abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183047880
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 20:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat je naar max. 50 mm zou moeten gaan, is echte onzin, dan zou je een heel dunne buis van een 20 - 30 mm voor de rookgasafvoer overhouden, dat gaat echt niet werken.

Als de huidige ketel een HR was/is, zou de rookgasafvoer als van RVS voor de rookgassen zijn en kan je zonder problemen de nieuwe HR ketel daarop aansluiten.
-Heel veel ketels werken op 50 mm rookgasafvoer ( hi pressure) fabrikant schrijft voor wat hierin mogelijk is;
-Jij kan op afstand de staat van een rookgas-afvoer beoordelen?
-Hoelang is volgens jou de levensduur van een rvs rookgas afvoer?
pi_183047981
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 07:14 schreef klipper het volgende:
Is 75 geen 80 en 50 geen 60?
Rga 50 ken ik niet.

Weet je trouwens wel gelijk wat het verdienmodel van volra is.

Overigens als je geen gezamenlijke rga hebt, moet je er inderdaad vanuit gaan dat een rga na een ketelleven vervangen moet worden.

Zie o.a. het nieuwe beugelen.
Rookgas afvoer, is zowel in 50mm starre uitvoering, en in 50mm flexibele uivoering verkrijgbaar.

Daarbij is naar mijn weten 50mm ook 50mm, en 80 is 80.
Vroeger werd vaker 70 gebruikt, fabrikanten schrijven dit ook vaker voor als minimale diameter.
Daarbij is het vervangen van een rookgas afvoer bij ketelvervanging toch noodzakelijk, dus kan de bestaande diameter van weinig belang zijn, mits er een bepaalde diameter rookgas afvoer erdoorheen gevoerd moet worden.
pi_183048099
quote:
14s.gif Op maandag 5 november 2018 20:43 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dit was volgens het bedrijf standaard 3 jaar + 2 jaar wegens erkent installatiebedrijf "brancheblabla" + 2 jaar vanuit de fabriek (tijdelijke actie)
Had van te voren gevraagd of dat dan compleet zonder kosten was, en dat was het geval..
Onderhoud is ook niet zo spannend.. brander even schoonmaken (is nooit echt vies) en de pakking om erbij te komen moet dan vervangen worden.. veel meer is het niet..
Dan snap ik niet dat je de moeite neemt om ' even de brander schoon te maken'

Na jou beschreven 'werkzaamheden' begint het doel van onderhoud pas.

Misschien toch even de voorschriften van de fabrikant lezen?
  vrijdag 9 november 2018 @ 21:33:21 #29
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183050714
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 19:47 schreef Baszos het volgende:

[..]

Dan snap ik niet dat je de moeite neemt om ' even de brander schoon te maken'

Na jou beschreven 'werkzaamheden' begint het doel van onderhoud pas.

Misschien toch even de voorschriften van de fabrikant lezen?
Ik heb niets met de fabrikant te maken..Heb hem van het installatiebedrijf.. ding hangt er al elf jaar ook..
Van de week trouwens wel heel toevallig de ontluchter stuk.. Maargoed ook weer zo'n klusje van niets..
pi_183051386
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 19:36 schreef Baszos het volgende:
-Heel veel ketels werken op 50 mm rookgasafvoer ( hi pressure) fabrikant schrijft voor wat hierin mogelijk is;

-Hoelang is volgens jou de levensduur van een rvs rookgas afvoer?
- Ik ga uit van dubbele buis, dus als de rookgasafvoer= 50 mm, wordt de buitendiameter incl. luchttoevoer iets van 80 mm. Hetgeen ik al postuleerde.

- Ik denk tussen de 5 en 50 jaar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183057267
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 november 2018 21:33 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik heb niets met de fabrikant te maken..Heb hem van het installatiebedrijf.. ding hangt er al elf jaar ook..
Van de week trouwens wel heel toevallig de ontluchter stuk.. Maargoed ook weer zo'n klusje van niets..
De fabrikant schrijft voor wat er moet gebeuren met onderhoud en wat er dan vervangen moet worden, maar ja, waarom zou een fabrikant ook vanalles voorschrijven? Totale kolder toch?
pi_183057371
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 21:58 schreef blomke het volgende:

[..]

- Ik ga uit van dubbele buis, dus als de rookgasafvoer= 50 mm, wordt de buitendiameter incl. luchttoevoer iets van 80 mm. Hetgeen ik al postuleerde.

- Ik denk tussen de 5 en 50 jaar.
Dat is niet zozeer uit je verhaal op te maken ;)
De combinatie van 50-80 bestaat niet, wel 60-100 in concentrische vorm, welke alleen star verkrijgbaar is.

Laten we gewoon even uitgaan van een levensduur van 15 jaar, dan zou jij zonder blikken of blozen er een nieuwe ketel aanhangen, zonder uberhaupt te weten of de rookgasbuis geschikt is voor nog een ketel leven mee te gaan.

Vind het een zeer kwalijke zaak als mensen/bedrijven dit doen, zonder enige inspectie te doen van de rookgas afvoeren, en er klakkeloos op aansluiten en denken ' het zal wel in orde zijn'

En dan komen de nieuwsberichten weer over koolmonoxide vergiftiging, en zich dan afvragen hoe zoiets kan!
  Moderator zaterdag 10 november 2018 @ 09:47:24 #33
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_183057405
quote:
15s.gif Op zaterdag 10 november 2018 09:45 schreef Baszos het volgende:
Vind het een zeer kwalijke zaak als mensen/bedrijven dit doen, zonder enige inspectie te doen van de rookgas afvoeren, en er klakkeloos op aansluiten en denken ' het zal wel in orde zijn'

En dan komen de nieuwsberichten weer over koolmonoxide vergiftiging, en zich dan afvragen hoe zoiets kan!
Het gebeurd tegenwoordig gewoon; men wil tegenwoordig ook voor een duppie op de eerste rang zitten als klant. En dan worden er gewoon een hoop aannames gedaan op dat vlak.

Ziet er nog goed uit, dus het zal wel O-)
pi_183057462
quote:
15s.gif Op zaterdag 10 november 2018 09:45 schreef Baszos het volgende:
Dat is niet zozeer uit je verhaal op te maken ;)
Dan moet je de OP nog eens lezen, dat was mijn uitgangspunt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183057559
Precies, ik krijg er vaak zat mee te maken.
Vaker is het ook geen geld kwestie, er zijn heel wat bedrijven, die van heel wat rookgas constructies geen kennis hebben, en naar hun beste weten een cv ketel aansluiten.

Vind het een kwalijke zaak dat er heel wat vakonbekwame mensen dit soort werk uitvoeren, met alle gevolgen van dien.

Ook bedrijven die er wel verstand van hebben, en het gewoon aansluiten naar de 'wens' van de klant, omdat geld wel een rol speelt, en De klant bewust met een mogelijk onveilige rookgasconstructie achterlaten.

De gevolgen zijn in beide gevallen hetzelfde, maar wat nu de meest kwalijke eruit is.....
pi_183057588
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 09:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan moet je de OP nog eens lezen, dat was mijn uitgangspunt.
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:12 schreef eRKa het volgende:
Vergeten te vermelden, maar er zit al een HR gasketel met zo'n dubbele pijp voor aanvoer lucht en afvoer rookgas. Dus aan de combinatie van in-en uitvoer ligt het niet, dat zit er immers al.
Gebouw is in 2000 opgeleverd en tekeningen zijn in 1999 goedgekeurd.

Ik lees een dubbele pijpvoor rga en ltv, als 2x 80mm. Misschien je uitgangspunt de volgende keer iets duidelijker maken om verwarring te voorkomen ;)
pi_183059790
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 21:58 schreef blomke het volgende:
- Ik denk tussen de 5 en 50 jaar.
Ligt eraan welk materiaal, als in rvs,flexibel, water, zwavelig zuur, blijft staan gaat die ook eerder als 5 jr kapot.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2018 13:02:32 ]
pi_183065533
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 12:28 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ligt eraan welk materiaal, als in rvs,flexibel, water, zwavelig zuur, blijft staan gaat die ook eerder als 5 jr kapot.
Daarom dient het materiaal, in welke vorm dan ook, onder geldende voorschriften te worden aangelegd, om ophoping van condenswater tegen te gaan.

Helaas nemen veel bedrijven,zzp-ers etc etc hier geen aandacht voor.

Helaas is het vaker een gebrek aan enige kennis! ( en ja, ik kom zeer gerenomeerde bedrijven tegen, die dit soort fouten maken)
  zaterdag 10 november 2018 @ 22:30:35 #39
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183071195
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 09:38 schreef Baszos het volgende:

[..]

De fabrikant schrijft voor wat er moet gebeuren met onderhoud en wat er dan vervangen moet worden, maar ja, waarom zou een fabrikant ook vanalles voorschrijven? Totale kolder toch?
Ja totale kolder om dat als consument te moeten weten.. Ik koop het ding inclusief installatie door een installatiebedrijf.. Waarom zou ik me daar druk over maken? Alles loopt via hun..
Als zij van mening zijn dat het goed is, vind ik dat ook..
Het zijn geen prutsers.. ze zijn al generaties oud, en doen niet de minste klussen.. dus ze zullen het wel weten..
pi_183071486
quote:
14s.gif Op maandag 5 november 2018 20:43 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]
Onderhoud is ook niet zo spannend.. brander even schoonmaken (is nooit echt vies) en de pakking om erbij te komen moet dan vervangen worden.. veel meer is het niet..
Hier stel je toch iets anders ;) Als jou onderhoudsbedrijf zo onderhoud doet, betaal je waarschijnlijk teveel voor de service wat ze verlenen, en zou ik ( maar dat schijnt een persoonlijke mening te zijn) naar een ander onderhoudsbedrijf gaan kijken ;)

En lees mijn reacties hierboven, ik ken heel wat gerenormeerde bedrijven, die zeker niet volgens de maatstaven werken ( wat je van dergelijke bedrijven wel zou mogen verwachten ) ;)
  zaterdag 10 november 2018 @ 23:03:17 #41
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183071767
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 22:48 schreef Baszos het volgende:

[..]

Hier stel je toch iets anders ;) Als jou onderhoudsbedrijf zo onderhoud doet, betaal je waarschijnlijk teveel voor de service wat ze verlenen, en zou ik ( maar dat schijnt een persoonlijke mening te zijn) naar een ander onderhoudsbedrijf gaan kijken ;)

En lees mijn reacties hierboven, ik ken heel wat gerenormeerde bedrijven, die zeker niet volgens de maatstaven werken ( wat je van dergelijke bedrijven wel zou mogen verwachten ) ;)
Het maakt mij niets uit hoe ze het doen.. als het ding maar draait.. en dat doet ie als een tierelier.. :Y
Het onderhoud is inderdaad niet zo spannend.. misschien weten ze uit ervaring heel goed wat ze doen..
Geen idee.. zoals gezegd, het resultaat is leidend voor mij..

Bij aanschaf heb ik ook geen offertes laten maken.. ik kwam er pas achteraf achter dat ze best scherp waren met hun prijs..

Hiervoor wel een drama (multicom) gehad.. en die is (achteraf) inderdaad foutief opgehangen (zonder een in-en uitlaat in 1.. geen idee hoe dat heet)
Dat ding is van binnen uitgebrand.. op den duur stonden er vijf busjes.. ook van de fabrikant, die kwam zelf kijken met twee man..
En ik heb me toen laten afschepen met een nieuw binnenwerk en die in/uitlaat..
Maar de halve mantel was van buiten ook zwart.. Hij heeft er nog twee jaar met horten en stoten gehangen..
Toen was ik strontflauw van elke keer gezeur met het ding en heb ik het huidige bedrijf maar gebeld.. en met name omdat ze erg goed bekend staan..
Nog steeds tot genoegen.. Nu dus voor het eerst een keertje de ontluchter lek.. en als dat het enige is vind ik het helemaal prima..

[ Bericht 1% gewijzigd door Zolderkamer op 10-11-2018 23:12:49 ]
pi_183091955
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 18:31 schreef Baszos het volgende:

[..]

Daarom dient het materiaal, in welke vorm dan ook, onder geldende voorschriften te worden aangelegd, om ophoping van condenswater tegen te gaan.

Helaas nemen veel bedrijven,zzp-ers etc etc hier geen aandacht voor.

Helaas is het vaker een gebrek aan enige kennis! ( en ja, ik kom zeer gerenomeerde bedrijven tegen, die dit soort fouten maken)
87 graden bocht heeft ook niet voldoende afschot, als aangelegd volgens voorschrift, is 87 graden te weinig, daar blijft altijd iets in achter.
Die ring houdt het volgens mij ook niet lang.
Wat is het nog eens PPE? In wit of zwart.

https://www.ventilatielan(...)mm-kunststof-pp.html

Die zou eigenlijk vloeiend behoren te lopen zodat er niks in kan achterblijven.

Dus de makers van het materiaal weten het eigenlijk ook niet?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2018 23:08:30 ]
pi_183102477
Uit de voorschriften:

Afschot 3 graden (dus 50 mm per meter) naar het toestel voor een correcte afvoer van de
condens.
pi_183103955
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 15:37 schreef Glad_Janus het volgende:
Uit de voorschriften:

Afschot 3 graden (dus 50 mm per meter) naar het toestel voor een correcte afvoer van de
condens.
Kijk eens goed naar zo een bocht en denk eens na, gelijk flexibel die groef is alleen al 3mm waar zich condens in kan ophopen.
pi_183105152
Niets gaat eeuwig mee, het is de bedoeling dat je de volledige rookgasafvoer ieder ketel leven vervangt. En dit is ruim voldoende om 15 jaar zonder problemen mee te gaan indien correct gemonteerd.
pi_183105218
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 17:51 schreef Glad_Janus het volgende:
Niets gaat eeuwig mee, het is de bedoeling dat je de volledige rookgasafvoer ieder ketel leven vervangt. En dit is ruim voldoende om 15 jaar zonder problemen mee te gaan indien correct gemonteerd.
Flexibel rvs gaat nog geen 2 jr mee dan.
Is dat een ketelleven?
pi_183105281
Als je dat een keer meegemaakt hebt was het niet correct gemonteerd.
pi_183105503
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 17:58 schreef Glad_Janus het volgende:
Als je dat een keer meegemaakt hebt was het niet correct gemonteerd.
Yep meegemaakt er hoeft maar een steentje of stof in die groef te gaan zitten die/dat spoelt echt niet verder hoor met maar 3 graden verschil!
Wat zeg ik groef fels naad noemt men het geloof ik?
Liet hem eruit trekken en het was 1 gaten kaas, op sommige plaatsen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2018 18:18:05 ]
pi_183105553
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 17:58 schreef Glad_Janus het volgende:
Als je dat een keer meegemaakt hebt was het niet correct gemonteerd.
En het riool gaat dan wel langer mee? dat is immers pvc zelfs het hoofdriool, en toch neemt men aan dat het lang meegaan doet?
Het zooitje loopt uiteindelijk als goed gemonteerd het riool in immers, opgevangen is het goed om een riool mee te ontstoppen!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2018 18:18:48 ]
pi_183109840
Als je flexibel rvs onder 3 graden afschot legt, mag je zeker nog eens even de montage voorschriften doornemen ;)

Flexibel mag je alleen vertikaal monteren, en niet horizontaal!!

En inderdaad, de zuurtegraad van condenswater tast pvc niet aan, wel metalen zoals zink, alu, rvs etc!

Daarbij, rookgasbochten kloppen niet? Jij weet het beter als de fabrikant? Ik zie een baan voor jou tegemoet komen;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')