https://www.rtvdrenthe.nl(...)n-opnieuw-onderzochtquote:De mogelijkheid om een directe spoorlijn van Twente, via Drenthe, naar Groningen te leggen, wordt opnieuw onderzocht. Dat plan werd gisteren goedgekeurd in Provinciale Staten van Overijssel.
Een deel van de verbinding ligt er al, maar in Drenthe en Groningen is nog werk aan de winkel. Zo zou het spoor tussen Emmen, Ter Apel en Stadskanaal nog gelegd moeten worden. De Overijsselse politiek wil dan ook dat samengewerkt wordt met de provincie Drenthe en Groningen, schrijft RTV Oost.
Nedersaksenspoorlijn
Het voorstel voor de 'Nedersaksenspoorlijn' komt van de ChristenUnie. De fractie wil onder meer weten wat de spoorverbinding moet kosten. "Tot nu toe wordt gesproken over 250 miljoen euro, maar misschien klopt dat bedrag inmiddels helemaal niet meer", zegt fractievoorzitter Jan Westert van de partij.
De 'Nedersaksenspoorlijn' is volgens de Overijsselse Staten belangrijk voor de leefbaarheid de ontwikkelingen langs de oostgrens van het land. Daarnaast ziet Westert mogelijkheden voor goederenvervoer en zou de spoorlijn een uitwijkmogelijkheid zijn als er problemen zijn bij station Zwolle.
Het probleem is dat Zwolle er geregeld uit ligt. Ook wanneer er werkzaamheden zijn is het een verschrikking. Die Nedersaksen spoorlijn is zo'n gek idee nog niet, mits deze ook winstgevend kan zijn: het moet geen afvoerputje voor belastinggeld zijn.quote:Op donderdag 8 november 2018 11:44 schreef Postbus100 het volgende:
Zolang ze Zwolle maar niet als enige hub naar het zuiden houden. En of dat nu linksom of rechtsom gaat, zal me een zorg zijn, maar alleen Zwolle is echt wel een zwakke plek. Ooit eens meegemaakt dat Zwolle er flink uitlag. Je kan geen kant op, want omreizen met de trein is onmogelijk.
Het gaat meer om de mensen die van Twente naar Groningen willen. Nu is het veel gedrang op de 100km/u N wegen.quote:Op donderdag 8 november 2018 12:04 schreef Dr.Mikey het volgende:
Moet je daar nog steeds via Zwolle om van Assen naar Emmen te komen ?
Je kan ook via Hardenberg/Coevorden reizen, maar dat is nu nog een boemeltraject. De bedoeling is dat de Nedersaksenlijn daar een volwaardig IC-traject van maakt.quote:Op donderdag 8 november 2018 12:04 schreef Dr.Mikey het volgende:
Moet je daar nog steeds via Zwolle om van Assen naar Emmen te komen ?
De Duitsers zijn al iets verder; ze gaan eind dit jaar een stukje rijden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Gronau_-_Coevordenquote:Op donderdag 8 november 2018 12:56 schreef spijkerbroek het volgende:
Van Twente naar Drenthe... dan moet je óf via Hardenberg óf door Duitsland. Emmen moet uiteraard ook aangedaan worden door die spoorlijn, dus Hardenberg is om, en via Duitsland.. tja, dan krijg je met internationaal treinverkeer te maken en Duitsland zal dan ook een station willen. Maar om nou in de metropool Wilsum een IC-station neer te plempen, uit het niets, lijkt me ook niet wenselijk.
En ik moet nog zien of Emmen - Groningen rendabel wordt. Er zijn tig studies gedaan door de jaren heen en dat is allemaal niks geworden.
Is een dieseltje, zie ik.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:01 schreef xzaz het volgende:
[..]
De Duitsers zijn al iets verder; ze gaan eind dit jaar een stukje rijden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Gronau_-_Coevorden
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat er in de Regio wel degelijk personenvervoer financieel haalbaar is.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:08 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Is een dieseltje, zie ik.
En die lijn heeft verder ook weinig te maken met Twente-Drenthe-Groningen.
Ik zei dan ook dat Emmen-Groningen nog maar de vraag is of het rendabel is.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:10 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat er in de Regio wel degelijk personenvervoer financieel haalbaar is.
Ah point taken. Ik hoor hier dat er in de omstreken toch wel heel veel vraag is. Ook omdat zowel Enschede als Groningen studentensteden zijn. één lijn kan dat oplossen.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:12 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik zei dan ook dat Emmen-Groningen nog maar de vraag is of het rendabel is.
Aangezien er nu al OV is tussen Drenthe en Twente wist ik al wel dat het in die regio wel rendabel is.
De vraag is of studenten zo'n lijn rendabel zouden maken. Ik denk het niet eigenlijk, wegens de OV-studentenkaart. Maar we wachten het onderzoek afquote:Op donderdag 8 november 2018 13:14 schreef xzaz het volgende:
Ah point taken. Ik hoor hier dat er in de omstreken toch wel heel veel vraag is. Ook omdat zowel Enschede als Groningen studentensteden zijn. één lijn kan dat oplossen.
Er loopt al een route via Duitsland en die loopt niet via Wilsum, dus een non-argument lijkt me in deze.quote:Op donderdag 8 november 2018 12:56 schreef spijkerbroek het volgende:
Van Twente naar Drenthe... dan moet je óf via Hardenberg óf door Duitsland. Emmen moet uiteraard ook aangedaan worden door die spoorlijn, dus Hardenberg is om, en via Duitsland.. tja, dan krijg je met internationaal treinverkeer te maken en Duitsland zal dan ook een station willen. Maar om nou in de metropool Wilsum een IC-station neer te plempen, uit het niets, lijkt me ook niet wenselijk.
En ik moet nog zien of Emmen - Groningen rendabel wordt. Er zijn tig studies gedaan door de jaren heen en dat is allemaal niks geworden.
Ik neem aan dat je met die 3 provincies Groningen, Friesland en Drenthe bedoelt?quote:Op donderdag 8 november 2018 13:20 schreef CrashO het volgende:
Lijkt me alleen al om het uiterst kritieke Zwolle op te vangen een prima plan. Je hebt nu 3 vrijwel onbereikbare provincies als 1 station eruit ligt. Als je dat kan opvangen met een kleine 20km aan gloednieuw spoor. En dan nog het upgraden van een 25km museumspoor (Veendam-Musselkanaal) dan is dat best een goede deal.
[ afbeelding ]
Groen is al het bestaande spoor
Wil je van Emlichheim een station voor Nederlandse IC's maken dan?quote:Op donderdag 8 november 2018 13:24 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Er loopt al een route via Duitsland en die loopt niet via Wilsum, dus een non-argument lijkt me in deze.
Mja. Eens. Maar voor Groningen, en zelfs Assen zou het een prima vervanging zijn in het geval van zware poep aan de knikker bij Zwolle. Je hoeft ook niet door tot Enschede, Almelo zou je dan als knoop station kunnen laten functioneren.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:25 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je met die 3 provincies Groningen, Friesland en Drenthe bedoelt?
Als je van Utrecht naar Leeuwarden moet, en dan niet langs Zwolle kan, maar via Enschede - Emmen - Groningen - Leeuwarden, dan ben je ook niet blij..
Dan is een lijn van Twente naar Groningen leuk, maar het is verre van een goed alternatief.
Ze kunnen ook verhuizen, schijnt dat huizen de laatste tijd goedkoper zijn geworden daar...quote:Op donderdag 8 november 2018 12:06 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het gaat meer om de mensen die van Twente naar Groningen willen. Nu is het veel gedrang op de 100km/u N wegen.
Oja, dat kon het wel eens zijn. Toen Zwolle tien dagen dicht lag vanwege die brug over de IJssel en het verbreden van station Zwolle. Toen ontdekte ik wel hoe cruciaal Zwolle eigenlijk is.quote:Op donderdag 8 november 2018 11:59 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Het probleem is dat Zwolle er geregeld uit ligt. Ook wanneer er werkzaamheden zijn is het een verschrikking. Die Nedersaksen spoorlijn is zo'n gek idee nog niet, mits deze ook winstgevend kan zijn: het moet geen afvoerputje voor belastinggeld zijn.
De Nederlandse "Nedersaksen"-route gaat niet door Duitsland. Er loopt een bestaande route van DL naar NL (Gronau - Coevorden). Een Duits station hoeven we het dus helemaal niet over te hebben.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:25 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Wil je van Emlichheim een station voor Nederlandse IC's maken dan?
En Hardenberg is om.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:43 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
De Nederlandse "Nedersaksen"-route gaat niet door Duitsland. Er loopt een bestaande route van DL naar NL (Gronau - Coevorden). Een Duits station hoeven we het dus helemaal niet over te hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |