Dat wisselt per dienst, ik rij op al het materieel wat in dienst is bij de NS met uitzondering van de treinen die over de hogesnelheidslijn rijden.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:15 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb gelijk een vraag. Op welke soorten treinen heb gereden en wisselt dat af of zit je altijd op één type?
Zit er ook veel verschil in rijdt de ene fijner dan de andere?quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:20 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat wisselt per dienst, ik rij op al het materieel wat in dienst is bij de NS met uitzondering van de treinen die over de hogesnelheidslijn rijden.
In sommige diensten wissel je vaak van materieel en rij je 5 verschillende types en in andere diensten blijft het bij 1 of 2.
Ieder stukje heeft zo zijn eigen charmes. Mooi vind ik altijd de lijnen rond Hilversum, de Oostvaardersplassen, Arnhem - Nijmegen en een (voormalige) favoriet de lijnen rond Kerkrade.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:21 schreef gothic-blackie het volgende:
Welk stukje in Nederland is het mooist om te rijden?
Jazeker, intercities trekken veel trager op bijvoorbeeld maar wegen ook een stuk meer. De sprinters zijn daarentegen meesters van het accelereren, maar hebben in sommige gevallen een lagere topsnelheid.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zit er ook veel verschil in rijdt de ene fijner dan de andere?
¤14,88 exclusief onregelmatigheidstoeslagenquote:
Tering dat is niks.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
¤14,88 exclusief onregelmatigheidstoeslagen
Qua voorbereidingen hoef ik weinig te doen. Ik meld me in dienst via een app op mijn werktelefoon en daarna krijg ik een overzicht met alle ritten en (halterings)tijden van die dag. Voor ik met een trein op pad ga moet ik deze beproeven (o.a. correcte werking van de remmen en verlichting, het invoeren van het ritnummer op het communicatienetwerk en mijn conducteur begroeten via de portofoon.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:24 schreef MichaelScott het volgende:
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er ongeveer uit?
Dus moet je dingen voorbereiden voor je werk? Wanneer heb je pauzes? Hoeveel uur van je werkdag ben je echt aan het "rijden"?
Een melodie heb ik zelf nog nooit geprobeerd, maar het kán wel.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
gebruik je de tyfoon weleens ter vermaak? kun je er een melodie mee vormen? (la cucaracha)
Vroeger was het een echt mannen bolwerk, tot een jaar of 25 geleden waren er volgens mij zelfs helemaal geen vrouwen.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Is het nogsteeds zo dat conducteurs jou meester moeten noemen? Heb je ook vrouwlijke machinist collega's?
Gelukkig niet. Ik heb 1 keer een aanrijding gehad met iemand die onder de spoorbomen door stak met zijn fiets toen de tegentrein op het andere spoor net voorbij was. Als hij geteld had, dan had hij wellicht het tweede spoor nog gezienquote:Op zaterdag 10 november 2018 16:27 schreef DJMO het volgende:
Heb je wel eens een springer voor je trein gehad?
1. Nope, meten op de man is hoe we dat in spoorland noemen en dat is verboden. Dat soort tijdsdruk zou namelijk voor meer gevaarlijke situaties kunnen zorgen (afleidingen en haast en stress etc.)quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:27 schreef snabbi het volgende:
1. Stel er is vertraging. Wordt er dan nog extra druk op jou gezet om tijd in te halen?
2. We horen niets meer over het verzet tegen het 'rondje-om-de-kerk'. Wat is daar eigenlijk de status van.
3. We horen vaak ook aangrijpende verhalen over springers. Heb je zelf zoiets meegemaakt en wordt zoiets veel besproken?
4. In zo'n loc is het vaak een takke-herrie. Heb je daar nou geen last van?
5. Hetzelfde met al die belletjes en piepjes. Werkt dat niet op je zenuwen?
Onder droge weersomstandigheden mag ik graag met een DDZ op pad. Is het nat dan heeft deze vaak moeite met optrekken (wielslip), met name als je in de motorbak zit kan dit erg hinderlijk zijn en tussen ieder station voor een beetje extra vertraging zorgen.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:27 schreef Peterselieman het volgende:
Welk materieel vind je het fijnst om mee te rijden?
Goeie vraag, ik weet het eigenlijk niet. Waarschijnlijk iets anders in de transportsector, of kok.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:28 schreef O_o_ het volgende:
Wat zou je zijn geworden als je geen machinist zou zijn geworden?
VIRM in natte omstandigheden vind ik een verrassende keuze omdat ze gerekend naar de lengte eigenlijk een aangedreven draaistel tekort komen ten opzichte van ander materieel.quote:Op zaterdag 10 november 2018 17:15 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Onder droge weersomstandigheden mag ik graag met een DDZ op pad. Is het nat dan heeft deze vaak moeite met optrekken (wielslip), met name als je in de motorbak zit kan dit erg hinderlijk zijn en tussen ieder station voor een beetje extra vertraging zorgen.
Doe mij tijdens herstige omstandigheden maar een VIRM, hoewel ook die er hinder van kunnen ondervinden voelen ze wel het meest stabiel aan tijdens het optrekken en afremmen.
Vervolgvraag:quote:Op zaterdag 10 november 2018 17:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Gelukkig niet. Ik heb 1 keer een aanrijding gehad met iemand die onder de spoorbomen door stak met zijn fiets toen de tegentrein op het andere spoor net voorbij was. Als hij geteld had, dan had hij wellicht het tweede spoor nog gezien
Hij kon trouwens nog net op tijd van zijn fiets springen en is er met een paar schrammen zeer goed vanaf gekomen. Zijn fiets had minder geluk.
Ik heb nog nooit tussen Eindhoven en Venlo gereden.quote:Op zaterdag 10 november 2018 17:02 schreef Postbus100 het volgende:
Zijn er ook trajecten waar je nog nooit gereden hebt? (of waar je praktisch nooit komt)
Flauwquote:Op zaterdag 10 november 2018 17:30 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit tussen Eindhoven en Venlo gereden.
Verder ligt het heel erg aan het pakket aan diensten wat je op je standplaats hebt. Ieder jaar krijgt je standplaats een x aantal diensten aangeleverd (hoeveel dat er zijn is onder andere afhankelijk van het aantal personeelsleden). De meeste diensten zit je veel op treinseries die door je standplaats rijden of daar in de buurt komen. Zelf werk ik op een standplaats met een centrale ligging (welke dat precies is hou ik voor me ivm herkenbaarheid @Renwan ), dus waaier ik over het hele land uit. Standplaatsen die in een uithoek liggen zijn vaak beperkter in hun routes in verband met de tijd die het kost om daar te komen.
De meeste machinisten zitten in een vast rooster en dat houdt in dat ze per dag weten welke dienst ze krijgen (wijzigingen voorbehouden) en welke routes daarbij horen. Iedere roostergroep heeft wel een paar trajecten die een andere roostergroep weer niet heeft. Zelf ben ik vervanger, ik weet daarom pas 1 week vantevoren welke dagen ik moet werken en welke diensten ik draai. Een voordeel daarvan is wel dat ik diensten uit alle roostergroepen draai en dus door het hele land rij.
Er zijn tegenwoordig twee manieren om als machinist (bij de NS) aan de slag te kunnen. Je hebt de interne opleiding die 1 jaar duurt en door de NS zelf wordt verzorgd. Je hebt dan theorie-lessen op het eigen opleidingsinstituut in Amersfoort en daarnaast heb je praktijkperiodes die je al op de trein zit, onder begeleiding van een mentor-machinist. Wie deze opleiding doet heeft dus ook gelijk al een betaalde baan en kan onder voorbehoud van het slagen voor de examens direct aan de slag.quote:Op zaterdag 10 november 2018 17:17 schreef Guppyfriend het volgende:
Heb je een specifieke opleiding gedaan om als machinist aan de slag te kunnen? Zijn er bepaalde functievereisten?
Ze trekken niet al te best op nee (doen ze onder droge omstandigheden trouwens ook niet ), maar tijdens het remmen over het algemeen weinig problemen.quote:Op zaterdag 10 november 2018 17:21 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
VIRM in natte omstandigheden vind ik een verrassende keuze omdat ze gerekend naar de lengte eigenlijk een aangedreven draaistel tekort komen ten opzichte van ander materieel.
Passagiers hebben geen spoor portofoons als het goed isquote:Op zaterdag 10 november 2018 17:25 schreef oranjevogel1 het volgende:
Heb je soms passagiers die heel hard door een portofoon roepen: HALLO HALLO HIER IS DE BRANDWEER?
De precieze cijfers ken ik niet.quote:Op zaterdag 10 november 2018 17:27 schreef DJMO het volgende:
[..]
Vervolgvraag:
Er vinden regelmatig aanrijdingen met een persoon plaats. In hoeveel gevallen gaat het om springers en in hoeveel gevallen om een noodlottig ongeval (zoals bv het drama in Oss).
En wie doet wat bij een ongeluk/springer?
Helaas nietquote:Op zaterdag 10 november 2018 17:28 schreef Roces18 het volgende:
Ben je treinmeisje wel eens tegengekomen?
https://www.dumpert.nl/me(...)meisje_is_terug.html
Is heel dubbel. Ik snap dat de automatisering eraan komt en in sommige landen zelfs al wordt gebruikt. In Parijs rijden geloof ik al vele jaren metro's rond zonder bestuurder en als ik soms lees hoe enthousiast bepaalde hoge omes in het spoorvak zijn als het over zelfrijdende treinen gaat dan vrees ik wel voor mijn baan in de toekomst.quote:Op zaterdag 10 november 2018 17:30 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Hoe kijk je tegen de toekomst aan wat betreft automatisering, denk je dat er binnen nu en niet al te lange tijd treinen zonder machinist kunnen rijden? Zelf ben ik buschauffeur en hoewel ik denk dat het echt niet zo`n vaart zal lopen ben ik toch best huiverig voor wat de toekomst op dat gebied gaat brengen.
Alles, jij?quote:Op zaterdag 10 november 2018 17:34 schreef renwan het volgende:
[..]
Flauw
Draai je vroeg/tussen of laat/nacht? Komen we elkaar misschien nog eens tegen, hc gvc hier
Prima volk hoor, laat ze maar foto's schieten, ik zwaai wel.quote:
Bedankt voor dit inkijkjequote:Op zaterdag 10 november 2018 17:50 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
De precieze cijfers ken ik niet.
Ik heb wel eens horen zeggen dat er per week gemiddeld vier aanrijdingen met een persoon zijn.
In sommige periodes kan dit cijfer hoger liggen. Wanneer de donkere herfstdagen hun intrede doen en de periode rond de kerst zijn berucht.
Bij een springer is het zaak om zo snel mogelijk de alarmering op te zetten. Ik plaats een alarmoproep die te horen is door de verkeersleiding plus alle treinen die op dat moment in de buurt rijden, zij kunnen dan vast rekening houden met een mogelijke versperring op het traject. De verkeersleiding licht vervolgens de veiligheidscentrale van het eigen bedrijf en de hulpdiensten in.
Vervolgens mag je ervoor kiezen om, met of zonder je conducteur, buiten te gaan kijken. Dit is in geen geval verplicht. Soms zijn het bijna aanrijdingen die met een sisser aflopen en in het donker kan het erg moeilijk te zien zijn of je met een persoon of met een dier te maken hebt. De buitenverlichting is op de meeste materieeltypes helaas niet zo sterk. Naar buiten gaan kan dus ook andere inzichten verschaffen.
Na de alarmering komt de wachtdienst ter plaatse en word je van de trein gehaald. De hulpdiensten verrichten onderzoek en verwijderen uiteindelijk wat er over is van de persoon. De passagiers worden meestal geëvacueerd en de trein zal uiteindelijk afgerangeerd worden naar een gespecialiseerde locatie voor reiniging.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |