abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183203695
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 12:28 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Maar wat is nou precies het verschil tussen:
- een egoistisch persoon die anderen manipuleert
- een egoistische narcist die anderen manipuleert
Als er geen verschil is, heeft het gebruik van het woord narcist geen enkele toegevoegde waarde behalve als scheldwoord
Het maakt ook geen verschil, tenzij je een narcist bedoelt als iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis, waarbij die persoon dus op meerdere terreinen van zijn leven (werk, familie, sociale relaties) blijft vastlopen.

Maar dit is je al zo vaak gezegd dat ik twijfel of het dit keer wel duidelijk wordt.
pi_183208267
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 12:50 schreef MevrouwPuff het volgende:


Het maakt ook geen verschil, tenzij je een narcist bedoelt als iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis, waarbij die persoon dus op meerdere terreinen van zijn leven (werk, familie, sociale relaties) blijft vastlopen.

Maar dit is je al zo vaak gezegd dat ik twijfel of het dit keer wel duidelijk wordt.
Er zijn ook door mij zoveel vragen gesteld waar nooit een antwoord op is gegeven, dus dan staan we weer quitte toch?
Wat ik bedoel is wat het verschil is tussen een persoon met een narcistische stoornis en een "gewoon" egoistisch persoon van wie de omgeving last heeft, los van wat de omgeving daarvan vindt. Aangezien de mensen met nps niet zelf zichzelf laten diagnosticeren, dus dat zij er last van hebben kan geen criterium zijn. Oftewel, als het enige verschil is dat de omgeving er last van heeft, dan is het gewoon een scheldwoord, geen diagnose van een "ziekte" waarmee de lijder eraan geholpen kan worden.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  zaterdag 17 november 2018 @ 17:16:05 #103
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_183208594
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 16:56 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Er zijn ook door mij zoveel vragen gesteld waar nooit een antwoord op is gegeven, dus dan staan we weer quitte toch?
Wat ik bedoel is wat het verschil is tussen een persoon met een narcistische stoornis en een "gewoon" egoistisch persoon van wie de omgeving last heeft, los van wat de omgeving daarvan vindt. Aangezien de mensen met nps niet zelf zichzelf laten diagnosticeren, dus dat zij er last van hebben kan geen criterium zijn. Oftewel, als het enige verschil is dat de omgeving er last van heeft, dan is het gewoon een scheldwoord, geen diagnose van een "ziekte" waarmee de lijder eraan geholpen kan worden.
Mensen die hoger dan gemiddeld scoren aan narcisme als persoonlijkheidskenmerk (dus geen stoornis) zijn ook succesvoller in het leven. Betere baan, mooiere auto’s, ze zijn ook succesvoller in de romantiek.

Er bestaat ook zoiets als gezond narcisme.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_183208805
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 17:16 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Mensen die hoger dan gemiddeld scoren aan narcisme als persoonlijkheidskenmerk (dus geen stoornis) zijn ook succesvoller in het leven. Betere baan, mooiere auto’s, ze zijn ook succesvoller in de romantiek.

Er bestaat ook zoiets als gezond narcisme.
Ja, zelfvertrouwen, narcisme, hoe je het ook noemt is goed voor degene die het heeft en wordt ook ontzettend aangemoedigd in deze maatschappij. Ook in stoornisvorm is het eerder een probleem van de omgeving, die zou dan in therapie moeten. Maar daarvoor is een diagnose van de persoon met narcistische stoornis overbodig. Tenzij het als validatie voor de slachtoffers is. Maar noem het dan geen stoornis alsof je de lijder eraan helpt, maar psychologische rechtspraak.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  zaterdag 17 november 2018 @ 17:40:07 #105
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_183208857
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 17:35 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Ja, zelfvertrouwen, narcisme, hoe je het ook noemt is goed voor degene die het heeft en wordt ook ontzettend aangemoedigd in deze maatschappij. Ook in stoornisvorm is het eerder een probleem van de omgeving, die zou dan in therapie moeten. Maar daarvoor is een diagnose van de persoon met narcistische stoornis overbodig. Tenzij het als validatie voor de slachtoffers is. Maar noem het dan geen stoornis alsof je de lijder eraan helpt, maar psychologische rechtspraak.
Eigenlijk is het probleem van mensen met narcistische persoonlijkheidsstoornis niet dat ze narcisme hebben, maar dat ze zich niet kwetsbaar kunnen opstellen. Daardoor kunnen ze niet toegeven dat ze fout zijn en niet oprecht spijt hebben.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_183208919
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 17:40 schreef Keep_Walking het volgende:

Eigenlijk is het probleem van mensen met narcistische persoonlijkheidsstoornis niet dat ze narcisme hebben, maar dat ze zich niet kwetsbaar kunnen opstellen. Daardoor kunnen ze niet toegeven dat ze fout zijn en niet oprecht spijt hebben.
Ja dat denk ik ook. Vaak is het een reactie op de omgeving die te veel verwacht als je onrealistische grootheidswaanzin krijgt. Dat merk ik iig bij mezelf in milde vorm, als 10 mensen zeggen je bent waardeloos dan ga ik mezelf alleen maar geweldiger vinden, zeggen 10 mensen je bent geweldig dan ga ik juist aan mezelf twijfelen. Maar misschien werkt dat bij andere mensen anders.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  zaterdag 17 november 2018 @ 17:46:58 #107
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_183208951
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 17:44 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Ja dat denk ik ook. Vaak is het een reactie op de omgeving die te veel verwacht als je onrealistische grootheidswaanzin krijgt. Dat merk ik iig bij mezelf in milde vorm, als 10 mensen zeggen je bent waardeloos dan ga ik mezelf alleen maar geweldiger vinden, zeggen 10 mensen je bent geweldig dan ga ik juist aan mezelf twijfelen. Maar misschien werkt dat bij andere mensen anders.
Ik vind mezelf hoe dan ook geweldig.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_183209002
quote:
6s.gif Op zaterdag 17 november 2018 17:46 schreef Keep_Walking het volgende:

Ik vind mezelf hoe dan ook geweldig.
Mooi, houden zo!
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  zaterdag 17 november 2018 @ 18:00:37 #109
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_183209123
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 17:52 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Mooi, houden zo!
En jou vind ik sympathiek. :)
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_183211333
Het probleem met narcisten is niet dat ze er zijn, het probleem is dat er zwakke mensen zijn die vatbaar zijn voor van alles en nog wat. Niet voor zichzelf kunnen opkomen (bedoel niet lichamelijk, gewoon met woorden). Niet alleen bij narcisme, maar bij zoveel verschillende dingen.

Iedereen wijzen naar narcisten 'Slechte mensen die slachtoffers maken' en blabla. Je kan net zo goed zeggen dat mensen die narcisten niet tegenstand kunnen bieden het probleem zijn. Als iedereen gewoon sterk zou zijn geestelijk zou een narcist zijn gedrag wel doodbloeden zeg maar.

Maar nee TS heeft in zijn vriendengroep meerdere slachtoffers. Ik heb er in mijn vriendengroep exact 0, omdat die mensen gewoon andere mensen zo behandelen als ze zelf behandeld worden. Misschien moet er wat minder geanalyseerd worden over narcisten dit en dat en je wat meer naar jezelf kijken. Iedereen kan wel de schuld leggen bij een ander als jezelf onjuist bejegend wordt maar je kan ook de schuld bij jezelf leggen door te stellen dat je er zelf wat tegen kan doen maar niks deed om het zo maar te zeggen.
pi_183211622
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 12:28 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Maar wat is nou precies het verschil tussen:
- een egoistisch persoon die anderen manipuleert
- een egoistische narcist die anderen manipuleert
Als er geen verschil is, heeft het gebruik van het woord narcist geen enkele toegevoegde waarde behalve als scheldwoord
Dat hangt er meer vanaf frequent die persoon dat doet. En ook willen narcisten het niet toegeven of zien, ze hebben zelf ook last van hun gedragspatroon. Als je het niet kan opbrengen om naar jezelf te kunnen kijken bij problemen en altijd maar de schuld bij anderen legt: dan belemmert dat je ook om oplossingen daarvoor te zoeken. Je loopt dan ook emotioneel vast met jezelf en kan vervelende ervaringen veel moeilijker verwerken.

Toen ik een klinische behandeling voor persoonlijkheidsstoornis volgde, was er ook een meisje in mijn groep die absoluut een narcistische persoonlijkheidsstoornis had. Destijds had ik heel veel moeite met haar gedrag. Nu ik erop terugkijk, vind ik het des te moediger van haar dat ze het toch kon opbrengen die behandeling aan te gaan, want ze had het niet makkelijk. Ze was altijd in conflict met anderen, omdat ze ook niet van zichzelf kon zien dat ze erg kwetsend kon zijn. Haar narcisme zag ik vooral als belemmerend gedragspatroon; buiten dat had ze haar hart wel op de goede plek en ik heb nooit een hekel aan haar gehad.

Verder ben ik het wel met je eens dat er ontzettend gestrooid wordt met termen als narcisme. Soms terecht maar vaak ook niet.

Donald Trump krijgt wat dit betreft nogal veel over zich heen, maar zijn liberale tegenstanders zijn echt niet zo heilig als ze pretenderen te zijn.
pi_183212793
Narcisten hebben niet perse last van hun gedragspatroon.
Kijk net als in de echte wereld heb je gewoon mensen die succesvol zijn en mensen die niet succesvol zijn. Zonder stoornis bedoel ik. Is gewoon enigszins random, ene heeft pech, ander geluk.
Mensen met narcisme zijn precies hetzelfde. Sommige hebben pech en dan kan je stellen van 'ze hebben last van hun eigen narcisme'. Anderen hebben geluk en krijgen veel geld, alsnog een gezin etc etc. Over hen zeggen mensen niet dat ze last hebben van hun narcisme en bla. Is gewoon een 50/50 stoornis.

Net als mensen met autisme op sommige vlakken mazzel hebben en op andere vlakken weer niet. En ook daar is er nogal een verschil tussen de ene autist en de andere. De ene is een succesvolle programmeur en de andere zit thuis zonder vrienden en werk omdat hem nooit een vast contract wordt aangeboden.

Mensen hier zeggen zo graag dat narcisten onzeker zijn, ze zelf ook lijden onder hun eigen gedrag maar in werkelijkheid valt dat best wel mee. Is vooral wishfull thinking van jullie kant voor alle keren dat jullie benadeeld zijn door zo'n persoon (ja ik weet het, zal wel niet bij iedereen zo zijn maar je begrijpt het idee, beetje misgunning, jaloezie wat jullie reacties teweeg brengen in plaats van gewoon gezond verstand)

[ Bericht 1% gewijzigd door no_id123 op 17-11-2018 21:46:53 ]
pi_183215138
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 21:27 schreef no_id123 het volgende:
Narcisten hebben niet perse last van hun gedragspatroon.
Kijk net als in de echte wereld heb je gewoon mensen die succesvol zijn en mensen die niet succesvol zijn. Zonder stoornis bedoel ik. Is gewoon enigszins random, ene heeft pech, ander geluk.
Mensen met narcisme zijn precies hetzelfde. Sommige hebben pech en dan kan je stellen van 'ze hebben last van hun eigen narcisme'. Anderen hebben geluk en krijgen veel geld, alsnog een gezin etc etc. Over hen zeggen mensen niet dat ze last hebben van hun narcisme en bla. Is gewoon een 50/50 stoornis.

Net als mensen met autisme op sommige vlakken mazzel hebben en op andere vlakken weer niet. En ook daar is er nogal een verschil tussen de ene autist en de andere. De ene is een succesvolle programmeur en de andere zit thuis zonder vrienden en werk omdat hem nooit een vast contract wordt aangeboden.

Mensen hier zeggen zo graag dat narcisten onzeker zijn, ze zelf ook lijden onder hun eigen gedrag maar in werkelijkheid valt dat best wel mee. Is vooral wishfull thinking van jullie kant voor alle keren dat jullie benadeeld zijn door zo'n persoon (ja ik weet het, zal wel niet bij iedereen zo zijn maar je begrijpt het idee, beetje misgunning, jaloezie wat jullie reacties teweeg brengen in plaats van gewoon gezond verstand)
Heb jij toevallig een narcistische persoonlijkheidsstoornis stoornis?
  zondag 18 november 2018 @ 00:46:33 #114
456432 Kamina
Tenacious!
pi_183216454
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 23:15 schreef madam-april het volgende:

[..]

Heb jij toevallig een narcistische persoonlijkheidsstoornis stoornis?
Waarom vraag je dat?
1 + 1 = blauw
pi_183216549
quote:
5s.gif Op zondag 18 november 2018 00:46 schreef Kamina het volgende:

[..]

Waarom vraag je dat?
Omdat ik het me afvraag..
  zondag 18 november 2018 @ 09:13:16 #116
456432 Kamina
Tenacious!
pi_183218097
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 00:55 schreef madam-april het volgende:

[..]

Omdat ik het me afvraag..
Ben jij geestelijk gestoord?

Ik vraag het me gewoon af..
1 + 1 = blauw
pi_183219468
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 09:13 schreef Kamina het volgende:

[..]

Ben jij geestelijk gestoord?

Ik vraag het me gewoon af..
Nee, maar aardig dat je het vraagt.
  zondag 18 november 2018 @ 12:40:59 #118
456432 Kamina
Tenacious!
pi_183220776
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 11:01 schreef madam-april het volgende:

[..]

Nee, maar aardig dat je het vraagt.
Graag gedaan. :)

Je snapt dat het raar is zoiets te vragen toch? En zeker als het een narcist zou betreffen. :D
1 + 1 = blauw
pi_183224989
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 12:40 schreef Kamina het volgende:

[..]

Graag gedaan. :)

Je snapt dat het raar is zoiets te vragen toch? En zeker als het een narcist zou betreffen. :D
Wat is er raar aan, vragen of iemand een bepaalde diagnose heeft, in een topic wat over dat onderwerp gaat?
  zondag 18 november 2018 @ 17:36:36 #120
456432 Kamina
Tenacious!
pi_183225916
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 16:42 schreef madam-april het volgende:

[..]

Wat is er raar aan, vragen of iemand een bepaalde diagnose heeft, in een topic wat over dat onderwerp gaat?
Het is gewoon iets dat je niet hoort te vragen aan mensen.
1 + 1 = blauw
pi_183225939
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 17:36 schreef Kamina het volgende:

[..]

Het is gewoon iets dat je niet hoort te vragen aan mensen.
Omdat?
pi_183225947
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 17:36 schreef Kamina het volgende:

[..]

Het is gewoon iets dat je niet hoort te vragen aan mensen.
Misschien een domme vraag; maar waarom niet? Wat is er mis met zo'n vraag?
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  zondag 18 november 2018 @ 17:39:17 #123
456432 Kamina
Tenacious!
pi_183225953
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 17:38 schreef madam-april het volgende:

[..]

Omdat?
Dat is hoe mensen zich gedragen tegenover elkaar, beste Data.
1 + 1 = blauw
pi_183225990
quote:
10s.gif Op zondag 18 november 2018 17:39 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dat is hoe mensen zich gedragen tegenover elkaar, beste Data.
Dat is zo jammer, dat er zo'n taboe op heerst... Als mensen gewoon open zijn over hun problemen, kan iedereen veel beter rekening houden met de ander
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_183226050
quote:
10s.gif Op zondag 18 november 2018 17:39 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dat is hoe mensen zich gedragen tegenover elkaar, beste Data.
Vind jij.. Ik denk daar anders over en de mensen die ik ken ook.
  zondag 18 november 2018 @ 18:57:24 #126
456432 Kamina
Tenacious!
pi_183227333
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 17:42 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dat is zo jammer, dat er zo'n taboe op heerst... Als mensen gewoon open zijn over hun problemen, kan iedereen veel beter rekening houden met de ander
Of je houdt rekening met mensen ongeacht dat je hun diepste problemen moet kennen. ;)

quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 17:47 schreef madam-april het volgende:

[..]

Vind jij.. Ik denk daar anders over en de mensen die ik ken ook.
Dat is een heel andere situatie dan dat je het aan tien willekeurige vreemden vraagt op straat bijvoorbeeld.
1 + 1 = blauw
pi_183227435
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 18:57 schreef Kamina het volgende:

[..]

Of je houdt rekening met mensen ongeacht dat je hun diepste problemen moet kennen. ;)

[..]

Dat is een heel andere situatie dan dat je het aan tien willekeurige vreemden vraagt op straat bijvoorbeeld.
Dat sowieso :) maar als je iemands labeltje weet kan het soms wat gemakkelijker zijn
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  zondag 18 november 2018 @ 19:04:35 #128
456432 Kamina
Tenacious!
pi_183227491
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 19:01 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dat sowieso :) maar als je iemands labeltje weet kan het soms wat gemakkelijker zijn
Het vragen alleen al suggereert dat je denkt dat iemand een labeltje heeft. En dat kan beledigend worden opgevat.
1 + 1 = blauw
pi_183227575
quote:
12s.gif Op zondag 18 november 2018 19:04 schreef Kamina het volgende:

[..]

Het vragen alleen al suggereert dat je denkt dat iemand een labeltje heeft. En dat kan beledigend worden opgevat.
Naja, ik heb de nodige labeltjes en vind het echt niet erg als mensen me ernaar vragen.
Uhm, ik zou het nooit aan een vreemde vragen, maar als ik iemand al een tijde ken, doe ik het wel. Net zoals je naar iemands allergieën vraagt, vraag ik soms wel aan iemand. Ik vind dat psychiatrisch aandoeningen net zo behandeld dienen te worden als somatische
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_183227742
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 18:57 schreef Kamina het volgende:

[..]

Of je houdt rekening met mensen ongeacht dat je hun diepste problemen moet kennen. ;)

[..]

Dat is een heel andere situatie dan dat je het aan tien willekeurige vreemden vraagt op straat bijvoorbeeld.
Wat is een andere situatie?
pi_183227979
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 19:01 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dat sowieso :) maar als je iemands labeltje weet kan het soms wat gemakkelijker zijn
Nou ja gemakkelijker om een reactie te ontgronden in dit geval. Bedoel als ik stel dat ik narcist ben dan weet je al wel dat erna kan gaan komen dat ik daarom het voor narcisten opneem en dit en dat. Kan een manier zijn om niet inhoudelijk te hoeven reageren maar gewoon iemand aan te kunnen vallen en daarmee zijn post ongeloofwaardig te maken.

quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 23:15 schreef madam-april het volgende:

[..]

Heb jij toevallig een narcistische persoonlijkheidsstoornis stoornis?
Maar goed afgezien daarvan, voor zover ik weet heb ik geen narcisme. Ben nooit gediagnosticeerd uberhaupt. Voel me meestal best wel geweldig, ook wel beter dan anderen, dat past wel in het lijstje van narcistische kenmerken. Maar ja past ook in het lijstje van zelfvertrouwen.

En toch even terugkomend op de discussie, bedoel vragen of iemand een stoornis heeft is wel wat vergelijkbaar met vragen of iemand lelijk is. Of naar zijn salaris. Of wat dan ook wat niet standaard is om te vragen. Maar goed is R&P dus ja wat mij betreft mag je het vragen. Denk alleen vooral dat je zag dat ik het voor narcisten opnam en als ik dan zeg dat ik een narcist ben je kan zeggen van 'ah dat verklaart', zonder inhoudelijk te hoeven reageren. Een beetje wat nu uberhaupt dus gebeurt met deze zijroute

[ Bericht 12% gewijzigd door no_id123 op 18-11-2018 19:32:36 ]
pi_183228165
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 19:26 schreef no_id123 het volgende:

[..]

Nou ja gemakkelijker om een reactie te ontgronden in dit geval. Bedoel als ik stel dat ik narcist ben dan weet je al wel dat erna kan gaan komen dat ik daarom het voor narcisten opneem en dit en dat. Kan een manier zijn om niet inhoudelijk te hoeven reageren maar gewoon iemand aan te kunnen vallen en daarmee zijn post ongeloofwaardig te maken.

Maar goed afgezien daarvan, voor zover ik weet heb ik geen narcisme. Ben nooit gediagnosticeerd uberhaupt. Voel me meestal best wel geweldig, ook wel beter dan anderen, dat past wel in het lijstje van narcistische kenmerken. Maar ja past ook in het lijstje van zelfvertrouwen.

En toch even terugkomend op de discussie, bedoel vragen of iemand een stoornis heeft is wel wat vergelijkbaar met vragen of iemand lelijk is. Of naar zijn salaris. Of wat dan ook wat niet standaard is om te vragen. Maar goed is R&P dus ja wat mij betreft mag je het vragen. Denk alleen vooral dat je zag dat ik het voor narcisten opnam en als ik dan zeg dat ik een narcist ben je kan zeggen van 'ah dat verklaart', zonder inhoudelijk te hoeven reageren. Een beetje wat nu uberhaupt dus gebeurt met deze zijroute
Ik zie het probleem echt niet... En ik zou het nooit aan een vreemde vragen, maar als ik iemand een tijdje ken en typisch gedrag vertoont, vraag ik wel naar. En het is de toon die de muziek maakt. . Je kan gewoon benoemen wat je ziet en vragen waar het vandaan komt en je kan met de botte bijl geen vragen.

Een stoornis is geen reden om iemand minder serieus te nemen... of om niemand als minder te zien. Het is zo jammer dat hier een taboe op heerst.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_183228310
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 19:35 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Ik zie het probleem echt niet... En ik zou het nooit aan een vreemde vragen, maar als ik iemand een tijdje ken en typisch gedrag vertoont, vraag ik wel naar. En het is de toon die de muziek maakt. . Je kan gewoon benoemen wat je ziet en vragen waar het vandaan komt en je kan met de botte bijl geen vragen.

Een stoornis is geen reden om iemand minder serieus te nemen... of om niemand als minder te zien. Het is zo jammer dat hier een taboe op heerst.
Nou ja ik ben toch een vreemde? Dus hoezo zie je het probleem niet?
En de toon is juist waarschijnlijk negatief bedoelt. Iemand neemt het op voor een stoornis, de ander vraagt of je toevallig die stoornis hebt. 9 van de 10 keer kan je dat zien als een negatieve toon.

Maar goed heb eigenlijk het idee dat er van een mug een olifant gemaakt wordt en dat ik nu ook daarin mee ga.

Even herlezen maar snap nu wel waarom het me wat irriteert. Bedoel jij denkt dat zij narcisme bij me ziet (en zo laat ze het ook wel overkomen ja) en volgens jou moet je dat gewoon kunnen vragen. Ik heb waarschijnlijk geen narcisme, mijn antwoord was gewoon logisch volgens mij en op de praktijk gebaseerd maar zit me nu te verdedigen tegen ook jou erbij xd
pi_183228416
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 19:43 schreef no_id123 het volgende:

[..]

Nou ja ik ben toch een vreemde? Dus hoezo zie je het probleem niet?
En de toon is juist waarschijnlijk negatief bedoelt. Iemand neemt het op voor een stoornis, de ander vraagt of je toevallig die stoornis hebt. 9 van de 10 keer kan je dat zien als een negatieve toon.

Maar goed heb eigenlijk het idee dat er van een mug een olifant gemaakt wordt en dat ik nu ook daarin mee ga.
Oh rustig maar, ik denk rustig hardop na en ik heb je niks gevraagd. Ik reageer gewoon op de discussie die ontstond.

En als je gewoon vraagt van goh, ik zie telkens zo'n reactie als B gebeurt, waardoor komt dat zo. Vind ik geen probleem. Ook niet als mensen dat aan mij vragen. Gewoon benoemen wat je ziet en vragen waardoor het komt. Daarmee laat je zien dat je iemand de hand toereikt om tot een betere band te komen, om rekening met iemand te kunnen houden.

Daarnaast is dit een anoniem forum... daar liggen grenzen net wat anders.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_183228433
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 19:48 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Oh rustig maar, ik denk rustig hardop na en ik heb je niks gevraagd. Ik reageer gewoon op de discussie die ontstond.

En als je gewoon vraagt van goh, ik zie telkens zo'n reactie als B gebeurt, waardoor komt dat zo. Vind ik geen probleem. Ook niet als mensen dat aan mij vragen. Gewoon benoemen wat je ziet en vragen waardoor het komt. Daarmee laat je zien dat je iemand de hand toereikt om tot een betere band te komen, om rekening met iemand te kunnen houden.

Daarnaast is dit een anoniem forum... daar liggen grenzen net wat anders.
Wat heeft dit met de discussie te maken dan als ik vragen mag?
pi_183228469
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 19:43 schreef no_id123 het volgende:

[..]

Even herlezen maar snap nu wel waarom het me wat irriteert. Bedoel jij denkt dat zij narcisme bij me ziet (en zo laat ze het ook wel overkomen ja) en volgens jou moet je dat gewoon kunnen vragen. Ik heb waarschijnlijk geen narcisme, mijn antwoord was gewoon logisch volgens mij en op de praktijk gebaseerd maar zit me nu te verdedigen tegen ook jou erbij xd
Nu snap ik je even niet meer :') Ik ga nergens van uit, ik zie dat iemand een vraag stellen en een reactie erop en ik vraag me serieus af, zonder er vanuit te gaan dat er een bepaalde stoornis is, waarom het erg is dat er wat gevraagd wordt
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_183228488
Tussen MA en Kamina ontstond er toch een discussie over of je iemand naar de stoornis mag vragen
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_183228544
Ja ik had niet eens moeten reageren, je hebt gelijk
pi_183230616
quote:
17s.gif Op zaterdag 17 november 2018 18:00 schreef Keep_Walking het volgende:

En jou vind ik sympathiek. :)
Bedankt, is wederzijds hoor

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 20:20 schreef no_id123 het volgende:
Het probleem met narcisten is niet dat ze er zijn, het probleem is dat er zwakke mensen zijn die vatbaar zijn voor van alles en nog wat. Niet voor zichzelf kunnen opkomen (bedoel niet lichamelijk, gewoon met woorden). Niet alleen bij narcisme, maar bij zoveel verschillende dingen.

Iedereen wijzen naar narcisten 'Slechte mensen die slachtoffers maken' en blabla. Je kan net zo goed zeggen dat mensen die narcisten niet tegenstand kunnen bieden het probleem zijn. Als iedereen gewoon sterk zou zijn geestelijk zou een narcist zijn gedrag wel doodbloeden zeg maar.

Maar nee TS heeft in zijn vriendengroep meerdere slachtoffers. Ik heb er in mijn vriendengroep exact 0, omdat die mensen gewoon andere mensen zo behandelen als ze zelf behandeld worden. Misschien moet er wat minder geanalyseerd worden over narcisten dit en dat en je wat meer naar jezelf kijken. Iedereen kan wel de schuld leggen bij een ander als jezelf onjuist bejegend wordt maar je kan ook de schuld bij jezelf leggen door te stellen dat je er zelf wat tegen kan doen maar niks deed om het zo maar te zeggen.
Het is gewoon een harde wereld. Mensen beoordelen elkaar op oppervlakkige zaken zoals uiterlijk en mate van succes in bezigheden, die redelijk vaststaan en aangeboren zijn. Dan worden de losers depressief en krijg je dat mensen die om hen geven hen gaan zeggen dat ze goed zijn zoals ze zijn vanuit waarschijnlijk liefde, maar ook dat mensen die hun gezeik zat zijn hen of nogmaals direct gaan vertellen dat ze losers zijn, of hen onoprecht gaan vertellen dat ze goed zijn zoals ze zijn.
Dan krijg je mensen die geen kritiek kunnen verdragen, want als je goed bent zoals je bent, waarom ben je dan ook niet gelijk perfect zoals je bent en waarom zou iemand je dan nog kunnen zeggen dat je moet veranderen om jezelf geweldig te mogen vinden?
En daarnaast worden succesvolle mensen dus ook eerder gehaat en komen ze weg met antisociaal gedrag, omdat ze toch wel worden beloond om hun oppervlakkige prestaties.

Narcisme wordt als een individueel probleem gezien, maar ik vind het inderdaad eerder een probleem waar de mensen samen verantwoordelijk voor zijn. Je kunt narcisme in individuele mensen inderdaad niet los zien van hun zogenaamde slachtoffers en de maatschappij als geheel.

quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 20:32 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

Dat hangt er meer vanaf frequent die persoon dat doet. En ook willen narcisten het niet toegeven of zien, ze hebben zelf ook last van hun gedragspatroon. Als je het niet kan opbrengen om naar jezelf te kunnen kijken bij problemen en altijd maar de schuld bij anderen legt: dan belemmert dat je ook om oplossingen daarvoor te zoeken. Je loopt dan ook emotioneel vast met jezelf en kan vervelende ervaringen veel moeilijker verwerken.

Toen ik een klinische behandeling voor persoonlijkheidsstoornis volgde, was er ook een meisje in mijn groep die absoluut een narcistische persoonlijkheidsstoornis had. Destijds had ik heel veel moeite met haar gedrag. Nu ik erop terugkijk, vind ik het des te moediger van haar dat ze het toch kon opbrengen die behandeling aan te gaan, want ze had het niet makkelijk. Ze was altijd in conflict met anderen, omdat ze ook niet van zichzelf kon zien dat ze erg kwetsend kon zijn. Haar narcisme zag ik vooral als belemmerend gedragspatroon; buiten dat had ze haar hart wel op de goede plek en ik heb nooit een hekel aan haar gehad.

Verder ben ik het wel met je eens dat er ontzettend gestrooid wordt met termen als narcisme. Soms terecht maar vaak ook niet.

Donald Trump krijgt wat dit betreft nogal veel over zich heen, maar zijn liberale tegenstanders zijn echt niet zo heilig als ze pretenderen te zijn.
Je beschrijft hier dan een meisje met een gedragspatroon. Dat er een woord is voor dat gedragspatroon oké, het is makkelijker misschien als dat narcistisch heet want dan weet iedereen wat er wordt bedoeld. En ik begrijp ook dat het voor de persoon zelf ook voordeel kan opleveren als diegene meer empathie krijgt en daardoor meer verbinding kan voelen met anderen en betere relaties krijgt, ook is een drang naar succes natuurlijk slecht als je jezelf en anderen daardoor hardvochtig beoordeelt en zo geen echte liefde kunt voelen.

Hoewel dan nog steeds de officiële beschrijvingen op sites van psychologische instellingen zeggen dat narcisten vaak uit zichzelf geen hulp zoeken, wat sowieso een onmogelijke uitspraak is als je volgens bepaalde mensen pas een stoornis kunt hebben als die door een psychiater/psycholoog is gediagnosticeerd, maar goed.

Maar waarom had dat meisje dan een 'narcistische persoonlijkheidsstoornis'? Als iemand lui gedrag vertoont, dan heeft diegene toch ook geen luie persoonlijkheidsstoornis? Waarom moet er aan sommig gedrag een label zitten en aan ander gedrag niet? Dat was meer wat ik wou weten.

Liefde of acceptatie maakt waarschijnlijk gelukkiger dan prestaties. Het moet wel in balans zijn ja. Maar zoals Keep_Walking en No_id123 ook al zeggen, narcisme wordt beoordeeld als een ziekte van zelfgenoegzaamheid enzo. maar dat heeft iedereen in zich. het gaat inderdaad eerder om succes en mislukking, maar daar wil niemand het over hebben. Het is veiliger om het maar over karaktereigenschappen te hebben die iedereen in zich heeft. Dat kan de hulpverlening nog aan, antwoorden geven over genetische verschillen niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 18-11-2018 21:15:07 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  zondag 18 november 2018 @ 23:12:12 #140
456432 Kamina
Tenacious!
pi_183233703
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 19:07 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Naja, ik heb de nodige labeltjes en vind het echt niet erg als mensen me ernaar vragen.
Uhm, ik zou het nooit aan een vreemde vragen, maar als ik iemand al een tijde ken, doe ik het wel. Net zoals je naar iemands allergieën vraagt, vraag ik soms wel aan iemand. Ik vind dat psychiatrisch aandoeningen net zo behandeld dienen te worden als somatische
Jij raakt nooit gekwetst of beledigd van een vraag?

quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 19:14 schreef madam-april het volgende:

[..]

Wat is een andere situatie?
Dat.
1 + 1 = blauw
pi_183233749
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 23:12 schreef Kamina het volgende:

[..]

Jij raakt nooit gekwetst of beledigd van een vraag?

[..]

Dat.
Nee, waarom zou ik? Mensen soort vragen niet zo maar.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_183233766
-

[ Bericht 100% gewijzigd door no_id123 op 18-11-2018 23:24:56 ]
pi_183233789
edit: wil ook geen ban ervoor om duidelijk te maken dat iemand maar gewoon blaat

[ Bericht 78% gewijzigd door no_id123 op 18-11-2018 23:24:49 ]
pi_183233903
Fijn dat je die bijzonder onaardige woorden weghaalt, die je enkel eruit gooit omdat iemand het oneens met je is
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_183233919
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 23:12 schreef Kamina het volgende:

[..]

Jij raakt nooit gekwetst of beledigd van een vraag?

[..]

Dat.
:?
pi_183234056
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 23:26 schreef ChildoftheStars het volgende:
Fijn dat je die bijzonder onaardige woorden weghaalt, die je enkel eruit gooit omdat iemand het oneens met je is
He? Dat waren gewoon vragen waar jij je niks van aantrekt zogenaamd. Waarom snap je dat niet
pi_183234087
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 23:34 schreef no_id123 het volgende:

[..]

He? Dat waren gewoon vragen waar jij je niks van aantrekt zogenaamd. Waarom snap je dat niet
Dat ze zich er niks van aantrekt betekent niet dat ze niet onaardig waren.. en het feit dat jij ze weggehaald hebt omdat je bang bent dat je er een ban voor zou kunnen krijgen, zegt genoeg..
pi_183234108
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 23:36 schreef madam-april het volgende:

[..]

Dat ze zich er niks van aantrekt betekent niet dat ze niet onaardig waren.. en het feit dat jij ze weggehaald hebt omdat je bang bent dat je er een ban voor zou kunnen krijgen, zegt genoeg..
Zo dit is de omgekeerdewerelddag of niet vandaag.
pi_183234146
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 23:38 schreef no_id123 het volgende:

[..]

Zo dit is de omgekeerdewerelddag of niet vandaag.
Leg uit
pi_183234207
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 23:40 schreef madam-april het volgende:

[..]

Leg uit
Iemand stelt dat geen enkele vraag haar uitmaakt.
Ik stel wat vragen die wat hard zijn.
Ik verwijder ze omdat ik weet dat ze hard zijn en geen ban ervoor wil om iemand duidelijk te maken dat ze gewoon dom lullen als ze zeggen dat het ze niet uitmaakt welke vraag je ze stelt.
Krijg vervolgens niet te horen van 'ow ja die vragen zou ik inderdaad ongepast vinden en misschien kwetsend'. Nee ik krijg te horen dat ze onaardig waren en dat het genoeg zegt dat ik ze verwijder, wat dat ook mag betekenen.

Nogal een moeilijke dag om iemand op dom geblaat te wijzen zonder zelf slachtoffer te worden komt het op neer
pi_183234355
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 23:44 schreef no_id123 het volgende:

[..]

Iemand stelt dat geen enkele vraag haar uitmaakt.
Ik stel wat vragen die wat hard zijn.
Ik verwijder ze omdat ik weet dat ze hard zijn en geen ban ervoor wil om iemand duidelijk te maken dat ze gewoon dom lullen als ze zeggen dat het ze niet uitmaakt welke vraag je ze stelt.
Krijg vervolgens niet te horen van 'ow ja die vragen zou ik inderdaad ongepast vinden en misschien kwetsend'. Nee ik krijg te horen dat ze onaardig waren en dat het genoeg zegt dat ik ze verwijder, wat dat ook mag betekenen.

Nogal een moeilijke dag om iemand op dom geblaat te wijzen zonder zelf slachtoffer te worden komt het op neer
Stel jij vraagt mij: 'wist je dat je echt een kansloos lelijk varken bent?'

Het zou me totaal niet raken of kwetsen of wat dan ook. Maar de vraag is desalniettemin gewoon onaardig..
pi_183234362
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 23:53 schreef madam-april het volgende:

[..]

Stel jij vraagt mij: 'wist je dat je echt een kansloos lelijk varken bent?'

Het zou me totaal niet raken of kwetsen of wat dan ook. Maar de vraag is desalniettemin gewoon onaardig..
Uhu
pi_183234390
En als je beste vriend dat irl aan je zou vragen?
pi_183234420
Bedoel ik weet niet waarom het uberhaupt nodig is om dit te verdedigen. Gras is groen. Maar blijkbaar is het niet zo simpel ofzo
pi_183234495
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 23:56 schreef no_id123 het volgende:
En als je beste vriend dat irl aan je zou vragen?
Mijn beste vriend zou zoiets niet vragen, want iemand die mij zo ziet kan met geen mogelijkheid een vriend, laat staan mijn beste vriend, zijn.
pi_183235763
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 23:15 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Nee, waarom zou ik? Mensen soort vragen niet zo maar.
Blijkbaar doen ze dat wel en daar vallen veel mensen over. En dat begrijp ik best, want dat is privé.

quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 23:40 schreef madam-april het volgende:

[..]

Leg uit
Jij snapt niet wat mensen schrijven, zo lijkt het. Stoornisje toevallig?
1 + 1 = blauw
pi_183236445
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 21:10 schreef geeninspiratie1235 het volgende: maar dat heeft iedereen in zich. het gaat inderdaad eerder om succes en mislukking, maar daar wil niemand het over hebben. Het is veiliger om het maar over karaktereigenschappen te hebben die iedereen in zich heeft. Dat kan de hulpverlening nog aan, antwoorden geven over genetische verschillen niet.
Wat bedoel je hiermee?
compact en kleverig.
pi_183239963
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 08:53 schreef JaniesBrownie het volgende:


Wat bedoel je hiermee?
Narcisten kunnen "slachtoffers" maken als ze succesvol zijn in de maatschappij. Ze verdienen geld doordat ze bepaalde vaardigheden hebben, niet omdat ze rekening houden met de gevoelens van anderen. Omdat het geen vereiste is voor hun bestaan hoeven ze dat dan ook niet te doen. Slachtoffers zijn misschien slachtoffers omdat ze afhankelijk van hen zijn.
In plaats van daarop te richten, door mensen te laten onderzoeken op genetische verschillen die misschien hun succes of gebrek daaraan bepalen, wordt verlangt van bepaalde mensen dat zij veranderen, terwijl die geen enkele beloning daarvoor krijgen tenzij ze zelf hun probleem inzien en er ook geen consequentie aan zit als ze dat niet doen. Ik noem dat zeer naief.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_183240780
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 12:27 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Narcisten kunnen "slachtoffers" maken als ze succesvol zijn in de maatschappij. Ze verdienen geld doordat ze bepaalde vaardigheden hebben, niet omdat ze rekening houden met de gevoelens van anderen. Omdat het geen vereiste is voor hun bestaan hoeven ze dat dan ook niet te doen. Slachtoffers zijn misschien slachtoffers omdat ze afhankelijk van hen zijn.
In plaats van daarop te richten, door mensen te laten onderzoeken op genetische verschillen die misschien hun succes of gebrek daaraan bepalen, wordt verlangt van bepaalde mensen dat zij veranderen, terwijl die geen enkele beloning daarvoor krijgen tenzij ze zelf hun probleem inzien en er ook geen consequentie aan zit als ze dat niet doen. Ik noem dat zeer naief.
Maar er zijn toch ook gewoon niet succesvolle narcisten?
Overigens denk ik dat de narcist die ik ken niet erg gelukkig is met zijn leven, ondanks dat hij het op werkgebied behoorlijk goed doet. Hij zou er dus wel degelijk baat bij kunnen hebben als hij zich zou laten helpen.
Het probleem daarbij os dat hij zijn problemen altijd aan anderen wijt, het komt nooit door iets wat hij zelf heeft gedaan of gezegd, maar altijd door een ander.
Dat maakt dat hij voor zichzelf geen hulp zoekt, híj heeft nl geen probleem, maar de rest van de wereld.
Waardoor hij constant tegen dezelfde dingen in zijn leven aan blijft lopen en ontzettend verbitterd is geworden.
Ik vind dat sneu voor hem en voor zijn omgeving.
compact en kleverig.
pi_183243247
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 13:09 schreef JaniesBrownie het volgende:

Maar er zijn toch ook gewoon niet succesvolle narcisten?
Overigens denk ik dat de narcist die ik ken niet erg gelukkig is met zijn leven, ondanks dat hij het op werkgebied behoorlijk goed doet. Hij zou er dus wel degelijk baat bij kunnen hebben als hij zich zou laten helpen.
Het probleem daarbij os dat hij zijn problemen altijd aan anderen wijt, het komt nooit door iets wat hij zelf heeft gedaan of gezegd, maar altijd door een ander.
Dat maakt dat hij voor zichzelf geen hulp zoekt, híj heeft nl geen probleem, maar de rest van de wereld.
Waardoor hij constant tegen dezelfde dingen in zijn leven aan blijft lopen en ontzettend verbitterd is geworden.
Ik vind dat sneu voor hem en voor zijn omgeving.
Nou ja, hij heeft er kennelijk geen probleem mee dat hij steeds tegen dezelfde dingen aanloopt en dat hij verbitterd is. Anders had hij dat wel veranderd of daar wel hulp voor gezocht toch? Je hoeft hem dus daarom niet sneu te vinden. Voor zijn omgeving is het wel sneu wanneer ze hem niet kunnen ontwijkwn, maar ja.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_183243271
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 14:57 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Nou ja, hij heeft er kennelijk geen probleem mee dat hij steeds tegen dezelfde dingen aanloopt en dat hij verbitterd is. Anders had hij dat wel veranderd of daar wel hulp voor gezocht toch? Je hoeft hem dus daarom niet sneu te vinden.
jawel, hij heeft daar dus wel problemen mee.
compact en kleverig.
pi_183243300
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 14:59 schreef JaniesBrownie het volgende:

jawel, hij heeft daar dus wel problemen mee.
Dus hij zei tegen jou "balen zeg dat ik zo verbitterd ben en me 100x aan dezelfde steen stoot" of zo?
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_183243361
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 15:00 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Dus hij zei tegen jou "balen zeg dat ik zo verbitterd ben en me 100x aan dezelfde steen stoot" of zo?
hij klaagt dat hij altijd hetzelfde gezeik heeft met mensen ja.
compact en kleverig.
pi_183246201
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 15:04 schreef JaniesBrownie het volgende:

hij klaagt dat hij altijd hetzelfde gezeik heeft met mensen ja.
Maar dat is iets anders dan dat hij klaagt dat hij niet zelf kan veranderen.
Misschien wil hij alleen maar dat mensen minder zeiken, maar als hij kon kiezen tussen zichzelf aanpassen of zeikende mensen hij alsnog voor de tweede optie zou kiezen.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_183247215
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 17:22 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Maar dat is iets anders dan dat hij klaagt dat hij niet zelf kan veranderen.
Misschien wil hij alleen maar dat mensen minder zeiken, maar als hij kon kiezen tussen zichzelf aanpassen of zeikende mensen hij alsnog voor de tweede optie zou kiezen.
Dat doet hij ook, maar dat neemt niet weg dat hij er last van heeft.
Hij ziet niet in dat het aan hem ligt, wat de voornaamste reden is dat hij er niets mee doet, maar die last is er wel degelijk.

Daar ging het over toch?
compact en kleverig.
pi_183254540
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 18:09 schreef JaniesBrownie het volgende:
Dat doet hij ook, maar dat neemt niet weg dat hij er last van heeft.
Hij ziet niet in dat het aan hem ligt, wat de voornaamste reden is dat hij er niets mee doet, maar die last is er wel degelijk.

Daar ging het over toch?
Wie zegt dat het 100% aan hem ligt? Waar er twee ruzie hebben , hebben er meestal ook twee schuld. Daarnaast is de last van zijn eigen gedrag of denkwijze kennelijk niet hoog genoeg dat hij het wil veranderen. Dat hij dat zelf niet zou kunnen bedenken, komt een beetje over alsof je denkt dat hij niet normaal na kan denken. Hij functioneert verder normaal zei je, dus dat lijkt me niet het geval.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_183257733
Bestaat er in dit topic concensus over wat een narcist(e) precies is?
pi_183257990
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 22:49 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Wie zegt dat het 100% aan hem ligt? Waar er twee ruzie hebben , hebben er meestal ook twee schuld. Daarnaast is de last van zijn eigen gedrag of denkwijze kennelijk niet hoog genoeg dat hij het wil veranderen. Dat hij dat zelf niet zou kunnen bedenken, komt een beetje over alsof je denkt dat hij niet normaal na kan denken. Hij functioneert verder normaal zei je, dus dat lijkt me niet het geval.
waar heb ik gezegd dat hij normaal functioneert?
En nee, dit ligt echt bij hem, niet bij zijn omgeving.

Hij wil dat het verandert, hij wil alleen zelf niet veranderen. Het ligt nl volgens hem niet aan hem.

Je kan doorgaan met me proberen te overtuigen, maar dat heeft heel weinig zin. Je kent hem niet en ik wel. Denk dat ik dat toch echt beter kan beoordelen dan jij.
compact en kleverig.
pi_183258072
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 12:27 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Narcisten kunnen "slachtoffers" maken als ze succesvol zijn in de maatschappij. Ze verdienen geld doordat ze bepaalde vaardigheden hebben, niet omdat ze rekening houden met de gevoelens van anderen. Omdat het geen vereiste is voor hun bestaan hoeven ze dat dan ook niet te doen. Slachtoffers zijn misschien slachtoffers omdat ze afhankelijk van hen zijn.
In plaats van daarop te richten, door mensen te laten onderzoeken op genetische verschillen die misschien hun succes of gebrek daaraan bepalen, wordt verlangt van bepaalde mensen dat zij veranderen, terwijl die geen enkele beloning daarvoor krijgen tenzij ze zelf hun probleem inzien en er ook geen consequentie aan zit als ze dat niet doen. Ik noem dat zeer naief.
Ik zag deze in een ander topic. Gaslighting is wat een narcist doet, hoe een narcist zich uit tegen anderen. Waardoor je een narcist herkent. Narcisten zijn zo omdat zij zich hierdoor beter voelen. Zij genieten ervan wanneer je pijn hebt.

pi_183260075
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 06:09 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
Bestaat er in dit topic concensus over wat een narcist(e) precies is?
;( nee, in dit topic niet, in China wel dan?

quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 07:20 schreef JaniesBrownie het volgende:

waar heb ik gezegd dat hij normaal functioneert?
En nee, dit ligt echt bij hem, niet bij zijn omgeving.

Hij wil dat het verandert, hij wil alleen zelf niet veranderen. Het ligt nl volgens hem niet aan hem.

Je kan doorgaan met me proberen te overtuigen, maar dat heeft heel weinig zin. Je kent hem niet en ik wel. Denk dat ik dat toch echt beter kan beoordelen dan jij.
Oke dan functioneert hij niet, weet je zeker dat hij geholpen is als hij van z'n narcisme af is, ook goed, stuur hem maar onder dwang naar een psychiater

quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 07:35 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:

Ik zag deze in een ander topic. Gaslighting is wat een narcist doet, hoe een narcist zich uit tegen anderen. Waardoor je een narcist herkent. Narcisten zijn zo omdat zij zich hierdoor beter voelen. Zij genieten ervan wanneer je pijn hebt.

Dat is alleen maar een beschrijving, fijn voor ze en dan?
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_183262224
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:25 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

[..]

Oke dan functioneert hij niet, weet je zeker dat hij geholpen is als hij van z'n narcisme af is, ook goed, stuur hem maar onder dwang naar een psychiater

[..]
dat is geen mogelijkheid.
En je kan niet ‘van je narcisme af komen’ misschien ermee om leren gaan.
Maar dat willen narcisten nou net niet, want het is niet hun fout dat ze deze problemen steeds hebben.

En een narcist is niet ene sadist of een psychopaat, dat is weer iets anders.
compact en kleverig.
pi_183262376
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:40 schreef JaniesBrownie het volgende:
dat is geen mogelijkheid.
En je kan niet ‘van je narcisme af komen’ misschien ermee om leren gaan.
Maar dat willen narcisten nou net niet, want het is niet hun fout dat ze deze problemen steeds hebben.

En een narcist is niet ene sadist of een psychopaat, dat is weer iets anders.
Dus jij gaat voor anderen bepalen dat ze nooit van hun door henzelf veroorzaakte probleem af kunnen komen? Dat vind ik het probleem met de psychiatrie. Het bevestigt alleen maar problemen of geeft er een extra pessimistische laag aan maar lost weinig echt op.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_183262680
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 12:48 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Dus jij gaat voor anderen bepalen dat ze nooit van hun door henzelf veroorzaakte probleem af kunnen komen? Dat vind ik het probleem met de psychiatrie. Het bevestigt alleen maar problemen of geeft er een extra pessimistische laag aan maar lost weinig echt op.
nee, dat bepaal ik helemaal niet :')

Wat loop je toch te lullen de hele tijd...

In het geval van narcisme is het zo dat mensen die dat hebben, veel moeite hebben met de problemen bij zichzelf zoeken, waardoor ze er (dus) ook geen hulp voor zoeken. Zij hebben nl geen probleem, maar de mensen om hen heen.

In het geval van de persoon waar ik het over heb, is het zo dat hij persoonlijke relaties niet kan behouden. Dat gaat elke keer mis.
En daar heeft hij last van.
Maar het ligt altijd aan de anderen en nooit aan hem, dus hij kan het ook niet veranderen. Dat moeten anderen doen.
compact en kleverig.
pi_183271435
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 20:20 schreef no_id123 het volgende:
Het probleem met narcisten is niet dat ze er zijn, het probleem is dat er zwakke mensen zijn die vatbaar zijn voor van alles en nog wat. Niet voor zichzelf kunnen opkomen (bedoel niet lichamelijk, gewoon met woorden). Niet alleen bij narcisme, maar bij zoveel verschillende dingen.

Iedereen wijzen naar narcisten 'Slechte mensen die slachtoffers maken' en blabla. Je kan net zo goed zeggen dat mensen die narcisten niet tegenstand kunnen bieden het probleem zijn. Als iedereen gewoon sterk zou zijn geestelijk zou een narcist zijn gedrag wel doodbloeden zeg maar.

Maar nee TS heeft in zijn vriendengroep meerdere slachtoffers. Ik heb er in mijn vriendengroep exact 0, omdat die mensen gewoon andere mensen zo behandelen als ze zelf behandeld worden. Misschien moet er wat minder geanalyseerd worden over narcisten dit en dat en je wat meer naar jezelf kijken. Iedereen kan wel de schuld leggen bij een ander als jezelf onjuist bejegend wordt maar je kan ook de schuld bij jezelf leggen door te stellen dat je er zelf wat tegen kan doen maar niks deed om het zo maar te zeggen.
Ik lees het nu pas, maar wat een sterke post _O_

Je bent inderdaad zelf verantwoordelijk wie je in je leven toelaat. Als je elke keer gekwetst wordt door narcistische mensen, zegt het ook wat over jou waarom je continu met dat soort mensen in aanraking komt.

Dat heeft niks te maken met schuld op jezelf te betrekken maar verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven. Het klinkt zoals ik het nu schrijf heel makkelijk en ik weet zelf dat het allesbehalve dat is. Maar door meer verantwoordelijkheid proberen te nemen over je leven word je op den duur sowieso minder vatbaar voor misbruik door wie dan ook.
pi_183272063
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 20:22 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ik lees het nu pas, maar wat een sterke post _O_

Je bent inderdaad zelf verantwoordelijk wie je in je leven toelaat. Als je elke keer gekwetst wordt door narcistische mensen, zegt het ook wat over jou waarom je continu met dat soort mensen in aanraking komt.

Dat heeft niks te maken met schuld op jezelf te betrekken maar verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven. Het klinkt zoals ik het nu schrijf heel makkelijk en ik weet zelf dat het allesbehalve dat is. Maar door meer verantwoordelijkheid proberen te nemen over je leven word je op den duur sowieso minder vatbaar voor misbruik door wie dan ook.
Ja, heel leuk, maar een narcist vertoont dat gedrag niet omdat anderen niet tegen hem/haar in gaan :{
compact en kleverig.
pi_183272761
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 20:48 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

Ja, heel leuk, maar een narcist vertoont dat gedrag niet omdat anderen niet tegen hem/haar in gaan :{
Wat snap jij niet aan die post?

Die is namelijk gericht aan mensen die jammeren dat ze elke keer misbruikt worden door een narcist en niet aan de vermeende narcist op zich.
pi_183273835
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 13:06 schreef JaniesBrownie het volgende:

nee, dat bepaal ik helemaal niet :')

Wat loop je toch te lullen de hele tijd...

In het geval van narcisme is het zo dat mensen die dat hebben, veel moeite hebben met de problemen bij zichzelf zoeken, waardoor ze er (dus) ook geen hulp voor zoeken. Zij hebben nl geen probleem, maar de mensen om hen heen.

In het geval van de persoon waar ik het over heb, is het zo dat hij persoonlijke relaties niet kan behouden. Dat gaat elke keer mis.
En daar heeft hij last van.
Maar het ligt altijd aan de anderen en nooit aan hem, dus hij kan het ook niet veranderen. Dat moeten anderen doen.
Nou, je bepaalt dus wel dat hij ongelijk heeft als hij zegt dat het aan anderen ligt. Omdat iemand ander gedrag vertoont dan de rest, betekent dat niet dat diegene altijd maar fout zit met alles. De meerderheid heeft niet automatisch gelijk of zo.

quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 20:48 schreef JaniesBrownie het volgende:

Ja, heel leuk, maar een narcist vertoont dat gedrag niet omdat anderen niet tegen hem/haar in gaan :{
Waarom dan wel? Waarom weet jij zo goed waarom narcisten dat gedrag vertonen? Heeft die vriend dat letterlijk aan jou vertelt waarom hij bepaalt gedrag vertoont? Als hij dat weet en er volgens jou last van heeft, kan hij er ook mee stoppen toch?
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_183277279
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 21:57 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Nou, je bepaalt dus wel dat hij ongelijk heeft als hij zegt dat het aan anderen ligt. Omdat iemand ander gedrag vertoont dan de rest, betekent dat niet dat diegene altijd maar fout zit met alles. De meerderheid heeft niet automatisch gelijk of zo.

[..]

Waarom dan wel? Waarom weet jij zo goed waarom narcisten dat gedrag vertonen? Heeft die vriend dat letterlijk aan jou vertelt waarom hij bepaalt gedrag vertoont? Als hij dat weet en er volgens jou last van heeft, kan hij er ook mee stoppen toch?
Jij loopt volgens mij helemaal vast in je gedachten. Je begrijpt het denk ik allemaal prima, maar omdat je zo door blijft denken, verdwaal je in een brij van hersenspinsels.
pi_183278180
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 21:57 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Nou, je bepaalt dus wel dat hij ongelijk heeft als hij zegt dat het aan anderen ligt. Omdat iemand ander gedrag vertoont dan de rest, betekent dat niet dat diegene altijd maar fout zit met alles. De meerderheid heeft niet automatisch gelijk of zo.

[..]

Waarom dan wel? Waarom weet jij zo goed waarom narcisten dat gedrag vertonen? Heeft die vriend dat letterlijk aan jou vertelt waarom hij bepaalt gedrag vertoont? Als hij dat weet en er volgens jou last van heeft, kan hij er ook mee stoppen toch?
Als je met iedereen om je heen dezelfde problemen hebt, ben jij de gemeenschappelijke deler.
De kans dat het niet aan al die anderen ligt, is veel groter dan dat dat wel zo is.
Maar misschien heeft hij gewoon pech inderdaad en zijn al die anderen het probleem.
Als je dat blijft denken, lost het zich vast vanzelf op.

En je blijft maar ronddraaien in cirkeltjes die nergens toe leiden. Ik ben er wel klaar mee.

@pabst: in die post staat ook dit: ‘Als iedereen gewoon sterk zou zijn geestelijk zou een narcist zijn gedrag wel doodbloeden zeg maar. ’
En dat impliceert dat het aan alle anderen ligt dat n narcist zich gedraagt zoals hij doet en niet aan het feit dat hij n stoornis heeft.
Een beetje zoals zeggen dat een autist autostisch doet omdat de mensen om hem heen dat accepteren...

[ Bericht 0% gewijzigd door JaniesBrownie op 21-11-2018 07:21:28 ]
compact en kleverig.
pi_183396654
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:25 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

;( nee, in dit topic niet, in China wel dan?

[..]

Oke dan functioneert hij niet, weet je zeker dat hij geholpen is als hij van z'n narcisme af is, ook goed, stuur hem maar onder dwang naar een psychiater

[..]

Dat is alleen maar een beschrijving, fijn voor ze en dan?
Waarom haal je China hierbij aan ?
pi_183397400
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 10:16 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:

[..]

Waarom haal je China hierbij aan ?
Racisme. Of xenofobie. Eén van de twee.
1 + 1 = blauw
pi_183420521
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:09 schreef Kamina het volgende:

Racisme. Of xenofobie. Eén van de twee.
Tuurlijk joh. Als dit al racisme of xenofobie is dan is zijn username ook chauvinistisch
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_183423117
quote:
1s.gif Op woensdag 28 november 2018 15:36 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Tuurlijk joh. Als dit al racisme of xenofobie is dan is zijn username ook chauvinistisch
Dat is het ook. Goed gezien, gi1235. :Y
1 + 1 = blauw
pi_183509384
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 07:35 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:

[..]

Ik zag deze in een ander topic. Gaslighting is wat een narcist doet, hoe een narcist zich uit tegen anderen. Waardoor je een narcist herkent. Narcisten zijn zo omdat zij zich hierdoor beter voelen. Zij genieten ervan wanneer je pijn hebt.

Er is hier zelfs een speelfilm over gemaakt, heet 'gaslight' en Ingrid Bergman speelt het slachtoffer. Daarin zie je goed hoe het werkt, hoewel in wat overdreven vorm.
  maandag 3 december 2018 @ 09:48:27 #186
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183509468
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 09:39 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Er is hier zelfs een speelfilm over gemaakt, heet 'gaslight' en Ingrid Bergman speelt het slachtoffer. Daarin zie je goed hoe het werkt, hoewel in wat overdreven vorm.
Het is omgekeerd: de term is gebaseerd op de titel van het toneelstuk (dat ook verfilmd is).
The love you take is equal to the love you make.
pi_183509548
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 09:48 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het is omgekeerd: de term is gebaseerd op de titel van het toneelstuk (dat ook verfilmd is).
Zeg, are you gaslighting me?
  maandag 3 december 2018 @ 10:03:38 #188
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183509630
quote:
18s.gif Op maandag 3 december 2018 09:56 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Zeg, are you gaslighting me?
Nee, ik zeg hoe het is. Het gedrag heeft die term pas gekregen ná dat toneelstuk/de film met die naam. Dus dan kun je niet zeggen dat er ‘zelfs een film over is gemaakt’.
The love you take is equal to the love you make.
pi_183509642
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 10:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee, ik zeg hoe het is. Het gedrag heeft die term pas gekregen ná dat toneelstuk/de film met die naam. Dus dan kun je niet zeggen dat er ‘zelfs een film over is gemaakt’.
Er is een film gemaakt over het thema 'gaslighting'. Maakt niet uit of er eerder een toneelstuk was.
  maandag 3 december 2018 @ 10:06:32 #190
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183509656
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 10:04 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Er is een film gemaakt over het thema 'gaslighting'. Maakt niet uit of er eerder een toneelstuk was.
Gaslighting heette nog geen gaslighting voor dat toneelstuk/de film.
The love you take is equal to the love you make.
pi_183510039
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 10:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Gaslighting heette nog geen gaslighting voor dat toneelstuk/de film.
Gaslighting is een Engelstalige term. Bedoeld wordt een vorm van manipulatie die als doel heeft mensen te laten twijfelen aan het eigen gezonde verstand door de werkelijkheid ronduit te ontkennen of door zichzelf bloedserieus tegen te spreken zonder een spier te vertrekken. Het gebruik van deze term is ontstaan uit het toneelstuk 'Gaslight' en respectievelijke verfilmingen daarvan. De term wordt ook gebruikt in wetenschappelijke literatuur en politieke journalistiek.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

Oké, ik dacht dat de term al langer bestond in de psychiatrie.

Hier nog een goed Youtube-filmpje van een deskundige over gaslighting:


[ Bericht 20% gewijzigd door Loekie1 op 03-12-2018 11:00:28 ]
pi_183677367
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 15:56 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Stel ik heb het; zou het volgens jou mogelijk zijn dat je daar wel mee om kunt gaan?

Toen ik helemaal koekoek was ben ik namelijk door de psychiatrische gehaktmolen gehaald waaruit een 3 tal dingen kwamen, waaronder kenmerken hebben van een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Van schaal 1 tot 10 was dat alleen wel een 3. Verre van voldoende om daarvoor een diagnose te stellen.

Als ik jouw OP zo lees, dan komt het op mij een beetje over alsof ik in dat geval tot het groepje behoor die totaal geïsoleerd zou moeten worden van de "normale" gutmensch. Van die stelligheid waaruit je OP is geschreven schrik ik een beetje.
Hoi, ik heb niet alle antwoorden hierop gelezen maar wil hier wel graag op inspringen.
Het moment dat jij jezelf afvraagt of je misschien NPS hebt, dan heb je het eigenlijk al per definitie niet. Iig niet zoals bedoelt in die inderdaad stellige openingspost.
Het kan best dat je bepaalde trekken vertoont waar je zelf misschien soms van schrikt of waar je het niet mee eens bent maar door daarover na te denken sluit je al uit de je een narcist bent.

In zekere zin zijn alle mensen narcisten, gericht op zelfbehoud en dergelijken. Maar wanneer iemand NPS heeft dan is dat een totaal ander verhaal. Het is inderdaad vreselijk destructief voor de persoon zelf, maar misschien nog wel veel meer voor de mensen eromheen. Mijn vader lijdt (vrijwel zeker) aan NPS, maar een echte diagnose is er nooit gekomen omdat mijn vader een therapeut altijd een dikke vinger gaf wanneer die begon te vermoeden dat er met mijn vader iets niet in de haak was. Hij heeft vaak hulp gezocht omdat hij veel tegenslagen (aan zijn eigen gedrag te danken) heeft gehad maar hij kan niet naar zichzelf kijken. Hij kan het gewoonweg echt niet.

Ik zie ook dat veel mensen vinden dat de openingspost te stellig is, maar ik kan me heel goed voorstellen dat die geschreven is vanuit eigen verdriet en dat de persoon echt alleen maar wil waarschuwen.
pi_183697241
Haha psychiatrische gehaktmolen. Tot nu toe de beste vergelijking die ik gelezen heb.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_183697615
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 10:27 schreef momoo het volgende:

[..]

Hoi, ik heb niet alle antwoorden hierop gelezen maar wil hier wel graag op inspringen.
Het moment dat jij jezelf afvraagt of je misschien NPS hebt, dan heb je het eigenlijk al per definitie niet. Iig niet zoals bedoelt in die inderdaad stellige openingspost.
Het kan best dat je bepaalde trekken vertoont waar je zelf misschien soms van schrikt of waar je het niet mee eens bent maar door daarover na te denken sluit je al uit de je een narcist bent.
Bedankt voor je reactie :)

Maar stel nou dat dit pas door de jaren heen gekomen is? Ook nádat ik pas hulp heb gekregen voor een aantal dingen? Wás ik dan een narcist en zijn de overblijfselen daarvan nu alleen nog bepaalde trekken?

Want nu denk ik daar misschien overna, maar voorheen absoluut niet. Dat is echt voor een groot deel gekomen nadat ik bij de psycholoog het zelfinzicht heb gekregen en uiteindelijk heb geaccepteerd dat ik problemen had/heb in mijn gedrag.
  donderdag 13 december 2018 @ 11:35:05 #195
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_183700060
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 10:27 schreef momoo het volgende:

[..]

Hoi, ik heb niet alle antwoorden hierop gelezen maar wil hier wel graag op inspringen.
Het moment dat jij jezelf afvraagt of je misschien NPS hebt, dan heb je het eigenlijk al per definitie niet. Iig niet zoals bedoelt in die inderdaad stellige openingspost.
Het kan best dat je bepaalde trekken vertoont waar je zelf misschien soms van schrikt of waar je het niet mee eens bent maar door daarover na te denken sluit je al uit de je een narcist bent.

In zekere zin zijn alle mensen narcisten, gericht op zelfbehoud en dergelijken. Maar wanneer iemand NPS heeft dan is dat een totaal ander verhaal. Het is inderdaad vreselijk destructief voor de persoon zelf, maar misschien nog wel veel meer voor de mensen eromheen. Mijn vader lijdt (vrijwel zeker) aan NPS, maar een echte diagnose is er nooit gekomen omdat mijn vader een therapeut altijd een dikke vinger gaf wanneer die begon te vermoeden dat er met mijn vader iets niet in de haak was. Hij heeft vaak hulp gezocht omdat hij veel tegenslagen (aan zijn eigen gedrag te danken) heeft gehad maar hij kan niet naar zichzelf kijken. Hij kan het gewoonweg echt niet.

Ik zie ook dat veel mensen vinden dat de openingspost te stellig is, maar ik kan me heel goed voorstellen dat die geschreven is vanuit eigen verdriet en dat de persoon echt alleen maar wil waarschuwen.
Grappig. De narcisten die ik ken hebben best goed zelfinzicht, maar ze hebben er geen problemen mee.
Zij zeggen dat als je aan een narcist vraagt of hij/zij narcist is, ze deze vraag met “ja” zullen beantwoorden omdat ze narcisme niet als een zwakheid maar als een kracht zien en er zelfs trots op kunnen zijn.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_183700834
Zelf eigenaarschap over je leven nemen (en houden) is de enige methode om om te gaan met narcisten.

Het advies helemaal niet om te gaan met een narcist is een nogal stigmatiserende, botte en kwetsende uitspraak. Niet iedere narcist is hetzelfde en de kenmerkende gedragingen is bij iedereen in verschillende mate aan- of afwezig.
pi_183708125
quote:
1s.gif Op donderdag 13 december 2018 11:35 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Grappig. De narcisten die ik ken hebben best goed zelfinzicht, maar ze hebben er geen problemen mee.
Zij zeggen dat als je aan een narcist vraagt of hij/zij narcist is, ze deze vraag met “ja” zullen beantwoorden omdat ze narcisme niet als een zwakheid maar als een kracht zien en er zelfs trots op kunnen zijn.
Ja dat is inderdaad wel grappig, ik snap wat je bedoelt. Maar als je vraagt of ze narcist zijn en ze die vraag met ja beantwoorden, dan denk ik dat ze die vraag eerder interpreteren als "ben je sterk en onafhankelijk en maakt het je weinig uit wat anderen van je vinden" en dan is het antwoord wel duidelijk. Op de vraag of ze een narcistische persoonlijkheidsstoornis hebben (ik dacht iig dat het hierover ging) dan denk ik dat ze eerder zullen denken dat de persoon die de vraag stelt niet goed bij zijn hoofd is.

Ik ben natuurlijk ook geen expert, maar ik ben opgegroeid met een vader die naar alle waarschijnlijkheid NPS heeft maar dat absoluut nooit heeft erkend. Vermoedelijke diagnoses van therapeuten werden vrij letterlijk in de prullenbak gegooid, want die therapeut was dan niet helemaal 100%. Momenten dat vrienden, familie en zelfs ik hem vertelde dat ik hem niet meer wilde spreken omdat ik/we zijn aanwezigheid niet meer trokken dan begreep hij er niets van en verwees hij mij of andere regelrecht naar het gesticht. Dit klinkt misschien wat overtrokken maar het is letterlijk gebeurt.
Misschien is het ook wel zo dat er nog een verschil is tussen narcisten en mensen die echt een stoornis hebben. Mijn ervaring leert in ieder geval dat mijn vader met geen enkele mogelijkheid kon inzien dat hij ook maar iets fout doet, ook al stort zijn wereld om hem heen langzaam in door zijn eigen destructieve gedrag.
pi_183708941
quote:
1s.gif Op donderdag 13 december 2018 11:35 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Grappig. De narcisten die ik ken hebben best goed zelfinzicht, maar ze hebben er geen problemen mee.
Zij zeggen dat als je aan een narcist vraagt of hij/zij narcist is, ze deze vraag met “ja” zullen beantwoorden omdat ze narcisme niet als een zwakheid maar als een kracht zien en er zelfs trots op kunnen zijn.
Als iemand er geen problemen mee heeft, hoe komt die persoon dan aan de diagnose NPS? Of gaat het om zelfbenoemde narcisten? De mensen die ik ken met NPS hadden er juist heel veel last van.
pi_183715022
Ik vind dit topic nogal behoorlijk cringy. En ook behoorlijk vertekenend met de bedoeling om narcisten aan te wijzen als zondebok voor alles wat slecht is.

Weinig empathie, gaslighting, hardvochtig ... ja, dat zijn dingen die narcisten kunnen doen. En slachtoffers kunnen daardoor behoorlijk beschadigd worden, soms op meer dan alleen emotioneel gebied.

Begrijp wel dat het een persoonlijkheidsstoornis is en niet een waarde-oordeel of iemand goed of slecht is. Als een psycholoog of psychiater bij iemand een narcistische persoonlijkheidsstoornis vaststelt, stelt hij vast dat iemand aan voldoende gedragskenmerken voldoet om die diagnose te krijgen. Hoe die persoon verder in elkaar zit en wel of niet aardig is, staat daar geheel los van. De psych probeert wel in te schatten hoe hij verder in elkaar zit om op te maken of hij baat heeft bij een bepaalde behandeling en welke dat moet zijn. Maar of dat vervolgens aanslaat, dat kan niet van tevoren worden voorspeld.

Het meest pijnlijke wanneer je met een narcist te maken heeft, is dat hij niet bereid is om gelijkwaardige communicatie met jou aan te gaan. Conflicten kan je alleen oplossen door jezelf weg te cijferen en hem zijn zin te geven. Ik weet uit eigen ervaring hoeveel pijn dat doet. Het is verspilde moeite om te proberen om hem van jouw gelijk te overtuigen: als het jou al lukt, wordt je dat niet bepaald in dank afgenomen en krijg je echt de poppen aan het dansen.

De narcist doet dit niet in de eerste plaats om jou te beschadigen, maar om zijn broze ego te beschermen. Het lukt hem niet om gelijkwaardig met jou in contact te komen, zelfs al zou hij dat wel graag willen. Als hij namelijk een gelijkwaardige vertrouwensband met jou aangaat, moet hij zich kwetsbaar opstellen. Hij is stiekem heel erg bang dat jij hem confronteert met wie hij werkelijk is en zich gaat realiseren wie hij eigenlijk is. Ondanks dat hij continu bevestiging afdwingt bij anderen hoe geweldig hij is, is hij er in wezen van overtuigd dat hij een nobody is. Hij wil het niet zien, maar hij ziet daadwerkelijk wel dat hij met iedereen conflicten heeft, wat voor hem bevestigd dat hij een klootzak is. Alleen dat minderwaardige zelfbeeld kan hij niet verdragen, dus hij vermijdt het met overcompensatie.

De beste manier om met een narcist om te gaan, is door niet de strijd met hem aan te gaan, want dan trekt hij nog meer dat narcistische harnas aan om zich tegen vernederingen te kunnen beschermen. Jij gaat het daarbij toch niet winnen, want ze hebben zich vaak zo ontzettend goed ontwikkeld om hun gelijk bij de ander af te dwingen - inderdaad met gaslighting, want als jij niet op jezelf kan vertrouwen, vertrouw je op hem. Meegaan met hetgeen wat ze bij hun omgeving proberen af te dwingen, werkt eigenlijk ook niet. Complimentjes die ze bij anderen moeten afdwingen, geven hen niet de voldoening waar ze altijd naar op zoek zijn.

Als jij helemaal vanuit jezelf je oprechte waardering naar hen toe laat blijken, dan kan er iets veranderen. Het kan zijn dat ze dat alsnog afstoten door je vervolgens belachelijk te maken, want je hebt bij hen een gevoelige snaar geraakt, waardoor ze zich kwetsbaar voelen. Maar zodra ze uiteindelijk bij je merken dat er iets is waar jij oprecht respect voor kan opbrengen, dan laten ze je iets dichterbij in hun comfortzone. Jij bent namelijk geen vijand meer; jij bent misschien iemand die hen kan geven waar ze zo naar verlangen, namelijk vriendschap en liefde.
pi_183715984
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2018 22:19 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
narcist-blabla
Ja ja, want elke narcist is natuurlijk exact hetzelfde en volgt precies de stappen uit jouw pseudowetenschappelijke verhaaltje.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')