abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183016812
Hebben jullie dit wel eens gehad?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lucide_droom

Ik heb dit paar keer gehad waar ik wakker werd in mijn droom en het voelde niet meer als een droom maar alsof het echt gebeurde.

Helaas gebeurt het af en toe. Ik heb er zelf geen controle over wanneer het gebeurt.
pi_183017812
Ik herken het in de zin van dat ik op sommige momenten mijn droom een bepaalde kant op kan sturen, maar niet zozeer dat ik bewust ben van het feit dat ik droom.
pi_183017848
Oh dit was een paar jaar geleden supertrendy, misschien nog steeds wel hoor, maar toen las je er heel veel over. Heb het een paar keer geprobeerd maar voor mij werkte het niet.
  donderdag 8 november 2018 @ 11:25:37 #4
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_183018049
Ik heb vrij vaak door dat ik droom. Meestal met nachtmerries. Dat ik ook echt actief probeer om wakker te worden.

Al vind ik het veel irritanter om wel wakker te zijn, maar dat mijn lichaam nog slaapt zeg maar. :'(
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_183018800
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 11:25 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik heb vrij vaak door dat ik droom. Meestal met nachtmerries. Dat ik ook echt actief probeer om wakker te worden.

Al vind ik het veel irritanter om wel wakker te zijn, maar dat mijn lichaam nog slaapt zeg maar. :'(
Lekker met hallucinaties erbij of valt dat mee?
pi_183018842
Ik snap niet dat ik jou advies geef, maar;

Als je wilt kun je jezelf "trainen" dit beter onder controle te krijgen. Ben er zelf een tijdje mee bezig geweest en opzich hielp het wel. Echter zodra je het loslaat leer je het gelijk weer af en dan lukt het niet meer. Mij nu dus ook niet meer.

Om lucid dreaming op te wekken, kun je stil op je rug blijven liggen in bed en vervolgens geen spier bewegen. En dan ook echt geen spier bewegen. Als je dit een half uur volhoudt, dan valt je lichaam als het ware in slaap terwijl je geest wakker blijft. Echter, als je bijvoorbeeld gaat krabben omdat je jeuk hebt dan kun je weer van vooraf aan beginnen. Door te bewegen stuur je namelijk je hersenen een signaal dat je lichaam nog actief is en je dus niet klaar bent om te slapen.

Eenmaal in slaap is het natuurlijk de kunst om op het moment van "besef dat je droomt" niet wakker te worden. Het besef komt wel of niet, daar heb je voor zover ik weet geen controle over. Je kan het wel stimuleren door elke keer als je wakker wordt op te schrijven wat je hebt gedroomd, met juist zoveel mogelijk details. Het gaat m echt om de details.

Wanneer je dit langer doet zul je in je droom vaker herkennen dat je droomt en dat besef vaker krijgen. De kunst om niet wakker te worden is om niet opgewonden te raken van dat moment, maar je te blijven focussen op het laatste wat er zich in je droom afspeelde, zonder lichamelijk ook maar een vezel te bewegen. Dan word je er als het ware weer terug ingezogen. Vervolgens komt dat moment van besef weer en moet je het bovenstaande herhalen, net zo lang tot die balans er is dat je lichamelijk niet meer getriggerd wordt door het feit dat je droomt, en dus lichamelijk blijft slapen maar geestelijk bij kennis bent.

Het vinden van deze balans is imo echt heel moeilijk en nog moeilijker om in stand te houden. Het vergt in zekere zin heel veel concentratie en zelfbeheersing. En heel veel tijd. Ik deed er maanden over om af en toe in controle te zijn, wat echt hooguit een minuut duurde. Daarna was de energie om dat alles op te brengen gewoon op en viel ik weer in slaap.

Uiteindelijk ben ik ermee opgehouden, want je levert echt in op kwaliteit van slaap. Het enige wat ik er nu aan over heb gehouden is dat ik het onder elke omstandigheid op kan brengen om binnen 10 minuten te slapen. Verder zou ik weer vanaf 0 moeten beginnen om weer zover te komen als dat ik was.

En dromen onthoud ik nu beter trouwens. Verder heeft het me niet veel gebracht.

Succes ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2018 12:07:27 ]
  donderdag 8 november 2018 @ 12:17:52 #7
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_183019082
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 12:03 schreef TaksiZonderSuiker het volgende:

[..]

Lekker met hallucinaties erbij of valt dat mee?
Nee, geen hallucinaties :P
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_183019119
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 12:03 schreef TaksiZonderSuiker het volgende:

[..]

Lekker met hallucinaties erbij of valt dat mee?
Sommigen mensen hebben dat

Dan kun je je lichaam niet bewegen, maar dan zijn je ogen wel open en zie je allerlei shit
pi_183019155
Bij mij is het zo dat ik meestal diepe slaap heb wanneer ik lucid dromen heb.

Lucid dromen is niet dat je je dromen kunt sturen. Het is letterlijk dat je wakker bent terwijl je slaapt.

Dan maak je dingen mee. Bijvoorbeeld een gesprek met iemand. Een gebeurtenis. Ergens in een ander land zijn. En qua gevoel op het moment en achteraf lijkt het echt en geen droom.
pi_183019190
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 10:12 schreef Atak het volgende:
Hebben jullie dit wel eens gehad?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lucide_droom

Ik heb dit paar keer gehad waar ik wakker werd in mijn droom en het voelde niet meer als een droom maar alsof het echt gebeurde.

Helaas gebeurt het af en toe. Ik heb er zelf geen controle over wanneer het gebeurt.
Wat is je vraag

Ik ben een ervaren lucide dromer. Maar ik ben ook in training geweest voor iets anders, dan krijg je dit er vanzelf bij.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_183019217
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 12:21 schreef Atak het volgende:
Bij mij is het zo dat ik meestal diepe slaap heb wanneer ik lucid dromen heb.

Lucid dromen is niet dat je je dromen kunt sturen. Het is letterlijk dat je wakker bent terwijl je slaapt.

Dan maak je dingen mee. Bijvoorbeeld een gesprek met iemand. Een gebeurtenis. Ergens in een ander land zijn. En qua gevoel op het moment en achteraf lijkt het echt en geen droom.
Ik kon dat wel, dromen sturen. Vliegen bijvoorbeeld. Alleen door je enthousiasme word je kort daarna wakker
pi_183019236
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 12:23 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Wat is je vraag

Ik ben een ervaren lucide dromer. Maar ik ben ook in training geweest voor iets anders, dan krijg je dit er vanzelf bij.
Training voor iets anders? Klinkt sketchy.
pi_183019335
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 12:23 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Wat is je vraag

Ik ben een ervaren lucide dromer. Maar ik ben ook in training geweest voor iets anders, dan krijg je dit er vanzelf bij.
Slaaptherapie?
pi_183019393
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 12:26 schreef Atak het volgende:

[..]

Training voor iets anders? Klinkt sketchy.
Nachtmerries. Vanaf baby al. Ik heb diverse trainingen gehad en ben ook zelf gaan trainen.

Ik zal je de basisprincipes vertellen.

1. Hou een droomdagboek bij.
Dat is al een klus op zich, omdat je als beginner al je dromen niet herinnert. Is een kwestie van trainen. Dromen zijn vluchtig, vluchtiger dan gedachten,
Maar hier begint het allemaal wel.

2. Kijk welke bizarre dingen gebeuren in dromen.
Daar train je overdag op. Bijvoorbeeld als je vaker droomt dat je een vliegtuig neer ziet storten, of dat een lamp niet reageert als je een lichtknopje drukt. Het zijn dingen die vaker voorkomen in meerdere dromen. Overdag ga je trainen, je stelt je voor dat dat gebeurt. En dan moet je reactie zijn: he, dit is niet normaal, ik droom.

3. De wortel van al je dromen is een aantal vaste onderwerpen die je op een, twee handen kunt tellen. Ik noem het wortelonderwerpen, het zijn er echt maar een paar. Daaromheen worden dromen geweven. Als die kent ben je als je volleerd bent, gemakkelijk in staat om bij een wortelonderwerp alle dromen die daarop steunen van de vele laatste jaren er in een keer uit te trekken, je kent ze dan allemaal, en je ziet ze dan ook.

4. Er zijn verschillende types lucide dromen. De beste is natuurlijk dat je er echt van bewust bent dat je droomt. Een ander type is dat je droomt dat je weet dat je droomt, ik noem dat halve lucide dromen.

5. Bij volledige lucide dromen treedt je normale bewustzijn in werken, daar zit alles bij, dus ook je reflexen en instincten. Dit kan je weerhouden van het vliegen bijvoorbeeld. En kan je door je bewustzijn eerder wakker doen maken.

6. Het duurt jaren voor je zover bent. Neem de tijd

Het begint dus altijd bij: dromen opschrijven.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_183019396
Veel succes.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_183019415
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 12:32 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Slaaptherapie?
Droomtraining bij droomtherapeuten. Werkt zeer effectief. Je krijgt huiswerk mee en hoe je je dromen opschrijft, alles en dan trainen hoe je gaat reageren in dromen.
Ik had een ernstig nachtmerrieprobleem en ben daarvoor behandeld.
Daarbij kwam dat je vanzelf heel bewust wordt van dromen en dat je dus lucide gaat dromen. Gaat vanzelf.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_183019578
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 12:37 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Droomtraining bij droomtherapeuten. Werkt zeer effectief. Je krijgt huiswerk mee en hoe je je dromen opschrijft, alles en dan trainen hoe je gaat reageren in dromen.
Ik had een ernstig nachtmerrieprobleem en ben daarvoor behandeld.
Daarbij kwam dat je vanzelf heel bewust wordt van dromen en dat je dus lucide gaat dromen. Gaat vanzelf.
Klinkt wel heel interessant, ook je voorgaande post.

Hoe lang ben je getraint voordat je zelfstandig daarmee verder kon?
pi_183020136
Ik heb dit heel af en toe en ik moet zeggen dat het een gave maar wel bizarre ervaring is.

Overigens droom ik ook eens in de zoveel maanden dat al mijn tanden uit m'n bek vallen, volgens mijn zweverige tante is dat een teken dat je stress hebt ofzo maar dat terzijde.

Laatst had ik dus zo'n lucide droom waarin mijn tanden uit m'n bek vielen. Dat was een stuk minder chill, want toen kon ik dus alleen maar denken: "Oh fuck, dit heb ik al zo vaak gedroomd, nu gebeurt het echt". Daarna werd ik gelukkig alsnog gewoon wakker.
pi_183020322
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 12:21 schreef Atak het volgende:
Bij mij is het zo dat ik meestal diepe slaap heb wanneer ik lucid dromen heb.

Lucid dromen is niet dat je je dromen kunt sturen. Het is letterlijk dat je wakker bent terwijl je slaapt.

Dan maak je dingen mee. Bijvoorbeeld een gesprek met iemand. Een gebeurtenis. Ergens in een ander land zijn. En qua gevoel op het moment en achteraf lijkt het echt en geen droom.
Dit klopt niet, of je legt het iets verkeerd uit. Lucide dromen betekent wel dégelijk dat je je op het moment dat je droomt er van bewust bent dat je droomt, en dat je daardoor ook je dromen kunt sturen.

Ik heb ze ook wel regelmatig, het is een erg leuk gevoel; meestal loop of vlieg ik ergens en dan denk ik op een gegeven moment: ga ik nu naar links of naar rechts? Je kunt dan als het ware zelf de keuze bepalen, welke kant je op droomt (letterlijk). Je kunt, in andere woorden, je eigen droom beinvloeden.

Je kunt je hierin inderdaad trainen, wat al door anderen geschreven is. Ikzelf heb lang geleden ook dromen opgeschreven en proberen te duiden aan de hand van meerdere boeken. Het is echter wel zo dat je moet blijven oefenen, anders verdwijnt het kunstje weer. Het onthouden van dromen is ook zo iets dat je jezelf kunt aanleren.

Dromen blijven erg fascinerend, een van de interessantste dingen die er zijn. :)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_183020335
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 12:47 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Klinkt wel heel interessant, ook je voorgaande post.

Hoe lang ben je getraint voordat je zelfstandig daarmee verder kon?
Ben eerst zelfstandig begonnen, maar er kwam geen oplossing. Daarna kreeg ik een verwijsbriefje naar een psycholoog die me doorstuurde naar droomtherapie,

Ik moet wel zeggen, als je het eenmaal onder de knie hebt, verleer je het nooit meer.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_183020342
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 12:25 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Ik kon dat wel, dromen sturen. Vliegen bijvoorbeeld. Alleen door je enthousiasme word je kort daarna wakker
Klopt, LD treedt inderdaad volgens mij op als je half bij bewustzijn bent en daardoor snel(ler) wakker wordt dan bij een normale droom. Heb ik ook altijd bij LD.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_183020361
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 13:15 schreef itchycoo het volgende:
Ik heb dit heel af en toe en ik moet zeggen dat het een gave maar wel bizarre ervaring is.

Overigens droom ik ook eens in de zoveel maanden dat al mijn tanden uit m'n bek vallen, volgens mijn zweverige tante is dat een teken dat je stress hebt ofzo maar dat terzijde.

Laatst had ik dus zo'n lucide droom waarin mijn tanden uit m'n bek vielen. Dat was een stuk minder chill, want toen kon ik dus alleen maar denken: "Oh fuck, dit heb ik al zo vaak gedroomd, nu gebeurt het echt". Daarna werd ik gelukkig alsnog gewoon wakker.
Deze droom heb ik ook regelmatig (gehad) en ma research gedaan te hebben op reddit kwam het inderdaad ook op stress neer, aak gerelateerd aan relaties. En dat klopte bij mij als ik erop terug kijk altijd.
pi_183020533
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 13:26 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ben eerst zelfstandig begonnen, maar er kwam geen oplossing. Daarna kreeg ik een verwijsbriefje naar een psycholoog die me doorstuurde naar droomtherapie,

Ik moet wel zeggen, als je het eenmaal onder de knie hebt, verleer je het nooit meer.
Dan ben ik te vroeg gestopt ben ik bang.
  donderdag 8 november 2018 @ 13:44:17 #24
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_183020587
Juice WRLD weet er alles van. :)
AZ
ALKMAAR
pi_183020703
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 13:40 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Dan ben ik te vroeg gestopt ben ik bang.
Ik kan je een boekje aanraden: Patricia Garfield - Creatief dromen. Daar ben ik mee begonnen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')