#tunnelvisionquote:Op donderdag 29 november 2018 18:13 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Ik ben alweer volop in training. Volgende week staat er een trainingskamp op de Teide gepland. Alles moet wijken om het komende seizoen nóg beter in vorm te zijn in deze reeks.
Nee, natuurlijk niet.quote:Op donderdag 29 november 2018 19:42 schreef Immerdebestebob het volgende:
Geloven jullie in Boom dit seizoen?
Ja tuurlijk wel. Boom gaat alles winnen.quote:Op donderdag 29 november 2018 19:42 schreef Immerdebestebob het volgende:
Geloven jullie in Boom dit seizoen?
Hij staat nu al scherp.quote:Op donderdag 29 november 2018 19:42 schreef Immerdebestebob het volgende:
Geloven jullie in Boom dit seizoen?
Ik denk dat Lars Nike keihard overwint dit jaar .quote:Op donderdag 29 november 2018 19:42 schreef Immerdebestebob het volgende:
Geloven jullie in Boom dit seizoen?
Haha.quote:Op donderdag 29 november 2018 21:01 schreef wimderon het volgende:
Geloven jullie dat Wilco Kelderman dit seizoen zonder valpartij doorkomt?
Ik neem vandaag een ipa voor het slapen gaan. Proost.quote:Op donderdag 29 november 2018 23:25 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Bugno heeft weer gedronken jongens, pas op.
Geniet ervan bob.quote:Op donderdag 29 november 2018 23:31 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik neem vandaag een ipa voor het slapen gaan. Proost.
quote:Romain Bardet vindt dat er een verbod moet komen op de communicatie met oortjes in het peloton. Tevens pleit de Fransman voor kleinere ploegen in de drie grote wielerrondes.
"Een wereld zonder oortjes zou bijzonder goed zijn", vertelt Bardet donderdag in een interview met Cyclingnews tijdens het trainingskamp van zijn ploeg AG2R La Mondiale in de Alpen.
"De renners moeten dan meer verantwoordelijkheid nemen, het zou hun tactisch vernuft en bewustzijn verbeteren en ze moeten alerter zijn tijdens de koers. Ik denk dat het de renners alleen maar beter maakt als ze geen informatie krijgen."
De ASO deed eerder al een voorstel voor het afschaffen van oortjes, maar kon destijds op weinig medestanders rekenen. De organisator van de Tour de France kreeg wel gehoor bij Tom Dumoulin en nu dus ook bij Bardet.
"De echte zorg is de voorspelbaarheid van de wedstrijd", aldus de renner van AG2R La Mondiale. "Situaties zoals dat Sky de Tour zou kunnen winnen met bijna alle renners, willen wedstrijdorganisaties juist voorkomen."
'Oortjes maken je een stuk passiever'
Bardet denkt dat de wielersport aantrekkelijker wordt door een verbod op oortjes. "De oortjes maken je een stuk passiever. Bovendien is het vaak informatie dat je goed gepositioneerd moet zitten, waardoor 180 renners van voren willen rijden en de kans op valpartijen groter wordt."
Eerder kwam de ASO ook met het plan om de vermogensmeter af te schaffen. Bardet betwijfelt of dat de juiste oplossing is om de sport aantrekkelijker te maken voor het publiek.
"Ik weet het niet zeker", zegt de nummer twee van de Tour de France van 2016. "Het is niet erg om ze weg te halen, maar ik denk ook niet dat het dé magische oplossing is."
Bardet pleit voor verkleinen ploegen in grote rondes
Hij ziet wel een oplossing in het verder verkleinen van de ploegen in de grote rondes. Vorig jaar besloot de internationale wielerunie UCI om de teams in de Tour, de Giro d'Italia en de Vuelta a España terug te brengen van negen naar acht renners.
"Laten we het nog verder terugbrengen", stelt Bardet. "Dat zou ploegen snel in gevaar brengen. Misschien is het voor de Tour wat extreem, maar dat is de sport. Die kan hard zijn."
"Als je van acht naar zes renners teruggaat, is het tempo ook niet continu even hoog", legt hij verder uit. "Ik denk dat dat minder ruimte geeft voor controle, wat de aantrekkelijkheid van de sport zou verhogen."
quote:BeNe Ladies Tour 2019 gaat van start in Utrecht met proloog in unieke setting
De zesde editie van de BeNe Ladies Tour start komende zomer op donderdag 18 juli met een proloog in het Nederlandse Utrecht. Dat heeft de organisatie vrijdag bekendgemaakt.
De enige grensoverschrijdende wielerwedstrijd voor de wereldtop in het vrouwenwielrennen, met een 2.1-statuut bij de UCI, wordt gehouden van donderdag 18 tot en met zondag 21 juli 2019. Utrecht is ook in 2020 de startplaats en heeft een optie voor 2021.
“We zijn heel verheugd om met een wielerminnende stad als Utrecht te kunnen samenwerken”, aldus organisator Geert Stevens. “Bovendien is het traject van de proloog heel speciaal. Het zal voor de rensters een fantastische ervaring zijn om door Leidsche Rijn, het nieuwe stadsdeel van Utrecht, te kunnen koersen. De start van de proloog is bij Castellum Hoge Woerd, de plek waar de Romeinen ooit de grens bewaakten. De rensters koersen van ‘oud naar nieuw’ want de aankomststrook wordt getrokken temidden van het gloednieuwe winkelcentrum in Leidsche Rijn op de Parijsboulevard”.
Met de Giro in 2010 en de Grand Départ in 2015 mocht Utrecht al enkele grote rondes in het mannenwielrennen ontvangen.
De Nederlandse Marianne Vos won de voorbije twee edities van de BeNe Ladies Tour. In 2015 en 2016 schreef Jolien D’hoore het eindklassement op haar palmares.
twitter:TourDeJose twitterde op vrijdag 30-11-2018 om 12:12:22 Door herverdeling binnen @Eurosport_NL komt er volgend jaar heel veel tijd vrij. Ik ben dus op zoek naar nieuwe opdrachten. Fulltime dienstverband ook mogelijk. Sport / media of misschien wel iets compleet anders! Zie LinkedIn of https://t.co/sSRisLMzJb voor CV https://t.co/hRTOdtzHZB reageer retweet
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goed na geaapt van Moviestar.quote:
Misschien is er naast Joris nog een plekje vrij bij de NOS...quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:14 schreef Spockjuh_ het volgende:
Veranderingen bij eurosporttwitter:TourDeJose twitterde op vrijdag 30-11-2018 om 12:12:22 Door herverdeling binnen @Eurosport_NL komt er volgend jaar heel veel tijd vrij. Ik ben dus op zoek naar nieuwe opdrachten. Fulltime dienstverband ook mogelijk. Sport / media of misschien wel iets compleet anders! Zie LinkedIn of https://t.co/sSRisLMzJb voor CV https://t.co/hRTOdtzHZB reageer retweet
Aii wel pijnlijk, ik vond haar echt niet zo heel slecht.quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:14 schreef Spockjuh_ het volgende:
Veranderingen bij eurosporttwitter:TourDeJose twitterde op vrijdag 30-11-2018 om 12:12:22 Door herverdeling binnen @Eurosport_NL komt er volgend jaar heel veel tijd vrij. Ik ben dus op zoek naar nieuwe opdrachten. Fulltime dienstverband ook mogelijk. Sport / media of misschien wel iets compleet anders! Zie LinkedIn of https://t.co/sSRisLMzJb voor CV https://t.co/hRTOdtzHZB reageer retweet
Ik welquote:Op vrijdag 30 november 2018 12:50 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Aii wel pijnlijk, ik vond haar echt niet zo heel slecht.
Opnieuw geplaatst zonder @Eurosport zodat de reacties daar niet ook automatisch komenquote:Op vrijdag 30 november 2018 14:02 schreef Marcoss het volgende:
Tweet is alweer verwijderd, zie ik, mocht nog niet naar buiten komen waarschijnlijk
Ah, dat kan natuurlijk ook jaquote:Op vrijdag 30 november 2018 14:09 schreef showtimer het volgende:
[..]
Opnieuw geplaatst zonder @Eurosport zodat de reacties daar niet ook automatisch komen
Daar is Jan Hermsen (en co-commentatoren Miesjel Cornelisse en Dierk Bellemakers) er niet één van met z'n Laurens ten Dam op lachgas-stem.quote:Op vrijdag 30 november 2018 15:01 schreef Coelho het volgende:
Er zijn zeker slechtere commentatoren, maar de meesten hebben wel een acceptabeler stemgeluid.
Ze is natuurlijk wel echt een wielergek dus dat is positief maar wat betreft kwaliteit is ze een beetje blijven hangen, heeft zich niet echt ontwikkeld. Maar als ze helemaal stopt of moet stoppen bij ES vind ik dat wel verrassend.quote:Op vrijdag 30 november 2018 14:46 schreef DecoAoreste het volgende:
Zuur. Ze was zeker niet de beste commentator ooit, maar ik leef wel altijd met haar mee omdat ze niet zo stevig in haar schoenen staat enzo. Hoop dat ze snel iets anders weet te vinden, al is het wellicht verstandig om iets te kiezen waarmee je wat minder in de spotlights staat, voor haar eigen gemoedsrust.
Wat mij betreft mag ze naar de NOS. Dan kunnen ze Herbert ‘herverdelen’.quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:14 schreef Spockjuh_ het volgende:
Veranderingen bij eurosporttwitter:TourDeJose twitterde op vrijdag 30-11-2018 om 12:12:22 Door herverdeling binnen @Eurosport_NL komt er volgend jaar heel veel tijd vrij. Ik ben dus op zoek naar nieuwe opdrachten. Fulltime dienstverband ook mogelijk. Sport / media of misschien wel iets compleet anders! Zie LinkedIn of https://t.co/sSRisLMzJb voor CV https://t.co/hRTOdtzHZB reageer retweet
Ik zie liever dat ze snel afscheid nemen van Tom Egberts.quote:Op vrijdag 30 november 2018 19:54 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Wat mij betreft mag ze naar de NOS. Dan kunnen ze Herbert ‘herverdelen’.
Ja, dat vind ik ook. Maar dat is geen wielercommentator, dus de relevantie van je opmerking ontgaat me een beetje.quote:Op vrijdag 30 november 2018 19:56 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik zie liever dat ze snel afscheid nemen van Tom Egberts.
https://www.instagram.com/p/Bqz91_-iZdw/quote:
Aad300 or bust.quote:Op zaterdag 1 december 2018 10:04 schreef showtimer het volgende:
[..]
https://www.instagram.com/p/Bqz91_-iZdw/
Je zou toch alleen voor je nummerbord al in België gaan wonen.
Veel feiten kennis, zolang ze niet in de maling genomen werd, maar die stem.... verschrikkelijk.quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:50 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Aii wel pijnlijk, ik vond haar echt niet zo heel slecht.
quote:Hij kon zijn zoon zijn. Dus liet viervoudig Kristallen Fiets-laureaat Tom Boonen (38) supertalent en ‘Jongere van het Jaar’ (ja, toch?) Remco Evenepoel (18) eerst rustig trainen. «Ik zorg nogal voor u, hé kleine.» Waarop de kleine de grote op de koffie vroeg in Le Pain Quotidien in Wemmel. Voor een dubbelinterview, waarin de naam Mer… — oeps — niet één keer viel.
Hebben jullie elkaar al eens eerder ontmoet?
Boonen: «Twee keer. Eén keer nuchter en één keer zat.» (lacht)
Evenepoel: «Gij toch. Het licht bijkans uit.»
Boonen: «Bij 95% van de aanwezigen toen, op het zilveren sponsorjubileum van Latexco. ‘Fiesjeuh!’ Ons eerste gesprek dateert van eind juni, tijdens een fietstocht in de rand van de Internationale Wielertrofee in Oetingen, georganiseerd door een maat van mij, een Volvo-concessiehouder.»
Evenepoel: «Het klikte meteen. Alsof we elkaar al tien jaar kenden. Ik heb met Toms neefje, Davide Bomboi, bij de junioren gekoerst. Dat was de ideale ijsbreker.»
Je was vijf, Remco, toen Tom in 2005 zijn eerste van drie Rondes van Vlaanderen won en wereldkampioen werd in Madrid. Lag een beginnend voetballertje bij RSC Anderlecht daar wakker van?
Evenepoel: «Zeker. Ik voetbalde puur voor het plezier, in dat stadium was er nog geen sprake van doelbewuste carrièreplanning. Pa gaf me als ex-renner het wielrennen met de paplepel mee. Ik vond dat leuk om te volgen. Zaterdag sjotten, zondag koers kijken op tv. Zo zag een doorsnee weekend er bij ons uit. In de krant speurde ik ook altijd eerst naar de wieleruitslagen, pas dan naar de voetbaltabellen. Ik wist perfect wie Tom was.»
Boonen: (verbaasd) «Op die leeftijd was ik totaal nog niet met sport bezig, jom. Het ging er thuis ook niet continu over. Sven (zijn broer, red.) en ik zaten altijd buiten te ravotten. Kampen bouwen, dingen in brand steken en zo. Op mijn elfde, toen ik het scholenkampioenschap won, kwam het voor het eerst in me op dat ik misschien wel eens zou kunnen koersen. Pas bij de junioren ben ik er ook echt van gaan houden.»
Na die wereldtitel hield plots het hele land van joú. België werd gek.
Boonen: «De term ‘hype’ is toen uitgevonden. Het waren nog andere tijden, maar je voelde ze stilaan veranderen. Schreeuwerige internetfora, opkomst van de sociale media. Vooral uit die hoek nam de druk toe. Ik was ook één van de eerste coureurs die buiten de koers overal werd gevraagd. Wist je dat ik zelfs met een poster in de Joepie (immens populair Belgisch muziekmagazine uit de periode 1973-2015, red.) heb gestaan?»
Evenepoel: (vol ongeloof) «Nee... Echt? Goh.»
Boonen: «Dan heb je ’t gemaakt in ’t leven, hé! (lacht) ’t Was inderdaad zot.»
Ik heb het gevoel dat die hype bij jou nú al op gang komt, Remco. Overal te lande rijzen fanclubs als paddenstoelen uit de grond.
Evenepoel: «Mja...»
Boonen: (pikt meteen in) «Klopt. Weet je waaraan ik dat merk? Mensen die niks van koers kennen, spreken me aan over jou. ‘Zeg, die Remco Evenepoel, straf bazeke, hé?’ De basis is gelegd.»
Evenepoel: «Voorlopig zonder extremen, dan. Ze kamperen niet in onze tuin, bellen niet aan voor een foto of handtekening. En ik kan nog altijd, zoals elke normale mens, om charcuterie voor de boterham bij de slager om de hoek. Ik merk wel dat mensen me sneller herkennen. Recent liep ik met Oumi (Oumaïma Rayane, zijn vriendin, red.) over de Antwerpse Meir. ‘Hey’, riep plots iemand. We draaiden ons om. ‘Ben jij niet die wereldkampioen?’ Euh... ja dus. (grijnst) Hoort er bij, zeker? Ik probeer er niet te veel in op te gaan. We zijn nu ruim twee maanden na het WK in Innsbruck. Het mag een beetje luwen. Er zijn andere, belangrijkere dingen.»
‘Laat hem maar wat ademen’, raad je aan, Tom. Maar krijgt hij die ademruimte wel?
Boonen: «Iedereen wil iets van je. Héél selectief zijn daarin. Dan komt het goed.»
Evenepoel: «Ik heb het er met Patrick (Lefevere, red.) al uitvoerig over gehad. Ze hebben bij Deceuninck-Quick.Step heel veel geleerd uit jouw topperiode, Tom. Er is toen iets te veel ‘ja’ gezegd.»
Boonen: «Vooral de eerste jaren. Normaal ook. Plots ontplofte er een bom, niemand die daar ervaring mee had. Jij komt in een team terecht dat al wat stormkes heeft doorstaan.»
Evenepoel: (knikt) «Ze weten hoe ze met zo’n situatie moeten omgaan.»
Blijf toch maar ver weg van die mediatraining, Remco. En wees je frisse, spontane zelf. Zoals Tom dat is geweest.
Boonen: (gespeeld verontwaardigd) «Hoe? Nu niet meer of wat?»
Wel. Maar geef toe: je bent gaandeweg voorzichtiger geworden.
Boonen: «Omdat er misbruik van gemaakt werd. Na het tijdperk-Museeuw/Van Petegem, waarin elk woord zorgvuldig werd gewikt en gewogen, durfde eindelijk nog eens iemand iets te zeggen dat afweek van het gebruikelijke discours. Het werkte verfrissend. Maar hield tegelijk gevaar in. Je leert het nog wel, Remco: er niet alles meer uitflappen wat op je tong ligt, zonder daarbij aan spontaniteit in te boeten.»
Feit is: hij wint razendsnel zieltjes.
Boonen: «Het is leuk kijken naar hem.»
Evenepoel: «Wat ik doe, doe ik met volle goesting en plezier. Anders kan het nooit goed zijn. Mijn logica.»
Herken je jezelf karakterieel in deze jongen, Tom? De manier waarop hij in het leven staat? Die hyperactiviteit...?
Boonen: «Is dat zo?»
Evenepoel: «Ik kan effectief niet stilzitten.»
Boonen: «Oei, ik ook niet.» (lacht)
Evenepoel: «Ik moet ’s avonds echt stoppen met ‘iets’ te doen en gaan slapen. Zoniet... blijf ik bezig. Dan kijk ik al volop uit naar de volgende ochtend en het moment waarop ik mag opstaan, ontbijten en fietsen.»
Boonen: «Goed dat je die onrust kan kanaliseren op de fiets.»
Evenepoel: «Alles moet ook stipt verlopen. O jee, als er iets onverwachts tussenkomt, mijn dagplanning overhoop wordt gegooid en ik niet kan doen wat ik voor ogen had. Dan ben ik verloren. Een minpuntje.»
Boonen: «Ja, want daar ga je ook in koers moeten leren mee omgaan.»
Evenepoel: «Het WK was, wat dat betreft, een prima test. Plan A lukte niet, door die val. Nét toen we er met de ploeg wilden aan beginnen. ‘Oké, kan gebeuren. Dan maar plan B of C.’»
Ha, er was ook nog een plan C?
Evenepoel: (lacht) «De sprint, hé.»
Boonen: «Zijn plan bestond er louter in om iedereen uit het wiel te knallen.»
273.897 mensen keken naar dat WK. Marktaandeel: 49,9%. Gigantisch voor een juniorenkoers op een doordeweekse donderdag.
Evenepoel: «De aankomst was rond 18 uur, dan zijn de mensen thuis van het werk. En ik had al wat reclame gemaakt in de tijdrit.»
Boonen: «Zelf ben ik pas het laatste uur beginnen te kijken. Toen je je remonte al had ingezet. Pure waanzin! Net toen ik dacht: ‘ai, hij krijgt het nog lastig met die Duitser in zijn wiel’, versnelde je. Game over. Zelden gezien.»
Evenepoel: «Er zat nog een iets steiler knikje in die klim, waar ik dezelfde cadans aanhield en dus plots van 420 naar 650 watt ging. Die korte snok van hooguit tien seconden gaf Mayrhofer de doodsteek.»
Dáár is hij dus mee bezig, Tom.
Boonen: «Allemaal, tegenwoordig. Er bestaan geen jongerencategorieën meer. ’t Zijn allemaal profs.»
Evenepoel: «Wielrennen draait anno 2018 om wattages. Coaches stellen er trainingsschema’s op af en gebruiken ze als waardemeter.»
Boonen: «Ik trainde in 1999 als één van de eerste Belgische coureurs al met een SRM-meter. Maar er zijn ook jaren geweest dat ik het gewoon zonder deed.»
Evenepoel: «Voor lange duurtochten laat ik hem ook aan de kant. Ik train vooral op hoge cadans. Dat is mijn handelsmerk.»
Je hebt zelf aardig wat kwaliteit zien passeren, Tom. Hoe schat je dit in?
Boonen: «In mijn juniorentijd had je twee Duitse supertalenten: Eric Baumann en Torsten Hiekmann. Hors catégorie. Hiekmann, wereldkampioen tijdrijden in 1997, was de beste van de twee. Baumann was meer het klassieke type. Ze zijn een tijdlang prof geweest, onder meer bij T-Mobile. Maar finaal deemsterden ze allebei weg. Sluitende garanties op een topcarrière heb je als junior dus niet. Er zijn zoveel factoren die dat kunnen beïnvloeden: je eigen groei en ontwikkeling, maar ook je familiale situatie, teams die op de fles gaan, fysieke ellende... Om maar te zwijgen van het mentale aspect. Veel van die jongens heb ik gewoon kapot zien gaan in het hoofd. Te zwak, te plat. Klasse te koop, maar geen greintje inzet of weerbaarheid. Met ouder worden krijg ik meer voeling met hoe mensen precies in elkaar zitten. Ik pik ze er zo uit, zij waarvan je op voorhand kunt voorspellen: dit wordt niks!»
Doe eens een voorspelling voor Remco.
Boonen: «Als hij zijn evolutie kan doortrekken...»
Evenepoel: «Mijn testwaarden zijn wat ze zijn. Ze liegen niet. Maar zoals Tom zegt: het kan bij de profs helemaal anders verlopen. Ik besef dat ik straks uitkom tegen mannen met zoveel meer kracht en ervaring. Die drie, vier trappen hoger staan dan ik. Een niveau dat ik, op een mooie dag, zelf ook wil halen. Daar ga ik keihard voor werken, samen met de mensen van de ploeg. Ik focus op de groeimarge die ik nog meen te hebben. En toets me niet te veel aan voorbeelden uit het verleden.»
Boonen: «Het mag inderdaad jouw rekening niet maken. Met die ingesteldheid kom je al een eind ver. Zelf was ik niet de meest getalenteerde van mijn lichting. En al zeker niet van jouw kaliber, Remco. Een hele tengere, die pas bij de U23 echt doorgroeide. Ik won wel zeventien koersen bij de junioren, maar kreeg ook 36 keer op mijnen appel van Gert Steegmans.»
Nog zo iemand van wie je denkt: ‘dju, daar zat meer in.’
Boonen: «Fysiek minstens mijn evenknie. Met een sprint die misschien zelfs beter was dan de mijne. Maar... mentaal zo teer als ik-weet-niet-wat.»
Zal je opnieuw moeten leren verliezen, Remco?
Evenepoel: «Ik kan daar goed mee om. Erfenisje van mijn vorig leven.» (grijnst)
Boonen: «Hoe? Voetbal is toch een teamsport?»
Evenepoel: «Ja, maar als kapitein van dat team en verlengstuk van de coach langs de zijlijn droeg ik toch een bepaalde verantwoordelijkheid. En kon ik me dus neig rot voelen na een verloren topmatch tegen Club Brugge of Standard die we moesten winnen om nog kans te maken op het kampioenschap. Die ervaringen neem ik mee en zullen me sterken in de verwerking van nieuwe tegenslagen.»
Boonen: «Pff. Ik kon als jonge renner ook niet tegen mijn verlies. Ik was daar zelfs fysiek slecht van. Zeker als ik verloor door de schuld van iemand anders. Ik zou er zijn kop hebben afgehakt.»
Evenepoel: (lachje) «Ik ken het gevoel. Dat knaagt vanbinnen, hé.»
Boonen: «Later, als prof, kon ik dat veel makkelijker plaatsen. Maar er zijn nog momenten geweest waarop ik het kot bijna heb afgebroken. De Omloop van 2015, bijvoorbeeld. Toen we ons met drie, Terpstra, Vandenbergh en ik, in een kopgroep van vier in de luren lieten leggen door Ian Stannard. Ik had het voorspeld en zo gebeurde het ook. Manneke... Ik kon Niki wel kapotkloppen. (lacht) Maar...! Dat is dan vijftien minuten roepen en tieren tegen elkaar en dan zeg je: ‘oké, morgen gaan we er opnieuw voor in Kuurne.’ Niki is zelf ook van dat principe. Daaraan herken je de groten. Het vuur moet soms knetteren.»
Evenepoel: «Helemaal mee eens.»
Remco droomt ervan om de drie grote ronden te rijden...
Boonen: «Dat heb ik óók gedaan.»
...waarmee we bedoelen: een klassiek type als jij, Tom, kan hem daar weinig raad in geven.
Boonen: «Net wel. Mijn allereerste grote ronde, de Vuelta 2003, was meteen ook de allersnelste ooit. In volle epo-tijdperk, met Spanje als buitenbeentje. Daar reed je elke dag tegen dertig brommers. Niet normaal. 22, was ik. Ik dacht dat ik zou sterven. Gaandeweg heb ik het wel zien veranderen, evolueren. Maar de periode waarin US Postal en T-Mobile elkaar bekampten in de Tour blééf het onaangenaam koersen. Ook al joeg ik zelf geen klassement na. De ochtend van mijn ritzege op de Champs-Élysées, in 2004, stond ik ’s morgens op met een hematocriet van... 35,6. Ik mocht bijna niet starten. Zo kapot was ik. Maar ik won wel. Het kán dus.»
Evenepoel: «Nu kunnen jonge gasten ook bergop mee. Enric Mas is er een mooi voorbeeld van. Tien jaar geleden zag je dat niet.»
Boonen: «Onbegonnen werk. Of je nu 40, 60 of 80 kilo woog, je knalde tegen een natuurlijke grens aan die... dertig anderen verlegden. Je mocht nog zó hard getraind of je gesoigneerd hebben: vergeet het. Blij dat ik die keuze nooit heb moeten maken. En dat ik mijn plan kon trekken in de klassiekers.»
Veertig jaar al wachten we op een nieuwe groterondewinnaar. Ga er maar eens aan.
Boonen: «De mogelijkheden zijn er. De wil ook. Dan kan er veel. Alleen... Tot dusver was jij de norm, Remco. Je bepaalde zelf de grens. Nu ga je die tegen mannen die tien, twintig procent beter zijn een paar keer moeten slopen. Ze zullen je uit je meest comfortabele comfortzone dwingen. Pas dán zal je weten hoe ver je staat. En wat je echt kunt bereiken.»
Evenepoel: «Ik heb een sterke tijdrit in de benen, kan goed klimmen en recupereer vlot. De drie voorwaarden om te kunnen uitgroeien tot een groteronderenner. ‘Als je er écht voor wil gaan, doe het dan nu meteen, met volle overgave’, zei Lucien Van Impe me onlangs aan de telefoon.»
Boonen: «Je gaat verschieten, hoor. Maar Lucien heeft gelijk: focus volledig op waar je in uitblinkt. Echte toppers kunnen op 22, 23 jaar de Tour winnen. Dat komt vaak heel snel. En daarna deemstert dat weer wat weg. Probeer dus maar zo rap mogelijk te scoren. Je weet nooit wat er nadien nog allemaal gebeurt.»
‘We moeten zorg dragen voor deze jongen’, zegt Walter Planckaert. Gelijk heeft hij.
Boonen: «Ik zou zeggen: laat hem gewoon gerust.»
Evenepoel: «Het is vooral ik die het moet doen. Samen met Patrick (Lefevere, red.) en de hele ploeg. Wij. Beter dan bij Deceuninck-Quick.Step kan ik niet zitten. Een team met een winnaarsmentaliteit. Ik pas perfect in dat profiel.»
Boonen: «Met zijn programma (maximum 55 koersdagen, hoofdzakelijk kleinere rittenkoersen, red.) zit het alvast goed. Op ’t gemakske beginnen in Argentinië, er rustig inkomen, ver weg van alles en iedereen.»
Evenepoel: «Ik kijk er ongelooflijk naar uit. Om een nieuw hoofdstuk aan te snijden, een nieuwe wereld te ontdekken. En enkel en alleen met mijn fiets bezig te zijn. Doen wat je móet doen. En als je dat dan nog eens graag doet: da’s het mooiste wat er is, toch?»
Boonen: «Profwielrenner zijn: ooh jong, echt zalig. Ongegeneerd in de zetel kunnen gaan liggen na de middag. ‘Ja ja, da’s mijn job.’ Nu mag dat niet meer. (lacht) ‘Wat lig jij hier te doen? Prutser!’»
Zullen we afsluiten met een ode aan de ‘stille maar hardwerkende kracht’ in dit hele verhaal? Want die verdient juniorenbondscoach Carlo Bomans toch wel.
Evenepoel: «Absoluut. Carlo is de man die me mee naar het succes heeft geleid. Met al zijn raadgevingen en nuttige tips. Achter de schermen, nooit en plein public.»
Boonen: «Zo is Carlo. Geen aandachtzoeker.»
Evenepoel: «Op het WK voerde hij elke dag met ieder van ons een persoonlijk gesprek. ‘Hoe voel je je? Alles oké?’ Hij heeft een hecht team van ons gemaakt. Doe het maar hé, met jonge gasten die af en toe echt koppig en eigenzinnig uit de hoek kunnen komen. Carlo is voor mij de ‘Ploegleider van het Jaar’.»
Een bejaarde Valverde die R.Ev finaal uit het wiel rijdt in de Ronde van Vlaanderen hoop ik echt nog mee te maken.quote:
quote:Op zondag 2 december 2018 21:07 schreef showtimer het volgende:
Commentator Paul Sherwen van het iconische fossielenduo Liggett-Sherwen is overleden.
Wow, onverwachts denk ik?quote:Op zondag 2 december 2018 21:07 schreef showtimer het volgende:
Commentator Paul Sherwen van het iconische fossielenduo Liggett-Sherwen is overleden.
Helaas.quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:32 schreef wimderon het volgende:
Of ze hebben stiekem Renaat, die nog geen enkele veldrit heeft gedaan op Sporza, binnengehengeld
quote:Nog maar een keer is zijn wielerploeg in 2018 de meest succesvolle van de wereld. En nog maar een keer heeft Patrick Lefevere (63) de toekomst van diezelfde wielerploeg veiliggesteld. Belangrijker dan 73 overwinningen in een seizoen is het nieuwe sponsorcontract dat hij met het Belgische beursgenoteerde bedrijf Deceuninck heeft afgesloten. Ploegmanager van het jaar, wat heb je daar nog meer voor nodig?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
twitter:ammattipyoraily twitterde op maandag 03-12-2018 om 11:52:56 Bilbao to host a stage finish in 2019 Vuelta a España. Los Machucos could be a MTF. Stefan Denifl won a stage there in 2017. Alberto Contador did one of the best performances of his career on Los Machucos. 6.5 W/kg for 20 minutes. #LaVuelta19 https://t.co/g652CHquR9 https://t.co/kBLR05RfSt reageer retweet
quote:
twitter:PhilLiggett twitterde op maandag 03-12-2018 om 13:32:24 @PaulSherwen's family have now told me that the result of the post mortem was heart failure. Again, your tributes are very special, and thank you all. The outpouring of grief has simply never been so great for a cycling commentator. Love you all. reageer retweet
Ja zoiets denk je dan wel gelijk aan.quote:Op maandag 3 december 2018 14:33 schreef showtimer het volgende:
[..]twitter:PhilLiggett twitterde op maandag 03-12-2018 om 13:32:24 @PaulSherwen's family have now told me that the result of the post mortem was heart failure. Again, your tributes are very special, and thank you all. The outpouring of grief has simply never been so great for a cycling commentator. Love you all. reageer retweet
Normaal wel, maar ik heb geen goed beeld van de Oegandese gezondheidszorg.quote:Op maandag 3 december 2018 14:41 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Ja zoiets denk je dan wel gelijk aan.
Oke ik ook nietquote:Op maandag 3 december 2018 14:53 schreef showtimer het volgende:
[..]
Normaal wel, maar ik heb geen goed beeld van de Oegandese gezondheidszorg.
quote:Op maandag 3 december 2018 10:23 schreef showtimer het volgende:
[..]Pat is geen fan (meer) van Gaviria.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
twitter:AstanaTeam twitterde op maandag 03-12-2018 om 18:58:27 Statement: @OmarFraile and his girlfriend were involved in a car accident on Sunday, driving back from a criterium in Madrid. They both have non-life threatening injuries, with Omar having back pains and a fissured rib. His girlfriend will have surgery..(1/2) reageer retweet
twitter:AstanaTeam twitterde op maandag 03-12-2018 om 18:58:51 ..due to six broken ribs and a broken vertebrae. We wish them both a speedy recovery from this shocking accident! (2/2) reageer retweet
quote:Makers van ‘DNA Nys’ draaien ook docu over Philippe Gilbert
Philippe Gilbert krijgt zijn echte wielerdocumentaire. Het productiehuis dat ook instaat voor ‘DNA Nys’ - Watertower TV - zal die documentaire zal Gilbert in de laatste jaren van zijn actieve carrière opnemen. Het uiteindelijk resultaat, dat uit drie delen zal bestaan, zal eindelijk net zoals DNA Nys verschijnen op Éen, al is nog niet duidelijk wanneer dat zal zijn.
“Onze eerste draaidag was wanneer hij in januari helemaal op zijn eentje de kasseien van Parijs-Roubaix verkende. Ook tijdens zijn revalidatie na zijn val in de Ronde van Frankrijk waren we er bij. En de voorbije dagen volgden we Gilbert in zijn thuishaven Monaco”, vertelde producer Gilles Simonet aan WielerFlits. “We volgen Philippe zo een tiental dagen per jaar.”
Wanneer de documentaire op tv te zien zal zijn is nog niet bepaald. “Wellicht in het jaar dat Gilbert een punt achter zijn carrière zet, maar wanneer dat is, weten we zelf nog niet.” Gilbert is momenteel 36 jaar en heeft nog een lopend contract bij Deceuninck-Quick-Step tot eind volgend seizoen.
Egan kopman in de Giro?quote:Op woensdag 5 december 2018 10:58 schreef Dale__Cooper het volgende:
G gaat toch voor de Tour ipv Giro.
quote:Op maandag 3 december 2018 10:23 schreef showtimer het volgende:
[..]Altijd goede teksten. Op zich wel frappant dat hij de rijen zo gesloten weet te houden. Een ex-quick stapper die wel tramadol heeft gebruikt en zijn hele verhaal valt weg. Maar zo ver ik weet is zoiets nooit gebeurd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Of Froome wil nog een keerquote:Op woensdag 5 december 2018 11:39 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Egan kopman in de Giro? [ afbeelding ]
in ieder geval gefinisht bij de shootquote:Op woensdag 5 december 2018 19:23 schreef Marcoss het volgende:
Puck heeft haar moment van het seizoen al gehad
quote:Vanaf 2020 wordt de huidige WorldTour-kalender opgedeeld in drie divisies: de drie grote ronden (Giro, Tour, Vuelta), de Classic Series, een ‘Champions League’ van 20 eendagskoersen, en de overige WorldTour-wedstrijden.
Die beslissing viel gisteren op het congres over de hervorming van de World Tour voor de mannen. Dat vond plaats in Montreux, een dag na het hervormingscongres voor de vrouwen.
Welke eendagswedstrijden tot die Classic Series zullen behoren – opgedeeld in een voorjaars- en najaarsgedeelte – is nog onduidelijk. In 2019 vinden er 21 WorldTour-eendagskoersen plaats, maar dat betekent niet dat er maar eentje die status zal verliezen tegen de hervorming in 2020. Mogelijk komen er enkele eendagskoersen bij in nieuw aan te boren regio’s zoals Zuid-Amerika en Azië.
Wel al duidelijk is de aanpak van de wildcards. Vandaag hebben alle achttien WorldTour-ploegen startplicht in de WorldTour-koersen, maar mag de organisator daarnaast zelf kiezen welke vier of vijf pro-continentale ploegen hij daarbovenop uitnodigt. Daar komt nu verandering in. Naast de achttien WorldTour-ploegen krijgen respectievelijk de top twee en de top drie van het ploegenklassement van de pro-continentale ploegen automatisch startrecht in de drie grote ronden en de 20 Classic Series. De overige plaatsen mag de organisatie wel nog zelf uitdelen.
Aantal renners
Tot slot werd ook het aantal renners per ploeg vastgelegd. Vanaf 2020 moeten WorldTour-ploegen minimaal 27 en maximaal 30 renners tellen, pro-continentale ploegen minimaal 20 en maximaal 30 renners, en continentale ploegen minimaal 10 en maximaal 16 renners.
Wel met een motorquote:Op woensdag 5 december 2018 21:06 schreef franklop het volgende:
[..]
in ieder geval gefinisht bij de shoot
De grijns van de Gendt doet vermoeden dat hij heel andere gedachten heeft bij die pose.quote:
Haha, subtiele bijrol.quote:
quote:Peter Sagan (Bora-Hansgrohe) lijkt de wielerwereld grondig beu. “Het is mij soms gewoon te veel. Ik ben blij dat het nog maar een paar jaar duurt”, liet een opvallend bittere Sagan zich ontvallen in een gesprek met wielermagazine Fiets.
Drievoudige wereldkampioen wielrennen Peter Sagan is nog altijd maar 28, maar lijkt het nu al gehad te hebben met het wielercircus. Het voortdurende reizen en de toenemende druk op zijn persoon doen hem vroegtijdig hunkeren naar zijn rennerspensioen.
“Het wielrennen is anders geworden”, vertelt de Slovaak. “Door de vele wedstrijden en het vele reizen. Dan zit ik in een hotel en weet ik niet eens meer of ik in België, Amerika of Frankrijk ben. Het is mij soms gewoon te veel. Ik ben blij dat het nog maar een paar jaar duurt. Het is onmogelijk voor mij om nog vijftien jaar in deze wielerwereld te moeten doorbrengen.”
quote:Niet voor het eerst
De uitspraken van Peter Sagan, die afgelopen zomer scheidde van de moeder van zijn zoontje Marlon, sluiten aan bij het interview dat hij net voor het wereldkampioenschap wielrennen aan onze krant gaf. Daar liet hij al doorschemeren dat de tol van de roem begint te wegen.
“Ik kan verdomd genieten van momenten waarop ik een normaal leven leid. Omdat ze zo zeldzaam zijn”, zei hij toen. “Een voorbeeld? Weet je wat er voor deze jongen op het programma stond op de laatste avond van de Tour in Parijs? Een event van Bora-Hansgrohe met driehonderd genodigden. Tot twee uur ’s nachts.”
LEES OOK. Peter Sagan: “Uiteindelijk is het WK gewoon een stomme eendagskoers als een andere” (+)
Ondanks zijn relatief jonge leeftijd kroonde Peter Sagan zich al drie keer tot wereldkampioen wielrennen en won hij al zes keer de groene trui in de Ronde van Frankrijk, een evenaring van het record van Erik Zabel. In september raakte bekend dat de Slovaak zijn contract bij Bora-Hansgrohe verlengde tot 2021.
Was dat 20 jaar geleden nou écht zo anders dan?quote:Op vrijdag 7 december 2018 07:21 schreef kaasplankje het volgende:
“Het wielrennen is anders geworden”, vertelt de Slovaak. “Door de vele wedstrijden en het vele reizen. Dan zit ik in een hotel en weet ik niet eens meer of ik in België, Amerika of Frankrijk ben.
Ja ik denk van wel, toen was er nog niet een Ronde v. Peking waar je als WT renner heen moet, of TDU of Qatar of anderzins. Die koersen waren er misschien al maar daar ging niet het hele circus heen. Ook dat je blijkbaar op de slotdag in de TDF tot diep in de nacht op een sponsorfeestje moet zijn is een beetje van de gekke.quote:Op vrijdag 7 december 2018 09:36 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Was dat 20 jaar geleden nou écht zo anders dan?
De kalender was toen hoofzakelijk Europees. Nu heb je een TDU, een TOC en die wedstrijden in Canada die op de WT staan. Maar de lengte van de kalender is niet wezenlijk anders, hooguit zijn er nu nog wat wedstrijden in China bijgekomen waar de meesten toch niet aan de start verschijnen. Nog erger, een aantal renners houdt het nu nog veel eerder voor gezien in het seizoen dan 20-30 jaar terug.quote:Op vrijdag 7 december 2018 09:36 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Was dat 20 jaar geleden nou écht zo anders dan?
Hij is dus een halve Nederlander.quote:Op vrijdag 7 december 2018 10:42 schreef Marcoss het volgende:
Sagan heeft van klagen ook wel een hobby gemaakt, geloof ik
Ja sorry, maar dan moet Sagan maar een contract onderhandelen dat hij niet zo veel hoeft te rijden.quote:Op vrijdag 7 december 2018 10:06 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ja ik denk van wel, toen was er nog niet een Ronde v. Peking waar je als WT renner heen moet, of TDU of Qatar of anderzins. Die koersen waren er misschien al maar daar ging niet het hele circus heen. Ook dat je blijkbaar op de slotdag in de TDF tot diep in de nacht op een sponsorfeestje moet zijn is een beetje van de gekke.
Hij kan ook bij de eerste valpartij op de grond gaan zitten.quote:Op vrijdag 7 december 2018 15:49 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ja sorry, maar dan moet Sagan maar een contract onderhandelen dat hij niet zo veel hoeft te rijden.
Het is ook wel een slimme gast. Gun het hem ergens ook nog wel.quote:Op vrijdag 7 december 2018 15:46 schreef Ericr het volgende:
http://www.cyclingnews.co(...)ent-saved-my-family/
Lance nog steeds rijk dankzij Uber.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |