Dit is sowieso in sterke mate een discussie over percepties, en in dit geval "voelt" de traditie als oud en authentiek. De wereld van de 19e eeuw lijkt heel ver achter ons te liggen omdat de ontwikkelingen sindsdien zo snel zijn gegaan. Twee wereldoorlogen, razendsnelle modernisering op allerlei terreinen, schaalvergroting, ontkerkelijking, een land dat steeds verder werd volgebouwd, individualisering, open grenzen, migratiestromen en onduidelijkheid over de toekomst. Daarin kan het Sinterklaasfeest als een stabiel element worden gezien dat de mensen van het heden verbindt met een minder jachtige, meer overzichtelijke, in sommige opzichten gelukkiger wereld.quote:Op zaterdag 10 november 2018 06:14 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Het is iig geen eeuwenoude traditie zoals eerder geclaimd werd
Je bedoeld de 20e eeuw, dat is de periode van 1901 tm 2000quote:Op zaterdag 10 november 2018 08:12 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dit is sowieso in sterke mate een discussie over percepties, en in dit geval "voelt" de traditie als oud en authentiek. De wereld van de 19e eeuw lijkt heel ver achter ons te liggen omdat de ontwikkelingen sindsdien zo snel zijn gegaan.
Dat staat er toch ook? Iblardi schrijft terecht 19e eeuw.quote:Op zaterdag 10 november 2018 08:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je bedoeld de 20e eeuw, dat is de periode van 1901 tm 2000
De moderne zwarte piet zoals we m nu kennen werd in de 19e eeuw min of meer uitgevonden.
Checkquote:Op zaterdag 10 november 2018 08:56 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat staat er toch ook? Iblardi schrijft terecht 19e eeuw.
Ik denk niet dat je ergens een bron zult tegenkomen waarin expliciet wordt gesteld dat een zwart gezicht een essentieel onderdeel is van de Sinterklaasviering. De kans op zo'n normatieve uitspraak lijkt me vrij klein omdat men het feest eerder terloops beschreef. Sowieso worden de schriftelijke bronnen schaarser naarmate je verder teruggaat, zoals op alle terreinen. Dat de associatie van Sinterklaas met de kleur zwart ouder is dan de 19e eeuw lijkt wel vast te staan. In een tekst uit 1748 is er bijvoorbeeld al sprake van een "zwarte Sinterklaas op zijn Rott met stelten", en de spelling van Ter Gouws "Synder ook quaje kyeren" van de zwarte Klazen lijkt 17e-eeuws.quote:Op zaterdag 10 november 2018 06:53 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Okok. Kom dan eens met een kort lijstje, zeg 1 voorbeeld per eeuw, met hoe in de viering een zwart gezicht een essentieel onderdeel was van Sinterklaas.
Kijk, dit bedoel ik. Dankquote:Op zaterdag 10 november 2018 09:05 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je ergens een bron zult tegenkomen waarin expliciet wordt gesteld dat een zwart gezicht een essentieel onderdeel is van de Sinterklaasviering. De kans op zo'n normatieve uitspraak lijkt me vrij klein omdat men het feest eerder terloops beschreef. Sowieso worden de schriftelijke bronnen schaarser naarmate je verder teruggaat, zoals op alle terreinen. Dat de associatie van Sinterklaas met de kleur zwart ouder is dan de 19e eeuw lijkt wel vast te staan. In een tekst uit 1748 is er bijvoorbeeld al sprake van een "zwarte Sinterklaas op zijn Rott met stelten", en de spelling van Ter Gouws "Synder ook quaje kyeren" van de zwarte Klazen lijkt 17e-eeuws.
Accepteer je dan ook de harlekijn die in 1711 wordt genoemd? Met dien verstande dat Harlekijn een zwart gezicht heeft.quote:
https://www.google.com/se(...)aas+feest&gs_l=img.3..0i10k1j0i5i10i30k1j0i8i30k1l7j0i10i24k1.4593.4593.0.5067.1.1.0.0.0.0.98.98.1.1.0....0...1c..64.img..0.1.96....0.2Eknb7ZrB_squote:Op zaterdag 10 november 2018 09:05 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je ergens een bron zult tegenkomen waarin expliciet wordt gesteld dat een zwart gezicht een essentieel onderdeel is van de Sinterklaasviering. De kans op zo'n normatieve uitspraak lijkt me vrij klein omdat men het feest eerder terloops beschreef. Sowieso worden de schriftelijke bronnen schaarser naarmate je verder teruggaat, zoals op alle terreinen. Dat de associatie van Sinterklaas met de kleur zwart ouder is dan de 19e eeuw lijkt wel vast te staan. In een tekst uit 1748 is er bijvoorbeeld al sprake van een "zwarte Sinterklaas op zijn Rott met stelten", en de spelling van Ter Gouws "Synder ook quaje kyeren" van de zwarte Klazen lijkt 17e-eeuws.
Het lijkt me inderdaad goed om die historische discussie centraal te houden.quote:Op zaterdag 10 november 2018 09:45 schreef Kamina het volgende:
Geschiedenis is hartstikke leuk enzo (mits je het correct gebruikt in je argumentatie) natuurlijk, maar bespreek dat aub in het discussie-topic. Dan kunnen we het hier houden bij de actuele ontwikkelingen wat betreft de voorkeur voor de roetveegpiet bij de kinderen in Zaanstad.
Ik begrijp niet waarom hier 2 aparte topics voor zijn, die recente ontwikkeling over de voorkeur over de roetveegpiet bij de kinderen in Zaanstad had ook gemakkelijk in het discussietopic gepast.quote:Op zaterdag 10 november 2018 09:45 schreef Kamina het volgende:
Geschiedenis is hartstikke leuk enzo (mits je het correct gebruikt in je argumentatie) natuurlijk, maar bespreek dat aub in het discussie-topic. Dan kunnen we het hier houden bij de actuele ontwikkelingen wat betreft de voorkeur voor de roetveegpiet bij de kinderen in Zaanstad.
Mwah, je hebt een centraal topic voor nieuws en achtergronden m.b.t. Zwarte Piet waarin berichtjes over peilingen, beslissingen van organisaties, lokale discussies en dergelijke m.i. prima ondergebracht kunnen worden. Mocht het nu onverhoopt tot rellen komen tijdens de intocht, dan is de nieuwswaarde wellicht dusdanig groot dat daar een apart topic voor kan worden geopend.quote:Op zaterdag 10 november 2018 10:29 schreef Copycat het volgende:
Ik vind het juist wel prettig. Die hele metadiscussie in die reeks is imo een vermoeiende herhaling van zetten. Daar verdwijnt dit soort daadwerkelijk nieuws in de herhaalbrei.
hear, hearquote:Op vrijdag 9 november 2018 11:05 schreef Jordy-B het volgende:
Sinds wanneer in de hele zwartepietendiscussie interesseert het iemand wat de kinderen ervan vinden?
Jij snapt het.quote:Op zaterdag 10 november 2018 10:29 schreef Copycat het volgende:
Ik vind het juist wel prettig. Die hele metadiscussie in die reeks is imo een vermoeiende herhaling van zetten. Daar verdwijnt dit soort daadwerkelijk nieuws in de herhaalbrei.
Vergeet het maar; volgens een deel van die zeikers is Piet an sich gewoon het probleem. Piet moet gewoon verdwijnen omdat zijn personage GEBASEERD is op een zwarte slaaf. Dan maakt het niet uit of je hem roetvegen geeft of hem pimpelpaars schildert met gouden stipjes; hij staat nog steeds symbool voor slavernij. (In z'n Spaanse edelmankostuum. )quote:Op vrijdag 9 november 2018 11:34 schreef sp3c het volgende:
ik zeg doen, kunnen de demonstraties ook gewoon geschrapt worden
ja dat snap ik nog welquote:Op zaterdag 10 november 2018 13:37 schreef ToT het volgende:
[..]
Vergeet het maar; volgens een deel van die zeikers is Piet an sich gewoon het probleem. Piet moet gewoon verdwijnen omdat zijn personage GEBASEERD is op een zwarte slaaf. Dan maakt het niet uit of je hem roetvegen geeft of hem pimpelpaars schildert met gouden stipjes; hij staat nog steeds symbool voor slavernij. (In z'n Spaanse edelmankostuum. )
Mee eens, behalve voor de steekproef van kinderen in Zaanstad die ze gevraagd hebben.quote:Op zaterdag 10 november 2018 13:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja dat snap ik nog wel
daarom begrijp ik ook niet dat mensen roetveegpiet een goede oplossing vinden want die is echt voor niemand leuk
Behalve de kinderen, maar iedereen weet dat dit kinderfeest niet om hen draait.quote:Op zaterdag 10 november 2018 13:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
daarom begrijp ik ook niet dat mensen roetveegpiet een goede oplossing vinden want die is echt voor niemand leuk
beetje een flauwe stropop dit natuurlijkquote:Op zaterdag 10 november 2018 14:43 schreef Kamina het volgende:
[..]
Behalve de kinderen, maar iedereen weet dat dit kinderfeest niet om hen draait.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |