abonnement Unibet Coolblue
pi_182942363
Hallo iedereen!

Ik wil graag een nanoaquarium hebben met natuurlijk zo goed als mogelijke leefomstandigheden voor de visjes. Daarom vraag ik hier de kenners op hulp.
De afmetingen van mijn bak zijn: L 35, B 23 en H 30.
Ik wil graag een paar mannelijke guppen(alleen mannen want ik wilgeen babyboom).
Nu vraag ik me af welke vissoorten er bij de guppen kunnen(qua lief doen tegen elkaar maar ook dat ze dezelfde eisen hebben aan het water) en hoeveel dan.
Graag zou ik ook een paar garnaaltjes(of andere algeneten als dat beter is) erin willen, maar heb ook geen idee wat dan de beste keus is.
Is er nog beplanting die niet bij bepaalde vissen kan of maakt dat allemaal niet uit?
Hoe werkt het met opstarten? Ik lees allemaal verschillende dingen over indraaien en bepaalde tests doen en dingen toevoegen aan het water, hoe werkt dit precies?
Welke watertesten moet ik echt hebben/gebruiken?

Alvast bedankt!

[ Bericht 6% gewijzigd door hazehartje op 04-11-2018 19:21:25 ]
pi_182942657
Guppy's kunnen wel met garnalen. Ook zou je kleine pantsermeervallen zoals de Venezolaanse dwergpantsermeerval kunnen overwegen, als je een andere bodembewoner wil. Kempvissen gaan niet zo goed samen met guppen, wegens de sluierstaart van een gup, en ook niet echt met kleine garnalen omdat ze die als smakelijke hap kunnen zien. Als je die wel zou willen, zou je in plaats van de guppy's rasbora's of danio's kunnen nemen.
pi_182942843
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:04 schreef Lokasenna het volgende:
Guppy's kunnen wel met garnalen. Ook zou je kleine pantsermeervallen zoals de Venezolaanse dwergpantsermeerval kunnen overwegen, als je een andere bodembewoner wil. Kempvissen gaan niet zo goed samen met guppen, wegens de sluierstaart van een gup, en ook niet echt met kleine garnalen omdat ze die als smakelijke hap kunnen zien. Als je die wel zou willen, zou je in plaats van de guppy's rasbora's of danio's kunnen nemen.
Bedankt voor je antwoord!
Maakt de soort van de garnaaltjes iets uit?
pi_182943240
Een nanobak is relatief goedkoop in aanschaf, maar niet zozeer geschikt voor beginners.

Het grote probleem van nanobakken is dat ze een hoge moeilijkheidsgraad hebben door de kleine hoeveelheid water. Weinig water betekent grote/snelle fluctuaties in waterkwaliteit en -temperatuur. Het is verstandig om een extern filter te gebruiken (zoals een aanhangfilter). Zorg voor een deksel (open is wel mooi, maar water verdampt en dat geeft lelijke kalkranden).

Guppen en normale cherry-garnalen zijn wel heel sterk. Guppen zijn wellicht wel wat groot voor zo'n klein bakje. Er zijn nog wel soorten die een slagje kleiner blijven.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182943326
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:13 schreef hazehartje het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord!
Maakt de soort van de garnaaltjes iets uit?
Japonica garnalen worden wel veel gehouden in kleine bakken, en houden ook van algen eten.
pi_182964698
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 19:31 schreef Jordy-B het volgende:
Een nanobak is relatief goedkoop in aanschaf, maar niet zozeer geschikt voor beginners.

Het grote probleem van nanobakken is dat ze een hoge moeilijkheidsgraad hebben door de kleine hoeveelheid water. Weinig water betekent grote/snelle fluctuaties in waterkwaliteit en -temperatuur. Het is verstandig om een extern filter te gebruiken (zoals een aanhangfilter). Zorg voor een deksel (open is wel mooi, maar water verdampt en dat geeft lelijke kalkranden).

Guppen en normale cherry-garnalen zijn wel heel sterk. Guppen zijn wellicht wel wat groot voor zo'n klein bakje. Er zijn nog wel soorten die een slagje kleiner blijven.
Welke test kan ik het beste gebruiken om de waterwaardes in het oog te houden? Online zijn er zoveel verschillende
pi_182968417
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 19:57 schreef hazehartje het volgende:

[..]

Welke test kan ik het beste gebruiken om de waterwaardes in het oog te houden? Online zijn er zoveel verschillende
Je hebt bacteriën nodig in je filter. Die bacteriën voeg je in de regel toe via een filterstarter. Hoe groter je filter is, des te meer mechanische filtratie er is, maar ook des te meer plek er is voor reinigende bacteriën. Dus een filter is een van de belangrijkste onderdelen voor een stabiel draaiend systeem (naast voldoende water in het systeem, maar dat is lastig bij een nano-bakje).

Die bacteriën zetten ammonia (uit poep en rottend visvoer omdat je je niet in kon houden bij het voeren) om naar nitriet, en van nitriet om naar het veel minder giftige nitraat. Dat noem je de nitraatcyclus. Nitraat wordt opgenomen door je planten of uit de bak verwijderd via een waterwissel. Zodra je voldoende bacteriën in je filter hebt, meet je geen ammonia (NH3) en nitriet (NO2) meer, maar nog wel nitraat (NO3). De concentratie nitraat mag best wel hoog worden voordat je vissen er echt hinder van ondervinden.

Nitraat en fosfaat (PO4) zijn belangrijk voor plantengroei, maar ook de voedingsstoffen waar algen op groeien. Helemaal zonder die twee is beroerd voor je planten, dus je moet een balans vinden en die vind je vaak door middel van metingen, waterwissels en het verwijderen/toevoegen totdat je balans hebt. Zelf heb ik een plantenbak, dus meet ik eigenlijk alleen nitraat en fosfaat en breng die twee in balans door extra toe te voegen ipv te verwijderen. Als beginnende aquariaan vermoed ik dat je meer bezig bent met vis, dus dan verwijder je eerder.

pH (de zuurgraad) wordt meestal bepaald door je kraanwater, hetzelfde geldt voor de waterhardheid. Je kan de watersamenstelling opvragen bij de lokale waterleiding en daar verandert niet zoveel aan voordat het bij jou uit de kraan loopt. De meeste garnalen worden in Nederland gewoon op kraanwater gekweekt, dus dat is prima. Je hebt geen waterconditioners nodig, want die zijn echt bedoeld voor mensen die chloor in het water hebben (denk Amerika), maar ons water is in de regel toppie, dus dan is dat flauwekul.
pH en hardheid zijn wel enigszins van belang als je met CO2-injectie gaat werken, als je vissen wil houden met afwijkende wensen of als je medicatie moet toepassen, maar anders dan dat is het gewoon niet zo interessant voor je.

Dus wat heb je nodig aan tests: voor het opstarten adviseer ik een teststrip. Teststrips zijn een beetje manusje van alles. Ze meten veel dingen tegelijk, maar meet niks erg nauwkeurig. Zolang je je dat realiseert is dat geen punt.
Je wil bij het opstarten weten of je ammoniak en nitriet meet. Zo ja, dan zijn je bacteriën nog niet hard genoeg aan het werk en moet je waterwissels doen om deze te verwijderen. De gevreesde nitrietpiek is letterlijk killing voor je bak. De meting hoeft dus niet heel nauwkeurig, want het is vooral zaak om te weten of je dat meet en niet zozeer hoeveel.

Als je bak eenmaal goed draait, heb je mijns inziens voldoende aan de kennis over nitraat en fosfaat. En daar gebruik ik dus wel een goede test voor, waarbij ik zelf een voorkeur heb voor de tests van Salifert. Met de salifert-tests kan je zowel lage als hoge concentraties meten en de meting is tamelijk snel gedaan (binnen vijf minuutjes. Ik ken ook wel tests die twintig minuten nodig hebben). Op zich zijn andere merken ook prima, als je maar voor een specifieke test gaat ipv alleen een teststrip.
Een koffer lijkt wel stoer, maar dat is een grote aanschaf ineens en dan zit hij ook nog eens vol met tests die je niet regelmatig hoeft te doen.

Ik beweer overigens niet dat alle andere metingen flauwekul zijn, alleen dat jij er in jouw situatie vermoedelijk niet zoveel aan hebt om de pH te loggen

Als je garnalen wil is er nog één specifieke test die je wel even moet doen: koper. In sommige leidingsystemen trekt er een beetje koper in met name het water uit de warme kraan. Als je een waterwissel doet, moet het schone water ongeveer dezelfde temperatuur hebben als het water van het aquarium. Koper is echt enorm giftig voor je garnalen, dus als je koper in je warme water hebt, kan je het water voor een wissel niet op temperatuur brengen door de warme kraan aan te zetten, maar moet je het van tevoren klaarzetten en gewoon op kamertemperatuur laten komen en/of verwarmen met een extra verwarmingselementje. Je moet dus even weten of er koper in je warme water zit.
Daar ga je natuurlijk geen aparte kopertest voor aanschaffen, maar vraag je even aan een kennis met een testkoffer of bij je lokale dierenwinkel/tuincentrum of ze dat voor je willen meten.

Verder moet je zeer voorzichtig zijn met het gebruik van actieve koolstof. De filterfabrikant beweert van alle filtermedia dat je die iedere zoveel weken moet vervangen, want anders verkopen ze niks. Normale filtersponzen gaan jaren mee. Gewoon periodiek uitwringen en schoonspoelen. Biologische media (keramische ringen/balletjes, siporax) blijft in principe ook jaren goed functioneren. Maar actieve koolstof (-filters) moet je regelmatig vervangen.
Beter is het om die überhaupt niet te gebruiken.

Als je je aquarium gaat opzetten, is het beter om eerst te beginnen met het plaatsen van planten en vervolgens daarmee het filter te laten draaien. Je kan een klein beetje visvoer gebruiken om te kijken of bacteriën hun werk doen. Geef dat gewoon een weekje en ga pas vis toevoegen als de filterbacteriën gesetteld zijn en hun werk doen. En dan bij voorkeur ook rustig aan opbouwen.

Het algemene aquariumtopic vind je trouwens hier: F&F / Tropisch aquarium #72 - Het blijft toch kriebelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 05-11-2018 22:59:58 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182989225
24 liter is wel heel erg weinig om vissen in te houden.
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
pi_182990737
quote:
11s.gif Op dinsdag 6 november 2018 22:23 schreef Janetje het volgende:
24 liter is wel heel erg weinig om vissen in te houden.
Kan wel, maar met heel kleine vissen.

Een van de kleinste vissoorten is Boraras brigittae (1-2 cm), mooi rood visje. Guppen zijn veel te groot voor zo'n klein bakje.

Je moet alleen niet beschouwen als een vissenkom en bezuinigen op filtratie. Dan ga je geen leuke tijd tegemoet.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jordy-B op 06-11-2018 23:28:36 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182995606
Ik heb besloten een grotere bak te kopen!
Een 60 liter bak komt er nu.
Is makkelijker voor mij en voelen de visjes zich ook fijner
pi_182996497
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 11:16 schreef hazehartje het volgende:
Ik heb besloten een grotere bak te kopen!
Een 60 liter bak komt er nu.
Is makkelijker voor mij en voelen de visjes zich ook fijner
Verstandig. En dan adviseer ik nog wel een extern filter als de bak dat toestaat. Sommige bakken (met name juwel) hebben reeds een ingebouwd filter en dat werkt wel, maar niet zo goed als extern. Een extern filter geeft je veel meer capaciteit (het gaat immers niet ten koste van de ruimte in het aquarium) en is, afhankelijk van het type, zo-goed-als onhoorbaar tot totaal stil. Ik moet naar de stroming kijken om te zien of mijn filterpomp draait, zo stil.

Een groot filter = meer goede bacteriën = meer verwerking van afvalstoffen = meer vis kunnen houden.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_183020456
Denk dat je met de posts van Jordy al een heel eind moet komen.

Als je toch graag een test koffer wilt dan is deze niet al te duur; https://www.aquastorexl.n(...)hqJ68DcaAoAvEALw_wcB

Hier in zitten druppel tests voor Ammonia (NH3), Nitriet (NO2), Nitraat (NO3), Fosfor (PO4), Zuurgraad (PH), waterhardheid (GH) en Carbonaat hardheid (KH).

Ammonia, Nitriet en Nitraat zijn interessant om te meten tijdens de opstart omdat die inzicht geven in of je bacterie cultuur zijn ding doet. Als alles eenmaal draait zouden Ammonia en Nitriet altijd 0 moeten zijn, de PH, GH, en KH zullen ook niet veel veranderen en zijn vooral afhankelijk van je kraanwater. Je Nitraat en Fosfor waarden zijn dan nog de belangrijkste waarden om te meten, zoals Jordy ook al aangaf. Planten gebruiken Nitraat en Fosfor om te groeien, maar te hoge waarde kunnen schadelijk zijn voor je vissen. Door middel van waterwissels hou je deze waarden onder controle. Als alles eenmaal in balans is en blijft d.m.v. periodieke waterwissels hoef je in principe nog weinig te meten.
pi_183020737
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 11:57 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Verstandig. En dan adviseer ik nog wel een extern filter als de bak dat toestaat. Sommige bakken (met name juwel) hebben reeds een ingebouwd filter en dat werkt wel, maar niet zo goed als extern. Een extern filter geeft je veel meer capaciteit (het gaat immers niet ten koste van de ruimte in het aquarium) en is, afhankelijk van het type, zo-goed-als onhoorbaar tot totaal stil. Ik moet naar de stroming kijken om te zien of mijn filterpomp draait, zo stil.

Een groot filter = meer goede bacteriën = meer verwerking van afvalstoffen = meer vis kunnen houden.
Ik lees dat vaker dat je een extern filter moet nemen. Maar dan kijk ik naar m'n eigen aquarium (Juwel Rio 180 liter, met het standaard interne filter) wat al 6 jaar zonder problemen draait. Lawaai? Niet van het filter, enige wat soms wat lawaai maakt is het lucht-belletjes-pompje (waarvan ik me de toegevoegde waarde soms wel afvraag).

Het belangrijkste nadeel van een extern filter lijkt me de veel grotere kans op catastrofale effecten bij een lekkage van filter of leidingen ernaartoe. Dan kan zomaar je hele bak leegstromen als je niet thuis bent. Met een intern filter is het enige wat kan lekken de bak zelf.
pi_183021046
Wat raden jullie aan qua frequentie van de waterwissels?
pi_183021476
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 13:51 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik lees dat vaker dat je een extern filter moet nemen. Maar dan kijk ik naar m'n eigen aquarium (Juwel Rio 180 liter, met het standaard interne filter) wat al 6 jaar zonder problemen draait. Lawaai? Niet van het filter, enige wat soms wat lawaai maakt is het lucht-belletjes-pompje (waarvan ik me de toegevoegde waarde soms wel afvraag).

Het belangrijkste nadeel van een extern filter lijkt me de veel grotere kans op catastrofale effecten bij een lekkage van filter of leidingen ernaartoe. Dan kan zomaar je hele bak leegstromen als je niet thuis bent. Met een intern filter is het enige wat kan lekken de bak zelf.
Een lucht pomp zorgt vooral voor water circulatie wat altijd belangrijk is in een aquarium. Ik gebruik zelf een circulatie pompje. Dit is in principe gewoon een propeller in het water die naast mijn filter nog eens 900L per uur rond pompt.

Een extern filter vereist minder onderhoud en is vaak ook makkelijker te onderhouden omdat je hem zo los kunt halen. Verder pompen ze vaak meer volume wat zorgt voor betere filtratie en watercirculatie. Het neemt minder ruimte in in je bak. En als je met CO2 wilt werken kun je een diffuser op de uitgang van je pomp aanluiten wat ook weer apparatuur in de bak scheelt.

Het moet zeker niet, het kan ook zonder zoals jij aangeeft, maar het heeft wel een hoop voordelen imo.
pi_183021815
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 13:51 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik lees dat vaker dat je een extern filter moet nemen. Maar dan kijk ik naar m'n eigen aquarium (Juwel Rio 180 liter, met het standaard interne filter) wat al 6 jaar zonder problemen draait. Lawaai? Niet van het filter, enige wat soms wat lawaai maakt is het lucht-belletjes-pompje (waarvan ik me de toegevoegde waarde soms wel afvraag).

Het belangrijkste nadeel van een extern filter lijkt me de veel grotere kans op catastrofale effecten bij een lekkage van filter of leidingen ernaartoe. Dan kan zomaar je hele bak leegstromen als je niet thuis bent. Met een intern filter is het enige wat kan lekken de bak zelf.
Bij mijn zusje (jewel 60l) hoor je duidelijk de filterpomp brommen. Ook bij kennissen met een intern filter hoor je de pomp. Dit ontstijgt inderdaad niet de herrie van een luchtpomp, maar ik heb geen luchtpomp, want die heb je niet nodig bij een goed beplant aquarium.

Een externe pomp verliest echt niet 1-2-3 zijn leidingen en hoewel de afdichting van de filterbehuizing kan slijten, is dit niet iets wat spontaan gaat lekken. Als het al fout zou gaan, gebeurt dit gelijk na een schoonmaakbeurt als je de pomp weer opstart (sta je met je neus bovenop).

De luchtpomp kan je stiller maken door een soort knalpotje te maken in de luchtslang. Je pomp is een membraan dat heen-en-weer klapt en zo lucht in de slang duwt. Die slang geleidt de klap als een soort stethoscoop rechtstreeks naar je aquarium waar deze door een bruissteen klapt en versterkt wordt. Als je dat wil dempen, moet je een soort knalpotje maken in de luchtslang, zodat de lucht niet klapperend, maar vloeiend je aquarium binnenkomt.
Je maakt zo'n knalpotje met een klein flesje. Boor aan weerszijden van een flesje een gaatje met een diameter net iets smaller dan die van de luchtslang (ik doe meestal een in de bodem en een in de dop). Vul het flesje met filterwatten of wat je dan ook in huis hebt om de luchtstroom te breken. Druk twee eindjes luchtslang door de gaatjes, zodat deze elkaar passeren (ze liggen dus niet in elkaars verlengde, maar voorbij elkaar). Eventueel kan je de rand om de slang extra afdichten met een lijmpistool, siliconenkit, kauwgom, net wat je in huis hebt. Als de aansluiting droog is, sluit je de demper aan tussen de pomp en het terugslagventiel. Als het goed is, hoor je nu enkel nog de belletjes.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')