abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 4 november 2018 @ 22:02:24 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_182947121
Rokers :r :r :r

Bizar dat artsen niet door hadden dat ze rokerslongen in handen hadden :') Pikzwarte longen, dat zie je toch direct :')

Sowieso belachelijk dat een roker longen mag doneren. Dit zou toch getoetst moeten worden lijkt mij. Ze transplanteren zeker ook de levers van alcoholisten? 8)7

quote:
Vrouw (39) krijgt donorlongen van kettingrookster en sterft aan longkanker



Een 39-jarige vrouw is in Frankrijk gestorven aan longkanker nadat ze donorlongen had gekregen van een kettingrookster van 57. Het ziekenhuis van Montpellier volgde de overleden vrouw al sinds haar kindertijd op als mucoviscidosepatiënte. Haar casus is nu wetenschappelijk beschreven in het medische tijdschrift Lung Cancer. Le Monde brengt haar trieste verhaal.

De vrouw leed van kindsbeen af aan mucoviscidose of taaislijmziekte, een erfelijke stofwisselingsziekte waarbij de longen en de alvleesklier aangetast worden. In november 2015 kampte ze op 39-jarige leeftijd met een “plotse vermindering van de ademhalingscapaciteit” en moest ze een dubbele longtransplantatie ondergaan. Haar donor was een vrouw van 57 die dertig jaar lang ongeveer twintig sigaretten per dag had gerookt. Vóór de operatie bleek er niets aan de hand met de longen. Maar twee jaar later had de patiënte plots koorts en opnieuw ademhalingsproblemen. Op scans zagen de artsen in beide longen verschillende onrustwekkende vlekken. Twee maanden later overleed ze.

Achteraf bleken de eerste tekenen van longkanker al zichtbaar op scans van een jaar na de transplantatie. De tumoren ontwikkelden zich dus kort na de transplantatie, wat er volgens de onderzoekers op wijst dat de kiemen van de longkanker al aanwezig waren bij de donorvrouw toen die nog leefde. Dat de kanker zo razendsnel toesloeg, heeft volgens de artsen te maken met de immunosuppressieve behandeling die de patiënte onderging om te vermijden dat haar lichaam de donororganen zou afstoten.

De wetenschappelijke onderzoekers pleiten in hun artikel voor betere voorzorgen bij gevallen waar de organen afkomstig zijn van donors die zware rokers waren, ook al waren ze dan recent gestopt met roken.

https://www.hln.be/wetens(...)longkanker~a26e3df6/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_182947194
Raar verhaal weer van die Zaadkrant.
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 4 november 2018 @ 22:09:24 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_182947259
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 4 november 2018 @ 22:09:58 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_182947268
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 22:06 schreef Fokker89 het volgende:
Raar verhaal weer van die Zaadkrant.
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 22:09 schreef -Chakotay- het volgende:
de grootste fakenews ooit

Haar casus is nu wetenschappelijk beschreven in het medische tijdschrift Lung Cancer.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_182947647
quote:
6s.gif Op zondag 4 november 2018 22:09 schreef Nikonlover het volgende:

[..]


[..]


Haar casus is nu wetenschappelijk beschreven in het medische tijdschrift Lung Cancer.

Ik zie geen link naar het artikel.
pi_182947927
Ah. lekker afgeven op een roker, want zo rollen we tegenwoordig.
Dat de kanker snel om zich heen kan slaan door andere factoren laten we maar buiten beschouwing. ^O^
´
pi_182948647
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 22:26 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Ik zie geen link naar het artikel.
Ik vermoed dat het om dit artikel gaat: https://www.lungcancerjournal.info/article/S0169-5002(18)30486-0/pdf

Ik heb geen login maar de samenvatting klopt met het verhaal uit de OP. De draai die TS eraan geeft is wel een andere dan uit de samenvatting blijkt. Het zou zomaar kunnen dat de keuze destijds was om een stel rokerslongen te transplanteren of niets doen waarna de patient sowieso zou zijn overleden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2018 23:17:58 ]
pi_182948856
https://www.ncbi.nlm.nih.(...)006071/#!po=0.505051

Bizar maar waar.

quote:
n the current context of shortage of donor lungs, it is well admitted to accept organs from donors with a documented exposure to risk factors such as moderate smoking or mineral particle inhalation, provided that donor work-up has excluded any abnormality. Lung cancer arising in the transplanted lung is so far an exceptional complication, concerning less than 2% of recipients (40). The appraisal of the real risk for cancer related to donor’s smoking is so far controversial, but might become more obvious owing to steadily increasing survival after transplant.
Gun je een roker met COPD geen nieuwe longen? Of een alcoholist geen nieuwe lever? Etc. Fraaie ethische discussies. Het gebeurt, kans is klein.
pi_182949912
quote:
Een 39-jarige vrouw is in Frankrijk gestorven aan longkanker nadat ze donorlongen had gekregen van een kettingrookster van 57. (...) In november 2015 kampte ze op 39-jarige leeftijd met een “plotse vermindering van de ademhalingscapaciteit” en moest ze een dubbele longtransplantatie ondergaan. (...) Vóór de operatie bleek er niets aan de hand met de longen. Maar twee jaar later had de patiënte plots koorts en opnieuw ademhalingsproblemen. Op scans zagen de artsen in beide longen verschillende onrustwekkende vlekken. Twee maanden later overleed ze.
:?

Verder lijkt het me een open deur van jewelste om te stellen dat het een enorm risico is om iemand een stel rokerslongen te geven; bijna sadistisch...
  maandag 5 november 2018 @ 01:39:29 #12
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182950315
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 22:02 schreef Nikonlover het volgende:
Rokers :r :r :r

Bizar dat artsen niet door hadden dat ze rokerslongen in handen hadden :') Pikzwarte longen, dat zie je toch direct :')

Sowieso belachelijk dat een roker longen mag doneren. Dit zou toch getoetst moeten worden lijkt mij. Ze transplanteren zeker ook de levers van alcoholisten? 8)7

[..]

Beetje stemmingmakerij, vind je niet?

20 sigaretten per dag is geen kettingroken. Kettingroken is als je de ene sigaret met de andere aansteekt. Met gemiddeld 16 wakende uren per dag, rook je dan wel iets meer dan 20 sigaretten per dag. Daarnaast, hoe weet dit pulpblaadje dat de dame in kwestie er precies 20 per dag rookte? En dat ze begonnen is op haar 27ste?

Je moet niet alles geloven wat je op internet vindt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182950321
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 01:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Beetje stemmingmakerij, vind je niet?

20 sigaretten per dag is geen kettingroken. Kettingroken is als je de ene sigaret met de andere aansteekt. Met gemiddeld 16 wakende uren per dag, rook je dan wel iets meer dan 20 sigaretten per dag. Daarnaast, hoe weet dit pulpblaadje dat de dame in kwestie er precies 20 per dag rookte? En dat ze begonnen is op haar 27ste?

Je moet niet alles geloven wat je op internet vindt.
Joh wees blij dat hij het niet verkoopt als breaking.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  User die overal opduikt 2022 maandag 5 november 2018 @ 06:32:40 #14
186611 Haags
pi_182951061
Foutje bedankt!
Zonder wrijving geen glans
  maandag 5 november 2018 @ 07:28:36 #15
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_182951292
Lastige zaak.. toch twee jaar erbij, maar dan wel met twijfelachtige levenskwaliteit.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_182951455
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 00:54 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

:?

Verder lijkt het me een open deur van jewelste om te stellen dat het een enorm risico is om iemand een stel rokerslongen te geven; bijna sadistisch...
Nee zie boven. Wanneer er tijdens screeningsonderzoek geen afwijkingen worden gevonden is de kans 2% op overlijden door longkanker. Met andere woorden, ontvangers gaan eerder dood aan andere complicaties.
pi_182951737
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2018 07:56 schreef Reintji het volgende:

[..]

Nee zie boven. Wanneer er tijdens screeningsonderzoek geen afwijkingen worden gevonden is de kans 2% op overlijden door longkanker. Met andere woorden, ontvangers gaan eerder dood aan andere complicaties.
Bedankt voor het opzoeken. ^O^ Plaatst het toch even in een ander perspectief dan de suggestieve nieuwsberichten (die al moeite hebben met de interpretatie van iemands leeftijd door de jaren heen).
pi_182951968
quote:
14s.gif Op zondag 4 november 2018 22:39 schreef Kim-Holland het volgende:
Ah. lekker afgeven op een roker, want zo rollen we tegenwoordig.
Dat de kanker snel om zich heen kan slaan door andere factoren laten we maar buiten beschouwing. ^O^
eh nee, dat laten ze niet buiten beschouwing en daarnaast wordt er niet afgegeven op de roker, maar op de artsen.
compact en kleverig.
pi_182951992
Zoals ik het lees, was de donor al eerder gestopt met roken.

Ze was 57 en had 30 jaar gerookt (als ze nog rookte toen ze stierf, was ze begonnen op haar 27e, wat niet de ‘standaard’ leeftijd is om te beginnen met roken)
En in de laatste alinea staat:
De wetenschappelijke onderzoekers pleiten in hun artikel voor betere voorzorgen bij gevallen waar de organen afkomstig zijn van donors die zware rokers waren, ook al waren ze dan recent gestopt met roken.

Het lijkt er voor mij op dat dat in dit geval ook zo was, alleen staat dat niet duidelijk aangegeven idd.
compact en kleverig.
pi_182952399
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 00:54 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

:?

Verder lijkt het me een open deur van jewelste om te stellen dat het een enorm risico is om iemand een stel rokerslongen te geven; bijna sadistisch...
Die artsen maken gewoon een risico-inschatting, die gaan daarbij echt niet uit van de antirookpropaganda.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_182956312
quote:
13s.gif Op maandag 5 november 2018 09:03 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

eh nee, dat laten ze niet buiten beschouwing en daarnaast wordt er niet afgegeven op de roker, maar op de artsen.
Eh ja; Rokers :r :r :r
Als je zo al begint...
´
pi_182956383
quote:
7s.gif Op maandag 5 november 2018 13:25 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Eh ja; Rokers :r :r :r
Als je zo al begint...
ooo, je hebt het over de TS en niet over het stuk waar het om gaat in dit topic.
Dan heb je idd gelijk over dat afgeven op de roker.
compact en kleverig.
pi_182957765
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2018 07:56 schreef Reintji het volgende:

[..]

Nee zie boven. Wanneer er tijdens screeningsonderzoek geen afwijkingen worden gevonden is de kans 2% op overlijden door longkanker. Met andere woorden, ontvangers gaan eerder dood aan andere complicaties.
Het lijkt me evengoed absurd om zulke ongezonde organen te gebruiken voor transplantatie.
pi_182957984
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 14:40 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het lijkt me evengoed absurd om zulke ongezonde organen te gebruiken voor transplantatie.
quote:
Vóór de operatie bleek er niets aan de hand met de longen.
compact en kleverig.
pi_182958019
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2018 14:51 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

[..]

Fijn, behalve dan dat ze van een kettingrookster waren. Klein detail. Naar nu blijkt: dodelijk.
pi_182958090
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 14:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Fijn, behalve dan dat ze van een kettingrookster waren. Klein detail. Naar nu blijkt: dodelijk.
ze waren van een vrouw die 30 jaar lang gerookt had en gestopt was en de longen zagen er prima uit toen ze getransplanteerd werden.
Daarnaast wordt aangegeven dat de kans dat longkanker ontstaat klein is én dat de kanker zich zo snel verspreidde omdat ze medicijnen slikte die moesten zorgen dat de longen niet verstoten werden.

Dit is gewoon pech hebben, heel lullig, maar ik zie nergens een reden waarom ze dit niet gedaan zouden moeten hebben.
compact en kleverig.
pi_182958106
Wat is dit kut zeg... -O-
pi_182964922
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 14:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Fijn, behalve dan dat ze van een kettingrookster waren. Klein detail. Naar nu blijkt: dodelijk.
In 2% van de gevallen. Dus 2 van 100 transplantatie ontvangers sterft aan longkanker welke waarschijnlijk geïnduceerd zijn door de longen van de donor. Het artikel zelf geeft al aan dat dit gebeurt omdat er een tekort aan donoren is. Geef toe, kiezen uit twee kwaden.
  maandag 5 november 2018 @ 20:55:32 #29
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_182966242
Ach, ze heeft alsnog twee jaar langer geleefd dan wanneer ze geen transplantatie had gekregen.

Blijft wel slordig.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_182967445
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2018 14:58 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

ze waren van een vrouw die 30 jaar lang gerookt had en gestopt was en de longen zagen er prima uit toen ze getransplanteerd werden.
Daarnaast wordt aangegeven dat de kans dat longkanker ontstaat klein is én dat de kanker zich zo snel verspreidde omdat ze medicijnen slikte die moesten zorgen dat de longen niet verstoten werden.

Dit is gewoon pech hebben, heel lullig, maar ik zie nergens een reden waarom ze dit niet gedaan zouden moeten hebben.
Mijn longarts vertelde mij dat je tot 12 jaar na het stoppen met roken nog een verhoogde kans hebt op longkanker tegenover mensen die nooit gerookt hebben. Misschien was ze inderdaad al een tijd rookvrij maar dat maakte de kans op longkanker niet minder. Dus ik denk dat dit een geval pure pech is geweest.
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:03:52 #31
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_182983685
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 14:40 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het lijkt me evengoed absurd om zulke ongezonde organen te gebruiken voor transplantatie.
Als je de criteria zo wil stellen dat een donor geen historie van roken of werken in een voor longen ongezonde omgeving (mijnbouw, veeteelt, zware industrie, etc) heeft dan hou je weer nog minder geschikte donoren over dan er al zijn.

Je kan ivm HLA compatibiliteit (vergelijkbaar met bloedgroepen maar dan uitgebreider) niet elk stel longen zomaar aan een patiënt geven, dus in zo'n situatie zullen er nog meer mensen overlijden voor er een geschikte donor is gevonden. Wat er met deze ontvanger is gebeurd is echt compleet kut maar aangezien er voor de transplantatie geen tumoren waren gevonden kun je de artsen het niet verwijten dat ze de transplantatie uit hebben gevoerd.

Wel vind en hoop ik dat er goed onderzoek verricht wordt naar zulke risicofactoren en de kwaliteit van het getransplanteerde orgaan na verloop van jaren. Met die informatie kan men verder beslissen wat wijs is.
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:17:16 #32
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182983982
wtf? blijkbaar zijn rokerslongen helemaal niet zwart of zo dat dit niet opvalt. Allemaal propaganda om ons plezier te bederven dus.
Man of Steal.
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:17:59 #33
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182984004
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 01:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Beetje stemmingmakerij, vind je niet?

20 sigaretten per dag is geen kettingroken. Kettingroken is als je de ene sigaret met de andere aansteekt. Met gemiddeld 16 wakende uren per dag, rook je dan wel iets meer dan 20 sigaretten per dag. Daarnaast, hoe weet dit pulpblaadje dat de dame in kwestie er precies 20 per dag rookte? En dat ze begonnen is op haar 27ste?

Je moet niet alles geloven wat je op internet vindt.
20 sigaretten per dag is best wel kettingroken, of dacht je dat dit per uur was? Dan zou iemand een slof per dag moeten roken om kettingroker te zijn en dat kan niemand betalen of volhouden
Man of Steal.
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:18:35 #34
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182984026
quote:
14s.gif Op zondag 4 november 2018 22:39 schreef Kim-Holland het volgende:
Ah. lekker afgeven op een roker, want zo rollen we tegenwoordig.
Dat de kanker snel om zich heen kan slaan door andere factoren laten we maar buiten beschouwing. ^O^
Altijd opmerkelijk en triest als die sigarettenjunkies zeggen "Maar andere dingen zijn ook slecht hoor!!"
Man of Steal.
pi_182986561
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:18 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Altijd opmerkelijk en triest als die sigarettenjunkies zeggen "Maar andere dingen zijn ook slecht hoor!!"
Altijd opmerkelijk en triest hoe de anti-rookmaffia andere dingen die nog veel ergere nadelen heeft voor de maatschappij in zijn geheel, wegwuiven als 'volkomen normaal en geaccepteerd'
´
  woensdag 7 november 2018 @ 05:41:41 #36
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182992642
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 20:59 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Altijd opmerkelijk en triest hoe de anti-rookmaffia andere dingen die nog veel ergere nadelen heeft voor de maatschappij in zijn geheel, wegwuiven als 'volkomen normaal en geaccepteerd'
steek er nog één op je bent jezelf niet als je nicotinetekort hebt
Man of Steal.
pi_182992654
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 05:41 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

steek er nog één op je bent jezelf niet als je nicotinetekort hebt
Neem nog een Snicker, je bent jezelf niet zonder stront aan je knikker 8}
´
  woensdag 7 november 2018 @ 08:49:08 #38
3542 Gia
User under construction
pi_182993586
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 01:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Beetje stemmingmakerij, vind je niet?

20 sigaretten per dag is geen kettingroken. Kettingroken is als je de ene sigaret met de andere aansteekt. Met gemiddeld 16 wakende uren per dag, rook je dan wel iets meer dan 20 sigaretten per dag. Daarnaast, hoe weet dit pulpblaadje dat de dame in kwestie er precies 20 per dag rookte? En dat ze begonnen is op haar 27ste?


Waar staat dat ze op haar 27ste is begonnen met roken?

Ik begon op mijn 13de, ben nu 57 en rook al 19 jaar niet meer.
Ben ik nu een kettingrookster?
  donderdag 15 november 2018 @ 01:33:30 #39
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183157571
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:17 schreef SuperNeger het volgende:

20 sigaretten per dag is best wel kettingroken
Nee, hoor.

Je kunt beter je oordelen achterwege laten, als je het over iets hebt waar je geen verstand van hebt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 15 november 2018 @ 01:36:55 #40
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183157596
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2018 08:49 schreef Gia het volgende:

Waar staat dat ze op haar 27ste is begonnen met roken?
Dat staat er ook niet, het was meer om aan te geven, dat er nogal wat 'feiten' staan in het artikel, die toch iets te veel op aannames lijken.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 15 november 2018 @ 08:24:10 #41
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_183158725
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 01:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, hoor.

Je kunt beter je oordelen achterwege laten, als je het over iets hebt waar je geen verstand van hebt.
Wanneer is het dan kettingroken? Bij 200?
Man of Steal.
pi_183159775
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:17 schreef SuperNeger het volgende:
wtf? blijkbaar zijn rokerslongen helemaal niet zwart of zo dat dit niet opvalt. Allemaal propaganda om ons plezier te bederven dus.
Klopt, die foto's van zwarte longen zijn meestal gevallen van "Coalworker's pneumoconiosis", veroorzaakt door het inademen van stof in de koolmijnen.

Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  vrijdag 16 november 2018 @ 00:04:27 #43
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183175496
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 08:24 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Wanneer is het dan kettingroken? Bij 200?
In ieder geval niet bij 20.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')