abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 6 november 2018 @ 12:22:26 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_182975814
Hallo allemaal,

Mijn netbeheerder Liander is wakker geschrokken want we krijgen in ieder geval deze straat; maar waarschijnlijk in het hele dorp :p een slimme gas en elektra meter.

Onder de noemer u meters zijn verouderd die gaan we vervangen. We hebben nu nog een oude ferraris meter uit 1972 en een gasmeter uit 1983 oid.

We hebben geen zonnepanelen en zijn ook niet van plan om dit binnen afzienbare tijd te nemen.

Wat zijn jullie ervaringen met deze nieuwe meters ? Ik hoor en lees er zoveel verschillende ervaringen over dat ik twijfel of het überhaupt wel een goede zet is om te doen.

Nu is het plaatsen natuurlijk allemaal kostenloos en ben bang dat je over een paar jaar gewoon door je strot geduwd wordt als je ze nu weigerd af te nemen.

Onder de noemer, dan leveren we u gewoon geen elektra of gas meer... Dus dan moet je wel, met alle onkosten die ze je dan in de schoenen schuiven.
  Moderator dinsdag 6 november 2018 @ 12:34:40 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182975982
Maar, wat wil je weten dan? Ik heb ook een slimme meter (omdat die in het huis zat toen ik het kocht) maar in het vorige huis hebben ze toen ik er woonde de oude meter vervangen door de nieuwe.

Wat wil je precies weten? :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182976694
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 12:22 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik hoor en lees er zoveel verschillende ervaringen over dat ik twijfel of het überhaupt wel een goede zet is om te doen.

Nu is het plaatsen natuurlijk allemaal kostenloos en ben bang dat je over een paar jaar gewoon door je strot geduwd wordt als je ze nu weigerd af te nemen.

Onder de noemer, dan leveren we u gewoon geen elektra of gas meer... Dus dan moet je wel, met alle onkosten die ze je dan in de schoenen schuiven.
Is niet zo ingewikkeld:

1 je hebt het recht om de slimme meter te weigeren
2 wij ontvingen het bericht dat er slimme meters geinstalleerd zouden gaan worden
3 dat hebben wij geweigert, de volgende brief/email van Liander is dan van: "uw Ferrarismeter is afgekeurd en wordt daarom verplicht vervangen",
4 weiger de vervanging tot het afkeurrapport (de meterserienr's en het bedrijf dat de afkeuring heeft uitgevoerd) aan je is getoond
5 dan gebeurt er niets

Een netbeheerder heeft niet het recht je om de "weigering slimme meter" af te sluiten. Ze zullen wel proberen om extra opnamekosten in rekening te brengen, maar ook daarvoor ontbreekt iedere rechtsgrond.

Bij ons is alles geblevenzoals 40 jaar geleden. Overigens is de (oude) gasmeter, de reden dat ik weigerde aan de transitie mede te werken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Redactie Frontpage dinsdag 6 november 2018 @ 13:29:05 #4
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_182976921
Wat is er tegen het plaatsen van een slimme meter :?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_182977032
Heb een klein jaartje de Slimme Meter en bevalt mij uitstekend. Maar dat deed de Ferraris ook, behalve dan dat die me nogal wat geld kostte omdat hij niet terug kon draaien.

Ik kan werkelijk geen enkele reden bedenken om hem niet te hebben. Sowieso heb je er niets over te zeggen, hij is van de netbeheerder. Nu mag je hem nog 'weigeren', maar dat is slechts uitstel. Over een jaar of 5 heeft iedereen er 1, daar ben ik van overtuigd.

Voor mij zijn de voordelen:
1. Geen meterstanden meer noteren elke maand
2. Geen meterstanden meer doorgeven elk jaar
3. Op elk moment inzicht in mijn meterstand (P1 aan Domotica)

Nadelen:
Ik kan er geen enkele bedenken.
pi_182977250
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 13:34 schreef GereDathan het volgende:


Nadelen:
Ik kan er geen enkele bedenken.
-hij is op afstand uitleesbaar. Ik ben toch altijd een beetje argwanend tegenover digitale dingen en geen grip hebben op wat er nu eigenlijk precies met de info gebeurt.
-meet ie het wel goed? Zie mijn eerste punt over digitale dingen.

Denk dat mijn bezwaren het beste is samen te vatten als koudwatervrees :+
Somebody that I used to know
pi_182977315
Ik meet m’n zonne-omvormers en warmtepomp na met eigen kWh meters per groep in de meterkast en dat komt aardig overeen met die van m’n slimme meter.

Voordeel is dat de slimme meter eenvoudig en realtime is uit te lezen en te loggen met een YouLess of Raspberry Pi.
pi_182977332
Vorig jaar was er nogal wat ophef over meters die op hol waren geslagen door foute ledverlichting. Naar aanleiding daarvan heb ik hem vooralsnog geweigerd. Bovendien was ik op vakantie tijdens de beoogde wissel.

De feraris doet het prima en ik kan prima zelf de standen periodiek noteren. Digitale telwerken vertrouw ik altijd iets minder dan mechanische.

Wordt het weer aangeboden dan laat ik hem gewoon omruilen.
pi_182977411
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 13:43 schreef Postbus100 het volgende:
-hij is op afstand uitleesbaar. Ik ben toch altijd een beetje argwanend tegenover digitale dingen en
geen grip hebben op wat er nu eigenlijk precies met de info gebeurt.
Wat zou je met de info kunnen? Sowieso is er wettelijk vastgelegd wat er wel en niet mag en je geeft nu toch ook al standen door? Al is het dan misschien jaarlijks, de netbeheerder heeft al een hele geschiedenis waar hij theoretisch gezien conclusies aan kan verbinden.

quote:
-meet ie het wel goed? Zie mijn eerste punt over digitale dingen.
Op basis waarvan denk je dat je oude meter wel goed meet? Dat is ook een behoorlijke aanname. Of neem je aan dat iets wat 30 jaar oud is per definitie goed is? Want dan kan ik je nog wel wat voorbeelden geven om over na te denken ;)

Ik ken niemand bij wie in de praktijk het verbruik veranderd is overigens. Hooguit ten goede omdat er minder gebruikt werd, maar dat zal waarschijnlijk door bewustwording komen omdat je direct kan zien wat er gebeurd en de algehele trend met LED en zuinigere apparaten van tegenwoordig.
pi_182977469
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 13:47 schreef nanuk het volgende:
Vorig jaar was er nogal wat ophef over meters die op hol waren geslagen door foute ledverlichting.
Dat was behoorlijk specifiek en uniek. Ik heb het in de praktijk nooit gehoord of gezien. Voor mijn gevoel vooral een storm in een glas water.

quote:
De feraris doet het prima en ik kan prima zelf de standen periodiek noteren. Digitale telwerken vertrouw ik altijd iets minder dan mechanische.
Ik denk dat digitaal in het algemeen juist betrouwbaarder is, zeker als je een nieuw digitaal apparaat vergelijkt met een 30 jaar (of oudere) meter die aan slijtage onderhevig is geweest.

Bij de benzinepomp, let je er dan ook op? Ik tank bij zowel ouderwetse digitale tellers als bij moderne digitale. Ik houd toevallig naast mijn energieverbruik ook het brandstofverbruik nauwkeurig bij en heb daar nog nooit een opvallende fluctuatie in gezien.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik ken in ieder geval de praktijkvoorbeelden niet.
pi_182977488
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 13:46 schreef MaGNeT het volgende:
Ik meet m’n zonne-omvormers en warmtepomp na met eigen kWh meters per groep in de meterkast en dat komt aardig overeen met die van m’n slimme meter.

Voordeel is dat de slimme meter eenvoudig en realtime is uit te lezen en te loggen met een YouLess of Raspberry Pi.

Ik heb de P1 direct aan mijn NAS hangen waarop ook mijn Domotica draait. Ideaal. Vroeger moest je 2 YouLessen oid ophangen (gas+electra) en dan hopen dat het precies goed hing, anders had je alsnog afwijkingen.
  Redactie Frontpage dinsdag 6 november 2018 @ 13:59:06 #12
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_182977536
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 13:43 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

-hij is op afstand uitleesbaar. Ik ben toch altijd een beetje argwanend tegenover digitale dingen en geen grip hebben op wat er nu eigenlijk precies met de info gebeurt.
Dat is toch juist ideaal? Hoef je zelf die domme kaarten niet meer in te vullen of een meterman in huis te laten? En de energieleverancier heeft gewoon recht op verbruikscijfers aangezien jij gas/electra bij ze afneemt.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 6 november 2018 @ 14:02:35 #13
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182977612
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 13:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Is niet zo ingewikkeld:

1 je hebt het recht om de slimme meter te weigeren
2 wij ontvingen het bericht dat er slimme meters geinstalleerd zouden gaan worden
3 dat hebben wij geweigert, de volgende brief/email van Liander is dan van: "uw Ferrarismeter is afgekeurd en wordt daarom verplicht vervangen",
4 weiger de vervanging tot het afkeurrapport (de meterserienr's en het bedrijf dat de afkeuring heeft uitgevoerd) aan je is getoond
5 dan gebeurt er niets

Een netbeheerder heeft niet het recht je om de "weigering slimme meter" af te sluiten. Ze zullen wel proberen om extra opnamekosten in rekening te brengen, maar ook daarvoor ontbreekt iedere rechtsgrond.

Bij ons is alles geblevenzoals 40 jaar geleden. Overigens is de (oude) gasmeter, de reden dat ik weigerde aan de transitie mede te werken.
Wat is er mis met een slimme elektra- en gasmeter? Wij hebben zonnepanelen en het werkt vlekkeloos
"Hoka Hey!"
  Moderator dinsdag 6 november 2018 @ 14:04:31 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182977643
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 13:59 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dat is toch juist ideaal? Hoef je zelf die domme kaarten niet meer in te vullen of een meterman in huis te laten? En de energieleverancier heeft gewoon recht op verbruikscijfers aangezien jij gas/electra bij ze afneemt.
Ik denk dat het vooral iets is van 'ergens iets gehoord hebben' en daarom op 'tegen' zijn, want de realiteit is dat als dat ding eenmaal hangt, je echt geen verschil in verbruik gaat zien waarbij je gaat zeggen 'dat komt door de nieuwe meter'.

Wat iemand hier 'koudwatervrees' noemde, ik denk dat dat het wel goed samenvat.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182978040
Als je geen zonnepanelen hebt of gaat nemen zou ik direct kiezen voor een slimme meter.
speak only if it improves the silence.
pi_182978260
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 13:55 schreef GereDathan het volgende:
Bij de benzinepomp, let je er dan ook op? Ik tank bij zowel ouderwetse digitale tellers als bij moderne digitale. Ik houd toevallig naast mijn energieverbruik ook het brandstofverbruik nauwkeurig bij en heb daar nog nooit een opvallende fluctuatie in gezien.
Totaal niet vergelijkbaar. Als je niet weet wat er gemeten wordt, houdt je dan afzijdig in de discussie. de problemen van de slimme meters liggen vooral in verschillen tussen de theoretische sinusvorm van de wisselspanning en de werkelijke sinusvorm, veroorzaakt door "vervuilingen" die o.a. ledverlichting en schakelende voedingen teweeg brengen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182978364
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:31 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Totaal niet vergelijkbaar. Als je niet weet wat er gemeten wordt, houdt je dan afzijdig in de discussie. de problemen van de slimme meters liggen vooral in verschillen tussen de theoretische sinusvorm van de wisselspanning en de werkelijke sinusvorm, veroorzaakt door "vervuilingen" die o.a. ledverlichting en schakelende voedingen teweeg brengen.
Er wordt gesteld: "Digitale telwerken vertrouw ik altijd iets minder dan mechanische."

Dus prima vergelijkbaar. Bij de benzinepomp heb je ook met digitale en mechanische telwerken te maken.
pi_182978394
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:36 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Er wordt gesteld: "Digitale telwerken vertrouw ik altijd iets minder dan mechanische."

Dus prima vergelijkbaar. Bij de benzinepomp heb je ook met digitale en mechanische telwerken te maken.
Ja, maar die meten dus totaal iets anders. Dus daarom nier vergelijkbaar.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182978512
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:37 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Ja, maar die meten dus totaal iets anders. Dus daarom nier vergelijkbaar.
Dat kan. Maar dat was niet de stelling. Dan had er moeten staan:
"Digitale telwerken van energiemeters vertrouw ik altijd iets minder dan mechanische telwerken van energiemeters."

De opmerking ging, mijn inziens, over telwerken in het algemeen. En ik vraag duidelijk of hij deze ook wantrouwt. En zeg vervolgens dat ik er nooit een afwijking in heb gezien. Wat natuurlijk prima kan komen omdat het anders gemeten wordt.
pi_182978556
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:41 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat kan. Maar dat was niet de stelling. Dan had er moeten staan:
"Digitale telwerken van energiemeters vertrouw ik altijd iets minder dan mechanische telwerken van energiemeters."

De opmerking ging, mijn inziens, over telwerken in het algemeen. En ik vraag duidelijk of hij deze ook wantrouwt. En zeg vervolgens dat ik er nooit een afwijking in heb gezien. Wat natuurlijk prima kan komen omdat het anders gemeten wordt.
Leuk, maar het gaat hier om stroommeters en niet over meters van benzinepompen of weegschalen bij tolpoortjes etc etc. Laten we het ontopic houden.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  dinsdag 6 november 2018 @ 15:14:00 #21
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182979208
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 13:56 schreef GereDathan het volgende:
Ik heb de P1 direct aan mijn NAS hangen waarop ook mijn Domotica draait. Ideaal. Vroeger moest je 2 YouLessen oid ophangen (gas+electra) en dan hopen dat het precies goed hing, anders had je alsnog afwijkingen.
Dit inderdaad. Mijn NAS slaat nu elke 10 seconden de verbruiken op.

Ik kan er mooie grafieken mee maken. Inmiddels heb ik ook drie tussenmeters vervangen door slimme meters zodat ik o.a. afzonderlijk mijn zonnepanelen, warmtepomp en boiler 'slim' kan meten.
Tot nooit .......
  dinsdag 6 november 2018 @ 15:18:44 #22
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182979284
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:43 schreef oranjevogel1 het volgende:
Leuk, maar het gaat hier om stroommeters en niet over meters van benzinepompen of weegschalen bij tolpoortjes etc etc. Laten we het ontopic houden.
Je zou moderator moeten worden.....

Maar om terug te komen op de vraag van TS,
Als hij op DIT lijstje staat kom je er niet onderuit.

[ Bericht 9% gewijzigd door Speekselklier op 06-11-2018 15:23:52 ]
Tot nooit .......
pi_182979315
Mensen die argwanend zijn jegens slimme meters maar wel zonder probleem een smartphone hebben. :')

Je smartphone lekt veel meer data aan veel meer (veelal onbekende) bedrijven dan dat ene slimme metertje.
pi_182979318
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:41 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat kan. Maar dat was niet de stelling. Dan had er moeten staan:
"Digitale telwerken van energiemeters vertrouw ik altijd iets minder dan mechanische telwerken van energiemeters."

De opmerking ging, mijn inziens, over telwerken in het algemeen. En ik vraag duidelijk of hij deze ook wantrouwt. En zeg vervolgens dat ik er nooit een afwijking in heb gezien. Wat natuurlijk prima kan komen omdat het anders gemeten wordt.
Dan wil ik bij deze nog wel even verduidelijken dat ik het van energiemeters bedoelde. (en er zijn heus nog wel een paar andere meters die er ook onder kunnen vallen, maar ik bedoelde in ieder geval niet de benzinepomp)
Somebody that I used to know
pi_182979328
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:20 schreef Farenji het volgende:
Mensen die argwanend zijn jegens slimme meters maar wel zonder probleem een smartphone hebben. :')

Je smartphone lekt veel meer data aan veel meer (veelal onbekende) bedrijven dan dat ene slimme metertje.
Die wantrouw ik ook. Maar ja, ben wel pragmatisch, dus heb er wel één. Maar ik ben me er altijd van bewust dat ze alles kunnen weten via mijn telefoon.
Somebody that I used to know
pi_182979416
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:31 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Totaal niet vergelijkbaar. Als je niet weet wat er gemeten wordt, houdt je dan afzijdig in de discussie. de problemen van de slimme meters liggen vooral in verschillen tussen de theoretische sinusvorm van de wisselspanning en de werkelijke sinusvorm, veroorzaakt door "vervuilingen" die o.a. ledverlichting en schakelende voedingen teweeg brengen.
Interessant dat daarin de oorzaak/uitdaging ligt van het verschil tussen digitaal en mechanisch meten ^O^
Somebody that I used to know
  dinsdag 6 november 2018 @ 15:42:13 #27
37248 BertV
Handgemaakt
pi_182979757
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:02 schreef matspontius het volgende:

[..]

Wat is er mis met een slimme elektra- en gasmeter? Wij hebben zonnepanelen en het werkt vlekkeloos
Straks vlekkeloos alleen de kale stroomprijs retour voor matspontius. :P
Wellicht nog met strafkorting omdat iedereen overdag produceert.

Ik ben wel benieuwd naar dat Boks Slim. Dan kun je zonder verder apparatuur je stroomverbruik volgen. (per kwartier de stand naar Green choice, en dan maken ze de inschatting per "apparaat")

Wat betreft privacy ga ik met de pootjes omhoog.
Gevecht is niet te winnen.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_182979767
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:02 schreef matspontius het volgende:
Wat is er mis met een slimme elektra- en gasmeter? Wij hebben zonnepanelen en het werkt vlekkeloos
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:41 schreef GereDathan het volgende:
Dat kan. Maar dat was niet de stelling. Dan had er moeten staan:
"Digitale telwerken van energiemeters vertrouw ik altijd iets minder dan mechanische telwerken van energiemeters."

De opmerking ging, mijn inziens, over telwerken in het algemeen. En ik vraag duidelijk of hij deze ook wantrouwt. En zeg vervolgens dat ik er nooit een afwijking in heb gezien. Wat natuurlijk prima kan komen omdat het anders gemeten wordt.
Met de slimme meters is IMO niets/nauwelijks iets mis, maar wel met het datagebruik ervan; men kan extern afschakelen, meelezen en iets met de data doen. Bovendien, het salderen staat ook op de tocht, niet voor niets wordt er zo graag en snel (en gratis!) vervangen. Electriciteitsbedrijven hebben alle belang bij prijsdiversificatie

Ik ken hier in de gemeente een ambtenaar, die in grote problemen is gekomen, omdat z'n hypotheekakte via het kadaster door journalisten werd opgevraagd.

Hoeveel ad's en malware krijg je wel niet binnen indien je zoekopdrachten op internet bij je provider bekend worden. Mij niet gezien, mijn energieverbruikgrafiek (let wel: het totale verbruik geef ik netjes elk jaar door) gaat niemand iets aan.

Off topic: mijn oude gasmeter heeft een piepje en heeft na de meter een vrij hoge gasdruk (+10% nom.); lijkt op een reduceer die wat gas lekt. Vandaar dat ik liever de oude houd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182979784
Ik vroeg mijn de slimme meter van mijn zus wat het kwadraat van 17 was en hij wist het niet.
Tot zover mijn ervaringen.
  dinsdag 6 november 2018 @ 15:48:38 #30
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182979864
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:42 schreef BertV het volgende:
Straks vlekkeloos alleen de kale stroomprijs retour voor matspontius. :P
Wellicht nog met strafkorting omdat iedereen overdag produceert.
Want jij denkt dat je met een domme meter onder nieuwe salderingsregels uitkomt?

In Belgie schatten ze de opbrengst van je panelen als je geen slimme meter hebt.
Zo iets zal in Nederland ook wel gaan gebeuren. Over een paar jaar smeekt BertV om een meter met een terugtelwerk.
Tot nooit .......
pi_182979881
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:48 schreef Speekselklier het volgende:

In Belgie schatten ze de opbrengst van je panelen als je geen slimme meter hebt.

Meen je dat?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 6 november 2018 @ 15:51:57 #32
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182979904
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Meen je dat?
ff snel een eerste link.

https://zonnepaneelsubsid(...)or-vlaamse-regering/
Tot nooit .......
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 6 november 2018 @ 15:55:24 #33
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_182979956
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 13:43 schreef Postbus100 het volgende:
-hij is op afstand uitleesbaar. Ik ben toch altijd een beetje argwanend tegenover digitale dingen en geen grip hebben op wat er nu eigenlijk precies met de info gebeurt.
Hij wordt standaard 1x in de 2 maanden uitgelezen en daar krijg je een overzicht van. Je kunt hem ook vaker laten uitlezen maar daar kies je zelf voor. En je kunt ook nog kiezen om hem helemaal niet te laten uitlezen. Dan moet je dus zelf je standen doorgeven aan je leverancier voor je jaarnota of als je verhuist of overstapt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Knikkerking dinsdag 6 november 2018 @ 16:03:47 #34
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_182980134
Mijn ervaringen met de slimme meter zijn zeer positief:

-geen gedoe meer met "handmatig" meterstanden doorgeven
-precies weten hoeveel (en wanneer) je verbruikt
-energieprijzen worden precies afgerekend zoals ze ook écht zijn (afrekenen per uur, straks zelfs per 15 min.)
-makkelijk uitleesbaar (P1 poort) zodat je er thuis lekker mee kunt knutselen :7

Voor mij persoonlijk dus alleen maar voordelen ^O^
  dinsdag 6 november 2018 @ 16:08:13 #35
37248 BertV
Handgemaakt
pi_182980235
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:48 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Want jij denkt dat je met een domme meter onder nieuwe salderingsregels uitkomt?

In Belgie schatten ze de opbrengst van je panelen als je geen slimme meter hebt.
Zo iets zal in Nederland ook wel gaan gebeuren. Over een paar jaar smeekt BertV om een meter met een terugtelwerk.
Ik heb geen zonnepanelen. Maar die nieuwe salderingsregels zullen er in Nederland pas komen als iedereen verplicht aan de slimme meter zit. (al dan niet met de communicatie module uitgeschakeld)
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_182980305
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:55 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Hij wordt standaard 1x in de 2 maanden uitgelezen en daar krijg je een overzicht van. Je kunt hem ook vaker laten uitlezen maar daar kies je zelf voor. En je kunt ook nog kiezen om hem helemaal niet te laten uitlezen. Dan moet je dus zelf je standen doorgeven aan je leverancier voor je jaarnota of als je verhuist of overstapt.
Ja, dat is hoe het gebruikt wordt. Maar je weet niet wat er technisch allemaal nog meer mogelijk is. Kijk een programma als Hunted. Met de juiste machtigingen enzo kunnen ze een heleboel. Ze mogen het niet maar het kan technisch wel... En ik geloof wel dat er nu geen misbruik van gemaakt wordt ofzo, maar je weet het nooit met de toekomst.

Edit : maar goed, dat is natuurlijk een flink aluhoedje, dus misschien moet je gewoon net als met de smartphone denken : dat calculeer ik dan maar in en ik maak er gewoon gebruik van.
Somebody that I used to know
  Moderator dinsdag 6 november 2018 @ 16:19:02 #37
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182980405
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 16:12 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ja, dat is hoe het gebruikt wordt. Maar je weet niet wat er technisch allemaal nog meer mogelijk is. Kijk een programma als Hunted. Met de juiste machtigingen enzo kunnen ze een heleboel. Ze mogen het niet maar het kan technisch wel... En ik geloof wel dat er nu geen misbruik van gemaakt wordt ofzo, maar je weet het nooit met de toekomst.

Edit : maar goed, dat is natuurlijk een flink aluhoedje, dus misschien moet je gewoon net als met de smartphone denken : dat calculeer ik dan maar in en ik maak er gewoon gebruik van.
Ik ben wel even benieuwd naar wat dan?
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 6 november 2018 @ 16:32:33 #38
37248 BertV
Handgemaakt
pi_182980668
Het voordeel van een Smart-Grid ligt volledig bij de netbeheerder / overheden.
Variabele tarieven een voordeel voor een afnemer?

Dit is gewoon bouwen op de toekomst;

Teveel elektrische auto's moeten op hetzelfde moment geladen worden.

Teveel productie (zonnepanelen) op momenten dat het niet nodig is.

Dit is alleen te sturen door met hoge tarieven consumenten te dwingen.

Maar, kek zo die grafiekjes van je verbruik. ^O^
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  dinsdag 6 november 2018 @ 16:39:10 #39
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182980834
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:42 schreef BertV het volgende:

[..]

Straks vlekkeloos alleen de kale stroomprijs retour voor matspontius. :P
Wellicht nog met strafkorting omdat iedereen overdag produceert.

Ik ben wel benieuwd naar dat Boks Slim. Dan kun je zonder verder apparatuur je stroomverbruik volgen. (per kwartier de stand naar Green choice, en dan maken ze de inschatting per "apparaat")

Wat betreft privacy ga ik met de pootjes omhoog.
Gevecht is niet te winnen.
Kale stroomprijs? Bij mijn leverancier gewoon de reguliere prijs die ze zelf hanteren, daarnaast energiebelasting krijg ik ook retour
"Hoka Hey!"
  dinsdag 6 november 2018 @ 16:44:53 #40
37248 BertV
Handgemaakt
pi_182980967
quote:
18s.gif Op dinsdag 6 november 2018 16:39 schreef matspontius het volgende:

[..]

Kale stroomprijs? Bij mijn leverancier gewoon de reguliere prijs die ze zelf hanteren, daarnaast energiebelasting krijg ik ook retour
Open deur. Natuurlijk, dat is het nu.

Een oude teller draait terug.
Bij een slimme meter kan er gesleuteld worden aan dit retour-bedrag.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  dinsdag 6 november 2018 @ 16:47:09 #41
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182981022
Ik werd een paar weken geleden benaderd door Enexis .. Ze hadden al een datum ingepland om een nieuwe slimme meter te plaatsen..

Ik heb even gebeld en het was geen enkel probleem om hem te weigeren..
(hij was zelfs blij dat ik belde.. heel veel mensen belden niet af terwijl ze niet thuis waren vertelde ie)
Ik kon kiezen of ik over twee jaar nog eens benaderd wou worden, of helemaal niet meer..
Heel netjes dus, en de telefoonmeneer had er alle begrip voor toen ik vertelde dat de meter eigenlijk alleen maar slim was voor het bedrijf en niet voor de particulier..

(pv's en een ferrarismeter met enkel tarief hier)

Alle lof voor Enexis dus.. ^O^
pi_182982284
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 16:47 schreef Zolderkamer het volgende:
Ik werd een paar weken geleden benaderd door Enexis .. Ze hadden al een datum ingepland om een nieuwe slimme meter te plaatsen..

Ik heb even gebeld en het was geen enkel probleem om hem te weigeren..
(hij was zelfs blij dat ik belde.. heel veel mensen belden niet af terwijl ze niet thuis waren vertelde ie)
Ik kon kiezen of ik over twee jaar nog eens benaderd wou worden, of helemaal niet meer..
Heel netjes dus, en de telefoonmeneer had er alle begrip voor toen ik vertelde dat de meter eigenlijk alleen maar slim was voor het bedrijf en niet voor de particulier..

(pv's en een ferrarismeter met enkel tarief hier)

Alle lof voor Enexis dus.. ^O^
En wat is je ervaring met de slimme meter? Want daar gaat het topic over.
pi_182982320
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 16:44 schreef BertV het volgende:

[..]

Open deur. Natuurlijk, dat is het nu.

Een oude teller draait terug.
Bij een slimme meter kan er gesleuteld worden aan dit retour-bedrag.
Je denkt dat ze daar niets aan doen?

Over 2 jaar is het gewoon verplicht, en aangezien de meter van de netbeheerder is doet het er niet toe wat jij ervan vindt.

Nu wordt even de grote bups vervagen bij iedereen die niet ‘weigert’. Over 2 jaar verplichten ze het en dan worden alle ‘weigeraars’ alsnog vervangen. Dat zijn er niet zoveel dus is zo gepiept.

Linksom of rechtsom komt er een nieuwe meter met 4 telwerken, het slimme gedeelte is een ander verhaal.
pi_182982347
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Meen je dat?
Ja. En zoals ik zeg, ze komen sowieso wel. Of je nu wel of niet weigert, het is nu even zaak de grote bups te doen. Dan is het over 2 jaar makkelijker om de laatste ook even te doen.

Schatten is eenvoudig overigens voor de overheid. Even panelen tellen, Wp schatten en betalen maar. Het is nou niet zo dat ze onzichtbaar zijn die panelen ;)
  dinsdag 6 november 2018 @ 17:57:28 #45
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182982351
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 17:54 schreef GereDathan het volgende:

[..]

En wat is je ervaring met de slimme meter? Want daar gaat het topic over.
Nou dat dus..

De slimme meter is niet slim.. eerder dommig.. en telt ook alle kanten op bij een bepaald gebruik..
de ervaring leert ook dat er steeds meer klakkeloos geaccepteerd word door mensen.. Omdat het gebracht word als een gadget..

Mijn ervaring met de slimme meter is dus zeer positief.. Omdat ik hem niet aan hoef te nemen..
pi_182982375
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:43 schreef LurkJeRot het volgende:
Ik vroeg mijn de slimme meter van mijn zus wat het kwadraat van 17 was en hij wist het niet.
Tot zover mijn ervaringen.
En wat is het?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_182982377
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 17:57 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Nou dat dus..

De slimme meter is niet slim.. eerder dommig.. en telt ook alle kanten op bij een bepaald gebruik..
de ervaring leert ook dat er steeds meer klakkeloos geaccepteerd word door mensen.. Omdat het gebracht word als een gadget..
Goede ervaring, weigeren.
  dinsdag 6 november 2018 @ 18:00:03 #48
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182982411
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 17:58 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Goede ervaring, weigeren.
Das de juiste samenvatting ja
  dinsdag 6 november 2018 @ 18:01:05 #49
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182982432
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 17:56 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Je denkt dat ze daar niets aan doen?

Over 2 jaar is het gewoon verplicht, en aangezien de meter van de netbeheerder is doet het er niet toe wat jij ervan vindt.

Nu wordt even de grote bups vervagen bij iedereen die niet ‘weigert’. Over 2 jaar verplichten ze het en dan worden alle ‘weigeraars’ alsnog vervangen. Dat zijn er niet zoveel dus is zo gepiept.

Linksom of rechtsom komt er een nieuwe meter met 4 telwerken, het slimme gedeelte is een ander verhaal.
sterker nog, geen enkele draaischijf meter is geschikt (lees: goedgekeurd) voor teruglevering. Als je zonnepanelen hebt is je oude meter dus per definitie afgekeurd en mogen ze hem gewoon vervangen voor een meter met teruglever-telwerk.
Tot nooit .......
  dinsdag 6 november 2018 @ 18:02:44 #50
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182982467
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:01 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

sterker nog, geen enkele draaischijf meter is geschikt (lees: goedgekeurd) voor teruglevering. Als je zonnepanelen hebt is je oude meter dus per definitie afgekeurd en mogen ze hem gewoon vervangen voor een meter met teruglever-telwerk.
Als je je zonnepanelen hebt aangemeld bij een of andere louche website wel ja.. of dat hebt laten doen..
Anders niet..
pi_182982521
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 16:03 schreef Atmoz het volgende:
Mijn ervaringen met de slimme meter zijn zeer positief:

-geen gedoe meer met "handmatig" meterstanden doorgeven
-precies weten hoeveel (en wanneer) je verbruikt
-energieprijzen worden precies afgerekend zoals ze ook écht zijn (afrekenen per uur, straks zelfs per 15 min.)
-makkelijk uitleesbaar (P1 poort) zodat je er thuis lekker mee kunt knutselen :7

Voor mij persoonlijk dus alleen maar voordelen ^O^
Hoe doe je dat met die P1 poort?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_182982553
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:02 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Als je je zonnepanelen hebt aangemeld bij een of andere louche website wel ja.. of dat hebt laten doen..
Anders niet..
Volgens sommigen is dat verplicht. Ik betwijfel dat, maar weet het niet 100 procent zeker.
  dinsdag 6 november 2018 @ 18:08:21 #53
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182982573
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:05 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Hoe doe je dat met die P1 poort?
zoem maar eens op 'domoticz p1' met een kabeltje van 10euro 'p1 usb' kan je alles.
Tot nooit .......
  dinsdag 6 november 2018 @ 18:12:09 #54
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182982650
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:02 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Als je je zonnepanelen hebt aangemeld bij een of andere louche website wel ja.. of dat hebt laten doen..
Anders niet..
Dan nog is meter afgekeurd.
Alleen dan doen ze er nog even niks mee.
Tot nooit .......
  dinsdag 6 november 2018 @ 18:13:50 #55
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182982685
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:07 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Volgens sommigen is dat verplicht. Ik betwijfel dat, maar weet het niet 100 procent zeker.
Nee dat is niet verplicht.. (dan hadden ze het moeten regelen bij aanschaf)
Die site was/is een onbeveiligde site zonder disclaimer..
Aan wie je je gegevens afstond was/is dus totaal onbekend..

Dat zeg ik: Mensen accepteren veel te veel klakkeloos zonder enige vraag te stellen..

Die site kwam neer op hetzelfde als dat ik een willekeurige user hier vraag om dezelfde gegevens hier te posten..
Gek dat niemand dat doet.. Maar als het via een omweg gaat er niemand een probleem mee heeft..
  dinsdag 6 november 2018 @ 18:14:59 #56
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182982712
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:12 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dan nog is meter afgekeurd.
Alleen dan doen ze er nog even niks mee.
Onzin.. ik leg net uit (#41) dat er in het gesprek met Enexis (netbeheerder) de pv's ter sprake zijn geweest..
Ik kon kiezen om nooit meer benaderd te worden mbt slimme meter..
Ze doen er dus zeker wel iets mee..
pi_182982878
Bij mij wilden ze dat ik een afspraak zou maken op een werkdag overdag. Nou, dan werk ik. Ik heb 3 jaar later helemaal niks meer gehoord van Enexis.
pi_182983074
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:08 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

zoem maar eens op 'domoticz p1' met een kabeltje van 10euro 'p1 usb' kan je alles.
Ah, dank je. Ga ik proberen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 6 november 2018 @ 18:38:55 #59
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_182983197
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:02 schreef Zolderkamer het volgende:

Als je je zonnepanelen hebt aangemeld bij een of andere louche website wel ja.. of dat hebt laten doen..
Anders niet..
Zonnepanelen moet je aanmelden bij je netbeheerder.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_182983201
Hier willen ze ons ook van die riskante meters door de strot duwen.

Op de vraag wat er tegen is kan ik een paar dingen melden.

- Er is kans op storingen die financieel nadelig zijn voor de klanten.
- Indien er zo'n storing is dan is het bewijs leveren ONMOGELIJK dus je zult het moeten betalen.
- Datalekken zijn een groot risico (denk aan inbraak, omdat men precies kan zien wanneer je werkt en/of op vakantie bent).
- Brandrisico wordt hoger omdat er dus stroom bij de gasmeter nodig is.

Voordelen die zijn er voor mij niet ik kan perfect op een analoge meter zien hoeveel ik verbruik en mijn levensstijl aanpassen indien ik dit zou willen daar heeft niemand een slimmedomme meter voor nodig.
  dinsdag 6 november 2018 @ 18:39:18 #61
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182983209
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:38 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Zonnepanelen moet je aanmelden bij je netbeheerder.
Bron? Bij voorkeur met consequentie?
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 6 november 2018 @ 18:42:40 #62
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_182983285
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:39 schreef Zolderkamer het volgende:

Bron?
Als je zonnepanelen niet aanmeldt bij je netbeheerder (via www.energieleveren.nl) mag je energieleverancier je teruglevering niet verrekenen met je verbruik.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 6 november 2018 @ 18:43:27 #63
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182983300
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:42 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Als je zonnepanelen niet aanmeldt bij je netbeheerder (via www.energieleveren.nl) mag je energieleverancier je teruglevering niet verrekenen met je verbruik.
Ja dat is ook niet nodig met een ferrarismeter met enkeltarief..
En dat is nou juist die site zonder disclaimer of beveiliging.. _O-
Totaal onbekend van wie die site is en wat ze met je gegevens doen
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 6 november 2018 @ 18:46:44 #64
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_182983358
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:43 schreef Zolderkamer het volgende:
Totaal onbekend van wie die site is en wat ze met je gegevens doen
Moeilijk hè, kleine lettertjes lezen:

quote:
Energieleveren.nl is een initiatief van de gezamenlijke regionale netbeheerders.
En die voorbijwandelende logo's van alle netbeheerders vallen ook niet op natuurlijk :')
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 6 november 2018 @ 18:48:34 #65
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182983391
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:46 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Moeilijk hè, kleine lettertjes lezen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En die voorbijwandelende logo's van alle netbeheerders vallen ook niet op natuurlijk :')
Een initiatief... De eigenaar is dus nog steeds onbekend..
En daarbij:
(meest gestelde vragen)
quote:
De netbeheerder stelt uitsluitend gegevens over productie-installaties op geaggregeerd niveau (dus nooit tot uw huis herleidbaar) beschikbaar aan
_O-

Ik heb geen enkele controle over wat er daar met mijn gegevens gebeurt.. :N
En ik vind ook nergens het woordje "verplicht"
pi_182983420
Nooit geweten dat er zoveel gezeik over was.
En: ik kan bij mij in de straat precies zien wie er op vakantie is. Daar heb ik geen slimme meter voor nodig en geen IQ.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 6 november 2018 @ 18:50:57 #67
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_182983456
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:48 schreef Zolderkamer het volgende:
En ik vind ook nergens het woordje "verplicht"
Je hoeft je zonnepanelen daar niet aan te melden hoor. Maar dan krijg je ook geen saldering op je jaarafrekening. Zo simpel is het.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 6 november 2018 @ 18:52:27 #68
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182983486
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:50 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Je hoeft je zonnepanelen daar niet aan te melden hoor. Maar dan krijg je ook geen saldering op je jaarafrekening. Zo simpel is het.
Het is volgens de wet niet eens toegestaan om op die manier te werk te gaan volgens mij..
Saldering is prima af te lezen aan de meterstanden..
  dinsdag 6 november 2018 @ 18:54:58 #69
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182983540
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:50 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Je hoeft je zonnepanelen daar niet aan te melden hoor. Maar dan krijg je ook geen saldering op je jaarafrekening. Zo simpel is het.
Waar staat dat precies trouwens.. ik lees alleen dit:
quote:
Als u op een bepaald moment meer energie produceert dan verbruikt, wordt deze energie op het elektriciteitsnet gezet. Uw energieleverancier verrekent deze teruglevering met de normale levering, dat noemen we salderen. Hierover kunt u afspraken maken met uw energieleverancier. Door uw productie-installatie te registreren op www.energieleveren.nl weet u zeker dat de juiste gegevens bekend zijn om te salderen en/of om de terugleververgoeding te berekenen. Kijk ook op www.wetten.overheid.nl en de website van de energieleverancier voor de exacte regels en voorwaarden.
Zoals ik al zei... Ontzettend vage site.. Met een onbekende eigenaar..
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 6 november 2018 @ 19:08:56 #70
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_182983784
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:54 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Waar staat dat precies trouwens.. ik lees alleen dit:

[..]

Zoals ik al zei... Ontzettend vage site.. Met een onbekende eigenaar..
Misschien geloof je een echte energieleverancier wel? https://www.nuon.nl/producten/zonnepanelen/salderen/
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:12:58 #71
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182983874
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:08 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Misschien geloof je een echte energieleverancier wel? https://www.nuon.nl/producten/zonnepanelen/salderen/
Mijn energieleverancier/netbeheerder (waar het dus ook over ging) heeft daar een hele andere gedachte over..
Geen woord over verplicht, en ook een hele andere gesprekstoon:

https://www.enexis.nl/con(...)energie-terugleveren
pi_182984080
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:48 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Een initiatief... De eigenaar is dus nog steeds onbekend..

https://www.sidn.nl/whois?q=energieleveren.nl

https://www.edsn.nl/opdrachtgevers-edsn/
To escape criticism: Do nothing, Say nothing, Be nothing.
pi_182984170
In ons huis zaten al slimme meters toen we hem kochten. Geen rare dingen in verbruik gezien ten opzichte van ons oude huis waar oude meters hingen. Verbruik is "logisch".

Hier zit een stopcontact vrijwel direct boven de gasmeter daar zitten 3 geschakelde voedingen in en nog nooit een probleem gehad met de gasmeter of het verbruik. Led verlichting hangt bij mij niet in de meterkast dus eventueel verstoring daardoor zal wel mee vallen.
To escape criticism: Do nothing, Say nothing, Be nothing.
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:25:05 #74
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182984190
quote:
Ah helder...
Al heb ik nog steeds geen inzicht wat er met mijn gegevens gebeurt, of de beschikking erover..
pi_182984339
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:25 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ah helder...
Al heb ik nog steeds geen inzicht wat er met mijn gegevens gebeurt, of de beschikking erover..
Hier staat wat algemeen bla bla bla. Waarschijnlijk krijg je pas gedetaileerde informatie als je je registreert.
https://www.edsn.nl/ons-verhaal/
To escape criticism: Do nothing, Say nothing, Be nothing.
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:29:52 #76
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182984351
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:24 schreef pasab het volgende:
In ons huis zaten al slimme meters toen we hem kochten. Geen rare dingen in verbruik gezien ten opzichte van ons oude huis waar oude meters hingen. Verbruik is "logisch".

Hier zit een stopcontact vrijwel direct boven de gasmeter daar zitten 3 geschakelde voedingen in en nog nooit een probleem gehad met de gasmeter of het verbruik. Led verlichting hangt bij mij niet in de meterkast dus eventueel verstoring daardoor zal wel mee vallen.
Ik heb wel eens een (grote meervoudige) dimmerpack hier (uit de muziekwereld)
En die schijnen ze niet heel leuk te vinden..
Ook kleinere huis tuin en keuken dimmers schijnen vreemde uitwerkingen te hebben..
pi_182984392
Wij hebben nu 2 jaar ongeveer een slimme meter. Werkt vrij aardig.

Helaas hebben ze bij de installatie wel de fase en nul een keer verwisseld.
Alle apparatuur kapot of later kapot gegaan.

Les 1. Meeste apparaten houden niet van 400 volt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:33:28 #78
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182984454
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:29 schreef pasab het volgende:

[..]

Hier staat wat algemeen bla bla bla. Waarschijnlijk krijg je pas gedetaileerde informatie als je je registreert.
https://www.edsn.nl/ons-verhaal/
Nee en dan ben ik dus al op een hele andere site beland..
Dat geloof ik dus wel..

Enexis is vrij perfect en zeer correct als je ze gewoon belt.. Das veel simpeler en dan heeft niet jan en alleman de inzage..
pi_182984690
Ik heb ooit eens een filmpje gezien maar heb geen idee meer waar dat het uiteindelijke doel van de slimme meter o.a. is dat ze het energieverbruik kunnen sturen. Denk bijv. aan het opladen van elektrische auto's die veelal in de nachtelijke uren worden opgeladen dan kunnen ze de energievraag beter sturen en controleren.

Het liefst hadden ze nog meer inzicht zodat ze bijv het opladen van je auto kunnen sturen naar een bepaald tijdstip.

Verdorie geen idee meer waar ik dit gezien heb......
To escape criticism: Do nothing, Say nothing, Be nothing.
pi_182984817
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:29 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik heb wel eens een (grote meervoudige) dimmerpack hier (uit de muziekwereld)
En die schijnen ze niet heel leuk te vinden..
Ook kleinere huis tuin en keuken dimmers schijnen vreemde uitwerkingen te hebben..
Ik vermoed eerder dat dit problemen oplevert met het uitlezen dan dat ze echt op de hobbel gaan, door de HF straling zal de verbinding met de beheerder verstoort worden echter het lijkt me dat de meter dermate HF dicht zijn intern dat ze niet op de hobbel gaan.

De mensen die ik heb gezien (tv) die afwijkende standen e.d. hadden hadden een inmiddels afgekeurde meter.
To escape criticism: Do nothing, Say nothing, Be nothing.
  dinsdag 6 november 2018 @ 20:10:03 #81
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182985406
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:14 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Onzin.. ik leg net uit (#41) dat er in het gesprek met Enexis (netbeheerder) de pv's ter sprake zijn geweest..
Ik kon kiezen om nooit meer benaderd te worden mbt slimme meter..
Ze doen er dus zeker wel iets mee..
Want jij denkt dat nooit echt nooit is?
Jouw meter komt vanzelf op de lijst met afgekeurde meters en dan bellen ze je toch echt.
Tot nooit .......
  dinsdag 6 november 2018 @ 20:11:01 #82
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182985432
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 20:10 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Want jij denkt dat nooit echt nooit is?
Jouw meter komt vanzelf op de lijst met afgekeurde meters en dan bellen ze je toch echt.
Ze zouden de volgende dag al voor de deur staan... (ja ik was traag met mn post, en hun vrij laat)
  dinsdag 6 november 2018 @ 20:32:32 #83
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182985970
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:43 schreef pasab het volgende:
Het liefst hadden ze nog meer inzicht zodat ze bijv het opladen van je auto kunnen sturen naar een bepaald tijdstip.

Verdorie geen idee meer waar ik dit gezien heb......
dat kan nu al deel.
bij easyenergie betaal je per uur een ander tarief.
de tarieven hoor je 24 uur vooraf.
je kan dan bepalen wanneer je je auto laadt.

het zou mooi zijn als je de autolader automatisch kan koppelen aan dd tarieven. nadeel is wel dat we in nederland vooral belasting verbruiken en dat het tarief nauwelijks bepalend is voor de rekening.
Tot nooit .......
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 6 november 2018 @ 20:35:47 #84
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_182986054
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:12 schreef Zolderkamer het volgende:

Mijn energieleverancier/netbeheerder (waar het dus ook over ging) heeft daar een hele andere gedachte over..
Geen woord over verplicht, en ook een hele andere gesprekstoon:

https://www.enexis.nl/con(...)energie-terugleveren
Enexis is netbeheerder, geen leverancier. En ook zij geven dezelfde site aan om je zonnepanelen aan te melden. Dus wat is nou eigenlijk je issue?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 6 november 2018 @ 20:37:01 #85
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182986079
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 20:35 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Enexis is netbeheerder, geen leverancier. En ook zij geven dezelfde site aan om je zonnepanelen aan te melden. Dus wat is nou eigenlijk je issue?
Enexis is zowel netbeheerder als leverancier.. ;)
En ze hebben het nergens over verplichtingen.. Dat is enkel voor zakelijke klanten verplicht

Ik heb geen issue.. Jij beweerd iets wat niet zo is..
pi_182987130
Ik heb hier vorig jaar ook over getwijfeld, bepaalde mensen gesproken, allerlei websites bekeken, veel verschillende meningen gelezen, tijdlang plaatsing getraineerd, maar uiteindelijk toch besloten om voor de slimme meter te gaan (zowel gas als elektra). Deze werken prima en ik niet het idee dat ik enig voordeel zou hebben gehad bij het behouden van mijn oude meters, alhoewel ik het ouderwetse uiterlijk mooier daarvan vond :P . Het is vooral erg gemakkelijk bij het overstappen van energieleverancier.
  Knikkerking dinsdag 6 november 2018 @ 21:27:33 #87
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_182987504
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 20:37 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Enexis is zowel netbeheerder als leverancier.. ;)
En ze hebben het nergens over verplichtingen.. Dat is enkel voor zakelijke klanten verplicht

Ik heb geen issue.. Jij beweerd iets wat niet zo is..
Huh, sinds wanneer is Enexis leverancier dan?
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:39:37 #88
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182987894
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:27 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Huh, sinds wanneer is Enexis leverancier dan?
Als sinds ze zo heten..
Vroeger was het naampje Essent..

Misschien dat het regio afhankelijk is.. Hier in het noorden zijn ze beide..
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 6 november 2018 @ 21:48:12 #89
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_182988169
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:27 schreef Atmoz het volgende:

Huh, sinds wanneer is Enexis leverancier dan?
Zijn ze niet :) Enexis is netbeheerder. Netbeheerders en leveranciers zijn al sinds 2013 wettelijk gescheiden.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Knikkerking dinsdag 6 november 2018 @ 21:51:15 #90
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_182988249
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:39 schreef Zolderkamer het volgende:

Al sinds ze zo heten..
Vroeger was het naampje Essent..

Misschien dat het regio afhankelijk is.. Hier in het noorden zijn ze beide..
Hmzzz, ik kan het moeilijk geloven hoor. Dat zou de boel namelijk érg verwarrend maken....

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:48 schreef Rewimo het volgende:

Zijn ze niet :) Enexis is netbeheerder. Netbeheerders en leveranciers zijn al sinds 2013 wettelijk gescheiden.
Precies dat dacht ik dus ook!

Bij mijn weten WAS Enexis ooit (samen met) Essent, maar is dat hedendaags allemaal netjes gescheiden :Y
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 6 november 2018 @ 21:52:41 #91
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_182988300
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:51 schreef Atmoz het volgende:
Precies dat dacht ik dus ook!

Bij mijn weten WAS Enexis ooit (samen met) Essent, maar is dat hedendaags allemaal netjes gescheiden :Y
Yep, net als Nuon en Liander, enz.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:54:15 #92
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182988339
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:48 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Zijn ze niet :) Enexis is netbeheerder. Netbeheerders en leveranciers zijn al sinds 2013 wettelijk gescheiden.
Je hebt gelijk.. Maar ik ben niet de enige.. Ik dacht dat alleen de naam veranderd was (en dat is in wezen ook zo)

https://www.energiewereld(...)n-energieleverancier
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:55:29 #93
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182988369
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:51 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Hmzzz, ik kan het moeilijk geloven hoor. Dat zou de boel namelijk érg verwarrend maken....

[..]

Precies dat dacht ik dus ook!

Bij mijn weten WAS Enexis ooit (samen met) Essent, maar is dat hedendaags allemaal netjes gescheiden :Y
Essent netbeheer is Enexis geworden als ik het goed heb.. Essent is nu nog wel de leverancier.. Vandaar de verwarring hier..
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 6 november 2018 @ 21:56:33 #94
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_182988396
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:54 schreef Zolderkamer het volgende:

Je hebt gelijk.. Maar ik ben niet de enige.. Ik dacht dat alleen de naam veranderd was (en dat is in wezen ook zo)

https://www.energiewereld(...)n-energieleverancier
Het zijn aparte bedrijven met gescheiden taken sinds 2013. Vandaar dat je wel van leverancier kunt wisselen maar niet van netbeheerder (tenzij je naar een andere regio verhuist waar een andere netbeheerder zit).
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:59:03 #95
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182988452
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:56 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Het zijn aparte bedrijven met gescheiden taken sinds 2013. Vandaar dat je wel van leverancier kunt wisselen maar niet van netbeheerder (tenzij je naar een andere regio verhuist waar een andere netbeheerder zit).
Klopt.. Maar zo heel apart zijn ze niet want ze hebben alleen een andere naam en gescheiden taak gekregen.. Het personeel en al het andere is gewoon gebleven..
(maar goed dit raakt een beetje offtopic)
  Knikkerking dinsdag 6 november 2018 @ 21:59:10 #96
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_182988455
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:52 schreef Rewimo het volgende:

Yep, net als Nuon en Liander, enz.
^O^

quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 20:32 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

dat kan nu al deel.
bij easyenergie betaal je per uur een ander tarief.
de tarieven hoor je 24 uur vooraf.
je kan dan bepalen wanneer je je auto laadt.

het zou mooi zijn als je de autolader automatisch kan koppelen aan dd tarieven. nadeel is wel dat we in nederland vooral belasting verbruiken en dat het tarief nauwelijks bepalend is voor de rekening.
Je hebt helemaal gelijk. Helaas ook in dat laatste ;(

quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:55 schreef Zolderkamer het volgende:

Essent netbeheer is Enexis geworden als ik het goed heb.. Essent is nu nog wel de leverancier.. Vandaar de verwarring hier..
Ik snap de verwarring heel goed.

Zelf merk ik dat vooral de ouderen (een groot gedeelte van de zogenaamde "slapers") hier in de regio nog denken dat Essent de "enige echte"/betrouwbare leverancier is. Dat komt natuurlijk nog van vroeger toen Essent en Enexis nog één waren.
  dinsdag 6 november 2018 @ 22:09:08 #97
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182988757
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:59 schreef Atmoz het volgende:
Op dinsdag 6 november 2018 20:32 schreef Speekselklier het volgende:
"het zou mooi zijn als je de autolader automatisch kan koppelen aan dd tarieven. nadeel is wel dat we in nederland vooral belasting verbruiken en dat het tarief nauwelijks bepalend is voor de rekening."

Je hebt helemaal gelijk. Helaas ook in dat laatste ;(

Het automatisch koppelen zou vrij eenvoudig kunnen.
Het echte probleem is dat het nu alleen mogelijk om handmatig de tarieven op te halen en niet als bijvvoorbeeld een automatisce download.

Als je de uur-tarieven kan downloaden kan je op basis van de tarieven schakelen (domoticz??).
De het verschil in tarieven incl. belasting is te klein om er rekening mee te houden. Maar als het automatisch gaat is het wel de moeite waard.
Tot nooit .......
  Knikkerking dinsdag 6 november 2018 @ 22:46:37 #98
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_182990045
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 22:09 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het automatisch koppelen zou vrij eenvoudig kunnen.
Het echte probleem is dat het nu alleen mogelijk om handmatig de tarieven op te halen en niet als bijvvoorbeeld een automatisce download.

Als je de uur-tarieven kan downloaden kan je op basis van de tarieven schakelen (domoticz??).
De het verschil in tarieven incl. belasting is te klein om er rekening mee te houden. Maar als het automatisch gaat is het wel de moeite waard.
Ik heb dit al volledig automatisch draaien bij mij thuis en m'n escaperooms.

Daar lees ik de APX-prijzen voor morgen uit. Op basis daarvan schakel ik wel of niet de (uiteraard elektrische) verwarmingen en de koel/ijskast. Door de belasting is de besparing inderdaad niet super hoog, maar alle beetjes helpen he ;) En hier gaat 't hoe dan ook toch naartoe ...
pi_182990232
Ik heb m geweigerd, vind het veel te mooi om de ferraris meter achteruit te zien draaien :D
pi_182993154
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 22:52 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb m geweigerd, vind het veel te mooi om de ferraris meter achteruit te zien draaien :D
Wij ook. Inderdaad heerlijk om te zien!
pi_182993206
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 22:52 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb m geweigerd, vind het veel te mooi om de ferraris meter achteruit te zien draaien :D
Ook leuk is de getallen hard op te zien lopen. Maar de terugdraaiende ferraris is ook een genot inderdaad!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')