abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 9 november 2018 @ 01:43:34 #201
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_183035513
In dit artikel wordt er beweerd dat er juist niet genoeg landbouwgrond zou zijn als iedereen veganistisch zou eten. Omdat een dier op elke grond kan lopen, maar lang niet alle grond geschikt is om gewassen op te verbouwen.
Sowieso vond ik het wel een interessant artikel om te lezen, al had ik graag wel wat meer bronnen bij de beweringen gezien.

Een ander interessant punt uit het artikel is dat er naar schatting 300 dieren per hectare sterven voor het verbouwen van plantaardige gewassen ('ongedierte', muizen en vogels e.d.), tegenover 1 (koeien) tot 200 (vrije uitloop kippen) per hectare die opgegeten worden. De bron ontbreekt helaas maar het geeft wel stof tot nadenken. Dieren zullen er sowieso sterven, ook bij vegetarisch eten.
It's okay to be white
  vrijdag 9 november 2018 @ 01:44:21 #202
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_183035516
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 21:04 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Zo gaat het ook in topics over de gevaren / nadelen van alcohol, roken en drugs.

Iets met kop en zand.

Jammer inderdaad.
Alcohol, roken en drugs doe je vooral jezelf aan.

Vlees is ook heel ongezond, het hormoonvlees althans, dat men o.a. met kilo's in de supermarkt koopt. Echter gaat het in tegenstelling alcohol, roken en drugs ook over onze gezamenlijke toekomst, omdat we samen een planeet delen.
  vrijdag 9 november 2018 @ 01:48:32 #203
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_183035548
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 01:43 schreef Chokeme het volgende:
In dit artikel wordt er beweerd dat er juist niet genoeg landbouwgrond zou zijn als iedereen veganistisch zou eten. Omdat een dier op elke grond kan lopen, maar lang niet alle grond geschikt is om gewassen op te verbouwen.
Sowieso vond ik het wel een interessant artikel om te lezen, al had ik graag wel wat meer bronnen bij de beweringen gezien.
Jij begrijpt toch ook dat dat niet niet uit het niets groeit en ook moet eten.Voor dat eten is weer landbouwgrond nodig plus de grond waar het beest op moet lopen.
Verder kost een kilo vlees 1500 liter water.
pi_183035695
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 01:43 schreef Chokeme het volgende:
Mensen sowieso sterven, ook bij vegetarisch eten.

"The Planet is Fine.The People are Fucked"
  vrijdag 9 november 2018 @ 02:16:52 #205
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_183035796
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 01:48 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Jij begrijpt toch ook dat dat niet niet uit het niets groeit en ook moet eten.Voor dat eten is weer landbouwgrond nodig plus de grond waar het beest op moet lopen.
Ja en nee.
Ja, want sommige koeien krijgen ook mais, voederbieten etc.
Nee, want koeien eten voornamelijk gras. En die gras groeit al op de grond waar zij zelf lopen. En die grond is ook niet per se geschikt om andere gewassen op te verbouwen.

Het is dus niet 'nodig' dat een koe meer grond verbruikt dan de grond waar hij zelf op graast.

quote:
Verder kost een kilo vlees 1500 liter water.
Probeer je me nu te overtuigen van vegetarisme? Ik zeg niet wat beter of slechter is, maar poneer alleen een stelling die ik interessant vind en stof tot nadenken geeft.
Als je de discussie met mij persoonlijk aan wil gaan mag best, maar in dat geval had je sterker gestaan als je ook in was gegaan op het feit dat gewassen verbouwen ook dierenlevens kost (waarschijnlijk meer dan vee houden).
It's okay to be white
  vrijdag 9 november 2018 @ 02:20:24 #206
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_183035820
quote:
17s.gif Op vrijdag 9 november 2018 02:03 schreef FANN het volgende:

[..]


"The Planet is Fine.The People are Fucked"
George Carlin :Y
Maar ja, de planeet zal het allemaal wel overleven. :D
It's okay to be white
pi_183035824
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 02:20 schreef Chokeme het volgende:

[..]

George Carlin :Y
Maar ja, de planeet zal het allemaal wel overleven. :D
écht wel...... :+ alleen wij niet :P
  vrijdag 9 november 2018 @ 06:17:18 #208
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_183036216
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 02:16 schreef Chokeme het volgende:

[..]

Ja en nee.
Ja, want sommige koeien krijgen ook mais, voederbieten etc.
Nee, want koeien eten voornamelijk gras. En die gras groeit al op de grond waar zij zelf lopen. En die grond is ook niet per se geschikt om andere gewassen op te verbouwen.

Het is dus niet 'nodig' dat een koe meer grond verbruikt dan de grond waar hij zelf op graast.
Misschien geldt dit voor runderen uit Argentinië van zo'n grote ranch wel, maar in Europa krijgen alle koeien mengvoeder. En meestal staan ze nog binnen ook. Voor varkens en pluimvee geldt je verhaal al helemaal niet.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 9 november 2018 @ 06:34:02 #209
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183036242
Jesse klaver heeft inmiddels 4 kinderen, ja zo ga je de wereld redden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 9 november 2018 @ 06:35:26 #210
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183036245
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 06:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Misschien geldt dit voor runderen uit Argentinië van zo'n grote ranch wel, maar in Europa krijgen alle koeien mengvoeder. En meestal staan ze nog binnen ook. Voor varkens en pluimvee geldt je verhaal al helemaal niet.
Nee hoor, op de veengronden in Nederland kan je niet veel meer dan melkvee houden, daarom is NL historisch ook een kaasproducent
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183036270
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 07:45 schreef AchJa het volgende:
"Als de hele wereld plotseling zou besluiten om veganist te worden, zou er wereldwijd 75 procent minder landbouwgrond nodig zijn"

Hoe dan? Of zijn ze er gemakshalve vanuit gegaan dat elke boer alleen maar slachtvee heeft ofzo?

Volgens mij bestaat er ook nog zoiets als aardappelen, groenten, mais etc. Of groeit de boerenkool tegenwoordig aan de bomen?
Omdat 1000 kcal aan veevoeder geen 1000 kcal aan vlees oplevert, de "omzettingsefficientie" is laag.

energie (proteïne) efficiëntie:
beef: 3% (3%)
pork: 9% (9%)
poultry: 13% (21%)
eggs: 17% (31%)
dairy: 17% (14%)

Maw, 1000 kcal veevoeder levert 30 kcal steak, 90 kcal varkensvlees, 130 kcal kippenvlees of 170 kcal eieren. Wat proteïnen betreft is het vergelijkbaar, enkel voor gevogelte en eieren ligt de efficiëntie daar hoger ( voor elke 100 gram proteïnen in het kippenvoer krijg je 31 gram proteïnen in eieren, of 21 gram proteïnen in kippenvlees).

Om de Amerikaanse bevolking te voeden (2000 tot 2010, gemiddeld dieet van 2500 kcal en 70 gr proteïnen per dag per persoon) wordt jaarlijks 1187 Pcal voeder omgezet in 83 Pcal voedsel (pork: 12 Pcal, poultry:17 Pcal eggs: 4 Pcal, dairy: 29 Pcal, beef: 21 Pcal).

Dat komt neer op 10800 kcal veevoeder per dag per Amerikaan, om 760 kcal aan vlees, gevogelte en zuivel te produceren.
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/11/10/105002
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  vrijdag 9 november 2018 @ 06:59:43 #212
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_183036275
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 02:16 schreef Chokeme het volgende:

[..]

Ja en nee.
Ja, want sommige koeien krijgen ook mais, voederbieten etc.
Nee, want koeien eten voornamelijk gras. En die gras groeit al op de grond waar zij zelf lopen. En die grond is ook niet per se geschikt om andere gewassen op te verbouwen.

Het is dus niet 'nodig' dat een koe meer grond verbruikt dan de grond waar hij zelf op graast.

[..]

Probeer je me nu te overtuigen van vegetarisme? Ik zeg niet wat beter of slechter is, maar poneer alleen een stelling die ik interessant vind en stof tot nadenken geeft.
Als je de discussie met mij persoonlijk aan wil gaan mag best, maar in dat geval had je sterker gestaan als je ook in was gegaan op het feit dat gewassen verbouwen ook dierenlevens kost (waarschijnlijk meer dan vee houden).
Koeien krijgen ruwvoer ja, maar ook krachtvoer. Daarbij staan vleesrunderen erg vaak niet buiten. Of zie jij zoveel jonge koeien/stieren buiten lopen?

Het idee dat koeien enkel het gras eten waar ze op lopen is gewoonweg niet waar. Dan zouden ze en 10.000 vierkante meter per dier moeten hebben en zouden ze niet zoveel produceren.

Daarbovenop geld dan ook nog eens dat runderen niet het meest gegeten vlees zijn. Dat zijn kippen en varkens, die in verhouding veel meer krachtvoer krijgen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 9 november 2018 @ 07:04:19 #213
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183036291
Hoe staan veganisten eigenlijk tegenover het eten van insecten? Die hebben toch een lage aaibaarheidsfactor?

(serieuze vraag)
  vrijdag 9 november 2018 @ 07:04:56 #214
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_183036293
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 06:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Misschien geldt dit voor runderen uit Argentinië van zo'n grote ranch wel, maar in Europa krijgen alle koeien mengvoeder. En meestal staan ze nog binnen ook. Voor varkens en pluimvee geldt je verhaal al helemaal niet.
Ook die komen de laatste 3 maanden naar de feedloft.
En helaas is het zo dat daar de bio industrie ook toe heeft geslagen. Die lekker loslopende runderen op die grote ranches worden weggedrukt. Daarvoor in de plaats zijn ranches gekomen met veel meer dieren, die enkel nog op de feedloft verblijven.




Die grazige weides zien er in de praktijk dus meer zo uit.
Geen grassprietje te vinden. Al het voedsel wordt van buiten naar binnen gebracht.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_183036294
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 14:10 schreef probeer het volgende:

[..]

Er zullen altijd mensen blijven die het niets kan schelen, of simpelweg niet bereid zijn een eigen genot op te geven in dienst van een groter goed. En die gaan helaas nooit overtuigd worden. Ook al weet je door al hun complete onzin-redenaties heen te prikken.

Positieve noot: Ik at tot 8 maanden geleden ook vrijwel dagelijks (goedkoop) vlees. Maar voornamelijk de discussies op dit forum hebben me in laten zien dat het best een stuk minder kan. Eet nu 2-3x per week vlees van betere kwaliteit.
^O^ Goed bezig!
  vrijdag 9 november 2018 @ 07:10:02 #216
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_183036306
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 06:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee hoor, op de veengronden in Nederland kan je niet veel meer dan melkvee houden, daarom is NL historisch ook een kaasproducent
Dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat de koeien hier ook een deel mengvoeder krijgen in hun rantsoen. De productie van Nederlands rundvee is erg hoog en dat lukt echt niet op alleen ruwvoer.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 9 november 2018 @ 07:10:21 #217
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_183036309
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 06:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee hoor, op de veengronden in Nederland kan je niet veel meer dan melkvee houden, daarom is NL historisch ook een kaasproducent
Vertel eens, hoeveel melkvee loopt daar rond?

En die komen niet binnen voor het melken en krijgen geen krachtvoer dan? Die eten geen 6 tot 8 kilo krachtvoer per dag?
Lopen in de winter buiten, het jaar rond? Eten echt enkel dat gras? Dacht het niet.

Dat idee was vroeger leuk, toen er een kudde van 10/20 koeien liep. Nu zijn boeren met 100 koeien kleintjes.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 9 november 2018 @ 07:17:46 #218
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_183036323
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 06:59 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dat zijn kippen en varkens, die in verhouding veel meer krachtvoer krijgen.
Hoeft niet. Varkens worden vaak bijgevoerd met producten gemaakt van reststromen uit de levensmiddelenindustrie, dat deel kan gelijk zijn aan het deel ruwvoer in rundvee.

Mijn uitleg over soja ook gelezen?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 9 november 2018 @ 07:19:26 #219
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183036324
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 07:10 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Vertel eens, hoeveel melkvee loopt daar rond?

En die komen niet binnen voor het melken en krijgen geen krachtvoer dan? Die eten geen 6 tot 8 kilo krachtvoer per dag?
Lopen in de winter buiten, het jaar rond? Eten echt enkel dat gras? Dacht het niet.

Dat idee was vroeger leuk, toen er een kudde van 10/20 koeien liep. Nu zijn boeren met 100 koeien kleintjes.
Ook kuil en hooi voor in de winter en raad eens wat dat was?
  vrijdag 9 november 2018 @ 07:21:17 #220
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183036328
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 06:55 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Omdat 1000 kcal aan veevoeder geen 1000 kcal aan vlees oplevert, de "omzettingsefficientie" is laag.

energie (proteïne) efficiëntie:
beef: 3% (3%)
pork: 9% (9%)
poultry: 13% (21%)
eggs: 17% (31%)
dairy: 17% (14%)

Maw, 1000 kcal veevoeder levert 30 kcal steak, 90 kcal varkensvlees, 130 kcal kippenvlees of 170 kcal eieren. Wat proteïnen betreft is het vergelijkbaar, enkel voor gevogelte en eieren ligt de efficiëntie daar hoger ( voor elke 100 gram proteïnen in het kippenvoer krijg je 31 gram proteïnen in eieren, of 21 gram proteïnen in kippenvlees).

Om de Amerikaanse bevolking te voeden (2000 tot 2010, gemiddeld dieet van 2500 kcal en 70 gr proteïnen per dag per persoon) wordt jaarlijks 1187 Pcal voeder omgezet in 83 Pcal voedsel (pork: 12 Pcal, poultry:17 Pcal eggs: 4 Pcal, dairy: 29 Pcal, beef: 21 Pcal).

Dat komt neer op 10800 kcal veevoeder per dag per Amerikaan, om 760 kcal aan vlees, gevogelte en zuivel te produceren.
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/11/10/105002
Op deze manier kun je alles wel een bepaalde kant op rekenen...
  vrijdag 9 november 2018 @ 07:27:02 #221
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_183036339
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 07:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Hoeft niet. Varkens worden vaak bijgevoerd met producten gemaakt van reststromen uit de levensmiddelenindustrie, dat deel kan gelijk zijn aan het deel ruwvoer in rundvee.

Mijn uitleg over soja ook gelezen?
Dan groeien ze niet zo hard. Sorry, maar krachtvoer is een essentieel onderdeel van de voeding.
Ja er is ook ander voedsel. Maar nogsteeds geld dat die dieren een veelvoud eten van wat wij als mensen direct zouden eten. Dat moet ergens vandaan komen.

En ja, heb ik gelezen, maar in tegenstelling tot wat ik doe geef jij geen bronnen. Je spreekt de branche zelf tegen zelfs.
Ik moet het maar doen met een, geloof me, ik weet er meer van dan jij. Wat mij in de oren klinkt als jij denkt dat ik een stadskindje ben die enge dingen op de site van Peta heeft gelezen.
Maar ik ben degene die vele jaren die dieren hun eten heeft gegeven. Ik weet verdomde goed wat ze eten.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_183036344
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 12:04 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je hebt een deel voor de menselijke consumptie en het "afval" wat overblijft is veevoer... Valt 1 van de twee weg is het onrendabel.
Heb je daar ook een bron voor ? Google spreekt bij mij dit namelijk nogal krachtig tegen - maar Google laat nu eenmaal graag dingen zien waarvan het denkt dat je het WIL zien ;)
  vrijdag 9 november 2018 @ 07:37:43 #223
286575 Roces18
Chef de party
pi_183036381
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 01:41 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Wie valt jou lastig?
Marianne thieme
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183036412
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 20:18 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Naja of dat slecht is vind ik van niet. Vroeger hield men echter zelf vee en slachtte men zelf vee voor vlees. Nu doen grote bedrijven dat en hebben mensen kantoorbanen. Prima als je geen vlees eet, maar val mij daar niet mee lastig. Ik val mensen ook niet lastig door te zeggen da t ik vlees eet.
Dat is net zoiets als zeggen als "Prima dat je je afval niet midden op straat dumpt, maar val mij daar niet mee lastig. Ik val mensen ook niet lastig door te zeggen dat ik mijn afval overal dump"

Jouw gedrag veroorzaakt schade en overlast voor anderen - dat is het hele punt van dit draadje.Natuurlijk moet je daar op aangesproken worden.
  vrijdag 9 november 2018 @ 07:47:07 #225
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183036418
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 07:28 schreef Kassamiep het volgende:

Heb je daar ook een bron voor ? Google spreekt bij mij dit namelijk nogal krachtig tegen - maar Google laat nu eenmaal graag dingen zien waarvan het denkt dat je het WIL zien ;)
quote:
Vanwege de sterk verschillende prijzen van de verschillende sojafracties, is de
waardeverdeling van de mondiale sojamarkt over de verschillende sojafracties anders. Op
basis van de prijzen en productievolumes van de afgelopen 10 jaar, berekenen we dat de
totale waarde van de wereldwijde sojamarkt gemiddeld voor 57% door sojameel bepaald
wordt en voor 35% door sojaolie. Direct gebruik van sojabonen in voedingsproducten maakt
6% uit. Het aandeel van sojahullen is met 1% verwaarloosbaar.

Geconcludeerd kan daarom worden dat de sojateelt twee hoofdproducten oplevert, die
beiden onmisbaar zijn om de continuïteit van de sojateelt te garanderen. Noch sojameel,
noch sojaolie kan tot bij- of restproduct bestempeld worden, omdat de verkoop van beide
producten voor de sojatelers en -handelaars onmisbaar is en omdat de verhouding in
productievolumes tussen de twee sojafracties niet veranderd kan worden. Als de vraag naar
sojameel of de vraag naar sojaolie wegvalt, zou sojateelt niet langer concurrerend zijn met
de teelt van andere gewassen die plantaardige olie en/of eiwithoudende
veevoedergrondstoffen opleveren.
quote:
Sojabonen kunnen integraal worden verwerkt in (traditionele) voedingsmiddelen zoals tofu
en sojasaus. Het grootste deel van de sojaoogst wordt echter “gecrusht”, wat zowel sojameel
als sojaolie oplevert. Sojameel wordt voor een klein deel gebruikt als ingrediënt van
voedingsmiddelen (koekjes, snacks, soepen en sauzen, babyvoeding, etc.), maar het
grootste deel wordt gebruikt voor veevoeder. Sojaolie wordt gebruikt voor bakolie, margarine
en aanverwante producten, die grotendeels worden gebruikt in de voedingsindustrie
(koekjes, snacks, chips, frites, etc.). Ook wordt sojaolie voor wasmiddelen en technische
producten gebruikt, en in toenemende mate voor biodiesel.
Onderzoeksrapport Millieudefensie
  vrijdag 9 november 2018 @ 07:47:25 #226
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_183036420
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 07:19 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ook kuil en hooi voor in de winter en raad eens wat dat was?
Wat minder inhoud heeft dan direct van het land, meer van nodig is dus (wat zo zijn eind kent, ze hebben al continue toegang tot ruwvoer). Of je voegt meer krachtvoer toe, haalt daar de benodigde voedingstoffen uit om dat te compenseren.

Dat het gras is weet ik dus wel.
Wat bemest moet worden, homogeen gehouden moet worden, gemaaid moet worden, in balen geperst moet worden, vervoerd moet worden, opgeslagen moet worden, aan de koeien gevoerd moet worden.
Dacht je dat we dat allemaal nog met de hand deden?

Reken eens uit. 10.000 vierkante meter per dier om het jaar rond gras te eten. 4 miljoen koeien. Dat is veel meer weideland dan er beschikbaar is op die 'lastige' gronden. Zelfs als je het met alleen gras wil doen komt het niet uit.

Reken ook eens uit hoeveel de 12 miljoen varkens in nederland alleen al wegeten.
Of de 104 miljoen kippen (552 miljoen per jaar geslacht)?
Dan vergeten we de schapen, geiten, kalkoenen, eenden en andere consumptiedieren maar even, want dit is al rekenwerk genoeg.

Tuurlijk kan je het doen met reststromen en landstukken die minder goed voor landbouw geschikt zijn. Maar dat kan niet in deze mate. Ga dan naar vast wennen aan eens per week een stukje vlees, want veel meer dan dat gaat het niet worden op die manier.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 9 november 2018 @ 07:49:03 #227
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183036428
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 07:47 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Ga dan naar vast wennen aan eens per week een stukje vlees, want veel meer dan dat gaat het niet worden op die manier.
Nogmaals, het gaat dan niet om vlees of dacht je dat slachtvee net zo rondliep als melkvee? Landbouwgrond behelst wel wat meer dan dat het alleen maar gekoppeld kan worden aan een biefstuk.
  vrijdag 9 november 2018 @ 07:49:04 #228
286575 Roces18
Chef de party
pi_183036429
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 07:44 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Dat is net zoiets als zeggen als "Prima dat je je afval niet midden op straat dumpt, maar val mij daar niet mee lastig. Ik val mensen ook niet lastig door te zeggen dat ik mijn afval overal dump"

Jouw gedrag veroorzaakt schade en overlast voor anderen - dat is het hele punt van dit draadje.Natuurlijk moet je daar op aangesproken worden.
Mijn gedrag veroorzaakt schade? Punt is met milieu gekkies is dat ze altijd op consumentendingen richten. Ga eens kijken wat een cruiseschip of containerschip uitstoot. Ga eens kijken wat grote fabrieken uitstoten of vrachtwagens. Nee altijd consumenten pesten.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183036450
quote:
Jouw bron stelt dus letterlijk dat de overweldigende meerderheid voor veevoer wordt gebruikt...
Had je hem wel gelezen ?
pi_183036451
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 01:43 schreef Chokeme het volgende:
In dit artikel wordt er beweerd dat er juist niet genoeg landbouwgrond zou zijn als iedereen veganistisch zou eten. Omdat een dier op elke grond kan lopen, maar lang niet alle grond geschikt is om gewassen op te verbouwen.
Sowieso vond ik het wel een interessant artikel om te lezen, al had ik graag wel wat meer bronnen bij de beweringen gezien.

Een ander interessant punt uit het artikel is dat er naar schatting 300 dieren per hectare sterven voor het verbouwen van plantaardige gewassen ('ongedierte', muizen en vogels e.d.), tegenover 1 (koeien) tot 200 (vrije uitloop kippen) per hectare die opgegeten worden. De bron ontbreekt helaas maar het geeft wel stof tot nadenken. Dieren zullen er sowieso sterven, ook bij vegetarisch eten.
Ik heb je artikel niet gelezen, maar vermoedelijk is het punt vooral dat er altijd sprake zal zijn van biomassa waar de mens niets mee kan qua consumptie. Zodra die biomassa als veevoer wordt gebruikt, wordt het weer onderdeel van de kringloop.

Want je krijgt weer: mest, zuivel, vlees en eieren. Extensieve veeteelt ten behoeve van het produceren van plantaardig voedsel kan juist voordeliger zijn qua hoeveelheid landbouwgrond ten opzichte van het scenario waarin iedereen plotseling veganist is en er geen veeteelt wordt gebruikt.
pi_183036457
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 07:49 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Mijn gedrag veroorzaakt schade?
Ja, dat is de stelling van dit draadje.
Nu is het prima als je daar tegenin wil gaan - maar de hele stelling gaan negeren zoals jij deed is nogal stompzinnig.
pi_183036464
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 07:04 schreef kaasplankje het volgende:
Hoe staan veganisten eigenlijk tegenover het eten van insecten? Die hebben toch een lage aaibaarheidsfactor?

(serieuze vraag)

Ik ben geen Veganist, maar ik vond het wel een goeie vraag van jou.

Dus ik ben even gaan googelen, niet dat ik het al wist, maar omdat ik
het zelf niet zo goed kan uitleggen....

dus hier komt je antwoord op je vraag.

quote:
Beste,

Deze vraag is niet met zekerheid te beantwoorden, maar er bestaat alleszins geen eensluidend bewijs dat insecten pijn kunnen voelen zoals wij. Men kan wel zoeken naar gelijkenissen in gedrag en fysiologie tussen mens en insecten in relatie tot wat wij pijn noemen en als we die (on)gelijkenissen beschouwen, dan is het eerder waarschijnlijk dat insecten géén pijn voelen zoals wij. Wij voelen pijn doordat wij speciale zenuwcellen hebben, de zgn. "nociceptors" die, samen met ons bewustzijn (pijn is erg subjectief en persoonsgbonden), instaan voor het pijngevoel bij schadelijke prikkels. Als deze nociceptors worden uitgeschakeld, bv. door ziekte zoals melaatsheid, of door verdoving, dan voel je geen pijn meer, al kan je soms nog wel voelen (bv. je voelt wel dat iets je raakt, maar niet of die aanraking pijn doet). Insecten blijken echter geen nociceptors te hebben (en of insecten een bewustzijn hebben kan men ook betwijfelen). Bovendien blijken insecten ook weinig of geen "pijngedrag" te vertonen. Bv. als wij ergens pijn hebben, dan zullen we (1) proberen de pijn te neutraliseren (en de wonde te verzorgen) (bv. door te wrijven, de wonde te likken, enz.), (2) soms agressief reageren tegen wie ons pijn doet, (3) geen honger meer hebben en/of stoppen met eten, (4) zeker niet meer paren (hoeveel zin heb je nog als je migraine of buikpijn hebt?), enz. Insecten, daarentegen, vertonen dergelijke gedragingen niet als ze verwond worden, integendeel zelfs, een bidspinkhaanmannetje, zal bv. onverminderd voortgaan met paren als het wijfje zijn kop afbijt, sprinkhanen gaan voort met eten terwijl ze door een rover worden gegrepen, en meer algemeen gaan gewonde insecten meestal gewoon voort met hun activiteiten (voor zover ze nog kunnen natuurlijk). Insecten blijken hun wonden ook niet te "beschermen" of te "verzorgen". Nu zijn er ook wel aanwijzingen dat wanneer insecten worden verwond, er in hun zenuwstelsel stoffen worden vrijgegeven (bepaalde "opioiden") die bij ons geassocieerd zijn met pijn. Die stoffen hebben echter meerdere functies, dus hun aanwezigheid op zich bewijst niet eenduidig dat insecten pijn voelen.

Kortom, er zijn geen harde bewijzen voor de stelling dat insecten pijn zouden kunnen voelen, integendeel, het lijkt waarschijnlijker at ze geen pijn kunnen voelen. Maar écht zeker zijn we daar niet van.
Nog een opmerking voor alle sportvissers. Vissen voelen volgens onderzoek wél pijn, ook in hun bovenlip.
  vrijdag 9 november 2018 @ 07:58:50 #233
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_183036467
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 07:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nogmaals, het gaat dan niet om vlees of dacht je dat slachtvee net zo rondliep als melkvee? Landbouwgrond behelst wel wat meer dan dat het alleen maar gekoppeld kan worden aan een biefstuk.
Melkvee krijgt ook kracht voer, zelfs nog meer dan slachtvee. Melk produceren in deze mate is topsport en dat gaat niet zonder krachtvoer.
Melkvee is in die zin vervuilender slachtvee. Slachtrunderen kan je in theorie op reststromen n gras doen (alhoewel de reststromen snel opgaan, maar zeer beperkt vlees kunnen leveren, denk aan de 25 kilo voer voor 1 kilo karkas). Maar melkvee wordt nog lastiger, hun productie is afhankelijk van het krachtvoer.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_183036493
quote:
Hoe lees jij hierin dat het veevoer het afval is?

Gecopypaste uit jouw eigen knip en plakwerk:
quote:
Op basis van de prijzen en productievolumes van de afgelopen 10 jaar, berekenen we dat de totale waarde van de wereldwijde sojamarkt gemiddeld voor 57% door sojameel bepaald
wordt en voor 35% door sojaolie.
[...]
Sojameel wordt voor een klein deel gebruikt als ingrediënt van
voedingsmiddelen (koekjes, snacks, soepen en sauzen, babyvoeding, etc.), maar het
grootste deel wordt gebruikt voor veevoeder.


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2018 08:05:40 ]
pi_183036509
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 07:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Op deze manier kun je alles wel een bepaalde kant op rekenen...
Hoe zou je het anders berekenen? Als Amerikanen van koeienvlees overstappen op gevogelte zouden ze 73% minder voeder nodig hebben.

Amerikaanse boeren plantten dit jaar 360000 km² met soybeans, ongeveer dezelfde oppervlakte met maïs, 12000 km² voor rijst, sorghum 24000 km², wheat 190000 km².
De mais en soybeans (15 miljoen en 6 miljoen kcal per acre) bevatten genoeg energie voor 2.5 miljard mensen (2000 kcal per dag). Als je dat omzet in rundervlees hou je 75 miljoen porties van 2000 kcal per dag over (varkensvlees: 225 miljoen, gevogelte: 325 miljoen).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  vrijdag 9 november 2018 @ 08:11:18 #236
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_183036522
quote:
Dit gaat over of het rendabel is om te verbouwen. Als dat niet zou zijn zou er een ander gewas geteeld worden. Ook weer voornamelijk voor de veeteelt. Die beesten moeten toch eten.

De veeteelt haalt zijn soja nogsteeds voornamelijk uit zuid amerika, want daar is het 33% goedkoper dan hier. Hier voldoet het wel aan betere eisen, daar worden de oerwouden in schrikbarend tempo vernietigt ervoor.
Daar heb je ook wel betere bronnen, maar die zijn wat duurder en worden meer voor menselijke consumptie gebruikt.

Ook dat kan je lezen bij milieudefensie ;)
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 9 november 2018 @ 08:14:15 #237
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_183036541
quote:
Als de hele wereld plotseling zou besluiten om veganist te worden, zou er wereldwijd 75 procent minder landbouwgrond nodig zijn,
Ehm, 75%?
Ik weet dat veel landbouw momenteel niet direct voor menselijke consumptie is, maar als iedereen ineens veganist is en plantjes gaat eten lijkt me een reductie van 75 % nogal ongeloofwaardig. Ik wil dat soort rekensommen wel eens zien want er wordt vaak wat 'vergeten' mee te rekenen :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 9 november 2018 @ 08:21:39 #238
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183036578
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 07:55 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Jouw bron stelt dus letterlijk dat de overweldigende meerderheid voor veevoer wordt gebruikt...
Had je hem wel gelezen ?
En lees nou eens goed wat ik stel, "onrendabel" is wat ik zeg. Kortom, valt 1 van de twee weg dan kun je kappen met het geheel. Dus op het moment dat veevoer afgezworen wordt gaan het voor de menselijke consumptie bedoelde deel en andere nuttige toepassingen ook verloren.

[ Bericht 5% gewijzigd door AchJa op 09-11-2018 08:27:22 ]
  vrijdag 9 november 2018 @ 08:22:46 #239
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183036642
50% van de werelds 'bevolking afknallen helpt ook.
  vrijdag 9 november 2018 @ 08:33:03 #241
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183036648
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 08:11 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Dit gaat over of het rendabel is om te verbouwen. Als dat niet zou zijn zou er een ander gewas geteeld worden. Ook weer voornamelijk voor de veeteelt. Die beesten moeten toch eten.
En homo sapiens ook...

En het wel of niet rendabel zijn is het enige wat telt.
  vrijdag 9 november 2018 @ 08:41:17 #242
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183036704
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 08:08 schreef crystal_meth het volgende:

Hoe zou je het anders berekenen? Als Amerikanen van koeienvlees overstappen op gevogelte zouden ze 73% minder voeder nodig hebben.
Omdat heel veel veevoer een bijproduct is van voor menselijke consumptie bedoelde dingen, bietenpulp, aardappelvezels, maisresten, bierborstel en noem al dat spul maar op... Dat wordt gemakshalve vergeten.

Wordt het niet opgegeten door een koe dan wordt het weggetiefd...
  vrijdag 9 november 2018 @ 08:46:33 #243
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_183036747
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 08:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

En homo sapiens ook...

En het wel of niet rendabel zijn is het enige wat telt.
De homo sapiens is ook niet afhankelijk van soja, ook die kan uitwijken naar iets anders dat wel rendabel is. Ook is een prijsstijging voor menselijke consumptie minder problematisch (dat loopt bij die dieren veel hoger op door de hoeveelheden), sterker nog, dat is al zo voor een fiks deel. De soja stromen die voor menselijke toepassingen gebruikt worden worden niet zoveel gebruikt door de vee industrie. Dat is ze te duur.

Als je toch de rapporten van milieudefensie aan het lezen bent raad ik je de stukken over de soja stromen dus ook aan. Maar die kan je ook krijgen via branche gereleteerde bronnen als je dat liever hebt.
Zo kan je bv lezen dat dit helemaal geen discussie is, er binnen de branche zelf aandacht voor is. Sterker nog, er in een heel aantal landen al verboden beginnen te komen op soja waarvoor oerwouden vernietigt worden.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_183036814
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 08:14 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ehm, 75%?
Ik weet dat veel landbouw momenteel niet direct voor menselijke consumptie is, maar als iedereen ineens veganist is en plantjes gaat eten lijkt me een reductie van 75 % nogal ongeloofwaardig. Ik wil dat soort rekensommen wel eens zien want er wordt vaak wat 'vergeten' mee te rekenen :')
Ik ben daar ook erg benieuwd naar. :)
  vrijdag 9 november 2018 @ 08:54:22 #245
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183036822
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 08:46 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

De homo sapiens is ook niet afhankelijk van soja, ook die kan uitwijken naar iets anders dat wel rendabel is. Ook is een prijsstijging voor menselijke consumptie minder problematisch (dat loopt bij die dieren veel hoger op door de hoeveelheden), sterker nog, dat is al zo voor een fiks deel. De soja stromen die voor menselijke toepassingen gebruikt worden worden niet zoveel gebruikt door de vee industrie. Dat is ze te duur.

Als je toch de rapporten van milieudefensie aan het lezen bent raad ik je de stukken over de soja stromen dus ook aan. Maar die kan je ook krijgen via branche gereleteerde bronnen als je dat liever hebt.
Zo kan je bv lezen dat dit helemaal geen discussie is, er binnen de branche zelf aandacht voor is. Sterker nog, er in een heel aantal landen al verboden beginnen te komen op soja waarvoor oerwouden vernietigt worden.
Die soja alleen zal me verder jeuken want dat is het onderwerp van het topic helemaal niet... Waar het om gaat is dat die 75% uit de OP een volstrekt ongeloofwaardig getal is, met en zonder soja.
  vrijdag 9 november 2018 @ 08:55:46 #246
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_183036840
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 08:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

Omdat heel veel veevoer een bijproduct is van voor menselijke consumptie bedoelde dingen, bietenpulp, aardappelvezels, maisresten, bierborstel en noem al dat spul maar op... Dat wordt gemakshalve vergeten.

Wordt het niet opgegeten door een koe dan wordt het weggetiefd...
Maar daar is lang niet genoeg van om al die dieren te eten te geven. Er zijn heel erg veel meer consumptiedieren dan mensen. Echt heel erg veel meer.

Jouw idee kan wel, maar niet in dit consumptie tempo. Zoals ik al zei, wen maar aan 1 stukje (duur) vlees per week als we jouw redenatie volgen. Als we dat al redden als we over gaan op enkel reststromen en land dat enkel geschikt is voor gras.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 9 november 2018 @ 08:57:25 #247
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_183036851
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 07:27 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dan groeien ze niet zo hard. Sorry, maar krachtvoer is een essentieel onderdeel van de voeding.
Ja er is ook ander voedsel. Maar nogsteeds geld dat die dieren een veelvoud eten van wat wij als mensen direct zouden eten. Dat moet ergens vandaan komen.
Dan groeien ze niet zo hard? Hoe kom je daar nou weer bij?

Dat bijvoer wordt juist gegeven omdat het veel energie levert tegen relatief lage kosten. En het voordeel van varkens is dat ze bijna alles kunnen eten. Maar ook runderen en pluimvee kun je deels met reststromen voeden.
quote:
En ja, heb ik gelezen, maar in tegenstelling tot wat ik doe geef jij geen bronnen. Je spreekt de branche zelf tegen zelfs.
Ik moet het maar doen met een, geloof me, ik weet er meer van dan jij. Wat mij in de oren klinkt als jij denkt dat ik een stadskindje ben die enge dingen op de site van Peta heeft gelezen.
Maar ik ben degene die vele jaren die dieren hun eten heeft gegeven. Ik weet verdomde goed wat ze eten.
Nee, je moet het doen met gegevens uit een onderzoek waar ik nota bene met naam en toenaam naar verwijs. Ik verwacht dat je het dan zelf wel op zou kunnen zoeken, maar ik zie dat het al gepost is dus da's fijn voor jou.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 9 november 2018 @ 08:59:36 #248
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_183036869
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 08:54 schreef AchJa het volgende:

[..]

Die soja alleen zal me verder jeuken want dat is het onderwerp van het topic helemaal niet... Waar het om gaat is dat die 75% uit de OP een volstrekt ongeloofwaardig getal is, met en zonder soja.
Valt reuze mee. Dan nemen ze het grasland mee.
Ze hebben het dan ook niet over landbouwgrond alleen, maar ook over natuur meer ruimte geven. Nergens stellen ze dat al dat land geschikt zal zijn voor menselijke consumptie.

Als je kijkt naar door de mens ingenomen land (landbouw/veeteelt) is het geen gekke gedachte dat 75% daarvan voor vee is.
Het is wat aan de hoge kant, maar het zit zeer zeker ruim over de helft.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 9 november 2018 @ 09:01:58 #249
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183036898
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 08:55 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Maar daar is lang niet genoeg van om al die dieren te eten te geven. Er zijn heel erg veel meer consumptiedieren dan mensen. Echt heel erg veel meer.
Daarom wordt het ook bijgevoerd... In het geval van melkvee naast kuil, hooi en gras...
  vrijdag 9 november 2018 @ 09:03:23 #250
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183036916
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 08:59 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Valt reuze mee. Dan nemen ze het grasland mee.
Ze hebben het dan ook niet over landbouwgrond alleen, maar ook over natuur meer ruimte geven. Nergens stellen ze dat al dat land geschikt zal zijn voor menselijke consumptie.

Als je kijkt naar door de mens ingenomen land (landbouw/veeteelt) is het geen gekke gedachte dat 75% daarvan voor vee is.
Het is wat aan de hoge kant, maar het zit zeer zeker ruim over de helft.
Er staat toch echt landbouwgrond... Daar vallen dus ook de groenten, mais, aardappels, rogge, gerst, haver etc. onder... Dat verdwijnt echt niet als je kapt met cervelaat op je brood.

En daarbij is gras een prima Co2 afbreker... Of moet dat verplicht door een wilde kruidentuin gedaan worden?

[ Bericht 9% gewijzigd door AchJa op 09-11-2018 09:08:53 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')