quote:
Je hebt bacteriën nodig in je filter. Die bacteriën voeg je in de regel toe via een filterstarter. Hoe groter je filter is, des te meer mechanische filtratie er is, maar ook des te meer plek er is voor reinigende bacteriën. Dus een filter is een van de belangrijkste onderdelen voor een stabiel draaiend systeem (naast voldoende water in het systeem, maar dat is lastig bij een nano-bakje).
Die bacteriën zetten ammonia (uit poep en rottend visvoer omdat je je niet in kon houden bij het voeren) om naar nitriet, en van nitriet om naar het veel minder giftige nitraat. Dat noem je de nitraatcyclus. Nitraat wordt opgenomen door je planten of uit de bak verwijderd via een waterwissel. Zodra je voldoende bacteriën in je filter hebt, meet je geen ammonia (NH
3) en nitriet (NO
2) meer, maar nog wel nitraat (NO
3). De concentratie nitraat mag best wel hoog worden voordat je vissen er echt hinder van ondervinden.
Nitraat en fosfaat (PO
4) zijn belangrijk voor plantengroei, maar ook de voedingsstoffen waar algen op groeien. Helemaal zonder die twee is beroerd voor je planten, dus je moet een balans vinden en die vind je vaak door middel van metingen, waterwissels en het verwijderen/toevoegen totdat je balans hebt. Zelf heb ik een plantenbak, dus meet ik eigenlijk alleen nitraat en fosfaat en breng die twee in balans door extra toe te voegen ipv te verwijderen. Als beginnende aquariaan vermoed ik dat je meer bezig bent met vis, dus dan verwijder je eerder.
pH (de zuurgraad) wordt meestal bepaald door je kraanwater, hetzelfde geldt voor de waterhardheid. Je kan de watersamenstelling opvragen bij de lokale waterleiding en daar verandert niet zoveel aan voordat het bij jou uit de kraan loopt. De meeste garnalen worden in Nederland gewoon op kraanwater gekweekt, dus dat is prima. Je hebt geen waterconditioners nodig, want die zijn echt bedoeld voor mensen die chloor in het water hebben (denk Amerika), maar ons water is in de regel toppie, dus dan is dat flauwekul.
pH en hardheid zijn wel enigszins van belang als je met CO
2-injectie gaat werken, als je vissen wil houden met afwijkende wensen of als je medicatie moet toepassen, maar anders dan dat is het gewoon niet zo interessant voor je.
Dus wat heb je nodig aan tests: voor het opstarten adviseer ik een teststrip. Teststrips zijn een beetje manusje van alles. Ze meten veel dingen tegelijk, maar meet niks erg nauwkeurig. Zolang je je dat realiseert is dat geen punt.
Je wil bij het opstarten weten of je ammoniak en nitriet meet. Zo ja, dan zijn je bacteriën nog niet hard genoeg aan het werk en moet je waterwissels doen om deze te verwijderen. De gevreesde nitrietpiek is letterlijk killing voor je bak. De meting hoeft dus niet heel nauwkeurig, want het is vooral zaak om te weten of je dat meet en niet zozeer hoeveel.
Als je bak eenmaal goed draait, heb je mijns inziens voldoende aan de kennis over nitraat en fosfaat. En daar gebruik ik dus wel een goede test voor, waarbij ik zelf een voorkeur heb voor de tests van Salifert. Met de salifert-tests kan je zowel lage als hoge concentraties meten en de meting is tamelijk snel gedaan (binnen vijf minuutjes. Ik ken ook wel tests die twintig minuten nodig hebben). Op zich zijn andere merken ook prima, als je maar voor een specifieke test gaat ipv alleen een teststrip.
Een koffer lijkt wel stoer, maar dat is een grote aanschaf ineens en dan zit hij ook nog eens vol met tests die je niet regelmatig hoeft te doen.
Ik beweer overigens niet dat alle andere metingen flauwekul zijn, alleen dat jij er in jouw situatie vermoedelijk niet zoveel aan hebt om de pH te loggen
Als je garnalen wil is er nog één specifieke test die je wel even moet doen: koper. In sommige leidingsystemen trekt er een beetje koper in met name het water uit de warme kraan. Als je een waterwissel doet, moet het schone water ongeveer dezelfde temperatuur hebben als het water van het aquarium. Koper is echt enorm giftig voor je garnalen, dus als je koper in je warme water hebt, kan je het water voor een wissel niet op temperatuur brengen door de warme kraan aan te zetten, maar moet je het van tevoren klaarzetten en gewoon op kamertemperatuur laten komen en/of verwarmen met een extra verwarmingselementje. Je moet dus even weten of er koper in je warme water zit.
Daar ga je natuurlijk geen aparte kopertest voor aanschaffen, maar vraag je even aan een kennis met een testkoffer of bij je lokale dierenwinkel/tuincentrum of ze dat voor je willen meten.
Verder moet je zeer voorzichtig zijn met het gebruik van actieve koolstof. De filterfabrikant beweert van alle filtermedia dat je die iedere zoveel weken moet vervangen, want anders verkopen ze niks. Normale filtersponzen gaan jaren mee. Gewoon periodiek uitwringen en schoonspoelen. Biologische media (keramische ringen/balletjes, siporax) blijft in principe ook jaren goed functioneren. Maar actieve koolstof (-filters)
moet je regelmatig vervangen.
Beter is het om die überhaupt niet te gebruiken.
Als je je aquarium gaat opzetten, is het beter om eerst te beginnen met het plaatsen van planten en vervolgens daarmee het filter te laten draaien. Je kan een klein beetje visvoer gebruiken om te kijken of bacteriën hun werk doen. Geef dat gewoon een weekje en ga pas vis toevoegen als de filterbacteriën gesetteld zijn en hun werk doen. En dan bij voorkeur ook rustig aan opbouwen.
Het algemene aquariumtopic vind je trouwens hier:
F&F / Tropisch aquarium #72 - Het blijft toch kriebelen.[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 05-11-2018 22:59:58 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.