abonnement Unibet Coolblue
pi_182993596
Hey all,

Ik heb z.s.m. een Macbook Pro nodig om op locatie te werken met zaken als Photoshop, Illustrator en Première Pro. Ik heb altijd gewerkt vanaf mijn desktop maar daar moet nu dus verandering in komen.

Het punt is dat ik nog student ben en het dus niet heel breed heb. Van vrienden hoorde ik over de 'refurbished Macbook'. Dit scheelt mij al een heel stuk in de kosten. Nu is mijn enige twijfel nog of ik de Macbook Pro koop (¤600,-) of de Macbook Pro Retina (¤900,-).

Ik heb zelf niet bijster veel verstand van de specs maar wat raden jullie mij aan? Ik wil dus normaal kunnen werken met Photoshop en Première Pro en daarnaast hem ook gebruiken voor random zaken als internet, mail en een beetje muziek. Het verschil van ¤300,- vind ik best groot dus ik dacht eerst aan de Macbook met 4GB RAM, alleen ik ben bang dat het dan allemaal niet lekker gaat lopen.

Jullie hulp is meer dan welkom!

Macbook Pro Specs:
Proc. Intel DualCore i5 2,5 GHz - Turbo Boost 3,1 GHz
RAM 4 GB
StorageSSD-opslag 120GB
Videokaart Intel HD Graphics 4000

Macbook Pro Retina
Proc. Intel DualCore i5 2,4 GHz - Turbo Boost 2,9 GHz
RAM 8 GB
StorageSSD-opslag 256GB
Videokaart Intel Iris Graphics 5100
  Moderator woensdag 7 november 2018 @ 09:01:18 #2
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_182993694
Het is allebei complete bagger voor wat je er voor betaalt
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_182993739
Het grote voordeel van de pre-retina versie is dat je 'm zelf kunt open schroeven en er extra RAM in kunt prikken. Je kunt de harde schrijf verwisselen, zelfs de accu. Bij de retina versie is dat niet zo een moet je dus direct kiezen waar je aan vast wil zitten.
Your opinion of me is none of my business.
pi_182993791
Op die website kun je inderdaad bij de Macbook Pro een aantal upgrades aangeven. Ik kan daar kiezen voor 8GB werkgeheugen en een SSD opslag van 240GB. Hierbij kom ik uit op ¤777,- ipv ¤600,-. Alsnog wat goedkoper dan de Retina van ¤900,-.

Is dat iets wat slim is om te doen? Volgens mij (!) zit er dan weinig verschil in de processor, alleen de videokaart is behoorlijk zwakker.
pi_182993814
Waarom geen Windows-laptop?
pi_182993838
De videokaart is zeker minder ja. Ik heb een MBP uit 2009 met 8GB RAM en dat werkt dikke prima, maar die heb ik gekregen omdat mijn vriendin voor première wel echt iets nieuws nodig had.

Overigens bedoelde ik dus ook echt zelf open schroeven en inprikken, zeker als je een budget hebt zal dat goedkoper zijn dan wat zij vragen voor de upgrade.
Your opinion of me is none of my business.
pi_182993898
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2018 09:14 schreef zarGon het volgende:
Waarom geen Windows-laptop?
Ik heb altijd het idee gehad dat de Adobe programma's erg goed werken op een Macbook. Dus vandaar. Nogmaals: ik ben een redelijk leek in dit soort dingen dus alle hulp is welkom haha.

Edit: daarnaast is het feit dat hij best klein is met de 13 inch ook wel belangrijk. Reizen wordt een onderdeel van mijn werk de komende tijd dus dan heb ik liever een 13 inch.
  woensdag 7 november 2018 @ 11:53:54 #8
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_182996432
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 09:22 schreef Milsani het volgende:

[..]

Ik heb altijd het idee gehad dat de Adobe programma's erg goed werken op een Macbook.
Dat is imo ook zo. Gebruik zelf een MacBook Pro uit 2015 (niet gefurbished, maar dat terzijde) en ik heb er wat betreft foto/video editing heel wat meer succes mee dan met een Windows laptop (degene die ik had getest in ieder geval). Al zijn die weer beter voor andere dingen. Ga niet verwachten dat je dikke games kan draaien op een MacBook bv.

Juist als je hem gaat gebruiken voor editing kan ik je de Retina aanbevelen. Beter scherm namelijk. Betere color accuracy. Hij is ook wat lichter, dus makkelijker om mee te nemen. Meer SSD (uitgaande van je doorgegeven nummers), RAM, etc. Onderdelen vervangen gaat op de originele Pro dan weer veel makkelijker. Kan volgens mij uberhaupt niet bij de Retina.

Het is sowieso een goede koop imo, als je er rekening mee houdt dat ze niet voor alles even goed werken. Maar voor photo/video editing/internet/word, etc, werken MacBooks uitstekend.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  woensdag 7 november 2018 @ 13:42:30 #9
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_182998531
Die laptops van used products zijn dingen van 8 jaar of ouder... Voor mindere prijs heb je een nieuwe betere windows machine :')
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_182999756
quote:
8s.gif Op woensdag 7 november 2018 13:42 schreef genakt het volgende:
Die laptops van used products zijn dingen van 8 jaar of ouder... Voor mindere prijs heb je een nieuwe betere windows machine :')
Oke ik liep net in de Media Markt en die gast zei dat de HP Pavillion 14 inch in de aanbieding was. Nu ¤708,-. Is weer ¤200,- goedkoper van de Macbook. De volgende specs heeft 'ie:

Intel Quad Core i5-8250U 1.60-3.40GHz
8 GB Werkgeheugen
256GB SSD-opslag
Intel UHD Graphics 620 videokaart

Is bovenstaand dan beter aangezien hij qua specs dicht in de buurt komt van de Refurbished Macbook Pro Retina, plus hij is ¤200,- goedkoper en daarnaast is hij uiteraard gewoon nieuw?
pi_183053653
Retina, je gaat toch niet naar een wazig scherm zitten kijken? Bij retina zie je amper de pixels.
pi_183056670
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 09:22 schreef Milsani het volgende:

[..]

Ik heb altijd het idee gehad dat de Adobe programma's erg goed werken op een Macbook. Dus vandaar. Nogmaals: ik ben een redelijk leek in dit soort dingen dus alle hulp is welkom haha.

Edit: daarnaast is het feit dat hij best klein is met de 13 inch ook wel belangrijk. Reizen wordt een onderdeel van mijn werk de komende tijd dus dan heb ik liever een 13 inch.
Mag ik je uit de droom helpen? Het is eerder andersom. Wil je serieus met Premiere bezig gaan laat een custom desktop met Windows 10 bestellen.
url
  zaterdag 10 november 2018 @ 11:32:49 #13
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_183058871
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 08:20 schreef Drommelsch85 het volgende:

[..]

Mag ik je uit de droom helpen? Het is eerder andersom. Wil je serieus met Premiere bezig gaan laat een custom desktop met Windows 10 bestellen.
Ligt eraan welke programma’s je wil draaien. Het kan op beiden, maar er zijn niet voor niets zoveel mensen die een MacBook kopen omdat ze dat fijner vinden werken. Is mij toen ik begon met fotografie en editen eigenlijk nooit aangeraden om dat op een pc te doen. Ieder zo zn voorkeur dus :)
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_183077756
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 11:32 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ligt eraan welke programma’s je wil draaien. Het kan op beiden, maar er zijn niet voor niets zoveel mensen die een MacBook kopen omdat ze dat fijner vinden werken. Is mij toen ik begon met fotografie en editen eigenlijk nooit aangeraden om dat op een pc te doen. Ieder zo zn voorkeur dus :)
Dat is niet mijn punt. Je koopt voor Premiere een PC met dikke Nvidia kaart voor GPU rendering. Apple levert minder krachtige hardware tegen een hogere prijs.
url
pi_183090050
Een retina scherm heeft zeker meerwaarde. Ik zou niet meer terug kunnen naar een 'gewoon scherm'.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')