abonnement Unibet Coolblue
pi_183002388
Op steeds meer platformen hoor ik de roep om IOS en MACOS samen te voegen tot 1 systeem, dit vooral om de ipad pro te dienen.

Apple lijkt een eerste zet te hebben gezet door ios apps toe te laten op mac.

Wat vinden jullie hiervan? Is een samensmelting de toekomst? En wat gebeurt er met de iphone?
speak only if it improves the silence.
  woensdag 7 november 2018 @ 16:55:08 #2
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_183002438
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 16:52 schreef TjjWester het volgende:
? En wat gebeurt er met de iphone?
Daar gooien ze nog ff ¤200,- bovenop. Nieuw os enzo jwt.
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
  woensdag 7 november 2018 @ 18:56:07 #3
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_183004898
-laat maar-
#KICKOUTZP
pi_183018439
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 16:52 schreef TjjWester het volgende:

Is een samensmelting de toekomst?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_183321940
quote:
Het idee is meer om ios te vervangen door een touch versie van macos.
speak only if it improves the silence.
pi_183322022
Wel gek inderdaad dat het selecteren van tekst beter lukt op mijn oude telefoon en tablet met Android 4.2 en 4.4 dan mijn ipad 2018.
  vrijdag 23 november 2018 @ 14:44:57 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_183325116
Zeg maar dat wat Google en Microsoft al een paar jaar doen?
Zo spannend is dat toch allemaal niet?

Heb je op je apple device straks een OS staan dat dezelfde look en feel heeft, onderling compatible is en naarmate je apparaat meer rekenkracht heeft heb je meer mogelijkheden. Zeg maar, exact hetzelfde als nu. Alleen dan onder dezelfde naam, in plaats van twee verschillende.
So we just called him Fred
pi_183489088
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 16:52 schreef TjjWester het volgende:
Op steeds meer platformen hoor ik de roep om IOS en MACOS samen te voegen tot 1 systeem, dit vooral om de ipad pro te dienen.

Apple lijkt een eerste zet te hebben gezet door ios apps toe te laten op mac.

Wat vinden jullie hiervan? Is een samensmelting de toekomst? En wat gebeurt er met de iphone?
Apple vernaggelt het imho met die keuze voor het laten vervallen van poorten waardoor je houtje-touwtje dongles moet koppelen waardoor die ene poort nog sneller slijt.

Maar wat ze gelukkig goed begrijpen is dat een telefoon en tablet aan de ene kant en een apparaat met toetsenbord aan de andere kant twee verschillende apparaten zijn. Je krijgt een lamme RSI arm als je langer dan even met touch bezig bent op een gewoon scherm. Een schrijver van boeken of van code wil dagenlang in een ergonomische werkhouding kunnen zitten en niet met zn handen op een onscreen toetsenbord.

Een gewone mac of pc is voor mensen die vele uren productief moeten zijn qua invoer en een tablet is voor de koffietafel voor mensen die eens een mailtje lezen en vooral de uitvoer consumeren. Soms zijn deze pro-sumer en consumer één en dezelfde persoon.

Beide systemen gebruiken een versie van macOS maar een motorfiets en een auto moet je niet willen combineren dan krijg je gedrochten die van beide niets zijn.

Microsoft doet zoiets dus wel maar Microsoft zit ook met een erfenis aan besturingssystemen zonder duidelijke visie. Het schoot daar van links naar rechts. Windows 8 is bv gecreeerd door in de brainstormfase met post-its ideeen te plakken waarmee het dev team iets gedaan heeft. En daarna zat men met ontevreden consumenten waarna men maar een soep gemaakt heeft van 7 en 8 en het visie genoemd heeft.

Men combineert bij MS qua touch en interfaces van alles wat en maakt er maar een ratjetoe van. Bij Apple wordt er wel naar een samenvoeging qua apps gestreefd maar het levert dan een verbetering op en niet een dronken wildgroei. De Photos app is zo'n voorbeeld, het is vele malen sneller en geraffineerder dan iPhoto en maakt iPhoto overbodig.

Verder is iOS een hele andere omgeving. Je hebt 3rd party apps nodig voor SMB en dat is nog niet zo erg maar wat ik persoonlijk bv een frustratie vind met iOS is dat het airprint ondersteunt maar daarmee bedoeld men geen printers die draadloos aan een wireless router hangen. Als je dat wil gebruiken om een printje te maken dan moet je een airprint printer aanschaffen of een app voor zo'n 20-40 euro. Waar je 'm er bij MacOs zo inklikt en overal vandaan kunt printen.

Kortom zo'n iPad is zelf niet overbodig maar pusht wel lifestyle producten en apps die dat enigszins wel zijn. De iPad pro zal ook vooral een on the go aanvulling zijn om bv even iets voor te snijden en later op groot scherm verder te verfijnen. Een tool die voor pro's de wacom en de gewone ipad overbodig maakt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 02-12-2018 10:59:23 ]
pi_183522972
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 16:52 schreef TjjWester het volgende:
Op steeds meer platformen hoor ik de roep om IOS en MACOS samen te voegen tot 1 systeem, dit vooral om de ipad pro te dienen.

Apple lijkt een eerste zet te hebben gezet door ios apps toe te laten op mac.

Wat vinden jullie hiervan? Is een samensmelting de toekomst? En wat gebeurt er met de iphone?
Andere chiparchitectuur momenteel X86 (iMac/Macbook) vs ARM (iPad/iPhone). In vergelijking met Intel desk- en laptop processoren was ARM altijd traag maar erg energiezuinig. Anno 2018 worden Apple's eigen ARM chips toch wel erg goed en snel.

Zal nog wel een paar jaar duren maar ik zie het wel gebeuren. En dan dat de desktop/laptop producten richting iOS gaan.
pi_183540190
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 21:50 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Andere chiparchitectuur momenteel X86 (iMac/Macbook) vs ARM (iPad/iPhone). In vergelijking met Intel desk- en laptop processoren was ARM altijd traag maar erg energiezuinig. Anno 2018 worden Apple's eigen ARM chips toch wel erg goed en snel.

Zal nog wel een paar jaar duren maar ik zie het wel gebeuren. En dan dat de desktop/laptop producten richting iOS gaan.
In vele opzichten zit de iOS - macOS connectie transitie al bijna op zo'n 100% voltooiing nu je ook iOS apps als stocks onder Mojave hebt.

MacOS Mojave is vergeleken met iOS ook een kerkorgel van een compleet desktop OS dat ze niet even gaan trashen voor iOS en iOS doet het prima als 'slave' van macOS, ik noem het scannen waarbij je even de iPhone pakt voor een foto en dit meteen op je bureaublad staat als scan in macOS of een gesprek vanuit MacOS kan opnemen als je telefoon erbij ligt.

Bij Apple hebben ze vrij recent ook al laten weten dat de twee altijd binnen hun eigen groep zullen bestaan omdat een desktop-finder systeem in bepaalde cases gewoon sneller werkt dan iOS en vice versa. De nieuwe iPad Pro zal zoals omschreven vooral gericht blijven op Pro-werk to-go. Je doet even een rough-cut in Final Cut Pro met de pen erbij en gaat in de montagestudio verder met je grote scherm en je speakers of je maakt even een schets met dezelfde pen. En dan kan ik me zo voorstellen dat je 'm als een soort wacom aansluit en het bestand direct in je document in illustrator of photoshop verschijnt op de desktop, het ene assisteert het andere.

In vele opzichten heb je zo'n samenwerking b.v. al in de prehistorie van homecomputing en nu als je erg veel losse en niet in verband staande berekeningen moest doen. Ik noem b.v. het berekenen van uitslagen van losse testen. Dan wilde je graag een fysieke calculator onder je vingers naast je mac of pc ipv dat alles via die ingebouwde calculator moest en je extra handelingen moest uitvoeren op het scherm zoals tussen apps switchen waardoor je soms door de auto-pilot in jezelf ineens blind in de finder stond te tikken of de webbrowser.

Die calculator had weliswaar geen directe koppeling maar vulde je natuurlijke manier van werken wel aan, die zelfde soort coöperatie maar dan met verbintenis wilde en wil men ook met macOS en iOS bereiken en behouden.

iOS is ook geen doen met een muis en door een diep file-folder systeem bladeren met je vinger is ook niet wat je moet willen. Als je veel verschillende content moet zien samen te voegen en/ of afhankelijk bent van dikke bestanden en veel bestanden aan diezelfde content op een server dan voldoet iets als macOS met z'n optimalisatie voor het werken met veel bestanden op veel verschillende plaatsen veel beter.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 04-12-2018 22:17:19 ]
pi_183541025
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 22:04 schreef Beathoven het volgende:

[..]

In vele opzichten zit de iOS - macOS connectie transitie al bijna op zo'n 100% voltooiing nu je ook iOS apps als stocks onder Mojave hebt.

MacOS Mojave is vergeleken met iOS ook een kerkorgel van een compleet desktop OS dat ze niet even gaan trashen voor iOS en iOS doet het prima als 'slave' van macOS, ik noem het scannen waarbij je even de iPhone pakt voor een foto en dit meteen op je bureaublad staat als scan in macOS of een gesprek vanuit MacOS kan opnemen als je telefoon erbij ligt.

Bij Apple hebben ze vrij recent ook al laten weten dat de twee altijd binnen hun eigen groep zullen bestaan omdat een desktop-finder systeem in bepaalde cases gewoon sneller werkt dan iOS en vice versa. De nieuwe iPad Pro zal zoals omschreven vooral gericht blijven op Pro-werk to-go. Je doet even een rough-cut in Final Cut Pro met de pen erbij en gaat in de montagestudio verder met je grote scherm en je speakers of je maakt even een schets met dezelfde pen. En dan kan ik me zo voorstellen dat je 'm als een soort wacom aansluit en het bestand direct in je document in illustrator of photoshop verschijnt op de desktop, het ene assisteert het andere.

In vele opzichten heb je zo'n samenwerking b.v. al in de prehistorie van homecomputing en nu als je erg veel losse en niet in verband staande berekeningen moest doen. Ik noem b.v. het berekenen van uitslagen van losse testen. Dan wilde je graag een fysieke calculator onder je vingers naast je mac of pc ipv dat alles via die ingebouwde calculator moest en je extra handelingen moest uitvoeren op het scherm zoals tussen apps switchen waardoor je soms door de auto-pilot in jezelf ineens blind in de finder stond te tikken of de webbrowser.

Die calculator had weliswaar geen directe koppeling maar vulde je natuurlijke manier van werken wel aan, die zelfde soort coöperatie maar dan met verbintenis wilde en wil men ook met macOS en iOS bereiken en behouden.

iOS is ook geen doen met een muis en door een diep file-folder systeem bladeren met je vinger is ook niet wat je moet willen. Als je veel verschillende content moet zien samen te voegen en/ of afhankelijk bent van dikke bestanden en veel bestanden aan diezelfde content op een server dan voldoet iets als macOS met z'n optimalisatie voor het werken met veel bestanden op veel verschillende plaatsen veel beter.
Interessant, thnx ^O^

Ik ben al jaren tevreden iPhone gebruiker maar qua pc's nog Windows. Nu in de markt voor een laptop en een Macbook is zeker een optie. Zo'n ding werkt dus goed samen met een iPhone.

Denk je trouwens dat Apple tzt z'n eigen chips voor de macOS systemen gaat maken zoals ze nu al voor iOS doen? Of blijft Intel superieur?
pi_183541421
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 22:47 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Interessant, thnx ^O^

Ik ben al jaren tevreden iPhone gebruiker maar qua pc's nog Windows. Nu in de markt voor een laptop en een Macbook is zeker een optie. Zo'n ding werkt dus goed samen met een iPhone.

Denk je trouwens dat Apple tzt z'n eigen chips voor de macOS systemen gaat maken zoals ze nu al voor iOS doen? Of blijft Intel superieur?
Bij the Verge verwachten ze dat Apple in 2020 over zal stappen op z'n eigen chips.

Apple is moving on from Intel because Intel isn’t moving anywhere

In the past, Intel could rely on microarchitecture changes one year and production process shrinkage another year to maintain its momentum of improvement. But the infamous Moore's Law sputtered to an end back in 2015. Intel is approaching the limits of what's possible to achieve with silicon, and it hasn't yet figured out its next step. The chart below, compiled by AnandTech, illustrates Intel's predicament well. Notice how long the 14nm process node has endured, the question marks next to the release window for 10nm chips, and the almost total absence of a future road map. In previous years, Intel's ambitious plans would be known well in advance. (The company hasn't grown more secretive; it just doesn't seem to have any secrets left.) And without the power efficiency gains that come from building smaller chips, Intel just can't compete with ARM processors designed for efficiency first.

Ik weet niet of het tweede deel van vetgedrukte wel helemaal waar is. Intel heeft ook een uitsekende R&D en in het geheim zal er ook wel wat ontwikkeling zijn. Maar Apple had onder Jobs nog weleens de kracht om uit het niets een flinke stoot uit te delen aan de markt en met een product te komen dat de concurrentie onder de tafel veegde. Theoretisch is het mogelijk dat Apple weer zo'n verwondering in de tech markt kan veroorzaken als met de iPod en de iPhone. Het heeft het budget en als er nu over gespeculeerd wordt dan is men nu al lang en breed met conceptdesign en testen bezig.

En de keuze voor het Apple ecosysteem is verder prima, ik gebruik geen iPhone maar een Android en met al die cloudservices van b.v. google en dropbox is de samenwerking ok. Wil je net even die verfijning erin dan is iOS - macOS een betere keuze.

[ Bericht 20% gewijzigd door Beathoven op 04-12-2018 23:38:29 ]
pi_183542157
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 23:02 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Bij the Verge verwachten ze dat Apple in 2020 over zal stappen op z'n eigen chips.

Apple is moving on from Intel because Intel isn’t moving anywhere

In the past, Intel could rely on microarchitecture changes one year and production process shrinkage another year to maintain its momentum of improvement. But the infamous Moore's Law sputtered to an end back in 2015. Intel is approaching the limits of what's possible to achieve with silicon, and it hasn't yet figured out its next step. The chart below, compiled by AnandTech, illustrates Intel's predicament well. Notice how long the 14nm process node has endured, the question marks next to the release window for 10nm chips, and the almost total absence of a future road map. In previous years, Intel's ambitious plans would be known well in advance. (The company hasn't grown more secretive; it just doesn't seem to have any secrets left.) And without the power efficiency gains that come from building smaller chips, Intel just can't compete with ARM processors designed for efficiency first.

Ik weet niet of het tweede deel van vetgedrukte wel helemaal waar is. Intel heeft ook een uitsekende R&D en in het geheim zal er ook wel wat ontwikkeling zijn. Maar Apple had onder Jobs nog weleens de kracht om uit het niets een flinke stoot uit te delen aan de markt en met een product te komen dat de concurrentie onder de tafel veegde. Theoretisch is het mogelijk dat Apple weer zo'n verwondering in de tech markt kan veroorzaken als met de iPod en de iPhone. Het heeft het budget en als er nu over gespeculeerd wordt dan is men nu al lang en breed met conceptdesign en testen bezig.
De A12 Bionic is 7nm dus dat is wel serieus indrukwekkend.

Gezien de architectuur kunnen ze eigenlijk weer terug naar anderhalf decenia geleden toen PowerPC werd gedumpt voor Intel (x86) ARM heeft meer overeenkomsten met PowerPC dan met Intel volgens mij.

Al weet ik niet hoe die transitie destijds ging. Begonnen ze met een blanco pagina aan x86?
pi_183542181
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 12:10 schreef WammesWaggel het volgende:
Wel gek inderdaad dat het selecteren van tekst beter lukt op mijn oude telefoon en tablet met Android 4.2 en 4.4 dan mijn ipad 2018.
gebruik eens force touch op het toetsenbord.
pi_183542498
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 23:40 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

De A12 Bionic is 7nm dus dat is wel serieus indrukwekkend.

Gezien de architectuur kunnen ze eigenlijk weer terug naar anderhalf decenia geleden toen PowerPC werd gedumpt voor Intel (x86) ARM heeft meer overeenkomsten met PowerPC dan met Intel volgens mij.

Al weet ik niet hoe die transitie destijds ging. Begonnen ze met een blanco pagina aan x86?
Je had destijds de voor PPC ontwikkelde applicaties, en toen ze overgingen op intel kreeg je de universal bundled apps die zowel Intel als PPC compatible waren. Na iets van een jaar na de overgang kon je met de installatie van een OS X update de PPC code wegstrippen uit zo'n app en maakte je zo heel wat schijfruimte vrij. Niet heel lang daarna volgde de totale ontkoppeling en waren alle apps alleen voor intel. Eenzelfde soort transitie had men ook met de Mac OS 9 applicaties die destijds in de verschrikkelijke classic omgeving draaiden (koste wel 5 minuten om in te laden op een G3 mac)
pi_183544900
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 23:40 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

De A12 Bionic is 7nm dus dat is wel serieus indrukwekkend.

Gezien de architectuur kunnen ze eigenlijk weer terug naar anderhalf decenia geleden toen PowerPC werd gedumpt voor Intel (x86) ARM heeft meer overeenkomsten met PowerPC dan met Intel volgens mij.

Al weet ik niet hoe die transitie destijds ging. Begonnen ze met een blanco pagina aan x86?
Macos is toch gebasseerd op het nextstep besturingssysteem?
speak only if it improves the silence.
pi_183545314
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 09:11 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Macos is toch gebasseerd op het nextstep besturingssysteem?
Dit ging over de hardware.

macOS is inderdaad NextStep. De extensie .app en anderen zijn letterlijk overgenomen, tekstverwerker is identiek, kleurkiezer, het dock, Grab.. etc etc.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')