abonnement Unibet Coolblue
pi_183046552
Het klinkt als een slechte film maar is helaas de pijnlijke realiteit: bioscoopketen Pathé is eerder dit jaar slachtoffer geworden van CEO-fraude waarbij meer dan ¤19 miljoen is buitgemaakt.

‘We are currently carrying out a financial transaction regarding the acquisition of a foreign corporation based in Dubai. The transaction must remain strictly confidential. No one else must be made aware of it for now in order to give us an advantage over our competitors.’

Het zijn dit soort e-mails die zogenaamd vanaf het Franse hoofdkantoor van het moederbedrijf van Pathé verstuurd werden aan de Nederlandse directie, met daarin verschillende malen het verzoek om geld over te maken om de internationale expansie te kunnen bekostigen. Uiteindelijk werd door de fraudeurs meer dan ¤19 miljoen buitgemaakt, blijkt uit een recent vonnis van de Amsterdamse rechtbank dat eerder deze week is gepubliceerd.

Uit het relaas van de rechtbank blijkt dat de Nederlandse Pathé directie, bestaande uit algemeen directeur Dertje Meijer en financiële rechterhand Edwin Slutter, berichten ontvingen van gefingeerde e-mailadressen en personen die zich voordeden als directeuren van de Franse moedermaatschappij met het verzoek om geld over te maken. Zo wordt aanvankelijk gevraagd om ruim ¤800.000 te gireren en niemand daarover in te lichten vanwege de vertrouwelijkheid van de transactie. Een naar later blijkt neppe KPMG-accountant zou het juiste rekeningnummer verstrekken, wanneer opgeworpen wordt dat voor dit soort transacties de Nederlandse commissarissen goedkeuring moeten geven wordt door de fraudeurs gereageerd dat deze plooien wel op het Franse hoofdkantoor worden gladgestreken. ‘Strange, nietwaar?’ schrijft Meijer aan haar collega Slutter als ze het verzoek doorstuurt.

Wanneer de fraudeurs de eerste aanbetaling ontvangen hebben en facturen met vervalste handtekeningen naar de Nederlanders sturen begint de fraudemachine op volle toeren te draaien. Een tweede tranche van bijna ¤2,5 miljoen zou een aantal dagen later noodzakelijk zijn om de vaart in het overnameproces te houden, die opnieuw keurig vanuit Nederland wordt voldaan. De fraudeurs beloven net als bij de eerste transactie de bedragen een aantal weken later weer over te maken naar de Nederlandse Pathé rekening. ‘Wonderlijk proces. Nooit zo meegemaakt’ schrijft Meijer in een mail aan Slutter.

Ondanks de twijfel worden steeds grotere bedragen gevraagd door de fraudeurs en ook daadwerkelijk overgemaakt.
Het doek valt als er vervolgens vragen van het Franse hoofdkantoor komen waarom er geld is opgevraagd blijkt dat Pathé slachtoffer geworden is van CEO-fraude en de overnameplannen nooit hebben bestaan. De tweekoppige directie wordt een aantal dagen later op non-actief gezet.
https://www.quotenet.nl/N(...)oen-opgelicht-218442

8)7
Mijn oma had gezien dat dit niet klopte.

Maar de rechtbank heeft meelij met meneer Slutter 8)7 en die moet tot 1 december 2018 doorbetaald worden:
Volgens Pathé waren een groot aantal red flags genegeerd, de kantonrechter oordeelde dat dat te rigoureus was en Slutter tot 1 december 2018 doorbetaald moet worden.
pi_183046620
Goh, ik had die lui ook moeten mailen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  vrijdag 9 november 2018 @ 18:37:45 #3
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_183046739
Amai, dat is een berg geld.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_183046776
doe effe paar miljoen boeken jonguh niet van dat benauwde
  vrijdag 9 november 2018 @ 18:41:51 #5
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183046805
Vandaar dat die films zo duur zijn en de popcorn op afbetaling moet..
Zolang je geen Nigeria noemt in je mails is het vertrouwd..
  vrijdag 9 november 2018 @ 18:49:18 #6
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_183046929
Godverdomme zeg. Ik had even naar ze gegoogled omdat ik twee digibeten uit de jaren 50 verwachtte, maar blijkbaar trappen ook relatief jonge mensen in dit soort onzin.

https://celluloidjunkie.c(...)-top-two-executives/
pi_183047061
LOL die gaan ermee op vakantie natuurlijk :D
pi_183048242
Wtf.

Ik denk dat dit hele gebeuren veel zegt over hoe het Franse hoofdkantoor communiceert en omgaat met de buitenlandse kantoren. Anders stel je toch wel meer vragen?

En wat betreft het commentaar van TS, zucht
pi_183048333
Mevrouw vertrouwt op meneer vanwege zijn financiele kennis en meneer is een nitwit.
  vrijdag 9 november 2018 @ 20:00:33 #10
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_183048449
quote:
Een naar later blijkt neppe KPMG-accountant zou het juiste rekeningnummer verstrekken, wanneer opgeworpen wordt dat voor dit soort transacties de Nederlandse commissarissen goedkeuring moeten geven wordt door de fraudeurs gereageerd dat deze plooien wel op het Franse hoofdkantoor worden gladgestreken.
Dat ze voor dit argument vielen zegt veel over de cultuur binnen Pathé .
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_183048504
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 19:56 schreef Loekie1 het volgende:
Mevrouw vertrouwt op meneer vanwege zijn financiele kennis en meneer is een nitwit.
Een factuur betalen heeft niks maar dan ook niks met financiële kennis te maken. Denk eens na voordat je iets verzint
pi_183048531
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 20:02 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Een factuur betalen heeft niks maar dan ook niks met financiële kennis te maken. Denk eens na voordat je iets verzint
Hallo je hebt het tegen Loekie1
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_183048674
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 20:03 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Hallo je hebt het tegen Loekie1
Je ziet toch in de correspondentie dat mevrouw lijkt te vertrouwen op wat meneer vindt?
pi_183049185
Er zijn mensen die uit schaamte voor minder uit het raam springen.
pi_183049855
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 20:28 schreef skrn het volgende:
Er zijn mensen die uit schaamte voor minder uit het raam springen.
ik hoop niet dat ze het doen, maar het zal moeilijk voor ze worden om nog op dit niveau een functie te bekleden.
pi_183050012
Wat een stelletje amateurs zeg.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_183052097
19 miljoen is zo'n beetje de jaarwinst van Pathe Nederland. Foutje bedankt
pi_183052129
Dit is toch prachtig. Ik zie het helemaal voor me. Waarschijnlijk is die cultuur bij Pathe wel zo dat ze pietlullig streng zijn op kleine bedragen. Dat de lokale glaszetter, die een ruitje na een relletje moest vervangen, eindelijk betaald krijgt na maanden wachten. Dat eerst de factuur niet goed was. Dan de opdrachtsbon kwijt was. Dat het bedrijf officieel aangemeld moet worden in het approved vendor list van Pathe. En dan nog maanden overheen gaat voordat die betaling door alle personen goedgekeurd is.

Maar die directeuren pissen het weg.
pi_183052670
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 november 2018 22:32 schreef skrn het volgende:
Dit is toch prachtig. Ik zie het helemaal voor me. Waarschijnlijk is die cultuur bij Pathe wel zo dat ze pietlullig streng zijn op kleine bedragen. Dat de lokale glaszetter, die een ruitje na een relletje moest vervangen, eindelijk betaald krijgt na maanden wachten. Dat eerst de factuur niet goed was. Dan de opdrachtsbon kwijt was. Dat het bedrijf officieel aangemeld moet worden in het approved vendor list van Pathe. En dan nog maanden overheen gaat voordat die betaling door alle personen goedgekeurd is.

Maar die directeuren pissen het weg.
Precies dit ja. _O- _O-
  vrijdag 9 november 2018 @ 23:02:59 #20
286575 Roces18
Chef de party
pi_183052818
Zelfs de schoonmaker kon de directeur vertellen dat dit een scam was... Man man man
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183052941
iedereen zit het hier wel belachelijk te maken maar als je je phishing goed speelt denk ik echt dat genoeg mensen er in hadden getrapt :')

zeker mensen die geen opvoeding hebben gehad waar computers een rol in hebben gespeeld. als het e-mailadres waarvan het vandaan wordt verzonden klopt, namen kloppen, lay-outs, allerlei dingen die bijdragen aan de geloofwaardigheid.

zij hebben niet de kennis om te checken van welk IP-adres het was verzonden. laat staan dat ze weten wat een IP-adres is. en die oplichters waren vast geen dommies.

echt van het gros van mijn collega's acht ik dat ze in soortgelijk iets daar zelf in zouden tuinen :')
pi_183052973
lol
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_183053363
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 november 2018 23:08 schreef racerdkb het volgende:
zij hebben niet de kennis om te checken van welk IP-adres het was verzonden. laat staan dat ze weten wat een IP-adres is. en die oplichters waren vast geen dommies.

Ja, maar je praat over een groot bedrijf. Een bedrijf waarvan je verwacht dat ze protocollen hebben. Dat hun cyber-security afdeling af en toe zelfs nep-mails rondstuurt om te controleren of medewerkers in de gebruikelijke valkuilen vallen.

En dan nog he, je kan toch ook de telefoon pakken? En om uitleg vragen om dit soort bedragen?
pi_183054028
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 november 2018 23:08 schreef racerdkb het volgende:
iedereen zit het hier wel belachelijk te maken maar als je je phishing goed speelt denk ik echt dat genoeg mensen er in hadden getrapt :')

zeker mensen die geen opvoeding hebben gehad waar computers een rol in hebben gespeeld. als het e-mailadres waarvan het vandaan wordt verzonden klopt, namen kloppen, lay-outs, allerlei dingen die bijdragen aan de geloofwaardigheid.

zij hebben niet de kennis om te checken van welk IP-adres het was verzonden. laat staan dat ze weten wat een IP-adres is. en die oplichters waren vast geen dommies.

echt van het gros van mijn collega's acht ik dat ze in soortgelijk iets daar zelf in zouden tuinen :')
Het blijkt wel weer dat er een grote mate van domheid voor nodig is om zo'n ceo te worden, iets zegt me dat ze niet zijn opgeklommen via cassiere of popcorn verkoper, ze hebben natuurlijk zo'n dure business school doorlopen, dit is het soort mensen wat ook de 140 miljard naar de EU zonder slag of stoot over maakt!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_183054145
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 00:03 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Het blijkt wel weer dat er een grote mate van domheid voor nodig is om zo'n ceo te worden, iets zegt me dat ze niet zijn opgeklommen via cassiere of popcorn verkoper, ze hebben natuurlijk zo'n dure business school doorlopen, dit is het soort mensen wat ook de 140 miljard naar de EU zonder slag of stoot over maakt!
Dat als het zijn inderdaad. John, de junior assistent palletsorteerder had deze scam meteen in de gaten gehad en zou een bedrijf wel kunnen leiden.
  zaterdag 10 november 2018 @ 00:17:25 #26
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_183054260
Klinkt als een slechte film...
And so is the past
pi_183054423
Wat voor interne controlafdeling heeft daar liggen slapen? Zelfs als het strikt geheim zou zijn vallen dit soort transacties in no time op. Of zou het een zo'n amateuristische bende zijn dat directie volledig mandaat heeft om dit soort transacties uit te voeren?
pi_183055255
Ach, boeiend. Als het een krom lopende oma of midden- en kleinbedrijf was, oké triest, maar niet Pathe. Gewoon boeiend. Ik zou tegen de dieven zeggen geniet lekker van jongens.
pi_183055943
quote:
Vanuit het Pathé-hoofdkantoor in Parijs komen vragen over de onttrekkingen uit de kas. Wat is er aan de hand? Waar hebben jullie dat geld voor gebruikt? Spoedoverleg per telefoon. Dan valt het kwartje: fraudeurs hebben de Nederlandse top om de tuin geleid. Een schorsing volgt. Later zetten de Fransen in op ontslag voor zowel Meijer als Slutter.

Ontslag aangevochten bij de kantonrechter
3 oktober, Amsterdam. Edwin Slutter vecht zijn ontslag op staande voet aan bij de kantonrechter. Hij is meegezogen in de oplichting, maar valt hem iets te verwijten? Nee, met de wijsheid achteraf is het gemakkelijk om hem als kop van Jut te gebruiken, vindt hij. Pathé beweert dat hij 'rode vlaggen' zou hebben genegeerd. Maar die vlaggen zijn dusdanig klein, meent hij, dat op dit punt het verwijt niet opgaat.

De fraude passeert voor de rechtbank uitgebreid de revue, van de allereerste e-mail tot het onderzoek van de bedrijfsrecherche. Ook die schrijft dat Pathé het doelwit lijkt te zijn geworden van een professionele bende van fraudeurs.

In het vonnis dat de rechter drie weken later velt, staat de zaak beschreven. De rechter vindt het ontslag op staande voet te veel van het goede. De financieel directeur is immers op geraffineerde wijze in een val van fraudeurs gelokt. Maar een terugkeer naar het kantoor in Amsterdam zit er niet meer in. De vertrouwensbasis met de Franse moeder is weggeslagen. Voortzetting van de arbeidsovereenkomst kan van Pathé niet gevraagd worden. Herplaatsing ligt gezien het voorgaande evenmin in de rede, stelt de rechter. Op 1 december zal het arbeidscontract ontbonden worden. Tot die tijd ontvangt hij nog zijn maandsalaris van ¤13.503,09.
https://fd.nl/ondernemen/(...)-de-tuin-werd-geleid
  zaterdag 10 november 2018 @ 02:55:06 #30
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_183055974
Het zou misschien iedereen wel kunnen overkomen. Maar toch is het niet uit te leggen, als CEO krijg je betaald niet alleen voor je werk, maar ook voor je verantwoordelijkheid. Net als een minister. Als zoiets gebeurt en jij bent verantwoordelijk dan kan er geen andere uitkomst zijn dan dat je op moet stappen.
pi_183056426
WTF?? Zo'n financieel directeur zou moeten veroordeeld worden.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_183056720
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 05:53 schreef crystal_meth het volgende:
WTF?? Zo'n financieel directeur zou moeten veroordeeld worden.
Absoluut!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_183056762
Het is om te huilen zo'n slecht verhaal dit. :')
1 + 1 = blauw
  zaterdag 10 november 2018 @ 09:01:05 #34
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183056882
verhaal klopt niet

Zeer slecht verhaaltje, maar de miljoenen zijn wel weg en de Nederlandse directie heeft kennelijk 20 miljoen verdonkeremaand , die hoeven nooit meer te werken

Bij een overname door een concern lopen de betalingen altijd via het hoofdkantoor

Hoofdkantoor kan wel vragen om extra stortingen te doen naar het hoofdkantoor
Duidelijk een crimineel trio die directie in Nederland , samen het hoofdkantoor opgelicht
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183057013
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 09:01 schreef michaelmoore het volgende:
verhaal klopt niet

Zeer slecht verhaaltje, maar de miljoenen zijn wel weg en de Nederlandse directie heeft kennelijk 20 miljoen verdonkeremaand , die hoeven nooit meer te werken

Bij een overname door een concern lopen de betalingen altijd via het hoofdkantoor

Hoofdkantoor kan wel vragen om extra stortingen te doen naar het hoofdkantoor
Duidelijk een crimineel trio die directie in Nederland , samen het hoofdkantoor opgelicht
elk bedrijf doet dat anders, dus jouw aanname is wat kort door de bocht.

buiten dat die twee wel erg naief zijn, vind ik wel dat de voorlichting vanuit de security afdeling gebrekkig is, waar ik werk worden we gewoon gewaarschuwd voor dit soort zaken.
  zaterdag 10 november 2018 @ 09:16:48 #36
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183057033
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 09:15 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

elk bedrijf doet dat anders, dus jouw aanname is wat kort door de bocht.

buiten dat die twee wel erg naief zijn, vind ik wel dat de voorlichting vanuit de security afdeling gebrekkig is, waar ik werk worden we gewoon gewaarschuwd voor dit soort zaken.
een deelname mag niet zelfstandig internationale betalingen doen tenzij er zwart op wit toestemming voor is

Maar er zijn dus geen duidelijke richtlijnen daar
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 10 november 2018 @ 09:18:31 #37
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_183057051
Hoe gaat dit technisch in zijn werk? Een @pathe.fr adres in het afzender (naam) veld zetten met een ander e-mail adres? Zijn ze serieus in zoiets stoms getrapt?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zaterdag 10 november 2018 @ 09:24:58 #38
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183057114
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 09:18 schreef Tyr80 het volgende:
Hoe gaat dit technisch in zijn werk? Een @pathe.fr adres in het afzender (naam) veld zetten met een ander e-mail adres? Zijn ze serieus in zoiets stoms getrapt?
duidelijk een geval van interne oplichting
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183057155
quote:
sorry maar als het om zoveel geld gaat bel je toch gewoon even met Parijs? Wat een kneus joh
pi_183057219
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 09:01 schreef michaelmoore het volgende:
verhaal klopt niet

Zeer slecht verhaaltje, maar de miljoenen zijn wel weg en de Nederlandse directie heeft kennelijk 20 miljoen verdonkeremaand , die hoeven nooit meer te werken

Bij een overname door een concern lopen de betalingen altijd via het hoofdkantoor

Hoofdkantoor kan wel vragen om extra stortingen te doen naar het hoofdkantoor
Duidelijk een crimineel trio die directie in Nederland , samen het hoofdkantoor opgelicht
Dag laatste is toch ook het verhaal? Dat ze in Nederland dachten dat het Franse hoofdkantoor om extra stortingen vroeg?

Blijft desalniettemin heel en heel slecht
  zaterdag 10 november 2018 @ 09:41:49 #41
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183057320
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 09:34 schreef alopio het volgende:

[..]

Dag laatste is toch ook het verhaal? Dat ze in Nederland dachten dat het Franse hoofdkantoor om extra stortingen vroeg?

Blijft desalniettemin heel en heel slecht
ALs het hoofdkantoor om extra stortingen vraagt dan is het Hoofdkantoor banknummer bekend., er is maar een banknummer voor stortingen van deelnames naar het hoofdkantoor
men heeft een ander nummer gebruikt om op te storten, dus crimineel Nederlandse directie

sorry , foutje bedankt, ze gaan nu denk ik met pensioen

er hoorde OOK een mailtje teug te gaan naar het Franse Hoofdkantoor met een verzoek om bevestiging en handtekening op een scan
Er zijn procedures voor, kennelijk ontbraken die of waren op de Franse slag

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 10-11-2018 09:48:09 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183057603
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 november 2018 22:32 schreef skrn het volgende:
Dit is toch prachtig. Ik zie het helemaal voor me. Waarschijnlijk is die cultuur bij Pathe wel zo dat ze pietlullig streng zijn op kleine bedragen. Dat de lokale glaszetter, die een ruitje na een relletje moest vervangen, eindelijk betaald krijgt na maanden wachten. Dat eerst de factuur niet goed was. Dan de opdrachtsbon kwijt was. Dat het bedrijf officieel aangemeld moet worden in het approved vendor list van Pathe. En dan nog maanden overheen gaat voordat die betaling door alle personen goedgekeurd is.

Maar die directeuren pissen het weg.
Precies dit inderdaad _O-
pi_183057756
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 09:28 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

sorry maar als het om zoveel geld gaat bel je toch gewoon even met Parijs? Wat een kneus joh
Ja maar dan ga je er van uit dat:
- ze Engels/Frans kunnen spreken
- ze sowieso weten met wie ze contact op moeten nemen
- ze niet het nummer bellen wat onderaan de mail staat

Bij dit soort bedragen lijkt het me zelfs gebruikelijk PERSOONLIJK bij het hoofdkantoor op bezoek te gaan voor toelichting. Business class vlucht naar Parijs, 5 sterren hotel etc etc. had ¤18,997,000 uitgespaard.

Maar met hun instelling van Nederlandse zúúnigheid dachten ze goed bezig te zijn.
Racist
  zaterdag 10 november 2018 @ 10:22:56 #44
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183057840
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 10:16 schreef Toga het volgende:

[..]

Ja maar dan ga je er van uit dat:
- ze Engels/Frans kunnen spreken
- ze sowieso weten met wie ze contact op moeten nemen
- ze niet het nummer bellen wat onderaan de mail staat

Bij dit soort bedragen lijkt het me zelfs gebruikelijk PERSOONLIJK bij het hoofdkantoor op bezoek te gaan voor toelichting. Business class vlucht naar Parijs, 5 sterren hotel etc etc. had ¤18,997,000 uitgespaard.

Maar met hun instelling van Nederlandse zúúnigheid dachten ze goed bezig te zijn.
Is gewoon intercompany oplichting

gebeurt veel meer dan je weet
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 10 november 2018 @ 10:24:46 #45
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183057876
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 10:16 schreef Toga het volgende:

[..]

Ja maar dan ga je er van uit dat:
- ze Engels/Frans kunnen spreken
- ze sowieso weten met wie ze contact op moeten nemen
- ze niet het nummer bellen wat onderaan de mail staat

Bij dit soort bedragen lijkt het me zelfs gebruikelijk PERSOONLIJK bij het hoofdkantoor op bezoek te gaan voor toelichting. Business class vlucht naar Parijs, 5 sterren hotel etc etc. had ¤18,997,000 uitgespaard.

Maar met hun instelling van Nederlandse zúúnigheid dachten ze goed bezig te zijn.
juist

bij bedragen boven de 100.000 naar een vreemde rekening zonder afgetekende aankoop bon moet de handtekening van de hoofdkantoor directie op de opdracht staan !!!!
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183057972
Ik zie hier wel een film script in... :+
pi_183058274
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 10:31 schreef Meike26 het volgende:
Ik zie hier wel een film script in... :+
Ik wil hem wel kopen voor 19 miljoen :P
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_183058347
Ik denk dat die financieel directeuren hier zelf iets mee te maken hebben en binnenkort op de Bahama's zitten w/
  zaterdag 10 november 2018 @ 11:13:36 #49
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183058537
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 11:00 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
Ik denk dat die financieel directeuren hier zelf iets mee te maken hebben en binnenkort op de Bahama's zitten w/
:Y :Y *O* *O* *O* :W 8)7 _O_ _O_ :*

lijkt me ook wel

zo stom is zelfs een stagiare niet , is duidelijk sprake van opzet , niet gehinderd door procedures en richtlijnen, fout ligt dan bij Hoofddirectie die werkmaatschappijjen geen duidelijkheid geven
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183058763
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 10:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Is gewoon intercompany oplichting

gebeurt veel meer dan je weet
Intercompany oplichting?

Daarmee bedoel je toch niet dat een vestiging van een bedrijf zijn collega's van een ander regio/plaats/specialisme/vestiging probeert te bestellen?
  zaterdag 10 november 2018 @ 11:33:19 #51
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_183058880
Wtf.
pi_183059402
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 november 2018 23:08 schreef racerdkb het volgende:
iedereen zit het hier wel belachelijk te maken maar als je je phishing goed speelt denk ik echt dat genoeg mensen er in hadden getrapt :')

zeker mensen die geen opvoeding hebben gehad waar computers een rol in hebben gespeeld. als het e-mailadres waarvan het vandaan wordt verzonden klopt, namen kloppen, lay-outs, allerlei dingen die bijdragen aan de geloofwaardigheid.

zij hebben niet de kennis om te checken van welk IP-adres het was verzonden. laat staan dat ze weten wat een IP-adres is. en die oplichters waren vast geen dommies.

echt van het gros van mijn collega's acht ik dat ze in soortgelijk iets daar zelf in zouden tuinen :')
Misschien ligt het dan aan het bedrijf waar je werkt. Dit soort scams komen ontzettend veel voor en zeker als hoger management hoor je daar echt niet in te trappen.

Het IP adres en technische stuff is ook niet echt relevant. Als je een onverwacht betalingsverzoek krijgt, zeker van 8 ton (het 1e verzoek) hoor je dat gewoon telefonisch te checken. En nogmaals, zeker als hoger management hoor je dat gewoon te weten.
  zaterdag 10 november 2018 @ 12:07:03 #53
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_183059428
Op mijn werk worden we hiervoor gewaarschuwd met o.a. cursussen en workshops. Toch kan ik me wel indenken dat je erin trapt.
pi_183059488
En het personeel op de werkvloer zal wel weer door dit mismanagement de klappen gaan opvangen.
pi_183060625
toen ik dit las dacht ik echt van.. hoe vertyft naief moet je als mens zijn zeg
ongelooflijk
pi_183060743
ik zou haast Edwin Slutter en Dertje Meijer als medeverdachten zien, dit kan geen toeval zijn
pi_183062005
Nou is het werken met Franse organisaties of bedrijven ook wel afschuwelijk.. Dus snap dat je daar als Nederlands hoofdkantoor niks mee te maken wilt hebben.
Fransen zijn helaas geen Britten.
  zaterdag 10 november 2018 @ 15:20:11 #58
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183062463
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 11:26 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Intercompany oplichting?

Daarmee bedoel je toch niet dat een vestiging van een bedrijf zijn collega's van een ander regio/plaats/specialisme/vestiging probeert te bestellen?
nee de bedrijfsleider van een deelname besteelt de holding
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 10 november 2018 @ 15:21:39 #59
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183062487
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 13:35 schreef -Chakotay- het volgende:
ik zou haast Edwin Slutter en Dertje Meijer als medeverdachten zien, dit kan geen toeval zijn
nee tuurlijk, dat geld staat keurig op een bank in the cayman-islands
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 10 november 2018 @ 15:22:21 #60
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183062501
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 12:05 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Misschien ligt het dan aan het bedrijf waar je werkt. Dit soort scams komen ontzettend veel voor en zeker als hoger management hoor je daar echt niet in te trappen.

Het IP adres en technische stuff is ook niet echt relevant. Als je een onverwacht betalingsverzoek krijgt, zeker van 8 ton (het 1e verzoek) hoor je dat gewoon telefonisch te checken. En nogmaals, zeker als hoger management hoor je dat gewoon te weten.
Dat hoort in de procedures te staan
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183062643
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 15:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat hoort in de procedures te staan
Er worden wel vaker bedragen afgestort aan moeder en weer terug en heel veel contact gaat alleen per mail (dit praat het gebeuren niet goed). Wat doen we hier naïef?
  zaterdag 10 november 2018 @ 15:40:56 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_183062827
Nog meer vrouwen aan de top.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 10 november 2018 @ 15:42:47 #63
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183062857
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 15:29 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Er worden wel vaker bedragen afgestort aan moeder en weer terug en heel veel contact gaat alleen per mail (dit praat het gebeuren niet goed). Wat doen we hier naïef?
een getekende scan mee sturen
simpel

wederzijds ingedekt
kan nooit fout gaan


dit was een afstorting naar een onbekend banknummer, dit moet met handtekening gecontroleerd worden
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 10 november 2018 @ 15:45:00 #64
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183062898
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 15:40 schreef LXIV het volgende:
Nog meer vrouwen aan de top.
dat zou misschien beter zijn ja
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183062931
Maar doordat Edwin Slutter doorbetaald wilde worden, en een rechtzaak begint, weet nu heel Nederland de hoogte van het ontfutselde bedrag?

Hij snapt ook wel dat hij niet zomaar aan de bak komt. Dan maar imagoschade maar wel zes maanden meer salaris, toch ongeveer een ton extra moet hij gedacht hebben.
pi_183063194
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 12:11 schreef Cherni het volgende:
En het personeel op de werkvloer zal wel weer door dit mismanagement de klappen gaan opvangen.
Welnee, joh. De klanten natuurlijk. Unlimited wordt deze maand alweer 1 euro per maand duurder.
pi_183063261
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 15:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

een getekende scan mee sturen
simpel

wederzijds ingedekt
kan nooit fout gaan


dit was een afstorting naar een onbekend banknummer, dit moet met handtekening gecontroleerd worden
Getekende scan van wat?
pi_183063276
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 november 2018 23:08 schreef racerdkb het volgende:
iedereen zit het hier wel belachelijk te maken maar als je je phishing goed speelt denk ik echt dat genoeg mensen er in hadden getrapt :')

zeker mensen die geen opvoeding hebben gehad waar computers een rol in hebben gespeeld. als het e-mailadres waarvan het vandaan wordt verzonden klopt, namen kloppen, lay-outs, allerlei dingen die bijdragen aan de geloofwaardigheid.

zij hebben niet de kennis om te checken van welk IP-adres het was verzonden. laat staan dat ze weten wat een IP-adres is. en die oplichters waren vast geen dommies.

echt van het gros van mijn collega's acht ik dat ze in soortgelijk iets daar zelf in zouden tuinen :')
Nee echt niet. Als er op dat niveau om zulke bedragen gevraagd wordt moet daar altijd een overeenkomst of aandeelhoudersbesluit aan ten grondslag liggen dat op papier aangeleverd moet worden. Al is het maar om de boekhouding in orde te maken. Het kan echt niet dat dit alleen op basis van een mailtje betaald wordt. En als dat er echt niet komt, dan bel je op zijn minst even.
Daarom ben ik er ook van overtuigd dat de twee directeuren hiervan wisten en medeplichtig zijn.
pi_183063356
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:04 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Nee echt niet. Als er op dat niveau om zulke bedragen gevraagd wordt moet daar altijd een overeenkomst of aandeelhoudersbesluit aan ten grondslag liggen dat op papier aangeleverd moet worden. Al is het maar om de boekhouding in orde te maken. Het kan echt niet dat dit alleen op basis van een mailtje betaald wordt. En als dat er echt niet komt, dan bel je op zijn minst even.
Daarom ben ik er ook van overtuigd dat de twee directeuren hiervan wisten en medeplichtig zijn.
Dat ie zijn ontslag aanvocht, is wel dubieus te noemen.
pi_183063687
Ik krijg af en toe ook zulke emailtjes uit de naam van onze ceo, maar dan moet je ook echt een teringdebiel zijn wil je ervoor vallen.

Zo merk je maar weer de generatiekloof.
pi_183063851
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:29 schreef xminator het volgende:
Ik krijg af en toe ook zulke emailtjes uit de naam van onze ceo, maar dan moet je ook echt een teringdebiel zijn wil je ervoor vallen.

Zo merk je maar weer de generatiekloof.
Dacht ik ook aan

Ik kreeg vroeger veel van deze mails, vaak van Nigerianen of een prins.

Dat die lui van Pathé hier wel ingetrapt zijn, bi-zar.
pi_183064173
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:29 schreef xminator het volgende:
Ik krijg af en toe ook zulke emailtjes uit de naam van onze ceo, maar dan moet je ook echt een teringdebiel zijn wil je ervoor vallen.

Zo merk je maar weer de generatiekloof.
Wat bedoel je met de generatiekloof? Het zijn toch geen bejaarden?
pi_183064466
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:03 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Wat bedoel je met de generatiekloof? Het zijn toch geen bejaarden?
Ja want een generatiekloof bestaat alleen tussen minderjarigen en bejaarden...

Generatie y, x, millenials bla bla bla.


Wat overigens ook erg grappig is dat die gast van pathe ook nog eens in het verleden met het volgende krantenkop in het nieuws is beland:
KPMG-Accountant-Gangster Edwin S.‘uit ‘Graai-beroep’ gezet.
  zaterdag 10 november 2018 @ 17:30:34 #74
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183064527
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:03 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Getekende scan van wat?
getekende scan van" ""interne overboekings--opdracht "" EN tegelijk een getekende scan ""kennisgeving van nieuw intern bankrekeningnummer""|

deze gegevens digitaal opslaan in de cloud , printen en dan samen ter betaling digitaal aanbieden aan admin.


Dat is een procedure waar accountants mee kunnen leven

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 10-11-2018 17:37:36 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 10 november 2018 @ 17:31:41 #75
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183064543
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:08 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Dat ie zijn ontslag aanvocht, is wel dubieus te noemen.
uiteraard, zou hij dat niet doen dan is dat gelijk aan zeggen kan mij het schelen ik heb toch 19 miljoen , nee , blijven doen of je er niets mee te maken hebt
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 10 november 2018 @ 17:33:05 #76
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183064563
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:29 schreef xminator het volgende:
Ik krijg af en toe ook zulke emailtjes uit de naam van onze ceo, maar dan moet je ook echt een teringdebiel zijn wil je ervoor vallen.

Zo merk je maar weer de generatiekloof.
juist, altijd jezelf indekken , laat een ander maar naïef zijn , het kan ook een test zijn,
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183064897
Meestal is er een secretaresse die meteen al dit soort mailtjes onderschept. Die worden erop getraind.
  zaterdag 10 november 2018 @ 18:26:10 #78
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183065416
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:53 schreef Loekie1 het volgende:
Meestal is er een secretaresse die meteen al dit soort mailtjes onderschept. Die worden erop getraind.
al sik die treasurer zou zijn dan gaat er geen secretaresse in mijn mail box snuffelen, dat is ook niet gebruikelijk

Ik zou wel goede procedures vastgelegd hebben op aangeven van de huisaccountant , dit voorval zou nooit kunnen gebeuren bij een normaal bedrijf , er is hier gewoon sprake van interne roof

https://www.telegraaf.nl/(...)ijk-simpel-opgelicht
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183065822
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

getekende scan van" ""interne overboekings--opdracht "" EN tegelijk een getekende scan ""kennisgeving van nieuw intern bankrekeningnummer""|

deze gegevens digitaal opslaan in de cloud , printen en dan samen ter betaling digitaal aanbieden aan admin.


Dat is een procedure waar accountants mee kunnen leven
Die directeur heeft zelfs handtekeningen vergeleken, dus dat lijkt op een 'getekende scan' en heeft dus niks voorkomen.....

Dat digitaal opslaan in de cloud, heeft nul toegevoegde waarde. Je ziet dat de dieven handtekeningen hebben vervalst, dus een document hebben opgesteld, wat voorkomt het opstellen van een document?

Weet je, er worden vaak bedragen overgeboekt tussen een hoofdkantoor en kantoor en daar zijn vaak geen keiharde onderliggende stukken van. Dat er gestolen wordt, is gewoon niet keihard te voorkomen.
Dat er nu geld overgemaakt is naar een onbekend bankrekening, klinkt heel vreemd. Maar wij hebben natuurlijk geen idee. Normaliter heeft elke bedrijf procedures die dit voorkomen, maar dit is geen nieuwe relatie die is aangemaakt
pi_183066080
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 18:44 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Die directeur heeft zelfs handtekeningen vergeleken, dus dat lijkt op een 'getekende scan' en heeft dus niks voorkomen.....

Dat digitaal opslaan in de cloud, heeft nul toegevoegde waarde. Je ziet dat de dieven handtekeningen hebben vervalst, dus een document hebben opgesteld, wat voorkomt het opstellen van een document?

Weet je, er worden vaak bedragen overgeboekt tussen een hoofdkantoor en kantoor en daar zijn vaak geen keiharde onderliggende stukken van. Dat er gestolen wordt, is gewoon niet keihard te voorkomen.
Dat er nu geld overgemaakt is naar een onbekend bankrekening, klinkt heel vreemd. Maar wij hebben natuurlijk geen idee. Normaliter heeft elke bedrijf procedures die dit voorkomen, maar dit is geen nieuwe relatie die is aangemaakt
Dit is gewoon overgemaakt op basis van een mailtje die van buiten de organisatie is gekomen.

Dit valt in geen enkel geval goed te praten.
  zaterdag 10 november 2018 @ 19:08:58 #81
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183066414
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 18:44 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Die directeur heeft zelfs handtekeningen vergeleken, dus dat lijkt op een 'getekende scan' en heeft dus niks voorkomen.....
Handtekeningen vergeleken , ?? Waar staat dat ??/
Er moet een getekende opdracht bij zijn van het hoofdkantoor , anders mag er geen interne betaling plaatsvinden en ZEKER niet naar een onbekend rekeningnummer

quote:
Dat digitaal opslaan in de cloud, heeft nul toegevoegde waarde. Je ziet dat de dieven handtekeningen hebben vervalst, dus een document hebben opgesteld, wat voorkomt het opstellen van een document?
Opslaan van opdrachten is voor de accountants , die komen echt , en komen nooit gelegen
Di emaken de procedures en die doen de controles erop

quote:
Weet je, er worden vaak bedragen overgeboekt tussen een hoofdkantoor en kantoor en daar zijn vaak geen keiharde onderliggende stukken van.
Dat er gestolen wordt, is gewoon niet keihard te voorkomen.
Dat er nu geld overgemaakt is naar een onbekend bankrekening, klinkt heel vreemd. Maar wij hebben natuurlijk geen idee.
Normaliter heeft elke bedrijf procedures die dit voorkomen, maar dit is geen nieuwe relatie die is aangemaakt
Jij bent absoluut geen man die grote betalingen doet of ooit gedaan hebt , ik wel , ik heb heel veel miljoenen overgeboekt in het verleden en altijd met een onderliggend stuk getekend door de hogere verantwoordelijke en vaak nog een tweede handtekening
Dat was voorwaarde anders ging de betaling NIET de deur uit , want de daadwerkelijke betaling die doet weer een ander , dat heet functiescheiding

Alle bankrekeningen staan geregistreerd een nieuwe bankrekening is een unicum iets heeeel bijzonders

Maar deze heer krijgt wel een privédetective achter zich aan, ik zou maar nooit meer in Nederland komen als ik hem was

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 10-11-2018 19:20:25 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183066721
Eerste mailtje:
,,Hi, Have you been contacted by Mr. (...) from KPMG this morning?"

https://www.telegraaf.nl/(...)ijk-simpel-opgelicht
Bij 'Hi' zou ik al aanslaan.
En natuurlijk bij dit:
,,The transaction must remain strictly confidential. No one else must be made aware of it for now in order to give us an advantage over our competitors."

Ik zou de twee héél graag bij Pauw zien.
  zaterdag 10 november 2018 @ 19:21:39 #83
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183066854
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:18 schreef Loekie1 het volgende:
Eerste mailtje:
,,Hi, Have you been contacted by Mr. (...) from KPMG this morning?"

https://www.telegraaf.nl/(...)ijk-simpel-opgelicht
Bij 'Hi' zou ik al aanslaan.

Juist

iemand ie dus je aanspreektitel niet kent of niet de moeite neemt om je te leren kennen

mailtje beginnen met een Nigeriaans HI
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183066863
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:08 schreef michaelmoore het volgende:
Handtekeningen vergeleken , ?? Waar staat dat ??/
Er moet een getekende opdracht bij zijn van het hoofdkantoor , anders mag er geen interne betaling plaatsvinden en ZEKER niet naar een onbekend rekeningnummer
In de stukken van de rechtbank, toevallig.
pi_183066893
Misschien kan SBS 'Oplichters op internet' er iets mee. Maar die zijn net in Nigeria geweest.
https://www.sbs6.nl/programmas/oplichters-op-het-internet/
  zaterdag 10 november 2018 @ 19:23:41 #86
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183066931
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:21 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

In de stukken van de rechtbank, toevallig.
Dan is de bedoeling dat je de ontvangende collega een maltje stuurt dat er een betaling aan zit te komen groot 00000000


maar eerst moet het nieuwe rekening nummer geaccordeerd worden met stukken van de bank
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183066992
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dan is de bedoeling dat je de ontvangende collega een maltje stuurt dat er een betaling aan zit te komen groot 00000000

maar eerst moet het nieuwe rekening nummer geaccordeerd worden met stukken van de bank
Die mails zijn er allemaal geweest. Inclusief een verificatie van het rekeningnummer van iemand van KPMG (gespoofed en KPMG Canada, maar toch)
  zaterdag 10 november 2018 @ 19:26:01 #88
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183067034
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:25 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

Die mails zijn er allemaal geweest. Inclusief een verificatie van het rekeningnummer van iemand van KPMG (gespoofed en KPMG Canada, maar toch)
nee dat bestaat niet
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183067054
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee dat bestaat niet
wat bestaat niet?
  zaterdag 10 november 2018 @ 19:27:36 #90
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183067106
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:26 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

wat bestaat niet?
er kan geen interne betaling gedaan worden naar een rekening die onbekend is en niet op naam van het bedrijf staat
Dat gaat niet gebeuren dan gaan we eerst de bank bellen

en vervolgens het nieuwe rekening nummer kenbaar maken met handtekeningen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183067165
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

er kan geen interne betaling gedaan worden naar een rekening die onbekend is en niet op naam van het bedrijf staat
Ten laste van de RC Hoofdkantoor, waarom niet? Ik zeg overigens niet dat de directie geen boter op hun hoofd heeft, of nog erger: ze zouden prima in het complot hebben kunnen zitten, maar ik denk (en de rechter denkt dat ook) dat de interne processen van Groupe Pathé niet deug(d)en
  zaterdag 10 november 2018 @ 19:29:30 #92
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183067190
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:28 schreef DABAMaster het volgende:

[..]
, maar ik denk (en de rechter denkt dat ook) dat de interne processen van Groupe Pathé niet deug(d)en
dat kan, dan moeten er veel meer koppen rollen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183067201
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Handtekeningen vergeleken , lijkt ?? wat is dat voor procedure ???
Er moet een getekende opdracht bij zijn van het hoofdkantoor , anders mag er geen interne betaling plaatsvinden en ZEKER niet naar een onbekend rekeningnummer

Ik begrijp gewoon echt niet wat jij zegt. Je wilt een getekende opdracht en die directeur geeft aan dat ze de handtekeningen vergeleken hebt. Dat doet ze blijkbaar van een opdracht (als bijlage bij de mail), dat zal naar ik aanneem echt niet op een leeg A4tje of een simpel fotootje zijn geweest.

Maar dan nog. Als die lui handtekeningen goed kunnen vervalsen is zo'n opdracht cast ook wel op te stellen ofzo. Dan is de toegeveogde waarde van zo'n document volgens mij ook vrij weinig.

quote:
Opslaan van opdrachten is voor de accountants , die komen echt , en komen nooit gelegen
Di emaken de procedures en die doen de controles erop

Jeetje. Dus je mag het niet op je harde schijf opslaan maar het moet in de cloud want dan is het ineens... Dan is het ineens iets waard oid. Ok!
Nou, gelukkig gaan heel veel bedrijven nu in de cloud. Dan is dat probleem meteen verholpen en heb jij je gelijk, probleem getackeld.
pi_183067209
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

dat kan, dan moeten er veel meer koppen rollen
In Frankrijk? Dat gaat echt niet gebeuren xD
pi_183067245
Als er staat 'je moet dit geheim houden' weet je toch dat je erin geluisd wordt? Mevrouw en meneer zitten straks fijn samen op de Maladiven als je het mij vraagt.
  zaterdag 10 november 2018 @ 19:31:34 #96
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_183067253
Wat een kansloze debielen. Met zulke losers verbaast het me eigenlijk dat ze niet allang failliet zijn.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  zaterdag 10 november 2018 @ 19:32:08 #97
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183067271
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:29 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ik begrijp gewoon echt niet wat jij zegt. Je wilt een getekende opdracht en die directeur geeft aan dat ze de handtekeningen vergeleken hebt. Dat doet ze blijkbaar van een opdracht (als bijlage bij de mail), dat zal naar ik aanneem echt niet op een leeg A4tje of een simpel fotootje zijn geweest.
Er zijn interne genummerde templates die je moet gebruiken om als getekend betalings document te accepteren , niet zo naïef
[..]

quote:
Jeetje. Dus je mag het niet op je harde schijf opslaan maar het moet in de cloud want dan is het ineens... Dan is het ineens iets waard oid. Ok!
Nou, gelukkig gaan heel veel bedrijven nu in de cloud. Dan is dat probleem meteen verholpen en heb jij je gelijk, probleem getackeld.
Joh het is godsonmogelijk om iets van bedrijfsdocumenten op te slaan op je eigen harde schijf en procedures staan dat niet toe
En er is dan ook geen backup van incase

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 10-11-2018 19:40:21 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183067352
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:31 schreef Loekie1 het volgende:
Als er staat 'je moet dit geheim houden' weet je toch dat je erin geluisd wordt?
Misschien stond er in de ps :"dit lijkt nep, maar is echt war hoor!!".
pi_183067403
Zou een telefoontje plegen niet wonderen verrichten?
  zaterdag 10 november 2018 @ 19:37:05 #100
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183067416
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:31 schreef Loekie1 het volgende:
Als er staat 'je moet dit geheim houden' weet je toch dat je erin geluisd wordt? Mevrouw en meneer zitten straks fijn samen op de Maladiven als je het mij vraagt.
Dat lijkt me ook, met een privédetective op gehoorsafstand, die de komende jaren al hun uitgaven gaat checken

ik denk dat ze volgend jaar geëmigreerd zijn
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183067586
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:35 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Misschien stond er in de ps :"dit lijkt nep, maar is echt war hoor!!".
Hahaha!!!
  zaterdag 10 november 2018 @ 19:54:29 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183067936
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:03 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Wat bedoel je met de generatiekloof? Het zijn toch geen bejaarden?
Ach er zitten hier ook nog mensen die niet snappen dat het mailadres gespoofed kan zijn en daarom denken dat de oplichting intern moet zijn geweest.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 10 november 2018 @ 19:58:24 #103
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183068057
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:54 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ach er zitten hier ook nog mensen die niet snappen dat het mailadres gespoofed kan zijn en daarom denken dat de oplichting intern moet zijn geweest.
dat kan allebei he
het een sluit het ander niet uit, integendeel
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183069017
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:36 schreef Schaapje1987 het volgende:
Zou een telefoontje plegen niet wonderen verrichten?
Zeker, maar dan zou je in theorie nog gescammed kunnen worden. Als het over zulke bedragen gaat kan er vooraf na afspraak wel even een vliegreisje vanaf om rond de tafel de bevestiging te krijgen en stukken door te nemen en te tekenen. En anders maar om zulke scams bloot te leggen en de gevaren te bespreken.

Ook hadden ze gewoon wel kunnen inzien dat een bepaalde constructie vanuit de positie van de tak waar Pathe aan hangt nooit van ze zou mogen verlangen ergens dikke bedragen naartoe te sturen. Een moederbedrijf zal zoiets in alle gevallen zelf wel kunnen bekostigen, anders hing Pathe er wel met een dikke portemonnee boven te dirigeren als het daar vandaan zou moeten komen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 10-11-2018 21:04:11 ]
  zaterdag 10 november 2018 @ 20:42:48 #105
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183069139
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:36 schreef Beathoven het volgende:

[..]


Zeker, maar dan zou je in theorie nog gescammed kunnen worden. Als het over zulke bedragen gaat kan er vooraf na afspraak wel even een vliegreisje vanaf om rond de tafel de bevestiging te krijgen en stukken door te nemen en te tekenen.

Ook hadden ze gewoon wel kunnen inzien dat een bepaalde constructie vanuit de positie van de tak waar Pathe in hangt nooit van ze zou mogen verlangen ergens dikke bedragen naartoe te sturen. Een moederbedrijf zou zoiets zelf wel kunnen bekostigen, anders hing Pathe er wel boven als het daar vandaan zou moeten komen.
juist
zomaar miljoenen overboeken naar een onbekend rekeningnummer is niet bestaanbaar
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183069327
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

juist
zomaar miljoenen overboeken naar een onbekend rekeningnummer is niet bestaanbaar
Klopt. Nu moet je ook geen twee CEO's voor een groot bedrijf willen maar dit zijn waarschijnlijk meer creatieve ondernemers die altijd leuke dingen willen doen en van de financieel-zakelijke kant totaal geen kaas hebben gegeten.
  zaterdag 10 november 2018 @ 20:51:43 #107
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183069381
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:49 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Klopt. Nu moet je ook geen twee CEO's voor een groot bedrijf willen maar dit zijn waarschijnlijk meer creatieve ondernemers die altijd leuke dingen willen doen en van de financieel / zakelijke kant totaal geen kaas hebben gegeten.
kan zijn , maar daar hebben accountants voor die verantwoordelijk zijn voor procedures, controles en richtlijnen
Kan de management lekker creatief doen
ik vernoed dat die heer Slutter de crimineel is of volslagen debiel

en Mevrouw Meijer een incompetente huppelkut
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183069518
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

kan zijn , maar daar hebben accountants voor die verantwoordelijk zijn voor procedures, controles en richtlijnen
Kan de management lekker creatief doen
ik vernoed dat die heer Slutter de crimineel is of volslagen debiel
Als je de vleugels niet hebt om het zelf te doen moet je dat inderdaad aan specialisten overlaten. Ze zijn gewoon onervaren en nog niet competent genoeg. Leuke creatieve ondernemers voor een middelgroot zelfstandig bedrijfje maar niet voor een organisatie met een dergelijke bankrekening die met buitenlandse investeerders werkt. Lichtgewichten in de zwaardere klasse.
pi_183069740
Over twee jaar maar eens het zeiljacht van deze twee Phateanen op instagram bewonderen, gefeliciteerd!
  zaterdag 10 november 2018 @ 21:17:35 #110
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183069976
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 20:58 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Als je de vleugels niet hebt om het zelf te doen moet je dat inderdaad aan specialisten overlaten. Ze zijn gewoon onervaren en nog niet competent genoeg. Leuke creatieve ondernemers voor een middelgroot zelfstandig bedrijfje maar niet voor een organisatie met een dergelijke bankrekening die met buitenlandse investeerders werkt. Lichtgewichten in de zwaardere klasse.
ook al ben je ervaren de accountant doet de procedures en controles, no matter who or what


is godsonmogelijk om miljoenen over te boeken naar een onbekend rekening nummer
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183070048
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ook al ben je ervaren de accountant doet de procedures en controles, no matter who or what
nee joh, in veel kleine bedrijven doen zelfbenoemde "CEO" 's er vaak zoveel bij dat ze niet echt ligt omdat ze de uitdaging van iets nieuws leren willen aangaan en multiskilled willen zijn. Genoeg meegemaakt die niets uit handen kunnen of durven geven omdat ze anders bang zijn dat ze anders de volledige controle missen. Dan ga je ook weleens op je bek, maar minder hard. Bij Pathe was het ei iets te groot voor zo'n naive aanpak.
  zaterdag 10 november 2018 @ 21:38:08 #112
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183070344
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]

nee joh, in veel kleine bedrijven doen zelfbenoemde "CEO" 's er vaak zoveel bij dat ze niet echt ligt omdat ze de uitdaging van iets nieuws leren willen aangaan en multiskilled willen zijn. Genoeg meegemaakt die niets uit handen kunnen of durven geven omdat ze anders bang zijn dat ze anders de volledige controle missen. Dan ga je ook weleens op je bek, maar minder hard. Bij Pathe was het ei iets te groot voor zo'n naive aanpak.
heb je gelezen ??
Slutter weet ALLES van waterdichte procedures , en maakt toch 19 miljoen over naar een onbekend rekening nummer aan de hand van een simpel e-mailtje e hij weet de handtekening van zijn directe chef op de betalingsopdracht te krijgen

Als zijn cheffin er niet ingetrapt was dan was er niets gebeurd , geen risico dus , dat domme wijf heeft zich laten overhalen om te tekenen en komt niet bij haar op om even te bellen naar het hoofdkantoor 8)7 8)7 8)7 8)7

Zou me niets verbazen als ze wat met elkaar hebben en volgend jaar op een superboot liggen te zonnen

quote:
Slutter was eerder jarenlang accountant bij KPMG,
Meijer was zeven jaar algemeen directeur van de Amsterdamse Haven.

Afgelopen maart werden zij op non-actief gesteld nadat de fraude door het Franse moederconcern was ontdekt.

Meijer was toen pas ruim een jaar in dienst bij het bioscoopconcern. Pathé is met 28 bioscopen de grootste bioscoopexploitant van Nederland.

Fraudespel
Het geraffineerde fraudespel begon op 8 maart 2018 met een mail aan Meijer die zogenaamd afkomstig was van de topman van het moederbedrijf van Pathé.


[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 10-11-2018 21:45:59 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 10 november 2018 @ 21:46:51 #113
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_183070495
Bioscopen :')
Lekker 15 euro voor een kaartje, 4 euro voor een pilsje en 6 euro boor een bak popcorn aftikken :')

Gewoon thuis Netflix tientje de maand, goedkoop bier en jonko is veel beter.
Surround system erbij hoppattee
#KICKOUTZP
pi_183070604
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

heb je gelezen ??
Slutter weet ALLES van waterdichte procedures , en maakt toch 19 miljoen over naar een onbekend rekening nummer aan de hand van een simpel e-mailtje e hij weet de handtekening van zijn directe chef op de betalingsopdracht te krijgen

Als zijn cheffin er niet ingetrapt was dan was er niets gebeurd , geen risico dus

[..]

Tja, het is dan toch in dit geval wel het niet nadenkend schoothondje die altijd precies doet wat de investeerders willen en zo blind is dat elk commando wordt opgevolgd. Dit zal een zelfde blind spot geweest zijn.
pi_183070658
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:46 schreef wollah het volgende:
Bioscopen :')
Lekker 15 euro voor een kaartje, 4 euro voor een pilsje en 6 euro boor een bak popcorn aftikken :')

Gewoon thuis Netflix tientje de maand, goedkoop bier en jonko is veel beter.
Surround system erbij hoppattee
Bioscopen bieden imho wel wat meer aan audiovisueel geweld dan de mooiste thuisset. Daarnaast is het weleens leuk voor een vervolgdate.
  zaterdag 10 november 2018 @ 22:12:50 #116
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183070916
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:52 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Tja, het is dan toch in dit geval wel het niet nadenkend schoothondje die altijd precies doet wat de investeerders willen en zo blind is dat elk commando wordt opgevolgd. Dit zal een zelfde blind spot geweest zijn.
ik hou het erop dat ze volgend jaar samen op een aardige boot liggen te zonnen in de oceaan , door geen enkele privé detective te volgen

Kan nog een aardige film worden voor Pathe


Zo achtelijk lijkt schoothondje ze me niet


[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 10-11-2018 22:39:12 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 10 november 2018 @ 22:20:03 #117
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_183071016
Jezus hij was accountant. Hoe dan. Maar en dat rekeningnummer.. Kan er niet worden meegewerkt door de betreffende bank? Zulke transacties laten toch altijd sporen achter? Dat geld is later ook weer overgeboekt of opgenomen. Maar toch niet in 1x? Daar gelden toch regels voor bij banken? Zijn die niet ook aansprakelijk?
  zaterdag 10 november 2018 @ 22:29:23 #118
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183071181
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 22:20 schreef Aventura het volgende:
Jezus hij was accountant. Hoe dan. Maar en dat rekeningnummer.. Kan er niet worden meegewerkt door de betreffende bank? Zulke transacties laten toch altijd sporen achter? Dat geld is later ook weer overgeboekt of opgenomen. Maar toch niet in 1x? Daar gelden toch regels voor bij banken? Zijn die niet ook aansprakelijk?
overgeboekt naar Dubai :W :W :W

quote:
De twee Nederlandse topmensen uitten naar elkaar hun twijfel over de gang van zaken, maar bleven wel geld overmaken, tot een totaal van 19,2 miljoen euro.

Een deel van dat bedrag leenden ze bij het hoofdkantoor in Frankrijk
_O- _O- _O- _O- _O-
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 10 november 2018 @ 22:42:23 #119
286575 Roces18
Chef de party
pi_183071387
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 22:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

overgeboekt naar Dubai :W :W :W

[..]

_O- _O- _O- _O- _O-

Dus ze lenen geld bij het kantoor in frankrijk, om frankrijk geld te lenen????????????????????

ajajajajaja volgens mij hebben ze een huisje in mozambique gekocht
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zaterdag 10 november 2018 @ 23:08:18 #120
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183071861
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 22:42 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Dus ze lenen geld bij het kantoor in frankrijk, om frankrijk geld te lenen????????????????????

ajajajajaja volgens mij hebben ze een huisje in mozambique gekocht
nee de laatste miljoenen hebben ze bij het hoofdkantoor geleend om naar Dubai over te maken _O- _O- _O-

Die twee zijn volgend jaar niet meer in Nederland hoor

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 10-11-2018 23:20:58 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183072070
Bizar dat er nog mensen in dit topic zijn die deze 2 directieleden nog verdedigen, als in "dit had iedereen kunnen overkomen". Bij particulieren is dat wellicht zo, maar bij zo'n groot bedrijf zou dit met fatsoenlijke interne controles/procedures en een competente directie nooit moeten kunnen gebeuren bij zulke bedragen. Ontslag is meer dan terecht.

Ik begrijp het ook echt niet, dat als je gevraagd wordt om zulke bedragen over te maken naar een voor jou onbekend rekeningnummer, je niet in ieder geval bedenkt om even een telefoontje naar het hoofdkantoor te plegen.
pi_183072384
Bizar verhaal wel. Alhoewel directie verantwoordelijk is en de klap op de betaling geeft, zijn er ook een batterij uitvoerders bij betrokken die ook hebben zitten slapen of iig niet de juiste vragen hebben gesteld aan hun directieleden.
(iemand voert de betaling in, opdracht van z'n manager, bedrag wordt een dag later links of rechts weg geboekt, ook weer 1 of 2 mensen bij betrokken.. En dat meerdere keren).

[ Bericht 18% gewijzigd door Sport_Life op 10-11-2018 23:57:24 ]
pi_183074619
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:24 schreef Breekfast het volgende:
Bizar dat er nog mensen in dit topic zijn die deze 2 directieleden nog verdedigen, als in "dit had iedereen kunnen overkomen".
Iedereen met een bepaalde signatuur en een beetje ervaring op nationaal niveau die niet de klappen heeft geincasseerd in de internationale wereld. De theorie kennen is één maar altijd in de onderdanigheid van je moederbedrijf handelen en dan tegen dit soort scams aanlopen is twee. Er zijn genoeg personen die een beetje nerveus en blind worden als de grote baas een opdracht geeft. De incompetentie blijkt dan maar weer.

quote:
Bij particulieren is dat wellicht zo, maar bij zo'n groot bedrijf zou dit met fatsoenlijke interne controles/procedures en een competente directie nooit moeten kunnen gebeuren bij zulke bedragen. Ontslag is meer dan terecht.

Ik begrijp het ook echt niet, dat als je gevraagd wordt om zulke bedragen over te maken naar een voor jou onbekend rekeningnummer, je niet in ieder geval bedenkt om even een telefoontje naar het hoofdkantoor te plegen.
Zoals ik eerder schreef is de positie van Pathé als dochteronderneming sowieso niet eentje waar een moederbedrijf van verwacht dat het bedragen naar partijen elders gaat pompen. Anders hing je wel op hetzelfde niveau als het moederbedrijf. Als er gepompt moet worden doet men dat wel vanuit Frankrijk. Dus daarom zou ik de hand ook op de knip houden.

Daarnaast kunnen zulke scammers mogelijk je lijnen beinvloeden, dus dan zou ik wel wat meer checks inbouwen dan een telefoontje. Een ritje naar Frankrijk voor het face to face bespreken van beveiliging rond de scam of het tekenen van hypothetische overeenkomsten rond zo'n deal is dan stap twee. Liever 1000 euro kwijt aan zo'n ritje dan de bedragen die men nu wegtrekt.
  zondag 11 november 2018 @ 10:20:12 #124
456432 Kamina
Tenacious!
pi_183074963
Duizend euro voor een ritje Parijs? Dure Uber!
1 + 1 = blauw
pi_183075000
quote:
15s.gif Op zondag 11 november 2018 10:20 schreef Kamina het volgende:
Duizend euro voor een ritje Parijs? Dure Uber!
Je berekent toch een totaalbudget?
pi_183075024
quote:
De conclusie die het door Pathé ingeschakelde recherchebureau [bedrijfsrecherche] trekt ligt hiermee in lijn: [verzoeker] is op geraffineerde wijze in een val van fraudeurs gelokt. De door Pathé opgesomde “red flags” kunnen met de wijsheid van nu niet over het hoofd worden gezien en evenmin kan er twijfel over zijn wat de conclusie hiervan is als deze nu op een rij worden gezet: er klopt iets niet. Waar het echter om gaat is of [verzoeker] al die “red flags” destijds heeft gezien of had moeten zien en niettemin zijn handelwijze niet heeft aangepast. Dat is onvoldoende gebleken. Ten aanzien van de e-mailadressen geldt dat het eerst zichtbare e-mailadres steeds eindigt op pathe.com. Weliswaar staat daar een afwijkend adres achter, maar dat geldt ook voor het echte adres van [verzoeker] en [naam 3] zelf. Dat één e-mail (die aan [verzoeker] is doorgestuurd) een onjuiste ondertekening bevatte hoeft in de stroom van e-mailcorrespondentie niet te zijn opgemerkt. De heer [naam 6] blijkt wel degelijk bij KPMG te werken, [verzoeker] heeft dat ook gecontroleerd, weliswaar in Canada maar dat hoeft aan zijn betrokkenheid bij een internationale transactie niet in de weg te staan. Ook het bestaan van de begunstigde vennootschap kon op internet gevonden worden, dat het logo afweek is niet op het eerste gezicht opvallend.
Kan iemand mij het dikgedrukte stuk uitleggen? Ik snap niet helemaal wat bedoeld wordt met “het adres daar achter”.
  zondag 11 november 2018 @ 10:32:02 #127
456432 Kamina
Tenacious!
pi_183075094
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 10:23 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Je berekent toch een totaalbudget?
Skype is gratis.
1 + 1 = blauw
pi_183075261
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 10:32 schreef Kamina het volgende:

[..]

Skype is gratis.
Als eerste stap is dat wellicht een optie maar als moederbedrijf doe je het inwinnen van informatie in zo'n goed opgezet scamplan waarschijnlijk niet via een skypegesprekje dat ook getapt kan worden. Dat wil je binnenskamers.
  zondag 11 november 2018 @ 10:48:28 #129
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183075277
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 10:26 schreef Physsic het volgende:

[..]

Kan iemand mij het dikgedrukte stuk uitleggen? Ik snap niet helemaal wat bedoeld wordt met “het adres daar achter”.
Gespoofed waarschijnlijk.
Ik kan jou ook een mail sturen met leandra@aivd.nl als ogenschijnlijke afzender.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183075308
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 10:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Gespoofed waarschijnlijk.
Ik kan jou ook een mail sturen met leandra@aivd.nl als ogenschijnlijke afzender.
Ja, dat weet ik, maar waarom is dat dan ook het geval bij hun eigen mailadressen?
  zondag 11 november 2018 @ 10:52:45 #131
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183075322
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 10:51 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik, maar waarom is dat dan ook het geval bij hun eigen mailadressen?
Geen idee, misschien gebruiken zo ook .nl adressen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 11 november 2018 @ 11:23:29 #132
456432 Kamina
Tenacious!
pi_183075700
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 10:46 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Als eerste stap is dat wellicht een optie maar als moederbedrijf doe je het inwinnen van informatie in zo'n goed opgezet scamplan waarschijnlijk niet via een skypegesprekje dat ook getapt kan worden. Dat wil je binnenskamers.
Zijn zat andere mogelijkheden voor. Banken gaan ook niet bij elkaar op bezoek voor een transactie.
1 + 1 = blauw
pi_183075722
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 10:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Gespoofed waarschijnlijk.
Ik kan jou ook een mail sturen met leandra@aivd.nl als ogenschijnlijke afzender.
Dat zal dan leandra@ai-vd.nl oid worden met wat masking naar de gebruiker toe en ie komt bij de meeste ontvangers waarschijnlijk gewoon in de spamfilter terecht want je zult niets vanuit het aivd domein kunnen versturen.
pi_183075737
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 11:23 schreef Kamina het volgende:

[..]

Zijn zat andere mogelijkheden voor. Banken gaan ook niet bij elkaar op bezoek voor een transactie.
Ik ken investeerders die voor minder al periodiek op de koffie komen dus dit wordt vaak wel even goed doorgenomen. Men zal in elk geval een indicatie willen van een eventueel lek.
  zondag 11 november 2018 @ 11:29:26 #135
456432 Kamina
Tenacious!
pi_183075782
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 11:26 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik ken investeerders die voor minder al periodiek op de koffie komen dus dit wordt vaak wel even goed doorgenomen. Men zal in elk geval een indicatie willen van een eventueel lek.
Dat is omdat ze liever geen echt werk doen en dus maar gaan 'vergaderen'. Lekker reisjes maken op kosten van anderen. :{
1 + 1 = blauw
pi_183075845
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:24 schreef Breekfast het volgende:
Bizar dat er nog mensen in dit topic zijn die deze 2 directieleden nog verdedigen, als in "dit had iedereen kunnen overkomen". Bij particulieren is dat wellicht zo, maar bij zo'n groot bedrijf zou dit met fatsoenlijke interne controles/procedures en een competente directie nooit moeten kunnen gebeuren bij zulke bedragen. Ontslag is meer dan terecht.

Ik begrijp het ook echt niet, dat als je gevraagd wordt om zulke bedragen over te maken naar een voor jou onbekend rekeningnummer, je niet in ieder geval bedenkt om even een telefoontje naar het hoofdkantoor te plegen.
Omdat het allemaal (zogenaamd) strikt geheim was en niet over de telefoon besproken mocht worden.
pi_183075882
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 21:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ook al ben je ervaren de accountant doet de procedures en controles, no matter who or what
Waar haal je het toch vandaan dat de accountant procedures opstelt?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_183075908
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 11:36 schreef Physsic het volgende:

[..]

Omdat het allemaal (zogenaamd) strikt geheim was en niet over de telefoon besproken mocht worden.
Jah prachtig!
  zondag 11 november 2018 @ 11:44:32 #139
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183075930
quote:
10s.gif Op zondag 11 november 2018 11:40 schreef nostra het volgende:

[..]

Waar haal je het toch vandaan dat de accountant procedures opstelt?
ja bij ons wel
in ieder geval controleert op basis van procedures en ook aanwijzing geeft voor sluitende procedures
Op basis daarvan krijg je een goedkeuring

die sluiter is accountant bij KPMG geweest, en is onschuldig als hij de handtekening van verantwoordelijken kan krijgen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183076001
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 11:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja bij ons wel
in ieder geval controleert op basis van procedures en ook aanwijzing geeft voor sluitende procedures
Op basis daarvan krijg je een goedkeuring

die sluiter is accountant bij KPMG geweest, en is onschuldig als hij de handtekening van verantwoordelijken kan krijgen
Sluiter ís (of was) de eindverantwoordelijke, die kan zich niet verschuilen achter de handtekening van iemand anders. En de betaalprocedures bij de niet-multinationals zijn over het algemeen redelijk vatbaar voor dit soort risico's - dat vindt ook een accountant niet zozeer "fout". Ik kan morgen ook 8 ton naar mezelf overmaken als ik dat zou willen; moet ik alleen niet terugkomen de volgende dag.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zondag 11 november 2018 @ 12:04:01 #141
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_183076142
Zulke bedragen overmaken zonder check of dubbelcheck. Even een belletje naar het hoofdkantoor bv. Zo dom kan niemand zijn. Je gaat haast denken dat ze onderdeel zijn van de "hackers".

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_183076253
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 november 2018 23:08 schreef racerdkb het volgende:
iedereen zit het hier wel belachelijk te maken maar als je je phishing goed speelt denk ik echt dat genoeg mensen er in hadden getrapt :')

zeker mensen die geen opvoeding hebben gehad waar computers een rol in hebben gespeeld. als het e-mailadres waarvan het vandaan wordt verzonden klopt, namen kloppen, lay-outs, allerlei dingen die bijdragen aan de geloofwaardigheid.

zij hebben niet de kennis om te checken van welk IP-adres het was verzonden. laat staan dat ze weten wat een IP-adres is. en die oplichters waren vast geen dommies.

echt van het gros van mijn collega's acht ik dat ze in soortgelijk iets daar zelf in zouden tuinen :')
Het emailadrs klopte sws al niet. Dus gewoon zware faal.
  zondag 11 november 2018 @ 12:35:15 #143
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183076534
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 12:12 schreef SOG het volgende:

[..]

Het emailadrs klopte sws al niet. Dus gewoon zware faal.
Maar de eindverantwoordelijk ontving de mail, die heeft vervolgens de betaalopdracht afgetekend
De betaalopdracht heeft die Hr Sluiter gemaakt

quote:
7s.gif Op zondag 11 november 2018 11:51 schreef nostra het volgende:

[..]

Sluiter ís (of was) de eindverantwoordelijke, die kan zich niet verschuilen achter de handtekening van iemand anders. En de betaalprocedures bij de niet-multinationals zijn over het algemeen redelijk vatbaar voor dit soort risico's - dat vindt ook een accountant niet zozeer "fout". Ik kan morgen ook 8 ton naar mezelf overmaken als ik dat zou willen; moet ik alleen niet terugkomen de volgende dag.
Hr Sluiter kan gewoon terug komen de volgende dag en heeft dat ook gedaan
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183076783
quote:
15s.gif Op zondag 11 november 2018 12:04 schreef BansheeBoy het volgende:
Zulke bedragen overmaken zonder check of dubbelcheck. Even een belletje naar het hoofdkantoor bv. Zo dom kan niemand zijn. Je gaat haast denken dat ze onderdeel zijn van de "hackers".

:{²
Lees de hele uitspraak
pi_183078446
quote:
7s.gif Op zondag 11 november 2018 11:51 schreef nostra het volgende:

[..]

Sluiter ís (of was) de eindverantwoordelijke, die kan zich niet verschuilen achter de handtekening van iemand anders. En de betaalprocedures bij de niet-multinationals zijn over het algemeen redelijk vatbaar voor dit soort risico's - dat vindt ook een accountant niet zozeer "fout". Ik kan morgen ook 8 ton naar mezelf overmaken als ik dat zou willen; moet ik alleen niet terugkomen de volgende dag.
Dat lijkt me sterk. Vrijwel elk bedrijf heeft een 4 ogen principe dwz dat er 2 digitale handtekeningen nodig zijn.
pi_183078536
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 14:33 schreef Sport_Life het volgende:
Dat lijkt me sterk. Vrijwel elk bedrijf heeft een 4 ogen principe dwz dat er 2 digitale handtekeningen nodig zijn.
Meh, dat valt in de praktijk vies tegen, overigens meer vanuit praktische overwegingen. Er is meestal wel iemand die zelfstandig bevoegd is. En als dat al niet zo is, dan is de feitelijke waarde van die tweede handtekening vaak ook maar beperkt (tekenen blind).
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zondag 11 november 2018 @ 15:39:55 #147
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183079559
quote:
7s.gif Op zondag 11 november 2018 14:37 schreef nostra het volgende:

[..]

Meh, dat valt in de praktijk vies tegen, overigens meer vanuit praktische overwegingen. Er is meestal wel iemand die zelfstandig bevoegd is. En als dat al niet zo is, dan is de feitelijke waarde van die tweede handtekening vaak ook maar beperkt (tekenen blind).
Kan wel zijn dat de tweede tekenaar, ( bijtekenen) blind tekent , dat wil niet zeggen dat het bijtekenen geen waarde heeft,, de een tekent inhoudelijk, de ander voor de geld boeking,, EN boven de 100.000 moet er een tweede voor het geld meetekenen, dus drie handtekeningen, het is duidelijk dat hier geen procedures waren en de externe accountant er met de pet naar gegooid heeft ofdat de hr Sluiter de procedures bewust afgezwakt heeft in voorbereiding op de roof
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 11 november 2018 @ 15:42:09 #148
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183079594
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 14:33 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk. Vrijwel elk bedrijf heeft een 4 ogen principe dwz dat er 2 digitale handtekeningen nodig zijn.
juist , het is godsonmogelijk om 800.000 naar jezelf over te maken , zonder een ander erin te betrekken
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183079598
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 15:39 schreef michaelmoore het volgende:
Kan wel zijn dat de tweede tekenaar, ( bijtekenen) blind tekent , dat wil niet zeggen dat het bijtekenen geen waarde heeft,, de een tekent inhoudelijk, de ander voor de geld boeking,, EN boven de 100.000 moet er een tweede voor het geld meetekenen, dus drie handtekeningen,
Dat "moet" helemaal niet.

quote:
het is duidelijk dat hier geen procedures waren en de externe accountant er met de pet naar gegooid heeft
Wat heeft de accountant hier nu weer mee te maken?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zondag 11 november 2018 @ 15:43:48 #150
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183079624
quote:
7s.gif Op zondag 11 november 2018 15:42 schreef nostra het volgende:

[..]

[quote]Dat "moet" helemaal niet.
[..]Bij jullie niet dus

quote:
Wat heeft de accountant hier nu weer mee te maken?
externe accountant die doet controles en maakt de procedures als de interne accountant dat niet mag of kan doen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183079714
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 15:43 schreef michaelmoore het volgende:
externe accountant die doet controles en maakt de procedures als de interne accountant dat niet mag of kan doen
Ja, maar die zit er natuurlijk niet naast als de transactie wordt uitgevoerd.

Maar goed, blijft wonderlijk dat twee mensen met open ogen in zo'n truc trappen. :')
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zondag 11 november 2018 @ 16:45:52 #152
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183080781
quote:
7s.gif Op zondag 11 november 2018 15:48 schreef nostra het volgende:

[..]

Ja, maar die zit er natuurlijk niet naast als de transactie wordt uitgevoerd.

Maar goed, blijft wonderlijk dat twee mensen met open ogen in zo'n truc trappen. :')
nou die liggen volgend jaar op een mooie boot samen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 11 november 2018 @ 17:02:13 #153
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183081159
Wonderbaarlijk en (voor mij) heeft het er alle schijn van dat ze gedrieën, Pathé 19 miljoen afhandig hebben gemaakt. Verder niet heel vreemd dat de directie, nu eenmaal, zeggenschap heeft over (eind)betalingen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat ik mij verder afvraag is de rol van de bank...... moet of zou die ook niet moeten aanslaan op afwijkende transacties.... wat mogelijk gebeurd is en dan door de financiële man is gladgepraat.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183081293
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 16:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nou die liggen volgend jaar op een mooie boot samen
[ afbeelding ]
Nou ja, toegegeven: als ze er zelf achter zitten en dat is niet uitgekomen, dan is het bijzonder fraai uitgevoerd.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_183081320
8-)
quote:
14s.gif Op zondag 11 november 2018 17:08 schreef nostra het volgende:

[..]

Nou ja, toegegeven: als ze er zelf achter zitten en dat is niet uitgekomen, dan is het bijzonder fraai uitgevoerd.
Meneer Slutter is goed in waardevermeerdering, staat op zijn Linked-in profiel. Waardevermeerdering van wat? Van zijn bankrekening misschien. Heel slim een correspondentie tussen vrouw en man met kreten als: 'strange!' zodat je achteraf kan laten zien dat er wel wat wenkbrauwen werden opgetrokken maar ja, het zat zo gewiekst in elkaar, dat ziet de rechter toch ook wel?
  zondag 11 november 2018 @ 17:28:54 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183081703
quote:
6s.gif Op zondag 11 november 2018 17:10 schreef Loekie1 het volgende:
8-)

[..]

Meneer Slutter is goed in waardevermeerdering, staat op zijn Linked-in profiel. Waardevermeerdering van wat? Van zijn bankrekening misschien. Heel slim een correspondentie tussen vrouw en man met kreten als: 'strange!' zodat je achteraf kan laten zien dat er wel wat wenkbrauwen werden opgetrokken maar ja, het zat zo gewiekst in elkaar, dat ziet de rechter toch ook wel?
Tussen vrouw en man?
Tussen de algemeen directeur en financieel directeur.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183081802
quote:
7s.gif Op zondag 11 november 2018 14:37 schreef nostra het volgende:

[..]

Meh, dat valt in de praktijk vies tegen, overigens meer vanuit praktische overwegingen. Er is meestal wel iemand die zelfstandig bevoegd is. En als dat al niet zo is, dan is de feitelijke waarde van die tweede handtekening vaak ook maar beperkt (tekenen blind).
Er is nooit iemand zelfstandig bevoegd, bij geen enkel bedrijf die wordt gecontroleerd door de Big4. Wellicht bij de MKB, maar dan lijkt het me weer sterk dat er 800k op een "betaalrekening" ligt te slapen, en al helemaal geen 19 miljoen :P.
pi_183081864
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:33 schreef Sport_Life het volgende:
Er is nooit iemand zelfstandig bevoegd, bij geen enkel bedrijf die wordt gecontroleerd door de Big4.
Met (bijna) twintig jaar ervaring in de audit kan ik je vertellen dat dat echt onzin is.

quote:
Wellicht bij de MKB, maar dan lijkt het me weer sterk dat er 800k op een "betaalrekening" ligt te slapen.. :).
Het is maar wat je als MKB definieert. Er zit nogal een groot grijs gebied tussen de listed companies en de bakker op de hoek. 800k is ook voor een bedrijf met een miljoen of 20 omzet geen bijzonder bedrag en die zitten over het algemeen echt niet bij de Big4 (in deze tijd al helemaal niet meer).
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_183082550
Na een paar keer geld overmaken bleef de roep om geld komen en dan komt de schaamte en het besef, en de oogkleppen: we doen net alsof we niets doorhebben en blijven betalen.
  zondag 11 november 2018 @ 18:10:28 #160
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183082596
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 18:08 schreef Loekie1 het volgende:
Na een paar keer geld overmaken bleef de roep om geld komen en dan komt de schaamte en het besef, en de oogkleppen: we doen net alsof we niets doorhebben en blijven betalen.
Je verzint gewoon maar wat hè....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183082620
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 18:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je verzint gewoon maar wat hè....
Zo zou het gegaan kunnen zijn. Als dat Franse hoofdbureau niet had ingegrepen waren ze gewoon doorgegaan met betalen. Toegeven dat je erin geluisd bent, is soms moeilijk.
Dat is dus een optie, of ze zitten zelf in het complot.
  zondag 11 november 2018 @ 18:13:34 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183082675
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 18:11 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Zo zou het gegaan kunnen zijn. Als dat Franse hoofdbureau niet had ingegrepen waren ze gewoon doorgegaan met betalen. Toegeven dat je erin geluisd bent, is soms moeilijk.
Ze moesten al van het Franse hoofdkantoor lenen voor de laatste betalingen.
Ergo: je verzint maar wat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183082710
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 18:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ze moesten al van het Franse hoofdkantoor lenen voor de laatste betalingen.
Ergo: je verzint maar wat.
Ik vind het psychologisch mechanisme fascinerend waarom mensen blijven betalen als er steeds meer wordt gevraagd. Eerst was het 8 ton, en dat ging dus door tot 19 miljoen. Ik weet niet in hoeveel happen, maar het kan niet anders dan dat je op een gegeven moment beseft: dit klopt niet. Waarom gaan mensen dan toch door met betalen? Omdat ze het niet tegen zichzelf willen toegeven dat ze bij de neus genomen zijn.
  zondag 11 november 2018 @ 19:01:55 #164
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183084034
quote:
6s.gif Op zondag 11 november 2018 17:10 schreef Loekie1 het volgende:
8-)

[..]

Meneer Slutter is goed in waardevermeerdering, staat op zijn Linked-in profiel. Waardevermeerdering van wat? Van zijn bankrekening misschien. Heel slim een correspondentie tussen vrouw en man met kreten als: 'strange!' zodat je achteraf kan laten zien dat er wel wat wenkbrauwen werden opgetrokken maar ja, het zat zo gewiekst in elkaar, dat ziet de rechter toch ook wel?
het is nooit te bewijzen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 11 november 2018 @ 19:03:32 #165
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183084109
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 18:11 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Zo zou het gegaan kunnen zijn.

. Toegeven dat je erin geluisd bent, is soms moeilijk.
Dat is dus een optie, of ze zitten zelf in het complot.
[/quote]
onzin dus

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 11-11-2018 19:13:28 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 11 november 2018 @ 19:22:48 #166
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183084759
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 18:14 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik vind het psychologisch mechanisme fascinerend waarom mensen blijven betalen als er steeds meer wordt gevraagd. Eerst was het 8 ton, en dat ging dus door tot 19 miljoen. Ik weet niet in hoeveel happen, maar het kan niet anders dan dat je op een gegeven moment beseft: dit klopt niet. Waarom gaan mensen dan toch door met betalen? Omdat ze het niet tegen zichzelf willen toegeven dat ze bij de neus genomen zijn.
FF afgezien van welwillende medewerking.

Oplichting is een soort "psychologische" fuik waar je in terecht komt. Denk aan helpdesk/microsoft fraude. Je wilt kan het je niet voorstellen. Je alarmbellen zijn uitgezet door één of ander vertrouwenwekkend signaal waar "geheimhouden" en (zelf)bevestiging onderdeel van is.
Immers, je wordt alleen maar gevraagd iets geheim te houden wanneer jij te vertrouwen bent.
Of denk aan, overmaken van ¤0,10 zodat men weet dat jij (goed van) te vertrouwen) bent (en daarmee de bankrekeningnummers zijn geaccrediteerd) waarna gelijktijdig, geniepig een serie geagendeerde transacties wordt bijgevoegd etc.etc.

Ik durf te stellen dat iedereen in aanmerking komt om opgelicht te worden, wanneer de oplichter maar de juiste knopjes indrukt. Procedures zijn er dan ook juist voor om te voorkomen dat je in je naïviteit en/of onachtzaamheid wordt bestolen. Het belangrijkste met alles is dat je tijd en extra stappen ter reflectie inlast bij sws alles wat afwijkt van de normale werkwijze.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 11 november 2018 @ 19:26:34 #167
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183084900
quote:
12s.gif Op zondag 11 november 2018 19:22 schreef Vallon het volgende:

[..]

FF afgezien van welwillende medewerking.

Oplichting is een soort "psychologische" fuik waar je in terecht komt. Denk aan helpdesk/microsoft fraude. Je wilt kan het je niet voorstellen. Je alarmbellen zijn uitgezet door één of ander vertrouwenwekkend signaal waar "geheimhouden" en (zelf)bevestiging onderdeel van is.
Immers, je wordt alleen maar gevraagd iets geheim te houden wanneer jij te vertrouwen bent.
Of denk aan, overmaken van ¤0,10 zodat men weet dat jij (goed van) te vertrouwen) bent (en daarmee de bankrekeningnummers zijn geaccrediteerd) waarna gelijktijdig, geniepig een serie geagendeerde transacties wordt bijgevoegd etc.etc.

Ik durf te stellen dat iedereen in aanmerking komt om opgelicht te worden, wanneer de oplichter maar de juiste knopjes indrukt. Procedures zijn er dan ook juist voor om te voorkomen dat je in je naïviteit en/of onachtzaamheid wordt bestolen. Het belangrijkste met alles is dat je tijd en extra stappen ter reflectie inlast bij sws alles wat afwijkt van de normale werkwijze.
miljoenen overboeken naar een onbekend rekeningnummer, buiten het hoofdkantoor om is ONMOGELIJK , godsonmogelijk.

Er is gen enkele procedure die dit mogelijk maakt
Dat weet iedere chef van een decentrale deelname of vestiging
geld stromen voor acquisities lopen aaaaaaltijd door het hoofdkantoor

<Maar het is meneer en mevrouw gelukt ,
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183085047
quote:
12s.gif Op zondag 11 november 2018 19:22 schreef Vallon het volgende:

[..]

FF afgezien van welwillende medewerking.

Oplichting is een soort "psychologische" fuik waar je in terecht komt. Denk aan helpdesk/microsoft fraude. Je wilt kan het je niet voorstellen. Je alarmbellen zijn uitgezet door één of ander vertrouwenwekkend signaal waar "geheimhouden" en (zelf)bevestiging onderdeel van is.
Immers, je wordt alleen maar gevraagd iets geheim te houden wanneer jij te vertrouwen bent.
Of denk aan, overmaken van ¤0,10 zodat men weet dat jij (goed van) te vertrouwen) bent (en daarmee de bankrekeningnummers zijn geaccrediteerd) waarna gelijktijdig, geniepig een serie geagendeerde transacties wordt bijgevoegd etc.etc.

Ik durf te stellen dat iedereen in aanmerking komt om opgelicht te worden, wanneer de oplichter maar de juiste knopjes indrukt. Procedures zijn er dan ook juist voor om te voorkomen dat je in je naïviteit en/of onachtzaamheid wordt bestolen. Het belangrijkste met alles is dat je tijd en extra stappen ter reflectie inlast bij sws alles wat afwijkt van de normale werkwijze.
Schaamte speelt op een gegeven moment wel een rol, waardoor men in de ontkenning kan schieten.
Uit een interessant artikel van een psychologe die opgelicht was:

Op een gegeven moment ontstond er bij mij onzekerheid en twijfel of er nog wel geleverd ging worden. Ik dacht bij mezelf: Het zal toch niet waar zijn? Ik schoot in de ontkenning en verrichtte meer zoekwerk naar het bedrijf. Schaamte voelde ik, maar ook boosheid. Naar de oplichter toe, maar ook zeker naar mezelf. Want hoe kon ik zo stom zijn?
Toch had ik nog ergens de hoop dat het niet zo was.

https://inmotie.nl/hoe-kon-ik-zo-stom-zijn/

Ik denk ook wel dat iedereen opgelicht kan worden. Al is het maar in vriendschappen:
Of was het die hyena, die jakhals, die wacht tot ik neerval
en waarvan ik dacht dat het een vriend was.

https://www.songteksten.n(...)en/de-verzoening.htm
  zondag 11 november 2018 @ 19:36:58 #169
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183085209
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 19:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

miljoenen overboeken naar een onbekend rekeningnummer, buiten het hoofdkantoor om is ONMOGELIJK , godsonmogelijk.

Er is gen enkele procedure die dit mogelijk maakt
Dat weet iedere chef van een decentrale deelname of vestiging
Ik ken en weet het. Mijn reactie was dan ook niet ter verdediging van de directeuren.
Ik sluit echter niet uit dat het hele gebeuren wat complexer in elkaar steekt dan nu wordt/is verteld.

Hoewel, kheb vroegûh ook bij een (groot internationaal) HK gewerkt op een centrale positie en mettertijd ga je (vanzelf) wel mogelijkheden (door)zien. Wat verder ook een procedurele reden is dat je nooit lang (genoeg) op dat soort (sleutel)posities blijft (zitten).

Ben met je eens dat het altijd een samenspel zal zijn met anderen en je sws niet de illusie moet hebben dat het geheim zal blijven. Bij een (groter) bedrijf kan je dan zeg, hooguit een paar ton achteroverdrukken waarna je alsnog moet zorgen buiten de greep te komen.
19 Miljoen, in tranches, is wel de eredivisie.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 11 november 2018 @ 19:57:20 #170
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183085934
quote:
14s.gif Op zondag 11 november 2018 19:36 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik ken en weet het. Mijn reactie was dan ook niet ter verdediging van de directeuren.
Ik sluit echter niet uit dat het hele gebeuren wat complexer in elkaar steekt dan nu wordt/is verteld.

Hoewel, kheb vroegûh ook bij een (groot internationaal) HK gewerkt op een centrale positie en mettertijd ga je (vanzelf) wel mogelijkheden (door)zien. Wat verder ook een procedurele reden is dat je nooit lang (genoeg) op dat soort (sleutel)posities blijft (zitten).

Ben met je eens dat het altijd een samenspel zal zijn met anderen en je sws niet de illusie moet hebben dat het geheim zal blijven. Bij een (groter) bedrijf kan je dan zeg, hooguit een paar ton achteroverdrukken waarna je alsnog moet zorgen buiten de greep te komen.
19 Miljoen, in tranches, is wel de eredivisie.
ik kon het vroeger ook wel
toen deed ik grote betalingen maar de directie moest altijd tekenen voor betaling en boven het miljoen moet er nog iemand van de directie meetekenen, het eerste bedrag van 800.000 lijkt er op dat die beperking er wel was

Maar deze twee kennen elkaar zeer goed en mogelijk ze zijn gaan samenwerken , ik geloof niet dat zij zo dom is , als ik haar zie

Maar ze krijgen toch allebei ontslag en zullen wel gaan emigreren spoedig, laat ze maar oppassen voor detectives

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 11-11-2018 20:06:59 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183086354
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 18:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je verzint gewoon maar wat hè....
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 11 november 2018 @ 20:09:52 #172
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183086420
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 19:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ik kon het vroeger ook wel
toen deed ik grote betalingen maar de directie moest altijd tekenen voor betaling en boven het miljoen moet er nog iemand van de directie meetekenen, het eerste bedrag van 800.000 lijkt er op dat die beperking er wel was

Maar deze twee kennen elkaar zeer goed en mogelijk ze zijn gaan samenwerken , ik geloof niet dat zij zo dom is , als ik haar zie

Maar ze krijgen toch allebei ontslag en zullen wel gaan emigreren spoedig, laat ze maar oppassen voor detectives
Je begrijpt dat in dit verhaal 2 directieleden betrokken waren?
De algemeen directeur en financieel directeur....
Daar heb je je meetekenende directieleden al.

En super dat je aan iemands uiterlijk kunt zien of ze wel of niet dom is ^O^
Gebruik dat vaker!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 11 november 2018 @ 21:26:35 #173
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183089190
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 20:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je begrijpt dat in dit verhaal 2 directieleden betrokken waren?
De algemeen directeur en financieel directeur....
Daar heb je je meetekenende directieleden al.

En super dat je aan iemands uiterlijk kunt zien of ze wel of niet dom is ^O^
Gebruik dat vaker!
een bijkantoor / deelneming mag niet zelf geld overboeken naar een externe partij , zulke betalingen lopen altijd via het hoofdkantoor
het ligt er allegaar veel te dik op

Zeer dom , tegen de procedures in, maar net niet strafbaar genoeg om de gevangenis in te gaan
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 11 november 2018 @ 21:30:24 #174
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183089302
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 21:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

een bijkantoor / deelneming mag niet zelf geld overboeken naar een externe partij , zulke betalingen lopen altijd via het hoofdkantoor
het ligt er allegaar veel te dik op

Zeer dom , tegen de procedures in, maar net niet strafbaar genoeg om de gevangenis in te gaan
Werk je bij Pathé of zit je de regels van het bedrijf waar jij werkt één op één op Pathé los te laten?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183089443
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 21:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

een bijkantoor / deelneming mag niet zelf geld overboeken naar een externe partij , zulke betalingen lopen altijd via het hoofdkantoor
het ligt er allegaar veel te dik op

Zeer dom , tegen de procedures in, maar net niet strafbaar genoeg om de gevangenis in te gaan
:? Hoe kan een Nederlandse bv dan zijn rekeningen betalen? Via de holding? :P
  zondag 11 november 2018 @ 22:14:04 #176
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183090548
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 21:34 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

:? Hoe kan een Nederlandse bv dan zijn rekeningen betalen? Via de holding? :P
ja inderdaad

zo gaat dat

centrale crediteuren admin
scannen met inhoudelijke handtekening boeking en budgetlast en pakbon er bij


hoofd kantoor tekent de file voor akkoord dan gaat ie naar Ayden
is ook beter voor de treasurer,, bijkantoor deelneming heeft geen cent in huis
na inlezen van de file is de volledige betaling geboekt en in centraal cloud dossier voor de externe accountant toegankelijk

Deelnemingen betalen NIETS, ook geen salaris


de afzender wist dus duidelijk heel veel / teveel van de interne gang van zaken daar

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 11-11-2018 22:57:25 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183091149
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 22:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja inderdaad

zo gaat dat

centrale crediteuren admin
scannen met inhoudelijke handtekening en pakbon er bij

hoofd kantoor tekent de file voor akkoord dan gaat ie naar Ayden
is ook beter voor de treasurer,, bijkantoor deelneming heeft geen cent in huis

Deelnemingen betalen NIETS, ook geen salaris

de afzender wist dus duidelijk heel veel / teveel van de interne gang van zaken daar
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 21:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Werk je bij Pathé of zit je de regels van het bedrijf waar jij werkt één op één op Pathé los te laten?
Dit :). Zou kunnen dat Pathe een dergelijke inefficiente werkwijze hanteert, zou wel 1 van de weinige bedrijven zijn dan ;)

[ Bericht 5% gewijzigd door Sport_Life op 11-11-2018 22:45:29 ]
  maandag 12 november 2018 @ 11:58:59 #178
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183097878
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 21:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Werk je bij Pathé of zit je de regels van het bedrijf waar jij werkt één op één op Pathé los te laten?
De overname van Cinemec door Pathe in 2014 is duidelijk met de Franse slag gebeurt ,
https://www.rtvutrecht.nl(...)rdeel-van-pathe.html
erg dom va het Franse hoofdkantoor om zaken bij een overname niet goed en duidelijk te regelen.
Dan krijg je zulke problemen

Dan gaan de Nederlandse werknemers in de pot graaien
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183098563
Gezien de achtergrond van beide directieleden lijkt het me onwaarschijnlijk dat zij er iets mee te maken hebben. Die cfo weet als geen ander dat het makkelijk te traceren is. Lijkt me dus grote onzin.
  maandag 12 november 2018 @ 13:20:39 #180
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183099694
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 12:34 schreef Sport_Life het volgende:
Gezien de achtergrond van beide directieleden lijkt het me onwaarschijnlijk dat zij er iets mee te maken hebben. Die cfo weet als geen ander dat het makkelijk te traceren is. Lijkt me dus grote onzin.
Makkelijk te traceren ??????????????


Die miljoenen zijn naar Dubai gestort he _O- _O- _O- :W :W :W :W :W *O*
Pas na 14 dagen is er vanuit Frankrijk geïnformeerd wat er aan de hand was

Deze twee hebben dus niet de moeite genomen om het hoofdkantoor te informeren dat men miljoenen naar een onbekend banknummer in Dubai zou gaan overmaken
_O- _O- _O- w/


Die miljoenen zijn daar al contant opgenomen en weer gestort op een andere rekening .
vals paspoort / rekening openen, miljoenen opnemen in Dubai, , paspoort weg gooien

wedden dat die twee een paar dagen vrij geweest zijn ?
Die krijgen echt een prive detective achter hun aan , die vervolgens een deal maakt, geef de helft terug, dan ;laten we het erbij

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 12-11-2018 15:30:44 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183102568
Toch de meest briljante fraude ever. Je gaat er met 19 miljoen vandoor en wordt alleen ontslagen _O-
No amount of money ever bought a second of time.
  maandag 12 november 2018 @ 17:03:39 #182
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_183104377
Ongelofelijk! Ik snap dat de scam goed uitgedokterd was, maar een mailtje waarvan het lijkt dat deze vanuit een bepaald domein verstuurd is, geeft zijn geheimen prijs, wanneer je er met de mouse pointer overheen gaat. Bovendien, zoals eerder gezegd, ga je niet naar een onbekend bankrekeningnummer zomaar enorme bedragen overmaken. Deze mensen zullen doorgaans regelmatig contact hebben met het hoofdkantoor over financiele zaken, misschien zijn ze zelfs iedere maand tekst en uitleg verschuldigd. Dan ga je toch zo maar in op dit soort hoogst ongebruikelijke verzoeken?

Vooral die Slutter had beter moeten weten als financiele man. Maar binnenkort moet hij weer gaan solliciteren en zal bij het googlen van zijn naam direct dit schandaal zichtbaar worden. Die komt nergens meer aan de bak :')
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_183104463
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 12:34 schreef Sport_Life het volgende:
Gezien de achtergrond van beide directieleden lijkt het me onwaarschijnlijk dat zij er iets mee te maken hebben. Die cfo weet als geen ander dat het makkelijk te traceren is. Lijkt me dus grote onzin.
In de praktijk blijkt wel dat het niet makkelijk te traceren is.
Één overboeking natuurlijk wel, maar die lui zijn niet gek en het zal vast en zeker in tig transacties overgeboekt zijn naar tig bankrekeningen.
  maandag 12 november 2018 @ 18:09:54 #184
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183105466
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 17:03 schreef EdvandeBerg het volgende:

Die komt nergens meer aan de bak :')
zal ie niet zo erg vinden lijkt me, die gaat toch nooit meer werken voor een baas

quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 17:09 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

In de praktijk blijkt wel dat het niet makkelijk te traceren is.
Één overboeking natuurlijk wel, maar die lui zijn niet gek en het zal vast en zeker in tig transacties overgeboekt zijn naar tig bankrekeningen.
gewoon in Dubai contant opgenomen en staat nu in Dubai in een appartement in een kast
Is al in maart 2018 gebeurd he

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 12-11-2018 21:13:15 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183112215
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 17:09 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

In de praktijk blijkt wel dat het niet makkelijk te traceren is.
Één overboeking natuurlijk wel, maar die lui zijn niet gek en het zal vast en zeker in tig transacties overgeboekt zijn naar tig bankrekeningen.
jij denkt dat het niet opvalt als 1 of beide directieleden ineens een paar miljoen netto te besteden hebben ipv een paar ton bruto :?
pi_183112393
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 19:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

miljoenen overboeken naar een onbekend rekeningnummer, buiten het hoofdkantoor om is ONMOGELIJK , godsonmogelijk.

Er is gen enkele procedure die dit mogelijk maakt
Dat weet iedere chef van een decentrale deelname of vestiging
geld stromen voor acquisities lopen aaaaaaltijd door het hoofdkantoor

<Maar het is meneer en mevrouw gelukt ,
Ja man, want iedere multinational is net zo gestructureerd als een Duitse zakenbank.

Als je verder leest, zie je dat er wel vaker dat soort bedragen worden overgemaakt door het bedrijf en het cash-pool in Frankrijk stelde ook zonder vragen het geld beschikbaar. Vergeet niet, er was immers maar 2M beschikbaar in Nederland.
.
pi_183112500
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 22:32 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

jij denkt dat het niet opvalt als 1 of beide directieleden ineens een paar miljoen netto te besteden hebben ipv een paar ton bruto :?
Dat staat er niet
Ik impliceer dat niet
pi_183113055
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 22:42 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Dat staat er niet
Ik impliceer dat niet
Die user erboven wel.
pi_183113661
Lekker dan!
Mijn woonplaats heeft een half afgebouwde fundering in het centrum van de stad liggen waar in november dit jaar een Pathé bioscoop zou verschijnen. In maart werd de bouw al stil gelegd vanwege financiële problemen. Het zal nu wel nooit meer afgemaakt worden.
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
  maandag 12 november 2018 @ 23:53:33 #190
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183114193
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 22:32 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

jij denkt dat het niet opvalt als 1 of beide directieleden ineens een paar miljoen netto te besteden hebben ipv een paar ton bruto :?
Die miljoenen staan ergens op een bank in Dubai en daar valt het niet op als je een andere boot hebt
Daar een huis kopen merkt ook geen mens
werken zullen ze toch niet meer doen , hoeft ook niet

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 13-11-2018 00:06:37 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')