abonnement Unibet Coolblue
  maandag 5 november 2018 @ 11:40:52 #51
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_182954323
Wat is het populairste bier bij je cliënten? B:)B
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_182955858
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 11:15 schreef Coelho het volgende:
1. Wat vind je ervan dat schulden gemaakt in een huwelijk ook na een scheiding voor 100% verhaalbaar blijven op beide echtelieden, zelfs als de schulden aantoonbaar verwijtbaar zijn aan een van beiden?

2. Wat vind je ervan dat in bovenstaande situatie de eisende partijen vaak de makkelijkste weg kiezen en bijvoorbeeld druk zetten op een alleenstaande moeder met kinderen, terwijl een vader die de oorzaak van de ellende is en weigert mee te werken aan oplossingen hiermee weg kan komen?

3. Wat vind je überhaupt van de opstelling van vele incassobureaus richting de schuldenaars? Meer dan eens gezien dat bij mensen die keurig meegewerkt hebben en een langlopende betaalregeling getroffen hebben, er bij een vraag om actuele (inkomens)informatie er direct weer gedreigd wordt met deurwaarders als er niet binnen 5 dagen een update gegeven is. Dit kan (en moet!) toch veel vriendelijker/menswaardiger, zeker als men al goede wil getoond heeft?

4. Wat vind je ervan dat schuldeisers/incassobureaus een dermate hoge rente mogen rekenen dat zeker bij de wat hogere schulden voor mensen met een lage aflossingscapaciteit de situatie alsnog uitzichtloos is, omdat zij jaarlijks meer rente verschuldigd zijn dan dat ze af kunnen lossen en ze er dus levenslang mee blijven zitten?

5. Incassobureaus gaan vaak hun boekje te buiten door met van alles en nog wat te dreigen (afpakken van kinderspullen, uitzetting) om zo op het gevoel van mensen te spelen. Daarbij bestaat hun verdienmodel uit het creëren van een vaak uitzichtloze situatie bij mensen die het toch al moeilijk hebben, waarbij ze door bizar hoge rentepercentages een veelvoud van de uitstaande schuld proberen te krijgen. Ben je het met me eens dat de overheid paal en perk moet stellen aan het verdienmodel 'incassobureau', omdat zij toch al kwetsbare mensen vaak op een mensonterende manier bejegenen om hun eigen winst maar zo hoog mogelijk te krijgen, zonder dat zij ook maar enige compassie tonen of oplossingsgericht te werk gaan?

6. Moeten we incassobureaus in de huidige vorm niet gewoon verbieden en het als samenleving ons streven maken om welwillende mensen vooruit te helpen in plaats van ze zo ver mogelijk uit te knijpen?
Dit klinkt als een persoonlijk verhaal
pi_182955953
Hi,

ken je financieelpaspoort.nl al?

14 november is een belangrijke conferentie o.a. over hun innovatie in de schuldhulpverlening.

http://financieelpaspoort.nl/home/in-de-media/
  maandag 5 november 2018 @ 13:46:35 #54
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_182956743
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 13:05 schreef Helpmefok het volgende:

[..]

Dit klinkt als een persoonlijk verhaal
Meerdere persoonlijke verhalen in mijn omgeving, eerste hand, tweede hand zeg maar. Gelukkig niet zelf, maar ik verbaas me enorm over de wijze waarop je tot paria gedegradeerd wordt in dit land wanneer je door omstandigheden in de schulden komt.

En ja, schulden maken is een vorm van diefstal, dus we hoeven het mensen niet makkelijk te maken. Maar ik vind het onbegrijpelijk dat je in dit land iemand om het leven kunt brengen en dan na 6 jaren zitten van je 'schuld' af bent, maar als je bv een hypotheekschuld van 25k hebt hier je leven lang niet meer vanaf kunt komen als je inkomen laag is.

edit: En het ergste vind ik dat we het toelaten dat niet de overheid of justitie hier over gaan zoals bij andere misdrijven, maar de commerciële boevenbende 'incassobureaus', die zich er tussen gewurmd heeft met als doelstelling een zo hoog mogelijke winst maken.
pi_182956834
quote:
2s.gif Op maandag 5 november 2018 10:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Bedank de ondervraagde maar ik ben slechts een doorgeefluikje :D
Ja, nou en? Jij moet ook maar steeds het juiste antwoord bij de juiste vraag plakken ;)
Somebody that I used to know
pi_182957963
Waarom krijgen we geen reactie van diegene zelf?
  Moderator maandag 5 november 2018 @ 14:54:59 #57
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182958035
quote:
4s.gif Op maandag 5 november 2018 14:50 schreef fotostarter het volgende:
Waarom krijgen we geen reactie van diegene zelf?
Je krijgt wel reactie van diegene zelf :) dat zijn de reacties die ik hier post.

In de toekomst gaan deze topics via één van deze drie manieren

1. Bosbeetle/mod speelt doorgeefluik
2. Er wordt een kloon gemaakt speciaal voor vraag wat je wil
3. Er wordt gewoon door een user gepost

Dit geeft drie lagen van anonimiteit van veel tot weinig de bevraagde kan dan zelf kiezen wat hij/zij het prettigste vind.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_182958105
quote:
2s.gif Op maandag 5 november 2018 14:54 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Je krijgt wel reactie van diegene zelf :) dat zijn de reacties die ik hier post.

In de toekomst gaan deze topics via één van deze drie manieren

1. Bosbeetle/mod speelt doorgeefluik
2. Er wordt een kloon gemaakt speciaal voor vraag wat je wil
3. Er wordt gewoon door een user gepost

Dit geeft drie lagen van anonimiteit van veel tot weinig de bevraagde kan dan zelf kiezen wat hij/zij het prettigste vind.
Ik zou een soort van VWJW-useraccount maken wat dan in beheer is van iemand voor een week ofzo. En daarna doorschuiven naar de volgende VWJW'er. Nadeel is alleen dat na zo'n week een topic op slot moet en er niet meer gereageerd kan worden. Maar voordeel is dat het veel minder omslachtig is (vooral voor BB)
Somebody that I used to know
  Moderator maandag 5 november 2018 @ 15:03:54 #59
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182958221
quote:
2s.gif Op maandag 5 november 2018 14:59 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ik zou een soort van VWJW-useraccount maken wat dan in beheer is van iemand voor een week ofzo. En daarna doorschuiven naar de volgende VWJW'er. Nadeel is alleen dat na zo'n week een topic op slot moet en er niet meer gereageerd kan worden. Maar voordeel is dat het veel minder omslachtig is (vooral voor BB)
Daar wordt aan gewerkt :Y
Zie: GC / Vraag wat je wil: een inventarisatie.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bosbeetle op 05-11-2018 15:34:46 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 5 november 2018 @ 15:19:38 #60
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182958520
Als je vlak voor je WSNP iemand hebt opgelicht en je hebt al wel een bewindvoerder die je bankrekening beheert.

Moet het slachtoffer dan aansluiten bij de andere schuldeisers of heeft deze andere mogelijkheden?
Tot nooit .......
  Forum Admin maandag 5 november 2018 @ 15:20:50 #61
35723 crew  GGMM
pi_182958545
Wat is je lievelingskleur?
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_182958624
Die is een maand bezig om al die vragen te beantwoorden.
  Moderator maandag 5 november 2018 @ 15:35:35 #63
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182958850
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 15:24 schreef funnywell het volgende:
Die is een maand bezig om al die vragen te beantwoorden.
Vooralsnog zijn zo ongeveer 80% van de vragen al beantwoord :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_182959468
even via de nieuwe username
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 09:51 schreef Insomnia2.0 het volgende:
Wat is de hoogste schuldenlast die je hebt moeten bewindvoeren
Ik geloof dat we wel de 200.000 hebben gepasseerd. Wel zat hier een oude hypotheekschuld, autolease en doorlopend krediet in. Vooral dat laatste moet de cliënt wel goed toelichten. Er zijn voorbeelden geweest dat ik bij Otto, Wehkamp en Neckermann de bestelhistorie moest opvragen. Wat je dan soms tegenkomt :N !
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 11:15 schreef Coelho het volgende:
1. Wat vind je ervan dat schulden gemaakt in een huwelijk ook na een scheiding voor 100% verhaalbaar blijven op beide echtelieden, zelfs als de schulden aantoonbaar verwijtbaar zijn aan een van beiden?
Volledig terecht. In een gezamenlijke schuldenlast heb je ook de verantwoordelijkheid om bekend te zijn met wie wat doet. Maar daarom ben ik meer een voorstander van trouwen onder huwelijke voorwaarden, hoe onsexy het ook is. Wel zit er nuance bij de persoonlijke bestelgedragingen vind ik. Maar daarin is communicatie belangrijk.
quote:
2. Wat vind je ervan dat in bovenstaande situatie de eisende partijen vaak de makkelijkste weg kiezen en bijvoorbeeld druk zetten op een alleenstaande moeder met kinderen, terwijl een vader die de oorzaak van de ellende is en weigert mee te werken aan oplossingen hiermee weg kan komen?
Dat is niet waar. Die komt er niet mee weg. Of nou ja, in het rechtsysteem komt die persoon er niet mee weg. Het zal zo zijn dat het zo voelt, maar een moeder met kinderen zal wellicht meer haar stem horen, minder haar kop in het zand steken dan een alleenstaande vader die als kluizenaar niets doet. Maar de brieven die naar moeder gaan (aanmaningen etc.) gaan op zeker naar vader. Maar wellicht is diegene verhuist zonder bestemming. Maar ik heb persoonlijk een broertje dood aan de ex- dit ex- dat verhalen. Ik heb niks te maken met dat getouwtrek. Ik weet dat er een hoofdelijke aansprakelijk is en moet dealen met mijn cliënt en niet met de ex. Saneren die hap 8-) !
quote:
3. Wat vind je überhaupt van de opstelling van vele incassobureaus richting de schuldenaars? Meer dan eens gezien dat bij mensen die keurig meegewerkt hebben en een langlopende betaalregeling getroffen hebben, er bij een vraag om actuele (inkomens)informatie er direct weer gedreigd wordt met deurwaarders als er niet binnen 5 dagen een update gegeven is. Dit kan (en moet!) toch veel vriendelijker/menswaardiger, zeker als men al goede wil getoond heeft?
Het is hun werk. Maar er zit een verschil tussen incassobureau en gerechtsdeurwaarder. Dat geblaf van die organisaties is lachwekkend. De incassobureaus mogen van mij opgeheven worden, dat zijn veredelde postdoorstuurders en ontlasters (of eigenlijk het verlengde van-) een debiteurenafdeling van een bedrijf. Een gerechtsdeurwaarder daarentegen is wel een wettelijk bestaand iets met regelgeving met een toezichthouder. Die zijn serieuzer, die kunnen meer en moet je vooral mee in contact blijven. Tip hierin is een betalingsregeling afspreken die je kunt nakomen. Dat je loon op de 25e komt, spreek dan een regeling af voor de 3e van de maand en onderbouw het met het feit dat je het liever nakomt dan dat het te laat is met alle gevolgen. En die nieuwe inkomens en uitgavenbewijsstukken sturen is een verkapte 'betaal aub meer'. Ik heb eens gelezen dat je daar niet per se aan mee hoeft te werken. Ik werk er voor cliënten niet aan mee, maar ze geloven mij op mijn blauwe ogen :+ !
quote:
4. Wat vind je ervan dat schuldeisers/incassobureaus een dermate hoge rente mogen rekenen dat zeker bij de wat hogere schulden voor mensen met een lage aflossingscapaciteit de situatie alsnog uitzichtloos is, omdat zij jaarlijks meer rente verschuldigd zijn dan dat ze af kunnen lossen en ze er dus levenslang mee blijven zitten?
Puur wettelijk gezien terecht. Mogen ze. Maar persoonlijk gezien ben ik van mening dat wanneer er een regeling loopt de rentes bevroren moeten worden.
quote:
5. Incassobureaus gaan vaak hun boekje te buiten door met van alles en nog wat te dreigen (afpakken van kinderspullen, uitzetting) om zo op het gevoel van mensen te spelen. Daarbij bestaat hun verdienmodel uit het creëren van een vaak uitzichtloze situatie bij mensen die het toch al moeilijk hebben, waarbij ze door bizar hoge rentepercentages een veelvoud van de uitstaande schuld proberen te krijgen. Ben je het met me eens dat de overheid paal en perk moet stellen aan het verdienmodel 'incassobureau', omdat zij toch al kwetsbare mensen vaak op een mensonterende manier bejegenen om hun eigen winst maar zo hoog mogelijk te krijgen, zonder dat zij ook maar enige compassie tonen of oplossingsgericht te werk gaan?
Ik ga er vanuit dat je een deurwaarder bedoeld? Dat verschil moet je wel ff goed onthouden hoor! Ik ben van mening dat per regio één deurwaarder álle schulden moet behandelen zodat je meer maatschappelijker kan anticiperen. Immers, de goede moeten het ontgelden van de kwade debiteur. Er zijn echt mensen die niet hard genoeg behandeld mogen worden. Die gaan na tien jaar schuldenvrij geweest te zijn wéér 'diefstal' plegen. Met hun drie kinderen en meer schoenen en kleding dan dat ik ooit heb gehad. Dan voel ik me soms echt treurig en heb ik de neiging om weer weg te lopen. Maar dat doe je niet. Maar daarentegen zijn de mensen met overal 10 euro in de maand aan regeling de dupe van dit soort gedrag. Socialer en meer op de persoon afstemmen vind ik terecht. Al mag willekeur normaliter niet. Ben er wel een voorstander van...
quote:
6. Moeten we incassobureaus in de huidige vorm niet gewoon verbieden en het als samenleving ons streven maken om welwillende mensen vooruit te helpen in plaats van ze zo ver mogelijk uit te knijpen?
Nee. Maar zie hierboven :)
quote:
4s.gif Op maandag 5 november 2018 14:50 schreef fotostarter het volgende:
Waarom krijgen we geen reactie van diegene zelf?
Omdat diegene enigszins herleidbaar is en liever privé en werk gescheiden houdt. Ik heb getwijfeld om het openbaar te doen. Iedereen mag mijn beroep weten. Maar ik laat liever niet iedereen toe tot mijn privéwereld. Daarmee bedoel ik cliëntele en zakelijke contacten.
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 15:19 schreef Speekselklier het volgende:
Als je vlak voor je WSNP iemand hebt opgelicht en je hebt al wel een bewindvoerder die je bankrekening beheert.

Moet het slachtoffer dan aansluiten bij de andere schuldeisers of heeft deze andere mogelijkheden?
Ligt eraan. Strafrechtelijke vervolging is ter kwade trouw en kan verregaande gevolgen hebben. Maar 1000 euro lenen, opmaken aan iets en daarna niet terugbetalen gebeurt helaas wel. Soms zonder medeweten van de beschermingsbewindvoerder of budgetbeheerder. Maar hoor ik dat, dan geef ik altijd duidelijk aan dat we maar weer 'es een half jaar gaan wachten tot ik een schuldhulpverleningstraject opstart. Je moet wel goed je best doen en niet bewust nog meer problemen maken. We mogen geen voorrang geven aan bepaalde schuldeisers (wel naar urgentie ivm uithuiszetting of anderszins en de eventuele preferente schuldeisers linkje krijgen meer in geval van een schuldentraject.).
Nieuwe schulden die ontstaan bij een wettelijk of minnelijk saneringstraject kan einde schuldhulp betekenen en in geval van wettelijke sanering 10 jaar lang geen deelname betekenen. Dus tien jaar lang in de ellende blijven.
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 15:20 schreef GGMM het volgende:
Wat is je lievelingskleur?
Groen of rood. Twijfelgeval.
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 11:40 schreef klappernootopreis het volgende:
Wat is het populairste bier bij je cliënten? B:)B
Toch wel dat drek van de aldi 8-) !
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator maandag 5 november 2018 @ 15:59:07 #65
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182959500
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 15:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:
even via de nieuwe username
En ik kan dit verifiëren dat dit klopt :) (deze username blijft bruikbaar voor deze persoon totdat het volgende vraag wat je wil topic start)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_182959519
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 15:24 schreef funnywell het volgende:
Die is een maand bezig om al die vragen te beantwoorden.
Valt wel mee hoor haha. Ik ben gewend met veel mailtjes, communicatiemiddelen, te werken en vooral ook veel te typen. Schrikt mij niet af :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 5 november 2018 @ 17:32:42 #67
286575 Roces18
Chef de party
pi_182961507
Ik wil wel voor volgend topicreeks: Vraag wat je wil aan iemand genietend van zijn vroegpensioen
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_182961586
Hoe zijn de mensen gemiddeld? Zijn het bijna allemaal marginalen die dagelijks halve litertjes bier voorover kappen. Of heb je soms echt nette mensen die zich schamen voor hun schuld?
pi_182961840
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 17:36 schreef capuchon_jongen het volgende:
Hoe zijn de mensen gemiddeld? Zijn het bijna allemaal marginalen die dagelijks halve litertjes bier voorover kappen. Of heb je soms echt nette mensen die zich schamen voor hun schuld?
Niemand zit voor zijn lol in de schulden. Marginaal wil ik het niet noemen, maar er zijn onderzoeken dat IQ omlaag gaat bij schuldenproblematiek. Dat onderschrijf ik. Dat bier achterover klappen doen ze ongetwijfeld wel maar dat is hoe ze het geleerd hebben en hoe andere mensen het doen. Doorgaans heb je het doorsnee lager opgeleid maar wel mensen die proberen er wat van te maken.
Je hebt categorieën:
- Hoogopgeleid en door omstandigheden in de schulden (Heb je soms lange mails met ongenoegen van maar verder niet per se veel werk van)
- Gemiddeld doorsnee ook door omstandigheden (Wil je wel heel veel klanten van *O* . Heb je niet ;( )
- Lager opgeleid voor veel gevallen door omstandigheden maar ook door tekort aan opvoeding (heb je wat minder werk aan!)
- Marginalen opvoeding ongemotiveerd en schouders ophalen (heb je veel werk aan!)
- Geestelijk danwel lichamelijk gehandicapt (heb je wel erg veel werk aan!)
- Verslaafden (altijd werk van :+ )
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_182965725
Hoeveel BN'ers zitten bij jou in de schuldhulpverlening?
pi_182966692
quote:
11s.gif Op maandag 5 november 2018 20:36 schreef O_o_ het volgende:
Hoeveel BN'ers zitten bij jou in de schuldhulpverlening?
Ook bewindvoerders hebben te maken met AVG.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_182966818
quote:
6s.gif Op maandag 5 november 2018 21:09 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ook bewindvoerders hebben te maken met AVG.
Ik vraag dan ook niet om namen.
pi_182966944
quote:
11s.gif Op maandag 5 november 2018 21:13 schreef O_o_ het volgende:

[..]

Ik vraag dan ook niet om namen.
Nee gekheid. Ik zelf had er geen een. Toch weet ik het van één iemand zeker. Weliswaar bij een ander kantoor.
Het is ook op te zoeken https://curateleenbewindregister.rechtspraak.nl/ . Niet iedereen is vindbaar:
Wie staan er niet in het register?

Bewinden uitgesproken vóór 1 januari 2014 zijn meestal niet openbaar, tenzij de rechter anders beslist.
Personen die onder bewind zijn geplaatst vanwege lichamelijke of geestelijke omstandigheden, waarvan de kantonrechter heeft besloten dat publicatie niet noodzakelijk is.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_182967103
quote:
2s.gif Op maandag 5 november 2018 10:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Bedank de ondervraagde maar ik ben slechts een doorgeefluikje :D
Beide bedankt. Goede en uitgebreide antwoorden en uiteindelijk ben jij er ook druk mee bezig :)
pi_182967248
quote:
14s.gif Op maandag 5 november 2018 21:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee gekheid. Ik zelf had er geen een. Toch weet ik het van één iemand zeker. Weliswaar bij een ander kantoor.
Het is ook op te zoeken https://curateleenbewindregister.rechtspraak.nl/ . Niet iedereen is vindbaar:
Wie staan er niet in het register?

Bewinden uitgesproken vóór 1 januari 2014 zijn meestal niet openbaar, tenzij de rechter anders beslist.
Personen die onder bewind zijn geplaatst vanwege lichamelijke of geestelijke omstandigheden, waarvan de kantonrechter heeft besloten dat publicatie niet noodzakelijk is.
Als het Wim Kieft is ben ik teleurgesteld in je antwoord. Desalniettemin toch bedankt ;).
pi_182967251
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2018 10:51 schreef Ferdii het volgende:
Is bemoeizorg mogelijk bij schuldhulp verlening? Zoja wat zijn vereiste of procedures die je moet volgen?
Ik heb deze gemist. Je bedoelt verslavingszorg of iets dergelijks in combinatie met schuldhulpverlening?

Ja, met bewind is het zelfs gewenst. Mede om e.e.a. stabiel te houden
Met een minnelijk schuldentraject: ja makkelijker dan de wettelijke. Immers, de rechter die juist in verslavingsproblematiek streng is (mijn ervaring) hoeft er niet iets van te vinden. Het is aan de consulent van de kredietbank (schuldhulpconsulent) om te concluderen dat de verslaving stabiel is en/of niet van invloed is op de geldstromen. Bewindvoering (meer het gedwongen kader) helpt hier wel bij.
De rechter moet hetzelfde toetsen in geval van de wettelijke sanering. Die weet waarom iemand onder beschermingsbewind is gekomen en zal altijd kritische vragen stellen of het er niet meer is. Ik heb meegemaakt dat een cliënt opeens toch heel eerlijk deed en aangaf dat hij niet zeker is dat hij/zij 3 jaar lang stabiel zal blijven. Deze cliënt is niet toegelaten (ik vond het eigenlijk wel jammer _O- want de cliënt deed enorm zijn best!)

De vereisten en/of procedures zou je moeten toelichten. Want je kan gewoon hulpverlening zelf aanvragen via WMO en/of PGB?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_182967993
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 21:30 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik heb deze gemist. Je bedoelt verslavingszorg of iets dergelijks in combinatie met schuldhulpverlening?

Ja, met bewind is het zelfs gewenst. Mede om e.e.a. stabiel te houden
Met een minnelijk schuldentraject: ja makkelijker dan de wettelijke. Immers, de rechter die juist in verslavingsproblematiek streng is (mijn ervaring) hoeft er niet iets van te vinden. Het is aan de consulent van de kredietbank (schuldhulpconsulent) om te concluderen dat de verslaving stabiel is en/of niet van invloed is op de geldstromen. Bewindvoering (meer het gedwongen kader) helpt hier wel bij.
De rechter moet hetzelfde toetsen in geval van de wettelijke sanering. Die weet waarom iemand onder beschermingsbewind is gekomen en zal altijd kritische vragen stellen of het er niet meer is. Ik heb meegemaakt dat een cliënt opeens toch heel eerlijk deed en aangaf dat hij niet zeker is dat hij/zij 3 jaar lang stabiel zal blijven. Deze cliënt is niet toegelaten (ik vond het eigenlijk wel jammer _O- want de cliënt deed enorm zijn best!)

De vereisten en/of procedures zou je moeten toelichten. Want je kan gewoon hulpverlening zelf aanvragen via WMO en/of PGB?
Ik bedoel meer dat ik in mijn werk als wijkverpleegkundige regelmatig cliënten zie met schulden of een niet werkend financieel systeem die hierdoor in de problemen komen. (bv verslavingsproblematiek, maar ook dementerende zonder noemenswaardige familie, psychiatrisch cliënten of mensen met niet aangeboren hersenletsel ) vaak willen deze cliënten niet de stap willen maken naar een WMO aanvraag voor schuldhulp verlening. Vaak uit schaamte, gevoel van eerverlies, eigen regie willen behouden, vervreemd beeld van hulpverlening, onbekendheid van mogelijkheden of angst voor het onbekende. De welbekende zorgmijders dus.

In hoeverre kan schuldhulp verlening dan ingezet worden dmv bemoeizorg(zorg waar de client in eerste instantie zelf niet op zit te wachten) en wat os hier voor nodig aan rechterlijke uitspraken, dossier opbouw etc? Hoe gaat deze procedure in zijn werking?
hardcoholic
pi_182968322
Er is best veel media-aandacht voor mensen die door de schuldhulpverlening nog verder van huis zijn geraakt door hoge kosten van extra services die de schuldhulpverlener voor hen afsloot of mismanagement. Heb je zelf wel eens fouten gemaakt doordat je bijv. een schuld compleet over het hoofd hebt gezien, of zelf een tijdje laks was met het openen van de post van een cliënt?
Ken je collega's die het in jouw ogen helemaal verkeerd doen?
pi_182968733
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2018 22:05 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Ik bedoel meer dat ik in mijn werk als wijkverpleegkundige regelmatig cliënten zie met schulden of een niet werkend financieel systeem die hierdoor in de problemen komen. (bv verslavingsproblematiek, maar ook dementerende zonder noemenswaardige familie, psychiatrisch cliënten of mensen met niet aangeboren hersenletsel ) vaak willen deze cliënten niet de stap willen maken naar een WMO aanvraag voor schuldhulp verlening. Vaak uit schaamte, gevoel van eerverlies, eigen regie willen behouden, vervreemd beeld van hulpverlening, onbekendheid van mogelijkheden of angst voor het onbekende. De welbekende zorgmijders dus.

In hoeverre kan schuldhulp verlening dan ingezet worden dmv bemoeizorg(zorg waar de client in eerste instantie zelf niet op zit te wachten) en wat os hier voor nodig aan rechterlijke uitspraken, dossier opbouw etc? Hoe gaat deze procedure in zijn werking?
Helaas moeten de cliënten zelf instemmen of eventuele gehuwden of partners ( https://www.judex.nl/rech(...)nder-bewind-gesteld/ ) . De verantwoording ligt echt bij de cliënt zelf...
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_182968799
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 22:19 schreef Fokpop het volgende:
Er is best veel media-aandacht voor mensen die door de schuldhulpverlening nog verder van huis zijn geraakt door hoge kosten van extra services die de schuldhulpverlener voor hen afsloot of mismanagement. Heb je zelf wel eens fouten gemaakt doordat je bijv. een schuld compleet over het hoofd hebt gezien, of zelf een tijdje laks was met het openen van de post van een cliënt?
Ken je collega's die het in jouw ogen helemaal verkeerd doen?
Waar gewerkt wordt vallen spaanders. Gezien de druk in het werk is het soms moeilijk om alles precies goed te doen. Ik heb zelf ook wel eens fouten gemaakt, natuurlijk. Niet verschrikkelijke fouten maar kleine dingen. Dit kan normaliter netjes hersteld worden. Maar er zijn kantoren omgevallen door mismanagement en fraude. Helaas... Er zijn gelukkig goede gerenommeerde kantoren maar uiteindelijk blijft het commercie. En nee, bij de gemeente gaat het ook niet altijd perfect. Mensenwerk helaas...
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_182969051
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 22:39 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Waar gewerkt wordt vallen spaanders. Gezien de druk in het werk is het soms moeilijk om alles precies goed te doen. Ik heb zelf ook wel eens fouten gemaakt, natuurlijk. Niet verschrikkelijke fouten maar kleine dingen. Dit kan normaliter netjes hersteld worden. Maar er zijn kantoren omgevallen door mismanagement en fraude. Helaas... Er zijn gelukkig goede gerenommeerde kantoren maar uiteindelijk blijft het commercie. En nee, bij de gemeente gaat het ook niet altijd perfect. Mensenwerk helaas...
En hoe leg je dat aan de mensen uit? Lijkt me erg moeilijk voor ze om vrede mee te hebben als ze hun financiën uit handen (moeten) geven aan iemand die het beter zou moeten doen en ze dan nog dieper in de put raken...
pi_182969468
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 22:51 schreef Fokpop het volgende:

[..]

En hoe leg je dat aan de mensen uit? Lijkt me erg moeilijk voor ze om vrede mee te hebben als ze hun financiën uit handen (moeten) geven aan iemand die het beter zou moeten doen en ze dan nog dieper in de put raken...
Klopt. Je legt het netjes uit en verteld daarbij dat je tot een oplossing wil komen. Bij een gemiste aflossing ga de deurwaarder verzoeken tot herstel (van professional naar professional). Maar je bent als bedrijf ook verzekerd...
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 6 november 2018 @ 00:20:49 #83
408813 crew  trein2000
pi_182970650
Wat ben jij precies? Beschermingsbewindvoerder? WSNP-bewindvoerder?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_182971627
Heb je ook mensen die schulden hebben omdat ze Bitcoin (crypto) kochten nabij all time high?
pi_182971944
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 04:51 schreef ZetaOS het volgende:
Heb je ook mensen die schulden hebben omdat ze Bitcoin (crypto) kochten nabij all time high?
Nee. Wel mensen met veel spaargeld en beleggingen
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 00:20 schreef trein2000 het volgende:
Wat ben jij precies? Beschermingsbewindvoerder? WSNP-bewindvoerder?
Beschermingsbewindvoerder :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_182972251
Ik ken een persoonlijk verhaal van iemand die kon aantonen dat zijn bewindvoerder bewust geld achter hield en rekeningen liet oplopen om het traject langer te laten duren. Dat is uiteindelijk ook via de rechtbank opgelost.

Hoe zit het met controle van bewindvoerders en kan je ook melding maken als schuldenaar, en wordt dit ook snel opgepakt?
  dinsdag 6 november 2018 @ 16:55:58 #87
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182981212
In navolging op bovenstaande (ik ken ook zo'n verhaal)

Vragen ze ook om een VOG (verklaring omtrent gedrag) oid bij een sollicitatieprocedure?
pi_182982961
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 16:55 schreef Zolderkamer het volgende:
In navolging op bovenstaande (ik ken ook zo'n verhaal)

Vragen ze ook om een VOG (verklaring omtrent gedrag) oid bij een sollicitatieprocedure?
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 08:01 schreef Monopoly het volgende:
Ik ken een persoonlijk verhaal van iemand die kon aantonen dat zijn bewindvoerder bewust geld achter hield en rekeningen liet oplopen om het traject langer te laten duren. Dat is uiteindelijk ook via de rechtbank opgelost.

Hoe zit het met controle van bewindvoerders en kan je ook melding maken als schuldenaar, en wordt dit ook snel opgepakt?
Dat is wel heel jammer dat dat gebeurt. Heb het nu tweemaal meegemaakt in de afgelopen 7/8 jaar. Toch snap ik het niet, er is veel controle. Hierboven gaf ik al aan dat er jaarlijks audits gedaan worden door branchevereniging (indien het bedrijf daarbij is aangesloten!) en de rechtbank zelf. Daar zitten ook VOG, minimaal HBO diploma of MBO4 met uit mijn hoofd twee jaar werkervaring en jaarlijkse PE (permanente educatie) punten. Dat houdt over het algemeen minimaal twee cursussen of actualiteitendagen.

Het zou niet moeten gebeuren.. ik adviseer altijd de wat grotere partijen te pakken. Maar dat zegt natuurlijk ook niet altijd alles...

Je kan melding doen bij de rechtbank. Maar helaas zit er (en dat is spijtig!) veel roeptoeters binnen de doelgroep die iedereen en alles betichten van onjuiste behandeling. Ik ben te vaak op de rechtbank geweest omdat iemand het niet eens was met mijn beslissingen.. en ik wil niet zeggen dat ik het écht fout voor heb met cliënten.

(let wel: twee keer per jaar max ;))
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 6 november 2018 @ 18:38:53 #89
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182983196
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:27 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

[..]

Dat is wel heel jammer dat dat gebeurt. Heb het nu tweemaal meegemaakt in de afgelopen 7/8 jaar. Toch snap ik het niet, er is veel controle. Hierboven gaf ik al aan dat er jaarlijks audits gedaan worden door branchevereniging (indien het bedrijf daarbij is aangesloten!) en de rechtbank zelf. Daar zitten ook VOG, minimaal HBO diploma of MBO4 met uit mijn hoofd twee jaar werkervaring en jaarlijkse PE (permanente educatie) punten. Dat houdt over het algemeen minimaal twee cursussen of actualiteitendagen.

Het zou niet moeten gebeuren.. ik adviseer altijd de wat grotere partijen te pakken. Maar dat zegt natuurlijk ook niet altijd alles...

Je kan melding doen bij de rechtbank. Maar helaas zit er (en dat is spijtig!) veel roeptoeters binnen de doelgroep die iedereen en alles betichten van onjuiste behandeling. Ik ben te vaak op de rechtbank geweest omdat iemand het niet eens was met mijn beslissingen.. en ik wil niet zeggen dat ik het écht fout voor heb met cliënten.

(let wel: twee keer per jaar max ;))
Lof voor je uitgebreide uitleg!
pi_182983357
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 18:27 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]


[..]

Dat is wel heel jammer dat dat gebeurt. Heb het nu tweemaal meegemaakt in de afgelopen 7/8 jaar. Toch snap ik het niet, er is veel controle. Hierboven gaf ik al aan dat er jaarlijks audits gedaan worden door branchevereniging (indien het bedrijf daarbij is aangesloten!) en de rechtbank zelf. Daar zitten ook VOG, minimaal HBO diploma of MBO4 met uit mijn hoofd twee jaar werkervaring en jaarlijkse PE (permanente educatie) punten. Dat houdt over het algemeen minimaal twee cursussen of actualiteitendagen.

Het zou niet moeten gebeuren.. ik adviseer altijd de wat grotere partijen te pakken. Maar dat zegt natuurlijk ook niet altijd alles...

Je kan melding doen bij de rechtbank. Maar helaas zit er (en dat is spijtig!) veel roeptoeters binnen de doelgroep die iedereen en alles betichten van onjuiste behandeling. Ik ben te vaak op de rechtbank geweest omdat iemand het niet eens was met mijn beslissingen.. en ik wil niet zeggen dat ik het écht fout voor heb met cliënten.

(let wel: twee keer per jaar max ;))
Thanks. Interessant.
  Moderator woensdag 7 november 2018 @ 20:20:44 #91
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183007456
Bij deze is het vraag wat je wil account niet meer in handen van onze schuldhulpverlener, maar van iemand anders.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 7 november 2018 @ 20:21:15 #92
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183007468
Het topic blijft wel open en de schuldhulpverlener kan blijven meelezen. :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183016051
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 09:22 schreef baskick het volgende:
Twee vragen:

1) Zijn er veel terugkerende klanten die keer op keer in de problemen komen?

2) Hoeveel komt het voor dat mensen uit een WNSP-traject 'geschopt' worden omdat ze zich niet aan voorwaarden houden?
Ben benieuwd...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 8 november 2018 @ 10:06:22 #94
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_183016720
Ik zie wel een kennis van me staan op de rommelmarkt geregeld spullen verkopen, waarvan ik WEET dat die kennis schuldhulpverlening heeft.

Hij zit er volgens mij best warmpjes bij, heeft een duurdere mobiel dan ik en "werkt" blijkbaar alleen op zaterdag.

Mijn vraag is: Controleert de schuldhulpverlening hun "cliënten" ook?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_183022806
Denk je niet dat door alle hulpverlening instanties (welke overigens wel degelijk gewaardeerd worden !) de eigen verantwoording bij mensen een beetje verwaterd ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  Moderator donderdag 8 november 2018 @ 21:38:41 #96
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183031040
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 15:41 schreef LangeTabbetje het volgende:
Denk je niet dat door alle hulpverlening instanties (welke overigens wel degelijk gewaardeerd worden !) de eigen verantwoording bij mensen een beetje verwaterd ?
quote:
Ja. Eigenlijk wel. Gelukkig snapt de rechtbank dat ook en wordt er meer en meer gehamerd op zelfredzaamheid. Wel merk ik dat bepaalde zaken te ingewikkeld worden voor de minder bedeelden (financieel en ook iq/niveautechnisch). Helaas zijn ook veel mensen van mening het wel weer zelf te kunnen terwijl ik me daar een gat in het hoofd me zie. Helaas mogen mensen wanneer een schuldensituatie klaar is gewoon de bewindvoering weer stopzetten.
quote:
Ai, deze over het hoofd gezien!
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 09:22 schreef baskick het volgende:
Twee vragen:

1) Zijn er veel terugkerende klanten die keer op keer in de problemen komen?
quote:
Jazeker. Helaas wel. En eigenlijk opvallend 'veel' (verhoudingsgewijs) die ik toch terug zie. Kan er niet veel over zeggen omdat het mijn mening is. Maar ik denk altijd: hoe vaak kan je je hoofd stoten -O- ! Of schulden maken tíjdens de WSNP, vind ik ook zo'n onderwerp. Wees eens dankbaar dat je er af gekomen bent! Nouja, relaas: zie hieronder
quote:
2) Hoeveel komt het voor dat mensen uit een WNSP-traject 'geschopt' worden omdat ze zich niet aan voorwaarden houden?
quote:
Best wel wat, eigenlijk. Teveel vind ik. Veel mensen klooien maar aan en snappen de essentie schijnbaar niet. Ongelooflijk, abonnementen afsluiten tijdens de WSNP en dan niet doorgeven. Werken en de toeslagen niet aanpassen. Wehkampje, bestellen via internet... Ongelooflijk...
quote:
5s.gif Op donderdag 8 november 2018 10:06 schreef klappernootopreis het volgende:
Ik zie wel een kennis van me staan op de rommelmarkt geregeld spullen verkopen, waarvan ik WEET dat die kennis schuldhulpverlening heeft.

Hij zit er volgens mij best warmpjes bij, heeft een duurdere mobiel dan ik en "werkt" blijkbaar alleen op zaterdag.

Mijn vraag is: Controleert de schuldhulpverlening hun "cliënten" ook?
quote:
Bewindvoerder: ja. Als het een goede bewindvoerder is, schrijft hij de banken aan en checkt hij de 'leefgeldrekeningen' ook
Er is namelijk sprake van een 'Beheerrekening' waar in/uitgaven gaan. Een leefgeldrekening voor de boodschappen en dergelijke. En daarnaast een spaarrekening voor het sparen. Alle drie de rekeningen kunnen we checken. Omdat de banken aangeschreven zijn kunnen normaliter de cliënten geen nieuwe rekeningen openen. Zwart geld kan wel natuurlijk.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183050449
Merk je een verschuiving in de leeftijd van de mensen die bij jou aankloppen? Dat er meer mensen zijn die op jonge leeftijd al in de problemen komen en schulden hebben?
  Moderator zaterdag 10 november 2018 @ 11:23:17 #98
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183058723
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 21:22 schreef Crientj het volgende:
Merk je een verschuiving in de leeftijd van de mensen die bij jou aankloppen? Dat er meer mensen zijn die op jonge leeftijd al in de problemen komen en schulden hebben?
quote:
Ja, maar vaak kan ik deze mensen wel linken aan via-via vrienden of mensen uit een bepaalde buurt, cru gezegd. Wel valt het me op dat ook best veel een maatschappelijk werker hebben. Ergens is dat positief - er wordt hulp gezocht. Anderzijds ook wel verontrustend dat het op zo'n jonge leeftijd moet. Maar er wordt dus ergens wel adequaat gehandeld. Dat vind ik dergelijke hulp zoeken in ieder geval.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183063505
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 11:23 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

[..]

Bedankt!
pi_186364125
Goed topic
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')