lagere inkomens harder dan de hogere inkomens.quote:Op zondag 11 november 2018 22:41 schreef Bosbeetle het volgende:
En km heffing is echt een symptoom van economie denken als je ergens een geldbedragje aan hangt los je het probleem op geloof ik niet zoveel van.
Helemaal als het op twee euro aankomt, als dat zou werken zou de intercity direct ook leeg zijn, is ook niet zo, zit ook helemaal vol.
En bedrijven gaan echt niet hun bedrijf andere openingstijden geven, dan betalen ze hun werknemers wel iets meer reiskosten.
Omdat je dan of niet bij dat bedrijf gaat werken of met je werkgever overlegt dat je thuis begint en pas om 10 uur op kantoor bent.quote:Op zondag 11 november 2018 22:45 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hoezo zou je als je om acht uur op je werk moet zijn de auto laten staan en/of te laat komen omdat je twee euro meer meot betalen?
Die groep hoeft de spits ook helemaal niet uit. Heb je wel gekeken en geluisterd?quote:Op zondag 11 november 2018 22:45 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hoezo zou je als je om acht uur op je werk moet zijn de auto laten staan en/of te laat komen omdat je twee euro meer meot betalen?
Ja het is altijd propvol in de trein... Ook voor negen uur.quote:Op zondag 11 november 2018 22:45 schreef bamibij het volgende:
[..]
Vanaf 9:00 reis je met veel goedkope kortingskaarten met 40% korting. Lange rijen op stations hoor rond 8:55 elke ochtend.
Heb je wel gekeken? Het overgrote deel is dus géén woon-werk verkeer wat in de spits de weg op gaat.quote:Op zondag 11 november 2018 22:45 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hoezo zou je als je om acht uur op je werk moet zijn de auto laten staan en/of te laat komen omdat je twee euro meer meot betalen?
altijd ja? Een leerkracht op een basisschool ook?quote:Op zondag 11 november 2018 22:31 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat een onzin. Je hebt als werknemer en werkgever altijd een keuze.
Ja.quote:Op zondag 11 november 2018 22:46 schreef tombolafan het volgende:
[..]
altijd ja? Een leerkracht op een basisschool ook?
Hij zei niet 'overgroot' maar 'groot', en hij had het alleen over de avondspits.quote:Op zondag 11 november 2018 22:46 schreef Stefanovich het volgende:
[..]
Heb je wel gekeken? Het overgrote deel is dus géén woon-werk verkeer wat in de spits de weg op gaat.
Om 9:30 is het niet even druk als om 7:45, dat klopt. Omdat een deel dus wel moet op bepaalde tijden. Maar het is meer gespreid mede dankzij die korting buiten de spitsquote:Op zondag 11 november 2018 22:46 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja het is altijd propvol in de trein... Ook voor negen uur.
Als het de files zou oplossen en het vooral het vrachtverkeer geld kost waarom rijden die dan niet alleen maar midden in de nacht, maar rijden ze gewoon in de spits.quote:Op zondag 11 november 2018 22:46 schreef bamibij het volgende:
[..]
Die groep hoeft de spits ook helemaal niet uit. Heb je wel gekeken en geluisterd?
De meeste werknemers moeten gewoon tussen half 8 en 9 uur beginnen. Die hebben dus geen enkele keuze. Je moet eerst die 8h-17h mentaliteit aanpakken voordat je met rekeningrijden begint. Ik geloof niet dat automobilisten de auto laten staan door het rekeningrijden; niemand gaat immers voor z'n lol in de file staan.quote:Op zondag 11 november 2018 22:31 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat een onzin. Je hebt als werknemer en werkgever altijd een keuze.
Ja, echt een discussie die nooit gevoerd wordt.quote:Op zondag 11 november 2018 22:48 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Goed slotitem, blij dat iemand dit eindelijk een keer aankaart.
Dan moet alleen niet iedereen dat gaan doen .quote:Op zondag 11 november 2018 22:43 schreef TC03 het volgende:
[..]
's Ochtends thuis werken, 's middags naar kantoor. Prima.
Volgens lubach zaten er dus ook veel shoppers en dagjesmensen tussen.quote:Op zondag 11 november 2018 22:48 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
De meeste werknemers moeten gewoon tussen half 8 en 9 uur beginnen. Die hebben dus geen enkele keuze. Je moet eerst die 8h-17h mentaliteit aanpakken voordat je met rekeningrijden begint. Ik geloof niet dat automobilisten de auto laten staan door het rekeningrijden; niemand gaat immers voor z'n lol in de file staan.
Vrijdag staan er de hele dag files omdat men meer gespreid naar huis gaat... De spits is dan veel langerquote:Op zondag 11 november 2018 22:47 schreef TC03 het volgende:
[..]
Hij zei niet 'overgroot' maar 'groot', en hij had het alleen over de avondspits.
Desalniettemin, slechts een reductie van 5% of 10% leidt al tot fors minder files. Daarom staan er vrijdagochtend bijna geen files.
Naar wat ik ervan meekrijg is het vooral een wedstrijdje wie het hardst kan roepen tegen een filetax te zijn, terwijl de wetenschappelijke consensus in het publiek debat vaak ondersneeuwt.quote:Op zondag 11 november 2018 22:49 schreef bamibij het volgende:
[..]
Ja, echt een discussie die nooit gevoerd wordt.
De avondspits. In de ochtend staat er geen file.quote:Op zondag 11 november 2018 22:50 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vrijdag staan er de hele dag files omdat men meer gespreid naar huis gaat... De spits is dan veel langer
Nogmaals. Om die groep gaat het niet. Het gaat erom dat mensen ook om 10:00 naar tante Bep kunnen karren ipv om 8:00. Rekeningrijden kan die groep het zetje geven, waardoor mensen die echt moeten, (vaker) filevrij de spits door kunnen.quote:Op zondag 11 november 2018 22:47 schreef Bosbeetle het volgende:
Je kunt supermarkten ook savonds om twaalf uur bevoorraden...
Als mensen al zo dom zijn om voor tante bep in de file te gaan staan dan willen ze ook voor tante bep wel twee euro meer betalenquote:Op zondag 11 november 2018 22:51 schreef bamibij het volgende:
[..]
Nogmaals. Om die groep gaat het niet. Het gaat erom dat mensen ook om 10:00 naar tante Bep kunnen karren ipv om 8:00. Rekeningrijden kan die groep het zetje geven, waardoor mensen die echt moeten, (vaker) filevrij de spits door kunnen.
Er zal een groep zijn voor wie het slecht uitpakt omdat ze nauwelijks keuze hebben. Echter is het uiteindelijk altijd een financiële kwestie die met de juiste maatregelen adequaat aangepakt kan worden.quote:Op zondag 11 november 2018 22:48 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
De meeste werknemers moeten gewoon tussen half 8 en 9 uur beginnen. Die hebben dus geen enkele keuze. Je moet eerst die 8h-17h mentaliteit aanpakken voordat je met rekeningrijden begint. Ik geloof niet dat automobilisten de auto laten staan door het rekeningrijden; niemand gaat immers voor z'n lol in de file staan.
Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt het tegenovergestelde.quote:Op zondag 11 november 2018 22:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als mensen al zo dom zijn om voor tante bep in de file te gaan staan dan willen ze ook voor tante bep wel twee euro meer betalen
En in dat onderzoek hebben ze als test heel Nederland vijf jaar rekening laten rijden? Of hebben ze een aantal modellen toegepast en komt het daar uit?quote:Op zondag 11 november 2018 22:53 schreef bamibij het volgende:
[..]
Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt het tegenovergestelde.
Denk niet dat die mensen van te voren realiseren dat ze in de file gaan staan.quote:Op zondag 11 november 2018 22:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als mensen al zo dom zijn om voor tante bep in de file te gaan staan dan willen ze ook voor tante bep wel twee euro meer betalen
Het systeem zal natuurlijk zorgvuldig ingericht moeten worden en de hoogte van de heffing zal onderzocht moeten worden, maar ik zie geen enkele reden waarom dit niet zou werken. Het is simpelweg een spel van vraag en aanbod, bij hogere prijzen vermindert de vraag. Dat is basiseconomie.quote:Op zondag 11 november 2018 22:59 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En in dat onderzoek hebben ze als test heel Nederland vijf jaar rekening laten rijden? Of hebben ze een aantal modellen toegepast en komt het daar uit?
Ook het voorbeeld van Zweden was een heel ander verhaal, daar gingen volgens het stukje minder mensen naar die specifieke plek, maar er werd niets gezegd over eventuele parkeerplekken net buiten het centrum.
Met andere woorden eerst zien dan geloven wat mij betreft, volgensmij zijn we gewoon een te rijk landje om ons heel veel van zo'n tax aan te trekken, helemaal als die maar 2 euro is.
Ik ken niemand die zich niet realiseerd dat er sochtends file staat, sterker nog dat is vaak de reden dat ze al in de spits weg gaan zodat ze kans hebben op tijd te zijn.quote:Op zondag 11 november 2018 22:59 schreef yosander het volgende:
[..]
Denk niet dat die mensen van te voren realiseren dat ze in de file gaan staan.
Ja oké uiteraard is idd geen absolute waarheid, maar jouw aanname dat we ''een te rijk landje zijn om ons er veel van aan te trekken'' geloof ik dan weer niet in..quote:Op zondag 11 november 2018 22:59 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En in dat onderzoek hebben ze als test heel Nederland vijf jaar rekening laten rijden? Of hebben ze een aantal modellen toegepast en komt het daar uit?
Ook die heeft een keuze ja.quote:Op zondag 11 november 2018 22:46 schreef tombolafan het volgende:
[..]
altijd ja? Een leerkracht op een basisschool ook?
Ik vind het een beetje de fout die echt enorm veel gemaakt wordt door ergens een markt van te maken los je het probleem niet op. Markten werken met schaarste, niet file rijden is schaars dus wordt rijden duur, als je er zo'n systeem aan gaat hangen zorg je in het einde vooral dat het duurder wordt voor de consument maar niet dat het automatisch minder schaars wordt.quote:Op zondag 11 november 2018 23:00 schreef Merkie het volgende:
[..]
Het systeem zal natuurlijk zorgvuldig ingericht moeten worden en de hoogte van de heffing zal onderzocht moeten worden, maar ik zie geen enkele reden waarom dit niet zou werken. Het is simpelweg een spel van vraag en aanbod, bij hogere prijzen vermindert de vraag. Dat is basiseconomie.
De autoweg is al een markt...quote:Op zondag 11 november 2018 23:05 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vind het een beetje de fout die echt enorm veel gemaakt wordt door ergens een markt van te maken los je het probleem niet op.
Ik zie het probleem niet van schaarste, als rekeningrijden er toe leidt dan werknemers minder gebruik hoeven te maken van dit schaarse goed dan is dat toch een win-win situatie.quote:Op zondag 11 november 2018 23:05 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje de fout die echt enorm veel gemaakt wordt door ergens een markt van te maken los je het probleem niet op. Markten werken met schaarste, niet file rijden is schaars dus wordt rijden duur, als je er zo'n systeem aan gaat hangen zorg je in het einde vooral dat het duurder wordt voor de consument maar niet dat het automatisch minder schaars wordt.
Het aanbod zit namelijk in dit geval vast aan de vraag (mensen die ergens heen gaan) en het aanbod vermeerderen kan alleen door de vraag te verminderen.
Maar door te betalen ervoor hoeven ze er toch niet minder gebruik van te maken.quote:Op zondag 11 november 2018 23:08 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet van schaarste, als rekeningrijden er toe leidt dan werknemers minder gebruik hoeven te maken van dit schaarse goed dan is dat toch een win-win situatie.
Reiskostenvergoeding is niet verplicht.quote:Op zondag 11 november 2018 22:52 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
En anders voer je een wet in dat de filetax deel uit gaat maken van de reiskostenvergoeding. Dan veranderen werkgevers een stuk sneller van mentaliteit.
Oh, dan ben ik wat de reiskostenvergoeding betreft niet goed op de hoogte. Excuses.quote:Op zondag 11 november 2018 23:16 schreef TC03 het volgende:
[..]
Reiskostenvergoeding is niet verplicht.
Jawel, want er zijn alternatieven: openbaar vervoer, fiets, thuiswerken.quote:Op zondag 11 november 2018 23:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar door te betalen ervoor hoeven ze er toch niet minder gebruik van te maken.
Niemand zegt dat iedereen de spits moet mijden. Echter zal het voor een groot gedeelte van de mensen wel degelijk mogelijk zijn om de spits te mijden door bijv. 's ochtends thuis te werken of juist voor de spits naar huis te gaan. Op deze manier verspreidt de belasting van het snelwegennetwerk zich waardoor er minder files ontstaan.quote:Als je ontbijt heel duur maakt heb je niet ineens mindr honger in de ochtend.
Als je rijden in de spits duur maakt betekent dat niet dat winkels later open kunnen of bedrijven ineens zeggen nee joh we gaan gewoon onze werknemers allemaal nachtdiensten laten draaien...
Of dat tante bep twee uur langer in haar bed kan blijven liggen of je een dagje uit maar even een paar uur minder lang gaat maken...
Ik denk dat er net zo veel mensen in de spits gaan rijden en dat die er gewoon lekker extra voor gaan betalen en het fileprobleem gewoon blijft bestaan. Van mij mogen ze het invoeren maar ik denk niet dat je er veel mee oplost. Ik denk wel dat we er weer een klap privacy op verliezen.
Dan moeten ze maar die mensen extra gaan heffen die niet naar hun werk hoeven te rijden. Lijkt me een prima compromis.quote:Op zondag 11 november 2018 22:46 schreef Stefanovich het volgende:
[..]
Heb je wel gekeken? Het overgrote deel is dus géén woon-werk verkeer wat in de spits de weg op gaat.
Waarom niet? Hogere prijzen leiden tot minder vraag, zodoende staat er minder file.quote:Op zondag 11 november 2018 23:05 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje de fout die echt enorm veel gemaakt wordt door ergens een markt van te maken los je het probleem niet op. Markten werken met schaarste, niet file rijden is schaars dus wordt rijden duur, als je er zo'n systeem aan gaat hangen zorg je in het einde vooral dat het duurder wordt voor de consument maar niet dat het automatisch minder schaars wordt.
Mensen mijden wel degelijk al file. Ze stemmen er hun woonplaats/werkgever op af of ze kiezen voor OV ipv de auto.quote:Op zondag 11 november 2018 23:16 schreef Bosbeetle het volgende:
Om het nog anders uit te leggen als gewoon minder in de spits gaan rijden de oplossing is waarom rijden we dan niet gewoon minder in de spits, zoals al wordt aangegeven vind niemand in de file staan leuk en toch gaan we er in staan. Extra betalen vind ook niemand leuk maar dat gaan we vast ook wel gewoon doen.
Er staat al een traf op in de spits rijden namelijk file, ik denk dat een extra monetaire straf daaraan niet veel toevoegt.
Dat hangt van de prijselasticiteit af.quote:Op zondag 11 november 2018 23:19 schreef TC03 het volgende:
[..]
Waarom niet? Hogere prijzen leiden tot minder vraag, zodoende staat er minder file.
Wat zou een gemiddeld persoon erger vinden twee uur in de file staan of twee euro betalen?quote:Op zondag 11 november 2018 23:19 schreef TC03 het volgende:
[..]
Waarom niet? Hogere prijzen leiden tot minder vraag, zodoende staat er minder file.
De prijselasticiteit is geen vast gegeven.quote:Op zondag 11 november 2018 23:20 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dat hangt van de prijselasticiteit af.
Als de vraagcurve is 100-p, dan neemt de vraag af met een hogere prijs.quote:Op zondag 11 november 2018 23:12 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar door te betalen ervoor hoeven ze er toch niet minder gebruik van te maken.
Maar de positie op vraagcurve verandert wel.quote:Als je ontbijt heel duur maakt heb je niet ineens mindr honger in de ochtend.
Om dit te laten werken hoeft het ook echt geen betrekking op iedere autobestuurder die momenteel in files rijdt te hebben.quote:Als je rijden in de spits duur maakt betekent dat niet dat winkels later open kunnen of bedrijven ineens zeggen nee joh we gaan gewoon onze werknemers allemaal nachtdiensten laten draaien...
Als er 5 van de 100 mensen door de heffing besluiten een uur later te vertrekken leidt dat al tot een significante reductie in filezwaarte.quote:Op zondag 11 november 2018 23:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wat zou een gemiddeld persoon erger vinden twee uur in de file staan of twee euro betalen?
Ik denk voor de meesten dat eerste, met andere woorden rijden in de spits wordt al ontzettend ontmoedigd door files, maar het veranderd het gedrag niet.
dit dus. Goed item wel. En hoe verzinnen ze het woord "vroempoen". Ik luister de genoemde stations niet. Benieuwd of de radio idd meedoet.quote:Op zondag 11 november 2018 23:22 schreef Merkie het volgende:
[..]
Als er 5 van de 100 mensen door de heffing besluiten een uur later te vertrekken leidt dat al tot een significante reductie in filezwaarte.
Het is wel enorm inelastisch.quote:Op zondag 11 november 2018 23:22 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Als de vraagcurve is 100-p, dan neemt de vraag af met een hogere prijs.
Als je een beeld schetst waarin filetax niet kan werken, dan schets je een beeld waarin de prijs geen factor is in de vraagfunctie. Dat kan bijna niet.
en waarom besluiten die 5 dat niet omdat er files staan, wat dus ook al nadelig is. Niet alles draait om geld toch?quote:Op zondag 11 november 2018 23:22 schreef Merkie het volgende:
[..]
Als er 5 van de 100 mensen door de heffing besluiten een uur later te vertrekken leidt dat al tot een significante reductie in filezwaarte.
Nee, want alles om geld draaide waren het er wel honderd geweest.quote:Op zondag 11 november 2018 23:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
en waarom besluiten die 5 dat niet omdat er files staan, wat dus ook al nadelig is. Niet alles draait om geld toch?
Hoe hoog moet het bedrag zijn voordat mensen de spits gaan mijden. ¤2 is te laag volgens jou. Zou bij een bedrag van ¤50 per dag men wel bereid zijn de spits te mijden? Wat denk jij?quote:Op zondag 11 november 2018 23:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
en waarom besluiten die 5 dat niet omdat er files staan, wat dus ook al nadelig is. Niet alles draait om geld toch?
Het gaat er bij mensen die pro-rekeningrijden zijn veelal om dat automobilisten helemaal niet meer de auto in stappen en dat het totale autoverkeer zoveel mogelijk wordt gereduceerd omwille van het milieu. Met zulke ideologische afkeer tegen de automobilist zal er nooit een werkbare oplossing komen en blijven allerlei partijen de hakken in het zand steken.quote:Op zondag 11 november 2018 23:37 schreef Adames het volgende:
Vergelijking met het wendovers filmpje over Zweden is ook niet helemaal juist, als ik het goed begrijp gaat dat over het ontlasten van het centrum. Daar heb je ook genoeg alternatieven voor als P+R, fiets en OV. En dan helpt een meerprijs van 2 euro om diezelfde 2 euro dan in je leenfiets of parkeerplaats te stoppen.
Als ik voor mijn werk naar Zwolle moet, is er geen fatsoenlijk alternatief. Alleen eerder/later vertrekken.
Schijnbaar niet, want in Zweden nam het fileverkeer af met structureel meer dan 14%.quote:
De noodzaak van het verrichten van een bepaalde handeling zegt niets over de noodzaak van het verrichten van die noodzaak op een bepaald tijdstip.quote:Hogere brandstofprijzen zorgen er ook niet voor dat er significant minder wordt gereden. Mensen moeten toch naar het werk.
Het lijkt mij eerder dat werkgevers al decennialang een succesvolle lobby voeren om precies dat juist te voorkomen.quote:Op zondag 11 november 2018 22:52 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
En anders voer je een wet in dat de filetax deel uit gaat maken van de reiskostenvergoeding. Dan veranderen werkgevers een stuk sneller van mentaliteit.
Dat is nogal een aanname. Volgens mij gaat het niet om het terugdringen van autogebruik, maar om het zo efficiënt mogelijk benutten van onze infrastructuur. De feiten zijn dat we in Nederland enorm veel geld geïnvesteerd hebben in (goede) infrastructuur die slechts 20% van de tijd op de piekcapaciteit opereert en de rest van de tijd bijna niet gebruikt wordt (geldt voor zowel snelwegen als spoorwegen). Dat is zonde van het geld. Het rendement op deze investeringen kan veel groter zijn dan dat het nu is. Het is (voor mij) juist bij uitstek een economische discussie. Milieu heeft er niet zoveel mee te maken.quote:Op zondag 11 november 2018 23:45 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Het gaat er bij mensen die pro-rekeningrijden zijn veelal om dat automobilisten helemaal niet meer de auto in stappen en dat het totale autoverkeer zoveel mogelijk wordt gereduceerd omwille van het milieu. Met zulke ideologische afkeer tegen de automobilist zal er nooit een werkbare oplossing komen en blijven allerlei partijen de hakken in het zand steken.
Goede post.quote:Op zondag 11 november 2018 23:37 schreef Merkie het volgende:
[..]
Hoe hoog moet het bedrag zijn voordat mensen de spits gaan mijden. ¤2 is te laag volgens jou. Zou bij een bedrag van ¤50 per dag men wel bereid zijn de spits te mijden? Wat denk jij?
De wereld werkt niet volgens het aan/uit-principe. Het zal eerder ongeveer zo werken:
¤1 per dag: 1 op de 100 laat de auto staan
¤2 per dag: 5 op de 100 laat de auto staan
¤10 per dag: 20 op de 100 laat de auto staan
¤20 per dag: 50 op de 100 laat de auto staan
Ik zou adviseren iets te lezen over prijselasticiteit en de gedachte los te laten dat er werkelijk niemand in Nederland is die geen vrijheid over het bepalen van reismethode en reismoment.
Ik zal mezelf eens als voorbeeld nemen. Ik kan:
• Met de auto in de spits rijden
• Met de auto na de spits rijden
• Met de trein reizen
• Bij een lokale vestiging van mijn kantoor werken (minder reistijd, dus minder gebruik van de weg)
• Gedeeltelijk thuiswerken
• Carpoolen
Vrij veel opties dus. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die weinig tot geen alternatieven hebben, maar er zullen ook genoeg mensen zijn die wél keuze hebben (en dat hoeven er slechts een handvol te zijn voor een significant verschil in filezwaarte). Door middel van financiële prikkels kun je keuzes van mensen beïnvloeden. Dit zijn allemaal geen nieuwe concepten.
Prijselasticiteit is een fundamenteel begrip in de economie en besturing door middel van financiële prikkels is ook al honderden jaren de normaalste zaak van de wereld.
ik vond het heel erg zwak van lubach dat hij de vvd belachelijk maakte om het niet geven van bronnen, maar dan zelf precies hetzelfde doet.quote:Op zondag 11 november 2018 22:53 schreef bamibij het volgende:
[..]
Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt het tegenovergestelde.
Ik pleit overigens voor het Duits model: De vervuiler betaald.quote:Op zondag 11 november 2018 23:37 schreef Merkie het volgende:
-bijzonder interessant verhaal btw, knip-
Vrij veel opties dus. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die weinig tot geen alternatieven hebben, maar er zullen ook genoeg mensen zijn die wél keuze hebben (en dat hoeven er slechts een handvol te zijn voor een significant verschil in filezwaarte). Door middel van financiële prikkels kun je keuzes van mensen beïnvloeden. Dit zijn allemaal geen nieuwe concepten.
Betaald?quote:Op maandag 12 november 2018 00:17 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Ik pleit overigens voor het Duits model: De vervuiler betaald.
https://auto-en-vervoer.i(...)ng-in-duitsland.html
soort mrb?quote:Op maandag 12 november 2018 00:17 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Ik pleit overigens voor het Duits model: De vervuiler betaald.
https://auto-en-vervoer.i(...)ng-in-duitsland.html
Ik begrijp nooit waarom het altijd via financiële prikkels moet, men doet net alsof mensen alleen maar te bewegen zijn door middel van geld. En helemaal in dit voorbeeld zijn mensen volgensmij ook te bewegen door middel van ongemakken als in de file staan. Ik begrijp dus echt waarom die paar extra er wel alternatieven willen zoeken voor geld maar niet voor het extra gemak van niet in de file staan.quote:Op zondag 11 november 2018 23:37 schreef Merkie het volgende:
[..]
Hoe hoog moet het bedrag zijn voordat mensen de spits gaan mijden. ¤2 is te laag volgens jou. Zou bij een bedrag van ¤50 per dag men wel bereid zijn de spits te mijden? Wat denk jij?
De wereld werkt niet volgens het aan/uit-principe. Het zal eerder ongeveer zo werken:
¤1 per dag: 1 op de 100 laat de auto staan
¤2 per dag: 5 op de 100 laat de auto staan
¤10 per dag: 20 op de 100 laat de auto staan
¤20 per dag: 50 op de 100 laat de auto staan
Ik zou adviseren iets te lezen over prijselasticiteit en de gedachte los te laten dat er werkelijk niemand in Nederland is die geen vrijheid over het bepalen van reismethode en reismoment.
Ik zal mezelf eens als voorbeeld nemen. Ik kan:
• Met de auto in de spits rijden
• Met de auto na de spits rijden
• Met de trein reizen
• Bij een lokale vestiging van mijn kantoor werken (minder reistijd, dus minder gebruik van de weg)
• Gedeeltelijk thuiswerken
• Carpoolen
Vrij veel opties dus. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die weinig tot geen alternatieven hebben, maar er zullen ook genoeg mensen zijn die wél keuze hebben (en dat hoeven er slechts een handvol te zijn voor een significant verschil in filezwaarte). Door middel van financiële prikkels kun je keuzes van mensen beïnvloeden. Dit zijn allemaal geen nieuwe concepten.
Prijselasticiteit is een fundamenteel begrip in de economie en besturing door middel van financiële prikkels is ook al honderden jaren de normaalste zaak van de wereld.
Kilometerheffing is ook op dat principe gebaseerd. Betalen voor gebruik (=oorzaak van de vervuiling) ipv bezit.quote:Op maandag 12 november 2018 00:17 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Ik pleit overigens voor het Duits model: De vervuiler betaald.
https://auto-en-vervoer.i(...)ng-in-duitsland.html
Ik lees hieruit dat je nu nog niet de alternatieven doet en zou als je iets meer moet betalen dat er voor zorgen dat je ze gaat overwegen, zo ja waarom nu nog niet? Of hoop je stiekem dat anderen alternatieven gaan zoeken.quote:Op zondag 11 november 2018 23:37 schreef Merkie het volgende:
Ik zal mezelf eens als voorbeeld nemen. Ik kan:
• Met de auto in de spits rijden
• Met de auto na de spits rijden
• Met de trein reizen
• Bij een lokale vestiging van mijn kantoor werken (minder reistijd, dus minder gebruik van de weg)
• Gedeeltelijk thuiswerken
• Carpoolen
Ik ben er bang voor dat als het wordt ingevoerd men het inderdaad gewoon gaat betalen en het gedrag niet aanpast....quote:Op maandag 12 november 2018 09:22 schreef Nielsch het volgende:
Als je rekening rijden niet kan betalen moet je helemaal geen autorijden of op de VVD stemmen.
Ik ook niet inderdaad. Iig niet op 3FM.quote:Op maandag 12 november 2018 07:28 schreef Rianne84 het volgende:
Heb z'n radiomelding nog niet gehoord
Dat stukje over de vroem-partij was best grappig.quote:Op maandag 12 november 2018 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik trouwens nog het meest miste in het rekeningrijden segmentje was de humor er zat niet één grap in, het net zo goed een segment uit 1vandaag geweest kunnen zijn.
Mwah dat doet hij vaak beter, een stukje tekst van een politicus isoleren. Vroempoen is ook niet echt een leuk gevonden term daar had wel meer in gezeten. Vond het niet het sterkste segment.quote:Op maandag 12 november 2018 09:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat stukje over de vroem-partij was best grappig.
Maar die file is dan wel een stuk korter.quote:Op zondag 11 november 2018 22:30 schreef Van_Poppel het volgende:
Jan Modaal die om 8 uur op z'n werk moet zijn, heeft geen keuze. Die kan straks betaald in de file staan.
In andere landen waar het is ingevoerd schijnt het anders wel degelijk een succes te zijn.quote:Op zondag 11 november 2018 22:41 schreef Bosbeetle het volgende:
En km heffing is echt een symptoom van economie denken als je ergens een geldbedragje aan hangt los je het probleem op geloof ik niet zoveel van.
Helemaal als het op twee euro aankomt, als dat zou werken zou de intercity direct ook leeg zijn, is ook niet zo, zit ook helemaal vol.
En bedrijven gaan echt niet hun bedrijf andere openingstijden geven, dan betalen ze hun werknemers wel iets meer reiskosten.
Ook in landen die kwa dichtheid vergelijkbaar zijn met nederland, waar evenveel mensen ongeveer op dezelfde afstand als nederlanders van hun werk af wonen, met een vergelijkbaar wegennet etc.quote:Op maandag 12 november 2018 10:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
In andere landen waar het is ingevoerd schijnt het anders wel degelijk een succes te zijn.
Op het moment dat iets duurder wordt, zal een deel van de mensen uitkijken naar alternatieven. Jij doet nu net of iedereen in die spits moet staan en er totaal geen alternatief is. Terwijl er voor een deel van de mensen wel degelijk een alternatief is. Die kunnen eerder naar hun werk gaan, of juist later, of vanuit huis werken, of met het OV, of met zo´n high speed e-bike. Ik noem maar wat. Als dat deel van de mensen dat wel een keuze heeft de spits gaat mijden, zal de spits voor die groep die geen keuze heeft korter worden. Om bij jouw ontbijtanalogie te blijven: als dat deel van de mensen die niet zo'n enorme honger heeft 's ochtends nu een wat kleiner ontbijt neemt, en dan met de lunch wat meer eet, kan dat ook een deel van de oplossing zijn.quote:Op zondag 11 november 2018 23:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar door te betalen ervoor hoeven ze er toch niet minder gebruik van te maken.
Als je ontbijt heel duur maakt heb je niet ineens mindr honger in de ochtend.
Als je rijden in de spits duur maakt betekent dat niet dat winkels later open kunnen of bedrijven ineens zeggen nee joh we gaan gewoon onze werknemers allemaal nachtdiensten laten draaien...
Of dat tante bep twee uur langer in haar bed kan blijven liggen of je een dagje uit maar even een paar uur minder lang gaat maken...
Ik denk dat er net zo veel mensen in de spits gaan rijden en dat die er gewoon lekker extra voor gaan betalen en het fileprobleem gewoon blijft bestaan. Van mij mogen ze het invoeren maar ik denk niet dat je er veel mee oplost. Ik denk wel dat we er weer een klap privacy op verliezen.
Ik meen dat het getest was in Engeland en Denemarken, dat heb ik even niet paraat. Maar die landen zijn voor zover ik weet minder dicht bevolkt, dus daar zullen mensen juist vaker verder van hun werk af wonen en afhankelijker zijn van de auto. Dus dan zou ik persoonlijk denken dat in Nederland, waar we dicht op elkaar wonen, en mensen ook vaak relatief dicht bij hun werk wonen, de kans op welslagen juist nog groter is.quote:Op maandag 12 november 2018 10:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ook in landen die kwa dichtheid vergelijkbaar zijn met nederland, waar evenveel mensen ongeveer op dezelfde afstand als nederlanders van hun werk af wonen, met een vergelijkbaar wegennet etc.
Trouwens die extreme dagen die Arjen ook aanhaalde zijn vaak dagen dat het regent of ander slecht weer is, zorgt spitsheffing er ook voor dat mensen beter gaan rijden in de regen?
Ik vind het een mooi idee van mij mogen ze het invoeren ik sta namelijk zelf nooit in de spits in de file maar ik denk dat anderen die dat niet hoeven ook niet doen, ik vraag me gewoon af hoeveel rek erin zit en of je die oprekking kunt forceren door alleen maar een kleine financiele prikkel. Als het werkt vind ik het wel weer een enorme afgang voor de mensheid dat we pas handig gaan nadenken als er iemand van bovenaf een boete op zet...
ja maar die incentive is er toch al namelijk ze moeten nu in de file staan... of vinden mensen betalen echt erger dan in de file staan. Sterker nog voor in de file staan betaal je al meer aan benzine omdat je met lopende moter stilstaat waarom overwegen deze mensen dan nu al niet het alternatief en wel als ze twee euro moeten betalen... ik zie de logica daar niet in. Dit economie denken gaat er van uit dat mensen alles afmeten aan hoe duur het is, en dat is volgensmij niet zo.quote:Op maandag 12 november 2018 10:30 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Op het moment dat iets duurder wordt, zal een deel van de mensen uitkijken naar alternatieven. Jij doet nu net of iedereen in die spits moet staan en er totaal geen alternatief is. Terwijl er voor een deel van de mensen wel degelijk een alternatief is. Die kunnen eerder naar hun werk gaan, of juist later, of vanuit huis werken, of met het OV, of met zo´n high speed e-bike. Ik noem maar wat. Als dat deel van de mensen dat wel een keuze heeft de spits gaat mijden, zal de spits voor die groep die geen keuze heeft korter worden. Om bij jouw ontbijtanalogie te blijven: als dat deel van de mensen die niet zo'n enorme honger heeft 's ochtends nu een wat kleiner ontbijt neemt, en dan met de lunch wat meer eet, kan dat ook een deel van de oplossing zijn.
Dan moeten die supermarkten wel weer werknemers betalen die die bevoorrading doen. Dat lijkt me absoluut niet de oplossing.quote:Op zondag 11 november 2018 22:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als het de files zou oplossen en het vooral het vrachtverkeer geld kost waarom rijden die dan niet alleen maar midden in de nacht, maar rijden ze gewoon in de spits.
Je kunt supermarkten ook savonds om twaalf uur bevoorraden...
Met andere woorden veel mensen/bedrijven/organisaties zitten gewoon vast aan de spits. De mensen die niet vast aan de spits zitten kunnen ook zonder financiele prikkel al veranderen met als winst dat ze minder in de file staan, maar dat doen ze niet. Dus of men moet echt alleen maar dingen voor geld willen doen of er veranderd met spitsheffing gewoon niet zo heel veel.quote:Op maandag 12 november 2018 10:49 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dan moeten die supermarkten wel weer werknemers betalen die die bevoorrading doen. Dat lijkt me absoluut niet de oplossing.
Dan wordt de file nog groter. In de toekomst verwacht ik wel dat (nog) meer mensen gaan thuiswerken. Dat kan de overheid ook nog stimuleren voor werkgevers en werknemers. Het kan natuurlijk niet voor elke baan maar veel mensen zitten de hele dag achter een computer en dan maakt het niet uit waar je zit.quote:Op maandag 12 november 2018 06:46 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja het invoeren van rekeningrijden is dus niet de oplossing. De oplossing het meer gespreid gebruiken van het wegennet. Rekening rijden is een manier om mensen een incentive te geven om meer te gaan spreiden maar het is wel ten nadele van de mensen die in de file staan/die in de spits moeten rijden.
Eigenlijk is het de omgekeerde wereld niet in de file staan (een luxe) is dan goedkoper dan wel in de file staan. Het benadeelt de mensen die die wel in de file staan omdat het niet anders kan enorm. Eigenlijk zouden ze niet in de file staan duurder moeten maken, dan wordt dat een luxe product, en benadeel je de mensen die sowieso al de luxe hebben om niet in de file te hoeven staan.
Dat eerste dus, lijkt mijquote:Op maandag 12 november 2018 11:26 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Met andere woorden veel mensen/bedrijven/organisaties zitten gewoon vast aan de spits. De mensen die niet vast aan de spits zitten kunnen ook zonder financiele prikkel al veranderen met als winst dat ze minder in de file staan, maar dat doen ze niet. Dus of men moet echt alleen maar dingen voor geld willen doen of er veranderd met spitsheffing gewoon niet zo heel veel.
Zo werkt het wel ja. Ik kan thuiswerken, ik kan met de fiets, ik heb flexibele werktijden. Toch ga ik max 4 per week met de auto naar het werk. Begin ik steevast om 8u en werk ik op de één-na-rustigste dag op de weg (woe) thuis terwijl ik ook prima di thuis zou kunnen werken. Sinds dit voorjaar ook al wel als het kan op de fiets (14 km) maar zoals vandaag dan laat ik de fiets graag staan. Ik doe dat vooralsnog voor de lol al scheelt het wel benzine. Zodra de financiële prikkel groter wordt, ga ik mijn gedrag zeker wel aanpassen. En dan nog kan ik dat prima missen die paar euro maar toch zet me dat aan het denken. Nu rijdt ik overigens veelal binnendoor ipv over de A27. Dus of provinciale wegen en bebouwde kom, vrijgesteld zou worden dan ben ik nog steeds niks kwijt.quote:Op maandag 12 november 2018 11:26 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Met andere woorden veel mensen/bedrijven/organisaties zitten gewoon vast aan de spits. De mensen die niet vast aan de spits zitten kunnen ook zonder financiele prikkel al veranderen met als winst dat ze minder in de file staan, maar dat doen ze niet. Dus of men moet echt alleen maar dingen voor geld willen doen of er veranderd met spitsheffing gewoon niet zo heel veel.
En op welke manier gaat het duurder maken van buiten de spits om rijden er voor zorgen dat er meer mensen de spits gaan mijden? Dan wordt de spits alleen maar drukker, omdat het rijden tijdens de spits (relatief) goedkoper wordt. Dan maak je het fileprobleem dus alleen maar groter.quote:Op maandag 12 november 2018 06:46 schreef Bosbeetle het volgende:
Eigenlijk zouden ze niet in de file staan duurder moeten maken, dan wordt dat een luxe product, en benadeel je de mensen die sowieso al de luxe hebben om niet in de file te hoeven staan.
Ook die bouwvakkersbusjes mag wel eens wat aan gedaan worden. Ze leveren prima werk daar niet van maar toch zie ik echt heel vaak bedrijven uit het oosten van het land aan het werk in het westen en vice versa... zou dat echt nodig zijn?quote:Op maandag 12 november 2018 12:43 schreef bloodymary1 het volgende:
Overigens betwijfel ik het of er zoveel mensen in de file staan die niet deelnemen aan woon-werkverkeer, want dat zou het s'avonds wel heel veel drukker moeten zijn dan 's morgens.
Er zit denk ik ook weinig rek in het mijden van de spits, aangezien de spits voortaan zowat duurt van 15.00 uur (bouwvakkersbusjes) tot 19.00 uur.
Thuiswerken is eigenlijk het enige dat zoden aan de dijk zet, maar dat is weer niet voor iedereen mogelijk.
Klopt, maar daar zit wel een deel van het probleem. Supermarktketens besparen kosten door minder distributiecentra en grotere afstanden rijden. Door vaker te bevoorraden en voorraadruimte op te offeren aan winkeloppervlak. Dan heb je nog het just in time management in allerlei productie waarbij ook weer bespaard wordt door het wegennet zwaarder te belasten, terwijl grote webshops alweer klanten willen lokken met bezorging binnen 4 uur.quote:Op maandag 12 november 2018 10:49 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dan moeten die supermarkten wel weer werknemers betalen die die bevoorrading doen. Dat lijkt me absoluut niet de oplossing.
Dat komt ook omdat bijvoorbeeld de VVD een fictie verkoopt die we graag willen geloven: Als je een auto aanschaft dan krijg je daarmee de vrijheid om overal heen te gaan wanneer je maar wil en hem daar dan gratis bij je bestemming neer te zetten op 12m2 publieke ruimte die voor jou is vrijgehouden. Maar dat is net zoiets als het idee van alleen met de natuur zijn aan het strand van Scheveningen verkopen.quote:Op maandag 12 november 2018 10:21 schreef Bosbeetle het volgende:
Als het werkt vind ik het wel weer een enorme afgang voor de mensheid dat we pas handig gaan nadenken als er iemand van bovenaf een boete op zet...
Alleen carpoolen doe ik niet, de rest wel.quote:Op maandag 12 november 2018 09:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik lees hieruit dat je nu nog niet de alternatieven doet en zou als je iets meer moet betalen dat er voor zorgen dat je ze gaat overwegen, zo ja waarom nu nog niet? Of hoop je stiekem dat anderen alternatieven gaan zoeken.
Mensen doen alles voor geld, echt waar.quote:Op maandag 12 november 2018 06:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik begrijp nooit waarom het altijd via financiële prikkels moet, men doet net alsof mensen alleen maar te bewegen zijn door middel van geld. En helemaal in dit voorbeeld zijn mensen volgensmij ook te bewegen door middel van ongemakken als in de file staan. Ik begrijp dus echt waarom die paar extra er wel alternatieven willen zoeken voor geld maar niet voor het extra gemak van niet in de file staan.
Mijn vraag is eigenlijk hoeveel rek zit er in Nederland nog in. Eigenlijk zouden mensen gewoon meer moeten werken waar ze wonen etc. Die problemen moet je oplossen en niet gewoon dingen duurder maken in de hoop dat het systeem zichzelf wel oplost, dat is een hele luie manier van oplossen.
Er wordt dan namelijk niets opgelost er wordt alleen maar gezegd tegen de mensen in de file los het zelf op... En ik ben bang dat Nederland een te welvarend land is om deze 'prikkels' ooit op een niveau te krijgen waar het voldoende pijn doet. En ik vraag me af of dat genoeg tegen de groei in kan gaan.
Zodat ze het dan uit kunnen geven aan een leven met minder ongemakken.quote:Op maandag 12 november 2018 20:35 schreef Merkie het volgende:
Mensen doen alles voor geld, echt waar.
Ik denk dat je niet begrepen hebt wat ik zeg.quote:Op vrijdag 16 november 2018 13:21 schreef Roland010 het volgende:
[..]
Zodat ze het dan uit kunnen geven aan een leven met minder ongemakken.
De ergernis van uren per week in de file staan, dat wint het bij veel mensen wel van het geld hoor.
B.quote:Op vrijdag 16 november 2018 14:55 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet begrepen hebt wat ik zeg.
Hoe hoog moet het bedrag zijn voor spitsrijden om 5% minder auto's tijdens de spits op de weg te krijgen?
A. Minder dan ¤5 per dag
B. Meer dan ¤5, minder dan ¤10 per dag
C. Minder dan ¤50, meer dan ¤10 per dag
D. Meer dan ¤50 per dag
Kies.
Eens, maar je moet ergens beginnen. Grote veranderingen bestaan uit veel kleine veranderingen.quote:Op zaterdag 17 november 2018 09:26 schreef Roland010 het volgende:
[..]
B.
Maar het zou alleen echt goed werken als het een 'pakket' aan prikkels moeten zijn. Dus 1. duurder om in de spits te rijden, 2. de alternatieven goedkoper maken 3. het makkelijker maken om b.v. meer thuis of op een eigen gekozen locatie te werken 4. bedrijven hier ook in betrekken.
Oh oke, ik snap ook geen reet van dat hele voetbal.quote:Op zondag 18 november 2018 22:21 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Fifa gaat niet over dat toernooi
Inderdaad je zou toch zeggen dat er genoeg andere programma's zijn die weg kunnen.quote:Op zondag 18 november 2018 22:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Wel typisch dat er uitgerekend op de kwaliteitsjournalistiek wordt bezuinigd.
Andere tijden, 80 jaar oorlog en de ijzeren eeuw zijn / waren echt topprogramma's.quote:
Zeker, vaste kijker.quote:Op zondag 18 november 2018 22:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Andere tijden, 80 jaar oorlog en de ijzeren eeuw zijn / waren echt topprogramma's.
quote:Op zondag 18 november 2018 22:27 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Hij staat ook gewoon écht op die begroting.
https://over.npo.nl/organisatie/onze-prestaties/begroting
quote:Op zondag 18 november 2018 22:27 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Hij staat ook gewoon écht op die begroting.
https://over.npo.nl/organisatie/onze-prestaties/begroting
Die cookies ook.quote:Op zondag 18 november 2018 22:27 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Hij staat ook gewoon écht op die begroting.
https://over.npo.nl/organisatie/onze-prestaties/begroting
Zonder Knevel hadden we niet dit soort geniale tv:quote:
True true.quote:Op zondag 18 november 2018 22:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zonder Knevel hadden we niet dit soort geniale tv:
Toch een beetje anders dan anders. Zit nog wel wat in.quote:Op zondag 18 november 2018 22:32 schreef bamibij het volgende:
Omroepen weg dus. Niet echt een revolutionair plan
quote:
Het is wat Lubach zegt, een soort middel man die opdrachten verstrekt danwel plannen van anderen goedkeurt en ook zelf programma's produceert. Met de bedoeling dat Nederlandse publieke omroep pluriform is.quote:Op zondag 18 november 2018 22:36 schreef Merkie het volgende:
Goed item. Heb eigenlijk nooit echt gesnapt wat een omroep is (en nog steeds niet).
Viel inderdaad wat tegen. Prima aflevering thoughquote:Op zondag 18 november 2018 22:39 schreef Ronaldsen het volgende:
Hij heeft wel eens betere raps gemaakt.
Mee eens, na VI is dit mij meest favoriete programma.quote:
Ledenwerving was altijd al een verliesmakende bezigheid, alleen zijn de verliezen nog veel groter geworden nu ze geen cadeaus meer mogen uitdelen.quote:Op zondag 18 november 2018 22:43 schreef Joosie200 het volgende:
Prima seizoenseinde. Hij heeft idd betere rapservice gehad maar ach. Als ledenwerving door de omroepen een verliesmakende bezigheid is kun je maar beter de boel opdoeken. Genoeg productiebedrijven die de programma's blijven maken. En die kunnen dan mooi met de netcoordinator om tafel om zendtijd te krijgen.
quote:Op zondag 18 november 2018 23:01 schreef Piles het volgende:
En in 2019 geen voorjaarseizoen, want hij gaat het theater in. Dus dat wordt wel ff wachten...
De oude omroepen hebben volgens mij nog redelijk wat oude (en winstgevende) leden door de omroepbladen, maar het lijkt me niet dat er veel mensen van <65 jaar zijn met een tv-gids. Wie wordt er vandaag de dag nog lid van een omroep?quote:Op zondag 18 november 2018 22:49 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ledenwerving was altijd al een verliesmakende bezigheid, alleen zijn de verliezen nog veel groter geworden nu ze geen cadeaus meer mogen uitdelen.
Vroeger was de tv van het volk en kon je verenigingen oprichten die recht hadden op zendtijd om programma's te maken gericht op de leden van die omroepvereniging.quote:Op zondag 18 november 2018 22:36 schreef Merkie het volgende:
Goed item. Heb eigenlijk nooit echt gesnapt wat een omroep is (en nog steeds niet).
Op zich is dat ledenbestel niet verkeerd. Wie de meeste leden kan interesseren krijgt meer zendtijd. Alleen schiet het natuurlijk door dat de werving meer kost dan het opbrengt.quote:Op maandag 19 november 2018 09:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Vroeger was de tv van het volk en kon je verenigingen oprichten die recht hadden op zendtijd om programma's te maken gericht op de leden van die omroepvereniging.
Tegenwoordig is tv van de commercie.
Op Radio 1 verlang ik weer terug naar de verzuiling. Nu wordt de hele ochtend gedomineerd door Jürgen van der Berg (die steeds de indruk wekt liever diskjockey te zijn dan nieuwsverslaggever), maar liefst 3½ uur, daarna de alles en iedereen steeds onderbrekende Ghiliane Plag met zelf weinig kennis over de onderwerpen (2 uur) en dan nog het dieptepunt Sven Kockelmannquote:Op maandag 19 november 2018 11:46 schreef nanuk het volgende:
[..]
Op zich is dat ledenbestel niet verkeerd. Wie de meeste leden kan interesseren krijgt meer zendtijd. Alleen schiet het natuurlijk door dat de werving meer kost dan het opbrengt.
Zoals eerder gezegd kan een hoop zo naar de commerciëlen. Maar bij RTL of SBS heb ik nog nooit een kwaliteitsprogramma gezien zoals Andere tijden of Gouden Bergen. Ik ben dan ook nog altijd lid van de VPRO. Niet alles wat ze vertonen vind ik het kijken waard maar als er een pareltje is dan is die vaak van de VPRO. #mening. Een hoop andere omroepen hebben veel minder een eigen geluid.
Precies, in de jaren tachtig was het vrijdag altijd feest op Radio 1. Alle dagen een andere omroep maakte het veel levendiger dan nu. Jurgen vind ik wel leuk maar niet voor elke dag. TV was indertijd ook een omroep per avond. Veel duidelijker dan nu. Omdat je drie zenders had kon je b.v. de EO (in mijn geval) prima ontwijken. Door de horizontale programmering en de zender managers is die verzuiling wel erg onzichtbaar geworden. Zoals het nu is hebben die omroepen inderdaad weinig zin meer.quote:Op maandag 19 november 2018 11:59 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Op Radio 1 verlang ik weer terug naar de verzuiling. Nu wordt de hele ochtend gedomineerd door Jürgen van der Berg (die steeds de indruk wekt liever diskjockey te zijn dan nieuwsverslaggever), maar liefst 3½ uur, daarna de alles en iedereen steeds onderbrekende Ghiliane Plag met zelf weinig kennis over de onderwerpen (2 uur) en dan nog het dieptepunt Sven Kockelmann
Als het nou een dag in de week was, dan wast het nog te pruimen, maar vijf dagen achter elkaar.
Misschien snapt zij satire wel.quote:Op maandag 19 november 2018 10:24 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Dat Glennis in die show kwam na dat item van ZML
Heb ik schaamteloos hard om moeten lachen .quote:
Ik denk dat een omroep als VPRO best een aardig aantal leden heeft die lid zijn uit waardering voor het programma-aanbod.quote:Op maandag 19 november 2018 08:55 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De oude omroepen hebben volgens mij nog redelijk wat oude (en winstgevende) leden door de omroepbladen, maar het lijkt me niet dat er veel mensen van <65 jaar zijn met een tv-gids. Wie wordt er vandaag de dag nog lid van een omroep?
Meldt!quote:Op maandag 19 november 2018 18:59 schreef Kansenjongere het volgende:
Ik denk dat een omroep als VPRO best een aardig aantal leden heeft die lid zijn uit waardering voor het programma-aanbod.
Ik ben al tientallen jaren lid van de VPRO en hun tv-gids. Zowel voor radio als tv; vroeger was VPRO-radio op vrijdag legendarisch.quote:Op maandag 19 november 2018 18:59 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik denk dat een omroep als VPRO best een aardig aantal leden heeft die lid zijn uit waardering voor het programma-aanbod.
Of een hoop naar de commerciëlen kan weet ik niet.quote:Op maandag 19 november 2018 11:46 schreef nanuk het volgende:
[..]
Op zich is dat ledenbestel niet verkeerd. Wie de meeste leden kan interesseren krijgt meer zendtijd. Alleen schiet het natuurlijk door dat de werving meer kost dan het opbrengt.
Zoals eerder gezegd kan een hoop zo naar de commerciëlen. Maar bij RTL of SBS heb ik nog nooit een kwaliteitsprogramma gezien zoals Andere tijden of Gouden Bergen. Ik ben dan ook nog altijd lid van de VPRO. Niet alles wat ze vertonen vind ik het kijken waard maar als er een pareltje is dan is die vaak van de VPRO. #mening. Een hoop andere omroepen hebben veel minder een eigen geluid.
Ik doel meer op sportverslagen en buitenlandse producties. De kracht van de omroepen zit of zou moeten zitten in 'eigen' producties. eigen wat ruimer zien, een productiemaatschappij kan het wel maken maar de keuze voor en aansturing van het programma ligt nog steeds bij de omroep. Lubach bij de avrotros zou niet werken denk ik.quote:Op dinsdag 20 november 2018 05:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Of een hoop naar de commerciëlen kan weet ik niet.
Neem bijvoorbeeld de rijdende rechter: bij SBS6 is dat programma een stuk platter en banaler dan toen mr Visser bij de publieke omroep zat en Spijkertijd van Jack Spijkerman was een succes bij de Vara, maar een flop bij de commerciële omroep.
Ik ook. De gids heb ik wel een paar jaar geleden de deur uit gedaan. Nu alleen nog gewoon lid, of tientjeslid noemden ze dat vroeger.quote:Op maandag 19 november 2018 20:19 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik ben al tientallen jaren lid van de VPRO en hun tv-gids. Zowel voor radio als tv; vroeger was VPRO-radio op vrijdag legendarisch.
Ik vind de gids nog steeds de moeite waard, er staat zoveel te lezen in.quote:Op dinsdag 20 november 2018 21:54 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ik ook. De gids heb ik wel een paar jaar geleden de deur uit gedaan. Nu alleen nog gewoon lid, of tientjeslid noemden ze dat vroeger.
Ik las hem gewoon niet meer, ja dan vind ik het zonde, ook van het papierquote:Op dinsdag 20 november 2018 21:59 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik vind de gids nog steeds de moeite waard, er staat zoveel te lezen in.
Geldt hier ook, maar dan voor de VaraGids.quote:Op dinsdag 20 november 2018 21:59 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik vind de gids nog steeds de moeite waard, er staat zoveel te lezen in.
Ja triest, mensen zouden beter moeten weten.quote:Op dinsdag 20 november 2018 22:11 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Geldt hier ook, maar dan voor de VaraGids.
Al die opzeggingen vanwege Sylvana op de cover (verleden week) vind ik wat triest. Kleinzerige mensen.
http://www.mediacourant.n(...)en-om-cover-sylvana/
Ben benieuwd hoe hij over gaat komen zonder gestripte grappen. Niet zijn sterkste punt. Wel cool dat hij te gast is.quote:Op woensdag 21 november 2018 22:39 schreef Tourniquet het volgende:
https://www.nu.nl/media/5(...)iek-seth-meyers.html
Op z'n Twitter las ik dat die kandidaten al voor de komende jaren vaststaan. Voor zover je dat kan geloven qua geheimhoudingsverklaring, etc....quote:Op donderdag 27 december 2018 12:53 schreef Lod het volgende:
Kandidaat voor de oudjaarsconference 2019?
Deze show is wel opgenomen voor tv. Ik was bij opnames afgelopen maandagquote:Op donderdag 27 december 2018 12:53 schreef Lod het volgende:
Kandidaat voor de oudjaarsconference 2019?
twitter:arjenlubach twitterde op dinsdag 03-09-2019 om 13:47:48 13 oktober 2019 #zml s10e01 https://t.co/LpzmzLuL1M reageer retweet
quote:Kijk nu Arjen Lubach Live! in het theater... thuis!
Hallo!
Zoals beloofd: hier een (eenmalig) berichtje van Arjen om te laten weten dat de registratie van mijn voorstelling ‘Arjen Lubach Live!’ online staat. WHOOOHOOO. Pardon.
Hier is ie te vinden: www.arjenlubach.nl
De voorstelling is op twee manieren te kijken: een week lang kijken voor de prijs van nog geen kleine Chai Tea Latte bij de Starbucks, of onbeperkt voor ongeveer de prijs van een Veggie McChicken Menu met dubbele fritessaus (de voorstelling is wel vegetarisch trouwens).
Voor meer details en de algemene voorwaarden zie ook de website.
Welaan, niet langer getreuzeld. Leuk dat je kijkt! En als je het leuk vindt, dan zou ik het tof vinden als je het verder wilt vertellen!
Groetjes,
Arjen
Gekocht in de zin van altijd beschikbaar? Krijg je dan gewoon een download of heb je dan 'voor altijd' toegang tot die webplayer?quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 19:04 schreef CoExist het volgende:
Heb de show maar ff gekocht.
Ga nu al stuk.
Voor altijd beschikbaar voor ¤ 6,99quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 20:40 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Gekocht in de zin van altijd beschikbaar? Krijg je dan gewoon een download of heb je dan 'voor altijd' toegang tot die webplayer?
Nu met deepfake filmpjetwitter:zondagmetlubach twitterde op donderdag 03-10-2019 om 16:59:00 #ZondagMetLubach is terug! Vanaf zondag 13 oktober iedere week om 21.10 uur op @NPO_3 en YouTube. Nog actueler, nog satirischer en nog vaker nog het woord nog. https://t.co/7d0MF4umhu reageer retweet
Het is niet een of andere hippe term ofzo. Het is een beetje de videovariant van photoshoppen. Wel redelijk wat in het nieuws geweest een tijdje terug.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 19:32 schreef Nielsch het volgende:
De term deepfake is nieuw voor mij. Word ik nu oud?
Het was dat ik van de week het Jeugdjournaal meekeek waar het in voorkwam.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 19:32 schreef Nielsch het volgende:
De term deepfake is nieuw voor mij. Word ik nu oud?
quote:
quote:Op zondag 13 oktober 2019 17:40 schreef Nober het volgende:
Kutprogramma. Topic kan dicht.
@:Zipportal
Okéquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |