abonnement Unibet Coolblue
pi_182990738
Allereerst de situatie; een jaren '60 benedenwoning met een betonvloer zonder kruipruimte. We willen daar vloerverwarming in aanleggen, of ten minste een fatsoenlijke vloerisolatie zodat we niet de hele winter koude voeten hebben. Er is maar amper opbouwhoogte beschikbaar in verband met de deuren en de lage kozijnen.

Mijn idee was; de +- 3 cm cementdekvloer eruit, en dan folie - 2cm VIP-panelen - folie - osb - parket
of;
+- 3 cm cementedekvloer eruit, folie - 2 cm VIP-panelen - folie - osb - uponor Minitec - parket.

De vraag: Heeft er iemand ervaring met het (zelf) isoleren van een vloer met VIP-panelen? Ook wel bekend onder de namen Isodun, Kingspan Optim-R, enzovoorts.

Ze beloven enorm lage lambda-waardes (0,007!) waardoor je maar heel weinig dikte nodig hebt voor een zeer fatsoenlijke isolatie: http://www.joostdevree.nl/shtmls/vip-paneel.shtml

Als ik een beetje rondkijk lijkt de belofte wel te kloppen; ook lijken ze het goed vol te houden. Maar ik vind nog nergens iets terug over kosten, en of het een beetje zelf te doen is. En hoe je bijvoorbeeld het beste randisolatie toepast.

Vraag twee: gaan mijn bovenstaande vloerconstructies überhaupt werken voor warme voeten, en liefst vloerverwarming als hoofdverwarming?

Goed om te weten is dat het geen optie is om de hele betonvloer opnieuw op te bouwen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hagelkaas op 07-11-2018 19:11:57 ]
  woensdag 7 november 2018 @ 12:06:28 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_182996704
ben wel benieuwd hoe je 3cm van de betonvloer wil halen. We zitten mogelijk met dezelfde uitdaging nml. maar krijg geen manier verzonnen zonder de gehele vloer eruit te breken.

Heb trouwens ook ergens gelezen dat het energie en euro technisch gezien zinloos is om een bestaande betonvloer te isoleren. De investering haal je er niet uit op een acceptabele termijn en de ecologische footprint is dermate hoog dat daar ook niemand beter van wordt.
pi_182996849
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 12:06 schreef bleiblei het volgende:
ben wel benieuwd hoe je 3cm van de betonvloer wil halen.
Het gaat niet om beton, maar om cementdekvloer. Die hamer je er tamelijk makkelijk uit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182996870
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 23:16 schreef Hagelkaas het volgende:
Allereerst de situatie; een jaren '60 benedenwoning met een betonvloer zonder kruipruimte.
Maar is het beton dan gewoon "koud" om de ondergrond gestort? Zonder tussenruimte en zonder isolatie?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183005152
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 12:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar is het beton dan gewoon "koud" om de ondergrond gestort? Zonder tussenruimte en zonder isolatie?
Ja, waarschijnlijk direct op zand gestort en niet geīsoleerd. Dat schijnt in de jaren '60 veel gebeurd te zijn.

Vandaag is de bouwkundig inspecteur langs geweest. Hij gat aan dat de ondergrond waarschijnlijk zo'n 10-15 cm is inzakt en daarom wellicht mogelijkheden biedt om op te vullen met korrels/flakes/balletjes.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 12:06 schreef bleiblei het volgende:
Heb trouwens ook ergens gelezen dat het energie en euro technisch gezien zinloos is om een bestaande betonvloer te isoleren. De investering haal je er niet uit op een acceptabele termijn en de ecologische footprint is dermate hoog dat daar ook niemand beter van wordt.
Dit heb ik ook wel eens gelezen. Ben benieuwd of hier ervaringsdeskundigen zijn.
Ik kan me haast niet voorstellen dat de grond onder je huis warmstoken on the long run 'beter' zou zijn dan voor +- ¤1200 laten volblazen met isolatie? Eigen comfort (warme voeten) telt ook mee..
  woensdag 7 november 2018 @ 19:23:22 #6
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183005472
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 19:10 schreef Hagelkaas het volgende:
Eigen comfort (warme voeten) telt ook mee..
Tapijtje van de kwantum does the trick
pi_183005497
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 19:10 schreef Hagelkaas het volgende:

[..]

Ja, waarschijnlijk direct op zand gestort en niet geīsoleerd. Dat schijnt in de jaren '60 veel gebeurd te zijn.

Vandaag is de bouwkundig inspecteur langs geweest. Hij gat aan dat de ondergrond waarschijnlijk zo'n 10-15 cm is ingezakt en daarom wellicht mogelijkheden biedt om op te vullen met korrels/flakes/balletjes.

[..]

Dit heb ik ook wel eens gelezen. Ben benieuwd of hier ervaringsdeskundigen zijn.
Ik kan me haast niet voorstellen dat de grond onder je huis warmstoken on the long run 'beter' zou zijn dan voor +- ¤1200 laten volblazen met isolatie? Eigen comfort (warme voeten) telt ook mee..
  woensdag 7 november 2018 @ 19:25:45 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_183005548
De theorie was dat grond zelf ook een zekere isolatiewaarde heeft en het verschil tussen EPS of direct grond relatief beperkt is. Gaat natuurlijk niet op met een geventileerde kruipruimte, maar alleen voor beton direct op zandgrond. Daarnaast vind ik 1200 euro voor verwijderen werkvloer, plaatsen isolatiemateriaal en opnieuw opbouwen van ondervloer vrij optimistisch als je kamer groter is dan 20m2 ;) . Een kruipruimte volblazen met piepschuimballetjes oid. is daarentegen een heel ander verhaal vanwege flink lagere kosten + een hogere te halen extra isolatiewaarde.
  woensdag 7 november 2018 @ 19:29:47 #9
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_183005676
ik weet trouwens niet wat voor vloer je wil, maar bijv. hout of tapijt voelt voor de voetjes sowieso aangenamer dan tegels een gietvloer of laminaat. Denk dat je met materiaalkeuze van de vloer op aangenaamheid meer bereikt dan isolatie (maar dat is gebaseerd op onderbuikgevoel).
pi_183006287
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2018 19:25 schreef bleiblei het volgende:
De theorie was dat grond zelf ook een zekere isolatiewaarde heeft en het verschil tussen EPS of direct grond relatief beperkt is. Gaat natuurlijk niet op met een geventileerde kruipruimte, maar alleen voor beton direct op zandgrond. Daarnaast vind ik 1200 euro voor verwijderen werkvloer, plaatsen isolatiemateriaal en opnieuw opbouwen van ondervloer vrij optimistisch als je kamer groter is dan 20m2 ;) . Een kruipruimte volblazen met piepschuimballetjes oid. is daarentegen een heel ander verhaal vanwege flink lagere kosten + een hogere te halen extra isolatiewaarde.
Echt bullshit heb mijn vloer hier er compleet uitgebroken en opnieuw aangebracht. Oude situatie direct op zand, nu 12cm EPS en toen beton. Verschil is enorm merkbaar in warmte/comfort (in de hal achter niet gedaan en daar is het echt kouder)
pi_183007195
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2018 19:25 schreef bleiblei het volgende:
De theorie was dat grond zelf ook een zekere isolatiewaarde heeft en het verschil tussen EPS of direct grond relatief beperkt is. Gaat natuurlijk niet op met een geventileerde kruipruimte, maar alleen voor beton direct op zandgrond. Daarnaast vind ik 1200 euro voor verwijderen werkvloer, plaatsen isolatiemateriaal en opnieuw opbouwen van ondervloer vrij optimistisch als je kamer groter is dan 20m2 ;) . Een kruipruimte volblazen met piepschuimballetjes oid. is daarentegen een heel ander verhaal vanwege flink lagere kosten + een hogere te halen extra isolatiewaarde.
Die ¤1200 slaat ook op het volblazen met iets.
Dekvloer weg en vloer opnieuw opbouwen zal een stuk duurder uitvallen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')